Plannen doodsteek voor teelt en het prachtige beroep van boer Dankbaar en erg tevreden over hulpverlening Bewoners reageren gelaten op uitleg over plan Tholen-Noord In de sloot met slok teveel op Calvijn en zorgen in zorg Wattstraat hoofdader, nieuwe oprit Eendrachtsweg én stadsgracht Donderdag 4 november 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Meekrap Van onderop »s 4 m 'Kiy?S fn ft' V A <U 'V V I; lil Bewoners van plan Noord in Tholen reageren overwe- zeggen: we zitten hier goed. De klant speelde ik er al. We wonen er lekkei Bewoners van plan Noord in Tholen reageren overwe gend gelaten op het plan om het gebied op de schop te ne men. We wachten maar af, er zijn al eerder plannen ge maakt. Of: we zijn niet meer te weten gekomen wat we al wisten, zo verwoordden enkelen van hen dinsdagavond de stemming in Meulvliet. Toch staat er een hoop te ge beuren als de plannen tot uitvoering worden gebracht. Infrastructuur Hard nodig Een 45-jarige Roosendaler reed zaterdagavond rond negen uur op de Postweg tussen Poortvliet en Tholen in de sloot. Het voertuig bleef op zijn kant tegen het talud hangen. Voorbijgangers be vrijdden de man uit zijn benarde positie. Omdat hij last had van een pijnlijke rug, werd een am bulance gewaarschuwd. Maar er werd geen noe menswaardig letsel geconstateerd. Het vermoe den bestond dat de automobilist onder invloed van alcohol verkeerde. De politie nam hem dan ook mee naar het bureau voor een test. Daar bleek dat hij 2,5 keer de wettelijk toegestane hoeveelheid alcoholische drank had genuttigd. Vervolgens is tegen de Brabander proces-ver baal opgemaakt. FordMondeo FU~URA €g3?£8rX;- €26.450,- VERVOLG VAN VOORPAGINA Dat de consument te veel betaalt voor producten die suiker bevatten, gaat er bij De Rijke niet in. „Wat kost een pak suiker in de winkel? Ongeveer negentig eurocent. Dat is betrekkelijk goedkoop. Juist door de steun is de consument ermee ge diend. Het zijn vooral de grote fris- drankproducenten die er bij gebaat zijn dat de prijs onderuit gaat. Coca Cola zal in zijn handen klappen en heus niet zijn prijzen verlagen." Volgens De Rijke zullen groot grondbezitters die suikerrietplanta ges bezitten van 20 tot 30.000 ha. én gewiekste handelaren er garen bij spinnen. En niet de kleine boeren in de arme landen, de zogenaamde minst ontwikkelde landen, zegt hij. Ook de voedselveiligheid zal in ge vaar komen. De Rijke: „Er zijn lan den waar de mensen nog met een rugbus nevelen met middelen die hier al lang verboden zijn. Dat ziet de consument niet. En als de teelt hier weggaat, worden wij voor sui ker afhankelijk van andere landen. Als ook de fabrieken moeten sluiten dan is het helemaal gedaan. Een maal weg, wordt het echt niet meer opgestart." Voor de Suiker Unie zijn drie fabrieken actief, in Dinteloord, Puttershoek en Groningen. Voor de CSM twee, in Breda en Groningen. Van Tilbeurgh heeft kritiek op het tempo waarin de hervormingen moeten worden doorgevoerd. „De regeling die er nu is, geldt tot juli 2006. Fischler wil het al in 2005 gaan invoeren. Dat is een enorme aderlating. Dat zou betekenen dat de quota ook al naar beneden moe ten worden aangepast. Zo drastisch als Fischler het wil, kan zeker niet. Er is nu een platform voor de toe komst van de suikermarkt opgericht die met andere voorstellen komt. Daarin willen we zeker vasthouden aan juli 2006." Andere tegenvoorstellen zijn om de quota niet volgend jaar met 16 pro cent te verlagen maar met 7,3 pro cent in 2006 en 14,1 procent vanaf 2008, de minimumprijs per ton met 21 procent te verlagen in plaats van 37 procent en