bij EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Uitslag enquête WGBO Vernieuwde website Het Klaverblad Eigen plekje Voorbeeld I Voorbeeld 2 www.klaverbladzeeland.nl Vrijwilligers gezocht '"'O V-Bereikbaar ^Agenda Gouden Klaver, voor de biblioservicebus Obstakel van de maand: Verhuizen: gaat de rolstoel mee? Onze openingstijden zijn: dinsdag t/m donderdag van 9.30 tot 17.30 uur - vrijdag van 9.30 tot 21.00 uur zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur - zondag en maandag gesloten nderdag 2 februari 2006 19 Klaverblad actueel Driekwart van de patiënten weet niet dat een speciale wet de behandel relatie tussen de patiënt en de zorgaanbieder regelt. Deze Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereen komst (WGBO), ook wel de patiëntenwet genoemd, bestaat inmiddels tien jaar. Wel weet tweederde van de ondervraagden dat men bepaalde rechten en plichten heeft, bij voorbeeld het recht om informatie te krijgen van de zorgverlener en de plicht om infor matie aan de zorgverlener te geven. Dit blijkt uit een enquête die de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie, in samen werking met Regionale Patiënten Consumenten Platforms, onlangs heeft uitge voerd. In Zeeland deed Het Klaverblad mee aan deze enquête. Ondanks dat de meerderheid van de patiën ten niet weet dat de behandelrelatie wettelijk geregeld is, weten vier van de vijf onder vraagden dat men recht heeft op een second opinion. De helft van de ondervraagde patiënten weet dat hij de plicht heeft om mee te werken aan een behandeling zodra hij hiervoor toestemming heeft verleend en de behandeling is ingezet. De patiënt is minder goed op de hoogte van de mogelijkheid om wijzigingen voor te stellen in het medisch dossier: slechts een op de drie mensen weet zeker dat men dit recht heeft. Ziekenhuispatiënten blijken beter op de hoogte te zijn van de rechten en plichten dan andere patiënten. Het tienjarig bestaan van de WGBO in 2005 vormde de aanleiding voor de enquête. Vrijwilligers en medewerkers van Het Klaverblad hebben op I november onder bezoekers van huisartspraktijken, ziekenhui zen, huisartsenposten en GGZ-instellingen deze enquête afgenomen. In het hele land zijn in totaal 1766 ingevulde vragenlijsten geanaly seerd. De enquête maakt onderdeel uit van een campagne waarin de NPCF de WGBO opnieuw onder de aandacht brengt. Hiervoor zijn onder andere wachtkamerpos ters en folders ('Help uzelf. Wees duidelijk tegen uw dokter') verspreid in huisartsen praktijken, gezondheidscentra en poliklinie ken van ziekenhuizen. Mét jeugdzorg en mantelzorg! Op 26 januari is de vernieuwde website van Het Klaverblad online. Tobias Manuhutu, 18 jaar, vertelt waarom een site voor jeugdzorg belangrijk is. In 2005 heb ik meegedraaid in het jeugdpanel Jeugdzorg van de Provincie Zeeland. Het jeugdpanel was gesplitst in drie groepjes van ongeveer 4 mensen. Er was een groep die onderzoek deed naar preventie, een groep onderzocht hoe het zat met de bereikbaar heid/toegankelijkheid van met name Bureau Jeugzorg en tot slot was er een groep die onderzoek deed naar de wensen en behoef tes van de jongeren bij Stichting Agogische Zorgcentra Zeeland, AZZ dus. Ik zat in het laatste groepje. In de aanbevelingen die het panel heeft geformuleerd wordt een aantal keer benadrukt dat het erg belangrijk is om informatie over de jeugdzorg in Zeeland op Internet te zetten. Het gedeelte over de jeugdzorg heeft een eigen plekje gekregen op de website van Het Klaverblad. Kort, bondig en duidelijke infor matie. Geen ambtelijke teksten of moeilijke afkortingen. Helemaal gericht op de doel groep: de jeugd, de jongeren. De eerste vraag die een organisatie zich meestal stelt 'is er vraag naar?' Op de vraag of Het Klaverblad met een eigen speciale Zeeuwse Jeugdzorg website voorziet in een behoefte, antwoord ik volmondig ja. Ik licht het toe aan de hand van twee voorbeelden. Ik maak hierin onder scheid tussen iemand die reeds wordt gehol pen door een instelling en iemand die nog niet wordt geholpen. Stelt u eens voor. Een jongen uit Terneuzen, 14 jaar oud zit op de middelbare school. Hij is altijd een beetje de stille jongen geweest Weinig tot geen vrienden, wordt gepest maar kan thuis ook niet zijn verhaal kwijt Zijn ouders begrijpen hem niet en voelen niet goed aan dat hij professionele hulp nodig heeft. Gelukkig gaat hij toch zelf op zoek. Kijken wie of wat hem kan helpen. Wie hem begrijpt bij wie hij zijn verhaal kwijt kan. Een ander voorbeeld. Een meisje, 12 jaar oud, is onder behandeling bij AZZ. Haar ouders konden haar niet goed opvoeden. Op school liep het ook niet lekker. Tot overmaat van ramp klikt het ook niet tussen de begeleiders en haar. De behandeling lijkt niet te helpen, maar ze durft of wil het niet te vertellen tegen haar begeleiders. Laat staan haar ouders, vrienden- Op de vernieuwde website vindt zij dat Het Klaverblad beschikt over een cliëntvertrou wenspersoon die jongeren kan helpen die al worden behandeld. Maar hoe kan zij in