V Oproep tot bezinning voor alle gelovigen, zowel voor de Reformatorischen als voor de Rooms-Katholieken Óf i-iri-fi-ii- HERVORMD NEDERLAND: "ONTWAAK GIJ DIE SLAAPT.... Aan allen, die de waarheid liefhebben 12 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT - Advertentie - Donderdag 11 november 2004 TEVERGEEFS EREN zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn! Matt. 15:9 Wie is onze Heere en wie volgen wij in onze denominaties....? De God van Rome, die onze misleide vaderen hebben naar de wetten van de Pausen: Gods WET veranderd door Rome de God van Abraham, de God van Isaac en de God van Jacob. Ex. 3:15 De apostel Paulus houdt ons voor in 2 Thess. 2:1-17: Broeders en zusters van Protestant Nederland P.K.N. alsmede broeders en zusters van het Hersteld Verband H.V. land d erken en de GODS WET gegeven op de Sinaï. De tien woorden naar Ex. 20:3-17 Tenslotte - naar de Algemene Katholieke Catechismus DE WET VAN GOD ALS VERANDERD DOOR DE MENS l Ik ben de Here, uw God. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. (Het tweede gebod is weggelaten!) II (feitelijk III) Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken. III (feitelijk IV) Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt. (Het sabbatsgebod is totaal veranderd!) IV (feitelijk V) Eer uw vader en uw moeder. V (feitelijk VI) Gij zult niet doden. VI (feitelijk VII) Gij zult niet echtbreken. VII (feitelijk VIII) Gij zult niet stelen. VIII (feitelijk IX) Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. IX (feitelijk X, het eerste gedeelte!) Gij zult niet begeren uws naasten vrouw. X (feitelijk X, het tweede gedeelte!) Gij zult niet begeren uws naasten goed. De algemene katholieke catechismus. ,De paus is niet alleen de plaatsvervanger van Jezus Christus, maar is Christus zelf, verborgen onder een sluier van vlees." (The Catholic National, juli 1895) Titels van de paus van Rome uit het R.K. woordenboek Prompta Bibliotheca Camonica deel VI, blz 483 I De paus is zo waardig en verheven dat hij niet alleen mens is, doch de plaatsbekleder van God. II De paus kan Goddelijke wetten veranderen aangezien zijn macht niet van de mens maar van God is. De gevolgen van bovenstaande veranderingen van Gods wet naar het blad: Christenen voor Israël 1999, 2000 jaar Jodendom/Christendom 125 na Chr. Eerste geregistreerde melding over christenen uit de heidenen die hun gebed richten tot Maria. 260 Eerste gedocumenteerde gebed van christenen tot 'de heiligen' Petrus en Paulus. 321 Constantijn roept de zondag uit tot de officiële (christelijke) rustdag. 325 Tijdens het Concilie van Nicea worden maatregelen genomen tegen de groeiende ketterij. 'Joodse' bisschoppen worden voor het eerst niet uitgenodigd. 338 De christelijke kerkvervangt de Joodse kalender door de zonneka lender. 364 Het Concilie van Laodicea voert de doodstraf in voor christenen die de sjabbat houden. Mede hierdoor komt er een eind aan het 'Messias-be- lijdende Jodendom. Dat komt eerst in de 19de eeuw weer op gang. 787 Het tweede Concilie van Nicea accoordeert niet alleen het plaatsen van gesneden beelden in kerken, maar ook de verering ervan. 1095 Paus Urbanus II roept op tot de 1ste kruistocht. 1478 Instelling van de Spaanse Inquisitie. Het instituut wordt verantwoorde lijk voor de dood van tienduizenden onschuldige mensen, waarvan een groot deel Joden. 