Tholen en Schouwen samen 1 rekenkamer Taalspelletjes Schilderen op grote hoogte Vooral ouderen maken al werk van het kenteken voor brom- of snorfiets Veel overleg nodig wegsleepregeling Stopzetten subsidie SGP onrechtvaardig Registratie en aanschaf vergen ongeveer zeventig euro Bintje 14 cent KENTEKENPLAAT VERPLICHT Donderdag 15 september 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Controle van het gemeentelijk beleid Verzoeken derden Jongeren haasten zich niet om een kenteken aan te vra gen voor hun brommer of scooter. Sinds 1 september kan dat. „Tot nog toe heb ik alleen ouderen gehad", zegt John van der Zande. De Oud-Vossemeerse rijwielhande laar is het enige erkende schouwbedrijf in de gemeente Tholen. Vanaf 1 januari 2007 mogen brommers, brom- mobielen, scooters, snorfietsen en elektrische steppen niet meer zonder kentekenplaat op de openbare weg ko men. Postkantoor Beter imago Excuses aan ABT voor late antwoord Na het vaststellen van de wegsleepverordening door de gemeenteraad moest nog het nodige geregeld en afge sproken worden. Daarom is de verordening nog altijd niet van kracht. Burgemeester en wethouders hopen de zaak in het laatste kwartaal van dit jaar af te ronden, ant woorden ze op vragen van de ABT-raadsfractie. Houtopstand Mevr. Boxhoorn-Urbanus uit Tholen- Mevr. A. Boxhoorn-Urbanus uit Tholen neemt het in een discussierubriek van dagblad Trouw op voor de SGP. „Formeel zal de rechter wel gelijk hebben. Maar waarom heb ik dan toch het gevoel dat hier iets onrechtvaardigs gebeurt?", zo vraagt ze zich af. Gebruiksvergunning niet-bouwwerk flink goedkoper OP BROMMER EN SCOOTER WORDT Tweewielerservice van der Zande Tholen en Schouwen-Duiveland zetten samen één rekenkamercommis sie op. Dit driemanschap moet onderzoek doen naar de (maatschappe lijke) effecten van het gemeentelijk beleid, naar de doelmatigheid, rechtmatigheid en doeltreffendheid van het beheer door en de organi satie van de gemeente, alsmede van gesubsidieerde instellingen. Beide gemeenten leggen er volgend jaar 1,20 euro per inwoner voor op tafel. De rekenkamer is bedoeld om de zoekscapaciteit in te kopen in West- controlerende taak van de gemeente raad te versterken. Op 1 januari a.s. moet iedere gemeente een dergelijke instelling hebben. Tholen en Schou wen hebben besloten om dat samen te doen. Veere was er aanvankelijk ook bij betrokken, maar koos uitein delijk voor een eigen rekenkamer. De gemeenteraad van Schouwen- Duiveland ging drie weken geleden met de samenwerking akkoord, de Thoolse raad neemt over twee weken een besluit. Uitgangspunt van de sa menwerking is, dat het door elk van de gemeenten beschikbaar gestelde budget wordt gebruikt voor onder zoek ten behoeve van die gemeente. De gezamenlijke rekenkamercom missie gaat drie leden tellen, waaron der de voorzitter. Er zullen externe leden gezocht worden, waarvoor bei de gemeenten een selectiecommissie vormen. De Thoolse raad wijst daar voor twee fractievoorzitters aan. De leden van de rekenkamercommissie moeten over specialistische kennis beschikken (werk- en denkniveau minimaal hbo). Gezien het beperkte budget dat beschikbaar is - Tholen moet nog 4800 euro bij ramen omdat het bedrag in de concept-begroting 2006 niet toereikend is - wordt over wogen om het secretariaat en onder- Brabant. De rekenkamercommissie stelt jaar lijks zelf een onderzoeksprogramma op en legt dat voor aan de gemeente raad. De gemeenteraad kan een ver zoek doen om een bepaald onder zoek in te stellen. Maar ook andere gemeentelijke bestuursorganen