'Combinatie van evangeliseren en verslaafden helpen vind ik mooi' 'Kleine hoefjes en arbeidershuisjes horen er net zo goed bij als boerderijen' Kerkenraad zondebok maar is dat wel terecht? ZLM REISVERZEKERING? Supporters Donderdag 25 augustus 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Elsbeth Reitsma één jaar vrijwilligster bij stichting Krusada op Bonaire De 20-jarige Elsbeth Reitsma uit Sint-Philipsland vertrekt op 5 september naar Bonaire. Op het tropische eiland zal zij één jaar lang als vrijwilliger werken bij stichting Kru sada, een christelijk opvangcentrum voor verslaafden. Platform Tholen krijgt voor het laatst subsidie Schimmels en wandluis Cocaïne Zonnige kerst 3 Oudelandspadje Jan J. van de Velde beschrijft historie van bebouwing Schakerloopolder Als Jan J. van de Velde het Oudeland oploopt naar het huisje waar ooit zijn opa woonde, blijft hij verrast staan. „Het schuurtje is weg, afgebroken!" Anderhalve maand geleden fotografeerde hij het pandje nog, nu gaapt er een gat op de plek waar het stond. Het oudste arbeidershuisje van de buurtschap, opgetrokken uit ijsselsteentjes, is ge schiedenis geworden. Oorgeld Het college van b. en w. van Tholen houdt de kerkenraad van de Hervorm de Gemeente Scherpenisse primair verantw(X)rdelijk voor de uitspraken van ds. Lohuis in zijn afscheidsdicnst op zondag 31 juli, waarin hij zei dat democratie een uitvinding van de dui vel is. Dat had de predikant op de val reep van zijn vertrek naar de Hars kamp nooit moeten zeggen. Hij is inmiddels in een andere gemeente, maar de kerkenraad en de gemeente leden van Scherpenisse zijn opge zadeld met die kwalijke woorden met alle daarbijbehorende problemen. Een kerkenraad is verantwoordelijk voor wat een predikant predikt en ook zegt in een toespraak zoals bij dit af scheid. Ik krijg de indruk, dat ds. Lo huis dit afscheidsmoment heeft aan gegrepen om deze uitspraak te doen. Ik ben er ook van overtuigd, dat dit ■voor de kerkenraad en de gemeente totaal onverwachts kwam. Kan men dan een kerkenraad primair verant woordelijk stellen? Dat is zeer moei lijk en men moet ook letten op de om standigheden van het hoe en waarom. Het kan ook in andere gemeenten voorkomen. Een kerkenraad kan nooit voorzien wat een predikant in 7,ijn preek of toespraak gaat zeggen. De eerstverantwoordelijke voor deze uitspraak is ds. Lohuis zelf. Gesteld dat ook hij een brief heeft ontvangen van het gemeentebestuur- wethouder Van Kempen achtte dat eerder niet uitgesloten - dan denk ik dat dit ver geefse moeite is. De brief gaat in de prullenbak en ds. Lohuis blijft bij zijn standpunt, waar velen en ikzelf het ui teraard niet mee eens zijn. De kerkenraad heeft nu een brief ont vangen van het gemeentebestuur en ik hoop dat het gesprek verhelderend mag zijn. In hoeverre is de kerkenraad nu verantwoordelijk? Dat hangt toch ook zeker van de omstandigheden af. Op het moment van de afscheids- dienst 31 juli kan het zijn dat ds. Lo huis al was losgemaakt van de Her vormde Gemeente Scherpenisse en de kerkenraad. Op het moment van de gewraakte uitspraak officieel dus geen predikant van Scherpenisse meer en ook nog niet van Harskamp. De stichting Leefbaar Platteland Tholen krijgt 2500 euro subsidie van de provincie Zeeland over 2005, maar gedeputeerde staten doen dat niet van harte. Het stichtingsbestuur voldoet namelijk niet aan de criteria. Het is dan ook voor het laatst dat de ■stichting geld uit Middelburg krijgt. Penningmeester J.P. van Merode had een begroting ingediend van 6251 euro, maar de gemeente Tholen stelt ook middelen beschikbaar. De pro vincie volstaat daarom met 2500 eu ro, waarvan 80% als voorschot be taald zal worden. Gedeputeerde staten wijzen nadrukkelijk op het be leid vitaal platteland