Pannenkoeken bakken,
en scheikunde als het lukt
'Een hond is een heel
leuk gezelschapsdier'
'Motorvoertuigen maar
dan op landbouw gericht'
'Iedereen kent iedereen,
ook namen van de leraren'
Meer ruimte voor leerlingen met
nieuwe leslokalen en mediatheek
Bouwbedrijf Boogert uit Oosterland breidt Calvijn college uit
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Donderdag 20 januari 2005
Corliene Janssen en Karen Schot over school
Corliene Janssen uit Stavenisse wil graag de zorgkant
op. Karen Schot uit Tholen wil via de opleiding voor on
derwijsassistente naar de pabo om onderwijzeres te wor
den. Beiden zitten in de laatste klas van het Calvijn col
lege in Tholen. Corliene doet de gemengde leerweg zorg
en welzijn, Karen de theoretische leerweg.
Angelica Heijboer 15) uit Oud-Vossemeer
Nick Houke (16) uit Poortvliet
Roelof Rijsdijk uit Poort
vliet en Ewoud Goedege-
buure uit Sint-Annaland
doen allebei metaal-elek-
tro, de gemengde leerweg
op het Calvijn college in
Tholen. Roelof denkt ero
ver automonteur te wor
den, Ewoud voelt wel wat
voor de computertechniek.
SPW in deeltijd
op Albeda college
Gezellig
Van de dijk
Stiltegebied
De 15-jarige Angelica
Heijboer uit Oud-Vosse
neer doet verzorging (de
beroepsgerichte leerweg)
aan het Markiezaat college
in Sint-Maartensdijk. Toen
ze aan het einde van het
tweede jaar moest kiezen,
vond ze metaaltechniek
wel leuk. Maar omdat ze
met dieren wil gaan wer
ken, werd het verzorging.
Honden zijn haar lieve
lingsdieren.
De 16-jarige Nick Houke uit
Poortvliet doet motorvoer
tuigen op het Markiezaat
college in Sint-Maartens
dijk. Maar ook metaaltech
niek had zijn interesse. Dat
komt omdat Nick graag aan
machines werkt. Zijn opa
heeft een gemengd bedrijf.
Als kind liep hij daar al
rond tussen trekker, voe
dermachine en 'aardappel
rooier.
Dierenpension
Geen nummer
Kerkzaal
Mollerlyceum
wint cultuurprijs
Moller en Roncalli
bieden samen
Europese leerroute
Opleiding toerisme
in Middelharnis
Ewoud Goedegebuure en Roelof Rijsdijk
v
Vierdeklasser verzorging Angelica Heijboer van het Markiezaat
college.
Corliene staat er 'gemiddeld' voor,
zegt ze met de laatste maanden nog
voor de boeg. Ze heeft de vakken
biologie, verzorging, aardrijkskun
de, wiskunde, Nederlands en En
gels, maatschappijleer, godsdienst
en beeldende vorming. De eerste
twee jaar deed ze havo, maar aan
het eind van de tweede jaar koos ze
toch voor het vmbo. „Ik had wel de
inzet, maar niet het inzicht, zoiets
werd er gezegd. Voor het vmbo kon
ik ook op Tholen blijven. Daar was
ik het wel mee eens. Anders had ik
naar Goes gemoeten."
Ze koos voor verzorging. Dat lag
aan de vakken, zegt ze en omdat ze
de zorgkant op wil. Ze denkt er aan
om naar het Hoornbeekcollege in
Goes te gaan waar ze opgeleid kan
worden voor onderwijsassistente,
helpende, of sociaal pedagogisch
werker. Maar ze is nog niet hele
maal zeker.
Verzorging vind ze een leuk vak, ten
minste als er gekookt kan worden.
Pannenkoeken en taarten bakken, en
die in de eigen klas ronddelen.
Voordat ze naar Tholen kwam zat
ze op de Rehobotschool in Stave-
„Techniek trekt me", zegt Roelof.
