Twee keer per dag verzorg ik trekpaard Ideaal is om zonder decor en attributen te kunnen optreden Het is zo stil hier, je hoort alleen maar de ganzen buiten Gouden Leeuw moet blijven in Scherpenisse J Media-aandacht Donderdag 24 februari 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Mimespeler/clown Maks Jakops is Martin Hoevenaars uit Scherpenisse Hij kan uren stil staan als een standbeeld, verhalen ver tellen aan kinderen, optreden als een onhandige ober op een feestje of een ander typetje spelen. Zijn naam is Maks Jakops. Althans dat is de naam die de 29-jarige Martin Hoevenaars uit Scherpenisse aan zijn personage geeft. Hij runt zijn eenmanszaak vanuit de Bakkerstraat. Mimespeler en clown. Het zit een beetje in zijn familie, Hoevenaars heeft er zijn beroep van gemaakt en wil zich verder ontwikkelen om niet te vervallen in trucjes. Elke vezel In de file Tekort Opgevangen Boodschap In de bus Hij kende Nederland al. Een beetje. Het Nederlands elf tal. PSV. Ajax. En dat er meisjes met blond haar woon den die geëmancipeerd waren. Medardo Sarmiento uit Ecuador weet intussen al veel meer van Nederland en nóg meer van Tholen. De 18-jarige stadsjongen uit de hoofdstad Quito woont sinds september bij het boeren gezin De Wilde-Groenewegen in hoeve Ravensoord in het Uiterst Nieuwland in Sint-Maartensdijk. Hij voetbalt bij WHS. Stadsjongen Medardo Sarmiento uit Ecuador in gastgezin Ravensoord Mimespeler en clown Maks Jakops (Martin Hoevenaars) uit Scherpenisse beperkt zijn attributen tot bretels en een alpinopetje. Stemmen van lezers Een reactie op hei verslag van de impuls-bijeenkomst in het Holland Huis te Scherpenisse. Men vond het vreemd dal de paar ondernemers uit Scherpenisse niet gekomen zijn, maar dat vind ik helemaal niet zo vreemd. Dertig jaar doet de ge meente Tholen totaal niets voor Scherpenisse. Ze kreeg het niet eens voor elkaar om Scherpenisse op de ANWB-borden te krijgen. Als er door de dorpsgemeenschap zaken worden aangedragen, veegt de ge meente deze direct van tafel. Jaren heeft de gemeente geroepen tegen de mensen die wat wilden in Scher penisse: jullie hebben toch riolering gekregen. Alsof dal iets bijzonders was. Nu, na jaren vechten van dc Als eigenaar van de bruine trek paardmerrie in Sint-Philipsland wil ik reageren op beschuldigin gen over onvoldoende verzorging. Zeer overdreven allemaal en ik ben dan ook verontwaardigd over de gang van zaken. Het paard staat geen anderhalve maand in de modder, want ze is daar 15 januari gekomen en toen stond er nog vol doende gras. De laatste weken heeft het erg veel geregend en ik vond de situatie ook niet ideaal meer, zodat ik van plan was om haar afgelopen zaterdag naar de andere kant van de dijk te verhui zen. Er wordt ook beweerd dat het paard misschien niet goed gevoed zou worden en dat er soms alleen natte grond in dc voerbak werd aangetroffen. Degene die dat dan zogenaamd heeft aangetroffen, heeft echt geen verstand van paar den voederen want die ziet dan geen verschil tussen kuilmaïs, bie- tenpulp, haver, tarwe, basisbrok- ken, multivitaminen, slaolie en natte grond. Bovendien, als de merrie niet goed gevoed zou worden, zou ze veel magerder zijn, wat nu abso luut niet het geval is want ze ziet er uit als melk en bloed. Over dat de merrie niet blij lijkt te zijn met de situatie het volgende: de hou ding lijkt treurig, maar dat is een trekpaard eigen. Zo staan ze altijd te kijken. En rond de voerbak is het altijd modderig, dus dat is ook de slechtste kant van de dijk. Als een of ander figuur die geen verstand van trekpaarden heeft zoiets