breidt ui
De
om Kwa
ie in Stri
iteit te vt
Overdekt zwembad is veel te duur
Duine wil subsidie saneringskosten
Geen rommeltje maken
Boeren willen drempel
uit de Roolandseweg
Algemeen belang Scherpenisse gediend
Duijm jr. neemt beheer over en bouwt woning op plaats kantine
Na Tholen
moeten dorpen
nu groeien
Kunstschilder
Dijkman nu
ook op internet
Welgelegen beautiful situated
Donderdag 22 september 2005
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Eerlijk oppakken
Gezichtsbepalend
Dierenweitje
Woonzorgcentrum
Houtskeletbouw
is echt duurzaam
Zoek argumenten
Bouwprojecten
Een verkeersdrempel in de Roolandseweg bij Oud-Vos-
semeer, aan de kant van de Roolandsedijk, is met name
de boeren in de omgeving een doorn in het oog. Ze
schreven waterschapsbestuurders onlangs een brief die
vergezeld ging van 105 handtekeningen. Gisteravond
drongen J.L. van Gorsel en M.A.H. van Tilbeurgh er in
Middelburg bij de commissie waterkeringen en wegen
op aan om het obstakel zo snel mogelijk op te ruimen.
Op camping de Striene staan de stacaravans en vakantiehuisjes dicht op elkaar.
Alleen de CU, ABT en D66 (5 van de 19 raadsleden) willen sanering van
het oude benzinestation van de fa. A. Duine in Scherpenisse bij voor
baat op de lijst van isv-suhsidie plaatsen. Wethouder Heijboer zei in ge
sprek te willen blijven met Duine. maar die moet wel voldoen aan zijn
verplichtingen volgens het huurcontract. Als er daarnaast vervuiling
uit het verleden is blijven liggen, is de gemeente bereid 0111 sanering
daarvan te bekostigen.
Arie Duine, die naast het Pluimpotter-
rcin een modem tankstation heeft ge
bouwd, zit nog met het opruimen van
zijn oude benzinestation. Daarvoor is
hij al lang bezig om subsidie van de
gemeente los te peuleren. Hij had ad
vocaat mr. J.J.R. Albicher uit Roosen
daal in de ami genomen om maan
dagavond de raadscommissie ruimte
te overtuigen van de billijkheid van
een gemeentelijke bijdrage in de sa
neringskosten van het oude benzine
station aan de Spuidamstraat. De ad
vocaat pleitte ervoor om de kosten die
in 1994 door Duine werden uitgege
ven voor sanering van de voormalige
weegbrug, te vergoeden, want de
weegbrug bevond zich op gemeente
grond. De wand is verwijderd en af
gevoerd naar de puinbreker in Nieuw-
dorp. Bureau SGS Ecocare had
destijds een bodemrapport gemaakt.
„De weegbrug, die een publieke ver
antwoordelijkheid was en is, is jaren
lang gesmeerd met afgewerkte olie,
waardoor bodemverontreiniging is
ontstaan, die ook door Duine is ver
wijderd. Als ,de vervuiler betaalt'
geldt, dan was Duine niet voor de
weegbrug verantwoordelijk", aldus
de advocaat.
Ambtenaar G.D. Roeland bracht ech
ter naar voren, dat kosten die voor
2000 zijn gemaakt, niet uit de isv-pot
vergoed kunnen worden. „Het rijk
staat dat niet toe."
De advocaat drong toch aan op een
gemeentelijke bijdrage voor het op-
mimen van de rcstvervuiling. „Dat is
ter verbetering van de woon- en mi
lieukwaliteit bij de ingang van het
dorp, dus een bijdrage is redelijk en
billijk. Bovendien zijn er overschotten
van vorige isv-bijdragen", zei mr. Al
bicher.
Wethouder Van Kempen bevestigde
dat, maar die zijn toegevoegd aan de
pot voor de periode 2005-2009.
C'DA-commissielid J. Bijl wees een
subsidie voor Duine af. „Daar is ge
meenschapsgeld niet voor bedoeld.
