34 Tholenaren in kunsthars verder onder vlag Nuplex Natuur speelt rol bij uitbreiden van werkhaven aan Krabbenkreek Onderzoek detailhandel basis beleid gemeente Akzo Resins verkocht aan Nieuw-Zeelands bedrijf Fries en Zeeuws Marjon de Hond Donderdag 6 januari 2005 EENDRACHTBODE, DE THOOESE COURANT 7 Grotere taak voor gemeentebestuur Tholen Supermarkten Voor de 34 Tholenaren bij Akzo Nobel Resins in Bergen op Zoom kreeg de eerste werkdag in 2005 een bijzonder tintje. Ze werden maandagmorgen aan de Synthesebaan verwelkomd door hun nieuwe baas: John Hirst uit het verre Sydney in Australië. Hij hees de bedrijfsvlag als te ken van de overname door Nuplex Industries uit Nieuw- Zeeland. Soepele integratie Trots op veiligheid Nieuwe producten Cosmetica Weerstand Voor het uitbreiden en aanpassen van de werkhaven aan de Krabbenkreekdam bij Sint-Philipsland zal rekening gehouden moeten worden met de vogel- en habitatricht lijn. De gemeente Tholen zal daarover in het voorjaar overleg voeren met de provincie. Dat zei wethouder F.J. Goossen woensdag op de jaarvergadering van de schip persvereniging Schuttevaer in Sint-Annaland. De over slag van zand in de haven van Tholen wordt pas beëin digd als duidelijk is dat de werkhaven aan de Krabbenkreek uit mag breiden. Gemeente overlegt met provincie over vogel- en habitatrichtlijn In opdracht van de Kamer van Koophandel gaat adviesbureau BRO uit Vught een visie opstellen op de gewen-ste detailhandelsstructuur in Midden- en Noord-Zeeland. Deze visie moet zicht geven op welke wijze de verschillende winkelgebieden zich ten opzichte van elkaar verder kunnen ontwikkelen. Tholen en Sint-Philipsland worden ook meegenomen in het onderzoek. Er ligt al een MKB Re va-rapport dat enkele jaren geleden werd ge maakt in opdracht van de gemeente. Daarin wordt de koopkrachtbinding alsmede de pluspunten en ontwik- kelpunten opgesomd. De Stuur groep Tholen 2005 gaf er destijds nog een visie op. waarbij het al of niet toestaan van een discountzaak als Aldi of Lidl het hete hangijzer was. Het nieuwe onderzoek is provincie- breed. Voor Zeeuws-Vlaandcren is het al klaar en nu komt de rest van de provincie. De uitkomsten zullen worden gebruikt bij de opstelling van het nieuwe Omgevingsplan Zeeland, het vroegere streekplan. Ook zal de visie dienen als basis voor gemeentelijk detailhandelsbe- leid. Daarmee krijgt het gemeente bestuur van Tholen dus een tweede pijler, naast het MKB Reva-rapport. Voor de zomer van 2005 moet de vi sie gereed zijn. Het is de eerste keer dat de detailhandel in heel Noord en Midden-Zeeland in één studie onder de loep wordt genomen. Directe aanleiding voor deze op dracht vormt het feit, dat veel ont wikkelingen op de detailhandel afko men en dat nog onvoldoende duidelijk is, hoe hierop ingespeeld dient te worden. Een voorbeeld hier van vormt de ontwikkeling van grootschalige detailhandel aan de rand van steden en de effecten hier van op de winkels in de binnenste den. Bij Tholen speelt dat ook met de plannen voor Welgelegen II, waar naast Van Houle Wonen ook Bou- man-Potter grootse plannen heeft. Een andere trend die speelt is de schaalvergroting in de supermarkten, waardoor vestiging in de dorpskern vaak niet meer mogelijk is. Ook het wegvallen van landelijk beleid voor detailhandel brengt met zich dat de provincie en de gemeenten zelf meer beleid voor detailhandel moet vast stellen. Daarom is volgens de Kamer van Koophandel regionale afstem ming tussen overheden gewenst om trends en ontwikkelingen in de de tailhandelsbranche op een juiste wij ze het hoofd te