11 4 Een woestijnreis van Sint-Philipsland naar Jeruzalem Herfst te S S5 2± ^J)' CO/K <xS/ï c diy i.;/zrZ,- Iet Stamvader Johannes Verwijs wist het uur van zijn sterven hf Sakkoprijs voor leraar De Ron van Mollerlyceum Verantwoording - 'Geen respect voor politie' Internetaangifte bij de politie Mantelzorgers treffen elkaar in Heinkenszand 12 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT '«OfcvE. Heel wat Sint-Philipslanders mogen Johannes Verwijs tot hun stamvader rekenen. Met Johan nes Verwijs bedoel ik het oude Joanusje, die in 1890 stierf. Een wonderlijke man. Niet omdat hij arbeider was. Ook niet zozeer omdat hij diaken was. Veel meer omdat hij zijn sterfdag wist, zelfs zijn sterfuur. Grote delen van zijn woestijnreis heeft hij die datum met zich meegedragen: 30 december; de datum waarop zijn vader stierf. Diezelfde dag, zelfs datzelfde uur zou ook hij de ze wereld verlaten. Door Han Vermeulen Gods belofte Diaken bij Van Dijke Vervolging en kwijtschelding Twee sterke tegenstanders De ARRONDISSEMENTS REGTBANK te ZIERIKZËE, provincie Zeeland, vonnissende in correctionele zaken. Toegankelijk c. 4 •N Si u A k T E Nv a n OVERLIJDEN. Beambte tjt de Zaken van den Burgerlijken Stand van de<^'V District - Provincie Zeebad., liedenden J z van .de. .maand ZZ Itf.-owaars achttien honden^' en dertig, des-s**.i*. Middags conwareerdt voor_rDy1_ de Zjr y y£ CJr. yji&t. <S:*y <<f' "T t y*V'y y." f vj\ ornl*/-%_/y^->^i-y^"arenvan beroepzi.-rrsi^Cz _y.. wonende g*-x7>-t^awonende fktVM^a'. jarenvin beroep cyeyj y-tr v te-je. e^-s -z-yy ycy» y- i y+yyst-' v •<-**■/ Cyyr jy ■- van d^overledene; dewelke hebben verklaard_dirt op den ySr^Wsc\vm^Z^yyyyyr,duiy. des jaars achttien honderd 'Zzyy" en dertig, binnen dc^'^r■"*-'• - in het huis wijk oud^&^e-*»*- 4*£? «r.e X en hebbyi de. Dec l!Zyy,+Si<yj:rytyMrtï^ -«• ''fó-AvnnU A/i nummer te Ipcy/3 urei^fn is overleden. 1. ^>77 z^/ey J <T /0,'y' ■jf/zy jaren., van beroep.t/^rré, ifcarf.wonende 1c td£/2sy*^aty-*ryL/x^yy9yy< £2Zz.y:~. ,'^3-y.ya£*rt.^ór t Z y Zi A^, i> SltK+A- ^V,«, ^U- X. Z^AJT?.yéy-y^y, .-, 3, 3„ iSztZZ-- tZïy t C*yï *»-«.' V "<ïvyi -di-y iten^na gedaifc voorlcrinj^met ony, drac^ïlttc van overlijden geteeiund. Vader Cornelis Verwijs overlijdt op 30 december 1834, rond 4 uur in de nacht. Zoon Joanusje is dan 25 jaar en tekent de overlijdensakte. Zijn moeder is 'arbeidster'en nog maar 44 jaar. Johannes Verwijs gaat als landarbeider door het leven, net als zovelen. Ja, wie gaat dat niet in de vele Zeeuwse polderdorpjes rond 1830? Zo ook deze man uit Sint-Philips- land, een dorpje met in die tijd net zeshonderd mensen. Zijn opa Abraham Verwijs was daar in 1760 vanuit Ouddorp neer gestreken om een beter be staan op te bouwen, maar het is de vraag of dat zijn zoon en kleinzoon in de jaren dertig al gelukt is. Want elke ochtend trekken Johannes en zijn va der met vijftig of misschien wel honderd mannen, klein en groot, het dorp uit als het nog donker is en verspreiden zich in allerlei richtingen naar de zwarte schaduwen van de boerderijen. In dit droeve be staan is de wekelijkse kerk gang het eenzame hoogte punt. We kunnen alleen maar mede lijden hebben met deze woe- stijnslaven die rond drie uur opstaan, haastig in hun werk pak schieten en, suf van de slaap, zich eerst kilometers naar de boer slepen en dan met versleten ruggen, kapotte knieën en pijnlijke armen zwe tend de rest van de lange dag slijten en in het donker weer thuit komen om daar de nodi ge problemen op te lossen. Werken bij de boer dus. 