'n Stikje geschiedenis Vier maanden niet rijden als je geen verzekering hebt Minder bouwplannen bij welstandscommissie Halfjaar rijbewijs kwijt na de vierde snelheidsovertreding Kinderkopjes halen zonder geldig rijbewijs Werèntug Langer open voor meer omzet Duur ijsje Donderdag 22 september 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Onder meer door teruggang economie Vorig jaar zijn er bij de welstandscommissie iets minder bouwplannen ingediend dan het jaar daarvoor. Volgens de commissie komt dat doordat er meer bouwwerken zijn toegelaten waar geen vergunning voor aangevraagd hoeft te worden, maar speelt ook de teruggang in de eco nomie een rol. Kapot geschrokken Broer Onderlesten bin ik nog 's nae 't stoomgemael ('t plekje wae 'k gebore en getoge bin) gegaen om te kieken wat a ze d'r van maeke noe 't geres- terêêrd wordt. Éérlijk gezeid, 't is me nie tegenge- valle. De resten van de schouwe bin weg in 't kete- luus is ingekort. Jammer! Ma de machinekaemer is mooi gerestereerd. De stêên mit de naemen van 't polderbestuur van de oprichting is wéér in- gemesseld (de lieste 'r omeene ontbreekt). V tel. 0166-602226 J Extra bezoekers Portemonnee leeg Futiliteiten Niet-gediplomeerde matroos: 435 euro Gemakzucht Dure zaak Zes maanden geen autorijden en ook nog eens 350 euro boete betalen. Dat was de straf voor de 39-jarige J.J.S. uit Sint-Maartensdijk omdat hij voor de vierde keer betrapt was op een snelheidsovertreding. Dit keer reed hij 124 km op een weg waar 80 km de maximum snelheid is. De officier van justitie mevr. mr. H. Benaissa vond dat er sprake was van recidive en kwam met een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor een halfjaar als eis, naast 350 euro boete. Kanton rechter mr. M.J.M. Klarenbeek was het daarmee volledig eens. De man was vrijdagmiddag niet „Dat was toch niet de juiste wijze aanwezig bij de zitting van het kan tongerecht in Tholen. De 22-jarige L.M.G. uit Oud-Vossemeer kwam wel om zich te verdedigen naar aan leiding van het eenzijdige ongeval op 16 oktober 2004 op de Oud-Vos- semeersedijk. Door te hoge snelheid was hij in een bocht de controle over zijn auto verloren, waardoor hij aan de linker kant van de weg te gen een boom was gebotst. Hij had zijn gordel aan en een gebroken sleutelbeen was het enige letsel voor de Vossemeerse automobilist. „Op de foto's ziet het er behoorlijk ernstig uit, maar uiteindelijk viel het nog mee. Dit schadebeeld past wel bij een hoge snelheid en in een re delijk gevaarlijke bocht moet u de snelheid juist beperken", zei de kantonrechter. G. vertelde dat er achter hem een auto met hoge snelheid aankwam en daardoor voelde hij zich opgejaagd. Gezien eerdere kop-staartbotsingen voelde de Vossemeerder zich niet op zijn gemak. Hij had al een auto in gehaald en zat over de toegestane 80 km, toen de auto met de achter kant in de berm raakte. Toen G. zijn voertuig wilde rechttrekken, had hij geen controle meer. „Het ging alle maal heel snel", vertelde hij. De jonge automobilist was al ar beidsongeschikt (hernia) door een vorig ongeval. Zijn auto was total loss, maar hij was all risk verzekerd. In 2004 had G. al een boete van 300 euro gekregen voor een snelheids overtreding en voor het in gevaar brengen van de veiligheid op de weg had hij nu een acceptgirokaart van 181 euro thuis gekregen, maar niet betaald. „De drie weken die ervoor stonden om te reageren, waren voor mij tekort", zei de Vossemeerder. De officier van justitie vond, dat hij teveel gas had gegeven in de bocht, waardoor een snelheid