CU: met lege handen
naar Stavenisse toe
Fonds van 50 mille
leidt slapend bestaan
Logopedie scholen
minder, verdwijnt niet
Struinen door Scherpenissepolder
Enkele honderden Tholenaren wordt
jaarlijks belasting kwijtgescholden
Gemeente heeft fondsen om te helpen bij financiële problemen
Donderdag 29 september 2005
In het najaar, vermoedelijk al in september, krijgt de ge
meenteraad een voorstel van het college van burgemees
ter en wethouders om aanvullende maatregelen te nemen
die inwoners met een zeer krappe beurs financieel steu
nen. Het gaat om een speciaal fonds voor chronisch zie
ken, gehandicapten en 65-plussers. Uit dat fonds kan een
deel van de ziektekostenverzekering worden betaald en
zijn vergoedingen voor ziekenhuisbezoek mogelijk, zegt
de betrokken ambtenaar.
Vijf fondsen
Kwijtschelden
Raad verdeeld over geld voor praet 'uusje
Afgelasten
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15
SGP wil nieuw leven in Pot-Meijerfonds
De SGP-fractie wil dat er nieuw leven geblazen wordt in
het Pot-Meijerfonds. Het fonds, ooit in het leven geroe
pen om minder bedeelden te ondersteunen in hun eerste
levensbehoeften, wordt niet meer aangesproken. In de
commissie samenleving brak M.J. Klippel een lans voor
een verruiming van de doelstelling. Het fonds beschikt
over zo'n 50.000 euro.
Op de preventieve logopedie op de basisscholen zal door
de GGD wel wat bezuinigd worden, maar met de bezwa
ren van de scholen zal zwaar rekening worden gehouden.
Dat antwoordde wethouder M.A.E. Velthuis in de com
missie samenleving op een vraag van de ChristenUnie.
Geen perspectief
Veenmoerassen
Akkerdistels
Toename
Volgens de stichting Het Klaverblad
Zeeland, het samenwerkingsver
band in de zorgsector, is dat nodig
ook. En, zegt Het Klaverblad na on
derzoek bij 13 Zeeuwse gemeenten,
geldpotjes die gemeenten hebben
voor zieken, gehandicapten en ou
deren, worden ongebruikt gelaten.
Ze weten niet dat ze recht hebben
op een vorm van bijstand. In Tholen
vroegen vorig jaar ruim 900 inwo
ners financiële steun bij de gemeen
te. De hulp varieerde van kwijt
schelding van belastingen tot een
abonnement op de telefoon of een
bijdrage in de kosten van een nieu
we bril.
Ook andere organisaties dan Het
Klaverblad luiden de noodklok.
Over huurachterstanden, over fail
lissementen en over mensen die de
ziektekosten niet meer kunnen op
brengen. Gemeentelijke kredietban
ken spreken hun zorg uit over de
vaak torenhoge schulden van alleen
staanden, bijstandsgerechtigden en
ouderen. Tienduizenden Nederlan
ders staan te veel in het krijt bij de
bank en dat aantal is de eerste helft
van dit jaar met 12 procent geste
gen. Vrijwel allemaal mensen met
een laag inkomen of een uitkering.
En die stijging gaat nog wel even
door. Nog steeds is lenen gemakke
lijk. Zelfs bij een prijsvechter in
drogisterijartikclen kun je een geld
lening krijgen. Alleen als het aan
komt op terugbetalen, met vaak een
hoge rente, blijkt dat daarvoor geen
geld is.
Maar ook als je niets leent, blijkt het
voor steeds meer mensen moeilijk
om de eindjes aan elkaar te knopen.
Niet voor niets ging de Tweede Ka
mer onlangs akkoord met een wet
(Awir) die niet alleen de armoedeval
aanpakt, maar ook voorkomt dat
mensen geen gebruik maken van re
gelingen waarop ze recht hebben.
De gemeente Tholen doet daar iets
aan. Een scala aan regelingen moet
voorkomen dat inwoners met wei
nig geld financieel tussen wal en
schip vallen en niet meer aan hun
verplichtingen kunnen voldoen. De
afdeling sociale zaken van de ge
meente wijst op tenminste vijf ver
schillende fondsen waarvoor inwo
ners in aanmerking kunnen komen.
