34 Tholenaren in kunsthars
verder onder vlag Nuplex
Natuur speelt rol bij uitbreiden
van werkhaven aan Krabbenkreek
Onderzoek detailhandel
basis beleid gemeente
Akzo Resins verkocht aan Nieuw-Zeelands bedrijf
Fries en Zeeuws
Marjon de Hond
Donderdag 6 januari 2005
EENDRACHTBODE, DE THOOESE COURANT
7
Grotere taak voor gemeentebestuur Tholen
Supermarkten
Voor de 34 Tholenaren bij Akzo Nobel Resins in Bergen
op Zoom kreeg de eerste werkdag in 2005 een bijzonder
tintje. Ze werden maandagmorgen aan de Synthesebaan
verwelkomd door hun nieuwe baas: John Hirst uit het
verre Sydney in Australië. Hij hees de bedrijfsvlag als te
ken van de overname door Nuplex Industries uit Nieuw-
Zeeland.
Soepele integratie
Trots op veiligheid
Nieuwe producten
Cosmetica
Weerstand
Voor het uitbreiden en aanpassen van de werkhaven aan
de Krabbenkreekdam bij Sint-Philipsland zal rekening
gehouden moeten worden met de vogel- en habitatricht
lijn. De gemeente Tholen zal daarover in het voorjaar
overleg voeren met de provincie. Dat zei wethouder F.J.
Goossen woensdag op de jaarvergadering van de schip
persvereniging Schuttevaer in Sint-Annaland. De over
slag van zand in de haven van Tholen wordt pas beëin
digd als duidelijk is dat de werkhaven aan de
Krabbenkreek uit mag breiden.
Gemeente overlegt met provincie over vogel- en habitatrichtlijn
In opdracht van de Kamer van Koophandel gaat adviesbureau BRO
uit Vught een visie opstellen op de gewen-ste detailhandelsstructuur in
Midden- en Noord-Zeeland. Deze visie moet zicht geven op welke wijze
de verschillende winkelgebieden zich ten opzichte van elkaar verder
kunnen ontwikkelen.
Tholen en Sint-Philipsland worden
ook meegenomen in het onderzoek.
Er ligt al een MKB Re va-rapport
dat enkele jaren geleden werd ge
maakt in opdracht van de gemeente.
Daarin wordt de koopkrachtbinding
alsmede de pluspunten en ontwik-
kelpunten opgesomd. De Stuur
groep Tholen 2005 gaf er destijds
nog een visie op. waarbij het al of
niet toestaan van een discountzaak
als Aldi of Lidl het hete hangijzer
was.
Het nieuwe onderzoek is provincie-
breed. Voor Zeeuws-Vlaandcren is
het al klaar en nu komt de rest van
de provincie. De uitkomsten zullen
worden gebruikt bij de opstelling
van het nieuwe Omgevingsplan
Zeeland, het vroegere streekplan.
Ook zal de visie dienen als basis
voor gemeentelijk detailhandelsbe-
leid. Daarmee krijgt het gemeente
bestuur van Tholen dus een tweede
pijler, naast het MKB Reva-rapport.
Voor de zomer van 2005 moet de vi
sie gereed zijn. Het is de eerste keer
dat de detailhandel in heel Noord
en Midden-Zeeland in één studie
onder de loep wordt genomen.
Directe aanleiding voor deze op
dracht vormt het feit, dat veel ont
wikkelingen op de detailhandel afko
men en dat nog onvoldoende
duidelijk is, hoe hierop ingespeeld
dient te worden. Een voorbeeld hier
van vormt de ontwikkeling van
grootschalige detailhandel aan de
rand van steden en de effecten hier
van op de winkels in de binnenste
den. Bij Tholen speelt dat ook met de
plannen voor Welgelegen II, waar
naast Van Houle Wonen ook Bou-
man-Potter grootse plannen heeft.
Een andere trend die speelt is de
schaalvergroting in de supermarkten,
waardoor vestiging in de dorpskern
vaak niet meer mogelijk is. Ook het
wegvallen van landelijk beleid voor
detailhandel brengt met zich dat de
provincie en de gemeenten zelf meer
beleid voor detailhandel moet vast
stellen. Daarom is volgens de Kamer
van Koophandel regionale afstem
ming tussen overheden gewenst om
trends en ontwikkelingen in de de
tailhandelsbranche op een juiste wij
ze het hoofd te bieden.
