Provincie Zeeland Programma Wet bodem bescherming 2005 t/m 2009 ovincie Zeeland Gele bus verdwijnt Burgerjaarverslag is onvolledig en legt onvolkomenheden bloot Milieutijdingen en Veilgheid in kaart Donderdag 28 juli 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 17 De bodemsaneringsoperatie moet beter gaan aansluiten bij ruimtelijke ontwikkelingen, vandaar de subtitel "De juiste bodem voor ontwikkeling" Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 30/2005 Afdeling Communicatie, Nieuwe Burg 42, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 14 00 infocentrum@zeeland.nl In mijn contacten met me de-ingezetenen van onze mooie gemeente Tholen komt vaak naar voren dat het burgerjaarverslag een verspilling van geld en middelen is. Ik ben het daarmee volledig oneens. Het duale bestel Handhaving milieuzaken In beroep Nieuwsbrief Deltaraad Professionaliseren Omslachtig Provinciale Staten Brochure 'Praten met de Staten' Aangepast Abd Nieuws bestuursvorm dat er meer moge lijkheden worden geboden om uw mening te geven. Dat kan op ver schillende manieren. Zo kunt u tijdens een openbare commissievergadering het woord voeren over een van de agenda punten of als inwoner van Zee land zaken in een vergadering van Provinciale Staten bespreken en op de agenda laten plaatsen. Hieraan zijn wel voorwaarden ver bonden. In de nieuwe folder 'Praten met de Staten' vindt u informatie over het spreekrecht, openbare verga deringen, werkbezoeken, school bezoeken en het burgerinitiatief. U kunt de folder gratis opvragen bij het Informatiecentrum van de provincie Zeeland. Een verzoek om toezending kunt u richten aan: e-mail: infocentrum@zeeland.nl of per telefoon: 0118-631400. Meer informatie over actuele zaken en bijeenkomsten van Provinciale Staten of statencommissies kunt u bekijken op de website: www.zeeland.nl onder provinciale staten. Statengriffie Balans 25 Postbus 6001 4330 LA Middelburg i i Foto: Sloegebied (Jaap Wolterbeek). In het overgangsjaar naar een nieuwe geïntegreerd informatie bulletin zijn bovengenoemde nieuwsbrieven voor de derde keer gelijktijdig uitgebracht. Milieutijdingen In het juninummer onder andere aandacht voor het vergoeden van geluidsisolatie voor woningen in Borssele, 's Heerenhoek en Nieuwdorp, waar wettelijke nor men overschreden kunnen wor den door verdere invulling van het industrieterrein in Vlissingen-Oost. De zesde tranche van de Provinciale Milieuverodening (PMV) is vastgesteld. Deze gaat onder meer over wijzigingen van de hoofdstukken afvalstoffen en bodemsanering. Hoe de tranche te vinden is op de provinciale website en waar deze eventueel kan worden aangevraagd, wordt uitgelegd. Andere onderwerpen zijn de milieucommunicatie met een klankbordgroep van Zeeuwse bur gers, de ISO-9001 certificering voor de cluster bedrijven van de afdeling milieuhygiëne van de directie Ruimte, Milieu en Water, een afstudeerproject over fijnstof- emissies, nieuwe natuur in West- Zeeuwsch-Vlaanderen, de "res ponsible Care-prijs 2005" voor zes Zeeuwse chemiebedrijven en Stemmen van lezers Als we het hebben over verspilling, dan zijn er saillante voorbeelden ge noeg in de recente besluiten van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. De dorpshuizen, die niet geschikt zullen zijn voor de in aanvang vastgestelde functie(s), ons verschrikkelijke gemeentehuis, de vastgestelde financiële begrotingen en de kadernota's in de afgelopen jaren voldoen alle aan die kwalifica tie. Over of het verslag wat minder luxueus kan worden uitgevoerd, kan ik alleen maar zeggen dat het past binnen het hierboven aangegeven uitgavenpatroon. In het burgerjaarverslag stelt de schrijver zich kwetsbaar op door