Veilige fietsroute van Stavenisse
naar Sint-Maartensdijk toegejuicht
Bezwaren tegen Lidl
en Spar op de Markt
Afvalemmers bij de
rode stippen zetten
Terug op plek waar het
56 jaar geleden begon
350
OCCASIONS
H. de Vos: geen overbodige luxe, maar keiharde noodzaak
Vierde reünie met oud-juffen Jo en Adrie
Altijd meer dan
kijk op
www.autoteam.nl
Met feestelijke knallen en knippen is maandagmiddag
het lang verwachte fietspad van Stavenisse naar Sint-
Maartensdijk officieel in gebruik genomen. Een vrijlig-
gend fietspad van 3 meter breed over een lengte van 3300
meter biedt scholieren en andere fietsers een veilige rou
te. Iedereen was blij met deze voorziening van 1.287.000
euro. „Geen overbodige luxe, maar een keiharde nood
zaak", zei Stavenissenaar H. de Vos in dorpshuis de Sto
ve, waar leerlingen van de Rehobothschool en de Schalm
na hun medewerking aan de opening genoten van fris
drank met een bitterbal.
Van Aldi, Schot, Doordrammers en omwonenden
Op koninginnedag
vernieuwd dorpshuis
Anna Jacobapolder
Taxateur spreekt
met eigenaren in
Slacht veld/N oord
Kandidaatkopers
voor de Vijfhoek
9-persoonsbus
huren?
Autobedrijf
Maat!
0166-653625
Tegelpad blijft nog
Scherpenisse/Oud-
Vossemeer
Deze week
In verwachting?
zie pagina 18
Gewijzigde routes; polders om de week
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advert@eendrachtbode.nl
admin@eendrachtbode.nl
Homepage: www.eendrachtbode.nl
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 15,50 per halfjaar, 28,50 per
jaar, per post 47,75 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 1,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,27 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,50 contant.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Met luide knallen en een confettiregen vierden leerlingen uit Stavenisse de opening van het fietspad.
Met het huisvesten van Lidl in vier winkelpanden aan de Markt ver
schraalt het winkelaanbod in Sint-Maartensdijk. Het slopen van een
deel van het pand van Van Houte voor parkeerplaatsen is een kaalslag
voor het oude centrum. En de supermarkt zal veel (vracht)verkeer aan
trekken wat geluidsoverlast veroorzaakt voor omwonenden. Zo luidt in
grote lijnen het bezwaar van Aldi vastgoed b.v en Aldi Roosendaal bv
tegen het voornemen van het gemeentebestuur om vrijstelling te verle
nen voor het bouwplan van Lidl.
Op Koninginnedag kunnen de inwo
ners van Anna Jacobapolder hun ver
nieuwde dorpshuis in gebruik ne
men. In januari wordt ermee
begonnen. Dinsdagavond bespraken
wethouder Velthuis en de Thoolse ar
chitect Bart-Jan Moerland de plan
nen met ongeveer dertig belangstel
lenden in het verouderde Ons
Dorpshuis. 'Niet meer zeuren, maar
gauw beginnen' was volgens wet
houder Velthuis de teneur van de bij
eenkomst. Wel werden er nog op
merkingen gemaakt over de
parkeergelegenheid. Nu een behoor
lijk stuk van Ons Dorpshuis aan de
rechterkant wordt gesloopt, zou de
vrijkomende grond volgens een aan
tal inwoners voor uitbreiding van het
aantal parkeerplaatsen kunnen wor
den gebruikt. Er zijn in de Polder na
melijk nogal wat mensen met twee
auto's en daarom is de ruimte al snel
vol. Tijdens de verbouwing kan het
dorpshuis van begin januari tot eind
april niet worden gebruikt. Huisarts
De Cock kan dan zijn spreeküur
(twee dagdelen per week) niet hou
den. De Anna Jacobianen moeten
dan naar de praktijk in de Zijpestraat
te Sint-Philipsland komen. En de
dokter komt eventueel ook aan huis.
Overigens was er al geen open
spreekuur meer in Ons Dorpshuis.