Een bijdrage is dan ook een heel
moeilijk verhaal." Eenzelfde mening
was WD-raadslid G. Hoek toege
daan. „Met gemeenschapsgeld moet
je geen restanten van een ondernemer
gaan opruimen. De kosten daarvan
dient hij in zijn exploitatiekosten mee
te nemen."
Daarentegen vond CU-raadslid ir. W.
Mol - 'helaas ben ik deskundig' - dat
deze zaak 'eerlijk opgepakt' moest
worden. Hij wilde het hele dossier
zien om te beoordelen waarom in
1994 de rest niet gesaneerd is. „Het
hele verhaal moet op tafel komen
waarom er slechts een deelsanering is
uitgevoerd. Bij de provincie kunnen
wc het rapport opvragen en misschien
kunnen we als gemeente wel meer
doen. Aantonen wie verantwoordelijk
is voor een vervuiling van voor 1994
is heel moeilijk. De beste methode is
om samen in een kamertje te gaan zit
ten en een oplossing te zoeken."
Wethouder Heijboer verzekerde dat b.
en w. ,open staan voor al wat mogelijk
is.' „In het opstalrecht van het oude
station staat heel duidelijk wie verant
woordelijk is. De verplichtingen van
Duine gaan niet verder dan het ge
huurde deel. Als er zaken zijn die zijn
blijven liggen, dan is de gemeente be
reid die op te pakken. Maar Duine
moet wel aan zijn verplichtingen vol
doen, dus bodemonderzoek op de
plaats van zijn oude station. Ten allen
tijde zijn we ook bereid om met Dui
ne in gesprek te gaan", zei Heijboer.
„We willen nu al overleg", liet de ad
vocaat weten.
ABT-commissielid J.J. van 't Hof
hoopte op een positieve insteek waar
na er ook werkelijk resultaten geboekt
kunnen worden. „Bij de vorige isv-
Camping de Striene in Strijen-
ham gaat uitbreiden. Het terrein
wordt bijna twee keer zo groot.
Er komen ook meer standplaat
sen. Het aantal wordt uitgebreid
van 100 naar 150. Dat is nodig om
aan de eis voor kwaliteitsverbete
ring van de gemeente te voldoen
en om het terrein te kunnen ex
ploiteren. Met de wensen en de
belangen van de huidige vaste
gasten wordt zoveel mogelijk re
kening gehouden, zegt de nieuwe
eigenaar/beheerder Rob Duijm
uit Tholen.
In oktober wordt met de bouw van
de beheerderswoning van het gezin
Duijm begonnen. Rob Duijm is de
zoon van de oprichter A. Duijm uil
Halsteren die de camping oprichtte.
Duijm jr. heeft twee stukken land
aangekocht om meer ruimte te kun
nen maken voor de gasten op het ter
rein dat langs de dijk van de Oostcr-
schcide loopt. De nieuwe woning
komt te staan op de plaats van de
kantine.
„Mijn vader wilde zich terugtrek
ken, maar om de camping dan zo te
laten zoals hij nu is, is niet mijn be
doeling. Ik heb gesprekken met de
gemeente en het waterschap ge
voerd. De gemeente gaf vorig jaar al
aan dat er een kwaliteitsverbetering
plaats zou moeten vinden. Voor de
brandveiligheid moet er meer af
stand komen tussen de caravans en
vakantiehuisjes. En voor het onder
houd van de sloot is ook meer ruim
te nodig. De camping moet ruimer
worden opgezet en geschikt ge
maakt voor meerdere doelgroepen.
Het gaat dan voornamelijk om toe
ristisch kamperen."
Op De Striene staan nu 55 stacara
vans en 50 vakantiehuisjes. Straks
moeten ook passanten er een plekje
kunnen vinden.
Om het plan te verwezenlijken is er
meer grond nodig. Dat is inmiddels
geregeld. Duijm kocht een stuk
grond aangrenzend aan de camping
aan de oostkant van het perceel (er
groeit nu maïs), en het perceel dat
tussen de camping en de Van der
Slikkeweg en de Havenweg ligt.
