CU: met lege handen naar Stavenisse toe Fonds van 50 mille leidt slapend bestaan Logopedie scholen minder, verdwijnt niet Struinen door Scherpenissepolder Enkele honderden Tholenaren wordt jaarlijks belasting kwijtgescholden Gemeente heeft fondsen om te helpen bij financiële problemen Donderdag 29 september 2005 In het najaar, vermoedelijk al in september, krijgt de ge meenteraad een voorstel van het college van burgemees ter en wethouders om aanvullende maatregelen te nemen die inwoners met een zeer krappe beurs financieel steu nen. Het gaat om een speciaal fonds voor chronisch zie ken, gehandicapten en 65-plussers. Uit dat fonds kan een deel van de ziektekostenverzekering worden betaald en zijn vergoedingen voor ziekenhuisbezoek mogelijk, zegt de betrokken ambtenaar. Vijf fondsen Kwijtschelden Raad verdeeld over geld voor praet 'uusje Afgelasten EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 SGP wil nieuw leven in Pot-Meijerfonds De SGP-fractie wil dat er nieuw leven geblazen wordt in het Pot-Meijerfonds. Het fonds, ooit in het leven geroe pen om minder bedeelden te ondersteunen in hun eerste levensbehoeften, wordt niet meer aangesproken. In de commissie samenleving brak M.J. Klippel een lans voor een verruiming van de doelstelling. Het fonds beschikt over zo'n 50.000 euro. Op de preventieve logopedie op de basisscholen zal door de GGD wel wat bezuinigd worden, maar met de bezwa ren van de scholen zal zwaar rekening worden gehouden. Dat antwoordde wethouder M.A.E. Velthuis in de com missie samenleving op een vraag van de ChristenUnie. Geen perspectief Veenmoerassen Akkerdistels Toename Volgens de stichting Het Klaverblad Zeeland, het samenwerkingsver band in de zorgsector, is dat nodig ook. En, zegt Het Klaverblad na on derzoek bij 13 Zeeuwse gemeenten, geldpotjes die gemeenten hebben voor zieken, gehandicapten en ou deren, worden ongebruikt gelaten. Ze weten niet dat ze recht hebben op een vorm van bijstand. In Tholen vroegen vorig jaar ruim 900 inwo ners financiële steun bij de gemeen te. De hulp varieerde van kwijt schelding van belastingen tot een abonnement op de telefoon of een bijdrage in de kosten van een nieu we bril. Ook andere organisaties dan Het Klaverblad luiden de noodklok. Over huurachterstanden, over fail lissementen en over mensen die de ziektekosten niet meer kunnen op brengen. Gemeentelijke kredietban ken spreken hun zorg uit over de vaak torenhoge schulden van alleen staanden, bijstandsgerechtigden en ouderen. Tienduizenden Nederlan ders staan te veel in het krijt bij de bank en dat aantal is de eerste helft van dit jaar met 12 procent geste gen. Vrijwel allemaal mensen met een laag inkomen of een uitkering. En die stijging gaat nog wel even door. Nog steeds is lenen gemakke lijk. Zelfs bij een prijsvechter in drogisterijartikclen kun je een geld lening krijgen. Alleen als het aan komt op terugbetalen, met vaak een hoge rente, blijkt dat daarvoor geen geld is. Maar ook als je niets leent, blijkt het voor steeds meer mensen moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Niet voor niets ging de Tweede Ka mer onlangs akkoord met een wet (Awir) die niet alleen de armoedeval aanpakt, maar ook voorkomt dat mensen geen gebruik maken van re gelingen waarop ze recht hebben. De gemeente Tholen doet daar iets aan. Een scala aan regelingen moet voorkomen dat inwoners met wei nig geld financieel tussen wal en schip vallen en niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. De afdeling sociale zaken van de ge meente wijst op tenminste vijf ver schillende fondsen waarvoor inwo ners in aanmerking kunnen komen. Zo is er de bijzondere bijstandsver lening, het declaratiefonds, de lang durigheidstoeslag, de vangnetrege ling en de schuldhulpverlening. Ruim 300 inwoners van Tholen hebben een bijzondere bijstandsre geling. Meer dan 100 maken ge bruik van het declaratiefonds en voor 