Thoolse oefening Nationale Reserve Super gemotiveerd Kastanje Bruin of wit Ontbering als leuke afwisseling In burger Hospik ziek Gasalarm Als je er bij wil, moet je eerst leren wachten Zacht fruit Verkeersregeling Geen schot gelost Donderdag 1 december 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Het eiland Tholen was van donderdagavond tot en met zaterdag het oefendomein van de alfacompagnie van de Nationale Reserve. 95 vrijwilligers van de vier Zeeuwse pele- tons trotseerden barre weersomstandigheden. De oefening werd zaterdagmorgen af gebroken, zodat de reservisten ingezet konden worden voor de verkeersafzetting bij Rilland als gevolg van een breuk in de hoogspanningsleidingen. Een impressie vanuit boerderij Nattenbek aan de Kadijk bij Poortvliet (codewoord wilg), waar het Thoolse peleton A4 gelegerd was. „We hebben hel weer overleefd, maar zo erg heb ik het nog niet veel meegemaakt", zegt sergeant I Theo Minheere uit Sint-Maartens dijk. De 35-jarige vrijwilliger die elf jaar ge leden tot de Nationale Reserve (Natres) toe trad, heeft onlangs nog tien dagen in Duitsland oefenvijand gespeeld voor het Korps Commandotroepen. Nu speelt hij 'vij and' voor zijn mede-vrijwilligers van de pe- letons Beveland, Walcheren en Zeeuws- Vlaanderen. „Als je overal aan mee wil doen, steek je er veel vrije tijd in, maar je doet iets voor je land", zegt de uitvoerder bij BAM utiliteitsbouw. Samen met Rien Klippel uit Stavenisse, ook werkzaam in de bouw maar dan bij de eilan- delijke aannemer Van Houte, heeft Minheere op Tholen oefenplaatsen opgezocht voor de ze meerdaagse oefening van de Zeeuwse Natres. Donderdagavond verzamelden de 95 militairen zich in de marinekazerne te Vlis- singen om van daaruit met hun vrachtwa gens en jeeps naar de Bergsediepsluis op de Oesterdam te rijden. Daar sloeg iedereen zijn éénpersoons tentje op en de harde wind en de striemende regen waren de voornaam ste tegenstanders. De 22-jarige Marijn Priem uit Tholen, afge lopen zomer pas beëdigd in Zierikzee, be leefde er zijn eerste grote oefening. De hef truckchauffeur bij Frans Maas kwam bij de Bergsediepsluis niet veel aan slapen toe. „Het was half één 's nachts toen we tijdens regen- en hagelbuien onze tenten moesten opzetten en nog een boogtent voor het kader. Om twee uur konden we in onze slaapzak ken, maar ik moest me warm wrijven, zo koud was het. Bovendien bleef er water op de grond staan en dat kwam in je tent. Som mige touwen braken en zelf moest ik om drie uur mijn tentje opnieuw opzetten." Nat worden, kou lijden, wie gaat er nu voor zijn plezier vrijwillig bij de Natres? „Ze zijn allemaal super gemotiveerd", zegt majoor Harry van Triest, commandant van de Zeeuwse Natres. Met de leden van zijn staf is hij ondergebracht in de loods van provin ciale waterstaat aan de Provincialeweg bij Sint-Maartensdijk. Er hangen kaarten aan de wand. Net als cabaretier Paul van Vliet met zijn 'mannen luisteren!' vraagt hij de aan dacht van de vier peletonscommandanten. De Natres moet op Tholen vier bijzondere objecten bewaken: naast de Bergsediepsluis, waar het Bevelandse A3 peleton uit Kapelle is gelegerd, de waterzuiveringsinstallatie aan de Oudelandseweg in Sint-Maartensdijk, waar het Walcherse Al peleton uit Vlissin- gen is neergestreken. De drogerij Stavenisse wordt bewaakt door het Zeeuws-Vlaamse A2 peleton uit Terneuzen. Boerderij Natten bek van Kees de Rijke aan de Kadijk is het domein van het Thoolse A4 peleton. De vier groepen hebben de codenamen linde, popu lier, iep en wilg gekregen. „Dan kan via de radiocontacten niemand begrijpen