Provincie blundert
met vergunning
baggerstort Tholen
Setallander raakt zwaargewond
na eenzijdig ongeval op Rijksweg
Defecte shovel valt van oplegger
bij transport over Krabbenkreekweg
Verburgh
'Teletaxi is waardeloos geworden'
Waterberging
in Hikse Kreek
Stembureaus
extra in Tholen
en Vossemeer
Van Belzen
pleit voor
logopedie
Donderdag 8 september 2005
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Raad van State over depot Vrouwendijk
Grote fout
Experimenten
Niet gewerkt, wel loon
maar ook premies inhouden
Zaterdagavond is bij een eenzijdig ongeval een 20-jarige
Setallander zwaar gewond geraakt. Hij liep een zware
hersenschudding op, een ingeklapte long, een gebroken
arm en een gescheurde milt. De auto werd totaal ver
nield. De man werd met een ambulance naar het Eras
mus Medisch Centrum in Rotterdam vervoerd.
Ontwijken
Legervoertuigen
rijden over Tholen
Ex-staatssecretaris
praat Thoolse
ondernemers bij
Een shovel met een rek om strobalen te laden, is zater
dagmiddag rond twaalf uur op de Krabbenkreekweg van
een oplegger gevallen toen het transport op weg was naar
Schouwen-Duiveland nadat het op Tholen gebruikt was
bij oogst werkzaamheden.
Mantelzorg
Medezeggenschap
Cultuuromslag
Bose 321 GS digitaal home entertainment systeem
De provincie Zeeland heeft een hele reeks fouten gemaakt bij het verle
nen van een vergunning voor een baggerstort aan de Vrouwendijk in
Tholen. Dat concluderen adviseurs van de Raad van State na onder
zoek. De resultaten van dit onderzoek zijn onlangs openbaar gemaakt
tijdens een rechtszitting bij de Raad van State in Den Haag. Of de reeks
fouten ook leidt tot volledige vernietiging van de vergunning en daar
mee een verbod op vestiging van het baggerdepot, is echter de vraag.
De Raad van State geeft de provincie hoogstwaarschijnlijk de kans om
de gemaakte fouten te repareren.
De omstreden vergunning werd begin
dit jaar door de provincie verleend
aan het waterschap Zeeuwse eilan
den. Volgens woordvoerder S. Hol
vast van het waterschap is het nuttig
om baggerdepots te vestigen op niet
al te grote afstand van de plaats waar
de bagger wordt opgehaald. De bag
ger voor het depot aan de Vrouwen-
dijk is afkomstig van de grachten van
Tholen. De aanvoer van het slib zal
voor het grootste deel via pijpleidin
gen gaan. Het resterende deel wordt
met vrachtwagens naar de Vrouwen-
dijk gebracht. De bedoeling is dat het
waterschap het depot gedurende drie
jaar gebruikt. Maar volgens de ver
gunning kan het depot aan de Vrou
wendijk daar 10 jaar blijven. Een
woordvoerder van het waterschap
stelt, dat het gebruikelijk is dat een
vergunning voor langere tijd wordt
verleend.
Bewoner J. Priem van de Vrouwen-
dijk, die op ongeveer 150 meter van
het slibdepot woont, kreeg via-via te
horen dat er een baggerdepot in zijn
omgeving zou worden gevestigd. De
provincie had vergeten om Priem
daarvan in kennis te stellen, terwijl zij
dat wettelijk wél verplicht is. Op de
valreep kon Priem toch bezwaar aan
tekenen tegen de vergunning. Hij
vreest stankoverlast. Naderhand dien
de Priem nog meer bezwaren in na
overleg met zijn adviseurs. Maar pro
vinciewoordvoerder P. Witkam meent
dat die bezwaren te laat zijn inge
diend en daarom niet meer kunnen
worden behandeld. Hij vroeg de rech
ters van de Raad van State die bezwa
ren van Priem buiten behandeling te
laten.
