V
Oproep tot bezinning voor alle gelovigen, zowel voor de Reformatorischen als voor de Rooms-Katholieken
Óf
i-iri-fi-ii-
HERVORMD NEDERLAND: "ONTWAAK GIJ DIE SLAAPT....
Aan allen, die de waarheid liefhebben
12
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT - Advertentie -
Donderdag 11 november 2004
TEVERGEEFS EREN zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn! Matt. 15:9
Wie is onze Heere en wie volgen wij in onze denominaties....?
De God van Rome, die onze misleide vaderen
hebben naar de wetten van de Pausen:
Gods WET veranderd door Rome
de God van Abraham, de God van Isaac en de God van Jacob. Ex. 3:15
De apostel Paulus houdt ons voor in 2 Thess. 2:1-17:
Broeders en zusters van Protestant Nederland P.K.N.
alsmede broeders en zusters van het Hersteld Verband H.V.
land
d erken
en de
GODS WET gegeven op de Sinaï.
De tien woorden naar Ex. 20:3-17
Tenslotte
-
naar de Algemene Katholieke Catechismus
DE WET VAN GOD ALS
VERANDERD DOOR DE MENS
l
Ik ben de Here, uw God. Gij zult geen andere goden voor Mijn
aangezicht hebben.
(Het tweede gebod is weggelaten!)
II (feitelijk III)
Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken.
III (feitelijk IV)
Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt.
(Het sabbatsgebod is totaal veranderd!)
IV (feitelijk V)
Eer uw vader en uw moeder.
V (feitelijk VI)
Gij zult niet doden.
VI (feitelijk VII)
Gij zult niet echtbreken.
VII (feitelijk VIII)
Gij zult niet stelen.
VIII (feitelijk IX)
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
IX (feitelijk X, het eerste gedeelte!)
Gij zult niet begeren uws naasten vrouw.
X (feitelijk X, het tweede gedeelte!)
Gij zult niet begeren uws naasten goed.
De algemene katholieke catechismus.
,De paus is niet alleen de plaatsvervanger van Jezus
Christus, maar is Christus zelf, verborgen onder een
sluier van vlees." (The Catholic National, juli 1895)
Titels van de paus van Rome uit het R.K. woordenboek
Prompta Bibliotheca Camonica deel VI, blz 483
I De paus is zo waardig en verheven dat hij niet alleen mens is, doch
de plaatsbekleder van God.
II De paus kan Goddelijke wetten veranderen aangezien zijn macht
niet van de mens maar van God is.
De gevolgen van bovenstaande veranderingen van Gods
wet naar het blad: Christenen voor Israël 1999, 2000 jaar
Jodendom/Christendom
125 na Chr.
Eerste geregistreerde melding over christenen uit de heidenen die hun
gebed richten tot Maria.
260
Eerste gedocumenteerde gebed van christenen tot 'de heiligen' Petrus
en Paulus.
321
Constantijn roept de zondag uit tot de officiële (christelijke) rustdag.
325
Tijdens het Concilie van Nicea worden maatregelen genomen tegen de
groeiende ketterij. 'Joodse' bisschoppen worden voor het eerst niet
uitgenodigd.
338
De christelijke kerkvervangt de Joodse kalender door de zonneka
lender.
364
Het Concilie van Laodicea voert de doodstraf in voor christenen die de
sjabbat houden. Mede hierdoor komt er een eind aan het 'Messias-be-
lijdende Jodendom.
Dat komt eerst in de 19de eeuw weer op gang.
787
Het tweede Concilie van Nicea accoordeert niet alleen het plaatsen van
gesneden beelden in kerken, maar ook de verering ervan.
1095
Paus Urbanus II roept op tot de 1ste kruistocht.
1478
Instelling van de Spaanse Inquisitie. Het instituut wordt verantwoorde
lijk voor de dood van tienduizenden onschuldige mensen, waarvan een
groot deel Joden.
