Monteur maakt toestellen klaar voor missies boven Afghanistan Y° u n PLEUNE stTTt Bouwbond blijft actie voeren om nieuwe cao af te dwingen Voor mode en wonen Kinderfeestje les Bolier uit Anna Jacobapolder halve eeuw lid van CNV Polen Donderdag 18 november 2004 Zaterdag keerde Jos Geluk uit Sint-Maartensdijk terug in Nederland. Twee maanden maakte de 22-jarige F-16 monteur deel uit van het detachement dat onder de hoede van de Navo deelnam aan de operatie international secu rity assistance force (Isaf) in Afghanistan. Vanaf de vliegbasis Manas in Kirgizië werden met zes F-16's en een KDC tankvliegtuig de presidentsverkiezingen in Af ghanistan militair ondersteund. Geluk is blij dat het er op zit. Zijn jongensdroom is bijna uitgekomen: piloot wor den van een F-16. EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Korporaal Jos Geluk twee maanden op F-16 vliegbasis in Kirgizië Karzai Risico's Zwaarbewapend Dood en verderf HOUT-EN BO'JWBQ Er mag dan een sociaal akkoord zijn tussen vakbonden, werkgevers en het kabinet, voor de hout- en bouwbond gaat de strijd door. De bouwsector moet het namelijk al ze ven maanden zonder cao doen. De werkgevers hebben een aantal voorstellen op tafel gelegd die voor de bonden onbe spreekbaar zijn. Zij gaan maandelijks op kleine schaal ac ties voeren, kondigde G.K. Wildeman vrijdag aan in Sint- Philipsland. De vice-voorzitter van de hout- en bouwbond CNV huldigde in De Wimpel een aantal jubilarissen, waar onder les Bolier die een halve eeuw vakbondslid is. Rust weergekeerd Twee bestuursleden Vijf weken staken De taak die koninklijke luchtmacht had was tweeledig. De toestellen werden boven Afghanistan ingezet om te imponeren, om dominant aan wezig te zijn zodat de verkiezingen op 9 oktober er zonder problemen konden verlopen (show of force). De F-16's konden echter ook wor den ingezet voor directe steun aan grondeenhedcn in Afghanistan, maar alleen op bevel van de com mandant van de Isaf veiligheids macht. Het tankvliegtuig was nodig om de gevechtstoestellcn bij te tan ken tijdens hun vluchten die wel zes uren in beslag konden nemen. „Vanaf de basis was het anderhalf uur vliegen voordat ze in Afghani stan waren. Onze taak was om met twee man de toestellen klaar te ma ken voor de vlucht, tanken en alles controleren, en om alles weer na te lopen bij terugkomst." Korporaal 1 klas Geluk assisteerde daarbij zijn sergeant die als 'crew chief' de eindverantwoordelijkheid droeg over de werkzaamheden. Voordat de toestellen vertrekken, worden alle onderdelen secuur na gelopen. Leidingen, oliepeil, hy draulische druk, vleugels, kleppen, banden. „Je werkt een week of twee weken lang aan één toestel zodat je elke kist goed leert kennen. Op den duur heb je alle toestellen wel een keer gehad." Na de controle die ongeveer een half uur duurt, zet de chef zijn hand tekening als alles goed is bevonden. Daarna volgt de opstartprocedure. „Maar ook die kan nog afgebroken worden als we het niet vertrouwen. Dat is niet vaak gebeurd. De toestel len hebben zich allemaal redelijk goed gehouden." Toch ging het een keer bijna mis. Op 4 november kreeg één van de toestellen problemen 's middags tij dens de landing. Toen het vliegtuig terugtaxiede, raakte de F 16, de 637, naast de baan. De 'fighting falcon' liep schade op aan het neuswiel dat zich in het gras boorde. „We hoor den een grote knal. Het bleek dat de druk weg was gevallen en de zuiger uit de rem was geschoten. De piloot stuurt met zijn neuswiel en dat lukt dan niet meer. Omdat de baan daar slecht is, weck hij langzaam af en rolde zo het gras in. Het was zijn laatste missie. De piloot kon er zo uitstappen, maar het was voor ons wel de domper van de hele uitzen ding. Als monteur ben je de eerste die ondervraagd