Opknappen motor
wordt dure hobby
Vrijspraak Poortvlietse voor ongeval
Raad wil soepelheid in nieuwbouwplannen
Chauffeur probeert
ongeval te vermijden
In één week vijftig
bezwaren tegen
waardestijging huis
Verdachten vinden boetes
motor en auto te hoog
mm lis
Te veel woningbouw in Sint-Annaland en Sint-Philipsland
Botsing Kreekweg/Hikseweg
Bevel van tafel
dankzij oma
Donderdag 24 maart 2005
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
Onverzekerdtweedehands en in onderdelen
Een tweedehands motor die niet verzekerd is, komt de
47-jarige C.S. uit Tholen op een geldboete van 346 euro
te staan. De kantonrechter was vrijdagmiddag onverbid
delijk in zijn oordeel. Ook de 23-jarige A. uit Oud-Vos-
semeer moet in de buidel tasten, maar hoefde minder te
betalen. En 41-jarige A. uit Sint-Annaland kreeg een
voorwaardelijke straf.
Weer verkocht
Voorwaardelijk
Rechter legt boetes van 288 euro op
Lesje geleerd
Verpatsen
Amendementen
Het ging hem niet om het geld. De boete van 217 euro
zou hij wel kunnen betalen. Het ging meer om de veroor
deling die daaruit zou blijken, terwijl hij juist een onge
luk wilde vermijden. De 56-jarige internationaal vracht
wagenchauffeur P.J.J. S. uit Stavenisse kreeg vrij
dagmiddag van de kantonrechter gelijk.
Grove schuld
Woningprijs gemiddeld bijna helft hoger
In de eerste week nadat de aanslag onroerende-zaakbe-
lasting op de mat viel, hebben vijftig inwoners bij de ge
meente een bezwaarschrift ingediend. Niet zozeer tegen
de hoogte van de aanslag, als wel tegen de getaxeerde
waarde (woz-waarde). Die is aangepast naar de situatie
per 1 januari 2003 en dat heeft in gevallen geleid tot een
waardestijging van 90 tot 100 procent.
Taxatierapport
De motor van S. was een tweede
hands exemplaar. S. had hem ge
kocht toen hij in oktober 2003 pro
blemen kreeg met de motor die hij
al in zijn bezit had. „In september
van dat jaar was ik bezig om een ei
gen fitnesscentrum op te starten. Ik
ben gewoon vergeten de motor over
te schrijven. Ik had hele andere din
gen aan mijn hoofd."
Rechter M.J.M. Klarenbeek vond
echter dat S. toch had moeten zor
gen dat de motorfiets verzekerd
werd. S. was het echt door het
hoofd geschoten, zei hij. „Voor de
andere motor liet ik alles automa
tisch overschrijven."
Volgend de rechter was het een klei
ne moeite geweest om de verzeke
ring te bellen. „Als u schade had ge
reden dan was u niet verzekerd
geweest." S. gaf de rechter daarin
gelijk, maar vond als 'plichtsge
trouw burger' dat er wel erg zwaar
door justitie aan wordt getild.
Officier van justitie N.E.M. de Co-
ninck zei wel aan te willen nemen
dat er geen opzet in het spel was en
dat S. het gewoon vergeten was,
maar wees net als de rechter op de
problemen die zouden zijn ontstaan
als er een ongeval mee was ge
beurd. Het slachtoffer zou dan niets
worden uitgekeerd. Ze eiste 346 eu
ro boete.
S. betreurde dat. „Er zijn zoveel
mensen die hun verzekering niet
eens betalen. Ik heb gewoon altijd
betaald en niets vermoedend een an
dere motor gekocht. Kan de verze
kering dan geen waarschuwing stu
ren?"
Volgens de rechter gebeurt dat wel.
Maar S. zou nooit iets ontvangen
hebben. „Echt niet, ik ben er niet op
geattendeerd. Ik vind het onzinnig
dat ik nu dubbel moet betalen."
Maar Klarenbeek vond dat S. wel
wat te verwijten was. „U had er zelf
aan moeten denken. Ik hoor dit zo
vaak. Het is echter niet te controle
ren. Het is uw verantwoordelijkheid
om het wel of niet te betalen."