1492
Verbanning van 160.000 van de ca. 200.000 Spaanse Joden. Zo'n
25.000 van hen reizen naar Holland. De meeste van de 50.000 achter
blijvers laten zich dopen, maar blijven in het geheim Joods.
De invoering van de besluiten op het Concilie van Nicaea hebben ver
strekkende gevolgen voor HEEL de christenheid.
Van Gods woorden wordt AFGEDAAN!
De sabbat wordt i.p. v. de zevende dag, de eerste dag, op grond van de
gedachte dat de Zoon van God op de eerste dag der week zou zijn op
gestaan...!!
Doch zie in het boek: "De Wet der Heeren is Volmaakt", door R.A. van
der Toom:
daar wordt aangetoond dat onze Velosser op de 7e dag is opgestaan
en dat onze God daarmede Zijn Woord BEVESTIGDE! Gen. 2:1-3
- naar Gen. 2:2 - Dit is dus geen mozaïsche inzetting. Onze God be
vestigde Zijn sabbat echter wel in het 4e gebod en in Ex. 35:1-3, als
mede door de opstanding van de Messias op de 7e daa der week.
Merk op: Jezus, onze Heere stief voor de zonden van Israël tegen de
Tora gedreven.
"Het vieren van de Zondag door de protestanten is een eer die zij be
wijzen, of ze willen of niet, aan het gezag van de Rooms-katholieke
kerk."
Monsignor Louis Segur, Plain Talk about the Protestantism of Today, p.
213
Vraag: Hoe bewijst u dat de kerk de macht heeft om feesten en heili
ge dagen te stellen?
Antwoord: Met name door het feit van het veranderen van de Sabbat
dag in de zondag, die de protestanten erkennen waardoor zij vreemd
genoeg zichzelf tegenspreken door het strikt houden van de zondag en
het verontachtzamen van de meeste andere feesten, die door dezelfde
kerk zijn ingesteld.
Vraag: Hoe bewijst u dat?
Antwoord: Omdat zij de zondag vieren, erkennen zij het gezag van de
kerk om feestdagen in te stellen en het niet houden daarvan tot zonde
te verklaren.
The Douay Catechism, p. 59
De wederkomst des Heren
Maar wij verzoeken u, broeders, met be
trekking tot de komst van [onzen] Here
Jezus Christus en onze vereniging met
Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning
verliest of in onrust verkeert, hetzij door
een geestesuiting, hetzij door een predi
king, hetzij door een brief, die van ons af
komstig zou zijn, alsof de dag des Heren
(reeds) aanbrak. Laat niemand u mislei
den, op welke wijze ook, want eerst moet
de afval komen en de mens der wette
loosheid zich openbaren, de zoon des ver-
derfs, de tegenstander, die zich verheft
tegen al wat God of voorwerp van vere
ring heet, zodat hij zich in den tempel
Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij
een god is.
Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij
u was, u dit meermalen gezegd heb? En
gij weet thans wel, wat hem weerhoudt,
totdat hij zich openbaart op zijn tijd. Want
het geheimenis der wetteloosheid is reeds
in werking; (wacht) slechts totdat hij, die
op het ogenblik nog weerhoudt, verwij
derd is. Dan zal de wetteloze zich open
baren, dien de Here [Jezus] zal doden
door den adem zijns monds en machte
loos zal maken door zijn verschijning, als
Hij komt. Daarentegen is diens komst
naar de werking des satans met allerlei
krachten, tekenen en bedrieglijke wonde
ren, en met allerlei verlokkende onge
rechtigheid, voor hen, die verloren gaan,
omdat zij de liefde tot de waarheid niet
aanvaard hebben, waardoor zij hadden
kunnen behouden worden.
En daarom zendt God hun een dwaling,
die bewerkt, dat zij de leugen geloven,
opdat allen worden geoordeeld, die de
waarheid niet geloofd hebben, doch een
welgevallen hebben gehad in de onge
rechtigheid
Maar wij behoren God te allen tijde om u
te danken, door den Here geliefde broe-
99
Aan ALLEN die verdriet hebben om
de verdeelde Christenen.
