'De laatste jaren voel ik me meer en meer een kok dan een slager' Jongeren vasten voor 16.500 hiv-tests Gemeente leeft eigen regels niet altijd na Vanmorgen actie artsen Helpdesk Daaf en Ineke Slager-Potter stoppen met slagerij in smalstad Schuurfeest Donderdag 21 april 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Belastingen van gemeente niet gelijk met het waterschap Compensatie storing dubbeltariefmeter is onvoldoende Als delvers Tweede varken Discounter Met subsidieaanvragen is vaak iets mis Bij controle van de jaarrekening van de gemeente moet de accountant voortaan ook de rechtmatigheid beoorde len. Is er voldaan aan de geldende wet- en regelgeving? Een interne controle wijst uit dat er in 2004 met betrek king tot de eigen regels en verordeningen van de ge meente zaken niet altijd goed zijn gelopen. Overigens zonder gevolgen voor de begroting. Door regels aan te passen, kan dit opgelost worden. Steekproeven Ons gemeentehuis Wc leven in een verzorgingsstaat, zegt men, maar dat geldt niet voor de generatie die na de oorlog echt hard heeft gewerkt. Wie is er namelijk op het idee gekomen om in ée'n en de zelfde maand de watcrschaps- en ge meentelijke belastingen te betalen. In dertijd kreeg je de gemeentelijke belastingen in mei omdat de ouderen dan hun vakantiegeld ontvingen, zei de burgemeester. Met andere woor den: die ouderen gaan toch niet meer op vakantie. De schone AOW is on geveer 830 euro. Als je de helft van de waterschaps- en gemeentelijke be lastingen moet betalen, naast je gewo ne kosten, ziekenfonds, huur of hypo theek, reken dan maar uit. Daar alvast voor sparen, kon vroeger nog wel, maar nu alles duurder is geworden, lukt dat niet meer. Het is al erg ge noeg als je 71 jaar bent en moet bij werken om auto te kunnen rijden. Dan je auto weg doen, zal men zeg gen, maar als je je kinderen en klein kinderen wilt blijven zien, gaat dal niet. Bovendien is het belangrijk dat ouderen hun sociale contacten hou den. Bent u wel eens met openbaar vervoer naar Haarlem geweest? Niet te doen en stukken duurder. Gemeen tebestuur en waterschapsbestuur, pro beer dus mee te denken met de kleine portemonnee en zorg ervoor dat be jaarden geen hoofdpijn krijgen van het rekenen dat ze 's nachts moeten doen. M.Th. van Putten, Haven 38, Sint-Maartensdijk. Delta Netwerkbedrijf maakt 14 april in een advertentie in de Eendrachtbo- de melding van een storing dubbelta riefmeter. Met de compensatie op maandag 18 april voor de storing op maandag 28 maart (Tweede Paasdag) ben ik het niet eens. Op Tweede Paas dag was ik met mijn vrouw en doch tertje thuis. Je doet een extra was, de droger gaat aan en er wordt gestreken. Mijn dochtertje kijkt een aantal uren t.v. of naar een videoband met kinder programma's. Zelf zit ik achter mijn computer en surf wat op het internet. Verder worden er nog diverse appara ten gebruikt zoals koffiezetapparaat, waterdroger, afzuigkap, enz. Op maandag 18 april zijn mijn vrouw en ik vanaf 6.45 uur naar ons werk en ons dochtertje is naar de kinderop vang. Met andere woorden: op Twee de Paasdag heb ik veel meer energie verbruikt dan op maandag 18 april, dus ik word niet volledig gecompen seerd en ik neem aan, dat ik niet de enige ben die door deze compensatie benadeeld wordt. Als je dan belt met Delta Nuts om hierover een klacht in te dienen, word je zeer verbaasd te woord gestaan. Zo van: waar haalt u deze klacht vandaan? Vervolgens raakt deze mevrouw zelf geïrriteerd (jammer genoeg heb