breidt ui De om Kwa ie in Stri iteit te vt Overdekt zwembad is veel te duur Duine wil subsidie saneringskosten Geen rommeltje maken Boeren willen drempel uit de Roolandseweg Algemeen belang Scherpenisse gediend Duijm jr. neemt beheer over en bouwt woning op plaats kantine Na Tholen moeten dorpen nu groeien Kunstschilder Dijkman nu ook op internet Welgelegen beautiful situated Donderdag 22 september 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Eerlijk oppakken Gezichtsbepalend Dierenweitje Woonzorgcentrum Houtskeletbouw is echt duurzaam Zoek argumenten Bouwprojecten Een verkeersdrempel in de Roolandseweg bij Oud-Vos- semeer, aan de kant van de Roolandsedijk, is met name de boeren in de omgeving een doorn in het oog. Ze schreven waterschapsbestuurders onlangs een brief die vergezeld ging van 105 handtekeningen. Gisteravond drongen J.L. van Gorsel en M.A.H. van Tilbeurgh er in Middelburg bij de commissie waterkeringen en wegen op aan om het obstakel zo snel mogelijk op te ruimen. Op camping de Striene staan de stacaravans en vakantiehuisjes dicht op elkaar. Alleen de CU, ABT en D66 (5 van de 19 raadsleden) willen sanering van het oude benzinestation van de fa. A. Duine in Scherpenisse bij voor baat op de lijst van isv-suhsidie plaatsen. Wethouder Heijboer zei in ge sprek te willen blijven met Duine. maar die moet wel voldoen aan zijn verplichtingen volgens het huurcontract. Als er daarnaast vervuiling uit het verleden is blijven liggen, is de gemeente bereid 0111 sanering daarvan te bekostigen. Arie Duine, die naast het Pluimpotter- rcin een modem tankstation heeft ge bouwd, zit nog met het opruimen van zijn oude benzinestation. Daarvoor is hij al lang bezig om subsidie van de gemeente los te peuleren. Hij had ad vocaat mr. J.J.R. Albicher uit Roosen daal in de ami genomen om maan dagavond de raadscommissie ruimte te overtuigen van de billijkheid van een gemeentelijke bijdrage in de sa neringskosten van het oude benzine station aan de Spuidamstraat. De ad vocaat pleitte ervoor om de kosten die in 1994 door Duine werden uitgege ven voor sanering van de voormalige weegbrug, te vergoeden, want de weegbrug bevond zich op gemeente grond. De wand is verwijderd en af gevoerd naar de puinbreker in Nieuw- dorp. Bureau SGS Ecocare had destijds een bodemrapport gemaakt. „De weegbrug, die een publieke ver antwoordelijkheid was en is, is jaren lang gesmeerd met afgewerkte olie, waardoor bodemverontreiniging is ontstaan, die ook door Duine is ver wijderd. Als ,de vervuiler betaalt' geldt, dan was Duine niet voor de weegbrug verantwoordelijk", aldus de advocaat. Ambtenaar G.D. Roeland bracht ech ter naar voren, dat kosten die voor 2000 zijn gemaakt, niet uit de isv-pot vergoed kunnen worden. „Het rijk staat dat niet toe." De advocaat drong toch aan op een gemeentelijke bijdrage voor het op- mimen van de rcstvervuiling. „Dat is ter verbetering van de woon- en mi lieukwaliteit bij de ingang van het dorp, dus een bijdrage is redelijk en billijk. Bovendien zijn er overschotten van vorige isv-bijdragen", zei mr. Al bicher. Wethouder Van Kempen bevestigde dat, maar die zijn toegevoegd aan de pot voor de periode 2005-2009. C'DA-commissielid J. Bijl wees een subsidie voor Duine af. „Daar is ge meenschapsgeld niet voor bedoeld. Een bijdrage is dan ook een heel moeilijk verhaal." Eenzelfde mening was WD-raadslid G. Hoek toege daan. „Met gemeenschapsgeld moet je geen restanten van een ondernemer gaan opruimen. De kosten daarvan dient hij in zijn exploitatiekosten mee te nemen." Daarentegen vond CU-raadslid ir. W. Mol - 'helaas ben ik deskundig' - dat deze zaak 'eerlijk opgepakt' moest worden. Hij wilde het hele dossier zien om te beoordelen waarom in 1994 de rest niet gesaneerd is. „Het hele verhaal moet op tafel komen waarom er slechts