Onderzoekt alle dingen en Enthousiasme voor kinderdag CHJR Noorse boskat knuffel voor Nikita 'Schrift aanranden is laatste wat we willen' Uit op Tholen niet beperkt in programmering Zorgelijke ontwikkeling Woord en Daad zoekt boeken Donderdag 24 niaart 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Gemeente betaalt advertenties voor theatervoorstellingen Velthuis bracht gevoelens over van gekwetstheid Het maakt piepende geluidjes en kruipt nog wat onhan dig rond. Missie is een Noorse boskat maar kan nog niets laten zien van de prachtige pluimpstaart die ze ongetwij feld krijgt. Ze is pas elf dagen oud en het enige kitten dat het nest van vijf jongen heeft overleefd. De moeder wil de er niet voor zorgen. De Noors boskat is bij Christina van der Weck en Leo Overbeeke in Sint-Maartensdijk een huisdier dat gewoon deel uitmaakt van het gezin. Dure hobby Uit op Tholen én kerken schrijven raad brieven Verhoudingen Subsidie Megastallen kosten samenleving heel veel geld Stemmen van lezers Enkele weken geleden las ik de aan kondiging van Uit op Tholcn be treffende de voorstelling 'Jesus my boy' gespeeld door Michiel Ker- bosch. Al lezend bekroop mij eerst een sceptisch gevoel omdat het on derwerp voor bepaalde religieuze kring wel eens te gewaagd kon zijn. Echter, ik kon niet geloven dat onze eilandelijke culturele stichting iets ten tonele zou voeren, dat onze plaatselijke schriftgeleerden in ver weer zou brengen. Helaas, de Eendrachtbode van 17 maart openslaande, konden wij lezen dat ds. C. de Jongste als voor zitter van het platform overleg over heid en kerken (OOK) zich geroe pen voelt om aktie te gaan voeren tegen het beleid van Uit op Tholen en de uitvoering van de aanstaande voorstelling diep betreurt. Dit om dat hij, hoewel hij de inhoud van het stuk niet kent. toch het geheel gods lasterlijk en aanstootgevend vindt; bovendien als je gelooft dat het niet goed is, behoef je de inhoud ook niet nader te onderzoeken, aldus de dominee. De toneeluitvoering kon geen betere publiciteit krijgen. Door deze ophef besloot ik kaartjes te gaan kopen om samen met mijn zus en een col lega de voorstelling te kunnen be zoeken om daadwerkelijk een eigen mening te kunnen vormen over of iets godslasterlijk is of niet. Wij zijn alledrie kerkelijk meelevend en met de Bijbel goed vertrouwd. Zaterdagavond 19 maart was het dan zover. De opkomst in de Vos- senkuil te Oud-Vossemeer was goed. Er waren maar een paar stoe len in de zaal niet bezet. Over de to neeluitvoering kan ik alleen maar zeggen, dat het geweldig goed was en zeker stemde tot nadenken. Mi chiel Kerbosch zette een 1,5 uur du rende monoloog op het toneel die knap en indrukwekkend was. Ja, er zat lichte humor in, maar dit was beslist geen spotten. Nee, het ver sterkte alleen maar de ernst van het slotgedeelte van deze eenakter. Al leen al het uitbeelden van de bloedi ge geseling en hoe een kruisiging eigenlijk in zijn werk ging, was diep ontroerend. Jozef, die zijn zoon, waarvan hij niet de vader was, maar waar hij zoveel van hield en die zo veel voor hem betekende, zag lijden en sterven aan het kruis, kwam tot de conclusie dat hij daar zelf had moeten hangen. Deze mening kan elke gelovige christen beamen en met zichzelf verenigen. Jammer dat mensen onwetend andere mensen kwetsen en krenken door vantevo- ren al van tafel te vegen wat in hun ogen niet geacht wordt zaligmakend te zijn. Persoonlijk geloof ik - en velen met mij - dat God de Heer in Zijn liefde ruimdenkender is dan menig kort zichtige zielenherder die oordeelt zonder te weten waar het om gaat. Uit op Tholen, nog wel bedankt. Namens velen, A.F. Pollie, Oud-Vossemeer. Het bestuur van Uit op Tholen heeft behoefte een reactie te geven op het artikel in de Eendrachtbode van 17 maart betreffende de voor stelling 'Jesus my boy' van Michiel Kerbosch. Wij waarderen het dat u in het artikel zowel ds. de Jongste als Michiel Kerbosch