90 Tholenaren is er schuld hulpverlening. Daarnaast hanteert de gemeente de kwijtscheldingsregeling van ge meentelijke belastingen. En die re geling werkt, zegt verantwoordelijk beleidsambtenaar H. van Vossen. Hij rekende uit dat het aantal aan vragen om kwijtschelding in 2004 met ruim vijf procent is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2003 zaten 341 inwoners finan cieel zo krap dat ze de gemeente vroegen de onroerende zaakbelas ting, de afvalstoffenheffing, de ri oolrechten en de hondenbelasting kwijt te schelden, tegen 360 inwo ners een jaar later. Daarvan werden er in 2003 267 toegewezen, in 2004 waren dat er 266. Dat aantal kostte de Thoolse gemeenschap uiteinde lijk bijna 115.000 euro. Landelijk, zo stelt de Nederlandse Vereniging van Kredietbanken (NVVK), hebben tienduizenden mensen financiële hulp nodig. Dus is het prettig dat er een flink aantal landelijke en lokale regelingen is die het inkomen kunnen ondersteu nen. Landelijk zijn er de huur- of koop subsidie, de vangnetregeling, ver goeding via de zorgverzekeraar, vervoerskorti ngen, belastingaftrek voor buitengewone uitgaven en de tegemoetkoming bijzondere uitga ven. Lokaal zijn er diverse vergoe dingen en toeslagen en de kwijtscheldingsregeling van ge meentelijke en waterschapslasten. Bij het ondersteunen van het inko men is kwijtschelding van gemeen telijke belastingen een goed hulp middel om er weer bovenop te komen, schrijft stichting Het Kla Het praet'uusje voor Stavenisse kan nog voor de winter klaar zijn, maar over de bekostiging zijn de meningen van de raad verdeeld. Vol gens CU, D66 en VVD moet het huisje niet betaald worden uit de pot die voor het opkrikken van de dorpen is bestemd omdat de raad de be volking van Stavenisse nog niet heeft kunnen raadplegen. Dat bleek in de commissie samenleving. Het praathuisje kost 13.000 euro. Het college wil dat geld halen uit de financiële impuls voor de kleine ker nen zoals dat is afgesproken voor 2006. Toen P. van Belzen (CU) dat las, begon hij te steigeren, zei hij. „Het praathuisje voorziet in een be hoefte, het college heeft alert gere ageerd, maar het is pertinent onjuist om nu al geld te onttrekken aan de impuls voor het dorp. Straks gaan we praktisch met lege handen naar Stavenisse toe." Volgens Van Belzen is het niet de manier om een bestemming te zoe ken voor het geld. Hij wees erop dat de gemeenteraad in Poortvliet ook eerst de bevolking heeft geraad pleegd. Nu wordt er volgens hem een andere weg bewandeld. Volgens Van Belzen moet de bouw dan ook maar uit een andere pot betaald wor den. „Dat zijn de praathuisjes in de andere woonkernen ook." Van Belzen vond gehoor bij het CDA, ABT, VVD en D66. Maar H.W. van Eenennaam (SGP) was het daar niet mee eens. „Het is een goe de zaak dat er een praathuisje komt. Het wordt vooral met vrijwilligers gedaan. En dat betekent een grote kostenbesparing. Een lovenswaardi ge zaak. Voor ons hoeft het niet uit een andere pot te komen." Ook voor de PvdA hoefde dat niet, liet E. Bas- tianen in eerste instantie weten. Iz. Geuze had 'namens een grote groep burgers' uit Stavenisse de commissie voor de discussie al toe gesproken. Hij bedankte het college en de raad en zei 'de ambtenarij' te bewonderen die op snelle wijze heeft gehandeld om een lang ge koesterde wens in vervulling te laten gaan. Aannemer Van Prooijen krijgt de opdracht om samen met de vrij willigers de bouw ter hand te ne men. „Nu wij ons gereedschap uit het vet hebben gehaald, hopen we zo spoedig mogelijk hier aan te kunnen beginnen. Dus raad, strijk uw hand over uw sociale hart en geef ons het startsein," zei Geuze die samen met Ph. Lindhout naar de raadzaal was gekomen. Dat startsein kreeg Geuze, maar door de kritiek van Van Belzen op het voorstel van het college, wilden ABT, VVD, CDA het eerst in hun fractie bespreken. J.J. van 't Hof (ABT) vroeg zich af hoe 'hard' het bedrag