een compensatie van 80 procent in plaats van 60. Ook zou het aanbod van suiker uit de ar me landen moeten worden geregu leerd, dat wil zeggen dat de import aan een maximum gebonden wordt. Volgens de Rijke en Van Tilbeurgh reageren telers nogal gelaten op de voorstellen die in Brussel zijn ge lanceerd. Van Tilbeurgh: „Ik heb de indruk dat de telers onvoldoende doordrongen zijn van de gevolgen. Het zal wel meevallen, denken ze. Maar juist vanuit de telers zou er meer druk moeten komen." Sinds de voorstellen van Fischler half juli naar buiten kwamen, heeft Van Til beurgh een of twee telefoontjes over gekregen van verontruste telers. Ook bij De Rijke bleef het stil, zegt hij. Alternatieven voor de bietenteelt, zien De Rijke en Van Tilbeurgh niet zo gauw. De Rijke: „De bietenteelt is het vervolg op de meekrapteelt. Nu moeten we zeker terug naar de meekrap. Over die teelt is nog wei nig te zeggen." Volgens Van Til beurgh is het gevaar dat iedereen naar hetzelfde gewas grijpt. „Dat hebben we ook gezien met de bloemzaadteelt. Dat nam een enor me vlucht. Tot het elders goedkoper kon. Nu schijnt het zich weer wat te herstellen." De Rijke teelt behalve akkerbouw gewassen zwarte bessen. Maar dat gebeurt in Nederland op een zeer bescheiden schaal. Totaal 600 ha, tegenover 40.000 ha. in Polen, het nieuwe EU-lid. Van een echt alter natief gewas kan hij niet spreken. Bieten verbouwen voor bio-ethanol als alternatieve brandstof voor au to's en vrachtwagens, zou enig soe laas kunnen bieden. Maar die bieten vallen volgens het plan Fischler buiten de quotumregeling. Duits, land en Frankrijk hebben die pro ductie de laatste jaren flink gestimu leerd. Nederland blijft daar in gebreke, zegt De Rijke. „We lopen achter op de Europese verplichting. In Brazilië bestaat al twintig procent van de brandstof uit bio-ethanol. Het zou een redding kunnen we zen." Maar volgens Van Tilbeurgh moeten de olieprijs dan wel hoog blijven. „De bereidheid om er voor te telen is hier wel. Nedalco is er in Sas van Gent een fabriek voor aan het bouwen." De Rijke twijfelt echter aan het ren dement. Daarvoor zijn de percelen hier te klein, denkt hij. „Op hele grote bedrijven in het voormalige Oostblok is die productie wel renda bel. Wij moeten voedsel blijven te len. Op een hoogwaardige manier. Buikproducten kunnen we beter overlaten aan de grote landen in Oost-Europa." In de bestaande gewassen als aard appelen en graszaad verwachten de beide akkerbouwers geen uitbrei ding van het areaal. Of de voorstel len het zullen halen is nog onzeker. Binnen de Unie zitten niet alle lan den op één lijn. Volgens De Rijke ligt ook Frankrijk dwars. De Fran sen willen geen vermindering van het quotum, maar zien liever een daling van de prijzen. Van de 21 EU-lidstaten produceert dat land de meeste suiker, daarna komt Duits land, Polen en Italië. Nederland staat op de zevende plaats. De Rijke: „We moeten wel optimis tisch blijven om door te kunnen gaan. Maar het zijn donkere wol ken. Het zou zonde zijn als deze plannen de doodsteek betekenen voor de teelt en voor het prachtige beroep van boer. Van Tilbeurgh: „De petitie aan Poppelaars zal naar minister Veerman van landbouw gaan. De gedeputeerde beaamt wat wij willen. Hij kent de materie in ie der geval goed. De druk op de be leidsmakers moet van onderop ko men." lil I* Volgens De Rijke en Van Tilbeurgh zullen loonbedrijven (zoals hieraan de Molenweg in Scherpenisse) getroffen worden door de drastische hervorming van de suikermarkt. VERVOLG VAN VOORPAGINA Door een kapotte ruit konden ze eruit, geholpen door omstanders die