Plannen doodsteek voor teelt en
het prachtige beroep van boer
Dankbaar en erg tevreden over hulpverlening
Bewoners reageren gelaten op
uitleg over plan Tholen-Noord
In de sloot met slok teveel op
Calvijn en zorgen in zorg
Wattstraat hoofdader, nieuwe oprit Eendrachtsweg én stadsgracht
Donderdag 4 november 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Meekrap
Van onderop
»s 4 m
'Kiy?S fn ft'
V A <U 'V V I; lil
Bewoners van plan Noord in Tholen reageren overwe- zeggen: we zitten hier goed. De klant speelde ik er al. We wonen er lekkei
Bewoners van plan Noord in Tholen reageren overwe
gend gelaten op het plan om het gebied op de schop te ne
men. We wachten maar af, er zijn al eerder plannen ge
maakt. Of: we zijn niet meer te weten gekomen wat we al
wisten, zo verwoordden enkelen van hen dinsdagavond
de stemming in Meulvliet. Toch staat er een hoop te ge
beuren als de plannen tot uitvoering worden gebracht.
Infrastructuur
Hard nodig
Een 45-jarige Roosendaler reed zaterdagavond
rond negen uur op de Postweg tussen Poortvliet
en Tholen in de sloot. Het voertuig bleef op zijn
kant tegen het talud hangen. Voorbijgangers be
vrijdden de man uit zijn benarde positie. Omdat
hij last had van een pijnlijke rug, werd een am
bulance gewaarschuwd. Maar er werd geen noe
menswaardig letsel geconstateerd. Het vermoe
den bestond dat de automobilist onder invloed
van alcohol verkeerde. De politie nam hem dan
ook mee naar het bureau voor een test. Daar
bleek dat hij 2,5 keer de wettelijk toegestane
hoeveelheid alcoholische drank had genuttigd.
Vervolgens is tegen de Brabander proces-ver
baal opgemaakt.
FordMondeo FU~URA
€g3?£8rX;- €26.450,-
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Dat de consument te veel betaalt
voor producten die suiker bevatten,
gaat er bij De Rijke niet in. „Wat
kost een pak suiker in de winkel?
Ongeveer negentig eurocent. Dat is
betrekkelijk goedkoop. Juist door
de steun is de consument ermee ge
diend. Het zijn vooral de grote fris-
drankproducenten die er bij gebaat
zijn dat de prijs onderuit gaat. Coca
Cola zal in zijn handen klappen en
heus niet zijn prijzen verlagen."
Volgens De Rijke zullen groot
grondbezitters die suikerrietplanta
ges bezitten van 20 tot 30.000 ha. én
gewiekste handelaren er garen bij
spinnen. En niet de kleine boeren in
de arme landen, de zogenaamde
minst ontwikkelde landen, zegt hij.
Ook de voedselveiligheid zal in ge
vaar komen. De Rijke: „Er zijn lan
den waar de mensen nog met een
rugbus nevelen met middelen die
hier al lang verboden zijn. Dat ziet
de consument niet. En als de teelt
hier weggaat, worden wij voor sui
ker afhankelijk van andere landen.
Als ook de fabrieken moeten sluiten
dan is het helemaal gedaan. Een
maal weg, wordt het echt niet meer
opgestart." Voor de Suiker Unie zijn
drie fabrieken actief, in Dinteloord,
Puttershoek en Groningen. Voor de
CSM twee, in Breda en Groningen.
Van Tilbeurgh heeft kritiek op het
tempo waarin de hervormingen
moeten worden doorgevoerd. „De
regeling die er nu is, geldt tot juli
2006. Fischler wil het al in 2005
gaan invoeren. Dat is een enorme
aderlating. Dat zou betekenen dat
de quota ook al naar beneden moe
ten worden aangepast. Zo drastisch
als Fischler het wil, kan zeker niet.
Er is nu een platform voor de toe
komst van de suikermarkt opgericht
die met andere voorstellen komt.
Daarin willen we zeker vasthouden
aan juli 2006."
Andere tegenvoorstellen zijn om de
quota niet volgend jaar met 16 pro
cent te verlagen maar met 7,3 pro
cent in 2006 en 14,1 procent vanaf
2008, de minimumprijs per ton met
21 procent te verlagen in plaats van
37 procent en een compensatie van
80 procent in plaats van 60. Ook
zou het aanbod van suiker uit de ar
me landen moeten worden geregu
leerd, dat wil zeggen dat de import
aan een maximum gebonden wordt.