ziet en gelijk dc dierenbe scherming belt, zonder eerst de ei genaar aan te spreken, vind ik dat laakbaar. Als deze situatie al an derhalve maand zou duren, had de dierenbescherming echt wel aan gifte gedaan bij de politie of hij op z'n minst aan mijn jas kunnen trekken, maar niets van dat alles. Met veronderstellingen als dat dc mensen uit Scherpenisse, komt de gemeente met een impuls. Dan durft wethouder Goossen nog te zeggen dat een woonzorgcentrum op dc plaats van het hotel een impuls is. Sorry, het is voor de ouderen zeker noodzakelijk dat zo'n woonvoorzie ning er komt, maar niet ten koste van het verdwijnen van het hotel restaurant. Ideeën waren er toen en zijn er nu nog genoeg om het dorp werkelijk een impuls te geven, maar dat zal geld kosten en dat geeft de gemeen te liever aan een nieuw gemeente huis. Of ze zegt: laat maar zien dat er behoefte is aan bijvoorbeeld een kartbaan. Nee gemeente, als je wer kelijk een impuls wilt geven, moet je geld uittrekken en zoiets wegleg gen. Zo zijn er tal van andere din gen die je in Scherpenisse kan scheppen en het zo plannen, dat ook Sint-Maartensdijk ervan mee kan profiteren. Kom maar onderzoeks bureau: laten we aan dc slag gaan. Laban Hage, oud-voorzitter dorpsgemeenschap en midden standsvereniging Scherpenisse. situatie hoogstwaarschijnlijk niet meer voldoet aan de gestelde nor men, word ik aangekeken voor dierenmishandeling terwijl ik twee keer per dag vers eten kwam brengen en keek of alles nog goed was. Toen ik zaterdagmorgen bij de merrie kwam om haar naar een an dere wei te brengen, bleek dat op twee plaatsen de draad kapot ge sneden was, terwijl dat vrijdag avond nog niet het geval was. Het dier was met haar benen in de draad verstrikt geraakt. Wat als dc merrie ontsnapt zou zijn en de weg zijn opgegaan? Dat is pas die renmishandeling! Ik heb haar trouwens op advies van de veearts en menig trekpaar denhouder buiten aan de dijk ge zet, omdat ze een hele maand op stal stond en daar stond te zweten en haar benen open stond te schu ren, terwijl ze toen ook voldoende beweging had. Ik was trouwens laatst op bezoek bij een andere trekpaardenhouder en we wilden bij mijn vertrek om twaalf uur 's nachts nog even bij dc paarden kijken die in de wei stonden en er was geen paard te zien. Ze ston den niet onder het afdakje, terwijl het echt hard waaide en regende. Als je een afdakje in de wei plaatst, gaan ze er toch niet onder staan, maar ze schuren zichzelf er wel aan open. Ook heb ik al me nigmaal trekpaarden juist in de modder zien rollen, maar ik moet toegeven dat de situatie in de laat ste week dat ze daar stond, niet meer ideaal was. Maar ik heb ab soluut geen schuldgevoel. Wat me dwars zit. is dat figuren gelijk be schuldigingen uiten en erg over drijven, zonder eerst de eigenaar ervan te verwittigen. Gerard van Vossen, Karreveld 12, Sint-Philipsland. Maks Jakops staat er op het naam bordje aan het huisje op nummer 22 waar Hoevenaars met zijn vrouw Willemien woont. Kinderen op straat noemen al Maks Jakops. In de woonkamer hangt een spie gel. Daar kan Maks zien hoe hij er uit ziet als hij oefent in mimespe- len of clownerie. Zijn attributen zijn simpel. Een alpinopet, bretels en een zwarte broek. Met de pet kan hij veel doen. Plat op zijn Medardo is een van de jongeren van een uitwisselingsprogamma van Travel Active. Jan en Anke de Wilde-Groenewegen hadden al va ker buitenlanders over de vloer ge had. Poolse studenten en een Fran se landbouwer in spe. Hun oudste zoon Harm (21) studeert in Barce lona. Zijn kamer was vrij. Ze wil den wel eens voor een langere