een deelsanering is uitgevoerd. Bij de provincie kunnen wc het rapport opvragen en misschien kunnen we als gemeente wel meer doen. Aantonen wie verantwoordelijk is voor een vervuiling van voor 1994 is heel moeilijk. De beste methode is om samen in een kamertje te gaan zit ten en een oplossing te zoeken." Wethouder Heijboer verzekerde dat b. en w. ,open staan voor al wat mogelijk is.' „In het opstalrecht van het oude station staat heel duidelijk wie verant woordelijk is. De verplichtingen van Duine gaan niet verder dan het ge huurde deel. Als er zaken zijn die zijn blijven liggen, dan is de gemeente be reid die op te pakken. Maar Duine moet wel aan zijn verplichtingen vol doen, dus bodemonderzoek op de plaats van zijn oude station. Ten allen tijde zijn we ook bereid om met Dui ne in gesprek te gaan", zei Heijboer. „We willen nu al overleg", liet de ad vocaat weten. ABT-commissielid J.J. van 't Hof hoopte op een positieve insteek waar na er ook werkelijk resultaten geboekt kunnen worden. „Bij de vorige isv- Camping de Striene in Strijen- ham gaat uitbreiden. Het terrein wordt bijna twee keer zo groot. Er komen ook meer standplaat sen. Het aantal wordt uitgebreid van 100 naar 150. Dat is nodig om aan de eis voor kwaliteitsverbete ring van de gemeente te voldoen en om het terrein te kunnen ex ploiteren. Met de wensen en de belangen van de huidige vaste gasten wordt zoveel mogelijk re kening gehouden, zegt de nieuwe eigenaar/beheerder Rob Duijm uit Tholen. In oktober wordt met de bouw van de beheerderswoning van het gezin Duijm begonnen. Rob Duijm is de zoon van de oprichter A. Duijm uil Halsteren die de camping oprichtte. Duijm jr. heeft twee stukken land aangekocht om meer ruimte te kun nen maken voor de gasten op het ter rein dat langs de dijk van de Oostcr- schcide loopt. De nieuwe woning komt te staan op de plaats van de kantine. „Mijn vader wilde zich terugtrek ken, maar om de camping dan zo te laten zoals hij nu is, is niet mijn be doeling. Ik heb gesprekken met de gemeente en het waterschap ge voerd. De gemeente gaf vorig jaar al aan dat er een kwaliteitsverbetering plaats zou moeten vinden. Voor de brandveiligheid moet er meer af stand komen tussen de caravans en vakantiehuisjes. En voor het onder houd van de sloot is ook meer ruim te nodig. De camping moet ruimer worden opgezet en geschikt ge maakt voor meerdere doelgroepen. Het gaat dan voornamelijk om toe ristisch kamperen." Op De Striene staan nu 55 stacara vans en 50 vakantiehuisjes. Straks moeten ook passanten er een plekje kunnen vinden. Om het plan te verwezenlijken is er meer grond nodig. Dat is inmiddels geregeld. Duijm kocht een stuk grond aangrenzend aan de camping aan de oostkant van het perceel (er groeit nu maïs), en het perceel dat tussen de camping en de Van der Slikkeweg en de Havenweg ligt. „Nu is het zaak dat het bestem mingsplan wordt gewijzigd. Van landbouw naar recreatie." Duijm huurt bovendien de dijkper- celen en de bolenhclling in het klei ne haventje van het gehucht. „De ligging van de camping is uniek. Met de passantenplaatsen komt er meer dynamiek, maar de rust en de ruimte moet in stand blijven." Nu de kantine plaats moet maken voor de bchcerderswoning, ver dwijnt het centrale ontmoetingspunt. Maar volgens Duijm komt er zeker een andere kantine - met receptie - voor terug. „Dat is ook de wens van de gasten." Dat bleek uit een enquê te onder de gasten. In verband met de exploitatie van het recreatieoord en de grotere di versiteit wil Duijm onderzoeken of het mogelijk is om ook een aantal VERVOLG VAN ALLIED Het bedrijf kon in korte tijd worden gebouwd. Koos Heijboer had er op gewezen dat er dankzij de 'profes sionele inbreng van de ambtena ren' de benodigde vergunningen snel konden worden geregeld. Nuis bedankte zijn personeel daarvoor. „Af