Delta Glass breidt uit en zoekt ook nog naar andere markten Weg tussen Sint-Maartensdijk en Sint-Annaland onveilig voor fietsers Rechten w.s.v. dienen gerespecteerd te worden Ruim tachtig leerlingen vullen verkeersenquête in Fabrikant kunststof platen voor caravanramen in Tholen Donderdag 19 mei 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 B. en w. wijzen alle kritiek van de hand B. en w. wijzen de kritiek van de Hiswa en de raadsfrac tie van ABT op de verkoop van de jachthaven in Sint- Annaland volledig van de hand. „De watersportvereni ging heeft rechten die gerespecteerd dienen te worden. Wij zijn er stellig van overtuigd, dat er tussen de ge meente en de wsv een transactie plaatsvindt, die de toets der kritiek kan doorstaan. Er is geen sprake van dat dit in strijd is met nationale en internationale regelgeving", al dus b. en w. in een brief aan de gemeenteraad. De wsv betaalt elk jaar 40.000 euro voor onderhoudswerk van de omgeving aan de gemeente naast 1250 euro erfpacht voor het water van de jachthaven. Boekwaarde Bergen op Zoom Delta Glass in Tholen breidt fors uit. Het bedrijf aan de Deltaweg richt het oog op de toekomst. Niet alleen kan straks de productie van kunststof ramen voor caravans omhoog, het bedrijf kan zich ook op andere marktseg menten gaan richten. Bij Delta Glass worden wekelijks vele kilometers doorzichtige platen gemaakt. De fabriek zou er een weg van kunnen plaveien van Tholen naar Milaan, zegt plant manager ir. M. Bierens. Totale nieuwbouw Leerlingen van het Markiezaat college in Sint-Maartens dijk missen een fietspad tussen Sint-Annaland en Sint- Maartensdijk. De verbinding is bovendien volgens de leerlingen te smal en slecht verlicht. Opvallend is ook dat de helling in het fietspad bij de watertoren in Scher- penisse door leerlingen opgevoerd wordt als onveilige plek. Terwijl daarjuist een maatregel is genomen om de situatie te verbeteren. Bij leerlingen van het Calvijn col lege in Tholen wordt de Eeweg als onoverzichtelijk er varen en klagen de fietsers over overlast van (land)bouwverkeer. Leenfiets Het .college wijst erop. dat er in Ne derland en ook in Zeeland vcreni- gingshavcns en commerciële ha vens zijn. De tarieven tussen die beide types havens verschillen be hoorlijk. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een hoge mate van vrijwilligerswerk en de afwezigheid van winstoogmerk in de vcreni- gingshavens. B. en w. zijn over privatisering van de havens gaan praten, nadat de ge meenteraad vorig jaar besloot dat er bezuinigd moest worden. Het colle ge ging aan de slag en besluitvor ming over onroerende zaken zoals aan- en verkoop, uitgifte in huur of erfpacht, behoort tot de bevoegd heid van het college. Dat is hierover wel verantwoording schuldig aan de gemeenteraad. De bedoeling was om dat in de programmarapportage van mei te doen, maar b. en w. wil len nu al duidelijkheid verschaffen. De watersportvereniging Sint-An- naland is al 43 jaar gebruiker/ex ploitant van de jachthaven. De wsv betaalt jaarlijks de exploitatiekosten (kapitaallastcn, onderhoud, verze keringen, belastingen) aan de ge meente. Bij raadsbesluit van 1 april 1980 is voor onbepaalde tijd een overeenkomst gesloten. Daarin is vastgelegd, dat de gemeente geen winsten maakt. De wsv betaalt niet meer dan de gemeentelijke kosten. Een deel van de havendam waarop het clubgebouw staat, is met ingang van I januari 1993 in erfpacht uitge geven voor een periode van 30 jaar tegen een canon (te betalen bedrag) van 11,34 euro per jaar. Op basis van deze rechten zijn de besprekingen over de verkoop van de jachthaven aan de wsv door de gemeente gevoerd. Bij de privatise ring gaat het om de uitgifte in erf pacht van de jachthaven (het water) met de havendam waarop de bebou wing staat, voor een periode van 30 jaar en een jaarlijkse canon van 1250 euro. „Ten opzichte van de 11,34 euro die de wsv nu betaalt, een erg forse