'Na veertig jaar eet ik bijna iedere dag nog een bokkenpoot' Sporen van tsunami weggewerkt, bevolking verkoopt er dvd's van Elenbaas gaat moderniseren aan de Paasdijkweg Hjpg ii ir ZLM REISVERZEKERING? Ovenist Maarten Quist uit Poortvliet jubileert bij De Waal Kapvergunning nog tot oudjaar 3 Donderdag 18 augustus 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Hij ging liever voetballen dan dat hij leerde. En dus moest Maarten Quist uit Poortvliet maar gaan werken, vond zijn vader. Hij kon beginnen bij De Waal in Tholen en daar vierde Quist (54) dinsdag zijn veertigjarig dienstverband. Van inpakker van wellingtons tot koeken bakker. ■HHP Lolletje Plastic schort Pittig eten Scheidsrechter Primitief 1200 m2 groen weg voor tijdelijke Ten Ankerflat Handel Twee maanden lang trekt de 20-jarige Hans Bouman uit Poortvliet met twee klasgenoten door Thailand voor zijn stage bij een reisbureau. Hij krijgt op die manier de kans om de mooiste plaatsen en de toeristische trekpleisters van Thailand te bezichtigen. Nu hij weer thuis is vertelt hij, vol enthousiasme en met een hoop indrukwekkende ervaringen rijker, zijn verhaal. Hans Bouman (20) uit Poortvliet terug na stage voor reisbureau in Thailand Elke dag is tóch weer anders voor ovenist Maarten Quist van De Waal Banket. Maarten Quist is al een reeks van jaren ovenist. „Vroeger heette dat stoker", zegt dc goedlachse Poort - vlietenaar. Zijn werk is het onder meer om elke ochtend de ovens - er staan er drie - in de fabriek aan te steken. Negentig branders, met een gloeiende staaf. Na het voor verwarmen zorgt Quist dat de tem peratuur goed is voor het koekje dat er die dag doorheen gaat. Want de volle blikken worden automa tisch door de bakoven gevoerd. „De oven van 24 meter bakt de bokkenpootjes in 13,5 minuut." Via kleppen in de zijkant kan hij in de gaten houden of alles goed gaat met het baksel. Quist heeft nooit voor bakker geleerd, maar maakte zich alles op de werkvloer eigen. Het werk is natuurlijk flink veranderd in de loop der jaren. „Vroeger werd bijvoorbeeld het deeg met de hand in de machines gedaan, tegenwoordig wordt het erin gepompt." De regelgeving met betrekking tot voedselveilig heid (het haccp-systeem) was er in de jaren zestig ook niet. „Als je toen een koekje op de grond liet vallen en je raapte het niet op, dan was bij de oude Jan de Waal de wereld haast te klein. Nu is het precies omgekeerd." Tal van gege vens moeten dagelijks geregi streerd worden - zoals het volume van het deeg en de breedte van het product - en dat behoort ook tot de taken van Quist. Sinds vorig jaar zomer kent De Waal een werkdag van negen uren. De mensen werken vier dagen in de week en hebben één dag vrij. Die roostervrije dag rouleert. „Je bent tien uren van huis en dat is wennen, maar het is plezierig om een dag thuis te zijn", vindt Quist. 2ijn werkdag begint al om vijf uur 's morgens en om drie uur is hij klaar. „Als we grote bokkenpoten maken, zijn de werktijden van half vijf tot half drie." In de loop van de jaren heeft hij trouwens alle mogelijke diensten gewerkt: van vier tot twee uur, of van vijf uur 's avonds tot een uur 's nachts. En volop overgewerkt. „Dan begon nen we een uur eerder. Ik heb me toen wel eens verslapen, kwam te laat en kreeg meteen te horen: heb je een nummertje verkeerd geke ken?" „Ik heb het eerste jaar van mijn hbo-opleiding nu achter de rug. Ik studeer aan de Intercollege Busi ness School in Utrecht. De oplei ding duurt drie jaar en dan ben ik opgeleid tot manager of zelfstan dig ondernemer. In het begin van het schooljaar moest ik drie weken stage lopen, maar dat was meer be doeld om werkervaring op te doen. Deze stage moest een sociale stage zijn, dat wil zeggen dat meerdere partijen er baat bij hebben. Wij verlenen het reisbureau een dienst en dankzij het reisbureau kunnen wij weer een heleboel leren en we verlenen de Thaise bevolking een dienst, want op deze manier wor den de inkomsten uit het toerisme