De woordvoerder van Priem vindt dit
onterecht. „De provincie heeft niet op
een toereikende manier mededeling
gedaan van het verlenen van de ver
gunning en dat is in strijd met de wet
Milieubeheer", aldus Priems raads
man J. Sluiter. Hij wees de Raad van
State daarnaast nog op een aantal an
dere zere plekken in de vergunning.
Voor een deel daarvan vond hij bijval
van de onafhankelijke adviseurs van
de Raad van State.
Zo zijn de adviseurs het met Sluiter
eens dat aan het waterschap meer is
vergund dan is aangevraagd. De pro
vincie staat de stort van zwaarder ver
vuilde bagger toe, dan het waterschap
wenst. Meer vergunnen dan is aange
vraagd wordt gezien als een grote
fout, omdat daarmee de kans wordt
gegeven om het milieu zwaarder te
belasten dan nodig is. Een milieuver
gunning is nu juist bedoeld om het
milieu zoveel mogelijk te bescher
men. Rechter R. Borstlap van de
Raad van State wreef dit de provincie
ook meteen onder de neus. Ook liet
hij weten dat de Raad van State dit
onderdeel van de vergunning niet in
stand zal laten. Provinciewoordvoer
der Witkam: "Het is inderdaad een
fout van onze kant." Witkam vroeg de
Raad vervolgens om de vergunning
op dit punt aan te passen.
De afvoer van de baggerspecie is ook
niet helder geregeld, vinden de raads
adviseurs. De angst van buurtbewo
ner Priem is dat de vrachtwagens ver
vuilde grond met hun wielen
meenemen naar de Vrouwendijk.
Volgens Priem én de adviseurs
schrijft de vergunning onvoldoende
maatregelen voor om dit te voorko
men. S. Holvast zegde namens het
waterschap toe dat dit niet zal gebeu
ren. „De afvoerroute gaat niet langs
de woning van Priem aan de Vrou
wendijk, maar via de Postweg. De
overlast zal voor hem dus zeer be
perkt zijn. Maar als er vervuiling van
de weg optreedt, dan gelden daar de
gebruikelijke voorschriften die aan
nemers dwingen om vervuilingen zo
snel mogelijk op te ruimen."
De provincie vindt het ook niet nodig
om vervuiling van de weg in de mi
lieuvergunning te regelen. Maar
raadsman Sluiter denkt dat het ver
plicht stellen van rijplaten ervoor kan
zorgen dat de wielen geen slib mee
nemen naar buiten het depot.
Sluiter is het bovendien oneens met
de provincie over de mogelijkheid
die de vergunning biedt om groot
schalige experimenten uit te voeren
met de verwerking van bagger. Dit
zou moeten plaatsvinden als de nor
male baggerstort na een aantal jaren
wordt stopgezet. Het waterschap wil
technieken toepassen om puin te ze
ven uit kleigrond. De provincie heeft
in de vergunning daarvoor ruimte ge
maakt. Maar Sluiter en de raadsadvi
seurs vinden dat de provincie ook
hier teveel activiteiten vergunt en dat
niet helder genoeg regelt. De rechters
van de Raad van State sloten zich bij
deze kritiek aan. "Wat met groot
schalige experimenten wordt be
doeld, is mij niet duidelijk genoeg",
aldus rechter R. Borstlap.
Het depot aan de Vrouwendijk, dat
een capaciteit heeft van 22.000 ku
bieke meter slib, is intussen aange
legd, maar nog niet gevuld met bag
ger. Omdat de Raad van State eind
maart de vergunning voorlopig bui
ten werking stelde, kan er nog niets
worden gestort. Geeft de Raad de
provincie de kans om de vergunning
te repareren, dan zal het nog zeker
een flink aantal maanden duren voor
dat het depot in werking treedt.
De Raad van State doet binnen twee
maanden uitspraak.
Alweer in januari 2004, dus ruim anderhalfjaar geleden, maak
te ik melding van een procedure, waarbij aan de orde was of op
het loon van een werknemer premies werknemersverzekerin
gen moesten worden ingehouden, als dat loon betrekking had
op dagen dat niet werd gewerkt. Voorbeelden daarvan zijn o.a.
vakantiedagen, 14 dagen op - 14 dagen af, et cetera.
