Urgentie kerkbouw veel groter dan vermeende vleermuizen Trillingen zijn weg, maar scepsis bij bewoners over snelheid verkeer Politie stelt boetes voor 2007 vast Tholenaar gewond bij ongeluk Vierde Dijk 'Boeven vangen doe je subtiel' Bewoner Baasstraat verliest procedure bij de rechtbank Philipsdam Wind blaast wand opzij in supermarkt Donderdag 14 december 2006 EENDRACHÏBODE, DE THOOLSE COURANT Met anderhalve maand vertraging kunnen alsnog de pa len in de grond voor de kerk van de Hersteld Hervormde Gemeente Sint-Annaland. De Middelburgse rechtbank wees maandag een schorsingsverzoek van G.J. van den Heuvel van de hand. De rechter achtte de urgentie van de kerkbouw belangrijker dan de bezwaren van de bewoner van de Burg. Baasstraat tegen het verlies van de flora en fauna, o.a. een kolonie vleermuizen. Ds. P.C. Hoek hield de rechter met succes voor, dat uitstel een aanslag zou betekenen op de financiële draagkracht van de 200 be trokken gezinnen. „Het algemeen belang vergt dat het project snel doorgang vindt, want er zijn geen doorslag gevende bezwaren", zei mr. J.J. Jacobs, de advocaat van de gemeente Tholen. Na de vakantie Te weinig zuurstof Minder auto's Gemeente achter kerk Geen schadelijke effecten Rode puntmuts Schooljeugd danst met kabouter Plop Onder de Molen in Oud-Vossemeer Oversteekplaats Rondweg Een 20-jarige Tholenaar is in de nacht van zaterdag op zondag gewond geraakt toen zijn auto op de Vierde Dijk in Sint-Maartensdijk tegen een boom botste. Volgens ge tuigen haalde de bestuurder enkele auto's in en ging ver volgens slingeren. Hij raakte rechts van de weg in de berm en belandde daarna aan de linkerkant, vlakbij de splitsing met de Oude Sint-Annalandseweg, tegen een boom. Het aantal boetes voor verkeersovertredingen dat de po litie Tholen in 2007 wil halen is 536. Dat blijkt uit het werkplan van de politie voor 2007. Het meten van de snelheid van automobilisten en motorrijders gebeurt tij dens een rijdende surveillance. Inbraken Huiselijk geweld Van den Heuvel legt zich neer bij de uitspraak. „Ik ga niet in beroep, al kun je theoretisch nog naar het Eu ropese Hof, maar dat duurt 9 jaar en dan ben je 2500 euro kwijt. De rechter heeft terecht de belangen af gewogen en ik ben maar een een ling, maar niet geschoten is altijd mis. Ik had een onderzoek willen afdwingen en een mer-procedure willen laten voeren in verband met de belangrijke aanvliegroute van vo gels en vleermuizen, alsmede broe dende fazanten e.d. aan de F.M. Boogaardweg. De Natuurvereniging Tholen heb ik daarover geraad pleegd, de provincie Zeeland en de Stichting Landschapsbeheer Zee land, maar de tijd is tegen mij. Nu krijg je een ernstige verstening van de polder, maar ik heb geen rancu ne." Kerkvoogd E.W. van Vossen re ageert opgelucht, want zo'n proce dure blijft altijd spannend. „Je weet immers nooit hoe een uitspraak van de rechter uitvalt, daar is geen peil op te trekken. Maar het is positief uitgepakt. Wij kunnen in principe verder. De stop is minimaal. De aannemer onderzoekt of het heibe- drijf nog voor de kerst een gaatje kan vinden, want in een planning kan altijd wat veranderen. In twee dagen zitten de palen erin. Vorige week hebben we het heien - op ver zoek van de rechtbank - voor de goede vrede uitgesteld. Uitstel werkt kostenverhogend en daarom moeten we nu gewoon verder, zodat de aannemer de bouw in juni kan opleveren. Alleen moet je dan na tuurlijk geen drie weken vorst krij gen. Na de zomervakantie hopen we de kerk in gebruik te kunnen ne men", aldus kerkvoogd Van Vossen. Met de zitting van de Middelburgse rechtbank werd duidelijk, dat Van den Heuvel de bezwaarde was die in april een beroep had gedaan om de wettelijke mogelijkheid om ano niem te blijven. „Een