van 13.000 eu ro is. „Wat gebeurt er als tijdens de uitvoering van het werk extra geld nodig blijkt te zijn?" Volgens Van Eenennaam was die vraag overbodig. „Heeft u geen ver trouwen in de aannemer?" Van 't Hof zei dal hij wel vertrouwen in de aannemer heeft, maar dat uit de praktijk regelmatig blijkt dat er bij de uitvoering van het werk wel eens tegenvallers kunnen opdoemen. M.J. Klippel (SGP) vond dat ABT spij kers op laag water zocht. K.B.M. Saris (WD) zei dat hij 'het volste vertrouwen' in de aannemer heeft, maar stelde dat de politiek voor de muziek uit was gelopen door nu 13.000 euro uit te trekken uit de pot die pas volgend jaar zou worden besteed. „Wij zouden liever met 30.000 euro naar Stavenisse gaan. Nu is er een voorschot van de impuls gegeven." Maar volgens Van Eenennaam zou ook tijdens het bezoek van de raad op dinsdag 8 november het verzoek voor een praathuisje wel gekomen zijn. „En dan zou het ook uit de im puls worden onttrokken." Ook J. van den Donker (D66) zei vertrouwen te hebben in de aanne mer en de vrijwilligers. Ook was hij blij met de snelle afhandeling, maar met het bekostigen was hij het niet eens. „Moeten we nu het kembe- zoek afgelasten? Nu wordt er voor een klein deel van de bevolking iets gerealiseerd. In alle andere kernen is er een praathuisje neergezet met geld uit de algemene middelen. Ik wil met volle handen naar Stavenis se gaan. Ik wil de rest niet straffen omdat we nu al geld hebben ver diend." Wethouder M.A.E. Velthuis herin nerde er aan dat het verzoek uit de bevolking is gekomen en dat er steun van de commissie voor was. Ze was het eens met Van Eenennaam en wees erop dat er meer dan 200 hand tekeningen voor het praathuisje zijn ingezameld. „Het verzoek voor een praathuisje had u ook gehad als u in Stavenisse op bezoek zou gaan. Het is een cadeautje voor de veijaardag. En als we het nu oppakken dan kan het voor de winter klaar zijn." In de offerte zit een aantal uren voor begeleiding. Met deze extra onder steuning moet de bouw volgens de wethouder binnen de 13.000 euro kunnen blijven. En als een deel van de raad het uit een ander potje wil halen, dan moet ze dat ook maar aan geven, zei ze. Haar uitleg kon Van Belzen niet overtuigen. „We blijven bij ons standpunt dat het uit algemene mid delen moet komen. Dit strookt niet met de opvatting voor ons beleid voor de kleine kernen." De fracties van de PvdA, CDA en ABT willen de zaak eerst in hun fractie bespreken. VVD, D66 en CU willen een andere manier van beko stigen. Van Belzen kondigde aan vanavond in de raad met een voor stel te komen. Volgens de SGP-fractievoorzitter zou het fonds aangepast moeten worden aan de 'maatschappelijke werkelijkheid' omdat het nu een sla pend bestaan leidt. Raadsgriffier A.G. van de Sande is bestuurslid van het fonds. Hij legde uit dat de oorspronkelijke opzet in de loop der jaren wel is gewijzigd om de 'reikwijdte' te vergroten. „Het is ontstaan toen er weinig of geen sociale voorzieningen waren. Het werd wel gebruikt bij schuldsa nering, maar er is weinig beroep op gedaan. In schuldsanering voorziet de wetgeving. Het aantal verzoeken is ook verder gedaald. Er wordt af en toe nog wel een beroep op ge daan, maar wat we uitgeven is min der dan wat we aan rente ontvan gen." Van de Sande zegde toe de vraag van Klippel te bespreken in het bestuur. Het bestuur bestaat uit vijf leden. Naast Van de Sande hebben burge meester W. Nuis, gemeentesecretaris S. Nieuwkoop, notaris A.J. Schot en mevrouw Van Olffen uit Tholen (na mens de kerken) er zitting in. Het fonds werd bij testament opge richt in 1918 en was bedoeld voor zieken, herstellenden en andere be- hoefligen. Het is genoemd naar J.M.C. Pot die drukker/boekhande laar was en uitgever van de Yersekse en Thoolse Courant. De drukkerij was gevestigd aan de Hoogstraat. Hij was gehuwd met L. Meijer, van daar de naam. Het fonds werd ver groot in 1940, na