Veilige fietsroute van Stavenisse naar Sint-Maartensdijk toegejuicht Bezwaren tegen Lidl en Spar op de Markt Afvalemmers bij de rode stippen zetten Terug op plek waar het 56 jaar geleden begon 350 OCCASIONS H. de Vos: geen overbodige luxe, maar keiharde noodzaak Vierde reünie met oud-juffen Jo en Adrie Altijd meer dan kijk op www.autoteam.nl Met feestelijke knallen en knippen is maandagmiddag het lang verwachte fietspad van Stavenisse naar Sint- Maartensdijk officieel in gebruik genomen. Een vrijlig- gend fietspad van 3 meter breed over een lengte van 3300 meter biedt scholieren en andere fietsers een veilige rou te. Iedereen was blij met deze voorziening van 1.287.000 euro. „Geen overbodige luxe, maar een keiharde nood zaak", zei Stavenissenaar H. de Vos in dorpshuis de Sto ve, waar leerlingen van de Rehobothschool en de Schalm na hun medewerking aan de opening genoten van fris drank met een bitterbal. Van Aldi, Schot, Doordrammers en omwonenden Op koninginnedag vernieuwd dorpshuis Anna Jacobapolder Taxateur spreekt met eigenaren in Slacht veld/N oord Kandidaatkopers voor de Vijfhoek 9-persoonsbus huren? Autobedrijf Maat! 0166-653625 Tegelpad blijft nog Scherpenisse/Oud- Vossemeer Deze week In verwachting? zie pagina 18 Gewijzigde routes; polders om de week Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Homepage: www.eendrachtbode.nl Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 15,50 per halfjaar, 28,50 per jaar, per post 47,75 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,27 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,50 contant. Hoofdredacteur W. Heijboer. Met luide knallen en een confettiregen vierden leerlingen uit Stavenisse de opening van het fietspad. Met het huisvesten van Lidl in vier winkelpanden aan de Markt ver schraalt het winkelaanbod in Sint-Maartensdijk. Het slopen van een deel van het pand van Van Houte voor parkeerplaatsen is een kaalslag voor het oude centrum. En de supermarkt zal veel (vracht)verkeer aan trekken wat geluidsoverlast veroorzaakt voor omwonenden. Zo luidt in grote lijnen het bezwaar van Aldi vastgoed b.v en Aldi Roosendaal bv tegen het voornemen van het gemeentebestuur om vrijstelling te verle nen voor het bouwplan van Lidl. Op Koninginnedag kunnen de inwo ners van Anna Jacobapolder hun ver nieuwde dorpshuis in gebruik ne men. In januari wordt ermee begonnen. Dinsdagavond bespraken wethouder Velthuis en de Thoolse ar chitect Bart-Jan Moerland de plan nen met ongeveer dertig belangstel lenden in het verouderde Ons Dorpshuis. 'Niet meer zeuren, maar gauw beginnen' was volgens wet houder Velthuis de teneur van de bij eenkomst. Wel werden er nog op merkingen gemaakt over de parkeergelegenheid. Nu een behoor lijk stuk van Ons Dorpshuis aan de rechterkant wordt gesloopt, zou de vrijkomende grond volgens een aan tal inwoners voor uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen kunnen wor den gebruikt. Er zijn in de Polder na melijk nogal wat mensen met twee auto's en daarom is de ruimte al snel vol. Tijdens de verbouwing kan het dorpshuis van begin januari tot eind april niet worden gebruikt. Huisarts De Cock kan dan zijn spreeküur (twee dagdelen per week) niet hou den. De Anna Jacobianen moeten dan naar de praktijk in de Zijpestraat te Sint-Philipsland komen. En de dokter komt eventueel ook aan huis. Overigens was er al geen open spreekuur meer in Ons Dorpshuis. Want soms kwam er niemand, zodat de huisarts overgegaan is op telefoni sche afspraak. Verenigingen en ande ren kunnen tijdens de verbouwing