juridisch ad viesbureau had me dat aangeraden om te voorkomen dat er stenen door je ruit zouden gaan. Ik sta echt niet alleen in mijn bezwaar, maar om wonenden durven uit vrees voor so ciale gevolgen zich officieel niet bij mij aan te sluiten. Ook Luuk Blom had eerst bezwaren tegen de wijzi ging van het bestemmingsplan - we wisten dat overigens niet van elkaar - maar hij heeft zich er later bij neergelegd omdat de PvdA-raads- fractie wel met de kerkbouw ak koord ging." Van den Heuvel maakte, na de be zwaren tegen de vrijstelling van het bestemmingsplan, vervolgens be zwaar tegen de 18 september ver leende bouwvergunning, waarbij de gemeente nog steeds volhield dat het om een anonieme bezwaarde ging. Bij de rechtbank kwam zijn identiteit voor het eerst openbaar. Hij was in het gezelschap van zijn vrouw. De gemeente Tholen, tegen wie het schorsingsverzoek was ge richt, werd vertegenwoordigd door mr. J.J. Jacobse (advocaat bij Adri- aanse Van der Weel), ambtenaar A.M. Dunlop en dhr. Wattel van ste denbouwkundig adviesbureau RHD uit Goes. De vergunninghouder, de kerkvoogdij van de Hersteld Her vormde Gemeente Sint-Annaland, werd vertegenwoordigd door ds. P.C. Hoek en diaken H. de Ruiter. Zij vervingen kerkvoogd E.W. van Vossen. Het grondwerk voor de kerkbouw was al verricht en aannemer Bogert wilde maandag 4 december met het heien beginnen, maar dat ging niet door gezien het schorsingsverzoek van de Baasstraat-bewoner. Zowel mr. Jacobse als ds. Hoek wezen er op, dat het maar om één bezwaarde ging. De predikant noemde het .sug gestief' dat er volgens Van den Heu vel meer bewoners bezwaren tegen de kerkbouw zouden hebben. „Ik heb voor de kerkscheuring vijf jaar de gehele gemeente gediend, dus ik ken de omwonenden. Ik besef dat er weerstand leeft bij enkelen van hen, maar dat is nog geen aanleiding voor bezwaren tegen de kerkbouw", zei ds. Hoek. De advocaat van de gemeente Tho len benadrukte, dat b. en w. ,het van groot belang vinden dat het project doorgaat.' Mr. Jacobs: „Het alge meen belang vergt dat de kerkbouw snel doorgang vindt, want ook Van den Heuvel heeft daartegen geen doorslaggevende bezwaren inge bracht." Hij wees op de problemen bij het gezamenlijk gebruik van de kerk van de Gereformeerde Gemeente in de Weststraat. „Het is daar op zon dag letterlijk passen en meten met drie diensten van de Ger.Gem. en twee diensten van de HHG. Daarbij komt dat de HHG ook doordeweeks een eigen gebouw moet hebben om recht te doen aan het kerkelijk le- De bouwketen staan er al voor de bouw van de kerk van de Hersteld Hervormde Gemeente aan de F.M. Boogaardweg in Sint-Annaland. Nu de Middelburgse rechtbank een schorsingsverzoek heeft afgewezen, kunnen de heipalen alsnog met vertraging de grond in. ven. Daarom vinden b. en w. het van groot belang dat de kerkbouw door gang vindt", aldus mr. Jacobs, die het spoedeisend belang van de kerk voogdij benadrukte. Ook ds. Hoek illustreerde de pro blemen bij het gezamenlijk gebruik, met name de afgelopen warme zo mer. „Regelmatig werden er men sen onwel omdat er te weinig zuur stof was in het gebouw, dat op zondag vijf keer voor erediensten wordt gebruikt. Dat heeft tot heel vervelende situaties geleid. En niet alleen wij, ook de 200 leden van de Ger.Gem. hebben er ongemak van. Nadat het gebruik van de dorpskerk ons onmogelijk was gemaakt, mochten we twee jaar de kerk van de Ger.Gem. gebruiken, maar die termijn is in augustus afgelopen. Het gebruik is nog met 1 jaar ver lengd. Verder moeten kinderen van onze gemeente op drie verschillen de plaatsen hun activiteiten houden. Een heel belangrijk motief om de kerkbouw niet uit te stellen, is een financiële, want het was geen sine cure om het geld bijeen te brengen. Onze gemeente