Zeeland, waar bij de financiering van maatschape- lijke ondernemers en platforms is geregeld. De activiteiten van een Daar zal men rekening mee moeten houden. Ook de raadsfracties die met veel bombarie en de nodige ophef schreeuwen om maatregelen. Het ge meentebestuur maakt de kerkenraad tot een zondebok, want ds. Lohuis kan men niet meer verantwoordelijk stellen. Ik ben er stellig van overtuigd, dal de kerkenraad het met deze zaak ook moeilijk heeft. Naar goed gebruik heeft men de uitnodigingen verstuurd en men heeft niet kunnen voorzien, dat dit zou gebeuren. Gesteld dat er vooroverleg is geweest tussen predi kant en kerkenraad, en gesteld dal men had kunnen vermoeden wat hij zou zeggen, dan had men waarschijn lijk geen uitnodigingen verstuurd en zeker niet naar het gemeentebestuur. Dc dienst was sober met maar 1 spre ker: ouderling Quist. De aanwezige wethouder Van Kempen was behtxir- lijk geraakt door de opmerking van ds. Lohuis over democratie en daar mee is alles begonnen. Wat mij opvalt in de reacties van 18 augustus is, dat er velen zijn uit on kerkelijke kring, randkerkelijken en ook kerkelijk meelevenden, die dit voorval aangrijpen uit sensatiezucht. Men moet dan zichzelf zonodig laten horen en luidruchtig tekeer gaan, veelal om de aandacht van zichzelf af te leiden. Overal kan wat gebeuren, maar voor de Hervormde Gemeente Scherpenisse (PKN) is dit erg. Zij heeft de laatste jaren al ondervonden wat verdeeldheid en gebrokenheid is. Dan verwacht ik van een democra tisch land en ook van het gemeentebe stuur en de burgers een oprecht mee leven. Wie met de vingers wil wijzen - wat men in Tholen zo goed kan - bedenke dat tenminste drie vingers op jezelf teaigwijzen. Hier kunnen we allen lering uit trekken. Wat zijn we toch (on)democratisch en ik sluit me er zelf bij in. Als mensen zijn we alle maal van één stuk gescheurd met alle maal fouten en gebreken. Ik hoop dat het gemeentebestuur met de kerken raad in een open en goed gesprek de ze zaak weet op te lossen. Dat het welzijn van de Hervormde Gemeente Scherpenisse hiermee is gediend. Gods zegen voor kerkenraad en ge meente. C. Kwaak, Bergen op Zoom, oud-inwoner Sint-Maartensdijk. platform zouden een belangrijke bij drage dienen te leveren aan de ver sterking van de sociale cohesie in het gebied. Bovendien zou het moeten fungeren als denktank en inspiratie bron voor nieuwe initiatieven en ideeën. Het provinciaal bestuur con cludeert, dat de activiteiten van de Thoolse stichting vrijwel uitsluitend gericht zijn op de exploitatie van het multifunctioneel centrum Scaldis Naturalis aan de Kastelijnsweg in Sint-Maartensdijk. „Hiermee vol doet de stichting niet aan het criteri um voor een platform. Daarom zijn we voornemens om dit jaar voor de laatste maal een bijdrage te verstrek ken. Met ingang van 2006 zal geen subsidie meer worden verleend in de exploitatie van het m.f.c." De Thool se stichting moet over 2005 nog wel rekening en verantwoording afleg gen, o.a. door een accountantsverkla ring over te leggen. Het bestuur kon binnen zes weken in beroep gaan te gen het besluit van de provincie. „Ik heb dit jaar mijn studie sociaal- pedagogisch werk (SPW) afgerond. Tijdens die studie liep ik stage bij dak- en thuislozen. Een collega ver telde me over het werk van stichting Krusada en ik was meteen enthou siast. Ik wilde altijd al graag naar het buitenland, maar het is er tot nu toe nooit echt van gekomen. Omdat ik nu klaar ben met mijn studie en nog geen werk heb, is dit voor mij het ideale moment om deze plannen waar te maken. Tijdens mijn stage kreeg ik ook vaak te maken met ver slaafden en dat werk trekt mij erg aan. Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen waarom ik dat zo leuk vind. Het zijn eigenlijk de kleine dingen die het bijzonder ma ken. Ik voel me op mijn gemak bij deze mensen en ik vind het helemaal niet eng om met ze om te gaan. Het leven van de verslaafden fascineert mij en ik wil ze graag helpen om op het rechte pad te komen. Het is niet alleen het werk dat mij zo aantrekt. Ook het feit dat de stichting Krusada een christelijke visie heeft, vind ik erg belangrijk. De combinatie van evangeliseren en verslaafden op het rechte pad helpen vind ik het mooie van Krusada." „Vorig jaar ben ik begonnen met de voorbereidingen. Allereerst moest ik natuurlijk solliciteren. De sollicita tieprocedure verliep via stichting De Hoop, een centrum voor evangeli sche verslavingszorg en hulpverle ning in Dordrecht. De Hoop werkt samen met Krusada. Toen ik een maal aangenomen was, moest ik deelnemen aan een trainingsweek. We leerden toen het begin van het Papiamento, de taal die op Bonaire wordt gesproken. Daarnaast leerden we veel over de cultuur en de versla vingszorg. Verder kregen we foto's en video's te zien van het land en er waren gastlezingen van drie Antilli aanse vrouwen en vrijwilligers die eerder dit werk hebben gedaan. Tij dens deze trainingsweek leerde ik twee vrijwilligers kennen die ook in Bonaire zijn als ik daar ben. Met de andere vrijwilligers in Bonaire heb ik via internet contact gezocht. De mensen in Bonaire verstaan wel Nederlands, maar ze begrijpen het niet echt. Om mezelf verstaanbaar te maken moet ik dus Papiamento le ren spreken. Dat wat ik tijdens de trainingsweek heb geleerd is niet voldoende, daarom leer ik nu de rest met behulp van studieboeken en cd's. Ik heb de taal al aardig onder de knie en ik vind het erg leuk om te akten van verkoop, notariële akten, kadastrale gegevens. De geschiede nis van verschillende huizen en boerderijen in Poortvliet en Scher penisse waar voorouders woonden, zocht de Hoogerheidenaar uit. Ook maakte hij een index op het oorgeld, een belasting die tussen 1730 en 1806 werd geheven op het bezit van paarden. Via boerderijonderzoek is er de laat ste jaren aandacht voor de geschie denis van het platteland. Maar dat geeft volgens Van de Velde een een zijdig beeld. „In een polder woon den niet alleen boeren op kapitale boerderijen. Er waren ook veel klei ne hoefjes, al of niet met een paard en een paar koeien. En het grootste deel van de polderbewoners waren de boerenknechten en landarbei ders, die met hun gezinnen in de ar moedige arbeidershuisjes woon den." Van de Velde wil de complete bebouwing en bevolking van een polder - in dit geval de Schaker loopolder - uitzoeken. De Mossel- hoek doet hij er als deelonderzoek bij. Als voorbereiding ging Van de Vel de de geschiedenis na van de be leren. Het is een grappige taal, de vertaling van 'fototoestel' bijvoor beeld is in het Papiaments 'kodak'. De taal heeft een kleine woorden schat en ze kent erg veel Nederland se en Engelse invloeden. Dat maakt het makkelijker om te leren. Verder heb ik de leden van de kerke lijke gemeenschap in Sint-Philips land onlangs een brief gestuurd. Daarin heb ik uitgelegd wat ik in Bonaire ga doen en ik heb ze ge vraagd om steun in gebed en op fi nancieel gebied. Ik heb daar zo ont zettend veel leuke reacties op gekregen, dat waardeer ik heel erg. Als dank zal ik deze mensen tijdens mijn verblijf in Bonaire via een e- mail nieuwsbrief op de hoogte hou den van mijn belevenissen." „Stichting Krusada waar ik voor ga werken, bestaat nu vijfjaar, maar de instelling groeit nog steeds. Mo- graafplaats van het Oudcland. Hij bracht alle graven in kaart. Ook de 240 mannen die tussen 1872 en 1935 bij de plichtbrandweer van de buurtschap waren, zette hij op een rij. Schakerloo had tot 1797 een ei gen bestuur met schepenen. De oud ste gegevens voor het onderzoek da