'Keuze in gerechten wordt stuk groter' ip 'Door dag verzorging blijven mensen in het eigen dorp' Bewoners moeten zich op gemak voelen Verpleegafdeling met kleinschalig wonen is nieuw voor het eiland Directeur P. W. Kok van de Schutse Sint-Annaland: P wt tl V Nieuwe keuken volledig geautomatiseerd, maar keutjesavond blijft Dat de nieuwe Schutse een eigen keuken heeft, daar heb ben bestuur en directie van het zorgcentrum voor moeten knokken. Bovendien draagt de instelling zelf bij in de kosten, meldt hoofd facilitaire dienst Henk Aarnoudse. „Je behoudt je flexibiliteit", noemt kok Erik Troost een belangrijk voordeel op. In de instellingskeuken worden dagelijks ongeveer 200 maaltijden bereid, waarvan er 96 buiten de Schutse worden afgeleverd. Winkeltje Een afzonderlijke ingang aan de Tienhoven geeft toe gang tot een nieuwe afdeling binnen De Schutse: de ex terne dagverzorging. Mensen die niet in het zorgcentrum wonen, komen hier een of meerdere dagen per week naar toe. Ze drinken samen koffie en eten gezamenlijk, lezen de krant, luisteren muziek of doen een spelletje. Donderdag 6 oktober 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Weinig vacatures Fruitbomen Wachtlijst Vroonhof Twintig plaatsen verpleeghuiszorg Schutse in samenwerking met Ten Anker Betrokkenheid groot Twee gesloten afdelingen van elk acht plaatsen, met de namen Molenzicht en Meekrap, vormen met vier plaat sen op de afdeling Oudeland de 'verpleegafdeling' van De Schutse. De bewoners hebben hun eigen kamer en sanitair, maar brengen het grootste gedeelte van de dag door in de gezamenlijke huiskamer. Kleinschalig of ge normaliseerd wonen is nieuw voor Tholen, het wordt ook in Maartenshof in Sint-Maartensdijk gerealiseerd. De koks Erik Troost (links) en Ivo de Putter maken de maaltijden klaar voor de warme-maaltijdvoorziening. Vijf jaar geleden dreigde de keuken van het zorgcentrum te verdwijnen doordat de provincie de vergoeding ervoor wilde schrappen. „Maar we hebben aangetoond dat wij de maal tijden goedkoper konden bereiden dan het zou kosten om ze van een centrale keuken te betrekken", legt Troost uit. Hij zwaait de scepter over vijf vaste medewerkers. De flexibili teit die een eigen keuken biedt, er vaart hij als een groot goed. Het is heel praktisch wanneer een bewoner bijvoorbeeld gasten heeft die mee willen eten. Daarnaast blijft het mo gelijk om thema's te kiezen, bijvoor beeld een keutjesavond. „Dat vinden de bewoners leuk. Je kunt zo de ou derwetse gerechten, die ze van vroe ger kennen, serveren." Praktisch alle apparatuur in de keu ken is vernieuwd en volledig geauto matiseerd. Alles voldoet aan de nieuwste eisen. En er moet ook voortdurend van alles geregistreerd worden. Zo mag de temperatuur in de broodkeuken maximaal 16 tot 18 gra den zijn, en in de gewone keuken 23 graden. Vorige maand is een aange past en vernieuwd haccp-systeem in gevoerd met betrekking tot de voed selveiligheid. Een nieuw keukenhy- giëneplan ligt inmiddels ook gereed. Henk Aarnoudse geeft een voor beeld: de vuile vaat gaat eerst de keu ken uit naar de afwaskeuken - waar drie mensen werken - en pas dan komt de schone vaat de keuken in. Bovendien is er één personeelslid dat uitsluitend met de schone vaat in aan raking komt. Op die manier wordt kruisbesmetting voorkomen, boven dien wordt het afwassen beperkt tot een aantal vaste uren per dag. Bewoners van de Schutse eten op hun kamer, of gezamenlijk op een afde ling of in de recreatiezaal. „We