'De paarden en de ploegers, de zweters en de zwoegers'. Zon der enige waardering. En on ophoudelijk gekweld door de vrees bij het minste of ge ringste geruild te worden voor iemand die jonger is, harder werkt, minder praat en beter luistert. Velen houden dit be staan dan ook niet lang vol. Ook vader Cornelis (Kees) Ver wijs sterft al jong, op 30 de cember 1834, als hij nog maar 52 jaar is. Johannes is dan het huis al uit, want hij is begin 1833 getrouwd met de Sint- Philipslandse Neeltje Reijn- goudt. In oktober van dat jaar wordt hun eerste zoon gebo ren, die naar opa heet maar vóór zijn eerste verjaardag, op 1 september 1834, sterft. Rouw in het huis van Johan nes en Neeltje. Vier maanden later, op 28 december, wordt het tweede kind geboren, weer een zoon, weer naar opa Kees geheten. Opa mag er maar één of twee dagen van genieten, want op 30 decem ber eindigt zijn aardse loop baan. Dit verlies treft zijn gezin zwaar, vooral ook omdat de kostwinner wegvalt. Ook zijn vrouw, Jacomina den Braber, staat trouwens te boek als ar beidster, zoals zoveel vrouwen die voor mannenwerk niet op zij gaan. In de winter moet ze met haar koude handen met grote messen suikerbieten zien te bevrijden uit de bevro ren grond. Rij na rij. Hierbij komt dat het een gezin is met nog jonge kinderen, van wie weest. Of misschien is vader Kees met een rijk getuigenis afgereisd naar Immanuëls- land. Alleen dit is zeker: Jo hannes, in de dorpsmond Je- wannesje of Joanusje genoemd, is die dag en die nacht nooit meer vergeten: 30 december. Later mag hij we ten dat hij op dezelfde dag sterven zal. Diezelfde dag, 30 december! Een heel bijzonde re wetenschap. Zelfs een pa triarch als Izak moest zeggen: 'Ik weet de dag van mijn dood niet'. Die tijd is Sint-Philipsland ker kelijk flink in beroering. Een tientallen jaren bestaand ge zelschap wordt vanaf 1830 snel groter omdat de hervorm de kerk steeds verder van de waarheid afglijdt. Waarheids vrienden worden weggezon den naar dit conventikel, waar de oudvaders nog spreken na dat ze gestorven zijn. Zo ook de bekeerde boer Pieter van Dijke, die de groep zelfs mee neemt naar zijn imposante boerderij 'Bouwlust'. Daar, net buiten het dorp, kerken vanaf het begin ook Johannes en Neeltje. Het conventikel zoekt, in het spoor van vele andere, een kerkelijk bestaan. Dat is niet zo moeilijk omdat na 1834 som mige predikanten zoals De Cock, Scholte, Van Raalte en Brummelkamp de kerk al dan niet gedwongen hebben verla ten. En in Zeeland, in Bigge- kerke, is het ds. H.J. Budding die conventikel na conventikel op kerkelijke benen zet. Op 3 dag naar de boerderij, waar door de kerkenraad uitgebreid moet worden. Af en toe wordt proces-verbaal opgemaakt, maar tot veroordelen komt het niet. Joanusje Verwijs, Leen- dert van Ree en Marinus Kunst worden bevestigd tot diaken, natuurlijk door Budding. Die doopt daar ook twee kinderen van Joanusje en Neeltje: op 25 maart 1839 zoon Vincent bij Van Dijke 'in de keet' en op 6 september 1840 zoon Abra ham 'in het wagenhuis'. Diaken dus. Wat dat inhoudt, zal Joanusje de volgende tien jaren goed aan de weet ko men. Het verslag van zijn woe stijnreis kan moeiteloos uitdij en tot tientallen, misschien wel honderd bladzijden van vervolging en honger, maar ik beperk me tot deze enkele re gels over deze opa van mijn opa. De geschiedenis schrijft 1842. Eind januari stopt Van Dijke met boerenwerk, omdat hij zich geroepen weet hele da gen in de dienst van God bezig te zijn. Hij doet Bouwlust