teren uit 1686. „Er zijn oudere registers, maar die heb ik wegens de slechte leesbaarheid voorlopig bui ten beschouwing gelaten." De hon derdste penning (1686, 1707, 1738), de huisschatting (1738, 1753, 1784- 1786), registers van eigendommen 1780-1800 en bewonerslij sten uit 1797 zijn bronnen die Van de Velde raadpleegde. Ook maakte hij sa menvattingen van alle verkoopakten uit de 17e cn 18e eeuw. De invoe ring van het kadaster, in 1832, nam hij als uitgangspunt. „In de loop van de tijd zijn veel huizen afgebroken. Er hebben er ongeveer 45 gestaan." De onderzoeker maakte een over zicht van alle eigenaren en bewo ners, tot heden toe. Ook de steeds veranderende huisnummcring legde hij vast. „Het belastingkohier begint steeds aan de noordkant, op de Ou- delandsedijk. Daar stonden eerst drie huisjes, dan kwam de boerderij Landzicht." Wat hem opviel, was dat er naar verhouding veel rooms- menteel verblijven er 15 gasten (verslaafden) in landhuis Guatema la. De gasten zijn alleen volwassen mannen, later zal er een landhuis gebouwd worden waar ook vrou wen opgevangen kunnen worden. Het zijn voornamelijk cocaïnever- slaafden, omdat het in Bonaire erg makkelijk is om aan deze drug te komen. De verslavingszorg is hard nodig en stichting Krusada is de enige instelling die deze zorg op Bonaire verleent. De gasten verblijven 24 uur per dag in het landhuis. Naast de hulp die ze krijgen bij het afkicken, moeten zij meedoen aan verschillende projec ten, zodat zij op den duur weer goed mee kunnen draaien in de maat schappij. Er zijn resocialisatiewo- ningen aanwezig waar de gasten kunnen oefenen met begeleid zelf standig wonen. Daarnaast is er een tuinbouwproject waar de gasten da gelijks werkervaring op kunnen doen in de tuin. Er wordt groente en fruit verbouwd voor eigen gebruik. Dit project zit nog in de groeifase, er wordt nu hard gewerkt aan de op bouw van de kassen en het waterfil tersysteem. Dit alles draagt bij aan de resocialisatie in de Antilliaanse samenleving. Krusada heeft een christelijke iden titeit. Naast de praktische zorg die verleend wordt aan de gasten volgen zij ook bijbelstudies en kerkdien sten. De bevolking van Bonaire is overwegend Rooms-Katholiek en er is veel bijgeloof. Van de gasten wordt verwacht dat ze de christelij ke visie van Krusada respecteren. Dit betekent dat er ook ruimte is voor gasten met een andere levens visie. De vrijwilligers die de gasten begeleiden moeten wel leven vol gens het christelijke geloof, maar er zijn geen bepaalde diploma's vereist om voor Krusada te mogen werken. Iedereen die gemotiveerd is en door de trainingsweek komt, mag mee werken. De stichting krijgt geen overheidssteun, dus alles wordt uit giften betaald. Deze giften komen allemaal uit Nederland, via stichting De Hoop maken de Nederlanders hun donatie over. Het is echt prach tig dat Krusada dankzij deze giften kan bestaan." „Als ik op Bonaire ben dan, verblijf ik in het vrijwilligerspand vlakbij landhuis Guatemala. Alle vrijwilli gers wonen in dit huis en het zijn al lemaal Nederlanders, dat is natuur lijk ideaal. De vrijwilligers zijn van alle leeftijden, er zijn studenten maar er woont ook een gezin in het huis. Het lijkt me erg gezellig om daar te verblijven. We werken in ploegen, dus ik moet ook wel eens nachtdienst draaien. Ik ben één dag katholieken op het Oudeland woon den, in de 18e eeuw ongeveer een kwart van de bewoners. Uit het onderzoek blijkt dat de huizen aanvankelijk allemaal eensteens mu ren hadden, bij vochtig weer of regen liep het water dan ook langs de mu ren. Een aantal was zó slecht ge bouwd, dat ze na 25 jaar al weer moesten worden afgebroken. De toch al niet grote huisjes - 22 of 28 vier kante meter was geen uitzondering - werden vaak ook nog eens