Urgentie kerkbouw veel groter
dan vermeende vleermuizen
Trillingen zijn weg, maar scepsis
bij bewoners over snelheid verkeer
Politie stelt boetes
voor 2007 vast
Tholenaar gewond bij
ongeluk Vierde Dijk
'Boeven vangen doe je subtiel'
Bewoner Baasstraat verliest procedure bij de rechtbank
Philipsdam
Wind blaast
wand opzij
in supermarkt
Donderdag 14 december 2006
EENDRACHÏBODE, DE THOOLSE COURANT
Met anderhalve maand vertraging kunnen alsnog de pa
len in de grond voor de kerk van de Hersteld Hervormde
Gemeente Sint-Annaland. De Middelburgse rechtbank
wees maandag een schorsingsverzoek van G.J. van den
Heuvel van de hand. De rechter achtte de urgentie van de
kerkbouw belangrijker dan de bezwaren van de bewoner
van de Burg. Baasstraat tegen het verlies van de flora en
fauna, o.a. een kolonie vleermuizen. Ds. P.C. Hoek hield
de rechter met succes voor, dat uitstel een aanslag zou
betekenen op de financiële draagkracht van de 200 be
trokken gezinnen. „Het algemeen belang vergt dat het
project snel doorgang vindt, want er zijn geen doorslag
gevende bezwaren", zei mr. J.J. Jacobs, de advocaat van
de gemeente Tholen.
Na de vakantie
Te weinig zuurstof
Minder auto's
Gemeente achter kerk
Geen schadelijke effecten
Rode puntmuts
Schooljeugd danst met kabouter Plop Onder de Molen in Oud-Vossemeer
Oversteekplaats
Rondweg
Een 20-jarige Tholenaar is in de nacht van zaterdag op
zondag gewond geraakt toen zijn auto op de Vierde Dijk
in Sint-Maartensdijk tegen een boom botste. Volgens ge
tuigen haalde de bestuurder enkele auto's in en ging ver
volgens slingeren. Hij raakte rechts van de weg in de
berm en belandde daarna aan de linkerkant, vlakbij de
splitsing met de Oude Sint-Annalandseweg, tegen een
boom.
Het aantal boetes voor verkeersovertredingen dat de po
litie Tholen in 2007 wil halen is 536. Dat blijkt uit het
werkplan van de politie voor 2007. Het meten van de
snelheid van automobilisten en motorrijders gebeurt tij
dens een rijdende surveillance.
Inbraken
Huiselijk geweld
Van den Heuvel legt zich neer bij de
uitspraak. „Ik ga niet in beroep, al
kun je theoretisch nog naar het Eu
ropese Hof, maar dat duurt 9 jaar en
dan ben je 2500 euro kwijt. De
rechter heeft terecht de belangen af
gewogen en ik ben maar een een
ling, maar niet geschoten is altijd
mis. Ik had een onderzoek willen
afdwingen en een mer-procedure
willen laten voeren in verband met
de belangrijke aanvliegroute van vo
gels en vleermuizen, alsmede broe
dende fazanten e.d. aan de F.M.
Boogaardweg. De Natuurvereniging
Tholen heb ik daarover geraad
pleegd, de provincie Zeeland en de
Stichting Landschapsbeheer Zee
land, maar de tijd is tegen mij. Nu
krijg je een ernstige verstening van
de polder, maar ik heb geen rancu
ne."
Kerkvoogd E.W. van Vossen re
ageert opgelucht, want zo'n proce
dure blijft altijd spannend. „Je weet
immers nooit hoe een uitspraak van
de rechter uitvalt, daar is geen peil
op te trekken. Maar het is positief
uitgepakt. Wij kunnen in principe
verder. De stop is minimaal. De
aannemer onderzoekt of het heibe-
drijf nog voor de kerst een gaatje
kan vinden, want in een planning
kan altijd wat veranderen. In twee
dagen zitten de palen erin. Vorige
week hebben we het heien - op ver
zoek van de rechtbank - voor de
goede vrede uitgesteld. Uitstel
werkt kostenverhogend en daarom
moeten we nu gewoon verder, zodat
de aannemer de bouw in juni kan
opleveren. Alleen moet je dan na
tuurlijk geen drie weken vorst krij
gen. Na de zomervakantie hopen we
de kerk in gebruik te kunnen ne
men", aldus kerkvoogd Van Vossen.