„Het was niet moeilijk om voor de
ze richting te kiezen. Als er thuis
iets kapot gaat, dan zit ik het te ma
ken. Het liefst iets met motoren."
Ze hebben dezelfde vakken: wis
kunde, natuurkunde, scheikunde,
Nederlands, Engels, maatschappij
leer. godsdienst, beeldende vor
ming en gymnastiek. Als het laatste
rapport van Roelof zou gelden voor
het eindexamen, zou hij geslaagd
zijn. „Ik had één vijf. Voor Engels.
En je mag er twee hebben."
In het praktijklokaal maken ze
werkstukjes. Ze moeten weerstand
meten, gebruiken condensators en
transformators. Maken bijvoor
beeld een knipperlicht. Voor Roe
lof is gymnastiek echter zijn favo
riete vak op school. „Ik hou van
bewegen. Ik ben goed in gym."
Thuis doet hij 'technische dingen',
maakt hij zijn huiswerk of zit ach
ter de computer.
Hij zat op de Groen van Prinsterer-
school in Scherpenisse. „Ik wou
per se havo doen. Dat heb ik een
jaar gedaan, toen ben ik terugge
zakt naar de mavo. Ik had daar ook
slechte cijfers voor. Dus werd het
vmbo. Dat was wel een teleurstel
ling. Maar ik had misschien ook
beter mijn best kunnen doen."
Roelof denkt erover een mbo-op-
leiding in de techniek te gaan doen.
In Dordrecht of Bergen op Zoom.
Hij weet nog niet waar. „Ik denk
aan motorvoertuigen. Dan kan ik
automonteur worden. Maar dat kan
nog veranderen." Roelof is 16 en
komt op de scooter naar school. Af
en toe neemt hij Leon Steenpoorte
Het Albeda college in Oude Tonge
biedt economische en welzijnsoplei-
dingen aan op mbo-niveau 2, 3 en 4.
Vanaf augustus begint, bij voldoende
aanmeldingen, de opleiding SPW-3
(sociaal pedagogisch werker) voor
volwassenen in deeltijd. De deelne
mers gaan één middag en avond per
week naar school en gaan minimaal
acht uren per week op stage.
Binnen economie kan op verschil
lende niveaus en in verschillende
richtingen worden gestudeerd. De
nivcau-2 opleidingen (bedrijfsadmi-
nistratief en commercieel-admini-
stratief medewerker) worden in de
regel in twee jaar afgesloten, de ove
rige in drie of 3,5 jaar. Op niveau 3
en 4 kan na het eerste leeijaar geko
zen worden voor een vervolg in de
secretariële, de commerciële of de
bedrijfsadministratieve richting. On
geveer dertig procent van de oplei
ding bestaat uit stages. Er is veel
aandacht voor de individuele leer
ling, onder meer zijn begeleidings-
lessen in het rooster opgenomen.
De opleiding helpende welzijn (ni
veau 2) bereidt voor op het werken
bij instellingen of voorzieningen
waar mensen verblijven die hulp, on
dersteuning of begeleiding nodig
hebben. Ze duurt anderhalfjaar en is
geschikt voor leerlingen die de basis
beroepsgerichte leerweg doen. Door
stroming naar een opleiding op ni
veau 3 binnen de richtingen welzijn,
gezondheidszorg of dienstverlening
is mogelijk. De opleiding SPW
wordt op twee niveaus verzorgd.
SPW-3 is gericht op kinderopvang,
het basisonderwijs en de gehandi
captenzorg; SPW-4 op de richtingen
woonbegeleider en activitcitcnbcgc-
leider (50% van de tijd is stage).
Op 28 en 29 januari en op 17 maart
zijn er open dagen bij de school in
Oude Tonge.
nisse. Het was logisch dat ze naar
het Calvijn college zou gaan, zegt
ze. „Met een christelijke achter
grond kun je hier goed terecht. Op
hel eiland. Dat is een voordeel. Ie
dereen van de Rehobothschool ging
naar deze school. Dat was gewoon
normaal."