wordt als er een onderzoek naar wordt ingesteld." Volgens Geluk hebben de toestellen bij terugkomst te lijden van het ge wicht dat ze meetorsen. Niet alleen dat ze nog 1000 liters kerosine bij zich hebben, maar ook omdat ze nog zwaar bewapend zijn. Voor een gevechtstoestel is het niet onge woon dat het terugkomt nadat het zijn bommen heeft afgevuurd. Bij deze missies was dat niet nodig, dus werden de toestellen met alle 'bal last' weer aan de grond gezet. „We kenlang gaat dat goed. Totdat er eentje door zijn remmen klapt." De monteurs moesten vervolgens van alle toestellen de remmen con troleren. Negen rcmvocringen wer den daarbij afgekeurd. „Die moes ten we compleet vervangen. Het was een eenvoudige klus. Maar je hebt dan weer wat te doen. En het is ook goed voor je sleutel vaardig heid." Kirgizië grenst aan China, Kazach- stan, Tadzjikistan en Oezbekistan. De voormalige Sovjetrepubliek ligt niet naast de deur. Vanaf Trabzon aan de Zwarte Zee in Turkije deed Geluk er tijdens de heenreis op 14 september bijna acht uur over om zijn bestemming in het land in cen- traal-Azië te bereiken. Het tijdsver schil met Nederland is vier uren. De F-16's waren de troepen al vooruit- gevlogen. Twee dagen na hun aan komst konden de vliegtuigen al de lucht in, vertelt Geluk. Op de vliegbasis Manas was hij één van de 180 Nederlandse lucht machtmilitairen op een totaal van zo'n vijftienhonderd man die op het Amerikaanse kamp actief zijn. „Het is een burgervliegveld en een mili tair vliegveld in één. Alles vloog er door elkaar. Een soort doorvoerha ven. Nationaal en internationaal. Passagierstoestellen naar China, vrachttoestellen uit Rusland, Ameri kaanse vliegtuigen en onze F 16's naar Afghanistan. De Amerikanen hebben de basis omgedoopt in Peter Ganci airport, naar een brandweer- Monteur Jos Geluk bij de F-16 waarin hij in Amerika anderhalf uur mee mocht vliegen. man die omgekomen is bij de aan slag op de Twin Towers in New York." Geluk wist niet precies van tevoren hoe lang de missie zou duren. „Er werd rekening gehouden met het feit dat er nog een tweede verkiezings ronde gehouden zou moeten wor den. Dan zouden we daar langer blijven. Tot de kerst of zo, maar er was geen tweede ronde nodig. Kar zai kreeg 55 procent van de stem men." Minister Kamp van defensie besloot daarop het detachement naar Nederland terug tc halen. De korporaal sliep met acht man in een van de vele tenten op het kamp. „We zouden er eerst maar een week je blijven. Het was een soort door- voerlent, maar we hebben er uitein delijk al die tijd in gelegen. Het was vlakbij een loods, waar veel met hef trucks werd gereden. Ook 's nachts. Dat gaf nogal wat lawaai. Maar ook als er van die grote Russische kisten binnenkwamen of vertrokken. Het vliegverkeer ging dag en nacht door. We lagen op een paar honderd meter van de baan af. En vlakbij onze tent stonden ook de afvalemmers van de kantine. Het kon nog al eens naar rotte vis stinken. Er kwamen ratten op af, maar er zaten ook drie zwerf katten." Geluk is met zijn 98 kilo een (linke kerel, maar van spinnen cn ander ongedierte moet hij niet veel heb ben. Van tevoren worden de militai ren er op gewezen met welk onge mak ze te maken kunnen krijgen. Zo ook met een beruchte woestijnspin, die giftig is en wel een meter hoog kan springen. Hij zag er eentje en dat was maar een kleintje, zegt hij. Het weer in Kirgizië was goed, zegt Geluk. „In het begin super zomers met 30 tot 35 graden overdag en 's nachts een graad of tien. Later werd het kouder. Overdag twintig graden, 's nachts een paar graden vorst." Vanaf de basis kon Geluk de hoge pieken zien van het Tianshah-ge- bergte op de grens met China dat op zo'n honderd kilometer van de basis ligt. „Vooral bij zonsopgang was dat heel