De Rechtbank Rotterdam heeft beslist dat op dat loon geen
premies mochten worden ingehouden.
Uiteraard is UWV in hoger beroep gegaan.
Na de uitspraak was er sprake van "paniek" op het ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Al op 3 februari 2004
besliste de minister dat onder "loondagen" wordt verstaan
"dagen, waarop de werknemer loon heeft genoten'.'Tegelijker-
tijd besliste de minister dat zijn opvatting - want meer was het
niet-terugwerkte tot 1 januari 1995
Rechtbank Arnhem heeft daarna op 23 juli 2004 beslist dat die
terugwerkende kracht in strijd was met het rechtszekerheids
beginsel.
Tja, en toen was de minister in last
Maar gelukkig voor de minister hebben we ook nog de Centra
le Raad van Beroep (het hoogste rechtsorgaan bij deze sociale
verzekeringen).
Op 28 juli 2005 heeft de Centrale Raad van Beroep uitgemaakt
dat de ministeriële regeling van 3 februari 2004 gewoon gel
dend is.Tevens besliste de Raad (tot veler verbazing) dat de te
rugwerkende kracht tot 1 januari 1995 ook rechtsgeldig is. De
motivering voor deze beslissing is heel duidelijk een "doelre-
denering'.'
De Centrale Raad van Beroep is van mening dat de ministerië
le regeling geen echte terugwerkende kracht beoogde, maar
dat die regeling slechts "een verduidelijking" gaf van hetgeen
al die tijd al in de Coördinatiewet Sociale Verzekeringen stond.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, maar ook
UWV, worden dus als het ware gered door deze uitspraak van
de Centrale Raad van Beroep!
Jammer, maar als gevolg van de beslissing van de Centrale
Raad van Beroep hebben veel werknemers geen recht op te
ruggaaf van in het verleden op hun loon ingehouden premies
werknemersverzekeringen.
Overigens zal met ingang van 1 januari 2006 dit probleem niet
meer bestaan. Vanaf 2006 is er een nieuwe berekeningsmetho
de voor heffing van premies werknemersverzekeringen, zijnde
het Voortschrijdend Cumulatief Rekenen (VCR). Bij deze nieu
we methode geldt dan niet meer het begrip "loondagen',' maar
gaat men uit van een loon"tijdvak'.'
E.T.M. (Gidy) Jansen
Federatie-belastingadviseur
De Rijke Partners Adviesgroep te Oud-Vossemeer
Telefoon (0166) 678250
e-mail jansen @derijke-partners. nl
Advertentie LM.
Hermen Geluk van de brandweer in Sint-Philipsland ruimt op de akker langs de Rijksweg de wrakstukken op van de auto die in de sloot
terecht kwam.
De automobilist reed even na zes
uur van Sint-Philipsland over de
Rijksweg in de richting van Anna
Jacobapolder en raakte voor de
kruising met de Oudeweg door nog
onbekende oorzaak de macht over
het stuur kwijt.
Hij kwam aan de overzijde in de lin
kerberm naast de weg terecht en
reed vervolgens schuin over de weg
naar de rechteroverzijde waar hij
door de berm en over het fietspad
tegen een knotwilg botste en in de
sloot terecht kwam.
De auto botste met de linkerzijde
(de bestuurderskant) tegen de vierde
boom vanaf de kruising en deze
drong ongeveer zestig centimeter
het voertuig in. De bestuurder raak
te na de klap bekneld. De auto lag
op zijn rechterkant op de bodem van
de sloot die volledig droog stond.
