Opknappen motor wordt dure hobby Vrijspraak Poortvlietse voor ongeval Raad wil soepelheid in nieuwbouwplannen Chauffeur probeert ongeval te vermijden In één week vijftig bezwaren tegen waardestijging huis Verdachten vinden boetes motor en auto te hoog mm lis Te veel woningbouw in Sint-Annaland en Sint-Philipsland Botsing Kreekweg/Hikseweg Bevel van tafel dankzij oma Donderdag 24 maart 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Onverzekerdtweedehands en in onderdelen Een tweedehands motor die niet verzekerd is, komt de 47-jarige C.S. uit Tholen op een geldboete van 346 euro te staan. De kantonrechter was vrijdagmiddag onverbid delijk in zijn oordeel. Ook de 23-jarige A. uit Oud-Vos- semeer moet in de buidel tasten, maar hoefde minder te betalen. En 41-jarige A. uit Sint-Annaland kreeg een voorwaardelijke straf. Weer verkocht Voorwaardelijk Rechter legt boetes van 288 euro op Lesje geleerd Verpatsen Amendementen Het ging hem niet om het geld. De boete van 217 euro zou hij wel kunnen betalen. Het ging meer om de veroor deling die daaruit zou blijken, terwijl hij juist een onge luk wilde vermijden. De 56-jarige internationaal vracht wagenchauffeur P.J.J. S. uit Stavenisse kreeg vrij dagmiddag van de kantonrechter gelijk. Grove schuld Woningprijs gemiddeld bijna helft hoger In de eerste week nadat de aanslag onroerende-zaakbe- lasting op de mat viel, hebben vijftig inwoners bij de ge meente een bezwaarschrift ingediend. Niet zozeer tegen de hoogte van de aanslag, als wel tegen de getaxeerde waarde (woz-waarde). Die is aangepast naar de situatie per 1 januari 2003 en dat heeft in gevallen geleid tot een waardestijging van 90 tot 100 procent. Taxatierapport De motor van S. was een tweede hands exemplaar. S. had hem ge kocht toen hij in oktober 2003 pro blemen kreeg met de motor die hij al in zijn bezit had. „In september van dat jaar was ik bezig om een ei gen fitnesscentrum op te starten. Ik ben gewoon vergeten de motor over te schrijven. Ik had hele andere din gen aan mijn hoofd." Rechter M.J.M. Klarenbeek vond echter dat S. toch had moeten zor gen dat de motorfiets verzekerd werd. S. was het echt door het hoofd geschoten, zei hij. „Voor de andere motor liet ik alles automa tisch overschrijven." Volgend de rechter was het een klei ne moeite geweest om de verzeke ring te bellen. „Als u schade had ge reden dan was u niet verzekerd geweest." S. gaf de rechter daarin gelijk, maar vond als 'plichtsge trouw burger' dat er wel erg zwaar door justitie aan wordt getild. Officier van justitie N.E.M. de Co- ninck zei wel aan te willen nemen dat er geen opzet in het spel was en dat S. het gewoon vergeten was, maar wees net als de rechter op de problemen die zouden zijn ontstaan als er een ongeval mee was ge beurd. Het slachtoffer zou dan niets worden uitgekeerd. Ze eiste 346 eu ro boete. S. betreurde dat. „Er zijn zoveel mensen die hun verzekering niet eens betalen. Ik heb gewoon altijd betaald en niets vermoedend een an dere motor gekocht. Kan de verze kering dan geen waarschuwing stu ren?" Volgens de rechter gebeurt dat wel. Maar S. zou nooit iets ontvangen hebben. „Echt niet, ik ben er niet op geattendeerd. Ik vind het onzinnig dat ik nu dubbel moet betalen." Maar Klarenbeek vond dat S. wel wat te verwijten was. „U had er zelf aan moeten denken. Ik hoor dit zo vaak. Het is echter niet te controle ren. Het is uw verantwoordelijkheid om het wel of niet te betalen." S. probeerde de rechter nog te ver murwen door zijn papieren te