1492 Verbanning van 160.000 van de ca. 200.000 Spaanse Joden. Zo'n 25.000 van hen reizen naar Holland. De meeste van de 50.000 achter blijvers laten zich dopen, maar blijven in het geheim Joods. De invoering van de besluiten op het Concilie van Nicaea hebben ver strekkende gevolgen voor HEEL de christenheid. Van Gods woorden wordt AFGEDAAN! De sabbat wordt i.p. v. de zevende dag, de eerste dag, op grond van de gedachte dat de Zoon van God op de eerste dag der week zou zijn op gestaan...!! Doch zie in het boek: "De Wet der Heeren is Volmaakt", door R.A. van der Toom: daar wordt aangetoond dat onze Velosser op de 7e dag is opgestaan en dat onze God daarmede Zijn Woord BEVESTIGDE! Gen. 2:1-3 - naar Gen. 2:2 - Dit is dus geen mozaïsche inzetting. Onze God be vestigde Zijn sabbat echter wel in het 4e gebod en in Ex. 35:1-3, als mede door de opstanding van de Messias op de 7e daa der week. Merk op: Jezus, onze Heere stief voor de zonden van Israël tegen de Tora gedreven. "Het vieren van de Zondag door de protestanten is een eer die zij be wijzen, of ze willen of niet, aan het gezag van de Rooms-katholieke kerk." Monsignor Louis Segur, Plain Talk about the Protestantism of Today, p. 213 Vraag: Hoe bewijst u dat de kerk de macht heeft om feesten en heili ge dagen te stellen? Antwoord: Met name door het feit van het veranderen van de Sabbat dag in de zondag, die de protestanten erkennen waardoor zij vreemd genoeg zichzelf tegenspreken door het strikt houden van de zondag en het verontachtzamen van de meeste andere feesten, die door dezelfde kerk zijn ingesteld. Vraag: Hoe bewijst u dat? Antwoord: Omdat zij de zondag vieren, erkennen zij het gezag van de kerk om feestdagen in te stellen en het niet houden daarvan tot zonde te verklaren. The Douay Catechism, p. 59 De wederkomst des Heren Maar wij verzoeken u, broeders, met be trekking tot de komst van [onzen] Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een predi king, hetzij door een brief, die van ons af komstig zou zijn, alsof de dag des Heren (reeds) aanbrak. Laat niemand u mislei den, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wette loosheid zich openbaren, de zoon des ver- derfs, de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van vere ring heet, zodat hij zich in den tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is. Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen gezegd heb? En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd. Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; (wacht) slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwij derd is. Dan zal de wetteloze zich open baren, dien de Here [Jezus] zal doden door den adem zijns monds en machte loos zal maken door zijn verschijning, als Hij komt. Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonde ren, en met allerlei verlokkende onge rechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden. En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven, opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de onge rechtigheid Maar wij behoren God te allen tijde om u te danken, door den Here geliefde broe- 99 Aan ALLEN die verdriet hebben om de verdeelde Christenen. De door de eeuwen voortgaande verzuiling is in wezen niets anders dan ongehoorzaamheid aan de in Psalm 119 zo geroemde inzettingen en verorde ningen van Israels God. Onze Heiland, zoon van David, heeft ons voorgeleefd en voorgehouden dat ware discipelen moeten blijven in de geboden van de Vader. Dat zijn Jezus'geboden (Joh 14: 15-24). Onze liefcfe tot God (1e gebod) en tot onze Heere dient daarin te bestaan dat wij Zijn geboden bewa ren (1 Joh. 5:1-4). Ons is veelal voorgehouden dat Gods geboden te zwaar zouden zijn. Dat was im mers toch voor Israël een feit! De Hebreeënbrief leert ons dat de prediking tot Israël niet van nut was, omdat het niet met geloof gepaard ging Hebr 4:2 Maar tot ons die geloven in de Heere zegt Jezus dat Hij niet gekomen is om te ontbinden doch om te 'volmaken' (Gr. Pleroo, Matth 