Vrijwilligers pijler van hospice CO 7 MOELEKER Bereikbaar Agenda 0113-212 783 Familiekamer uit erfenis ingericht Open dag Wij feliciteren Zorgcentrum De Schutse Slagerij Slager Sint-Annaland ^eV^eeS'A Fa. van't HOF aluminium Zorglnfo Klaverblad Zeeland Donderdag 6 oktober 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Via stichting Vrienden van de Schutse Op de tweede verdieping van het zorgcentrum is een bij zondere kamer te vinden. Vermaaskamervermeldt het naambord van deze ruimte. Een familiekamer waar be woners terecht kunnen om bijvoorbeeld met familiele den een verjaardag te vieren. De inrichting van het ver trek is betaald uit de nalatenschap van bewoner C.J. Vermaas. Op dit moment wordt de ruimte gebruikt voor de interne dagopvang. Donateurs Een bijzondere voorziening in De Schutse is het hospice op de eerste verdieping. Hier wordt palliatieve zorg ver leend aan mensen in de laatste levensfase. Dat gebeurt door vrijwilligers, in samenwerking met verzorgenden. Twaalf mensen verbleven er sinds het hospice ruim twee jaar geleden tot stand kwam. Welbevinden Band Belangstellenden kunnen zaterdag 15 oktober een kijkje nemen in de nieuwe Schutse. Dan wordt een open dag gehouden aan de F.M. Boogaardweg in Sint- Annaland. Het gebouw en enkele bewonersapparte menten zijn te bezichtigen. Tegelijkertijd organiseert de personeelsvereniging van het zorgcentrum de jaar lijkse fancyfair en rommelmarkt. Iedereen is welkom tussen half tien en half drie. In de gangen van het zorgcentrum zijn tot het einde van dit jaar schilderijen te zien van plaatselijke kun stenaars. De acht exposanten die De Schutse heeft uit genodigd, zijn de dames Den Engelsman, I. Leemreij- ze, J. Boogaard en W. Hartog alsmede de heren A. Burgers, P. Dekker en C. van Dijke uit Sint-Annaland, en de heer B. Leunis uit Tholen. Ook hier leverden wij: Automatische entreedeuren, voorzien van veiligheidsbeglazing. Ook verzorgen wij de levering en montage van: Aluminium ramen, deuren, schuiten winkelpuien, etc. ...Op maat en in elke kleur. ♦Aluminium balkonhekwerken, ...In diverse uitvoeringen. Diverse zonweringen en rolluiken. Zetwerk in elke kleur. ♦.Tevens leveren wij alle soorten beglazing. Slabbecoornweg 21 4691 RZ Tholen Tel: 0166-604140 Fax: 0166-604123 De keukenapparatuur werd verzorgd door Moeleker BV De Klinker 21, 4421 KB Kapelle-Biezelinge Telefoon (0113) 34 39 10 Fax (0113) 34 27 92 Internet www.moeleker.nl E-mail verkoop@cpmoeleker.nl Hoge rekening voor uw ziekenhuisbehandeling? Prinsjesdag Kwetsbare burgers De Zorgverzekeringswet Wachtlijsten Zorgen voor elkaar Kwaliteit Waar is Het Klaverblad ook mee bezig? Wilt u vrijwilliger worden? Gouden Klaver voor de heer Frans Kuypers, vrijwilliger Obstakel: De zorgtoeslag De heer Vermaas overleed op 22 mei 2003 op 86-jarige leeftijd. Hij heeft 21 jaar in De Schutse ge woond en benoemde de instelling tot zijn erfgenaam. Een kwart van zijn nalatenschap bestemde hij voor de personeelsvereniging, de rest ging naar de slichting Vrienden van de Schutse. „Daar zijn we heel dankbaar voor. De heer Vermaas blijkt het hier goed naar zijn zin te hebben gehad", zegt voorzitter Tjid Heijboer van de Vrienden. De stich ting besloot het legaat te gebruiken voor het inrichten van een familie kamer op de tweede verdieping. Deze onderscheidt zich door meu bilair dat afwijkt van dat in de an dere huiskamers. Ook heeft de ka mer een eigen keukenblok, zodat gebruikers er zelf dingen klaar kun nen maken. Tijdelijk wordt de ruimte gebruikt voor de interne dagopvang. In