aanpassing", stellen b. en w. Verkoop van de steigers gebeurt volgens de boekwaarde van 930.770 euro en de notariskosten zijn voor de wsv. Gekozen is voor de boekwaarde omdat de wsv op ba sis van de overeenkomst uit 1980 nu niet meer behoeft te betalen dan de kapitaallastcn, die weer zijn gerela teerd aan de boekwaarde. Ten be hoeve van de financiering liet de wsv een taxatie uitvoeren, die een bedrag aangaf van 932.000 euro. Die uitkomst was bekend, voordat de wsv kennis kreeg van de boek waarde. „In de media wordt gesuggereerd, dat de waarde veel hoger zou zijn. Die veel hogere waarde heeft echter betrekking op alle bestaande en te verwerven eigendommen, dus ook het clubgebouw en het tagrijn. Om te voorkomen dat de wsv de steigers met (forse) winst zou doorverkopen - wat overigens helemaal niet de bedoeling van de wsv is - heeft de gemeente in de overeenkomst opge nomen, dat bij eventuele verkoop door de wsv de steigers tegen de dan geldende boekwaarde aan de gemeente aangeboden moeten wor den. De wsv betaalt aan de gemeente een jaarlijkse bijdrage van ruim 40.000 euro (prijspeil 2005) voor onder houd van de omgeving zoals de glooiing aan de Oosterschcldekant van de havendam, het maaien van de dijken, onkruidbestrijding ha- vcnplateau, afvoer en verwerking van afvalstoffen vanuit de gemeen telijke havenontvanginstallatie, on derhoud/vernieuwing damwand, alsmede peilen en baggeren. Dat blijft allemaal een taak van de ge meente. B. en w. noemen de onderhandelin gen met de wsv ,een mooi resul taat.' „Als gemeente hebben we nu, met uitzondering van het onderhoud van de omgeving, geen bemoeienis meer met de jachthaven zelf. Al het onderhoud, zowel klein als groot, aan de steigers, e.d. dient door de wsv zelf te worden opgepakt en be kostigd. Marina Port Zelande b.v. vroeg 14 maart aan de gemeente om de Sint- Annalandse jachthaven te kopen te gen een marktconform bod. Ver koop van de totale haven was echter niet aan de orde, maar erf pacht en gezien de verplichtingen richting de wsv wees de gemeente het verzoek van Port Zelande af. Tijdens telefonisch contact daar over ,had men begrip voor de situ atie', zo stellen b. en w. Toen had Port Zelande echter al een afwij zende reactie via de Hiswa in gang gezet. Op 10 mei deed ook M.P.M. de Bruin uit Bergen op Zoom een ver zoek, namens een niet nader ge noemde groep van investeerders, om de jachthaven in Sint-Annaland te mogen kopen. De Bruin kreeg hetzelfde antwoord van de gemeen te als Port Zelande. De Hiswa verzocht de gemeente om het lopende proces met de wsv on middellijk stop te zetten en een open inschrijving voor de jachtha ven te regelen. B. en w. wijzen ech ter op de bestaande rechten van de wsv die gerespecteerd moeten wor den. „Vanuit dat oogpunt bezien, was er geen ruimte voor ons om met andere marktpartijen rond de tafel te gaan zitten om tot privatisering van de jachthaven te komen. Van on doorzichtige besluitvorming is geen sprake. Uiteraard dienen wel de ge meentelijke (financiële) belangen zo goed mogelijk behartigd te worden. Wij zijn hierin ook geslaagd. Dat er sprake is van een overnamesom die ver onder de reguliere marktprijzen ligt, bestrijden wij. De overname som en de taxatiewaarde stemmen nagenoeg overeen." De gemeente wijst er bovendien op, dat in het verleden alle investerin gen in de haven na overleg en in stemming tussen gemeente en wsv zijn gedaan en de wsv heeft daar van jaarlijks de rente en de aflos sing betaald. Het verkoopbedrag Volgens ir. M. Bierens is Tholen een uitstekende vestigingsplaats voor Delta Glass. De platen worden naar de hoofdves tiging in Rotterdam gebracht waar ze op maat worden gemaakt voor de afnemers van de vele merken cara vans. Delta Glass bedient 80 procent van de caravanmarkt. Nederlanders gaan graag met de caravan op va kantie. Sommigen, vooral ouderen, 50-pIussers, gaan wel twee of drie keer per jaar met hun huisje op wie