aan het woord liet. In het artikel wordt echter de indruk gewekt dat de ge meente Tholen het advertentiebe leid wijzigt naar aanleiding van de ze voorstelling, zodat het overkomt als een strafmaatregel naar Uit op Tholen. Tevens wordt er geschre ven dat de wethouder in gesprek zou gaan, waar men uit op zou kunnen maken dat we ter verant woording geroepen zouden wor den. Wij betreuren het zeer dat u niet de moeite heeft genomen navraag te doen bij de gemeente en bij Uit op Tholen. De berichtgeving komt na melijk niet overeen met de werke lijkheid. Het gemeentebeleid ten aanzien van advertenties voor onze voorstellingen was al gewijzigd en staat volledig los van de voorstel ling 'Jesus my boy.' De gemeente geeft ons een grotere vrijheid, hoe en waar te adverteren voor onze voorstellingen en blijft deze facili- teren. Wij hechten zeer aan de goede con tacten die we hebben met de ge meente. Wij betreuren het dan ook dat door dergelijke berichtgeving de indruk bij de lezers van de Een drachtbode en bij de bezofekers van de door ons georganiseerde voor stellingen gewekt kan worden dat de verstandhouding verstoord zou zijn. Tevens kan de indruk ontstaan dat wij beperkt zouden worden wat de programmering betreft, wat geenszins het geval is. Bestuur Uit op Tholen, A. Slager, secretaris. Het gaat niet goed met het onderwijs, het overdragen van kennis en het aan leren van primaire vaardigheden in ons land? Ik merk het zelf aan mijn kin deren en aan hun vriendjes en vriendinnen. Op de simpelste vragen moeten zij vaak het antwoord schuldig blijven. En als het aankomt op inzicht tonen en zelf initiatieven nemen is het helemaal droevig gesteld. Natuurlijk wil ik de schuld van deze zorgelijke ontwikkeling niet volledig in de schoenen van al die goedwillende leerkrachten schuiven, maar feit is wel dat zij toch voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor wat onze jeugd aan kennis opsteekt. Ik heb wel eens het idee dat een schoolmeester of juf zich tegen woordig meer met randzaken moet bezighouden dan met hetgeen waarvoor ze feitelijk zijn opgeleid. Ja, het gaat er pedagogisch tegenwoordig alle maal zéér verantwoord aan toe in ons land. Van enige afstand tussen leer lingen en het onderwijzend personeel is al een tijdje geen sprake meer en de betekenis van het woord 'respect' kent de opgroeiende jeugd pas als ze dat op Google heeft opgezocht. Ik weet nog hoe ik vroeger zelf als jong broekie ineendook als onze driftige schooljuf weer eens met de houten aanwijsstok op haar lessenaar sloeg. En cds ik al eens het lef had gehad om iets uit te vreten in de klas, dan hoefde ik niet op enige steun van het thuisfront te rekenen. Met andere woorden, mijn ouders waren geen lid van het 'dat doet die van mij niet'-gilde. Zij stelden zich solidair op met de meester ofjuf als die je met strafwerk opzadelde. Je moest zelf je weg maar vinden op schoof vonden zij. Niet dat mijn vader en moeder niet goed voor me zorgden, integendeel. Maar ze waren zeker wars van de overbezorgdheid en betutteling die zich heden ten dage meester ge maakt heeft van de meeste jonge opvoeders. Als je als jonkie nu één keer met een dubbele tong praat, moet er onmiddel lijk een logopedist naar kijken. Het hebben van een eigen fysiotherapeut, mental coach, psycholoog en ergotherapeut is allang geen uitzondering meer. Bovendien vind ik het - even los van de pedagogische aspecten - ook zo opvallend dat tegenwoordig vrijwel ieder schoolkind in ons land met een beugel in de mond loopt. Hebben ze net goed leren praten, worden ze kunst matig monddood gemaakt. Maar dat dus terzijde. Het is in mijn ogen rond uit dwaas dat je als je bij een bepaald vak wat minder presteert gelijk een ambulante begeleider krijgt toegewezen. En hoeveel kinderen worden er te genwoordig al niet naar een cursus 'faalangst' en/of 'zelfverdediging' ge stuurd. Kortom, niemand wordt meer genomen zoals hij