VVD, PvdA en ABT trekken voorstel
voor latere sluiting van cafés in
SGP dreigt mogelijke verruiming terug te draaien zodra rechts aan zet is
Iden Engelsman q|
(,var
i Driel
Voortaan zijn wij
Hl
Donderdag 14 december 2006
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Het voorstel van VVD, PvdA en ABT om de cafés op
Tholen op zondagnacht twee uur langer open te houden
werd donderdagavond in de commissie bestuurszaken na
een lang en scherp debat tussen de voor en tegenstanders
door de indieners ingetrokken. A.G. van de Sande (CU)
probeerde een klein bommetje onder de coalitie te leg
gen. Hij begreep niet waarom de SGP (principiële tegen
stander) nog deel wil uitmaken van het college met Pv
dA en VVD die zo'n voorstel voorbereid hadden.
Eigen achterban
Dam opwerpen
Worsteling
Einde oefening
Denigrerend
Raadsspreekuur
is openbaar
J. Oudesluijs (PvdA) zei namens
VVD, PvdA en ABT dat ze zich
zullen gaan beraden over het voor
stel. „We gaan er eerst uitgebreid
over praten. En zullen dan overwe
gen om wel of niet met het voorstel
terug te komen naar de raad."
Het voorstel stond op de agenda van
de gemeenteraad voor vanavond,
maar is dus afgevoerd. Er is onvol
doende maatschappelijk draagvlak
voor, zo bleek in de discussie.
De indieners van het initiatiefvoor
stel hebben samen tien zetels: PvdA
6. VVD 2 en ABT 2. Ze hebben een
krappe meerderheid als het tot stem
ming zou komen in de raad. De te
genstanders van SGP 4, CDA 2, CU
2 en RFT 1 hebben samen 9 zetels.
Door de afwezigheid van de zieke
PvdA'er H. Nieuwenhuis zouden
de stemmen in de decemberraad sta
ken: 9 om 9. In zo'n geval wordt het
agendapunt verschoven naar de vol
gende gemeenteraadsvergadering.
Blijven de stemmen dan staken, dan
wordt het voorstel verworpen.
Door het voorstel nu terug te trek
ken, blijft dit de indieners bespaard.
Het is de vraag op welke manier ze
terug komen met een eventueel
nieuw voorstel want het draagvlak
blijkt niet groot. De tegenstand wel.
Niet alleen schoten de christelijke
partijen op het voorstel, ook het col
lege blijkt het niet
eens en is intern
verdeeld: Twee te
gen, Heijboer van
de SGP en Van Dis
van het CDA, Velt
huis van de PvdA
en Goossen voor.
Ook burgemeester Nuis van open
bare orde en veiligheid en de politie
waren uiterst kritisch. De politie
staat niet te trappelen om de contro
le na twee uur 's nachts te moeten
verlengen als de bezoekers de cafés
verlaten. De overlast van uitgaand
publiek (dichtslaande autodeuren,
roepen op straat, lawaai van weg
scheurende auto's, vernielingen)
wordt met de maatregel volgens de
politie niet uitgebannen maar ge
spreid over een langere periode.
Het voorstel was bedoeld voor een
tijdelijke verordening voor ont
heffing van het sluitingsuur van ho
recabedrijven. Een proef van een
jaar, vanaf 1 maart volgend jaar tot
31 mei het jaar daarop. Een klank
bordgroep zou de tijdelijke ont
heffing moeten bespreken. Als de
proef zou slagen dan zou de veror
dening moeten worden omgezet in
een definitieve vorm.
Op zondagmorgen zou er na 2 uur
geen bezoeker meer toegelaten mo
gen worden. Alleen de aanwezige
bezoekers zijn er tot vier uur toege
staan. En na half vier zou er geen al
cohol meer geschonken worden en
zouden de lichten aangaan zodat de
bezoekers zouden 'wennen aan het
naar buiten gaan'. Ook de geluids-
knop van de muziek zou dan moe
ten worden teruggedraaid. En de ex
ploitant wordt verplicht 'alles te
doen wat redelijkerwijs mogelijk is
om te voorkomen dat de gemeente
of anderen schade zouden lijden als
gevolg van de langere openingstijd.