over aan broer Bram, verhuist naar de Voorstraat en laat een schuurtje in de Achterstraat in richten als kerkruimte, waarin hij op zondag driemaal voor gaat en catechisatie houdt. Net die weken is de oude her vormde dominee Everaers ge storven, bij wie de kerk veel luisteraars verloren heeft. Diens kerkenraad en ook bur gemeester Dorst vinden de ex- c/f.y*/CzZgdj/'j3 O. a u Q-'tfiyr zO&L 2öJn^rrJ;H32. L'J f %S-//db*t& Ayzy^y^éryen/f, ZOi 6 o'ncrix. e/*yjyjx mnnm/é:rr t r£, y/ j, Kerkenraadsleden van de 'Budding-kerkenzijn op 25 april 1842 in Tholen bijeen om te protesteren tegen de ven'olgingen. De naam van Joanusje staat weer bovenaan. Net als altijd trouwens. Dat duidt erop dat hij wel een gedreven baasje is geweest. collectebus geld heeft opge haald. Op vrijdag 22 april is hij met Van Ree en Kunst op de rechtszitting in Zierikzee. Elke zondag kost Van Dijke 25 gul den voor het preken en een tientje voor het afstaan van de schuur, en de drie diakenen ie der 15 gulden voor het collec teren. Drie dagen later zijn Verwijs en Van Dijke en vele broeders uit de Budding-gemeenten inTho- len om een rekest aan de ko ning op te stellen, een verzoek om kwijtschelding, waarbij ze een schrijven van ds. Lede- boer, die in hetzelfde schuitje zit, als voorbeeld gebruiken. Die verboden kerkdiensten ze kwijtschelding, wat onge twijfeld dankstof geeft. Kwijtschelding dus, maar niet voorgoed en ook niet voor al les. Rond de jaarwisseling is er weer duizend gulden bijgeko men aan nieuwe boetes en 250 gulden proceskosten. Dan laat Kunst het door de druk van de vervolging afweten, maar Van Dijke, Van Ree en Verwijs schrij ven rekest na rekest en trekken manmoedig verder. Ze weten hoe ze vrijheid van godsdienst en erkenning kun- de jongste met zijn vijf jaren nog niet eens op school zit. Maar dit sterven heeft ook een andere kant. Het maakt diepe indruk op het geestelijke leven van Johannes, de oudste, die dan net 25 is. Hij is ook degene die de overlijdensakte van zijn vader tekent en hij vermeldt dat zijn vader rond vier uur in de nacht gestorven is. Wat in die sterfnacht precies gebeurd is, weten we niet. De geschiedenis legt er een sluier over, want alle getuigen zijn tot stof vergaan en hun verha len aan de vergetelheid prijs gegeven. Mogelijk - maar dat is suggestie - is dit sterven het middel tot zijn bekering ge- juli 1837 zet Budding voet op Sint-Philipslands bodem en vijf dagen later bevestigt hij de eerste gereformeerde kerken raad: de ouderlingen Adriaan Kunst en Abraham Reijngoudt en diaken Pieter van Dijke. Ook doopt hij vier kinderen op Van Dijkes boerderij, waaron der Joanusjes dochter Jacomi na (Jikkemien), die op 17 de cember 1836 geboren is. Rond 1840 gaat Van Dijke zelf preken en de opkomst op zijn boerderijkerk neemt nog ver der toe. Er worden mensen be keerd. Ook Joanusjes vrouw Neeltje wordt het nieuwe le ven deelachtig; ze leert grote zaken in haar hart. Vele tiental len mensen trekken elke zon- plosieve groei van de afge scheiden gemeente zorg wekkend. Dorst, die afkomstig is uit Stavenisse, laat de veld wachter elke zondag driemaal proces-verbaal opmaken orp- dat niet-hervormde godsdien stige bijeenkomsten van meer dan twintig mensen bij de wet zogenaamd verboden zijn. De ze bizarre regel stamt nog uit de tijd van Napoleon en was louter en alleen bedoeld om staatsgevaarlijke samenkom sten te kunnen oprollen. Die wet komt nu goed van pas om de afscheiding de kop in te drukken. Week in week uit valt bij dia ken Verwijs een