Tholen en Schouwen
samen 1 rekenkamer
Taalspelletjes
Schilderen op grote hoogte
Vooral ouderen maken al werk van
het kenteken voor brom- of snorfiets
Veel overleg nodig
wegsleepregeling
Stopzetten subsidie
SGP onrechtvaardig
Registratie en aanschaf vergen ongeveer zeventig euro
Bintje 14 cent
KENTEKENPLAAT
VERPLICHT
Donderdag 15 september 2005
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Controle van het gemeentelijk beleid
Verzoeken derden
Jongeren haasten zich niet om een kenteken aan te vra
gen voor hun brommer of scooter. Sinds 1 september kan
dat. „Tot nog toe heb ik alleen ouderen gehad", zegt
John van der Zande. De Oud-Vossemeerse rijwielhande
laar is het enige erkende schouwbedrijf in de gemeente
Tholen. Vanaf 1 januari 2007 mogen brommers, brom-
mobielen, scooters, snorfietsen en elektrische steppen
niet meer zonder kentekenplaat op de openbare weg ko
men.
Postkantoor
Beter imago
Excuses aan ABT voor late antwoord
Na het vaststellen van de wegsleepverordening door de
gemeenteraad moest nog het nodige geregeld en afge
sproken worden. Daarom is de verordening nog altijd
niet van kracht. Burgemeester en wethouders hopen de
zaak in het laatste kwartaal van dit jaar af te ronden, ant
woorden ze op vragen van de ABT-raadsfractie.
Houtopstand
Mevr. Boxhoorn-Urbanus uit Tholen-
Mevr. A. Boxhoorn-Urbanus uit Tholen neemt het in een
discussierubriek van dagblad Trouw op voor de SGP.
„Formeel zal de rechter wel gelijk hebben. Maar waarom
heb ik dan toch het gevoel dat hier iets onrechtvaardigs
gebeurt?", zo vraagt ze zich af.
Gebruiksvergunning
niet-bouwwerk
flink goedkoper
OP
BROMMER EN SCOOTER
WORDT
Tweewielerservice van der Zande
Tholen en Schouwen-Duiveland zetten samen één rekenkamercommis
sie op. Dit driemanschap moet onderzoek doen naar de (maatschappe
lijke) effecten van het gemeentelijk beleid, naar de doelmatigheid,
rechtmatigheid en doeltreffendheid van het beheer door en de organi
satie van de gemeente, alsmede van gesubsidieerde instellingen. Beide
gemeenten leggen er volgend jaar 1,20 euro per inwoner voor op tafel.
De rekenkamer is bedoeld om de zoekscapaciteit in te kopen in West-
controlerende taak van de gemeente
raad te versterken. Op 1 januari a.s.
moet iedere gemeente een dergelijke
instelling hebben. Tholen en Schou
wen hebben besloten om dat samen
te doen. Veere was er aanvankelijk
ook bij betrokken, maar koos uitein
delijk voor een eigen rekenkamer.
De gemeenteraad van Schouwen-
Duiveland ging drie weken geleden
met de samenwerking akkoord, de
Thoolse raad neemt over twee weken
een besluit. Uitgangspunt van de sa
menwerking is, dat het door elk van
de gemeenten beschikbaar gestelde
budget wordt gebruikt voor onder
zoek ten behoeve van die gemeente.
De gezamenlijke rekenkamercom
missie gaat drie leden tellen, waaron
der de voorzitter. Er zullen externe
leden gezocht worden, waarvoor bei
de gemeenten een selectiecommissie
vormen. De Thoolse raad wijst daar
voor twee fractievoorzitters aan. De
leden van de rekenkamercommissie
moeten over specialistische kennis
beschikken (werk- en denkniveau
minimaal hbo). Gezien het beperkte
budget dat beschikbaar is - Tholen
moet nog 4800 euro bij ramen omdat
het bedrag in de concept-begroting
2006 niet toereikend is - wordt over
wogen om het secretariaat en onder-
Brabant.