bieden. Voor de opstelling van de regionale visie op de detailhandel zal zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van bestaande rapporten. Ook zullen bijeenkomsten met vertegenwoordi gers van gemeenten en ondernemers organisaties worden belegd. De Kamer van Koophandel heeft in nauw overleg met MKB Zeeland in de afgelopen periode bij overheden en ondernemersorganisaties in Noord- en Midden-Zeeland gepeild of er belangstelling is voor een re gionale visie op de detailhandel. Hieruit is naar voren gekomen, dat zowel ondernemers als overheden het belang daarvan breed onder schrijven. Ook de noodzaak tot meer afstemming tussen gemeenten wordt benadrukt. Behalve de Kamer van Koophandel dragen ook de provincie Zeeland en alle gemeenten boven de Wcster- schelde bij aan de kosten van het on derzoek. De gezamenlijke Raboban- ken in hetzelfde gebied treden op als sponsor. Grootschalige detailhandel zoals hij Welgelegen II in Tholen wordt betrokken bij het onderzoek dat de Kamer van Koophandel laat uitvoeren. „Er gaan natuurlijk dingen verande ren, maar dat schept ook weer nieu we kansen", zegt Piet Geuze uit Tholen, hoofd van de Bergse vesti ging. Er waren meerdere kapers op de kust, en bij sommigen had het er voor de werkgelegenheid bij Akzo Nobel Resins waarschijnlijk minder gunstig uitgezien. „Nuplex vult goed aan en vormt geen bedrei ging", legt Kees Elenbaas uit. De oud-Sint-Annalandcr die voor Akzo Nobel al de hele wereld rondzwierf, begeleidde mede de overname. Nuplex kreeg de kunstharsfabrieken van Akzo te pakken voor 117 mil joen euro. Behalve de vestiging in Bergen op Zoom met 365 medewer kers is er ook nog een fabriek in Londen (die in Newcastle werd be gin 2004 gesloten). Buiten Europa zijn er vestigingen in de Verenigde Staten, Brazilië, Maleisië. Indonesië (Soerabaja), Thailand en China (Sjanghai). „Wc zijn redelijk com plementair", zegt Piet Geuze. „Al leen in Azië is er een overlap van Akzo Nobel Resins en Nuplex." Het Nicuw-Zcclandse bedrijf zit ook in China, maar dan in een totaal ander gebied van dat enorme land. Verder heeft Nuplex een fabriek in Vietnam. De toekomst ziet er dus goed uit, concludeerde John Hirst, die behal ve algemeen directeur ook aandeel houder is van de multinational. Hij sprak maandag over 'een grote dag."„Twee fantastische onderne mingen met een geweldige reputatie gaan vanaf nu samen verder. De combinatie van deze twee bedrijven belooft het beste voor de toekomst. Op de bedrijfsleiding rust de ver plichting om de ondernemingen sa men te smeden en verder te ontwik kelen met nieuwe producten." De Bergse wethouder van milieu L. Withagen feliciteerde Hirst met de aanwinst. „U hebt niet alleen een goede overnamekandidaat gekozen, maar ook een goede vestigings plaats op de rand van Oud-Zee land." De wethouder meende dat beide bedrijven beter worden van deze overname. „U kunt namelijk meer markten bedienen met meer producten." Withagen zei dat fusies er bijhoren en internationalisering ook in de Bergse economie is geen vreemd verschijnsel. Hij stond ook stil bij het feit. dat in hele grote on dernemingen wel eens sturingspro- blemcn kunnen ontstaan. „Groter betekent dan ook niet altijd beter. Bij Akzo Nobel vormde u maar 2% van de omzet, bij Nuplex is dat 40%! Ik wens u een soepele integra tie toe bij Nuplex, een succesvolle ontwikkeling en meer banen." Die woorden van de Bergse wethouder werden met een enthousiast applaus begroet. Piet Geuze werkt al weer 17 jaar bij de onderneming, die in 1967 begon onder de naam Synthese en vervol gens werd omgedoopt in