Met de zitting van de Middelburgse
rechtbank werd duidelijk, dat Van
den Heuvel de bezwaarde was die in
april een beroep had gedaan om de
wettelijke mogelijkheid om ano
niem te blijven. „Een juridisch ad
viesbureau had me dat aangeraden
om te voorkomen dat er stenen door
je ruit zouden gaan. Ik sta echt niet
alleen in mijn bezwaar, maar om
wonenden durven uit vrees voor so
ciale gevolgen zich officieel niet bij
mij aan te sluiten. Ook Luuk Blom
had eerst bezwaren tegen de wijzi
ging van het bestemmingsplan - we
wisten dat overigens niet van elkaar
- maar hij heeft zich er later bij
neergelegd omdat de PvdA-raads-
fractie wel met de kerkbouw ak
koord ging."
Van den Heuvel maakte, na de be
zwaren tegen de vrijstelling van het
bestemmingsplan, vervolgens be
zwaar tegen de 18 september ver
leende bouwvergunning, waarbij de
gemeente nog steeds volhield dat
het om een anonieme bezwaarde
ging. Bij de rechtbank kwam zijn
identiteit voor het eerst openbaar.
Hij was in het gezelschap van zijn
vrouw. De gemeente Tholen, tegen
wie het schorsingsverzoek was ge
richt, werd vertegenwoordigd door
mr. J.J. Jacobse (advocaat bij Adri-
aanse Van der Weel), ambtenaar
A.M. Dunlop en dhr. Wattel van ste
denbouwkundig adviesbureau RHD
uit Goes. De vergunninghouder, de
kerkvoogdij van de Hersteld Her
vormde Gemeente Sint-Annaland,
werd vertegenwoordigd door ds.
P.C. Hoek en diaken H. de Ruiter.
Zij vervingen kerkvoogd E.W. van
Vossen.
Het grondwerk voor de kerkbouw
was al verricht en aannemer Bogert
wilde maandag 4 december met het
heien beginnen, maar dat ging niet
door gezien het schorsingsverzoek
van de Baasstraat-bewoner. Zowel
mr. Jacobse als ds. Hoek wezen er
op, dat het maar om één bezwaarde
ging. De predikant noemde het .sug
gestief' dat er volgens Van den Heu
vel meer bewoners bezwaren tegen
de kerkbouw zouden hebben. „Ik
heb voor de kerkscheuring vijf jaar
de gehele gemeente gediend, dus ik
ken de omwonenden. Ik besef dat er
weerstand leeft bij enkelen van hen,
maar dat is nog geen aanleiding
voor bezwaren tegen de kerkbouw",
zei ds. Hoek.
De advocaat van de gemeente Tho
len benadrukte, dat b. en w. ,het van
groot belang vinden dat het project
doorgaat.' Mr. Jacobs: „Het alge
meen belang vergt dat de kerkbouw
snel doorgang vindt, want ook Van
den Heuvel heeft daartegen geen
doorslaggevende bezwaren inge
bracht."
Hij wees op de problemen bij het
gezamenlijk gebruik van de kerk
van de Gereformeerde Gemeente in
de Weststraat. „Het is daar op zon
dag letterlijk passen en meten met
drie diensten van de Ger.Gem. en
twee diensten van de HHG. Daarbij
komt dat de HHG ook doordeweeks
een eigen gebouw moet hebben om
recht te doen aan het kerkelijk le-
De bouwketen staan er al voor de bouw van de kerk van de Hersteld Hervormde Gemeente aan de F.M. Boogaardweg in Sint-Annaland. Nu
de Middelburgse rechtbank een schorsingsverzoek heeft afgewezen, kunnen de heipalen alsnog met vertraging de grond in.
ven. Daarom vinden b. en w. het van
groot belang dat de kerkbouw door
gang vindt", aldus mr. Jacobs, die
het spoedeisend belang van de kerk
voogdij benadrukte.