ik haar naam niet gevraagd) en als ik zeg dat ik ze ker de enige ben met deze klacht, raad ze mij bits aan om deze klacht dan maar schriftelijk in te dienen. Dat heb ik dan ook gedaan om een betere compensatieregeling te krijgen. F.J. Pot, Poortvliet. Slager Daaf Slager spuit in de slachterij met een lange naald zout in de hammen voordat ze worden gebraden, zijn vrouw Ine ke Slager-Potter brengt de versge- kookte tong naar de winkel aan de overkant van de Molenstraat in Sint-Maartensdijk. Ze hebben sa men al vele malen de oversteek ge maakt van de slagerij naar de winkel en omgekeerd maar op 29 april is het de laatste dag. Op za terdag 30 april is de zaak gesloten. Na 70 jaar komt er een einde aan het familiebedrijf Slager in de smalstad. Het pand staat te koop. Het echtpaar heeft geen opvolger. De 64-jarige Slager besluit om te stoppen nadat een van zijn koelcel len het begaf. Ook andere apparaten in zijn slagerij zitten aan het einde van hun levensduur. „Het hoeft niet, maar je kan er dan op wachten tot er weer eentje uitvalt. Ik heb me afge vraagd of het nog de moeite loont om voor dat ene jaartje tot mijn 65ste nog die investeringen te doen, maar daar zie ik van af. Een jaartje overbruggen tot mijn AOW lukt wel." Slager is dan wel slager maar hij verzorgt ook veel koude en warme buffetten. Op bruiloften en partijen maar ook bij personeelsbijeenkom sten en openingen van bedrijven. Ook levert hij al 33 jaar vlees en vleeswaren aan Ten Anker in Tholen en Sint Maartenshof toen dat nog een verzorgingshuis was. Hij kreeg een bedankbrief van de SVRZ, de stichting voor regionale zorgverle ning. „De laatste jaren leverde ik al- le vlees dat ik in mijn slagerij braad de. Dat bracht ik elke ochtend naar de keuken van Ten Anker. Vacuüm verpakt. En dan gaat het daar in de grote au-bain-Marie en wordt het op temperatuur gebracht. Prachtige ap paratuur. Een mooie moderne keu ken. Daar zit ook het vlees bij voor de warme maaltijdvoorziening die vanuit Ten Anker wordt verzorgd." Het lijstje met de bestelling ligt voor hem op tafel in het kamertje achter de winkel: zoveel sucadelapjes, zo veel gehaktballen, zoveel slavinken. zoveel speklappen. Slager bereidt het vlees, maar ook de hachee voor het tehuis en de mensen die vanuit Ten Anker thuis maaltijden krijgen bezorgd. Zeven dagen per week voor zo'n 250 mensen. „Als je daar dan ook nog de buffetten bij optelt, dan voel ik me de laatste jaren meer kok dan slager. Vroeger slachtte je alles zelf en deed je het grove werk. Dat is over. Het bereiden van het vlees voor Ten Anker is arbeidsin tensief, maar het geeft wel een flinke omzet. Iedere ochtend rond half ze ven, kwart voor zeven breng ik het vlees naar de keuken van Ten Anker. En maak dan altijd een praatje met de dienstdoende koks. Heel gezellig altijd." Slager verzorgt ook al twintig jaar warme en koude buffetten. „Het is begonnen met barbecues. Daar le verde je dan ook salades bij. De eer ste grote barbecue was op een boe renbruiloft in Oud-Vossemeer. Rudi Nijssen die toen kok was in Sint- Maartenshof heeft me de eerste keer geholpen." Het was het begin van wat uit zou groeien tot een bloeiende partyservice. „Tot op heden hebben we daar leuk mee gescoord. Het is ook heel dankbaar werk want we brengen het bij mensen die er zin in hebben. Het is altijd een feestelijk gebeuren. Als je in een gezelschap dan de deksels van de schalen met Als ik zo achter mijn computer zit te werken, voel ik me een hele piet. Dat ding