laten zien waarop staat dat hij zijn pre mies voor zijn (oude) motor keurig op tijd betaalde, maar de rechter nam dat niet mee in zijn vonnis: een geldboete van 346 euro. Ook de 23-jarige J.A. uit Oud-Vos- semeer moest voor de rechter ver schijnen omdat hij zijn motor niet had verzekerd. Hij had bezwaar aangetekend tegen de boete die hem was opgelegd. En verklaarde dat hij niet bewust was van de wet. Hij had als antwoord gekregen dat hij 'maar een foldertje over het onderwerp op het postkantoor had moeten halen.' De rechter lichtte toe dat hetzelfde geldt voor auto's die ook verzekerd moeten zijn. Volgens A. hoeft dat niet als ze niet de weg opgaan. Maar de rechter bestreed dat. „Alle men sen die zeggen het niet te weten, zeggen dat." Voor de verdachte zou de verzeke ring duurder zijn dan de motor die hij had gekocht. Maar volgens Kla renbeek zijn er mensen die niet eer lijk zijn en de verzekering niet wil len betalen. „Er zijn nadere regels voor. Als het kenteken niet ge schorst wordt dan komen er altijd mensen met foto's zoals u maar ik weet niet wanneer die foto's zijn ge maakt." A. vond de boete van 288 euro veel te hoog voor een motor die hij voor 100 euro had aangeschaft. Hij ver klaarde dat hij geen geld had om de bekeuring te betalen en dat hij wel een jaar aan de motor bezig zou zijn om hen op te knappen. „Ik heb hem weer verkocht." De rechter vroeg A. hoe de maat schappij dit nu moest regelen om te voorkomen dat motoren en auto's onverzekerd zijn. Volgens A. zou den de verzekeringsmaatschappijen er maar een folder bij moeten leve ren. De rechter noemde dat stand punt niet houdbaar, maar erkende wel dat er hoge boetes op staan. De officier vond dat A. beter had moeten kijken of de motor verze kerd was. „Motor rijden is een grote verantwoordelijkheid. Als je schade rijdt, berokken je niet alleen schade bij het slachtoffer, maar ook bij je zelf. Er zijn richtlijnen voor derge lijke overtredingen. Er staat 346 eu ro voor, maar voor mij mag het naar 288 euro. A. vond de straf veel te hoog. Hij erkende dat hij beter had moeten nadenken, maar zei dat hij de be keuring niet kon betalen. Dat was ook de reden waarom hij bezwaar had gemaakt. Hij lichtte toe dat hij maar een klein baantje heeft en als afgestudeerde HTS-er bouwkunde hard op zoek is naar werk. De rechter nam dat mee in zijn uit spraak. Hij achtte bewezen dat de motor niet verzekerd was. En dat de motor uit elkaar lag, maar vond wel dat A. de geldboete van 288 euro kan betalen. „Als het nu niet kan, dan kan het later wel als u werk heeft gevonden." Een soortgelijk geval deed zich voor bij de 41-jarige M.J. A. uit Sint-Annaland. Hij had een oldti mer in onderdelen in de garage lig gen en het kenteken net geschorst waardoor het mobiel op 7 januari vorig jaar onverzekerd was. A. liet foto's zien om aan te tonen dat de wagen in zo'n toestand nooit de weg op zou kunnen, maar de rechter kon uit de afbeeldingen niet opma ken of het de auto was die in de zaak bedoeld werd. Volgens A. is de rijksdienst van rijverkeer ver plicht om te controleren als er een schorsing is aangevraagd. Hij had van de politie echter een verklaring dat de auto in de staat zoals hij werd aangetroffen onmogelijk op de weg kan rijden. Volgens A. is de auto al sinds 1991 van de weg af. De sleutelaar wees er op dat het om een hobby gaat. Maar de rechter bleef erbij dat hij het ken teken had kunnen schorsen. A. vond de boete te hoog. „De auto staat ook nog eens op eigen grond, niet op de openbare