'MAC Tholen is een te mooie club om zomaar op te heffen' Depressiviteit serieus nemen bij ouderen Tiende vierdaagse Tholen doorbraak Bijna 300 regentonnen Einde dreigt voor toerclub als animo voor oriëntatieritten uitblijft Nieuw wozoco in Tholen-stad Park Poëzie in Middelburg Voorlichting dorpsbossen Wandelen over de schorren Donderdag 16 juni 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Zodra het eerste zonnetje maar een beetje schijnt, springt menig Nederlands gezin in de auto om mee te doen aan de honderden toerritten die in Nederland worden gehou den. „Dat aantal neemt ieder jaar toe", zegt N.G. Ver steeg, directeur van de Kon. Ned. Automobielclub KNAC. Versteeg weet niet met hoeveel procent het aan tal toerritten op de motor of met de auto toeneemt. „Die cijfers worden nergens bijgehouden. Aan de hand van het aantal aankondigingen kunnen we aannemen dat er elk jaar meer aan puzzelritten en toerritten wordt gedaan. Banken houden ze voor hun relaties. Bedrijven voor hun relaties of voor hun personeel. Het Rode Kruis houdt er jaarlijks een. Beursbedrijf de RAI, en wij uiteraard." Op Tholen ziet de bijna dertigjarige motor- en automobiel club de deelname echter teruglopen en het bestuur vraagt zich af of doorgaan nog wel zin heeft. Brandstofprijzen Warmloper Strafpunten Eiland Mantelzorgers moeten de klachten van depressieve pa tiënten serieus nemen, vooral niet veroordelen en er niet tegenin gaan. Els van den Bos en Anita Meulbroeks van Emergis vertelden dat dinsdag in Sint-Maartensdijk op een themamiddag van het steunpunt mantelzorg over 'depressie bij ouderen'. Calvijn college Tholen Calvijn college Kapelle Calvijn college Krabbendijke 't Rijks Diversen Naast bedrijven zijn automerken zelf actief. Van de Lada-club tot die van de Roll's Royce, van Dwergau to's ((DWAC) tot het Britse Daim ler. Lancia, Alfa Romeo, Audi, Re nault, Mazda, Fiat en uiteraard Bugatti, elke zichzelf respecterende autofabrikant heeft wel een club waar de afnemer zich bij kan aan sluiten om vooral tijdens de lente en de zomer tijdens het lezen van soms ingewikkelde routebeschrijvingen een bepaalde regio te verkennen en kennis te maken met de daar heers ende folklore of bezienswaardighe den. Neem een club als de Federatie Historische Automobiel- en Motor fietsclub in Bilthoven. Daar zijn 170 verenigingen bij aangesloten met in totaal 55.000 leden. „Wat denk je van die 180.000 klassieke auto's die Nederland rijk is. Vrijwel alle eige naren doen minstens eenmaal per jaar mee aan een puzzel- en toerrit." Alleen in Tholen dreigt de boel uit te sterven, vreest Piet van der Slik- ke. De 61-jarige autoliefhebber - „door omstandigheden mag ik mo menteel niet rijden" - was in sep tember 1975 betrokken bij de op richting van de motor- en auto mobielclub MAC Tholen. „In de Visstraat bij Van Zanten", herinnert hij zich. Waarom de club werd op gericht is minder in zijn geheugen achtergebleven. „Ik denk omdat er een soortgelijke vereniging in St.- Philipsland was. Dat we hier dach ten, dat kan op Tholen ook." En in derdaad, de belangstelling was groot. Van der Slikke: „In het begin telden we vijftig, soms zestig equi pes. Auto's waarin gemiddeld twee tot drie mensen meereden. Dus elke keer toch dik honderd deelnemers." De deelnemers waren, voor zover Van der Slikke weet, altijd heel te vreden over het verloop van de tocht. De vragen mochten soms moeilijk zijn en over de te volgen route moest soms goed worden na gedacht, maar uiteindelijk kwam ie dereen tevreden aan de finish. „Soms was er een lekke band ge weest, of iemand had pech met de motor, maar nooit zo dat er onge lukken waren gebeurd." Versteeg van de KNAC laat De Eendrachtbode weten dat er regels aan het houden van een toerrit ver bonden zijn. „Als het gaat om een puzzelrit