5:17-19). De Woorden Gods waren met Mozes en de profeten nog niet compleet. "De Profeet" moest immers nog komen! Deut 18: 15-19 En het verzoenend OFFER van het Gods Lam moest nog plaatsvinden. (Rom. 5:10). Het concilie van Nicaea onder paus Silvester 1. De na dit concilie ontstane tradities hebben ons wel héél ver doen afwijken van de GEBODEN van onze God. Die woorden van het Mozaïsche verbond had den ons immers ingeprent dienen te worden! Zij waren geschonken om beschermd te zijn tegen de duisternis. Israël verviel al gauw tot afgoderij en daarmee werden èn voor hen èn voor ons de woor den van Mozes van Godswege een utopie Ex 23: 20 e.v. 19b). Wij dienen onze Heere te volgen zoals hij ons voorging. Met Zijn lichaam aan de zonde gelijk ging Hij als Mensenzoon in het watergraf waarna de Hei lige Geest op Hem neerdaalde. Zijn oproep was en is: Bekeer je en laat je dopen tot behoudens (Mare. 16:16. 2 Cor. 5: 21 en Rom. 8: 3). Zo wijst onze Schepper de weg om de Heiland volgende een nieuwe schepping te worden! Zo ontvangen de nieuw verwekten de kracht om door de Geest te vol doen aan de eis der Wet (Rom. 8: 4-9). Alleen zó kunnen de woorden van Paulus worden verstaan om dood te zijn voor de zonden en te leven voor God in Jezus Christus (Rom. 6: 8-14). Dan geldt voor die mens de besnijdenis niet meer als eeuwige inzetting noch voor de Jood, noch voor de Griek. Doch wél het houden van Gods geboden (1 Cor. 7:7:19). De Nederlandse Geloofsbelijdenis Zo bleken natuurlijk adamietische schepselen niet in staat om die inzettingen te houden. Onze Heiland houdt ons in het gesprek met Nicodemus voor dat alléén zij, die van Boven af verwekt zijn het Konink rijk Gods kunnen zien èn binnengaan Joh. 3:3-6 Helaas is in onze vertalingen het begrip "wederom geboren" geslopen. De grondtekst geeft in het Grieks anoothen gennaö, en overgezet "van Boven af Verwekken" aan, (zie kolom rechtsboven Helaas is art. 34 van deze belijdenis niet naar het woord opgesteld. A). De doop is geen reiniging van de ziel door het Bloed van Christus, doch een bewust afleggen en sterven aan de oude adamietische natuur in het watergraf. B). Ook wordt door de doop geen verbond geslo ten. De doop is de verlossing uit de slavernij van de zonde en de verzoening door het Bloed om Eén Li chaam te worden met het Hoofd! (Ef. 2:5-10 en Ef. 4:13-18). C). Tenslotte moet de nieuwe schepping door de Geest de werkingen van het vlees doden; en de oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen (Rom. 8:13 en Ef. 4:20-24). De kinderdoop is een uitvloeisel van een voor-re formatorische roomse inzetting in gevallen van ziekte van kinderen tot hun behoud, doch lees dan 1 Cor. 7:14b. zie kolom rechts onder kinderdoop"") Welke weg toont het Woord? De apostel Petrus roept op tot bekering en geloof in de Messias de Zoon van God. Voorts dat iedere ge lovige zichzelf dient te laten dopen in de naam van Jezus Christus (Hand. 2:38-40 en Matth. 28:19 a Hoe dienen wij de overige roomse in zettingen te beschouwen? De Hoogtijdagen van onze God naar Lev. 23 zijn na het concilie afgeschaft. Daarvoor kwam het feest van paus Silvester 1het roomse nieuwjaar. Voorts de zondag i.p.v. het 4e gebod, de Sabbat, en het z.g.n. geboortefeest met Kerst-mis. N.B. onze Mes sias werd naar het Woord in de zevende maand ge- boren!! Het Pascha werd Pasen en daaraan ver bonden het Pinksterfeest i.p.v. het Wekenfeest 50 dagen vanaf het Pascha gerekend. Het feest van de Ongezuurde broden, het Israëlisch Nieuwjaar, de Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest verdwe- nenü Hebben deze Hoogtijdagen voor deze tijd géén betekenis meer? Toch is Pascha en de Sabbat als één geheel te zien en