De rekenkamercommissie stelt jaar
lijks zelf een onderzoeksprogramma
op en legt dat voor aan de gemeente
raad. De gemeenteraad kan een ver
zoek doen om een bepaald onder
zoek in te stellen. Maar ook andere
gemeentelijke bestuursorganen als
mede inwoners van en organisaties
in de gemeente kunnen de rekenka
mercommissie attenderen op onder
zoeksonderwerpen
De commissie krijgt de bevoegdheid
om inlichtingen in te winnen bij alle
leden van een gemeentelijk bestuurs
orgaan, bij alle ambtenaren, bij be
sturen en directies van openbare li
chamen en gemeenschappelijke
organen waarin de gemeente deel
neemt, bij gesubsidieerde instellin
gen of instellingen die een lening of
garantie van de gemeente ontvangen,
bij vennootschappen waarvan de ge
meente minstens 50% van de aande
len bezit en bij rechtspersonen die
een wettelijke taak uitvoeren die
wordt betaald met gemeenschaps
geld. Vergaderingen van de rekenka
mercommissie zijn niet openbaar,
haar rapporten - bedoeld voor de ge
meenteraad - wél. Als bepaalde be
langen in het geding zijn (genoemd
in artikel 10 van de Wet Openbaar
heid Bestuur), kan echter ook een
rapport als geheim aangemerkt wor
den.
Door H. Venekamp
In januari 2003 kreeg onze dochter
een zoon, onze eerste kleinzoon. In
juli 2003 kreeg onze zoon een doch
ter, onze eerste kleindochter. Beide
blije feiten vonden overigens plaats
in eendrachtige samenwerking met
onze eerste en enige schoonzoon en
schoondochter.
We zijn nu ruim 2 jaar verder en dat
betekent dat kleindochter en klein
zoon steeds meer begrijpelijke taal
gaan gebruiken. Opzettelijk heb ik
de volgorde nu omgedraaid omdat
Mare sneller ter tale was en nog is
dan Tiemen.
Het is in de ontwikkeling van kinde
ren geen uitzonderlijk fenomeen,
dat meisjes op dat punt wat vroeger
zijn dan jongens. Mare heeft zich
zelf daardoor op 2-jarige leeftijd
een plaatsje veroverd op een reeds
vol kinderschooltje op Curasao,
waar ze nu woont.
Dat ging zo: tijdens het 'sollicitatie
gesprek' dat haar ouders hadden
met de directrice zag zij boven het
hoofd van deze beslisser een wand
plaat hangen met afbeeldingen van
vogels en vissen op Curasao. Op ei
gen initiatief en waarschijnlijk om
dat het gesprek haar verveelde, ging
ze deze dieren van de juiste naam
voorzien. Soms een Engelse, soms
een Papiamentse en soms een Ne
derlandse, want ze krijgt daar over
zee veel te horen en het SEAQUA-
RIUM bij Willemstad is een door
haar graag en veel bezocht evene
ment.
Deze kennis van de Cura^aose fau
na maakte een zo grote indruk op de
schoolleiding, die wegens plaatsge
brek al aan een afwijzend verhaal
begonnen was, dat haar toch een ze
teltje in het jongste klasje werd aan
geboden. Zelf is ze daar overigens
niet altijd even gelukkig mee, want
met mamma aan en in zee is eigen
lijk veel leuker.
Voorlopig vertoont Tiemen meer
ruimtelijk dan taalinzicht, wat zich
uit in het feilloos in elkaar passen
van houten legpuzzels van meer dan
50 stukjes, waarmee hij veel bewon
dering wekt bij leeftijdgenootjes en
leidsters op de crèche. En ook zijn
stuurmanskunst op de driewieler is
geweldig, zowel in de voor- als ach
teruit. Zijn belangstelling voor au
to's, treinen, vliegtuigen en vooral
tractoren is veel groter dan voor die
ren, waardoor er nogal eens een dis
cussie met zijn opa ontstaat, wan
neer hij in het fietsstoeltje aan het
stuur gezeten, rondrijdend in de
groene, waterrijke omgeving van
Utrecht, meer aandacht heeft voor
de zoveelste trekker voor een wagen
met pakken hooi, dan voor de boven
zijn hoofd zwevende ooievaar, die
volgens zijn opa veel mooier en ze
ker zeldzamer is in deze contreien.
„Kijk Tiemen, een ooievaar, mooi
hè!"
„Neu, tjekke gaat jije!" Want ook
de r wil nog niet ejg.