pe riode als gastgezin optreden en meldden zich aan bij Travel Active hoofd zetten. Als een ijsmuts over zijn oren trekken. Als een omge keerde bloempot dragen. Hij is niet het geijkte clownstype dat uitgemonsterd is met een wij de broek, flapschoenen en een grote rode neus. „Nee, ik ben geen August. Als ik me zo kleed, dan kan ik niets anders meer spelen. Dat is ook het nadeel van een clownsneus. Je bent gelijk een sul lig typetje. Als ik de neus aflaat. nadat ze een klein berichtje in deze krant over de organisatie hadden gelezen. Medardo maakt nou deel uit van het gezin met Joost (18) en Bart (15). Hij komt uit dc hoofdstad Quito en is met nog een landgenoot en 15 Brazilianen naar Nederland geko men. Waarom hij voor ons land koos? „Holland leek me een van de mooiste landen in Europa. Ik heb op de landkaart gekeken. Hel ligt dan kan ik alle kanten nog op. Dan ben ik in staat om heel veel ver schillende personages te spelen." En dat is nodig, zegt Hoevenaars, wanneer Maks Jakops bijvoor beeld voor kinderen optreedt. Als hij verhalen of sprookjes vertelt waarin verschillende figuren een rol spelen. Kinderen kunnen dan ook meedoen, meespelen. Hoeve- naars doet dat al in de gemeente Halderberge voor het centrum voor de kunsten Amadeus, op ba sisscholen in Oudenbosch en Boschenhoofd. In een zogeheten verlengd schooldagproject. Kinde ren die na half vier nog een uur op school aan verschillende activitei ten mee kunnen doen: tekenen, schilderen, vechtsport, breakdan ce, toveren met taal en mime. Een groep van twaalf en een groep van zes kinderen uit de bovenbouw. Niet altijd gemakkelijk, zegt Hoe venaars. „Kinderen halen mime en vlakbij andere interessante landen zoals Engeland, Frankrijk en Italië. En ik wilde ook een hele andere taal leren spreken." Medardo spreekt Spaans. Spanje of Italië ligt dan niet voor dc hand. En zo reisde hij af naar Rijssen in Gel derland waar hij half augustus met de groep jongeren werd opgevan gen in een woonboerderij. Ze gin gen er fietsen en kwamen er al snel achter hoe wisselvallig het klimaat hier is. „We gingen gewoon in ons T-shirt weg, maar onderweg regen den we helemaal nat. Dat gebeurde steeds zo. Eerst is het droog en dan begint het te regenen." Ook aan de temperatuur moest hij wennen. In Quito stijgt het kwik overdag tot rond de 20 graden. Het hele jaar door. Een van zijn eerste Nederlandse zinnetjes was dan ook: „Het is koud hier." Medardo kwam naar Ravensoord, het akkerbouwbedrijf van Dc Wil- toneelspelen nog al eens door el kaar. Mime is theater zonder woorden. Het kan heel concreet zijn. Verhalend. Maar ook heel ab stract. Net als een schilderij. Rich ting dans." Zo'n project op school duurt tien weken en wordt afgesloten met een voorstelling van een half uur. „Dan zien de ouders wat we de af gelopen weken hebben gedaan." Hoevenaars was gewend met ver standelijk gehandicapten te wer ken en moest bij de kinderen ook wel eens voor politieman spelen. „Het is wel heel leerrijk. Elke groep is anders en vraagt andere kwaliteiten. Het is een verrij king." Maks is gewend om concreet te werken. Hij volgt nu een oplei ding aan de Antwerpse Mimestu- de aan de Meliasweg. Vreemd was het wel voor de stadsjongen Me dardo. Ravensoord 'in the middle of nowhere'. Zo voelde dat in het begin. „En zo stil. Je hoort alleen maar de ganzen buiten." De Ecuadoriaan hielp de tweede week van september mee op het land. Aardappelen rooien en uien oogsten. De schuur schoonmaken. Met Joost meerijden op de trekker. „Dat was heel leuk om tc doen." Minder leuk was het om de onder grondse kanalen