of zij is. Het zal al lemaal wel goed bedoeld zijn, iedere ouder en begeleider probeert immers zijn of haar steentje bij te dragen aan het klaarstomen van de jeugd voor een goede toekomst. Daarbij geven we ze alles wat binnen ons vermogen ligt. Maar al onze inspanningen lijken vaak juist averechts te werken. Van internet wordt meer illegale muziek dan kennis gehaald en van MSN en SMS, toch de twee belangrijkste bezigheden van de hedendaagse jeugd, is de educatieve waarde ook nihil. De berichten die langs deze weg worden uitgewisseld, kenmerken zich door onvolledige, krom geformuleerde bood schappen. Hoewel het woord 'boodschapin dit kader eigenlijk al teveel eer is. Ik wil er maar mee zeggen dat steeds méér mensen zich op allerlei gebied met de toekomst van onze jeugd bezighouden, behalve onze jongeren zelf. Naar school gaan en aan een werkzame toekomst bouwen is voor velen meer bij- dan hoofdzaak. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat 8 op de 10 scholieren in het voortgezet onderwijs absoluut nog geen jlauw idee hebben van wat ze later willen gaan doen. Daarnaast werkt de houding van steeds meer vaders en moeders een verbetering op dit punt ook niet echt in de hand. Zeg nu eerlijk collega-vaders, wie van ons laat zijn zoon meehelpen in de tuin, bij klusjes in en om het huis, of bij het plakken van een fietsband? En moedertjes, laat u uw dochter wel eens meewerken in de huishouding, helpen bij het kokkerellen - hieronder versta ik dus niet het opwarmen van een magnetronmaaltijd - of laat u haar bijvoorbeeld wel eens zien hoe je zelf kleding naait of sokken stopt? Kortom, wij zijn er als Nederlanders samen verantwoordelijk voor dat het diegenen die binnenkort onze economie mede draaiende moeten gaan hou den, aan zoveel primaire kennis en sociale en maatschappelijke vaardighe den ontbreekt. Mijn devies luidt dan ook, laten we ons allemaal weer eens op onze opvoedkundige taken storten. Want wees eerlijk, óók wij besteden zelf steeds vaker vieze en moeilijke klusjes uit aan anderen. Zelfs voor de opvoeding van onze piepjonge kinderen is vaak al niet eens tijd meer over. Het aloude spreekwoord luidt tenslotte niet voor niets: jong geleerd is oud gedaan! Als er vragen gesteld worden, kijken sommige kinderen elkaar aan terwijl anderen de vinger opsteken. De kinderdag die het winterseizoen afsluit van de jeugdclubs van een aantal kerken, trok za terdag ongeveer 150 kinderen naar het Cal- vijn college in Tholen. De classicale hervorm de jeugdraad (CHJR) hield de jeugd 's morgens bezig met bijbelvertellingen, zingen en sketches, 's Middags werden spelletjes ge daan en een lied aangeleerd. Ook gingen de kinderen creatief aan de slag. De jaarlijkse bijeenkomst is bedoeld voor kinderen van 6 tot 10 jaar. Ze komen uit Tholen, Oud-Vosse- meer, Sint-Maartensdijk, Sint-Annaland, Sint- Philipsland, Dinteloord en Klundert. „Dit keer zijn er zelfs kinderen uit Goes en Yerseke ge komen, doordat de kinderdag in Krabbendij- ke niet meer plaatsvindt", vertelt Janneke Ha- ge van de CHJR. „De animo blijft. Veel kinderen komen jaarlijks terug en ze zijn erg enthousiast." De predikant uit Klundert open de de dag, die dit keer in Tholen plaatsvond omdat De Vossenkuil in Oud-Vossemeer niet beschikbaar was. Het thema van de kinderdag was 'ingeschakeld'. Alle kinderen kregen als presentje een pen in de vorm van de schakel van een ketting. De combinatie van de kinderdag met een re gionale turnwedstrijd in Meulvliet en de voet balactiviteiten bij Tholense Boys veroorzaakte al vroeg een parkeerprobleem aan de Zoek weg. De advertenties van Uit op Tholen staan niet meer in de gemeentelijke voorlichtingsrubriek Tholenderwijs, maar de gemeente betaalt ze nog wel. Voor het theaterseizoen 2006/2007 komt er een nieuwe regeling. Een en ander heeft niets te maken met de om streden voorstelling .Jesus my boy' in Oud-Vossemeer, benadrukt Hannie