Delta Glass breidt uit en zoekt
ook nog naar andere markten
Weg tussen Sint-Maartensdijk en
Sint-Annaland onveilig voor fietsers
Rechten w.s.v. dienen
gerespecteerd te worden
Ruim tachtig leerlingen vullen verkeersenquête in
Fabrikant kunststof platen voor caravanramen in Tholen
Donderdag 19 mei 2005
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
B. en w. wijzen alle kritiek van de hand
B. en w. wijzen de kritiek van de Hiswa en de raadsfrac
tie van ABT op de verkoop van de jachthaven in Sint-
Annaland volledig van de hand. „De watersportvereni
ging heeft rechten die gerespecteerd dienen te worden.
Wij zijn er stellig van overtuigd, dat er tussen de ge
meente en de wsv een transactie plaatsvindt, die de toets
der kritiek kan doorstaan. Er is geen sprake van dat dit in
strijd is met nationale en internationale regelgeving", al
dus b. en w. in een brief aan de gemeenteraad. De wsv
betaalt elk jaar 40.000 euro voor onderhoudswerk van de
omgeving aan de gemeente naast 1250 euro erfpacht
voor het water van de jachthaven.
Boekwaarde
Bergen op Zoom
Delta Glass in Tholen breidt fors uit. Het bedrijf aan de
Deltaweg richt het oog op de toekomst. Niet alleen kan
straks de productie van kunststof ramen voor caravans
omhoog, het bedrijf kan zich ook op andere marktseg
menten gaan richten. Bij Delta Glass worden wekelijks
vele kilometers doorzichtige platen gemaakt. De fabriek
zou er een weg van kunnen plaveien van Tholen naar
Milaan, zegt plant manager ir. M. Bierens.
Totale nieuwbouw
Leerlingen van het Markiezaat college in Sint-Maartens
dijk missen een fietspad tussen Sint-Annaland en Sint-
Maartensdijk. De verbinding is bovendien volgens de
leerlingen te smal en slecht verlicht. Opvallend is ook
dat de helling in het fietspad bij de watertoren in Scher-
penisse door leerlingen opgevoerd wordt als onveilige
plek. Terwijl daarjuist een maatregel is genomen om de
situatie te verbeteren. Bij leerlingen van het Calvijn col
lege in Tholen wordt de Eeweg als onoverzichtelijk er
varen en klagen de fietsers over overlast van
(land)bouwverkeer.
Leenfiets
Het .college wijst erop. dat er in Ne
derland en ook in Zeeland vcreni-
gingshavcns en commerciële ha
vens zijn. De tarieven tussen die
beide types havens verschillen be
hoorlijk. Dit wordt voornamelijk
veroorzaakt door een hoge mate van
vrijwilligerswerk en de afwezigheid
van winstoogmerk in de vcreni-
gingshavens.
B. en w. zijn over privatisering van
de havens gaan praten, nadat de ge
meenteraad vorig jaar besloot dat er
bezuinigd moest worden. Het colle
ge ging aan de slag en besluitvor
ming over onroerende zaken zoals
aan- en verkoop, uitgifte in huur of
erfpacht, behoort tot de bevoegd
heid van het college. Dat is hierover
wel verantwoording schuldig aan de
gemeenteraad. De bedoeling was
om dat in de programmarapportage
van mei te doen, maar b. en w. wil
len nu al duidelijkheid verschaffen.
De watersportvereniging Sint-An-
naland is al 43 jaar gebruiker/ex
ploitant van de jachthaven. De wsv
betaalt jaarlijks de exploitatiekosten
(kapitaallastcn, onderhoud, verze
keringen, belastingen) aan de ge
meente. Bij raadsbesluit van 1 april
1980 is voor onbepaalde tijd een
overeenkomst gesloten. Daarin is
vastgelegd, dat de gemeente geen
winsten maakt. De wsv betaalt niet
meer dan de gemeentelijke kosten.