aan te geven dat hij verwacht dat wij als mede-ingezetenen zullen reage ren. Hij weet dat het merendeel van de reacties hem niet zal sparen en dat is niet alleen maar dapper. De burgemeester geeft op een indruk wekkende manier duidelijk aan wat er allemaal in de gemeente gebeurt, en geeft op die manier aan ons allen de mogelijkheid om hem te inspire ren om dit jaar nog beter zijn werk te doen. Aan ons de schone taak om hem te helpen met zijn 'vergeten' punten. Daarom inhoudelijk enige opmer kingen. Dat wij een pilotgemeentc waren op het gebied van de invoering van het duaal bestel, is waar. Maar nu we enige tijd daarmee worstelen, is van die gedachte niet veel meer over. De gemeenteraad stelt kaders, en het college van b. en w. en het ambtelijk apparaat besturen en voeren uit. Wie de soap rond de kadernota's elk jaar volgt, ziet dat daar niets en dan ook niets van terecht komt. Welke ka ders stelt de raad? Als we naar de laatste Kadernota kijken, dan geeft het college aan dat de nota ruimte biedt voor enig nieuw beleid en dat ook de nieuwe raad in 2006 daar een zeer beperkte ruimte voor heeft. Niets is minder waar. Volgend jaar zal de raad alle zeilen bij dienen te zetten en fors moeten bezuinigen het project waarin studenten leren duurzaam te ondernemen. Veiligheid in kaart Digitale risicokaarten moeten bur gers meer openheid geven over de gevaren in hun leefomgeving. Het juninummer besteedt aan dacht aan de vraag of digitale risicokaarten als "Michelingids" dienen voor terroristen, zoals in een landelijke krant en weekblad gesuggereerd werd. De provin cies laten via het interprovinciaal overleg (IP0) weten dat onzin te vinden en ook de Commissaris van de Koningin in Zeeland, de heer Van Gelder, is van mening dat die risico's niet opwegen tegen de verbetering van de vei ligheid voor de burger door het publiceren van de risicokaarten. Verder aandacht voor de instruc tiebijeenkomst over het Informatiesysteem Overige Ramptypen (IS0R), de technische problemen bij de voorbereiding van de digitale risicokaart, de actualisering van de route voor het vervoer van gevaarlijke stof fen, de stand van zaken bij het uitvoeringsprogramma voor Risico'sInZicht en de risico-com municatie die in handen is van de gemeentelijke voorlichters van Borsele en Schouwen-Duiveland. om de tering naar de nering te zet ten. Een kadernota vol met vragen die financieel niet anders worden in gevuld dan met een P.M.-post. Be zuinigingen worden alleen aangege ven door middel van bedragen. En er wordt niet van aangegeven wat er dan niet meer voor gebeurt, oftewel wat de consequenties daarvan zijn! Als dat niet wordt of kan worden aangegeven, is het geen bezuini ging, maar een terechte verminde ring van het budget. Want als het geen consequenties heeft, dan had het eerder ook dat bedrag moeten kosten! Wel, als er 286 klachten zijn ge weest en ook 286 controles, dan kan ik niet anders concluderen dan dat er op het gebied van milieucontroles geen beleid is anders dan het reage ren op klachten. Als er werkelijk een beleid was, waren er immers meer controles dan klachten. In slechts twee gevallen is er een dwangsom opgelegd en dat is het. Iedereen die in onze gemeente Tho len rondrijdt en enig verstand en/of inzicht heeft van handhaving van milieuregels kan u vele plaatsen aanwijzen waar de milieuregels vol ledig worden genegeerd. Volgens de burgemeester moet de AID de stankproblemen oplossen, omdat het vaak het uitrijden van mest betreft. Hiermee wordt (be wust?) volkomen voorbijgegaan aan het hinderlijke feit dat de meeste stankklachten afkomstig zijn van de intensive veehouderijen. Er bestaat niet voor niets in onze gemeente een speciale