van de koelcel schoon te maken waar af en toe spinnen tevoorschijn kwamen. Me dardo gruwt er nog van. De Zuid-Amerikaan gaat vanaf september gewoon naar school. Hij zit op 't Rijks in Bergen op Zoom, 5 vwo. In het begin maakte hij maar weinig van het Nederlands van zijn medescholieren en leraren. „Ze dachten dat ik al Nederlands sprak. Het was voor mij heel moei- dio onder leiding van Jan Ruts. „Dat is een leerling van de Franse grondlegger van de mime Etienne Decroux. Die leerde om alle losse elementen in een beweging te be heersen. Je bewust te worden van elke vezel in je lichaam. Heel technisch." Hoevenaars staat op en toont als Maks Jakops hoe hij fictief ie mand een hand geeft. Het lijkt of elke beweging wordt uitvergroot. Hij buigt zijn lichaam eerst naar achteren, heft zijn arm op en steekt zijn hand ver naar voren terwijl hij een stap naar voren doet en zijn hoofd naar voren door buigt. In Antwerpen gaat hij leren ab stracter te werken. En daarbij pas sen geen clownspakken. Wel dat mutsje en die bretels. „Eigenlijk zo weinig mogelijk. Dat is ook het ideaal. Om zonder decor, zonder attributen te spelen, het lichaam alles te laten doen." Hoevenaars is sinds 1 januari als beroeps begonnen. Er is wel het een en ander aan vooraf gegaan. Het is er langzaam ingeslopen. Tijdens dc opleiding voor maat schappelijk werk in Breda kwam hij in aanraking met toneel en theater. Werd gevraagd mee te doen met een pas opgericht gezel schap. Eerst voor een klein rolle tje, uiteindelijk speelde hij de hoofdrol. Hij ontdekte dat zijn kracht in de mime lag. Na de opleiding trad Hoevenaars op als mimespeler op bedrijfsfees ten. De clown in hem kreeg meer gestalte. Hij deed aan straat theater. Maar vertrok naar Para maribo waar hij een commerciële baan had. „Maar dat lag me niet. Ik heb ontslag genomen en werk gevonden in een instelling voor verstandelijk gehandicapten Ma- toekoe in Lelydorp, 15 kilometer ten zuiden van Paramaribo. Ik heb er nooit spijt van gehad. We ver dienden net genoeg om de huur van het huis te betalen. Ik heb er een paar theaterprojecten gedaan en ben zelf ook trainingen mime- clown gaan doen. Het is er een beetje ingeslopen. Maar ik wilde me verder kunnen ontwikkelen. We zijn teruggekomen, maar heb ben de laatste anderhalf jaar heen en weer gereisd. Willemien, die kunstenares is, gaat nog steeds re gelmatig terug. Ze heeft daar een schildersatelier opgezet." Ze zochten woonruimte en via een makelaar in Tholen kregen ze het huisje in de Bakkerstraat aangebo den. „Toen we ervoor stonden en naar binnen keken, keken we el kaar aan. Dit is het, zeiden we. Maar ik had nog nooit van Scher penisse gehoord." Hoevenaars werd tutor aan het Ba- lijk te begrijpen. Als ze iets zeiden, dan leek het of ze een heel lang woord uitspraken. Later begreep ik het wat beter." Zijn Nederlands is sinds die eerste weken wel verbeterd, maar Medar do bedient zich graag van het En gels. Ook op school spreekt hij met zijn klasgenoten buiten de les mak kelijk Engels. De Wilde: „Eigen lijk is dat niet goed natuurlijk. Dan leer je de taal nooit goed spreken. Maar de scholieren vinden het prachtig om ook Engels te kunnen spreken. Dan sluipt het er makke lijk in. Ook wij spreken ook al sneller Engels met Medardo omdat hij dat sneller en beter begrijpt. In het Nederlands duurt het allemaal veel langer." Eigenlijk hadden ze Medardo lie ver op het Moller geplaatst omdat daar ook hun kinderen op school hebben gezeten. Anke: „Ze kwa men gezinnen tekort. Normaal ge sproken is er al veel langer van te voren contact en worden ze eerder aangemeld