Ook ds. Hoek illustreerde de pro
blemen bij het gezamenlijk gebruik,
met name de afgelopen warme zo
mer. „Regelmatig werden er men
sen onwel omdat er te weinig zuur
stof was in het gebouw, dat op
zondag vijf keer voor erediensten
wordt gebruikt. Dat heeft tot heel
vervelende situaties geleid. En niet
alleen wij, ook de 200 leden van de
Ger.Gem. hebben er ongemak van.
Nadat het gebruik van de dorpskerk
ons onmogelijk was gemaakt,
mochten we twee jaar de kerk van
de Ger.Gem. gebruiken, maar die
termijn is in augustus afgelopen.
Het gebruik is nog met 1 jaar ver
lengd. Verder moeten kinderen van
onze gemeente op drie verschillen
de plaatsen hun activiteiten houden.
Een heel belangrijk motief om de
kerkbouw niet uit te stellen, is een
financiële, want het was geen sine
cure om het geld bijeen te brengen.
Onze gemeente telt veel alleen
staanden en jonge gezinnen. We
hebben al aanpassingen moeten
doen om de nieuwbouw mogelijk te
maken. Vertraging kost geld in ver
band met de stijging van de bouw-
materialenkosten. Een onverhoopt
uitstel zou een aanslag zijn op de
gemeente", aldus ds. Hoek.
Van den Heuvel had ook de toene
mende verkeersbelasting aan de or
de gesteld. Volgens mr. Jacobs was
zekerheidshalve de verkeersintensi
teit te hoog ingeschat op basis van
het verkeer op de Stoofweg. Hij
ging uit van een belasting van 280
motorvoertuigen vanwege twee
kerkdiensten (4 x 70 auto's). Be
stuursrechter mr. T. Damsteegt con
stateerde, dat de huidige bestem
ming van het bouwperceel aan de
F.M. Boogaardweg agrarisch is. Er
zijn 70 parkeerplaatsen gepland bij
de nieuwe kerk. Volgens ds. Hoek
komen er op zondag nu maar 35 au
to's naar de kerk in de Weststraat.
„En de kinderen gaan (voor cate
chisatie en clubs) op de fiets, zodat
doordeweeks het parkeerterrein na
genoeg niet gebruikt zal worden",
zei de predikant. „In verband met
het zuurstofgebrek in de kerk is fiet
sen nog niet zo gek", merkte de
rechter op. Hij vroeg Van den Heu
vel nog naar de mogelijke geluid
hinder van orgelspel, zang en klok
gelui. „Dat hoor ik nu al. En er zijn
ook een paar andere mensen die dat
ook niet zo plezierig vinden", zei de
Baasstraat-bewoner. „Maar u bent
alleen als bezwaarde", constateerde
mr. Damsteegt.
Hij informeerde bij ds. Hoek wan
neer de planning voor het uitgestel
de heiwerk is. „Pas in week 4 of 5
(22 of 29 januari)", liet de predikant
weten. „Dus er is niet zo'n haast
met de uitspraak", concludeerde de
rechter.
Mr. Damsteegt vroeg Van den
Heuvel of hij vanaf de Burg. Baas
straat de kerk zou kunnen zien.
„Ja, vanuit de tuin", liet deze we
ten. Volgens ambtenaar Dunlop
komt de kerk op 500 meter afstand
van het huis van de bezwaarde te
liggen. „Korter", meende Van den
Heuvel zelf. Aan de hand van een
tekening bekeek de rechter met de
verschillende partijen de situatie
nog.