zonder snelheidselement en minder dan 75 equipes, zal geen gemeente je iets in de weg leggen. Dan is er vrijwel niemand die het je lastig maakt als je lekker in je auto of op de motor langs mooie stukjes Nederland wordt geleid en niemand tot last of hinder bent." Dat wordt volgens hem anders als er sprake is van een wedstrijd of een groter deelnemersveld dan 75 auto's. „Dan is er een vergunning nodig." Zover komt het voor MAC Tholen voorlopig niet. In het maandblad staat een oproep aan alle leden. Het bestuur vraagt zich af of het wel zin heeft om door te gaan. „Na de grote vakantie gaan we kijken of we door gaan", schrijven voorzitter J. Goe degebuure uit Sint-Annaland, L.F. Goedegebuure uit Sint-Annaland (vice-voorzitter). Piet van der Slik ke (secretaris/penningmeester) uit St.-Maartensdijk, de bestuursleden Stan en Betsie Smits uit Bergen op Zoom en Ellen Goedegebuure uit St.-Annaland. Zelfs de clubkampioenschappen in de klasse B (beginners) konden bij gebrek aan deelnemers geen door gang vinden. Van der Slikke heeft er geen idee van waardoor dat komt. Hij houdt het voor mogelijk dat de hoge brandstofprijzen een oorzaak zijn. KNAC-directeur Versteeg waagt dat te betwijfelen. Hij rekent voor dat bij een gemiddelde afstand van zeg vijftig kilometer, met een brandstofverbruik van circa een liter benzine op twaalf kilometer, de brandstofkosten ongeveer vijf euro bedragen. „Dat zijn geen bedragen waar de gemiddelde liefhebber van wakker ligt", laat hij weten. Van der Slikke heeft geen andere verklaring. „We proberen alles op alles te zetten om de club te laten voortbestaan. We hebben folders opgehangen op diverse strategische punten. Zoals bij de Cl000 in Sint- Annaland en bij diverse campings. We hopen dat daarop wordt gere ageerd. Het is een te mooie club om op te heffen!" Dat neemt niet weg dat van de 100 leden vroeger, er slechts twintig zijn overgebleven en dat het aantal deelnemende equipes is afgenomen van 65 naar dertien. Daarvan komen er slechts drie van het eiland zelf, de rest komt uit Zuid-Beveland en Dordrecht. Een belangrijke figuur bij het wel slagen van een puzzelrit, en dus van het succes van de vereniging, is on der meer de man of vrouw die de ritten uitzet. Voor MAC Tholen is dat sinds 1980 jachtopziener Han van Vossen uit St.-Annaland. Hij en Cees Droogers uit Oud Vossemeer zetten elk tweemaal per jaar een route uit. Van Vossen kent de mooie plekjes van het eiland als geen an der en weet precies waar hij de equipes kan heensturen zonder de deelnemers of wild en gevogelte in gevaar te brengen. Zeker als er op het eiland sprake is van plaatsen Han van Vossen, halfin de auto Ellen Goedegebuure, achter het stuur Jan Goedegebuure, daaarnaast Rika Goedegebuure en Piet van der Slikke. waar rust moet heersen voor de vo gelstand, is Van Vossen degene die liefhebbers van vooral de autotoer ritten van die plaatsen vandaan houdt. „Toen ik voor het eerst meedeed, reden we in een Opel Ka- dett en eindigden we op de 64e plaats. Het wedstrijdelement dat we hanteren is: wie er het eerste binnen is met de minste strafpunten, die wint." Van Vossen vraagt voor het houden van de ritten toestemming aan de gemeente en aan het waterschap. „Soms moet je een bord met een aanwijzing hangen aan een paal die eigendom is van de gemeente. Of je moet een bord zetten in grond die in beheer is bij het waterschap. Die in stellingen moeten dan wel weten waarmee we bezig zijn." Problemen heeft die toestemming nooit gege ven. „Wel kan het gebeuren dat je onderweg een warmloper hebt. Dan lig je op kop en terwijl je water uit de sloot in je radiateur staat te doen, rijdt iedereen je vrolijk wuivend voorbij." MAC Tholen wordt gesponsord door American Phil Textiles Europe en het bekende ondermodemerk Bon Giorno. Die maken een zoge noemde 'puzzel-oriëntatierit' moge lijk van gemiddeld twee uren. In totaal wordt er op Tholen en St.