verhoogd. Het is niet verplicht om de stage in het buitenland te vol gen, maar het is wel gewenst en aanbevolen. Ik vond dat geen pro bleem, want ik wilde dolgraag naar het buitenland. Het is uiteindelijk Thailand geworden, omdat een van mijn klasgenoten die ook meeging connecties heeft met het reisbu reau. Het reisbureau waarvoor we stage liepen, is Win win Asia. Het is gevestigd in Thailand, maar het verzorgt reizen naar Thailand voor Europeanen. De eigenaar van het reisbureau is een Nederlander, Ar jan Buffing, daardoor is 90 procent van de klanten van het reisbureau Nederlands. Via internet kan men reizen boe ken. wanneer men geïnteresseerd is dan kunnen ze e-mailen naar bezoekthailand@hotmail.com. Het zijn wel luxe reizen, voorna melijk bedoeld voor de 'upper- class'. Op 10 juni vertrok ik samen met twee klasgenoten, Cornelis de Jong uit De Kwakel (een dorpje vlakbij Amsterdam) en Jeroen Kors uit Gouda naar Bangkok. Het was de eerste keer in mijn leven dat ik ging vliegen en dat was me teen een lange reis, we hebben er ongeveer 12 uur over gedaan. Ik ben inmiddels een ervaren vlieger, in totaal heb ik nu zes vluchten ge maakt, omdat we in Thailand ook wel eens binnenlandse vluchten moesten maken." Het toerisme is na de tsunami erg terug gelopen. Het doel van de sta ge was daarom om meer toeristen aan te trekken. We hebben zo'n drieënhalve week rondgereisd door het noorden en zuiden van Thai land, daarna zijn we in Bangkok gebleven om een communicatie plan te schrijven. In de tijd dat we rondreisden, zijn we op 17 bestem mingen geweest. Wc sliepen in de hotels die we moesten inspecteren voor het reisbureau. Een enkele keer verbleven we in een guest house omdat de hotels toen niet mee wilden werken. Overdag de den we excursies, omdat we ook de agentschappen die de excursies Quist is iemand die graag een lol letje maakt op zijn tijd. „Ik heb veel gelachen bij De Waal, en nog. Maar het werk staat voorop." Zelfs op een vrije dag gaat hij eerst de ovens nog aanmaken, vertelt zijn vrouw. Negen jaar geleden zat hij driekwart jaar thuis met gescheur de enkelbanden. We zijn blij dat je terug bent, er wordt weer gelachen in de fabriek, kreeg Quist te horen nadat hij was hersteld. „De vader van mijn vriend Jos van As vroeg bij De Waal of ik ook kon komen werken en zo zijn we er in 1965 samen begonnen", ver telt de Poortvlietenaar over het be gin van zijn loopbaan. Na twee jaar ulo hield hij het leren voor ge zien. „Voetballen en op het land werken deed ik veel liever." Iedere dag op de fiets naar Tholen, waar de werkdag duurde van zeven uur tot half zeven. Met tussen de mid dag een uur schafttijd. Zijn eerste werkdag herinnert Quist zich nog goed. „Je kreeg een plastic schort voor die met een touwtje werd dichtgebonden. Er stond een grote tafel met daarop een hoop wel lingtons. Die moest je inpakken in vierkante blikken." Er werkten toen al zo'n veertig mensen in de fabriek aan de Edisonweg. „Als het druk was, dan werd aan passe rende fietsers op straat gevraagd of ze een handje konden toeste ken." Al snel bediende Maarten Quist de spuitmachine, de hele dag gingen er bakplaten door zijn handen. „En handschoenen kenden ze des tijds niet." Koekjes die De Waal toen maakte, naast de bokkenpoot jes, waren hoefjes, Thoolse rond jes, vruchtenrondjes en welling tons. Vooral door de suiker kreeg Quist last van zweren aan zijn handen. Hij heeft toen overwogen om ander werk te zoeken. Maar door hem andere taken binnen het bedrijf te geven, kon hij bij De Waal blijven. „Ik ben blij dat ik dat toen gedaan heb." Quist bracht in die tijd bijna dagelijks het afval naar de stortplaats Tuttelhoek. „Met een oude blauwe Ford. Ik had pas verkering en maakte dan onderweg weieens een stop in Poortvliet." De functie van ovenist kwam in beeld, omdat de heer Ta- zelaar met pensioen ging. organiseren, moesten inspecteren. Het was best vermoeiend, omdat we telkens weer door reisden naar een andere bestemming. Meestal