telt veel alleen staanden en jonge gezinnen. We hebben al aanpassingen moeten doen om de nieuwbouw mogelijk te maken. Vertraging kost geld in ver band met de stijging van de bouw- materialenkosten. Een onverhoopt uitstel zou een aanslag zijn op de gemeente", aldus ds. Hoek. Van den Heuvel had ook de toene mende verkeersbelasting aan de or de gesteld. Volgens mr. Jacobs was zekerheidshalve de verkeersintensi teit te hoog ingeschat op basis van het verkeer op de Stoofweg. Hij ging uit van een belasting van 280 motorvoertuigen vanwege twee kerkdiensten (4 x 70 auto's). Be stuursrechter mr. T. Damsteegt con stateerde, dat de huidige bestem ming van het bouwperceel aan de F.M. Boogaardweg agrarisch is. Er zijn 70 parkeerplaatsen gepland bij de nieuwe kerk. Volgens ds. Hoek komen er op zondag nu maar 35 au to's naar de kerk in de Weststraat. „En de kinderen gaan (voor cate chisatie en clubs) op de fiets, zodat doordeweeks het parkeerterrein na genoeg niet gebruikt zal worden", zei de predikant. „In verband met het zuurstofgebrek in de kerk is fiet sen nog niet zo gek", merkte de rechter op. Hij vroeg Van den Heu vel nog naar de mogelijke geluid hinder van orgelspel, zang en klok gelui. „Dat hoor ik nu al. En er zijn ook een paar andere mensen die dat ook niet zo plezierig vinden", zei de Baasstraat-bewoner. „Maar u bent alleen als bezwaarde", constateerde mr. Damsteegt. Hij informeerde bij ds. Hoek wan neer de planning voor het uitgestel de heiwerk is. „Pas in week 4 of 5 (22 of 29 januari)", liet de predikant weten. „Dus er is niet zo'n haast met de uitspraak", concludeerde de rechter. Mr. Damsteegt vroeg Van den Heuvel of hij vanaf de Burg. Baas straat de kerk zou kunnen zien. „Ja, vanuit de tuin", liet deze we ten. Volgens ambtenaar Dunlop komt de kerk op 500 meter afstand van het huis van de bezwaarde te liggen. „Korter", meende Van den Heuvel zelf. Aan de hand van een tekening bekeek de rechter met de verschillende partijen de situatie nog. De advocaat van de gemeente ging nog in op het bezwaar van verste ning. Hij maakte duidelijk, dat de kerk bepaald niet in een volledig open landschap komt gezien de vlakbij gelegen nieuwbouwwijk Vroonstede, de begraafplaats, het diervoederverkooppunt van Han van Vossen en de tijdelijke huis vesting van de Annewas (voorheen de Schutse). „Het is hooguit zo, dat het project aan de huidige rand van de kern wordt gerealiseerd", aldus mr. Jacobs. „Maar de nood gebouwen voor de Schutse/de An newas mochten maar 5 jaar blijven staan en daar zijn al 4 jaar van om", merkte Van den Heuvel op. „Die termijn wordt verlengd, maar een besluit daarover is nog niet gevallen", zei ambtenaar Dunlop. (De bedoeling is dat de leerlingen van de basisscholen naar de F.M. Boogaardweg gaan als de nieuwe scholen in de Schoolstraat ge bouwd worden.) „Mij ontgaat ook de haast waar mee de kerk wil bouwen", zei Van den Heuvel. „B. en w. komen voor de belangen van de kerk op en niet voor de inwoners." De rechter: „U komt voor uzelf op en de gemeen te heeft het bouwplan van de kerk goedgekeurd en verdedigt dus dat plan." Mr. Jacobs vulde aan, dat b. en w. opkomen voor het algemeen be lang. „En daar valt deze bouw on der." Deze kwestie was volgens hem tijdens een hoorzitting op 23 november ook al besproken. De advocaat zei dat de gemeente de bezwaren serieus had genomen, maar alles voldeed aan de regels, zowel qua ruimtelijke ordening als qua milieu. „Ten aanzien van de vrees voor geluidsoverlast wijs ik op het Besluit woon- en verblijfs- gebouwen milieubeheer. Daar zal de Hersteld Hervormde Gemeente zich simpelweg aan moeten hou den. Op voorhand is er geen enke le aanleiding om te veronderstel len dat men zich niet aan deze normen zal houden. Ook de