van Ons Dorpshuis uitwijken naar de Wimpel in Sint-Philipsland. In het vernieuwde dorpshuis wordt de keu ken gemoderniseerd en het dak ver nieuwd, evenals de toiletgroep. Het podium verdwijnt, maar er komt een verplaatsbaar podium dat op afroep beschikbaar is. De plannen voor Noord/Slachtveld in Tholen worden maandagavond 1 no vember in Meulvliet gepresenteerd aan de inwoners. Hiervoor is combi natie Noordpoort opgericht. Dat heeft niets te maken met de impuls voor Sint-Maartensdijk, waar de Noord poort is, maar met het opknappen van het Slachtveld en het verouderde in dustrieterrein Noord in Tholen. Pro jectontwikkelaar Proverko (onderdeel van Dura Vermeer) heeft een haal baarheidsonderzoek uitgevoerd. De verschillende modellen worden gepre senteerd en Proverko heeft ook al een voorkeur. Intussèn is taxateur A. Rijk uit Kruiningen gesprekken begonnen met de 25 eigenaren van huizen en be drijven die in het desbetreffende ge bied liggen. Hij tast af, onder welke voorwaarden men bereid is om të ver kopen. De bewoners van de huurwo ningen langs de Grindweg worden via Castria op de hoogte gehouden. Voor het kopen van een appartement in de Vijfhoek in Tholen zijn 35 be langstellenden. In het nieuwe complex op de hoek Ten Ankerweg/Molen- vlietsedijk/Jan van Bloisstraat komen 18 appartementen voor de verkoop en 17 voor de verhuur. Castria wonen gaat via makelaarskantoor Hopmans en Geense de kandidaten benaderen die zich voor de Vijhoek hebben inge schreven. Volgens hoofd woonbeheer J.J. Droogendijk blijft er doorgaans 50 tot 60 procent van de kandidaten over die werkelijk tot koop overgaan. Cas tria heeft van de provincie toestem ming gekregen om grondwaterbema ling toe te passen om de bouw van een parkeerkelder onder de Vijfhoek mo gelijk te maken. Deze week is het ma kelaarskantoor begonnen met het be naderen van de kandidaten voor de koopappartementen voor de uitbrei ding van Maartenshof in Sint-Maar tensdijk. Hier gaat het om 13 koopwo ningen en 32 huurwoningen. De bouw ligt op schema. Deze week is ook een deel van de stalen constructie verrezen voor de binnentuin (atrium). Bel: Tel: De officiële openingshandeling vond plaats ter hoogte van droge rij Stavenisse. Op vijf steps reden de kinderen vanaf Stavenisse over het fietspad naar de drogerij. An drea Dorst, Milou Rijnberg en Jes sica de Ruiter hadden drie grote scharen bij zich, waarmee de ge deputeerden A.J.G. Poppelaars en G.R.J. van Heukelom en burge meester W. Nuis een lint konden doorknippen. De overige kinderen van groep 8 luisterden dat op mét een luid knallende confettiregen. Statenleden, medewerkers van de provincie, landbouwers die grond afgestaan hadden en inwoners van Stavenisse die zich sterk hadden gemaakt voor de aanleg van het fietspad, genoten mee. Met twee bussen waren de leerlingen en de andere gasten vanuit de Stove naar het fietspad gebracht. De volwas senen reden nog door naar Sint- Maartensdijk om de volledige rou te te kunnen bekijken. Ook de hoofdrijbaan was opnieuw geas falteerd. Op het bochtige traject van de Provincialeweg, voor de afslag naar de Jan Karelsweg en na de Vis, is een maximum snel heid van 60 in plaats van 80 km ingesteld. Een goed initiatief, vond H. de Vos, maar hij had het liever nog 350 meter eerder ge wild. „Daar staan huizen en is ook een bushalte. En met 60 km daar was de route nog veiliger gewor den." P. Beulens van de provincie liet weten dat er intern wel over ge sproken is, maar de keuze is toch gevallen op een beperkte lengte van 60 km. Bij De Vos overheerste echter ook