van 90 km werd bereikt, terwijl hij juist had moeten minderen. „Al slingerend reed u over de weg tegen een boom. Anderen moeten zich kapot ge schrokken zijn. U mag nog van ge luk spreken, want het had veel slechter kunnen aflopen", aldus me vr. Benaissa, die de boete niet ver hoogde en haar eis op 181 euro hield. G. zei geen gas te hebben gegeven in de bocht, maar na de slip wel ge probeerd te hebben om met wat gas erbij de auto weer recht te krijgen. van rijden", vond de kantonrechter. „U hebt gevaarlijk gereden. In een gevaarlijke bocht moet je de maxi maal toegestane snelheid - in dit ge val 80 km - niet aanhouden. Bij een feit van deze orde hoort een boete van 181 euro", zo wees mr. Klaren beek vrijdagmiddag vonnis. De 35-jarige S.A.K. uit Sint-Maar tensdijk zou op 2 december 2004 bij Poortvliet 116 in plaats van de toegestane 80 km hebben gereden, maar hij vertelde voor het kanton gerecht dat zijn broer op die datum zijn auto had gestuurd. Het justi tieel incassobureau uit Leeuwarden had 18 april gebeld met de familie K. om een en ander te verifiëren. Mevr. K. zou toen hebben gezegd dat haar man reed, maar vrijdag middag zei dhr. K. daar niets van te weten. Mogelijk dat er communica tieproblemen waren in verband met het Nederlands, want bij het kan tongerecht was dat ook het geval, hoewel K. al bijna 11 jaar in Sint- Maartensdijk zei te wonen. „Alle problemen komen bij mij", vertel de de uit Irak afkomstige man. „Ik heb mijn broer voorgehouden: waarom rij je zo hard met vier kin deren in de auto? Ik praat niet meer met hem." De kantonrechter merkte op, dat er een dagvaarding was uitgegeven voor de bestuurder en niet voor de kentekenhouder. „U bent verplicht om de gegevens van uw broer te verstrekken." Volgens de officier had K. of zijn vrouw dat al tijdens het telefoongesprek met Leeuwar den moeten doen. Zijn broer uit Sp- rundel krijgt nu voor de volgende zitting van het kantongerecht een oproep om zich te verantwoorden voor de snelheidsovertreding bij Poortvliet. Bij verstek (hij was vrijdag niet ver schenen) veroordeelde de kanton rechter de 56-jarige P. de J. uit Hel- levoetsluis met te hard rijden wegens een boete van 215 euro. De 21-jarige F. van T. uit Sint- Maartensdijk had een boete thuisge kregen voor te hard rijden, maar hij had de foto opgevraagd en gecon cludeerd dat het onduidelijk was wie de bestuurder was. Ook het kenteken was niet helder. De kan tonrechter wilde de foto ook wel eens zien, maar die zat niet in het dossier, zodat de officier vroeg om de zaak aan te houden. In de auto van zijn werkgever had de 23-jarige H. van W. uit Oud-Vos- semeer kinderkopjes naar Sint-Philipsland gebracht, maar voor de tweeassige aanhangwagen had hij geen geldig rijbewijs. Na een stevige eis van de officier van justitie met rijontzegging, beperkte de kanton rechter zich tot 250 euro boete. Nellie Slager-den Engelsman is 73 jaar geleden geboren in de dienstwoning bij het - toen nog - stoomgemaal in de Oud-Vossemeerse Hikkepolder. Haar vader en haar opa waren machinist op het gemaal Drie grote polders, dat dienst deed van 1900 tot 1957. Drie jaar later is de schoorsteen opgeblazen en in 1965 werd er een dieselgemaal van gemaakt. Nellie is nog altijd verliefd op dit pittoreske stukje Vossemeer. In haar jeugd was er altijd bedrijvigheid: koeien langs de zeedijk, boeren die het land bewerkten en voor wie haar moeder koffie zette, 's zomers zwemmers in de Eendracht aan de andere kant van de dijk (de 'kil') en 's winters schaatsers op de kreek vlakbij het