mooi. Besneeuwde hellingen in de verte, terwijl er vlakbij een kud de schapen met een herder langs trok." Veel meer van zijn directe omge ving kreeg de monteur niet te zien. De militairen mochten de basis niet af. „Dat wisten we niet van tevoren. We dachten dat we na drie weken er wel even af konden. Maar er was een dreiging van aanslagen. Er wa ren daar in de buurt terroristen op gepakt. Op elk Isafhoofd stond 1000 dollar. Daar baalde ik wel van." Geluk had een ochtenddienst van 7.00 tot 14.00 uur cn een middag- dienst van 14.00 tot 20.00 uur. Dat kon uitlopen, afhankelijk van wat er aan de toestellen moest gebeuren. De F-16's maakten volgens de offi ciële berichtgeving van de lucht macht in totaal 87 missies, ruim 800 vlieguren. Het KDC-10 tanktoestel steeg 36 maal op en vloog ruim 200 uren. Tijdens de verkiezingen escor teerden F-16's onder meer de con- vooien die de stembussen naar Ka- bul moesten overbrengen. Voor elke missie stegen twee F-16's op. Er werden geen nachtvluchten ge maakt, zegt Geluk. „Er liggen daar bergen van zes kilometer hoog. Als er dan wat mis gaat, dan kun je het wel vergeten. De piloten zijn wel goed uitgerust, maar er werden geen risico's genomen. In zo'n bergach tig gebied kunnen de helikopters er niet bijkomen." In zijn vrije tijd bezocht Geluk de sport- en fitnesszaal op de basis. Een grote tent vol met de modernste, uit Amerika ingevlogen, apparaten voor krachttraining. „Apparaten van 800 dollar per stuk. Tel uit je winst. Ik heb er heel veel gesport. De meesten van ons trouwens. Er is drie kilo af. Er was wel een vliegtuig nodig om al de spullen in te vliegen. Die Ame rikanen zijn er dol op. Vooral de ma riniers. Het zijn vaak nog maar jon gens van 19, 20 jaar die naar Afghanistan gestuurd worden. Ze houden er bankdrukwedstrijdjes. Het record was 300 kilo aan een stang omhoog drukken." De Amerikaanse leiding was streng, zegt Geluk. „Je mocht bijvoorbeeld niet in een shirtje zonder mouwen naar de fitness. Ik werd toen uit de sporthal gestuurd. En als er een logo op je shirt stond dat groter dan vier inch was, dan moest je een ander shirt aan gaan trekken of het logo af plakken." Geluk moest wennen aan de Amerikaanse mentaliteit. „Ze hebben een heel pak basisregels. Er mag bijna niks. Ja, sporten en pra ten. Ieder doet zijn eigen dingetje." Ze maakten er wel een eigen stek: Holland huis, waar ze ook het Ne derlandse nieuws konden volgen en niet per se de uitzendingen van CNN. De basis is heel streng beveiligd. Er zijn zeven secties, waar bij elke poort een ander wachtwoord geldt. „De Amerikaanse bewakers houden 24 uur per etmaal hun M60 op de poort gericht. Dag en nacht wordt er met honden gepatrouilleerd. Ze ko men ook zwaarbewapend de eetzaal binnen. Als ze met zijn tweeën zijn, gaat er eentje zitten zodat de ander om eten kan. We mochten ook niet van onze tent naar het werk lopen. We moesten overal rekening mee houden. Er lopen daar ook veel bur gers rond. Personeel uit de lokale bevolking. Of ze reden op de fiets. Ook 's nachts. Gelukkig is er niks voorgevallen." Geluk ging na de basisschool naar het Schelde college in de smalstad. Toen hij acht jaar was, was hij al geïnteresseerd in 'vliegtuigen en straaljagers'. Op de lts deed hij mo torvoertuigentechniek. „Dan weet je natuurlijk wel dat je geen piloot kan worden, maar je wilt er wel zo dicht mogelijk bij zien te komen." Na de lts was hij nog te jong om bij de luchtmacht te gaan. Hij werkte ongeveer 2,5 jaar als monteur in Bergen op Zoom voordat hij kon te kenen als beroeps bepaalde tijd, voor vijf jaar. Hij wil dat omzetten in onbepaalde tijd. En het liefst nog zelf de stuurknuppel bedienen als piloot van een F-16. Geluk volgt nu een 3-jarige mbo- opleiding werktuigbouwkunde in Tilburg en