Zo is er de bijzondere bijstandsver
lening, het declaratiefonds, de lang
durigheidstoeslag, de vangnetrege
ling en de schuldhulpverlening.
Ruim 300 inwoners van Tholen
hebben een bijzondere bijstandsre
geling. Meer dan 100 maken ge
bruik van het declaratiefonds en
voor 90 Tholenaren is er schuld
hulpverlening.
Daarnaast hanteert de gemeente de
kwijtscheldingsregeling van ge
meentelijke belastingen. En die re
geling werkt, zegt verantwoordelijk
beleidsambtenaar H. van Vossen.
Hij rekende uit dat het aantal aan
vragen om kwijtschelding in 2004
met ruim vijf procent is gestegen
ten opzichte van het jaar daarvoor.
In 2003 zaten 341 inwoners finan
cieel zo krap dat ze de gemeente
vroegen de onroerende zaakbelas
ting, de afvalstoffenheffing, de ri
oolrechten en de hondenbelasting
kwijt te schelden, tegen 360 inwo
ners een jaar later. Daarvan werden
er in 2003 267 toegewezen, in 2004
waren dat er 266. Dat aantal kostte
de Thoolse gemeenschap uiteinde
lijk bijna 115.000 euro.
Landelijk, zo stelt de Nederlandse
Vereniging van Kredietbanken
(NVVK), hebben tienduizenden
mensen financiële hulp nodig. Dus
is het prettig dat er een flink aantal
landelijke en lokale regelingen is
die het inkomen kunnen ondersteu
nen.
Landelijk zijn er de huur- of koop
subsidie, de vangnetregeling, ver
goeding via de zorgverzekeraar,
vervoerskorti ngen, belastingaftrek
voor buitengewone uitgaven en de
tegemoetkoming bijzondere uitga
ven. Lokaal zijn er diverse vergoe
dingen en toeslagen en de
kwijtscheldingsregeling van ge
meentelijke en waterschapslasten.
Bij het ondersteunen van het inko
men is kwijtschelding van gemeen
telijke belastingen een goed hulp
middel om er weer bovenop te
komen, schrijft stichting Het Kla
Het praet'uusje voor Stavenisse kan nog voor de winter klaar zijn,
maar over de bekostiging zijn de meningen van de raad verdeeld. Vol
gens CU, D66 en VVD moet het huisje niet betaald worden uit de pot
die voor het opkrikken van de dorpen is bestemd omdat de raad de be
volking van Stavenisse nog niet heeft kunnen raadplegen. Dat bleek in
de commissie samenleving.
Het praathuisje kost 13.000 euro.
Het college wil dat geld halen uit de
financiële impuls voor de kleine ker
nen zoals dat is afgesproken voor
2006. Toen P. van Belzen (CU) dat
las, begon hij te steigeren, zei hij.
„Het praathuisje voorziet in een be
hoefte, het college heeft alert gere
ageerd, maar het is pertinent onjuist
om nu al geld te onttrekken aan de
impuls voor het dorp. Straks gaan
we praktisch met lege handen naar
Stavenisse toe."
Volgens Van Belzen is het niet de
manier om een bestemming te zoe
ken voor het geld. Hij wees erop dat
de gemeenteraad in Poortvliet ook
eerst de bevolking heeft geraad
pleegd. Nu wordt er volgens hem
een andere weg bewandeld. Volgens
Van Belzen moet de bouw dan ook
maar uit een andere pot betaald wor
den. „Dat zijn de praathuisjes in de
andere woonkernen ook."
Van Belzen vond gehoor bij het
CDA, ABT, VVD en D66. Maar
H.W. van Eenennaam (SGP) was het
daar niet mee eens. „Het is een goe
de zaak dat er een praathuisje komt.