S. probeerde de rechter nog te ver
murwen door zijn papieren te laten
zien waarop staat dat hij zijn pre
mies voor zijn (oude) motor keurig
op tijd betaalde, maar de rechter
nam dat niet mee in zijn vonnis: een
geldboete van 346 euro.
Ook de 23-jarige J.A. uit Oud-Vos-
semeer moest voor de rechter ver
schijnen omdat hij zijn motor niet
had verzekerd. Hij had bezwaar
aangetekend tegen de boete die hem
was opgelegd. En verklaarde dat hij
niet bewust was van de wet. Hij had
als antwoord gekregen dat hij 'maar
een foldertje over het onderwerp op
het postkantoor had moeten halen.'
De rechter lichtte toe dat hetzelfde
geldt voor auto's die ook verzekerd
moeten zijn. Volgens A. hoeft dat
niet als ze niet de weg opgaan. Maar
de rechter bestreed dat. „Alle men
sen die zeggen het niet te weten,
zeggen dat."
Voor de verdachte zou de verzeke
ring duurder zijn dan de motor die
hij had gekocht. Maar volgens Kla
renbeek zijn er mensen die niet eer
lijk zijn en de verzekering niet wil
len betalen. „Er zijn nadere regels
voor. Als het kenteken niet ge
schorst wordt dan komen er altijd
mensen met foto's zoals u maar ik
weet niet wanneer die foto's zijn ge
maakt."
A. vond de boete van 288 euro veel
te hoog voor een motor die hij voor
100 euro had aangeschaft. Hij ver
klaarde dat hij geen geld had om de
bekeuring te betalen en dat hij wel
een jaar aan de motor bezig zou zijn
om hen op te knappen. „Ik heb hem
weer verkocht."
De rechter vroeg A. hoe de maat
schappij dit nu moest regelen om te
voorkomen dat motoren en auto's
onverzekerd zijn. Volgens A. zou
den de verzekeringsmaatschappijen
er maar een folder bij moeten leve
ren. De rechter noemde dat stand
punt niet houdbaar, maar erkende
wel dat er hoge boetes op staan.
De officier vond dat A. beter had
moeten kijken of de motor verze
kerd was. „Motor rijden is een grote
verantwoordelijkheid. Als je schade
rijdt, berokken je niet alleen schade
bij het slachtoffer, maar ook bij je
zelf. Er zijn richtlijnen voor derge
lijke overtredingen. Er staat 346 eu
ro voor, maar voor mij mag het naar
288 euro.
A. vond de straf veel te hoog. Hij
erkende dat hij beter had moeten
nadenken, maar zei dat hij de be
keuring niet kon betalen. Dat was
ook de reden waarom hij bezwaar
had gemaakt. Hij lichtte toe dat hij
maar een klein baantje heeft en als
afgestudeerde HTS-er bouwkunde
hard op zoek is naar werk.
De rechter nam dat mee in zijn uit
spraak. Hij achtte bewezen dat de
motor niet verzekerd was. En dat de
motor uit elkaar lag, maar vond wel
dat A. de geldboete van 288 euro
kan betalen. „Als het nu niet kan,
dan kan het later wel als u werk
heeft gevonden."
Een soortgelijk geval deed zich
voor bij de 41-jarige M.J. A. uit
Sint-Annaland. Hij had een oldti
mer in onderdelen in de garage lig
gen en het kenteken net geschorst
waardoor het mobiel op 7 januari
vorig jaar onverzekerd was. A. liet
foto's zien om aan te tonen dat de
wagen in zo'n toestand nooit de
weg op zou kunnen, maar de rechter
kon uit de afbeeldingen niet opma
ken of het de auto was die in de
zaak bedoeld werd. Volgens A. is
de rijksdienst van rijverkeer ver
plicht om te controleren als er een
schorsing is aangevraagd. Hij had
van de politie echter een verklaring
dat de auto in de staat zoals hij werd
aangetroffen onmogelijk op de weg
kan rijden.
Volgens A. is de auto al sinds 1991
van de weg af. De sleutelaar wees er
op dat het om een hobby gaat. Maar
de rechter bleef erbij dat hij het ken
teken had kunnen schorsen. A. vond
de boete te hoog. „De auto staat ook
nog eens op eigen grond, niet op de
openbare weg. En ik heb al een
boete voor de APK-keuring gekre
gen."
