Provincie Zeeland
Sociale agenda
Fiets/voetveer
MIX INN BIEDT MEER...
UW NIEUWSBLAD VAN HET EILAND
THOLEN EN ST. PHILIPSLAND
"SÉfeT
Teacher's
r\
ill
Officiële Mededelingen
carrosserie
elenbaas
Bols
BERENTZEN
Apfel
HOOGHOUDT j
Exotic
Liqueur
OFFLEY PORT
Fine White
Ruby
Rich Tawny
FOUR ROSES
Bourbon Whiskey
#99 Scotch Whisky /x
Schipperbitter
GOUDEN EEUW
Beerenburg
LA CHASSE
DU PAPE
Rouge of Blanc
Donderdag 21 oktober 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
19
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 43/2004
Afdeling Communicatie,
Nieuwe Burg 42,
postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 14 00
infocentrum@zeeland.nl
Het ponton van het fiets/voetveer aan de Breskense kant is zo beweeglijk
dat het aan en van boord gaan van passagiers problemen oplevert.
In Vlissingen is de situatie beter. Dat komt doordat de afmeerinrichting
daar meer in de luwte ligt dan in Breskens.
Met enkele aanpassingen aan de klep van het ponton kan daar worden volstaan.
Voor Breskens zijn ingrijpender maatregelen nodig.
m
Provinciale Staten
Diversen
Landschaps
verordening
Evenementen
(top)sport
£Xc\us^eV^c'vp^eS °"^ré!én^]f''e2ltter
Uitleen service
Graan
Jenever
0,70 LITER 7,49
Vieux
1,0 LITER 10,99
pUWS
0,75 LITER 7,49
DE THOOLSE COURANT
1,0 LITER 10,49
0,75 LITER 4,69
X|r
1,0 LITER
SLUTERIJ WIJNHANDEL DE GOUDEN LEEUW
Voorstraat 50 St. ANN ALAND tel.(0166)65 23 05
WUNKOPERU IMPORTEUR PHILETT
Haven 4 St. MAARTENSDIJK tel. (0166) 667 31 8
EEN GOED GLAS, EEN GOEDE ZAAK
Abdij
Nieuws
Zes thema's staan centraal in de
nota sociale agenda 2005-2008.
De nota is gepresenteerd aan
Provinciale Staten.
De thema's zijn:jeugd en jonge
ren, vrijwilligers, ouderen, sociale
veiligheid, toegankelijkheid voor
iedereen en een goed voorzienin
genniveau.
Het overkoepelende doel is dat
iedereen volwaardig kan mee
doen in de Zeeuwse maatschap
pij. Daartoe moet die maatschap
pij zo zijn ingericht dat voorzienin
gen letterlijk en figuurlijk op korte
afstand voorhanden zijn. Op de
diverse beleidsterreinen van de
provincie, zoals welzijn, zorg en
hulpverlening, onderwijs en cul
tuur, moet hiermee ook rekening
worden gehouden. Dat geldt
bovendien voor de sectoren eco
nomie en ecologie.
Jeugd en jongeren
Onderzoek heeft uitgewezen dat
in de plattelandsgemeenten
autochtone leerlingen onderwijs
achterstand hebben, terwijl in de
steden leerlingen vroegtijdig van
school gaan, nadat zij al veel
hebben gespijbeld. Voor beide
groepen moet worden nagegaan
hoe die ontwikkeling kan worden
gestopt. Tegelijkertijd moet wor
den bevorderd dat zoveel moge
lijk jongeren sporten en zich cul
tureel ontwikkelen. Als jongeren
dreigen te ontsporen of als zij in
hun ontwikkeling achterblijven,
moet dat zo vlug mogelijk wor
den onderkend, waarna gepaste
voorzieningen voor hen klaar
moeten staan.
Aan de zorgkant moet de wacht
lijst in de jeugdzorg worden inge
kort.
Jongeren moeten zoveel mogelijk
bij de totstandkoming en uitvoe
ring van het provinciaal beleid
worden betrokken.