flora en fauna is ter plaatse geïnventari seerd en er is geen sprake van schadelijke effecten op aanwezige soorten. Dit reeds vanwege het feit dat die soorten er niet zijn. Broed- vogels zijn daar niet aanwezig, evenmin als watervogels en vleer muizen. Er wordt in de directe na bijheid al zo intensief gebouwd, dat er eigenlijk niets meer te ver storen is", zei de advocaat van de gemeente Tholen. Na de behandeling van de zaak, vrijdagmorgen in Middelburg, deed mr. Damsteegt maandag uit spraak. Het schorsingsverzoek van Van den Heuvel werd afgewezen, de kerkbouw kan beginnen. Automobilisten laten zich niet weerhouden door afzettingen. Dat bleek vrijdagmiddag in Oud-Vossemeer, waar provincie en gemeente een feestje hadden georganiseerd rond de opgeknapte Molenweg en Onder de Molen. Geplaatste hekken met verbodsborden waren binnen een mum van tijd opzij gezet. Eén automobilist maakte het in de Molenweg nog bonter: hij wurmde zich door de stoet met scholieren en muzikan ten heen, in plaats van even aan de kant van de weg te wachten. Na enkele maanden omrijden kan het verkeer bij Oud-Vossemeer weer gébruik maken van het stukje provinciale weg door de bebouwde kom aan de zuidkant van het dorp. Voor de officiële ingebruikname werd het weggedeelte vrijdagmid dag opnieuw korte tijd afgesloten. Een medewerker van de gemeente plaatste in de Molenstraat, bij de M. Lindhoutstraat, twee dranghekken. Eén daarvan stond binnen tien mi nuten al aan de kant, terwijl niet veel later beide hekken op de stoep stonden zodat de afsluiting onge daan was gemaakt. Niet duidelijk is, of ongeduldige automobilisten hiervoor verantwoordelijk waren óf de feestelijke stoet van scholieren en dweilband op weg naar Onder de Molen. In ieder geval had niemand het verantwoordelijkheidsbesef om ze, na te zijn gepasseerd, terug op de straat te zetten. Met het gevolg dat op een gegeven moment enkele bestelbussen Onder de Molen ach teruit terug moesten rijden omdat daar juist de officiële ingebruikna me plaatsvond en een paar honderd mensen de doorgang blokkeerden. Toen de stoet even tevoren vanaf het Klaverveld over de Molenweg daarheen onderweg was, kwam een auto het dorp uitgereden. De be stuurder reed, met aangepaste snel heid, gewoon door tot tegen de ver keersremmer ter hoogte van de familie Heijdra waar hij tegelijk met de kinderen aankwam. Het zijn een paar voorbeelden van gedrag van mensen waaraan allerhande verkeersmaatregelen - die tonnen gemeenschapsgeld kosten - weinig kunnen verhelpen. Met het doorknippen van een lint op de T-splitsing Onder de Mo len/Molenweg openden wethouder F.J. Goossen en provinciaal ambte naar R.J. ten Broeke (hoofd van de afdeling bouw en renovatie van de directie infrastructuur en vervoer) de wegverbinding officieel. Beide heren - gestoken in een geel regen pak en, net als alle kinderen, met een rode puntmuts op - kwamen gezeten in de bak van een shovel aangereden. 'Floppelaers' stond er op de shovel, een woordspeling op de naam van verkeersgedeputeerde Poppelaars. Deze ontbrak vrijdag middag. Hij was, als adviseur van de vertrouwenscommissie, onver wachts naar Den Haag om ver keersminister Karla Peijs te felicite ren met haar voordracht als nieuwe commissaris van de koningin in Zeeland. Op het moment dat het lint werd doorgeknipt, lieten alle kinderen de kleurige ballonnen los die ze tevoren hadden gekregen. De straffe wind - gelukkig was het op dat moment even droog - voerde deze in snel tempo weg. Ook wer den serpentines de lucht ingescho ten. De opening werd een vrolijke boel, onder leiding van kabouter Plop en zijn vrienden Kwebbel en Lui. Ze deden met de kinderen de Zeven sprong, en ook de polonaise op de klanken van het Kabouter Ploplied. Zowel de