en toe hoor je juist het tegen overgestelde. Nu is bewezen dat het ook mogelijk is om bedrijven te helpen door het doolhof van inge wikkelde en soms tegenstrijdige re gelgeving en beleid." Hij benadrukte dat het van groot belang is dat de ondersteuning van de gemeente aan bedrijven beter kan dan nu het geval is. „Anders verliezen ondernemers hun belang stelling. Tijd is voor hen geld." Nuis hoopte dat de snelle en ener gieke manier van werken vastge houden kan worden en tot de stan daardprocedure gaat behoren. „Dat is goed voor de handel en in dustrie maar ook voor ons." De burgemeester schelste in het kort de voorgeschiedenis. Op 20 augus tus vorig jaar kreeg het bedrijf op tie op de grond, binnen twee maanden kon de grond worden overgedragen. Hij vergeleek het met de populaire reclame ,Dat is snel, het lijkt Overtoom wel.' Met de vestiging van het Amcri- t luxere vakantiebungalows te bou wen op het perceel langs de Haven weg. „Daar zal dan gekeken worden naar streekgebonden bouwstijl. Het kan de vitaliteit van Slrijenham ten goede komen en ook kunnen we daarmee aan seizocnsverlenging doen." Duijm is wel genoodzaakt de cam ping ruimer op te zetten omdat de ei sen van de brandweer strenger zijn geworden. „Er komt binnenkort een inspectie. Er zijn heel wat knelpun ten. Er staan huisjes en caravans op minder dan drie meter van elkaar en dat is de minimale afstand die geëist wordt. Veiligheid is ook veel waard." Nu bedraagt de kavelgrootte per standplaats tussen de 110 en 160 vierkante meter, dat moet straks 300 m2 worden. „Dat betekent niet dat elke kavel zo groot hoeft te zijn. Er kunnen op sommigen plaatsen ook stukjes groen komen waardoor het ook minder dicht wordt." De vaste gasten op De Striene be- kaanse bedrijf hoopt de gemeente een trend te hebben gezet. Nuis zou dan ook graag een variant op de reclame van het verhuisbedrijf willen maken: „Dat is snel, het lijkt Allied Mineral Products Euro pe wel." Nuis wenste het bedrijf veel succes en sprak de hoop uit dat er ook weer snel gesproken kan worden over een verdere uitbreiding aan de Energieweg. „Het industrieter rein heet Welgelegen, it means beautiful situated. „Ik hoop dat uw bedrijf decennia lang hier op Wel gelegen blijft. Voor de voorspoed van uw bedrijf en voor de mensen van Tholen die hier werken en kunnen werken." Behalve Nuis sprak ook Tabor, hoofdaannemer C. de Jong, direc teur P. Skoog van de Zweedse ves tiging en de algemeen directeur J. L. Turner van de vestiging in de VS. Na het officiële gedeelte kon den de gasten het bedrijf bezichti gen. De opening werd verder luis ter bijgezet door een draaiorgel in de hal van het gloednieuwe bedrijf aan de Energieweg. Ambulance. De stichting regionale ambulance voorziening Zeeland krijgt 19.981.60 euro subsidie van de provincie voor het project ken niscentrum ambulancezorg. staan voor ongeveer de helft uit Bel gen, ongeveer 40 procent is Neder lander, de overigen zijn Duitsers en Zwitsers. Het verloop is klein. Jaar lijks veranderen ongeveer vijf cara vans van eigenaar. „De meesten staan er gemiddeld twintig jaar, de sfeer is dan ook goed en zeer ge moedelijk." Duijm houdt de gasten via nieuwsbrieven op de hoogte van de ontwikkelingen. De nieuwe eigenaar bleef via zijn vader op de hoogte van het reilen en zeilen op de Striene maar kwam al leen in zijn jeugdjaren in Strijen- ham. „Als kleine jongen kwam ik wel hier, maar ik ben er al jaren am per geweest. Er staan nu nog mensen uit de tijd dat ik vijftien was en die ik nog ken." Pas volgend jaar komt er volgens hem meer duidelijkheid over hoe het VERVOLG VAN IMPULS Voor de bestemming van het ge meentehuis in Sint-Maartensdijk wordt nog steeds met een investeer der gesproken nadat M. de Coninck van de Gouden Leeuw in Scherpenis se afzag van de overname om er een