doet namelijk vrijwel altijd precies wat ik wil, en dat geeft mij een ge voel van macht. Beroepsmatig breng ik vele uren achter het toetsenbord of met mijn laptop door. En wat te denken van al die verhaaltjes die ik dage lijks per digitale post moet verzenden. Kortom, een goedwerkende computer en een betrouwbare internetverbinding zijn voor mij goud waard. Het vervelende aan al die nieuwerwetse commupicatiemiddelen is dat je er op den duur zo afhankelijk van wordt. Op zich niet zo 'n probleem, maar wat als er een kink in de kabel komt? Als de computer gekke dingen gaat doen, als hij niet meer wil luisteren naar jouw commando's en er alleen maar abracadabra op het scherm verschijnt? Of als je geen verbinding kunt krij gen met de rest van de (digitale) wereld, je tot in den treure de melding krijgt dat er iets mis is met de server? Dan zit er voor een 'leekals ik maar één ding op: zo snel mogelijk de helpdesk bellen. Ik vertel u waarschijnlijk niks nieuws als ik zeg dat je van zo 'n telefoonge sprekje in de meeste gevallen niet echt vrolijk wordt. Dat ligt uiteraard deels aan je eigen gemoedstoestand. Je bent sikkeneurig omdat dat 'rot ding niet wil doen wat jij hem opdraagt, en nu je hard om technische hulp verlegen zit zegt zo 'n truttig computerstemmetje al meer dan tien minuten dat alle medewerkers in gesprek zijn en dat je zo spoedig mogelijk geholpen zult worden. Vreselijk vind ik dat. Maar ja, wat moet je anders. Je kunt wel op het aanbod van het computervrouwtje ingaan om later teruggebeld te worden, maar mijn ervaring is dat de kans dat dat ook daadwerkelijk ge beurt ongeveer even groot is als dat je de hoofdprijs in de Staatsloterij wint. Probleem nummer twee ontstaat vrijwel onmiddellijk nadat je eindelijk een ter zake kundig iemand aan de lijn krijgt. Zo 'n pief gaat je direct om allerlei klantnummers, inloggegevens, softwarespecificaties en instellingen vragen. Dat onlangs afgestudeerde helpdeskmannetje weet klaarblijkelijk niet dat er ook nog steeds mensen bestaan die allang blij zijn dat ze weten hoe je een computer aan en uit moet zetten. In ijltempo zegt zo 'n kerel dat je dit en dat moet doen. Voor je het weet, zit je binnenin het brein van je computer en volg je slaafs alle instructies op. Weet jij veel? Dergelijke lieden hebben er bovendien nogal eens een handje van om met Engelse termen en vakjargon aan te komen. Kortom, je weet niet waar ze het allemaal over hebben en wat je eigenlijk allemaal gesjouwd hebt. Maar het belangrijkste is dat de storing is opgelost als je de telefoon neerlegt. Pas later blijkt dat je op je bureaublad een aantal icoontjes mist en dat ook je virusscanner in geen vel den of wegen meer te bekennen is. Tot overmaat van ramp merk ik dat mijn internetaanbieder mij - na het 'onderhoudende' gesprek met een software- deskundige - niet meer wil herkennen. Er rest mij dus niets dan nogmaals de helpdesk te bellen, maar nu die van de provider. Andere computerstem, maar voor de rest hetzelfde ritueel. Wachten, wachten, keuzemenuutje aflui steren, weer wachten, een melding dat de meeste antwoorden op technische vragen ook op de website staan, wachten, wachten en ....jawel hooi: Na een half uurtje heb ik iemand aan de lijn. „Staat u bij de meterkast", is het eer ste wat de medewerker vraagt. 