Boeren en loonwerkers dupe van plan voor hervormen suikermarkt Aanloopproblemen bij wijziging huisvuil Bus met scholieren na klapband in sloot 'Spannende fase voor ondernemers en bewoners' 32.(7» a.fi> 350 OCCASIONS Jongerenraad zoekt contact met Iwawa Boeken blijven in Stavenisse In verwachting? Donderdag 4 november 2004 60e jaargang no. 51 Altijd meer dan kijk op www.autoteam.nl Fietslicht aan in Sint-Maartensdijk Matthé van Tilbeurgh en Kees de Rijke vrezen voor einde bietenteelt De bietenoogst op Tholen en Sint-Philipsland is nog in volle gang. De opbrengsten zijn goed. De suukerpeeën vormen samen met graan en aardappelen een belangrijke pijler onder de akkerbouwbedrijven in onze. streek. Maar er hangen donkere wolken boven de teelt nu de Europese commissie de suikermarkt drastisch wil hervormen. De boeren mogen minder bieten aanleveren en de prijs voor de suiker wordt zo verlaagd dat het niet loont om nog langer bieten te telen. Voorzitter Matthé van Tilbeurgh van de kring Zeeland-noord van Cosun (Suiker Unie) en Kees de Rijke, bestuurslid van de bietentelersvereniging Zuid-West van CSM, luiden de noodklok. Vrije producten Drie keer zo duur In TholenPoortvliet en Stavenisse De Zeeuwse Reinigingsdienst ZRD heeft deze week in Tholen, Poortvliet en Stavenisse zowel de groene als de grijze container met huisvuil opgehaald omdat een groot aantal inwoners niet de juiste kleur emmer gereed had ge zet. Door wijziging van het schema was twee weken ach ter elkaar de groene container aan de beurt, maar diverse mensen hadden, zonder goed hun nieuwe schema te lezen, de grijze container buiten gezet. Geen pasklare oplossing plan Noord Emoties Deze week zie pagina 12 Vier kinderen gewond naar ziekenhuis Een gelede bus van de BBA met zeven Thoolse leerlingen van de chr. scholengemeenschap Prins Maurits te Middelharnis is dins dagmiddag in de sloot beland. Op de Bartelmeetweg tussen Sint- Annaland en Oud-Vossemeer kreeg de bus een klapband, waar door de chauffeur de macht over het stuur verloor en de sloot links van de weg in schoot. Vier scholieren zijn met verwondingen naar het ziekenhuis in Bergen op Zoom gebracht. Eén van hen kon 's avonds nog naar huis, de andere drie waarschijnlijk gisteren. Met twee takelwagens is de beschadigde bus op de kant gezet. Om ne gen uur was dat karwei geklaard. m •i mm Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Homepage: www.eendrachtbode.nl Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 15,50 per halfjaar, 28,50 per jaar, per post 47,75 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,27 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,50 contant. Hoofdredacteur W. Heijboer. Het belang van een goede fietsver lichting is vanmorgen nog eens dui delijk onder de aandacht gebracht van de leerlingen van het Markie- zaatcollege in Sint-Maartensdijk. Vanaf het gemeentehuis op de Markt gingen er om zeven uur 55 scholieren naar hun school Onder de Linden met burgemeester W. Nuis en de Thoolse politiechef A. de Regt. Leraar J. Bolier ontving giste ren de estafettelamp van burgemees ter A. Verbree van de gemeente Rei- merswaal. Tholen draagt de esta fettelamp vandaag weer over aan burgemeester J. Asselbergs en poli tiechef J. Visser van Schouwen-Dui- veland. De Zeeuwse burgemeesters estafette sluit aan op de landelijke campagne 'Licht aan, daar kan je mee thuiskomen.' Het belang van zichtbaarheid in het donker wordt hiermee benadrukt. Jongeren zijn de grootste risicogroep. Die zijn soms nonchalant met hun fietsverlichting. Men denkt soms dat het stoer is om zonder licht te rijden. Ouders con troleren onvoldoende of de fietsver lichting van hun kinderen wel goed werkt. Dankzij de controles op de twee scholen voor voortgezet onder wijs, de verbeterde apparatuur en acties zoals deze van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland wordt er wel vooruitgang geboekt. 