hotel-restaurant van te maken. Goos- sen kon er maandagavond nog niets over zeggen. Voor Haestinge moet meer gebeuren dan alleen het wegwerken van ach terstallig onderhoud en het opknap pen van het gebouw. Voor 2007 is er 2,5 miljoen euro vrijgemaakt. Vereni gingen (zoals Euterpe) moeten er ook onderdak kunnen vinden. Bewoners hebben ook gevraagd naar een over dekt zwembad. Maar dat is te duur. Uitgaande van een wedstrijd- en in- structicbad. met kleedruimte en re ceptie, is er een investering van 3 mil joen euro. Met 50.000 bezoekers, plus horcca-inkomslen moet de ge meente jaarlijks 1 of 2 ton bijdragen. Als er minder bezoekers komen neemt het tekort toe. Dal is voor de gemeente niet op te brengen. Het kan alleen als het uit andere projecten kan worden betaald. Dat geldt echter ook voor het huis vesten van de andere verenigingen in Haestinge. Zeker voor clubs die extra ruimte nodig hebben. Het kost veel om alle verenigingen er in onder te brengen, zo concludeert het advies bureau. Het zou alleen kunnen als er terrein precies zal worden ingevuld. "Wel is duidelijk is dat de bezetting van de strook onder aan de zeedijk verdund zal worden." Het wordt geen compleet nieuw park zoals de Krabbenkreek in Sint- Annaland waar zoveel om te doen is geweest, benadrukt Duijm. „Nee, mijn vader is heel blij dat ik het voortzet. Anders zou het mogelijk naar een projectontwikkelaar gaan die de boel platrijdt en er chalets op zet. Dat is zeker niet de insteek. Met mijn zonen wordt het de derde gene ratie Duijm die op de Striene komt." De camping is volgens Duijm zo'n veertig jaar oud. Zijn vader begon met de verhuur van bootjes: roei- zeil- en motorbootjes. „Maar dat op andere projecten winst wordt 'af geroomd.' Ook het vlot trekken van de kinder- boerderij/heemtuin en het multifunc tioneel centrum aan de Kastclijnsweg wordt genoemd. Volgens het rapport zouden er jaarlijks 12.000 bezoekers komen. Dat is 33 per dag. Door het opzetten van activiteiten moet er ook geld voor de exploitatie binnenko men. Inmiddels is daar overeenstem ming over. Verder zal een projectontwikkelaar kijken naar de aanleg van een golf baan op een perceel in de Scherpenis- scpolder. De baan is onder meer be doeld voor de lokale bevolking en toeristen. De kosten van het onderzoek worden geschat op 25.000 euro, die van de aanleg op 'enkele miljoenen.' Het rapport gaat uitvoerig in op de vestiging van een discounter (Lidl of Aldi). Het adviesbureau is gevraagd een oplossing te geven. Maar dat is niet eenvoudig omdat er aan beide lo caties (Sportlaan voor Aldi en Markt voor Lidl) voor- en nadelen kleven. Buck speelt de bal weer terug aan de politiek. Inmiddels heef Lidl het pand van Van Houte gekocht. In Scherpenisse sluit de enige super markt. Maar voor het behoud van le vendigheid van het dorp en voor ou deren zou het mogelijk moeten zijn liep niet echt. Om meer mensen aan te trekken is hij de camping begon nen. Dat is wel goed aangeslagen. Toen heeft hij de bootjes opge- ruimd."De camping ligt in een voor malige karreveld. Duijm is nu productiemanager bij Philips in Roosendaal, maar was daarvoor jarenlang werkzaam voor het bedrijf in Drachten. Daarvoor zat hij enkele jaren in de koopvaar dij. Met zijn vrouw Hanneke en de drie zonen Daan, Luuc en Joost kwam hij in augustus in Tholen wo nen. Het is nu wachten op het wijzigen van het bestemmingsplan. De Gront- mij en het adviesbureau RBOl uit Middelburg maken een voorontwerp voor De Striene om het geheel te toetsen aan de richtlijnen van de pro vincie. er de dagelijkse boodschappen te blij ven doen. Gezocht moet worden naar een combinatie met een bestaande winkel/benzinestation of het onder te brengen in het woonzorgcentrum. Extra woningbouw voor beide dor pen kan ook helpen voorzieningen in stand te houden of te