'n Stikje geschiedenis
Vier maanden niet rijden
als je geen verzekering hebt
Minder bouwplannen
bij welstandscommissie
Halfjaar rijbewijs
kwijt na de vierde
snelheidsovertreding
Kinderkopjes halen
zonder geldig rijbewijs
Werèntug
Langer open voor meer omzet
Duur ijsje
Donderdag 22 september 2005
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Onder meer door teruggang economie
Vorig jaar zijn er bij de welstandscommissie iets minder
bouwplannen ingediend dan het jaar daarvoor. Volgens
de commissie komt dat doordat er meer bouwwerken
zijn toegelaten waar geen vergunning voor aangevraagd
hoeft te worden, maar speelt ook de teruggang in de eco
nomie een rol.
Kapot geschrokken
Broer
Onderlesten bin ik nog 's nae 't stoomgemael ('t
plekje wae 'k gebore en getoge bin) gegaen om te
kieken wat a ze d'r van maeke noe 't geres-
terêêrd wordt. Éérlijk gezeid, 't is me nie tegenge-
valle. De resten van de schouwe bin weg in 't kete-
luus is ingekort. Jammer! Ma de machinekaemer
is mooi gerestereerd. De stêên mit de naemen
van 't polderbestuur van de oprichting is wéér in-
gemesseld (de lieste 'r omeene ontbreekt).
V tel. 0166-602226 J
Extra bezoekers
Portemonnee leeg
Futiliteiten
Niet-gediplomeerde
matroos: 435 euro
Gemakzucht
Dure zaak
Zes maanden geen autorijden en ook nog eens 350 euro boete betalen.
Dat was de straf voor de 39-jarige J.J.S. uit Sint-Maartensdijk omdat
hij voor de vierde keer betrapt was op een snelheidsovertreding. Dit
keer reed hij 124 km op een weg waar 80 km de maximum snelheid is.
De officier van justitie mevr. mr. H. Benaissa vond dat er sprake was
van recidive en kwam met een onvoorwaardelijke ontzegging van de
rijbevoegdheid voor een halfjaar als eis, naast 350 euro boete. Kanton
rechter mr. M.J.M. Klarenbeek was het daarmee volledig eens.
De man was vrijdagmiddag niet „Dat was toch niet de juiste wijze
aanwezig bij de zitting van het kan
tongerecht in Tholen. De 22-jarige
L.M.G. uit Oud-Vossemeer kwam
wel om zich te verdedigen naar aan
leiding van het eenzijdige ongeval
op 16 oktober 2004 op de Oud-Vos-
semeersedijk. Door te hoge snelheid
was hij in een bocht de controle
over zijn auto verloren, waardoor
hij aan de linker kant van de weg te
gen een boom was gebotst. Hij had
zijn gordel aan en een gebroken
sleutelbeen was het enige letsel
voor de Vossemeerse automobilist.
„Op de foto's ziet het er behoorlijk
ernstig uit, maar uiteindelijk viel het
nog mee. Dit schadebeeld past wel
bij een hoge snelheid en in een re
delijk gevaarlijke bocht moet u de
snelheid juist beperken", zei de
kantonrechter.
G. vertelde dat er achter hem een
auto met hoge snelheid aankwam en
daardoor voelde hij zich opgejaagd.
Gezien eerdere kop-staartbotsingen
voelde de Vossemeerder zich niet op
zijn gemak. Hij had al een auto in
gehaald en zat over de toegestane
80 km, toen de auto met de achter
kant in de berm raakte. Toen G. zijn
voertuig wilde rechttrekken, had hij
geen controle meer. „Het ging alle
maal heel snel", vertelde hij.
De jonge automobilist was al ar
beidsongeschikt (hernia) door een
vorig ongeval. Zijn auto was total
loss, maar hij was all risk verzekerd.
In 2004 had G. al een boete van 300
euro gekregen voor een snelheids
overtreding en voor het in gevaar
brengen van de veiligheid op de weg
had hij nu een acceptgirokaart van
181 euro thuis gekregen, maar niet
betaald. „De drie weken die ervoor
stonden om te reageren, waren voor
mij tekort", zei de Vossemeerder.
De officier van justitie vond, dat hij
teveel gas had gegeven in de bocht,
waardoor een snelheid van 90 km
werd bereikt, terwijl hij juist had
moeten minderen. „Al slingerend
reed u over de weg tegen een boom.