Vrijwilligers
Eén op de drie Zeeuwen doet aan
vrijwilligerswerk. Toch dreigt er
een tekort, vooral in de jongere
generatie. Het provinciale beleid
moet worden gericht op verster
king van de ondersteuningstruc
tuur voor de vrijwilligers en hun
organisaties: over heel Zeeland
zou een netwerk moeten zijn, van
waaruit deskundigheid beschik
baar wordt gesteld. Nagegaan
moet worden of maatschappelijke
stages kunnen worden verwezen
lijkt. Ook moet worden bekeken
of vrijwilligerswerk als opstap
naar betaald werk kan dienen. In
het algemeen moet actief worden
geworven om het vrijwilligersbe-
stand op peil te houden.
Ouderen
Zeeland is de meest vergrijsde
provincie van Nederland en die
trend zet zich nog door. De oude
ren van 60 tot 79 jaar zijn door
gaans actief; velen zijn vrijwilliger
en doen aan mantelzorg. Ook
maken zij vaak gebruik van cultu
rele voorzieningen. De groep van
80 jaar en ouder is veelal zorgbe
hoevend. Voorkomen moet wor
den dat zij veréenzamen of zich
verwaarlozen.
Het beleid richt zich, volgens
Gedeputeerde Staten, op het
meedoen van ouderen aan sport,
educatie, cultuur en vrijwilligers
werk. Projecten die zijn gericht
op het samenbrengen van jong
en oud verdienen het gestimu
leerd te worden, net als voor
beeldprojecten, waarin wonen en
zorg, welzijn en meedoen van
ouderen centraal staan. Voor
ouderen die niet meer mobiel
zijn, moet aandacht zijn in het
provinciale vervoerbeleid.
Sociale veiligheid
Het zich veilig voelen in het leven
van alledag is een belangrijk ele
ment in het welzijn van mensen.
Zeven op de tien inwoners van de
provincie ervaart die veiligheid.
Er is wel onderscheid tussen de
beleving op het platteland en in
de stad.
Ouderen voelen zich het onvei
ligst en in de stad wordt de jeugd
al vlug als veroorzaker van onvei
ligheid gezien. Kinderen die
gepest worden voelen zich in hun
veiligheid aangetast.
Het provinciaal bestuur moet zijn
beleid op die negatieve aspecten
richten. Andere onderwerpen die
aandacht behoeven, zijn het
terugdringen van huiselijk geweld
en het stimuleren van projecten
die verdraagzaamheid en sociale
weerbaarheid nastreven. De
Maand van de Vrijheid is een
voorbeeld van zo'n project.
Er zijn veel raakvlakken met
andere beleidsterreinen, zoals de
jeugdzorg, ruimtelijke ontwikke
ling en het (openbaar) vervoer.
Alle voorzieningen op sociaal-cul
tureel terrein moeten goed
gespreid over de provincie
beschikbaar zijn en zij moeten
voor iedereen bereikbaar zijn.
Met andere woorden: op het
moment dat mensen hulp of
steun nodig hebben, moeten zij
weten waar zij die kunnen halen.
Gedeputeerde Staten stellen
Provinciale Staten voor die uit
gangspunten over te nemen,
opdat zij ermee aan de slag kun
nen.
Provinciale Staten hebben als
oplossing voorgelegd gekregen
met schokdempers - in jargon
hydraulisch cilinderdempingssys-
teem - het euvel te verhelpen.
Het ponton moet op de vier hoek
punten met de schokbrekers wor
den verbonden. Zodoende kun
nen snelle bewegingen, zoals die
veroorzaakt worden door de wind
en de hekgolf van de schepen,
worden opgevangen. De normale
bewegingen die eb en vloed op
het ponton hebben en die veel
langzamer zijn, worden vrijwel
helemaal onderdrukt.
Het is nodig vier nieuwe palen
langs het ponton te slaan; aan
die palen komen de dempers. De
nieuwe en de huidige palen wor
den door liggers met elkaar ver
bonden. Ook dit draagt bij aan de
stevigheid van de constructie.
Gedeputeerde Staten schrijven
aan Provinciale Staten dat de
oplossing beproefd is in de off
shore.
Voor de kosten is een extra kre
diet van Provinciale Staten nodig.
Daarvoor komt nog een voorstel.
Een goedkopere oplossing wijzen
Gedeputeerde Staten van de
hand. Er is namelijk gekeken of
de anderhalve meter lange klep
die aan het ponton vastzit en die
wordt gebruikt bij het in- en ont
schepen, kan worden verlengd
naar zes meter. De bewegingen
van het ponton zouden door de
extra lengte moeten worden
opgevangen.