len op pad. Delta Glass vaart daar wel bij. De grootste groep caravan- gebruikers in Europa zijn immers Nederlanders. Het aantal is net zo groot als in Duitsland dat zestig mil joen inwoners telt, zegt Bierens om aan te geven hoe populair de cara van in ons land is. „Mensen houden van vrijheid en comfort. En het is heus geen sleurhut meer. Het imago uit de jaren zeventig, dat mensen met de caravan en een zak aardappe len op vakantie gaan, is helemaal voorbij." Van het acrylaat, de platte kunststof platen die in Tholen worden ge maakt, worden in de Spaanse Polder bij Rotterdam wekelijks 20.000 raampjes gemaakt. Ze worden op maat gezaagd, bedrukt en thermisch vervormd tot de karakteristieke kuipvorm. „Er gaan gemiddeld zes ramen in een caravan. We vullen dus zo'n 3000 caravans met onze raam pjes, dat is een grote camping vol. Het moet voldoen aan hoge kwali teitseisen. Dat kunnen we. Het is een zichtproduct en je moet er door kun nen kijken. Het heeft dezelfde opti sche eigenschappen als glas." Het Thoolse chemische bedrijf maakt deel uit van de Polyplastic Groep. Delta Glass kan aan de vraag voldoen, maar moest tot voor kort voor andere toepassingen nee verko pen omdat de capaciteit volledig was benut. En daar moet verande ring in komen, zegt Bierens. „We zijn altijd opgeslokt door de cara vanmarkt. We groeien jaarlijks tien procent. We hebben de productie steeds moeten oprekken binnen de bestaande structuur. Dat ging niet meer. Daarom moeten er meer pro- ductiebanen en ketels komen. We kunnen met een dubbele hoeveel heid de capaciteit verdubbelen, maar dat doen we niet. We gaan nu de productie met dertig procent verho gen. Het is een stap voor de toe komst. We kunnen straks veel meer gaan doen." Verbreding is hier het sleutelwoord. „We kunnen het materiaal ook voor andere zaken toepassen. Bijvoor beeld voor industriële deuren of an dere toepassingen. We maken van een sterk materiaal iets moois. En dan zijn we ook minder afhankelijk van de caravanmarkt." Aan de bestaande fabriek is aan de noordzijde van het complex een nieuwe hal gebouwd van 625 vier kante meter. De bestaande hal be draagt zo'n 1250 vierkante meter. De nieuwe hal is in dezelfde stijl ge bouwd als de bestaande. In het dak is een lichtkoepel aangebracht en in de hoeken van de nieuwbouw zijn raampartijen gemaakt. De groensin- gcl langs de Deltaweg is er door te zien. Ook is er in het dak ventilatie- apparatuur gebouwd om de warmte die bij het uitharden van de platen (2,60 bij 1.60 meter) in de ketels vrij komt, af te voeren. Er staan nu zes ketels (autoclaven), maar dat wor den er negen. Ze worden vanuit Duitsland aangevoerd. Als deze zijn geplaatst dan is er nog ruimte voor drie, maar zo ver wil Bierens nu nog niet gaan. De productiebaan. waar dc vloeistof tussen twee glazen mallen wordt ge goten, wordt verlengd en ook de baan waar de platen worden verza meld en gecontroleerd, wordt aan zienlijk uitgebreid. Alle nieuwe installaties (behalve de ketels) die nodig zijn om de produc tie te verhogen worden in het bedrijf zelf gemaakt. De technische dienst heeft de kennis en de kunde in huis, zegt Bierens. „De hele installatie wordt hier gemaakt. Door eigen per soneel. Dat is fantastisch. Je kan veel meer doen tegen lage kosten." Dc investeringskosten vallen vol gens de manager mee, maar met de uitbreiding is in totaal toch zo'n 1 miljoen euro gemoeid. Er werken nu 25 mensen bij het bedrijf in een drie ploegendienst (ploegen van zes, aangevuld met uitzendkrachten). Uitbreiding van het aantal perso neelsleden is volgens Bierens niet nodig. „We proberen ook nog steeds verder te automatiseren. Dat is op verschillende punten ook mogelijk." Veel is echter al geautomatiseerd bij Delta Glass. „Vroeger werden de platen met twee man opgepakt om verpakt te worden voor transport, nu gebeurt dan door de machine die hier gemaakt is." Ook al zit de economie in een dal, Bierens ziet