De advocaat van de gemeente ging
nog in op het bezwaar van verste
ning. Hij maakte duidelijk, dat de
kerk bepaald niet in een volledig
open landschap komt gezien de
vlakbij gelegen nieuwbouwwijk
Vroonstede, de begraafplaats, het
diervoederverkooppunt van Han
van Vossen en de tijdelijke huis
vesting van de Annewas (voorheen
de Schutse). „Het is hooguit zo,
dat het project aan de huidige rand
van de kern wordt gerealiseerd",
aldus mr. Jacobs. „Maar de nood
gebouwen voor de Schutse/de An
newas mochten maar 5 jaar blijven
staan en daar zijn al 4 jaar van
om", merkte Van den Heuvel op.
„Die termijn wordt verlengd, maar
een besluit daarover is nog niet
gevallen", zei ambtenaar Dunlop.
(De bedoeling is dat de leerlingen
van de basisscholen naar de F.M.
Boogaardweg gaan als de nieuwe
scholen in de Schoolstraat ge
bouwd worden.)
„Mij ontgaat ook de haast waar
mee de kerk wil bouwen", zei Van
den Heuvel. „B. en w. komen voor
de belangen van de kerk op en niet
voor de inwoners." De rechter: „U
komt voor uzelf op en de gemeen
te heeft het bouwplan van de kerk
goedgekeurd en verdedigt dus dat
plan."
Mr. Jacobs vulde aan, dat b. en w.
opkomen voor het algemeen be
lang. „En daar valt deze bouw on
der." Deze kwestie was volgens
hem tijdens een hoorzitting op 23
november ook al besproken. De
advocaat zei dat de gemeente de
bezwaren serieus had genomen,
maar alles voldeed aan de regels,
zowel qua ruimtelijke ordening als
qua milieu. „Ten aanzien van de
vrees voor geluidsoverlast wijs ik
op het Besluit woon- en verblijfs-
gebouwen milieubeheer. Daar zal
de Hersteld Hervormde Gemeente
zich simpelweg aan moeten hou
den. Op voorhand is er geen enke
le aanleiding om te veronderstel
len dat men zich niet aan deze
normen zal houden. Ook de flora
en fauna is ter plaatse geïnventari
seerd en er is geen sprake van
schadelijke effecten op aanwezige
soorten. Dit reeds vanwege het feit
dat die soorten er niet zijn. Broed-
vogels zijn daar niet aanwezig,
evenmin als watervogels en vleer
muizen. Er wordt in de directe na
bijheid al zo intensief gebouwd,
dat er eigenlijk niets meer te ver
storen is", zei de advocaat van de
gemeente Tholen.
Na de behandeling van de zaak,
vrijdagmorgen in Middelburg,
deed mr. Damsteegt maandag uit
spraak. Het schorsingsverzoek van
Van den Heuvel werd afgewezen,
de kerkbouw kan beginnen.
Automobilisten laten zich niet weerhouden door afzettingen. Dat bleek
vrijdagmiddag in Oud-Vossemeer, waar provincie en gemeente een
feestje hadden georganiseerd rond de opgeknapte Molenweg en Onder
de Molen. Geplaatste hekken met verbodsborden waren binnen een
mum van tijd opzij gezet. Eén automobilist maakte het in de Molenweg
nog bonter: hij wurmde zich door de stoet met scholieren en muzikan
ten heen, in plaats van even aan de kant van de weg te wachten.
Na enkele maanden omrijden kan
het verkeer bij Oud-Vossemeer
weer gébruik maken van het stukje
provinciale weg door de bebouwde
kom aan de zuidkant van het dorp.
Voor de officiële ingebruikname
werd het weggedeelte vrijdagmid
dag opnieuw korte tijd afgesloten.
Een medewerker van de gemeente
plaatste in de Molenstraat, bij de M.
Lindhoutstraat, twee dranghekken.