Akzo No bel Resins. Voor o.a. de autoindus trie en verfindustrie worden er synthetische harsen gemaakt. Per jaar bijna 100.000 ton in 15 reacto ren, waarvoor 80 mensen 24 uren per dag, 7 dagen per week in vijf ploegendienst werken. Er worden meer dan 400 verschillende produc ten geproduceerd en in de controle kamer wordt via de computer de juiste dosering voor een bepaald re cept bepaald. De productie is verre gaand geautomatiseerd en gebeurt bij temperaturen van 170 tot 270 graden, wat 7 tot 14 uren duurt. De helft van de eindproducten gaat in grote tankwagens in bulk weg, de andere helft in drums van 200 of containers van 1000 liter. De maga zijnen zijn voorzien van een schuimblusinstallatie en op het uit gestrekte terrein van 10 ha. staan nog twee tanks met 500 m3 bluswa ter. „Aan de veiligheid wordt toppriori teit gegeven", vertelt Geuze. „We zijn er dan ook trots op, dat we al zeven jaar zonder ongevallen met verzuim draaien. Onze eisen voor o.a. een schone en veilige werkplek verslappen dan ook niet." Zestig mensen werken in Bergen op Zoom aan het onderzoek naar en de ontwikkeling van nieuwe producten. De vertegenwoordigers van de om liggende bedrijven, die maandag ook waren uitgenodigd voor het wisselen van de vlag, reageerden verbaasd over dat grote aantal. In een labora torium in Arnhem werken daarnaast nog 8 medewerkers aan innovatieve ontwikkelingen. „Nieuwe producten hebben we nodig voor de continuïteit van onze onderneming", vertelt Piet Piet Geuze uit Tholen tweede van rechts) tradeert ter gelegenheid van de overname van Akzo Nobel Resins door Nuplex. Links nieuwe eigenaar John Hirst van het Nieuw-Zeelandse bedrijf met naast hem algemeen directeur Rob Harmsen van Akzo Nobel Resins. Geheel rechts oud-Sint-Annalander Kees Elenbaas. die de overname mede begeleidde. Geuze. „Daarom hebben we hier ook kleinere productiemogelijkheden voor maximaal 1000 kilo om die producten uit te testen en voor te be reiden op productie op grote schaal. Bovendien zetten we op het labora torium een robot in om de product ontwikkelingen te versnellen." 75% van de vaste grondstoffen is in vijf grote silo's opgeslagen. Aan de scheiding van afvalstoffen en het verbranden van afvalgassen wordt grote aandacht besteed. Er zijn ook overal vloeistofdichte vloeren. Behalve de productie, onderzoek- en ontwikkelafdclingen, magazijn, ver koop en administratie, is ook de lei ding en staf van de wereldwijde Coating Resins organisatie in Bergen op Zoom gevestigd. Algemeen direc teur van deze wereldwijde organisa tie is Rob Harmsen. Hij heeft we reldwijd 850 mensen onder zich. die in 2003 voor 256 miljoen euro omzet zorgden. Nuplex heeft 1160 mede werkers en behaalde een omzet van 341 miljoen euro. Bill Campbell stichtte het bedrijf in 1956 met de oprichting van een pla vuizen- en parketfabriek. De groei gaat snel, er komt een beursnotering en de activiteiten worden uitgebreid met de productie van chemicaliën en harsen. Vanaf 1977 onder de naam Revertex en sinds 1991 als Nuplex. Het is nu de grootste pro ducent en distributeur van techni sche materialen en harsen en poly meren voor de verf-, inkt-, kleefstoffen-, vezel-, plastic-, pa- pier- en textielindustrie in heel Aus tralië. Daarnaast levert Nuplex spe cialistische bouwmaterialen en milieudiensten. Uiteindelijk komt men de producten als bestanddeel van verf. behang, vloeren, sanitair, textiel, glasvezel laminaten voor boten en auto's, zwembaden, palen van elektrische omheiningen en zelfs in bakkerijen, zuivelproduc ten, cosmetica en andere producten voor persoonlijke