Pannenkoeken bakken, en scheikunde als het lukt 'Een hond is een heel leuk gezelschapsdier' 'Motorvoertuigen maar dan op landbouw gericht' 'Iedereen kent iedereen, ook namen van de leraren' Meer ruimte voor leerlingen met nieuwe leslokalen en mediatheek Bouwbedrijf Boogert uit Oosterland breidt Calvijn college uit EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 20 januari 2005 Corliene Janssen en Karen Schot over school Corliene Janssen uit Stavenisse wil graag de zorgkant op. Karen Schot uit Tholen wil via de opleiding voor on derwijsassistente naar de pabo om onderwijzeres te wor den. Beiden zitten in de laatste klas van het Calvijn col lege in Tholen. Corliene doet de gemengde leerweg zorg en welzijn, Karen de theoretische leerweg. Angelica Heijboer 15) uit Oud-Vossemeer Nick Houke (16) uit Poortvliet Roelof Rijsdijk uit Poort vliet en Ewoud Goedege- buure uit Sint-Annaland doen allebei metaal-elek- tro, de gemengde leerweg op het Calvijn college in Tholen. Roelof denkt ero ver automonteur te wor den, Ewoud voelt wel wat voor de computertechniek. SPW in deeltijd op Albeda college Gezellig Van de dijk Stiltegebied De 15-jarige Angelica Heijboer uit Oud-Vosse neer doet verzorging (de beroepsgerichte leerweg) aan het Markiezaat college in Sint-Maartensdijk. Toen ze aan het einde van het tweede jaar moest kiezen, vond ze metaaltechniek wel leuk. Maar omdat ze met dieren wil gaan wer ken, werd het verzorging. Honden zijn haar lieve lingsdieren. De 16-jarige Nick Houke uit Poortvliet doet motorvoer tuigen op het Markiezaat college in Sint-Maartens dijk. Maar ook metaaltech niek had zijn interesse. Dat komt omdat Nick graag aan machines werkt. Zijn opa heeft een gemengd bedrijf. Als kind liep hij daar al rond tussen trekker, voe dermachine en 'aardappel rooier. Dierenpension Geen nummer Kerkzaal Mollerlyceum wint cultuurprijs Moller en Roncalli bieden samen Europese leerroute Opleiding toerisme in Middelharnis Ewoud Goedegebuure en Roelof Rijsdijk v Vierdeklasser verzorging Angelica Heijboer van het Markiezaat college. Corliene staat er 'gemiddeld' voor, zegt ze met de laatste maanden nog voor de boeg. Ze heeft de vakken biologie, verzorging, aardrijkskun de, wiskunde, Nederlands en En gels, maatschappijleer, godsdienst en beeldende vorming. De eerste twee jaar deed ze havo, maar aan het eind van de tweede jaar koos ze toch voor het vmbo. „Ik had wel de inzet, maar niet het inzicht, zoiets werd er gezegd. Voor het vmbo kon ik ook op Tholen blijven. Daar was ik het wel mee eens. Anders had ik naar Goes gemoeten." Ze koos voor verzorging. Dat lag aan de vakken, zegt ze en omdat ze de zorgkant op wil. Ze denkt er aan om naar het Hoornbeekcollege in Goes te gaan waar ze opgeleid kan worden voor onderwijsassistente, helpende, of sociaal pedagogisch werker. Maar ze is nog niet hele maal zeker. Verzorging vind ze een leuk vak, ten minste als er gekookt kan worden. Pannenkoeken en taarten bakken, en die in de eigen klas ronddelen. Voordat ze naar Tholen kwam zat ze op de Rehobotschool in Stave- „Techniek trekt me", zegt Roelof. „Het was niet moeilijk om voor de ze richting te kiezen. Als er thuis iets kapot gaat, dan zit ik het te ma ken. Het liefst iets met motoren." Ze hebben dezelfde vakken: wis kunde, natuurkunde, scheikunde, Nederlands, Engels, maatschappij leer. godsdienst, beeldende vor ming en gymnastiek. Als het laatste rapport van Roelof zou gelden voor het eindexamen, zou hij geslaagd zijn. „Ik had één vijf. Voor Engels. En je mag er twee hebben." In het praktijklokaal maken ze werkstukjes. Ze moeten weerstand meten, gebruiken condensators en transformators. Maken bijvoor beeld een knipperlicht. Voor Roe lof is gymnastiek echter zijn favo riete vak op school. „Ik hou van bewegen. Ik