als mede inwoners van en organisaties in de gemeente kunnen de rekenka mercommissie attenderen op onder zoeksonderwerpen De commissie krijgt de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen bij alle leden van een gemeentelijk bestuurs orgaan, bij alle ambtenaren, bij be sturen en directies van openbare li chamen en gemeenschappelijke organen waarin de gemeente deel neemt, bij gesubsidieerde instellin gen of instellingen die een lening of garantie van de gemeente ontvangen, bij vennootschappen waarvan de ge meente minstens 50% van de aande len bezit en bij rechtspersonen die een wettelijke taak uitvoeren die wordt betaald met gemeenschaps geld. Vergaderingen van de rekenka mercommissie zijn niet openbaar, haar rapporten - bedoeld voor de ge meenteraad - wél. Als bepaalde be langen in het geding zijn (genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaar heid Bestuur), kan echter ook een rapport als geheim aangemerkt wor den. Door H. Venekamp In januari 2003 kreeg onze dochter een zoon, onze eerste kleinzoon. In juli 2003 kreeg onze zoon een doch ter, onze eerste kleindochter. Beide blije feiten vonden overigens plaats in eendrachtige samenwerking met onze eerste en enige schoonzoon en schoondochter. We zijn nu ruim 2 jaar verder en dat betekent dat kleindochter en klein zoon steeds meer begrijpelijke taal gaan gebruiken. Opzettelijk heb ik de volgorde nu omgedraaid omdat Mare sneller ter tale was en nog is dan Tiemen. Het is in de ontwikkeling van kinde ren geen uitzonderlijk fenomeen, dat meisjes op dat punt wat vroeger zijn dan jongens. Mare heeft zich zelf daardoor op 2-jarige leeftijd een plaatsje veroverd op een reeds vol kinderschooltje op Curasao, waar ze nu woont. Dat ging zo: tijdens het 'sollicitatie gesprek' dat haar ouders hadden met de directrice zag zij boven het hoofd van deze beslisser een wand plaat hangen met afbeeldingen van vogels en vissen op Curasao. Op ei gen initiatief en waarschijnlijk om dat het gesprek haar verveelde, ging ze deze dieren van de juiste naam voorzien. Soms een Engelse, soms een Papiamentse en soms een Ne derlandse, want ze krijgt daar over zee veel te horen en het SEAQUA- RIUM bij Willemstad is een door haar graag en veel bezocht evene ment. Deze kennis van de Cura^aose fau na maakte een zo grote indruk op de schoolleiding, die wegens plaatsge brek al aan een afwijzend verhaal begonnen was, dat haar toch een ze teltje in het jongste klasje werd aan geboden. Zelf is ze daar overigens niet altijd even gelukkig mee, want met mamma aan en in zee is eigen lijk veel leuker. Voorlopig vertoont Tiemen meer ruimtelijk dan taalinzicht, wat zich uit in het feilloos in elkaar passen van houten legpuzzels van meer dan 50 stukjes, waarmee hij veel bewon dering wekt bij leeftijdgenootjes en leidsters op de crèche. En ook zijn stuurmanskunst op de driewieler is geweldig, zowel in de voor- als ach teruit. Zijn belangstelling voor au to's, treinen, vliegtuigen en vooral tractoren is veel groter dan voor die ren, waardoor er nogal eens een dis cussie met zijn opa ontstaat, wan neer hij in het fietsstoeltje aan het stuur gezeten, rondrijdend in de groene, waterrijke omgeving van Utrecht, meer aandacht heeft voor de zoveelste trekker voor een wagen met pakken hooi, dan voor de boven zijn hoofd zwevende ooievaar, die volgens zijn opa veel mooier en ze ker zeldzamer is in deze contreien. „Kijk Tiemen, een ooievaar, mooi hè!" „Neu, tjekke gaat jije!" Want ook de r wil nog niet ejg. Ik kan mij nu al verheugen op de tijd dat onze