Oud-brandweerman L.W. Kosten
die in het Boserf aan de rand van de
bebouwde kom van Sint-Philipsland
woont, zat buiten en hoorde het ge
gier van de banden, vertelt hij. „Ik
ben opgestaan en zag de auto over
de weg slingeren, hoorde één klap
en zag een stofwolk. Ik heb meteen
112 gebeld en gezegd dat er een ge
wonde was. Ze vroegen of er een of
meer gewonden waren, maar dat
kon ik natuurlijk niet zien. Ik ben er
meteen naar toe gegaan en heb bij
de alarmcentrale gemeld dat er één
gewonde was. De man lag er nog in
en leefde. Ik heb toen rustig afge
wacht tot de ambulance kwam."
Ook andere voorbijgangers merkten
de auto op in de sloot, belden de
alarmcentrale en gingen kijken bij
het slachtoffer dat niet aanspreek
baar was.
Er waren twee ambulances opgeroe
pen. Ook de brandweer van Sint-
Philipsland en die van Sint-Maar
tensdijk rukten uit naar de plaats
van het ongeval om hulp te verle
nen. Daarnaast werd de traumaheli
kopter opgeroepen. Die landde op
een perceel aan de overzijde van de
Rijksweg.
De brandweerlieden zorgden ervoor
dat de auto niet kon verschuiven bij
de reddingsoperatie. De bestuurder
hing in de autogordel met zijn be
nen onder het stuur en lag met zijn
bovenlichaam op de bijzitterstoel
tegen de deur gedrukt.
De stijlen van de auto werden door
geknipt om het dak open te kunnen
vouwen zodat het slachtoffer kon
worden bevrijd. Om goed bij de au
to te kunnen komen, werden twee
ladders op het talud gelegd en een
loopbrug van ladders gevormd naar
de overzijde van de sloot zodat de
hulpverleners niet steeds door de
sloot hoefden te lopen.
De politie zette de plaats van het on
geval af. Het verkeer werd via de
Oudeweg omgeleid. Het slachtoffer
werd, nadat hij uit het wrak was ge
tild, op het fietspad op een brancard
verder behandeld. Hij werd met een
scherm afgeschermd van het pu
bliek dat in groten getale was ko
men kijken. Om zeven uur kon het
slachtoffer met de ambulance wor
den vervoerd naar Rotterdam.
De technische recherche stelde een
onderzoek in. Uit de sporen op het
wegdek en in de bermen bleek dat
de bestuurder tussen 100 en 150
meter over de weg heeft geslingerd
voordat hij de boom raakte.
Diezelfde avond vond op de Philips-
dam rond negen uur ook een eenzij
dig ongeval plaats. Een 38-jarige
automobilist uit Heesch reed in de
richting van Steenbergen en moest
een tegemoetkomende bestelauto
ontwijken die op zijn weghelft reed.
De bestuurder week uit naar rechts
om een aanrijding te voorkomen.
Bij het terugsturen slipte hij naar de
linkerzijde van de weg en rolde het
talud af waar hij onderaan tot stil
stand kwam. De bestuurder is met
inwendig letsel naar ziekenhuis Lie-
venberg in Bergen op Zoom ge
bracht. De vier andere inzittenden
bleven ongedeerd. De auto werd ge
heel vernield. De politie zoekt ge
tuigen van dit ongeval (tel. 0900-
8844).
Antieke legervoertuigen van Keep
them rolling zijn zaterdag op Tho
len. 's Middags van kwart voor een
tot twee uur en van drie tot vijf uur
zijn ze te bewonderen op het
terrein van Van der Harst op Wel
gelegen, waar de Gereformeerde
Gemeente een verkoop- en activi-
teitenmarkt houdt. Tussen kwart
voor elf en kwart voor één rijdt de
stoet langs alle zeven plaatsen op
Tholen, via Poortvliet richting Sta-
venisse en terug over Oud-Vossse-
meer.
Tussen twee en drie uur rijden de
legerwagens door het stadje Tho
len. De route is: Grindweg, Een-
drachtsweg, Vossemeersepoort, Da-
lemsestraat. Hoogstraat, Kaaij,
Wal, Ten Ankerweg, Molenvliet-
sestraat, Markt, Oudelandsestraat,
Oudelandsepoort, Zuid-Oudaan,
Hertenkamp, Postweg, Luchten-
burgseweg, Windsingel, Ten Anker-
weg, Molenvlietsedijk, Mossellaan,
Kon. Julianastraat en Grindweg.