De officier merkte op dat het kente
ken inmiddels wel is geschorst,
maar ze ontkende dat de rijksdienst
dat moet controleren. „Het is niet te
controleren of ze wel of niet rijden"
Ook hier wees ze weer op de moge
lijke gevolgen bij een ongeval. Ze
vond A. wel strafbaar. Er staat een
boete voor van 385 euro. Maar de
officier eiste dat niet. Wel kreeg A.
een voorwaardelijke straf. Dat bete
kent dat A. de geldboete niet hoeft
te betalen, maar wel een proeftijd
krijgt. De rechter nam dat over. En
stelde dat er een proeftijd van twee
jaar wordt afgesproken.
De verdachte was vrijdag jarig toen hij voor de kantonrechter in Tholen
verscheen. Hij werd 28 jaar maar kreeg geen korting op de boete van
288 euro voor een onverzekerde motorfiets. De verdachte N.J. G. uit
Sint-Philipsland had de motor voor zijn zus gekocht en was vergeten
het kenteken te schorsen. De motor lag als een 'reparatieobject' in de
schuur, zo lichtte hij toe. Samen met een vriend zou hij hem opknappen.
G. wist wel dat auto's uit de verze
kering konden worden gehaald,
maar zei er niet van op de hoogte te
zijn dat dit ook voor motoren geldt.
Zelf heeft hij niet eens een motor
rijbewijs, zei hij, maar hij erkende
wel dat hij de verzekering had stop
moeten zetten.
Officier van justitie N.E.M. de Co-
ninck wees er op dat de rijksdienst
voor het wegverkeer dat niet na kan
gaan. En als er mee gereden zou
worden er problemen ontstaan als
er ongelukken gebeuren. Ze eiste
een boete van 385 euro of zeven
dag cel.
De rechter zei geen korting te kun
nen geven. G. kon er niks op zeg
gen, zei hij. Rechter M.J.M. Klaren
beek vond het bewezen dat de motor
niet verzekerd was. Hij veroordeel
de G. tot een geldstraf van 288 euro.
Datzelfde bedrag werd ook de 39-
jarige C.H.L.M. C. uit Sint-Anna
land opgelegd voor een soortgelijke
overtreding. Ook hier lag de motor
'uit elkaar'.'De verdachte vertelde
dat haar man de motor op zou
knappen. „We zijn vergeten de mo
tor uit de verzekering te gooien. Wc
hebben de motor met een karretje
opgehaald."
C. verklaarde er niet bij stil te heb
ben gestaan en vond de boete erg
hoog. Ze had een bezwaarschrift in
gediend en erkent dat ze een fout
had gemaakt.
Volgens de officier van justitie is
niet te controleren of er niet met
motor wordt gereden. Ze eiste 385
euro boete. Daar schrok ze van
want het was hoger dan de boete
van 320 euro die haar eerst was op
gelegd.
Haar man die op de tribune zat
vroeg om enige coulance. „We zijn
tenslotte ook geen handelaren."
De rechter achtte bewezen dat de
motor onverzekerd was en legde
een geldboete van 288 euro op.
„Dat is nog fors."
Bij verstek werd voor het niet ver
zekerd zijn van een personenauto
de 26-jarige B.E. de J. uit Sint-
Maartensdijk veroordeeld tot een
boete van 350 euro. Ook de 32-ja-
rige D. G uit Sint-Philipsland
moest een boete betalen voor het
onverzekerd hebben van een voer
tuig: 346 euro. Dezelfde straf werd
de 22-jarige P. van D. uit Sint-An
naland opgelegd.
Ook werd een gedetineerde veroor
deeld tot een geldboete van 328 eu
ro De 41-jarige A.A.A. S. zit vast
in De Geerhorst in Zuid-Limburg
en bleek een auto te hebben be
stuurd die niet verzekerd was.
Het ongeval vond plaats op de rotonde bij de Paasdijkweg/Engelaarsdijk/Zwartweg en Bram Groenewegenweg in Poortvliet.
De 32-jarige E.P. A. uit Poortvliet is vrijdagmiddag door de kanton
rechter in Tholen vrijgesproken van schuld aan een verkeersongeval
op de rotonde Kngelaarsdijk/ Paasdijkweg/Bram Groenewegenweg/
Zwarteweg bij Poortvliet op een maandagochtend in maart vorig jaar.