kleinkinderen niet al leen kunnen luisteren en praten, maar ook lezen en schrijven, want dan kan ik een heel scala van zelf gemaakte taalspelletjes op hen los laten. En dan maar hopen, dat ze dat nog leuk vinden ook. Maar in al die jaren voor de klas, heb ik nogal wat van die spelletjes op mijn leerlingen uitgetest en mijn ervaringen op dat punt versterken het idee bij mij, dat velen dit soort raadsels interessant vinden en als ze de gang van zaken eenmaal door hebben, er enthousiast op ingaan. Daarom, en om uit te vinden of daar ook bij volwassen lezers van de Eendrachtbode belangstelling voor is, besloot ik mijn laatste stuk over o.a. de visarenden in voormalig Oost-Duitsland met een vijftal cryp tische omschrijvingen van dieren, die in het genoemd artikel voorkwa men. Nu waren dat er nogal wat, dus zo gemakkelijk was het nu ook weer niet, maar tot mijn genoegen heeft toch een aardig aantal lezers oplossingen ingezonden voor de sluitingsdatum van 1 september. Ze ker wanneer je bedenkt dat door va kanties een aantal trouwe lezers van het blad afwezig was. Gelukkig gaat het bij de meesten om het spel en niet om de knikkers en de eervolle vermelding van alle goede oplossers is ook al een prijs op zich. Maar eerst, om het geheugen even op te frissen, herhalen we even de 5 cryp tische omschrijvingen en geven we de oplossing met daarbij de verkla ring van die oplossing. 1Als het er meer dan één is, zijn ze opgebouwd uit pasgevangen platvis en paling: AALSCHOL VERS. Immers paling=aal; plat- vis=(hier) schol; pasgevangen=vers: aalscholvers. 2. Bij onze oosterburen schijnt hij heel zwaar te zijn. BLEI. Immers onze oosterburen spreken Duits, heel zwaar is loodzwaar. Het Duitse woord voor lood is Blei en dat schrijf je net als de Nederlandse vis- sennaam blei. 3. Een groepje bij elkaar lijkt op slim schoeisel. LEPELAARS. Im mers als je de vogelnaam in tweeën deelt, staat er lepe laars. Slim=leep; laars is een soort schoeisel, samen dus meer dan 1 lepelaar. Ik heb hier bij ook nog gedacht aan een andere omschrijving voor dezelfde vogel- groep, namelijk bestekdeel+achter- uitgang, waarbij de breuk in het woord 1 letter verderop komt te lig gen. 4. Zijn het er meer, dan zijn het reisdocumenten voor kippenhok en naaldboom. VISARENDEN. Im mers een soort reisdocument is een visum, meervoud visa, dat komt te staan voor ren (kippenren) en den (hier) naaldboom, dus visa ren den. Logisch toch? 5. Wat is het nu dan? Dit was de moeilijkste voor de meesten en kon ook alleen maar gevonden worden in de wetenschap, dat de oplossing in het artikel als dier genoemd moest zijn. Bovendien was een behulpza me aanwijzing, dat de oplossingen in alfabetische volgorde zouden staan. Aangezien VISAREN- DEN met een V begint, bleven alleen de W, de X, de Y en de Z over. Eigen lijk ging het dus alleen nog om de W en de Z. In het stuk kwamen met W en Z voor: wild zwijn, wasbeer, wouw, zeug en zeearend. En dus was de oplossing WASBEER. Im mers was beer. Als het eerst een beer was, wat is het nu dan? Het grapje zit in het feit dat het woord 'was' in het Nederlands meer dan één bete kenis heeft, het is een homoniem en daar kun je mee spelen. Er waren vier inzenders met deze vijf goede oplossingen. Dat waren in alfabetische volgorde: Jan Fond- se, Eef de Jonge, mevr. De Kam- Schippers, Cees Zuidweg. Alle inzenders hadden de aalschol vers, de lepelaars en de visarenden 'gespot'; de fouten zaten afwisselend bij hen in de blei, die voor een kraan vogel werd aangezien en de wasbeer, die voor een wouw, een zeearend