verbeteren. In de komende tien jaar zouden er in Sint-Maartensdijk 190 woningen bij moeten komen, in Scherpenisse 50. Over de plaats van een woonzorgcen trum met 15 woningen is nog geen besluit genomen. In de smalstad zouden nog eens 250 extra woningen moeten worden ge bouwd, aan de noord west- en noord oostkant. Ook wordt woningbouw Houtskeletbouw is een vorm van goedkoper duurzaam bouwen. In de fundering hoeven namelijk veel minder kosten gestoken te worden en dat spaart het milieu. Dat maakte drs. P. Hack. duboconsulent in Zee land, maandagavond duidelijk voor de Thoolse raadscommissie ruimte. Zo pleitte hij ook voor het zodanig plannen van huizenbouw, dat de achterkant van de woningen op het zuiden staat. Dat is namelijk ener giebesparend. Goede, oude bak steen is ook redelijk milieuvriende lijk. Voor de isolatie is schapenwol De grote partijen waren niet zo toe schietelijk. „E»c isv-pot is beperkt en we moeten keuzes maken", zei Pv- dA-raadslid Van der Linde. „Waar lig gen de verantwoordelijkheden?", bracht SGP-raadslid Hoek naar voren. Beiden wilden wel dat b. en w. met Duine gaan praten, met name ook om de vervuiling van 1994 te beoordelen. aan de overzijde van de Provinciale weg niet uitgesloten al ligt dat moei lijk bij de provincie. Een waterfront met woningen tussen de voormalige haven en de Goris- hoeksedijk aan 'een kunstmatige kreek' met duurdere woningen komt ook aan bod, maar ook hier zal het college en de raad zich eerst over moeten buigen. Verder zou de Haven en de Markt aantrekkelijker gemaakt kunnen wor den. Nu hebben ze weinig uitstraling. Het ontwerp plan voor de impuls wordt oktober besproken in Haestin ge, op 28 november buigt de commis sie ruimte zich er over en kan de raad er op 8 december over oordelen. beter voor het milieu dan glaswol, maar dat is wel duurder. Hack stipte verder het nut van een centraal stof- zuigsysteem aan. SGP-raadslid P.W.J. Hoek stelde voor om de mogelijkheden van duurzame bouw in de Thoolse woonvisie mee te nemen, waarvoor hij steun kreeg van CU en D66. Wethouder Van Kempen erkende dat er in de woonvisie zeker aan knopingspunten zitten voor duur zaam bouwen. „Het is een proces dat moet groeien, het moet tussen de oren geraken. Bij de bouw van het nieuwe gemeentehuis houden we er ook rekening mee. o.a. met koude- en warmtcopslag in de bo dem." «frWlKWWKtiPBHfl» Wethouder F.J. Goossen zei dat er heel minutieus met de wensen van de burgers is omgegaan. „Er is zeer ge detailleerd over gepraat, ja elke boom en elke kolk is aangekruist. Als ge meente willen we de wateroverlast daar oplossen, het ingezakte pad moet verbeterd worden en er dient verlichting te komen. Een opwaarde ring van de bestaande situatie dus. Er is constructief overleg gevoerd en de mensen hebben kunnen kiezen, maar het plan Walpot is niet door iedereen gedragen. Alles is op democratische wijze besproken, maar de grond maakt deel uit van de hoofdstructuur en willen we niet verkopen. Stellin gen zijn er niet betrokken, maar er worden wel knopen doorgehakt", zei wethouder Goossen. Aarnoudse bleef kritisch. „Het gaat er bij ons niet in dat er geen voorin genomen oordeel bij b. en w. was", hield het SGP-raadslid vol. „Dat werp ik van mij", was de reactie van Goossen. Een soortgelijke discussie deed zich voor bij subsidie voor de fa. Duine in Scherpenisse, die het oude benzi nestation wil saneren. „Er wordt slecht gezocht naar oplossingen", zei D66-raadslid J. van den Donker. „Er is een omslag in het denken no dig bij de gemeente: wat zijn er voor mogelijkheden om de mensen te helpen?" Ook ABT-woordvoerder J.J. van 't Hof vond dal het college met zo'n Algemeen Belang Tholen vindt dat de andere woonkernen nu aan de beurt zijn voor woningbouw. Met Stadszicht en Waterfront is Tholen hard genoeg gegroeid. „Alles