stichting Varkens Nee! Er zijn niet veel plattelandsgemeenten die een dergelijke stichting nodig hebben om de stank en andere over last aan te pakken. Het is een gegeven dat de gemeente m.b.t inrichtingen bevoegd gezag is, dus ook voor stankproblemcn af komstig van deze inrichtingen. De wijze van opslag en dergelijke is eveneens een bevoegdheid van de gemeente. Het uitrijden van mest is niet alleen een bevoegdheid van de AID, maar ook van politie en onze eigen Thoolse boa (buitengewoon opsporingsambtenaar). Zij kunnen daar allemaal tegen optreden, want wanneer het in strijd is met de regel- Dinsdag 2 augustus om 15.30 uur is de eerstvolgende zitting van de adviescommissie be zwaarschriften in het provincie huis, Abdij 6 in Middelburg. Aan de orde komt het bezwaar schrift van de Stichting Houdt woonomgeving Koegorspolder leefbaar uit Spui. De Stichting maakt bezwaar tegen een besluit van Gedeputeerde Staten over de onttrekking van een gedeelte van de Industrieweg/Oostkade (N686) aan het openbaar verkeer in de gemeente Terneuzen. Dit is de nieuwe naam voor de Nieuwsbrief die voorheen DeltalnZicht heette. De nieuwe naam heeft alles te maken met de installatie van de Deltaraad op 26 november 2004. Met het ondertekenen van het Deltame morandum door de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord- Brabant en de Ministeries van Verkeer en Waterstaat en Land bouw, Natuur en Voedselkwaliteit is de installatie een feit gewor den. De raad moet de motor wor den achter de realisatie van de Integrale Visie Deltawateren. De volledige tekst van het memo randum is één van de onderwer pen van de nieuwsbrief. De nieu we gedeputeerde voor water, milieu en natuur van Noord- Brabant Annemarie Moons stelt zichzelf voor en verschillende betrokkenen geven een toelich ting op werkzaamheden, die voor het Deltagebied van belang zijn. Genoemde nieuwsbrieven zijn te bestellen bij het provinciaal informatiecentrum (zie links boven). Een gratis abonne ment behoort tot de mogelijk heden. i geving, is zoiets een strafbaar feit. De milieuhandhaving staat in onze mooie groene gemeente helaas op een bijzonder laag peil, wanneer je de situatie van verschillende inrich tingen (bedrijven) ziet: de wijze van opslag van mest (die uitvloeit op het oppervlaktewater); het in ordelijke staat houden van een inrichting; de wijze van opslag van afvalstoffen of het voorkomen van bodemverontreiniging; het ver bod op het verstoken van afvalstof fen. Dit zijn zaken die in een mi lieuvergunning (horen te) worden opgenomen. Nu, rij maar door onze gemeente Tholen en vorm zelf een oordeel over hoe onze gemeente als rentmeester met haar grondgebied omgaat. Binnen de milieuwereld wordt onze gemeente nota bene als een voorbeeld van slecht handha vingsbeleid gezien. Over het professionaliseren van de handhaving staat niets in het ver slag. terwijl het gemeentelijke appa raat daar wel heel hard aan heeft moeten werken. Allereerst is in 2002 al het landelijke project 'Pro fessionalisering van de Milieuhand having' gestart. Dit project heeft on der andere geresulteerd in de vaststelling van de negentien kwali teitscriteria waaraan de handhaving van de milieuwetgeving en regelge ving moet voldoen. Die criteria krij gen een wettelijke basis in de Wet milieubeheer (wetsvoorstel 'Verbe tering handhavingstructuur'). Twee voor dit uitvoeringsprogramma be langrijke kwaliteitscriteria betref fen: 1) de prioriteitstelling en meet bare doelstellingen; de handha- vingorganisatic handelt op grond van een prioriteitstelling van de handhavingstaak, die is uitgewerkt in een omschrijving van het doel van de handhaving per beleidsveld en in een vastlegging van concrete, meetbare handhavingdoelen. 