De exploitant zou 'voldoende toe
zichthouders' aan moeten stellen die
hem ondersteunen in het voeren van
'goed ondernemersschap'. Toe
zichthouders moeten controleren op
'vervuiling van de omgeving in een
straal van 25 meter rondom het ho
recabedrijf en een veilig uitgaans-
klimaat in en nabij het horecabedrijf
in stand helpen houden.
Het voorstel werd zoals verwacht
door de SGP en RFT om principiële
gronden afgewezen. P.W.J. Hoek
(,SGP) noemde het voorstel zeer in
grijpend. „We baseren ons immers
op de Bijbel. De zondag is de rust
dag en heeft op grond van de schep
pingsorde een onaantastbare status.
De gehele dag dient in dienst te
staan van de Schepper. De praktijk
is, helaas ook soms onder jeugd uit
onze eigen achterban, vaak zo an
ders."
Hoek zei dat zijn fractie een signaal
wilde afgeven, namelijk het als de
roeping en de opdracht van de over
heid te zien om 'ongepast gedrag te
beteugelen.' Randverschijnselen bij
het uitgaansvermaak als overmatig
alcohol- en drugsgebruik, krijgen
door de nieuwe sluitingstijden meer
ruimte. De principiële bezwaren
wegen voor de SGP het zwaarst, zei
hij, „Ook al zou het voorstel prak
tisch gezien louter positieve gevol
gen hebben, onze fractie mag en wil
haar grondslag niet verloochenen."
Volgens Hoek ontbeert de raad nu
een confessionele meerderheid.
Maar als er naar de uitslag van de
Tweede Kamerverkiezingen geke
ken zou worden, dan komt er wel
een duidelijk confessionele meer
derheid in beeld, zei hij. „Het zou
de indieners van dit voorstel tot
meer bescheidenheid moeten dwin
gen. Dit voorstel doet veel christe
nen pijn. Is dit nu echt nodig in de
Thoolse verhoudingen?" Als het
voorstel zou worden aangenomen,
zou de SGP het onmiddellijk terug
draaien als in een volgende gemeen
teraad het confessionele blok weer
groter zou zijn, dreigde hij. „De
SGP zal geen middel onbenut laten
om dit voorstel terug te draaien.'
Het moest hem van het hart dat er
bij de coalitievorming van PvdA,
SGP, CDA en VVD 'totaal' niet
over dit onderwerp gesproken was.
Na het tot stand komen van de co
alitie kwam het 'omstreden en
Overlast verplaatst zich
naar dieper in de nacht
zwaarwegend onderwerp' op de
proppen. „In onze beleving minder
galant."
De SGP' er wees erop dat de raad de
aanpak van overmatig alcohol- en
drugsgebruik hoog in het vaandel
heeft. Het is volgens hem voor de
VVD, PvdA en ABT die dit beleid
steunen, niet uit te leggen dat tege
lijkertijd de mogelijkheden voor
drankgebruik actief worden ver
goot. „Daar zit een grote discrepan
tie in."
Los van de principiële bezwaren,
lost het volgens de SGP in de prak
tijk de overlast rond het naar huis
gaan van de cafébezoekers, niet op.
„Op zijn best leidt het tot verdun
ning maar ook tot een verschuiving
van de problematiek. Er zullen
meerdere vormen van overlast zijn
en er zal ook twee uur langer con
trole en toezicht nodig zijn voor de
openbare orde."
Volgens Hoek zullen ook ambtena
ren geluidsklachten na moeten trek
ken in de extra uren. „Dat leidt tot
extra kosten die ik nergens terug zie
in het voorstel."