hoopt dat het hem alsnog lukt om daarna de opleiding tot pi loot te doorlopen. Hij blijft realis tisch: „Op defensie wordt bezui nigd. Als het niet lukt, dan een functie als crew chief of een andere baan binnen defensie. Ik heb nu aan de baan van mijn leven mogen rui ken. Ik heb alles op alles gezet om F-16monteur te kunnen worden." Geluk was al twee keer op oefening in Amerika en heeft in Arizona an derhalf uur mogen meevliegen in een F-16. Drie minuten heeft hij zelf mogen sturen. „Daar had ik veertien jaar van ge droomd. Dat werd toen werkelijk heid." Het was een enorme sensatie, vertelt Jos. „Het is nergens mee te vergelijken. Ik houd van snelle moto ren en auto's, maar dit is pas echt hef tig. Het is het crème de la crème. Het gaat zo snel en zo hard. Het toestel draait heel snel om zijn as. Dat is niet voor te stellen. Maar nu weet je ook wat het is als je aan zo'n ding sleutelt. Ik vind het allemaal schitterend. Ook al weet je dat deze toestellen gebruikt worden om dood en verderf te zaaien. Daar zijn ze tenslotte voor gebouwd. Daar denk ik maar niet te veel over na. Anders kun je er net zo goed mee stoppen." Zaterdag was Geluk weer op eigen bodem. Zondag werd hij door zijn Thoolse vrienden getrak teerd op een etentje. Maandag was het weer tijd voor krachttraining. Gi steren en vandaag zit hij in de exa menbankjes. Maandag begint zijn diensttijd weer bij het 3 II squadron op de vliegbasis Volkel. Ik denk wel eens met weemoed terug aan de tijd dat ik nog met kriebels in mijn buik wakker werd als ik jarig was. Als klein jochie stond je dan al zo vroeg mogelijk bij je ouders aan het bed. En als pa en ma je dan tussenin namen, en na een dikke knuffel hun cadeautjes aan het voeten eind uitstalden, dan was je het gelukkigste kind van de hele wereld. Leve de nostalgie, zeker als je op een leeftijd komt dat 'n jaartje ouder wor den je allang niet meer zo 'n speciaal gevoel geeft. Gelukkig heb ik nu zelf twee keer per jaar een jarige job aan m 'n bed staan. Nog even glun derend en verlangend als ik destijds was. Met een houten blokkendoos, lappenpop of zelfgebreide sokken hoef je heden ten dage niet meer aan te komen. Maar als je naar de pretoogjes van de jarige kijkt als hij of zij wordt verrast met een spelcomputer, fiets, mobiele telefoon, hifi-set of portable televisie, dan vergoedt dat veel. We kunnen het ons gelukkig permitteren en je moet als moderne ouders tenslotte niet teveel in het verleden blijven hangen. Wij rijden immers ook graag in een mooie auto met de nieuwste snufjes en in huis zijn we ook graag van alle gemakken voorzien. Kortom: het wordt voor ons steeds moeilijker om onze kinde ren lastig te blijven vallen met zeurverhalen over onze eigen jeugd. Veel jonge ouders hebben zelfs helemaal geen recht van spreken als het op een sobere, zelfs armoedige kindertijd aankomt. De meesten van hen le ven immers al vanaf de luiertijd in relatieve welvaart. De levensstandaard is over het' algemeen vrij hoog in ons land. Boven dien wil je met veel dingen niet graag uit de pas lopen met familie, vrienden en collega's. Zo wordt er ook bij het organiseren van een kin derfeestje met een scheef oog gekeken wat 'de anderen' doen. Een speurtocht, barbecue of slaapfeestje kan nog net, maar het is veel hipper om te gaan skiën, wundklimmen, bowlen, workshoppen of disco-zwem men. Naar de film gaan is ook nog wel aardig, maar dan moet er wel worden uitgeweken naar zo 'n mega-bioscoop ergens in de grote stad. Bij het uitstippelen van het feestprogramma lopen de spanningen bij ons in huis nogal eens hoog op, moet ik bekennen. De discussie begint al bij de vraag hoeveel feestgangertjes onze jarige uit mag nodigen. Feilloos gebruik makend van het 'ach, hij is maar één keer per jaar