ben goed in gym." Thuis doet hij 'technische dingen', maakt hij zijn huiswerk of zit ach ter de computer. Hij zat op de Groen van Prinsterer- school in Scherpenisse. „Ik wou per se havo doen. Dat heb ik een jaar gedaan, toen ben ik terugge zakt naar de mavo. Ik had daar ook slechte cijfers voor. Dus werd het vmbo. Dat was wel een teleurstel ling. Maar ik had misschien ook beter mijn best kunnen doen." Roelof denkt erover een mbo-op- leiding in de techniek te gaan doen. In Dordrecht of Bergen op Zoom. Hij weet nog niet waar. „Ik denk aan motorvoertuigen. Dan kan ik automonteur worden. Maar dat kan nog veranderen." Roelof is 16 en komt op de scooter naar school. Af en toe neemt hij Leon Steenpoorte Het Albeda college in Oude Tonge biedt economische en welzijnsoplei- dingen aan op mbo-niveau 2, 3 en 4. Vanaf augustus begint, bij voldoende aanmeldingen, de opleiding SPW-3 (sociaal pedagogisch werker) voor volwassenen in deeltijd. De deelne mers gaan één middag en avond per week naar school en gaan minimaal acht uren per week op stage. Binnen economie kan op verschil lende niveaus en in verschillende richtingen worden gestudeerd. De nivcau-2 opleidingen (bedrijfsadmi- nistratief en commercieel-admini- stratief medewerker) worden in de regel in twee jaar afgesloten, de ove rige in drie of 3,5 jaar. Op niveau 3 en 4 kan na het eerste leeijaar geko zen worden voor een vervolg in de secretariële, de commerciële of de bedrijfsadministratieve richting. On geveer dertig procent van de oplei ding bestaat uit stages. Er is veel aandacht voor de individuele leer ling, onder meer zijn begeleidings- lessen in het rooster opgenomen. De opleiding helpende welzijn (ni veau 2) bereidt voor op het werken bij instellingen of voorzieningen waar mensen verblijven die hulp, on dersteuning of begeleiding nodig hebben. Ze duurt anderhalfjaar en is geschikt voor leerlingen die de basis beroepsgerichte leerweg doen. Door stroming naar een opleiding op ni veau 3 binnen de richtingen welzijn, gezondheidszorg of dienstverlening is mogelijk. De opleiding SPW wordt op twee niveaus verzorgd. SPW-3 is gericht op kinderopvang, het basisonderwijs en de gehandi captenzorg; SPW-4 op de richtingen woonbegeleider en activitcitcnbcgc- leider (50% van de tijd is stage). Op 28 en 29 januari en op 17 maart zijn er open dagen bij de school in Oude Tonge. nisse. Het was logisch dat ze naar het Calvijn college zou gaan, zegt ze. „Met een christelijke achter grond kun je hier goed terecht. Op hel eiland. Dat is een voordeel. Ie dereen van de Rehobothschool ging naar deze school. Dat was gewoon normaal." In de wintermaanden komt ze met de bus, maar zo gauw het goed weer is pakt ze de fiets. „Met 25 tot 30 leerlingen uit Stavenisse. Met mooi weer is het goed te doen.'-' Corliene is zeer te spreken over de kleine school met 350 leerlingen. „Je kent bijna iedereen." En dat is wat Karen Schot juist niet zo leuk vindt. Zij komt van een gro te school met 1700 leerlingen, de Guido de Bres in Rotterdam. „Alles is zo klein hipr. Hier kom je elke dag dezelfde leerlingen tegen. Daar was je vrijer. Er wordt minder op je gelet. Maar hier is het ook wel ge zellig, hoor. En als je problemen hebt, word je goed geholpen." Karen verhuisde van Ridderkerk mee achterop. Hij vindt het een voordeel dat de school 'in de buurt' is. Hij kende de school ook al omdat zijn beide broers hem zijn voorgegaan. „De sfeer is gezellig in de klas, maar af en toe een beetje irritant." Ewoud deed ook de eerste twee jaar havo. „Maar in de eerste wist ik al dat ik terug zou zakken. Ik heb ook te weinig geleerd. Maar ik heb er geen spijt van dat ik nu vm bo doe. Ik deed al graag iets in de techniek." Ook hij zou geslaagd zijn als de laatste rapportcijfers voor het exa-, men