Hoek had ook weinig fiducie in de
rol van de toezichthouders bij het
beperken van de overlast. Overlast
vindt volgens hem juist plaats bui
ten de genoemde straal van 25 me
ter rond het bedrijf. „Daarvoor is
veel te weinig
aandacht in het
voorstel. Er is
ambtelijke capaci
teit nodig en dus
geld voor het ver
lenen van ont
heffingen, voor het bemensen van
de klankbordgroep, voor het uitvoe
ren van controles, voor het registe
ren van ervaringen. Ik lees er geen
woord over." Ook had Hoek niets
over de dekking van de kosten gele
zen. „Het is in dit huis gebruikelijk
dat een voorstel met een dergelijk
groot manco als onrijp voor besluit
vorming wordt teruggestuurd."
Hoek had begrepen dat er ook om
wonenden zijn geraadpleegd. Maar
Tijdens de schorsing is wethouder F.J. Goossen tweede van rechtsin discussie met J. P. Bout CDABij de andere wethouder C.L. van Dis
en P. W.J. Hoek (SGP) staan de gezichten somher.
gecertificeerde portier. „Bovendien
hebben we in dc begrotingsbehan
deling een motie ingediend om via
educatie een dam op te werpen te
gen het alcoholmisbruik. Met dit
voorstel schop je er een gat in." De
fractievoorzitter zei dat het CDA het
voorstel dan ook niet kon steunen.
Ook de Christenunie had grote
moeite met het voorstel, zei fractie
voorzitter A.G. van de Sande. Hij
vroeg zich af of de indieners onder
kennen dat alcqholgebruik een
groot probleem is. En voor wie het
voorstel uiteindelijk bedoeld is.
„Gaat het erop overlast te beperken,
is het in het belang van de horeca of
op verzoek van jongeren?"
Van de Sande vroeg zich af waarom
de VVD nu met dit voorstel komt
omdat in de aanloop naar de verkie
zingen de liberalen zich zorgen had
den gemaakt over het alcoholge
bruik door de jeugd. Hij vroeg zich
ook af welke horecagelegenheden
er gebruik van zouden kunnen ma
ken. En of er cijfers bekend zijn
Klippel vroeg zich af of er wel
handhavend opgetreden kan wor
den. Hij had moeite met de gebezig
de begrippen als veilig uitgaanskli-
maat, en aan het feit dat bezoekers
tussen 2 en 4 uur
kunnen wennen
aan het naar buiten
gaan. Ook hij wil
de weten of de po
litie om advies is
gevraagd, 'want
die zal dit toch moeten handhaven.
Klippel begreep niet dat het college
met een voorstel moet komen om
het definitief in de verordening op te
nemen als blijkt dat de ervaringen
na 15 maanden positief zijn, 'terwijl
het college in meerderheid tegen is'.
„En als het niet voldoet na een paar
maanden, wordt er dan doorgemod
derd?"
Burgemeester Nuis plaatste het
voorstel namens het college in een
Bij een negatieve insteek,
kun je altijd met stok
slaan
een verruiming van het alcoholmati-
gingsbeleid. Of dient het vooral een
commercieel belang?
Volgens Nuis voorziet de politie een
aanzuigende werking van bezoekers
uit andere ge
meenten als de
cafés hier langer
openblijven. „Er is
kans op een toena
me van de over
last. En de politie
wil niet in een klankbordgroep zit
ting nemen. Dat is niet hun taak."
Ook hij plaatste kanttekeningen bij
de controle van de bezoekers na
twee uur. „Dat moet de ondernemer
doen, maar die moet ook worden
gecontroleerd of hij zich aan de af
spraken houdt. En als het niet goed
gaat bij de een. moeten het dan voor
alle horecagelegenheden weer afge
schaft worden?" Volgens Nuis kent
de drank- en horecawet geen toe
zichthouder. „U had eerst een por
tier in gedachte maar komt nu met
een toezichthouder. Daar komt u
staand personeel. „We kunnen niet
constant op de stoep staan om te
controleren. Dat is wel de taak van
de vergunningverlener. De officier
van justitie zal ook gaan kijken of
de vergunningverlener er goed naar
heeft gekeken. Alleen kijken naar
sluitingstijden is te eng. de aan en
afvoer van bezoekers moet goed be
keken worden en ook de rol van de
portier."