of een zoo werd gehouden. Naar dat laatste dier ben ik ook heel benieuwd. Een van de inzenders met alle vijf goed, had zijn oplossing al om 10.34 uur op de dag van verschijnen ge maild. Anderen hadden de krant toen nog niet eens in de bus. Hij vond het een goede manier om iemand te 'dwingen' het artikel te lezen. Zo had ik het nog niet gezien, maar ik vond het wel een leuk experiment, dat voor mij voor herhaling vatbaar is. Om uit de vier goede inzendingen een winnaar te kunnen aanwijzen, ge ven we een nieuw cryptogram op: Dit hulpmiddel voor de tandarts ont staat, doordat een deel van een her kauwer alles door elkaar husselt. De oplossing kunt u voor 1 oktober sturen naar: redactie @eendrachtbo- de.nl of Eendrachtbode, Postbus 5, Jacco van der Kleijn schilderde de Grote Kerk met behulp van een hoogwerker. Aan de Grote Kerk in Tholen wordt onder houdswerk uitgevoerd. Schilder Jacco van der Kleijn had vorige week een hoogwerker nodig om de vensterluiken en de eikenhouten lijsten bij de dakgoten te kunnen behandelen. „De werkhoogte is 24 tot 26 meter", legt de Tholenaar uit die een kleine twee jaar gele den een eigen schilder- en onderhoudsbedrijf begon. Hij is voor deze klus ingeschakeld door aannemer Huurman. Via de Regentes- sestraat, waar een hek moest worden verwij derd, kon de 2,5 meter brede en 17 ton we gende hoogwerker op het terrein bij de kerk komen. Het verplaatsen van de machine rondom het kerkgebouw - hij staat op rijpla ten - is bewerkelijk. Maar het stelt Van der Kleijn in de gelegenheid om de luiken van een nieuwe rode verflaag te voorzien en de lijsten met een impregnant te behandelen. Zo kan het houtwerk aan de buitenkant er weer een poosje tegen. Een kleine veertig brom- en snor fietsen heeft Van der Zande de eer ste twee dagen geschouwd. „Het loopt nog geen storm. Maar het hadden er meer kunnen zijn als de online-verbinding met de rijks dienst voor het wegverkeer (RDW) beter had gefunctioneerd. „Zowel donderdag als vrijdag lag de verbinding er een aantal uren uit. Kennelijk heeft de RDW zijn zaken nog niet op orde. Jammer, want wij hebben flink moeten in vesteren om op tijd klaar te zijn", zegt John van der Zande. In verband met de kentekenregis tratie worden alle eigenarengege- vens bij de RDW verzameld. Nieuwe brommers gaan sinds 1 september niet meer zonder kente ken de winkel uit. En wie al een brommer, snorfiets e.d. heeft, moet zelf regelen dat er een kente ken komt. Een schouw is de eerste stap. Het is puur een administra tieve zaak, legt Van der Zande uit. Persoonsgegevens van de eigenaar worden genoteerd, alsmede frame- en motornummer. Elke brommer heeft een uniek voertuigidentifica tienummer (VIN). De technische staat van het voertuig wordt bij de schouw niet beoordeeld. Als de gegevens in de computer zijn in gevoerd, rolt er een schouwings formulier uit. „Het kan zijn dat de RDW een steekproef wil houden. Dat geeft de computer meteen aan en dan moet de brommer twee uren hier blijven. Maar slechts 3% wordt gecontroleerd", aldus de Vossemeerder. Met het schouwingsformulier kan de bromfietsbezitter naar het post kantoor om een kentekenbewijs aan te vragen. „We hebben er tot nu toe een stuk of tien gehad", vertelt Maja Westdorp van het postagentschap in Sint-Annaland. De aanvrager moet zich legitime ren. Het eenvoudigst daarbij is een rijbewijs (géén bromfietscertifi caat), want dan wordt het kente ken zó op naam gezet. Maar dat hebben jonge brommerrijders over het algemeen juist niet omdat ze nog geen achttien zijn. Zij moeten dan hun