Een deel van de havendam waarop
het clubgebouw staat, is met ingang
van I januari 1993 in erfpacht uitge
geven voor een periode van 30 jaar
tegen een canon (te betalen bedrag)
van 11,34 euro per jaar.
Op basis van deze rechten zijn de
besprekingen over de verkoop van
de jachthaven aan de wsv door de
gemeente gevoerd. Bij de privatise
ring gaat het om de uitgifte in erf
pacht van de jachthaven (het water)
met de havendam waarop de bebou
wing staat, voor een periode van 30
jaar en een jaarlijkse canon van
1250 euro. „Ten opzichte van de
11,34 euro die de wsv nu betaalt,
een erg forse aanpassing", stellen b.
en w.
Verkoop van de steigers gebeurt
volgens de boekwaarde van
930.770 euro en de notariskosten
zijn voor de wsv. Gekozen is voor
de boekwaarde omdat de wsv op ba
sis van de overeenkomst uit 1980 nu
niet meer behoeft te betalen dan de
kapitaallastcn, die weer zijn gerela
teerd aan de boekwaarde. Ten be
hoeve van de financiering liet de
wsv een taxatie uitvoeren, die een
bedrag aangaf van 932.000 euro.
Die uitkomst was bekend, voordat
de wsv kennis kreeg van de boek
waarde.
„In de media wordt gesuggereerd,
dat de waarde veel hoger zou zijn.
Die veel hogere waarde heeft echter
betrekking op alle bestaande en te
verwerven eigendommen, dus ook
het clubgebouw en het tagrijn. Om
te voorkomen dat de wsv de steigers
met (forse) winst zou doorverkopen
- wat overigens helemaal niet de
bedoeling van de wsv is - heeft de
gemeente in de overeenkomst opge
nomen, dat bij eventuele verkoop
door de wsv de steigers tegen de
dan geldende boekwaarde aan de
gemeente aangeboden moeten wor
den.
De wsv betaalt aan de gemeente een
jaarlijkse bijdrage van ruim 40.000
euro (prijspeil 2005) voor onder
houd van de omgeving zoals de
glooiing aan de Oosterschcldekant
van de havendam, het maaien van
de dijken, onkruidbestrijding ha-
vcnplateau, afvoer en verwerking
van afvalstoffen vanuit de gemeen
telijke havenontvanginstallatie, on
derhoud/vernieuwing damwand,
alsmede peilen en baggeren. Dat
blijft allemaal een taak van de ge
meente.
B. en w. noemen de onderhandelin
gen met de wsv ,een mooi resul
taat.' „Als gemeente hebben we nu,
met uitzondering van het onderhoud
van de omgeving, geen bemoeienis
meer met de jachthaven zelf. Al het
onderhoud, zowel klein als groot,
aan de steigers, e.d. dient door de
wsv zelf te worden opgepakt en be
kostigd.
Marina Port Zelande b.v. vroeg 14
maart aan de gemeente om de Sint-
Annalandse jachthaven te kopen te
gen een marktconform bod. Ver
koop van de totale haven was
echter niet aan de orde, maar erf
pacht en gezien de verplichtingen
richting de wsv wees de gemeente
het verzoek van Port Zelande af.
Tijdens telefonisch contact daar
over ,had men begrip voor de situ
atie', zo stellen b. en w. Toen had
Port Zelande echter al een afwij
zende reactie via de Hiswa in gang
gezet.
Op 10 mei deed ook M.P.M. de
Bruin uit Bergen op Zoom een ver
zoek, namens een niet nader ge
noemde groep van investeerders,
om de jachthaven in Sint-Annaland
te mogen kopen. De Bruin kreeg
hetzelfde antwoord van de gemeen
te als Port Zelande.