Teamchef J. van Tol van de gemeen
te Goes verving de Thoolse
teamchef A. de Regt die verhinderd
was. Van Tol (was eerder bestuurs-
adviseur) lichtte toe dat er in 2003
onderzoek was gedaan naar over
last. De klacht van omwonenden be
troffen onder meer lawaai, vernie
lingen, vechtpartijtjes. „Die overlast
moeten we niet onderschatten. In dit
voorstel kan het leiden tot vermin
deren, maar zal het zich ook ver
plaatsen naar dieper in de nacht. Het
kan iets minder worden, maar het
blijft bestaan. Dat hebben ze ook in
andere gemeenten gezien."
oefening."
Hommel zei respect te hebben voor
de principiële bezwaren van SGP en
RFT. „Binnen de coalitie hebben we
ook om respect gevraagd. Met een
initiatiefvoorstel komen, ligt gevoe
lig op Tholen. We hebben er voor
gekozen om niet met een motie te
komen, maar om de grote broek aan
te trekken en het voorstel ook zelf
verder uit te werken. We beseffen
nu dat als de politieke verhoudingen
wijzigen het teruggedraaid wordt.
Maar ook wij hebben wel degelijk
zorg om het alcohol- en drugsge
bruik onder jongeren. Zeker bij jon
geren in Oud-Vossemeer en Sint-
Maartensdijk. Juist dit voorstel
heeft een toegevoegde waarde. We
moeten dan ook niet stoppen bij dit
voorstel. Wat er nu gebeurt, is dat er
om 2 uur in Sint-Annaland bezoe
kers zijn die een krat bier uit de
koffer van hun auto pakken en naar
het strandje gaan achter de dijk."
Volgens H. Geluk (SGP) gebeurt dat
ook in Sint-Philipsland. „Ze organi
seren een fantastisch afterparty. Het
uitgaan verplaatst zich van 2 naar 4
uur. De politie zegt het ook. Maakt
u zich toch geen illusies. We zijn
met onze neuzen op de feiten ge
drukt. Het alcoholgebruik is hier
bijna buitenproportioneel."
Maar volgens Hommel zullen lang
niet alle jongeren twee uur langer
blijven. „Bepaalde jongeren zullen
naar elders gaan. De ondernemers
hebben niet de illusie dat er meer
besteed zal worden. De overlast zal
niet toenemen. En wij zullen de eer
sten zijn die de horecaondernemer
er op zullen wijzen er op toe te zien.
Het verhaal houdt niet op bij 23 me
ter buiten het bedrijf.. Het gaat ons
ook om het imago van de horeca Er
is voor een ondernemer een keur
merk.. Dat is het
maximale wat we
voor kunnen stel
len."
Volgens Hommel
zullen de kosten van
toezicht en het verle
nen van een ontheffing, meevallen.
„Het gaat om een beperkt aantal be
drijven. In totaal drie in Tholen,
Poortvliet en Sint-Annaland. Maar
ook andere cafés, de bruine cafés
willen meedoen. Niet om tot vier
uur open te blijven maar voor het ei
gen publiek nog een half uurtje lan
ger open te zijn."
Kosten om te controleren of een ho
recaondernemer zich houdt aan het
sluitingsuur, zijn er volgens de libe
raal niet. „Die controle moet nu ook
plaats vinden. Er is alleen een ver
schuiving van twee naar vier uur."
omgegaan. Het alcoholmisbruik
wordt genegeerd." Hij wees ook op
de bezwaren die Nuis en de politie
indienden. „Neem het voorstel terug
om er goed over na te denken. Praat
over beleid om het alcoholgebruik
te matigen. Daar mag je ook dit on
derdeel van maken."