weg. En ik heb al een boete voor de APK-keuring gekre gen." De officier merkte op dat het kente ken inmiddels wel is geschorst, maar ze ontkende dat de rijksdienst dat moet controleren. „Het is niet te controleren of ze wel of niet rijden" Ook hier wees ze weer op de moge lijke gevolgen bij een ongeval. Ze vond A. wel strafbaar. Er staat een boete voor van 385 euro. Maar de officier eiste dat niet. Wel kreeg A. een voorwaardelijke straf. Dat bete kent dat A. de geldboete niet hoeft te betalen, maar wel een proeftijd krijgt. De rechter nam dat over. En stelde dat er een proeftijd van twee jaar wordt afgesproken. De verdachte was vrijdag jarig toen hij voor de kantonrechter in Tholen verscheen. Hij werd 28 jaar maar kreeg geen korting op de boete van 288 euro voor een onverzekerde motorfiets. De verdachte N.J. G. uit Sint-Philipsland had de motor voor zijn zus gekocht en was vergeten het kenteken te schorsen. De motor lag als een 'reparatieobject' in de schuur, zo lichtte hij toe. Samen met een vriend zou hij hem opknappen. G. wist wel dat auto's uit de verze kering konden worden gehaald, maar zei er niet van op de hoogte te zijn dat dit ook voor motoren geldt. Zelf heeft hij niet eens een motor rijbewijs, zei hij, maar hij erkende wel dat hij de verzekering had stop moeten zetten. Officier van justitie N.E.M. de Co- ninck wees er op dat de rijksdienst voor het wegverkeer dat niet na kan gaan. En als er mee gereden zou worden er problemen ontstaan als er ongelukken gebeuren. Ze eiste een boete van 385 euro of zeven dag cel. De rechter zei geen korting te kun nen geven. G. kon er niks op zeg gen, zei hij. Rechter M.J.M. Klaren beek vond het bewezen dat de motor niet verzekerd was. Hij veroordeel de G. tot een geldstraf van 288 euro. Datzelfde bedrag werd ook de 39- jarige C.H.L.M. C. uit Sint-Anna land opgelegd voor een soortgelijke overtreding. Ook hier lag de motor 'uit elkaar'.'De verdachte vertelde dat haar man de motor op zou knappen. „We zijn vergeten de mo tor uit de verzekering te gooien. Wc hebben de motor met een karretje opgehaald." C. verklaarde er niet bij stil te heb ben gestaan en vond de boete erg hoog. Ze had een bezwaarschrift in gediend en erkent dat ze een fout had gemaakt. Volgens de officier van justitie is niet te controleren of er niet met motor wordt gereden. Ze eiste 385 euro boete. Daar schrok ze van want het was hoger dan de boete van 320 euro die haar eerst was op gelegd. Haar man die op de tribune zat vroeg om enige coulance. „We zijn tenslotte ook geen handelaren." De rechter achtte bewezen dat de motor onverzekerd was en legde een geldboete van 288 euro op. „Dat is nog fors." Bij verstek werd voor het niet ver zekerd zijn van een personenauto de 26-jarige B.E. de J. uit Sint- Maartensdijk veroordeeld tot een boete van 350 euro. Ook de 32-ja- rige D. G uit Sint-Philipsland moest een boete betalen voor het onverzekerd hebben van een voer tuig: 346 euro. Dezelfde straf werd de 22-jarige P. van D. uit Sint-An naland opgelegd. Ook werd een gedetineerde veroor deeld tot een geldboete van 328 eu ro De 41-jarige A.A.A. S. zit vast in De Geerhorst in Zuid-Limburg en bleek een auto te hebben be stuurd die niet verzekerd was. Het ongeval vond plaats op de rotonde bij de Paasdijkweg/Engelaarsdijk/Zwartweg en Bram Groenewegenweg in Poortvliet. De 32-jarige E.P. A. uit Poortvliet is vrijdagmiddag door de kanton rechter in Tholen vrijgesproken van schuld aan een verkeersongeval op de rotonde Kngelaarsdijk/ Paasdijkweg/Bram Groenewegenweg/ Zwarteweg bij Poortvliet op een maandagochtend in maart vorig jaar. A. zou geen voorrang hebben verleend, maar de rechter kon niet uit maken wie van de beide betrokken bestuurders eerder op de rotonde reed. A. reed op de Paasdijkweg en zag terwijl ze de rotonde naderde 'links in de verte' vanaf de Engelaarsdijk een auto naderen, zo vertelde ze. „Die was nog ver verwijderd. Ik zat in de bocht van de rotonde en werd in de zijkant gepakt. Het is een wel- les-nietesspelletje geworden over wie er eerder op de rotonde reed. Ik zat zelf in de kreukels en had mijn dochtertje van een jaar bij me. Ik was zo geschrokken dat het me toen verder niet interesseerde. Had ik geweten dat ik hier moest verschij nen omdat ik een fout had gemaakt, dan had ik er wel werk van ge maakt. Ik heb zes weken plat op de bank gelegen. Mijn linkerheup was gekneusd, maar ik ben nu volledig genezen." De andere bestuurster P. kwam van de Engelaarsdijk en wilde over de rotonde via de Zwarteweg richting Sint-Philipsland om naar haar werk in Oude Tonge te gaan. Zij verklaar de dat ze bij de rotonde de auto van A. van rechts zag komen en dacht dat deze wel zou stoppen. Ze ver klaarde dat A. niet had gekeken of zij de rotonde op reed. Vervolgens was zij in botsing gekomen op de rotonde. A. raakte bekneld en moest door het ambulancepersoneel wor den bevrijd en is naar het ziekenhuis in Bergen op Zoom gebracht. Volgens A. had P. op de rotonde met 60 kilometer per uur gereden. „Dat staat ook in de verzekcrings- papieren. Het is ook geen echte rotonde. Je kan daar harder over heen rijden. Ik stond voor de roton de. Als die niet vrij was geweest, was ik er niet opgereden. Mijn auto stond in de tweede versnelling. Het was te laat dat ik ze zag. Zij heeft een snelheidsfout gemaakt. Wie rijdt er nou zestig kilometer op een rotonde? Ik reed twintig kilometer, zij zestig. Dat vind ik snel." Rechter M.J.M. Klarenbeek vroeg verdachte of ze een afschrift had van de verzekeringspapieren waarin P heeft verklaard dat ze zestig zou hebben gereden. Die had ze niet meegenomen. Volgens de rechter is het zaak dat automobilisten hun snelheid aanpassen als ze een roton de naderen. De rotondes van het waterschap hebben echter een wat ruimere uitvoering dan de grote ro tondes die de provincie heeft aange legd. Officier van justitie N.E.M. de Co- ninck stelde dat A. de rotonde op was gereden terwijl P. al op de ro tonde aanwezig was. „Anders was het niet mogelijk geweest dat zij u raakte. Ik acht het wettig en overtui gend bewezen dat u geen voorrang heeft verleend en een inschattings fout heeft gemaakt. U heeft uw lesje wel geleerd, maar we eisen toch 217 euro geldboete. Of vier dagen hech tenis." A. zei het er niet mee eens te zijn. „Ik zou nooit de rotonde oprijden als er al iemand oprijdt. Zij heeft de rotonde rechtdoor gepakt. Ik zat in de bocht." De rechter kon uit het proces ver baal en de verklaringen van beide bestuurders niet opmaken wie er eerder op de kruising was gearri veerd „Dat zou anders gelegen heb ben als u de andere bestuurder in de flank had gereden. Het is dus de vraag wie er eerder op de rotonde heeft gereden. U wordt vrijgespro ken." Nieuwbouw in Stadslicht. Volgens J. van den Donker (D66) kan Tholen-stad met minder woningen toe. In bestemmingsplannen voor nieuwbouw moet meer ruime komen voor starters en ouderen met kleinere kavels. Groei van de woonkernen is nodig om de leefbaarheid in stand te houden, maar in Sint-Annaland en