- Philipsland een kleine vijftig kilo meter parcours uitgezet. De maxi mum snelheid die wordt bereikt, ligt tussen de twintig en veertig kilome ter per uur. Van Vossen: „lk probeer het parcours zo uit te zetten dat er overdag niet sneller kan worden ge reden dan dertig kilometer per uur - anders zie je geen bord meer staan - en na zonsondergang 24 kilometer per uur maximaal. Op die manier is voor iedereen de rit veilig." Van Vossen wijst op de reglementen van de KNAC die de vereniging hanteert. Daarin staat tevens welke afkortingen er op het aanwijzingen papier mogen worden gebruikt en waarop de deelnemers moeten let ten of tenminste attent moeten zijn. Van Vossen: „Dat levert soms flinke discussies op. Want als er deelne mers zijn, dan zijn ze behoorlijk fa natiek." Zo is er in de reglementen sprake van vaste of losse voorwer pen. Een aanwijzing die te maken heeft met een los voorwerp, moet niet worden opgevolgd. „Dus een aanwijzing als 'Ga bij de glasbak gelijk rechts', telt niet. Want een glasbak is een los element." De moeilijkheid is ook dat opdrachten elkaar snel opvolgen. „Vaak is het zo dat je zit na te denken over een vorige opdracht, terwijl de volgende zich alweer aandient." De Thoolse jachtopziener vindt het een sport om de deelnemers 'er in te luizen'. „Is een anker met een ket ting en voorzien van een hangslot in het beton een los of vast voorwerp? Voordat je er achter bent dat het om een los voorwerp gaat en de aanwij zing niet moet opvolgen, staat de volgende aanwijzing al weer op pa pier. Die staat uiteraard in het Ne derlands. Maar als een woord ver keerd is gespeld, moet je de aanwijzing evenmin opvolgen. Zelfs de komma's moeten, ais het een goede aanwijzing betreft, op de juiste plaats staan. Zo leer je nog eens wat tijdens een dergelijk rit." Het komt daardoor zelden voor dat er iemand zonder strafpunten de fi nish haalt. Van Vossen: „Je moet ook met minimaal twee mensen in de auto of op de motor zitten. Een chauffeur en een kaartlezer. De chauffeur moet blindelings op de kaartlezer kunnen vertrouwen." Vaak zijn het man en vrouw, of ou ders met kinderen, die zich als equi pe melden. „Nee. Echtscheidingen heeft een rit bij mijn weten nog niet opgeleverd. Maar wel is er soms sprake van fikse ruzies en er zijn deelnemers die halverwege de rit opgeven. Dat zie je vooral bij nieu we deelnemers. Die denken: Dat doen we even. Dat gaat tweemaal goed en vervolgens fout. Daarna zie je ze niet meer. Het succes valt of staat met een goede kaartlezer en niet iedereen kan tegen zijn ver lies." MAC Tholen toert alleen op het ei land. Soms bij dag, vaak tijdens de avonduren. Binnenkort houden brandweerlieden een puzzelrit en toeren leden van de Gereformeer de Kerk onder leiding van Han van Vossen over het eiland. Ook een club uit Rotterdam heeft zich aan gemeld. „Die komt van een onder neming. De werknemers vinden dit leuker dan een avondje bowlen of karten." De start is meestal bij Meulvliet in Tholen of bij de jachthut van Van Vossen en eindigt doorgaans bij het Veerhuis in Anna Jacobapolder. Intussen hebben deelnemers de vissteiger voor gehandicapten in Stavenisse bezocht en weten ze van het bestaan van het Smids klokje in Oud-Vossemeer. Ook over de meekrap zijn ze via muse um de Meestoof geïnformeerd en ze moesten de bouwstijl benoemen van het Nonnetjeshuis in de Voor straat in Sint-Annaland. Uiteraard maken de gezelschappen kennis met indrukwekkende bouw werken als de Oesterdam. genieten ze van het uitzicht vanaf de uit kijktoren bij de Krammersluizen op de Philipsdam en staan ze stil bij 'de Vis' in Stavenisse, het ge denkteken van de watersnoodramp in 1953. Of 2005 het einde van MAC Tho len