'MAC Tholen is een te mooie
club om zomaar op te heffen'
Depressiviteit serieus
nemen bij ouderen
Tiende vierdaagse Tholen doorbraak
Bijna 300 regentonnen
Einde dreigt voor toerclub als animo voor oriëntatieritten uitblijft
Nieuw wozoco
in Tholen-stad
Park Poëzie
in Middelburg
Voorlichting
dorpsbossen
Wandelen over
de schorren
Donderdag 16 juni 2005
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Zodra het eerste zonnetje maar een beetje schijnt, springt
menig Nederlands gezin in de auto om mee te doen aan
de honderden toerritten die in Nederland worden gehou
den. „Dat aantal neemt ieder jaar toe", zegt N.G. Ver
steeg, directeur van de Kon. Ned. Automobielclub
KNAC. Versteeg weet niet met hoeveel procent het aan
tal toerritten op de motor of met de auto toeneemt. „Die
cijfers worden nergens bijgehouden. Aan de hand van
het aantal aankondigingen kunnen we aannemen dat er
elk jaar meer aan puzzelritten en toerritten wordt gedaan.
Banken houden ze voor hun relaties. Bedrijven voor hun
relaties of voor hun personeel. Het Rode Kruis houdt er
jaarlijks een. Beursbedrijf de RAI, en wij uiteraard." Op
Tholen ziet de bijna dertigjarige motor- en automobiel
club de deelname echter teruglopen en het bestuur vraagt
zich af of doorgaan nog wel zin heeft.
Brandstofprijzen
Warmloper
Strafpunten
Eiland
Mantelzorgers moeten de klachten van depressieve pa
tiënten serieus nemen, vooral niet veroordelen en er niet
tegenin gaan. Els van den Bos en Anita Meulbroeks van
Emergis vertelden dat dinsdag in Sint-Maartensdijk op
een themamiddag van het steunpunt mantelzorg over
'depressie bij ouderen'.
Calvijn college Tholen
Calvijn college Kapelle
Calvijn college
Krabbendijke
't Rijks
Diversen
Naast bedrijven zijn automerken
zelf actief. Van de Lada-club tot die
van de Roll's Royce, van Dwergau
to's ((DWAC) tot het Britse Daim
ler. Lancia, Alfa Romeo, Audi, Re
nault, Mazda, Fiat en uiteraard
Bugatti, elke zichzelf respecterende
autofabrikant heeft wel een club
waar de afnemer zich bij kan aan
sluiten om vooral tijdens de lente en
de zomer tijdens het lezen van soms
ingewikkelde routebeschrijvingen
een bepaalde regio te verkennen en
kennis te maken met de daar heers
ende folklore of bezienswaardighe
den. Neem een club als de Federatie
Historische Automobiel- en Motor
fietsclub in Bilthoven. Daar zijn 170
verenigingen bij aangesloten met in
totaal 55.000 leden. „Wat denk je
van die 180.000 klassieke auto's die
Nederland rijk is. Vrijwel alle eige
naren doen minstens eenmaal per
jaar mee aan een puzzel- en toerrit."
Alleen in Tholen dreigt de boel uit
te sterven, vreest Piet van der Slik-
ke. De 61-jarige autoliefhebber -
„door omstandigheden mag ik mo
menteel niet rijden" - was in sep
tember 1975 betrokken bij de op
richting van de motor- en auto
mobielclub MAC Tholen. „In de
Visstraat bij Van Zanten", herinnert
hij zich. Waarom de club werd op
gericht is minder in zijn geheugen
achtergebleven. „Ik denk omdat er
een soortgelijke vereniging in St.-
Philipsland was. Dat we hier dach
ten, dat kan op Tholen ook." En in
derdaad, de belangstelling was
groot. Van der Slikke: „In het begin
telden we vijftig, soms zestig equi
pes. Auto's waarin gemiddeld twee
tot drie mensen meereden. Dus elke
keer toch dik honderd deelnemers."
De deelnemers waren, voor zover
Van der Slikke weet, altijd heel te
vreden over het verloop van de
tocht. De vragen mochten soms
moeilijk zijn en over de te volgen
route moest soms goed worden na
gedacht, maar uiteindelijk kwam ie
dereen tevreden aan de finish.