„Nu is het zaak dat het bestem
mingsplan wordt gewijzigd. Van
landbouw naar recreatie."
Duijm huurt bovendien de dijkper-
celen en de bolenhclling in het klei
ne haventje van het gehucht. „De
ligging van de camping is uniek.
Met de passantenplaatsen komt er
meer dynamiek, maar de rust en de
ruimte moet in stand blijven."
Nu de kantine plaats moet maken
voor de bchcerderswoning, ver
dwijnt het centrale ontmoetingspunt.
Maar volgens Duijm komt er zeker
een andere kantine - met receptie -
voor terug. „Dat is ook de wens van
de gasten." Dat bleek uit een enquê
te onder de gasten.
In verband met de exploitatie van
het recreatieoord en de grotere di
versiteit wil Duijm onderzoeken of
het mogelijk is om ook een aantal
VERVOLG VAN ALLIED
Het bedrijf kon in korte tijd worden
gebouwd. Koos Heijboer had er op
gewezen dat er dankzij de 'profes
sionele inbreng van de ambtena
ren' de benodigde vergunningen
snel konden worden geregeld. Nuis
bedankte zijn personeel daarvoor.
„Af en toe hoor je juist het tegen
overgestelde. Nu is bewezen dat
het ook mogelijk is om bedrijven te
helpen door het doolhof van inge
wikkelde en soms tegenstrijdige re
gelgeving en beleid."
Hij benadrukte dat het van groot
belang is dat de ondersteuning van
de gemeente aan bedrijven beter
kan dan nu het geval is. „Anders
verliezen ondernemers hun belang
stelling. Tijd is voor hen geld."
Nuis hoopte dat de snelle en ener
gieke manier van werken vastge
houden kan worden en tot de stan
daardprocedure gaat behoren.
„Dat is goed voor de handel en in
dustrie maar ook voor ons." De
burgemeester schelste in het kort
de voorgeschiedenis. Op 20 augus
tus vorig jaar kreeg het bedrijf op
tie op de grond, binnen twee
maanden kon de grond worden
overgedragen. Hij vergeleek het
met de populaire reclame ,Dat is
snel, het lijkt Overtoom wel.'
Met de vestiging van het Amcri-
t
luxere vakantiebungalows te bou
wen op het perceel langs de Haven
weg. „Daar zal dan gekeken worden
naar streekgebonden bouwstijl. Het
kan de vitaliteit van Slrijenham ten
goede komen en ook kunnen we
daarmee aan seizocnsverlenging
doen."
Duijm is wel genoodzaakt de cam
ping ruimer op te zetten omdat de ei
sen van de brandweer strenger zijn
geworden. „Er komt binnenkort een
inspectie. Er zijn heel wat knelpun
ten. Er staan huisjes en caravans op
minder dan drie meter van elkaar en
dat is de minimale afstand die geëist
wordt. Veiligheid is ook veel
waard."
Nu bedraagt de kavelgrootte per
standplaats tussen de 110 en 160
vierkante meter, dat moet straks 300
m2 worden. „Dat betekent niet dat
elke kavel zo groot hoeft te zijn. Er
kunnen op sommigen plaatsen ook
stukjes groen komen waardoor het
ook minder dicht wordt."
De vaste gasten op De Striene be-
kaanse bedrijf hoopt de gemeente
een trend te hebben gezet. Nuis
zou dan ook graag een variant op
de reclame van het verhuisbedrijf
willen maken: „Dat is snel, het
lijkt Allied Mineral Products Euro
pe wel."
Nuis wenste het bedrijf veel succes
en sprak de hoop uit dat er ook
weer snel gesproken kan worden
over een verdere uitbreiding aan
de Energieweg. „Het industrieter
rein heet Welgelegen, it means
beautiful situated. „Ik hoop dat uw
bedrijf decennia lang hier op Wel
gelegen blijft. Voor de voorspoed
van uw bedrijf en voor de mensen
van Tholen die hier werken en
kunnen werken."