Eén daarvan stond binnen tien mi
nuten al aan de kant, terwijl niet
veel later beide hekken op de stoep
stonden zodat de afsluiting onge
daan was gemaakt. Niet duidelijk
is, of ongeduldige automobilisten
hiervoor verantwoordelijk waren óf
de feestelijke stoet van scholieren
en dweilband op weg naar Onder de
Molen. In ieder geval had niemand
het verantwoordelijkheidsbesef om
ze, na te zijn gepasseerd, terug op
de straat te zetten. Met het gevolg
dat op een gegeven moment enkele
bestelbussen Onder de Molen ach
teruit terug moesten rijden omdat
daar juist de officiële ingebruikna
me plaatsvond en een paar honderd
mensen de doorgang blokkeerden.
Toen de stoet even tevoren vanaf
het Klaverveld over de Molenweg
daarheen onderweg was, kwam een
auto het dorp uitgereden. De be
stuurder reed, met aangepaste snel
heid, gewoon door tot tegen de ver
keersremmer ter hoogte van de
familie Heijdra waar hij tegelijk
met de kinderen aankwam. Het zijn
een paar voorbeelden van gedrag
van mensen waaraan allerhande
verkeersmaatregelen - die tonnen
gemeenschapsgeld kosten - weinig
kunnen verhelpen.
Met het doorknippen van een lint
op de T-splitsing Onder de Mo
len/Molenweg openden wethouder
F.J. Goossen en provinciaal ambte
naar R.J. ten Broeke (hoofd van de
afdeling bouw en renovatie van de
directie infrastructuur en vervoer)
de wegverbinding officieel. Beide
heren - gestoken in een geel regen
pak en, net als alle kinderen, met
een rode puntmuts op - kwamen
gezeten in de bak van een shovel
aangereden. 'Floppelaers' stond er
op de shovel, een woordspeling op
de naam van verkeersgedeputeerde
Poppelaars. Deze ontbrak vrijdag
middag. Hij was, als adviseur van
de vertrouwenscommissie, onver
wachts naar Den Haag om ver
keersminister Karla Peijs te felicite
ren met haar voordracht als nieuwe
commissaris van de koningin in
Zeeland. Op het moment dat het
lint werd doorgeknipt, lieten alle
kinderen de kleurige ballonnen los
die ze tevoren hadden gekregen. De
straffe wind - gelukkig was het op
dat moment even droog - voerde
deze in snel tempo weg. Ook wer
den serpentines de lucht ingescho
ten.
De opening werd een vrolijke boel,
onder leiding van kabouter Plop en
zijn vrienden Kwebbel en Lui. Ze
deden met de kinderen de Zeven
sprong, en ook de polonaise op de
klanken van het Kabouter Ploplied.
Zowel de wethouder als ambtenaar
Ten Broeke beantwoordden enkele
vragen van Kabouter Plop over het
hoe en waarom van de aanpassing
van de wegen, maar veel luisteraars
hadden ze niet. Het gezelschap was
eerst ontvangen in het bedrijf van
De Vossemeerse jeugd heeft alleen nog oog voor de wegdrijvende ballonnen nadat wethouder Goossen (links) en provinciaal ambtenaar Ten
Broeke op Onder de Molen een lint hebben doorgeknipt.
De provincie heeft voor de komende jaren diverse Thoolse knelpunten
op het verlanglijstje staan. Projecten waarvoor nog geen plannen be
staan, maar die in de ogen van Middelburg wél aangepakt zouden
moeten worden. Op Sint-Philipsland zijn dat de T-splitsingen van de
Rijksweg met de Philipsdam en de Krabbenkreekweg. Verder de Oud-
Vossemeersedijk tussen Tholen en Oud-Vossemeer en de Postweg tus
sen Tholen en Poortvliet, wat beide gebiedsontsluitingswegen zijn met
smalle bermen.
De T-splitsing bij de Langeweg in Scherpenisse, waar een tijdelijke
oplossing is gerealiseerd, is een punt dat eveneens aangepakt moet
worden. Verder het ontbrekende fietspad langs de Molendijk en Mare-
weg bij Oud-Vossemeer. Dat hoopt Middelburg in 2008 te realiseren,
volgend jaar staan de planologische procedures en de grondverwer
ving op het programma.