De Hiswa verzocht de gemeente om
het lopende proces met de wsv on
middellijk stop te zetten en een
open inschrijving voor de jachtha
ven te regelen. B. en w. wijzen ech
ter op de bestaande rechten van de
wsv die gerespecteerd moeten wor
den. „Vanuit dat oogpunt bezien,
was er geen ruimte voor ons om met
andere marktpartijen rond de tafel te
gaan zitten om tot privatisering van
de jachthaven te komen. Van on
doorzichtige besluitvorming is geen
sprake. Uiteraard dienen wel de ge
meentelijke (financiële) belangen zo
goed mogelijk behartigd te worden.
Wij zijn hierin ook geslaagd. Dat er
sprake is van een overnamesom die
ver onder de reguliere marktprijzen
ligt, bestrijden wij. De overname
som en de taxatiewaarde stemmen
nagenoeg overeen."
De gemeente wijst er bovendien op,
dat in het verleden alle investerin
gen in de haven na overleg en in
stemming tussen gemeente en wsv
zijn gedaan en de wsv heeft daar
van jaarlijks de rente en de aflos
sing betaald. Het verkoopbedrag
Volgens ir. M. Bierens is Tholen een uitstekende vestigingsplaats voor Delta Glass.
De platen worden naar de hoofdves
tiging in Rotterdam gebracht waar
ze op maat worden gemaakt voor de
afnemers van de vele merken cara
vans. Delta Glass bedient 80 procent
van de caravanmarkt. Nederlanders
gaan graag met de caravan op va
kantie. Sommigen, vooral ouderen,
50-pIussers, gaan wel twee of drie
keer per jaar met hun huisje op wie
len op pad. Delta Glass vaart daar
wel bij. De grootste groep caravan-
gebruikers in Europa zijn immers
Nederlanders. Het aantal is net zo
groot als in Duitsland dat zestig mil
joen inwoners telt, zegt Bierens om
aan te geven hoe populair de cara
van in ons land is. „Mensen houden
van vrijheid en comfort. En het is
heus geen sleurhut meer. Het imago
uit de jaren zeventig, dat mensen
met de caravan en een zak aardappe
len op vakantie gaan, is helemaal
voorbij."
Van het acrylaat, de platte kunststof
platen die in Tholen worden ge
maakt, worden in de Spaanse Polder
bij Rotterdam wekelijks 20.000
raampjes gemaakt. Ze worden op
maat gezaagd, bedrukt en thermisch
vervormd tot de karakteristieke
kuipvorm. „Er gaan gemiddeld zes
ramen in een caravan. We vullen dus
zo'n 3000 caravans met onze raam
pjes, dat is een grote camping vol.
Het moet voldoen aan hoge kwali
teitseisen. Dat kunnen we. Het is een
zichtproduct en je moet er door kun
nen kijken. Het heeft dezelfde opti
sche eigenschappen als glas."
Het Thoolse chemische bedrijf
maakt deel uit van de Polyplastic
Groep. Delta Glass kan aan de vraag
voldoen, maar moest tot voor kort
voor andere toepassingen nee verko
pen omdat de capaciteit volledig
was benut. En daar moet verande
ring in komen, zegt Bierens. „We
zijn altijd opgeslokt door de cara
vanmarkt. We groeien jaarlijks tien
procent. We hebben de productie
steeds moeten oprekken binnen de
bestaande structuur. Dat ging niet
meer. Daarom moeten er meer pro-
ductiebanen en ketels komen. We
kunnen met een dubbele hoeveel
heid de capaciteit verdubbelen, maar
dat doen we niet. We gaan nu de
productie met dertig procent verho
gen. Het is een stap voor de toe
komst. We kunnen straks veel meer
gaan doen."
Verbreding is hier het sleutelwoord.
„We kunnen het materiaal ook voor
andere zaken toepassen. Bijvoor
beeld voor industriële deuren of an
dere toepassingen. We maken van
een sterk materiaal iets moois. En
dan zijn we ook minder afhankelijk
van de caravanmarkt."