'Licht aan, daar kan je mee thuisko- De Thoolse jongerenraad Joth be spreekt op de eerstvolgende verga dering, maandag 8 november in Sint-Philipsland, de mogelijkheid van een ontmoeting met de jonge renraad uit Iwawa. Onlangs is geble ken dat de Poolse stad waarmee Tholen een stedenband onderhoudt, ook een jongerenraad kent. En om dat de jeugd één van de doelgroepen is van de stedenband, ligt het voor de hand om met elkaar in contact te komen, kennis te maken, legt een woordvoerder van de gemeente uit. Hoe een en andere gestalte krijgt, is nog niet duidelijk. Joth gaat nu eerst een brief schrijven aan de Polen. Mogelijk kan er volgend jaar iets opgezet worden, dan wordt het 700- jarig bestaan gevierd van Iwawa. Op de vergadering in Sint-Philips land wordt verder onder meer ge sproken over de bezuinigingen bij de gemeente, bestemming van jeugd- subsidies en nieuwe activiteiten. Aan het begin van de bijeenkomst hebben jongeren de mogelijkheid om in te spreken. De vergadering in dorpshuis De Wimpel begint om half acht. Met een steunpunt nieuwe stijl in woonzorgcentrum Elenahof kan er toch een boekenuitleen in Stavenisse worden behouden. Per 1 januari ver dwijnt de bibliobus, evenals in Scher- penisse. In het laatste dorp komt er niets voor terug. De inwoners moeten vanaf 2005 in Sint-Maartensdijk om boeken. Ook Oud-Vossemeer verliest zijn bibliotheek, want in het nieuwe dorpshuis komt niets terug. Van het dorpshuis nieuwe stijl komt steeds minder terecht, zonder huisarts, zon der kinderopvang en zonder uitleen- post. Wel kunnen alle bibliotheken in Tholen, Sint-Maartensdijk, Sint-An- naland en Poortvliet in 2005 gewaar borgd worden als de gemeente 642.936 euro bijpast, 47.536 euro meer dan de 550.000 euro die eerst de bedoeling was. Matthé van Tilbeurgh (links) en Kees de Rijke vrezen dat de bietenteelt op Tholen en Sint-Philipsland verloren gaat. De vertegenwoordigers van beide suikerproducenten zijn eigenlijk concurrenten, maar ze zitten sa men aan tafel om de voorstellen van de Europese landbouwcom missaris Frans Fischler aan te vechten. Vorige week waren ze in Middelburg bij het overhandigen van een petitie aan gedeputeerde A. Poppelaars. De landbouworga nisaties proberen het tij te keren, de bestuurders van de bietentelers voorop. De teler krijgt nu 43 euro per ton suikerbieten als minimumprijs. In de komende drie jaar moet dat met 37 procent verlaagd worden naar ruim 27 euro per ton. De ga rantieprijs voor suiker is nu bijna 632 euro per ton en moet dalen naar 421 ton, een verlaging van 33 procent. Verder mogen de boeren voortaan niet zoveel bieten meer aanleveren: het quotum, waar de garantieprijzen voor gelden, daalt van 17,4 miljoen ton naar 14,6 miljoen ton, een daling van 16 procent. Om de pijn te verzachten stelt Fischler voor om telers te com penseren: zestig procent van de gemiste inkomens wordt vergoed. De Rijke over het voorstel: ,,Dit is zo ingrijpend. Het is niet te snap pen. We praten over 37,5 procent minder inkomen. Je moet je eens voorstellen dat een huisarts zoveel moet inleveren. Dat is ondenkbaar. Als we de kostprijs rekenen en je ziet wat we er dan voor krijgen, dan kunnen we daar geen bieten meer voor telen. Dan is het einde verhaal. Niet alleen de telers zijn de dupe, maar ook de loonbedrij ven. Die kunnen hun rooiers wel opdoeken." Hoeveel telers er op Tholen en Sint-Philipsland de dupe worden, is niet precies bekend. In de kring Noord-Zeeland van Van Tilbeurgh zit namelijk ook Schouwen-Dui- veland en de vereniging Zuid- West van De Rijke beslaat Zee land (behalve Zeeuws-Vlaande- ren) en loopt tot de Haarlemmer meerpolders onder Amsterdam. In Zeeland gaat het om zo'n 3000 te lers die gezamenlijk zo'n 15.000 hectare bieten telen. De derving aan inkomens voor de tekers be draagt hier dan ook 16 miljoen eu ro. Volgens Cosun magazin van februari 2004 besloeg het areaal bieten op Tholen en Sint-Philips land vorig jaar 761 ha (Op Schou wen 5109 ha). De netto opbrengst bedroeg 66,9 ton per ha, het sui kergehalte 17,07. Volgens Van Tilbeurgh geeft de bietenteelt nu een stuk zekerheid aan de akkerbouwbedrijven. „Het is een goed renderend gewas. Ge- midddeld maakt het ongeveer een kwart van het inkomen van een akkerbouwer uit. We hebben de laatste jaren door het verbeteren van rassen minder grond nodig omdat de