De door de eeuwen voortgaande verzuiling is in
wezen niets anders dan ongehoorzaamheid aan de
in Psalm 119 zo geroemde inzettingen en verorde
ningen van Israels God. Onze Heiland, zoon van
David, heeft ons voorgeleefd en voorgehouden dat
ware discipelen moeten blijven in de geboden van
de Vader. Dat zijn Jezus'geboden (Joh 14: 15-24).
Onze liefcfe tot God (1e gebod) en tot onze Heere
dient daarin te bestaan dat wij Zijn geboden bewa
ren (1 Joh. 5:1-4). Ons is veelal voorgehouden dat
Gods geboden te zwaar zouden zijn. Dat was im
mers toch voor Israël een feit! De Hebreeënbrief
leert ons dat de prediking tot Israël niet van nut was,
omdat het niet met geloof gepaard ging Hebr 4:2
Maar tot ons die geloven in de Heere zegt Jezus
dat Hij niet gekomen is om te ontbinden doch om te
'volmaken' (Gr. Pleroo, Matth 5:17-19). De Woorden
Gods waren met Mozes en de profeten nog niet
compleet. "De Profeet" moest immers nog komen!
Deut 18: 15-19 En het verzoenend OFFER van
het Gods Lam moest nog plaatsvinden. (Rom.
5:10).
Het concilie van Nicaea onder paus
Silvester 1.
De na dit concilie ontstane tradities hebben ons wel
héél ver doen afwijken van de GEBODEN van onze
God. Die woorden van het Mozaïsche verbond had
den ons immers ingeprent dienen te worden! Zij
waren geschonken om beschermd te zijn tegen de
duisternis. Israël verviel al gauw tot afgoderij en
daarmee werden èn voor hen èn voor ons de woor
den van Mozes van Godswege een utopie Ex 23:
20 e.v.
19b). Wij dienen onze Heere te volgen zoals hij ons
voorging. Met Zijn lichaam aan de zonde gelijk ging
Hij als Mensenzoon in het watergraf waarna de Hei
lige Geest op Hem neerdaalde. Zijn oproep was en
is: Bekeer je en laat je dopen tot behoudens (Mare.
16:16. 2 Cor. 5: 21 en Rom. 8: 3). Zo wijst onze
Schepper de weg om de Heiland volgende een
nieuwe schepping te worden! Zo ontvangen de
nieuw verwekten de kracht om door de Geest te vol
doen aan de eis der Wet (Rom. 8: 4-9). Alleen zó
kunnen de woorden van Paulus worden verstaan om
dood te zijn voor de zonden en te leven voor God in
Jezus Christus (Rom. 6: 8-14). Dan geldt voor die
mens de besnijdenis niet meer als eeuwige inzetting
noch voor de Jood, noch voor de Griek. Doch wél het
houden van Gods geboden (1 Cor. 7:7:19).
De Nederlandse Geloofsbelijdenis
Zo bleken natuurlijk adamietische schepselen niet
in staat om die inzettingen te houden. Onze Heiland
houdt ons in het gesprek met Nicodemus voor dat
alléén zij, die van Boven af verwekt zijn het Konink
rijk Gods kunnen zien èn binnengaan Joh. 3:3-6
Helaas is in onze vertalingen het begrip "wederom
geboren" geslopen. De grondtekst geeft in het
Grieks anoothen gennaö, en overgezet "van Boven
af Verwekken" aan, (zie kolom rechtsboven
Helaas is art. 34 van deze belijdenis niet naar het
woord opgesteld.
A). De doop is geen reiniging van de ziel door het
Bloed van Christus, doch een bewust afleggen en
sterven aan de oude adamietische natuur in het
watergraf.