Behalve Nuis sprak ook Tabor,
hoofdaannemer C. de Jong, direc
teur P. Skoog van de Zweedse ves
tiging en de algemeen directeur J.
L. Turner van de vestiging in de
VS. Na het officiële gedeelte kon
den de gasten het bedrijf bezichti
gen. De opening werd verder luis
ter bijgezet door een draaiorgel in
de hal van het gloednieuwe bedrijf
aan de Energieweg.
Ambulance. De stichting regionale
ambulance voorziening Zeeland
krijgt 19.981.60 euro subsidie van
de provincie voor het project ken
niscentrum ambulancezorg.
staan voor ongeveer de helft uit Bel
gen, ongeveer 40 procent is Neder
lander, de overigen zijn Duitsers en
Zwitsers. Het verloop is klein. Jaar
lijks veranderen ongeveer vijf cara
vans van eigenaar. „De meesten
staan er gemiddeld twintig jaar, de
sfeer is dan ook goed en zeer ge
moedelijk." Duijm houdt de gasten
via nieuwsbrieven op de hoogte van
de ontwikkelingen.
De nieuwe eigenaar bleef via zijn
vader op de hoogte van het reilen en
zeilen op de Striene maar kwam al
leen in zijn jeugdjaren in Strijen-
ham. „Als kleine jongen kwam ik
wel hier, maar ik ben er al jaren am
per geweest. Er staan nu nog mensen
uit de tijd dat ik vijftien was en die
ik nog ken."
Pas volgend jaar komt er volgens
hem meer duidelijkheid over hoe het
VERVOLG VAN IMPULS
Voor de bestemming van het ge
meentehuis in Sint-Maartensdijk
wordt nog steeds met een investeer
der gesproken nadat M. de Coninck
van de Gouden Leeuw in Scherpenis
se afzag van de overname om er een
hotel-restaurant van te maken. Goos-
sen kon er maandagavond nog niets
over zeggen.
Voor Haestinge moet meer gebeuren
dan alleen het wegwerken van ach
terstallig onderhoud en het opknap
pen van het gebouw. Voor 2007 is er
2,5 miljoen euro vrijgemaakt. Vereni
gingen (zoals Euterpe) moeten er ook
onderdak kunnen vinden. Bewoners
hebben ook gevraagd naar een over
dekt zwembad. Maar dat is te duur.
Uitgaande van een wedstrijd- en in-
structicbad. met kleedruimte en re
ceptie, is er een investering van 3 mil
joen euro. Met 50.000 bezoekers,
plus horcca-inkomslen moet de ge
meente jaarlijks 1 of 2 ton bijdragen.
Als er minder bezoekers komen
neemt het tekort toe. Dal is voor de
gemeente niet op te brengen. Het kan
alleen als het uit andere projecten kan
worden betaald.
Dat geldt echter ook voor het huis
vesten van de andere verenigingen in
Haestinge. Zeker voor clubs die extra
ruimte nodig hebben. Het kost veel
om alle verenigingen er in onder te
brengen, zo concludeert het advies
bureau. Het zou alleen kunnen als er
terrein precies zal worden ingevuld.
"Wel is duidelijk is dat de bezetting
van de strook onder aan de zeedijk
verdund zal worden."
Het wordt geen compleet nieuw
park zoals de Krabbenkreek in Sint-
Annaland waar zoveel om te doen is
geweest, benadrukt Duijm. „Nee,
mijn vader is heel blij dat ik het
voortzet. Anders zou het mogelijk
naar een projectontwikkelaar gaan
die de boel platrijdt en er chalets op
zet. Dat is zeker niet de insteek. Met
mijn zonen wordt het de derde gene
ratie Duijm die op de Striene komt."
De camping is volgens Duijm zo'n
veertig jaar oud. Zijn vader begon
met de verhuur van bootjes: roei-
zeil- en motorbootjes. „Maar dat
op andere projecten winst wordt 'af
geroomd.'