huis. Tegenwoordig passeren vooral fietsers dit plekje. En vlakbij raast het verkeer over de Vossemeerbrug. Het oude gemaal is door het waterschap in dezelfde stijl herbouwd, het ketelhuis afgebroken. Het ziet er weer mooi uit, vindt Nellie Slager. Het bleek namelijk al de derde keer te zijn dat Van W. moest voorkomen wegens het ontbreken van een geldig rijbewijs. In 2003 had hij daarvoor 215 euro gekregen met nog eens 350 euro voor onverzekerd rijden. En in 2002 kreeg de jonge man 180 euro boete omdat hij geen geldig rijbewijs had. Zijn vriendin verdedigde hem met verve. „Mijn vriend heeft te goe der trouw gehandeld omdat zijn werkgever een opdracht gaf met zijn auto en aanhangwagen de kinder kopjes te vervoeren. Nadat hij 20 september op de Krabbenkreekweg was aangehouden, zei de werkgever dat hij alle gevolgen zou dragen, maar nu doet hij net of zijn neus bloedt. Hij verzaakt vreselijk en 26 augustus hebben we hem aansprake lijk gesteld omdat hij mijn vriend willens en wetens op pad heeft ge stuurd." De kantonrechter merkte op, dat de werkgever de opdracht wel had ge geven, maar bij het theorie-examen leert elke kandidaat dat voor een tweeassige aanhangwagen een BE- rijbewijs nodig is. „U had op de hoogte moeten zijn van de regels", zei officier van justitie mevr.mr. H. Benaissa. „Voor een aanhangwagen met een laadvermogen van 2000 kilo is een BE-rijbewijs nodig. Aangezien het al de derde keer is binnen vier jaar dat u veroordeeld wordt voor overtreding van artikel 107 van de wegenverkeerswet (waarvan twee keer zonder geldig rijbewijs) kan er volgens de regels 2 weken hechtenis en 6 maanden ontzegging van de rij bevoegdheid geëist worden. Ik be perk mij hier tot een geldboete van 480 euro en 4 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid, maar geheel voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar." Voor Van W. en zijn vriendin was dat even schrikken omdat ze wel ontzeg ging van de rijbevoegdheid hoorden, maar niet het voorwaardelijke in de eis. De man voerde aan zijn rijbewijs nodig te hebben om met vriendin naar hel ziekenhuis te rijden. De kantonrechter hield ook rekening met het feit dat Van W. in de ww zit. „Uw toenmalige werkgever draagt er enige verantwoordelijkheid voor, maar u ook. En de combinatie van een ongeldig rijbewijs met een twee assige aanhangwagen levert toch verkeersrisico's op. U hebt echter niet moedwillig zonder geldig rijbe wijs gereden en daarom beperk ik de boete tot 250 euro en geen onvoor waardelijke rijontzegging", aldus mr. Klarenbeek. De officier vond de kantonrechter mild en zei er nog over na te denken of zij appèl zou aantekenen. Reacties van lezers op de rubriek zijn welkom bij de dialectgroep Tholen, Toen a 't nog eb en vloed was, kwam 't êêle durp dae zwem- me, 'n enkelieng gieng nae 't polderkaoitje. 't Ei wè gewist m'n weggewist waere da oal- les vol mi fietsen stieng. We moste dan over 't kroosrek - Een speciaal geval was de zaak van H.D. uit Oud-Vossemeer, die voor 200 euro een los motorframe had gekocht. Geen motorfiets dus waarmee gereden kon worden, maar een frame waar wel een ken teken aan zat. dat over de kreke leit -deur d'n of in uus. A je in de kil rond de peilschaele kon zwem me, was je groot. Pöötje boaje, schelpen zoeke - a je die in je voeten trapte was nie zo leuk - en nae 't eiland 'Eu' loape was ok in. Dat schorre bleef bie oag waeter boven. De jeugd zetten tenten op 'n rijtje, achter mekoare, op d'n onderberm van d'n diek. lede ren ochend opzette en 's ae- vonds afbreke. Dat was