Anderen moeten zich kapot ge
schrokken zijn. U mag nog van ge
luk spreken, want het had veel
slechter kunnen aflopen", aldus me
vr. Benaissa, die de boete niet ver
hoogde en haar eis op 181 euro
hield.
G. zei geen gas te hebben gegeven
in de bocht, maar na de slip wel ge
probeerd te hebben om met wat gas
erbij de auto weer recht te krijgen.
van rijden", vond de kantonrechter.
„U hebt gevaarlijk gereden. In een
gevaarlijke bocht moet je de maxi
maal toegestane snelheid - in dit ge
val 80 km - niet aanhouden. Bij een
feit van deze orde hoort een boete
van 181 euro", zo wees mr. Klaren
beek vrijdagmiddag vonnis.
De 35-jarige S.A.K. uit Sint-Maar
tensdijk zou op 2 december 2004
bij Poortvliet 116 in plaats van de
toegestane 80 km hebben gereden,
maar hij vertelde voor het kanton
gerecht dat zijn broer op die datum
zijn auto had gestuurd. Het justi
tieel incassobureau uit Leeuwarden
had 18 april gebeld met de familie
K. om een en ander te verifiëren.
Mevr. K. zou toen hebben gezegd
dat haar man reed, maar vrijdag
middag zei dhr. K. daar niets van te
weten. Mogelijk dat er communica
tieproblemen waren in verband met
het Nederlands, want bij het kan
tongerecht was dat ook het geval,
hoewel K. al bijna 11 jaar in Sint-
Maartensdijk zei te wonen. „Alle
problemen komen bij mij", vertel
de de uit Irak afkomstige man. „Ik
heb mijn broer voorgehouden:
waarom rij je zo hard met vier kin
deren in de auto? Ik praat niet meer
met hem."
De kantonrechter merkte op, dat er
een dagvaarding was uitgegeven
voor de bestuurder en niet voor de
kentekenhouder. „U bent verplicht
om de gegevens van uw broer te
verstrekken." Volgens de officier
had K. of zijn vrouw dat al tijdens
het telefoongesprek met Leeuwar
den moeten doen. Zijn broer uit Sp-
rundel krijgt nu voor de volgende
zitting van het kantongerecht een
oproep om zich te verantwoorden
voor de snelheidsovertreding bij
Poortvliet.
Bij verstek (hij was vrijdag niet ver
schenen) veroordeelde de kanton
rechter de 56-jarige P. de J. uit Hel-
levoetsluis met te hard rijden
wegens een boete van 215 euro.
De 21-jarige F. van T. uit Sint-
Maartensdijk had een boete thuisge
kregen voor te hard rijden, maar hij
had de foto opgevraagd en gecon
cludeerd dat het onduidelijk was
wie de bestuurder was. Ook het
kenteken was niet helder. De kan
tonrechter wilde de foto ook wel
eens zien, maar die zat niet in het
dossier, zodat de officier vroeg om
de zaak aan te houden.
In de auto van zijn werkgever had de 23-jarige H. van W. uit Oud-Vos-
semeer kinderkopjes naar Sint-Philipsland gebracht, maar voor de
tweeassige aanhangwagen had hij geen geldig rijbewijs. Na een stevige
eis van de officier van justitie met rijontzegging, beperkte de kanton
rechter zich tot 250 euro boete.
Nellie Slager-den Engelsman is 73 jaar geleden geboren in de dienstwoning bij het - toen nog - stoomgemaal in de Oud-Vossemeerse
Hikkepolder. Haar vader en haar opa waren machinist op het gemaal Drie grote polders, dat dienst deed van 1900 tot 1957. Drie jaar later
is de schoorsteen opgeblazen en in 1965 werd er een dieselgemaal van gemaakt. Nellie is nog altijd verliefd op dit pittoreske stukje
Vossemeer. In haar jeugd was er altijd bedrijvigheid: koeien langs de zeedijk, boeren die het land bewerkten en voor wie haar moeder koffie
zette, 's zomers zwemmers in de Eendracht aan de andere kant van de dijk (de 'kil') en 's winters schaatsers op de kreek vlakbij het huis.