Ook het vlot trekken van de kinder-
boerderij/heemtuin en het multifunc
tioneel centrum aan de Kastclijnsweg
wordt genoemd. Volgens het rapport
zouden er jaarlijks 12.000 bezoekers
komen. Dat is 33 per dag. Door het
opzetten van activiteiten moet er ook
geld voor de exploitatie binnenko
men. Inmiddels is daar overeenstem
ming over.
Verder zal een projectontwikkelaar
kijken naar de aanleg van een golf
baan op een perceel in de Scherpenis-
scpolder. De baan is onder meer be
doeld voor de lokale bevolking en
toeristen.
De kosten van het onderzoek worden
geschat op 25.000 euro, die van de
aanleg op 'enkele miljoenen.'
Het rapport gaat uitvoerig in op de
vestiging van een discounter (Lidl of
Aldi). Het adviesbureau is gevraagd
een oplossing te geven. Maar dat is
niet eenvoudig omdat er aan beide lo
caties (Sportlaan voor Aldi en Markt
voor Lidl) voor- en nadelen kleven.
Buck speelt de bal weer terug aan de
politiek. Inmiddels heef Lidl het pand
van Van Houte gekocht.
In Scherpenisse sluit de enige super
markt. Maar voor het behoud van le
vendigheid van het dorp en voor ou
deren zou het mogelijk moeten zijn
liep niet echt. Om meer mensen aan
te trekken is hij de camping begon
nen. Dat is wel goed aangeslagen.
Toen heeft hij de bootjes opge-
ruimd."De camping ligt in een voor
malige karreveld.
Duijm is nu productiemanager bij
Philips in Roosendaal, maar was
daarvoor jarenlang werkzaam voor
het bedrijf in Drachten. Daarvoor
zat hij enkele jaren in de koopvaar
dij. Met zijn vrouw Hanneke en de
drie zonen Daan, Luuc en Joost
kwam hij in augustus in Tholen wo
nen.
Het is nu wachten op het wijzigen
van het bestemmingsplan. De Gront-
mij en het adviesbureau RBOl uit
Middelburg maken een voorontwerp
voor De Striene om het geheel te
toetsen aan de richtlijnen van de pro
vincie.
er de dagelijkse boodschappen te blij
ven doen. Gezocht moet worden naar
een combinatie met een bestaande
winkel/benzinestation of het onder te
brengen in het woonzorgcentrum.
Extra woningbouw voor beide dor
pen kan ook helpen voorzieningen in
stand te houden of te verbeteren. In
de komende tien jaar zouden er in
Sint-Maartensdijk 190 woningen bij
moeten komen, in Scherpenisse 50.
Over de plaats van een woonzorgcen
trum met 15 woningen is nog geen
besluit genomen.
In de smalstad zouden nog eens 250
extra woningen moeten worden ge
bouwd, aan de noord west- en noord
oostkant. Ook wordt woningbouw
Houtskeletbouw is een vorm van
goedkoper duurzaam bouwen. In de
fundering hoeven namelijk veel
minder kosten gestoken te worden
en dat spaart het milieu. Dat maakte
drs. P. Hack. duboconsulent in Zee
land, maandagavond duidelijk voor
de Thoolse raadscommissie ruimte.
Zo pleitte hij ook voor het zodanig
plannen van huizenbouw, dat de
achterkant van de woningen op het
zuiden staat. Dat is namelijk ener
giebesparend. Goede, oude bak
steen is ook redelijk milieuvriende
lijk. Voor de isolatie is schapenwol
De grote partijen waren niet zo toe
schietelijk. „E»c isv-pot is beperkt en
we moeten keuzes maken", zei Pv-
dA-raadslid Van der Linde. „Waar lig
gen de verantwoordelijkheden?",
bracht SGP-raadslid Hoek naar voren.
Beiden wilden wel dat b. en w. met
Duine gaan praten, met name ook om
de vervuiling van 1994 te beoordelen.
aan de overzijde van de Provinciale
weg niet uitgesloten al ligt dat moei
lijk bij de provincie.