Schipper, hoofd voorlichting van de gemeente Tholen. „We vonden name lijk al langer dat de aankondigingen niet pasten op de gemeentepagina. Dat werkte verstorend. Bij onderzoek bleek wel, dat er een stuk historie ach ter zat. Uit op Tholen was vroeger on derdeel van de gemeente, later is het een zelfstandige stichting geworden. Per activiteit kreeg men twee weken een aankondiging in Tholenderwijs, vanaf 1994 is dat beperkt tot één keer. Het is een vorm van subsidie, niet in geld, maar in natura." Met het aan vaarden van de nieuwe communica tienota door de gemeenteraad en her ziening van de voorlichtingsrubriek, werd besloten om ook die ene aan kondiging niet meer in Tholenderwijs te plaatsen, maar daarbuiten. „Het liefst hebben we er helemaal geen be moeienis meer mee omdat de situatie ook geen recht doet aan de zelfstan digheid van de stichting, maar er la gen afspraken. Met ingang van het theaterseizoen 2006-2007 verhoogt de gemeente de subsidie voor Uit op Tholen en kunnen ze helemaal zelf bepalen hoe ze hun aankondigingen plaatsen. Over de hoogte van het be drag moeten b. en w. nog een besluit nemen, maar daarbij wordt gekeken naar de kosten in het lopende sei zoen", aldus Hannie Schipper. De subsie van Uit op Tholen is evenals voor andere culturele instellingen bij dc bezuinigingsronde ook met 10% gekort. Wethouder mevr. drs. M.A.E. Velt huis heeft in een gesprek met het be stuur van Uit op Tholen de gevoe lens van de kerken overgebracht naar aanleiding van de voorstelling .Jesus my boy' in Oud-Vossemeer. „Niet met een vermanend vinger tje", zegt woordvoerder Hannie Schipper van de gemeente Tholen. „Ten eerste past dat niet bij de over tuiging van de wethouder, maar de gemeente heeft ook geen rol in deze. Als bestuurlijk orgaan hebben we geen mening over deze voorstelling. Ons standpunt is neutraal, al zullen er individuele leden van het college best wel moeite mee hebben. B. en w. hebben wel begrip voor de ge voelens van een belangrijk deel van de Thoolse samenleving. Dat men zich gekwetst voelt, is overgebracht aan het bestuur van Uit op Tholen." De stichting Woord en Daad organi seert op zaterdag 7 mei een voor- jaarsmarkt te Stavenisse. Op deze verkoping wil men ook tweede hands boeken aanbieden. Kinder boeken, theologische boeken, hob byhoeken, romans en dergelijke kunnen worden ingeleverd bij de volgende adressen: Meanderlaan 210 Tholen; Wilhelminastraat 2 Poortvliet; Sluiswegeling 4 Scher- penisse; W. Boothstraat 44 Sint- Maartensdijk; Bos 13 Stavenisse; Hoenderweg 36 Sint-Annaland; Molenstraat 42 Oud-Vossemeer en Mosselkreekstraat 31 Sint-Philips- land. Indien gewenst kunnen de boeken worden afgehaald. Nikita Overbeeke uit Sint-Maartensdijk speelt thuis in Sint-Maartensdijk graag met het jonge poesje Missie, een Noorse boskat. Sinds januari 2003 fokt het echtpaar de langharige katten. Ze hebben een zacht karakter en zijn ook lief voor kinderen, zegt Christina. „Vroeger had ik Perzische katten. Daar had je veel meer werk aan." De Noorse boskat heeft een lange dikke pluim staart. De moeder van het jong loopt door de huiskamer. De vader zit buiten in een ren, want Noorse bos katten zitten graag buiten. Het is nog geen eenvoudige zaak om boskatten te fokken. De moeder had eerder al een miskraam. Nu wierp ze op 11 en 12 maart vijf jon gen, maar stootte de poesjes af. „Ze wogen 70 gram. Ik ben ze zelf gaan voeren met poedermelk en vitami nen. Ze wilden wel eten. Om de twee uur hebben we ze gevoed. Ze aten er ruim voldoende van, maar ze kwamen er niet van aan. Nu hebben we ander voer gekocht waar deze wel op reageert." Het kleine dier wordt Missie genoemd. Met een spuitje wordt het kitten gevoerd. Ze drinkt er gulzig van. Het is de tweede worp van de moe der. Die heet volgens de stamboek- gegevens Solveig Venn av Skog. „Bij de eerste worp waren alle jon gen dood. Normaal gesproken is het niet moeilijk, maar de eerste keer ging