wil len voor de toekomst de open tafel promoten, dat ook mensen van buiten - alleenstaanden - hier komen eten. Maar zoiets moet groeien. Daar zitten de mogelijkheden om uit te breiden, want het materiaal ervoor is aanwe zig", zegt Aarnoudse. Tot nog toe kregen de bewoners de soep elke morgen - behalve op zondag - om elf uur geserveerd, maar dat verandert. „Op dinsdag en donderdag gaan we die bij de broodmaaltijd 's avonds serveren. Dan hebben ze 's middags mogelijk wat meer trek." Werkte de Schutse voorheen met twee keuze menu's, nu zijn de mogelijkheden breder. Aarnoudse: „Er zijn drie menu's en de gerechten daarvan zijn uitwisselbaar, zodat tal van combina ties gemaakt kunnen worden." De verwerking van de bestellingen is ge automatiseerd. „Een nadeel is, dat dit niet is terug te draaien wanneer er een wijziging is. Het invoeren van een dergelijk systeem betekent heel wat, zowel voor onze organisatie als voor de bewoners." Aarnoudse legt uit dat in de keuken praktisch alles vers wordt gemaakt. „We doen tachtig procent van het werk zelf. Bakken W' Vr T- Henk Aarnoudse. vlees, koken groente en pap. Onge veer twintig procent kopen we in." De bestellingen gebeuren door Erik Troost en Maartje Aarnoudse. Naast de keuken is Aarnoudse verant woordelijk voor de linnenkamer en de huishoudelijke zorg. Daar werken twaalf mensen, allemaal parttime. „Er is er één bijgekomen voor achttien uren in de week, want dit gebouw is veel groter dan de oude Schutse." Door het wassen van het linnen zelf te verzorgen, houdt het zorgcentrum veel geld in de portemonnee, aldus Aarnoudse. De twee mensen tellende technische dienst valt eveneens onder hem. „Daar is niet veel veranderd. We huren het gebouw van Habion, dus hebben we een aantal verantwoorde lijkheden minder ten aanzien van het onderhoud. En de tuin doen we in ei gen beheer." Een grote verbetering is het winkel tje, zegt Henk Aarnoudse. Dat wordt door tien vrijwilligers draaiend ge houden. „De openingstijden zijn ver ruimd van 's morgens tien uur tot half twaalf en 's middags van half drie tot vier uur. Op zaterdag is het 's morgens open. Het assortiment is re delijk uitgebreid en de prijzen probe ren we redelijk te houden." De winkel is in de hal, achter de ont vangstbalie en de recreatiezaal. „Voor de bewoners is het plezierig dat ze daar wat boodschappen kun nen doen." „Het is een extra dienstverlening, leuk dat we die aan kunnen bieden. Want mensen hoeven nu niet naar een ander dorp", zegt hoofd zorg Ine van Ommen-de Wit. Op dit mo ment maken vijf mensen gebruik van de dagverzorging, De Schutse heeft een erkenning voor tien plaat sen. Naast een woonkamer is er een afzonderlijke rustkamer, en een kan toortje voor coördinator Monique Priem. Maar de afgelopen weken is noodgedwongen tijdelijk gebruik gemaakt van een andere ruimte, op de eerste verdieping. Er was name lijk een lekkage in de dagverzorging en die moest eerst verholpen wor den. In deze huiskamer staat een grote tafel, maar er is ook een zit hoek met gemakkelijke stoelen. De deelnemers aan de dagverzor ging zijn van tien tot vier uur in De Schutse, op maandag en donderdag. Ze hebben een indicatie van het CIZ (centrum indicatiestelling zorg), óók voor taxivervoer. Van Ommen: „Dat geldt voor een erkend taxibedrijf. Wij hebben Van Haaften ingescha keld." Het zorgcentrum heeft tien plaatsen beschikbaar, op dit moment maken vijf mensen er gebruik van. „Het gaat om mensen die behoefte hebben aan