Het wordt vooral met vrijwilligers
gedaan. En dat betekent een grote
kostenbesparing. Een lovenswaardi
ge zaak. Voor ons hoeft het niet uit
een andere pot te komen." Ook voor
de PvdA hoefde dat niet, liet E. Bas-
tianen in eerste instantie weten.
Iz. Geuze had 'namens een grote
groep burgers' uit Stavenisse de
commissie voor de discussie al toe
gesproken. Hij bedankte het college
en de raad en zei 'de ambtenarij' te
bewonderen die op snelle wijze
heeft gehandeld om een lang ge
koesterde wens in vervulling te laten
gaan. Aannemer Van Prooijen krijgt
de opdracht om samen met de vrij
willigers de bouw ter hand te ne
men. „Nu wij ons gereedschap uit
het vet hebben gehaald, hopen we zo
spoedig mogelijk hier aan te kunnen
beginnen. Dus raad, strijk uw hand
over uw sociale hart en geef ons het
startsein," zei Geuze die samen met
Ph. Lindhout naar de raadzaal was
gekomen.
Dat startsein kreeg Geuze, maar
door de kritiek van Van Belzen op
het voorstel van het college, wilden
ABT, VVD, CDA het eerst in hun
fractie bespreken.
J.J. van 't Hof (ABT) vroeg zich af
hoe 'hard' het bedrag van 13.000 eu
ro is. „Wat gebeurt er als tijdens de
uitvoering van het werk extra geld
nodig blijkt te zijn?"
Volgens Van Eenennaam was die
vraag overbodig. „Heeft u geen ver
trouwen in de aannemer?" Van 't
Hof zei dal hij wel vertrouwen in de
aannemer heeft, maar dat uit de
praktijk regelmatig blijkt dat er bij
de uitvoering van het werk wel eens
tegenvallers kunnen opdoemen. M.J.
Klippel (SGP) vond dat ABT spij
kers op laag water zocht.
K.B.M. Saris (WD) zei dat hij 'het
volste vertrouwen' in de aannemer
heeft, maar stelde dat de politiek
voor de muziek uit was gelopen
door nu 13.000 euro uit te trekken
uit de pot die pas volgend jaar zou
worden besteed. „Wij zouden liever
met 30.000 euro naar Stavenisse
gaan. Nu is er een voorschot van de
impuls gegeven."
Maar volgens Van Eenennaam zou
ook tijdens het bezoek van de raad
op dinsdag 8 november het verzoek
voor een praathuisje wel gekomen
zijn. „En dan zou het ook uit de im
puls worden onttrokken."
Ook J. van den Donker (D66) zei
vertrouwen te hebben in de aanne
mer en de vrijwilligers. Ook was hij
blij met de snelle afhandeling, maar
met het bekostigen was hij het niet
eens. „Moeten we nu het kembe-
zoek afgelasten? Nu wordt er voor
een klein deel van de bevolking iets
gerealiseerd. In alle andere kernen is
er een praathuisje neergezet met
geld uit de algemene middelen. Ik
wil met volle handen naar Stavenis
se gaan. Ik wil de rest niet straffen
omdat we nu al geld hebben ver
diend."
Wethouder M.A.E. Velthuis herin
nerde er aan dat het verzoek uit de
bevolking is gekomen en dat er steun
van de commissie voor was. Ze was
het eens met Van Eenennaam en
wees erop dat er meer dan 200 hand
tekeningen voor het praathuisje zijn
ingezameld. „Het verzoek voor een
praathuisje had u ook gehad als u in
Stavenisse op bezoek zou gaan. Het
is een cadeautje voor de veijaardag.
En als we het nu oppakken dan kan
het voor de winter klaar zijn."
In de offerte zit een aantal uren voor
begeleiding. Met deze extra onder
steuning moet de bouw volgens de
wethouder binnen de 13.000 euro
kunnen blijven. En als een deel van
de raad het uit een ander potje wil
halen, dan moet ze dat ook maar aan
geven, zei ze.
Haar uitleg kon Van Belzen niet
overtuigen. „We blijven bij ons
standpunt dat het uit algemene mid
delen moet komen. Dit strookt niet
met de opvatting voor ons beleid
voor de kleine kernen."