Hij zat 310 dagen als staatssecreta
ris financiën voor de LPF in het
eerste kabinet Balkenende. Tegen
woordig is de econoom dr. Steven
van Eijck commissaris jeugd- en
jongerenbeleid (voor de regering),
voorzitter van de Economie Deve
lopment Board Rotterdam en van
het Platform Nederland Breed, en
lid van de commissie voor overleg
met de overheid van de R.K. bis
schoppenconferentie. Van Eijck is
dinsdag te gast in Tholen. Op uit
nodiging van gemeente. Onderne
mers Overleg Tholen en Rabobank
spreekt hij in Meulvliet op een bij
eenkomst voor ondernemend Tho
len. In 'Ons land in beweging' gaat
hij op een onderhoudende manier
in op economische en maatschap
pelijke actualiteiten, en op de
plaats van maatschappelijk verant
woord ondernemen in de 21e
Het gevaarte van ruim 8 ton schoof
vervolgens ongeveer vijftig meter
over de linkerweghelft, kantelde en
kwam op zijn kant in de berm tot
stilstand. Het linkerachterwiel was
gebroken, de cabine liep schade op.
Het rek belandde in de struiken.
Ook lekte er olie uit de motor op de
weg. Niemand liep letsel op. De
shovel was te ver naar achteren op
de oplegger gezet waardoor het ge
wicht niet goed was verdeeld. De
shovel stond achterop, het rek
voorop. Er stond te weinig druk op
de as. De wagen is daardoor gaan
slingeren.
De politie regelde het verkeer dat
hinder ondervond van de blokkade.
Er was maar één rijbaan beschik
baar. De plek van hel ongeval was
met pionnen afgezet. Personeel van
het bedrijf was geruime tijd bezig
om de olieresten met fijn zand van
het wegdek te vegen. De shovel
werd vervolgens met een soort hef
truck (in jargon 'verreiker' ge
noemd) rechtop gezet. Met twee
van zulke machines werd de shovel
even verderop in de berm gepar
keerd om verder afgevoerd te kun
nen worden op de vrachtwagen. De
shovel veroorzaakte enige krassen
op het wegdek. Ook werden enkele
bermplanken vernield.
VERVOLG VAN' VVMO
Mevr. A. Kooijman van patiënten
platform Klaverblad Zeeland bleek
ook een warm voorstander van
handhaving van het pgb. „De toe
gang tot de zorg moeten we garan
deren, inclusief de keuzevrijheid:
zorg in natura of een pgb. Wel moe
ten we de rompslomp bij het pgb in
perken. Geen geldverslindende bu
reaucratie."
De betaalbaarheid van de zorg was
de grootste zorg van mevr. Kooij
man. „Als de vraag toeneemt, zullen
er keuzes gemaakt moeten worden.
Mensen met een minimum inkomen
raken nu al in de problemen en wor
den zorgmijders. Daarom moeten
we een inkomensafhankelijke bij
drage invoeren, want mensen gaan
er anders onderdoor."
Dhr. De Haas uit Sint-Philipsland
kon erover meepraten. „Na de in
voering van de euro zijn alle voor
zieningen naar beneden gegaan. De
teletaxi is waardeloos geworden met
zo'n enorme inkrimping. Je kunt
nergens meer heen. Vroeger kon je
met de taxi naar Rotterdam en Axel.
Dat kan nog wel als je bijbetaalt,
maar dat lukt me niet", aldus De
Haas. Hij concludeerde, dat de tele
taxi door zijn succes te gronde is ge
gaan. Dat laatste bevestigde wethou
der Velthuis, maar ze wees erop dat
Tholen met de voorwaarden voor de
taxiregeling nog fors boven de nor
men van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten zit.