jarig '-ge- voel, komen er uiteindelijk toch weer een flink aantal gasten meer dan het vooraf door ons aangegeven maximum. Om toch enigszins binnen het budget te blijven, zoeken mijn vrouw en ik dus naar een leuke activi teit die niet te veel kost. Ik moet zeggen dat mijn echtgenote 'n kei is in het verzinnen van kostelijk en kosteloos vermaak. Een zeskamp in de tuin, levend ganzenbord, een verborgen schat zoeken in het bos, het blijkt ieder jaar weer een schot in de roos. Maar, zo geef ik toe, het wordt steeds moeilijker om iets origineels te vinden. De lat wordt steeds hoger gelegd en de commercie speelt handig in op de kinderwensen. Kinderfeestjes zijn big business geworden en er zijn steeds meer mensen die er veel geld voor over hebben om 'thuis geen rommel te hebbenJe bent er immers niet met het uitzetten van een spelcircuit of speurtocht. Wat te denken van het serveren van limonade, koek, chips, friet en snacks? Als je een beetje mazzel hebt, kun je uitwijken naar de tuin. Maar zijn de weergoden je minder goed gezind, dan is het raadzaam om binnen het een en ander in veiligheid te brengen voordat de hele meute arriveert. Het is dat ik mijn kinderen dolgraag gelukkig zie, anders ontvluchtte ik het liefst de hectische drukte. Mijn vrouw en ik voelen ons na afloop van zo 'n kinderverjaardag zelf ook altijd een jaartje ouder. Ik kijk dan ook steeds weer reikhalzend uit naar het moment waarop de snoepzakken worden uitgedeeld. Het is daarna nog een kwestie van de genodigden thuis brengen en orde scheppen in de chaos die is achtergelaten in en om het huis. Uitgewoond plofje 's avonds neer in de bank, maar je weet dat je kind heeft genoten. En daar doe je het toch tenslotte allemaal voor als ouders, nietwaar? DAMES- HEREN- EN KINDERMODE TEXTIEL- INTERIEURVERZORGING Voorstraat 5-7, 4697 EH St. Annaland, tel. 0166-657084 e-mail: pleune@sint-annaland.com www.sint-annaland.com/pleune.htm Advertentie I.M. les Boller [middenvoor) is vijftig jaar lid van het CNV. Uiterst rechts zijn zoon Piet die een kwart eeuw lid is van de vakbond. Verder v.l.n.r. J. Zuidweg, penningmeester J. Ligtendag, H. Quist, H. ten Hove, afdelingsvoorzitter A. de Raat en bondsbestuurder G.K. Wildeman. Afschaffen van dc vakantiebon en het verlagen van de reisvergoeding zijn de pijnpunten in de bouwsector. Dc werkgevers legden die voorstel len op tafel voor het cao-overleg, waarbij ze zich volgens Wildeman gesterkt voelden doordat er geen so ciaal akkoord was. „Ze gingen sim pelweg achterover hangen." De enorme respons op dc acties tegen de kabinetsplannen in de voorbije maanden gaf volgens Wildeman aan dat de bonden tóch heel wat kun nen. Daarom zal er druk gezet wor den om beweging te krijgen in de standpunten ten aanzien van de bouw-cao. „In alle besturen waar bonden en werkgevers samen zitten, zetten wij dc rem erop. Boycotten doen wc niet. En in dc winterperio de zullen we maandelijks rond de tiende op kleine schaal met acties komen." Als het zonder resultaat blijft, sluit Wildeman grootschaliger acties in het voorjaar niet uit. „Er is een stelletje-werkgevers waar niks van klopt", hield een strijdlustige bondsbestuurder de Sint-Philips- landse leden voor. Wildeman heeft binnen het bonds- bestuur de collectieve belangenbe hartiging als taak (cao, sociale ze kerheid). Hij schetste in grote lijnen de gebeurtenissen van de afgelopen maanden en ging in op de voorge schiedenis. Daarbij verheelde hij niet dat ook de bonden zich hebben verkeken op de vut-rcgcling. „Bijna 90% van dc werknemers maakte er gebruik van, terwijl alle berekenin gen gebaseerd waren op 60%." Ei genlijk was de vut bedoeld als een werkgelegenheidsmaatregel, maar het is meer een sociale maatregel geworden, aldus Wildeman. Vijf jaar geleden is