„Soms was er een lekke band ge
weest, of iemand had pech met de
motor, maar nooit zo dat er onge
lukken waren gebeurd."
Versteeg van de KNAC laat De
Eendrachtbode weten dat er regels
aan het houden van een toerrit ver
bonden zijn. „Als het gaat om een
puzzelrit zonder snelheidselement
en minder dan 75 equipes, zal geen
gemeente je iets in de weg leggen.
Dan is er vrijwel niemand die het je
lastig maakt als je lekker in je auto
of op de motor langs mooie stukjes
Nederland wordt geleid en niemand
tot last of hinder bent." Dat wordt
volgens hem anders als er sprake is
van een wedstrijd of een groter
deelnemersveld dan 75 auto's. „Dan
is er een vergunning nodig."
Zover komt het voor MAC Tholen
voorlopig niet. In het maandblad
staat een oproep aan alle leden. Het
bestuur vraagt zich af of het wel zin
heeft om door te gaan. „Na de grote
vakantie gaan we kijken of we door
gaan", schrijven voorzitter J. Goe
degebuure uit Sint-Annaland, L.F.
Goedegebuure uit Sint-Annaland
(vice-voorzitter). Piet van der Slik
ke (secretaris/penningmeester) uit
St.-Maartensdijk, de bestuursleden
Stan en Betsie Smits uit Bergen op
Zoom en Ellen Goedegebuure uit
St.-Annaland.
Zelfs de clubkampioenschappen in
de klasse B (beginners) konden bij
gebrek aan deelnemers geen door
gang vinden. Van der Slikke heeft er
geen idee van waardoor dat komt.
Hij houdt het voor mogelijk dat de
hoge brandstofprijzen een oorzaak
zijn. KNAC-directeur Versteeg
waagt dat te betwijfelen. Hij rekent
voor dat bij een gemiddelde afstand
van zeg vijftig kilometer, met een
brandstofverbruik van circa een liter
benzine op twaalf kilometer, de
brandstofkosten ongeveer vijf euro
bedragen. „Dat zijn geen bedragen
waar de gemiddelde liefhebber van
wakker ligt", laat hij weten.
Van der Slikke heeft geen andere
verklaring. „We proberen alles op
alles te zetten om de club te laten
voortbestaan. We hebben folders
opgehangen op diverse strategische
punten. Zoals bij de Cl000 in Sint-
Annaland en bij diverse campings.
We hopen dat daarop wordt gere
ageerd. Het is een te mooie club om
op te heffen!" Dat neemt niet weg
dat van de 100 leden vroeger, er
slechts twintig zijn overgebleven en
dat het aantal deelnemende equipes
is afgenomen van 65 naar dertien.
Daarvan komen er slechts drie van
het eiland zelf, de rest komt uit
Zuid-Beveland en Dordrecht.
Een belangrijke figuur bij het wel
slagen van een puzzelrit, en dus van
het succes van de vereniging, is on
der meer de man of vrouw die de
ritten uitzet. Voor MAC Tholen is
dat sinds 1980 jachtopziener Han
van Vossen uit St.-Annaland. Hij en
Cees Droogers uit Oud Vossemeer
zetten elk tweemaal per jaar een
route uit. Van Vossen kent de mooie
plekjes van het eiland als geen an
der en weet precies waar hij de
equipes kan heensturen zonder de
deelnemers of wild en gevogelte in
gevaar te brengen. Zeker als er op
het eiland sprake is van plaatsen
Han van Vossen, halfin de auto Ellen Goedegebuure, achter het stuur Jan Goedegebuure, daaarnaast Rika Goedegebuure en Piet van der
Slikke.
waar rust moet heersen voor de vo
gelstand, is Van Vossen degene die
liefhebbers van vooral de autotoer
ritten van die plaatsen vandaan
houdt. „Toen ik voor het eerst
meedeed, reden we in een Opel Ka-
dett en eindigden we op de 64e
plaats. Het wedstrijdelement dat we
hanteren is: wie er het eerste binnen
is met de minste strafpunten, die
wint."