Ik kan mij nu al verheugen op de
tijd dat onze kleinkinderen niet al
leen kunnen luisteren en praten,
maar ook lezen en schrijven, want
dan kan ik een heel scala van zelf
gemaakte taalspelletjes op hen los
laten. En dan maar hopen, dat ze dat
nog leuk vinden ook.
Maar in al die jaren voor de klas,
heb ik nogal wat van die spelletjes
op mijn leerlingen uitgetest en mijn
ervaringen op dat punt versterken
het idee bij mij, dat velen dit soort
raadsels interessant vinden en als ze
de gang van zaken eenmaal door
hebben, er enthousiast op ingaan.
Daarom, en om uit te vinden of daar
ook bij volwassen lezers van de
Eendrachtbode belangstelling voor
is, besloot ik mijn laatste stuk over
o.a. de visarenden in voormalig
Oost-Duitsland met een vijftal cryp
tische omschrijvingen van dieren,
die in het genoemd artikel voorkwa
men. Nu waren dat er nogal wat,
dus zo gemakkelijk was het nu ook
weer niet, maar tot mijn genoegen
heeft toch een aardig aantal lezers
oplossingen ingezonden voor de
sluitingsdatum van 1 september. Ze
ker wanneer je bedenkt dat door va
kanties een aantal trouwe lezers van
het blad afwezig was. Gelukkig gaat
het bij de meesten om het spel en
niet om de knikkers en de eervolle
vermelding van alle goede oplossers
is ook al een prijs op zich. Maar
eerst, om het geheugen even op te
frissen, herhalen we even de 5 cryp
tische omschrijvingen en geven we
de oplossing met daarbij de verkla
ring van die oplossing.
1Als het er meer dan één is, zijn
ze opgebouwd uit pasgevangen
platvis en paling: AALSCHOL
VERS. Immers paling=aal; plat-
vis=(hier) schol; pasgevangen=vers:
aalscholvers.
2. Bij onze oosterburen schijnt hij
heel zwaar te zijn. BLEI. Immers
onze oosterburen spreken Duits,
heel zwaar is loodzwaar. Het Duitse
woord voor lood is Blei en dat
schrijf je net als de Nederlandse vis-
sennaam blei.
3. Een groepje bij elkaar lijkt op
slim schoeisel. LEPELAARS. Im
mers als je de vogelnaam in tweeën
deelt, staat er lepe laars. Slim=leep;
laars is een soort schoeisel, samen
dus meer dan 1 lepelaar. Ik heb hier
bij ook nog gedacht aan een andere
omschrijving voor dezelfde vogel-
groep, namelijk bestekdeel+achter-
uitgang, waarbij de breuk in het
woord 1 letter verderop komt te lig
gen.
4. Zijn het er meer, dan zijn het
reisdocumenten voor kippenhok en
naaldboom. VISARENDEN. Im
mers een soort reisdocument is een
visum, meervoud visa, dat komt te
staan voor ren (kippenren) en den
(hier) naaldboom, dus visa ren den.
Logisch toch?
5. Wat is het nu dan? Dit was de
moeilijkste voor de meesten en kon
ook alleen maar gevonden worden
in de wetenschap, dat de oplossing
in het artikel als dier genoemd moest
zijn. Bovendien was een behulpza
me aanwijzing, dat de oplossingen
in alfabetische volgorde zouden
staan. Aangezien VISAREN- DEN
met een V begint, bleven alleen de
W, de X, de Y en de Z over. Eigen
lijk ging het dus alleen nog om de W
en de Z. In het stuk kwamen met W
en Z voor: wild zwijn, wasbeer,
wouw, zeug en zeearend. En dus
was de oplossing WASBEER. Im
mers was beer. Als het eerst een beer
was, wat is het nu dan? Het grapje
zit in het feit dat het woord 'was' in
het Nederlands meer dan één bete
kenis heeft, het is een homoniem en
daar kun je mee spelen.
Er waren vier inzenders met deze
vijf goede oplossingen. Dat waren
in alfabetische volgorde: Jan Fond-
se, Eef de Jonge, mevr. De Kam-
Schippers, Cees Zuidweg.
Alle inzenders hadden de aalschol
vers, de lepelaars en de visarenden
'gespot'; de fouten zaten afwisselend
bij hen in de blei, die voor een kraan
vogel werd aangezien en de wasbeer,
die voor een wouw, een zeearend of
een zoo werd gehouden. Naar dat
laatste dier ben ik ook heel benieuwd.