de bevestiging van Gods Onveranderlijke eeuwige woorden. Wanneer de nieuwe scheppin gen God leren liefhebben en diep ontzag ontvan gen voor Al hetgeen Hij gesproken heeft, zullen zij moeten bedenken dat het onbegrijpelijk is dat zoveel van Zijn woorden voor de gelovigen zijn weggevallen. Er staat immers geschreven dat er niets mag worden afgedaan of toegevoegd aan die Heilige woorden (Deut. 4: 2). Ten aanzien van het vierde gebod moet gerealiseerd worden dat onze Heere met het oog op Zijn sterven tot de Joden sprak dat Hij 3 dagen en 3 nachten in het hart van de aarde zou vertoeven (Matth. 12:40). De z.g.n. Goede Vrijdag is dan ook een leugen van satan. Het Gods Lam ging de weg van het lam dat op Pascha werd geslacht tegen de avondschemering (Ex. 12: 1-12). Op de 14e van de maand Nisan hield de Heere met Zijn discipe len het Pascha. Naar de vier evangeliën viel die dag op de 4e dag der week (woensdag). De 5e dag was het de grote Sabbat der Joden naar Joh. 19:31Op de dag na die sabbat kochten de vrou wen de specerijen om het Lichaam van de Heere te balsemen (Mare. 16:1). Op de reguliere Sabbat rustten zij naar het 4e gebod (Luc. 24:1). Laat na die Sabbat tegen het aanbreken van de eerste dag der week gingen de vrouwen naar het graf en vonden het ledigHet Lichaam van de Mes sias vertoefde in het graf precies drie dagen en drie nachten vanaf Zijn begrafenis op de 14e Nisan ruim voor het 12e uur. Hij verrees op de 17e Nisan evenzo ruim voor de eerste dag der week. Zo stond de Heere dus uit de dood op, op de Sabbat naar het 4e gebod. Dit was de zeven de dag der week(Gen. 2:1-3, Ex. 31:15-18) Hoe nu verder? Petrus zegt, Broeders, ik weet dat gij uit onkunde gehandeld hebt, gelijk ook uw oversten (Hand. 3:17 e.v). Voor hen, die menen dat de inzettingen van het oude verbond alleen voor Israël gelden wordt u erop gewezen dat Gal. 3:27-29 ons voorhoudt dat zij die in Christus zijn aangemerkt worden als zaad van Abraham. Waarde broeders en zusters: Laat u niet verleiden om op deze weg voort te gaan, doch bekeer u tot het Woord van God. Onze Heiland zei immers tot Is raël: 'Tevergeefs eren zij Mij omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn" (Matth. 15:9). Aan het einde van dit jaar worden wij op nieuw geconfronteerd met de Kerstfeest viering, zoals die door de eeuwen heen ge bruikelijk is in deze wereld. De geboorte van Gods Zoon zou in de maand december vallen en hoewel velen dit betwijfelen, lieten wij ons allen door deze traditie misleiden en vieren we 'kerst' symbolisch mee. Ook was het velen bekend dat deze kerstfeestviering in wezen een hei dens, ja zelfs een afgodische inzetting was, welke terug gaat tot de aller vroegste tijden van het mensenleven op deze wereld. In 2 Cor 6:11 -2, Cor 7:1 staat echter duide lijk dat wij ons moeten losmaken van hei dense smetten en niet mogen meedoen met de werken van Belial ofwel satan. De Heere zegt: „Scheidt u af en houdt niet vast aan het onreine." Op grond van dit woord willen wij ons, nu in deze eindtijd, niet langer bezoedelen met deze duistere materialistische kerstvierin gen en ons reinigen en heiligen zoals be schreven in 2 Cor 7:1. Toch is het goed om u aan te tonen wat er werkelijk met deze kerst-viering aan de hand is. De Israëlieten in de dagen van de Koningen van Israël, doch ook al voordien, werden door de profeet Jeremia gewaar schuwd voor Gods toorn wanneer ze voort gingen om de "Koningin des hemels" te vereren, de godin Asjera, zie Jer 7:18 en Jer 44:17-30. Deze vruchtbaarheidsgodin, moeder met kind figuur, werd in de landen rondom Is raël vereerd en werd al heel vroeg in Babel en omstreken op afbeeldingen gevonden. In Israël zélf werd "deze