Van Vossen vraagt voor het houden
van de ritten toestemming aan de
gemeente en aan het waterschap.
„Soms moet je een bord met een
aanwijzing hangen aan een paal die
eigendom is van de gemeente. Of je
moet een bord zetten in grond die in
beheer is bij het waterschap. Die in
stellingen moeten dan wel weten
waarmee we bezig zijn." Problemen
heeft die toestemming nooit gege
ven. „Wel kan het gebeuren dat je
onderweg een warmloper hebt. Dan
lig je op kop en terwijl je water uit
de sloot in je radiateur staat te doen,
rijdt iedereen je vrolijk wuivend
voorbij."
MAC Tholen wordt gesponsord
door American Phil Textiles Europe
en het bekende ondermodemerk
Bon Giorno. Die maken een zoge
noemde 'puzzel-oriëntatierit' moge
lijk van gemiddeld twee uren. In
totaal wordt er op Tholen en St.-
Philipsland een kleine vijftig kilo
meter parcours uitgezet. De maxi
mum snelheid die wordt bereikt, ligt
tussen de twintig en veertig kilome
ter per uur. Van Vossen: „lk probeer
het parcours zo uit te zetten dat er
overdag niet sneller kan worden ge
reden dan dertig kilometer per uur -
anders zie je geen bord meer staan -
en na zonsondergang 24 kilometer
per uur maximaal. Op die manier is
voor iedereen de rit veilig."
Van Vossen wijst op de reglementen
van de KNAC die de vereniging
hanteert. Daarin staat tevens welke
afkortingen er op het aanwijzingen
papier mogen worden gebruikt en
waarop de deelnemers moeten let
ten of tenminste attent moeten zijn.
Van Vossen: „Dat levert soms flinke
discussies op. Want als er deelne
mers zijn, dan zijn ze behoorlijk fa
natiek." Zo is er in de reglementen
sprake van vaste of losse voorwer
pen. Een aanwijzing die te maken
heeft met een los voorwerp, moet
niet worden opgevolgd. „Dus een
aanwijzing als 'Ga bij de glasbak
gelijk rechts', telt niet. Want een
glasbak is een los element." De
moeilijkheid is ook dat opdrachten
elkaar snel opvolgen. „Vaak is het
zo dat je zit na te denken over een
vorige opdracht, terwijl de volgende
zich alweer aandient."
De Thoolse jachtopziener vindt het
een sport om de deelnemers 'er in te
luizen'. „Is een anker met een ket
ting en voorzien van een hangslot in
het beton een los of vast voorwerp?
Voordat je er achter bent dat het om
een los voorwerp gaat en de aanwij
zing niet moet opvolgen, staat de
volgende aanwijzing al weer op pa
pier. Die staat uiteraard in het Ne
derlands. Maar als een woord ver
keerd is gespeld, moet je de
aanwijzing evenmin opvolgen.
Zelfs de komma's moeten, ais het
een goede aanwijzing betreft, op de
juiste plaats staan. Zo leer je nog
eens wat tijdens een dergelijk rit."
Het komt daardoor zelden voor dat
er iemand zonder strafpunten de fi
nish haalt. Van Vossen: „Je moet
ook met minimaal twee mensen in
de auto of op de motor zitten. Een
chauffeur en een kaartlezer. De
chauffeur moet blindelings op de
kaartlezer kunnen vertrouwen."
Vaak zijn het man en vrouw, of ou
ders met kinderen, die zich als equi
pe melden. „Nee. Echtscheidingen
heeft een rit bij mijn weten nog niet
opgeleverd. Maar wel is er soms
sprake van fikse ruzies en er zijn
deelnemers die halverwege de rit
opgeven. Dat zie je vooral bij nieu
we deelnemers. Die denken: Dat
doen we even. Dat gaat tweemaal
goed en vervolgens fout. Daarna zie
je ze niet meer. Het succes valt of
staat met een goede kaartlezer en
niet iedereen kan tegen zijn ver
lies."
