Boeren en loonwerkers dupe van
plan voor hervormen suikermarkt
Aanloopproblemen
bij wijziging huisvuil
Bus met scholieren
na klapband in sloot
'Spannende fase voor
ondernemers en bewoners'
32.(7» a.fi>
350
OCCASIONS
Jongerenraad
zoekt contact
met Iwawa
Boeken blijven
in Stavenisse
In verwachting?
Donderdag 4 november 2004
60e jaargang no. 51
Altijd meer dan
kijk op
www.autoteam.nl
Fietslicht aan in
Sint-Maartensdijk
Matthé van Tilbeurgh en Kees de Rijke vrezen voor einde bietenteelt
De bietenoogst op Tholen en Sint-Philipsland is nog in
volle gang. De opbrengsten zijn goed. De suukerpeeën
vormen samen met graan en aardappelen een belangrijke
pijler onder de akkerbouwbedrijven in onze. streek. Maar
er hangen donkere wolken boven de teelt nu de Europese
commissie de suikermarkt drastisch wil hervormen. De
boeren mogen minder bieten aanleveren en de prijs voor
de suiker wordt zo verlaagd dat het niet loont om nog
langer bieten te telen. Voorzitter Matthé van Tilbeurgh
van de kring Zeeland-noord van Cosun (Suiker Unie) en
Kees de Rijke, bestuurslid van de bietentelersvereniging
Zuid-West van CSM, luiden de noodklok.
Vrije producten
Drie keer zo duur
In TholenPoortvliet en Stavenisse
De Zeeuwse Reinigingsdienst ZRD heeft deze week in
Tholen, Poortvliet en Stavenisse zowel de groene als de
grijze container met huisvuil opgehaald omdat een groot
aantal inwoners niet de juiste kleur emmer gereed had ge
zet. Door wijziging van het schema was twee weken ach
ter elkaar de groene container aan de beurt, maar diverse
mensen hadden, zonder goed hun nieuwe schema te lezen,
de grijze container buiten gezet.
Geen pasklare oplossing plan Noord
Emoties
Deze week
zie pagina 12
Vier kinderen gewond naar ziekenhuis
Een gelede bus van de BBA met zeven Thoolse leerlingen van de
chr. scholengemeenschap Prins Maurits te Middelharnis is dins
dagmiddag in de sloot beland. Op de Bartelmeetweg tussen Sint-
Annaland en Oud-Vossemeer kreeg de bus een klapband, waar
door de chauffeur de macht over het stuur verloor en de sloot links
van de weg in schoot. Vier scholieren zijn met verwondingen naar
het ziekenhuis in Bergen op Zoom gebracht. Eén van hen kon 's
avonds nog naar huis, de andere drie waarschijnlijk gisteren. Met
twee takelwagens is de beschadigde bus op de kant gezet. Om ne
gen uur was dat karwei geklaard.
m
•i
mm
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advert@eendrachtbode.nl
admin@eendrachtbode.nl
Homepage: www.eendrachtbode.nl
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 15,50 per halfjaar, 28,50 per
jaar, per post 47,75 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 1,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,27 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,50 contant.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Het belang van een goede fietsver
lichting is vanmorgen nog eens dui
delijk onder de aandacht gebracht
van de leerlingen van het Markie-
zaatcollege in Sint-Maartensdijk.
Vanaf het gemeentehuis op de
Markt gingen er om zeven uur 55
scholieren naar hun school Onder de
Linden met burgemeester W. Nuis
en de Thoolse politiechef A. de
Regt. Leraar J. Bolier ontving giste
ren de estafettelamp van burgemees
ter A. Verbree van de gemeente Rei-
merswaal. Tholen draagt de esta
fettelamp vandaag weer over aan
burgemeester J. Asselbergs en poli
tiechef J. Visser van Schouwen-Dui-
veland. De Zeeuwse burgemeesters
estafette sluit aan op de landelijke
campagne 'Licht aan, daar kan je
mee thuiskomen.' Het belang van
zichtbaarheid in het donker wordt
hiermee benadrukt. Jongeren zijn de
grootste risicogroep. Die zijn soms
nonchalant met hun fietsverlichting.