Een van de inzenders met alle vijf
goed, had zijn oplossing al om 10.34
uur op de dag van verschijnen ge
maild. Anderen hadden de krant toen
nog niet eens in de bus. Hij vond het
een goede manier om iemand te
'dwingen' het artikel te lezen. Zo had
ik het nog niet gezien, maar ik vond
het wel een leuk experiment, dat voor
mij voor herhaling vatbaar is.
Om uit de vier goede inzendingen
een winnaar te kunnen aanwijzen, ge
ven we een nieuw cryptogram op:
Dit hulpmiddel voor de tandarts ont
staat, doordat een deel van een her
kauwer alles door elkaar husselt.
De oplossing kunt u voor 1 oktober
sturen naar: redactie @eendrachtbo-
de.nl of Eendrachtbode, Postbus 5,
Jacco van der Kleijn schilderde de Grote Kerk met behulp van een hoogwerker.
Aan de Grote Kerk in Tholen wordt onder
houdswerk uitgevoerd. Schilder Jacco van
der Kleijn had vorige week een hoogwerker
nodig om de vensterluiken en de eikenhouten
lijsten bij de dakgoten te kunnen behandelen.
„De werkhoogte is 24 tot 26 meter", legt de
Tholenaar uit die een kleine twee jaar gele
den een eigen schilder- en onderhoudsbedrijf
begon. Hij is voor deze klus ingeschakeld
door aannemer Huurman. Via de Regentes-
sestraat, waar een hek moest worden verwij
derd, kon de 2,5 meter brede en 17 ton we
gende hoogwerker op het terrein bij de kerk
komen. Het verplaatsen van de machine
rondom het kerkgebouw - hij staat op rijpla
ten - is bewerkelijk. Maar het stelt Van der
Kleijn in de gelegenheid om de luiken van een
nieuwe rode verflaag te voorzien en de lijsten
met een impregnant te behandelen. Zo kan
het houtwerk aan de buitenkant er weer een
poosje tegen.
Een kleine veertig brom- en snor
fietsen heeft Van der Zande de eer
ste twee dagen geschouwd. „Het
loopt nog geen storm. Maar het
hadden er meer kunnen zijn als de
online-verbinding met de rijks
dienst voor het wegverkeer
(RDW) beter had gefunctioneerd.
„Zowel donderdag als vrijdag lag
de verbinding er een aantal uren
uit. Kennelijk heeft de RDW zijn
zaken nog niet op orde. Jammer,
want wij hebben flink moeten in
vesteren om op tijd klaar te zijn",
zegt John van der Zande.
In verband met de kentekenregis
tratie worden alle eigenarengege-
vens bij de RDW verzameld.
Nieuwe brommers gaan sinds 1
september niet meer zonder kente
ken de winkel uit. En wie al een
brommer, snorfiets e.d. heeft,
moet zelf regelen dat er een kente
ken komt. Een schouw is de eerste
stap. Het is puur een administra
tieve zaak, legt Van der Zande uit.
Persoonsgegevens van de eigenaar
worden genoteerd, alsmede frame-
en motornummer. Elke brommer
heeft een uniek voertuigidentifica
tienummer (VIN). De technische
staat van het voertuig wordt bij de
schouw niet beoordeeld. Als de
gegevens in de computer zijn in
gevoerd, rolt er een schouwings
formulier uit. „Het kan zijn dat de
RDW een steekproef wil houden.
Dat geeft de computer meteen aan
en dan moet de brommer twee
uren hier blijven. Maar slechts 3%
wordt gecontroleerd", aldus de
Vossemeerder.
Met het schouwingsformulier kan
de bromfietsbezitter naar het post
kantoor om een kentekenbewijs
aan te vragen. „We hebben er tot
nu toe een stuk of tien gehad",
vertelt Maja Westdorp van het
postagentschap in Sint-Annaland.