2) Het handhavingsuitvoeringsprogramma; de handhavingorganisatie handelt op grond van een handhavings(uit- voeringsjprogramma dat vertaald is naar de interne organisatie. Dit zijn, gezien de functies van raad en colle ge in het duale bestel, beide zaken waarover de raad moet besluiten en niet het college! De verantwoording voor bodem sanering in het stedelijk gebied ligt bij de gemeenten en voor het landelijk gebied bij de provincie. De provincie krijgt hiervoor finan ciële middelen in het kader van de Wet bodembescherming (Wbb). In het toekomstige Inte graal Omgevingsbeleid (I0B) zal de concrete uitwerking gestalte krijgen in gebiedsgerichte projec ten. Bovendien heeft de provincie ook verantwoordelijkheid voor het stedelijk gebied als het gaat om onacceptabele locaties uit milieu hygiënisch oogpunt. Onder de twee speerpunten val len verschillende thema's zoals de aanpak van de zogenaamde werkvoorraad bodemsanering door middel van doelgericht onderzoek, de aanpak van voor malige gasfabrieken en stort plaatsen, het in kaart brengen van asbestverdachte locaties in het landelijk gebied, het verbete ren van de toegankelijkheid van bodeminformatie, wetenschappe lijk getinte beleidsstudies naar specifiek Zeeuwse bodemaspec ten en het formuleren van geza menlijk bodembeleid met de gemeenten. Ook wil de provincie gemeenten en bedrijfsleven stimuleren hun verantwoordelijkheden te nemen ten aanzien van bodemsanerings operaties in het stedelijk gebied en op bedrijfsterreinen. Regierol Volgens het ministerie van Volks huisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) zou de regierol van de provincie beperkt moeten blijven tot afstemming met de zogeheten rechtstreekse Ten tweede is op 5 januari 2004 het wetsvoorstel tot wijziging van de Woningwet (verbetering handhaaf baarheid en handhaving bouwregel geving) bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal ingediend. Op grond van dit wetsvoorstel krijgt het college de plicht de gemeenteraad jaarlijks te informeren over zijn be leidsvoornemens om de bouwregel geving te handhaven. Tevens moet verslag worden gedaan van de uit voering van het beleid over het af gelopen jaar. De verwachting is dat de wetswijziging in 2006 in wer king treedt, waarna het college bin nen één jaar aan de nieuwe wettelij ke verplichtingen moet voldoen. Gelet op dit wetvoorstel heeft het ministerie van VROM de handrei king 'handhaven bouwregelgeving' opgesteld, die is bedoeld om ge meenten te helpen bij het formule ren van het handhavingsbeleid voor de bouwregelgeving. Het handhavingsuitvoeringspro- gramma maakt inzichtelijk op wel ke wijze en met welke inzet van menskracht en middelen in 2006 toezicht zal worden gehouden op de naleving van rechtsregels die be trekking hebben op de fysieke ruim te. Met het begrip 'fysieke ruimte' bedoel ik in dit kader op ruimtelijke ordening en bouwen en wonen (het zogenaamde rode kleurspoor). Alle beleidsvelden hebben een eigen kleurspoor gekregen. De beleidsvel den openbare orde en veiligheid (paarse kleurspoor), milieubeheer (grijze kleurspoor), oppervlaktewa ter (blauwe kleurspoor), natuur (groene kleurspoor) en sociale ze kerheid/financiën (gele kleurspoor) moeten - naar verwachting - voor 2008 worden ingevoerd. Voor het grijze kleurspoor is overigens in 2004 reeds een risicoanalyse uitge voerd. En hierover is op 5 april 2005 aan de provincie gerappor teerd. in afschrift aan de raad, en niet nadat de raad ook hiervoor de kaders had vastgesteld! Als u opnieuw leest: 'Het handha- vingsuitvoeringsprogramma maakt inzichtelijk op welke wijze en met welke inzet van menskracht en mid delen in 2006 toezicht zal worden