Men denkt soms dat het stoer is om
zonder licht te rijden. Ouders con
troleren onvoldoende of de fietsver
lichting van hun kinderen wel goed
werkt. Dankzij de controles op de
twee scholen voor voortgezet onder
wijs, de verbeterde apparatuur en
acties zoals deze van het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland
wordt er wel vooruitgang geboekt.
'Licht aan, daar kan je mee thuisko-
De Thoolse jongerenraad Joth be
spreekt op de eerstvolgende verga
dering, maandag 8 november in
Sint-Philipsland, de mogelijkheid
van een ontmoeting met de jonge
renraad uit Iwawa. Onlangs is geble
ken dat de Poolse stad waarmee
Tholen een stedenband onderhoudt,
ook een jongerenraad kent. En om
dat de jeugd één van de doelgroepen
is van de stedenband, ligt het voor
de hand om met elkaar in contact te
komen, kennis te maken, legt een
woordvoerder van de gemeente uit.
Hoe een en andere gestalte krijgt, is
nog niet duidelijk. Joth gaat nu eerst
een brief schrijven aan de Polen.
Mogelijk kan er volgend jaar iets
opgezet worden, dan wordt het 700-
jarig bestaan gevierd van Iwawa.
Op de vergadering in Sint-Philips
land wordt verder onder meer ge
sproken over de bezuinigingen bij de
gemeente, bestemming van jeugd-
subsidies en nieuwe activiteiten.
Aan het begin van de bijeenkomst
hebben jongeren de mogelijkheid
om in te spreken. De vergadering in
dorpshuis De Wimpel begint om half
acht.
Met een steunpunt nieuwe stijl in
woonzorgcentrum Elenahof kan er
toch een boekenuitleen in Stavenisse
worden behouden. Per 1 januari ver
dwijnt de bibliobus, evenals in Scher-
penisse. In het laatste dorp komt er
niets voor terug. De inwoners moeten
vanaf 2005 in Sint-Maartensdijk om
boeken. Ook Oud-Vossemeer verliest
zijn bibliotheek, want in het nieuwe
dorpshuis komt niets terug. Van het
dorpshuis nieuwe stijl komt steeds
minder terecht, zonder huisarts, zon
der kinderopvang en zonder uitleen-
post. Wel kunnen alle bibliotheken in
Tholen, Sint-Maartensdijk, Sint-An-
naland en Poortvliet in 2005 gewaar
borgd worden als de gemeente
642.936 euro bijpast, 47.536 euro
meer dan de 550.000 euro die eerst
de bedoeling was.
Matthé van Tilbeurgh (links) en Kees de Rijke vrezen dat de bietenteelt op Tholen en Sint-Philipsland verloren gaat.
De vertegenwoordigers van beide
suikerproducenten zijn eigenlijk
concurrenten, maar ze zitten sa
men aan tafel om de voorstellen
van de Europese landbouwcom
missaris Frans Fischler aan te
vechten. Vorige week waren ze in
Middelburg bij het overhandigen
van een petitie aan gedeputeerde
A. Poppelaars. De landbouworga
nisaties proberen het tij te keren,
de bestuurders van de bietentelers
voorop.
De teler krijgt nu 43 euro per ton
suikerbieten als minimumprijs. In
de komende drie jaar moet dat
met 37 procent verlaagd worden
naar ruim 27 euro per ton. De ga
rantieprijs voor suiker is nu bijna
632 euro per ton en moet dalen
naar 421 ton, een verlaging van 33
procent. Verder mogen de boeren
voortaan niet zoveel bieten meer
aanleveren: het quotum, waar de
garantieprijzen voor gelden, daalt
van 17,4 miljoen ton naar 14,6
miljoen ton, een daling van 16
procent.