In de wintermaanden komt ze met
de bus, maar zo gauw het goed
weer is pakt ze de fiets. „Met 25 tot
30 leerlingen uit Stavenisse. Met
mooi weer is het goed te doen.'-'
Corliene is zeer te spreken over de
kleine school met 350 leerlingen.
„Je kent bijna iedereen."
En dat is wat Karen Schot juist niet
zo leuk vindt. Zij komt van een gro
te school met 1700 leerlingen, de
Guido de Bres in Rotterdam. „Alles
is zo klein hipr. Hier kom je elke
dag dezelfde leerlingen tegen. Daar
was je vrijer. Er wordt minder op je
gelet. Maar hier is het ook wel ge
zellig, hoor. En als je problemen
hebt, word je goed geholpen."
Karen verhuisde van Ridderkerk
mee achterop. Hij vindt het een
voordeel dat de school 'in de
buurt' is. Hij kende de school ook
al omdat zijn beide broers hem zijn
voorgegaan. „De sfeer is gezellig
in de klas, maar af en toe een beetje
irritant."
Ewoud deed ook de eerste twee
jaar havo. „Maar in de eerste wist
ik al dat ik terug zou zakken. Ik
heb ook te weinig geleerd. Maar ik
heb er geen spijt van dat ik nu vm
bo doe. Ik deed al graag iets in de
techniek."
Ook hij zou geslaagd zijn als de
laatste rapportcijfers voor het exa-,
men zouden gelden. Met een vijf
voor Engels. Talen zijn niet zijn
sterkste kant. Scheikunde, metaal-
elektro en gymnastiek vindt hij het
leukst op school. Ook Ewoud vindt
het prettig dat de school in de buurt
is. „Je went ook makkelijk omdat
er weinig leerlingen zijn. Iedereen
kent iedereen. Ook alle leraren. Bij
voor- en achternaam."
Ewoud komt altijd op de fiets.
Door weer en wind. Het hele jaar
door. „Als mijn broer en zus die
ook bijna altijd fietsen, met de auto
worden gebracht, dan ga ik nog
met de fiets." Maar hij is ook wel
eens een keer van de dijk gewaaid.
Onderweg naar huis toen hij nog in
Sint-Philipsland woonde waar hij
eerder op de Koningin Juliana-
school zat.
Eerst wilde Ewoud technisch teke
naar worden. Maar nu voelt hij
meer voor de computertechniek.
Hij weet nog niet welke opleiding
daar voor nodig is. De open dagen
komen nog, zegt hij. Prutsen aan
Met enige vertraging is de uit
breiding van het Calvijn college
in Tholen van start gegaan.
Bouwbedrijf Boogert uit Ooster-
land is het werk gegund. Er ko
men twee leslokalen en een me
diatheek bij. De gymzaal en het
lokaal voor handel en administra
tie worden vergroot. Met de uit
breiding en verbouwing is een be
drag van ongeveer 1,1 miljoen
euro gemoeid. Rond de zomerva
kantie moet het werk klaar zijn.
„Dat zou mooi uitkomen voor de
nieuwe leerlingen die na de zomerva
kantie naar onze school komen," zegt
vestigingsdirecteur P. Kunst. De vm-
bo-school aan de Zoekweg kampt met
ruimtegebrek voor de 350 leerlingen.
Er staan noodlokalen op het school
plein voor de school. En ook binnen
het bestaande gebouw is het woeke
ren met de ruimte. „Voor het tweede
uur op vrijdag gebruiken we de do
centenkamer om les te geven. We zit
ten intern ook gewoon klem."
De aannemer begint eerst aan de ach
tervleugel van het gebouw, bij de laat
ste uitbreiding van de school. Deze
week zijn er steigers geplaatst om een
verdieping op de laagbouw te maken.