Hij wees er nog maar eens op dat
ook PvdA en ABT in hun verkie
zingsprogramma de kwetsbaarheid
van jongeren tijdens cafébezoek on
derkennen. „Als je zorgen hebt om
de kwetsbare jongeren, moet je niet
met dit voorstel komen."
Van de Sande deelde een spelden
prik uit aan de coalitie van PvdA,
SGP. CDA en VVD. „Kan de SGP
wel deel uit blijven maken van de
coalitie? Het standpunt van de SGP
is namelijk helder. U moet ook're
kening houden met deze gevoelens.
En ook denken aan de periode dat
de meerderheid andersom was en
waarin aan jullie een tegemoetko
ming is gedaan."
Fractievoorzitter Hoek van de SGP
reageerde meteen op de opmerking
van Van de Sande: Dit voorstel is
geen coalitievoorstel. Twee fracties
in het college zijn tegen, twee voor.
Bij de coalitievorming is dit niet te
berde gebracht. Het was niet gere
geld in het programma. We maken
nu onze eigen afweging. Het voor
stel is niet rijp. Er zijn teveel risi
cofactoren. Ik proef dat de pap ge
stort is en dat het op basis van de
meerderheid in de raad doorgang
moet vinden."
Klippel zei met verbazing naar Hom
mel te hebben zitten luisteren. „De
stellingen zijn al betrokken. De initia
tiefnemers zijn niet vatbaar voor onze
argumenten." Hij noemde het onge
looflijk dat PvdA en ABT tijdens de
begrotingsraad een hele andere toon
aansloegen. „Ik
heb hier het
woord hyprocriet
opgeschreven,
maar dat woord
wil ik niet noe
men." Hommel
Of u noemt het of u noemt het
Het drinken begint al op
de basisschool
zijn fractie had ook begrepen dat
niet alle belanghebbende bewoners
daarvoor uitgenodigd zijn.
Hoek zei groot belang te hechten
aan de ervaringen van de politie en
het college, vooral die van de burge
meester.
Ook de instellen van een klankbord
groep riep vragen op. Volgens Hoek
is er geen nulmeting gedaan en kan
het nog alle kanten op. Hij noemde
het bizar dat het college met een de
finitief voorstel moet komen als de
klankbordgroep een positief oordeel
zou geven. Het was voor hem een
over de gevolgen van zo'n maatre
gel. namelijk of er dan minder over
last is. Van de Sande had ook be
greep dat de indieners te rade waren
gegaan bij de politie, buurtbewoners
en de jeugdraad, maar niet bij de
GGD, scholen en de ouderraden.
Ook was hij benieuwd naar het
standpunt van het college ert van
Nuis.
Van de Sande zei dat hij zelf een
keer met de politie op pad was ge
weest op een zaterdagnacht en dat
de 25 meter rond het horecabedrijf
waar de exploitant de jeugd in het
breder verband. „Het gaat niet al
leen om de openbare veiligheid,
maar ook om verkeer en vervoer,
jeugdbeleid en volksgezondheid.
Hij vroeg de indieners welke oplos
sing ze voor ogen staan voor welk
probleem. „Is het de overlast? Dat is
dan een negatieve invalshoek, maar
het is wekelijks een punt van zorg."
Hij lichtte toe dat het college in
'meerderheid niet achter het voor
stel stond. Er is één wethouder die
gezegd heeft: Ik geef het voorstel
het voordeel van de twijfel. Dat
geeft de worsteling wel aan." Ook
mee in de knoei."
Verder wees hij erop dat het alco
holgebruik onder Thoolse jongeren
hoog is. En dat het drinken al op de
basisschool begint.