Voor de opstelling van de regionale
visie op de detailhandel zal zoveel
mogelijk gebruik worden gemaakt
van bestaande rapporten. Ook zullen
bijeenkomsten met vertegenwoordi
gers van gemeenten en ondernemers
organisaties worden belegd.
De Kamer van Koophandel heeft in
nauw overleg met MKB Zeeland in
de afgelopen periode bij overheden
en ondernemersorganisaties in
Noord- en Midden-Zeeland gepeild
of er belangstelling is voor een re
gionale visie op de detailhandel.
Hieruit is naar voren gekomen, dat
zowel ondernemers als overheden
het belang daarvan breed onder
schrijven. Ook de noodzaak tot meer
afstemming tussen gemeenten wordt
benadrukt.
Behalve de Kamer van Koophandel
dragen ook de provincie Zeeland en
alle gemeenten boven de Wcster-
schelde bij aan de kosten van het on
derzoek. De gezamenlijke Raboban-
ken in hetzelfde gebied treden op als
sponsor.
Grootschalige detailhandel zoals hij Welgelegen II in Tholen wordt
betrokken bij het onderzoek dat de Kamer van Koophandel laat
uitvoeren.
„Er gaan natuurlijk dingen verande
ren, maar dat schept ook weer nieu
we kansen", zegt Piet Geuze uit
Tholen, hoofd van de Bergse vesti
ging. Er waren meerdere kapers op
de kust, en bij sommigen had het er
voor de werkgelegenheid bij Akzo
Nobel Resins waarschijnlijk minder
gunstig uitgezien. „Nuplex vult
goed aan en vormt geen bedrei
ging", legt Kees Elenbaas uit. De
oud-Sint-Annalandcr die voor Akzo
Nobel al de hele wereld rondzwierf,
begeleidde mede de overname.
Nuplex kreeg de kunstharsfabrieken
van Akzo te pakken voor 117 mil
joen euro. Behalve de vestiging in
Bergen op Zoom met 365 medewer
kers is er ook nog een fabriek in
Londen (die in Newcastle werd be
gin 2004 gesloten). Buiten Europa
zijn er vestigingen in de Verenigde
Staten, Brazilië, Maleisië. Indonesië
(Soerabaja), Thailand en China
(Sjanghai). „Wc zijn redelijk com
plementair", zegt Piet Geuze. „Al
leen in Azië is er een overlap van
Akzo Nobel Resins en Nuplex."
Het Nicuw-Zcclandse bedrijf zit
ook in China, maar dan in een totaal
ander gebied van dat enorme land.
Verder heeft Nuplex een fabriek in
Vietnam.
De toekomst ziet er dus goed uit,
concludeerde John Hirst, die behal
ve algemeen directeur ook aandeel
houder is van de multinational. Hij
sprak maandag over 'een grote
dag."„Twee fantastische onderne
mingen met een geweldige reputatie
gaan vanaf nu samen verder. De
combinatie van deze twee bedrijven
belooft het beste voor de toekomst.
Op de bedrijfsleiding rust de ver
plichting om de ondernemingen sa
men te smeden en verder te ontwik
kelen met nieuwe producten."
De Bergse wethouder van milieu L.
Withagen feliciteerde Hirst met de
aanwinst. „U hebt niet alleen een
goede overnamekandidaat gekozen,
maar ook een goede vestigings
plaats op de rand van Oud-Zee
land." De wethouder meende dat
beide bedrijven beter worden van
deze overname. „U kunt namelijk
meer markten bedienen met meer
producten." Withagen zei dat fusies
er bijhoren en internationalisering
ook in de Bergse economie is geen
vreemd verschijnsel. Hij stond ook
stil bij het feit. dat in hele grote on
dernemingen wel eens sturingspro-
blemcn kunnen ontstaan. „Groter
betekent dan ook niet altijd beter.
Bij Akzo Nobel vormde u maar 2%
van de omzet, bij Nuplex is dat
40%! Ik wens u een soepele integra
tie toe bij Nuplex, een succesvolle
ontwikkeling en meer banen." Die
woorden van de Bergse wethouder
werden met een enthousiast applaus
begroet.