de vreugde over de totstandko ming van het fietspad. „Eindelijk. Voor de overheid zijn we wel een lastpost geweest met ingezonden stukken in de Eendrachtbode en brieven, maar ons doel was een veilige fietsroute en eindelijk is het zover. Ik weet nog dat ik zo'n 20 jaar geleden samen met Piet Potappel aan het fietspad van Poortvliet naar Sint-Annaland heb gewerkt. Later kwam er weer een prachtig fietspad met een tunneltje tussen Sint-Annaland en Oud-Vos- semeer. Wij vonden dat er ook zoiets moest komen van Stavenis se naar Sint-Maartensdijk en dat is nu eindelijk zover", aldus De Vos. Ook voorzitter Ph. de Rijke van de stichting actief Stavenisse was blij. „Alleen is het een beetje sneu dat nu het fietspad er ligt, de vm- bo-school in Sint-Maartensdijk gaat sluiten wegens de verplaat sing naar Tholen." De Rijke heeft nog wel wensen. „Een fietspad van Stavenisse naar Sint-Annaland, een recreatief fietspad langs de zeedijk zoals tussen Gorishoek en Strijenham en verbetering van het oude, smal le fietspad bij Sint'Maartensdijk." Gedeputeerde Poppelaars erkent dat het uit tegels bestaande fiets pad van Sint-Maartensdijk tot aan de Weelweg erg smal is. „Boven dien ligt het te dicht tegen de hoofdrijbaan. De wens is om ook hier een geasfalteerd fietspad aan te leggen op veilige afstand van de hoofdrijbaan. De kosten daarvan worden op 1 miljoen euro ge raamd. Aanvankelijk zouden we dat gaan uitvoeren, maar provin ciale staten hebben voorrang ge geven aan de aanleg van nieuwe fietspaden langs 80-km-wegen, zoals bij Koewacht in Zeeuws- Vlaanderen. Die krijgen voorrang boven de verbetering van bestaan de fietspaden en daar ben ik het wel mee eens", zei Poppelaars. De provincie heeft echter op Tholen nog meer op de verlanglijst staan. „De volgende stap om het fietsen op Tholen veiliger te maken, start in 2005", vertelde Poppelaars. „Dan wordt er een aansluiting gemaakt van de Langeweg op de N286 bij Scher- penisse. Daar is voor een voorlopige oplossing gezorgd, maar er komt vol gend jaar een permanente voorzie ning. Ook weer om de verkeersveiligheid voor fietsers verder te verbeteren. Datzelfde willen we ook doen bij Oud-Vossemeer. We streven ernaar deze ontbrekende schakel in het net werk van fietspaden bij de Hiksedijk in 2007 op te pakken." Burgemeester Nuis, die gelezen had dat de provincie dankzij o.a. een mee vallend dividend van Delta een mee valler heeft van miljoenen euro's, deed nog een suggestie: een fietspad van het Stenen Kruis langs de Nieuwe Postweg naar de Thoolse brug. Dit om het fietsers die nu via sluiproutes de weg naar de brug gaan, een veilige oplossing te bieden op hun route naar scholen in Halsteren en Bergen op Zoom. De burgemeester deed ook een dringend beroep op scholieren en hun ouders om aandacht te schenken aan goede fietsverlichting. „Laat men niet zeggen: we rijden toch maar onder aan de diek, het gaat om de verkeers veiligheid!", aldus Nuis. Zie verder pagina 7. Ook fouragehandel Schot-Oude- sluijs en de Doordrammers tekenen bezwaar aan tegen de komst van de Lidl. Omwonenenden doen dat te gen Lidl en de Spar. Anderen, zoals de Rieburch en de Rehobothkerk, vragen aandacht voor het verkeer en het parkeren. Volgens Aldi tast de Lidl de voor zieningenstructuur van de smalstad aan. De Lidl wil zich niet in één winkelpand vestigen, maar in vier, betoogt raadsman mr. P.H. Rever- mann (die ook tijdens de rechtszaak in maart in Middelburg de belangen van Aldi behartigde). Doordat Lidl vier panden bezet, kunnen andere winkels er zich niet vestigen. 