zeu- rnervakantie! Uut onze regenbak bin vele flessen en kruukjes gevuld. Ok de mén sen die in 't land werkten of d'n diek moste moaie, konde drienken gebruuke ('t graen dosse gieng anders dan noe In dat laatste zat hem de kneep, want een kentekenhouder is ver plicht om de motor te verzekeren. Wanneer die niet gebruikt wordt, moet het kenteken geschorst wor den, zo maakte kantonrechter mr. M.J.M. Klarenbeek duidelijk. D. en de zeediek moaie ok). Je öörde bekan daegelijks: Mag 'k a.u.b. de fietspompe ge bruuke? Fijne zeumervakan- ties adden we, waer vö je ge voel gêên einde an kwam. 's Winters rêêje de Vosmeerse- naers schaesen op de kreke. Stallantaerns as verlichting 's aeves, dae zurgden m'n vo- ader en Moerland vö. D'n in- oud van de tentjes die op 't ies stonde, mocht in 't keteluus overnachte. 'tVoor- en naejaer adde ok d'r charmes as 't stoomgemael droaide. d' Ikke- polder ei geschiedenis. De na- em Hickevliet kom in 't jaer 1431 a voa. Ongeveer in 1470 de naem Hikkepolder of O.L. Vrouwepolder. In 1511 gieng de polder in de St. Nicasius- vloed verloren, vlak daerop nog een overstroamieng. In 1513 leverde ze wêêr vruchten op. Op d'n diek tussen de Hik- ke- en de Broekpolder is toen een kapelletje hersteld mit 'n nieuw beeld van O.L Vrouw. Eêst êêtte d' Ikkepolder O.L. Vrouwepolder. In 1530, bie de St. Leonardsvloed, gieng de polder wêêr verlore en is in 1561 pas opnieuw bediekt. 30 legde uit dat je een frame zonder kenteken moet laten keuren met alle kosten van dien en daarom had hij de voorkeur gegeven aan een frame met kenteken. „U had zich beter moeten laten in formeren", vond officier van justi tie mevr.mr. H. Benaissa. „De ver zekeringsplicht is niet gerelateerd aan het gebruik van een voertuig op de openbare weg. Daarom is 320 euro voor deze overtreding een goede straf en daarmee krijgt u geen verhoging boven het trans actiebedrag." D. pleitte voor een voorwaardelij- jaer lank speelden eb en vloed in de polder, daerom is 't de vruchtbaerste grond onder Vosmêêr. De kreke die van 't stoomgemael nae de Wêêle loapt, sniedt de polder in twa- ejen Vlak vö 't stoomgemael ei je 'n bocht in d'n diek ('n riengdiek). Varder an de zee diek (vlak bie waer a vroeger de fam. Gunst weunde) noe- me ze dat braeje gedeelte van d'n diek: de batterieje. Dae schiene de kanonnen van de Spanjaerden gestaen t' èn (Slag op 't Slaek). Boven de sluus in de kreke bie 't gemael stae 'n stêên waer o.a. de na em van Roosevelt op voa- komt. De polder ei oaltied de naem g'ouwe die ze noe eit - Hikkepolder. 'n Stikje ge schiedenis van ons eilandTho- le.Gêên algemêêne of vader landse geschiedenis, ma van dat plekje, die polder - 't stoomgemael onder de zee diek - waer ik m'n eige oaltied mee verbonden voele ok zou 'k an d' oarre kant van de we reld weune. Nellie Slager-den Engelsman, Oud-Vossemeer. ke straf. „Dat vind ik beter, want noch de verkoper van het frame, noch het postkantoor waar het kentekenbewijs is overgeschreven, heeft iets gezegd over de verzeke ring." Ook de kantonrechter vond dat de Vossemeerder zich terdege had moeten informeren. „320 euro is de standaardboetc om de verzeke ring niet te ontlopen, maar hier is geen risico gelopen op de weg." Daarom beperkte de kantonrechter zich tot 150 euro waarvan 75 euro voorwaardelijk met een proeftijd van l jaar. De officier wilde nog In 2004 werden in totaal 344 bouw plannen onder de loep genomen door de commissie. Dat zijn er slechts acht minder dan het jaar daarvoor, maar twaalf minder dan in 2002. De meeste bouwplannen