betekent, is nu de vraag. Voor lopig is er zaterdag de Budelpack- rit, op 10 september de Raborit, op 8 oktober de autobedrijf garage Balrit en op 26 november de MAC Tholenfeestrit. Wie wat weten wil, belt Piet van der Slikke: 0166- 692372. Twaalf mantelzorgers waren naar de bijeenkomst gekomen. Zij kregen te horen dat er in ons land 700.000 mensen aan een ernstige depressie lijden. Hoe ontstaat een depressie, wat zijn de verschijnselen en hoe ga je ermee om, waren zaken die aan de orde kwamen. De aanwezigen herkenden veel. Belangrijk voor mantelzorgers is dat zij hun grenzen aangeven, dus proberen tijd en aan dacht voor zichzelf te nemen, werd er gezegd. Of een depressie over gaat? Verteld werd dat een depressie over het algemeen goed te behande len is met medicatie of gespreksthe rapie. Soms is opname nodig, meestal voldoet ambulante behan deling. Anja van Damme bracht in dit kader de 'vriendendienst' voor mensen met een psychische aandoe ning ter sprake. Dit houdt in dat een vrijwilliger gekoppeld wordt aan een hulpvrager. Ze gaan als het wa re een georganiseerde vriendschap aan en ondernemen samen activitei ten. Als de belasting voor de directe omgeving van de betrokkene te zwaar wordt, kan aandacht door ie mand van buiten die kring verlich ting brengen. De aanwezigen waren tevreden over het verloop van de middag en infor meerden naar een vervolg. Het steunpunt bekijkt dit voor het na jaar. De stichting voor regionale zorgver lening (SVRZ) en Castria Wonen willen in Tholen een nieuw woon zorgcomplex bouwen. Er is nog geen concreet plan, maar volgens vestigingsleider M. Felius van Ten Anker wordt er wel over gesproken door beide partijen. „Op basis van peilingen is daar in de toekomst behoefte aan. We heb ben hier ook te maken met vergrij zing." Het terrein waar het woon zorgcentrum Ten Anker staat, wacht sloop van de serviceflat en nieuw bouw, maar kan daar niet verder uit breiden. Volgens Felius zal er naar een ande re plek gezocht moeten worden waar een soortgelijk woonzorgcen trum kan verrijzen. Vijftien dichters brengen zondag in Middelburg hun werk ten ge hore in vijftien tuinen in het his torische stadscentrum, 's Mid dags om twaalf uur opent Jacobine Geel, bekend van de EO, het evenement op de Vis markt. Tevoren gaat zij met de dichters en medewerkers, verge zeld van vuurdragers en muziek, in optocht van de Bierkaai naar de Vismarkt. Vanaf één uur begint er ieder uur een optreden van een dichter en die optredens worden afgewisseld met live muziek. Onder de dich ters zijn twee Belgen en twee joodse poëten. Mario Molegraaf leest uit het werk van Hans War ren. Er zijn twee thematuinen: de kindertuin in de Nieuwstraat en de Surinaamse tuin bij Galerie 'T' aan de Vismarkt. Toegangskaarten voor het evene ment zijn op de Vismarkt te koop, in de prijs is een dichtbundel met werk van de deelnemers begre pen. De tiende editie van de avondwan delvierdaagse in Tholen lijkt de doorbraak te worden. Maandag meldden zich 259 deelnemers in Meulvliet, dinsdag kwamen er nog acht bij. Twee jaar geleden over woog de organiserende wandelsport club Vosmeer nog om er maar mee op te houden, omdat het aantal wan delaars in de grootste Thoolse woon kern onder de honderd bleef steken. Maar vorig jaar kwamen er 191 op dagen en dit keer groeit dat door naar 267. Blije gezichten dus achter de in schrijftafel. „De jeugd maakt elkaar aan de gang. Vriendjes of vriendin netjes lopen mee en dan willen ze ook", geeft bestuurslid Leen Pland- soen als verklaring. Op de tien kilo meter doen 45 wandelaars mee. op de vijf kilometer 222. Met vijftig deelnemers heeft basisschool De Kraal daar een belangrijk aandeel in. Namens De Regenboog meldden zich negen wandelaars, sportschool Bobby's Gym doet met tien mensen mee. De 79-jarige G. de