B). Ook wordt door de doop geen verbond geslo
ten. De doop is de verlossing uit de slavernij van de
zonde en de verzoening door het Bloed om Eén Li
chaam te worden met het Hoofd! (Ef. 2:5-10 en Ef.
4:13-18).
C). Tenslotte moet de nieuwe schepping door de
Geest de werkingen van het vlees doden; en de
oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen
(Rom. 8:13 en Ef. 4:20-24).
De kinderdoop is een uitvloeisel van een voor-re
formatorische roomse inzetting in gevallen van
ziekte van kinderen tot hun behoud, doch lees dan
1 Cor. 7:14b. zie kolom rechts onder kinderdoop"")
Welke weg toont het Woord?
De apostel Petrus roept op tot bekering en geloof in
de Messias de Zoon van God. Voorts dat iedere ge
lovige zichzelf dient te laten dopen in de naam van
Jezus Christus (Hand. 2:38-40 en Matth. 28:19 a
Hoe dienen wij de overige roomse in
zettingen te beschouwen?
De Hoogtijdagen van onze God naar Lev. 23 zijn na
het concilie afgeschaft. Daarvoor kwam het feest
van paus Silvester 1het roomse nieuwjaar. Voorts
de zondag i.p.v. het 4e gebod, de Sabbat, en het
z.g.n. geboortefeest met Kerst-mis. N.B. onze Mes
sias werd naar het Woord in de zevende maand ge-
boren!! Het Pascha werd Pasen en daaraan ver
bonden het Pinksterfeest i.p.v. het Wekenfeest 50
dagen vanaf het Pascha gerekend. Het feest van de
Ongezuurde broden, het Israëlisch Nieuwjaar, de
Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest verdwe-
nenü Hebben deze Hoogtijdagen voor deze tijd
géén betekenis meer?
Toch is Pascha en de Sabbat als één geheel te
zien en de bevestiging van Gods Onveranderlijke
eeuwige woorden. Wanneer de nieuwe scheppin
gen God leren liefhebben en diep ontzag ontvan
gen voor Al hetgeen Hij gesproken heeft, zullen
zij moeten bedenken dat het onbegrijpelijk is dat
zoveel van Zijn woorden voor de gelovigen zijn
weggevallen. Er staat immers geschreven dat er
niets mag worden afgedaan of toegevoegd aan
die Heilige woorden (Deut. 4: 2). Ten aanzien van
het vierde gebod moet gerealiseerd worden dat
onze Heere met het oog op Zijn sterven tot de
Joden sprak dat Hij 3 dagen en 3 nachten in het
hart van de aarde zou vertoeven (Matth. 12:40).
De z.g.n. Goede Vrijdag is dan ook een leugen
van satan. Het Gods Lam ging de weg van het
lam dat op Pascha werd geslacht tegen de
avondschemering (Ex. 12: 1-12). Op de 14e van
de maand Nisan hield de Heere met Zijn discipe
len het Pascha. Naar de vier evangeliën viel die
dag op de 4e dag der week (woensdag). De 5e
dag was het de grote Sabbat der Joden naar Joh.
19:31Op de dag na die sabbat kochten de vrou
wen de specerijen om het Lichaam van de Heere
te balsemen (Mare. 16:1). Op de reguliere Sabbat
rustten zij naar het 4e gebod (Luc. 24:1). Laat na
die Sabbat tegen het aanbreken van de eerste
dag der week gingen de vrouwen naar het graf en
vonden het ledigHet Lichaam van de Mes
sias vertoefde in het graf precies drie dagen en
drie nachten vanaf Zijn begrafenis op de 14e
Nisan ruim voor het 12e uur. Hij verrees op de
17e Nisan evenzo ruim voor de eerste dag der
week. Zo stond de Heere dus uit de dood op, op
de Sabbat naar het 4e gebod. Dit was de zeven
de dag der week(Gen. 2:1-3, Ex. 31:15-18)
Hoe nu verder?