Een waterfront met woningen tussen
de voormalige haven en de Goris-
hoeksedijk aan 'een kunstmatige
kreek' met duurdere woningen komt
ook aan bod, maar ook hier zal het
college en de raad zich eerst over
moeten buigen.
Verder zou de Haven en de Markt
aantrekkelijker gemaakt kunnen wor
den. Nu hebben ze weinig uitstraling.
Het ontwerp plan voor de impuls
wordt oktober besproken in Haestin
ge, op 28 november buigt de commis
sie ruimte zich er over en kan de raad
er op 8 december over oordelen.
beter voor het milieu dan glaswol,
maar dat is wel duurder. Hack stipte
verder het nut van een centraal stof-
zuigsysteem aan.
SGP-raadslid P.W.J. Hoek stelde
voor om de mogelijkheden van
duurzame bouw in de Thoolse
woonvisie mee te nemen, waarvoor
hij steun kreeg van CU en D66.
Wethouder Van Kempen erkende
dat er in de woonvisie zeker aan
knopingspunten zitten voor duur
zaam bouwen. „Het is een proces
dat moet groeien, het moet tussen
de oren geraken. Bij de bouw van
het nieuwe gemeentehuis houden
we er ook rekening mee. o.a. met
koude- en warmtcopslag in de bo
dem."
«frWlKWWKtiPBHfl»
Wethouder F.J. Goossen zei dat er
heel minutieus met de wensen van de
burgers is omgegaan. „Er is zeer ge
detailleerd over gepraat, ja elke boom
en elke kolk is aangekruist. Als ge
meente willen we de wateroverlast
daar oplossen, het ingezakte pad
moet verbeterd worden en er dient
verlichting te komen. Een opwaarde
ring van de bestaande situatie dus. Er
is constructief overleg gevoerd en de
mensen hebben kunnen kiezen, maar
het plan Walpot is niet door iedereen
gedragen. Alles is op democratische
wijze besproken, maar de grond
maakt deel uit van de hoofdstructuur
en willen we niet verkopen. Stellin
gen zijn er niet betrokken, maar er
worden wel knopen doorgehakt", zei
wethouder Goossen.
Aarnoudse bleef kritisch. „Het gaat
er bij ons niet in dat er geen voorin
genomen oordeel bij b. en w. was",
hield het SGP-raadslid vol. „Dat
werp ik van mij", was de reactie
van Goossen.
Een soortgelijke discussie deed zich
voor bij subsidie voor de fa. Duine
in Scherpenisse, die het oude benzi
nestation wil saneren. „Er wordt
slecht gezocht naar oplossingen",
zei D66-raadslid J. van den Donker.
„Er is een omslag in het denken no
dig bij de gemeente: wat zijn er voor
mogelijkheden om de mensen te
helpen?"
Ook ABT-woordvoerder J.J. van 't
Hof vond dal het college met zo'n
Algemeen Belang Tholen vindt
dat de andere woonkernen nu aan
de beurt zijn voor woningbouw.
Met Stadszicht en Waterfront is
Tholen hard genoeg gegroeid.
„Alles wat betrekking heeft op
groei, wordt geconcentreerd in
Tholen. We spreken over de groei
kern, terwijl de raad er belang aan
hecht dat alle kernen groeien om
de leefbaarheid te kunnen waar
borgen. Ons inziens zijn nu de an
dere kernen aan de beurt."
ABT-commissielid J.J. van 't Hof
sprak maandagavond in de raads
commissie ruimte over het span
ningsveld tussen het concept-om
gevingsplan van de provincie en
de gemeentelijke beleidsplannen.
„Die opmerkingen kunnen terecht
zijn", gaf wethouder Van Kempen
toe. „Op 27 september hebben we
De op 29 december 1879 in een
molenaarsgezin in Sint-Maartens
dijk geboren kunstschilder Chris
Dijkman heeft nu ook zijn eigen
website. Op de site www.christof-
feldijkman.nl is alle informatie
over zijn leven en werk bijeen ge
bracht. Voor wie niet thuis is op het
internet zijn er door de Stichting
Christoffel informatiefolders ge
maakt, die onder andere in streek
museum De Meestoof verkrijgbaar
lijst kon de raad namelijk geen keuze
maken: de lijst die b. en w. hadden op
gesteld kon alleen vastgesteld wor
den."