Verondersteld wordt dat met
deze aanpak toch deining blijft
bestaan, waardoor ook de lift die
aan het ponton vastzit, niet
steeds kan worden gebruikt. Ook
wordt aangenomen dat de slijta
ge aan de aanlandingsvoorzie
ning sterker zal zijn dan bij het
gebruik van de schokdempers.
Het duurt een half jaar voor de
hydraulische cilinderdempers zijn
geïnstalleerd. Tot die tijd zou met
een noodoplossing gewerkt moe
ten worden: een lange, smalle
loopplank in gebogen vorm tus
sen het ponton en het scheeps
dek.
Constructie
Al eerder hebben de Staten te
horen gekregen dat bij de opzet
van de pontons van foute bereke
ningen is uitgegaan. De voor
waarde was dat de schepen van
het fiets/voetveer moesten kun
nen blijven varen tot windkracht 9
en bij de hoogste en laagste
waterstand. De praktijk heeft
inmiddels uitgewezen dat de
afmeerinrichtingen, vooral die in
Breskens, aan die eis niet vol
doen. Tussentijdse aanpassingen
hebben bovendien niet tot het
gewenste resultaat geleid.
Provinciale Staten krijgen 12
november de kredietaanvraag
voor de als afdoend verwachte
oplossing te behandelen.
Zeeland
Op 7 en 8 oktober hebben de
vergaderingen van Provinciale
Staten plaatsgevonden. Vanwege
de omvangrijke vraagstukken en
de onderlinge samenhang van de
nota's zijn er in oktober twee
Statenvergaderingen gehouden.
De voortgang van de Wester-
schelde Container Terminal
Inmiddels zijn er diverse onder
zoeken uitgevoerd om inzicht te
krijgen in een mogelijke voort
gang van het WCT project.
Studies hebben uitgewezen dat
een kade met een lengte van
2600 m, zoals in eerste instantie
werd voorgesteld, niet mogelijk
is. De veelbetekende effecten lei
den met name voor de specifieke
duinvorming tot compensatiepro
blemen.
Een Europese richtlijn (Vogel-
Habitat) schrijft echter voor dat
hetgeen er in dit specifieke
gebied verdwijnt, elders dient
terug te keren.
Aan Provinciale Staten würdt nu
voorgesteld om:
- een Milieu Effect Rapportage
(MER) te laten uitwerken naar
de gevolgen van een WCT met
een verkorte zeekade van 2000
m, zowel eenzijdige- als tweezij
dige inkorting;
- een maatschappelijke kosten-
baten analyse te laten opstel
len, waarin de voor- en nadelen
van de investeringen in een
containerterminal worden uitge
werkt.
Statendebat
De gevolgen van de WCT voor
transportroutes via het achter
land binnen de wettelijke eisen en
normen, waaronder die voor ge
luidsoverlast, moet meer zeker
heid bieden. Hiervoor is een
Milieu Effect Rapportage (MER)
gewenst.
Alleen als er een uitgewerkt plan
volgt dat voldoet aan de genoem
de randvoorwaarden, zal aan PS
een nieuw besluit tot streekplan
herziening worden voorgelegd.
De verwachting is dat nog zeker
tien maanden nodig zijn om alle
gewenste gegevens en feiten te
inventariseren om vervolgens tot
een nieuw politiek bestuurlijk
besluit (wel of niet een streek
planherziening) te komen.
Stemming voorstel
Provinciale Staten stemmen in
met het laten uitwerken van een
MER naar de gevolgen van een
WCT met een verkorte zeekade.
Tegen stemden de leden van de
fracties van SP, D66, Zeeuws
Belang!, Christenunie en
GroenLinks.
Provinciale Staten stemmen in
met het laten opstellen van een
kosten-baten analyse, waarin de
voor- en nadelen van de investe
ringen in een containerterminal
worden uitgewerkt. Tegen stem
den de leden van de fracties van
SP, D66, Zeeuws Belang!,
Christenunie en GroenLinks.