'Nee natuurlijk sta ik niet bij de meterkast wil ik hem woedend toebijten, maar ik blijf kalm. Op naar de meterkast dus om te controleren of alle lampjes op het modem branden. Daarna de router controleren, resetten, de internetinstellingen aanpassen en klaar is kees. Mijn werkdag zit er inmiddels halfop, de bloeddruk zakt weer een beetje en op de monitor verschijnen weer allemaal herkenbare dingen. Lang leve de helpdesk! Daaf en Ineke Slager hebben nog 4 slagers meegemaakt in Sint-Maartensdijk, na koninginnedag is er maar I meer. warm vlees optilt, dan zeggen de mensen dat hel lekker ruikt. Dan heb je eer van je werk." Slager kan gezelschappen tot 250 bedienen, maar één keer werden het er op een avond 500 en op de avond erna 275 personen. „Dat was de grootste, bij het transportbedrijf Heeren in Roosendaal. Maar ook hier op Tholen hebben we drie bruidsparen gehad uit één familie. Voor 450 man. Dat is een hele klus, maar dat was sporadisch." Er zijn ook grote verschillen in de gezelschappen, zegt Slager. Het maakt uit of het gezelschap uit kan toorpersoneel bestaat of uit mensen die de hele dag met hun handen wer den. Die kunnen eten als dclvers." Ineke (59): „Maar je kan beter voor grote gezelschappen van honderd mensen eten klaarmaken dan voor tien. We hebben het graag gedaan." Tot vier jaar geleden slachtte slager zelf nog varkens. Dat heeft hij nu uitbesteed aan slager Slager in Sint- Annaland. Uitbenen wordt nu ook door zijn collega gedaan. Eerder stootte hij het slachten van koeien en stieren af. In 1989 nadat hij een zwaar auto-ongeluk had gehad. Het branden van varkens deed Sla ger nog buiten op de Oostvest. Was dat vroeger de gewoonste zaak van de wereld, de laatste jaren werd er toch wat anders tegenaan gekeken. „Er waren wel eens kinderen die hun neus dichtknepen als ze langs kwamen lopen. Of die dierenbeul aan me riepen. Vroeger gaf je de kinderen de schoentjes mee, de hoefjes aan de varkenspoten die je er zo kan afdraaien. Daar konden ze dan lekker op knauwen, ze waren niet om op te eten. Of een stukje zwoert. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen. Maar toen waren er nog geen zakken chips." Slager maakte nog de tijd mee dat er thuis werd geslacht. „De mensen hadden hier bijna allemaal een var ken. In november was het een druk ke periode. Het was een goede tijd wantje kreeg slachtgeld. Soms werd er ook nog in februari geslacht. Voor mensen die na de slacht in november een tweede varken hadden. Dat wa ren er niet zo veel. De varkens wa ren ook altijd wat lichter van ge wicht." De varkens werden in de buurt van het varkenskot doodgeschoten en 'gebrand' (om de haren van de huid te halen). Er was wel een officiële slachtplek op de Rieburch, achter de Westvest. „De gemeente had daar een vierkant stuk bestraat. Er stond ook een ton van de destructor. Bij een bepaalde wind kon je daar bran den. Maar er werd ook veel geslacht bij het Galgewegje in de Muijepol- der, hoewel dat geen officiële slacht plek was." Het afbranden van de haren van het varken gebeurde met stro. „Het ging het beste met schoven tarwestro, la ter werden er ook pakken stro voor gebruikt. Die werden krombussels genoemd. Dat was toch minder dan de schoven. Later werd de gasbran der er op gezet. Nu worden de var kens in kokend water gelegd." Hoewel het bloed niet werd opge vangen (zoals in Brabant), werd al les van het varken gebruikt. Zelfs de dikke darmen die in het dialect smullen worden genoemd. Volgens Slager hechtten consumen ten er aan dal de slager zelf slachtte. „Alsof dat wat uitmaakt. Vroeger was dat een pre. Wie er ook slacht, de mensen weten het niet en het is ook aan het vlees niet te