door twee gezinnen bewoond, de keuken en de plee werden dan gezamenlijk ge bruikt. Een onderzoek van de ge zondheidscommissie in 1905 wees uit, dat veel van de verhuurde arbei dershuisjes in zeer slechte staat ver keerden. Ze waren niet wind- of wa terdicht, hadden een bouwvallige zolder, onvoldoende ventilatie, zaten onder de schimmels of wandluis. Het illustreert wat Van de Velde betreft de armoedige leefomstandigheden van de arbeiders. „Neem mijn opa. Toen die een nieuwe jas had gekocht, liep hij op zondag met een omweg naar de kerk opdat de boer waar hij werkte het niet zou zien. Die heb je van mijn centen! kreeg hij van de boer te ho ren. Terwijl hij er zélf krom voor had gelegen." Terwijl Van de Velde het vertelt, windt hij zich er nog over op. Ook hij werkte nog een paar jaar bij de boer. voor hij via avondstudie een andere weg koos. „Ik ben eens op 1 mei met een rode tulp in mijn knoopsgat naar het werk gegaan, maar mocht toen niet op de boerderij komen!" Inmiddels heeft Van de Velde 270 A4'tjes met informatie gereed. Hij denkt nog een jaar nodig te hebben voor zijn onderzoek. „Ik ben nu be zig met de notariële akten over de periode 1811-1832. Dan moeten de akten van 1640 tot 1740 nog. En Bonaire behoort tot de Neder landse Antillen cn ligt onge veer 48 kilometer oostelijk van Curasao in de Caribische Zee. Het eiland is 290 vierkante ki lometer groot - 1,8 keer zo groot als Tholen en Sint-Phi lipsland samen - en er wonen ongeveer 15.000 mensen. Kra- lendijk is de hoofdstad. Dc ge middelde jaartemperatuur op Bonaire is 27.5 graden, het verschil tussen de zomer- en de wintertemperatuur is slechts twee graden. De passaatwind die er bijna altijd waait, zorgt voor verkoeling. Het eiland is geliefd bij sportduikers. in dc week vrij en per jaar heb ik twee weken vakantie. In mijn vrije tijd wil ik heel graag het eiland ver kennen. Ik heb er erg veel zin in. want het is voor mij de eerste keer dat ik naar de tropen ga. De tempe ratuur zal wel wennen zijn. Maar ik heb begrepen dat er altijd wind staat, dus misschien valt het wel mee. Het is wel zo dat het er het he le jaar door mooi en warm weer is. Ik vind het wel grappig om een keer een zonnige kerst mee te maken. Vanwege het warme weer doen de Antillianen alles op het gemakje, dat is denk ik ook wel iets waar ik aan moet wennen. Het is voor mij de eerste keer dat ik in het buitenland ga werken. Ik wilde dat wel altijd heel graag en daarom had mijn familie wel verwacht dat het er een keer écht van zou komen. Ik krijg veel positieve reacties, dat ver baast me eigenlijk wel. Er zijn veel mensen die zeggen dat ze dit (x>k wel zouden willen doen. Nu het zo dicht bij komt, wordt het heel erg span nend. Een jaar lijkt nu erg lang. Maar ik heb er heel veel zin en ik verwacht dat, als ik daar eenmaal ben. de tijd om zal vliegen. Gelukkig kan ik via internet contact houden met familie, vrienden en kennissen, dat is echt een uitkomst. Als ik van de post afhanke lijk zou zijn. dan was dat niet te doen. Die doet er namelijk drie weken over d<x>rdat Bonaire een eiland is. Volgend jaar augustus kom ik terug. Daarna wil ik gaan werken en leren. Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan doen, maar ik denk er over om psychologie op hbo-niveau te doen. Ik wil die opleiding dan in deeltijd gaan volgen, of in de avonduren. Ze begint al in september, dus vóór die tijd moet alles geregeld zijn. Het is een beetje lastig om dat vanaf Bonai re te doen. daarom willen mijn ou ders dat gelukkig voor mij regelen. Daar hoef ik me dan geen zorgen over te maken, dus kan ik me volle dig richten op mijn werk op Bonai re", zegt Elsbeth Reitsma uit Sint- Philipsland. een index gemaakt." Wat Van de Velde nog zoekt, zijn foto's van de huizen en