afgesproken om de vut om te bouwen naar een vroeg- pensioenrcgeling. Bonden en werk gevers gaan daar zelf over. maar voor het fiscale aspect zijn ze op de overheid aangewezen. Toen het overleg met het kabinet op 18 mei mislukte, aarzelde het CNV geen moment om met de acties mee te doen. Dat er op een bijeenkomst in Rotterdam 30.000 in plaats van de verwachte 10.000 mensen stonden, was voor dc bonden een teken dat ze goed zaten. En dc massale mani festatie in Amsterdam begin oktober deed regering cn werkgevers besef fen dat de vakbeweging weer heel wat kon. Daardoor werd de dialoog weer op gang gebracht. Wildeman onthulde dat de voorzitters van de vakcentrales. Terpstra en De Waal, al met premier Balkenende spraken toen die nog op zijn ziekbed lag. „Ik denk dat we een heel goed ak koord hebben gesloten", aldus Wil deman. Vut en vrocgpensiocn ver dwijnen en er komt een levensloop regeling voor in de plaats. Werkne mers die dit jaar 55 worden, vallen onder een overgangsregeling. In de nieuwe regeling heeft het kabinet de uittredingsleeftijd op 63 jaar ge steld. Door extra te sparen, kunnen mensen op hun zestigste stoppen met werken. Ze moeten wel 40 jaar sociale premies betaald hebben om daarvoor in aanmerking te komen. Wie jonger is dan 45 jaar, heeft vol gens Wildeman genoeg kans om tc sparen, met extra fiscale steun. De werkgever mag bijdragen, wat in de cao's geregeld moet worden. „Ik heb er vertrouwen in dat het lukt. Maar we vergrijzen, dus moeten we wat inleveren", gaf de vakbondsbe stuurder aan. Bondsraadslid J.J.P.A. Boulogne uit Sint-Annaland merkte nog op, dat het sparen van vrije da gen om vroeger met werken te kun nen stoppen, eigenlijk niet klopt omdat vrije dagen daar niet voor zijn. De praktijk is volgens Wilde man ook nu al dat in dc bouw velen hun vrije dagen niet allemaal opne men. Ten aanzien van dc wao blijft ieder een die voor I januari 2004 arbeids ongeschikt was, onder de oude re geling vallen. De groep 50- tot 55- jarigen wordt uitgezonderd van de strengere herkeuring die ingevoerd wordt om mensen sneller aan het werk te krijgen. Over de ww komt de Sociaal-Economische Raad voor 1 april volgend jaar met een advies. Maar de kortdurende uitkering en de wekeneis blijven volgens Wilde man gehandhaafd. Hij legde uit dat er meer dan genoeg geld in de ww- pot zit - 440 miljoen euro - en dat dit bedrag niet lager mag worden omdat het kabinet het nodig heeft om het begrotingstekort onder de EU-eis van drie procent te houden. Tenslotte is afgesproken dat de lo nen gematigd mogen stijgen. „De werkgevers wilden de nullijn hand haven, maar dat hebben wij gewei gerd. We mogen 1,25% vragen, dat is gelijk aan de inflatiecorrectie. En er is 3% onderhandelingsruimte in de pensioenen." Wildeman hield de aanwezigen in De Wimpel voor dat ze er zelfs met een loonsverhoging van 1,25% volgend jaar op achteruit gaan. De winst van wat er bereikt is, is volgens hem dat de rust is weer gekeerd, dat de regering weet dat de vakbeweging iets kdn en dat de le den in actie kwamen toen dat nodig bleek. De 109 leden tellende afdeling Sint- Philipsland van de hout- en bouw bond CNV houdt, net als de afde ling Tholen, nog twee bestuursleden over. Voorzitter A. de Raat nam vrij dag afscheid van C. Verstrate en A. Noorthoek (de laatste was door fa milieomstandigheden afwezig). Hij sprak de hoop uit dat de leden hun verantwoordelijkheid zullen nemen en dat zich kandidaten voor een be stuursfunctie zullen melden. De Raat leidt de afdeling samen met se cretaris/penningmeester J. Ligten dag, die eerder dit jaar koninklijk is onderscheiden voor met name zijn vakbondswerk. Vier leden kregen een gouden speld omdat ze 25 jaar vakbondslid zijn: Piet Bolier (zijn vader is een halve eeuw lid), Henk