Petrus zegt, Broeders, ik weet dat gij uit onkunde
gehandeld hebt, gelijk ook uw oversten (Hand. 3:17
e.v). Voor hen, die menen dat de inzettingen van het
oude verbond alleen voor Israël gelden wordt u erop
gewezen dat Gal. 3:27-29 ons voorhoudt dat zij die
in Christus zijn aangemerkt worden als zaad van
Abraham.
Waarde broeders en zusters: Laat u niet verleiden
om op deze weg voort te gaan, doch bekeer u tot
het Woord van God. Onze Heiland zei immers tot Is
raël: 'Tevergeefs eren zij Mij omdat zij leringen
leren, die geboden van mensen zijn" (Matth. 15:9).
Aan het einde van dit jaar worden wij op
nieuw geconfronteerd met de Kerstfeest
viering, zoals die door de eeuwen heen ge
bruikelijk is in deze wereld.
De geboorte van Gods Zoon zou in de
maand december vallen en hoewel velen
dit betwijfelen, lieten wij ons allen door
deze traditie misleiden en vieren we 'kerst'
symbolisch mee. Ook was het velen bekend
dat deze kerstfeestviering in wezen een hei
dens, ja zelfs een afgodische inzetting was,
welke terug gaat tot de aller vroegste tijden
van het mensenleven op deze wereld.
In 2 Cor 6:11 -2, Cor 7:1 staat echter duide
lijk dat wij ons moeten losmaken van hei
dense smetten en niet mogen meedoen
met de werken van Belial ofwel satan. De
Heere zegt: „Scheidt u af en houdt niet vast
aan het onreine."
Op grond van dit woord willen wij ons, nu
in deze eindtijd, niet langer bezoedelen met
deze duistere materialistische kerstvierin
gen en ons reinigen en heiligen zoals be
schreven in 2 Cor 7:1.
Toch is het goed om u aan te tonen wat er
werkelijk met deze kerst-viering aan de
hand is. De Israëlieten in de dagen van de
Koningen van Israël, doch ook al voordien,
werden door de profeet Jeremia gewaar
schuwd voor Gods toorn wanneer ze voort
gingen om de "Koningin des hemels" te
vereren, de godin Asjera, zie Jer 7:18 en Jer
44:17-30.
Deze vruchtbaarheidsgodin, moeder met
kind figuur, werd in de landen rondom Is
raël vereerd en werd al heel vroeg in Babel
en omstreken op afbeeldingen gevonden.
In Israël zélf werd "deze afgoderij" onder
elke groene boom gepleegd, al dan niet
met het ontsteken van fakkels.
U ziet het al:
a. moeder en kind figuur
b. de groene boom met verlichting
In het rooms-katholisisme zijn beide beel
den duidelijk te herkennen.
Maar wat is dan wèl de dag, welke we moe
ten gedenken? Dat vinden wij in Lev. 25, 1
Kron. 24:10 en Lucas 1:36. Wanneer de
engel Gabriël aan Maria de geboorte van
Jezus, de Christus, voorzegt, is het voor Eli
sabeth reeds de zesde maand van haar
zwangerschap van Johannes de Doper.
In 1 Kron. 24 wordt ons beschreven hoe in
Israël de Tempeldienst was ingedeeld en
wannéér Zacharias in de dagen van Josef
en Maria de taak had om te Jeruzalem in de
tempel te dienen. Zacharias behoorde tot
de afdeling van Abia en naar het lot was hij
de achtste priester, gerekend van de eerste
maand Abib (onze maand april).
Om en om per 14 dagen verrichtte een
priester uit het geslacht van Eleasar en één
uit het geslacht van Ithamar deze tempel
dienst.
Zacharias diende in de maand juni/juli toen
hij de belofte kreeg alsnog een zoon te zul
len ontvangen bij Elisabeth zijn onvrucht
bare vrouw.