gehouden op de naleving van rechtsregels die betrekking hebben op de fysieke ruimte.' Als u dan ziet dat hetzelfde voor de andere be- I gemeenten. Dat zijn gemeenten die eigen bevoegdheden en taken hebben in het kader van de Wbb. Aangezien er in Zeeland geen rechtstreekse gemeenten zijn, is de provincie van mening dat een intensievere inzet van de regierol nodig is, vooral om het aspect bodemsanering integraal te kunnen laten participeren in gebiedsgerichte projecten en het vinden van medefinanciers voor bodemsaneringsprojecten in het landelijk gebied. Alleen zo kunnen kansen onderkend en benut wor den. Volgens het verdrag van Malta moet bij verstoring van de bodem rekening worden gehou den met mogelijke archeologi sche waarden op de betreffende locaties. In de nieuwe Monumen tenwet wordt iedereen verplicht minimaal onderzoek te doen naar de archeologische erfgoederen in de bodem. Ook als het initiatief bij derden ligt zal de provincie leidsgebieden voor 2008 moet ge beuren, begrijpt u dan waarom er zo schichtig door het college en zijn eerste man wordt gereageerd, als een politieke partij vraagt om een taak-middelendiscussie? Ik begrijp het werkelijk niet. Of staat er juist niets in het burgerjaarverslag, om dat er dan blijkt dat de raad op een zijspoor is gezet? Bij al die uitvoe ringsprogramma's moeten er name lijk prioriteiten (dus kaders) worden gesteld en daarvoor is - gezien de duale verhouding - niet het college, maar de raad de bevoegde instantie. Ik ben benieuwd of de raad in sep tember zijn tanden eens werkelijk laat zien. De manier waarop Tholen hand haaft is duur en omslachtig. Dat klinkt nogal hard en daarom zal ik dat hier hard maken. Bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving zijn complementair, staan naast elkaar, hebben elk een eigen functie en kunnen elkaar aanvullen. Zij 'bij ten' elkaar niet. Immers waar het bestuursrecht reparatoir wil zijn, dat wil zeggen herstel in de legale toe stand nastreeft, daar is het strafrecht punitief, straffend. Bestuursrecht en strafrecht mogen daarom naast el kaar worden gebruikt voor een en dezelfde overtreding. Daarom is het juist van groot belang dat bestuur en Openbaar Ministerie (OM) structu reel samenwerken bij de handha ving. Handhaven begint met het houden van toezicht. Wordt de regelgeving nageleefd? En zo nee, door wie wordt de overtreding gepleegd? Toezicht houden kan plaatsvinden door een toezichthouder of door een opsporingsambtenaar. Bij het hand haven van bijzondere wetten als de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer en de Woningwet is opsporen het vanzelfsprekende verlengstuk van het controleren, en controleren is de vanzelfsprekende manier van opsporen. Hier ziet u de samenhang met het gemis aan be leid gezien de 286 milieuklachten en hetzelfde aantal controles. Het toepassen van zowel een be stuurlijk handhavingstraject als een strafrechtelijk handhavingstraject wordt flankerend beleid genoemd. erop toe zien dat aan deze ver plichting wordt voldaan. De knelpunten Het beperkte Wbb-budget van circa 13 miljoen dat voor Zeeland beschikbaar is vormt een knelpunt evenals de toename van het aantal projectgemeenten, waardoor de provincie meer ver antwoordelijkheid krijgt voor zogeheten statische locaties. Locaties waar geen ruimtelijke ontwikkelingen zijn voorzien, maar waar wel sprake is van een onacceptabele situatie, terwijl er geen extra budget beschikbaar is. Het derde knelpunt is de afzet van verontreinigde baggerspecie, omdat Zeeland op dit moment niet beschikt over een grootscha lig baggerdepot. De volledig nota is te bestellen bij het provinciaal informatiecentrum (zie linksboven) en in te zien