Volgens de Rijke en Van Tilbeurgh
reageren telers nogal gelaten op de
voorstellen die in Brussel zijn ge
lanceerd. Van Tilbeurgh: „Ik heb de
indruk dat de telers onvoldoende
doordrongen zijn van de gevolgen.
Het zal wel meevallen, denken ze.
Maar juist vanuit de telers zou er
meer druk moeten komen." Sinds
de voorstellen van Fischler half juli
naar buiten kwamen, heeft Van Til
beurgh een of twee telefoontjes over
gekregen van verontruste telers.
Ook bij De Rijke bleef het stil, zegt
hij.
Alternatieven voor de bietenteelt,
zien De Rijke en Van Tilbeurgh niet
zo gauw. De Rijke: „De bietenteelt
is het vervolg op de meekrapteelt.
Nu moeten we zeker terug naar de
meekrap. Over die teelt is nog wei
nig te zeggen." Volgens Van Til
beurgh is het gevaar dat iedereen
naar hetzelfde gewas grijpt. „Dat
hebben we ook gezien met de
bloemzaadteelt. Dat nam een enor
me vlucht. Tot het elders goedkoper
kon. Nu schijnt het zich weer wat te
herstellen."
De Rijke teelt behalve akkerbouw
gewassen zwarte bessen. Maar dat
gebeurt in Nederland op een zeer
bescheiden schaal. Totaal 600 ha,
tegenover 40.000 ha. in Polen, het
nieuwe EU-lid. Van een echt alter
natief gewas kan hij niet spreken.
Bieten verbouwen voor bio-ethanol
als alternatieve brandstof voor au
to's en vrachtwagens, zou enig soe
laas kunnen bieden. Maar die bieten
vallen volgens het plan Fischler
buiten de quotumregeling. Duits,
land en Frankrijk hebben die pro
ductie de laatste jaren flink gestimu
leerd. Nederland blijft daar in
gebreke, zegt De Rijke. „We lopen
achter op de Europese verplichting.
In Brazilië bestaat al twintig procent
van de brandstof uit bio-ethanol.
Het zou een redding kunnen we
zen." Maar volgens Van Tilbeurgh
moeten de olieprijs dan wel hoog
blijven. „De bereidheid om er voor
te telen is hier wel. Nedalco is er in
Sas van Gent een fabriek voor aan
het bouwen."
De Rijke twijfelt echter aan het ren
dement. Daarvoor zijn de percelen
hier te klein, denkt hij. „Op hele
grote bedrijven in het voormalige
Oostblok is die productie wel renda
bel. Wij moeten voedsel blijven te
len. Op een hoogwaardige manier.
Buikproducten kunnen we beter
overlaten aan de grote landen in
Oost-Europa."
In de bestaande gewassen als aard
appelen en graszaad verwachten de
beide akkerbouwers geen uitbrei
ding van het areaal. Of de voorstel
len het zullen halen is nog onzeker.
Binnen de Unie zitten niet alle lan
den op één lijn. Volgens De Rijke
ligt ook Frankrijk dwars. De Fran
sen willen geen vermindering van
het quotum, maar zien liever een
daling van de prijzen. Van de 21
EU-lidstaten produceert dat land de
meeste suiker, daarna komt Duits
land, Polen en Italië. Nederland
staat op de zevende plaats.
De Rijke: „We moeten wel optimis
tisch blijven om door te kunnen
gaan. Maar het zijn donkere wol
ken. Het zou zonde zijn als deze
plannen de doodsteek betekenen
voor de teelt en voor het prachtige
beroep van boer. Van Tilbeurgh:
„De petitie aan Poppelaars zal naar
minister Veerman van landbouw
gaan. De gedeputeerde beaamt wat
wij willen. Hij kent de materie in ie
der geval goed. De druk op de be
leidsmakers moet van onderop ko
men."
lil I*
Volgens De Rijke en Van Tilbeurgh zullen loonbedrijven (zoals hieraan de Molenweg in Scherpenisse) getroffen worden door de drastische
hervorming van de suikermarkt.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Door een kapotte ruit konden ze
eruit, geholpen door omstanders die
waren gestopt om bij te springen.