Aan de bestaande fabriek is aan de
noordzijde van het complex een
nieuwe hal gebouwd van 625 vier
kante meter. De bestaande hal be
draagt zo'n 1250 vierkante meter.
De nieuwe hal is in dezelfde stijl ge
bouwd als de bestaande. In het dak
is een lichtkoepel aangebracht en in
de hoeken van de nieuwbouw zijn
raampartijen gemaakt. De groensin-
gcl langs de Deltaweg is er door te
zien. Ook is er in het dak ventilatie-
apparatuur gebouwd om de warmte
die bij het uitharden van de platen
(2,60 bij 1.60 meter) in de ketels vrij
komt, af te voeren. Er staan nu zes
ketels (autoclaven), maar dat wor
den er negen. Ze worden vanuit
Duitsland aangevoerd. Als deze zijn
geplaatst dan is er nog ruimte voor
drie, maar zo ver wil Bierens nu nog
niet gaan.
De productiebaan. waar dc vloeistof
tussen twee glazen mallen wordt ge
goten, wordt verlengd en ook de
baan waar de platen worden verza
meld en gecontroleerd, wordt aan
zienlijk uitgebreid.
Alle nieuwe installaties (behalve de
ketels) die nodig zijn om de produc
tie te verhogen worden in het bedrijf
zelf gemaakt. De technische dienst
heeft de kennis en de kunde in huis,
zegt Bierens. „De hele installatie
wordt hier gemaakt. Door eigen per
soneel. Dat is fantastisch. Je kan
veel meer doen tegen lage kosten."
Dc investeringskosten vallen vol
gens de manager mee, maar met de
uitbreiding is in totaal toch zo'n 1
miljoen euro gemoeid. Er werken nu
25 mensen bij het bedrijf in een drie
ploegendienst (ploegen van zes,
aangevuld met uitzendkrachten).
Uitbreiding van het aantal perso
neelsleden is volgens Bierens niet
nodig. „We proberen ook nog steeds
verder te automatiseren. Dat is op
verschillende punten ook mogelijk."
Veel is echter al geautomatiseerd bij
Delta Glass. „Vroeger werden de
platen met twee man opgepakt om
verpakt te worden voor transport, nu
gebeurt dan door de machine die
hier gemaakt is."
Ook al zit de economie in een dal,
Bierens ziet de toekomst met ver
trouwen tegemoet. „Wij zien alleen
maar stijgende lijnen, ondanks de
negatieve verhalen van de leveran
ciers. Eén flinke hagelbui in Italië en
de raampjes van dc caravan moeten
vernieuwd worden." Het gaat voor
dc wind bij Delta Glass. Vorig jaar is
er ook al door Heije Constructie uit
Tholen een grote hal bijgezet, met
een werkplaats, een ruim magazijn
en een laboratorium waar de che
misch ingenieur kan experimenteren
om de kwaliteit te verbeteren en
voor verdere produktinnovaties.
Tussen de opslagtanks buiten en het
gebouw komt een brandwerende
wand. Dc bouw heeft (inclusief de
voorbereidingen) zo'n driekwart
jaar in beslag genomen.
Mocht de groei aan blijven houden
dan is er nog een strook groen langs
dc Oud-Vossemeerscdijk die benut
kan worden. „Daar hebben we de
mogelijkheid om een nieuwe tweede
fabriek neer te zetten. Daar moeten
wel eerst nieuwe markten voor wor
den aangeboord, maar zover is het
nog niet." Een belangrijk punt in het
geheel is het nieuwe bestemmings
plan voor het bedrijventerrein. Als
chemisch bedrijf valt Delta Glass
namelijk in de zwaarste milieucate
gorie (4,1). Maar in het plan wordt
voorgesteld om deze categorie te
verlagen naar (3,2). En dat heeft vol
gens Bierens negatieve gevolgen
voor de bedrijfvoering. „Het speelt
nu geen rol bij de uitbreiding, maar
we zijn er wel beducht voor. Door
dc stringentere milieu-eisen kunnen
dc investeringen te hoog worden.