dagvaarding op de mat omdat hij met een Boerderij Bouwlust van Pieter van Dijke. Op deze plaats vergadert de (Oud) Gereformeerde Gemeente van Sint-Philipsland van 1836 tot begin 1843. Ds. H.J. Budding doopt hier enkele kinderen van Joanusje en bevestigt hem er tot diaken. Het verhaal over het sterven van opa Joanusje heb ik jaren geleden gehoord van mijn moeder, R Vermeulen-Verwijs (1921-2000), die het van haar vader Johannes Verwijs ge hoord had. Opa was 14 jaar toen diens opa Joanusje stierf en kan er dus wel bij geweest zijn. In elk geval had hij het uit be trouwbare bron. Ook ouderling Johannes Verwijs vertelde me deze geschiede nis. Hij was een achterkleinzoon van Joanusje. De verhalen van mijn moeder en ouderling Verwijs stemden volledig overeen. Uit de overlijdensakten, die zij natuurlijk niet geraadpleegd hebben, blijkt dat de feiten volkomen juist zijn. Ik heb het verhaal niet mooier gemaakt dan beiden ver teld hebben. Wellicht heeft Joanusje zijn doodshemd ook wel aangetrokken, maar ik kan me niet herinneren dat mijn moe der me dit verteld heeft. Wel hebben ze heel duidelijk gezegd dat Joanusje absoluut niet ziek was of iets mankeerde. Overigens wordt wel beweerd dat Joanusje ouderling ge weest is. Ik heb dat niet kunnen ontdekken. In de oude papie ren komt hij uitsluitend voor als diaken, hoewel hij met het leiden van leesdiensten wel ouderlingenwerk gedaan heeft. Veel gegevens over Joanusjes leven zijn afkomstig uit het ar chiefmateriaal dat ten grondslag ligt aan mijn boek over ds. P. van Dijke:Toen hij 't ambt ontvangen zou. Mocht u nog meer (foto)materiaal hebben van Joanusjes kin deren, dan houd ik me zeer aanbevolen (tel. 0345-581635 of mail naar jm.vermeulen@filternet.nl). van meer dan twintig perso nen en de bijbehorende ver oordelingen gaan het hele jaar door. Van Dijke kan zijn schuld best betalen, maar weigert pertinent en principieel. Net als Ledeboer en net als Bud ding. En Joanusje? Hij is landarbei der; arm en totaal afhankelijk. Hij verdient hooguit een gul den per dag en moet daarvan een vrouw en vijf kinderen on derhouden. Vijf, want op 30 ok tober is zoon Marinus gebo ren. Joanusje heeft geen cent op zak. Op 22 juli zijn de gezamenlijke boetes in Sint-Philipsland op gelopen tot 1360 gulden en de proceskosten gestegen tot 335. Op 16 december krijgen nen vragen. Daarvoor moeten ze verklaringen indienen dat ze de naam 'gereformeerd' niet zullen voeren, dat ze afstand doen van alle rechten van de Hervormde Kerk, dat ze voor ei gen armen zullen zorgen en een nieuwe stenen kerk bou wen. Vele vervolgden doen dat, maar anderen, de volhouders, vinden dat een verloochening van de zaak der scheiding. Ze vinden dat ze de Gereformeer de Kerk van vóór 1816 voortzet ten en daarom juist het volste recht hebben op al die zaken die ze moeten loslaten. Ondertussen doet de hervorm de kerkenraad er alles aan om een jonge predikant aan te trekken, die in Sint-Philipsland orde op zaken zal stellen. Men slaagt hierin, door een Amster damse kandidaat te beroepen, die deze uitdaging graag aan gaat. Zo begint 1843. De vervolging door het gemeentebestuur en de bestrijding door de nieuwe hervormde dominee Arnoldus F Gerlach is fel en meedogen loos. Dorst en Gerlach worden goede vrienden. Machtige vrienden. Gerlach laat de straatjeugd Van Dijkes kerk tij dens een zondagse dienst met stenen bekogelen, terwijl hijzelf in zijn pastorietuin (nu de wo ning van Bram de Raat) met een viool allerlei frivole straat liedjes speelt. Zijn