Er komen drie nieuwe lokalen op de
verdieping. Maar om daar te komen
moet een bestaand lokaal op dc bega
ne grond van een trap worden voor
zien. „Dus winnen we daar twee loka
len. Bovendien verdwijnen dan ook
de twee noodlokalen op het plein. Dit
gedeelte wordt eerst aangepakt en op
geleverd en dan pas wordt de voor
kant van het gebouw onder handen
genomen. Dat is om te zorgen dat er
zo min mogelijk overlast is. Ze zijn
steeds op één plek bezig en niet over
al tegelijk." In de nieuwe leslokalen
worden de vakken Duits, Engels, Ne
derlands en aardrijkskunde gegeven.
Nieuw is de mediatheek waar leerlin
gen informatie kunnen vinden die op
verschillende manieren wordt aange
boden: boeken, cd-roms en dvd's. Er
komen zo'n vijftien computers en
naar Stadszicht in Tholen. En koos
voor de theoretische leerweg van
zorg en welzijn. Zij heeft Duits en
economie in haar pakket. Ook zij
deed eerst havo. Maar daar moest
computers, dat ligt hem wel. „Met
een neefje heb ik eens van drie
computers een proberen te maken.
groepstafels waar leerlingen samen
aan hun opdrachten kunnen werken.
Om leerlingen te begeleiden wordt er
een mediathecaresse aangesteld. Het
is een nieuwe functie voor een halve
weektaak. Het Calvijn college gaat op
zoek naar een geschikte kandidaat.
„Wc willen dat zij door vrijwilligers
wordt ondersteund. Het is dc bedoe
ling dat hele klassen met hun docent
naar de mediatheek kunnen. Of leer
lingen die door hun docent gestuurd
worden. Of dat leerlingen tussen de
lessen door er gaan studeren of zelf
op zoek gaan naar stof voor hun
werkstukken."
Kunst overweegt om de mediatheek
cx)k op woensdagmiddag te gebrui
ken. Nu is dat de wekelijkse vrije
middag van de sch<x>l. „Om half twee
eindigen de lessen, maar we zouden
het lokaal wellicht ook die middag
open kunnen stellen." Kunst bena
drukt dat het geen recreatieruimte
wordt. „Eerder een stilte- of Huister-
gebied waar altijd toezicht is."
De uitbreiding betekent niet dat er
ook meer docenten komen. Het Cal
vijn college kan het met de huidige
bezetting van 26 aan. Sinds I januari
is er wel een nieuwe gymleraar voor
16 uur begonnen aan dc school, de
heer Van Dam.
Het bestaande lokaal vcx>r Duits
wordt aangepast en ingericht als mu
ziekvaklokaal. Het betreft een interne
verbouwing. Het lokaal wordt groter.
ze veel en lang voor leren, zegt ze.
Nu staat ze er goed voor. Allemaal
voldoendes. Gym vindt ze het leuk
ste vak. Over de andere moet ze
even nadenken. „Ja, wiskunde, als
het lukt."
Voor haar staat wel vast wat ze wil:
drie jaar leren voor onderwijsassis
tente op mbo-niveau en dan drie
jaar naar de pabo voor onderwijze
res. „Ik weet het al een paar jaar.
Op de mbo ga je gerichter leren.
Beter zo, want dat heb je met havo
niet."
Toen een knal en een plof en het
was over. Maar hij heeft het wel
een halfuurtje gedaan."
van 49 nr naar 66 m2. „Daarmee
komt er ook ruimte om instrumenten
te plaatsen."
Verder wordt er in een stafruimte en
een magazijn voorzien. De bouw is
wat later begonnen dan gepland, legt
Kunst uil. „Dat komt omdat de stalen
profielen voor dc verdieping niet eer
der te krijgen waren. Ze konden pas
later worden geleverd. De bouw zou
voor dc kerst beginnen, maar is nu na
de kerstvakantie gestart."
Angelica staat er op dit ogenblik
goed voor. „Voor alle vakken vol
doende," zegt ze. „Ik hoef er ook
niet veel voor te leren." Ze krijgt
Nederlands, Engels, wiskunde,
gezondheidskunde, huishoukunde,
gymnastiek. Engels vind ze niet
moeilijk. Behalve het schrijven.