wie waar zit", zegt majoor Van Triest, wiens com mandopost de naam kastanje draagt. De Zeeuwse Natres moet het gehele eiland Tho len bewaken. „Wilg is de patrouillebasis voor de grensbewaking, populier en iep be waken allebei belangrijk materiaal en perso nen en linde controleert een belangrijke toe gang: de Bergsediepsluis aan de Oesterdam." De peletonscommandanten (pc's) krijgen hun opdrachten niet via de radioverbinding of de te lefoon, maar moeten in hun jeep stappen en naar de commandopost rijden. De militaire structuur is hiërarchisch. Er is sprake van een getrapte bevelsvoering. Van de com pagniescommandant via de peletonscom mandanten naar de groepscommandanten. Iedere pc moet de bewaking van het object goed regelen en een beveiligingsplan inleve ren. De majoor kondigt aan dat vanaf heden alarmfase II in werking treedt en dat de ge- weldsinstructie geldt. Via hem kan eventueel politieassistentie gevraagd worden. „Bin nen 15 minuten is die ter plaatse. Is uw op dracht duidelijk?" De pc bij de Bergsediepsluis zegt dat de hoofdrijbaan moeilijk af te sluiten is. Hij vraagt om hekken en prikkeldraad. Eén van de stafleden voegt er nog aan toe, dat de gamellen waarin de voeding opge haald wordt, wel teruggebracht moet wor den. „Wie de schoen past, trekke hem aan." Geen enkele p.c. reageert. Met 'heren suc ces' sluit de compagniescommandant de in structie af. „De ene pc weet van de andere niet wat er gaat gebeuren", lacht de majoor. „We heb ben een los draaiboek waarmee we alle kan ten uit kunnen. We kijken hoe ze op ver schillende situaties reageren", zegt de Zeeuwse Natres-commandant. Hij was voor heen beroepsmilitair en als vutter blijft hij dankzij de Natres toch betrokken bij de ko ninklijke landmacht. Bij Nattenbek staan bij een hoop suikerbie ten twee wachtposten in de kou te blauw bekken. Ze kijken vanaf de Kadijk uit op de open polder richting het dorp Poortvliet. Acht scheidsrechters van de bravocompag- nie van de Natres uit Breda beoordelen het optreden van hun Zeeuwse collega's. Elk pe leton krijgt twee man met witte schouder banden op bezoek, zo ook bij Nattenbek. Ze worden in de ruime loods gastvrij ontvan gen. „Hoe wil je je eitje? Dubbel gebakken. Bruin of wit brood?" Vanuit de kazerne van het Korps Commandotroepen in Roosendaal wordt er eten aangevoerd naar de comman dopost aan de Provincialeweg in Sint-Maar tensdijk. Daar kunnen de vier pc's het eten ophalen, maar de Tholenaren hebben nog wat extra's geregeld. Bij Hoogerbrugge in Poortvliet zijn ze om eieren geweest en dat blijkt een schot in de roos. In een plastic be kertje kan men een munt gooien, want de ei eren zijn wel 'rekening man.' Defensie zorgt echter ook voor een rijke variatie met kaas, worst, hagelslag, muisjes, pindakaas en ap pelstroop. De vrijwilligers doden de tijd met koffie drinken en af en toe een boterham eten. Tussendoor worden de patroonhouders gevuld met 29 losse flodders. Eén van de jonge militairen heeft nog een sigaret in de mond en krijgt een terechtwijzing. De wa pens zijn modern, zowel de geweren met een kijker als de mitrailleurs. De uit Stavenisse afkomstige chauffeur-wapenhersteller Sjaak Oostdijk hoeft er niet aan te pas te komen, al heeft hij er destijds als dienstplichtige in Oirschot een pittige cursus voor gevolgd. Een aantal Tholenaren trekt burgerkleren aan om de collega's op de proef te stellen. Ze observeren opvallend en onopvallend de posities bij de waterzuivering in Sint-Maar tensdijk en de drogerij Stavenisse. Ze wor den niet ontdekt. In een viertonner gaat van uit Nattenbek een zogenaamde