zouden gelden. Met een vijf voor Engels. Talen zijn niet zijn sterkste kant. Scheikunde, metaal- elektro en gymnastiek vindt hij het leukst op school. Ook Ewoud vindt het prettig dat de school in de buurt is. „Je went ook makkelijk omdat er weinig leerlingen zijn. Iedereen kent iedereen. Ook alle leraren. Bij voor- en achternaam." Ewoud komt altijd op de fiets. Door weer en wind. Het hele jaar door. „Als mijn broer en zus die ook bijna altijd fietsen, met de auto worden gebracht, dan ga ik nog met de fiets." Maar hij is ook wel eens een keer van de dijk gewaaid. Onderweg naar huis toen hij nog in Sint-Philipsland woonde waar hij eerder op de Koningin Juliana- school zat. Eerst wilde Ewoud technisch teke naar worden. Maar nu voelt hij meer voor de computertechniek. Hij weet nog niet welke opleiding daar voor nodig is. De open dagen komen nog, zegt hij. Prutsen aan Met enige vertraging is de uit breiding van het Calvijn college in Tholen van start gegaan. Bouwbedrijf Boogert uit Ooster- land is het werk gegund. Er ko men twee leslokalen en een me diatheek bij. De gymzaal en het lokaal voor handel en administra tie worden vergroot. Met de uit breiding en verbouwing is een be drag van ongeveer 1,1 miljoen euro gemoeid. Rond de zomerva kantie moet het werk klaar zijn. „Dat zou mooi uitkomen voor de nieuwe leerlingen die na de zomerva kantie naar onze school komen," zegt vestigingsdirecteur P. Kunst. De vm- bo-school aan de Zoekweg kampt met ruimtegebrek voor de 350 leerlingen. Er staan noodlokalen op het school plein voor de school. En ook binnen het bestaande gebouw is het woeke ren met de ruimte. „Voor het tweede uur op vrijdag gebruiken we de do centenkamer om les te geven. We zit ten intern ook gewoon klem." De aannemer begint eerst aan de ach tervleugel van het gebouw, bij de laat ste uitbreiding van de school. Deze week zijn er steigers geplaatst om een verdieping op de laagbouw te maken. Er komen drie nieuwe lokalen op de verdieping. Maar om daar te komen moet een bestaand lokaal op dc bega ne grond van een trap worden voor zien. „Dus winnen we daar twee loka len. Bovendien verdwijnen dan ook de twee noodlokalen op het plein. Dit gedeelte wordt eerst aangepakt en op geleverd en dan pas wordt de voor kant van het gebouw onder handen genomen. Dat is om te zorgen dat er zo min mogelijk overlast is. Ze zijn steeds op één plek bezig en niet over al tegelijk." In de nieuwe leslokalen worden de vakken Duits, Engels, Ne derlands en aardrijkskunde gegeven. Nieuw is de mediatheek waar leerlin gen informatie kunnen vinden die op verschillende manieren wordt aange boden: boeken, cd-roms en dvd's. Er komen zo'n vijftien computers en naar Stadszicht in Tholen. En koos voor de theoretische leerweg van zorg en welzijn. Zij heeft Duits en economie in haar pakket. Ook zij deed eerst havo. Maar daar moest computers, dat ligt hem wel. „Met een neefje heb ik eens van drie computers een proberen te maken. groepstafels waar leerlingen samen aan hun opdrachten kunnen werken. Om leerlingen te begeleiden wordt er een mediathecaresse aangesteld. Het is een nieuwe functie voor een halve weektaak. Het Calvijn college gaat op zoek naar een geschikte kandidaat. „Wc willen dat zij door vrijwilligers wordt ondersteund. Het is dc bedoe ling dat hele klassen met hun docent naar de mediatheek kunnen. Of leer lingen die door hun docent gestuurd worden. Of dat leerlingen tussen de lessen door er gaan studeren of zelf op zoek gaan naar stof voor hun werkstukken." Kunst overweegt om de mediatheek cx)k op woensdagmiddag te gebrui ken. Nu is dat de wekelijkse vrije middag van de sch<x>l. „Om half twee eindigen de lessen, maar we zouden het lokaal wellicht ook die middag open kunnen stellen." Kunst bena drukt dat het geen