De fracties van de PvdA, CDA en
ABT willen de zaak eerst in hun
fractie bespreken. VVD, D66 en CU
willen een andere manier van beko
stigen. Van Belzen kondigde aan
vanavond in de raad met een voor
stel te komen.
Volgens de SGP-fractievoorzitter
zou het fonds aangepast moeten
worden aan de 'maatschappelijke
werkelijkheid' omdat het nu een sla
pend bestaan leidt.
Raadsgriffier A.G. van de Sande is
bestuurslid van het fonds. Hij legde
uit dat de oorspronkelijke opzet in
de loop der jaren wel is gewijzigd
om de 'reikwijdte' te vergroten.
„Het is ontstaan toen er weinig of
geen sociale voorzieningen waren.
Het werd wel gebruikt bij schuldsa
nering, maar er is weinig beroep op
gedaan. In schuldsanering voorziet
de wetgeving. Het aantal verzoeken
is ook verder gedaald. Er wordt af
en toe nog wel een beroep op ge
daan, maar wat we uitgeven is min
der dan wat we aan rente ontvan
gen." Van de Sande zegde toe de
vraag van Klippel te bespreken in
het bestuur.
Het bestuur bestaat uit vijf leden.
Naast Van de Sande hebben burge
meester W. Nuis, gemeentesecretaris
S. Nieuwkoop, notaris A.J. Schot en
mevrouw Van Olffen uit Tholen (na
mens de kerken) er zitting in.
Het fonds werd bij testament opge
richt in 1918 en was bedoeld voor
zieken, herstellenden en andere be-
hoefligen. Het is genoemd naar
J.M.C. Pot die drukker/boekhande
laar was en uitgever van de Yersekse
en Thoolse Courant. De drukkerij
was gevestigd aan de Hoogstraat.
Hij was gehuwd met L. Meijer, van
daar de naam. Het fonds werd ver
groot in 1940, na het overlijden van
de blinde organist Laban.
In het eerste bestuur zaten de burge
meester en de notaris, de drie ande
re bestuursleden werden door de ge
meenteraad benoemd. Het fonds
beheerde niet alleen het geld uit de
nalatenschap van de familie, maar
moest ook het graf van de moeder
van Pot op de algemene begraaf
plaats onderhouden.
Bij de invoering van de algemene
bijstandswet in 1964 werd besloten
het fonds niet op te heffen. Het leid
de daarna, tot in de jaren zeventig,
ook al een slapend bestaan maar er
kwam wel steeds meer geld van de
rente van het belegde geld: 47.000
gulden.
In 1972 zijn de statuten veranderd
en is bepaald dat ook andere hulp
dan het verstrekken van 'versterken
de middelen' mogelijk moest zijn.
Die wilde weten wat het standpunt
van het college is nadat bekend is
geworden dat de GGD wil bezuini
gen op dit onderdeel. Met logopedie
wordt onder leiding van een des
kundige de spraak van de leerlingen
verbeterd. P. van Belzen (CU) ver
wees in dit verband naar het schrij
ven van De Casembroot en de
School met de Bijbel uit Sint-Anna-
land waarin ze bezwaar maken te
gen de bezuiniging. „Andere ge
meenten staan pal voor het behoud
van de logopedie op de scholen. Wij
willen Van het college weten welk
standpunt u inneemt voordat er een
definitief besluit wordt genomen bij
de GGD."
De wethouder legde uit dat er in ju
ni al in hel algemeen bestuur ge
sproken is over de bezuinigingen.
En dat toen afgesproken is dat er
naar meerdere zaken zou worden
gekeken waarop bezuinigd zou kun
nen worden. „Daar is heel het alge
meen bestuur in meegegaan."
Wat de logopedie betreft legde ze
uit dat er nu meer 'gedaan wordt
dan wettelijk' verplicht is. „We vin
den dat er ook naar de logopedie ge
keken mag worden."
De informatie van de GGD die
daarover aan de scholen is verstrekt,
is volgens Velthuis 'te beperkt en te
eenzijdig' geweest.