Sint- Philipsland wordt te veel gebouwd. Nieuwbouwplannen dienen soepel te gehanteerd te worden. En appartementen zijn er al genoeg op Tholen. Dat waren enkele kanttekeningen en voorzetjes van de fracties op het toe komstig woonbeleid voor Tholen. De raad heeft in bestemming Tholen al vastgelegd in welke woonkernen de groei moet plaatsvinden, maar dat moet nog vastgelegd worden in concreet beleid. Een zogeheten woonvisic. De raad zette donderdag avond de eerste stappen in die rich ting. Het behoud van de woonkwaliteit is van belang, waarnodig dient die te worden verbeterd. Om te voorzien in de woningbehoefte moet de be staande woningvoorraad op peil worden gehouden en nieuwbouw worden gepleegd. Het woningaan bod dient gevarieerd, evenwichtig en toekomstgericht te zijn. En er zal een goede verdeling moeten zijn tus sen goedkope en dure huizen. De openbare ruimte dient aantrekkelijk ingericht te zijn. Verkeersveilig en met voldoende spel mogelijkheden voor de jeugd. Inwoners moeten zich ook sociaal veilig voelen. Er wordt op de woningmarkt gestreefd naar 70 procent koopwoningen en 30 procent huurhuizen. In nieuw- bouwlannen geldt een percentage van 75 procent in het hoger segment en 25 procent in het lagere segment. De provincie heeft al zo'n woon vi sie opgesteld. Daaruit blijkt dat voor onze gemeente 55 procent van de woningbouw is bestemd voor Tho len als dragende kern. In de overige woonkernen mag 45 procent worden gebouwd. Verder is vastgesteld dat vijftig procent van de woningpro ductie binnen de bebouwde kom dient plaats te vinden. Dat is nodig om zuinig om te gaan met de ruimte. De behoefte aan zorgwoningen zal toenemen. Tot 2010 zullen er 310 voor zorg bestemde woningen ge bouwd kunnen worden op Tholen en Sint-Philipsland. Tholen-stad mag dus extra groeien, in de andere woonkernen kunnen woningen worden gebouwd voor de natuurlijke groei. Voor Sint-Anna land, Sint-Maartensdijk en Sint-Phi lipsland zijn extra mogelijkheden. Een van de doelstellingen voor de volkshuisvesting is ook de bijzonde re aandacht voor de huisvesting van mensen met een laag inkomen, jon geren en senioren. Daaronder valt ook een integrale aanpak van wonen, zorg, welzijn en dienstverlening. Er wordt gekeken naar de behoefte van de woonconsumenten en de ontwik kelingen van de woningmarkt. Doel is de totale woonopgave voor Tholen inzichtelijk te maken. Tegemoetko mend aan de wensen van de verschil lende groepen (toekomstige) inwo ners en rekening houdend met de wens om de rust en ruimte van Tho len te behouden. VVD ABT en D66 zijn voor een flinke groei van het inwonertal. De SGP is terughoudender. CDA wil geen percentages vastleggen voor de koop- en de huursector. PvdA hamert op sociale woningbouw. CU wil er voorlopig geen extra beleidsmede werker voor aantrekken. Volgens J. van de Donker (D66) moet de gemeente niet te veel vast leggen. Zaak is om goed aan te slui ten op de behoefte. Hij pleitte voor mogelijkheden voor starters en oude ren met kleinere kavels. Verder wilde hij voorkomen van de kleine woon kernen 'vol lopen met mensen van buitenaf, zodat de eigen bewoners buiten de boot vallen.' Er mag vol gens hem meer gebouwd worden dan voor de natuurlijke groei. „Die groei is hard nodig. Zeeland is aan trekkelijk voor senioren. Maak daar gebruik van." Ook G.J. Hoek (VVD) pleitte voor meer groei en flexibele nieuwbouw plannen. In dat laatste kon ook J.P. Bout (CDA) en J.J.P.A. Boulogne (ABT) zich vinden. Boulogne vond dat er niet te ver vooruit gepland