Eén man haalde een breekijzer uit
zijn auto en wrikte daarmee een
deur van de bus open. Inmiddels
waren de hulpdiensten gewaar
schuwd. De brandweer van Sint-
Annaland, drie politiewagens en
drie ambulances kwamen naar de
plek van het ongeluk. Medewerkers
van de provincie en het waterschap
zetten de weg af. Het verkeer uit de
richting Sint-Annaland werd omge
leid via de Hollaereweg, terwijl dat
uit de richting Vossemeer bij boer
derij de Blauwe Bloem linksaf de
Bartelmeetweg in werd gediri
geerd. De politie stelde zo snel mo
gelijk de identiteit van de kinderen
vast en waarschuwde de ouders.
Rhodé belde met haar mobieltje
zelf naar huis.
Een jongen en drie meisjes, in leef
tijd variërend van 14 tot 17 jaar,
raakten gewond. De jongen had
waarschijnlijk een gebroken arm,
hij werd door zijn ouders per auto
naar Lievensberg gebracht. Twee
meisjes liepen kneuzingen op of
wonden die gehecht moesten wor
den. Zij werden in de berm behan
deld. Een derde lag met een hoofd
wond in het gangpad van de bus. Ze
was met haar rok ergens achter blij
ven haken en met het hoofd op een
traptrede (van de uitgang) gevallen.
De brandweer haalde enkele stoelen
weg en zaagde een aantal buizen
door, waarna het lukte om het meis
je voorzichtig op een brancard te
leggen en zo op de kant te brengen.
Inmiddels was rond kwart voor vijf
de helikopter met het traumateam
gearriveerd om bijstand te verlenen.
De heli landde op een weiland bij
Candia. Nadat de laatste gewonde
uit de bus was, namen medewerkers
van de BBA de eerste schade op. Ze
informeerden ook of alle kinderen
vervoer naar huis hadden. Ook bur
gemeester Nuis kwam zich van de
situatie op de hoogte stellen. Me
vrouw Van der Eist is bijzonder te
spreken over de hulpverlening en
dankbaar dat het allemaal nog zo re
latief goed is afgelopen.
Rond half zes waren de gewonden
afgevoerd en de helikopter vertrok
ken. Medewerkers van het water
schap legden olieschermen in de
sloot, omdat er olie uit de bus was
gelopen. Met twee takelwagens
lukte het om de bus uit de sloot te
halen. Tegen negenen kon de weg
weer worden vrijgegeven voor het
verkeer. De kinderen die bij het on
geluk ongedeerd bleven, bleven
gisteren thuis van school om van de
schrik te bekomen.
De Bartelmeetweg was lange tijd geblokkeerd, in afwachting van het gereedmaken van de gewonden voor vervoer met de ambulance.
De bedrijven en een deel van de wo
ningen in het gebied tussen de Ten
Ankerweg en de Wattstraat gaan te
gen de vlakte. Ervoor in de plaats
komen vooral woningen: huurhui
zen en koopwoningen maar ook
kantoren en twee supermarkten. De
gemeente presenteerde samen met
de speciale gevormde combinatie
Noordpoort (Dura Vermeer uit
Leidschendam en Proverko uit
Goes) een aantal mogelijkheden.
Namens de combinatie lichtte J. Lit-
tooij van Proverko deze toe. Onder
nemers en bewoners uit het gebied,
maar ook andere belangstellenden
kwamen in groten getale naar Meul
vliet. Bijna alle honderd stoelen wa
ren bezet.
Opzet is dat het gebied ten zuiden
van de Wattstraat een andere functie
krijgt. In het model dat het meeste
geschikt lijkt, wordt de Wattstraat
de ontsluitingsweg. Vanuit de Watt
straat wordt dan langs de dijk een
oprit gemaakt naar de Eendrachts
weg naar het centrum van de stad.