B. en w. hebben Duine voor zes
maantlen uitstel gegeven om het oude
tankstation te saneren, dus tot 1 april
2006. De ondernemer uil Scherpenis
se wil echter eerst geld zien van de
gemeente. De advocaat benadrukte,
dat sanering een algemeen belang
dient. „De entree van het dorp en de
inrichting van de Spuidamstraat is ge
zichtsbepalend voor Scherpenisse."
Alleen CU, ABT en D66 wilden ten
slotte Duine op de isv-lijsl meenemen
voor subsidie in de kosten van het op
ruimen van het oude benzinestation.
De overige partijen waren tegen, maar
er was wel een meerderheid voor een
gesprek tussen b. en w. en Duine.
De gemeente stopt veel subsidie in al
lerlei bouwprojecten. In de sanering
van het terrein van slopersbedrijf Je-
roense aan de Hoendcrweg te Sint-
Annaland, waar nu koopwoningen
gebouwd worden, werd 591.000 euro
gemeenschapsgeld gestopt. Voor de
Raadhuisstraat en omgeving te Oud-
Vossemeer, waar het nieuwe dorps
huis met woonzorgcentrum moet ko
men, stelde de gemeente 423.200
euro uit de isv-pot beschikbaar. En de
Vijfhoek in Tholen, waar de drie huis
artsen, de apotheker en de fysiothera
peut in komen, krijgt een gemeentelij
ke bijdrage van 412.100 euro.
Andere subsidieprojcclen zijn: Mo
lenweg Scherpenisse 242.900 euro,
Molenstraat Poortvliet 200.000 euro,
Bloemenlaan Sint-Maartensdijk
210.000 euro, Zuiddijk Sint-Philips-
land 160.000 en voor diverse bode
monderzoeken en saneringen werd
596.000 euro subsidie betaald.
Er zijn ook kleinere bijdragen bij.
Voor drie koopwoningen aan de
Kerkcblokstraat in Sint-Annaland
betaalde de gemeente 24.200 euro
subsidie. Naar Ten Anker in Tholen
ging 25 mille en naar woningbouw
op de plaats van het vroegere wijk-
gebouw aan de Wilhelminastraat
16.600 euro.
subsidieverzoek van Duine 'negatief
omgaat.' „Je moet als gemeentebe
stuur toch trots zijn op een onderne
mer als Duine die met zijn nieuwe
tankstation een voorziening voor de
inwoners financiert. Probeer dit tot
een oplossing te brengen!"
CU-raadslid ir. W. Mol vond dat ook
de aangewezen weg. „Ga samen in
een kamertje zitten en zoek een op
lossing voor Duine."
Wethouder Heijboer zei dat het col
lege open staat voor wat er mogelijk
is. „We zijn ten allen tijde bereid om
in gesprek te gaan."
Ook bij de discussie over verbouw
van een schuur tot recreatiewoning
van dhr. Nieuwenhuize aan de
Scheldseweg in Stavenisse vonden
een aantal fracties een meer positie
ve opstelling van het college ge
wenst. „Benader het positief in
plaats van nee te omarmen. Zoek
goede argumenten en daarvoor zijn
voldoende zinvolle punten ge
noemd. want verpaupering is zon
de." Ook M.A.J. van der Linde, die
beducht was voor precedentwerking,
zei dat kijken of iets wel kan, uit
gangspunt dient te zijn bij de ge
meente. „Maar je moet van het
ruimtelijk beleid ook geen rommel
tje maken", voegde het PvdA-raads-
lid daar aan toe.