opbrengsten per hectare groter zijn geworden. We kunnen nu redelijk inschatten hoeveel we moeten inzaaien om aan ons quo tum te komen. Maar nu is niks meer zeker voor de telers en voor de fabrieken. De fabrieken zijn eind december klaar. Telers moe ten voor volgend jaar al weer zaad gaan bestellen om eind februari te gaan zaaien." Van Tilbeurgh teelde dit jaar op 7 ha grond bieten, De Rijke op 8 hectare. De opbrengsten dit jaar zijn landelijk gezien 65 tot 70 ton per hectare. „De opbrengsten zijn heel goed. Op Tholen zitten we ge middeld aan de 68 ton per hectare. Het suikergehalte is 16,5 procent. Het groeiseizoen was ook heel goed. Maar als we bieten ook voor de marktprijs moeten gaan verbou wen, dan zou het gewoon een heel slecht jaar zijn geweest. Kijk maar naar de aardappelen en uien. De prijzen van de vrije producten zijn heel laag." Volgens Van Tilbeurgh zal ook de transportsector klappen krijgen als de bietenteelt verdwijnt. „Er rijden tijdens de campagne van ongeveer vijftien weken 120 chauffeurs naar de fabrieken. Dag en nacht." Bietentelers krijgen sinds 1968 een garantieprijs. De steunrege ling is volgens Fischler niet langer houdbaar. De prijs van suiker is op de wereldmarkt steeds verder ge daald. De steun aan de Europese boeren is echter gebleven, waar door de Europese suiker drie keer zo duur is geworden. De EU-com- missaris vindt dat de consument daar te dupe van is omdat hij te veel betaalt voor de producten waar suiker in is verwerkt, zoals snoep en frisdranken. En omdat goedkope suiker uit landen buiten de Europese Unie bijna niet bin nenkomt vanwege de hoge import heffingen. Brazilië, Australië en Thailand hebben daarover een klacht ingediend bij de wereldhan delsorganisatie (WTO). ZIE VERDER PAGINA 7 ZRD-voorlichter Jaap Nelemans spreekt over 'aanloopproblemen.' „Het is vervelend dat de verande ring tot misverstanden heeft geleid. Door de kleurwisseling is er verwar ring opgetreden en in de drie plaat sen waar twee weken achter elkaar de groene container is opgehaald, hadden we daar meer aandacht aan moeten geven." Voor 1 november was op het hele ei land de ene week groen en de ande re week grijs aan de beurt. Volgens Nelemans is daarvan in drie plaatsen afgeweken om materieel en mensen doelmatiger te kunnen inzetten. „De winst van het nieuwe rooster is gro ter dan de extra inzet die deze week nodig was. We hebben twee rondjes gereden om de mensen van dienst te zijn en we vertrouwen erop, dat we volgende week met elkaar in de pas komen te lopen." Nelemans deelt complimenten uit aan de inwoners omdat ze de contai ners aan de juiste kant van de straat bij de rode stippen hadden gezet. Dit is gebeurd wegens de automatise ring, waarbij de vuilniswagen met een robotarm aan de zijkant twee emmers pakt, ledigt en terug zet. Voorheen moesten twee vuilnisop halers aan de achterkant van de wa gen de containers ledigen, maar door de robotarm wordt er 1 man uitgespaard. C. Rijnberg uit Sint-Annaland is niet te spreken over de veranderin gen en wil de oude vuilniswagen te rug. „In de Suzannaweg staat het trottoir helemaal vol met containers, daar kan niemand meer langs, ter wijl het toch een voetpad is. Ik heb wethouder Goossen erover gebeld, maar die wist niet dat er rode stip pen gezet waren. Ouderen en inva liden kun je het ook niet aandoen om ze naar de andere kant van de straat te laten gaan.' Onderdeel van de verandering was soms ook een wijziging van de op haaldag, zoals in Oud-Vossemeer, waar maandag in plaats van donder dag opgehaald is, maar dat leidde niet tot problemen. In Sint-Maar tensdijk is de ophaaldag voortaan dinsdag in plaats van donderdag. Er breekt een spannende fase aan voor ondernemers en bewoners van plan Noord in Tholen. Zij zullen moeten gaan beslissen wat er met hun bedrijf of hun woning moet gaan gebeuren. Dat zei wethouder K.A. Heijboer maandagavond in Meulvliet over de herinrichting van het ge bied tussen de Wattstraat en Ten Ankerweg. Zo'n honderd belangstel lenden woonden de informatieavond bij. Heijboer was blij met de grote op komst. „De plannen zijn ingrijpend, maar bieden ook