en te downloaden via www.zeeland.nl. Zoeken via: De juiste bodem voor ontwikkeling. Het op bestuursrechtelijke wijzt handhaven met daarnaast of daarbi strafrechtelijke handhaving is mo gelijk. Het is dus mogelijk om zo wel bestuursrechtelijke sanctiemid delen toe te passen, een proces-verbaal te maken en een boete of anders te bewerkstelligen. Een uitgesproken voorbeeld hiervan is de bestuurlijke transactie milieu delicten. Dit is een strafrechtelijke transactie die door het bevoegde be stuur wordt aangeboden en waarbij reparatoire maatregelen kunnen worden geëist. Wie een bestuurlijke transactie kan aanbieden, en de fei ten waarvoor een bestuurlijke trans actie kan worden aangeboden met daarbij hoogte van het schikkings bedrag zijn per algemene maatregel van bestuur vastgelegd. Voorwaarde voor het aanbieden van deze trans actie is dat de verdachte schuld be kent en wil schikken. Pas dan kan de transactie worden aangeboden. Wanneer de verdachte niet aan de voorwaarden voldoet (schikken of aan de reparatoire maatregel) wordt de zaak onder de rechter gebracht en moet de verdachte 'voorkomen'. Deze manier van handhaven is de goedkoopste en snelste werkwijze voor de gemeente Tholen. Dit is een veel betere werkwijze dan het slechts werken met waarschuwin gen en na vele keren waarschuwen uiteindelijk het via bestuursdwang opleggen van een last onder dwang som (de huidige Thoolse werkwij ze). Het houden van toezicht is namelijk voorbehouden aan een toezichthou der. Het opsporen aan een zoge naamde boa. Toezichthouders mo gen niet opsporen, mits zij ook boa zijn, en omgekeerd. Boa's die toe zichthoudende bevoegdheden heb ben mogen ook toezicht houden. Het opmaken van een proces-ver baal is voorbehouden aan een boa. De gemeente Tholen zelf kan geen boetes opleggen, zij kan alleen maar een last onder dwangsom opleggen of bestuursdwang toepassen. Dat zijn de bestuursrechtelijke maatre gelen. Het grote nadeel hiervan is dat de AWB (algemene wet be stuursrecht) een heel lang en kostbaar traject is, door de vele be roepsmogelijkheden en de verplich te administratieve aanschrijvingen, voornemen tot beschikking enz. Dit kost veel ambtelijke uren met wei nig rendement. Maar we hebben wel een boa met de toezichthouden de functie, dus....?! Ik ben nog steeds blij met dit bur gerjaarverslag, want nu kunnen we zien waar het (nu nog) aan schort. Aldert Hazenberg, Oud-Vossemeer, Zeeland Elke maand neemt het provincie bestuur besluiten over allerlei onderwerpen die voor de inwo ners van Zeeland van belang zijn. Iedere burger of organisatie heeft het recht om zijn of haar mening te laten horen bij het bestuur van de Provincie. In maart 2003 is het dualisme ingevoerd met o.a. als doel de politiek dichter bij u als burger of als vertegenwoordiger van een organisatie te brengen. Voor u als burger betekent deze VERVOLG VAN NEE1.E Nee Ie kent echter nog wel één klant die doordeweeks met de bus naar Tholen moet voor zijn werk en elke keer een euro achterlaat voor de chauffeur. „Maar dat is echt spora disch. Vroeger hield je er f)er week veertig gulden aan over." De chauffeurs moesten aan het eind van elke week de opbrengsten tellen. Dat gebeurde op zondag zodat het maandag naar de bank kon worden gebracht. Wordt er bij het in- en uitstappen tijd gewonnen, soms gaat die weer teniet omdat het verkeer drukker is gewor den of omdat er verkeersmaatrege len zijn genomen die een vlotte rit belemmeren. De ritten die de chauffeurs maken 'zijn scherp ge steld, zegt Neele. „Als de planners er een minuutje af kunnen pikken dan doen ze dat. Daar wordt op be zuinigd. Vroeger had je een kwartier over als je op het eindpunt in Slave- nisse aankwam. Nu