structuur en begelei ding", zegt Monique Priem die al zeven jaar de interne dagverzorging in De Schutse deed. Ze volgde er een speciale opleiding voor. Oude ren die eenzaam zijn, zich gaan ver waarlozen of vergeetachtig worden, die wat extra aandacht nodig heb ben, daar is de dagbesteding voor bedoeld. „We proberen ze een zo nuttig mogelijke dagbesteding te bieden, er een leuke dag van te ma ken." De deelnemers worden ook uitgenodigd voor de kerstviering in het zorgcentrum, en voor activiteiten zoals een gourmetavond. „Als mensen zélf voor dagverzor ging kiezen, zijn ze welkom bij ons", zegt Ine van Ommen. Ze noemt als voordeel dat deelnemers al wat gewend raken aan het verzor gingshuis. „Want als ze echt niet meer zelfstandig kunnen wonen, dan is de verhuizing naar De Schut se vaak een grote stap." De heren Oosdijk en Hengstmengel en de dames Burgers, Van Poortvliet en Rijnberg met coördinator Monique Priem in de ruimte voor de dagverzorging. „Het belangrijkst is dat de bewoners zich thuis voelen, op hun gemak. Daar kan een gebouw aan bijdragen, maar de mensen doen het", zegt directeur P.W. Kok van De Schutse in Sint-Annaland. De nieuwbouw van het zorgcentrum wordt woensdag officieel geopend door de burge meester. Het gebouw moet veertig jaar mee kunnen. Kok verwacht voor de toekomst een afname van de vraag naar intramurale zorg (bin nen een instelling) en een groei van de verpleeghuiszorg. Ruim drie maanden al weer is het nieuwe gebouw aan de F.M. Boog aard weg en de Tienhoven in ge bruik. Het bestuur van de stichting protestantse bejaardenzorg eiland Tholen en Sint-Philipsland huurt het van Habion in De Bilt (die is ook eigenaar van de Vroonhof). „Het gebouw is groter dan het oude en dat was best wennen voor de mensen. Het kostte tijd en aanpas singsvermogen", zegt Kok. Zijn ka mer ligt direct achter de publieksin- gang. De huurconstructie heeft als voordeel dat een aantal risico's ten aanzien van het gebouw en het be heer ervan bij een corporatie wor den gelegd. „Een aantal onderdelen, zoals de zorgtelefoon, de telefoon centrale, inventaris en inrichting, is eigendom van De Schutse." Bij de bouw is rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen. De verwachting is dat de vraag naar verpleeghuiszorg zal toenemen. Ver schillende appartementen kunnen in tweeën worden gesplitst en geschikt gemaakt voor verpleeghuiszorg. „De zorgvraag zal intensiever wor den. Mensen blijven langer thuis wonen en dat is een goede zaak. De doorstroom in een zorgcentrum wordt daardoor hoger, want de men sen komen op oudere leeftijd bin nen. De gemiddelde leeftijd in De Schutse ligt nu rond de 85, 86 jaar", aldus Kok. De extramurale zorg biedt De Schut se voornamelijk in de Vroonhof, het aangrenzende complex met 30 zorg- woningen. „De bewoners daarvan hebben ons écht gemist de afgelo pen twee jaar dat we in de tijdelijke huisvesting zaten." De huisomroep en de kerkinstallatie zijn tegelijk met de nieuwbouw naar de Vroon hof doorgetrokken. „Voor ons is het leuk dat we de zorg compleet kun nen doen en voor de mensen is het een rust dat er één adres is waar alles wordt geregeld", zegt hoofd facili taire dienst Henk Aarnoudse. Overi gens biedt de zorginstelling ook wel huishoudelijke zorg aan geïndiceer de ouderen elders in het dorp. Inmiddels werken er ongeveer hon derd personeelsleden in De Schutse. Het aantal vrijwilligers is bijna net zo groot. „Zij zijn onmisbaar ge worden. Maar het is niet zo dat ze