Dat is een groot gevaar en dat wordt
onderschat."
Delta Glass heeft dan ook bezwaar
ingediend tegen de nieuwe indeling.
„We willen juist hier zitten. We zit
ten in een groeimarkt. En geogra
fisch is het een unieke locatie. De
mensen die hier werken komen van
Tholen en we hebben een goede ver
binding met Rotterdam. Wc kunnen
hier van de basischemicaliën een ca-
ravanraam maken. Dat is onze
kracht. We hebben het hele proces in
eigen huis."
De officiële opening van dc nieuw
bouw vindt in het najaar plaats.
De uitbreiding van de fabriek is in dezelfde stijl uitgevoerd.
betreft nu het restbedrag van de di
verse investeringen. Het college
geeft toe, dat de erfpachtcanon in
derdaad niet marktednform is. „We
hebben hier echter rekening te hou
den met bestaande langjarige finan
ciële verplichtingen van de wsv en
vanuit dat oogpunt bezien, is er
sprake van een goed resultaat."
De stelling van de Hiswa dat de be
volking van Tholen financiële
nadelen ondervindt van de keuze
door ver onder de normale prijsstel
ling dit gemeentelijk eigendom te
privatiseren wijst de gemeente af.
Evenmin onderschrijft het college
de kritiek, dat op regionaal niveau
meegewerkt wordt aan .verstoring
van gezonde concurrentieverhou
dingen.' B. en w. hopen met deze
informatie de gemeenteraad vol
doende en afdoende te hebben inge
licht over de jachthavenkwestie.
De werkzaamheden zijn
havenplateau natgehouden.
Dat zijn de uitkomsten van de en
quêtes die op beide scholen zijn ge
houden. Dinsdagavond werden ze
gepresenteerd in de kantine van het
Markiezaat college in Sint-Maar
tensdijk. Het betreft een inventari
satie onder de paraplu van Veilig
Honk waarin ouderraden van beide
scholen, de politie en het gemeente
lijk servicebureau Voor Elkaar.
In totaal werden op beide enquêtes
zo'n tachtig onveilige situaties inge
vuld. Coördinator Haye Osinga van
het meldpunt Zeeland zal ze alle
maal gaan aanmelden bij de wegbe-
heerders. Dat is een van zijn taken,
zo vertelde hij aan de prijswinnaars,
de leden van 3VO en de docenten
van beide scholen. Ook C. Reitsma
van de politie was aanwezig.
De avond was ook bedoeld voor de
vrijwilligers die op de schoolroutes
meedoen met het Veilig Honkpro-
ject. De uitkomst van de eerste vijf
maanden zouden besproken wor
den. Er zijn nu in totaal 28 adressen,
maar geen van de betrokkenen was
aanwezig.
Scholieren uit klas 1,2 en 3 van bei
de scholen melden zo'n 80 onveili
ge situaties op weg naar school. In
totaal zijn ruim 200 fomulieren uit
gedeeld. Ruim 80 kwamen ingevuld
retour. Voor de leerlingen van het
Calvijn college blijkt de Eeweg on
overzichtelijk (5x), ook het stop
licht bij de Eeweg wordt als onvei
lig bestempeld (5x). Fietsende
leerlingen hebben ook last van hard-
rijdende auto's (5x) en last van
bouwverkeer in Stadszicht (veel
modder). Dat wordt ook vijf keer
genoemd. Opvallend is ook dat de
leerlingen het fietspad tussen Poort
vliet en Tholen te smal vinden (4x).