A. zou geen voorrang hebben verleend, maar de rechter kon niet uit
maken wie van de beide betrokken bestuurders eerder op de rotonde
reed.
A. reed op de Paasdijkweg en zag
terwijl ze de rotonde naderde 'links
in de verte' vanaf de Engelaarsdijk
een auto naderen, zo vertelde ze.
„Die was nog ver verwijderd. Ik zat
in de bocht van de rotonde en werd
in de zijkant gepakt. Het is een wel-
les-nietesspelletje geworden over
wie er eerder op de rotonde reed. Ik
zat zelf in de kreukels en had mijn
dochtertje van een jaar bij me. Ik
was zo geschrokken dat het me toen
verder niet interesseerde. Had ik
geweten dat ik hier moest verschij
nen omdat ik een fout had gemaakt,
dan had ik er wel werk van ge
maakt. Ik heb zes weken plat op de
bank gelegen. Mijn linkerheup was
gekneusd, maar ik ben nu volledig
genezen."
De andere bestuurster P. kwam van
de Engelaarsdijk en wilde over de
rotonde via de Zwarteweg richting
Sint-Philipsland om naar haar werk
in Oude Tonge te gaan. Zij verklaar
de dat ze bij de rotonde de auto van
A. van rechts zag komen en dacht
dat deze wel zou stoppen. Ze ver
klaarde dat A. niet had gekeken of
zij de rotonde op reed. Vervolgens
was zij in botsing gekomen op de
rotonde. A. raakte bekneld en moest
door het ambulancepersoneel wor
den bevrijd en is naar het ziekenhuis
in Bergen op Zoom gebracht.
Volgens A. had P. op de rotonde
met 60 kilometer per uur gereden.
„Dat staat ook in de verzekcrings-
papieren. Het is ook geen echte
rotonde. Je kan daar harder over
heen rijden. Ik stond voor de roton
de. Als die niet vrij was geweest,
was ik er niet opgereden. Mijn auto
stond in de tweede versnelling. Het
was te laat dat ik ze zag. Zij heeft
een snelheidsfout gemaakt. Wie
rijdt er nou zestig kilometer op een
rotonde? Ik reed twintig kilometer,
zij zestig. Dat vind ik snel."
Rechter M.J.M. Klarenbeek vroeg
verdachte of ze een afschrift had
van de verzekeringspapieren waarin
P heeft verklaard dat ze zestig zou
hebben gereden. Die had ze niet
meegenomen. Volgens de rechter is
het zaak dat automobilisten hun
snelheid aanpassen als ze een roton
de naderen. De rotondes van het
waterschap hebben echter een wat
ruimere uitvoering dan de grote ro
tondes die de provincie heeft aange
legd.
Officier van justitie N.E.M. de Co-
ninck stelde dat A. de rotonde op
was gereden terwijl P. al op de ro
tonde aanwezig was. „Anders was
het niet mogelijk geweest dat zij u
raakte. Ik acht het wettig en overtui
gend bewezen dat u geen voorrang
heeft verleend en een inschattings
fout heeft gemaakt. U heeft uw lesje
wel geleerd, maar we eisen toch 217
euro geldboete. Of vier dagen hech
tenis."
A. zei het er niet mee eens te zijn.
„Ik zou nooit de rotonde oprijden
als er al iemand oprijdt. Zij heeft de
rotonde rechtdoor gepakt. Ik zat in
de bocht."
De rechter kon uit het proces ver
baal en de verklaringen van beide
bestuurders niet opmaken wie er
eerder op de kruising was gearri
veerd „Dat zou anders gelegen heb
ben als u de andere bestuurder in de
flank had gereden. Het is dus de
vraag wie er eerder op de rotonde
heeft gereden. U wordt vrijgespro
ken."
Nieuwbouw in Stadslicht. Volgens J. van den Donker (D66) kan Tholen-stad met minder woningen toe.