proeven." Slager begon zijn loopbaan toen er nog vier slagers in het dorp waren. Naast zijn vader was dat Koopman (nu Op den Brouw), Van As (nu speelgoedwinkel Van Houdt) en Van Splunter/Verburg/Visser (nu bakke rij Bazen). Als Slager zijn winkel sluit is er nog één in het dorp over. „Het is een landelijke trend. Net zo als bij de bakkers. Vaak is er geen opvolger. En overnames zijn zeld zaam vanwege de hoge investerin gen. Wc stoppen niet omdat we er geen zin meer in hebben of omdat het niet meer gaat. Gelukkig niet. Ik had nog wel door willen gaan, maar als ik een opvolger had gehad dan had ik de apparatuur al veel eerder vervangen. Dat is niet het geval. Als er weer een koelinstallatie kapot gaat, sta ik voor een hele grote in vestering." Het echtpaar runde al die jaren de zaak samen. Ze waren buurkinderen. Daaf werd geboren in het huis achter de winkel, Ineke er schuin tegenover in de winkel voor huishoudelijke ar tikelen. Het verkopen zit dan ook in haar bloed. Zij is het gezicht van de winkel. Maar ook alweer 27 jaar sa men met Jannie Kwaak-Gunter en 17 jaar samen met Gonnie Schrier- Hartog. De laatste jaren werkt ook Coba Ridderhof in de winkel. Aan de toonbank zit ook nog een verhaal. Daaf: „Die hebben we spe ciaal op maat laten maken. Ineke is niet zo lang dus kon ze niet overal bij. Maar toen hij er stond bedachten we dat ze het vlees ook gewoon met een vork kon pakken." Nu lachen ze erom maar indertijd was het een gro te investering. Hij herinnert zich ook nog het moment dat de eerste elek trische weegschaal zijn intrede deed. „Dat was een loodzwaar geval. Die kostte toen 3600 gulden. Mijn vader kon het niet geloven want hij had het hele pand in 1935 voor 3400 gulden gekocht." Toen zijn vader 27 jaar geleden 65 jaar werd, namen Daaf en Ineke de zaak over. De winkel werd vergroot en het echtpaar ver huisde naar de Molendijk. Het is Slager meegevallen hoeveel belangstelling er nog is voor de ap paratuur die hij straks niet meer no dig heeft. „Alle spullen voor de ca tering gaan naar Dinteloord. Naar een ondernemer die zijn groentehan- del uit wil breiden. Ik help hem bij het opstarten." Slager was ook 25 jaar lid van de middenstandvereniging Smalstad. Hij was altijd bestuurslid maar am bieerde geen functie als voorzitter of secretaris. „Ik noemde mezelf altijd maar toeziend voogd." Enkele jaren geleden werd hij opgevolgd door Rian van Houdt. Hij bewaart goede herinneringen aan de vele winkelac ties die de middenstand organiseer de. „Het was altijd leuk om de prij zen rond te brengen. We hielden de hoofdprijs tot het laatst. Dan konden we op het laatste adres meestal nog een borreltje drinken." Als het om de toekomst van de mid denstand in de smalstad gaat, zegt Slager dat de winkeliers hun prijzen goed in de gaten moeten houden. „Uit onderzoek dat we regelmatig lieten uitvoeren, blijkt dat de men sen hier tot de lagere inkomensgroep behoren. Daar zul je rekening mee moeten houden. Mensen komen ook echt op de reclame-aanbiedingen af. De roep om een discounter is hier ook wel te begrijpen." De klanten en de aanloop in de slachterij zullen ze missen. Vaak wordt gezegd dat mensen in een gal vallen als ze stoppen met werken, maar Ineke zegt kordaat dat ze er een rooster voor legt. Ze hopen van hun vrije tijd te gaan genieten. Sla ger kan dan eindelijk eens meer gaan lezen in de vele boeken die hij thuis heeft staan. „Maar eerst gaan we eens lekker op vakantie," zegt Ineke Slager. Chris Stols, Mariëlla