het overlijden van de blinde organist Laban. In het eerste bestuur zaten de burge meester en de notaris, de drie ande re bestuursleden werden door de ge meenteraad benoemd. Het fonds beheerde niet alleen het geld uit de nalatenschap van de familie, maar moest ook het graf van de moeder van Pot op de algemene begraaf plaats onderhouden. Bij de invoering van de algemene bijstandswet in 1964 werd besloten het fonds niet op te heffen. Het leid de daarna, tot in de jaren zeventig, ook al een slapend bestaan maar er kwam wel steeds meer geld van de rente van het belegde geld: 47.000 gulden. In 1972 zijn de statuten veranderd en is bepaald dat ook andere hulp dan het verstrekken van 'versterken de middelen' mogelijk moest zijn. Die wilde weten wat het standpunt van het college is nadat bekend is geworden dat de GGD wil bezuini gen op dit onderdeel. Met logopedie wordt onder leiding van een des kundige de spraak van de leerlingen verbeterd. P. van Belzen (CU) ver wees in dit verband naar het schrij ven van De Casembroot en de School met de Bijbel uit Sint-Anna- land waarin ze bezwaar maken te gen de bezuiniging. „Andere ge meenten staan pal voor het behoud van de logopedie op de scholen. Wij willen Van het college weten welk standpunt u inneemt voordat er een definitief besluit wordt genomen bij de GGD." De wethouder legde uit dat er in ju ni al in hel algemeen bestuur ge sproken is over de bezuinigingen. En dat toen afgesproken is dat er naar meerdere zaken zou worden gekeken waarop bezuinigd zou kun nen worden. „Daar is heel het alge meen bestuur in meegegaan." Wat de logopedie betreft legde ze uit dat er nu meer 'gedaan wordt dan wettelijk' verplicht is. „We vin den dat er ook naar de logopedie ge keken mag worden." De informatie van de GGD die daarover aan de scholen is verstrekt, is volgens Velthuis 'te beperkt en te eenzijdig' geweest. Van Belzen had uit de reactie van de scholen begrepen dat de logopedie 'de nek omgedraaid' zou worden. „Krijgt de logopedie nu een andere vorm of vormt het geen onderwerp van bezuiniging meer?" Velthuis merkte op dat de logopedie op 'behoorlijk niveau' wordt gege ven. „We kunnen van een 9 naar een 6 of een 7 en dan andere zaken wat opkrikken. We moeten het afwegen over het hele takenpakket van de GGD.' een toenemend aantal inwoners het de laatste jaren financieel steeds moeilijker heeft gekregen en hij ver wacht niet dat die trend, gelet op de stijgende kosten en dalende gezins inkomsten, in een andere richting zal ombuigen. Daarom is voor hem nog maar de vraag wat de rijksoverheid voor de minder draagkrachtigen in petto heeft. „Het kabinet heeft het voorne men om in 2006 de ozb-heffing voor het gebruikersdeel (dus niet het ei genarendeel - red.) af te schaffen. Minister Zalm vindt dat een lasten verlichting. Maar als inwoners van Tholen al een kwijtschelding van de ozb hebben, dan schieten ze met dat nieuwe wetsvoorstel niets op." Daarnaast betekent de afschaffing van de ozb voor de gemeente Tholen een aderlating. Van Vossen: „De compensatie van het rijk is niet ge lijk aan het bedrag dat we mislopen. Voor Tholen betekent het een gat van 400.000 euro." Wie dat gat gaat dichten, daarover moeten de politieke partijen zich buigen. Of de lasten voor de inwo ners in 2006 zullen stijgen, weet Van Vossen dus nog niet. „Wat ik wel weet, is dat Tholen van de 467 ge meenten die Nederland telt tot de top honderd hoort van de gemeenten met de laagste woonlasten. Dat strookt niet met de beeldvorming die door informatie van de provincie is ontstaan, maar hel klopt wel. De provincie heeft die informatie wel van ons gekregen, maar wil dat niet rechtzetten." Voor de mensen die voor kwijtschel ding in aanmerking komen maakt dat allemaal niet zoveel uit. Ze moe ten de eindjes aan elkaar knopen en hopen op steun van de lokale over heid. Die geeft volgens Van Vossen niet alleen gehele, maar