Van Belzen had uit de reactie van de
scholen begrepen dat de logopedie
'de nek omgedraaid' zou worden.
„Krijgt de logopedie nu een andere
vorm of vormt het geen onderwerp
van bezuiniging meer?"
Velthuis merkte op dat de logopedie
op 'behoorlijk niveau' wordt gege
ven. „We kunnen van een 9 naar een
6 of een 7 en dan andere zaken wat
opkrikken. We moeten het afwegen
over het hele takenpakket van de
GGD.'
een toenemend aantal inwoners het
de laatste jaren financieel steeds
moeilijker heeft gekregen en hij ver
wacht niet dat die trend, gelet op de
stijgende kosten en dalende gezins
inkomsten, in een andere richting zal
ombuigen.
Daarom is voor hem nog maar de
vraag wat de rijksoverheid voor de
minder draagkrachtigen in petto
heeft. „Het kabinet heeft het voorne
men om in 2006 de ozb-heffing voor
het gebruikersdeel (dus niet het ei
genarendeel - red.) af te schaffen.
Minister Zalm vindt dat een lasten
verlichting. Maar als inwoners van
Tholen al een kwijtschelding van de
ozb hebben, dan schieten ze met dat
nieuwe wetsvoorstel niets op."
Daarnaast betekent de afschaffing
van de ozb voor de gemeente Tholen
een aderlating. Van Vossen: „De
compensatie van het rijk is niet ge
lijk aan het bedrag dat we mislopen.
Voor Tholen betekent het een gat
van 400.000 euro."
Wie dat gat gaat dichten, daarover
moeten de politieke partijen zich
buigen. Of de lasten voor de inwo
ners in 2006 zullen stijgen, weet Van
Vossen dus nog niet. „Wat ik wel
weet, is dat Tholen van de 467 ge
meenten die Nederland telt tot de
top honderd hoort van de gemeenten
met de laagste woonlasten. Dat
strookt niet met de beeldvorming die
door informatie van de provincie is
ontstaan, maar hel klopt wel. De
provincie heeft die informatie wel
van ons gekregen, maar wil dat niet
rechtzetten."
Voor de mensen die voor kwijtschel
ding in aanmerking komen maakt
dat allemaal niet zoveel uit. Ze moe
ten de eindjes aan elkaar knopen en
hopen op steun van de lokale over
heid. Die geeft volgens Van Vossen
niet alleen gehele, maar zonodig ge
deeltelijke kwijtschelding. „Ook
daarbij zijn we aan allerlei regels ge
bonden. Heeft iemand een auto die
meer kost dan 2269 euro, dan wordt
dat gezien als vermogen en krijg je
geen kwijtschelding. Is er een schuld
van 136 euro of meer, bijvoorbeeld
door rente van een onderneming
waar je iets hebt gekocht, dan val je
eveneens buiten de boot. Zo'n
schuld wordt gezien als verwijtbaar
gedrag."
En verzwijgen heeft volgens Van
Vossen weinig zin. „Inwoners die
de formulieren niet juist invullen,
vallen op een bepaald moment door
de mand. We vragen loonopgaven
en bankafschriften. Vermoeden we
dat er iets niet klopt, maar dat ge
beurt gelukkig zelden, doen we na
vraag bij de rijksbelastingdienst,
kredietcontrolebureaus en bij de in
stelling die kentekenbewijzen af
geeft."
Dat neemt niet weg dat niemand er
wat hem betreft over hoeft in te zit
ten of het formulier goed is inge
vuld. „Wij kunnen de mensen daar
bij helpen. En is iemand het niet
met een afwijzing eens, dan kan hij
of zij in beroep gaan bij het college
van burgemeester en wethouders."
Van Vossen ontkent dat het dan gaat
om vier handen op één buik. Hij
wijst op het jaarverslag van de ge
meente. Daarin staat dat in 2003
tenminste 16 keer beroep tegen zijn
beslissing werd aangetekend. Daar
van werden elf aanvragen toch ge
heel of gedeeltelijk toegewezen.