waren niet strijdig met redelijke eisen van welstand, maar aan 333 moest vorig jaar nog wel het een en ander worden gesleuteld. Elf waren strijdig met de welstandcrite ria. Dat was er één meer dan in 2003. De beoordeling van de plannen wordt uitgevoerd door een gemandateerde architect. Voor Tholen is dat H.J. Groenewegen van de stichting Dorp. Stad en Land uit Rotterdam. Groene wegen (of diens vervanger) kwam 25 maal naar het gemeentehuis voor een vergadering over de bouwplannen die elke veertien dagen worden bespro ken. Een andere oorzaak voor het dalend aantal bouwplannen dat de commissie onder ogen krijgt, komt d<x>rdat amb tenaren van bouwzaken zelf meer kleine aanvragen afdoen. Ook de eco nomie doet een duit in het zakje. 'In economisch mindere tijden neemt het aantal bouwaanvragen af,' staat in het jaarverslag. Bij het aantal ingediende bouwplan nen gaat het om 44 woonhuizen, 28 bcdrijfs- en kantoorgebouwen, 235 kleine bouwwerken/verbouwingen (zoals dakkapellen, keukens en ber gingen), 7 openbare/bijzondere ge bouwen (zoals scholen en kerken), 9 agrarische bouwwerken (zoals loods en en silo's), 4 reclame en 17 diver sen. De commissie heeft wel de indruk dat er meer plannen voorbesproken wor den, dus voordat ze worden ingediend. Sinds 1 juli vorig jaar wordt gewerkt met de welstandsnota. Die is door de raad vastgesteld. Maar volgens de commissie zijn de aanvragers die af en toe een plan indienen en de aanvragers die dat regelmatig doen, vaak niet goed op de hoogte van de nota. In het vooroverleg proberen architect en de ambtenaren zo goed mogelijk uit te leggen wat de nota behelst. Daardoor voorkomt de aanvrager tijdverlies, maar aan de andere kant kost het de commissie juist meer tijd. Bijzondere projecten waar de com missie het advies niet-strijdig heeft gegeven: Stadszicht, Waterfront en Van Houte Wonen in Tholen en het tankstation Duine in Scherpenisse. De welstandscommissie doet ook aanbevelingen. Het beleid van wel stand, stedenbouw en supervisie voor een ruimtelijk beleid zou beter afge stemd moeten worden. Het beleid om de welstand bekend te maken dient voorgezet te worden omdat dat extra bezoekers oplevert. Ook zou de nota toegankelijker gemaakt kunnen wor- geen vrijwaringsbewijs bij u?", in formeerde de kantonrechter. „Het is de eerste keer dat ik hier kon, dus daar heb ik niet op gerekend." Volgens de kantonrechter had de ga ragehouder het niet helemaal netjes geregeld. „U bent een beetje het slachtoffer van de gemakzucht van de garagehouder. Ik wil het koop contract van de nieuwe auto en het vrijwaringsbewijs van de oude auto zien." Van T. zei inmiddels weer een ande re auto te hebben, waarvoor hij 250 euro per maand betaalt. Mogelijk wordt het nog een hele toer om de oude papieren boven water te halen. De 28-jarige N.J.G. uit Sint-Phi- lipsland was voor de derde keer door de centrale computer ontdekt omdat zijn motor onverzekerd was. In maart was hij ook al voor ge weest en de dag na de zitting van het kantongerecht had G. het veer den via een klantgericht internet zoeksysteem. De nota staat op de agenda van de commissie ruimte die maandag wordt gehouden. Als voorstel tot kennisna me. De raadscommissie ruimte besprak het jaarverslag 2004 van de wel standscommissie maandagavond en volgens J.J. van 't Hof correspon deert het verslag niet met .geluiden uit het veld'. „Persoonlijke voor keuren van de welstandscommissie zitten de bouwplannen in de weg. Met de wens voor toepassing van duurdere materialen zit de commis sie ook in de portemonnee van