recreatieruimte wordt. „Eerder een stilte- of Huister- gebied waar altijd toezicht is." De uitbreiding betekent niet dat er ook meer docenten komen. Het Cal vijn college kan het met de huidige bezetting van 26 aan. Sinds I januari is er wel een nieuwe gymleraar voor 16 uur begonnen aan dc school, de heer Van Dam. Het bestaande lokaal vcx>r Duits wordt aangepast en ingericht als mu ziekvaklokaal. Het betreft een interne verbouwing. Het lokaal wordt groter. ze veel en lang voor leren, zegt ze. Nu staat ze er goed voor. Allemaal voldoendes. Gym vindt ze het leuk ste vak. Over de andere moet ze even nadenken. „Ja, wiskunde, als het lukt." Voor haar staat wel vast wat ze wil: drie jaar leren voor onderwijsassis tente op mbo-niveau en dan drie jaar naar de pabo voor onderwijze res. „Ik weet het al een paar jaar. Op de mbo ga je gerichter leren. Beter zo, want dat heb je met havo niet." Toen een knal en een plof en het was over. Maar hij heeft het wel een halfuurtje gedaan." van 49 nr naar 66 m2. „Daarmee komt er ook ruimte om instrumenten te plaatsen." Verder wordt er in een stafruimte en een magazijn voorzien. De bouw is wat later begonnen dan gepland, legt Kunst uil. „Dat komt omdat de stalen profielen voor dc verdieping niet eer der te krijgen waren. Ze konden pas later worden geleverd. De bouw zou voor dc kerst beginnen, maar is nu na de kerstvakantie gestart." Angelica staat er op dit ogenblik goed voor. „Voor alle vakken vol doende," zegt ze. „Ik hoef er ook niet veel voor te leren." Ze krijgt Nederlands, Engels, wiskunde, gezondheidskunde, huishoukunde, gymnastiek. Engels vind ze niet moeilijk. Behalve het schrijven. „Ja, dat is soms, wel moeilijk. Ik vind het wel makkelijk om Engels te kunnen praten omdat het bijna overal wel gesproken wordt." In haar vrije tijd doet ze aan sport. Ze voetbalt bij vv Vosmeer. Twee keer in de week traint ze. Zc is keepster en speelt met haar zevental elke za terdag ook nog competitie. Angelica kwam van Dc Heentrecht- school. Haar broer Patrick heeft ook op het Markiezaat college gezeten in de smalstad, al heette het toen nog anders. „Ik was toen hier ook wel eens wezen kijken. Ik vond het wel leuk. De school is ook dichtbij en je hebt geen grote klassen. De le raren besteden ook aandacht aan de leerlingen die de stof niet goed snappen. In grote klassen hebben ze er geen tijd voor als je wat vraagt." De school is dan wel dichtbij, om er vanuit Oud-Vossemeer te komen valt met het openbaar vervoer niet mee. „Dan doe je er wel lang over, dat is best wel vervelend. Ik ga „De landbouwmechanisatie spreekt me aan. Daarom heb ik motorvoer tuigen gekozen. Maar metaaltech niek is op zich ook wel mooi." Het knutselen aan motoren is Nick niet vreemd. Doet hij het niet op school dan thuis wel of bij zijn opa, want hij is ook een fervent liefheb ber van trekkertrek. Hij deed in au gustus mee aan de wedstrijden aan de Veerweg in Tholen. Nick kwam uit in de landbouwklasse (tot 2,5 ton). Nick kwam van dc Oosterschelde- school in Scherpenisse. De keuze voor vervolgonderwijs was niet moeilijk. „Deze school lag het dichtst in de buurt van de richting die ik op wou. Ik ben in de laagste leergroep begonnen, maar mocht in het tweede jaar een stap hoger. Van de A- naar de B-grocp. Dat is een hoger niveau. Maar ik had wel lie ver mavo willen doen, want dan heb je toch weer meer mogelijkheden voor werk." Zijn vakken zijn Nederlands, En gels, wiskunde, natuurkunde, mo torvoertuigen en gymnastiek. Nick staat er goed voor. al zijn de talen niet zijn sterkste kant. „Engels en Nederlands zijn een beetje mijn pro bleemvakken. Engels is voldoende, maar Nederlands is kantje boord. Daar moet ik wel voor leren. Voor wis- en natuurkunde hoef ik weinig Kunst denkt dat er zeker wel enige overlast