Piet Geuze werkt al weer 17 jaar bij
de onderneming, die in 1967 begon
onder de naam Synthese en vervol
gens werd omgedoopt in Akzo No
bel Resins. Voor o.a. de autoindus
trie en verfindustrie worden er
synthetische harsen gemaakt. Per
jaar bijna 100.000 ton in 15 reacto
ren, waarvoor 80 mensen 24 uren
per dag, 7 dagen per week in vijf
ploegendienst werken. Er worden
meer dan 400 verschillende produc
ten geproduceerd en in de controle
kamer wordt via de computer de
juiste dosering voor een bepaald re
cept bepaald. De productie is verre
gaand geautomatiseerd en gebeurt
bij temperaturen van 170 tot 270
graden, wat 7 tot 14 uren duurt. De
helft van de eindproducten gaat in
grote tankwagens in bulk weg, de
andere helft in drums van 200 of
containers van 1000 liter. De maga
zijnen zijn voorzien van een
schuimblusinstallatie en op het uit
gestrekte terrein van 10 ha. staan
nog twee tanks met 500 m3 bluswa
ter.
„Aan de veiligheid wordt toppriori
teit gegeven", vertelt Geuze. „We
zijn er dan ook trots op, dat we al
zeven jaar zonder ongevallen met
verzuim draaien. Onze eisen voor
o.a. een schone en veilige werkplek
verslappen dan ook niet."
Zestig mensen werken in Bergen op
Zoom aan het onderzoek naar en de
ontwikkeling van nieuwe producten.
De vertegenwoordigers van de om
liggende bedrijven, die maandag ook
waren uitgenodigd voor het wisselen
van de vlag, reageerden verbaasd
over dat grote aantal. In een labora
torium in Arnhem werken daarnaast
nog 8 medewerkers aan innovatieve
ontwikkelingen. „Nieuwe producten
hebben we nodig voor de continuïteit
van onze onderneming", vertelt Piet
Piet Geuze uit Tholen tweede van rechts) tradeert ter gelegenheid van de overname van Akzo Nobel Resins door Nuplex. Links nieuwe
eigenaar John Hirst van het Nieuw-Zeelandse bedrijf met naast hem algemeen directeur Rob Harmsen van Akzo Nobel Resins. Geheel
rechts oud-Sint-Annalander Kees Elenbaas. die de overname mede begeleidde.
Geuze. „Daarom hebben we hier ook
kleinere productiemogelijkheden
voor maximaal 1000 kilo om die
producten uit te testen en voor te be
reiden op productie op grote schaal.
Bovendien zetten we op het labora
torium een robot in om de product
ontwikkelingen te versnellen."
75% van de vaste grondstoffen is in
vijf grote silo's opgeslagen. Aan de
scheiding van afvalstoffen en het
verbranden van afvalgassen wordt
grote aandacht besteed. Er zijn ook
overal vloeistofdichte vloeren.
Behalve de productie, onderzoek- en
ontwikkelafdclingen, magazijn, ver
koop en administratie, is ook de lei
ding en staf van de wereldwijde
Coating Resins organisatie in Bergen
op Zoom gevestigd. Algemeen direc
teur van deze wereldwijde organisa
tie is Rob Harmsen. Hij heeft we
reldwijd 850 mensen onder zich. die
in 2003 voor 256 miljoen euro omzet
zorgden. Nuplex heeft 1160 mede
werkers en behaalde een omzet van
341 miljoen euro.
Bill Campbell stichtte het bedrijf in
1956 met de oprichting van een pla
vuizen- en parketfabriek. De groei
gaat snel, er komt een beursnotering
en de activiteiten worden uitgebreid
met de productie van chemicaliën
en harsen. Vanaf 1977 onder de
naam Revertex en sinds 1991 als
Nuplex. Het is nu de grootste pro
ducent en distributeur van techni
sche materialen en harsen en poly
meren voor de verf-, inkt-,
kleefstoffen-, vezel-, plastic-, pa-
pier- en textielindustrie in heel Aus
tralië. Daarnaast levert Nuplex spe
cialistische bouwmaterialen en
milieudiensten. Uiteindelijk komt
men de producten als bestanddeel
van verf. behang, vloeren, sanitair,
textiel, glasvezel laminaten voor
boten en auto's, zwembaden, palen
van elektrische omheiningen en
zelfs in bakkerijen, zuivelproduc
ten, cosmetica en andere producten
voor persoonlijke verzorging. Nieu
we ontwikkelingen uit de eigen la
boratoria van Nuplex leveren een
constante bijdrage aan de marktpo
sitie van het bedrijf. Een hoog per
centage van de huidige omzet komt
van producten die de afgelopen vijf
jaar aan het pakket zijn toegevoegd.