kom je precies op tijd aan. Je kan het net halen. Maar dan moet er onderweg ook niks opdoen. Het is ondenkbaar dat je tijd over hebt. Het steekt steeds krapper in elkaar." Een ander verschil met vroeger is de bussen minder vol zijn. Niet dat het aanbod van passagiers minder is, zegt Neele, maar omdat de reisbe- stemmingen groter zijn geworden. „Scholieren gaan tegenwoording niet alleen meer naar Bergen maar ook naar Middelharnis en Krabbcn- dijke. Het kon vroeger gebeuren dat je stampvol van Sint-Philipsland of Sint-Maartensdijk naar Beregn reed. Maar het is veel meer gespreid door die nieuwe scholen. Overvolle bus sen heb je nu eigenlijk niet meer. Er rijdt nu bijvoorbeeld een speciale schoolbus naar Middelharnis en Connexion rijdt naar Krabbendijke. Dat is een hele kluif." Maar in de avonduren zijn de bussen nagenoeg leeg. „Toch mogen we hier niet mopperen want er rijden nog bussen. Na zes uur kun je vanuit Bergen niet meer naar Huijbergen. De laatste bus naar Stavenisse en Sint-Annaland vertrekt om zeven uur 's avonds in Bergen. Later kan je niet meer naar Sint-Annaland en Stavenisse. Alleen nog naar Sint- Maartensdijk met de bus van acht uur en die van half tien." Ook op de zondagen is de regeling aangepast. Niet langer rijden er gro te bussen van de BBA maar kleine busjes die ingehuurd worden. „Voor sommige chauffeurs was het een achteruitgang dat ze niet meer mochten rijden want het betaalde goed. En als je dan net een nieuw huis hebt gekocht, dan kun je dat geld goed gebruiken. Ik vond het niet jammer dat ik niet meer op zon dag hoefde te rijden." Neele neemt afscheid op het mo ment dat het rommelt in openbaar vervoerland. Noord-Brabant heeft de concessie vanaf volgend jaar ge gund aan Connexion. De BBA ver dwijnt daarmee grotendeels uit onze buurprovincie. Op Tholen mag de busonderneming nog een jaar blij ven rijden tot ook de provincie Zee land in 2006 beslist wie hier vanaf 2007 voor zes jaar mag rijden. „Het geel van de BBA zal verdwijnen. De provincies krijgen meer te vertellen. Die bepalen de kleur van de bus en ook de dienstregelingen. Het is allemaal onzeker. Ook voor de chauffeurs. De BBA is nu een juridi sche procedure aangegaan met de provincie. In september horen de chauffeurs pas wat er gaat gebeuren. Maar dan ben ik er niet bij. Wat ik wel weet is dat het openbaar vervoer nodig blijft. Zeker voor de school gasten." Neele herinnert zich ook nog een aantal vaste klanten. Zoals de man uit Stavenisse die elke weekend naar het paardenrennen ging bij Scheve- ningen om te gokken. „Ik kende hem goed. In Bergen liep hij een keer driftig heen en weer. Hij was zijn geld vergeten. Het lag thuis. In zijn portemonnee in zijn broek die over de stoel lag. Ik heb hem 300 gulden geleend, 's Zondagsavonds hoorde ik hem op z'n klompen ko- - men. Met het geld en 25 gulden fooi." Neele maakte het ook een keer mee dat een reiziger in slaap was gesuk keld terwijl hij de bus al in de garage op het industrieterrein in de smal- stad had gezet. „Je loopt dan altijd even door de bus om alles na de lo pen. De man schrok zich een hoedje toen ik hem wakker maakte." Neele neemt woensdag afscheid van zijn collega's. Dat zijn er ongeveer honderd. „Ik kan het nog niet bevat ten dat ik niet meer hoef te werken, maar ik maak me er ook niet druk om. Ik heb een grote moestuin. We fietsen en wandelen graag. We kun nen met de caravan weg en ik heb twee zonen hier wonen en een in Amsterdam. Verder ben ik actief bij de Roparun. Dat bestaat tien jaar en daar worden extra activiteiten voor georganiseerd." j JUUÜHJ. Hul. I Foto: Asbestverwijdering (Jaap Wolterbeek).

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 17