bleven we één of twee dagen op dezelfde plaats en dan moesten we weer naar de volgende bestem ming. Het reisschema was hele maal geregeld door het reisbureau, bij de aankomst op een bestem ming stond er altijd een gids op ons te wachten. Het reizen van de ene bestemming naar de andere moesten we echter op eigen houtje doen. We reisden per taxi, trein, bus, boot en soms per vliegtuig. Maar het reizen ging de eerste dag al mis. We misten onze trein en moesten toen verder met de taxi. De taxi ging halverwege de reis kapot, dus moesten we verder met de bus. De mensen in Thailand zijn ontzettend behulpzaam en vriende lijk en daardoor kwamen we altijd wel op de plaats van bestemming aan. Het maakt hen niets uit dat je toerist bent, dat vinden ze juist leuk. Het openbaar vervoer is er best goed. Wij reisden dan wel meestal tweedeklas, dat was wat luxer want wij hadden airco in de bus. Er zijn ook derdeklas bussen, maar die hebben geen airco en rij den dus met de deuren open. Het verkeer is heel gevaarlijk en chao tisch. Ze rijden er links en afsnij den is heel normaal. Dat vind ik echt het grootste verschil met Ne derland. De taxi's zijn heel goed koop dus we hoefden gelukkig zelf niet te rijden. Het leven in Thailand is sowieso erg goedkoop. Als toerist moet je wel uitkijken datje niet te veel be taalt. Omdat het leven er zo goed koop is, kopen de meeste mensen, ook de Thaise inwoners, klaarge maakt eten. Dit eten kopen ze in simpele restaurants of bij kraam pjes die je overal langs de wegen en straten kunt vinden. Voor het geld dat dit eten kost, is het niet de moeite om zelf te koken. Ik heb geen gekke dingen gegeten zoals honden of katten, dat zie je daar niet. Het eten is er wel ontzettend pittig, maar voor toeristen maken ze, voor Thaise normen, minder pittig eten dan voor de lokale be volking. We begonnen onze reis in Bang kok en we eindigden daar ook. Eerst trokken we door het noorden, daarna door het zuiden. In het noorden vind je vooral tempels en andere religieuze gebouwen en in het zuiden liggen de grote toeristen oorden omdat daar de stranden en badplaatsen zijn. Op dit moment is het in Thailand regenseizoen, in het noorden merk je daar het mees te van. Het regent dan even heel Maarten Quist maakte de overna mes mee door Nobo en door Dcla- cre, en het weer zelfstandig worden onder de huidige directeur Jan de Waal. Nu werken er een kleine veertig mensen aan de Edisonweg, maar de Poortvlietenaar heeft mee gemaakt dat er 120 medewerkers waren. Dat was in de tijd dat in Tholen nog het zogenaamde einde- jaarsbanket (boterletters en kerst kransen) werd gemaakt. „Ik mis die boterletters nog elk jaar, ze wa ren ontzettend lekker", zegt Maar- tens vrouw Ineke. Sinds enkele ja ren werkt De Waal samen met een bedrijf in Ouddorp onder de naam Delta banket. Daardoor zijn er heftig en daarna is het weer over, dat merk je meteen want dan is het heel warm. In het noorden heb ik op bijzondere plaatsen overnacht. Zo sliepen we een keer in een hutje op een vlot in de rivier. We hadden daar geen elektriciteit en het was erg primitief, maar het was wel een hele aparte ervaring. Je springt zo van je bed in de rivier. We hebben daar ook op olifanten gereden. On derweg kom je allerlei kraampjes tegen op olifanthoogte, waar je ba nanen voor de dieren kunt kopen. Verder heb ik een keer in een soort boomhut geslapen. Ze noemen dat 'tree top' bungalows, het zijn hou ten hutjes gebouwd in de toppen van de bomen. In die hutjes was er wel elektriciteit en we konden ook douchen, maar wel met koud wa ter. Voor de rest was het enige wat we er hadden een ventilator, een bed met klamboe en een wc. Daar tegenover stond dat ik ook in luxe vijf sterrenhotels sliep. Dat was wel prettig, dan konden we weer eens fatsoenlijk douchen en scho ne kleren aan. Maar de meest bijzondere over nachting was in het zuiden van Thailand in een hutje op het strand nieuwe producten in de Tholen ge komen, zoals