Nuplex zocht verdere groei, waar
voor het de Akzo Nobel-bedrijven
nu heeft overgenomen. Die zijn
mondiaal aanwezig en hebben ook
een goede technologie, zodat ze
voor de groei van omzet en winst
kunnen zorgen. De ondernemings
raad van Akzo Nobel Resins gaf een
positief advies over het 15 oktober
ontvangen bod van Nuplex. De vak
bonden zijn ook akkoord gegaan
met de overname. Vandaag wordt
daarvoor nog een overeenkomst on
dertekend.
ger bij Busmaritiem tijdelijk ver
legd en verhuisden de sportvissers
naar de jachthaven, vlakbij de in
gang van de haven. Ook de Corma,
Novalis en Inge II lagen in de ha
ven. Dat de schepen er lagen en dat
de algemene ledenvergadering
plaatsvond op de Frisia (n de ha
ven, was volgens Smits te danken
aan de inbreng tijdens de overleg
rondes met de gemeente. Er waren
ruim zestig aanwezigen, twaalf
meer dan vorig jaar.
Tegen de feestdagen doken er toch
weer donkere wolken op omdat er
onvoldoende ruimte zou zijn in de
haven, zei Smits. „Het volume van
de schepen wordt almaar groter, de
beschikbare ruimte tegenoverge
steld. Het klaarmaken van de zuid
oostzijde van deze haven, met de
mogelijkheid om tijdens de feest
dagen thuis te liggen, liet lang op
zich wachten. Slagvaardig optre
den van gemeentewege stelde de
ligplaatsen voor deze winter toch
veilig." Smits bedankte de ge
meente voor de medewerking.
Aan de zuid-oostzijde wordt een
damwand geslagen voor hel afme
ren van zeiljachten van Enjoy Sai
ling uit Lemmer. Dat was vorig
jaar al aangekondigd op de jaarver
gadering in Sint-Philipsland, maar
in 2004 nog niet uitgevoerd.
De botenhelling in de haven blijft
gehandhaafd maar komt op een an
dere plek. Dat bleek tijdens de
rondvraag op een vraag van schip
per Theunisse uil Sint-Annaland.
Smits zei dat de helling terugkomt
in de haven. „De helling is ook no
dig voor de brandweer om een vlot
in het water te leggen." Wethouder
W.C. van Kempen lichtte toe dat de
openbare helling in de zuid-oost-
hoek van de haven komt, bij de in
gang van de haven. Bereikbaar via
een openbare verharde weg. Parke
ren is er echter niet toegestaan, zo
zei hij. „We willen dat er zo min
mogelijk op de haven wordt gepar
keerd. Watersporters van het ver
huurbedrijf kunnen straks aan de
andere kant van de dijk hun auto
parkeren."
De schippers van Schuttevaer kijken er vreemd van op. De communi
catie op het water zou steeds meer in het Engels moeten gebeuren nu
de Europese Unie steeds meer landen krijgt, zo bleek woensdag op
de ledenvergadering. Lang niet alle schippers zijn die taal echter
meester en vonden het ook maar onzin.
Maar ook in eigen land is er een taalkwestie. Zo worden in Friesland
aan de sluisdeuren en bruggen alle naamborden in het Nederlands
weggehaald en blijven alleen de naamborden in het Fries over. zo
vertelde vertegenwoordiger C. van de Broek van hel hoofdbestuur.
Hij moest onder de schippers peilen wat die er van vinden. „Waar
zijn wc nou mee bezig?" zei een van hen, „de voertaal moet Engels
worden en nu moeten we straks alleen Friese borden lezen."
J.A. Verkamman van ms He-Ja uil Sint-Maartensdijk wist wel raad:
„We gaan ons in het Zeeuws melden bij de sluiswachters." De con
clusie was duidelijk: zonder discussie tegen.