Tegenwoordig passeren vooral fietsers dit plekje. En vlakbij raast het verkeer over de Vossemeerbrug. Het oude gemaal is door het
waterschap in dezelfde stijl herbouwd, het ketelhuis afgebroken. Het ziet er weer mooi uit, vindt Nellie Slager.
Het bleek namelijk al de derde keer
te zijn dat Van W. moest voorkomen
wegens het ontbreken van een geldig
rijbewijs. In 2003 had hij daarvoor
215 euro gekregen met nog eens 350
euro voor onverzekerd rijden. En in
2002 kreeg de jonge man 180 euro
boete omdat hij geen geldig rijbewijs
had. Zijn vriendin verdedigde hem
met verve. „Mijn vriend heeft te goe
der trouw gehandeld omdat zijn
werkgever een opdracht gaf met zijn
auto en aanhangwagen de kinder
kopjes te vervoeren. Nadat hij 20
september op de Krabbenkreekweg
was aangehouden, zei de werkgever
dat hij alle gevolgen zou dragen,
maar nu doet hij net of zijn neus
bloedt. Hij verzaakt vreselijk en 26
augustus hebben we hem aansprake
lijk gesteld omdat hij mijn vriend
willens en wetens op pad heeft ge
stuurd."
De kantonrechter merkte op, dat de
werkgever de opdracht wel had ge
geven, maar bij het theorie-examen
leert elke kandidaat dat voor een
tweeassige aanhangwagen een BE-
rijbewijs nodig is. „U had op de
hoogte moeten zijn van de regels",
zei officier van justitie mevr.mr. H.
Benaissa. „Voor een aanhangwagen
met een laadvermogen van 2000 kilo
is een BE-rijbewijs nodig. Aangezien
het al de derde keer is binnen vier
jaar dat u veroordeeld wordt voor
overtreding van artikel 107 van de
wegenverkeerswet (waarvan twee
keer zonder geldig rijbewijs) kan er
volgens de regels 2 weken hechtenis
en 6 maanden ontzegging van de rij
bevoegdheid geëist worden. Ik be
perk mij hier tot een geldboete van
480 euro en 4 maanden ontzegging
van de rijbevoegdheid, maar geheel
voorwaardelijk met een proeftijd van
2 jaar."
Voor Van W. en zijn vriendin was dat
even schrikken omdat ze wel ontzeg
ging van de rijbevoegdheid hoorden,
maar niet het voorwaardelijke in de
eis. De man voerde aan zijn rijbewijs
nodig te hebben om met vriendin
naar hel ziekenhuis te rijden.
De kantonrechter hield ook rekening
met het feit dat Van W. in de ww zit.
„Uw toenmalige werkgever draagt er
enige verantwoordelijkheid voor,
maar u ook. En de combinatie van
een ongeldig rijbewijs met een twee
assige aanhangwagen levert toch
verkeersrisico's op. U hebt echter
niet moedwillig zonder geldig rijbe
wijs gereden en daarom beperk ik de
boete tot 250 euro en geen onvoor
waardelijke rijontzegging", aldus
mr. Klarenbeek.
De officier vond de kantonrechter
mild en zei er nog over na te denken
of zij appèl zou aantekenen.
Reacties van
lezers op de
rubriek zijn
welkom bij de
dialectgroep Tholen,
Toen a 't nog eb en vloed was,
kwam 't êêle durp dae zwem-
me, 'n enkelieng gieng nae 't
polderkaoitje. 't Ei wè gewist
m'n weggewist waere da oal-
les vol mi fietsen stieng. We
moste dan over 't kroosrek -
Een speciaal geval was de zaak
van H.D. uit Oud-Vossemeer, die
voor 200 euro een los motorframe
had gekocht. Geen motorfiets dus
waarmee gereden kon worden,
maar een frame waar wel een ken
teken aan zat.
dat over de kreke leit -deur
d'n of in uus. A je in de kil
rond de peilschaele kon
zwem me, was je groot. Pöötje
boaje, schelpen zoeke - a je
die in je voeten trapte was nie
zo leuk - en nae 't eiland 'Eu'
loape was ok in. Dat schorre
bleef bie oag waeter boven.
De jeugd zetten tenten op 'n
rijtje, achter mekoare, op d'n
onderberm van d'n diek. lede
ren ochend opzette en 's ae-
vonds afbreke. Dat was zeu-
rnervakantie! Uut onze
regenbak bin vele flessen en
kruukjes gevuld. Ok de mén
sen die in 't land werkten of
d'n diek moste moaie, konde
drienken gebruuke ('t graen
dosse gieng anders dan noe
In dat laatste zat hem de kneep,
want een kentekenhouder is ver
plicht om de motor te verzekeren.