contactpatrouille naar de drie posten. De komst moet via de radio steeds aan de com mandopost worden doorgegeven, maar dat loopt niet altijd even soepel. Is er een radio breuk? Chauffeur Dick Geluk uit Sint-Maar tensdijk mag verder rijden. De kraanmachi nist bij Dura Vermeer in Oud-Vossemeer ging twee jaar na zijn dienstplicht bij de Natres en heeft er met een korte onderbre king al weer zeventien jaar op zitten. „Je ontmoet vogels van allerlei pluimage en het mooiste is dat je van alles een beetje kunt doen", zegt Geluk hoog en droog in zijn viertonner. De collega's die bij de Berg sediepsluis op wacht staan, trotseren kou, wind en regen. De kleine tentjes wapperen. „Afzien met z'n allen geeft een gevoel van saamhorigheid", zegt groepscommandant Patrick van Tol, in het dagelijks leven inko per bij Bruynzeel Keukens in Bergen op Zoom. „De meesten zitten al 15 jaar bij de Natres. Toen ik me aanmeldde, was het Bergse peleton vol, zodat ik naar Tholen ben gekomen en ik zou er nooit meer weg wil len. Het is veel te leuk", aldus Van Tol, ter wijl de hagelbuien de reservisten buiten teis teren. Zelf heeft hij ook al eens tot aan zijn knieën in het water gestaan. „Ieder heeft recht op een beetje ontbering. Wie bij de Natres gaat, heeft een hobby met een andere betekenis, net zoals een vrijwilliger bij de brandweer en de politie. We zijn nodig, ze kunnen bijna niet meer zonder ons tijdens open dagen van de land- en luchtmacht en herdenkingen. We assisteren ook bij bezoe ken, zoals dit jaar van president Bush. We spelen verder oefenvijand en krijgsgevange ne." De groepscommandant spendeert 200 uren aan de Natres en neemt daarvoor 10 vrije dagen per jaar op. De 25-jarige Corné van Leeuwen uit Stave nisse is dit jaar beëdigd als reservist en heeft vrijdag voor de oefening onbetaald verlof genomen bij zijn werkgever in Krimpen a/d IJssel. Op zijn wachtpost bij Nattenbek is hij warm aangekleed. „Je moet je goed op zulke weersomstandigheden kleden en in bewe ging blijven. Mijn slaapzak was vannacht bij de Bergse diepsluis vochtig, dus af en toe is het wel een beetje af zien." Er komt een jeep aan. dus ac tie geboden. „Je moet ons wel doorlaten, anders krijg je geen eten", lacht chauffeur-verbindingsman Rien Klippel uit Stavenisse. Naast hem zit eerste luitenant Geert Sarneel, die als waarnemend-peletons- commandant optreedt voor de Tholenaren omdat hun pc Kees Griep ziek is. De arbo- coördinator bij een instelling voor verstan delijk gehandicapten in Terneuzen zou an ders zijn eigen Zeeuws-Vlaams peleton in de drogerij Stavenisse hebben geleid. Er zijn meer afwezigen, zoals de Thoolse hospik Herman Ridderhof uit Oud-Vossemeer, die zijn middenvoetsbeentje heeft gebroken. Een ander krijgt de verbandtas en volgens Sarneel kan elke militair de basishulpverle ning geven. „Als iedereen er zou zijn, waren we met 130 reservisten, maar er zijn er nu 95. Wanneer alle vacatures vervuld konden worden, hadden we wel 150 man." Het Thoolse A4 peleton telt 21 leden, maar dat moeten er eigenlijk 35 zijn: 3 groepen van 10 en een staf van 5. Een groep bestaat uit 7 geweerschutters, 1 mitrailleurschutter, een chauffeur en een commandant. Theo Minheere is verantwoordelijk voor de scho ling, het onderhoudsplan en de logistiek. Volgens hem duurt een opleidingscyclus 4 jaar. Hij heeft zijn hoop gevestigd op een in formatiestand deze zomer bij een verkoping in Tholen, waar diverse kandidaten zich aan gemeld hebben. Uiteindelijk is het afwach ten wie er door de keuring komt. Bij de post waterzuivering is het intussen menens. Gasalarm! Wanneer de contactpa trouille arriveert, staan de wachtposten met gasmaskers op bij de hekken. Met de storm achtige wind is het helemaal moeilijk com municeren, maar wanneer het alarm over is en de gasmaskers afgaan, komt het gesprek gemakkelijk op gang. Het duurt wel lang voordat er radiocontact met de commando post is, ook al ligt die maar enkele honder den meters verder aan de Provincialeweg. 