'Het doorkruist een moge lijke vestiging van andere winkels en voorzieningen ter plaatse en daarmee een gevarieerd winkel- en voorzieningenaanbod.' Lidl wil een deel van het gebouw aan de Westvest afbreken om parke ren op eigen terrein mogelijk te ma ken. Dat beleid wordt door Rever- mann onderschreven, maar juist daarom is Aldi het niet eens met de plek aan de Markt en Westvest. Zo'n grootschalige supermarkt hoort volgens Revermann niet thuis in een 'kleinschalige dorpskern.' Stedenbouwkundig betekent sloop een 'onaanvaardbare kaalslag voor de oude dorpskern van Sint-Maar tensdijk.' Bovendien is het aantal van 21 par keerplaatsen niet voldoende voor de verwachte drukte. De parkeerpro- blematiek op de Markt zal er alleen maar door verergeren, aldus Rever mann. 'Dit alles tast de leefbaarheid en de verkeersveiligheid aan." Ook rekent Lidl zo'n vijftien par keerplaatsen van het openbare ge bied toe aan de eigen parkeerbe- hoefte. Maar de vakken aan de Westvest zijn bedoeld voor langpar- keerders en die op de Markt zijn openbare parkeervakken, aldus Al di. Verder is de Lidl op de Markt/West- vest een 'ongelukkige locatie' om dat het veel verkeer aan zal trekken. Dat zal gebeuren bij het bevoorra den van de winkel, vóór de ope ningstijd. 'Dit geeft voor dag en dauw al vrachtverkeer in het cen trum en daarmee geluidshinder voor de omwonenden.' De leefbaarheid komt ermee onder druk te staan. Maar ook tijdens de uren dat de winkel geopend is, ver wacht Aldi overlast en hinder van het verkeer door bezoekers. Het centrum is niet berekend op een gro te toename van de verkeersstromen. Ook voor de school (Rieburch) be tekent dit een negatieve factor, zo stelt Revermann. Schoolgaande kin deren krijgen te maken met extra verkeersdrukte en onveilige situ aties. De raadsman wijst er ook nog op dat de berichtgeving over de bouwaanvraag onvoldoende is. ZIE VERDER PAGINA 15 Wim Dominicus nieuwe vestigingsdirecteur Markiezaat college in smalstad Duine Scherpenisse opent tankstation met uitstraling Scheidsrechter Koopman voelt zich thuis op het hoogste podium EN VERDER... Gemeenteraad hakt vanavond knoop door over gemeentehuis in Tholen Vroege houdt bij VVD pleidooi voor behoud uitleenpost bibliotheek ZO LANG EEN MENS NOG KAN LACHEN, IS HIJ NIET ARM Dit nummer bestaat uit 20 pagina's Advertentie I.M. Waar de afgelopen weken rode stippen op trottoirs en straten zijn ver schenen, moeten vanaf 1 november de grijze en groene afvalbakken ge reed gezet worden voor de vuilniswagen. De met een robotarm uitgerus te wagen die al een aantal maanden door de gemeente rijdt, wordt blijvend ingezet. Deze pakt twee rolemmers tegelijk op, zodat er effi ciënter gewerkt kan worden. De emmers moeten voortaan wél met de opening naar de straatkant gezet worden en met tussenruimten van 30 centimeter. In het buitengebied komt de vuilniswagen maar eens in de twee weken meer langs. Het zal even wennen zijn voor de mensen. Ze moeten hun rolemmer voortaan net andersom aan de straat zetten. En er wordt discipline ver langd door de Zeeuwse Reinigings Dienst: emmers allemaal keurig op een rij, met 30 cm tussenruimte (een stoeptegel). Ook mogen er geen ob stakels (auto's, palen, bomen) staan tussen de rolemmers en de straat. Op de manier kan de vuilniswagen, een zogenaamde zijlader, het best func tioneren. Rode stippen in de straten geven aan waar de emmers neergezet moeten worden. Staan er geen stip pen, dan is het de bedoeling dat buren hun emmers naast elkaar zetten, zo dat ze in ieder geval gegroepeerd staan. In november zullen