Daardoor kan de huidige oprit van
de Ten Ankerweg naar de haven (en
vroeger naar de brug) komen te ver
vallen. Hierdoor wordt ook de druk
ke Grindweg ontlast. In het model is
ook plaats ingeruimd voor water. Er
kan een nieuwe stadsgracht gegra
ven worden. De oude stervorm van
de vestingsstad kan hiermee worden
hersteld. Tussen deze gracht en de
bestaande bebouwing van het cen
trum kunnen woningen worden ge
bouwd. Dit gebied is inkluis de
brandweerkazerne en de vijf huizen
aan de Kruittoren waarvan er eentje
leeg staat. Het karwei om de nieuwe
ontsluiting te maken en de oprit weg
te halen kan tussen 2005 en 2009
plaatsvinden. Er zullen dan ook al
gesprekken gaan plaatsvinden over
verhuizingen, sloop, sanering en
nieuwbouw.
In een volgende fase kan het zuide
lijke deel van het gebied onder han
den worden genomen. Zoals het uit
plaatsen van bedrijven naar
bijvoorbeeld Welgelegen II. De vrij
gekomen grond kan dan hoofdzake
lijk worden gebruikt voor de bouw
van woningen, kantoren en de twee
supermarkten die eerder op het
Slachtveld zouden komen. Die zijn
nu geprojectreerd aan de ontslui
tingsweg, de Wattstraat. Dat zou
tussen 2007 en 2010 zijn beslag
kunnen krijgen, maar Littooij er
kende dat dit erg ambitieus is.
„We willen hier een stedelijke be
bouwing, een verdichting van wo
ningen, maar geen randstad. Wel
woningen met een rijke detaillering
en het mag niet gaan concurreren
met Stadszicht I of II. Het wordt een
gebied met grondgebonden wonin
gen. Met wat ruimere woningen,
maar ook met appartementen boven
commerciële ruimten. Langs het
water kan er weer een iets andere
bebouwing plaatsvinden. We den
ken aan huurwoningen en goedkope
tot middeldure koopwoningen.
Mensen moeten er graag willen wo
nen." Hij projecteerde een aantal
plaatjes van woningen en gevels zo
dat de zaal een indruk kon krijgen
van wat de combinatie in gedachten
heeft.
Het noordelijk deel van het gebied
met onder meer de autobedrijven en
de Timpa zou daarna aan de beurt ko
men. Daar gaat het echter niet om het
uitplaatsen van bedrijven maar om
het verbeteren van de openbare ruim
te. Littooij: „De ondernemers daar
zeggen: we zitten hier goed. De klant
kan ons vinden. Daar willen we al
leen de infrastructuur opknappen om
meer kwaliteit voor de huidige be
drijven te krijgen."
Over het plan van aanpak zei Littooij
dat er afspraken gemaakt gaan wor
den met de ondernemers en de bewo
ners. „We gaan praten over randvoor
waarden, over hoe we uw bezit
kunnen kopen en samen te zoeken
naar herhuisvesting. Daarbij willen
we naar een win-winsituatie. We wil
len u niet zo maar een zak geld ge
ven. We willen samen naar een op
lossing zoeken. Bijvoorbeeld of een
aantal bedrijven bij elkaar kunnen
gaan zitten."
Voor het zover is zal er echter ook
nog een samenwerkingsovereen
komst afgesloten moeten worden tus
sen de combinatie en de gemeente.
Ook zal het bestemmingsplan gewij
zigd moeten worden. Nu is dat nog
bedrijventerrein, maar dat zal omge
zet moeten worden naar een woonbe
stemming.
Na de inleiding vroeg wethouder
K.A. Heijboer of er vragen waren. Er
was niemand die een vraag had.
Daarna konden de belangstellenden
uitleg vragen bij degenen die het pro
ject begeleiden. Behalve Littooij zijn
dat S. Wijers en J. van de Pol van
Dura Vermeer en de ambtenaren J.
Hoogwerf en Y. Marinnissen.
Volgens Littooij bleek uit de reacties
dat men bereid is met elkaar te pra
ten. „Er heeft nog niemand zijn hak
ken in het zand gezet. Over het alge
meen is men wat lijdzaam, maar er is
wel bereidheid om de deur open te
houden."
Bezoekers reageerden vooral op een
kaartje van het gebied waarin in gro
ve lijnen een indeling was gemaakt.
Het betrof een rekenkundig model
waarin de functies voor het gebied
zijn ingekleurd. Het was geen stede
bouwkundig plan. Dat komt pas later.