wethouder als ambtenaar Ten Broeke beantwoordden enkele vragen van Kabouter Plop over het hoe en waarom van de aanpassing van de wegen, maar veel luisteraars hadden ze niet. Het gezelschap was eerst ontvangen in het bedrijf van De Vossemeerse jeugd heeft alleen nog oog voor de wegdrijvende ballonnen nadat wethouder Goossen (links) en provinciaal ambtenaar Ten Broeke op Onder de Molen een lint hebben doorgeknipt. De provincie heeft voor de komende jaren diverse Thoolse knelpunten op het verlanglijstje staan. Projecten waarvoor nog geen plannen be staan, maar die in de ogen van Middelburg wél aangepakt zouden moeten worden. Op Sint-Philipsland zijn dat de T-splitsingen van de Rijksweg met de Philipsdam en de Krabbenkreekweg. Verder de Oud- Vossemeersedijk tussen Tholen en Oud-Vossemeer en de Postweg tus sen Tholen en Poortvliet, wat beide gebiedsontsluitingswegen zijn met smalle bermen. De T-splitsing bij de Langeweg in Scherpenisse, waar een tijdelijke oplossing is gerealiseerd, is een punt dat eveneens aangepakt moet worden. Verder het ontbrekende fietspad langs de Molendijk en Mare- weg bij Oud-Vossemeer. Dat hoopt Middelburg in 2008 te realiseren, volgend jaar staan de planologische procedures en de grondverwer ving op het programma. Bosters-van Wezel, waar iedereen limonade en koffie kreeg en de bal lonnen werden uitgedeeld. Naast de scholieren met begeleiders en dweilband de Neutekraekers waren de omwonenden, ambtenaren van provincie, gemeente en waterschap, aannemers en hun personeel uitge nodigd. Voor hen stond na afloop een drankje en een hapje klaar. Het vervangen van de klinkerbe- strating door asfalt op het wegge deelte Onder de Molen heeft in ie der geval de overlast door trillingen voor de bewoners opgelost. „Ik woon hier 44 jaar. Geluidsoverlast heb ik eigenlijk nooit ervaren. Maar inderdaad, de kopjes staan niet meer te trillen in de kast als er zwaar verkeer passeert", zegt Ton- ny Heijboer. Of het langskomende verkeer zich aan de naar 30 km/u verlaagde snelheid houdt, daar zijn de meeste bewoners erg sceptisch over, zo valt te beluisteren. In de aangelegde plateaus heeft men wei nig vertrouwen. Verder zijn een aantal verkeersremmers geplaatst. „Dat is een proef", zegt mevrouw Heijboer. „Door die remmers on dervind ik nu last van optrekkende vrachtauto's, dat was voorheen nooit", legt ze uit. Op het wegdek is niet de oversteek plaats teruggebracht die er voor heen was. Meerdere bewoners heb ben de provincie daarop al geattendeerd. De oversteekplaats werd door kinderen gebruikt om via Onder de Molen de basisscholen te bereiken. „Nu weten ze niet meer waar precies ze moeten overste ken", schetst iemand het probleem. Bekeken wordt inmiddels of dit op gelost kan worden. Ook de rode fietsstroken die aan weerskanten zijn aangebracht, garanderen niet de veiligheid van de fietsers. „Au to's komen gewoon doorzetten", vertelt Jeanne Brusselaars die dage lijks langs Onder de Molen naar haar werk fietst. „Vorige week kon den ik en een kind dat achter me reed, nog net op tijd op het trottoir geraken om te voorkomen dat we werden aangereden." Om de bocht met de Molenweg te nemen, ontko men vrachtwagens er regelmatig niet aan om met een wiel over de stoep te rijden. De totale breedte van de rijbaan is vijf meter geble ven. Het stukje provinciale weg in de bebouwde kom van Oud-Vosse meer is een drukke verbinding. Da gelijks persen zich er gemiddeld 37(H) voertuigen en 300 fietsers doorheen. Het is bovendien onder deel van een busroute. Mede om die reden zijn bij omwonenden en on dernemers op het bedrijventerrein Klaverveld nog altijd geluiden te horen over een rondweg. Ze vinden dat ze dit onderwerp moeten blijven aanroeren, ondanks dat de gedepu teerde