de Vermaaskamer zijn werkstuk ken van de heer Vermaas te bewon deren. Hij was een knutselaar en had in de kelder van de oude Schut se zijn eigen hobbyruimte. „Hij was altijd aan het prutsen en hielp in de tijd dat hij hier pas woonde onderhoudsman Van Vossen met al lerhande karweitjes", vertelt He ijboer. Vermaas was erg gezien bij zijn medebewoners. Hij zat in de bewonerscommissie, vanaf 1996 in de cliëntenraad, en in de bouwcom missie voor de nieuwbouw. Ook was hij een periode bestuurslid van de afdeling Zeeland van de landelij ke organisatie van cliëntenraden. De stichting Vrienden van de Schutse werft fondsen die ten goe de komen aan extra voorzieningen voor de zorginstelling. Heijboer somt een aantal zaken op: „Pas is de Schutse-bus vernieuwd, waarvan wij de brandstof en het onderhoud bekostigen. We hebben het hospice ingericht. Met Kerstmis verzorgen we voor alle bewoners een attentie. Schilderijen voor in de gangen, een beamer, een kippenhok in de tuin, dat hebben de Vrienden geregeld." Voor bijzondere zaken die De Schutse niet uit het normale budget kan bekostigen, kan de instelling bij de Vrienden aankloppen. Die fi nanciert het uit bijdragen van de Tjid Heijboer is voorzitter van de Vrienden van de Schutse. donateurs - „we hebben er ruim vertelt Heijboer. De stichting krijgt Heijboer gevormd door secretaris honderd" - of zoekt sponsors. „Bij- ook wel eens vaker legaten van Jacqueline Heijboer, penningmees- voorbeeld op verkopingen in De overleden bewoners, zegt hij. Het ter Tannie Keur, Jan Wesdorp en Schutse werven we donateurs", bestuur wordt naast voorzitter Tjid Peter Kok. Het hospice is een samenwerking tussen De Schutse, de afdeling Tho- len van de Ned. Patiëntenvereniging (NPV) en de Vrijwillige thuiszorg (VTZ). Het zorgcentrum levert de ruimte en de professionele hulp, de VTZ zorgt voor de vrijwilligers. „Op dit moment hebben we er 23", zegt Jacqueline Franssen die één van de coördinatoren is, namens de NPV. De andere is Jacqueline Heij boer van de VTZ. „Voor het bieden van 24 uur hulpverlening zijn er meer nodig. Op dit moment is een groep van acht vrijwilligers via de NPV aan een cursus begonnen." De vrijwilligers draaien overdag dien sten van vier uren en 's nachts van acht uren. „Die vrijwilligers zijn écht de pijler onder het project", zegt Schutse-directeur P.W. Kok. Binnen het zorgcentrum is teamlei der Corrie van Leeuwen van de af deling Nieuwland verantwoordelijk voor de palliatieve zorg. Om ge bruik te maken van het hospice - er is één plaats - is een indicatie nodig van het CIZ en die geldt voor maxi maal drie maanden. In de tijdelijke Schutse had het hos pice een aparte ingang, maar in de nieuwbouw niet meer. „Die werd nooit gebruikt. Familieleden die ko men, vinden het juist prettig om ie mand van de medewerkers te zien, te vragen hoe het is", zegt Corrie van Leeuwen. „Het werk is erg in tensief. Je hebt te maken met een ernstig zieke, met familie die bege leid moet worden. Daar gaat veel tijd in zitten. Ons personeel is dit voorjaar via een specifieke cursus geschoold." Als er iemand in het hospice ver blijft, is er standaard elke ochtend van acht tot twaalf uur een vrijwilli ger aanwezig. De rest van de tijd kan gevuld worden door mantelzor- gers en familie. „De vrijwilliger richt zich helemaal op het welbevin den van de cliënt. Zet een kop koffie of thee, leest voor, zingt. In theorie kan er zelfs eten bereid worden, want er zit een keuken in het hospi ce. Vaak is het een zaak van er ge woon zijn", aldus Franssen. „Je probeert