Zoals in Luc. 1:36 beschreven, was het
reeds de 6e maand voor Elisabeth toen Ga
briël aan Maria verscheen, dus naar onze
maandindeling eind december. In die
dagen kwam de belofte van overschadu
wing door de Heilige Geest, in onze telling
is dat december/januari. Haar dagen zou
den, gerekend vanaf januari, eind septem
ber geteld zijn.
Wat dunkt u van de geboorte van ons Ver
losser en Heiland op de door de God van Is
raël ingestelde 'Grote Verzoendag' of op het
Loofhuttenfeest! (Lev 25). Ook Jezus zélf
vierde al de feesten zoals Zijn Vader ze tot
een eeuwigdurende inzetting had veror
dend!
En houden wij ons aan de woorden van 1
Joh 2:6?
Wij werden er de laatste jaren sterk bij be
paald wat geschreven staat in Lev. 23. De Is
raëlische feesten werden ingesteld tot een
Eeuwige inzetting. Wij bidden dat allen die
van deze woorden kennis nemen de Bijbel
erop naslaan en gaan handelen in gehoor
zaamheid aan Gods onveranderlijke woor
den.
dagen van de maand sterfuur was op de negende ure, dat is 3 uur nm. (15 uur) onze I djdsrekening
Abib I Nisan
graflegging vóór 6 uur zonsondergang
feest der ongezuurde -
Kavelde brode
Onze week
zondag maandag 1 dinsdag 1 woensdag
helft van de week
DanJ# 9:26-27
3 dagen 3 nachteryy
r*TZm7/^
jgf donderdag vrijdag j/zaterdag
10
2e
3e
de
5e
zondag
Wachters gevlucht, vóór j uur
ders, dat God u als eerstelingen Zich ver
koren heeft tot behoudenis, in heiliging
door den Geest en geloof in de waarheid.
Daartoe heeft Hij u ook door ons evangelie
geroepen tot het verkrijgen van de heer
lijkheid van onzen Here Jezus Christus. Zo
dan, broeders, staat vast en houdt u aan de
overleveringen die u door ons, hetzij mon
deling, hetzij schriftelijk, geleerd zijn.
En Hij, onze Here Jezus Christus, en God,
onze Vader, die ons heeft liefgehad en ons
eeuwigen troost en goede hoop door zijn
genade verleend heeft, trooste uw harten,
en make ze sterk in alle goed werk en
woord.
DE WET VAN GOD
"Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben."
II
"Gij zult geen gesneden beeld maken noch enige gestalte
van wat boven in de hemel, noch wat van beneden op de
aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult
u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here,
uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der
vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het
vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid
doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn gebo
den onderhouden."
III
"Gij zult de Naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken,
want de Here zal niet onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel
gebruikt."
IV
"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij ar
beiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sab
bat van de Here, uw God, dan zult gij geen werk doen, gij
noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch
uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling die in
uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel
en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte
op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en
heiligde die."
V
"Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd wor
den in het land dat de Here, uw God, u geven zal."
VI
"Gij zult niet doodslaan."
"Gij zult niet echtbreken."
"Gij zult niet stelen."
VII
VIII
IX
Zijn de gemeenten van Jezus Christus een voorbeeld voor de Israëlieten én Joden in de vers
trooiing?
Leven zij hen voor hoe hun Joodse messias gevolgd en gediend wil worden als nageslacht van
Abraham?
Of zijn zij er niet zo zeker van dat Jezus Christus in hen woont en zij in Christus gedoopt zijn!
Want indien gij van Christus zijt, zo zijt gij van Abrahams zaad (zie 2 Cor. 13:5 en Gal. 3:27-29).
Alléén als zaad van Abraham zijn gelovigen discipelen van Jezus en alleen dan mogen zij dopen
hen die tot geloof gekomen zijn in de Verlosser.
Doch er wordt vergeten om, naar de woorden van de Heere Jezus, niet alleen te dopen doch
ook hen te leren onderhouden alles wat Hij, Jezus, geboden heeft (Matt. 28:19b)
Alleen wanneer de gemeente het gehele woord verkondigt, na diepe verootmoediging, is het
mogelijk om zending onder Joden te praktizeren.