de toekomst met ver trouwen tegemoet. „Wij zien alleen maar stijgende lijnen, ondanks de negatieve verhalen van de leveran ciers. Eén flinke hagelbui in Italië en de raampjes van dc caravan moeten vernieuwd worden." Het gaat voor dc wind bij Delta Glass. Vorig jaar is er ook al door Heije Constructie uit Tholen een grote hal bijgezet, met een werkplaats, een ruim magazijn en een laboratorium waar de che misch ingenieur kan experimenteren om de kwaliteit te verbeteren en voor verdere produktinnovaties. Tussen de opslagtanks buiten en het gebouw komt een brandwerende wand. Dc bouw heeft (inclusief de voorbereidingen) zo'n driekwart jaar in beslag genomen. Mocht de groei aan blijven houden dan is er nog een strook groen langs dc Oud-Vossemeerscdijk die benut kan worden. „Daar hebben we de mogelijkheid om een nieuwe tweede fabriek neer te zetten. Daar moeten wel eerst nieuwe markten voor wor den aangeboord, maar zover is het nog niet." Een belangrijk punt in het geheel is het nieuwe bestemmings plan voor het bedrijventerrein. Als chemisch bedrijf valt Delta Glass namelijk in de zwaarste milieucate gorie (4,1). Maar in het plan wordt voorgesteld om deze categorie te verlagen naar (3,2). En dat heeft vol gens Bierens negatieve gevolgen voor de bedrijfvoering. „Het speelt nu geen rol bij de uitbreiding, maar we zijn er wel beducht voor. Door dc stringentere milieu-eisen kunnen dc investeringen te hoog worden. Dat is een groot gevaar en dat wordt onderschat." Delta Glass heeft dan ook bezwaar ingediend tegen de nieuwe indeling. „We willen juist hier zitten. We zit ten in een groeimarkt. En geogra fisch is het een unieke locatie. De mensen die hier werken komen van Tholen en we hebben een goede ver binding met Rotterdam. Wc kunnen hier van de basischemicaliën een ca- ravanraam maken. Dat is onze kracht. We hebben het hele proces in eigen huis." De officiële opening van dc nieuw bouw vindt in het najaar plaats. De uitbreiding van de fabriek is in dezelfde stijl uitgevoerd. betreft nu het restbedrag van de di verse investeringen. Het college geeft toe, dat de erfpachtcanon in derdaad niet marktednform is. „We hebben hier echter rekening te hou den met bestaande langjarige finan ciële verplichtingen van de wsv en vanuit dat oogpunt bezien, is er sprake van een goed resultaat." De stelling van de Hiswa dat de be volking van Tholen financiële nadelen ondervindt van de keuze door ver onder de normale prijsstel ling dit gemeentelijk eigendom te privatiseren wijst de gemeente af. Evenmin onderschrijft het college de kritiek, dat op regionaal niveau meegewerkt wordt aan .verstoring van gezonde concurrentieverhou dingen.' B. en w. hopen met deze informatie de gemeenteraad vol doende en afdoende te hebben inge licht over de jachthavenkwestie. De werkzaamheden zijn havenplateau natgehouden. Dat zijn de uitkomsten van de en quêtes die op beide scholen zijn ge houden. Dinsdagavond werden ze gepresenteerd in de kantine van het Markiezaat college in Sint-Maar tensdijk. Het betreft een inventari satie onder de paraplu van Veilig Honk waarin ouderraden van beide scholen, de politie en het gemeente lijk servicebureau Voor Elkaar. In totaal werden op beide enquêtes zo'n tachtig onveilige situaties inge vuld. Coördinator Haye Osinga van het meldpunt Zeeland zal ze alle maal gaan aanmelden bij de wegbe- heerders. Dat is een van zijn taken, zo vertelde hij aan de prijswinnaars, de leden van 3VO en de docenten van beide scholen. Ook C. Reitsma van de politie was aanwezig. De avond was ook bedoeld voor de vrijwilligers die op de schoolroutes meedoen met het Veilig Honkpro- ject. De uitkomst van de eerste vijf maanden zouden besproken wor den. Er zijn nu in totaal 28 adressen, maar geen van de betrokkenen was aanwezig. Scholieren uit klas 1,2 en 3 van bei de scholen melden zo'n 80 onveili ge situaties op weg naar school. In totaal zijn ruim 200 fomulieren