Wethouder Heijboer zei dat b. en w.
een juiste beslissing in de zaak Nieu
wenhuize hadden genomen. „We
kunnen dan wel het imago krijgen
dat het weer niet kan, maar we zijn
wel aan regels gebonden: ons eigen
bestemmingsplan en ook het de pro
vincie is het nog kortgesloten."
overleg met de provincie, we vol
gen het nauwlettend." Zijn collega
Heijboer wilde de volgende dag
van ABT concrete punten horen en
daaraan voldeed Van 't Hof via
een email. Overigens vindt ABT
het vreemd, dat het college zelf
niet in beeld heeft wat de verschil
len zijn tussen de gemeentelijke
plannen en het provinciale omge
vingsplan.
Volgens Van 't Hof wordt de re
creatie aan de westkant van het ei
land totaal niet belicht; er wordt
ook geen ontwikkelingsrichting
aangegeven. De haven van Sint-
Annaland staat nog steeds als han
delshaven vermeld, maar dat sta
tion is al een tijdje gepasseerd.
ABT constateert verder een ande
re indeling van het agrarisch ge
bied. In het omgevingsplan ziet
ABT te weinig ruimte voor klein
schalige projecten, wat toch be
langrijk is voor de leefbaarheid
van de kleine Thoolse kernen. Van
't Hof is wel tevreden met de sta
tus van groene gemeente die de
provincie in met concept-omge
vingsplan aangeeft voor Tholen.
zijn. De Stichting Christoffel houdt
zich sinds 1991 bezig met het ver
groten van de bekendheid van Dijk
man. Inmiddels zijn er drie Dijk
man-tentoonstellingen geweest, is
er een boek over hem verschenen
en twee kalenders met zijn werk.
Vorig jaar werden ook kerstkaarten
uitgebracht met zijn schilderijen.
Dijkman bleef niet lang op Tholen.
Hij woonde en werkte vooral in
Den Haag en in de Maasvallei. In
Den Haag kreeg hij onder andere
les van Willem de Zwart, de 'Haag
se Breitner' genoemd. De op 11 de
cember 1954 in Maastricht overle
den Dijkman maakte vooral
stadsgezichten en landschapstafere
len.
Het waterschap Zeeuwse Eilanden
legde de drempel vlak voor de bouw
vakvakantie aan, om het doorgaande
vrachtverkeer - waarvoor de Rool
andseweg verboden gebied is - te
ontmoedigen. „Sinds het verbod is er
nauwelijks doorgaand vrachtverkeer
meer. De vrachtwagens die er komen,
halen of brengen producten bij nabij
gelegen landbouwbedrijven", zegt
Van Gorsel. Maar personenauto's die
de route als sluipweg gebruiken, ne
men volgens hem steeds in aantal toe.
„Die gaan gewoon door, maar de ge
bruikers hebben last van de drem
pel." Boeren rijden via de Roolandse
weg van en naar hun percelen, of
verkiezen deze route boven de pro
vinciale weg om naar bijvoorbeeld de
veiling of CZAV te gaan. Ook de be
woners van de weg zaten volgens Van
Gorsel niet op een drempel te wach
ten. „Zij willen slechts dat er minder
sluipverkeer langs komt."
De verkeersdrempel is zonder over
leg geplaatst en de bezwaren van de
gebruikers worden door het water
schap gebagatelliseerd, vinden ze. In
hun brief wijzen ze erop dat septem
ber en oktober de maanden zijn dat
honderden tonnen geoogste aardap
pelen, uien, bieten, cichorei e.d. de
drempel moeten passeren. Als er
schade aan hun materiaal ontstaat
door het obstakel, zullen de boeren
het waterschap daarvoor aansprake
lijk stellen. Het voorstel van het wa
terschap om in oktober of november
een discussieavond over de maatregel
te beleggen, is voor de agrariërs te
laat. 'Voor ons is er maar één oplos
sing voor dit onzalige ding, en wel op
zo kort mogelijke termijn opruimen',
schrijven ze in hun brief. Als de
drempel weg is, willen de boeren
meedenken over andere maatregelen
om het doorgaande autoverkeer te be
perken.
De Haven in Sint-Maartensdijk vormt de entree van het centrum en heeft volgens het rapport samen met de Markt een 'matige uitstraling