Hij gaf ook zijn mening als burge
meester: „Ik kan me niet vinden in
het voorstel. Ik geloof niet dat het
soepeler zal gaan verlopen, maar ik
weet niet wie er gelijk heeft. Bij de
omringende gemeenten wordt dit
beleid in Bergen op Zoom toege
past. Er zijn minder problemen,
maar we kunnen de situatie niet ver
gelijken met Tholen omdat we hier
De politie bestrijkt het gehele Oos-
terscheldebekken en kan daardoor
niet overal tegelijk aanwezig zijn,
betoogde Van Tol. „De situatie op
Tholen is niet met die in Bergen op
Zoom te vergelijken. Daar is de ho
reca veel meer in één gebied gecon
centreerd." Verder wees hij er op dat
horecaondernemers de vergunning
'ruim interpreteren'. „Ze hebben
ook een commercieel belang. Ze
gaan creatief om met de regels. Je
staat er soms van versteld hoeveel
schoonmakers en helpers er na
twee uur naar binnen moeten."
Volgens Van Tol ondervinden por
tiers ook problemen om mensen
buiten te houden na twee uur. En na
sluitingstijd komt het voor dat er
nog 'afterparties' worden gehou
den. „Zeker als het licht is. dan zijn
de jongeren tot zeven uur op straat.
Dat is een nieuw fenomeen. De
kans op afterparties wordt groter als
de cafés langer openblijven."
En wil de horecaondernemer toe
zicht houden op een straal van 25
meter buiten het bedrijf, dan kan dat
volgens Van Tol alleen met gecerti
ficeerde portiers.
VVD-er F. Hommel (midden) verdedigde het voorstel met verve, maar slaagde er niet in het draagvlak te vergroten. Hier praat hij nog na
met de felste tegenstanders P.W.J. Hoek (links) en H. Geluk van de SGP.
zaak van de gemeenteraad.
J.R Bout (CDA) plaatste vooral
kanttekeningen bij de praktische
uitwerking van het voorstel. Ook hij
was nieuwsgierig naar het advies
van de politie. Hij vroeg zich ook of
er op het terrein van milieuhandha
ving extra personeel ingezet moet
worden. En wie de controle uitoe
fent op herrie en andere overlast, „Is
het wel verstandig om in alle woon
kernen elk weekend cafés bijna hele
nachten open te laten?" Bout was er
ook niet van overtuigd dat het in de
praktijk goed te regelen is dat er na
twee uur geen bezoekers meer wor
den toegelaten. Een toezichthouder
is volgens hem iets anders dan een
gareel moet zien te houden, 'een la
chertje' is. „Jongeren gaan in Sint-
Annaland de dijk over om verder te
feesten. Als je het verlengt naar vier
uur, dan wordt het in de zomer al
licht en blijven ze nog langer. Wie
handhaaft het en wat zijn de kosten.
Ook M.J. Klippel (RFT) zei dat hij
om principiële redenen tegen het
voorstel was. „De RFT hecht sterk
aan het behoud van het karakter van
de zondag zoals de Bijbel ons die
voorhoudt en zoal het protestants
christelijk bevolkingsdeel van onze
gemeente die beleeft. De Bijbel wil
dat we deze dag heiligen. Als je dit
voorstel ernaast legt, staat dat in fla
grante tegenstelling tot elkaar." Ook
de jeugdraad had volgens de burge
meester op eenzelfde manier gere
ageerd. „U zegt dat de jeugdraad
positief was, maar ik heb begrepen
dat ze er ambivalent tegenover staat.
In uw voorstel zijn de voor - en
nadelen onvoldoende op een rij ge
zet. Het lijkt erop dat vooral de
voordelen zijn benoemd. Dat is dan
het geleidelijk verlaten van de be
zoekers van de horecagelegenhe
den. Er is onvoldoende ingegaan op
de gevolgen voor de openbare orde
en veiligheid en het milieu. Is er
straks niet meer sprake van versnip
pering van de over jast? Met het lan
ger openhouden, wordt ook langer
alcohol genuttigd en dat betekent
met drie locaties te maken hebben,
Tholen, Sint-Annaland en Poort
vliet. De gemeenten Schouwen-
Duiveland, Steenbergen, Reimers-
waal en Kapelle sluiten allemaal
hun horeca om twee uur. Op inci
dentele basis wordt een ontheffing
verleend."