Wanneer die niet gebruikt wordt,
moet het kenteken geschorst wor
den, zo maakte kantonrechter mr.
M.J.M. Klarenbeek duidelijk. D.
en de zeediek moaie ok). Je
öörde bekan daegelijks: Mag
'k a.u.b. de fietspompe ge
bruuke? Fijne zeumervakan-
ties adden we, waer vö je ge
voel gêên einde an kwam. 's
Winters rêêje de Vosmeerse-
naers schaesen op de kreke.
Stallantaerns as verlichting 's
aeves, dae zurgden m'n vo-
ader en Moerland vö. D'n in-
oud van de tentjes die op 't ies
stonde, mocht in 't keteluus
overnachte. 'tVoor- en naejaer
adde ok d'r charmes as 't
stoomgemael droaide. d' Ikke-
polder ei geschiedenis. De na-
em Hickevliet kom in 't jaer
1431 a voa. Ongeveer in 1470
de naem Hikkepolder of O.L.
Vrouwepolder. In 1511 gieng
de polder in de St. Nicasius-
vloed verloren, vlak daerop
nog een overstroamieng. In
1513 leverde ze wêêr vruchten
op. Op d'n diek tussen de Hik-
ke- en de Broekpolder is toen
een kapelletje hersteld mit 'n
nieuw beeld van O.L Vrouw.
Eêst êêtte d' Ikkepolder O.L.
Vrouwepolder. In 1530, bie de
St. Leonardsvloed, gieng de
polder wêêr verlore en is in
1561 pas opnieuw bediekt. 30
legde uit dat je een frame zonder
kenteken moet laten keuren met
alle kosten van dien en daarom
had hij de voorkeur gegeven aan
een frame met kenteken.
„U had zich beter moeten laten in
formeren", vond officier van justi
tie mevr.mr. H. Benaissa. „De ver
zekeringsplicht is niet gerelateerd
aan het gebruik van een voertuig
op de openbare weg. Daarom is
320 euro voor deze overtreding
een goede straf en daarmee krijgt
u geen verhoging boven het trans
actiebedrag."
D. pleitte voor een voorwaardelij-
jaer lank speelden eb en vloed
in de polder, daerom is 't de
vruchtbaerste grond onder
Vosmêêr. De kreke die van 't
stoomgemael nae de Wêêle
loapt, sniedt de polder in twa-
ejen Vlak vö 't stoomgemael ei
je 'n bocht in d'n diek ('n
riengdiek). Varder an de zee
diek (vlak bie waer a vroeger
de fam. Gunst weunde) noe-
me ze dat braeje gedeelte van
d'n diek: de batterieje. Dae
schiene de kanonnen van de
Spanjaerden gestaen t' èn
(Slag op 't Slaek). Boven de
sluus in de kreke bie 't gemael
stae 'n stêên waer o.a. de na
em van Roosevelt op voa-
komt. De polder ei oaltied de
naem g'ouwe die ze noe eit
- Hikkepolder. 'n Stikje ge
schiedenis van ons eilandTho-
le.Gêên algemêêne of vader
landse geschiedenis, ma van
dat plekje, die polder - 't
stoomgemael onder de zee
diek - waer ik m'n eige oaltied
mee verbonden voele ok zou
'k an d' oarre kant van de we
reld weune.
Nellie Slager-den Engelsman,
Oud-Vossemeer.
ke straf. „Dat vind ik beter, want
noch de verkoper van het frame,
noch het postkantoor waar het
kentekenbewijs is overgeschreven,
heeft iets gezegd over de verzeke
ring."
Ook de kantonrechter vond dat de
Vossemeerder zich terdege had
moeten informeren. „320 euro is
de standaardboetc om de verzeke
ring niet te ontlopen, maar hier is
geen risico gelopen op de weg."