Een jaar later maakten elf inwoners
bezwaar tegen de afwijzing. Toen
zijn er vijf geheel of gedeeltelijk
toegewezen.
Het gaat in Tholen niet alleen om fi
nanciële hulp als het kwijtschelden
van belastingen. Van Vossen wijst
naar zijn collega's van sociale zaken
die de inwoners kunnen helpen als
er financieel iets mis is. Ook daar
blijkt, dat de gemeente er alles aan
gelegen is om haar inwoners te hel
pen.
Zoals met de langdurigheidstoeslag.
Een inwoner die vijf jaar lang is aan
gewezen op het minimumloon en
geen perspectief heeft op werk, kart
daarvoor in aanmerking komen. Dan
gaat het om bedragen die, afhanke
lijk van de gezinssituatie, variëren
van 327 euro tot 466 euro per jaar.
Volgens een van de betrokken amb
tenaren gaat het jaarlijks om zo'n
twintig tot dertig aanvragen en
wordt er samengewerkt met de
Cliëntenraad in Tholen om zoveel
mogelijk mensen te bereiken. Voor
al in de landbouwsector en voor al
lochtonen zijn de perspectieven op
werk gering.
Daarnaast helpt de gemeente inwo
ners die veel schulden hebben.
Schuldhulpverlening heet dat. Dan
worden de schulden gesaneerd, en
afgesproken wat de schuldenaar kan
missen om af te lossen.
Eerst wordt geprobeerd zelf met de
schuldeisers tot overeenstemming te
komen. Lukt dat niet, dat komt de
Wet Schuldsanering Natuurlijke
Personen om de hoek kijken. De
schuldenaar krijgt vanaf dat mo
ment een aantal jaren een minimum
inkomen en er wordt een bedrag op
zij gelegd om schuldeisers te beta
len. Tot een bepaald maximum.
Daarna is de schuld weliswaar niet
geheel afgelost, maar moet de
schuldeiser daar wel genoegen mee
nemen. De schuldenaar is in elk ge
val van de narigheid af.
Rob van der Laan van de natuurvereniging rechts) leidt de bezoekers rond in het gebied dat 172 hectare groot is.
De Scherpenissepolder is onderdeel van Plan Fureluur, een grootschalig
natuurontwikkelingsplan langs de zuidkust van Tholen en Schouwen.
Het gebied is alleen te betreden onder begeleiding van een gids tijdens
de excursies die Staatsbosbeheer in samenwerking met de natuurver
eniging Tholen organiseert. Met de Scherpenissepolder als beschermd
gebied is Tholen 172 hectare aan natuur rijker. Onlangs leidde Rob van
der Laan er een tiental belangstellenden rond.
De Scherpenissepolder is een natuur
ontwikkelingsgebied. Dat wil zeggen
dat dit natuurgebied niet altijd zo ge
weest is, het is vegetatief nog volop in
ontwikkeling. Het gebied is terugge
bracht in de staat zoals het omstreeks
1200 was. In die tijd bestond Tholen
uit zo'n tien eilanden met slikken en
schorren. Het waterpeil was toen veel
lager, later steeg dit en ontstonden er
kreken. Diezelfde kreken zijn nu te
rug te vinden in de Scherpenissepol
der. Rond 1300 legden de monniken
dijken aan waardoor het gebied dro
ger bleef. Na de ramp van 1953 is er
een herverkaveling uitgevoerd. De
grond in de Scherpenissepolder was
het minst geschikt voor landbouw. Bij
het volgende verkavelingsplan in de
jaren negentig kreeg het hele gebied
daarom de bestemming natuurgebied.
Voorheen liepen er wegen (de Gatweg
en de Schoondorpseweg) dwars door
het natuurgebied, deze zijn nu wegge
haald omdat er geen auto's meer mo
gen komen.