on dernemers. Aanvragers lopen sóms vast door futiliteiten en dat levert ir ritatie op", aldus het ABT-commis- sielid. Daarentegen vond SGP-raadslid J.M. Aarnoudse dat de welstands commissie goed functioneert met een burgerlid erbij. Wel vond hij een evaluatie in 2006 gewenst. CDA- commissielid J. Bijl vond dat ABT de grieven zwart-op-wit moest ge ven, zodat iedereen er kennis van zou kunnen nemen. „Als het name lijk bij een ondernemer niet te pas komt, gaat hij klagen." Wethouder Van Kempen hoort ook wel eens mensen brommen over de welstand. „Er blijven altijd ontevre den mensen, maar het gaat om ver betering van de omgevingskwaliteit. B. en w. voeren uit wat de gemeen teraad heeft vastgelegd. Bij hoge uitzondering wijken we af van ad viezen van de welstandscommissie, met name bij bedrijfsgebouwen." De wethouder was voor evaluatie van de welstand na anderhalf jaar functioneren. Hij zei dan ook geen ja tegen een evaluatie per 1 februari 2006. „Dat moet praktisch uitvoer baar zijn. We hebben ook nog een klankbordgroep die een reactie moet geven", zei Van Kempen. CU-raadslid ir. W. Mol hoopte dat de belangrijke aanbevelingen in het verslag 2004 snel uitgevoerd wor den. Voor hem hoefde daarmee niet gewacht te worden tot 2006. De 49-jarige J.J.G. uit Emmeloord werd verantwoordelijk gesteld voor het feit dat hij op zijn binnenvaart schip een niet-diplomeerde matroos liet varen. Zijn vaste medewerker was ziek en de invaller bleek niet over de juiste papieren te beschik ken. Dat leverde G. vrijdagmiddag bij de Thoolse kantonrechter een boete van 435 euro op. C.A.P.H. uit Sint-Maartensdijk ver oordeeld tot twee keer 380 euro omdat hij bij controles twee keer een onverzekerde auto had. „Een dure zaak", zei de kantonrechter. Bij S. El B. (30) uit Sint-Maartens dijk bleef het beperkt tot één keer, evenals bij de 28-jarige O.P. uil Tholen en de 46-jarige K.W.D. uit Sint-Maartensdijk. Vraagtekens waren er bij andere ver zekeringszaken. De 48-jarige A.C.J. de R. uit Sint-Maartensdijk werd vrijgesproken omdat de kantonrech ter grote twijfels had bij de juistheid van de tenlastelegging. Hetzelfde gold bij de zaak tegen de 55-jarige C.N.S. uit Scherpenisse, die even eens de 380 euro boete aan zijn neus voorbij zag gaan. Ook de 36-jarige M.K. uit Sint-Maartensdijk werd vrijgesproken omdat er geen duide lijkheid was over zijn adres. De 19-jarige R.N.V. uit Sint-Maar tensdijk had zijn bromfiets niet ver zekerd en kreeg daarvoor bij ver stek 75 euro boeut. y De 38-jarige A.M.W. de M. uit Sint-Annaland had zijn horecabe drijf nog ver na de toegestane slui tingstijd van 2.00 uur geopend. Een paar keer was dat al goed ge gaan, maar 19 september vorig jaar trof de politie om 3.15 uur nog 11 mensen aan de bar en maakte naar aanleiding daarvan proces-verbaal op. „Het gaat zo slecht met de zaak, dat ik langer open wilde blijven om meer omzet te draaien", vertelde de uitbater. „Dit is daarvoor toch niet de manier, want zo brengt u zich nog meer in de problemen", zei of ficier van justitie mevr.mr. H. Be naissa. Volgens De M. heeft de Sint-Annalandse horeca een conve nant met de gemeente afgesloten, waarbij er een uitloop tot 2.30 uur mogelijk is. „Een ander doet de gordijnen dicht, maar ik hield mijn deur open. Ik heb meer omzet no- 4jg om mijn kind te onderhouden. Elke euro is daarvoor van belang, maar ik ben nu bezig met een beëindigingsregeling en als ik stop, krijg ik van de gemeente een uitke ring." De officier ging in haar eis niet ho ger dan de aangeboden transactie van 115 euro. „Ik