aanhang joelt en danst mee op het ritme van de muziek. In mijn gedachten zie ik Jo anusje in de kerk verbaasd, verstoord, verschrikt opkijken als hij merkt wat er buiten ge beurt. Van Dijke blijft doorpre- ken tot hij niet meer te verstaan is door het bombardement. In de kerk breekt paniek uit; vrou wen en kinderen schreeuwen. Joanusje kijkt schichtig om zich heen, bang dat een projectiel een kerkraam raakt, wat de dood van kerkgangers kan be tekenen. Hij ziet zijn Neeltje met haar armen om de kinde ren, zoals alle moeders. Van Dijke maakt met een psalmvers en een gebed een eind aan de ze brute overval. Helaas volgen er meer aansla gen, erger nog. Gerlach stookt de hervormde boeren op om de afgescheiden arbeiders te ontslaan, zodat die van honger zullen bezwijken en daardoor niet meer voor de eigen armen kunnen zorgen en zodoende nooit voor rijkserkenning in aanmerking kunnen komen. Nee, de weg van Joanusje is niet makkelijk. Maar de reizi ger moet voort, of hij kan of niet. (Wordt vervolgd) nmm «w Sttiw Gezien de procedure aangelegd ten laste '.JcC/ie/er '^jlrZcc*t /t a/y JZ tfr/icey*/ rï/ k/- Vein-' *Z^Zc€c/f. r'S yzZ/y yv ,*'ci ir i icZ Z 4/ ZJ. t' i /ft-eZ/ty y*-,. jz-rv Zy trZ.*!/ y-,,yy 'Zf/zr^Z. yriccZr' &Z Cyjjfi' i/j.c Z.' Z'g- «/Z*-*/. Vrcri W erfrrrm «/otnos ~7,7T7T5tt2--- Z' Eén van de tientallen vonnissen als gevolg van 'ongeoorloofde godsdienstoefeningen'. Van Dijke zit er ongeveer een half jaar voor in de cel. Op 16 december 1842 wordt 1360 gulden kwijtgescholden, op 9 augustus 1843 betaalt Van Dijke 2435 gulden uit de gevangenis, op 9 december betaalt de gemeente 74 gulden en op 20 september 1844 volgt kwijtschelding van de laatste 970 gulden. De totale boeten bedragen bijna 5000 gulden, waarvan iets meer dan de helft wordt betaald en de rest kwijtgescholden. c Pak even uw zakboekje THOLEN 17 t/m 19 okt. Vakantiebijbelclub, de Oesterschelp, 9.45-12 u. 18 okt. Plattelandsvrouwen decoreren windlichten, Oudelandsestr. 11, 20 u. 29 okt. Afgifte hulpgoederen voor Dorcas, Regentessestr. 5,9.30-12 u. 4 en 5 nov. Voedselactie supermark ten Dorcas hulp. STAVENISSE 4 en 5 nov. Voedselactie supermark ten Dorcas hulp. 12 nov. Playbackshow, Stichting Ac tief Stavenisse, De Stove. SINT-ANNALAND t/m 29 okt. Exposities Om de beurt, In naam van Oranje en Op een ouwe fiets moet je 't leren. De Meestoof, di t/m za, 14-17 u. 18 okt. Excursie plattelandsvrouwen naar MR te Halsteren, vertrek Ring 13.30 u. 18 t/m 20 okt. Vakantiebijbelclub, Het Trefpunt, 9.30-12 u. 3 nov. 'Ten Anker' door dhr. Felius, De Wingerd, 14.30-16.30 u. 4 en 5 nov. Voedselactie supermark ten Dorcas hulp. 9 nov. Oecumenisch avondgebed, Oudelandsestraat 11, 19.30 u. SINT-MAARTENSDIJK 29 okt. Afgifte hulpgoederen voor Dorcas, fam. Wielaard, Wouthoek- seweg, 9.30-12 u. 4 en 5 nov. Voedselactie supermark ten Dorcas hulp. 12 nov. Lampionnenoptocht, Evene menten comité Smalstad. SCHERPENISSE 22 okt. Jubileumdag Dorcas Andijk, vertrek Langeweg 7.15 u. 4 en 5 nov. Voedselactie supermark ten Dorcas hulp. POORTVLIET 21 okt. Miel Cools met 'D'r was toch nog iets?!', 't Ouwe Raed'uus, 20.15 u. 4 en 5 nov. Voedselactie supermark ten Dorcas hulp. OUD-VOSSEMEER 4 en 5 nov. Voedselactie supermark ten Dorcas hulp. BERGEN OP ZOOM 14 okt. Staatsopera Tatarstan, Parel vissers, De Maagd, 20.15 u. 16 okt. Excursie IVN naar Scherpe- nissepolder, vertrek sporthal Gagel- donk 9 u. +film+++film+++film+++filni+ CINEM'ACTUEEL: Madagascar (Ned. gespr.) - za t/m wo 13.45 u. Het schnitzelparadijs - do 18.45 en 21 u., vr 18.45 en 2115 u., za en zo 16, 18.45 en 21.15 u., ma t/m wo 16, 18.45 en 21 u. Zoop in Afrika - za t/m wo 13.45 u. The brothers Grimm - do en vr 18.45 u., za t/m wo 16 en 18.45 u. Four brot hers - do en ma t/m wo 21 u., vr t/m zo 21.15 u. Het paard van sinter klaas - za t/m wo 16 u. Wallace gromil - do en vr 18.45 u., za en ma t/m wo 13.45 en 18.45 u., zo 13.45 u. Red eye - vr t/m zo 21.15 u„ wo 21 u. Verrassingsvoorpremière - do 20.30 u. The interpreter - zo 19 u„ di 20.30 u. Intermission - ma 20.30 u. De gemeente heeft weinig invloed op het beleid van de politie. Dat wordt nog minder als de regionale korpsen opgaan in een landelijk korps, zoals minister Remkes voor stelt. De VVD-Tholen wil de be staande regionale indeling handha ven, maar de invloed van de gemeente is klein. Dat zei wethouder F.J. Goossen maandag tijdens het po litiek café van de VVD in Haven zicht in Sint-Annaland. Tholen is onderdeel van de regionale politie Zeeland, met één korpschef. De burgemeester van Middelburg is de korpsbeheerder. Oosterschclde- bekken vormt een van de districten. De burgemeesters uit het gebied overleggen met de politie. Maar de invloed van de gemeente is gering, zei Goossen. Hij reageerde op opmerkingen van B. de Man en H. Bruijnzeel. De laatste stelde dat de politie meer bevoegdheden zou moeten krijgen. „Er is nu geen re spect voor de politie." Volgens de wethouder is de politie 'vreselijk bang dat ze zelf de pineut wordt' als er te fors wordt ingegre pen. Volgens Goossen heeft de ge meente geen zeggenschap en heeft ook de burgemeester niets te zeggen. M.W. de Korte bestreed dat. „Als de burgemeester niks te zeggen heeft, dan zou hij er ook niet bij hoeven zit ten." Volgens E. Frigge-Hogesteeger moet er geen landelijke dienst ko men omdat dan de inbreng van de burgemeester - hoe gering ook - he lemaal verloren gaat. Volgens wet houder W.C. van Kempen blijft het overleg nodig. „Een landelijke poli tie wordt te groot." Volgens J. Rijnberg van Havenzicht is de politie te weinig aanwezig als er overlast is. „Dan zie je geen poli tie, maar als er een haan kraait aan de Hoenderweg dan moeten ze er gaan posten." Omgeploegde aarde, natte klei. Gekleurde bladeren dwarrelend in de mist. Een laatste roos. Voorboden van de winter die komt. Verstilling mijn gemoed. Adrie Moerland, Sint-Annaland. De Sakkoprijs voor kunsten en letteren gaat dit jaar naar de Bergse kunstenaar Fred de Ron. De 46-jarige De Ron is sinds augustus 1986 als docent tekenen werkzaam op het Mollerlyceum, dus ook bij leerlin gen van Tholen en Sint-Philipsland een bekende leraar. De Ron staat op school bekend om zijn buitengewone creativiteit. Zowel de inhoud als de didactische aanpak van zijn lessen zorgen ervoor dat de leerlingen de kans krijgen hun talen ten te ontwikkelen, meldt het juryrap port. Velen van hen hebben een ver volgstudie gekozen in de richting van de beeldende vorming en er een car rière in opgebouwd. De Rons grote verdienste is dat hij de musical op school introduceerde. En dat was vol gens de jury lang voordat Nederland massaal de musical ontdekte. In 1987 was Steigers de eerste productie van zijn hand. Het was een bewerking van een bestaande. Omdat er volgens De Ron weinig geschikte musicals voor middelbare scholieren voorhanden waren, begon hij er zelf te schrijven. Sindsdien verscheen er elke twee jaar een musical van zijn hand. In 2002 werden ze ondergebracht bij tonee luitgeverij Vink in Alkmaar en zijn ze al vele malen