identiteitskaart én een uit treksel uit de gemeentelijke basis administratie (GBA) tonen. Dat uittreksel moet op het gemeente huis worden gehaald (aanvragen kan ook via internet). Als de aanvraag/tenaamstelling op het postkantoor is gedaan, krijgt de betrokkene het kentekenbewijs binnen vijftien dagen thuisge stuurd. Mét dat bewijs kan vervol gens een kentekenplaat worden aangeschaft (bij aflevering wordt een stempel op het kentekenbewijs gezet). Tenslotte meldt de brom- merbezitter zijn kenteken aan bij zijn verzekeringsmaatschappij. De best tijdrovende procedure kost ook nog eens een behoorlijk be drag. De prijs van de schouw bij Van der Zande is 17,50 euro. De aanvraag op het postkantoor kost 22,50 euro en een GBA-uittreksel 8,80 euro. Voor een kentekenplaat ben je rond de 20 euro kwijt (ex clusief montage). De totale kosten zijn dus al gauw 70 euro. Bij nieuwe brommers kan de leve rancier wél het kentekenbewijs en de kentekenplaat leveren, maar voor de tenaamstelling moet de koper persoonlijk naar het post kantoor. Op Tholen kan dat alleen in Sint-Annaland, in de regio ook in Halsteren, Steenbergen en Ber gen op Zoom. Van der Zande vindt de invoering van het kenteken een goede zaak. „Dat verbetert het imago van de bromfiets. Want die staat toch wat in een kwaad daglicht, wat betreft snelheid en geluid." Alle brom mers e.d. die op dit moment rond rijden, moeten uiterlijk 1 novem ber volgend jaar geschouwd zijn. „Na die datum moeten ze een technische keuring ondergaan." Dat de ouderen als eersten voor de schouw komen, verbaast de Vosse- meerse ondernemer niet. „Velen van hen denken dat ze anders niet meer mogen rijden." Hij verwacht een aantal pieken. „Nu aan het be gin, hoewel het tot nog toe mee valt. De volgende piek zal in mei zijn, als de nieuwe verzekerings plaatjes komen. En tenslotte tegen de einddatum komend najaar." Dan zullen vooral de voertuigen komen die in een minder goede staat verkeren, denkt Van der Zan de. Jongeren wachten langer met de kentekenaanvraag omdat ze bang zijn, via het kenteken be keurd te gaan worden voor te hard rijden, zegt hij. Het kan trouwens gebeuren dat de RDW een kenteken weigert (het bedrijf dat de schouw verzorgt, krijgt die informatie niet). Bij voorbeeld als een VIN-nummer niet klopt, als dat nummer niet overeenstemt met de gegevens van de eigenaar of als de brommer als gestolen geregistreerd staat. Ook als het voertuig geen geldige Ne derlandse of Europese typegoed keuring heeft, heeft de eigenaar een probleem. Van der Zande denkt dat dit laatste op Tholen voor kan komen, omdat we hier betrekkelijk dicht bij België zitten en er dus voertuigen over de grens gehaald kunnen zijn. Verder zal het, naar zijn idee, voorkomen dat mensen een ander kenteken krij gen dan ze dachten. „Dat men denkt op een snorfiets te rijden, terwijl het in feite een brommer is. Dat blijkt dan uit het VIN-num mer." Het grote verschil is, dat op een snorfiets geen helm gedragen hoeft te worden en dat een maxi mum snelheid geldt van 25 km/u. Om dat verschil aan te geven, ko men er twee verschillend kente kenplaten. Geel met zwarte letters voor een brommer, blauw met wit te letters voor een snorfiets. De aanvrager kan kiezen uit een staand en een liggend model. Een bijzondere groep zijn de 'old timers', de brommers die dateren van voor 1974. In gevallen dat de typegoedkeuring niet meer achter haald kan worden, geeft de RDW tóch een kentekenbewijs af. Ont breekt de typegoedkeuring en is de brommer van na 1974, dan is een importkeuring vereist. „Er rij