ben fout geweest, maar ik ben later open geweest om dat het zo slecht gaat", liet de uit bater weten. Hij wilde in termijnen betalen en dat stond kantonrechter mr. M.J.M. Klarenbeek toe. De Belgische ijsverkoper R.H.S. uit Geel had de gemeente Tholen als marktgebied uitgekozen, zonder dat hij daarvoor vergunning had. Dat kwam hem vrijdagmiddag op een boete van 70 euro te staan bij de Thoolse kantonrechter. De Thoolse kantonrechter had het vrijdagmiddag druk niet verzeke ringszaken. Diverse Tholenaren controleren onvoldoende of hun voer tuig wel verzekerd is. Boetes tot 380 euro worden ervoor gegeven. De 29-jarige W.J.D.H. uit Tholen stak daar bovenuit met 480 euro en vier maanden onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid. Hij was al twee keer eerder veroordeeld voor onverzekerd rijden en de kantonrechter gaf hem naast de rijontzegging ook nog 480 euro boete, gelijk aan de eis van de officier van justitie. bedenktijd of ze wel of geen appèl zou aantekenen tegen de lage straf. De 46-jarige J.F.B. uit Sint-Philips land moet nog een keer terugkomen om zijn papieren bij de kantonrech ter te laten zien. Op 10 november bleek zijn auto onverzekerd te zijn, maar volgens hem lag de fout bij de verzekering. „Ik heb een suikerspin en reis van braderie naar braderie. Verscheidene auto's heb ik al gehad en in Breda moest ik eerder voorko men voor onverzekerd rijden. Mijn advocaat is in hoger beroep gegaan en is alles nu aan het uitzoeken", vertelde B. „De bewijslast ligt bij u", hield de kantonrechter hem voor. „Laat uw verzekeringspapieren zien en dat is een dringend verzoek, want er staan hele hoge boetes op." B. vond het ,een hele rare situ atie.'„Ik weet niet waar de fout zit. Aangezien ik weer aan het verhui zen ben - alles zit in dozen - kan ik er op dit moment geen touw aan vastknopen. Ik wist niet beter of ik was 10 november verzekerd", aldus de Sint-Philipslander. Ook de 41-jarige J.J. van T. uit Sint- Maartensdijk moet een volgende keer terugkomen om zijn papieren te laten zien. Zijn auto stond 15 sep tember onverzekerd bij een garage omdat hij een andere wagen had ge kocht, terwijl hij kentekenbewijs deel I niet kon vinden. „Hebt u dan tuig laten verzekeren. De opknap- motor was gekocht als cadeautje voor zijn zus en het geschenk werd nu wel erg duur. „U hebt pech ge had om drie keer via de automati sche vergelijking van de kentekens en verzekering gesignaleerd te wor den", zei officier van justitie me vr.mr. H. Benaissa. Zij hield haar eis daarom beperkt tot het transac tiebedrag van 320 euro waarvan 120 euro voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. De kantonrech ter was nog milder. „Ik vind het na melijk niet billijk om drie keer voor hetzelfde feit beboet te worden. U kreeg tevoren ook geen waarschu wing. Daarom blijft de 320 euro ge heel voorwaardelijk met een proef tijd van 2 jaar." De 20-jarige A.C. van B. uit Sint- Maartensdijk reed 3 oktober vorig jaar onverzekerd op de Kastelijns- weg op een bromfiets. Het was zijn reservebrommer, want de andere was gestolen. De acceptgirokaart van 65 euro had de jonge man niet betaald. „Mijn portemonnee was leeg", was zijn verklaring en daar mee hielden officier en kantonrech ter rekening. Ze hielden het name lijk bij de oorspronkelijke 65 euro, terwijl een verhoging gebruikelijk is voor wie niet betaald heeft. „Maar de verzekeringsplichl is er niet voor niets", zo gaf de officier Van B. nog mee. Bij verstek werd de 36-jarige

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 7