Onveilige situaties die twee keer ge
noemd worden zijn: hard rijden bij
hel viaduct Tholen. geen voorrang
bij rotonde Poortvliet, Langeweg
(bij familie Slager) gevaarlijk door
rijden van heftrucks op fietspad,
slecht overzicht bij het oversteken
bij de bebouwde kom van Oud-Vos-
semeer en de oversteek bij de
Kreekweg in Oud-Vossemeer waar
het fietspad kapot is. Zaken die de
leerlingen een maal noemen zijn:
slecht overzicht bij politiebureau in
Tholen, geen fietspad bij de Mare-
weg in Oud-Vossemeer, onduidelij
ke situatie bij wegversmalling On
der de Molen in Oud-Vossemeer.
Een leerling zou wel een overdekt
fietspad willen vanwege de wind.
Bij de leerlingen van het Markiezaat
college staat dus de verbinding lus
sen Sint-Annaland en Sint-Maar
tensdijk bovenaan het lijstje van on
veilige situaties omdat er geen
fietspad ligt 11 x). Als tweede wordt
dezelfde weg genoemd. Te weinig
licht, te smal en gevaarlijk met bus
sen (9x). Verder valt op dat de fiet
sers ook de helling in het fietspad
bij Schcrpenisse als een onveilige
situatie ervaren. Ze zien tegenlig
gers slecht aankomen. Uit een tel
ling eind maart bleek dat er op het
Markiezaat college 162 leerlingen
op de fiets kwamen (68,9 en 20
leerlingen op een brommer/scooter
(8,5%). Op het Calvijn college kwa
men 267 leerlingen op de fiets (81,6
en slechts vier op de brommer
(1.3%).
Andere zaken worden drie keer ge
noemd: weinig licht op de Eeweg,
gevaarlijke oversteek van de Enge-
laarsdijk naar dc Poortvlietsedijk,
slecht overzicht bij de rotonde van
Poortvliet. En onveilig wordt ook
de situatie ervaren dat de leerlingen
van het Calvijn college en het Mar
kiezaat college niet voor elkaar op
zij gaan op het fietspad (2x). Een
maal wordt genoemd: scheuren in
de Postweg bij Tholen en ongelijk
stenen op het fietspad.
De leerlingen die een vragenlijst in
vulden, konden een prijsje winnen.
M. Quist van 3VO reikte die uit aan
Jan Lennard Kempeneers uit Sint-
Philipsland, Gosinc Roeland en
Chantal Eissen uit Sint-Annaland en
Paola Moerland uil Tholen. Een en
veloppe met fietsonderdelen.
Het meldpunt verkeersveiligheid
Zeeland krijgt elke dag wel een
melding. Dat lijkt niet veel, zegt
Osinga, maar ze kunnen wel ver
werkt worden. Osinga benadert alle
wegbeheerders om te vragen of ze
iets aan de onveilige situatie kunnen
doen. Melden kan direct op het gra
tis telefoonnummer 0800-8375337.
Toen het melden in 2003 van start
ging, kwamen er 300 meldingen per
maand binnen. Terwijl er op 250 per
jaar was gerekend. De klachten
kwamen toen voornamelijk uit Mid
delburg en Vlissingen.
Uit de cijfers van de vrijwilligers
die een Veilig Honk bemannen,
blijkt dat tussen september en mei
21 keer hulp is verleend aan een
fietser. Elf maal is een leenfiets
meegegeven. In elf gevallen was er
sprake van een lekke band. De
drukste honk is bij garage Nie-
mantsverdriet in Poortvliet. Tussen
Sint-Maartensdijk en Poortvliet is
nog geen honk. Gekeken wordt of
dit bij fietsenmaker Duinc kan wor
den ondergebracht.
Volgens Jacolien Deurloo voldoet
het project aan dc verwachtingen,
zo zei ze. Wel vond ze het jammer
dat er geen vrijwilligers naar de bij
eenkomst waren gekomen. Maar
Reitsma vatte het positief op. „Als
ze niet komen, dan gaat het goed."
M. Quist van 3VO deelt in de kantine van het Markiezaat college prijzen uit aan Gosine Roeland, daarachter v.l.n.r. Paola Moerland.
Chantal Eissen en Jan Lennard Kempeneers.