het helemaal fout. Deze keer ging al beter." Ze noemen hun fokkerij Cattery Smerdiek. Missie weegt nu 182 gram en gaat het wel halen, zo is de verwachting. Als de kitten dertien weken oud zijn mogen ze weg bij de moeder. Na twee jaar zijn ze vol wassen. Dan kunnen ze ten volle hun prachtige vacht tentoonsprei den. Er zijn verschillende kleuren. Mis sie is zwart met zilveren banen (smook), de moeder zilver en wit en de vader zwart, zilver en wit. Voor de Noorse boskatten worden ook tentoonstellingen gehouden. Van der Weck en Overbeeke zijn lid van de Noorse boskattenvereniging en de Nederlandse kattenfokkers vereniging. Overbeeke: „We heb ben drie keer show gelopen. Twee keer in Bergen op Zoom en een keer in Hendrik Ido Ambacht. We doen het om een keer je gezicht te laten zien, maar er is veel haat en nijd in dat wereldje. We houden de katten voor ons plezier, niet voor de ten toonstellingen." Volgens Christina hebben de katten voor de shows ook niet veel extra verzorging nodig. „Voor de show kammen en de nagels knippen, ja. Maar dat is eigenlijk alles. Ze ver zorgen zich zelf. Ze likken zichzelf schoon. Bij mij moeten ze op de show eigenlijk net zo zijn als thuis." Missie is klein en ziet er ondanks de kleine klauwtjes nog een beetje hul peloos uit. Dc bijna 3-jarige Nikita Overbeeke kan er niet genoeg van krijgen. Ze aait dt jonge aanwinst alsof het een levende knuffel is. Overbeeke kweekte eerst tropische vogels, zoals ara's en kaketoes, maar toen de dieren ziek werden en stierven, stopte hij met het kweken van vogels. „Het was ook een dure hobby. Juist vanwege die ziekte was ik veel geld kwijt aan onderzoek en behandeling. Ik heb besloten maar een kat te nemen, maar die ging er van door. Toen kregen we de Noor se boskatten, maar onze eerste poes kwam na drie maanden weer ge woon terug. Ik weet nog steeds niet waar ze gezeten heeft." Maar ook het fokken van Noorse boskatten is niet goedkoop, zegt Van der Weck: „Het betere poezen- voer is duur. Maar ja. een ander gaat uit en geeft daar geld aan uit. Dat doen wij weer niet." Elders in het land bracht Michiel Kerbosch de eenakter 'Jesus, my boy' op uitnodiging van theologen en geestelijken. In Oostburg en Bos koop speelde hij in kerken. Dat was voor Uit op Tholen mede de aanlei ding om de voorstelling naar Tholen te halen. „En dan word je door het overleg overheid en kerken weggezet als mensen die de Schrift aanran den. Maar dat is wel het laatste wat we willen", zegt voorzitter Eef de Jonge van Uit op Tholen. De voorstelling in de Vossenkuil was zaterdag druk bezocht. „De mensen vonden het prachtig, ontroerend. En hele maal niet provocerend." Van twee van de acht Thoolse SGP- kiesverenigingen én van een particu lier kreeg Uit op Tholen enkele we ken geleden al brieven waaruit bleek dat de voorstelling 'Jesus, my boy' niet bij iedereen in goede aarde viel. Donderdag stuurde ook het overleg orgaan van zeven protestantse ker kelijke richtingen (OOK) een brief. Daarin wordt een 'klemmend be roep' gedaan op Uit op Tholen om de voorstelling niet te laten door gaan. Verder wordt de eenakter beti teld als godslasterlijk 'in het licht van wat Gods Woord ons in werke lijkheid leert over Jezus, de Zoon van God'. De briefschrijvers gaan er overigens van uit dat dit niet bewust zo is bedoeld. Humor over Jezus is, aldus de kerken, in de Bijbel niet te vinden. Onder verwijzing naar Jo hannes 12 vers 8 en Handelingen 17 vers 16-34 wordt in de brief opge roepen om zich te bekeren 'in plaats van de Schrift te verdraaien en te verwerpen, zoals in dit theaterstuk ten diepste gebeurt.' Door dc voor stelling in Tholen op te voeren wor den, aldus de brief, ook 'de religieu ze gevoelens van zeer velen in onze burgerlijke gemeenschap gekwetst'. OOK vindt dat de vrijheid van me ningsuiting zijn morele beperkingen heeft, die in een samenleving - die ai haar individuen moet respecteren - in acht genomen dienen te worden. 