Om de pijn te verzachten stelt
Fischler voor om telers te com
penseren: zestig procent van de
gemiste inkomens wordt vergoed.
De Rijke over het voorstel: ,,Dit is
zo ingrijpend. Het is niet te snap
pen. We praten over 37,5 procent
minder inkomen. Je moet je eens
voorstellen dat een huisarts zoveel
moet inleveren. Dat is ondenkbaar.
Als we de kostprijs rekenen en je
ziet wat we er dan voor krijgen,
dan kunnen we daar geen bieten
meer voor telen. Dan is het einde
verhaal. Niet alleen de telers zijn
de dupe, maar ook de loonbedrij
ven. Die kunnen hun rooiers wel
opdoeken."
Hoeveel telers er op Tholen en
Sint-Philipsland de dupe worden,
is niet precies bekend. In de kring
Noord-Zeeland van Van Tilbeurgh
zit namelijk ook Schouwen-Dui-
veland en de vereniging Zuid-
West van De Rijke beslaat Zee
land (behalve Zeeuws-Vlaande-
ren) en loopt tot de Haarlemmer
meerpolders onder Amsterdam. In
Zeeland gaat het om zo'n 3000 te
lers die gezamenlijk zo'n 15.000
hectare bieten telen. De derving
aan inkomens voor de tekers be
draagt hier dan ook 16 miljoen eu
ro. Volgens Cosun magazin van
februari 2004 besloeg het areaal
bieten op Tholen en Sint-Philips
land vorig jaar 761 ha (Op Schou
wen 5109 ha). De netto opbrengst
bedroeg 66,9 ton per ha, het sui
kergehalte 17,07.
Volgens Van Tilbeurgh geeft de
bietenteelt nu een stuk zekerheid
aan de akkerbouwbedrijven. „Het
is een goed renderend gewas. Ge-
midddeld maakt het ongeveer een
kwart van het inkomen van een
akkerbouwer uit. We hebben de
laatste jaren door het verbeteren
van rassen minder grond nodig
omdat de opbrengsten per hectare
groter zijn geworden. We kunnen
nu redelijk inschatten hoeveel we
moeten inzaaien om aan ons quo
tum te komen. Maar nu is niks
meer zeker voor de telers en voor
de fabrieken. De fabrieken zijn
eind december klaar. Telers moe
ten voor volgend jaar al weer zaad
gaan bestellen om eind februari te
gaan zaaien."
Van Tilbeurgh teelde dit jaar op 7
ha grond bieten, De Rijke op 8
hectare. De opbrengsten dit jaar
zijn landelijk gezien 65 tot 70 ton
per hectare. „De opbrengsten zijn
heel goed. Op Tholen zitten we ge
middeld aan de 68 ton per hectare.
Het suikergehalte is 16,5 procent.
Het groeiseizoen was ook heel
goed. Maar als we bieten ook voor
de marktprijs moeten gaan verbou
wen, dan zou het gewoon een heel
slecht jaar zijn geweest. Kijk maar
naar de aardappelen en uien. De
prijzen van de vrije producten zijn
heel laag."
Volgens Van Tilbeurgh zal ook de
transportsector klappen krijgen als
de bietenteelt verdwijnt. „Er rijden
tijdens de campagne van ongeveer
vijftien weken 120 chauffeurs naar
de fabrieken. Dag en nacht."
Bietentelers krijgen sinds 1968
een garantieprijs. De steunrege
ling is volgens Fischler niet langer
houdbaar. De prijs van suiker is op
de wereldmarkt steeds verder ge
daald. De steun aan de Europese
boeren is echter gebleven, waar
door de Europese suiker drie keer
zo duur is geworden. De EU-com-
missaris vindt dat de consument
daar te dupe van is omdat hij te
veel betaalt voor de producten
waar suiker in is verwerkt, zoals
snoep en frisdranken. En omdat
goedkope suiker uit landen buiten
de Europese Unie bijna niet bin
nenkomt vanwege de hoge import
heffingen. Brazilië, Australië en
Thailand hebben daarover een
klacht ingediend bij de wereldhan
delsorganisatie (WTO).