moest worden. Om de twee of drie jaar zouden de bestemmingsplannen aangepast dienen te worden. Hij stel de dat er geen ruimte meer is voor appartementen en sprak van een overproductie voor deze vorm van bouwen. Of er een extra ambtenaar voor aangetrokken moet worden, valt volgens ABT nog te bezien. Eerst zal de woonvisie opgesteld moeten worden. Ook kan er volgens hem gekeken worden naar samen werking met andere gemeenten.' Volgens J. Oudesluijs zullen de plannen flexibel worden omdat er van de wensen van de bewoners wordt uitgegaan. Hij wilde wel we ten of het percentage tussen koop woningen en huurhuizen vastligt. Verder vroeg hij zich af of hel nodig is om er een extra functionaris voor aan te trekken. Volgens hem zijn nu verschillende ambtenaren op deel terreinen bezig. Die zouden dan ge bundeld kunnen worden waardoor een arbeidsplaats 'teruggewonnen' kan worden. Bout wilde de percentages niet vast leggen om 'starheid' te voorkomen, maar volgens M.A.J. van der Linde (PvdA) gaat dat ten koste van de so ciale woningbouw. „Dan verlies je op dat punt. We moeten niet alleen grond voor dure woningen verpat sen." Ook Van den Donker zei het op te willen nemen voor de zwakke re groepen. „Hel percentage is dwin gend, maar we moeten kwetsbare groepen niet onder laten sneeuwen door de commerciële markt." W. Mol (CU) pleitte voor het soepel hanteren van de bouwplannen. Hij zei huurwoningen ook te beschou wen als starterswoningen. Hij becij ferde dat er jaarlijks 160 woningen voor de hele gemeente gebouwd kunnen worden. Mol vond het aan stellen van een beleidsmedewerker overbodig. Hij pleitte er ook voor meer woningcorporaties uit te nodi gen dan alleen Castria Wonen. „Die kunnen wellicht sneller bouwen. Kijk eens naar de Vijlhoek in Tholen hoe lang dat duurt." P.W.J. Hoek (SGP) vond dat er niet getornd moet worden aan Bestem ming Tholen. Volgens hem zijn er ook grenzen aan de groei. De nieuw bouwplannen in Sint-Annaland en Sint-Philipsland overstijgen volgens hem de spankracht van beide dor pen. „Er wordt te veel gebouwd. Er staan huizen leeg." Wethouder K.A. Heijboer zei dat de woonvisie bepalend zal worden voor het invullen van de bestemmings plannen. Hij kreeg de indruk dat de raadsleden de bestemmingsplannen al in zaten te vullen terwijl de woon visie nog niet is vastgesteld. Volgens hem krijgen alle aangedragen punten de aandacht bij het samenstellen van het toekomstig beleid. Mol wilde welen of het college er extra personeel voor wilde aantrek ken. Maar burgemeester W. Nuis ketste de bal terug. „Dat is een uit spraak die de raad moet doen." SGP-cr Hoek wilde nu van Mol we ten of zijn fractie er menskracht voor wilde aanstellen. Dat is vol gens Mol afhankelijk van de resulta ten van de verdere invulling van de woonvisie. Van den Donker diende twee mondelinge amendementen in voor de tekst in de startnotitie. Hij wilde extra aandacht voor starters En bij het in kaart brengen van de woningbehoefte uitgaan van het 'maximaal haalbare' en niet wat er in de toekomst aan woningvoorraad noodzakelijk is. Hij kreeg er vol doende steun voor. S. zou volgens de verklaring van de politie op 26 mei vorig jaar het verkeer in gevaar hebben gebracht op de kruising Kreekweg/Hikse weg in Oud-Vossemeer toen hij af had geremd voor een bestelauto. Een botsing was het gevolg. Maar S. die op weg was in de rich ting van Nieuw-Vossemeer, be streed de visie van de politie op het ongeval. „Ik zag de bestelauto uit de richting van Oud-Vosse meer komen en zag