vanuit Travel Active. Maar op het Moller was geen plaats meer." Jan: „Er moest ook nog een longfo to gemaakt worden. Dat eist de school en de IND, de immigratie en naturalisatiedienst waar je een aanvraag moet doen voor een ver blijfsvergunning. Dat moest alle maal heel snel in twee weken ge beuren. Dat is niet plezierig. Niet voor de school, niet voor ons en niet voor de leerling." Medardo neemt vijf dagen in de week de bus, vier dagen die van half acht. Hij hoeft er niet ver voor te lopen. Er is een halte op de Vier de Dijk. Over zijn favoriete vak op school hoeft Medardo niet lang na te denken: gym. En wel de sporten voetbal, volleybal en tafeltennis. Zijn voorliefde voor voetbal heeft bij het gezin De Wilde wel enig slof doen opwaaien. De zonen hou den niet van voetbal maar van tur nen en paardrijden. Ook de ouders zijn geen liefhebbers van voetbal. De gastouders komen nu regelma tig op de Waaije en dat is even wennen. Jan (lachend): „Het kan verkeren." Medardo meldde zich al snel aan bij WHS waar hij nu in de Al speelt. Hij heeft er zijn voetbal vrienden leren kennen. Voetbal kij ken op tv doet hij dan ook niet op Ravensoord maar bijvoorbeeld in bistro 't Baeken aan de Molendijk in Sint-Annaland samen met zijn clubgenoten. Anke: „Hij wordt er goed opge vangen. Hij wordt ook uitgenodigd voor feestjes en verjaardagen." Medardo speelt rechtshalf. In de eerste wedstrijd tegen SPS scoorde hij al. „Maar ik kreeg ook een schop en raakte voor een maand geblesseerd. Ik zag de speler later in Poortvliet: hij zei sorry." roniecollege in Breda. Een goed betaalde baan. Vijf dagen in de week. Maar ook vijf ochtenden in de file staan. „Ook daar heb ik ontslag genomen. Ik wilde voor mezelf beginnen. Mijn motto is dat ik de keuzen in mijn leven nooit van geld wil laten afhangen. Ik wil keuzen maken op basis van mijn gevoel. Dit is nu mijn werk." Zijn artiestennaam Maks is afge leid van zijn voornaam Martin, Jakops komt van zijn opa waar naar hij ook is vernoemd in zijn tweede voornaam Jacobus. „Mijn opa trad op familiefeestjes op. Ik heb hel zelf niet bewust meege maakt maar uit overlevering ge hoord. Ook mijn vader kan bij feestjes en gelegenheden iets geks doen. Het zit een beetje in de fa milie." Suriname is nog dichtbij. In Ant werpen werkt hij verder aan zijn techniek. Maar Hoevenaars wil ook wel op Tholen aan de slag. „Ik woon hier niet voor niks. Ik heb ook geen idee of er nog meer mimespelers of clowns actief zijn." Behalve dat Maks Jakops sprook jes en verhalen voor kinderen ver telt, kan hij ook als 'Maks in de bediening' op feesten en evene menten optreden. Slapstick zoals Charlie Chaplin die speelt. Hoeve- naars is een grote bewonderaar van Chaplin. Een kanjer op mime- gebied noemt hij hem. De over treffende trap. Hoevenaars heeft vaak naar zijn films gekeken. „Vallen is mijn specialiteit. Van rechte stand. Van een podium. Maakt niet uit. Maks in de dienen de rol. Bijvoorbeeld bij de garde robe. Iets doen voor een ander maar weten dat het mis gaat." Maar Maks kan ook 'typetjes op maat' spelen. Daarnaast geeft Hoevenaars workshops mime- clownerie. Van één dag, of meer dere dagen achtereen. „Met kinderen, maar ook graag met volwassenen. Mime is best abstract. Dat gaat met volwasse nen makkelijker." Hoevenaars wil niet zomaar men sen vermaken. Hij heeft een drang om een boodschap over te dragen. „Ik wil wel iets zinnigs doen. Ik ben idealistisch en geloof in een betere wereld waarin mensen be ter met elkaar om kunnen gaan. Dat gevoel dat ook Toon Hermans heeft. De teksten van hem en van Stef Bos zijn