op zal treden. „Maar het is niet goed in de schatten hoeveel. Ik heb zelf in Krabbendijkc een interne verbouwing meegemaakt. Dat is me toen alles meegevallen. Het zijn ge woon twee werelden die langs elkaar heen werken." Toch zal er geboord en gebroken moeten worden. Bij het lokaal Duits bijvoorbeeld wordt het houten dak vervangen door een betonnen laag. meestal op de fiets. Met een groepje van 6 tot 8 leerlingen. Meestal over Poortvliet. Daar komt er nog een andere groep bij. Een half uur tot drie kwartier doen we erover. Met de bus moet je in Tholen overstap pen. 's Middags doe je er langer over dan 's ochtends. Je moet in Tholen wel eens een half uur tot een uur wachten." Ze koos voor de richting verzorging omdat ze graag met dieren wil wer ken. Ze vindt het wel jammer dat de sch<x)l daar geen aparte richting voor heeft. Bij het vak verzorging gaat het nu vooral om kinderen en ouderen. Haar lievelingsdieren zijn honden. „Een hond is een leuk ge zelschapsdier. Je kan er vanallcs mee doen. Lekker naar het strand of naar het bos." Maar ze heeft zelf geen hond. „Nee, ik mag jammerge- noeg geen hond houden." Een ander dier? „Ja, een vis, maar die is van mijn moeder." Toch hoopt ze straks na haar exa men door te kunnen gaan leren in dierenverzorging. Dat kan bij het Grocncollcge in Goes, weet ze. „Dat spreekt me wel aan. Maar wc gaan ook nog in Breda kijken. Ik zou er graag mijn beroep van willen maken. Dierenverzorgster, maar ik weet niet of er werk voor is. Het mooiste is om zelf een dierenpen sion op te zetten, zodat ik zelf de leiding heb." te doen. Ik ga het op mijn examen wel redden." Zijn favoriete vak is motorvoertui gen. „Dat doe ik heel graag. Je werkt heel zelfstandig: je kan zelf je werktempo bepalen. Iedereen is met iets anders bezig. En je kan aan an dere leerlingen dingen vragen die je nog niet weet. En omgekeerd ook." Hij wil motorvoertuigen graag pro moten. zegt hij. „Ja, want als er te weinig leerlingen komen dan gaat het hier weg." Nick komt op de brommer naar school. Ver is het niet want hij woont aan de Randweg bij Poort vliet. „Voorheen kwam ik op de fiets. Nooit met de bus." Wat zijn vervolgopleiding wordt, is nog niet duidelijk. De open dagen moeten nog komen, zegt hij. „Ik- ben wel van plan om door te leren. Bijvoorbeeld vier dagen werken en een dag naar school. Motorvoertui gen maar dan op de landbouw ge richt." Nick zit in een gecombineerde klas van 18 leerlingen, waarvan drie meisjes. Hij is zeer te spreken over de sfeer. „Soms is die al te goed. Dan wordt het wat te rumoerig. Maar we kunnen goed met elkaar opschieten. Het is een hele rustigc- school. Dc leraren weten wie je bent. Hier ben je geen nummer." In zijn vrije tijd voetbalt Nick bij SPS. Rechtshalf. Vooral om in conditie te blijven. „Zodat je niet op de 25ste zo stijf bent als een deur omdat je nooit wat aan sport hebt gedaan." Dat gebeurt tussen 26 januari en 1 fe bruari. „Het wordt improviseren voor leraren, leerlingen en ouders. Soms zullen er wel eens een vakken uitval len. We proberen het zoveel mogelijk op te vangen door andere lokalen te gebruiken." De bouw valt ook samen met de exa mens voor de vierdeklassers. De exa mens worden altijd in de gymzaal af genomen. Maar daar vindt ook een stuk uitbreiding plaats. Het handel en administratielokaal wordt er te genaan gebouwd. En er komt een fit nessruimte bij. „Mocht dat proble men geven, dan huren we een zaal, bijvoorbeeld een kerkzaal of een zaal in Meulvliet." Het plein wordt niet veel kleiner. De fietsenstalling wordt afgebroken en komt aan de rand van het terrein. Er is nog een aantal groenstroken langs dc Ebcn Haëzer. Ter Tolne en Dc Kraal die benut kunnen worden. „Per saldo zal dat niet veel verschil ople veren." De fietsenstalling wordt ver