begin dit jaar al liet weten dat er de eerstkomende tien jaar geen sprake van kan zijn. Door de harde wind is donderdag een wand naar binnen geslagen in de supermarkt Cl000 Jurgen Stroot aan de Postweg in Tholen. Een deel van de winkel was enkele uren ver boden gebied voor de klanten. „We hebben de boel afgezet. De veilig heid moet voorop staan. Voor men sen die iets uit die hoek moesten hebben, pakte ik de boodschappen zelf", legt Stroot uit. Het was even improviseren, maar dat vindt de on dernemer geen probleem: „Dat kun nen we heel goed." Rond vijf uur 's middags hoorde het personeel bij de vleeswaren een klap. Bij het openen van een deur van de loods achter de winkel sloeg een windvlaag naar binnen en die zocht zich een weg door het ge bouw. Een binnenwand schoof door de windkracht een meter naar bin nen en ook een koeling verschoof en liep schade op. Medewerkers van aannemer Deurloo verstevigden de wand, zodat tegen zevenen de situ atie weer normaal was. Donderdag was een regendag en het waaide stevig. In Vlissingen werd een gemiddelde waargenomen van 6 Beaufort (krachtig), waarbij ook windstoten werden gemeten van 9 Beaufort (storm). De blusgroepen in Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk rukten met een wagen uit. „Gezien de vitale levenstekens van het slachtoffer wilde het ambulancepersoneel hem zo snel mogelijk uit de auto heb ben. Daarom hebben wij hem uit de wagen getild. Een snelle bevrij ding gaat zonder de gewoonlijke omzichtigheden. Maar op zo'n mo ment worden er prioriteiten ge steld", vertelt brandweercomman dant Koos de Feijter. „Hij werd naast zijn auto op de plank gelegd, terwijl wij de plank bij het slacht offer liever in de auto aanbrengen." De automobilist was bij bewustzijn en opende bij vragen zijn ogen, maar een gesprek was niet moge lijk, aldus De Feijter. Een trauma helikopter uit Nijmegen - die als proef toestemming heeft om 's nachts te vliegen - was ter plaatse. De 20-jarige bestuurder werd per ambulance naar het parkeerterrein van woonboulevard Bouman-Potter gebracht waar de artsen van de traumahelikopter voldoende licht hadden om hem te onderzoeken. De jongeman is vervolgens naar het Dijkzigt-ziekenhuis in Rotter dam vervoerd met vermoedelijk een beenbreuk en inwendige bloe dingen. De politie gaat ook actief klachten over snelheid binnen de wijken doorgeven aan het team dat zich op verkeershandhaving toelegt. In de weekends zal vooral het rijgedrag van motoren aandacht krijgen. Ver der worden boetes uitgeschreven voor ondeugdelijke verlichting van landbouwverkeer. En bij een ver keersongeval zal steeds een blaas- test worden afgenomen, ongeacht het soort vervoermiddel. Er zijn vijf speerpunten waar de politie de norm van 536 wil halen: 50 voor rood licht, 208 voor gordel, 134 helm, 94 alcohol en 50 voor snelheid. Volgend jaar ruimt de politie 520 uur in voor campagnes die samen met het regionaal orgaan verkeers veiligheid worden gehouden zoals alcoholcontroles, slik op de weg, we gaan weer naar school en verlich tingscontroles op fietsen en brom fietsen. De politie streeft ernaar om volgend jaar 210 boetes uit te schrijven voor personen die staande worden ge houden bij overtredingen. Het gaat om het parkeren van te grote voer tuigen binnen de bebouwde kom, parkeerovertredingen, wild plassen, dronkenschap, veroorzaken van overlast, illegaal kamperen en over schrijding van de maximum snel heid. Voor het houden van toezicht bij evenementen wordt volgend jaar 308 uur meer uitgetrokken. Het gaat onder meer om oud en nieuw, do denherdenking, wielerronde Oud- Vossemeer, kermis. Koninginnedag, braderieën en dorpsfeesten. VERVOLG VAN POLITIE „Dat verhoogt de herkenbaarheid en geeft mensen ook meer een ge voel van