uit gedeeld. Ruim 80 kwamen ingevuld retour. Voor de leerlingen van het Calvijn college blijkt de Eeweg on overzichtelijk (5x), ook het stop licht bij de Eeweg wordt als onvei lig bestempeld (5x). Fietsende leerlingen hebben ook last van hard- rijdende auto's (5x) en last van bouwverkeer in Stadszicht (veel modder). Dat wordt ook vijf keer genoemd. Opvallend is ook dat de leerlingen het fietspad tussen Poort vliet en Tholen te smal vinden (4x). Onveilige situaties die twee keer ge noemd worden zijn: hard rijden bij hel viaduct Tholen. geen voorrang bij rotonde Poortvliet, Langeweg (bij familie Slager) gevaarlijk door rijden van heftrucks op fietspad, slecht overzicht bij het oversteken bij de bebouwde kom van Oud-Vos- semeer en de oversteek bij de Kreekweg in Oud-Vossemeer waar het fietspad kapot is. Zaken die de leerlingen een maal noemen zijn: slecht overzicht bij politiebureau in Tholen, geen fietspad bij de Mare- weg in Oud-Vossemeer, onduidelij ke situatie bij wegversmalling On der de Molen in Oud-Vossemeer. Een leerling zou wel een overdekt fietspad willen vanwege de wind. Bij de leerlingen van het Markiezaat college staat dus de verbinding lus sen Sint-Annaland en Sint-Maar tensdijk bovenaan het lijstje van on veilige situaties omdat er geen fietspad ligt 11 x). Als tweede wordt dezelfde weg genoemd. Te weinig licht, te smal en gevaarlijk met bus sen (9x). Verder valt op dat de fiet sers ook de helling in het fietspad bij Schcrpenisse als een onveilige situatie ervaren. Ze zien tegenlig gers slecht aankomen. Uit een tel ling eind maart bleek dat er op het Markiezaat college 162 leerlingen op de fiets kwamen (68,9 en 20 leerlingen op een brommer/scooter (8,5%). Op het Calvijn college kwa men 267 leerlingen op de fiets (81,6 en slechts vier op de brommer (1.3%). Andere zaken worden drie keer ge noemd: weinig licht op de Eeweg, gevaarlijke oversteek van de Enge- laarsdijk naar dc Poortvlietsedijk, slecht overzicht bij de rotonde van Poortvliet. En onveilig wordt ook de situatie ervaren dat de leerlingen van het Calvijn college en het Mar kiezaat college niet voor elkaar op zij gaan op het fietspad (2x). Een maal wordt genoemd: scheuren in de Postweg bij Tholen en ongelijk stenen op het fietspad. De leerlingen die een vragenlijst in vulden, konden een prijsje winnen. M. Quist van 3VO reikte die uit aan Jan Lennard Kempeneers uit Sint- Philipsland, Gosinc Roeland en Chantal Eissen uit Sint-Annaland en Paola Moerland uil Tholen. Een en veloppe met fietsonderdelen. Het meldpunt verkeersveiligheid Zeeland krijgt elke dag wel een melding. Dat lijkt niet veel, zegt Osinga, maar ze kunnen wel ver werkt worden. Osinga benadert alle wegbeheerders om te vragen of ze iets aan de onveilige situatie kunnen doen. Melden kan direct op het gra tis telefoonnummer 0800-8375337. Toen het melden in 2003 van start ging, kwamen er 300 meldingen per maand binnen. Terwijl er op 250 per jaar was gerekend. De klachten kwamen toen voornamelijk uit Mid delburg en Vlissingen. Uit de cijfers van de vrijwilligers die een Veilig Honk bemannen, blijkt dat tussen september en mei 21 keer hulp is verleend aan een fietser. Elf maal is een leenfiets meegegeven. In elf gevallen was er sprake van een lekke band. De drukste honk is bij garage Nie- mantsverdriet in Poortvliet. Tussen Sint-Maartensdijk en Poortvliet is nog geen honk. Gekeken wordt of dit bij fietsenmaker Duinc kan wor den ondergebracht. Volgens Jacolien Deurloo voldoet het project aan dc verwachtingen, zo zei ze. Wel vond ze het jammer dat er geen vrijwilligers naar de bij eenkomst waren gekomen. Maar Reitsma vatte het positief op. „Als ze niet komen, dan gaat het goed." M. Quist van 3VO deelt in de kantine van het Markiezaat college prijzen uit aan Gosine Roeland, daarachter v.l.n.r. Paola Moerland. Chantal Eissen en Jan Lennard Kempeneers.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 11