afgoderij" onder elke groene boom gepleegd, al dan niet met het ontsteken van fakkels. U ziet het al: a. moeder en kind figuur b. de groene boom met verlichting In het rooms-katholisisme zijn beide beel den duidelijk te herkennen. Maar wat is dan wèl de dag, welke we moe ten gedenken? Dat vinden wij in Lev. 25, 1 Kron. 24:10 en Lucas 1:36. Wanneer de engel Gabriël aan Maria de geboorte van Jezus, de Christus, voorzegt, is het voor Eli sabeth reeds de zesde maand van haar zwangerschap van Johannes de Doper. In 1 Kron. 24 wordt ons beschreven hoe in Israël de Tempeldienst was ingedeeld en wannéér Zacharias in de dagen van Josef en Maria de taak had om te Jeruzalem in de tempel te dienen. Zacharias behoorde tot de afdeling van Abia en naar het lot was hij de achtste priester, gerekend van de eerste maand Abib (onze maand april). Om en om per 14 dagen verrichtte een priester uit het geslacht van Eleasar en één uit het geslacht van Ithamar deze tempel dienst. Zacharias diende in de maand juni/juli toen hij de belofte kreeg alsnog een zoon te zul len ontvangen bij Elisabeth zijn onvrucht bare vrouw. Zoals in Luc. 1:36 beschreven, was het reeds de 6e maand voor Elisabeth toen Ga briël aan Maria verscheen, dus naar onze maandindeling eind december. In die dagen kwam de belofte van overschadu wing door de Heilige Geest, in onze telling is dat december/januari. Haar dagen zou den, gerekend vanaf januari, eind septem ber geteld zijn. Wat dunkt u van de geboorte van ons Ver losser en Heiland op de door de God van Is raël ingestelde 'Grote Verzoendag' of op het Loofhuttenfeest! (Lev 25). Ook Jezus zélf vierde al de feesten zoals Zijn Vader ze tot een eeuwigdurende inzetting had veror dend! En houden wij ons aan de woorden van 1 Joh 2:6? Wij werden er de laatste jaren sterk bij be paald wat geschreven staat in Lev. 23. De Is raëlische feesten werden ingesteld tot een Eeuwige inzetting. Wij bidden dat allen die van deze woorden kennis nemen de Bijbel erop naslaan en gaan handelen in gehoor zaamheid aan Gods onveranderlijke woor den. dagen van de maand sterfuur was op de negende ure, dat is 3 uur nm. (15 uur) onze I djdsrekening Abib I Nisan graflegging vóór 6 uur zonsondergang feest der ongezuurde - Kavelde brode Onze week zondag maandag 1 dinsdag 1 woensdag helft van de week DanJ# 9:26-27 3 dagen 3 nachteryy r*TZm7/^ jgf donderdag vrijdag j/zaterdag 10 2e 3e de 5e zondag Wachters gevlucht, vóór j uur ders, dat God u als eerstelingen Zich ver koren heeft tot behoudenis, in heiliging door den Geest en geloof in de waarheid. Daartoe heeft Hij u ook door ons evangelie geroepen tot het verkrijgen van de heer lijkheid van onzen Here Jezus Christus. Zo dan, broeders, staat vast en houdt u aan de overleveringen die u door ons, hetzij mon deling, hetzij schriftelijk, geleerd zijn. En Hij, onze Here Jezus Christus, en God, onze Vader, die ons heeft liefgehad en ons eeuwigen troost en goede hoop door zijn genade verleend heeft, trooste uw harten, en make ze sterk in alle goed werk en woord. DE WET VAN GOD "Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben." II "Gij zult geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch wat van beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn gebo den onderhouden." III "Gij zult de Naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt." IV "Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij ar beiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sab bat van de Here, uw God, dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die." V "Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd wor den in het land dat de Here, uw God, u geven zal." VI "Gij zult niet