waren gestopt om bij te springen. Eén man haalde een breekijzer uit zijn auto en wrikte daarmee een deur van de bus open. Inmiddels waren de hulpdiensten gewaar schuwd. De brandweer van Sint- Annaland, drie politiewagens en drie ambulances kwamen naar de plek van het ongeluk. Medewerkers van de provincie en het waterschap zetten de weg af. Het verkeer uit de richting Sint-Annaland werd omge leid via de Hollaereweg, terwijl dat uit de richting Vossemeer bij boer derij de Blauwe Bloem linksaf de Bartelmeetweg in werd gediri geerd. De politie stelde zo snel mo gelijk de identiteit van de kinderen vast en waarschuwde de ouders. Rhodé belde met haar mobieltje zelf naar huis. Een jongen en drie meisjes, in leef tijd variërend van 14 tot 17 jaar, raakten gewond. De jongen had waarschijnlijk een gebroken arm, hij werd door zijn ouders per auto naar Lievensberg gebracht. Twee meisjes liepen kneuzingen op of wonden die gehecht moesten wor den. Zij werden in de berm behan deld. Een derde lag met een hoofd wond in het gangpad van de bus. Ze was met haar rok ergens achter blij ven haken en met het hoofd op een traptrede (van de uitgang) gevallen. De brandweer haalde enkele stoelen weg en zaagde een aantal buizen door, waarna het lukte om het meis je voorzichtig op een brancard te leggen en zo op de kant te brengen. Inmiddels was rond kwart voor vijf de helikopter met het traumateam gearriveerd om bijstand te verlenen. De heli landde op een weiland bij Candia. Nadat de laatste gewonde uit de bus was, namen medewerkers van de BBA de eerste schade op. Ze informeerden ook of alle kinderen vervoer naar huis hadden. Ook bur gemeester Nuis kwam zich van de situatie op de hoogte stellen. Me vrouw Van der Eist is bijzonder te spreken over de hulpverlening en dankbaar dat het allemaal nog zo re latief goed is afgelopen. Rond half zes waren de gewonden afgevoerd en de helikopter vertrok ken. Medewerkers van het water schap legden olieschermen in de sloot, omdat er olie uit de bus was gelopen. Met twee takelwagens lukte het om de bus uit de sloot te halen. Tegen negenen kon de weg weer worden vrijgegeven voor het verkeer. De kinderen die bij het on geluk ongedeerd bleven, bleven gisteren thuis van school om van de schrik te bekomen. De Bartelmeetweg was lange tijd geblokkeerd, in afwachting van het gereedmaken van de gewonden voor vervoer met de ambulance. De bedrijven en een deel van de wo ningen in het gebied tussen de Ten Ankerweg en de Wattstraat gaan te gen de vlakte. Ervoor in de plaats komen vooral woningen: huurhui zen en koopwoningen maar ook kantoren en twee supermarkten. De gemeente presenteerde samen met de speciale gevormde combinatie Noordpoort (Dura Vermeer uit Leidschendam en Proverko uit Goes) een aantal mogelijkheden. Namens de combinatie lichtte J. Lit- tooij van Proverko deze toe. Onder nemers en bewoners uit het gebied, maar ook andere belangstellenden kwamen in groten getale naar Meul vliet. Bijna alle honderd stoelen wa ren bezet. Opzet is dat het gebied ten zuiden van de Wattstraat een andere functie krijgt. In het model dat het meeste geschikt lijkt, wordt de Wattstraat de ontsluitingsweg. Vanuit de Watt straat wordt dan langs de dijk een oprit gemaakt naar de Eendrachts weg naar het centrum van de stad. Daardoor kan de huidige oprit van de Ten Ankerweg naar de haven (en vroeger naar de brug) komen te ver vallen. Hierdoor wordt ook de druk ke Grindweg ontlast. In het model is ook plaats ingeruimd voor water. Er kan een nieuwe stadsgracht gegra ven worden. De oude stervorm van de vestingsstad kan hiermee