In bestemmingsplannen voor nieuwbouw moet meer ruime komen voor
starters en ouderen met kleinere kavels. Groei van de woonkernen is nodig
om de leefbaarheid in stand te houden, maar in Sint-Annaland en Sint-
Philipsland wordt te veel gebouwd. Nieuwbouwplannen dienen soepel te
gehanteerd te worden. En appartementen zijn er al genoeg op Tholen.
Dat waren enkele kanttekeningen en
voorzetjes van de fracties op het toe
komstig woonbeleid voor Tholen.
De raad heeft in bestemming Tholen
al vastgelegd in welke woonkernen
de groei moet plaatsvinden, maar
dat moet nog vastgelegd worden in
concreet beleid. Een zogeheten
woonvisic. De raad zette donderdag
avond de eerste stappen in die rich
ting.
Het behoud van de woonkwaliteit is
van belang, waarnodig dient die te
worden verbeterd. Om te voorzien
in de woningbehoefte moet de be
staande woningvoorraad op peil
worden gehouden en nieuwbouw
worden gepleegd. Het woningaan
bod dient gevarieerd, evenwichtig
en toekomstgericht te zijn. En er zal
een goede verdeling moeten zijn tus
sen goedkope en dure huizen. De
openbare ruimte dient aantrekkelijk
ingericht te zijn. Verkeersveilig en
met voldoende spel mogelijkheden
voor de jeugd. Inwoners moeten
zich ook sociaal veilig voelen. Er
wordt op de woningmarkt gestreefd
naar 70 procent koopwoningen en
30 procent huurhuizen. In nieuw-
bouwlannen geldt een percentage
van 75 procent in het hoger segment
en 25 procent in het lagere segment.
De provincie heeft al zo'n woon vi
sie opgesteld. Daaruit blijkt dat voor
onze gemeente 55 procent van de
woningbouw is bestemd voor Tho
len als dragende kern. In de overige
woonkernen mag 45 procent worden
gebouwd. Verder is vastgesteld dat
vijftig procent van de woningpro
ductie binnen de bebouwde kom
dient plaats te vinden. Dat is nodig
om zuinig om te gaan met de ruimte.
De behoefte aan zorgwoningen zal
toenemen. Tot 2010 zullen er 310
voor zorg bestemde woningen ge
bouwd kunnen worden op Tholen en
Sint-Philipsland.
Tholen-stad mag dus extra groeien,
in de andere woonkernen kunnen
woningen worden gebouwd voor de
natuurlijke groei. Voor Sint-Anna
land, Sint-Maartensdijk en Sint-Phi
lipsland zijn extra mogelijkheden.
Een van de doelstellingen voor de
volkshuisvesting is ook de bijzonde
re aandacht voor de huisvesting van
mensen met een laag inkomen, jon
geren en senioren. Daaronder valt
ook een integrale aanpak van wonen,
zorg, welzijn en dienstverlening. Er
wordt gekeken naar de behoefte van
de woonconsumenten en de ontwik
kelingen van de woningmarkt. Doel
is de totale woonopgave voor Tholen
inzichtelijk te maken. Tegemoetko
mend aan de wensen van de verschil
lende groepen (toekomstige) inwo
ners en rekening houdend met de
wens om de rust en ruimte van Tho
len te behouden.
VVD ABT en D66 zijn voor een
flinke groei van het inwonertal. De
SGP is terughoudender. CDA wil
geen percentages vastleggen voor de
koop- en de huursector. PvdA hamert
op sociale woningbouw. CU wil er
voorlopig geen extra beleidsmede
werker voor aantrekken.
Volgens J. van de Donker (D66)
moet de gemeente niet te veel vast
leggen. Zaak is om goed aan te slui
ten op de behoefte. Hij pleitte voor
mogelijkheden voor starters en oude
ren met kleinere kavels. Verder wilde
hij voorkomen van de kleine woon
kernen 'vol lopen met mensen van
buitenaf, zodat de eigen bewoners
buiten de boot vallen.' Er mag vol
gens hem meer gebouwd worden
dan voor de natuurlijke groei. „Die
groei is hard nodig. Zeeland is aan
trekkelijk voor senioren. Maak daar
gebruik van."
Ook G.J. Hoek (VVD) pleitte voor
meer groei en flexibele nieuwbouw
plannen. In dat laatste kon ook J.P.