zonodig ge deeltelijke kwijtschelding. „Ook daarbij zijn we aan allerlei regels ge bonden. Heeft iemand een auto die meer kost dan 2269 euro, dan wordt dat gezien als vermogen en krijg je geen kwijtschelding. Is er een schuld van 136 euro of meer, bijvoorbeeld door rente van een onderneming waar je iets hebt gekocht, dan val je eveneens buiten de boot. Zo'n schuld wordt gezien als verwijtbaar gedrag." En verzwijgen heeft volgens Van Vossen weinig zin. „Inwoners die de formulieren niet juist invullen, vallen op een bepaald moment door de mand. We vragen loonopgaven en bankafschriften. Vermoeden we dat er iets niet klopt, maar dat ge beurt gelukkig zelden, doen we na vraag bij de rijksbelastingdienst, kredietcontrolebureaus en bij de in stelling die kentekenbewijzen af geeft." Dat neemt niet weg dat niemand er wat hem betreft over hoeft in te zit ten of het formulier goed is inge vuld. „Wij kunnen de mensen daar bij helpen. En is iemand het niet met een afwijzing eens, dan kan hij of zij in beroep gaan bij het college van burgemeester en wethouders." Van Vossen ontkent dat het dan gaat om vier handen op één buik. Hij wijst op het jaarverslag van de ge meente. Daarin staat dat in 2003 tenminste 16 keer beroep tegen zijn beslissing werd aangetekend. Daar van werden elf aanvragen toch ge heel of gedeeltelijk toegewezen. Een jaar later maakten elf inwoners bezwaar tegen de afwijzing. Toen zijn er vijf geheel of gedeeltelijk toegewezen. Het gaat in Tholen niet alleen om fi nanciële hulp als het kwijtschelden van belastingen. Van Vossen wijst naar zijn collega's van sociale zaken die de inwoners kunnen helpen als er financieel iets mis is. Ook daar blijkt, dat de gemeente er alles aan gelegen is om haar inwoners te hel pen. Zoals met de langdurigheidstoeslag. Een inwoner die vijf jaar lang is aan gewezen op het minimumloon en geen perspectief heeft op werk, kart daarvoor in aanmerking komen. Dan gaat het om bedragen die, afhanke lijk van de gezinssituatie, variëren van 327 euro tot 466 euro per jaar. Volgens een van de betrokken amb tenaren gaat het jaarlijks om zo'n twintig tot dertig aanvragen en wordt er samengewerkt met de Cliëntenraad in Tholen om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Voor al in de landbouwsector en voor al lochtonen zijn de perspectieven op werk gering. Daarnaast helpt de gemeente inwo ners die veel schulden hebben. Schuldhulpverlening heet dat. Dan worden de schulden gesaneerd, en afgesproken wat de schuldenaar kan missen om af te lossen. Eerst wordt geprobeerd zelf met de schuldeisers tot overeenstemming te komen. Lukt dat niet, dat komt de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen om de hoek kijken. De schuldenaar krijgt vanaf dat mo ment een aantal jaren een minimum inkomen en er wordt een bedrag op zij gelegd om schuldeisers te beta len. Tot een bepaald maximum. Daarna is de schuld weliswaar niet geheel afgelost, maar moet de schuldeiser daar wel genoegen mee nemen. De schuldenaar is in elk ge val van de narigheid af. Rob van der Laan van de natuurvereniging rechts) leidt de bezoekers rond in het gebied dat 172 hectare groot is. De Scherpenissepolder is onderdeel van Plan Fureluur, een grootschalig natuurontwikkelingsplan langs de zuidkust van Tholen en Schouwen. Het gebied is alleen te betreden onder begeleiding van een gids tijdens de excursies die Staatsbosbeheer in samenwerking met de natuurver eniging Tholen organiseert. Met de Scherpenissepolder als beschermd gebied is Tholen 172 hectare aan natuur rijker. Onlangs leidde Rob van der Laan er een tiental belangstellenden rond. De Scherpenissepolder is een natuur ontwikkelingsgebied. Dat wil zeggen dat dit natuurgebied niet altijd zo ge weest is, het is vegetatief nog volop in ontwikkeling. Het gebied is terugge bracht in de staat zoals het omstreeks 1200 was. In die tijd bestond Tholen uit zo'n tien eilanden