speculaas, amandel tongen en kerstkransjes. Quist heeft goed met de proefbakkers ge praat om dat onder de knie te krij gen. Een groot deel van zijn werk berust op ervaring. Maar niettemin is het elke dag weer anders. „Doordat we met natuurproducten werken. Eiwit bijvoorbeeld, daar zit altijd ver schil in. En van rijstebloem fluctu eert het vetgehalte." Voor de oven temperatuur speelt de omgevings temperatuur een rol, en ook de druk op het gasnet. Het is gesneden koek voor de Poortvlietenaar, maar zaken zoals ovencurves en receptu- tussen de rotsen. Het is fantastisch om wakker te worden op een plaats met een parelwit strand voor de deur en een uitzicht op de blauwe zee. Overdag hadden we genoeg te doen. We hebben onder andere de Burma spoorweg bezocht. In de Tweede Wereldoorlog werkten duizenden geallieerde krijgsgevan genen aan deze spoorlijn, ook wel dodenspoorlijn genoemd. Het dankt haar naam aan de krijgsge vangenen en Aziaten die tijdens de aanleg van de spoorlijn stierven aan ondervoeding, tropische ziek ten en mishandeling. De spoorlijn is 415 kilometer lang en moest een aanvoerroute worden voor de Ja panse veroveraars. Verder zijn we bij het beruchte Golden Triangle geweest. Op die plaats wordt opium verbouwd en gehandeld in heroïne. Veel mensen denken dat het er onveilig is, maar dat is onzin. Het is er hartstikke veilig, dat is in heel Thailand trou wens zo. Dc Golden Triangle is ook het drielandenpunt tussen My anmar (Birma), Laos en Thailand. Je krijgt dan dc kans om drie ver schillende landen te bezoeken. Je ren zijn altijd terug te vinden in or dners op de verschillende afdelin gen in het bedrijf. Er is overal wel eens wat, maar spijt dat hij bij De Waal is gebleven, heeft Maarten Quist niet. „Ik ga nog steeds elke dag met plezier naar mijn werk. Maar aan het einde van de dag ga ik ook graag weer naar huis." De weeïge baklucht ruikt hij na al die jaren niet meer en hij eet er geen koekje minder om: „Na veer tig jaar eet ik nog bijna iedere dag een bokkenpoot." In zijn carrière als voetbalscheids- vindt er kleine marktjes waar ze al lerlei souvenirs verkopen. Je kunt dan thuis vertellen dat je ook nog in Laos en Myanmar bent geweest. Daarnaast hebben we schitterende watervallen gezien en we zijn bij een zogenaamde langnek stam ge weest. De vrouwen van die stam men hebben heel veel ringen om hun nek, dat is een echte beziens waardigheid. Er zijn ook een aan tal ncpstammen in Thailand, die worden als het ware gemaakt voor de toeristen. Maar de stam die wij bezocht hebben was een echte, die leefde echt op die manier." „Het indrukwekkendst van mijn hele reis door Thailand vond ik de stam die we in Nan bezochten. Die mensen leven daar heel primitief, het enige wat ze hebben is een rie ten hutje met wal zeJf gemaakte meubels. Ze zijn in tegenstelling tot de rest van Thailand erg onder ontwikkeld. Het viel me bijzonder mee hoe ver Thailand in haar ont wikkeling is. Ze zien zichzelf niet als een derde wereldland en dat zijn ze zeker ook niet. Veel mensen rechter is de Poortvlietenaar door een speler ooit voor koekenbakker uitgemaakt. „Dat klopt, dat is mijn beroep!", reageerde Quist toen ge vat. Hij kan nog genoeg vertellen over de fabriek. Zo heeft de perso neelsvereniging jaren oud papier in gezameld, tot dat een zaak werd van de verenigingen. Ook kijkt hij met genoegen terug op de uitstapjes die vroeger met alle personeelsleden werden gemaakt. „Op vrijdag voor de vakantie was het bedrijf dicht en gingen we met de bus op stap." Het jubileum van Maarten Quist is dinsdag gevierd met familie, direc tie en collega's in de Gouden Leeuw te Scherpenisse. spreken Engels, vooral in het zui den. En de armoede valt reuze mee, Vietnam schijnt wat dat be treft veel erger te zijn. Maar de stam die we in Nan bezochten, was totaal het tegenovergestelde. Waar schijnlijk heeft het daarom ook de meeste indruk op me gemaakt. Toen we er aankwamen, stonden de kinderen in de rij te wachten voor