verzorging. Nieu we ontwikkelingen uit de eigen la boratoria van Nuplex leveren een constante bijdrage aan de marktpo sitie van het bedrijf. Een hoog per centage van de huidige omzet komt van producten die de afgelopen vijf jaar aan het pakket zijn toegevoegd. Nuplex zocht verdere groei, waar voor het de Akzo Nobel-bedrijven nu heeft overgenomen. Die zijn mondiaal aanwezig en hebben ook een goede technologie, zodat ze voor de groei van omzet en winst kunnen zorgen. De ondernemings raad van Akzo Nobel Resins gaf een positief advies over het 15 oktober ontvangen bod van Nuplex. De vak bonden zijn ook akkoord gegaan met de overname. Vandaag wordt daarvoor nog een overeenkomst on dertekend. ger bij Busmaritiem tijdelijk ver legd en verhuisden de sportvissers naar de jachthaven, vlakbij de in gang van de haven. Ook de Corma, Novalis en Inge II lagen in de ha ven. Dat de schepen er lagen en dat de algemene ledenvergadering plaatsvond op de Frisia (n de ha ven, was volgens Smits te danken aan de inbreng tijdens de overleg rondes met de gemeente. Er waren ruim zestig aanwezigen, twaalf meer dan vorig jaar. Tegen de feestdagen doken er toch weer donkere wolken op omdat er onvoldoende ruimte zou zijn in de haven, zei Smits. „Het volume van de schepen wordt almaar groter, de beschikbare ruimte tegenoverge steld. Het klaarmaken van de zuid oostzijde van deze haven, met de mogelijkheid om tijdens de feest dagen thuis te liggen, liet lang op zich wachten. Slagvaardig optre den van gemeentewege stelde de ligplaatsen voor deze winter toch veilig." Smits bedankte de ge meente voor de medewerking. Aan de zuid-oostzijde wordt een damwand geslagen voor hel afme ren van zeiljachten van Enjoy Sai ling uit Lemmer. Dat was vorig jaar al aangekondigd op de jaarver gadering in Sint-Philipsland, maar in 2004 nog niet uitgevoerd. De botenhelling in de haven blijft gehandhaafd maar komt op een an dere plek. Dat bleek tijdens de rondvraag op een vraag van schip per Theunisse uil Sint-Annaland. Smits zei dat de helling terugkomt in de haven. „De helling is ook no dig voor de brandweer om een vlot in het water te leggen." Wethouder W.C. van Kempen lichtte toe dat de openbare helling in de zuid-oost- hoek van de haven komt, bij de in gang van de haven. Bereikbaar via een openbare verharde weg. Parke ren is er echter niet toegestaan, zo zei hij. „We willen dat er zo min mogelijk op de haven wordt gepar keerd. Watersporters van het ver huurbedrijf kunnen straks aan de andere kant van de dijk hun auto parkeren." De schippers van Schuttevaer kijken er vreemd van op. De communi catie op het water zou steeds meer in het Engels moeten gebeuren nu de Europese Unie steeds meer landen krijgt, zo bleek woensdag op de ledenvergadering. Lang niet alle schippers zijn die taal echter meester en vonden het ook maar onzin. Maar ook in eigen land is er een taalkwestie. Zo worden in Friesland aan de sluisdeuren en bruggen alle naamborden in het Nederlands weggehaald en blijven alleen de naamborden in het Fries over. zo vertelde vertegenwoordiger C. van de Broek van hel hoofdbestuur. Hij moest onder de schippers peilen wat die er van vinden. „Waar zijn wc nou mee bezig?" zei een van hen, „de voertaal moet Engels worden en nu moeten we straks alleen Friese borden lezen." J.A. Verkamman van ms He-Ja uil Sint-Maartensdijk wist wel raad: „We gaan ons in het Zeeuws melden bij de sluiswachters." De con clusie was duidelijk: zonder discussie tegen. Om de jaarvergadering van Schuttevaer wat meer afwisseling te geven heeft het bestuur van de afdeling