met slikken en schorren. Het waterpeil was toen veel lager, later steeg dit en ontstonden er kreken. Diezelfde kreken zijn nu te rug te vinden in de Scherpenissepol der. Rond 1300 legden de monniken dijken aan waardoor het gebied dro ger bleef. Na de ramp van 1953 is er een herverkaveling uitgevoerd. De grond in de Scherpenissepolder was het minst geschikt voor landbouw. Bij het volgende verkavelingsplan in de jaren negentig kreeg het hele gebied daarom de bestemming natuurgebied. Voorheen liepen er wegen (de Gatweg en de Schoondorpseweg) dwars door het natuurgebied, deze zijn nu wegge haald omdat er geen auto's meer mo gen komen. De bemaling van de Scherpenissepol der staat los van de normale polder, er is geen drainage. Het waterpeil in het gebied is hoger gemaakt, in de winter bestaat dit gebied uit 60% water en in de zomer is dit 40%. De voorkant van het gebied, bij de ingang, bestaat uit zout water, naarmate je verder komt in het natuurgebied gaat het water over van zout naar zoet. De bodem in de Scherpenissepolder bestaat uit poelklei, zand en veen. Om het gebied in zijn oorspronkelijke staat terug te brengen is de bovenste laag van klei en zand weg gegraven. „Wat veel mensen niet weten is dat er vroeger veel veenmoerassen op Tholen waren, de bodem op het eiland bestond uit een veenpakket van maar liefst vijf meter dik", vertelt de gids van Staats bosbeheer, Rob van der Laan uit Tho len. De grond in het natuurgebied heeft een oranjeachtige waas, dit komt door de hoeveelheid ijzer die in de grond zit. De Scherpenissepolder functioneert als winterweide voor doortrekkende vogels en bodemzoekers. Daarnaast is het een broedplaats, rustplaats en hoogwatervluchtplaats, omdat de vo gels met hoogwater niet op de schor ren terecht kunnen. Vanwege het natte voorjaar is er dit jaar een slecht broed- seizoen. Dit komt ook doordat er te vroeg vee ingezet is in het natuurge bied. Want in de Schakeloopolder die vorig jaar is ingericht, was het broed- seizoen wel een succes, aldus Van der Laan. Er zijn zo'n 60 tot 70 verschil lende soorten vogels te vinden in de Scherpenissepolder. De gids vertelt dat er dit jaar een broedgeval was van de steltkluut. „Dat is een nieuw ver schijnsel voor dit gebied." Verder broeden er veel grauwe, Canadese en zwarte ganzen. De broedvogels zoals de grauwe ganzen zijn oorspronkelijk trekvogels, maar tegenwoordig gaan zij niet meer terug naar het noorden. Ze blijven onder andere in dit gebied zitten, omdat de biotoop hen goed be valt. Momenteel zijn er ook veel vis- diefjes, kluten en plevieren te zien en ook kemphanen, grutto's en bergeen den vertoeven in het natuurgebied. Verder zitten er ook aalscholvers langs de kreken van de Scherpenisse polder. „Dit wijst erop dat er veel vis in de kreken leeft", aldus Rob van der Laan. In de zomermaanden grazen er runde ren in het gebied. Zij houden de be groeiing kort zodat de eenden en gan zen in de winter kunnen profiteren van het korte gras en daardoor minder afhankelijk zijn van de boerenakkers. Daarnaast zorgt het vee voor het opentrappen van de bodem zodat er meer zuurstof bij kan komen. Ook gaat de begrazing de groei van onge wenste struikgewassen tegen en het zorgt voor de diversiteit van het land schap en de biotoop. In het gebied graast er één koe per hectare. Ook zijn er in het natuurgebied al verschillende malen vossen gesignaleerd. „Zolang de vossen er voor zorgen dat de na tuur in balans is, is dit niet zozeer ne gatief. Maar wanneer er een plaag komt, dan hebben we een probleem", zegt de gids. Momenteel zijn de akkerdistels een ware plaag. Zij zijn een probleem voor het natuurgebied, maar ook voor de akkers. De pluisjes van de akker distel zijn de zaadjes van de plant. Per bloemkop zitten er zo'n honderd zaadjes aan de pluisjes. „Het is dus wel een effectieve plant", aldus Van der Laan. Deze pluisjes vormen ech ter ook een belemmering