wat betrekking heeft op groei, wordt geconcentreerd in Tholen. We spreken over de groei kern, terwijl de raad er belang aan hecht dat alle kernen groeien om de leefbaarheid te kunnen waar borgen. Ons inziens zijn nu de an dere kernen aan de beurt." ABT-commissielid J.J. van 't Hof sprak maandagavond in de raads commissie ruimte over het span ningsveld tussen het concept-om gevingsplan van de provincie en de gemeentelijke beleidsplannen. „Die opmerkingen kunnen terecht zijn", gaf wethouder Van Kempen toe. „Op 27 september hebben we De op 29 december 1879 in een molenaarsgezin in Sint-Maartens dijk geboren kunstschilder Chris Dijkman heeft nu ook zijn eigen website. Op de site www.christof- feldijkman.nl is alle informatie over zijn leven en werk bijeen ge bracht. Voor wie niet thuis is op het internet zijn er door de Stichting Christoffel informatiefolders ge maakt, die onder andere in streek museum De Meestoof verkrijgbaar lijst kon de raad namelijk geen keuze maken: de lijst die b. en w. hadden op gesteld kon alleen vastgesteld wor den." B. en w. hebben Duine voor zes maantlen uitstel gegeven om het oude tankstation te saneren, dus tot 1 april 2006. De ondernemer uil Scherpenis se wil echter eerst geld zien van de gemeente. De advocaat benadrukte, dat sanering een algemeen belang dient. „De entree van het dorp en de inrichting van de Spuidamstraat is ge zichtsbepalend voor Scherpenisse." Alleen CU, ABT en D66 wilden ten slotte Duine op de isv-lijsl meenemen voor subsidie in de kosten van het op ruimen van het oude benzinestation. De overige partijen waren tegen, maar er was wel een meerderheid voor een gesprek tussen b. en w. en Duine. De gemeente stopt veel subsidie in al lerlei bouwprojecten. In de sanering van het terrein van slopersbedrijf Je- roense aan de Hoendcrweg te Sint- Annaland, waar nu koopwoningen gebouwd worden, werd 591.000 euro gemeenschapsgeld gestopt. Voor de Raadhuisstraat en omgeving te Oud- Vossemeer, waar het nieuwe dorps huis met woonzorgcentrum moet ko men, stelde de gemeente 423.200 euro uit de isv-pot beschikbaar. En de Vijfhoek in Tholen, waar de drie huis artsen, de apotheker en de fysiothera peut in komen, krijgt een gemeentelij ke bijdrage van 412.100 euro. Andere subsidieprojcclen zijn: Mo lenweg Scherpenisse 242.900 euro, Molenstraat Poortvliet 200.000 euro, Bloemenlaan Sint-Maartensdijk 210.000 euro, Zuiddijk Sint-Philips- land 160.000 en voor diverse bode monderzoeken en saneringen werd 596.000 euro subsidie betaald. Er zijn ook kleinere bijdragen bij. Voor drie koopwoningen aan de Kerkcblokstraat in Sint-Annaland betaalde de gemeente 24.200 euro subsidie. Naar Ten Anker in Tholen ging 25 mille en naar woningbouw op de plaats van het vroegere wijk- gebouw aan de Wilhelminastraat 16.600 euro. subsidieverzoek van Duine 'negatief omgaat.' „Je moet als gemeentebe stuur toch trots zijn op een onderne mer als Duine die met zijn nieuwe tankstation een voorziening voor de inwoners financiert. Probeer dit tot een oplossing te brengen!" CU-raadslid ir. W. Mol vond dat ook de aangewezen weg. „Ga samen in een kamertje zitten en zoek een op lossing voor Duine." Wethouder Heijboer zei dat het col lege open staat voor wat er mogelijk is. „We zijn ten allen tijde bereid om in gesprek te gaan." Ook bij de discussie over verbouw van een schuur tot recreatiewoning van dhr. Nieuwenhuize aan de Scheldseweg in Stavenisse vonden een aantal fracties een meer positie ve opstelling van het college ge wenst. „Benader het positief in plaats van nee te omarmen. Zoek goede argumenten en daarvoor zijn voldoende zinvolle punten ge noemd. want verpaupering is zon de." Ook M.A.J. van der Linde, die beducht was voor precedentwerking, zei dat kijken of iets wel kan, uit gangspunt dient te zijn bij de ge meente. „Maar