ten Hove, Hans Quist en Jan Zuidweg. Een ingelijs te oorkonde, een pen, een linnen tas en een boeket werd de jubilarissen eveneens overhandigd. Wildeman bedankte hen en keek terug naar het jaar dat de vier mannen lid zijn ge worden. Het was het jaar dat er vak bondsacties waren in de havens en in de vleessector. De terugblik was er ook naar 1954, het jaar dat les Bolier uit Anna Jacobapolder CNV- lid werd. De politiek hield zich toen bezig met de ouderdomsverzeke- ring, wijziging van het ontslagrecht, de gelijke behandeling van mannen en vrouwen en het verbod tot wer ken voor 14-jarige meisjes. Bolier kreeg een gouden speld met briljant. De Anna Jacobiaan werd op zijn zestiende lid van de vakbond, nadat hij twee jaar eerder van school was gekomen en - zoals zovelen in die tijd - bij de boer ging werken. „Dat was de landarbeidersbond, waarvan in ons dorp eigenlijk iedereen lid was. Mijn vader is jarenlang pen ningmeester geweest", vertelt Bo lier, die de bond nooit nodig heeft gehad. „Eén keer heb ik aan een sta king meegedaan. Dat was de grote staking in 1995, die vijf weken heeft geduurd. Ik werkte toen voor Van Dijck-Petit aan de bouw van de vuilverbranding bij Moerdijk. De directie dreigde met ontslag, maar dat kon natuurlijk niet." Bolier ging na de watersnood voor de Heidemij opruimwerk doen en legde daarna drainage aan voor verschillende aannemers. In 1961 ging hij aan de slag bij Keij en Kramer in Maas sluis, een fabriek waar buizen voor de aardgasleiding geasfalteerd wer den. Bolier werkte er tien jaar, hij was chauffeur van een busje werk volk. „Toen ben ik overgegaan naar de industriebond. En toen ik in 1971 naar de bouw overstapte, heb ik me bij de bouw- en houtbond aange meld." Bolier reed altijd met een auto met werkmensen. Hij werkte onder meer voor Van Oord Werken dam aan het Kanaal door Zuid-Be veland, en in de jaren zeventig in Duitsland. Op zijn zestigste maakte hij gebruik van de vut-regeling. „Dat ging niet vanzelf, want je moest eigenlijk dertig jaar in de bouw gewerkt hebben." Achttien jaar lang was les Bolier ac tief in het afdelingsbestuur. Hij was afgevaardigde naar het rayonbe- stuur dat zes keer per jaar in Dintel- oord vergaderde, bracht convocaties en dergelijke rond. Vorig jaar, hij werd toen 65, stopte hij met het be- stuurswerk. Bolier vindt het jammer dat jongeren nauwelijks bereid zijn om dat werk op te pakken. Want je zult de vakbond nooit kunnen mis sen, is de stellige overtuiging van het gouden CNV-lid les Bolier. Het CNV vindt het niet erg dat er Polen en Oost-Duitsers in ons land ko men werken, mits ze niet illegaal aan de slag gaan. „In dat geval betalen ze immers ook sociale premies", zei vice-voorzitter G.K. Wildeman van de hout- en bouwbond CNV vrijdag in Sint-Philipsland. Hij verwacht dat van de 150.(XX) banen die er in de bouw zijn, er in dc toekomst hooguit 40.000 door buitenlanders ingenomen zullen worden. Buitenlandse werk nemers zullen wél volgens dc Nederlandse cao betaald moeten worden. De bonden proberen misstanden op te sporen, om die te melden bij de ar beidsinspectie. Wildeman gaf het voorbeeld van Portugezen die voor zes euro per uur gedurende tien uren per dag en zes dagen in de week werken, en die ook nog eens met twintig mensen op een kleine kamer onderge bracht worden. „Met name de uitzendbureaus moeten aangepakt worden. En eigenlijk moeten de hoofdaannemers van werken verantwoordelijk gesteld kunnen worden", aldus de bondsbestuurder. I. Bolier wees op een artikel in deze krant, enige weken geleden, waarin een tuinder zegt datje niemand erover hoort als Polen 50 uren werken en er vervolgens maar 40 betaald krijgen. „En dan leven we in 2004", verzuchtte Bolier.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 3