Onze voorgangers dienen te beseffen dat zij op veel punten afgedaan hebben aan het Woord
van God, terwijl onze Heere ons voorhoudt dat Hij er zelfs geen tittel of jota afdoet. (Matt. 5:17-
19)
Als zaad van Abraham dienen zij toch te weten dat onze God juist de sabbat gesteld heeft tot
een TEKEN tussen Hem en Zijn volk, opdat wij allen zouden weten dat Hij, de HEERE onze God
is (Ezechiel 20:19-24).
En laten wij ons duidelijk voor ogen houden dat de Eed van de Eeuwige aan Abraham en zijn
zaad onveranderlijk is (Hebr. 6:17 en 18).
De HEERE onze God zeegne allen, die met een oprecht hart, het offer van Zijn Zoon aanvaar
den. Door dat Offer zijn zij die in hun Heiland geloven en zich laten dopen én gerechtvaardigd
én verzoend door het bloed van het Gods-Lam. Rom. 5:1-11
Voor meer informatie H.M. Christiaanse, Kerkplein 29, Poortvliet, tel. 0166-612827
"Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste."
X
"Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren
uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienst
maagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw
naasten is."
-Exodus 20:3-17
Het Lam Gods liet Zich kruisigen aan het vloekhout voor de zonden
van Zijn volk. - Deut. 7:6
Met dit Offer werd het vlees aan de zonde gelijk veroordeeld. - Rom
8:3+4.
Zij die door Jezus te volgen in het watergraf van Zijn doop
worden gedoopt in Zijn Dood.... - Rom 6:3-8
Dopen eist 'geloven' - Mare. 16:16 (zie kolom 1 Hervormd Neder
land....*)
De kinderdoop: Dit is een inzetting van Rome tot machtsuitbreiding.
Dr. A. Kuyper verklaart dat er geen tekst in het Woord is te vinden
die naar kinderdoop wijst! (zie toelichting kolom 2")
(Uit: 'De Wet des Heeren is Volmaakt')
Door het éne Offer van de Zoon des Mensen zijn zij die Hem volgen
en zich laten dopen eens en voor altijd geheiligd - Hebr. 10:10
Hoe vieren wii Pascha?
Naar Gods eeuwige inzettingen naar de schriften? Ex. 12:24-28
óf als gedwongen romeinse heidenen (zonaanbidders) naar de
Roomse inzetting van hen, die tijden en wet verandert.
-De z.g.n. 'Goede Vrijdag' werd pas in de middeleeuwen door Rome
ingesteld en gevierd.
Nóch de Geref. kerk, nóch de Dordtse kerken hebben deze dag er
kend. De Herv. kerk voerde pas in de 19e eeuw de Goede Vrijdag
als gedenkdag in. (Enci der Kerk van Dr. J.C. Rullmann)
De viering van Pasen in onze kerken is buiten de woorden Gods.
-Het Pascha ligt vast op de 14e Nisan. De 15e Nisan is de Grote
Sabbat der Joden. - Joh. 19:31
Op die dag begint het feest van de ongezuurde broden m.n. van de
15e Nisan tot en met de 21e Nisan.
Ook de overige christelijke feesten liggen buiten de ordening van de
Eeuwige naar Lev. 23:1-23
Naar Gods Woord is het Wekenfeest gekoppeld aan het feest van
de Eersteling, Het was de uitstorting van Gods Geest op Zijn volk
bij deSinaï.
Het Pinksterfeest in onze Romeinse telling ligt buiten Gods plan en
Woord.
Het kerkelijke Pinksteren ligt in de Roomse zetting evenzo buiten
Gods woorden.
En wat doen de gelovigen met Gods overige Hoogtijdagen??? -
Lev. 23:24-44
Zouden wij ons niet bekeren en diep verootmoedigen omdat wij al
eeuwen lang onze God verruild hebben en de Eer gaven aan de god
van Rome.