De bemaling van de Scherpenissepol
der staat los van de normale polder, er
is geen drainage. Het waterpeil in het
gebied is hoger gemaakt, in de winter
bestaat dit gebied uit 60% water en in
de zomer is dit 40%. De voorkant van
het gebied, bij de ingang, bestaat uit
zout water, naarmate je verder komt
in het natuurgebied gaat het water
over van zout naar zoet. De bodem in
de Scherpenissepolder bestaat uit
poelklei, zand en veen. Om het gebied
in zijn oorspronkelijke staat terug te
brengen is de bovenste laag van klei
en zand weg gegraven. „Wat veel
mensen niet weten is dat er vroeger
veel veenmoerassen op Tholen waren,
de bodem op het eiland bestond uit
een veenpakket van maar liefst vijf
meter dik", vertelt de gids van Staats
bosbeheer, Rob van der Laan uit Tho
len. De grond in het natuurgebied
heeft een oranjeachtige waas, dit
komt door de hoeveelheid ijzer die in
de grond zit.
De Scherpenissepolder functioneert
als winterweide voor doortrekkende
vogels en bodemzoekers. Daarnaast is
het een broedplaats, rustplaats en
hoogwatervluchtplaats, omdat de vo
gels met hoogwater niet op de schor
ren terecht kunnen. Vanwege het natte
voorjaar is er dit jaar een slecht broed-
seizoen. Dit komt ook doordat er te
vroeg vee ingezet is in het natuurge
bied. Want in de Schakeloopolder die
vorig jaar is ingericht, was het broed-
seizoen wel een succes, aldus Van der
Laan. Er zijn zo'n 60 tot 70 verschil
lende soorten vogels te vinden in de
Scherpenissepolder. De gids vertelt
dat er dit jaar een broedgeval was van
de steltkluut. „Dat is een nieuw ver
schijnsel voor dit gebied." Verder
broeden er veel grauwe, Canadese en
zwarte ganzen. De broedvogels zoals
de grauwe ganzen zijn oorspronkelijk
trekvogels, maar tegenwoordig gaan
zij niet meer terug naar het noorden.
Ze blijven onder andere in dit gebied
zitten, omdat de biotoop hen goed be
valt. Momenteel zijn er ook veel vis-
diefjes, kluten en plevieren te zien en
ook kemphanen, grutto's en bergeen
den vertoeven in het natuurgebied.
Verder zitten er ook aalscholvers
langs de kreken van de Scherpenisse
polder. „Dit wijst erop dat er veel vis
in de kreken leeft", aldus Rob van der
Laan.
In de zomermaanden grazen er runde
ren in het gebied. Zij houden de be
groeiing kort zodat de eenden en gan
zen in de winter kunnen profiteren
van het korte gras en daardoor minder
afhankelijk zijn van de boerenakkers.
Daarnaast zorgt het vee voor het
opentrappen van de bodem zodat er
meer zuurstof bij kan komen. Ook
gaat de begrazing de groei van onge
wenste struikgewassen tegen en het
zorgt voor de diversiteit van het land
schap en de biotoop. In het gebied
graast er één koe per hectare. Ook zijn
er in het natuurgebied al verschillende
malen vossen gesignaleerd. „Zolang
de vossen er voor zorgen dat de na
tuur in balans is, is dit niet zozeer ne
gatief. Maar wanneer er een plaag
komt, dan hebben we een probleem",
zegt de gids.
Momenteel zijn de akkerdistels een
ware plaag. Zij zijn een probleem
voor het natuurgebied, maar ook voor
de akkers. De pluisjes van de akker
distel zijn de zaadjes van de plant. Per
bloemkop zitten er zo'n honderd
zaadjes aan de pluisjes. „Het is dus
wel een effectieve plant", aldus Van
der Laan. Deze pluisjes vormen ech
ter ook een belemmering voor de boe
ren. „Al die pluisjes komen de akkers
niet ten goede." Daarom moeten de
akkerdistels bestreden worden. Wat
Staatsbosbeheer hieraan doet, is het
water in de kreken van de Scherpenis
sepolder hoog houden. Hierdoor krij
gen de akkerdistels geen kans om
verder uit te breiden. Andere voor
beelden van planten die in het gebied
groeien zijn de moerasdroogbloem,
kamille, zeekraal en lamsoor. Ook het
zogenaamde heelblaadje groeit in de
Scherpenissepolder. Het is een geel
bloemetje dat zijn naam te danken
heeft aan zijn genezende werking bij
wonden. „Dit is het soort vegetatie dat
Staatsbosbeheer in de loop der jaren
hoopt terug te krijgen", legt de gids
uit.