Want soms kwam er niemand, zodat
de huisarts overgegaan is op telefoni
sche afspraak. Verenigingen en ande
ren kunnen tijdens de verbouwing
van Ons Dorpshuis uitwijken naar de
Wimpel in Sint-Philipsland. In het
vernieuwde dorpshuis wordt de keu
ken gemoderniseerd en het dak ver
nieuwd, evenals de toiletgroep. Het
podium verdwijnt, maar er komt een
verplaatsbaar podium dat op afroep
beschikbaar is.
De plannen voor Noord/Slachtveld in
Tholen worden maandagavond 1 no
vember in Meulvliet gepresenteerd
aan de inwoners. Hiervoor is combi
natie Noordpoort opgericht. Dat heeft
niets te maken met de impuls voor
Sint-Maartensdijk, waar de Noord
poort is, maar met het opknappen van
het Slachtveld en het verouderde in
dustrieterrein Noord in Tholen. Pro
jectontwikkelaar Proverko (onderdeel
van Dura Vermeer) heeft een haal
baarheidsonderzoek uitgevoerd. De
verschillende modellen worden gepre
senteerd en Proverko heeft ook al een
voorkeur. Intussèn is taxateur A. Rijk
uit Kruiningen gesprekken begonnen
met de 25 eigenaren van huizen en be
drijven die in het desbetreffende ge
bied liggen. Hij tast af, onder welke
voorwaarden men bereid is om të ver
kopen. De bewoners van de huurwo
ningen langs de Grindweg worden via
Castria op de hoogte gehouden.
Voor het kopen van een appartement
in de Vijfhoek in Tholen zijn 35 be
langstellenden. In het nieuwe complex
op de hoek Ten Ankerweg/Molen-
vlietsedijk/Jan van Bloisstraat komen
18 appartementen voor de verkoop en
17 voor de verhuur. Castria wonen
gaat via makelaarskantoor Hopmans
en Geense de kandidaten benaderen
die zich voor de Vijhoek hebben inge
schreven. Volgens hoofd woonbeheer
J.J. Droogendijk blijft er doorgaans 50
tot 60 procent van de kandidaten over
die werkelijk tot koop overgaan. Cas
tria heeft van de provincie toestem
ming gekregen om grondwaterbema
ling toe te passen om de bouw van een
parkeerkelder onder de Vijfhoek mo
gelijk te maken. Deze week is het ma
kelaarskantoor begonnen met het be
naderen van de kandidaten voor de
koopappartementen voor de uitbrei
ding van Maartenshof in Sint-Maar
tensdijk. Hier gaat het om 13 koopwo
ningen en 32 huurwoningen. De bouw
ligt op schema. Deze week is ook een
deel van de stalen constructie verrezen
voor de binnentuin (atrium).
Bel:
Tel:
De officiële openingshandeling
vond plaats ter hoogte van droge
rij Stavenisse. Op vijf steps reden
de kinderen vanaf Stavenisse over
het fietspad naar de drogerij. An
drea Dorst, Milou Rijnberg en Jes
sica de Ruiter hadden drie grote
scharen bij zich, waarmee de ge
deputeerden A.J.G. Poppelaars en
G.R.J. van Heukelom en burge
meester W. Nuis een lint konden
doorknippen. De overige kinderen
van groep 8 luisterden dat op mét
een luid knallende confettiregen.
Statenleden, medewerkers van de
provincie, landbouwers die grond
afgestaan hadden en inwoners van
Stavenisse die zich sterk hadden
gemaakt voor de aanleg van het
fietspad, genoten mee. Met twee
bussen waren de leerlingen en de
andere gasten vanuit de Stove naar
het fietspad gebracht. De volwas
senen reden nog door naar Sint-
Maartensdijk om de volledige rou
te te kunnen bekijken. Ook de
hoofdrijbaan was opnieuw geas
falteerd. Op het bochtige traject
van de Provincialeweg, voor de
afslag naar de Jan Karelsweg en
na de Vis, is een maximum snel
heid van 60 in plaats van 80 km
ingesteld. Een goed initiatief,
vond H. de Vos, maar hij had het
liever nog 350 meter eerder ge
wild. „Daar staan huizen en is ook
een bushalte. En met 60 km daar
was de route nog veiliger gewor
den."
P. Beulens van de provincie liet
weten dat er intern wel over ge
sproken is, maar de keuze is toch
gevallen op een beperkte lengte
van 60 km.
Bij De Vos overheerste echter ook
de vreugde over de totstandko
ming van het fietspad. „Eindelijk.