Bout (CDA) en J.J.P.A. Boulogne
(ABT) zich vinden. Boulogne vond
dat er niet te ver vooruit gepland
moest worden. Om de twee of drie
jaar zouden de bestemmingsplannen
aangepast dienen te worden. Hij stel
de dat er geen ruimte meer is voor
appartementen en sprak van een
overproductie voor deze vorm van
bouwen. Of er een extra ambtenaar
voor aangetrokken moet worden,
valt volgens ABT nog te bezien.
Eerst zal de woonvisie opgesteld
moeten worden. Ook kan er volgens
hem gekeken worden naar samen
werking met andere gemeenten.'
Volgens J. Oudesluijs zullen de
plannen flexibel worden omdat er
van de wensen van de bewoners
wordt uitgegaan. Hij wilde wel we
ten of het percentage tussen koop
woningen en huurhuizen vastligt.
Verder vroeg hij zich af of hel nodig
is om er een extra functionaris voor
aan te trekken. Volgens hem zijn nu
verschillende ambtenaren op deel
terreinen bezig. Die zouden dan ge
bundeld kunnen worden waardoor
een arbeidsplaats 'teruggewonnen'
kan worden.
Bout wilde de percentages niet vast
leggen om 'starheid' te voorkomen,
maar volgens M.A.J. van der Linde
(PvdA) gaat dat ten koste van de so
ciale woningbouw. „Dan verlies je
op dat punt. We moeten niet alleen
grond voor dure woningen verpat
sen." Ook Van den Donker zei het
op te willen nemen voor de zwakke
re groepen. „Hel percentage is dwin
gend, maar we moeten kwetsbare
groepen niet onder laten sneeuwen
door de commerciële markt."
W. Mol (CU) pleitte voor het soepel
hanteren van de bouwplannen. Hij
zei huurwoningen ook te beschou
wen als starterswoningen. Hij becij
ferde dat er jaarlijks 160 woningen
voor de hele gemeente gebouwd
kunnen worden. Mol vond het aan
stellen van een beleidsmedewerker
overbodig. Hij pleitte er ook voor
meer woningcorporaties uit te nodi
gen dan alleen Castria Wonen. „Die
kunnen wellicht sneller bouwen.
Kijk eens naar de Vijlhoek in Tholen
hoe lang dat duurt."
P.W.J. Hoek (SGP) vond dat er niet
getornd moet worden aan Bestem
ming Tholen. Volgens hem zijn er
ook grenzen aan de groei. De nieuw
bouwplannen in Sint-Annaland en
Sint-Philipsland overstijgen volgens
hem de spankracht van beide dor
pen. „Er wordt te veel gebouwd. Er
staan huizen leeg."
Wethouder K.A. Heijboer zei dat de
woonvisie bepalend zal worden voor
het invullen van de bestemmings
plannen. Hij kreeg de indruk dat de
raadsleden de bestemmingsplannen
al in zaten te vullen terwijl de woon
visie nog niet is vastgesteld. Volgens
hem krijgen alle aangedragen punten
de aandacht bij het samenstellen van
het toekomstig beleid.
Mol wilde welen of het college er
extra personeel voor wilde aantrek
ken. Maar burgemeester W. Nuis
ketste de bal terug. „Dat is een uit
spraak die de raad moet doen."
SGP-cr Hoek wilde nu van Mol we
ten of zijn fractie er menskracht
voor wilde aanstellen. Dat is vol
gens Mol afhankelijk van de resulta
ten van de verdere invulling van de
woonvisie. Van den Donker diende
twee mondelinge amendementen in
voor de tekst in de startnotitie. Hij
wilde extra aandacht voor starters
En bij het in kaart brengen van de
woningbehoefte uitgaan van het
'maximaal haalbare' en niet wat er
in de toekomst aan woningvoorraad
noodzakelijk is. Hij kreeg er vol
doende steun voor.
S. zou volgens de verklaring van
de politie op 26 mei vorig jaar het
verkeer in gevaar hebben gebracht
op de kruising Kreekweg/Hikse
weg in Oud-Vossemeer toen hij af
had geremd voor een bestelauto.
Een botsing was het gevolg.