Kok is op nieuw de oudste deelnemer. Een ver schijnsel dat de organisatie uit Oud- Vossemeer niet kent, maar in Tholen ondervindt, is dat mensen geen in schrijfgeld betalen 'omdat ze hun kind begeleiden en tóch geen me daille hoeven'. Behalve een herinne ringsmedaille krijgen de wandelaars onderweg iedere avond een versna pering. De routes gaan om en door Tholen. Richting het Stenen Kruis, naar 'de punt' bij het Schelde-Rijn- kanaal en door Stadszicht. Vanavond is de slotavond. Op zaterdag 9 juli staat de wandel sportclub voor de jaarlijkse kracht toer van de Zevendorpentocht. In middels zijn al meer dan honderd voorinschrijvingen binnen uit het he le land. De deelnemers mogen hun auto dit keer niet in de bebouwde kom van Oud-Vossemeer parkeren, in verband met de veiligheid. Aan de rand van het dorp zijn inmiddels en kele terreinen gevonden die als par keergelegenheid kunnen dienen. Daar moeten ook de deelnemers en bezoekers van de braderie en het dweilbandfestival naar toe. Omdat het dorpshuis gesloten is in verband met de sloop ervan, fungeert café Hof van Holland dit keer als in- schrijfbureau.. Over het fietspad langs de Postweg wandelen de deelnemers op de vijf kilometer richting Tholen. Aan het Calvijn college in Tholen zijn de volgende leerlingen ge slaagd voor het examen vmbo. GEMENGDE LEERWEG ECO NOMIE Sint-Philipsland: Jan-Willem Dek ker. Tholen: John Nouwen. GEMENGDE LEERWEG TECH NIEK Sint-Annaland: Ewoud Goedege buure. Oud-Vossemccr: Harm van Gorsel. Poortvliet: Roelof Rijsdijk, Leon Steenpoorte. Scherpenisse: David van de Velde. GEMENGDE LEERWEG ZORG EN WELZIJN Scherpenisse: Anne-Stephie Bo- lier, Anoukha Verbruggen. Sint-Maartensdijk: Nelleke van den Bosch, Maartje van Haaften, Angelina de Jong. Tholen: Corinne Geluk, Anoukha Verbruggen. Stavenisse: Corliene Janssen, Dia na Oosdijk. Sint-Philipsland: Evelien Kempe- neers. THEORETISCHE LEERWEG ECONOMIE Poortvliet: Joalien Bevelander. Tholen: Jeanine de Groen, David van Egeraat. Scherpenisse: Johan Uijl. THEORETISCHE LEERWEG TECHNIEK Sint-Philipsland: Hubrecht Harberden. Scherpenisse: Jaco Tijssen. THEORETISCHE LEERWEG ZORG EN WELZIJN Scherpenisse: Henriëtte Comet. Sint-Philipsland: Richard van Duuren, Petra Kosten, Annelijn Kunst. Anna Jacobapolder: Madeion Kodde. Sint-Maartensdijk: Cees-Jan Koopman. Poortvliet: Martine Nortier, Marti- ne Steenpoorte. Tholen: Karen Schot. Aan het Calvijn college in Kapelle zijn geslaagd voor het vmbo-exa- men praktijkonderwijs: Tholen: Anita van den Berg, Arjan Maliepaard. Stavenisse: Leonard van Haaften. Aan het Calvijn college in Krabben dijke zijn de volgende leerlingen geslaagd voor het vmbo-examen. BASISBEROEPSGERICHTE LEERWEG BOUWTECHNIEK Oud-Vossemeer: Ard-Jan Aamoud- se. Sint-Annaland: Aart-Jan van Dij- ke. Ossendrecht: André van Vossen. BASISBEROEPSGERICHTE LEERWEG HANDEL EN VER KOOP Sint-Annaland: Daniël van Lit, Jo nathan van Lit. Sint-Philipsland: Rianne van Vos sen. BASISBEROEPSGERICHTE LEERWEG INSTALEKTRO Scherpenisse: Willem Kleppe. BASISBEROEPSGERICHTE LEERWEG METAALTECHNIEK Poortvliet: Cees-Jaap Bevelander. Sint-Annaland: Ard Dieleman. Stavenisse: Martin Oosdijk, Hilbert de Vos, Johan Wielaard. Tholen: Amé van de Pol, Tim van de Ree. BASISBEROEPSGERICHTE LEERWEG ZORG EN WELZIJN Tholen: Ilona van den Hoek. Stavenisse: Johanneke Oosdijk. Scherpenisse: Cornelie Rijstenbil. Sint-Philipsland: Carla van Vos sen. BASISBEROEPSGERICHTE LEERWEG LEERWERKTRAJEC TEN ZORG EN WELZIJN Oud-Vossemeer: Gerdiena Kers bergen, Willemieke Kersbergen. KADERBEROEPSGERICHTE LEERWEG HANDEL EN VER KOOP Tholen: Samantha ten Bloemendal, Rob Scherpenisse. Poortvliet: Annedien van Houdt. KADERBEROEPSGERICHTE LEERWEG INSTALEKTRO Poortvliet: Ronald Elenbaas. Tholen: Amd-Jan Luters. KADERBEROEPSGERICHTE LEERWEG METAALTECHNIEK