MAC Tholen toert alleen op het ei
land. Soms bij dag, vaak tijdens de
avonduren. Binnenkort houden
brandweerlieden een puzzelrit en
toeren leden van de Gereformeer
de Kerk onder leiding van Han van
Vossen over het eiland. Ook een
club uit Rotterdam heeft zich aan
gemeld. „Die komt van een onder
neming. De werknemers vinden dit
leuker dan een avondje bowlen of
karten."
De start is meestal bij Meulvliet in
Tholen of bij de jachthut van Van
Vossen en eindigt doorgaans bij
het Veerhuis in Anna Jacobapolder.
Intussen hebben deelnemers de
vissteiger voor gehandicapten in
Stavenisse bezocht en weten ze
van het bestaan van het Smids
klokje in Oud-Vossemeer. Ook
over de meekrap zijn ze via muse
um de Meestoof geïnformeerd en
ze moesten de bouwstijl benoemen
van het Nonnetjeshuis in de Voor
straat in Sint-Annaland.
Uiteraard maken de gezelschappen
kennis met indrukwekkende bouw
werken als de Oesterdam. genieten
ze van het uitzicht vanaf de uit
kijktoren bij de Krammersluizen
op de Philipsdam en staan ze stil
bij 'de Vis' in Stavenisse, het ge
denkteken van de watersnoodramp
in 1953.
Of 2005 het einde van MAC Tho
len betekent, is nu de vraag. Voor
lopig is er zaterdag de Budelpack-
rit, op 10 september de Raborit, op
8 oktober de autobedrijf garage
Balrit en op 26 november de MAC
Tholenfeestrit. Wie wat weten wil,
belt Piet van der Slikke: 0166-
692372.
Twaalf mantelzorgers waren naar de
bijeenkomst gekomen. Zij kregen te
horen dat er in ons land 700.000
mensen aan een ernstige depressie
lijden. Hoe ontstaat een depressie,
wat zijn de verschijnselen en hoe ga
je ermee om, waren zaken die aan
de orde kwamen. De aanwezigen
herkenden veel. Belangrijk voor
mantelzorgers is dat zij hun grenzen
aangeven, dus proberen tijd en aan
dacht voor zichzelf te nemen, werd
er gezegd. Of een depressie over
gaat? Verteld werd dat een depressie
over het algemeen goed te behande
len is met medicatie of gespreksthe
rapie. Soms is opname nodig,
meestal voldoet ambulante behan
deling. Anja van Damme bracht in
dit kader de 'vriendendienst' voor
mensen met een psychische aandoe
ning ter sprake. Dit houdt in dat een
vrijwilliger gekoppeld wordt aan
een hulpvrager. Ze gaan als het wa
re een georganiseerde vriendschap
aan en ondernemen samen activitei
ten. Als de belasting voor de directe
omgeving van de betrokkene te
zwaar wordt, kan aandacht door ie
mand van buiten die kring verlich
ting brengen.
De aanwezigen waren tevreden over
het verloop van de middag en infor
meerden naar een vervolg. Het
steunpunt bekijkt dit voor het na
jaar.
De stichting voor regionale zorgver
lening (SVRZ) en Castria Wonen
willen in Tholen een nieuw woon
zorgcomplex bouwen. Er is nog
geen concreet plan, maar volgens
vestigingsleider M. Felius van Ten
Anker wordt er wel over gesproken
door beide partijen.
„Op basis van peilingen is daar in
de toekomst behoefte aan. We heb
ben hier ook te maken met vergrij
zing." Het terrein waar het woon
zorgcentrum Ten Anker staat, wacht
sloop van de serviceflat en nieuw
bouw, maar kan daar niet verder uit
breiden.
Volgens Felius zal er naar een ande
re plek gezocht moeten worden
waar een soortgelijk woonzorgcen
trum kan verrijzen.
Vijftien dichters brengen zondag
in Middelburg hun werk ten ge
hore in vijftien tuinen in het his
torische stadscentrum, 's Mid
dags om twaalf uur opent
Jacobine Geel, bekend van de
EO, het evenement op de Vis
markt. Tevoren gaat zij met de
dichters en medewerkers, verge
zeld van vuurdragers en muziek,
in optocht van de Bierkaai naar
de Vismarkt.