Maar S. die op weg was in de rich
ting van Nieuw-Vossemeer, be
streed de visie van de politie op
het ongeval. „Ik zag de bestelauto
uit de richting van Oud-Vosse
meer komen en zag dat hij door
zou rijden. Ik probeerde een onge
luk te voorkomen en remde. Ik
weet hoe bestuurders kunnen re
ageren. Ik ben 25 jaar interna
tionaal chauffeur geweest en heb
al die jaren schadevrij gereden.
Het gebeurt vaak dat we ongeluk
ken vermijden maar dat merkt nie
mand. De jongen komt naar de
weg gereden en moest op de rem.
Hij schrok en kon nog stoppen op
de haaientanden. De jongen ont
kende ten stelligste dat hij door
had willen rijden, daarom heb ik
de politie gebeld. Er was 2500 eu
ro schade."
Uit de tekening die de politie bij
justitie inleverde over het onge
val, staat S. met de voorkant van
zijn auto tegen de bestelbus aan.
Volgens S. had hij de bestelbus
ook in de flank kunnen raken. De
tekening klopte volgens hem niet.
S. benadrukte dat de jongeman
van 22 jaar in het busje van een
koeriersdienst met iets 'anders be
zig was' dan te letten op het ver
keer. „Doordat ik remde gebeurde
er iets waardoor hij het merkte."
Officier van justitie N.E.M. de
Coninck zei dat de situatie moei
lijk was in te schatten. Ze ging uit
van het proces verbaal en consta
teerde dat S. zijn wagen niet onder
controle had gehad. Rechter
M.J.M. Klarenbeek zag dal de ver
klaring niet ondertekend was. De
officier vond dat er wettelijk over
tuigend bewezen was dat S. een
fout had gemaakt. „Niet opzette
lijk. alleen een inschattingsfout.
Het is relatief goed afgelopen. En
ik leg dan ook een milde straf op
van 217 euro."
S. wist niet precies wat hij er op
moest zeggen. „De politieagent
was vooringenomen. Hij had het
mis. Ik heb gebeld omdat de jon
geman er op stond. Ik was achter
af te goeder trouw. Het gaat mij
niet om het bedrag, wel om de
veroordeling."
Volgens de rechter had S. vol
doende duidelijk gemaakt dat hij
een ongeval zag aankomen en
daarom af heeft geremd. „U bent
naar de rechtzaak gekomen om het
uit te leggen. In de rijksverkeers
wet hebben we het over grove
schuld. Dat is hier niet het geval.
Dat wat u ten laste is gelegd is
niet erg doordacht. Ik pleit u vrij."
De 18-jarige W.G. uit Scherpenisse
hoeft niet bang te zijn dat ze nog
een dwangbevel ontvangt voor het
niet betalen van een aantal bekeu
ringen. Vrijdag vertelde ze de kan
tonrechter dat ze de boetes nooit
ontvangen had. Een brief die haar
oma voor haar schreef bleek een
nuttig instrument.
G. zei zich te willen verzetten tegen
het feit dat het dwangbevel aan haar
gericht was. Dat was verstuurd naar
aanleiding van onbetaalde verkeers
boetes naar een adres aan de Lange-
weg in Sint-Philipsland waar zij
eerder had gewoond. Maar haar ex-
vriend had alles onderschept en er
zijn handtekening op gezet, zo ver
klaarde ze. „Ik heb zelf de boetes
nooit gezien. Ik heb zelf niet eens
een rijbewijs. En hij zit nu vast in de
koepel in Breda."
Sindsdien heeft ze geen contact
meer met de man die ondertussen
verhuisd is naar de gevangenis van
Leeuwarden, zo bleek uit het dos
sier. G. verklaarde dat zij bij hem
was weggegaan. Ze was bij haar
oma gaan wonen.
Die had een brief aan de rechter en
de officier van justitie geschreven
waarin ze verklaarde dat haar
kleindochter inderdaad niet op het
bewuste adres (waar de boetes op de
deurmat vielen) woonde, maar bij
haar.
Rechter M.J.M. Klarenbeek noem
de de brief nuttig. „Het bevestigt de
achtergrond van uw verhaal. In dit
geval blijkt dus dat geen van de
poststukken u bereikt heeft en dat
het dwangbevel vernietigd kan wor
den. In Leeuwarden moet de officier
van justitie maar bepalen wat er met
uw ex moet gebeuren."