opgevoerd door scholen en musicalverenigingen. Verder nam hij ook het voortouw met het geven van theaterlessen. Dat heeft ook bui ten de school zijn vruchten afgewor pen. Jongeren nemen met groot en thousiasme deel aan allerlei theaterproducties, aldus de jury. Re cent zette hij een lessencyclus kunst klas op. Ook hieruit blijkt volgens de jury weer de 'grenzeloze creativiteit' van de laureaat en zijn vermogen om talenten van leerlingen te ontwikkelen. De Ron wordt ook geprezen om het feit dat hij jazzmuziek toegankelijk maakt voor jongeren tijdens het jaar lijkse jazzweekend in Bergen op Zoom. Daarnaast is hij bekend als beeldend kunstenaar en om zijn pas sie voor muziek. Hij begon banjo te spelen en richtte het bandje Not Ori ginals op. De Ron maakte bij ver schillende bands zijn entree. Hij ont wikkelde zich tot multi- instrumentalist, orkestleider, arran geur/componist van theaterstukken, pop- en jazzmuziek. De prijs wordt op zaterdag 12 november uitgereikt in de Hofzaal van het Markiezenhof. Het krijgt een extra feestelijk tintje omdat het de 25ste keer is dat de prijs (een windvaan en een geldbedrag) wordt uitgereikt. Tijdens het 75-jarig bestaan van het bedrijf in 1981 werd de prijs ingesteld. De grondlegger van de onderneming is van Thoolse af komst. Plaatsvervangend korpschef M.E. Siderius heeft gisteren in Middel burg het officiële startsein gegeven voor de aangifte van diefstal e.d. via internet. De Zeeuwse burger kan via de website van de politie een aanstal veel voorkomende strafbare feiten aangeven. Je hoeft dus niet meer naar het politiebu reau in Tholen of de plaatselijke spreekuren van slechts 1 x per week een paar uur in Sint-Maar tensdijk, Sint-Annaland en Sint- Philipsland. Volgens politiewoord voerder Alwin Don is internetaan gifte een stuk eigentijdse service verlening aan aangevers en slacht offers. „Aangifte doen via de website is eenvoudig en neemt minder tijd in beslag." Door deze serviceverlening verwacht politie Zeeland een toename van het aan tal aangiften, maar een verminde ring van de balie-aangiften. De po litieposten in de dorpen krijgen het dus minder druk, waarmee die ves tigingen ook weer minder rendabel worden. Alleen de ouderen die niet over een internetaansluiting be schikken, blijven aangewezen op de mondelinge aangifte of hun kin deren moeten dat via internet doen. Geen activiteit op Tholen dit keer ter gelegenheid van de Zeeuwse dag van de mantelzorg. Op 10 no vember wordt een manifestatie ge organiseerd in Heinkenszand, waar ook Thoolse mantelzorgers welkom zijn. Het programma om vat workshops over het persoons gebonden budget en de zorgtoe- slag, tekenen/schilderen en andere ontspannende activiteiten. Ook is er een informatiemarkt en muziek. De deelnemers kunnen ervaringen uitwisselen en nader kennismaken met de steunpunten mantelzorg uit de provincie. Het thema van deze gratis dag - die duurt van tien uur tot half vijf - is 'Mantelzorg op de agenda'. Thoolse mantelzorgers die deze dag willen bezoeken, kunnen zich - tot 27 oktober - melden bij het steunpunt mantelzorg in Sint- Maartensdijk - tel. 0166-663784 of e-mail meld.thuiszorg@tisca- li.nl - dat zorgt voor vervoer. Daar kunnen mantelzorgers tevens ken baar maken of ze een gratis kalen der willen ontvangen. Tentoonstelling oorlogskind. De provincie Zeeland geeft 12.500 eu ro subsidie aan het Nederlands In stituut voor Oorlogsdocumentatie voor de tentoonstelling Oorlogs kind.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 12