taken uitvoeren die voorheen door professionals werden gedaan", zegt de directeur. „Ze vervullen taken als portier, in het winkeltje en bij de weeksluiting. Het geeft bewoners de mogelijkheid tot contact met de bui tenwereld." Ten aanzien van het personeel stelt Kok, inmiddels vier jaar directeur in Sint-Annaland, dat velen lange tijd in De Schutse blij ven werken. „Daardoor is er conti nuïteit in de organisatie. Er zijn bij na nooit vacatures." Voor de binding met en de betrokkenheid bij het zorgcentrum is dat eveneens een belangrijke factor. De directeur hecht eraan dat de be woners zich thuis voelen in De Schutse. De mensen zijn bijvoor beeld betrokken bij de inrichting van de kamers. „Gordijnen en vitra ge mochten ze kiezen uit een voor selectie, en harde of zachte vloerbe dekking. Het voldoet aan de eisen, is bijvoorbeeld brandvertragend. Verder kennen we een ophangsys- teem, waardoor er niet in de muren geboord hoeft te worden. Dat ge beurt alleen nog voor een klok." Voor de bewoners is Kok ook blij dat De Schutse een eigen keuken heeft gehouden. „Ze moeten al zo veel missen." Bij de nieuwbouw is er veel aan dacht gegaan naar de tuin en het voorterrein. Het bureau Ruimte Groen te Borssele maakte daar een plan voor, waarbij een eenheid wordt gecreëerd tussen gebouw en omgeving (in vorm, kleur en materi aalgebruik). Het gebouw kent aflo pende dakvlakken en forse overstek ken, die de zorg op een beschutte plek symboliseren. Op het voorplein zijn gebogen, ronde vormen toege past, een soort omarming. Rond het hele gebouw slingert zich een oker geel gekleurd pad met op verschil lende plaatsen zitjes. Terrassen zijn aangelegd bij de gesloten kleinscha lige woonvorm en aan de achterkant waar eventueel een jeu-de-boules- baan kan komen. Er komen hagen, verder wordt groen gebruikt dat her kenning oproept bij de bewoners: fruitbomen, knotwilgen, heesters, hortensia's. Aan de kant van de Tienhoven is de personeelsingang, de ruimte voor laden en lossen en een plek voor containers. Op het centrale plein zal een grote boom komen, die het zicht op de Vroonhof enigszins moet wegnemen. In de nieuwbouw is veel geregeld kunnen worden voor een nog betere kwaliteit van de zorg, in het belang van de continuïteit. „Binnen de or ganisatie zijn mensen vrijgesteld om te werken aan een nieuw kwali teitssysteem." Volgens Kok is De Schutse bevoorrecht met tevreden cliënten. „We hebben een tevreden- heidsonderzoek gehouden en als je de scores ziet, word je een beetje stil. Maar je moet er wél constant aan werken." Een vereiste is daarbij dat je als organisatie open staat voor kritiek en klachten. Kok geeft aan dat heel veel problemen al op de werkvloer opgelost worden. „Bij de klachtencommissie Noord-Zeeland zijn vorig jaar géén klachten over De Schutse binnen gekomen. En ook onze vertrouwenspersoon Otto ter Beek heeft het niet druk." Wat de toekomst betreft, is directeur Kok benieuwd wat er in de woonvi- sie staat waarmee de gemeente bin nen enkele maanden komt. „De be hoefte aan zorgwoningen zal stijgen. Zelf vind ik het mooiste concept een voorziening la Vroon hof: woningen bij elkaar met recre atieve mogelijkheden. Dat de Vroonhof in Sint-Annaland in een behoefte voorziet, is overduidelijk. Voor de dertig appartementen be staat een wachtlijst van tussen de 60 en 70 mensen. „Dat komt doordat er weinig doorstroming is." Voor het verzorgingshuis is er volgens de di recteur sprake van een 'gezonde wachtlijst'. „Een