„Ja, dat is soms, wel moeilijk. Ik
vind het wel makkelijk om Engels
te kunnen praten omdat het bijna
overal wel gesproken wordt." In
haar vrije tijd doet ze aan sport. Ze
voetbalt bij vv Vosmeer. Twee keer
in de week traint ze. Zc is keepster
en speelt met haar zevental elke za
terdag ook nog competitie.
Angelica kwam van Dc Heentrecht-
school. Haar broer Patrick heeft ook
op het Markiezaat college gezeten
in de smalstad, al heette het toen
nog anders. „Ik was toen hier ook
wel eens wezen kijken. Ik vond het
wel leuk. De school is ook dichtbij
en je hebt geen grote klassen. De le
raren besteden ook aandacht aan de
leerlingen die de stof niet goed
snappen. In grote klassen hebben ze
er geen tijd voor als je wat vraagt."
De school is dan wel dichtbij, om er
vanuit Oud-Vossemeer te komen
valt met het openbaar vervoer niet
mee. „Dan doe je er wel lang over,
dat is best wel vervelend. Ik ga
„De landbouwmechanisatie spreekt
me aan. Daarom heb ik motorvoer
tuigen gekozen. Maar metaaltech
niek is op zich ook wel mooi."
Het knutselen aan motoren is Nick
niet vreemd. Doet hij het niet op
school dan thuis wel of bij zijn opa,
want hij is ook een fervent liefheb
ber van trekkertrek. Hij deed in au
gustus mee aan de wedstrijden aan
de Veerweg in Tholen. Nick kwam
uit in de landbouwklasse (tot 2,5
ton).
Nick kwam van dc Oosterschelde-
school in Scherpenisse. De keuze
voor vervolgonderwijs was niet
moeilijk. „Deze school lag het
dichtst in de buurt van de richting
die ik op wou. Ik ben in de laagste
leergroep begonnen, maar mocht in
het tweede jaar een stap hoger. Van
de A- naar de B-grocp. Dat is een
hoger niveau. Maar ik had wel lie
ver mavo willen doen, want dan heb
je toch weer meer mogelijkheden
voor werk."
Zijn vakken zijn Nederlands, En
gels, wiskunde, natuurkunde, mo
torvoertuigen en gymnastiek. Nick
staat er goed voor. al zijn de talen
niet zijn sterkste kant. „Engels en
Nederlands zijn een beetje mijn pro
bleemvakken. Engels is voldoende,
maar Nederlands is kantje boord.
Daar moet ik wel voor leren. Voor
wis- en natuurkunde hoef ik weinig
Kunst denkt dat er zeker wel enige
overlast op zal treden. „Maar het is
niet goed in de schatten hoeveel. Ik
heb zelf in Krabbendijkc een interne
verbouwing meegemaakt. Dat is me
toen alles meegevallen. Het zijn ge
woon twee werelden die langs elkaar
heen werken."
Toch zal er geboord en gebroken
moeten worden. Bij het lokaal Duits
bijvoorbeeld wordt het houten dak
vervangen door een betonnen laag.
meestal op de fiets. Met een groepje
van 6 tot 8 leerlingen. Meestal over
Poortvliet. Daar komt er nog een
andere groep bij. Een half uur tot
drie kwartier doen we erover. Met
de bus moet je in Tholen overstap
pen. 's Middags doe je er langer
over dan 's ochtends. Je moet in
Tholen wel eens een half uur tot een
uur wachten."
Ze koos voor de richting verzorging
omdat ze graag met dieren wil wer
ken. Ze vindt het wel jammer dat de
sch<x)l daar geen aparte richting
voor heeft. Bij het vak verzorging
gaat het nu vooral om kinderen en
ouderen. Haar lievelingsdieren zijn
honden. „Een hond is een leuk ge
zelschapsdier. Je kan er vanallcs
mee doen. Lekker naar het strand of
naar het bos." Maar ze heeft zelf
geen hond. „Nee, ik mag jammerge-
noeg geen hond houden." Een ander
dier? „Ja, een vis, maar die is van
mijn moeder."