Het echtpaar Stobbelaar woont aan
het Slachtveld. Mevrouw Stobbe
laar vertelt dat het huis al sinds
1938 in de familie is. „Als kind
speelde ik er al. We wonen er lekker
vrij. Mijn ouders hebben er zelf de
straat aangelegd. Met grind. Dat de
veste weer opengaat, vind ik wel
mooi. En dat ze het Slachtveld een
keer opknappen is hard nodig. We
hebben acht jaar geleden nog de
boel opgeknapt aan ons huis. Der
tien jaar geleden waren er ook alle
maal plannen. Daar is niks van ge
komen. We kunnen toch niet blijven
wachten met opknappen tot er iets.
gebeurd? We wachten maar af."
Die afwachtende houding heeft ook
het echtpaar Mutsers van Kruitto
ren. Mutsers mist de details. Het is
nog erg vaag. „Het is puur een re
kenmodel. We zijn benieuwd. We
wachten wel af. Op een gegeven
moment staan ze op de stoep. We
wachten al dertien jaar."
De plannen die nu werden gepre
senteerd veroorzaken volgens Mut
sers minder commotie en onrust dat
toen Condor Wessels indertijd een
plan lanceerde om op de plaats van
Kruittoren een hoog appartementen
complex te bouwen boven de twee
supermarkten die op het Slachtveld
hun ingang zouden krijgen. „We
hebben alles al een keer doorge
maakt. De opzet nu is een stuk be
ter."
Castria Wonen heeft zestien wonin
gen aan de Grindweg in eigendom.
Alle zestien huizen, van nummer 38
tot en met nummer 68, zijn ver
huurd. De combinatie Noordpoort
praat niet direct met de huurders,
maar met Castria Wonen. Op de in
formatieavond waren geen verte
genwoordigers van de woningstich
ting aanwezig. De huurders waren
vantevoren door Castria ingelicht
over de bijeenkomst.
Volgens directeur J.J. Kloet is de
woningstichting bewust niet naar
Meulvliet gegaan. „We wilden geen
huurdersdiscussie op een algemene
informatieavond die over heel het
gebied gaat. Wat daar gezegd zou
worden, was bij ons bekend."
De woningen zijn in 1959 gebouwd.
„In het plan is duidelijk gekozen
voor woningbouw. Daar willen we
bij betrokken zijn. Voor huurwonin
gen maar ook voor koopwoningen."
De auto van de Roosendaler tegen het talud van de Postweg.
B.J. van der Vlies, lid van de Tweede
Kamer voor de SGP, en algemeen di
recteur J. Hoekman van Siloah zijn
vrijdag de sprekers op een bijeen
komst van SGP-studievereniging Cal
vijn met als thema 'zorgen in de
zorg!'. De bezuinigingen van de rege
ring blijven ook voor de zorg niet
zonder gevolgen. 'En dat is werkelijk
voor velen een zorg, omdat niet alle
primaire behoeften vervuld kunnen
worden. Waar gaan we naar toe in dit
land Is er straks geen enkele moge
lijkheid meer om onze oudere mensen
en gehandicapten een goede verzor
ging aan te bieden?' stelt de studie
vereniging. Van der Vlies, onder meer
belast met de portefeuille zorg en wel
zijn, gaat er op in. Evenals Hoekman,
wiens organisatie diverse tehuizen in
de gehandicaptenzorg exploiteert, zo
als De Klimroos in Tholen. Verder is
er een forumdiscussie met beide spre
kers, waarbij ook voorzitter C. Ver
loop van de Thoolse afdeling van de
Ned. Patiëntenvereniging zitting
neemt in het forum. Iedereen die
geïnteresseerd i,s in een discussie over
de situatie in de zorg, is welkom. De
bijeenkomst is morgenavond, vrijdag,
om half acht in zorgcentrum De
Sehutse in Sint-Annaland.
Nu met C1.7SO,- voordeel
bij de Ford dealer.
ABS en 6 airbags Airconditioning met autom temp. regeling
Navigatiesysteem met 4" beeldscherm/CD-speler 16" 7-spaaks
lichtmetalen velgen Metaaliak en nog enorm veel meer
Oifoga Bergen op Zoom
Bredasestraat 25 0164-25 02 00 Open tot 18.00 uur.
Vrijdag tot 20.00 uur en zaterdag tot 17.00 uur.
Advertentie I.M.
Littooij van Proverko (rechts) in gesprek met bewoners van de Grindweg.