de bananen, snoep en cake die we hadden meegenomen om aan hen uit te delen. Dat doet echt wel wat met je, je kan het bijna niet beseffen dat er mensen zijn die echt zo willen leven. Ik zeg, mensen die zo willen leven, want ze zijn niet door de nood gedwon gen. De mensen van deze stam krijgen steun van de regering, ze hadden zonnepanelen en het wordt hen geleerd om varkens te fokken en te slachten. Maar ze zijn te kop pig om zich aan te passen. Ze zijn van oorsprong een stam die altijd rondtrok, een soort nomaden. Ze zijn het dus ook niet gewend om hun eigen dieren te fokken en ze vervolgens op te eten. Ze drinken geen mineraalwater, want dat vin den ze vies. Ze drinken liever wa ter uit de rivier. Het was een in Carrosscrie Elenbaas gaat het be drijfsgebouw aan de Paasdijkweg in Poortvliet moderniseren om doel matiger te kunnen werken. Er ko men twee extra deuren in de gevel om gemakkelijker reparaties aan voertuigen te kunnen uitvoeren. Momenteel zijn er los gevormde deuren, maar dat wordt straks één geheel. De welstandscommissie keurde donderdag het ontwerp van Paul Timmermans goed, maar niet van harte. „Qua vormgeving ver dient dit geen schoonheidsprijs", zei voorzitter H.J. Groenewegen van de welstandscommissie. „Je zou wensen dat zo'n groot element daar helemaal weg zou gaan, want Ruim een jaar geleden werd op ini tiatief van VVD-raadslid G.J. Hoek een motie aangenomen om te stop pen met dc papierwinkel rond het kappen van bomen. Alleen voor waardevolle en beschermde bomen zou nog een kapvergunning aange vraagd moeten worden. Ook in de gemeente Tholen blijkt het echter niet mee te vallen om de regels te versoepelen. Dat vergt heel wat tijd. zodat het circus van de kapprocedu- res nog vrolijk verder gaat. Zo moet er voor het kappen van 1 populier Ter bevoorbereiding van de tijdelij ke huisvesting van de Ten Ankerflat in Tholen wil de gemeente 1200 m2 houtopstand aan de Prins Bernhard- straat in Tholen kappen. Het gaat om het maken van een inrit naar de hou ten gebouwen, die op een perceel bouwland naast de algemene be graafplaats komen. Bovendien vindt er een reconstructie van de groen strook plaats. De bouwaanvraag voor de tijdelijke huisvesting van deTen Ankerflat-be- woners ligt tot en met 22 september ter inzage in het gemeentehuis. De houten gebouwen, die nu nog in Sint-Annaland staan waar ze voor de tijdelijke huisvesting van de Schutse zijn benut, blijven volgens de ver gunningaanvraag 2,5 jaar staan. Het gaat om een gebruiksoppervlakte van 1883,5 m2 en een vloeropper- drukwekkende ervaring, heel on werkelijk eigenlijk. Maar zo besef je wel hoe goed wij het zelf heb ben. In het zuiden van Thailand was het beter weer, we hadden minder last van de regen. We hebben drie ei landen bezocht in de golf van Thailand. Daar vind je de tropi sche bestemmingen met grootscha lige appartementencomplexen en luxe hotels aan de witte stranden. Vanaf één van die eilanden hebben we nog een eilandtour gedaan langs vier kleine eilandjes. Bij ie der eilandje meerden we aan om te snorkelen, naar het strand te gaan of een kijkje te nemen in de win keltjes. We kwamen toen ook langs de plek waar de film "The Beach" met Leonardo di Caprio is opgeno men." „Het zuiden is getroffen door de tsunami, waarvan de Phi Phi eilan den het ergst zijn verwoest. Daar zijn we niet geweest, maar het schijnt dat alles daar nog steeds een grote ravage is. We zijn wel in Phuket geweest, maar daar was weinig te zien van de sporen die de tsunami heeft achter gelaten. De inwoners zijn er weer heel vrolijk en van de verwoeste gebouwen is weinig te zien. Als je niet beter zou weten, dan zou je denken dat er nooit iets is gebeurd. Het enige wat aan de tsunami herinnert, zijn de groene golfplaten aan de boule vard, die het laatste kleine aantal verwoeste gebouwen afschermen zodat ook die niet meer te zien zijn. Daarnaast worden er voor de liefhebbers dvd's en foto's van de tsunami op de markt verkocht. De bevolking