aan de wensen van de cliënt te voldoen, de daginvulling zoveel mogelijk normaal te laten verlopen." Alles is bespreekbaar. Wil een cliënt bijvoorbeeld een be paald gerecht eten, dan wordt dat gehaald. Eventueel kan, in overleg, de eigen huisarts ingeschakeld wor den. Of geestelijke verzorging van uit de eigen kerkelijke gemeente. „Je kunt bijdragen aan een goed af scheid", zegt Franssen over het werk. Ze benadrukt dat vrijwilligers geen medische of verzorgende ach tergrond hoeven hebben. „De groep is heel breed samengesteld. Dat is een voordeel, want ieder heeft zijn eigen gaven en ze vullen elkaar aan." De afspraak is dat een vrijwil liger maximaal twee dagdelen per week in het hospice werkt. Gepro beerd wordt om bij elke cliënt het aantal dat ingezet wordt, zo beperkt mogelijk te houden om niet teveel 'vreemde' gezichten te krijgen. Inmiddels is er tussen de beroeps krachten en de vrijwilligers een band opgebouwd, zegt Van Leeu wen. „Het was wennen voor onze verzorgenden om samen met vrij willigers een bewoner te wassen en te verzorgen, maar het loopt goed." Zes keer per jaar komen de vrijwil ligers bij elkaar om te bespreken hoe het loopt, één keer zijn ook de verzorgenden erbij. Het hospice is één vertrek, met een schuifwand die een slaapruimte af scheidt. Er staat een complete keu ken in, met kookplaat en magne tron. En een eethoek. Er is alles aan gedaan om het huiselijke te bewa ren. De inrichting is uit giften van onder meer kerken en bedrijven be kostigd, datzelfde geldt voor zaken als bijbels en dagboekjes, vertelt Franssen. Cliënten kunnen kleine eigen dingen meebrengen, zoals fo to's, een klok of een lampje. Als mensen in het hospice komen, is dat vaak een 'moeten', zeggen Van Leeuwen en Franssen. „Maar men ervaart het als een goede pe riode en is dankbaar dat het zo kan." Corrie van Leeuwen (links) en Jacqueline Franssen. CONSTRUCTIES GROOTKEUKENAPPARATUUR Klaverblad actueel <-""3 Heeft u recent een behandeling ondergaan in het ziekenhuis of in een vrij gevestigd behandelcentrum? Dan is Het Klaverblad benieuwd naar uw ervaringen. Zeker als het een behandeling betrof waarvoor een Diagnose Behandeling Combinatie (DBC) met een vrij tarief is ingesteld. In een DBC wordt de behandeling van een bepaalde aandoening vanaf de diagnose tot aan het eind van de behandeling als één geheel omschreven. Op deze manier wordt het ook in rekening gebracht bij u of uw ziek tekostenverzekeraar. Voor een aantal DBC's zijn er vrije tarieven ingevoerd. De zorgverzekeraar kan voor deze aandoeningen kiezen met welk zie kenhuis of behandelcentrum het een con tract afsluit. Het Klaverblad zoekt uit welke knelpunten er voor patiënten zijn, die te maken hebben met een DBC (met vrij tarief). Zo zijn sommige rekeningen veel hoger dan in het verleden, of krijgen patiënten een rekening voor een andere behandeling dan zij hebben ondergaan. Op www.kiesmetzorg.nl of www.klaverblad- zeeland.nl (actueel-persberichten) kunt u een enquête invullen over dit onderwerp. Hoe meer mensen de enquête invullen, hoe gerichter Het Klaverblad verbeterin gen kan voorstellen aan de ziekenhuizen en de zorgverzekeraars. U kunt de enquête ook schriftelijk invullen via een vragenlijst die u kunt opvragen bij Het Klaverblad. Zorgtoeslag, huurtoeslag, no claim, eigen risico, eigen bijdrage, verzekeringoffertes, lijsten met wel of niet gecontracteerde zorgverleners. De Zeeuwse burger die niet zo sterk in zijn schoenen staat kan zijn borst nat maken. Was het eerst energiebe drijf Delta dat veel mensen