Vanaf één uur begint er ieder uur
een optreden van een dichter en
die optredens worden afgewisseld
met live muziek. Onder de dich
ters zijn twee Belgen en twee
joodse poëten. Mario Molegraaf
leest uit het werk van Hans War
ren. Er zijn twee thematuinen: de
kindertuin in de Nieuwstraat en
de Surinaamse tuin bij Galerie
'T' aan de Vismarkt.
Toegangskaarten voor het evene
ment zijn op de Vismarkt te koop,
in de prijs is een dichtbundel met
werk van de deelnemers begre
pen.
De tiende editie van de avondwan
delvierdaagse in Tholen lijkt de
doorbraak te worden. Maandag
meldden zich 259 deelnemers in
Meulvliet, dinsdag kwamen er nog
acht bij. Twee jaar geleden over
woog de organiserende wandelsport
club Vosmeer nog om er maar mee
op te houden, omdat het aantal wan
delaars in de grootste Thoolse woon
kern onder de honderd bleef steken.
Maar vorig jaar kwamen er 191 op
dagen en dit keer groeit dat door naar
267. Blije gezichten dus achter de in
schrijftafel. „De jeugd maakt elkaar
aan de gang. Vriendjes of vriendin
netjes lopen mee en dan willen ze
ook", geeft bestuurslid Leen Pland-
soen als verklaring. Op de tien kilo
meter doen 45 wandelaars mee. op
de vijf kilometer 222. Met vijftig
deelnemers heeft basisschool De
Kraal daar een belangrijk aandeel in.
Namens De Regenboog meldden
zich negen wandelaars, sportschool
Bobby's Gym doet met tien mensen
mee. De 79-jarige G. de Kok is op
nieuw de oudste deelnemer. Een ver
schijnsel dat de organisatie uit Oud-
Vossemeer niet kent, maar in Tholen
ondervindt, is dat mensen geen in
schrijfgeld betalen 'omdat ze hun
kind begeleiden en tóch geen me
daille hoeven'. Behalve een herinne
ringsmedaille krijgen de wandelaars
onderweg iedere avond een versna
pering. De routes gaan om en door
Tholen. Richting het Stenen Kruis,
naar 'de punt' bij het Schelde-Rijn-
kanaal en door Stadszicht. Vanavond
is de slotavond.
Op zaterdag 9 juli staat de wandel
sportclub voor de jaarlijkse kracht
toer van de Zevendorpentocht. In
middels zijn al meer dan honderd
voorinschrijvingen binnen uit het he
le land. De deelnemers mogen hun
auto dit keer niet in de bebouwde
kom van Oud-Vossemeer parkeren,
in verband met de veiligheid. Aan de
rand van het dorp zijn inmiddels en
kele terreinen gevonden die als par
keergelegenheid kunnen dienen.
Daar moeten ook de deelnemers en
bezoekers van de braderie en het
dweilbandfestival naar toe. Omdat
het dorpshuis gesloten is in verband
met de sloop ervan, fungeert café
Hof van Holland dit keer als in-
schrijfbureau..
Over het fietspad langs de Postweg wandelen de deelnemers op de vijf kilometer richting Tholen.
Aan het Calvijn college in Tholen
zijn de volgende leerlingen ge
slaagd voor het examen vmbo.
GEMENGDE LEERWEG ECO
NOMIE
Sint-Philipsland: Jan-Willem Dek
ker.
Tholen: John Nouwen.
GEMENGDE LEERWEG TECH
NIEK
Sint-Annaland: Ewoud Goedege
buure.
Oud-Vossemccr: Harm van Gorsel.
Poortvliet: Roelof Rijsdijk, Leon
Steenpoorte.
Scherpenisse: David van de Velde.
GEMENGDE LEERWEG ZORG
EN WELZIJN
Scherpenisse: Anne-Stephie Bo-
lier, Anoukha Verbruggen.
Sint-Maartensdijk: Nelleke van
den Bosch, Maartje van Haaften,
Angelina de Jong.
Tholen: Corinne Geluk, Anoukha
Verbruggen.