Noord-Zeeland op advies van het hoofdbestuur geprobeerd gastsprekers te krijgen. Dal is niet gelukt, zo legde sectretaris G.L. Verkammen uit. „We hebben geprobeerd om Marjon de Hond te vragen, de weervrouw. Die komt van Tholen dus dal leek ons wel interessant, maar die ging op vakantie naar Nieuw- Zecland. Toen heb ik een oud-waterstaatsman gevraagd. Die wilde dat wel komen doen. Maar na een paar weken belde hij op dat hij toch een probleempje had. Hij was op de dag van onze vergadering, op 29 de cember, namelijk precies veertig jaar getrouwd. Nu doen we het maar zonder." Het bestuur kon geen steun krijgen voor het invoeren van het "river in formation system', het r.i.s. Dit systeem is bedoeld om hulpverle ners te informeren over de lading aan boord, het aantal mensen en de bestemming van het schip zodat ze snel op kunnen treden in geval van ongevallen en rampen. De kwestie is actueel omdat de commissarissen van de koningin in Zeeland en Noord-Brabant en di verse burgemeesters rondom het Schelde-Rijnkanaal hebben afge sproken dat er een registratie-en in formatiesysteem voor scheepvaart verkeer op het Schelde-Rijnkanaal moet komen, zo zei Smits. „Het r.i.s. ondervangt dit voorstel waar schijnlijk." zei de voorzitter. Maar de schippers zijn bang dat dl hun gangen worden nagegaan, zoals bij vrachtwagenchauffeurs wordt ge meten hoe lang ze achter het stuur zitten. Als schippers al hun gege vens doorgeven krijgen ze er ook wat voor terug, zoals scheepvaart- berichten. De vraag was of de schippers het r.i.s. eind 2005 willen invoeren, maar de weerstand bleek groot. Zo zei Van Dijke (van de Cornelis M) uit Tholen dat schip pers zich niet gecontroleerd willen voelen. Er wordt al zoveel gecon troleerd, meende hij. „Hoe lang duurt het nog voordat we een oor merk krijgen net als een koe," zei hij tot hilariteit van de aanwezigen. Zijn buurman vond echter dat de schippers aan koudwatervrees lij den. En dat het systeem bedoeld is voor de veiligheid van de beman ning, en voor de mensen die in de omgeving van de vaarwateren wo nen. R van de Maat van het hoofkantoor van Schuttevaer in Rotterdam, pro beerde de kou uit de lucht te halen. „U bent bang dat u getraceerd kan worden, maar het systeem werkt ook zonder 'transponder', zodat ze niet kunnen zien waar u zit. Het gaat er maar om hoe we het gebrui ken. Nu kan iedereen uw gegevens uit te lucht plukken." Volgens Van de Maat is het een Europese aange legenheid en is het systeem in Oos tenrijk al verplicht. Het is volgens hem een aanvulling op een reeds bestaand systeem, het i.v.s. Ook M. de Korte uit Tholen bena drukte dat: „De Europese commis sie streeft naar standaardisatie. Anders krijg je overal andere syste men." Smits kreeg er de handen van de le den niet voor op elkaar, maar velen bleken er ook te weinig van af te weten. Besloten werd om er eerst nog eens uitleg over te geven en er later over te beslissen. Smits: „We zullen de mening over r.i.s. bijstu ren en dan komt het in orde." J. Ruijtenberg van de ms Vertrou wen uit Anna Jacobapolder vroeg aandacht voor de steiger aan de vluchtwagen van rijkswaterstaat bij Tholen. Daar zijn planken ver nieuwd. maar volgens Ruijtenberg is verzuimd om er een anti-sliplaag op aan te brengen. „Het zijn kale azobeplanken. Ze worden spiegel glad, ook bij regen." Hij wist ook te melden dat er op de steigers aan de Bergsediepsluis problemen zijn ge weest. „Daar is een vrouw door de planken gegaan. Over het gat heb ben ze nu kippengaas gespannen." Bij de bestuursverkiezing waren voorzitter C. Smits en de bestuurs leden