Bosters-van Wezel, waar iedereen
limonade en koffie kreeg en de bal
lonnen werden uitgedeeld. Naast de
scholieren met begeleiders en
dweilband de Neutekraekers waren
de omwonenden, ambtenaren van
provincie, gemeente en waterschap,
aannemers en hun personeel uitge
nodigd. Voor hen stond na afloop
een drankje en een hapje klaar.
Het vervangen van de klinkerbe-
strating door asfalt op het wegge
deelte Onder de Molen heeft in ie
der geval de overlast door trillingen
voor de bewoners opgelost. „Ik
woon hier 44 jaar. Geluidsoverlast
heb ik eigenlijk nooit ervaren. Maar
inderdaad, de kopjes staan niet
meer te trillen in de kast als er
zwaar verkeer passeert", zegt Ton-
ny Heijboer. Of het langskomende
verkeer zich aan de naar 30 km/u
verlaagde snelheid houdt, daar zijn
de meeste bewoners erg sceptisch
over, zo valt te beluisteren. In de
aangelegde plateaus heeft men wei
nig vertrouwen. Verder zijn een
aantal verkeersremmers geplaatst.
„Dat is een proef", zegt mevrouw
Heijboer. „Door die remmers on
dervind ik nu last van optrekkende
vrachtauto's, dat was voorheen
nooit", legt ze uit.
Op het wegdek is niet de oversteek
plaats teruggebracht die er voor
heen was. Meerdere bewoners heb
ben de provincie daarop al
geattendeerd. De oversteekplaats
werd door kinderen gebruikt om via
Onder de Molen de basisscholen te
bereiken. „Nu weten ze niet meer
waar precies ze moeten overste
ken", schetst iemand het probleem.
Bekeken wordt inmiddels of dit op
gelost kan worden. Ook de rode
fietsstroken die aan weerskanten
zijn aangebracht, garanderen niet
de veiligheid van de fietsers. „Au
to's komen gewoon doorzetten",
vertelt Jeanne Brusselaars die dage
lijks langs Onder de Molen naar
haar werk fietst. „Vorige week kon
den ik en een kind dat achter me
reed, nog net op tijd op het trottoir
geraken om te voorkomen dat we
werden aangereden." Om de bocht
met de Molenweg te nemen, ontko
men vrachtwagens er regelmatig
niet aan om met een wiel over de
stoep te rijden. De totale breedte
van de rijbaan is vijf meter geble
ven.
Het stukje provinciale weg in de
bebouwde kom van Oud-Vosse
meer is een drukke verbinding. Da
gelijks persen zich er gemiddeld
37(H) voertuigen en 300 fietsers
doorheen. Het is bovendien onder
deel van een busroute. Mede om die
reden zijn bij omwonenden en on
dernemers op het bedrijventerrein
Klaverveld nog altijd geluiden te
horen over een rondweg. Ze vinden
dat ze dit onderwerp moeten blijven
aanroeren, ondanks dat de gedepu
teerde begin dit jaar al liet weten
dat er de eerstkomende tien jaar
geen sprake van kan zijn.
Door de harde wind is donderdag
een wand naar binnen geslagen in
de supermarkt Cl000 Jurgen Stroot
aan de Postweg in Tholen. Een deel
van de winkel was enkele uren ver
boden gebied voor de klanten. „We
hebben de boel afgezet. De veilig
heid moet voorop staan. Voor men
sen die iets uit die hoek moesten
hebben, pakte ik de boodschappen
zelf", legt Stroot uit. Het was even
improviseren, maar dat vindt de on
dernemer geen probleem: „Dat kun
nen we heel goed."