Voor de overheid zijn we wel een
lastpost geweest met ingezonden
stukken in de Eendrachtbode en
brieven, maar ons doel was een
veilige fietsroute en eindelijk is
het zover. Ik weet nog dat ik zo'n
20 jaar geleden samen met Piet
Potappel aan het fietspad van
Poortvliet naar Sint-Annaland heb
gewerkt. Later kwam er weer een
prachtig fietspad met een tunneltje
tussen Sint-Annaland en Oud-Vos-
semeer. Wij vonden dat er ook
zoiets moest komen van Stavenis
se naar Sint-Maartensdijk en dat is
nu eindelijk zover", aldus De Vos.
Ook voorzitter Ph. de Rijke van de
stichting actief Stavenisse was
blij. „Alleen is het een beetje sneu
dat nu het fietspad er ligt, de vm-
bo-school in Sint-Maartensdijk
gaat sluiten wegens de verplaat
sing naar Tholen."
De Rijke heeft nog wel wensen.
„Een fietspad van Stavenisse naar
Sint-Annaland, een recreatief
fietspad langs de zeedijk zoals
tussen Gorishoek en Strijenham
en verbetering van het oude, smal
le fietspad bij Sint'Maartensdijk."
Gedeputeerde Poppelaars erkent
dat het uit tegels bestaande fiets
pad van Sint-Maartensdijk tot aan
de Weelweg erg smal is. „Boven
dien ligt het te dicht tegen de
hoofdrijbaan. De wens is om ook
hier een geasfalteerd fietspad aan
te leggen op veilige afstand van de
hoofdrijbaan. De kosten daarvan
worden op 1 miljoen euro ge
raamd. Aanvankelijk zouden we
dat gaan uitvoeren, maar provin
ciale staten hebben voorrang ge
geven aan de aanleg van nieuwe
fietspaden langs 80-km-wegen,
zoals bij Koewacht in Zeeuws-
Vlaanderen. Die krijgen voorrang
boven de verbetering van bestaan
de fietspaden en daar ben ik het
wel mee eens", zei Poppelaars.
De provincie heeft echter op Tholen
nog meer op de verlanglijst staan.
„De volgende stap om het fietsen op
Tholen veiliger te maken, start in
2005", vertelde Poppelaars. „Dan
wordt er een aansluiting gemaakt van
de Langeweg op de N286 bij Scher-
penisse. Daar is voor een voorlopige
oplossing gezorgd, maar er komt vol
gend jaar een permanente voorzie
ning.
Ook weer om de verkeersveiligheid
voor fietsers verder te verbeteren.
Datzelfde willen we ook doen bij
Oud-Vossemeer. We streven ernaar
deze ontbrekende schakel in het net
werk van fietspaden bij de Hiksedijk
in 2007 op te pakken."
Burgemeester Nuis, die gelezen had
dat de provincie dankzij o.a. een mee
vallend dividend van Delta een mee
valler heeft van miljoenen euro's,
deed nog een suggestie: een fietspad
van het Stenen Kruis langs de Nieuwe
Postweg naar de Thoolse brug. Dit
om het fietsers die nu via sluiproutes
de weg naar de brug gaan, een veilige
oplossing te bieden op hun route naar
scholen in Halsteren en Bergen op
Zoom. De burgemeester deed ook een
dringend beroep op scholieren en hun
ouders om aandacht te schenken aan
goede fietsverlichting. „Laat men niet
zeggen: we rijden toch maar onder
aan de diek, het gaat om de verkeers
veiligheid!", aldus Nuis.
Zie verder pagina 7.
Ook fouragehandel Schot-Oude-
sluijs en de Doordrammers tekenen
bezwaar aan tegen de komst van de
Lidl. Omwonenenden doen dat te
gen Lidl en de Spar. Anderen, zoals
de Rieburch en de Rehobothkerk,
vragen aandacht voor het verkeer en
het parkeren.
Volgens Aldi tast de Lidl de voor
zieningenstructuur van de smalstad
aan. De Lidl wil zich niet in één
winkelpand vestigen, maar in vier,
betoogt raadsman mr. P.H. Rever-
mann (die ook tijdens de rechtszaak
in maart in Middelburg de belangen
van Aldi behartigde).