Voor mevr. Kooijman was het duide
lijk dat de WMO een bezuiniging op
zorg zal gaan betekenen. „Er wordt
meer op de mantelzorg geleund,
daar draait het meer en meer om. We
moeten de mantelzorg dus verder
ondersteunen", zei de vertegen
woordigster van Klaverblad Zee
land.
Voorzitter mevr. Emmelot van de
Vrijwillige Thuiszorg Tholen onder
steunde dat pleidooi door wethouder
Velthuis het Ervaringenboek van
Zeeuwse mantelzorgers aan te bie
den. Haar twee coördinatoren had
den eerder al in de raadscommissie
samenleving een krachtig pleidooi
gehouden voor steun aan de mantel
zorg met het oog op de invoering
van de WMO.
Ook NPV-woordvoerder Verloop,
die 1100 leden vertegenwoordigde,
pleitte voor financiële ondersteuning
van vrijwilligers en mantelzorgers.
Hij ondersteunde wethouder Velt
huis dat de continuïteit van de zorg
verlening voorop moet staan.
Ook mevr. De Klerk van de werk
groep gehandicaptenbeleid stelde
vast, dat de Thoolse zorgaanbieders
kwaliteit leveren. „Houden zo.
Marktwerking en concurrentie zijn
voor ons minder belangrijk dan soli
dariteit. Wij zien graag zo min mo
gelijk een eigen bijdrage." Mevr. De
Klerk pleitte voor goede informatie
voorziening, ook voor visueel ge
handicapten.
Deze eerste informatiebijeenkomst
over de WMO dient een vervolg te
krijgen, zo vonden verschillende
sprekers. „Er is structurele mede
zeggenschap nodig", zei mevr.
Kooijman van het Klaverblad. „Een
soort plaatselijke medezeggen
schapsraad voor de WMO met een
onafhankelijk voorzitter, want Tho
len moet voor de WMO een vorm
kiezen die het best bij deze gemeen
te past."
Namens de NPV bood Kees Verloop
aan om mee te doen. „Wij willen
wel participeren, de vorm is voor
ons open. We hebben een brede ach
terban die kennis in huis heeft en
voor extra sleutelposities beschik
baar is."
De gemeente moet elke vier jaar een
WMO-plan opstellen en die nieuwe
wet geldt niet alleen voor ouderen
en gehandicapten, maar voor de hele
bevolking van Tholen, benadrukte
wethouder Velthuis. „De WMO gaat
een aanzienlijk deel van het ge
meentelijk budget beslaan. De Wet
Voorzieningen Gehandicapten valt
eronder, delen van de AWBZ, de
peuterspeelzalen, de bibliotheek,
enz. De verantwoordelijkheden wor
den dichter bij de gebruikers gelegd,
die eerst zelf naar oplossingen moe
ten zoeken. Die toekomstige gebrui
kers moeten wel betrokken worden
bij de beleidsontwikkeling." De
huishoudelijke verzorging, een on
derdeel van de thuiszorg, komt al op
korte termijn naar de gemeente. Die
wil daarom 1 loket voor de WMO.
Diverse bestaande verordeningen
zullen aangepast moeten worden.
Voorzitter Van der Linde, die erg blij
was met de opkomst van 45 mensen,
noemde de WMO 'een cultuurom
slag.' „Van recht op hulp, gaat het
naar de vraag om hulp met daarbij
een belangrijke rol voor het lokaal
bestuur." Ambtenaar Van der Meer
had daarop nog een aanvulling: „Er
wordt meer ondersteund en minder
gezorgd."
Wethouder Velthuis zei dat Tholen
niet zó groot is dat de gemeente al
les alleen kan. „Bovendien is het
onderwerp complex. We zullen dus
met andere gemeenten (Schouwen-
Duiveland en Borsele) en de provin
cie samenwerken. Ervaringen op
doen en de regelingen verfijnen, dat
is ons uitgangspunt. En de kiezers
zullen de gemeenteraad afrekenen
op wat wel of niet gerealiseerd
wordt ten aanzien van de WMO",
aldus mevr. Velthuis donderdag
avond in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk.