Stavenisse: Corliene Janssen, Dia
na Oosdijk.
Sint-Philipsland: Evelien Kempe-
neers.
THEORETISCHE LEERWEG
ECONOMIE
Poortvliet: Joalien Bevelander.
Tholen: Jeanine de Groen, David
van Egeraat.
Scherpenisse: Johan Uijl.
THEORETISCHE LEERWEG
TECHNIEK
Sint-Philipsland: Hubrecht
Harberden.
Scherpenisse: Jaco Tijssen.
THEORETISCHE LEERWEG
ZORG EN WELZIJN
Scherpenisse: Henriëtte Comet.
Sint-Philipsland: Richard van
Duuren, Petra Kosten, Annelijn
Kunst.
Anna Jacobapolder: Madeion
Kodde.
Sint-Maartensdijk: Cees-Jan
Koopman.
Poortvliet: Martine Nortier, Marti-
ne Steenpoorte.
Tholen: Karen Schot.
Aan het Calvijn college in Kapelle
zijn geslaagd voor het vmbo-exa-
men praktijkonderwijs:
Tholen: Anita van den Berg, Arjan
Maliepaard.
Stavenisse: Leonard van Haaften.
Aan het Calvijn college in Krabben
dijke zijn de volgende leerlingen
geslaagd voor het vmbo-examen.
BASISBEROEPSGERICHTE
LEERWEG BOUWTECHNIEK
Oud-Vossemeer: Ard-Jan Aamoud-
se.
Sint-Annaland: Aart-Jan van Dij-
ke.
Ossendrecht: André van Vossen.
BASISBEROEPSGERICHTE
LEERWEG HANDEL EN VER
KOOP
Sint-Annaland: Daniël van Lit, Jo
nathan van Lit.
Sint-Philipsland: Rianne van Vos
sen.
BASISBEROEPSGERICHTE
LEERWEG INSTALEKTRO
Scherpenisse: Willem Kleppe.
BASISBEROEPSGERICHTE
LEERWEG METAALTECHNIEK
Poortvliet: Cees-Jaap Bevelander.
Sint-Annaland: Ard Dieleman.
Stavenisse: Martin Oosdijk, Hilbert
de Vos, Johan Wielaard.
Tholen: Amé van de Pol, Tim van
de Ree.
BASISBEROEPSGERICHTE
LEERWEG ZORG EN WELZIJN
Tholen: Ilona van den Hoek.
Stavenisse: Johanneke Oosdijk.
Scherpenisse: Cornelie Rijstenbil.
Sint-Philipsland: Carla van Vos
sen.
BASISBEROEPSGERICHTE
LEERWEG LEERWERKTRAJEC
TEN ZORG EN WELZIJN
Oud-Vossemeer: Gerdiena Kers
bergen, Willemieke Kersbergen.
KADERBEROEPSGERICHTE
LEERWEG HANDEL EN VER
KOOP
Tholen: Samantha ten Bloemendal,
Rob Scherpenisse.
Poortvliet: Annedien van Houdt.
KADERBEROEPSGERICHTE
LEERWEG INSTALEKTRO
Poortvliet: Ronald Elenbaas.
Tholen: Amd-Jan Luters.
KADERBEROEPSGERICHTE
LEERWEG METAALTECHNIEK
Tholen: Jelle Bout, Carlo de Hond.
KADERBEROEPSGERICHTE
LEERWEG ZORG EN WELZIJN
Sint-Annaland: Esther Bruijnzeel.
Scherpenisse: Esmeralda de Groën,
Annelieke Rijstenbil.
van prins Maurits
Aan de chr. Scholengemeenschap
Prins Maurits te Middelhamis zijn
de volgende leerlingen geslaagd
voor het vmbo-examen.
BASISBEROEPSGERICHTE
LEERWEG
Sint-Philipsland: Mariska Dekker.
Anna Jacobapolder: Nelleke de
Ruyter.
Sint-Annaland: Remco van Keu
len.
Tholen: Leina van de Velde.
THEORETISCHE LEERWEG
Sint-Philipsland: Saskia Boon,
Sylvia van Duuren, Theo den Haan,
Emmy Mol.