den er op Tholen nog heel wat van rond." Voor invalidevoertuigen en elektrisch ondersteunde fietsen is geen kenteken nodig, zij houden het verzekeringsplaatje. De verzekeraars zijn volgens Van der Zande gecharmeerd van de in voering van het kentekenbewijs. „Sommige maatschappijen heb ben al een bonus/malus-systeem ingevoerd. En dat laten ze dan doorlopen naar de autoverzeke ring." Via een online verbinding geeft John van der Zande de schouw gegevens van een bromfiets door aan de RDW. De raad stelde de verordening in de cember vorig jaar vast. Eind maart is het wegsleepcontract ondertekend door auto- en bergingsbedrijf Faas- en uit Steenbergen. Daarbij is afge sproken dat de financiële afwik keling van transacties op het ge meentehuis gebeurt. Vervolgens is met gemeenten in de regio overlegd over het maken van standaardformu lieren en een uniforme werkwijze. Aanpassing van het mandaatbesluit, eveneens noodzakelijk, gebeurde op 30 augustus. Drie dagen later begon de gemeente het overleg met de po litie over deze zaak. Naar aanleiding hiervan wordt opnieuw met Faasen overlegd en wordt intern alles door gesproken. Dat overleg is nodig in verband met het vervolgtraject: de bestuursdwang die volgt bij het wegslepen. Een eigen buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) zal deze taak in de toekomst op werkdagen overnemen en dan moeten alle werkprocedures op elkaar zijn afge stemd. Eind oktober wordt bericht van het ministerie van justitie ver wacht over de beëdiging van de boa. Tenslotte moet intem bij de gemeen te overleg plaatsvinden met de pu- blieksbalie en de werkplaats over de inning van gelden en stalling van weggesleepte voertuigen voor de eerste drie dagen. Deze hele procedure neemt, aldus b. en w. in hun antwoord, een ruime periode in beslag. Daarbij is de ge meente in een aantal gevallen af hankelijk van andere instanties. Maar het dossier heeft 'de normale procedure en looptijd gevolgd'. ABT wilde weten waarom de veror dening nog niet in werking was ge treden. Het college verontschuldigt zich voor het late antwoord. Dat was fractievoorzitter Boulogne be gin juli tijdens een gesprek met de burgemeester toegezegd. Er is toen ook meteen een memo over de stand van zaken gemaakt, maar vervol-1 gens is verzuimd dat Boulogne toe te sturen. Dat ABT-raadslid mevrouw Van der Horst op een in april gestelde vraag over parkeeroverlast een onvolledig antwoord zou hebben gekregen, spreken b. en w. tegen. 'In het ant woord hebben wij niets vermeld over de wegsleepregeling, omdat hier ook niet expliciet naar ge vraagd is. Wél is de vraag, deze ca sus onder de aandacht van de politie te brengen, beantwoord. En als zo danig is ook gehandeld', schrijven b. en w. De betreffende inwoner, mevrouw Oosdijk, vroeg informatie over de wegsleepregeling en heeft die gekregen. Volgens het college zijn er geen an dere, na december vastgestelde, ver ordeningen die nog niet in werking zijn getreden. Wél moet nog een lijst aangelegd worden van beeldbe palende houtopstand, in verband met aanpassing van de kapvergun- ning. De lijst zal eind dit jaar of in de eerste helft van volgend jaar ge maakt worden. Onlangs verbood de rechter dat de Nederlandse staat nog langer subsidie geeft aan de SGP, zoals alle politieke partijen dat krijgen. Dit in verband met een procedure die door het Clara Wichmannfonds tegen de staat was aangespannen en waarbij discrimina tie van de vrouw door de SGP cen traal stond. Vrouwen mogen bij de oudste politieke partij van ons land op bijbelse gronden geen