paar maanden wachten is voor de mensen zelf na tuurlijk lang. Maar je krijgt niet zomaar meer een indicatie. Zorg, verpleging en ondersteunende acti viteiten kunnen bij mensen thuis aangeboden worden", aldus direc teur Kok van zorgcentrum De Schutse in Sint-Annaland. woners zelf." De familie wordt ook meer bij de zorg betrokken, er is vaker overleg. „Je hebt achter grondinformatie nodig over de ge woonten van de bewoners, om ze goed te kunnen begeleiden", zegt Van Ommen. De opzet is om mensen dingen te laten doen die ze gewend zijn: boodschappen doen in het winkel tje, de tafel dekken, samen pannen koeken of een ei bakken. „Op die manier blijven ze langer actief." Maar wie bijvoorbeeld uit wil sla pen, kan dat gewoon doen. Verder kunnen de bewoners naar buiten, er is een afgesloten tuin met terras. Het door de Vrienden van de Schutse geschonken kippenhok staat hier ook. „En de tuin wordt speciaal aangelegd. Er komen planten in die niet giftig zijn en on der andere bloemen die lekker rui ken", zegt Ine van Ommen. Ze noemt als voordeel dat bewoners van het verzorgingshuis die een verpleeghuisindicatie krijgen, in tern kunnen doorstromen naar het kleinschalig wonen. „Door de voorziening bij De Schutse hchben mensen die op de wachtlijst staan nu een keuze tussen Sint-Annaland en Tholen." Van Ommen ervaart dat door de kleinschaligheid van de voorziening de betrokkenheid van personeel, vrijwilligers en familie groot blijft. De zorg op de verpleegafdeling wordt in samenwerking met Ten Anker geboden, omdat De Schutse te klein is voor een zelfstandige verpleegafdeling. „De bewoners ervan hebben dan ook de verpleeg huisarts en met de huisarts", legt Schutse-directeur P.W. Kok uit. „Daarom hebben wij hier. via Ten Anker, voor de verpleegafdeling ook een eigen apotheek." In de tij delijke huisvesting had De Schutse 26 verpleeghuisplaatsen, zodat er zes afgebouwd moeten worden. „Maar er is behoefte aan méér plaatsen", zegt Kok. De schuine vorm van het gebouw van De Schutse komt zelfs terug in de lichtmasten. een schort aan", zegt teamleidster Coby Termorshuizen. De medewer kers voor deze gesloten afdeling hebben zich vrijwillig aangemeld en zijn vervolgens bijgeschoold. Termorshuizen: „Je moet een allrounder zijn. Flexibel. Mensen kunnen wassen, maar ook kunnen plannen en organiseren." De zorg bij het kleinschalig wonen is meer individueel gericht dan op andere afdelingen. Het personeel wordt daarin bijgestaan door vrijwilli gers. De kleinschaligheid heeft voor een kwaliteitsverbetering ge zorgd. „Dat merken we aan reac ties van familieleden en aan de be- In de huiskamer van de afdeling Molenzicht zit een mevrouw aan ta fel, terwijl een ander een dutje doet en een derde in een gemakkelijke stoel een boek leest. „We willen hier mensen die dementerend zijn en niet zo goed meer een structuur kunnen aanbrengen, een zo 'nor maal' mogelijke dagindeling bie den. En als ze bij elkaar zitten, kan dat gezelliger zijn", legt Ine van Ommen uit. De huiselijke sfeer wordt benadrukt doordat het perso neel geen uniform draagt. „Dat is nieuw. Bij het wassen en aankleden 's morgens trekken de medewerkers ter bescherming van hun kleding Coby Termorshuizen en Ine van Ommen, de medewerksters Corina Bazen en Marleen v.d. Klei en vrijwilligster Rosa van 't Hof met drie bewoners van Molenzicht, de dames Elenbaas-Rijstenbil, Van der Have-Groenewege en De Graaf-Koopman.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 9