Daarom zal Ik nog met u een rechtsge
ding voeren, luidt het Woord des
HEREN, ja, met uw kindskinderen zal
Ik een rechtsgeding voeren. Want
steekt maar eens over naar de kustlan
den der kittieten en ziet, zendt boden
naar Kedar en geeft nauwlettend acht,
ja, ziet, of iets dergelijks geschied is
Heeft ooit een volk goden verruild? -
en dat zijn toch geen goden! - maar
mijn volk heeft zijn Eer verruild voor
wat geen baat brengt. Ontzet u daar
over, o hemelen, huivert en weest ten
diepste ontroerd, luidt het woord des
HEREN, want Mijn Volk heeft twee
boze daden bedreven: Mij, de bron van
levend water, hebben zij verlaten, om
zichzelf bakken uit te houwen, gebro
ken bakken, die geen water houden.
Jer. 2:11-13
De geest van toegeving aan het hei
dendom opende de weg voor een
steeds verdere veronachtzaming
van Gods autoriteit. Satan werkte
door ongheiligde kerkleiders, ver
valste ook het vierde gebod, en
poogde de sabbat opzij te zetten,
de dag die God gezegend en ge
heiligd had (Genesis 2:2-3), en nam
in plaats daarvan de feestdag die
door de heidenen gevierd werd te
verheerlijken als "de eerbiedwaardi
ge dag van de zon." Deze verande
ring werd aanvankelijk niet openlijk
aangevallen. In de eerste eeuwen
werd de ware sabbat door alle
christenen gehouden. Zij waren
waakzaam over de eer van God en
geloofden dat Zijn wet onverander
lijk is en verdedigden met volledige
inzet de heiligheid van haar voor
schriften. Maar met grote sluwheid
werkte satan door zijn vertegen
woordigers om zijn doel te' berei
ken. Opdat de aandacht van de
mensen naar de zondag gericht zou
worden, werd deze tot een feestdag
ter ere van de opstanding van
Christus ingesteld. Religieuze dien
sten werden op die dag gehouden;
het werd als een dag van ontspan
ning beschouwd; doch de sabbat
werd nog steeds geheiligd.
Doch in de eerste helft van de vier
de eeuw vaardigde keizer Constan
tijn per decreet uit, dat de zondag
een algemene rustdag in het gehe
le Romeinse Rijk zou worden. De
dag van de zon werd geëerbiedigd
door zijn heidense onderdanen en
geëerd door christenen; het was het
beleid van de keizer om de strijden
de belangen van het heidendom en
christendom te verenigen.
1. Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doón,
en Christus zal over u lichten!
Zoo wekt u, zoo dringt u als broeder Gods Zoon,
eer Hij u als rechter komt richten.
Ontwaak en sta op, het gevaar is zoo groot!
Wie kiest, o verdwaasde, voor 't leven den dood?
2. Ontwaak, gij die slaapt in de zonde, met spoed,
de nacht is zoo lang reeds verdwenen!
Het licht der genade, met blijdschap begroet,
heeft d' aarde reeds eeuwen beschenen.
En grootsch is uw roeping en heilig uw taak,
en d' uren zijn weinig: ontwaak dan, ontwaak!
3. Sta op uit de dooden, o zondaar, en leef,
dat Christus ook over u lichte
Sta op uit de dooden, o zondaarof beef
voor God en het jongste gerichte!
Nog wekt u de Heiland en nog is er raad,
sta op uit de dooden, 't is spoedig te laat!
4. Welzalig de vrome, die wandelt in 't licht,
door Christus den doodslaap ontrezen.
Hoe vaak hier de dag voor de duisternis zwicht,
't zal nimmermeer nacht voor hem wezen.
„Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doön!"
7j>o spreekt van den hemel uw Heiland, Gods Zoon.
Johannes Gerardsz. Bastiaans (1812-1875)