Daarom beperkte de kantonrechter
zich tot 150 euro waarvan 75 euro
voorwaardelijk met een proeftijd
van l jaar. De officier wilde nog
In 2004 werden in totaal 344 bouw
plannen onder de loep genomen door
de commissie. Dat zijn er slechts acht
minder dan het jaar daarvoor, maar
twaalf minder dan in 2002. De meeste
bouwplannen waren niet strijdig met
redelijke eisen van welstand, maar
aan 333 moest vorig jaar nog wel het
een en ander worden gesleuteld. Elf
waren strijdig met de welstandcrite
ria. Dat was er één meer dan in 2003.
De beoordeling van de plannen wordt
uitgevoerd door een gemandateerde
architect. Voor Tholen is dat H.J.
Groenewegen van de stichting Dorp.
Stad en Land uit Rotterdam. Groene
wegen (of diens vervanger) kwam 25
maal naar het gemeentehuis voor een
vergadering over de bouwplannen die
elke veertien dagen worden bespro
ken.
Een andere oorzaak voor het dalend
aantal bouwplannen dat de commissie
onder ogen krijgt, komt d<x>rdat amb
tenaren van bouwzaken zelf meer
kleine aanvragen afdoen. Ook de eco
nomie doet een duit in het zakje. 'In
economisch mindere tijden neemt het
aantal bouwaanvragen af,' staat in het
jaarverslag.
Bij het aantal ingediende bouwplan
nen gaat het om 44 woonhuizen, 28
bcdrijfs- en kantoorgebouwen, 235
kleine bouwwerken/verbouwingen
(zoals dakkapellen, keukens en ber
gingen), 7 openbare/bijzondere ge
bouwen (zoals scholen en kerken), 9
agrarische bouwwerken (zoals loods
en en silo's), 4 reclame en 17 diver
sen.
De commissie heeft wel de indruk dat
er meer plannen voorbesproken wor
den, dus voordat ze worden ingediend.
Sinds 1 juli vorig jaar wordt gewerkt
met de welstandsnota. Die is door de
raad vastgesteld. Maar volgens de
commissie zijn de aanvragers die af en
toe een plan indienen en de aanvragers
die dat regelmatig doen, vaak niet
goed op de hoogte van de nota. In het
vooroverleg proberen architect en de
ambtenaren zo goed mogelijk uit te
leggen wat de nota behelst. Daardoor
voorkomt de aanvrager tijdverlies,
maar aan de andere kant kost het de
commissie juist meer tijd.
Bijzondere projecten waar de com
missie het advies niet-strijdig heeft
gegeven: Stadszicht, Waterfront en
Van Houte Wonen in Tholen en het
tankstation Duine in Scherpenisse.
De welstandscommissie doet ook
aanbevelingen. Het beleid van wel
stand, stedenbouw en supervisie voor
een ruimtelijk beleid zou beter afge
stemd moeten worden. Het beleid om
de welstand bekend te maken dient
voorgezet te worden omdat dat extra
bezoekers oplevert. Ook zou de nota
toegankelijker gemaakt kunnen wor-
geen vrijwaringsbewijs bij u?", in
formeerde de kantonrechter. „Het is
de eerste keer dat ik hier kon, dus
daar heb ik niet op gerekend."
Volgens de kantonrechter had de ga
ragehouder het niet helemaal netjes
geregeld. „U bent een beetje het
slachtoffer van de gemakzucht van
de garagehouder. Ik wil het koop
contract van de nieuwe auto en het
vrijwaringsbewijs van de oude auto
zien."
Van T. zei inmiddels weer een ande
re auto te hebben, waarvoor hij 250
euro per maand betaalt. Mogelijk
wordt het nog een hele toer om de
oude papieren boven water te halen.
De 28-jarige N.J.G. uit Sint-Phi-
lipsland was voor de derde keer
door de centrale computer ontdekt
omdat zijn motor onverzekerd was.
In maart was hij ook al voor ge
weest en de dag na de zitting van
het kantongerecht had G. het veer
den via een klantgericht internet
zoeksysteem.
De nota staat op de agenda van de
commissie ruimte die maandag wordt
gehouden. Als voorstel tot kennisna
me.
De raadscommissie ruimte besprak
het jaarverslag 2004 van de wel
standscommissie maandagavond en
volgens J.J. van 't Hof correspon
deert het verslag niet met .geluiden
uit het veld'. „Persoonlijke voor
keuren van de welstandscommissie
zitten de bouwplannen in de weg.
Met de wens voor toepassing van
duurdere materialen zit de commis
sie ook in de portemonnee van on
dernemers. Aanvragers lopen sóms
vast door futiliteiten en dat levert ir
ritatie op", aldus het ABT-commis-
sielid.