Volgende week kunt u in deze
rubriek lezen wat er is besloten
ten aanzien van de beslispunten
notitie Sociaal Economisch
Beleidsplan (PSEB) 2005-2008
en de kaderstelling van het
Omgevingsplan Zeeland.
Meer informatie over deze twee belangrijke vergaderingen kunt u
vinden op de provinciale website www.zeeland.nl/actueel/nieuws
uit de staten.
Statengriffie Balans 25 Postbus 6001 4330 LA Middelburg
Provinciale Staten hebben 8 okto
ber 2004 een wijziging vastge
steld in de provinciale land
schapsverordening, waardoor
verkopers van agrarische streek
producten hun waren op drie bor
den kunnen aanprijzen: twee bij
het verkooppunt of het agrarisch
bouwblok en één binnen een
straal van één kilometer vanaf
het verkooppunt.
Gedeputeerde Staten hebben 12
oktober 2004 besloten dat de
wijziging kan worden onderwor
pen aan een raadgevend correc
tief referendum. Het Staten- en
het GS-besluit worden 26 oktober
2004 gepubliceerd in het provin
ciaal blad.
Ingaand 26 oktober 2004 kan
gedurende zes dagen tegen het
GS-besluit tot het referendabel
zijn van het Statenbesluit schrifte
lijk beroep worden ingesteld bij
de Afdeling Bestuursrechtspraak
van de Raad van State, postbus
20019, 2500 EA Den Haag.
Ingaand 26 oktober 2004 kan
iedere kiesgerechtigde in Zeeland
binnen drie weken persoonlijk
een verzoek indienen bij de woon-
gemeente tot het houden van een
provinciaal referendum.
Provinciale Staten hebben 8 okto
ber 2004 de provinciale verorde
ning voor topsportevenementen
en bijzondere sportevenementen
2005-2007 vastgesteld. Jaarlijks
kan 50.000 aan de evenemen
ten worden besteed.
Gedeputeerde Staten hebben 12
oktober 2004 besloten dat de
verordening kan worden onder
worpen aan een raadgevend cor
rectief referendum. Het Staten-
en het GS-besluit worden 26
oktober 2004 gepubliceerd in het
provinciaal blad.
Ingaand 26 oktober 2004 kan
gedurende zes dagen tegen het
GS-besluit tot het referendabel
zijn van het Statenbesluit schrifte
lijk beroep worden ingesteld bij
de Afdeling Bestuursrechtspraak
van de Raad van State, postbus
20019, 2500 EA Den Haag.
Ingaand 26 oktober 2004 kan
iedere kiesgerechtigde in Zeeland
binnen drie weken persoonlijk
een verzoek indienen bij de woon-
gemeente tot het houden van een
provinciaal referendum.
Uw adres voor:
nieuwbouw
e bedrijfswageninrichtingen
schadeherstel bedrijfswagens
design spuiterij
reclame uitingen op elk gewenst object
door middel van eigen snijmachine
C reclame en huisstijl ontwerpen
leveren en aanbrengen van full colour
afbeeldingen
De nieuwe Bott Vario
bedrijfswageninrichting schittert door
functionaliteit. Een complete range van
producten welke uiterst modulair van
opzet is zodat voor elk type
bedrijfswagen in elke branche de juiste
systeemconfiguratie is samen te stellen.
Bezoek voor meer informatie de
website: www.bottvario.nl
Paasdijkweg 11 4693 RE Poortvliet
T 0166-612310 F 0166-612758 E info@elenbaas.nl I www.elenbaas.nl
1,0 LITER
-§*§-
Wilt u op de hoogte blijven van wat er gebeurt in uw woon- en/of werkgebied, neem dan een abonnement op de
Eendrachtbode, de Thoolse Courant. Dan krijgt u elke donderdag volop informatie over Tholen en St. Philipsland.
per halfjaar incasso 15,50
per jaar incasso 28,50
postabonnement incasso 47,75
Neem nu een abonnement, dan krijgt u de
Eendrachtbode EEN MAAND GRATIS.
Naam:
Adres:
Postcode:
Woonplaats'.
Zend deze bon in een open enveloppe naar
Eendrachtbode, Antwoordnummer 14702,
4697 VW Sint-Annaland.
U kunt ook bellen:
0166 - 65 70 07 b.g.g. 65 34 74, fax 65 70 08