Toch hoopt ze straks na haar exa
men door te kunnen gaan leren in
dierenverzorging. Dat kan bij het
Grocncollcge in Goes, weet ze.
„Dat spreekt me wel aan. Maar wc
gaan ook nog in Breda kijken. Ik
zou er graag mijn beroep van willen
maken. Dierenverzorgster, maar ik
weet niet of er werk voor is. Het
mooiste is om zelf een dierenpen
sion op te zetten, zodat ik zelf de
leiding heb."
te doen. Ik ga het op mijn examen
wel redden."
Zijn favoriete vak is motorvoertui
gen. „Dat doe ik heel graag. Je
werkt heel zelfstandig: je kan zelf je
werktempo bepalen. Iedereen is met
iets anders bezig. En je kan aan an
dere leerlingen dingen vragen die je
nog niet weet. En omgekeerd ook."
Hij wil motorvoertuigen graag pro
moten. zegt hij. „Ja, want als er te
weinig leerlingen komen dan gaat
het hier weg."
Nick komt op de brommer naar
school. Ver is het niet want hij
woont aan de Randweg bij Poort
vliet. „Voorheen kwam ik op de
fiets. Nooit met de bus."
Wat zijn vervolgopleiding wordt, is
nog niet duidelijk. De open dagen
moeten nog komen, zegt hij. „Ik-
ben wel van plan om door te leren.
Bijvoorbeeld vier dagen werken en
een dag naar school. Motorvoertui
gen maar dan op de landbouw ge
richt."
Nick zit in een gecombineerde klas
van 18 leerlingen, waarvan drie
meisjes. Hij is zeer te spreken over
de sfeer. „Soms is die al te goed.
Dan wordt het wat te rumoerig.
Maar we kunnen goed met elkaar
opschieten. Het is een hele rustigc-
school. Dc leraren weten wie je
bent. Hier ben je geen nummer." In
zijn vrije tijd voetbalt Nick bij SPS.
Rechtshalf. Vooral om in conditie te
blijven. „Zodat je niet op de 25ste
zo stijf bent als een deur omdat je
nooit wat aan sport hebt gedaan."
Dat gebeurt tussen 26 januari en 1 fe
bruari. „Het wordt improviseren voor
leraren, leerlingen en ouders. Soms
zullen er wel eens een vakken uitval
len. We proberen het zoveel mogelijk
op te vangen door andere lokalen te
gebruiken."
De bouw valt ook samen met de exa
mens voor de vierdeklassers. De exa
mens worden altijd in de gymzaal af
genomen. Maar daar vindt ook een
stuk uitbreiding plaats. Het handel
en administratielokaal wordt er te
genaan gebouwd. En er komt een fit
nessruimte bij. „Mocht dat proble
men geven, dan huren we een zaal,
bijvoorbeeld een kerkzaal of een zaal
in Meulvliet."
Het plein wordt niet veel kleiner. De
fietsenstalling wordt afgebroken en
komt aan de rand van het terrein. Er
is nog een aantal groenstroken langs
dc Ebcn Haëzer. Ter Tolne en Dc
Kraal die benut kunnen worden. „Per
saldo zal dat niet veel verschil ople
veren." De fietsenstalling wordt ver
groot. Er kunnen straks 340 twec-
wielers worden geplaatst.
Kunst zit zelf niet in de bouwcom
missie. Er is binnen het Calvijn col
lege een facilitair manager, de heer
Verschure die eerder verbonden was
aan dc Thoolse vestiging. „Maar we
hebben als school inspraak gehad en
ook wijzigingen door kunnen voe
ren. Tot aan het bestek. Beter kan
niet."