de vuilnis mannen verkeerd geplaatste emmers nog corrigeren, maar daarna worden ze niet meer geleegd. In dat geval wordt een rode kaart aan de emmer bevestigd. De ZRD beoogt met deze methode niet alleen om het afval effi ciënter in te zamelen, maar ook om het werk voor de vuilnismannen min der belastend te maken. Een volle emmer mag niet meer wegen dan 75 kilo, omdat het beladingssysteem de ze anders niet kan legen. Voor de meeste woonkernen veran dert de dag waarop de afvalcontainers geleegd worden. De inwoners krijgen daarover informatie in de bus. „We geven de inwoners precies dfe infor matie die voor hén van toepassing is. Dit om verwarring te voorkomen", aldus een woordvoerder van Delta waar de ZRD een onderdeel van is. ZIE VERDER PAGINA 5 Ze zijn zestig of worden dat dit jaar nog. En ze vormden samen de eerste kleuterklas van de in ok tober 1948 in Tholen gestichte algemene kleuterschool. Zaterdag kwamen 23 oud-leerlingen samen voor een reünie, de vierde al. Natuurlijk waren de beide juffen van het eerste uur erbij, de dames Jo Boot-Ketelaars en Adrie Duine-Burgers. Ze genoten van de hernieuwde ontmoeting. „Het was erg gezellig en we hebben verschrikkelijk veel plezier gehad", zegt Janny Aalbrechtse-Tichem die één van de organisatoren is. Juffrouw Jo is, nadat ze op de bovenzaal van hotel Zeeland begon, nooit meer uit Tholen weggegaan. Haar veertigjarige onderwijsloopbaan speelde zich volledig in het stadje af. Inmiddels is ze 75 jaar, maar ze komt nog wekelijks in Tholen. „Ik had er ook best willen wonen, maar mijn man voelde daar niet voor." De oud-kleuterjuf heeft na haar pensioen acht jaar lang op drie kleine kinderen uit Tholen gepast. En die kinderen komen nu nog elke woensdagmiddag bij haar spelen (ze woonde lang in Halsteren en nu in Bergen op Zoom). „Dat is gezellig. En ik kan eigenlijk niet zonder kinderen", vertelt ze. Ze geniet van de bijeenkomst in Tholen, evenals trouwens de 78-jarige Adrie Duine. Die werkte heel wat jaren minder in het kleuteronderwijs, ze stopte na haar trouwen. De eerste reünie was bij het zilveren onderwijsjubileum van juffrouw Jo. De volgende bij haar afscheid na veertig jaar werken en de derde bij haar zeventigste verjaardag. Vijf jaar later wordt de zestigste ver jaardag van de 'kleuters' aangegrepen om met elkaar herinneringen op te halen. Dat gebeurt in hotel Zeeland aan de Kaaij. Niet toevallig, want daar begon de kleuterschool 56 jaar geleden - op 4 oktober - in de bovenzaal. Dat was een initiatief van de oudercommissie van de openbare lagere school en van de afdeling Tholen van het Volksonderwijs. „Een paar blokkendoosjes, wat potloden en papier, meer had den we niet", vertelt juffrouw Jo. „Als het mooi weer was, speelden we buiten aan de dijk", herinnert Janny Aalbrechtse zich. De kleuters gingen ook wel naar het schor bij het gemaal. Een nadeel was er wel aan de bovenzaal. Want als de kinderen een dansje deden, dan bewogen de kroonluchters die boven het biljart in het café hingen en daar hadden dan de biljarters weer last van. Na een paar maanden konden de kleuters (die mochten toen al met 3,5 jaar naar school) terecht in een lokaal van de openbare lagere school. En eind februari 1949 betrokken ze een houten gebouw in het Kaaibosje bij het speelterrein. In twee lokalen stonden totaal vijftig tafeltjes en stoeltjes. Zie verder pagina 11. De eerste kleuterklas van de algemene kleuterschool beleefde een genoeglijke reünie in hotel Zeeland, waar de school ooit begon. Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 1