doodslaan." "Gij zult niet echtbreken." "Gij zult niet stelen." VII VIII IX Zijn de gemeenten van Jezus Christus een voorbeeld voor de Israëlieten én Joden in de vers trooiing? Leven zij hen voor hoe hun Joodse messias gevolgd en gediend wil worden als nageslacht van Abraham? Of zijn zij er niet zo zeker van dat Jezus Christus in hen woont en zij in Christus gedoopt zijn! Want indien gij van Christus zijt, zo zijt gij van Abrahams zaad (zie 2 Cor. 13:5 en Gal. 3:27-29). Alléén als zaad van Abraham zijn gelovigen discipelen van Jezus en alleen dan mogen zij dopen hen die tot geloof gekomen zijn in de Verlosser. Doch er wordt vergeten om, naar de woorden van de Heere Jezus, niet alleen te dopen doch ook hen te leren onderhouden alles wat Hij, Jezus, geboden heeft (Matt. 28:19b) Alleen wanneer de gemeente het gehele woord verkondigt, na diepe verootmoediging, is het mogelijk om zending onder Joden te praktizeren. Onze voorgangers dienen te beseffen dat zij op veel punten afgedaan hebben aan het Woord van God, terwijl onze Heere ons voorhoudt dat Hij er zelfs geen tittel of jota afdoet. (Matt. 5:17- 19) Als zaad van Abraham dienen zij toch te weten dat onze God juist de sabbat gesteld heeft tot een TEKEN tussen Hem en Zijn volk, opdat wij allen zouden weten dat Hij, de HEERE onze God is (Ezechiel 20:19-24). En laten wij ons duidelijk voor ogen houden dat de Eed van de Eeuwige aan Abraham en zijn zaad onveranderlijk is (Hebr. 6:17 en 18). De HEERE onze God zeegne allen, die met een oprecht hart, het offer van Zijn Zoon aanvaar den. Door dat Offer zijn zij die in hun Heiland geloven en zich laten dopen én gerechtvaardigd én verzoend door het bloed van het Gods-Lam. Rom. 5:1-11 Voor meer informatie H.M. Christiaanse, Kerkplein 29, Poortvliet, tel. 0166-612827 "Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste." X "Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienst maagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naasten is." -Exodus 20:3-17 Het Lam Gods liet Zich kruisigen aan het vloekhout voor de zonden van Zijn volk. - Deut. 7:6 Met dit Offer werd het vlees aan de zonde gelijk veroordeeld. - Rom 8:3+4. Zij die door Jezus te volgen in het watergraf van Zijn doop worden gedoopt in Zijn Dood.... - Rom 6:3-8 Dopen eist 'geloven' - Mare. 16:16 (zie kolom 1 Hervormd Neder land....*) De kinderdoop: Dit is een inzetting van Rome tot machtsuitbreiding. Dr. A. Kuyper verklaart dat er geen tekst in het Woord is te vinden die naar kinderdoop wijst! (zie toelichting kolom 2") (Uit: 'De Wet des Heeren is Volmaakt') Door het éne Offer van de Zoon des Mensen zijn zij die Hem volgen en zich laten dopen eens en voor altijd geheiligd - Hebr. 10:10 Hoe vieren wii Pascha? Naar Gods eeuwige inzettingen naar de schriften? Ex. 12:24-28 óf als gedwongen romeinse heidenen (zonaanbidders) naar de Roomse inzetting van hen, die tijden en wet verandert. -De z.g.n. 'Goede Vrijdag' werd pas in de middeleeuwen door Rome ingesteld en gevierd. Nóch de Geref. kerk, nóch de Dordtse kerken hebben deze dag er kend. De Herv. kerk voerde pas in de 19e eeuw de Goede Vrijdag als gedenkdag in. (Enci der Kerk van Dr. J.C. Rullmann) De viering van Pasen in onze kerken is buiten de woorden Gods. -Het Pascha ligt vast op de 14e Nisan. De 15e Nisan is de Grote Sabbat der Joden. - Joh. 19:31 Op die dag begint het feest van de ongezuurde broden m.n. van de 15e Nisan tot en met de 21e Nisan. Ook de overige christelijke feesten liggen buiten de ordening van de Eeuwige naar Lev. 23:1-23 Naar Gods Woord is het Wekenfeest gekoppeld aan het feest van de Eersteling, Het was de uitstorting van Gods Geest op Zijn volk bij deSinaï. Het Pinksterfeest