Op het Mollerlyceum in Bergen op
Zoom is gisteren de CVK-topper-
award uitgereikt. De prijs gaat naar
scholen die in hun provincie het aller
best presteren met het vak cultureel
kunstzinnige vorming (CVK). Twee
de in Brabant is 't Rijks te Bergen op
Zoom geworden.
Bij de toekenning van de prijs wordt
gelet op het bestcdingscijfer van de
CVK-bonnen, wat er inhoudelijk met
de bonnen is gedaan en welke activi
teiten ermee gerealiseerd zijn. Het
Mollerlyceum weet leerlingen CVK
in de tweede fase (bovenbouw havo
en vwo) te boeien met een keuze
menu. Daarin zitten allerlei activitei-
OMO scholcngrocp Bergen op Zoom
is de naam van de nieuwe organisatie
waarin de Roncalli scholengemeen
schap en de scholcngroep Mollerly
ceum sinds 1 januari samenwerken.
Vier scholen (2 in Bergen op Zoom, 1
in Steenbergen en 1 in Ossendrecht)
met zo'n 300 medewerkers en bijna
3500 leerlingen. Scholen die elk hun
eigen profiel houden en met drs. M.
van Loo als nieuwe voorzitter van de
centrale directie. Uit de samenwer
king vloeit als eerste de introductie
Toerisme en recreatie is een nieuwe
opleiding op de Technische School in
Middelharnis, opgezet in samenwer
king met het Albeda college en het re
gionale bedrijfsleven. Komend
schooljaar wordt ermee begonnen in
de derde klas. Verder biedt de school
ten, variërend van een workshop dans
en iiKxlem ballet tot workshops mo
deltekenen en heuse theater- en mu-
ziekvoorstellingen op school. „Leer
lingen waarderen kunst op een heel
andere manier als zij zelf een keuze
kunnen maken uit activiteiten. Zeker
als het activiteiten betreft waarbij ze
zelf actief betrokken worden", zegt
docent Walter van Dongen. Onlangs
was de bekende muzickformatie
Montezuma's Revenge nog op het
Mollerlyceum om allerlei stemoefe
ningen te doen met de leerlingen. Na
tuurlijk gaven ze ook een voorstel
ling. In de vmbo-afdeling van de
school wordt CVK ingevuld met pro
jecten waaraan dc leerlingen zelfstan
dig werken. Ook hier ontbreekt het
bezoek aan Nederlandse culturele in
stellingen niet.
voort van een Europese leerroute die
past bij de status van Elos-school die
het afgelopen jaar werd verworven.
Roncalli en Moller vervullen zo een
voortrekkersrol op het vlak van inter
nationale educatie. Leerlingen met
minimaal een havo- of vwo-advies
kunnen vanaf 1 augustus kiezen voor
een nieuw onderwijsaanbod, waarin
de lesstof doorspekt is met Europese
elementen. Meer aandacht voor taal
vaardigheid. een uitgebreide intro
ductie in de Europese cultuur- en leef
wereld. deelname aan projecten die
voortvloeien uit vakkcnintcgratic, een
bewuste groei in zelfstandigheid. Dat
bepaalt de lesdag van een leerling in
de Europese leerroute.
vijf verschillende beroepsgerichte af
delingen aan. Belangstellenden kun
nen zich tijdens dc open dag op 27 ja
nuari Jaten informeren. Bijzonder is,
dal de school aangewezen is als wed-
strijdplck voor beroepenwedstrijden
voor het vmbo. Zo komen op 19 fe
bruari veel Zuid-Hollandse leerlingen
naar Middelharnis om binnen de vak
ken voor metaaltechniek te strijden
vooreen plaats in dc landelijke finale.
Leerlingen van het Calvijn college in Tholen gaan naar huis,
aannemersbedrijf Boogert uit Oosterland is begonnen met de
uitbreiding van het schoolgebouw.
Ewoud Goedebuure (rechts) samen met Roelof Rijsdijk bezig met
een proef in het metaal-electolokaal.
Nick Houke koos voor motorvoertuigen