probeert er op die ma het ligt er heel ongelukkig." Directeur Rens Elenbaas peinst er niet over om te vertrekken. „We zit ten hier goed met onze 20 medewer kers. Voor een betere bedrijfsvoering moderniseren we." Onlangs werd een oud pand op het terrein ge sloopt, zodat er voor de vaak grote vrachtwagens meer manoeuvreer ruimte is op het terrein. Elenbaas is bezig met de bouw van een nieuw type bibliobus met daarin ook een geldautomaat. Het gaat om een proefproject van de Zeeuwse Biblio theek met de Rabobank. De bus gaat overigens niet op Tholen rijden om dat de Rabobank in alle woonkernen vestigingen of geldautomaten heeft. aan de Garnalenstraat en 1 els aan dc Jolstraat in Tholen nog heel wat gebeuren. Het afschaffen van de kapvergun- ningen is volgens wethouder F.J. Goosscn van openbare werken 'geen klusje van 5 minuten.' „Het is echt een forse klus omdat we alleen als gemeente al 9000 bomen hebben. Daarvan moet eerst in kaart wor den gebracht welke bomen er als beschermd moeten worden aange merkt, want daarvoor blijft de kap vergunning wel nodig. Het streven is om eind dit jaar de lijst met be schermde bomen klaar te hebben en die wordt dan eerst gepubli ceerd." vlakte van 1285,9 m2. In de houten gebouwen met trespa gevelbekle ding en kunststof dakbedekking ko men 50 wooneenheden. Castria Wo nen trekt er 450.000 euro, exclusief btw voor uit. Wagenbouw uit Slie- drecht, die de houten gebouwen des tijds aan de Schutse verkocht, zorgt voor de verplaatsing. Aangezien het om een agrarisch perceel gaat met de bestemmingen landbouw, groen voorzieningen en begraafplaats moet er nog een procedure gevoerd worden volgens artikel 17 van de wet op de ruimtelijke ordening. De 2,5 jaar gaat in op de datum dat b. en w. de vergunning hebben ver leend. Bij de houten gebouwen ko men eventueel nog twee zeecontai ners van 2,5 x 5 meter met daartussen een fietsenstalling voor het personeel. Subsidie watersport De provincie Zeeland subsidieert het Nederlandse Bureau voor Toerisme met 9000 euro vooreen Holland special in het Duit se watersportblad Magazine Boote. nier toch nog handel uit te halen, omdat de inkomsten uit het toeris me sindsdien minder zijn gewor den. Toch is het niet zo dat er helemaal geen toeristen zijn in Phuket, ze zijn er wel, alleen veel minder dan voorheen. Toen we in Phuket wa ren, zijn we er nog op uit getrokken met een bootje om te snorkelen en te vissen. We hebben toen veel to nijn gevangen en op het einde van die dag bereidde de kapitein een lunch met onze eigen vis. De rest van de vangst mochten we meene men, we brachten ze bij een restau rantje en daar kookten ze er voor ons weer een maaltijd van. Phuket was onze laatste bestem ming, daarna vlogen we terug naar Bangkok waar we aan ons verslag en communicatieplan konden wer ken. Voor ongeveer 11 euro per nacht sliepen we daar in een hotel. We hebben toen ook bezoek gekre gen van iemand van onze school. Hij kwam kijken hoe het met ons ging en hij heeft ons nog handige tips geven voor ons plan. Daarna moesten we weer terug naar huis. Ik vond het eigenlijk wel jammer, maar ik was toch ook wel blij om weer naar Nederland te gaan. Ik had wel zin in gewone Nederlandse aardappelen en filet american. Dat is ook het eerste dat ik op Schiphol gegeten heb, een broodje filet ame rican, want dat was er in Thailand niet. En ik kon niet wachten om zelf weer auto te rijden. In het derde jaar van mijn oplei ding moet ik weer een half jaar stage lopen. Ik wil dan graag weer naar het buitenland, maar dan naar een land waar ik goed Engels kan leren. Deze stage is mij zo goed bevallen, het is echt een kans die je nooit meer zomaar zal krijgen." Hans Bouman naast een van de typische taxi "s in Thailand die tuktuk worden genoemd. PhlIiifUlvOlMMff) Assurantiekantoor Van Dijke Burgemeet 25 - Poortvliet - Tel: (0166) 612 509 Jan P.M. Oterheckc Ten Ankeiweg 72 - Tholen Tel: (0166) 602 888 Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 3