boerderijen van voor 1950. En van het brand spuithuisje. „Ik ben inmiddels bij vier bewoners geweest. Van twee heb ik oude foto's gekregen." Bladerend in wat tot nu toe door Jan van de Velde is verzameld, stui ten we op het recent afgebroken huisje, dat tussen Oudeland 4 en Oudeland 6 stond. Opa Jan C. van de Velde kocht het in 1929 van landbouwer Christiaanse en ging het als schuurtje gebruiken omdat het onbewoonbaar was verklaard. De oudst bekende eigenaar was Jan Wouterse. in 1685. Ook de boerde rij Landzicht, nu Oudelandsedijk 12, komt in dat jaar al voor. Adriaen van Vrijberghe is er dan de eigenaar van. De oudst bekende pachter is, tot 1732, Adriaan Cornelisse Vrindts. Vanuit Hoogerheide rijdt Jan J. van de Velde binnen een half uur naar het Oudeland. Hij gaat er regelmatig kijken. Bekenden wonen er niet meer, het zijn allemaal mensen van elders. Maar overal liggen voor hem de herinneringen. Kijkend vanaf de vate richting de Oesterdam zegt hij dat daar vroeger een wegje liep. Ook richting Tholen, het Oude landspadje. „Dat had terug kunnen komen met de aanleg van het stads- bos. Jammer dat dit niet gebeurt." Sinds kort is het trouwens, als het goed is, rustiger op het Oudeland. Het waterschap heeft namelijk een flink stuk van de Oudelandsedijk. tussen de Zwarteweg en de Ceres- weg, en van de Kerkweg afgesloten voor doorgaand auto- en vrachtver keer. Als voetbal inderdaad oorlog is, zoals de dit jaar overleden voetbalcoach Rinus Michels altijd beweerde, dan weet ik sinds kort waar die oorlogsdreiging van daan komt: Van de tribune. Hoe ik daar achter gekomen ben Nou, gewoon. Ik kocht een kaartje voor een willekeurige voetbalwedstrijd, in een al even willekeurig voetbalstadion, waar twee willekeurige voetbalteams het tegen elkaar opnamen. Om het risico op lichamelijk en geestelijk letsel voor mij en mijn zoontje tot een minimum te beperken, gingen we naar een onbeduidend wedstrijdje tussen twee stuartploegen uit het betaalde voetbal. Een klein, knus stadion met gemoedelij ke Brabanders onder elkaar. Wat kan daar nu misgaan, zou je zeggen. Boven dien had een kennisje van mij voor twee kaartjes gezorgd in een - volgens haar - 'gezellig familievak'. Het zonnetje scheen mild en niks leek een heerlijke voet balmiddag in de weg te staan. De ME was weliswaar paraat, maar aan de lacherige sfeer onder de man schappen kon je merken dat ook zij helemaal waren voorbereid op een doorbe taalde vakantiedag. Het wekte bij mij dan ook verbazing dat zowel ikzelf als mijn 10-jarig zoontje uitgebreid gefouilleerd werden. Zelfs het rolletje drop van het kleine mannetje werd gecontroleerd. Met onze afgescheurde entreebewijzen in de hand gingen we op zoek naar 'ons vak'. Daar aangekomen wachtte ons de volgende verrassing. In plaats van in een familievak, bleken we midden tussen de 'harde kernvan de thuissupporters te zitten. Wa motte gullie ier", sprak het opperhoofd van de bende. De man in kwestie had een enorm hoofd, maar ik voelde meteen aan dat die ruimte maar voor een heel klein gedeelte gevuld was met hersenen. De overdaad aan piercings en tatoeages maakte op mij verder niet veel indruk en ik zocht stoïcijns de twee nog overgebleven zitplaatsen ach ter een van de doelen op. Mijn zoontje was duidelijk onder de indruk van wat zich om ons heen allemaal afspeelde. Voor we het zelf in de gaten hadden, ver dwenen wij onder een enorm groot spandoek. Dat bleek een vast ritueel te zijn als de thuisploeg het veld betrad. Op zich wel sfeervol, maar voordat de enorme lap stof weer was teruggevouwen gaf het scorebord al een tussenstand van 1-1 aan. Het spel golfde op en neer. Maar doordat iedereen vóór ons de hele wed strijd bleef staan, moesten we het wedstrijdverloop vooral via de geluiden en