groot. Er kunnen straks 340 twec- wielers worden geplaatst. Kunst zit zelf niet in de bouwcom missie. Er is binnen het Calvijn col lege een facilitair manager, de heer Verschure die eerder verbonden was aan dc Thoolse vestiging. „Maar we hebben als school inspraak gehad en ook wijzigingen door kunnen voe ren. Tot aan het bestek. Beter kan niet." Op het Mollerlyceum in Bergen op Zoom is gisteren de CVK-topper- award uitgereikt. De prijs gaat naar scholen die in hun provincie het aller best presteren met het vak cultureel kunstzinnige vorming (CVK). Twee de in Brabant is 't Rijks te Bergen op Zoom geworden. Bij de toekenning van de prijs wordt gelet op het bestcdingscijfer van de CVK-bonnen, wat er inhoudelijk met de bonnen is gedaan en welke activi teiten ermee gerealiseerd zijn. Het Mollerlyceum weet leerlingen CVK in de tweede fase (bovenbouw havo en vwo) te boeien met een keuze menu. Daarin zitten allerlei activitei- OMO scholcngrocp Bergen op Zoom is de naam van de nieuwe organisatie waarin de Roncalli scholengemeen schap en de scholcngroep Mollerly ceum sinds 1 januari samenwerken. Vier scholen (2 in Bergen op Zoom, 1 in Steenbergen en 1 in Ossendrecht) met zo'n 300 medewerkers en bijna 3500 leerlingen. Scholen die elk hun eigen profiel houden en met drs. M. van Loo als nieuwe voorzitter van de centrale directie. Uit de samenwer king vloeit als eerste de introductie Toerisme en recreatie is een nieuwe opleiding op de Technische School in Middelharnis, opgezet in samenwer king met het Albeda college en het re gionale bedrijfsleven. Komend schooljaar wordt ermee begonnen in de derde klas. Verder biedt de school ten, variërend van een workshop dans en iiKxlem ballet tot workshops mo deltekenen en heuse theater- en mu- ziekvoorstellingen op school. „Leer lingen waarderen kunst op een heel andere manier als zij zelf een keuze kunnen maken uit activiteiten. Zeker als het activiteiten betreft waarbij ze zelf actief betrokken worden", zegt docent Walter van Dongen. Onlangs was de bekende muzickformatie Montezuma's Revenge nog op het Mollerlyceum om allerlei stemoefe ningen te doen met de leerlingen. Na tuurlijk gaven ze ook een voorstel ling. In de vmbo-afdeling van de school wordt CVK ingevuld met pro jecten waaraan dc leerlingen zelfstan dig werken. Ook hier ontbreekt het bezoek aan Nederlandse culturele in stellingen niet. voort van een Europese leerroute die past bij de status van Elos-school die het afgelopen jaar werd verworven. Roncalli en Moller vervullen zo een voortrekkersrol op het vlak van inter nationale educatie. Leerlingen met minimaal een havo- of vwo-advies kunnen vanaf 1 augustus kiezen voor een nieuw onderwijsaanbod, waarin de lesstof doorspekt is met Europese elementen. Meer aandacht voor taal vaardigheid. een uitgebreide intro ductie in de Europese cultuur- en leef wereld. deelname aan projecten die voortvloeien uit vakkcnintcgratic, een bewuste groei in zelfstandigheid. Dat bepaalt de lesdag van een leerling in de Europese leerroute. vijf verschillende beroepsgerichte af delingen aan. Belangstellenden kun nen zich tijdens dc open dag op 27 ja nuari Jaten informeren. Bijzonder is, dal de school aangewezen is als wed- strijdplck voor beroepenwedstrijden voor het vmbo. Zo komen op 19 fe bruari veel Zuid-Hollandse leerlingen naar Middelharnis om binnen de vak ken voor metaaltechniek te strijden vooreen plaats in dc landelijke finale. Leerlingen van het Calvijn college in Tholen gaan naar huis, aannemersbedrijf Boogert uit Oosterland is begonnen met de uitbreiding van het schoolgebouw. Ewoud Goedebuure (rechts) samen met Roelof Rijsdijk bezig met een proef in het metaal-electolokaal. Nick Houke koos voor motorvoertuigen

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 9