overlaadde met vervelende en ondoorzichtige informatie en papier, nu is het de beurt aan de over heid als het gaat om zorg en inkomen. En dit keer onder het mom van 'keuzemoge lijkheden'. De overheid heeft de zelfstandi ge burger hoog in het vaandel, Het Klaverblad voorziet grote problemen voor mensen die niet zo thuis zijn in een papie ren wereld, die niet zo goed dingen kunnen opzoeken en vergelijken. De miljoenenno ta 2006 geeft juist hen weinig hoop. De miljoenennota 2006 bevestigt het opnieuw: de overheid kiest voor de zelf standige burger, de burger die voldoende tijd, kennis, kunde en geld heeft om infor matie te zoeken, te vergelijken en te kie zen. Mensen die dat minder gemakkelijk kunnen verdwijnen naar de achtergrond. Voor hen worden steeds minder garanties gegeven dat ze de zorg of voorzieningen krijgen die ze nodig hebben. De miljoenennota spreekt van het 'terug brengen' van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (awbz) en de sociale werk plaatsen, het 'toeleiden' naar regulier werk van kwetsbare groepen. Of van 'keuzemo gelijkheden' voor iedereen. Volgens Het Klaverblad is het echter gebrek aan juiste beleidskeuzes. Keuzevrijheid van de patiënt is uitgangs punt. Toch zal het de verzekeraar zijn die de belangrijkste keuzes voor hem zal gaan maken. Namelijk door te kiezen met welke zorgverlener wel of geen contract wordt afgesloten. De miljoenennota geeft geen enkele garantie dat mensen die veel zorg nodig hebben, chronisch zieken, gehandi capten, ouderen, zich aanvullend kunnen verzekeren voor een voor hen betaalbaar bedrag. Ook ontbreekt de garantie dat mensen met een klein inkomen er finan cieel niet op achteruit zullen gaan. Ook het NIBUD spreekt die vrees uit. Voor Het Klaverblad reden hieraan extra aandacht te besteden in 2006. Veel wachtlijsten zijn de afgelopen tijd afge nomen. Maar weg zijn ze allerminst Kijk maar naar de jeugdzorg, of de zorg voor ouderen en gehandicapten. Er dreigen zelfs nieuwe wachtlijsten zoals voor het per soonsgebonden budget Ook in Zeeland. De miljoenennota geeft hier en daar wel aanzetten tot verbetering maar deze zijn allerminst afdoende. De regering geeft aan dat ze wil dat men sen meer en langer voor elkaar gaan zor gen voordat er een beroep op betaalde zorg wordt gedaan. Tegelijkertijd wil men dat mensen meer en langer blijven werken. Dit zou wel eens haaks op elkaar kunnen staan. In de plannen wordt de afbouw van zorg ter hand genomen zonder dat wordt aangegeven hoe we voorkomen dat men sen in een gat van 'geen zorg' terechtko men. Voor mensen die zorg nodig hebben is dit zeer bedreigend. Maar ook voor mensen die wel voor een ander willen zorgen maar dat niet nog meer of nog langer kunnen. Veel ontwikkelingen bedreigen de kwaliteit van de zorg. Concurrentie tussen zorgin stelling of het helpen van meer mensen voor hetzelfde geld kan helpen bepaalde problemen op te lossen. Maar het kan ook leiden tot vermindering van kwaliteit van zorg of tot onheuse bejegening. Onderzoek onder gebruikers van zorg laat dit ook zien. De regeringsplannen bieden te weinig houvast als het er om gaat erva ringen van zorggebruikers als bouwsteen voor goede zorg te gebruiken. Het Klaverblad Postbus 2054 4460 MB Goes 0113-249 325 Op werkdagen van 09.00-17.00 uur algemeen@klaverbladzeeland.nl www.ldaverbladzeeland.nl Redactie: Marleen Vermeer, Mieke Saeijs, Angelica van Amstel Zorglnfo Klaverblad Zeeland Informatie, advies en ondersteuning m.b.L gezondheidszorg, gehandicapten voorzieningen, jeugdzorg en problemen rondom WAO. Westwal 