kansen. Samen met de combinatie Noordpoort en u gaan we er aan werken. Maar u bent in dit geheel het belangrijkst." De wethouder stelde dat het gebied hard aan een opknapbeurt toe is. Er waren al eerder plannen om de twee supermarkten naar het Slachtveld te verhuizen. „Maar er gebeurde wei nig. Tholen groeide in die tussen tijd, het aantal bedrijven op de bedrijventerreinen groeit mee. Tho- len-Noord is verouderd en gaat op de schop. Het krijgt een andere functie en wordt beter ingepast in het stedelijk gebied. We staan aan het begin. Er valt veel te doen. Het is een spannende fase. Binnen korte tijd moet u beslissen wat er met uw bedrijf of woning moet gebeuren. We hebben geen pasklare oplossing. De herinrichting is noodzakelijk. Het is een kwaliteitsslag voor de ge hele gemeente Tholen." De gemeente heeft gezocht naar een marktpartij en die gevonden in Dura Vermeer. Die nam Proverko Ont wikkeling uit Goes in de arm. Pro verko is een dochter van Bouwfonds uit Hoevelaken. Samen richten ze combinatie Noordpoort op. Volgens J. Littooij van de combina tie is er eerst gekeken naar de haal baarheid. Er zijn randvoorwaarden opgesteld. Hij benadrukte dat de combinatie niet met een zak geld komt om bedrijven en bewoners te laten vertrekken, 'zodat wij kunnen slopen om er iets moois te maken'. „Dat is zeker niet het geval. In het gebied ligt geschiedenis, er liggen emoties. Van ondernemers en bewo ners. Dat beseffen wij terdege. Her huisvesting voor bewoners is lastig. Daar zal ook niet iedereen het mee eens zijn." Volgens Littooij is het gebied door 'natuurlijke groei' richting de ver bindingsweg (Grindweg) steeds ver der uitgebreid. En te klein gewor den. „Een vreemde vlek tussen het nieuwe Waterfront en de naoorlogse nieuwbouwwijken." Dat beeld kan volgens Littooij zodanig veranderen dat de Noordpoort 'liefde op het eerste gezicht wordt.' Zie ook pagina 7. Jongensdroom wordt werkelijkheid voor piloot Ramon Hendrikse Thoolse gastgezinnen van Gereformeerde kerk leiden Ghanese bezoekers rond Gouden vakbondsspeld nachtreceptionist Adrie Verkerke uit Sint-Philipsland EN VERDER... Bewoners reageren gelaten op uitleg over plan Noord Tholen Herinneringen aan Ramp slachtoffers op website bijeen WIE DE WAARHEID WIL ZEGGEN HOUDE ALVAST EEN VOET IN DE STIJGBEUGEL Dit nummer bestaat uit 18 pagina's Advertentie I.M. Tijdelijk bij uw C1000: C1000 Jurgen Stroot gaat verhuizen. We zijn gesloten van zaterdag 13 november om 15.00 uur t/m woensdag 17 november. Onze excuses voor het ongemak. Vanaf donderdag 18 november bent u weer van harte welkom in onze nieuwe C1000 supermarkt. C1000 Jurgen Stroot Postweg 3a 4691 RH Tholen Ceen fratsen. Dat scheelt. CI000 Advertentie I.M. De speciale schoolbus van de Prins Maurits had juist een aantal leerlingen in Sint-Anna land afgezet en was op weg naar Tholen waar de laatste zeven scholieren zouden uitstap pen. Net voorbij de boerderij Candia van Ko Brooijmans ging het om tien over vier mis. De twaalfjarige Rhodé van der Eist vertelt dat ze geratel en een klap hoorde. De chauffeur begon te schreeuwen en de bus reed van de weg de sloot in. Lieneke van Haaf- ten uit Stavenisse, in haar auto onderweg naar huis, hoorde een klap en voelde dat haar bumper geraakt werd. Ze stopte toen ze zag dat de bus van de weg raakte. Ook de inzit tenden van de BBA-lijnbus die uit de richting Oud-Vossemeer kwam, zagen het voor hun neus gebeuren. De chauffeur stopte meteen om zijn collega te hulp te schieten. De gelede bus klapte met de voorkant tegen het talud van de sloot en een ruit belandde op het land. Door de geleding in het midden, stonden beide busdelen enigszins schuin. De chauffeur, een 46-jarige man uit Etten-Leur, werd nat van het de bus inlopende water. De kinderen, die zich niet allemaal tijdig ergens aan vast konden pakken, begonnen in paniek te schreeuwen. Degenen die voorin zaten, moesten omhoog naar het midden van de bus. Zie verder pagina 7. Hulpverleners zijn in de geknikte bus bezig een gewond meisje te bevrijden. Op de achtergrond boerderij Candia. SÉiÉÉi

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 1