worden hersteld. Tussen deze gracht en de bestaande bebouwing van het cen trum kunnen woningen worden ge bouwd. Dit gebied is inkluis de brandweerkazerne en de vijf huizen aan de Kruittoren waarvan er eentje leeg staat. Het karwei om de nieuwe ontsluiting te maken en de oprit weg te halen kan tussen 2005 en 2009 plaatsvinden. Er zullen dan ook al gesprekken gaan plaatsvinden over verhuizingen, sloop, sanering en nieuwbouw. In een volgende fase kan het zuide lijke deel van het gebied onder han den worden genomen. Zoals het uit plaatsen van bedrijven naar bijvoorbeeld Welgelegen II. De vrij gekomen grond kan dan hoofdzake lijk worden gebruikt voor de bouw van woningen, kantoren en de twee supermarkten die eerder op het Slachtveld zouden komen. Die zijn nu geprojectreerd aan de ontslui tingsweg, de Wattstraat. Dat zou tussen 2007 en 2010 zijn beslag kunnen krijgen, maar Littooij er kende dat dit erg ambitieus is. „We willen hier een stedelijke be bouwing, een verdichting van wo ningen, maar geen randstad. Wel woningen met een rijke detaillering en het mag niet gaan concurreren met Stadszicht I of II. Het wordt een gebied met grondgebonden wonin gen. Met wat ruimere woningen, maar ook met appartementen boven commerciële ruimten. Langs het water kan er weer een iets andere bebouwing plaatsvinden. We den ken aan huurwoningen en goedkope tot middeldure koopwoningen. Mensen moeten er graag willen wo nen." Hij projecteerde een aantal plaatjes van woningen en gevels zo dat de zaal een indruk kon krijgen van wat de combinatie in gedachten heeft. Het noordelijk deel van het gebied met onder meer de autobedrijven en de Timpa zou daarna aan de beurt ko men. Daar gaat het echter niet om het uitplaatsen van bedrijven maar om het verbeteren van de openbare ruim te. Littooij: „De ondernemers daar zeggen: we zitten hier goed. De klant kan ons vinden. Daar willen we al leen de infrastructuur opknappen om meer kwaliteit voor de huidige be drijven te krijgen." Over het plan van aanpak zei Littooij dat er afspraken gemaakt gaan wor den met de ondernemers en de bewo ners. „We gaan praten over randvoor waarden, over hoe we uw bezit kunnen kopen en samen te zoeken naar herhuisvesting. Daarbij willen we naar een win-winsituatie. We wil len u niet zo maar een zak geld ge ven. We willen samen naar een op lossing zoeken. Bijvoorbeeld of een aantal bedrijven bij elkaar kunnen gaan zitten." Voor het zover is zal er echter ook nog een samenwerkingsovereen komst afgesloten moeten worden tus sen de combinatie en de gemeente. Ook zal het bestemmingsplan gewij zigd moeten worden. Nu is dat nog bedrijventerrein, maar dat zal omge zet moeten worden naar een woonbe stemming. Na de inleiding vroeg wethouder K.A. Heijboer of er vragen waren. Er was niemand die een vraag had. Daarna konden de belangstellenden uitleg vragen bij degenen die het pro ject begeleiden. Behalve Littooij zijn dat S. Wijers en J. van de Pol van Dura Vermeer en de ambtenaren J. Hoogwerf en Y. Marinnissen. Volgens Littooij bleek uit de reacties dat men bereid is met elkaar te pra ten. „Er heeft nog niemand zijn hak ken in het zand gezet. Over het alge meen is men wat lijdzaam, maar er is wel bereidheid om de deur open te houden." Bezoekers reageerden vooral op een kaartje van het gebied waarin in gro ve lijnen een indeling was gemaakt. Het betrof een rekenkundig model waarin de functies voor het gebied zijn ingekleurd. Het was geen stede bouwkundig plan. Dat komt pas later. Het echtpaar Stobbelaar woont aan het Slachtveld. Mevrouw Stobbe laar vertelt dat het huis al sinds 1938 