37,4461 CM Goes (Invalideparkeerplaats aanwezig) Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 - 13.00 uur. T. 0113 - 212 783 E. zorginfo@klaverbladzeeland.nl Cliënt Vertrouwens - Persoon jeugdzorg Telefoon 06-55 80 08 88 cvp@klaverbladzeeland.nl Een kleine greep, u vind informatie op www.klaverbladzeeland.nl Kwaliteitstoetsing Huisartsenposten Walcheren Toegankelijkheid van Terneuzen als het gaat om winkelen voor mensen met een beperking Week chronisch zieken van 4 tot 11 november Samenwerking ziekenhuizen Bijeenkomst Seniorenraden en afdelingen ouderenbonden 27 oktober, tijd: 13.30 - 16.00 Plaats: de Stenge Stengeplein I te Heinkenszand.'De toekomstige positie van seniorenraden'. Een themamiddag voor seniorenraden en afdelingen van ouderenbonden in Zeeland. Georganiseerd door Het Klaverblad in samenwerking met LOIS. Opgeven kan bij Petra Vinke. Informatiebijeenkomst Ziekenhuis Walcheren en het Oosterscheldeziekenhuis 6 oktober, tijd: 9.30 - 11.00 Plaats: de Stenge, Stengeplein I te Heinkenszand.Voor alle betrokken patiënten- en cliëntenorganisaties boven de Westerschelde. De bijeenkomst heeft als doel u enerzijds te informeren over de stand van zaken rond de ziekenhuiszorg boven de Westerschelde en anderzijds uw vragen en suggesties kenbaar te maken zodat zij kunnen worden meegenomen in de verdere ontwikkelingen in de regio. Meer informatie: Peter van den Berg. Bij Het Klaverblad werken op meerdere fronten vrijwilligers. Bij Zorglnfo Klaverblad Zeeland zijn dat vrijwilligers die na een korte opleiding informatie, advies en ondersteuning geven aan patiënten en cliënten van de gezondheidszorg, WAO en in de gehandicaptensector. Er zijn ook vrij willigers die gastlessen geven op scholen. Het gaat dan over beeldvorming van mensen met een beperking of handicap. Er is lesmateriaal beschikbaar. Interesse? Neem contact met ons op: 0113 - 249 325 "Vrijwilligerswerk is inspannend en zeker niet vrijblijvend en het geeft je ontzettend veel voldoening", vindt Frans Kuypers die 60 jaar geleden is begonnen met vrijwilligerswerk. En in 1988 toen Frans Kuypers met de VUT ging vroeg de toenmalige voorzitter van MSVN-afdeling Zeeland of hij interesse had het bestuur te komen versterken. Frans Kuypers is begonnen als secretaris, daarna was hij voorzitter en toen de afdelings besturen veranderden in regionale werkgroepen, is Frans Kuypers coördinator geworden. Na bijna 18 jaar actief te zijn geweest voor de afdeling Zeeland, stopt Frans Kuypers met het bestuurswerk voor de MSVN. De MSVN-afdeling Zeeland heeft haar trouw bestuurslid genomineerd voor de 'Gouden Klaver', dit om hem te bedanken voor 18 jaar tomeloze inzet. Het nieuwe zorgstelsel kent een zorgtoeslag. 6 miljoen mensen kunnen naar verwach ting een beroep doen op de toeslag. U komt in bepaalde gevallen in aanmerking. Het laat zich aanzien dat onvoldoende duidelijk is wie in aanmerking komt en om welk bedrag het gaat. De informatie van de overheid wordt door velen slecht begrepen. De belastingdienst en Postbus 51 worden overladen met aanvragen. Lange wachttijden of de opmerking dat Postbus 51 zich met die vraag niet kan bezighouden. In sommige gevallen lijkt het erop dat mensen het dubbele gaan betalen, terwijl dat niet de bedoeling zou zijn. Kortom: veel verwarring en onduidelijkheid! Gouden Klaver: Mevrouw en de heer Kuypers. Suggesties voor: 'Gouden Klaver' en 'Obstakel van de maand' kunt u melden bij de redaktie. Zorgtoeslag: verwarrend en onduidelijk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 11