Doordat Lidl vier panden bezet,
kunnen andere winkels er zich niet
vestigen. 'Het doorkruist een moge
lijke vestiging van andere winkels
en voorzieningen ter plaatse en
daarmee een gevarieerd winkel- en
voorzieningenaanbod.'
Lidl wil een deel van het gebouw
aan de Westvest afbreken om parke
ren op eigen terrein mogelijk te ma
ken. Dat beleid wordt door Rever-
mann onderschreven, maar juist
daarom is Aldi het niet eens met de
plek aan de Markt en Westvest.
Zo'n grootschalige supermarkt
hoort volgens Revermann niet thuis
in een 'kleinschalige dorpskern.'
Stedenbouwkundig betekent sloop
een 'onaanvaardbare kaalslag voor
de oude dorpskern van Sint-Maar
tensdijk.'
Bovendien is het aantal van 21 par
keerplaatsen niet voldoende voor de
verwachte drukte. De parkeerpro-
blematiek op de Markt zal er alleen
maar door verergeren, aldus Rever
mann. 'Dit alles tast de leefbaarheid
en de verkeersveiligheid aan."
Ook rekent Lidl zo'n vijftien par
keerplaatsen van het openbare ge
bied toe aan de eigen parkeerbe-
hoefte. Maar de vakken aan de
Westvest zijn bedoeld voor langpar-
keerders en die op de Markt zijn
openbare parkeervakken, aldus Al
di.
Verder is de Lidl op de Markt/West-
vest een 'ongelukkige locatie' om
dat het veel verkeer aan zal trekken.
Dat zal gebeuren bij het bevoorra
den van de winkel, vóór de ope
ningstijd. 'Dit geeft voor dag en
dauw al vrachtverkeer in het cen
trum en daarmee geluidshinder voor
de omwonenden.'
De leefbaarheid komt ermee onder
druk te staan. Maar ook tijdens de
uren dat de winkel geopend is, ver
wacht Aldi overlast en hinder van
het verkeer door bezoekers. Het
centrum is niet berekend op een gro
te toename van de verkeersstromen.
Ook voor de school (Rieburch) be
tekent dit een negatieve factor, zo
stelt Revermann. Schoolgaande kin
deren krijgen te maken met extra
verkeersdrukte en onveilige situ
aties. De raadsman wijst er ook nog
op dat de berichtgeving over de
bouwaanvraag onvoldoende is.
ZIE VERDER PAGINA 15
Wim Dominicus nieuwe
vestigingsdirecteur
Markiezaat college
in smalstad
Duine Scherpenisse opent
tankstation met uitstraling
Scheidsrechter Koopman
voelt zich thuis op het
hoogste podium
EN VERDER...
Gemeenteraad hakt
vanavond knoop door
over gemeentehuis in Tholen
Vroege houdt bij VVD
pleidooi voor behoud
uitleenpost bibliotheek
ZO LANG EEN MENS
NOG KAN LACHEN,
IS HIJ NIET ARM
Dit nummer bestaat uit
20 pagina's
Advertentie I.M.
Waar de afgelopen weken rode stippen op trottoirs en straten zijn ver
schenen, moeten vanaf 1 november de grijze en groene afvalbakken ge
reed gezet worden voor de vuilniswagen. De met een robotarm uitgerus
te wagen die al een aantal maanden door de gemeente rijdt, wordt
blijvend ingezet. Deze pakt twee rolemmers tegelijk op, zodat er effi
ciënter gewerkt kan worden. De emmers moeten voortaan wél met de
opening naar de straatkant gezet worden en met tussenruimten van 30
centimeter. In het buitengebied komt de vuilniswagen maar eens in de
twee weken meer langs.