De aanvrager moet zich legitime
ren. Het eenvoudigst daarbij is een
rijbewijs (géén bromfietscertifi
caat), want dan wordt het kente
ken zó op naam gezet. Maar dat
hebben jonge brommerrijders over
het algemeen juist niet omdat ze
nog geen achttien zijn. Zij moeten
dan hun identiteitskaart én een uit
treksel uit de gemeentelijke basis
administratie (GBA) tonen. Dat
uittreksel moet op het gemeente
huis worden gehaald (aanvragen
kan ook via internet). Als de
aanvraag/tenaamstelling op het
postkantoor is gedaan, krijgt de
betrokkene het kentekenbewijs
binnen vijftien dagen thuisge
stuurd. Mét dat bewijs kan vervol
gens een kentekenplaat worden
aangeschaft (bij aflevering wordt
een stempel op het kentekenbewijs
gezet). Tenslotte meldt de brom-
merbezitter zijn kenteken aan bij
zijn verzekeringsmaatschappij. De
best tijdrovende procedure kost
ook nog eens een behoorlijk be
drag. De prijs van de schouw bij
Van der Zande is 17,50 euro. De
aanvraag op het postkantoor kost
22,50 euro en een GBA-uittreksel
8,80 euro. Voor een kentekenplaat
ben je rond de 20 euro kwijt (ex
clusief montage). De totale kosten
zijn dus al gauw 70 euro.
Bij nieuwe brommers kan de leve
rancier wél het kentekenbewijs en
de kentekenplaat leveren, maar
voor de tenaamstelling moet de
koper persoonlijk naar het post
kantoor. Op Tholen kan dat alleen
in Sint-Annaland, in de regio ook
in Halsteren, Steenbergen en Ber
gen op Zoom.
Van der Zande vindt de invoering
van het kenteken een goede zaak.
„Dat verbetert het imago van de
bromfiets. Want die staat toch wat
in een kwaad daglicht, wat betreft
snelheid en geluid." Alle brom
mers e.d. die op dit moment rond
rijden, moeten uiterlijk 1 novem
ber volgend jaar geschouwd zijn.
„Na die datum moeten ze een
technische keuring ondergaan."
Dat de ouderen als eersten voor de
schouw komen, verbaast de Vosse-
meerse ondernemer niet. „Velen
van hen denken dat ze anders niet
meer mogen rijden." Hij verwacht
een aantal pieken. „Nu aan het be
gin, hoewel het tot nog toe mee
valt. De volgende piek zal in mei
zijn, als de nieuwe verzekerings
plaatjes komen. En tenslotte tegen
de einddatum komend najaar."
Dan zullen vooral de voertuigen
komen die in een minder goede
staat verkeren, denkt Van der Zan
de. Jongeren wachten langer met
de kentekenaanvraag omdat ze
bang zijn, via het kenteken be
keurd te gaan worden voor te hard
rijden, zegt hij.
Het kan trouwens gebeuren dat de
RDW een kenteken weigert (het
bedrijf dat de schouw verzorgt,
krijgt die informatie niet). Bij
voorbeeld als een VIN-nummer
niet klopt, als dat nummer niet
overeenstemt met de gegevens van
de eigenaar of als de brommer als
gestolen geregistreerd staat. Ook
als het voertuig geen geldige Ne
derlandse of Europese typegoed
keuring heeft, heeft de eigenaar
een probleem. Van der Zande
denkt dat dit laatste op Tholen
voor kan komen, omdat we hier
betrekkelijk dicht bij België zitten
en er dus voertuigen over de grens
gehaald kunnen zijn. Verder zal
het, naar zijn idee, voorkomen dat
mensen een ander kenteken krij
gen dan ze dachten. „Dat men
denkt op een snorfiets te rijden,
terwijl het in feite een brommer is.
Dat blijkt dan uit het VIN-num
mer." Het grote verschil is, dat op
een snorfiets geen helm gedragen
hoeft te worden en dat een maxi
mum snelheid geldt van 25 km/u.
Om dat verschil aan te geven, ko
men er twee verschillend kente
kenplaten. Geel met zwarte letters
voor een brommer, blauw met wit
te letters voor een snorfiets. De
aanvrager kan kiezen uit een
staand en een liggend model.
Een bijzondere groep zijn de 'old
timers', de brommers die dateren
van voor 1974. In gevallen dat de
typegoedkeuring niet meer achter
haald kan worden, geeft de RDW
tóch een kentekenbewijs af. Ont
breekt de typegoedkeuring en is
de brommer van na 1974, dan is
een importkeuring vereist. „Er rij
den er op Tholen nog heel wat van
rond." Voor invalidevoertuigen en
elektrisch ondersteunde fietsen is
geen kenteken nodig, zij houden
het verzekeringsplaatje.