zinvol. Door de in houd word je geraakt." Hoevenaars wil zich blijven ont wikkelen. Want, zegt hij, als de dingen je te gemakkelijk afgaan, dan worden ze clichés. „Trucjes. Dan gebeurt er niks meer met je. Met Maks Jakops heb ik het ge voel dat ik meer kanten op kan." Medardo heeft veel contact met zijn familie in Quito. Hij belt of sms't met zijn vader, moeder, broer en zus en zijn vrienden. „Niet elke dag. Mijn moeder wilde dat wel, maar dat is niet goed." Volgens De Wilde is er eigenlijk te vaak contact. „Het is natuurlijk goed om contact te hebben, maar zo blijft hij met één been in Ecua dor en één been in Nederland. Ze krijgen ook het advies om het con tact te beperken. Bijvoorbeeld tot één keer in de week. Maar dat is moeilijk. Volgens Travel Active zijn de moderne communicatie middelen een handicap voor een goede uitwisseling. Dat begrijp ik helemaal." Medardo heeft ondertussen ge leerd dat hier alles op tijd gebeurt. De bustijden liggen vast, de schooltijden liggen vast, de trai ningstijden van WHS liggen vast. Ook het avondeten in huize Ra vensoord kent - met enige marge - zijn begin- en eindtijd. „Alles ge beurt hier stipt op tijd." Medardo is ook getroffen door de hulpvaar digheid van Nederlanders toen hij verdwaald was in de buurt van Rijssen. „Ik vroeg aan iemand de weg. De mensen waren heel vrien delijk. Ze wilden me echt helpen en liepen helemaal met me mee. Dat zou in Quito nooit gebeuren." Ook op Tholen werd hij verrast. Na een bezoek aan de kapper in Sint-Maartensdijk miste hij de bus naar huis. „Ik ging lopen. Het re gende. Toen stopte er een auto en de bestuurder vroeg waarom ik in de regen liep. Die heeft me thuis gebracht." Waar Medardo ook vreemd van op keek was dat jongens of mannen in de bus niet opstaan voor vrouwen. „De eerste keer in de bus bood ik mijn plaats aan aan een meisje. Maar die was zo verbaasd. Er werd ook om gelachen. Maar ook dat ou dere vrouwen geen plaats aangebo den wordt vind ik erg vreemd." Ook het feit dat vrouwen hier func ties vervullen die in Ecuador alleen door mannen worden vervuld zoals die van buschauffeur of politie agent. Medardo houdt intussen van erw tensoep, oliebollen, stroopwafels en bolussen. Maar spinazie en drop hoeft hij niet. Waar Medardo ook erg van geniet, is de open haard in zijn gasthuis. Verwarming kennen de woningen in Quito niet, zegt hij. Wat hij mist? „Het weer in Ecua dor. Daar is het altijd warm, 18, 19 graden. Het ligt op de evenaar. En mijn familie en vrienden. Vooral op zondag. Dan gaan we altijd samen ergens heen. Met de grootouders, ooms en tantes, nichtjes en neefjes. Picknicken. Dat is heel gezellig. Wc voetballen of spelen tennis." Eind mei gaat Medardo weer terug naar Quito. Wat hij gaat doen als hij thuiskomt? „Eerst werken, zegt mijn vader. Want ik maak teveel geld op aan het bellen." Ik besef het soms nog te weinig, maar wat ben ik als tekstschrijver/colum nist toch eigenlijk een bevoorrecht mens. Via mijn werk kom ik op de meest uiteenlopende plaatsen en ik ontmoet met grote regelmaat interessante men sen. Als je zegt dat je namens één of ander bekend Nederlands blad komt, gaan werkelijk alle deuren voor je open. Je wordt direct met alle egards ontvangen. Mensen die je doorgaans alleen van radio of tv kent, maken pro bleemloos tijd voor je vrij om een praatje te maken. Het scheelt daarnaast dat ik me vrijwel altijd in het gezelschap weet van een potige fotograaf. Wij vormen een hecht koppel, we voelen elkaar feilloos aan en we hebben al di verse uitdagende opdrachten tot een goed einde gebracht. Voor de klussen waar