Het zal even wennen zijn voor de
mensen. Ze moeten hun rolemmer
voortaan net andersom aan de straat
zetten. En er wordt discipline ver
langd door de Zeeuwse Reinigings
Dienst: emmers allemaal keurig op
een rij, met 30 cm tussenruimte (een
stoeptegel). Ook mogen er geen ob
stakels (auto's, palen, bomen) staan
tussen de rolemmers en de straat. Op
de manier kan de vuilniswagen, een
zogenaamde zijlader, het best func
tioneren. Rode stippen in de straten
geven aan waar de emmers neergezet
moeten worden. Staan er geen stip
pen, dan is het de bedoeling dat buren
hun emmers naast elkaar zetten, zo
dat ze in ieder geval gegroepeerd
staan. In november zullen de vuilnis
mannen verkeerd geplaatste emmers
nog corrigeren, maar daarna worden
ze niet meer geleegd. In dat geval
wordt een rode kaart aan de emmer
bevestigd. De ZRD beoogt met deze
methode niet alleen om het afval effi
ciënter in te zamelen, maar ook om
het werk voor de vuilnismannen min
der belastend te maken. Een volle
emmer mag niet meer wegen dan 75
kilo, omdat het beladingssysteem de
ze anders niet kan legen.
Voor de meeste woonkernen veran
dert de dag waarop de afvalcontainers
geleegd worden. De inwoners krijgen
daarover informatie in de bus. „We
geven de inwoners precies dfe infor
matie die voor hén van toepassing is.
Dit om verwarring te voorkomen",
aldus een woordvoerder van Delta
waar de ZRD een onderdeel van is.
ZIE VERDER PAGINA 5
Ze zijn zestig of worden dat dit jaar nog. En ze vormden samen de eerste kleuterklas van de in ok
tober 1948 in Tholen gestichte algemene kleuterschool. Zaterdag kwamen 23 oud-leerlingen samen
voor een reünie, de vierde al. Natuurlijk waren de beide juffen van het eerste uur erbij, de dames
Jo Boot-Ketelaars en Adrie Duine-Burgers. Ze genoten van de hernieuwde ontmoeting. „Het was
erg gezellig en we hebben verschrikkelijk veel plezier gehad", zegt Janny Aalbrechtse-Tichem die
één van de organisatoren is.
Juffrouw Jo is, nadat ze op de bovenzaal van hotel Zeeland begon, nooit meer uit Tholen weggegaan.
Haar veertigjarige onderwijsloopbaan speelde zich volledig in het stadje af. Inmiddels is ze 75 jaar, maar
ze komt nog wekelijks in Tholen. „Ik had er ook best willen wonen, maar mijn man voelde daar niet
voor." De oud-kleuterjuf heeft na haar pensioen acht jaar lang op drie kleine kinderen uit Tholen gepast.
En die kinderen komen nu nog elke woensdagmiddag bij haar spelen (ze woonde lang in Halsteren en nu
in Bergen op Zoom). „Dat is gezellig. En ik kan eigenlijk niet zonder kinderen", vertelt ze. Ze geniet
van de bijeenkomst in Tholen, evenals trouwens de 78-jarige Adrie Duine. Die werkte heel wat jaren
minder in het kleuteronderwijs, ze stopte na haar trouwen.
De eerste reünie was bij het zilveren onderwijsjubileum van juffrouw Jo. De volgende bij haar afscheid
na veertig jaar werken en de derde bij haar zeventigste verjaardag. Vijf jaar later wordt de zestigste ver
jaardag van de 'kleuters' aangegrepen om met elkaar herinneringen op te halen. Dat gebeurt in hotel
Zeeland aan de Kaaij. Niet toevallig, want daar begon de kleuterschool 56 jaar geleden - op 4 oktober -
in de bovenzaal. Dat was een initiatief van de oudercommissie van de openbare lagere school en van de
afdeling Tholen van het Volksonderwijs. „Een paar blokkendoosjes, wat potloden en papier, meer had
den we niet", vertelt juffrouw Jo. „Als het mooi weer was, speelden we buiten aan de dijk", herinnert
Janny Aalbrechtse zich. De kleuters gingen ook wel naar het schor bij het gemaal. Een nadeel was er wel
aan de bovenzaal. Want als de kinderen een dansje deden, dan bewogen de kroonluchters die boven het
biljart in het café hingen en daar hadden dan de biljarters weer last van. Na een paar maanden konden de
kleuters (die mochten toen al met 3,5 jaar naar school) terecht in een lokaal van de openbare lagere
school. En eind februari 1949 betrokken ze een houten gebouw in het Kaaibosje bij het speelterrein. In
twee lokalen stonden totaal vijftig tafeltjes en stoeltjes. Zie verder pagina 11.
De eerste kleuterklas van de algemene kleuterschool beleefde een genoeglijke reünie in hotel Zeeland, waar de school ooit begon.
Advertentie I.M.