contact worden gebracht met die cliëntvertrouwenspersoon? En hoe kan de jongen, uit het eerste voorbeeld, hulp krijgen? Om informatie te verzamelen is vooral onder jongeren internet de oplossing. Laagdrempelig, anoniem, simpel en makkelijk. Het jeugddeel van de website van Het Klaverblad kan hierbij prima een oplossing zijn. Het is een aanvulling op de reeds bestaande websites door enerzijds haar Zeeuwse identiteit en daarnaast doordat zij zich richt op jongeren. Wat staat er precies op de website: informatie over de jeugdzorg in Zeeland nieuws rondom jeugdzorg contactgegevens van de verschillende instellingen informatie over de belangenbehartiging van de cliënten Ik heb inmiddels begrepen dat de website goed wordt promoot onder jongeren. Zodat zij snel de website kunnen vinden. Je kunt wel een website starten, maar hij moet natuurlijk wel makkelijk te vinden zijn. Niet dat je lang moet zoeken. Daarnaast is het ook belangrijk dat de bezoe ker niet lang moet zoeken op de website zelf waar de informatie te vinden is. De knop om naar het jeugzorgdeel te gaan heeft een dui delijke plaats gekregen op de voorpagina van de website. De site heeft ook een nieuw deel over man telzorg. Wat vindt u van de dienstverlening op de huisartsenposten? In samenwerking met de huisartsenposten Goes en Zierikzee wordt een onderzoek Het Klaverblad Postbus 2054 4460 MB Goes 0113-249 325 Op werkdagen van 09.00-17.00 uur algemeen@klaverbladzeeland.nl www.klaverbladzeeland.nl Eindredactie: Marleen Vermeer Zorglnfo Klaverblad Zeeland Informatie, advies en ondersteuning m.b.t. gezondheidszorg, gehandicapten voorzieningen, jeugdzorg en problemen rondom WAO. Westwal 37,4461 CM Goes (Invalideparkeerplaats aanwezig) Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 - 13.00 uur. T. 0113 - 212 783 E. zorginfo@klaverbladzeeland.nl Cliënt Vertrouwens - Persoon jeugdzorg Telefoon 06-55 80 08 88 cvp@klaverbladzeeland.nl gedaan om er achter te komen wat de Zeeuwen vinden van de dienstverlening van deze posten. Hiervoor hebben we u nodig. Gezocht wordt naar enthousiaste vrijwilligers die ons willen versterken in het afnemen van telefonische vragenlijsten. Dit afnemen gebeurt geheel anoniem. De vragenlijsten worden afgenomen in de periode van 6 t/m 25 maart. Als voorbereiding op het afnemen van de vra genlijsten gaat een instructie bijeenkomst vooraf van 2,5 uren. (zie ook www.klaverbladzeeland.nl - Actueel - Agenda) 3 bijeenkomsten over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de gevolgen hiervan voor ver standelijk gehandicapten. De bijeen komsten zijn op: 21 februari, 's avonds in Terneuzen 8 maart, 's avonds in Middelburg 18 maart 's middags in Kapelle Voor meer informatie over deze bij eenkomsten: Ineke Riemens Cursus Persoons Gebonden Budget: van aanvraag tot gewenste zorg. een PGB-cursus van 6 avonden voor mensen met een verstandelijke beperking. De cursus is bedoeld voor mensen die zelf zorg willen inkopen met een Persoonsgebonden Budget. De avonden zijn op dinsdag 25 april, 9 en 23 mei, 6, 20 en 27 juni. De cursus zal in de omgeving van Goes plaatsvinden. Het aantal deelnemers is beperkt. Voor meer informatie: Ineke Riemens Meldweek zorgverzekeringen: 6-10 maart 2006 Nadere informatie volgt. Van de enquêteur wordt verwacht dat zij of hij affiniteit heeft met het verbeteren van de kwaliteit van zorg op huisartsenposten. Uiteraard worden te maken kosten geheel vergoed. Nadere informatie kunt u inwinnen bij: Jacqueline Baecke, Vanaf oktober rijdt de biblioservicebus in de kleine kernen van Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. Sinds 2006 ook in enkele kleine kernen binnen de gemeente Veere. Een geweldig project voor de leefbaarheid op het platteland! De bus is toegankelijk voor mensen met een beperking. U kunt er boeken lenen, geld pinnen, de chipknip opladen. Er is een informatiezuil en voorlichtingsmateriaal beschikbaar. Dit initiatief verdient uit breiding naar meer kernen: Gemeenten zet 'm op! En neem initiatief zodat de bus in alle kleine kernen kan komen. Bekijk de website: www.biblioservicebus.nl of vraag meer informatie bij De Zeeuwse bibliotheek: 0118 - 654 301 Heeft u suggesties voor: 'Gouden Klaver' en 'Obstakel van de maand' meldt het ons. Gaat uw verhuizen en heeft u een WVG verstrekking? Dat levert in de praktijk pro blemen op. Wij krijgen signalen dat mensen hun rolstoel in moeten leveren bij de gemeente waar ze wonen, en opnieuw moeten aanvragen in de gemeente waar ze gaan wonen. Bureaucratie ten voeten uit! Tip van Het Klaverblad: meldt uw verhuizing zo snel mogelijk bij de WVG-verstrekker.Vraag dispensatie om de stoel te mogen houden tot na uw verhuizing. Ga na of uw nieuwe gemeente de stoel wil overnemen. Lever uw stoel niet in voor u een andere heeft! Herkent u dit? Meldt het ons. Het Klaverblad zal de gemeenten hierop aanspreken. jH'iW. - fflBra j j,;l Vf gigantische kortingen!!! m T i i Van Houte Wonen

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2006 | | pagina 19