Daarentegen vond SGP-raadslid
J.M. Aarnoudse dat de welstands
commissie goed functioneert met
een burgerlid erbij. Wel vond hij een
evaluatie in 2006 gewenst. CDA-
commissielid J. Bijl vond dat ABT
de grieven zwart-op-wit moest ge
ven, zodat iedereen er kennis van
zou kunnen nemen. „Als het name
lijk bij een ondernemer niet te pas
komt, gaat hij klagen."
Wethouder Van Kempen hoort ook
wel eens mensen brommen over de
welstand. „Er blijven altijd ontevre
den mensen, maar het gaat om ver
betering van de omgevingskwaliteit.
B. en w. voeren uit wat de gemeen
teraad heeft vastgelegd. Bij hoge
uitzondering wijken we af van ad
viezen van de welstandscommissie,
met name bij bedrijfsgebouwen."
De wethouder was voor evaluatie
van de welstand na anderhalf jaar
functioneren. Hij zei dan ook geen
ja tegen een evaluatie per 1 februari
2006. „Dat moet praktisch uitvoer
baar zijn. We hebben ook nog een
klankbordgroep die een reactie
moet geven", zei Van Kempen.
CU-raadslid ir. W. Mol hoopte dat
de belangrijke aanbevelingen in het
verslag 2004 snel uitgevoerd wor
den. Voor hem hoefde daarmee niet
gewacht te worden tot 2006.
De 49-jarige J.J.G. uit Emmeloord
werd verantwoordelijk gesteld voor
het feit dat hij op zijn binnenvaart
schip een niet-diplomeerde matroos
liet varen. Zijn vaste medewerker
was ziek en de invaller bleek niet
over de juiste papieren te beschik
ken. Dat leverde G. vrijdagmiddag
bij de Thoolse kantonrechter een
boete van 435 euro op.
C.A.P.H. uit Sint-Maartensdijk ver
oordeeld tot twee keer 380 euro
omdat hij bij controles twee keer
een onverzekerde auto had. „Een
dure zaak", zei de kantonrechter.
Bij S. El B. (30) uit Sint-Maartens
dijk bleef het beperkt tot één keer,
evenals bij de 28-jarige O.P. uil
Tholen en de 46-jarige K.W.D. uit
Sint-Maartensdijk.
Vraagtekens waren er bij andere ver
zekeringszaken. De 48-jarige A.C.J.
de R. uit Sint-Maartensdijk werd
vrijgesproken omdat de kantonrech
ter grote twijfels had bij de juistheid
van de tenlastelegging. Hetzelfde
gold bij de zaak tegen de 55-jarige
C.N.S. uit Scherpenisse, die even
eens de 380 euro boete aan zijn neus
voorbij zag gaan. Ook de 36-jarige
M.K. uit Sint-Maartensdijk werd
vrijgesproken omdat er geen duide
lijkheid was over zijn adres.
De 19-jarige R.N.V. uit Sint-Maar
tensdijk had zijn bromfiets niet ver
zekerd en kreeg daarvoor bij ver
stek 75 euro boeut. y
De 38-jarige A.M.W. de M. uit
Sint-Annaland had zijn horecabe
drijf nog ver na de toegestane slui
tingstijd van 2.00 uur geopend.
Een paar keer was dat al goed ge
gaan, maar 19 september vorig jaar
trof de politie om 3.15 uur nog 11
mensen aan de bar en maakte naar
aanleiding daarvan proces-verbaal
op. „Het gaat zo slecht met de zaak,
dat ik langer open wilde blijven om
meer omzet te draaien", vertelde de
uitbater. „Dit is daarvoor toch niet
de manier, want zo brengt u zich
nog meer in de problemen", zei of
ficier van justitie mevr.mr. H. Be
naissa. Volgens De M. heeft de
Sint-Annalandse horeca een conve
nant met de gemeente afgesloten,
waarbij er een uitloop tot 2.30 uur
mogelijk is. „Een ander doet de
gordijnen dicht, maar ik hield mijn
deur open. Ik heb meer omzet no-
4jg om mijn kind te onderhouden.
Elke euro is daarvoor van belang,
maar ik ben nu bezig met een
beëindigingsregeling en als ik stop,
krijg ik van de gemeente een uitke
ring."