Rond vijf uur 's middags hoorde het
personeel bij de vleeswaren een
klap. Bij het openen van een deur
van de loods achter de winkel sloeg
een windvlaag naar binnen en die
zocht zich een weg door het ge
bouw. Een binnenwand schoof door
de windkracht een meter naar bin
nen en ook een koeling verschoof
en liep schade op. Medewerkers van
aannemer Deurloo verstevigden de
wand, zodat tegen zevenen de situ
atie weer normaal was.
Donderdag was een regendag en het
waaide stevig. In Vlissingen werd
een gemiddelde waargenomen van 6
Beaufort (krachtig), waarbij ook
windstoten werden gemeten van 9
Beaufort (storm).
De blusgroepen in Sint-Annaland
en Sint-Maartensdijk rukten met
een wagen uit. „Gezien de vitale
levenstekens van het slachtoffer
wilde het ambulancepersoneel hem
zo snel mogelijk uit de auto heb
ben. Daarom hebben wij hem uit
de wagen getild. Een snelle bevrij
ding gaat zonder de gewoonlijke
omzichtigheden. Maar op zo'n mo
ment worden er prioriteiten ge
steld", vertelt brandweercomman
dant Koos de Feijter. „Hij werd
naast zijn auto op de plank gelegd,
terwijl wij de plank bij het slacht
offer liever in de auto aanbrengen."
De automobilist was bij bewustzijn
en opende bij vragen zijn ogen,
maar een gesprek was niet moge
lijk, aldus De Feijter. Een trauma
helikopter uit Nijmegen - die als
proef toestemming heeft om 's
nachts te vliegen - was ter plaatse.
De 20-jarige bestuurder werd per
ambulance naar het parkeerterrein
van woonboulevard Bouman-Potter
gebracht waar de artsen van de
traumahelikopter voldoende licht
hadden om hem te onderzoeken.
De jongeman is vervolgens naar
het Dijkzigt-ziekenhuis in Rotter
dam vervoerd met vermoedelijk
een beenbreuk en inwendige bloe
dingen.
De politie gaat ook actief klachten
over snelheid binnen de wijken
doorgeven aan het team dat zich op
verkeershandhaving toelegt. In de
weekends zal vooral het rijgedrag
van motoren aandacht krijgen. Ver
der worden boetes uitgeschreven
voor ondeugdelijke verlichting van
landbouwverkeer. En bij een ver
keersongeval zal steeds een blaas-
test worden afgenomen, ongeacht
het soort vervoermiddel. Er zijn vijf
speerpunten waar de politie de norm
van 536 wil halen: 50 voor rood
licht, 208 voor gordel, 134 helm, 94
alcohol en 50 voor snelheid.
Volgend jaar ruimt de politie 520
uur in voor campagnes die samen
met het regionaal orgaan verkeers
veiligheid worden gehouden zoals
alcoholcontroles, slik op de weg, we
gaan weer naar school en verlich
tingscontroles op fietsen en brom
fietsen.
De politie streeft ernaar om volgend
jaar 210 boetes uit te schrijven voor
personen die staande worden ge
houden bij overtredingen. Het gaat
om het parkeren van te grote voer
tuigen binnen de bebouwde kom,
parkeerovertredingen, wild plassen,
dronkenschap, veroorzaken van
overlast, illegaal kamperen en over
schrijding van de maximum snel
heid.
Voor het houden van toezicht bij
evenementen wordt volgend jaar
308 uur meer uitgetrokken. Het gaat
onder meer om oud en nieuw, do
denherdenking, wielerronde Oud-
Vossemeer, kermis. Koninginnedag,
braderieën en dorpsfeesten.
VERVOLG VAN POLITIE
„Dat verhoogt de herkenbaarheid
en geeft mensen ook meer een ge
voel van veiligheid."
Prince herkende dat wel. „Brom
snor terug zou leuk zijn. Vroeger
had elk dorp zijn eigen politieagent
die bij wijze van spreken 24 uur in
dienst was. Dat is veranderd. Nu
zijn ze na acht uur werken gewoon
vrij. Net als een ander. We werken
nu met grotere en kleinere teams.