'Wij weten inmiddels dat spot en smaad over godsdienstige gevoelens - hoe verschillend men daar zakelijk ook over moge denken - de goede verhoudingen tussen de verschillen de bevolkingsgroepen in hoge mate schaadt, de samenleving ontwricht en onveilig maakt. Als christenen is het ons bevolen niet naar het 'zwaard' te grijpen, maar de dialoog te zoeken om de naaste voor God door Zijn Woord te winnen'. Men sen die de Bijbel niet serieus nemen, wil OOK vragen zich er niet mee te bemoeien, de Heilige Schrift niet aan te randen en er niet hun brood mee te verdienen. 'En stel u niet an tipathiek op jegens anderen', aldus de door voorzitter ds. C. de Jongste en secretaris M.J. de Rijke onderte kende brief. In het OOK zijn zeven protestantse denominaties vertegen woordigd: Protestantse Kerk in Ne derland, Hersteld Hervormde Kerk, Gereformeerde Gemeenten, Christe lijke Gereformeerde Kerken, Oud Gereformeerde Gemeenten in Ne derland, Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Vrije Hervormde Gemeente. Zij hebben op Tholen en Sint-Philipsland ongeveer 12.750 le den (52% van de bevolking). Eef de Jonge vindt dat de kerken door hun opstelling in de brief de verhoudingen binnen de Thoolse ge meenschap op scherp zetten. „Je kunt hier immers zo goed naast el kaar leven." Ze begrijpt ook niet, dat er een oordeel wordt geveld zonder dal men de voorstelling heeft ge zien. „Immers: onderzoekt alles en behoudt het goede." De voorzitter zag zaterdag veel mensen die nooit naar een voorstelling van Uit op Tholen komen. Velen ook vanuit een kerkelijke achtergrond, die speciaal waren gekomen om zélf een oordcel te kunnen vormen over 'Jesus, my boy'. „Ik heb na afloop met hen ge sproken. Iedereen vond het een prachtig, ontroerend stuk en aller minst provocerend." Het aanbod van Kerbosch aan het publiek om na afloop te blijven en na te praten over de voorstelling, werd door bijna ie dereen aangenomen. Volgens De Jonge waren er reacties te horen dat het alle commotie niet waard was, en vroegen mensen zich verbaasd af wat er op Tholen aan de hand is. Inmiddels heeft Uit op Tholen de brieven die ze kreeg én de tot nu toe verschenen krantenberichten aan al le leden van de gemeenteraad ge stuurd. vergezeld van een brief (drie raadsleden woonden zelf de voor stelling bij). Ook theoloog Petcrse, voorzitter van de Oostburgse raad van kerken, schreef het gemeentebe stuur over 'Jesus my boy'. Volgens hem is er van spot of iets dergelijks totaal geen sprake, maar is het hoog uit een ongebruikelijke presentatie van een bekend verhaal. Uit op Tho len vindt het jammer dat ds. Dc Jongste het vorige week in deze krant deed voorkomen als zou de ge meente de organisatie 'straffen' door voortaan geen aankondigende ad vertenties meer in de voorlichtings rubriek op te nemen én als zou de wethouder het bestuur erover kapit telen. De Jonge: „Het besluit om geen advertenties meer te plaatsen, is ons al eerder meegedeeld. En ik heb zelf mevrouw Velthuis gebeld, die me vertelde dat ze hooguit de mening van het OOK aan ons kan overbrengen." Inmiddels schreef het OOK even eens een brief aan dc Thoolse ge meenteraad. Die wordt daarin 'drin gend verzocht' geen instellingen te subsidiëren die zaken organiseren met een godslasterlijk en kwetsend karakter. En ook geen openbare ge bouwen, zoals dorpshuizen, open te stellen voor activiteiten waarin godsdienstige gevoelens worden ge kwetst. Een groot deel van de in houd komt overeen met wat aan Uit op Tholcn is geschreven. Uit wal vorige week in deze krant stond, concludeert het OOK dat de voor stelling bewust confronterend is be doeld, staat er in de brief. Het OOK krijgt de indruk dat zijn christelijke geloofsbeleving door Kerbosch on der de noemer extremisme en funda mentalisme wordt gerekend. In de brief wordt daar de barmhartigheid tegenover gezet, die tot uiting kwam in de grote bedragen die in de