in onze Romeinse telling ligt buiten Gods plan en Woord. Het kerkelijke Pinksteren ligt in de Roomse zetting evenzo buiten Gods woorden. En wat doen de gelovigen met Gods overige Hoogtijdagen??? - Lev. 23:24-44 Zouden wij ons niet bekeren en diep verootmoedigen omdat wij al eeuwen lang onze God verruild hebben en de Eer gaven aan de god van Rome. Daarom zal Ik nog met u een rechtsge ding voeren, luidt het Woord des HEREN, ja, met uw kindskinderen zal Ik een rechtsgeding voeren. Want steekt maar eens over naar de kustlan den der kittieten en ziet, zendt boden naar Kedar en geeft nauwlettend acht, ja, ziet, of iets dergelijks geschied is Heeft ooit een volk goden verruild? - en dat zijn toch geen goden! - maar mijn volk heeft zijn Eer verruild voor wat geen baat brengt. Ontzet u daar over, o hemelen, huivert en weest ten diepste ontroerd, luidt het woord des HEREN, want Mijn Volk heeft twee boze daden bedreven: Mij, de bron van levend water, hebben zij verlaten, om zichzelf bakken uit te houwen, gebro ken bakken, die geen water houden. Jer. 2:11-13 De geest van toegeving aan het hei dendom opende de weg voor een steeds verdere veronachtzaming van Gods autoriteit. Satan werkte door ongheiligde kerkleiders, ver valste ook het vierde gebod, en poogde de sabbat opzij te zetten, de dag die God gezegend en ge heiligd had (Genesis 2:2-3), en nam in plaats daarvan de feestdag die door de heidenen gevierd werd te verheerlijken als "de eerbiedwaardi ge dag van de zon." Deze verande ring werd aanvankelijk niet openlijk aangevallen. In de eerste eeuwen werd de ware sabbat door alle christenen gehouden. Zij waren waakzaam over de eer van God en geloofden dat Zijn wet onverander lijk is en verdedigden met volledige inzet de heiligheid van haar voor schriften. Maar met grote sluwheid werkte satan door zijn vertegen woordigers om zijn doel te' berei ken. Opdat de aandacht van de mensen naar de zondag gericht zou worden, werd deze tot een feestdag ter ere van de opstanding van Christus ingesteld. Religieuze dien sten werden op die dag gehouden; het werd als een dag van ontspan ning beschouwd; doch de sabbat werd nog steeds geheiligd. Doch in de eerste helft van de vier de eeuw vaardigde keizer Constan tijn per decreet uit, dat de zondag een algemene rustdag in het gehe le Romeinse Rijk zou worden. De dag van de zon werd geëerbiedigd door zijn heidense onderdanen en geëerd door christenen; het was het beleid van de keizer om de strijden de belangen van het heidendom en christendom te verenigen. 1. Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doón, en Christus zal over u lichten! Zoo wekt u, zoo dringt u als broeder Gods Zoon, eer Hij u als rechter komt richten. Ontwaak en sta op, het gevaar is zoo groot! Wie kiest, o verdwaasde, voor 't leven den dood? 2. Ontwaak, gij die slaapt in de zonde, met spoed, de nacht is zoo lang reeds verdwenen! Het licht der genade, met blijdschap begroet, heeft d' aarde reeds eeuwen beschenen. En grootsch is uw roeping en heilig uw taak, en d' uren zijn weinig: ontwaak dan, ontwaak! 3. Sta op uit de dooden, o zondaar, en leef, dat Christus ook over u lichte Sta op uit de dooden, o zondaarof beef voor God en het jongste gerichte! Nog wekt u de Heiland en nog is er raad, sta op uit de dooden, 't is spoedig te laat! 4. Welzalig de vrome, die wandelt in 't licht, door Christus den doodslaap ontrezen. Hoe vaak hier de dag voor de duisternis zwicht, 't zal nimmermeer nacht voor hem wezen. „Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doön!" 7j>o spreekt van den hemel uw Heiland, Gods Zoon. Johannes Gerardsz. Bastiaans (1812-1875)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 12