De districtschef P. Prince van de po
litie in het Oosterscheldebekken zag
liever dat er een analyse gemaakt
wordt van de problemen en dat de
sluitingstijden (of de verruiming
daarvan) daarin worden meegeno
men. Handhaving zal moeten ge
beuren met de schaarse middelen
die de politie tot zijn beschikking
heeft, zei hij. Namelijk met be-
Na de eerste ron
de van kritiek,
kon initiatiefne
mer F. Hommel
van de VVD re
ageren. Dat deed
hij nadat de vergadering op zijn ver
zoek was geschorst. Hij stelde dat er
heel lang over het onderwerp ge
sproken zou kunnen worden en dat
de fracties er 'nooit aan uit zouden
komen.' „Als je voor een negatieve
insteek kiest, dan kun je altijd met
een stok slaan. Wij kiezen voor een
positieve insteek. Wat in West-Bra
bant een hamerstuk is is op Tholen
een revolutie. De reden waarom wij
hiermee komen, is vooral bedoeld
voor de bezoekers van de horeca.
We hebben bekeken of er behoefte
aan was. Uit de inventarisatie blijkt
dat er behoefte is aan verruiming
van de openingstijden. Maar niet ie
dere horecabedrijf zal daar gebruik
van maken. Ik kan u op een brietje
meegeven dat de bezoekers niet al
lemaal tot vier uur gaan stappen. We
hebben tijdens de verkiezingen ge-
folderd in Poortvliet en Sint-Anna
land van één uur tot kwart voor drie.
Tot twee uur hebben we geen ge
luidsoverlast gehad. Op het Haven
plein en de Voorstraat in Sint-Anna
land hoor je niets buiten en er waren
nagenoeg geen jongeren op straat."
Van de Sande bestreed dat, maar
voorzitter M. den Haan liet Hommel
eerst zijn verhaal afmaken. Volgens
Hommel is er wel een nulmeting.
Dat is dat de overlast nihil is. Bij de
gemeente mogen er geen klachten
van overlast binnenkomen, zei hij.
„Gebeurt dat wel. dan is het einde
In West-Brabant een
hamerstuk, op Tholen
een revolutie.
Hommel lichtte ook toe dat er over
het voorstel contact is geweest met
teamchef De Regt van Tholen. „Hij
heeft er zijn bezorgdheid over geuit.
Blij is hij er niet mee want het is het
verschuiven van de controle."
Aanvankelijk waren de initiatiefne
mers van het aanstellen van portiers
uitgegaan. Maar omdat een aantal
bruine kroegen ook mee willen
doen 'waar twee man aan de bar
zit', zou het volgens Hommel een te
zware belasting betekenen. „De ver
antwoording ligt bij de horecaon
dernemer. Met toezichthouders
werkt het ook. Ze kennen de bezoe
kers. Dat werk preventief. Het Cen
trum in Poortvliet werkt ermee. Het
is er een sprekend voorbeeld van."
Volgens Hommel zijn er in de drie
woonkernen bij 150 omwonenden
brieven bezorgd om te vragen wat ze
van het voorstel vinden. Die brieven
zijn persoonlijk bezorgd. Ze konden
reageren per e-mail. telefoon of per
brief. „Minder dan vijftien procent
heeft gereageerd. Twee omwonen
den tijdens een vergadering van de
jongerenraad waren voor."
Van de Sande wilde
weten of Hommel
daar uit afleidt dat
85 procent van de
omwonenden dan
voor is. Maar Hom
mel zei dat niet te
weten. „Maar is die 85 procent er
zwaar op tegen? Als iemand er tegen
is, laat die zich wel horen."
Dat de jeugdraad niet pal achter het
voorstel zou staan, verbaasde Hom
mel. „Er wordt een beetje denigre
rend over gedaan. Dat stuit me te
gen de borst De Joth heeft op een
goede manier gediscussieerd. Ik
neem er afstand van als de Joth te
kort wordt gedaan."