veiligheid." Prince herkende dat wel. „Brom snor terug zou leuk zijn. Vroeger had elk dorp zijn eigen politieagent die bij wijze van spreken 24 uur in dienst was. Dat is veranderd. Nu zijn ze na acht uur werken gewoon vrij. Net als een ander. We werken nu met grotere en kleinere teams. En hebben wijkagenten die gekend zijn door de mensen in de woon kernen. Ze maken deel uit van het landschap." Het politiebureau in Tholen is 20 uur per week open voor het publiek, de bureaus in Sint-Maartensdijk, Sint-Annaland en Sint-Philipsland 2 uur per week. Volgens Prince is het zichtbaar ma ken van de politie (op straat) wel mogelijk, maar gaat dat ten koste van wat anders, bijvoorbeeld van opsporing. F. Hommel (VVD) wees erop dat veel mensen zich afvragen wat de politie doet. Dat heeft met beeld vorming te maken, zei hij. „Ze zien de politie met vier man naar een fietslampje kijken terwijl ze eigen lijk boeven moeten vangen." Prin ce gaf toe dat de politie worstelt met de beeldvorming. „Wat we doen aan verkeerstoezicht is zicht baar. Boeven vangen doe je subtiel. We moeten op beide fronten actief zijn en een goede balans zoeken. We staan er niet te controleren om fietsers te pesten maar omdat het - zeker in deze tijd - gevaarlijk is om zonder licht te rijden. Ik wijs u er op dat onze mensen er ook als eer ste bij zijn als het mis gaat." Volgens Prince doet Zeeland niet onder voor andere regio's in ons land als het om het vangen van boeven gaat. Het aantal woninginbraken is vol gens districtschef P. Prince 'gigan tisch gedaald'. Die daling doet zich niet alleen op Tholen voor. maar ook in de andere gemeenten uit het Oosterscheldebekken. „Vaak komen de dieven niet uit de eigen regio maar van elders uit Ne derland of uit het buitenland. Door de samenwerking wijkpolitie, re cherche en een informatieanalist is er een plan van aanpak opgezet. Dat is een succes geworden." Volgend jaar zal het wijkteam meer aandacht besteden aan de kleine criminaliteit, zoals diefstal van bromfietsen en snorfietsen, vernie lingen en baldadigheid. In het werkplan wordt ook aangegeven hoeveel zaken de politie bij het openbaar ministerie wil aangeven. Voor de aanpak van geweldsdelic ten in de uitgaanscentra, aanpak van drugsoverlast en bestrijden kleine criminaliteit is dat 271 maal. Het streven is om tachtig procent van de processen-verbaal tegen jeugdige verdachten (tot 18 jaar) binnen 30 dagen na het eerste ver hoor van de verdachte aan het openbaar ministerie te verzenden. Datzelfde percentage geldt voor het verwijzen van jongeren naar Halt, maar dan binnen zeven da gen. Voor het project politie en school- veiligheid gaat de politie na welke scholen er extra aandacht nodig hebben. Bovendien zal er één keer per week een controle plaats vin den op het verkeersgedrag van schooljeugd op de schoolroutes en het parkeergedrag rond de scholen. Dat wordt in de surveillance mee genomen tijdens de ochtend en middagdienst. Ook de aanpak van eenvoudige mi lieudelicten (afvalstoffen, vuur werk) hoort tot het takenpakket. Het streven is 54 gevallen aan te melden. Voor overtredingen van de flora en faunawet, de visserijwet en de natuurbeschermingswet staan 45 processen verbaal gepland. Voor het bestrijden van huiselijk geweld zullen agenten speciaal op geleid worden. Dat is nodig om huiselijk geweld te herkennen en hulp te bieden. Bij melding van huiselijk geweld stelt de politie al tijd een onderzoek in. De politie trekt zestig uur uit voor de controle van foutief parkeren van grote voertuigen binnen de be bouwde kommen. Maritiem erfgoed. Het platform maritiem erfgoed Zeeland krijgt voor 2007 een subsidie van 5000 euro van de provincie.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2006 | | pagina 7