M.J. Hout en A.D. Lindhout herkiesbaar. Ze werden bij accla matie herkozen voor een nieuwe periode. De aanwezigen herdachten oud- voorzitter A. Bcurkens uit Sint- Philipsland, freelancer L. Hofman van hel weekblad Schuttevaer en schipper J. Faasse uit Sint-Philips land. Advertentie I.M. Overigens was het voor de thuislig- gers in Sint-Annaland rond de jaar wisseling passen en meten. Om het motorschip Marina uit Poortvliet een plaatsje te geven werd de stei- Rijkswaterstaat is eigenaar van de werkhaven. De dienst Domeinen verpacht het aan Van Tilburg uit Nieuw Vossemeer die de werkha ven voor de overslag van zand en grind, exploiteert. Er is een inves teringsplan gemaakt om de haven voor grotere schepen geschikt te maken. Het college wil meewerken aan de uitbreiding en aanpassing. En heeft daar ook het advies van de afdeling Noord-Zeeland van Schut tevaer voor gevraagd. Goossen waarschuwde er echter voor dat de vogel- en habitatrichtlijn nog roet in het eten kan gooien. En dat het nog enige tijd kost om een en ander te onderzoeken. „We hebben in toenemende mate te maken met de vogel- en habitatrichtlijn. We moe ten rekening houden met natuur en vogels. De werkhaven ligt nu mid den in de natuur (de Krabbenkreek als onderdeel van het nationale park de Oosterschelde en het na tuurgebied de Rammegors red.) „Wc zullen moeten bekijken wat er mag. Bijvoorbeeld welke vaarwe gen er gevolgd moeten worden. Het is een erg ingewikkelde mate rie. Voor de provincie én het minis terie. Wij zullen als gemeente eerst met de provincie verder moeten gaan." Schuttevaer heeft eind september overleg gevoerd met de exploitant, zo lichtte voorzitter C. Smits toe. Het havenplatcau zou er met 10 tot 15 meter verlengd moeten worden en er zouden extra meerpalen moe ten komen om grotere schepen aan vast te kunnen leggen. „Bij slecht weer is hel nu moeilijk afmeren. Het is nu niet geënt op de moderne re schepen." Ook de loswal moet worden aange past. Die is nu onverhard. Die zou met 'stelconplaten' verhard kunnen worden. Volgens Smits is de dienst Domeinen akkoord met het plan. Punt van aandacht vormde volgens Smits ook de hoogte van het ha vengeld die de exploitant door moet berekenen. Goossen lichtte desgevraagd toe dat de overslag van zand en grind in de haven van Tholen pas wordt stopgezet als de werkhaven in de Krabbenkreek is aangepast. Vorig jaar is besloten de handelshavens te sluiten en alleen Sint-Annaland en Sint-Philipsland open te houden voor het afmeren van binnensche pen ('thuisliggers') tijdens hoogtij dagen. Voor de recreatiehaven van Tholen wordt dit jaar nog een plan opge steld, zo zei de wethouder. De eer ste gesprekken over wat er in de Thoolse haven moet gebeuren, zijn al met de watersportvereniging de Kogge, plus een 'groep belangheb benden' gevoerd. Dat zijn onder meer inwoners die hun plezier- schepen permanent in de handels haven hebben liggen, en de eige naar van de enige woonboot in de gemeente Tholen. Er is volgens Goossen ook een rol weggelegd voor Schuttevaer. In de zomer van dit jaar moet de visie voor de haven gereed zijn. Dan wordt het zaak om subsidie te gaan zoeken voor de plannen, na tionaal en in Europees verband, al dus Goossen. Pas als de werkhaven aan de Krabbenkreekdam bij Sint-Philipsland mag uitbreiden wordt de overslag van zand in de haven van Tholen beëindigd. Ook de schippersvrouwen vinden het gezellig op de ledenvergadering van Schuttevaer Tholen, die dit keer aan boord van de rondvaartboot Frisia plaatsvond.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2005 | | pagina 7