Het natuurgebied is volop in ontwik
keling en het kan nog tientallen jaren
duren eer het helemaal volledig is.
Rob van der Laan vertelt dat het nu
ook nog niet te zeggen is of dit ge
bied succesvol zal zijn. „Mocht dat
niet het geval zijn, dan blijft het wel
gewoon in deze staat." Staatsbosbe
heer wil graag open zijn naar het pu
bliek, daarom wil het in de toekomst
het gebied toegankelijker maken
voor het publiek. Volgens Van der
Laan is het nog niet helemaal duide
lijk in welke vorm dat gebeurt.
„Maar ik vermoed dat ze de weg die
hier altijd gelopen heeft, weer terug
brengen in de vorm van een wandel
pad."
Beleidsmedewerker H. van Vossen bepaalt aan de hand van vaste regels wie er in Tholen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
in aanmerking komt.
verblad Zeeland. Kwijtscheldingen
van de belasting zijn geregeld in de
Invorderingswet. Voor de uitvoe
ring daarvan in Tholen is Van Vos
sen verantwoordelijk.
Hij bepaalt aan de hand van een
fors aantal landelijke overheidsre
gels wie er in aanmerking komt
voor kwijtschelding van bijvoor
beeld de onroerende-zaakbelasting
(ozb), de afvalstoffenheffing en de
rioolrechten. „Dat zijn de voor
naamste woonlasten van de inwo
ners. Daarnaast kennen we in de
gemeente nog een heleboel heffin
gen. Zoals de hondenbelasting. Ook
daar kan, voor de eerste hond,
kwijtschelding worden aange
vraagd."
Het gemeentebestuur heeft begin
dit jaar de inwoners met een belas
tingkrant gewezen op de mogelijk
heden van kwijtschelding. Van Vos
sen haalt een exemplaar boven
tafel. Op de voorpagina de tekst
'Bewaarexemplaar' en gezien de
veelheid aan informatie is die aan
duiding terecht.
Onder punt 7 staat de titel 'Kwijt
schelding, bezwaar en beroep'. Uit
het verhaal blijkt datje niet elk mo
ment van het jaar een verzoek kunt
indienen. Dat kan pas zodra de aan
slag van de gemeentelijke belastin
gen op de mat valt. Dan hebben
mensen, die vinden dat ze een laag
inkomen hebben, drie maanden de
tijd om aan de deur van de gemeen
te te kloppen. Vervolgens krijgen de
aanvragers een formulier waarop
veel moet worden ingevuld.
Van Vossen: „Dat klopt. Na twee
achtereenvolgende jaren van kwijt
schelding is er een verkort formu
lier. Maar het gaat uiteindelijk om
het besteden van gemeenschaps
geld. Dat moet zorgvuldig gebeu
ren. Dat betekent dat we willen we
ten hoe het is gesteld met iemands
inkomsten en uitgaven. Onze filo
sofie is wel dat we onze inwoners
die het financieel moeilijk hebben,
zoveel mogelijk tegemoet komen
en proberen te helpen."
Dat doet de gemeente samen met
het waterschap Zeeuwse Eilanden.
Mocht iemand voor kwijtschelding
in aanmerking komen, dan geldt dat
ook voor waterschapslasten.
Het gros van de aanvragen om belas
tingkwijtschelding in Tholen komt
van mensen met een bijstandsuitke
ring, een aow-uitkering, een wao-
uitkering of van mensen die moeten
rondkomen van het minimumloon.
Van Vossen constateert dat niet al
leen het aantal aanvragen om finan
ciële hulp is gestegen, maar ook het
aantal afwijzingen. Vorig jaar kregen
78 inwoners nul op rekest, tegen 63
in het jaar 2003.
Die kale cijfers zeggen Van Vossen
niet zoveel. Voor hem staat vast dat