Om de jaarvergadering van Schuttevaer wat meer afwisseling te geven
heeft het bestuur van de afdeling Noord-Zeeland op advies van het
hoofdbestuur geprobeerd gastsprekers te krijgen. Dal is niet gelukt, zo
legde sectretaris G.L. Verkammen uit. „We hebben geprobeerd om
Marjon de Hond te vragen, de weervrouw. Die komt van Tholen dus
dal leek ons wel interessant, maar die ging op vakantie naar Nieuw-
Zecland. Toen heb ik een oud-waterstaatsman gevraagd. Die wilde dat
wel komen doen. Maar na een paar weken belde hij op dat hij toch een
probleempje had. Hij was op de dag van onze vergadering, op 29 de
cember, namelijk precies veertig jaar getrouwd. Nu doen we het maar
zonder."
Het bestuur kon geen steun krijgen
voor het invoeren van het "river in
formation system', het r.i.s. Dit
systeem is bedoeld om hulpverle
ners te informeren over de lading
aan boord, het aantal mensen en de
bestemming van het schip zodat ze
snel op kunnen treden in geval van
ongevallen en rampen.
De kwestie is actueel omdat de
commissarissen van de koningin in
Zeeland en Noord-Brabant en di
verse burgemeesters rondom het
Schelde-Rijnkanaal hebben afge
sproken dat er een registratie-en in
formatiesysteem voor scheepvaart
verkeer op het Schelde-Rijnkanaal
moet komen, zo zei Smits. „Het
r.i.s. ondervangt dit voorstel waar
schijnlijk." zei de voorzitter. Maar
de schippers zijn bang dat dl hun
gangen worden nagegaan, zoals bij
vrachtwagenchauffeurs wordt ge
meten hoe lang ze achter het stuur
zitten. Als schippers al hun gege
vens doorgeven krijgen ze er ook
wat voor terug, zoals scheepvaart-
berichten. De vraag was of de
schippers het r.i.s. eind 2005 willen
invoeren, maar de weerstand bleek
groot. Zo zei Van Dijke (van de
Cornelis M) uit Tholen dat schip
pers zich niet gecontroleerd willen
voelen. Er wordt al zoveel gecon
troleerd, meende hij. „Hoe lang
duurt het nog voordat we een oor
merk krijgen net als een koe," zei
hij tot hilariteit van de aanwezigen.
Zijn buurman vond echter dat de
schippers aan koudwatervrees lij
den. En dat het systeem bedoeld is
voor de veiligheid van de beman
ning, en voor de mensen die in de
omgeving van de vaarwateren wo
nen.
R van de Maat van het hoofkantoor
van Schuttevaer in Rotterdam, pro
beerde de kou uit de lucht te halen.
„U bent bang dat u getraceerd kan
worden, maar het systeem werkt
ook zonder 'transponder', zodat ze
niet kunnen zien waar u zit. Het
gaat er maar om hoe we het gebrui
ken. Nu kan iedereen uw gegevens
uit te lucht plukken." Volgens Van
de Maat is het een Europese aange
legenheid en is het systeem in Oos
tenrijk al verplicht. Het is volgens
hem een aanvulling op een reeds
bestaand systeem, het i.v.s.
Ook M. de Korte uit Tholen bena
drukte dat: „De Europese commis
sie streeft naar standaardisatie.
Anders krijg je overal andere syste
men."
Smits kreeg er de handen van de le
den niet voor op elkaar, maar velen
bleken er ook te weinig van af te
weten. Besloten werd om er eerst
nog eens uitleg over te geven en er
later over te beslissen. Smits: „We
zullen de mening over r.i.s. bijstu
ren en dan komt het in orde."
J. Ruijtenberg van de ms Vertrou
wen uit Anna Jacobapolder vroeg
aandacht voor de steiger aan de
vluchtwagen van rijkswaterstaat bij
Tholen. Daar zijn planken ver
nieuwd. maar volgens Ruijtenberg
is verzuimd om er een anti-sliplaag
op aan te brengen. „Het zijn kale
azobeplanken. Ze worden spiegel
glad, ook bij regen." Hij wist ook te
melden dat er op de steigers aan de
Bergsediepsluis problemen zijn ge
weest. „Daar is een vrouw door de
planken gegaan. Over het gat heb
ben ze nu kippengaas gespannen."