in de familie is. „Als kind speelde ik er al. We wonen er lekker vrij. Mijn ouders hebben er zelf de straat aangelegd. Met grind. Dat de veste weer opengaat, vind ik wel mooi. En dat ze het Slachtveld een keer opknappen is hard nodig. We hebben acht jaar geleden nog de boel opgeknapt aan ons huis. Der tien jaar geleden waren er ook alle maal plannen. Daar is niks van ge komen. We kunnen toch niet blijven wachten met opknappen tot er iets. gebeurd? We wachten maar af." Die afwachtende houding heeft ook het echtpaar Mutsers van Kruitto ren. Mutsers mist de details. Het is nog erg vaag. „Het is puur een re kenmodel. We zijn benieuwd. We wachten wel af. Op een gegeven moment staan ze op de stoep. We wachten al dertien jaar." De plannen die nu werden gepre senteerd veroorzaken volgens Mut sers minder commotie en onrust dat toen Condor Wessels indertijd een plan lanceerde om op de plaats van Kruittoren een hoog appartementen complex te bouwen boven de twee supermarkten die op het Slachtveld hun ingang zouden krijgen. „We hebben alles al een keer doorge maakt. De opzet nu is een stuk be ter." Castria Wonen heeft zestien wonin gen aan de Grindweg in eigendom. Alle zestien huizen, van nummer 38 tot en met nummer 68, zijn ver huurd. De combinatie Noordpoort praat niet direct met de huurders, maar met Castria Wonen. Op de in formatieavond waren geen verte genwoordigers van de woningstich ting aanwezig. De huurders waren vantevoren door Castria ingelicht over de bijeenkomst. Volgens directeur J.J. Kloet is de woningstichting bewust niet naar Meulvliet gegaan. „We wilden geen huurdersdiscussie op een algemene informatieavond die over heel het gebied gaat. Wat daar gezegd zou worden, was bij ons bekend." De woningen zijn in 1959 gebouwd. „In het plan is duidelijk gekozen voor woningbouw. Daar willen we bij betrokken zijn. Voor huurwonin gen maar ook voor koopwoningen." De auto van de Roosendaler tegen het talud van de Postweg. B.J. van der Vlies, lid van de Tweede Kamer voor de SGP, en algemeen di recteur J. Hoekman van Siloah zijn vrijdag de sprekers op een bijeen komst van SGP-studievereniging Cal vijn met als thema 'zorgen in de zorg!'. De bezuinigingen van de rege ring blijven ook voor de zorg niet zonder gevolgen. 'En dat is werkelijk voor velen een zorg, omdat niet alle primaire behoeften vervuld kunnen worden. Waar gaan we naar toe in dit land Is er straks geen enkele moge lijkheid meer om onze oudere mensen en gehandicapten een goede verzor ging aan te bieden?' stelt de studie vereniging. Van der Vlies, onder meer belast met de portefeuille zorg en wel zijn, gaat er op in. Evenals Hoekman, wiens organisatie diverse tehuizen in de gehandicaptenzorg exploiteert, zo als De Klimroos in Tholen. Verder is er een forumdiscussie met beide spre kers, waarbij ook voorzitter C. Ver loop van de Thoolse afdeling van de Ned. Patiëntenvereniging zitting neemt in het forum. Iedereen die geïnteresseerd i,s in een discussie over de situatie in de zorg, is welkom. De bijeenkomst is morgenavond, vrijdag, om half acht in zorgcentrum De Sehutse in Sint-Annaland. Nu met C1.7SO,- voordeel bij de Ford dealer. ABS en 6 airbags Airconditioning met autom temp. regeling Navigatiesysteem met 4" beeldscherm/CD-speler 16" 7-spaaks lichtmetalen velgen Metaaliak en nog enorm veel meer Oifoga Bergen op Zoom Bredasestraat 25 0164-25 02 00 Open tot 18.00 uur. Vrijdag tot 20.00 uur en zaterdag tot 17.00 uur. Advertentie I.M. Littooij van Proverko (rechts) in gesprek met bewoners van de Grindweg.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 7