Tholen: Jelle Bout, Carlo de Hond. KADERBEROEPSGERICHTE LEERWEG ZORG EN WELZIJN Sint-Annaland: Esther Bruijnzeel. Scherpenisse: Esmeralda de Groën, Annelieke Rijstenbil. van prins Maurits Aan de chr. Scholengemeenschap Prins Maurits te Middelhamis zijn de volgende leerlingen geslaagd voor het vmbo-examen. BASISBEROEPSGERICHTE LEERWEG Sint-Philipsland: Mariska Dekker. Anna Jacobapolder: Nelleke de Ruyter. Sint-Annaland: Remco van Keu len. Tholen: Leina van de Velde. THEORETISCHE LEERWEG Sint-Philipsland: Saskia Boon, Sylvia van Duuren, Theo den Haan, Emmy Mol. Sint-Annaland: Irina Elenbaas, Niels Westdorp. Sint-Maartensdijk: Hanneke Joppe. Aan de Regionale scholengemeen schap 't Rijks te Bergen op Zoom zijn de volgende leerlingen ge slaagd voor het examen vmbo tech nische leerweg. Sint-Annaland: Daniël Amoh, Ma- riëlla Giljam, Lara van Poortvliet, Natasja Vroegop. Tholen: Miranda van Haaften, Martijn Hector, Sharonne de Jager, Patrick van der Linde, Nerissa Men- heere, Samantha Mobron, Anita Walpot. Oud-Vossemeer: Dirkjan Haver- mans, Kimberley Houtman, Donna Koetsier, Birgit Raats, Jaccoline van der Zande. Poortvliet: Wesley Konings. Stavenisse: Leonie Potappel. Man- dy Rijnberg. Dennis van Vossen uit Sint-Anna land is geslaagd als vakbekwaam medewerker plantenteelt aan De Gaarde te Barendrecht. In vijf jaar tijd hebben particulieren in onze gemeente bijna 300 regen tonnen gekocht via de actie ton voor water. De actie van het COS Zee land, de Zeeuwse gemeenten, ZMF en 1VN heeft tot nu toe 26.000 euro voor drinkwaterprojecten in Ban gladesh opgebracht. Tussen 2001 en 2005 zijn er in de hele provincie 5000 tonnen verkocht. Van elke ton ging vijf euro via de Novib naar Bangladesh. Eind dit jaar zijn met dat geld onder meer 820.000 latri nes en ruim 7500 drinkwaterpomp- em geïnstalleerd. Ook zijn er ruim 100.000 testen op arsenicumvervui- ling uitgevoerd. Daarnaast zijn zo'n 130.000 trainingen gegeven over milieu, gezondheid en sanitatie. De gemeente deed in 2003 niet mee, maar in 2001 en 2002 werden hier 95 regentonnen verkocht. Ze kon den worden opgehaald bij de mi lieustraat. In totaal werden er 288 verkocht, goed voor 1450 euro voor het project. Er kon uit verschillende vaten gekozen worden, kunststof en houten, en uit verschillende maten. De leverancier van de houten vaten heeft 4,25 euro per verkocht vat voor het project beschikbaar ge steld. De dienst landelijk gebied begint in het najaar met de aanleg van een stadsbos hij Tholen. Het ontwerp - en dat van het dorpsbos bij Oud- Vossemeer - wordt toegelicht op een bijeenkomst in Meulvliet op woens dag 29 juni. Het Thoolse bos komt bij de Zwarteweg, dat in Vossemeer ten westen van de Gankelweg. Het plantraject van dit laatste komt in Meulvliet eveneens ter sprake. De bijeenkomst, belegd door de landin richtingscommissie Oud-VoSse- meer, begint om half acht. Het eer ste uur komt Vossemeer aan de orde, daarna Tholen. Onder leiding van een deskundige gids een ruim twee uren durende wandeling maken over de schorren en slikken van de Oosterschelde tussen Sint-Annaland en Oud-Vos- semeer. De zilte lucht opsnuiven en vanaf de dijk de kustbroedvogels bekijken in het natuurontwikke lingsgebied Van Haaftenpolder en Stinkgat. Dat kan tijdens de natte- laarzentocht die Staatsbosbeheer or ganiseert op 25 juni. Schorvegeta tie, typische kustvogels, diepe mod derige kreken en een goed verhaal maken de tocht onvergetelijk. Deel nemers wordt geadviseerd laarzen aan te trekken en oude kleding. De excursie begint om twaalf uur, het vertrekpunt is het einde van de Sluispolderdijk (de dijk tussen de Hollaere- en de Sluispolder) bij de Breeje. Deelnemers kunnen een kaartje kopen bij het VVV-kantoor in Sint-Maartensdijk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 9