we samen op af gaan, moeten we vaak de nodige kilometers maken. Tijdens die autoritten praten we haast onafgebroken over de bizarre, span nende of komische gebeurtenissen waarvan wij samen verslag mogen doen. Al vertellend komen we regelmatig tot de conclusie dat ons leven veel weg heeft van een spannend jongensboek. Zo waren we onlangs op een beurs in Rotterdam te gast voor een verslag over zeer exclusieve auto 's. De protserige wagens blonken veelal uit in le lijkheid moet ik zeggen. Muur oh oh, wat hebben we genoten van het volk dat op dergelijke opgetuigde auto's afkomt. Dames met tijgerbroekjes die duidelijk twee confectiematen te klein gekocht zijn. Blouse uitdagend open, zodat het manvolk kan zien dat niet alleen de tentoongestelde automobielen van flinke spoilers zijn voorzien. Mannen met vetkuiven en zware zilveren sieraden om. De meesten van hen met een op en top gesoigneerde dame on der de arm. Watertandend kijkend naar al het moois om zich heen. Het is hier duidelijk een kwestie van 'zien en gezien worden Tussen alle kunst en kitsch banen de fotograaf en ik ons geroutineerd een weg naar de tv-opnames waarvoor wij zijn uitgenodigd. De Engelse jonge renzender MTV heeft twee tweedehands auto's helemaal laten verbouwen tot pronkjuwelen waarmee nu niemand meer de weg op durft. De bloed mooie presentatrice ziet mij staan, en ik denk dat ik vooral door het VlP-la- bel op mijn borst haar aandacht trek. Ze komt in ieder geval direct mijn kant opgelopen, en zonder aarzeling duwt ze een microfoon onder mijn neus. „What's your name?"vraagt ze kirrend. Oei, dit wordt moeilijk. Mijn charmes zijn namelijk veel groter dan mijn kennis van de Engelse taal. Ik heb werkelijk geen idee of we live in de uitzending zitten, maar in mijn on beholpenheid probeer ik de wulpse dame met gebarentaal duidelijk te ma ken dat ik niets met het hele autoproject te maken heb. „I am here for a ma gazine", zeg ik aarzelend. De boodschap komt klaarblijkelijk duidelijk over, want mijn gesprekspartner draait zich vrijwel onmiddelijk van mij af. Zo werkt het in deze kringen: je moet jong, mooi en flitsend zijn. En laten dat nu net drie eigenschappen zijn die niet op mij van toepassing zijn. De semi-bekende Nederlanders zijn het ergste in hun gedrag, zo is mijn er varing. Zij hebben bijvoorbeeld - puur vanwege hun fraaie uiterlijk - een rolletje in een onbeduidende soapserie gekregen. Of ze zingen in een of an der achtergrondkoortje of iets dergelijks. Ze denken vervolgens dat heel de natie aan hun voeten ligt. Die onbekende grootheden en hun managers doen alleen aardig tegen mij en mijn collega 's omdat ze weten dat wij letterlijk 'een goed woordjevoor hen kunnen doen in de bladen. Ze duiken als het ware voor iedere fotocamera die flitst. Het is soms gewoon gênant, te zien hoe ze zich aan je opdringen om toch maar media-aandacht te krijgen. Zou den zij echt niet doorhebben dat ik ook maar een gewone boerenpummel van het Zeeuwse platteland ben, die toevallig het voorrecht heeft stukjes te mogen schrijven over dergelijke vertoningen? Blijkbaar niet dus. Hoe dan ook, uiteindelijk gaan de fotograaf en ik toch altijd weer wel met een voldaan gevoel huiswaarts, hoor. Hij omdat hij weet dat er talloze unie ke foto 's aan zijn collectie toegevoegd zijn en Ik omdat ik in gedachten al weer een schitterend verhaal heb voor de lezers. Het is vaak hard werken, maar mij hoor je niet klagen. Medardo Sarmiento (tweede van links) temidden van zijn gastgezin. Jan en Anke de Wilde-Groenwegen en Bart.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 3