De officier ging in haar eis niet ho
ger dan de aangeboden transactie
van 115 euro. „Ik ben fout geweest,
maar ik ben later open geweest om
dat het zo slecht gaat", liet de uit
bater weten.
Hij wilde in termijnen betalen en
dat stond kantonrechter mr. M.J.M.
Klarenbeek toe.
De Belgische ijsverkoper R.H.S. uit
Geel had de gemeente Tholen als
marktgebied uitgekozen, zonder dat
hij daarvoor vergunning had. Dat
kwam hem vrijdagmiddag op een
boete van 70 euro te staan bij de
Thoolse kantonrechter.
De Thoolse kantonrechter had het vrijdagmiddag druk niet verzeke
ringszaken. Diverse Tholenaren controleren onvoldoende of hun voer
tuig wel verzekerd is. Boetes tot 380 euro worden ervoor gegeven. De
29-jarige W.J.D.H. uit Tholen stak daar bovenuit met 480 euro en vier
maanden onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid. Hij
was al twee keer eerder veroordeeld voor onverzekerd rijden en de
kantonrechter gaf hem naast de rijontzegging ook nog 480 euro boete,
gelijk aan de eis van de officier van justitie.
bedenktijd of ze wel of geen appèl
zou aantekenen tegen de lage
straf.
De 46-jarige J.F.B. uit Sint-Philips
land moet nog een keer terugkomen
om zijn papieren bij de kantonrech
ter te laten zien. Op 10 november
bleek zijn auto onverzekerd te zijn,
maar volgens hem lag de fout bij de
verzekering. „Ik heb een suikerspin
en reis van braderie naar braderie.
Verscheidene auto's heb ik al gehad
en in Breda moest ik eerder voorko
men voor onverzekerd rijden. Mijn
advocaat is in hoger beroep gegaan
en is alles nu aan het uitzoeken",
vertelde B.
„De bewijslast ligt bij u", hield de
kantonrechter hem voor. „Laat uw
verzekeringspapieren zien en dat is
een dringend verzoek, want er staan
hele hoge boetes op."
B. vond het ,een hele rare situ
atie.'„Ik weet niet waar de fout zit.
Aangezien ik weer aan het verhui
zen ben - alles zit in dozen - kan ik
er op dit moment geen touw aan
vastknopen. Ik wist niet beter of ik
was 10 november verzekerd", aldus
de Sint-Philipslander.
Ook de 41-jarige J.J. van T. uit Sint-
Maartensdijk moet een volgende
keer terugkomen om zijn papieren
te laten zien. Zijn auto stond 15 sep
tember onverzekerd bij een garage
omdat hij een andere wagen had ge
kocht, terwijl hij kentekenbewijs
deel I niet kon vinden. „Hebt u dan
tuig laten verzekeren. De opknap-
motor was gekocht als cadeautje
voor zijn zus en het geschenk werd
nu wel erg duur. „U hebt pech ge
had om drie keer via de automati
sche vergelijking van de kentekens
en verzekering gesignaleerd te wor
den", zei officier van justitie me
vr.mr. H. Benaissa. Zij hield haar
eis daarom beperkt tot het transac
tiebedrag van 320 euro waarvan
120 euro voorwaardelijk met een
proeftijd van 2 jaar. De kantonrech
ter was nog milder. „Ik vind het na
melijk niet billijk om drie keer voor
hetzelfde feit beboet te worden. U
kreeg tevoren ook geen waarschu
wing. Daarom blijft de 320 euro ge
heel voorwaardelijk met een proef
tijd van 2 jaar."
De 20-jarige A.C. van B. uit Sint-
Maartensdijk reed 3 oktober vorig
jaar onverzekerd op de Kastelijns-
weg op een bromfiets. Het was zijn
reservebrommer, want de andere
was gestolen. De acceptgirokaart
van 65 euro had de jonge man niet
betaald. „Mijn portemonnee was
leeg", was zijn verklaring en daar
mee hielden officier en kantonrech
ter rekening. Ze hielden het name
lijk bij de oorspronkelijke 65 euro,
terwijl een verhoging gebruikelijk
is voor wie niet betaald heeft.
„Maar de verzekeringsplichl is er
niet voor niets", zo gaf de officier
Van B. nog mee.
Bij verstek werd de 36-jarige