Het stuk van de Hikse Kreek tussen
de zeedijk en de Hikseweg bij Oud-
Vossemeer krijgt natuurvriendelijke
oevers. Daardoor wordt de ber
gingscapaciteit voor water met on
geveer 2,4 hectare vergroot. Aanne
mer Verlouw uit Ammerzoden
klaart het karwei, momenteel wor
den karren vol grond afgevoerd. Er
wordt tegelijk een wand voor oever
zwaluwen aangelegd. De kosten van
het project zijn 181.500 euro.
Zeeuwse Eilanden krijgt er subsidie
voor van het rijk (nationaal be
stuursakkoord water) en uit het Eu
ropees oriëntatie- en garantiefonds
voor de landbouw. Extra waterber
ging is nodig met het oog op de toe
nemende hoeveelheid neerslag als
gevolg van de klimaatverandering.
De afvoercapaciteit van het hulpge
maal Drie Grote Polders, dat aan
het begin van de Hikse Kreek staat,
is inmiddels vergroot van 90.000
naar 135.000 liter per minuut. Bij
hevige regenval kan het daardoor
gemaal De Eendracht bij Tholen
nog meer ontlasten, zodat dit zich
op een sneller gebied kan richten en
daardoor het water sneller kan weg
pompen.
Zowel Tholen als Oud-Vossemeer
krijgt er volgend jaar een stembu
reau bij. Op dinsdag 7 maart zijn er
verkiezingen voor de gemeenteraad
en het waterschapsbestuur. De uit
breiding van Tholen met Waterfront
en Stadszicht maakt dat het aantal
kiesgerechtigden snel toeneemt. Bij
het referendum in juni waren dat er
5302. Zij waren verdeeld over De
Wingerd (1768)Ten Anker (1694)
en Meulvliet (1840). Het gebouw
van de Gereformeerde Gemeente
aan de Ds. G.H. Kerstenstraat komt
er als vierde stembureau bij. Ieder
bureau krijgt rond de 1300 stemge
rechtigden, meldt hoofd verkiezin
gen Leen den Braber. „Voor tachtig
procent van de mensen blijft het
stembureau hetzelfde."
In Oud-Vossemeer moesten de 1898
stemgerechtigden (in juni) het tot
nog toe met één stembureau doen.
Dat was daarmee het grootste in de
gemeente. Burgemeester en wet
houders hebben al ingestemd met
de opsplitsing daarvan. Den Braber
bekijkt momenteel waar hij de
stembureaus onder kan brengen.
Wegens de verbouwing zal in maart
De Vossenkuil niet beschikbaar zijn.
De CU-fractie in de gemeenteraad
van Tholen heeft via schriftelijke
vragen aan b. en w. de aandacht ge
vraagd voor logopedie, het spraak
onderwijs. Op 30 juni schreven De
Casembrootschool en de School
met de Bijbel uit Sint-Annaland
hierover al een gezamenlijke brief
naar het gemeentebestuur, met na
me in verband met de voorgeno
men bezuiniging op preventieve lo
gopedie. Raadslid Van Belzen
vraagt nu of het college al gere
ageerd heeft op de bezuinigings
plannen van de GGD, want diverse
Zeeuwse gemeenten hebben dat al
wél gedaan. Als dat het geval is,
wil de CU het Thoolse standpunt
graag vernemen. En zo nee, wat is
dan de reden dat b. en w. niet gere
ageerd hebben?
De shovel van het fouragebedrijf in Bruinisse is in de berm tot stilstand gekomen.
Home cinema uit slechts
twee luidsprekers j**
De luidspreker arrays zijn leverbaar
in de kleuren grafiet en zilver
Electronica
Antwerpsestraat 12-14-16
4611 AG Bergen op Zoom
tel. 0164 237940
www.verburgh.nl
Uit het zicht te plaatsen Acoustimass'
basmodule niet afgebeeld
Hi-Fi.
T.V.
Video,
Computer
systemen,
Printers,
Netwerken
Advertentie I.M.