ZIE VERDER PAGINA 7
ZRD-voorlichter Jaap Nelemans
spreekt over 'aanloopproblemen.'
„Het is vervelend dat de verande
ring tot misverstanden heeft geleid.
Door de kleurwisseling is er verwar
ring opgetreden en in de drie plaat
sen waar twee weken achter elkaar
de groene container is opgehaald,
hadden we daar meer aandacht aan
moeten geven."
Voor 1 november was op het hele ei
land de ene week groen en de ande
re week grijs aan de beurt. Volgens
Nelemans is daarvan in drie plaatsen
afgeweken om materieel en mensen
doelmatiger te kunnen inzetten. „De
winst van het nieuwe rooster is gro
ter dan de extra inzet die deze week
nodig was. We hebben twee rondjes
gereden om de mensen van dienst te
zijn en we vertrouwen erop, dat we
volgende week met elkaar in de pas
komen te lopen."
Nelemans deelt complimenten uit
aan de inwoners omdat ze de contai
ners aan de juiste kant van de straat
bij de rode stippen hadden gezet. Dit
is gebeurd wegens de automatise
ring, waarbij de vuilniswagen met
een robotarm aan de zijkant twee
emmers pakt, ledigt en terug zet.
Voorheen moesten twee vuilnisop
halers aan de achterkant van de wa
gen de containers ledigen, maar
door de robotarm wordt er 1 man
uitgespaard.
C. Rijnberg uit Sint-Annaland is
niet te spreken over de veranderin
gen en wil de oude vuilniswagen te
rug. „In de Suzannaweg staat het
trottoir helemaal vol met containers,
daar kan niemand meer langs, ter
wijl het toch een voetpad is. Ik heb
wethouder Goossen erover gebeld,
maar die wist niet dat er rode stip
pen gezet waren. Ouderen en inva
liden kun je het ook niet aandoen
om ze naar de andere kant van de
straat te laten gaan.'
Onderdeel van de verandering was
soms ook een wijziging van de op
haaldag, zoals in Oud-Vossemeer,
waar maandag in plaats van donder
dag opgehaald is, maar dat leidde
niet tot problemen. In Sint-Maar
tensdijk is de ophaaldag voortaan
dinsdag in plaats van donderdag.
Er breekt een spannende fase aan voor ondernemers en bewoners van
plan Noord in Tholen. Zij zullen moeten gaan beslissen wat er met hun
bedrijf of hun woning moet gaan gebeuren. Dat zei wethouder K.A.
Heijboer maandagavond in Meulvliet over de herinrichting van het ge
bied tussen de Wattstraat en Ten Ankerweg. Zo'n honderd belangstel
lenden woonden de informatieavond bij.
Heijboer was blij met de grote op
komst. „De plannen zijn ingrijpend,
maar bieden ook kansen. Samen met
de combinatie Noordpoort en u gaan
we er aan werken. Maar u bent in dit
geheel het belangrijkst."
De wethouder stelde dat het gebied
hard aan een opknapbeurt toe is. Er
waren al eerder plannen om de twee
supermarkten naar het Slachtveld te
verhuizen. „Maar er gebeurde wei
nig. Tholen groeide in die tussen
tijd, het aantal bedrijven op de
bedrijventerreinen groeit mee. Tho-
len-Noord is verouderd en gaat op
de schop. Het krijgt een andere
functie en wordt beter ingepast in
het stedelijk gebied. We staan aan
het begin. Er valt veel te doen. Het
is een spannende fase. Binnen korte
tijd moet u beslissen wat er met uw
bedrijf of woning moet gebeuren.
We hebben geen pasklare oplossing.
De herinrichting is noodzakelijk.
Het is een kwaliteitsslag voor de ge
hele gemeente Tholen."