Hoewel iemand die zijn huis ver
koopt daar zoveel mogelijk voor
hoopt te vangen, zou diezelfde per
soon willen dat de waarde voor de
belasting juist zo laag mogelijk is.
Want op die waarde wordt niet al
leen de aanslag gebaseerd voor de
gemeentelijke onroerende-zaakbe-
lasting (ozb), maar ook de omslag
gebouwd van het waterschap én het
eigenwoningforfait voor de inkom
stenbelasting. Op grond van de wet
waardering onroerende zaken
(woz) wordt bepaald wat de eige
naar voor zijn pand zou krijgen als
hij het zou verkopen (de waarde in
het economisch verkeer). Eerst ge
beurde dat om de vier jaar, nu om
de twee jaar. Voor de belasting
wordt per 1 januari 2005 de woz-
waarde gehanteerd van twee jaar
eerder.
Het is een gegeven dat de huizen
prijzen in de periode 1999-2003
flink zijn gestegen. Landelijk is dat
gemiddeld vijftig procent. Voor de
regio Bergen op Zoom, waaronder
Tholen wordt gerekend, geeft de
Ned. vereniging van makelaardijen
een stijgingspercentage van 46 bij
de transactieprijzen.
Voor de waardebepaling is niet ie
der pand afzonderlijk getaxeerd. Er
is gekeken naar drie vergelijkbare
woningen die de laatste paar jaar
van eigenaar zijn gewisseld. Crite
ria zijn het bouwjaar, de inhoud,
oppervlakte van het perceel, in
houd van een eventuele aanbouw
en of het een (half)vrijstaande. een
tussen- of een hoekwoning is. Van
invloed op de waarde kan ook de
omgeving zijn, de onderhoudstoe-
stand of een wijziging van de be
stemming. De taxatierapporten zijn
voor het eerst op de website van de
gemeente te bekijken en dat heeft
geleid tot een flinke toename van
het aantal bezoekers. Uit informa
tie blijkt de redactie dat er oudere
panden zijn in Sint-Maartensdijk.
Tholen en Sint-Annaland die tus
sen de 90 en 100 procent hoger zijn
getaxeerd, en huurwoningen in
Oud-Vossemeer die ruim de helft
meer waard zijn geworden. De
nieuwe woz-waarde geldt voor de
ozb en de waterschapsbelasting in
2005 en 2006, maar moet pas vol
gend jaar gebruikt worden op het
aangiftebiljet voor de inkomsten
belasting.
De gevolgen voor de ozb kunnen
meevallen. In laatstgenoemd geval
bleven ze beperkt tot een paar eu
ro meer. Dat komt doordat de ge
meenteraad het tarief heeft aange
past. Ze heeft besloten dat deze
belasting in 2005 vijf procent
méér moet opbrengen dan vorig
jaar. Via de grondslag (2268 euro
waarde) en het aantal eenheden
kan bepaald worden hoe hoog het
tarief moet zijn om de geraamde
opbrengst (iets meer dan drie mil
joen euro) te halen. Dat tarief ligt
in Tholen dit jaar ruim 34% lager
dan in 2004. De eigenaar/bewoner
van een huis betaalt 3,48 euro per
2268 euro waarde aan ozb, terwijl
dat vorig jaar 5,31 euro was (voor
een huurder zijn de bedragen res
pectievelijk 1,55 euro en 2,36 eu
ro). Ondanks dat komt het voor
dat de aanslag voor een woning in
het buitengebied nu 200 euro ho
ger uitvalt en voor een boerderij
300 euro.
Binnen zes weken na dagtekening
van de gecombineerde ozb-aan-
slag/woz-beschikking kunnen
mensen bezwaar maken bij de ge
meente. Wanneer er besloten
wordt de woz-waarde te verlagen,
wordt daarbij een bepaalde wette
lijke marge gehanteerd. Als een
pand een woz-waarde heeft onder
de twee ton, dan moet aangetoond
worden dat die waarde minimaal
5% te hoog is vastgesteld. Bij een
waarde tussen de twee en de vijf
ton geldt 4% met een minimum
van 10.000 euro; bij een waarde
tussen vijf ton en een miljoen 3%
(minimum 20.000 euro); en bij
een waarde boven het miljoen is
dat 2% (minimum 30.000 euro).