'Geen bijzonderheden.' De Thoolse patrouil le mag verder richting de laatste post bij de drogerij Stavenisse. Ondertussen is het af zien voor de vier mannen die achter op de viertonner zitten, want de wagen is aan de zijkanten en de achterkant open. Wind en re gen hebben vrij spel. Commandant Van Tol besluit om bij de drogerij de zeilen naar be neden te doen, zodat de mannen meer be schutting hebben. Het Zeeuws-Vlaamse pe leton geeft echter niet zomaar toestemming om de viertonner op het terrein toe te laten. „Meld aan 4 Romeo dat we hier zijn", zegt de groepscommandant tegen de wachtpost, maar die reageert lauw. „Dit wordt te moei lijk voor ze of ze zijn zo zenuwachtig." Wanneer de wagen eindelijk toegelaten wordt, houden de Zeeuws-Vlamingen die constant onder schot. En wanneer de foto graaf uitstapt om wat beelden te maken van de oefening, wordt die het terrein afge stuurd. Het A2 peleton vertrouwt het alle maal niet en denkt aan een list. Tenslotte zijn er twee controleurs met hun witte banden in de buurt, dus het is opletten geblazen. Terug bij de post Nattenbek kleedt iedereen zich om in burger, op twee man na die op wacht blijven. Twee spandoeken en een pro testbord worden gereed gemaakt. De Thole naren gaan voor demonstrant spelen om de Walcherse collega's van het Al peleton uit de tent te lokken. Bij Hoogerbrugge zijn ei eren gehaald en bij groentehandel Snoei zacht fruit dat onverkoopbaar is. De stem ming is uitgelaten, maar pc Sarneel maant zijn mannen tot voorzichtigheid. „We gaan er als leermiddel naar toe en niet om prijzen te winnen wie de meeste eieren heeft ge gooid. Je mag ze best dwingen om tot actie over te gaan. dus probeer over het hek te klimmen, maar ga niet iemand van 2 meter afstand een ei op z'n kop gooien. Houd 10 meter aan, doe alles gecontroleerd!" Met twee jeeps en een viertonner gaat het peleton richting het Markiezaatcollege in Sint-Maartensdijk, waar rond kwart over vier vrijdagmiddag geparkeerd wordt. Lo pend gaat men richting de waterzuivering. Volgens het draaiboek was een demonstratie daar aan nemelijk, want die plek lag van alle vier posten het dichtst bij een dorp. „Blijf in bloemkoolformatie", roept de pc. Ondertussen valt de regen gestaag neer en de thermometer bij Dacomex wijst maar 2 graden aan. De spandoeken worden zo goed en zo kwaad dat gaat, uitgerold, maar het valt niet mee om die met zo'n stormach tige wind overeind te houden. Bij drie poor ten worden de wachtposten uitgedaagd, er wordt geschreeuwd, er wordt met fruit en ei eren gegooid, maar het Al peleton houdt zich goed. De Tholenaren druipen af, door nat zijn ze. „Kachel aan in de jeep!", roept Theo Minheere wanneer de groep bij het Markiezaatcollege terugkomt. „Je hebt al leen recht op ontbering", zo dient Rien Klippel hem van repliek, maar die is droog achtergebleven bij de voertuigen. Gertjan Quaak uit Scherpenisse, plaatsver vangend groepscommandant, heeft er toch geen spijt van dat hij een dag vrij heeft ge nomen bij zijn werkgever Coremans in Ril land. „Dit is een leuke afwisseling." Patrick van Tol vult aan, dat je onder zulke omstan digheden wel een band opbouwt. De Tholenaren trokken hun natte burgerkle ren snel