van Zetten en Astrid Quist vermaken zich op de twister in het Visnet, terwijl Elza van Zetten toekijkt. Jongeren van de Gereformeerde Kerk Tholen hebben van vrijdag avond zeven uur tot zaterdag avond zeven uur een vastenactie gehouden die 338,70 euro op bracht. Zip your lip had dit keer de aidsbestrijding in Afrika als goede doel gekozen. Voor 10 euro kan men een koffertje kopen met 500 hiv-tests erin. Hoewel er dit keer slechts vier jongeren deelna men, kunnen er toch 16.500 hiv- tests worden uitgevoerd. Elza en Mariëlla van Zetten, Astrid Quist en Chris Stols deden 24 uur zon der eten. Ze mochten alleen water en thee zonder suiker drinken. Met spelletjes (o.a. voetbalspel), luisteren naar muziek en het kij ken van video's werd de tijd over brugd. Het werd een sobere vas tenactie met ontberingen, want vrijdagavond bleek de verwar ming stuk te zijn. De schoorsteen zat verstopt. „Toch hebben we nog lekker kunnen slapen", zei Chris Stols. „Af en toe kwamen er ook mensen langs om ons een hart onder de riem te steken: familiele den, vrienden, kennissen en ande re leden van de jeugdclub die dit keer niet konden meedoen aan de actie in het Visnet. Elza van Zet ten had met meer dan 140 euro het grootste deel van het sponsor geld bijeengebracht. „Ik werk in Ten Anker en ben bij collega's langsgegaan", legt ze uit. Het ging echter allemaal om het goede doel. Behalve hiv-tests ook de aankoop van medicijnen. Voor 25 euro kan men iemand een maand tegen extra infecties beschermen. Voor 30 euro is een ziekenhuis- koffer met pij n best ri jders, ver hand, jodium, e.d. te koop en voor 50 euro kan er aidsvoorlichting gegeven worden aan schoolmees ters, dorpshoofden, artsen en groepsleiders. Nadat de torenklok zaterdagavond zeven uur had ge slagen, genoten de vier van appel flappen en vervolgens van soep en broodjes. „Het was 24 uur goed vol te houden", zegt Elza van Zet ten. De Vereniging van Nederlandse ge meenten had de rechtmatigheids- toets liever uitgesteld, maar in het najaar besliste de minister van bin nenlandse zaken dal ze vanaf 2004 verplicht werd. Het gemeentebe stuur van Tholen besloot daarop om een controleprotocol op te stellen en intern te controleren, daarmee be wust het risico nemend van een af keurend oordeel door de accountant. Maar tegelijkertijd komt er een plan van aanpak om maatregelen te tref fen die onrechtmatigheden corrige ren. Overigens moet bij onrechtmatig heid beslist niet aan fraude worden gedacht, benadrukt burgemeester Nuis. Het gaat erom dat bepaalde re gels niet worden nageleefd zoals zou moeten. „We verwachten dat de ac countant met opmerkingen over rechtmatigheid zal komen en wij willen verantwoording afleggen over de besteding van publieke mid delen. We zijn er voor 100% van overtuigd dat de rekening een ge trouw beeld geeft." De burgemees ter legt uit dat de gemeenten liever eerst hun regelgeving op orde had den gebracht alvorens de rechtvaar- digheidstoets in te voeren. Er is via steekproeven een interne controle uitgevoerd op een aantal terreinen: inkopen en investeringen, ontvangen en verstrekte subsidies, personeel, belastingen en leges. Wat de externe regels betreft, zag alles er goed uit. Uitzonderingen zijn het groenonderhoud door de Betho én het leerlingenvervoer. Het bedrag dat met het groenonderhoud is ge moeid, is van die orde dat dit eigen lijk Europees aanbesteed had moe ten worden, legt hoofd financiën J.M. Duine uit. Tholen is daar be wust van afgeweken omdat het