dat hij door zou rijden. Ik probeerde een onge luk te voorkomen en remde. Ik weet hoe bestuurders kunnen re ageren. Ik ben 25 jaar interna tionaal chauffeur geweest en heb al die jaren schadevrij gereden. Het gebeurt vaak dat we ongeluk ken vermijden maar dat merkt nie mand. De jongen komt naar de weg gereden en moest op de rem. Hij schrok en kon nog stoppen op de haaientanden. De jongen ont kende ten stelligste dat hij door had willen rijden, daarom heb ik de politie gebeld. Er was 2500 eu ro schade." Uit de tekening die de politie bij justitie inleverde over het onge val, staat S. met de voorkant van zijn auto tegen de bestelbus aan. Volgens S. had hij de bestelbus ook in de flank kunnen raken. De tekening klopte volgens hem niet. S. benadrukte dat de jongeman van 22 jaar in het busje van een koeriersdienst met iets 'anders be zig was' dan te letten op het ver keer. „Doordat ik remde gebeurde er iets waardoor hij het merkte." Officier van justitie N.E.M. de Coninck zei dat de situatie moei lijk was in te schatten. Ze ging uit van het proces verbaal en consta teerde dat S. zijn wagen niet onder controle had gehad. Rechter M.J.M. Klarenbeek zag dal de ver klaring niet ondertekend was. De officier vond dat er wettelijk over tuigend bewezen was dat S. een fout had gemaakt. „Niet opzette lijk. alleen een inschattingsfout. Het is relatief goed afgelopen. En ik leg dan ook een milde straf op van 217 euro." S. wist niet precies wat hij er op moest zeggen. „De politieagent was vooringenomen. Hij had het mis. Ik heb gebeld omdat de jon geman er op stond. Ik was achter af te goeder trouw. Het gaat mij niet om het bedrag, wel om de veroordeling." Volgens de rechter had S. vol doende duidelijk gemaakt dat hij een ongeval zag aankomen en daarom af heeft geremd. „U bent naar de rechtzaak gekomen om het uit te leggen. In de rijksverkeers wet hebben we het over grove schuld. Dat is hier niet het geval. Dat wat u ten laste is gelegd is niet erg doordacht. Ik pleit u vrij." De 18-jarige W.G. uit Scherpenisse hoeft niet bang te zijn dat ze nog een dwangbevel ontvangt voor het niet betalen van een aantal bekeu ringen. Vrijdag vertelde ze de kan tonrechter dat ze de boetes nooit ontvangen had. Een brief die haar oma voor haar schreef bleek een nuttig instrument. G. zei zich te willen verzetten tegen het feit dat het dwangbevel aan haar gericht was. Dat was verstuurd naar aanleiding van onbetaalde verkeers boetes naar een adres aan de Lange- weg in Sint-Philipsland waar zij eerder had gewoond. Maar haar ex- vriend had alles onderschept en er zijn handtekening op gezet, zo ver klaarde ze. „Ik heb zelf de boetes nooit gezien. Ik heb zelf niet eens een rijbewijs. En hij zit nu vast in de koepel in Breda." Sindsdien heeft ze geen contact meer met de man die ondertussen verhuisd is naar de gevangenis van Leeuwarden, zo bleek uit het dos sier. G. verklaarde dat zij bij hem was weggegaan. Ze was bij haar oma gaan wonen. Die had een brief aan de rechter en de officier van justitie geschreven waarin ze verklaarde dat haar kleindochter inderdaad niet op het bewuste adres (waar de boetes op de deurmat vielen) woonde, maar bij haar. Rechter M.J.M. Klarenbeek noem de de brief nuttig. „Het bevestigt de achtergrond van uw verhaal. In dit geval blijkt dus dat geen van de poststukken u bereikt heeft en dat het dwangbevel vernietigd kan wor den. In Leeuwarden moet de officier van justitie maar bepalen wat er met uw ex moet gebeuren." Hoewel iemand die zijn huis