uit om hun droge en warme dienst kleding weer aan te doen. Tijd voor de war me hap. De weersomstandigheden bleven buiten extreem en daarom werd er bij de Bergsediepsluis een kachel en een extra tent gebracht, want die mannen kregen het mees te voor hun kiezen. De compagniescomman dant vond het die vrijdagavond niet meer verantwoord om door te gaan met de oefe ning. De wachtposten werden binnenge haald. Iedereen kon vroeg naar bed om zich zaterdagmorgen klaar te maken voor inzet bij de winterse perikelen. Toen de Oester dam werd afgezet in verband met gevaar voor het breken van hoogspanningsleidingen bij Rilland, ging de groep bij de Bergsediep sluis als eerste assisteren bij de verkeersre geling. Zaterdagmorgen om elf uur trokken ook de andere drie peletons via Zierikzee naar Kruiningen, waar spoedberaad werd gehouden. Gezien het gevaar van brekende kabels mocht men niet over de Oesterdam. De Thoolse reservisten stonden 6 7 uren bij Rilland. „Wij moesten de linkerbaan van de autoweg Antwerpen/Vlissingen dicht zet ten", vertelt Theo Minheere. De verbindin gen werden verzorgd door de commando post aan de Provincialeweg in Sint-Maartensdijk, maar compagniescom mandant Van Triest zat in het beleidscen trum op het provinciehuis in Middelburg. „We stonden in de sneeuw en hebben er be hoorlijk kou geleden, maar op alle posten werd warm eten uitgedeeld." Daarmee kreeg de voortijdig afgebroken oe fening van de Zeeuwse Natres nog een bij zondere finale. „Voor zaterdagmorgen stond er nog van alles op het programma, waarbij we ook met losse flodders zouden schieten, maar er is geen schot gelost. Alle patroon houders moesten we dus weer leegmaken", aldus Theo Minheere. Hij is sinds 1995 bij de Thoolse Natres, waar zijn vader ook bij diende. Theo was tijdens zijn diensttijd commandant van een pantser rupsvoertuig in Oirschot en werd later vrij williger. „Je doet iets voor je land en in ver band met de terrorismedreiging leeft de Natres ook meer. Onze taak is het bewaken en beveiligen van belangrijke objecten in de provincie. Je staat soms 1 of 2 dagen niks te doen. zo lijkt het, maar toch heb ik toch heel veel plezier in dit werk. Het kostje wel veel tijd, maar defensie betaalt de uren dat we in gezet worden." In december volgt er nog een evaluatie tij dens een gezellige avond in 't Ouwe Raed 'uus te Poortvliet, waar ook het programma 2006 wordt besproken. Als oude rot in het vak heeft Rien Klippel nog een tip voor Tho lenaren die bij de Natres willen. „Als je er bij wil, moetje eerst leren wachten!" Zeeuws-Vlaamse Natres-leden van het A2 peleton zorgden ervoor dat de drogerij in Stavenisse volledig onder controle was. Natres-lid Flikweert uit Sint-Maartensdijk als demonstrant met een spandoek. Marijn Priem uit Tholen en Corné van Leeuwen uit Stavenisse bewaken boerderij Nattenbek. Bevelandse reserx'isten van het A3 peleton trotseerden wind en regen bij de Bergsediepsluis. Op de achtergrond de kleine I persoons tentjes waarin ze sliepen, voorzover dat met de barre weersomstandigheden lukte. Het Al peleton van de Zeeuwse Natres uit Vlissingen hield de waterzuivering in Sint-Maartensdijk goed onder controle Hoe wil je je eitje? Militairen van het Walcherse Al peleton van de Natres bewaakten de waterzuivering in Sint-Maartensdijk. Sergeant Theo Minheere als demonstrant. Hij heeft er al zin in om met eieren te gaan gooien. Marijn Priem en Rien Klippel vullen de patroonhouders met losse flodders. Chauffeur-verbindingsman Rien Klippel uit Stavenisse brengt de proviand.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 5