de ■lichaamstaal van de overige supporters proberen te volgen. Als er allerlei ver schrikkelijke ziektes over het veld werden uitgestort, begreep ik dat iemand van de tegenpartij het lef had gehad om op 'ons'doel te schieten. En als er iemand op vocale wijze werd vergeleken met het geslachtsdeel van een hond, dan wist ik dat dat betrekking moest hebben op het functioneren van de arbiter of één van 'zijn assistenten aan de zijlijn. De woordenschat van mijn zoontje werd deze middag flink uitgebreid, maar daar waren we in principe niet voor naar het sta dion gekomen. Uiteindelijk ging de thuisploeg met 2-1 ten onder, en de trainer had het gedaan. Althans dat beweerden de verhitte 'kennersom ons heen, die de arme man te lijf wilden gaan. Terwijl de stadionspeaker het sinds de rust al druk had met het oplezen van wanneer welk vak, door welk politiekordon een veilig heenkomen mocht proberen te zoeken, raakten ook de politiehonden steeds meer opgewon den. Gelukkig dat een van die gespierde schildknapen van de ME mij en mijn zoontje persoonlijk tot bij onze auto wilde begeleiden, anders was ons stadion- bezoek wellicht ook in een of ander ziekenhuis geëindigd. Want in tegenstelling tot de eigenlijke wedstrijd, bleek de afterpartv tussen de rivaliserende hooligans wél in het voordeel van de thuisclub te worden beslist. Terwijl de cmibulances af en aan reden en een waterkanon de partijen uiteen dreef, nam ik de schade aan mijn auto op. Die viel mee. Ik miste slechts één buitenspiegel en er zat een kras op de motorkap. De mensen met een seizoenkaart hebben dus wel degelijk ge lijk. „Als je thuis een wedstrijd op de televisie volgt, beleef je het voetbal heel anders." Vooral rustiger. Als kind kwam de tegenwoordig in Hoogerheide wonende zeventiger Van de Velde veel op Schakerloo. Hij bewaart goede herinneringen aan die tijd. „Je speelde er zo lekker buiten." Later leerde hij er zijn vrouw Corry kennen, die in de buurtschap ten zuidoosten van Tho len is geboren. „Onze hele familie ligt hier begraven", zegt Jan van de Velde als hij met de verslaggever langs de begraafplaats loopt. Vorig jaar vond de laatste begraving plaats, nu is het kerkhof gesloten. De oude huisjes van toen aan het smalle straatje zijn onherkenbaar veranderd. De bewoners hebben ze grondig opgeknapt. Vroeger hebben er trouwens veel meer woninkjes gestaan, weet Van de Velde. En vlak aan de Oudelandsedijk stond een schoolgebouw (nu zijn dat huizen). Ernaast had zijn oma - 'Dikke Ne- le' - een winkeltje. Op het hoekje was het brandspuithuisje, want tot 1935 kende Schakerloo een eigen brandweer. Als die oefende, wat eens per jaar gebeurde, liep het hele dorp uit. Van de Velde is met een bijzonder project bezig. Hij brengt de huizen in kaart in de Schakerloopolder. De gepensioneerde politiefunctionaris doet al meer dan twintig jaar onder zoek naar zijn voorgeslacht en naar dat van zijn vrouw. Families als Van de Velde, Quist, Ten Hove, Rijsten- bil, Elenbaas, Deurloo, Van Vessem, Moeliker en Smit/Pollie. „Vaak sa men met mijn zoon Dave, die een kei is in het lezen van oud schrift." In het Thoolse gemeentearchief las Jan van de Velde meters papier door, om zo meer te weten te komen over hoe zijn voorouders leefden, waar ze woonden en wat hun bezit tingen waren. Belastingkohieren, Assurantiekantoor Van Dijke Burgemeet 25 Poortvliet - Tel: (0166) 612 509 /i r? Jan P.M. Overboekt L Ten Ankerweg 72 Tholen - Tel: (0166) 602 888 Advertentie I.M. Stemmen van lezers De Sint-Philipslandse Elsbet Reitsma heeft zin in haar baan op Bonaire. De huidige bewoner heeft het wapen van Schakerloo geschilderd op de gevel van het huis waar vroeger de opa van Jan J. van de Velde woonde.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 3