hier sociale werkvoorziening betreft. Bij het leerlingenvervoer geldt, dat de gemeente op een aanvraag binnen acht weken dient te reageren. Prak tijk is echter, dat aanvragen voor een volgend schooljaar worden verza meld en na 1 juni worden behan deld. Dat is ruim op tijd voor het nieuwe schooljaar, bij de gemeente wordt efficiënter gewerkt en ver voersbedrijven kunnen zo beter maatwerk leveren. De gemeente wil deze werkwijze dan ook handhaven en het aanvraagformulier aanpassen. Bij inkopen is gebleken, dat op drachten ondertekend worden door functioneel leidinggevenden. Vol gens het mandaatbesluit van de ge meente dient dit door de budgethou der (het afdelingshoofd) te ge beuren. Voor paraferen van nota's geldt hetzelfde. Hier zal binnen de ambtelijke organisatie meer aan dacht voor moeten zijn. Voorbeelden zijn er ook dat regels niet aansluiten bij de praktijk. Zo schrijft het treasu- rystatuut voor dat bij het in deposito plaatsen van gelden schriftelijke offertes van banken gevraagd moe ten worden. Er is echter geen enkele bank die zoiets schriftelijk vastlegt. Het statuut, een model van de VNG, zal aangepast worden waardoor dit onrechtmatig handelen niet meer aan de orde is. Bij het betalen van subsidies is ge bleken, dat bij alle gecontroleerde aanvragen (80% van het totaal) iets mankeerde. Als een aanvraag te laat binnen komt óf er ontbreken gege vens, wordt de subsidie tóch ver leend. Hoewel dat niet rechtmatig is, kan de gemeente het maatschappe lijk gezien niet maken om niet te be talen, aldus de burgemeester. Deze problematiek zal meegenomen wor den bij de geplande evaluatie van het subsidiebeleid. „Ik wil bena drukken dat de onvolkomenheden die geconstateerd zijn, géén conse quenties hebben voor de begroting", aldus wethouder K.A. Heijbocr van financiën. Al met al zal het resultaat zijn dat er minder regels komen én dat de be staande beter worden nageleefd. De commissie bestuurszaken sprak gisteren over het plan van aanpak en volgende week neemt de gemeente raad een besluit. Alhoewel raadsleden het nog steeds niet unaniem eens zijn over de fi nanciering van het nieuwe gemeen tehuis, wordt er voor de zoveelste maal door de gemeente het woord 'definitief' gebruikt. (Aldi-Lidl-her- bestemming) Vraagtekens, door burgers en bepaalde raadsleden ge plaatst. zijn nog steeds niet opgelost en/of openbaar geworden. O.a. over het veel te vroeg afsluiten van le ningen, waarover uiteraard de nodi ge rente voortijdig moet worden be taald, is nog niet bekend hoeveel extra dat moet kosten voor de nieuwbouw (boven de afgesproken 13.8 milj) De aangetoonde alter natieven en de misrekening (zie EB 13 januari) worden zonder nadere uitleg genegeerd. Anderzijds wordt in de EB van 17 maart vermeld dat de raad unaniem besloten heeft het bestemmingsplan voor de nieuw bouw goed te keuren. Is de vermel ding 'unaniem' wel terecht als er door een deel van de raad zoveel te genwerpingen zijn gemaakt (ABT en D66) Of worden alleen maar voorstellen aangehoord zonder daar op te reageren alsof er nooit reacties werden gegeven en dus maar nege ren? (dhr. Goossen, VVD) Voor de zoveelste keer wordt ge vraagd om vóór de volgende begro tingsbehandeling financieringsza ken op regel te hebben, waarbij zo eerlijk en transparant mogelijk de bouw- en exploitatiekosten worden verantwoord, (ook de extra's na tuurlijk) Zoals bijvoorbeeld van bijkomende activiteiten voor de aanleg van het natuurgebied bij het gemeentehuis, wat nog maar het