Bij de bestuursverkiezing waren
voorzitter C. Smits en de bestuurs
leden M.J. Hout en A.D. Lindhout
herkiesbaar. Ze werden bij accla
matie herkozen voor een nieuwe
periode.
De aanwezigen herdachten oud-
voorzitter A. Bcurkens uit Sint-
Philipsland, freelancer L. Hofman
van hel weekblad Schuttevaer en
schipper J. Faasse uit Sint-Philips
land.
Advertentie I.M.
Overigens was het voor de thuislig-
gers in Sint-Annaland rond de jaar
wisseling passen en meten. Om het
motorschip Marina uit Poortvliet
een plaatsje te geven werd de stei-
Rijkswaterstaat is eigenaar van de
werkhaven. De dienst Domeinen
verpacht het aan Van Tilburg uit
Nieuw Vossemeer die de werkha
ven voor de overslag van zand en
grind, exploiteert. Er is een inves
teringsplan gemaakt om de haven
voor grotere schepen geschikt te
maken. Het college wil meewerken
aan de uitbreiding en aanpassing.
En heeft daar ook het advies van de
afdeling Noord-Zeeland van Schut
tevaer voor gevraagd. Goossen
waarschuwde er echter voor dat de
vogel- en habitatrichtlijn nog roet
in het eten kan gooien. En dat het
nog enige tijd kost om een en ander
te onderzoeken. „We hebben in
toenemende mate te maken met de
vogel- en habitatrichtlijn. We moe
ten rekening houden met natuur en
vogels. De werkhaven ligt nu mid
den in de natuur (de Krabbenkreek
als onderdeel van het nationale
park de Oosterschelde en het na
tuurgebied de Rammegors red.)
„Wc zullen moeten bekijken wat er
mag. Bijvoorbeeld welke vaarwe
gen er gevolgd moeten worden.
Het is een erg ingewikkelde mate
rie. Voor de provincie én het minis
terie. Wij zullen als gemeente eerst
met de provincie verder moeten
gaan."
Schuttevaer heeft eind september
overleg gevoerd met de exploitant,
zo lichtte voorzitter C. Smits toe.
Het havenplatcau zou er met 10 tot
15 meter verlengd moeten worden
en er zouden extra meerpalen moe
ten komen om grotere schepen aan
vast te kunnen leggen. „Bij slecht
weer is hel nu moeilijk afmeren.
Het is nu niet geënt op de moderne
re schepen."
Ook de loswal moet worden aange
past. Die is nu onverhard. Die zou
met 'stelconplaten' verhard kunnen
worden. Volgens Smits is de dienst
Domeinen akkoord met het plan.
Punt van aandacht vormde volgens
Smits ook de hoogte van het ha
vengeld die de exploitant door
moet berekenen.
Goossen lichtte desgevraagd toe
dat de overslag van zand en grind
in de haven van Tholen pas wordt
stopgezet als de werkhaven in de
Krabbenkreek is aangepast. Vorig
jaar is besloten de handelshavens te
sluiten en alleen Sint-Annaland en
Sint-Philipsland open te houden
voor het afmeren van binnensche
pen ('thuisliggers') tijdens hoogtij
dagen.
Voor de recreatiehaven van Tholen
wordt dit jaar nog een plan opge
steld, zo zei de wethouder. De eer
ste gesprekken over wat er in de
Thoolse haven moet gebeuren, zijn
al met de watersportvereniging de
Kogge, plus een 'groep belangheb
benden' gevoerd. Dat zijn onder
meer inwoners die hun plezier-
schepen permanent in de handels
haven hebben liggen, en de eige
naar van de enige woonboot in de
gemeente Tholen. Er is volgens
Goossen ook een rol weggelegd
voor Schuttevaer.
In de zomer van dit jaar moet de
visie voor de haven gereed zijn.
Dan wordt het zaak om subsidie te
gaan zoeken voor de plannen, na
tionaal en in Europees verband, al
dus Goossen.
Pas als de werkhaven aan de Krabbenkreekdam bij Sint-Philipsland mag uitbreiden wordt de overslag
van zand in de haven van Tholen beëindigd.
Ook de schippersvrouwen vinden het gezellig op de ledenvergadering van Schuttevaer Tholen, die dit keer aan boord van de rondvaartboot
Frisia plaatsvond.