Van de Sande vond dat de standpun
ten aan het verharden waren. Zeker
als het voorstel zou worden aange
nomen. „Dat zal de zaak geen goed
doen. Een rekensommetje leert dat
er tien voor zijn en negen tegen. We
kunnen praten als Brugman, maar
met onze zorgen wordt onvoldoende
fel:
niet."
PvdA-fractievoorzitter J. Oudesluijs
mengde zich nu in de discussie: „Ik
vind het spijtig dat onze jeugd als
alcoholmisbruikers wordt weggezet.
Natuurlijk is er jeugd dat zijn gren
zen niet kent. Houdt u zelf een spie
gel voor. Voor de grote massa is het
een prettige manier van uitgaan. Er
is een aantal die het verstoren. Het
is een feit dat de jeugd steeds later
uitgaat. En om twee uur niet naar
huis wil. Dan gaan ze naar grote uit
gaansgelegenheden in Rotterdam of
noem maar op. Door ze nu hier
meer ruimte te bieden, kunnen we
ze langer binnenhouden en hoeven
ze niet naar buiten om op een bank
je te zitten."
Volgens Nuis moeten de initiatief
nemers de "realiteit onder ogen
zien'. „U moet niet doen alsof er
geen overlast is. Wij worden er we
kelijks mee geconfronteerd. Het kan
er niet alleen om gaan om bezoekers
meer ruimte te bieden. En er is wel
degelijk sprake van geluidsover
last." Verder wilde Nuis geen 'on
vertogen woord' over de Joth. „Als
of we de jongerenraad niet serieus
hebben genomen."
Volgens Van Tol blijft overlast een
'heikel punt' „De overlast blijft, al
leen in een andere vorm. En als we
capaciteit van personeel naar de nacht
brengen, dan zullen we dat in de
avond weg moeten halen. Dat zal de
capaciteit voor de avond halveren."
Hommel zei begrip te hebben voor
de gevoeligheden en vroeg weer om
een schorsing. Nuis grapte dat hij
tot twee uur dispensatie gaf. Het
was inmiddels bijna elf uur. het de
bat had al bijna twee uur geduurd.
Na de schorsing kwam Oudesluijs
als vertegenwoordiger van de groot
se fractie, met een verklaring. Hij
zei dat er goed naar elkaar geluis
terd was en dat hij de adviezen en
de argumenten van iedereen goed
had begrepen. „Wie zijn wij om er
niet naar te handelen." Het voorstel
werd ingetrokken. „We zullen er
uitgebreid over praten en in overwe
ging nemen of om met het voorstel
wel of niet terug te komen."
Het raadsspreekuur dat volgend jaar
wordt ingevoerd is openbaar. De bij
eenkomst waar burgers, instellingen,
verenigingen en maatschappelijke
groeperingen met de leden van de
raad van gedachten kunnen wisselen,
is voor iedereen toegankelijk. Dat
bleek donderdag in de commissie be
stuurszaken na een vraag van A.G.
van de Sande (CU).
De SGP had het voorstel ingediend.
P.W.J. Hoek zei namens de fractie dat
het een 'oude belofte' was die nu ge
stand werd gedaan. Ook M.J. Klippel
(SGP) stemde er mee in 'want ik heb
het grotendeels zelf geschreven'. Dat
gebeurde voor de breuk met de SGP.
Het spreekuur wordt gehouden tel
kens een week na de raadsvergade
ring. en begint 's avonds om zeven
uur. In het gemeentehuis maar afwis
selend ook in aantal andere woonker
nen. Sprekers moeten zich wel van te
voren aanmelden. Als er geen aan
meldingen zijn, gaat het spreekuur
niet door.
- rectificatie -
Voorstraat 15, Sint-Annaland,Tel. (0166) 65 24 90
l'IUUV I-MHL'J
Advertentie I.M.