verenigingslid, raads-, staten- of kamerlid worden. Voorzitter W. Kolijn, tevens fractie voorzitter in provinciale staten van Zeeland, en Tweede Kamerlid ir. B.J. van der Vlies reageerden verbaasd en teleurgesteld. Zij noemen het dicht draaien van de subsidiekraan (800.000 euro voor het partijbureau en 300.000 euro voor ondersteuning van de fractie in de Tweede Kamer) een aderlating voor de partij. De con sequenties daarvan - salarisbetaling van medewerkers e.d. - zijn nog niet te overzien. Minister Remkes van bin nenlandse zaken heeft besloten om beroep aan te tekenen tegen de uit spraak van de rechter omdat een aan tal grondrechten botst. De vrijheid van vereniging en vergadering en de vrijheid van godsdienst enerzijds en het verbod op discriminatie ander zijds. Volgens mevr. Boxhoorn wordt met het stopzetten van de subsidie aan de SGP 'een groep integere Nederlan ders die zelden, zeg maar nooit, over last geeft, in de prullenbak gegooid.' In 1964 kwam ze als onderwijzeres naar Tholen en met drie kinderen had ze een volle baan. „Van SGP-ers heb ik nooit een negatieve opmerking ge hoord, wel uit eigen kring. In mijn werk heb ik kinderen van alle leeftij den uti SGP-kringen als gezagsge trouwe leerlingen gehad, als solidaire ouders, als behulpzame buren en als betrouwbare en ijverige werknemers. Deze mensen geven gigantische be dragen aan voormalige Oostbloklan den en aan de Derde Wereld en over terroristische activiteiten is mij ook niets bekend. Toch worden ze in de landelijke pers regelmatig belachelijk gemaakt. Het is niet mijn bedoeling de SGP-ers heilig te verklaren. Ik ben geen lid van een van hun kerkgenoot schappen. Ook heb ik nimmer SGP gestemd", aldus mevr. Boxhoom, die het gevoel heeft dat er met het stop zetten van de landelijke subsidie toch iets onrechtvaardigs gebeurt, in dag blad Trouw De aardappelprijzen lopen op. De klok op de Sint-Annalandse veiling werd dinsdag door de handelaren stil gezet bij 19 cent voor een kilo Bildtstars een 14 eurocent voor Bin tje. Voor de weinige Doré's die nog over zijn, werd 16 cent betaald. De aanvoer is overigens maar klein meer met 79 ton. Dinsdag 13 september: Doré 14- 16, Nicola 11-13, Bintje 13-14, Bildtstar 19, bonken 25, kriel 16-20, aanvoer 79 ton. Een gebruiksvergunning brandvei ligheid voor inrichtingen die geen bouwwerken zijn - bijvoorbeeld recreatieterreinen en jachthavens - wordt meer dan de helft goedko per. Tholen hanteert voor deze vergunning een kostendekkend ta rief, dat is opgebouwd uit een ba sisbedrag (95 euro) en een bedrag afhankelijk van de oppervlakte. Bij oppervlakten groter dan 500 vierkante meter blijkt de op brengst voor de gemeente 'aan zienlijk meer' te zijn dan de kos ten die worden gemaakt. En dus kan het tarief omlaag. Bij opper vlakten minder dan 500 vierkante meter worden niet alle kosten ge dekt, zodat de tarieven daarvoor met 50 euro worden verhoogd. ZO KUNT U UW KENTEKEN AANVRAGEN: 1U gaat met uw bromfiets/scooter naar erkend schouwingsbedrijf Van der Zande. 2. Met het formulier dat u hebt gekregen gaat u naar het postkantoor met een geldige legitimatie om het kenteken aan te vragen. 3. U krijgt bericht van de RDW of uw aanvraag wel of niet is goedgekeurd, zo ja, dan krijgt u het kenteken opgestuurd. 4. Met het kenteken en legitimatie kunt u nu een kentekenplaat laten maken. Vanzelfsprekend staan wij voor u klaar. Uw schouwingsbedrijf in de buurt: Kalisbuurt 53, Oud-Vossemeer info@tweewielerservice.com. Telefoon 0166-672481 Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 9