De gemeente heeft gezocht naar een
marktpartij en die gevonden in Dura
Vermeer. Die nam Proverko Ont
wikkeling uit Goes in de arm. Pro
verko is een dochter van Bouwfonds
uit Hoevelaken. Samen richten ze
combinatie Noordpoort op.
Volgens J. Littooij van de combina
tie is er eerst gekeken naar de haal
baarheid. Er zijn randvoorwaarden
opgesteld. Hij benadrukte dat de
combinatie niet met een zak geld
komt om bedrijven en bewoners te
laten vertrekken, 'zodat wij kunnen
slopen om er iets moois te maken'.
„Dat is zeker niet het geval. In het
gebied ligt geschiedenis, er liggen
emoties. Van ondernemers en bewo
ners. Dat beseffen wij terdege. Her
huisvesting voor bewoners is lastig.
Daar zal ook niet iedereen het mee
eens zijn."
Volgens Littooij is het gebied door
'natuurlijke groei' richting de ver
bindingsweg (Grindweg) steeds ver
der uitgebreid. En te klein gewor
den. „Een vreemde vlek tussen het
nieuwe Waterfront en de naoorlogse
nieuwbouwwijken." Dat beeld kan
volgens Littooij zodanig veranderen
dat de Noordpoort 'liefde op het
eerste gezicht wordt.'
Zie ook pagina 7.
Jongensdroom wordt
werkelijkheid voor piloot
Ramon Hendrikse
Thoolse gastgezinnen van
Gereformeerde kerk leiden
Ghanese bezoekers rond
Gouden vakbondsspeld
nachtreceptionist Adrie
Verkerke uit Sint-Philipsland
EN VERDER...
Bewoners reageren gelaten op
uitleg over plan Noord Tholen
Herinneringen aan Ramp
slachtoffers op website bijeen
WIE DE WAARHEID
WIL ZEGGEN HOUDE
ALVAST EEN VOET
IN DE STIJGBEUGEL
Dit nummer bestaat uit
18 pagina's
Advertentie I.M.
Tijdelijk bij uw C1000:
C1000 Jurgen Stroot gaat verhuizen.
We zijn gesloten van zaterdag 13 november
om 15.00 uur t/m woensdag 17 november.
Onze excuses voor het ongemak.
Vanaf donderdag 18 november bent u weer van harte welkom in
onze nieuwe C1000 supermarkt.
C1000 Jurgen Stroot
Postweg 3a
4691 RH Tholen
Ceen fratsen. Dat scheelt. CI000
Advertentie I.M.
De speciale schoolbus van de Prins Maurits had juist een aantal leerlingen in Sint-Anna
land afgezet en was op weg naar Tholen waar de laatste zeven scholieren zouden uitstap
pen. Net voorbij de boerderij Candia van Ko Brooijmans ging het om tien over vier mis.
De twaalfjarige Rhodé van der Eist vertelt dat ze geratel en een klap hoorde. De
chauffeur begon te schreeuwen en de bus reed van de weg de sloot in. Lieneke van Haaf-
ten uit Stavenisse, in haar auto onderweg naar huis, hoorde een klap en voelde dat haar
bumper geraakt werd. Ze stopte toen ze zag dat de bus van de weg raakte. Ook de inzit
tenden van de BBA-lijnbus die uit de richting Oud-Vossemeer kwam, zagen het voor
hun neus gebeuren. De chauffeur stopte meteen om zijn collega te hulp te schieten.
De gelede bus klapte met de voorkant tegen het talud van de sloot en een ruit belandde
op het land. Door de geleding in het midden, stonden beide busdelen enigszins schuin.
De chauffeur, een 46-jarige man uit Etten-Leur, werd nat van het de bus inlopende water.
De kinderen, die zich niet allemaal tijdig ergens aan vast konden pakken, begonnen in
paniek te schreeuwen. Degenen die voorin zaten, moesten omhoog naar het midden van
de bus. Zie verder pagina 7.
Hulpverleners zijn in de geknikte bus bezig een gewond meisje te bevrijden. Op de achtergrond boerderij Candia.
SÉiÉÉi