ver koopt daar zoveel mogelijk voor hoopt te vangen, zou diezelfde per soon willen dat de waarde voor de belasting juist zo laag mogelijk is. Want op die waarde wordt niet al leen de aanslag gebaseerd voor de gemeentelijke onroerende-zaakbe- lasting (ozb), maar ook de omslag gebouwd van het waterschap én het eigenwoningforfait voor de inkom stenbelasting. Op grond van de wet waardering onroerende zaken (woz) wordt bepaald wat de eige naar voor zijn pand zou krijgen als hij het zou verkopen (de waarde in het economisch verkeer). Eerst ge beurde dat om de vier jaar, nu om de twee jaar. Voor de belasting wordt per 1 januari 2005 de woz- waarde gehanteerd van twee jaar eerder. Het is een gegeven dat de huizen prijzen in de periode 1999-2003 flink zijn gestegen. Landelijk is dat gemiddeld vijftig procent. Voor de regio Bergen op Zoom, waaronder Tholen wordt gerekend, geeft de Ned. vereniging van makelaardijen een stijgingspercentage van 46 bij de transactieprijzen. Voor de waardebepaling is niet ie der pand afzonderlijk getaxeerd. Er is gekeken naar drie vergelijkbare woningen die de laatste paar jaar van eigenaar zijn gewisseld. Crite ria zijn het bouwjaar, de inhoud, oppervlakte van het perceel, in houd van een eventuele aanbouw en of het een (half)vrijstaande. een tussen- of een hoekwoning is. Van invloed op de waarde kan ook de omgeving zijn, de onderhoudstoe- stand of een wijziging van de be stemming. De taxatierapporten zijn voor het eerst op de website van de gemeente te bekijken en dat heeft geleid tot een flinke toename van het aantal bezoekers. Uit informa tie blijkt de redactie dat er oudere panden zijn in Sint-Maartensdijk. Tholen en Sint-Annaland die tus sen de 90 en 100 procent hoger zijn getaxeerd, en huurwoningen in Oud-Vossemeer die ruim de helft meer waard zijn geworden. De nieuwe woz-waarde geldt voor de ozb en de waterschapsbelasting in 2005 en 2006, maar moet pas vol gend jaar gebruikt worden op het aangiftebiljet voor de inkomsten belasting. De gevolgen voor de ozb kunnen meevallen. In laatstgenoemd geval bleven ze beperkt tot een paar eu ro meer. Dat komt doordat de ge meenteraad het tarief heeft aange past. Ze heeft besloten dat deze belasting in 2005 vijf procent méér moet opbrengen dan vorig jaar. Via de grondslag (2268 euro waarde) en het aantal eenheden kan bepaald worden hoe hoog het tarief moet zijn om de geraamde opbrengst (iets meer dan drie mil joen euro) te halen. Dat tarief ligt in Tholen dit jaar ruim 34% lager dan in 2004. De eigenaar/bewoner van een huis betaalt 3,48 euro per 2268 euro waarde aan ozb, terwijl dat vorig jaar 5,31 euro was (voor een huurder zijn de bedragen res pectievelijk 1,55 euro en 2,36 eu ro). Ondanks dat komt het voor dat de aanslag voor een woning in het buitengebied nu 200 euro ho ger uitvalt en voor een boerderij 300 euro. Binnen zes weken na dagtekening van de gecombineerde ozb-aan- slag/woz-beschikking kunnen mensen bezwaar maken bij de ge meente. Wanneer er besloten wordt de woz-waarde te verlagen, wordt daarbij een bepaalde wette lijke marge gehanteerd. Als een pand een woz-waarde heeft onder de twee ton, dan moet aangetoond worden dat die waarde minimaal 5% te hoog is vastgesteld. Bij een waarde tussen de twee en de vijf ton geldt 4% met een minimum van 10.000 euro; bij een waarde tussen vijf ton en een miljoen 3% (minimum 20.000 euro); en bij een waarde boven het miljoen is dat 2% (minimum 30.000 euro).

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 11