je moet van het ruimtelijk beleid ook geen rommel tje maken", voegde het PvdA-raads- lid daar aan toe. Wethouder Heijboer zei dat b. en w. een juiste beslissing in de zaak Nieu wenhuize hadden genomen. „We kunnen dan wel het imago krijgen dat het weer niet kan, maar we zijn wel aan regels gebonden: ons eigen bestemmingsplan en ook het de pro vincie is het nog kortgesloten." overleg met de provincie, we vol gen het nauwlettend." Zijn collega Heijboer wilde de volgende dag van ABT concrete punten horen en daaraan voldeed Van 't Hof via een email. Overigens vindt ABT het vreemd, dat het college zelf niet in beeld heeft wat de verschil len zijn tussen de gemeentelijke plannen en het provinciale omge vingsplan. Volgens Van 't Hof wordt de re creatie aan de westkant van het ei land totaal niet belicht; er wordt ook geen ontwikkelingsrichting aangegeven. De haven van Sint- Annaland staat nog steeds als han delshaven vermeld, maar dat sta tion is al een tijdje gepasseerd. ABT constateert verder een ande re indeling van het agrarisch ge bied. In het omgevingsplan ziet ABT te weinig ruimte voor klein schalige projecten, wat toch be langrijk is voor de leefbaarheid van de kleine Thoolse kernen. Van 't Hof is wel tevreden met de sta tus van groene gemeente die de provincie in met concept-omge vingsplan aangeeft voor Tholen. zijn. De Stichting Christoffel houdt zich sinds 1991 bezig met het ver groten van de bekendheid van Dijk man. Inmiddels zijn er drie Dijk man-tentoonstellingen geweest, is er een boek over hem verschenen en twee kalenders met zijn werk. Vorig jaar werden ook kerstkaarten uitgebracht met zijn schilderijen. Dijkman bleef niet lang op Tholen. Hij woonde en werkte vooral in Den Haag en in de Maasvallei. In Den Haag kreeg hij onder andere les van Willem de Zwart, de 'Haag se Breitner' genoemd. De op 11 de cember 1954 in Maastricht overle den Dijkman maakte vooral stadsgezichten en landschapstafere len. Het waterschap Zeeuwse Eilanden legde de drempel vlak voor de bouw vakvakantie aan, om het doorgaande vrachtverkeer - waarvoor de Rool andseweg verboden gebied is - te ontmoedigen. „Sinds het verbod is er nauwelijks doorgaand vrachtverkeer meer. De vrachtwagens die er komen, halen of brengen producten bij nabij gelegen landbouwbedrijven", zegt Van Gorsel. Maar personenauto's die de route als sluipweg gebruiken, ne men volgens hem steeds in aantal toe. „Die gaan gewoon door, maar de ge bruikers hebben last van de drem pel." Boeren rijden via de Roolandse weg van en naar hun percelen, of verkiezen deze route boven de pro vinciale weg om naar bijvoorbeeld de veiling of CZAV te gaan. Ook de be woners van de weg zaten volgens Van Gorsel niet op een drempel te wach ten. „Zij willen slechts dat er minder sluipverkeer langs komt." De verkeersdrempel is zonder over leg geplaatst en de bezwaren van de gebruikers worden door het water schap gebagatelliseerd, vinden ze. In hun brief wijzen ze erop dat septem ber en oktober de maanden zijn dat honderden tonnen geoogste aardap pelen, uien, bieten, cichorei e.d. de drempel moeten passeren. Als er schade aan hun materiaal ontstaat door het obstakel, zullen de boeren het waterschap daarvoor aansprake lijk stellen. Het voorstel van het wa terschap om in oktober of november een discussieavond over de maatregel te beleggen, is voor de agrariërs te laat. 'Voor ons is er maar één oplos sing voor dit onzalige ding, en wel op zo kort mogelijke termijn opruimen', schrijven ze in hun brief. Als de drempel weg is, willen de boeren meedenken over andere maatregelen om het doorgaande autoverkeer te be perken. De Haven in Sint-Maartensdijk vormt de entree van het centrum en heeft volgens het rapport samen met de Markt een 'matige uitstraling

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 13