voor de boe ren. „Al die pluisjes komen de akkers niet ten goede." Daarom moeten de akkerdistels bestreden worden. Wat Staatsbosbeheer hieraan doet, is het water in de kreken van de Scherpenis sepolder hoog houden. Hierdoor krij gen de akkerdistels geen kans om verder uit te breiden. Andere voor beelden van planten die in het gebied groeien zijn de moerasdroogbloem, kamille, zeekraal en lamsoor. Ook het zogenaamde heelblaadje groeit in de Scherpenissepolder. Het is een geel bloemetje dat zijn naam te danken heeft aan zijn genezende werking bij wonden. „Dit is het soort vegetatie dat Staatsbosbeheer in de loop der jaren hoopt terug te krijgen", legt de gids uit. Het natuurgebied is volop in ontwik keling en het kan nog tientallen jaren duren eer het helemaal volledig is. Rob van der Laan vertelt dat het nu ook nog niet te zeggen is of dit ge bied succesvol zal zijn. „Mocht dat niet het geval zijn, dan blijft het wel gewoon in deze staat." Staatsbosbe heer wil graag open zijn naar het pu bliek, daarom wil het in de toekomst het gebied toegankelijker maken voor het publiek. Volgens Van der Laan is het nog niet helemaal duide lijk in welke vorm dat gebeurt. „Maar ik vermoed dat ze de weg die hier altijd gelopen heeft, weer terug brengen in de vorm van een wandel pad." Beleidsmedewerker H. van Vossen bepaalt aan de hand van vaste regels wie er in Tholen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen in aanmerking komt. verblad Zeeland. Kwijtscheldingen van de belasting zijn geregeld in de Invorderingswet. Voor de uitvoe ring daarvan in Tholen is Van Vos sen verantwoordelijk. Hij bepaalt aan de hand van een fors aantal landelijke overheidsre gels wie er in aanmerking komt voor kwijtschelding van bijvoor beeld de onroerende-zaakbelasting (ozb), de afvalstoffenheffing en de rioolrechten. „Dat zijn de voor naamste woonlasten van de inwo ners. Daarnaast kennen we in de gemeente nog een heleboel heffin gen. Zoals de hondenbelasting. Ook daar kan, voor de eerste hond, kwijtschelding worden aange vraagd." Het gemeentebestuur heeft begin dit jaar de inwoners met een belas tingkrant gewezen op de mogelijk heden van kwijtschelding. Van Vos sen haalt een exemplaar boven tafel. Op de voorpagina de tekst 'Bewaarexemplaar' en gezien de veelheid aan informatie is die aan duiding terecht. Onder punt 7 staat de titel 'Kwijt schelding, bezwaar en beroep'. Uit het verhaal blijkt datje niet elk mo ment van het jaar een verzoek kunt indienen. Dat kan pas zodra de aan slag van de gemeentelijke belastin gen op de mat valt. Dan hebben mensen, die vinden dat ze een laag inkomen hebben, drie maanden de tijd om aan de deur van de gemeen te te kloppen. Vervolgens krijgen de aanvragers een formulier waarop veel moet worden ingevuld. Van Vossen: „Dat klopt. Na twee achtereenvolgende jaren van kwijt schelding is er een verkort formu lier. Maar het gaat uiteindelijk om het besteden van gemeenschaps geld. Dat moet zorgvuldig gebeu ren. Dat betekent dat we willen we ten hoe het is gesteld met iemands inkomsten en uitgaven. Onze filo sofie is wel dat we onze inwoners die het financieel moeilijk hebben, zoveel mogelijk tegemoet komen en proberen te helpen." Dat doet de gemeente samen met het waterschap Zeeuwse Eilanden. Mocht iemand voor kwijtschelding in aanmerking komen, dan geldt dat ook voor waterschapslasten. Het gros van de aanvragen om belas tingkwijtschelding in Tholen komt van mensen met een bijstandsuitke ring, een aow-uitkering, een wao- uitkering of van mensen die moeten rondkomen van het minimumloon. Van Vossen constateert dat niet al leen het aantal aanvragen om finan ciële hulp is gestegen, maar ook het aantal afwijzingen. Vorig jaar kregen 78 inwoners nul op rekest, tegen 63 in het jaar 2003. Die kale cijfers zeggen Van Vossen niet zoveel. Voor hem staat vast dat

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 14