Sint-Annaland: Irina Elenbaas,
Niels Westdorp.
Sint-Maartensdijk: Hanneke Joppe.
Aan de Regionale scholengemeen
schap 't Rijks te Bergen op Zoom
zijn de volgende leerlingen ge
slaagd voor het examen vmbo tech
nische leerweg.
Sint-Annaland: Daniël Amoh, Ma-
riëlla Giljam, Lara van Poortvliet,
Natasja Vroegop.
Tholen: Miranda van Haaften,
Martijn Hector, Sharonne de Jager,
Patrick van der Linde, Nerissa Men-
heere, Samantha Mobron, Anita
Walpot.
Oud-Vossemeer: Dirkjan Haver-
mans, Kimberley Houtman, Donna
Koetsier, Birgit Raats, Jaccoline van
der Zande.
Poortvliet: Wesley Konings.
Stavenisse: Leonie Potappel. Man-
dy Rijnberg.
Dennis van Vossen uit Sint-Anna
land is geslaagd als vakbekwaam
medewerker plantenteelt aan De
Gaarde te Barendrecht.
In vijf jaar tijd hebben particulieren
in onze gemeente bijna 300 regen
tonnen gekocht via de actie ton voor
water. De actie van het COS Zee
land, de Zeeuwse gemeenten, ZMF
en 1VN heeft tot nu toe 26.000 euro
voor drinkwaterprojecten in Ban
gladesh opgebracht. Tussen 2001 en
2005 zijn er in de hele provincie
5000 tonnen verkocht. Van elke ton
ging vijf euro via de Novib naar
Bangladesh. Eind dit jaar zijn met
dat geld onder meer 820.000 latri
nes en ruim 7500 drinkwaterpomp-
em geïnstalleerd. Ook zijn er ruim
100.000 testen op arsenicumvervui-
ling uitgevoerd. Daarnaast zijn zo'n
130.000 trainingen gegeven over
milieu, gezondheid en sanitatie.
De gemeente deed in 2003 niet mee,
maar in 2001 en 2002 werden hier
95 regentonnen verkocht. Ze kon
den worden opgehaald bij de mi
lieustraat. In totaal werden er 288
verkocht, goed voor 1450 euro voor
het project. Er kon uit verschillende
vaten gekozen worden, kunststof en
houten, en uit verschillende maten.
De leverancier van de houten vaten
heeft 4,25 euro per verkocht vat
voor het project beschikbaar ge
steld.
De dienst landelijk gebied begint in
het najaar met de aanleg van een
stadsbos hij Tholen. Het ontwerp -
en dat van het dorpsbos bij Oud-
Vossemeer - wordt toegelicht op een
bijeenkomst in Meulvliet op woens
dag 29 juni. Het Thoolse bos komt
bij de Zwarteweg, dat in Vossemeer
ten westen van de Gankelweg. Het
plantraject van dit laatste komt in
Meulvliet eveneens ter sprake. De
bijeenkomst, belegd door de landin
richtingscommissie Oud-VoSse-
meer, begint om half acht. Het eer
ste uur komt Vossemeer aan de
orde, daarna Tholen.
Onder leiding van een deskundige
gids een ruim twee uren durende
wandeling maken over de schorren
en slikken van de Oosterschelde
tussen Sint-Annaland en Oud-Vos-
semeer. De zilte lucht opsnuiven en
vanaf de dijk de kustbroedvogels
bekijken in het natuurontwikke
lingsgebied Van Haaftenpolder en
Stinkgat. Dat kan tijdens de natte-
laarzentocht die Staatsbosbeheer or
ganiseert op 25 juni. Schorvegeta
tie, typische kustvogels, diepe mod
derige kreken en een goed verhaal
maken de tocht onvergetelijk. Deel
nemers wordt geadviseerd laarzen
aan te trekken en oude kleding. De
excursie begint om twaalf uur, het
vertrekpunt is het einde van de
Sluispolderdijk (de dijk tussen de
Hollaere- en de Sluispolder) bij de
Breeje. Deelnemers kunnen een
kaartje kopen bij het VVV-kantoor
in Sint-Maartensdijk.