De verzekeraars zijn volgens Van
der Zande gecharmeerd van de in
voering van het kentekenbewijs.
„Sommige maatschappijen heb
ben al een bonus/malus-systeem
ingevoerd. En dat laten ze dan
doorlopen naar de autoverzeke
ring."
Via een online verbinding geeft John van der Zande de schouw gegevens van een bromfiets door aan de RDW.
De raad stelde de verordening in de
cember vorig jaar vast. Eind maart
is het wegsleepcontract ondertekend
door auto- en bergingsbedrijf Faas-
en uit Steenbergen. Daarbij is afge
sproken dat de financiële afwik
keling van transacties op het ge
meentehuis gebeurt. Vervolgens is
met gemeenten in de regio overlegd
over het maken van standaardformu
lieren en een uniforme werkwijze.
Aanpassing van het mandaatbesluit,
eveneens noodzakelijk, gebeurde op
30 augustus. Drie dagen later begon
de gemeente het overleg met de po
litie over deze zaak. Naar aanleiding
hiervan wordt opnieuw met Faasen
overlegd en wordt intern alles door
gesproken. Dat overleg is nodig in
verband met het vervolgtraject: de
bestuursdwang die volgt bij het
wegslepen. Een eigen buitengewoon
opsporingsambtenaar (boa) zal deze
taak in de toekomst op werkdagen
overnemen en dan moeten alle
werkprocedures op elkaar zijn afge
stemd. Eind oktober wordt bericht
van het ministerie van justitie ver
wacht over de beëdiging van de boa.
Tenslotte moet intem bij de gemeen
te overleg plaatsvinden met de pu-
blieksbalie en de werkplaats over de
inning van gelden en stalling van
weggesleepte voertuigen voor de
eerste drie dagen.
Deze hele procedure neemt, aldus b.
en w. in hun antwoord, een ruime
periode in beslag. Daarbij is de ge
meente in een aantal gevallen af
hankelijk van andere instanties.
Maar het dossier heeft 'de normale
procedure en looptijd gevolgd'.
ABT wilde weten waarom de veror
dening nog niet in werking was ge
treden. Het college verontschuldigt
zich voor het late antwoord. Dat
was fractievoorzitter Boulogne be
gin juli tijdens een gesprek met de
burgemeester toegezegd. Er is toen
ook meteen een memo over de stand
van zaken gemaakt, maar vervol-1
gens is verzuimd dat Boulogne toe
te sturen.
Dat ABT-raadslid mevrouw Van der
Horst op een in april gestelde vraag
over parkeeroverlast een onvolledig
antwoord zou hebben gekregen,
spreken b. en w. tegen. 'In het ant
woord hebben wij niets vermeld
over de wegsleepregeling, omdat
hier ook niet expliciet naar ge
vraagd is. Wél is de vraag, deze ca
sus onder de aandacht van de politie
te brengen, beantwoord. En als zo
danig is ook gehandeld', schrijven
b. en w. De betreffende inwoner,
mevrouw Oosdijk, vroeg informatie
over de wegsleepregeling en heeft
die gekregen.
Volgens het college zijn er geen an
dere, na december vastgestelde, ver
ordeningen die nog niet in werking
zijn getreden. Wél moet nog een
lijst aangelegd worden van beeldbe
palende houtopstand, in verband
met aanpassing van de kapvergun-
ning. De lijst zal eind dit jaar of in
de eerste helft van volgend jaar ge
maakt worden.
Onlangs verbood de rechter dat de
Nederlandse staat nog langer subsidie
geeft aan de SGP, zoals alle politieke
partijen dat krijgen. Dit in verband
met een procedure die door het Clara
Wichmannfonds tegen de staat was
aangespannen en waarbij discrimina
tie van de vrouw door de SGP cen
traal stond. Vrouwen mogen bij de
oudste politieke partij van ons land op
bijbelse gronden geen verenigingslid,
raads-, staten- of kamerlid worden.