En hebben wijkagenten die gekend
zijn door de mensen in de woon
kernen. Ze maken deel uit van het
landschap." Het politiebureau in
Tholen is 20 uur per week open
voor het publiek, de bureaus in
Sint-Maartensdijk, Sint-Annaland
en Sint-Philipsland 2 uur per week.
Volgens Prince is het zichtbaar ma
ken van de politie (op straat) wel
mogelijk, maar gaat dat ten koste
van wat anders, bijvoorbeeld van
opsporing.
F. Hommel (VVD) wees erop dat
veel mensen zich afvragen wat de
politie doet. Dat heeft met beeld
vorming te maken, zei hij. „Ze zien
de politie met vier man naar een
fietslampje kijken terwijl ze eigen
lijk boeven moeten vangen." Prin
ce gaf toe dat de politie worstelt
met de beeldvorming. „Wat we
doen aan verkeerstoezicht is zicht
baar. Boeven vangen doe je subtiel.
We moeten op beide fronten actief
zijn en een goede balans zoeken.
We staan er niet te controleren om
fietsers te pesten maar omdat het -
zeker in deze tijd - gevaarlijk is om
zonder licht te rijden. Ik wijs u er
op dat onze mensen er ook als eer
ste bij zijn als het mis gaat."
Volgens Prince doet Zeeland niet
onder voor andere regio's in ons
land als het om het vangen van
boeven gaat.
Het aantal woninginbraken is vol
gens districtschef P. Prince 'gigan
tisch gedaald'. Die daling doet
zich niet alleen op Tholen voor.
maar ook in de andere gemeenten
uit het Oosterscheldebekken.
„Vaak komen de dieven niet uit de
eigen regio maar van elders uit Ne
derland of uit het buitenland. Door
de samenwerking wijkpolitie, re
cherche en een informatieanalist is
er een plan van aanpak opgezet.
Dat is een succes geworden."
Volgend jaar zal het wijkteam meer
aandacht besteden aan de kleine
criminaliteit, zoals diefstal van
bromfietsen en snorfietsen, vernie
lingen en baldadigheid. In het
werkplan wordt ook aangegeven
hoeveel zaken de politie bij het
openbaar ministerie wil aangeven.
Voor de aanpak van geweldsdelic
ten in de uitgaanscentra, aanpak
van drugsoverlast en bestrijden
kleine criminaliteit is dat 271 maal.
Het streven is om tachtig procent
van de processen-verbaal tegen
jeugdige verdachten (tot 18 jaar)
binnen 30 dagen na het eerste ver
hoor van de verdachte aan het
openbaar ministerie te verzenden.
Datzelfde percentage geldt voor
het verwijzen van jongeren naar
Halt, maar dan binnen zeven da
gen.
Voor het project politie en school-
veiligheid gaat de politie na welke
scholen er extra aandacht nodig
hebben. Bovendien zal er één keer
per week een controle plaats vin
den op het verkeersgedrag van
schooljeugd op de schoolroutes en
het parkeergedrag rond de scholen.
Dat wordt in de surveillance mee
genomen tijdens de ochtend en
middagdienst.
Ook de aanpak van eenvoudige mi
lieudelicten (afvalstoffen, vuur
werk) hoort tot het takenpakket.
Het streven is 54 gevallen aan te
melden. Voor overtredingen van de
flora en faunawet, de visserijwet en
de natuurbeschermingswet staan
45 processen verbaal gepland.
Voor het bestrijden van huiselijk
geweld zullen agenten speciaal op
geleid worden. Dat is nodig om
huiselijk geweld te herkennen en
hulp te bieden. Bij melding van
huiselijk geweld stelt de politie al
tijd een onderzoek in.
De politie trekt zestig uur uit voor
de controle van foutief parkeren
van grote voertuigen binnen de be
bouwde kommen.
Maritiem erfgoed. Het platform
maritiem erfgoed Zeeland krijgt
voor 2007 een subsidie van 5000
euro van de provincie.