chris telijke kerken zijn gecollecteerd voor de 'talloze overwegend nict- ehristelijke slachtoffers van de tsu nami'. De manier waarop het bijbel se beeld van Jezus volgens de brief spottenderwijs wordt vertekend, is in strijd met het derde gebod. Ook in de brief aan de gemeenteraad gaat het OOK in op de advertenties en de toezegging van een gesprek. Er staat: 'Het heeft ons oprecht ver heugd. dat door dhr. Nuis is toege zegd, dat annonces van dergelijke zaken niet meer worden opgenomen in de gemeentelijke advertentiepagi na 'Tholenderwijs' in de huis-aan- huis-pers. Evenzeer heeft de toezeg ging van mevr. Velthuis onze waardering om met de stichting 'Uil op Tholen' te gaan praten over de omstredenheid en de daarmee ge paard gaande gevoeligheid van ge noemde en dergelijke uitingen van kunst en cultuur op Tholen'. Vol gens Uit op Tholen is deze voorstel ling van zaken onjuist. Het OOK doet in de brief een oproep aan de raad om zaken te voorkomen die 'de innerlijke cohesie van de bevolking als geheel alleen maar schade kun nen berokkenen'. Met afschuw las ik in de Eendracht bode van 17 maart dat de varkens stal aan dc Pricstcrmeetweg een mi lieuvergunning heeft gekregen voor onbepaalde tijd en mag uitbreiden naar 5640 varkens! Tevens las ik diezelfde week in de krant dat de bekende milieuproblemen, zoals verzuring en vermesting, voor een belangrijk deel worden veroorzaakt door de ammoniakuitstoot in de veeteelt en dat dit de Nederlandse samenleving 2,5 miljard euro per jaar kost! Dit komt neer op 150 euro per hoofd van de bevolking. De kosten betreffen o.a. het schoonma ken van vervuild drinkwater, ver droging natuurgebieden, stankover last. broeikaseffect, enz. Hoezo goedkoop vlees! Als je dan bedenkt dat Nederland de .kiloknaller' van de wereld is, beta len we met z'n allen de kosten die deze goedkope vleesproductie met zich meebrengen. Het ergste van al deze problemen vind ik het dieren leed. In de bio-industrie staan tallo ze varkens op stalen roosters, waar ze door verveling aan stress lijden, niet in de buitenlucht komen, nau welijks of geen beweging hebben en in hun eigen ammoniakhoudende stank staan. Daar word ik droevig van! Daarnaast spelen nog een hoop an dere problemen. Dc Nederlandse veehouderij verbruikt jaarlijks 390.000 kilo antibiotica, waarvan een groot deel preventief wordt toe gepast in de vleesindustrie. Dit overmatig gebruik leidt tot resisten tie van ziekteverwekkers. Hierdoor worden infectieziekten bij de mens in de toekomst steeds moeilijker te behandelen. De vleesindustrie brengt ook grote gezondheidsrisico's met zich mee. De Gezondheidsraad en de Wereld Gezondheids Organisatie waarschu wen dat dierziekten die op de mens overgaan, miljoenen mensen het le ven kunnen kosten. Dierziekten hebben overigens de afgelopen ja ren meer dan 40 miljoen dieren on nodig het leven gekost. De econo mische schade bedroeg vele miljarden euro's. Hoezo goedkoop vlees? De negatieve gevolgen van de vleesindustrie beperken zich niet al leen tot Nederland. Voor het ver bouwen van veevoer is erg veel ruimte nodig. Bijna de helft van het totale landoppervlak van Nederland wordt ervoor gebruikt, maar dat is lang niet genoeg. Er is nog een ge bied nodig dat minstens 5 maal zo groot is als heel Nederland! Een be langrijk deel van het veevoer be staat uit sojameel afkomstig uit Bra zilië en Argentinië. In die landen gaat sojateelt ten koste van het re genwoud en andere waardevolle na tuurgebieden. Bovendien worden inheemse volken en arme boeren van hun land verdreven om plaats te maken voor enorme sojaplantages. Er zijn zelfs gevallen bekend van slavenarbeid. Terwijl miljoenen mensen honger lijden, wordt land bouwgrond gebruikt om veevoer te produceren voor onze varkens en kippen. Minder vlees mevrouw/meneer, u weet wel waarom! Er zijn genoeg alternatieven voorhanden. C. Loof, Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 3