be gin van alle activiteiten rondom het nieuwe gemeentehuis wordt ge noemd. Volgens de 'eed' die de col leges deden op het niet overschrij den van de begrotingslimiet (van 13.800.000), rijzen hierover toch weer grote twijfels. Of valt dit niet onder de nieuwbouw? Een feit is, als de nieuwbouw er niet was geko men, was dat ook niet nodig ge weest, toch Mogelijk wordt hier door - en door ander mecrwerk - de nieuwbouwprijs veel hoger. De voorlichting van de colleges is dan onjuist geweest t.o.v. uitbreiding in Sint-Maartensdijk en is het argu ment van goedkoopste zeker farce te noemen. Daarnaast is een 'ru briek' ingeruimd voor: 'Hoe staat het met de bouw van het nieuwe ge meentehuis Alsof de burgers daar blij mee zullen zijn! De rubriek be gint met: 'Op 21 oktober 2004 heeft de gemeenteraad definitief besloten tot de bouw van het nieuwe ge meentehuis in Tholen. Tholender- wijs (bedoeld wordt de colleges) eindigt met een erg zeer omstreden regel, namelijk 'voortgang van ons nieuwe gemeentehuis.' Als bedoeld wordt met 'ons' de col leges en ambtenaren, dan is dat te recht. Maar als met 'ons' bedoeld wordt de burgers, dan slaan ze de plank finaal en ver mis! Ook dit ruikt weer naar valse voorlichting! Met zoveel tegenstand uit de burge rij dit definitief 'ons' gemeentehuis noemen? Papier is geduldig, maar geeft niet altijd de waarheid weer. Mogelijk kunnen al deze vragen en twijfels opgelost worden door een extern bureau mits dat bij de kos ten van het nieuwe gemeentehuis wordt opgeteld (en niet zoals dat valselijk bij uitbreiding werd ge daan bij de zogenaamde 3 alterna tieven!). Het wachten is nu nog op een open nacalculatie van deze on gewilde en opgedrongen nieuw bouw (zonder ontwijkingen) Want wat nu gebeurt, wordt definitief genoemd! C.Rijnberg, Sint-Maartensdijk. De Thoolse huisartsen doen van morgen, donderdag van 8.00 tot 12.00 uur, alleen voor spoedgeval len dienst. Zij zijn solidair met de collega's die actie voeren in ver band met een debat in de vaste ka mercommissie gezondheidszorg in Den Haag deze morgen. In tegen stelling tot eerdere berichten is er namelijk geen akkoord over de honorering van de huisartsen in het nieuwe zorgstelsel. Volgens de voorstellen zouden de artsen voor een telefonisch consult 3.50 euro krijgen en voor een bezoek 10 eu ro. De huisartsenvereniging vindt die tarieven niet in verhouding staan tot de lange, academische opleiding van artsen en de uurta rieven van bijvoorbeeld installa teurs en computerdeskundigen. De apotheken van de Thoolse huisart sen zijn vanmorgen wel geopend. De visites worden vanmiddag ook gewoon uitgevoerd. De landelijke huisartsen vereniging protesteert tegen de toenemende administra tieve rompslomp als. gevolg van het nieuwe zorgstelsel, waarbij het verschil tussen ziekenfondsen en particuliere verzekeringen vervalt. Mede door de toenemende admi nistratieve lasten moeten ze meer doen voor hetzelfde geld. De art sen vinden het onderhandelingsre sultaat met de ziektekostenverze keraars veel te mager. Het jaarlijkse schuurfeest van de PJZ Tholen/Sint-Philipsland staat dit keer op de kalender voor zater dag 7 mei. Het feest wordt gehou den in een schuur aan de Bitter- hoekseweg te Poortvliet. De band So Far So Good en drive-in Cele bration verzorgen de muziek. Op het schuurfeest zal er op gelet worden dat aan jongeren onder de 16 jaar geen alcohol wordt vers trekt. Legitimatie is dan ook ver plicht.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 3