Voorzitter W. Kolijn, tevens fractie
voorzitter in provinciale staten van
Zeeland, en Tweede Kamerlid ir. B.J.
van der Vlies reageerden verbaasd en
teleurgesteld. Zij noemen het dicht
draaien van de subsidiekraan
(800.000 euro voor het partijbureau
en 300.000 euro voor ondersteuning
van de fractie in de Tweede Kamer)
een aderlating voor de partij. De con
sequenties daarvan - salarisbetaling
van medewerkers e.d. - zijn nog niet
te overzien. Minister Remkes van bin
nenlandse zaken heeft besloten om
beroep aan te tekenen tegen de uit
spraak van de rechter omdat een aan
tal grondrechten botst. De vrijheid
van vereniging en vergadering en de
vrijheid van godsdienst enerzijds en
het verbod op discriminatie ander
zijds.
Volgens mevr. Boxhoorn wordt met
het stopzetten van de subsidie aan de
SGP 'een groep integere Nederlan
ders die zelden, zeg maar nooit, over
last geeft, in de prullenbak gegooid.'
In 1964 kwam ze als onderwijzeres
naar Tholen en met drie kinderen had
ze een volle baan. „Van SGP-ers heb
ik nooit een negatieve opmerking ge
hoord, wel uit eigen kring. In mijn
werk heb ik kinderen van alle leeftij
den uti SGP-kringen als gezagsge
trouwe leerlingen gehad, als solidaire
ouders, als behulpzame buren en als
betrouwbare en ijverige werknemers.
Deze mensen geven gigantische be
dragen aan voormalige Oostbloklan
den en aan de Derde Wereld en over
terroristische activiteiten is mij ook
niets bekend. Toch worden ze in de
landelijke pers regelmatig belachelijk
gemaakt. Het is niet mijn bedoeling
de SGP-ers heilig te verklaren. Ik ben
geen lid van een van hun kerkgenoot
schappen. Ook heb ik nimmer SGP
gestemd", aldus mevr. Boxhoom, die
het gevoel heeft dat er met het stop
zetten van de landelijke subsidie toch
iets onrechtvaardigs gebeurt, in dag
blad Trouw
De aardappelprijzen lopen op. De
klok op de Sint-Annalandse veiling
werd dinsdag door de handelaren
stil gezet bij 19 cent voor een kilo
Bildtstars een 14 eurocent voor Bin
tje. Voor de weinige Doré's die nog
over zijn, werd 16 cent betaald. De
aanvoer is overigens maar klein
meer met 79 ton.
Dinsdag 13 september: Doré 14-
16, Nicola 11-13, Bintje 13-14,
Bildtstar 19, bonken 25, kriel 16-20,
aanvoer 79 ton.
Een gebruiksvergunning brandvei
ligheid voor inrichtingen die geen
bouwwerken zijn - bijvoorbeeld
recreatieterreinen en jachthavens
- wordt meer dan de helft goedko
per. Tholen hanteert voor deze
vergunning een kostendekkend ta
rief, dat is opgebouwd uit een ba
sisbedrag (95 euro) en een bedrag
afhankelijk van de oppervlakte.
Bij oppervlakten groter dan 500
vierkante meter blijkt de op
brengst voor de gemeente 'aan
zienlijk meer' te zijn dan de kos
ten die worden gemaakt. En dus
kan het tarief omlaag. Bij opper
vlakten minder dan 500 vierkante
meter worden niet alle kosten ge
dekt, zodat de tarieven daarvoor
met 50 euro worden verhoogd.
ZO KUNT U UW KENTEKEN AANVRAGEN:
1U gaat met uw bromfiets/scooter naar erkend schouwingsbedrijf
Van der Zande.
2. Met het formulier dat u hebt gekregen gaat u naar het postkantoor met
een geldige legitimatie om het kenteken aan te vragen.
3. U krijgt bericht van de RDW of uw aanvraag wel of niet is goedgekeurd,
zo ja, dan krijgt u het kenteken opgestuurd.
4. Met het kenteken en legitimatie kunt u nu een kentekenplaat laten maken.
Vanzelfsprekend staan wij voor u klaar.
Uw schouwingsbedrijf in de buurt:
Kalisbuurt 53, Oud-Vossemeer
info@tweewielerservice.com.
Telefoon 0166-672481
Advertentie I.M.