Provincie Zeeland Sociale agenda Fiets/voetveer MIX INN BIEDT MEER... UW NIEUWSBLAD VAN HET EILAND THOLEN EN ST. PHILIPSLAND "SÉfeT Teacher's r\ ill Officiële Mededelingen carrosserie elenbaas Bols BERENTZEN Apfel HOOGHOUDT j Exotic Liqueur OFFLEY PORT Fine White Ruby Rich Tawny FOUR ROSES Bourbon Whiskey #99 Scotch Whisky /x Schipperbitter GOUDEN EEUW Beerenburg LA CHASSE DU PAPE Rouge of Blanc Donderdag 21 oktober 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 19 Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 43/2004 Afdeling Communicatie, Nieuwe Burg 42, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 14 00 infocentrum@zeeland.nl Het ponton van het fiets/voetveer aan de Breskense kant is zo beweeglijk dat het aan en van boord gaan van passagiers problemen oplevert. In Vlissingen is de situatie beter. Dat komt doordat de afmeerinrichting daar meer in de luwte ligt dan in Breskens. Met enkele aanpassingen aan de klep van het ponton kan daar worden volstaan. Voor Breskens zijn ingrijpender maatregelen nodig. m Provinciale Staten Diversen Landschaps verordening Evenementen (top)sport £Xc\us^eV^c'vp^eS °"^ré!én^]f''e2ltter Uitleen service Graan Jenever 0,70 LITER 7,49 Vieux 1,0 LITER 10,99 pUWS 0,75 LITER 7,49 DE THOOLSE COURANT 1,0 LITER 10,49 0,75 LITER 4,69 X|r 1,0 LITER SLUTERIJ WIJNHANDEL DE GOUDEN LEEUW Voorstraat 50 St. ANN ALAND tel.(0166)65 23 05 WUNKOPERU IMPORTEUR PHILETT Haven 4 St. MAARTENSDIJK tel. (0166) 667 31 8 EEN GOED GLAS, EEN GOEDE ZAAK Abdij Nieuws Zes thema's staan centraal in de nota sociale agenda 2005-2008. De nota is gepresenteerd aan Provinciale Staten. De thema's zijn:jeugd en jonge ren, vrijwilligers, ouderen, sociale veiligheid, toegankelijkheid voor iedereen en een goed voorzienin genniveau. Het overkoepelende doel is dat iedereen volwaardig kan mee doen in de Zeeuwse maatschap pij. Daartoe moet die maatschap pij zo zijn ingericht dat voorzienin gen letterlijk en figuurlijk op korte afstand voorhanden zijn. Op de diverse beleidsterreinen van de provincie, zoals welzijn, zorg en hulpverlening, onderwijs en cul tuur, moet hiermee ook rekening worden gehouden. Dat geldt bovendien voor de sectoren eco nomie en ecologie. Jeugd en jongeren Onderzoek heeft uitgewezen dat in de plattelandsgemeenten autochtone leerlingen onderwijs achterstand hebben, terwijl in de steden leerlingen vroegtijdig van school gaan, nadat zij al veel hebben gespijbeld. Voor beide groepen moet worden nagegaan hoe die ontwikkeling kan worden gestopt. Tegelijkertijd moet wor den bevorderd dat zoveel moge lijk jongeren sporten en zich cul tureel ontwikkelen. Als jongeren dreigen te ontsporen of als zij in hun ontwikkeling achterblijven, moet dat zo vlug mogelijk wor den onderkend, waarna gepaste voorzieningen voor hen klaar moeten staan. Aan de zorgkant moet de wacht lijst in de jeugdzorg worden inge kort. Jongeren moeten zoveel mogelijk bij de totstandkoming en uitvoe ring van het provinciaal beleid worden betrokken. Vrijwilligers Eén op de drie Zeeuwen doet aan vrijwilligerswerk. Toch dreigt er een tekort, vooral in de jongere generatie. Het provinciale beleid moet worden gericht op verster king van de ondersteuningstruc tuur voor de vrijwilligers en hun organisaties: over heel Zeeland zou een netwerk moeten zijn, van waaruit deskundigheid beschik baar wordt gesteld. Nagegaan moet worden of maatschappelijke stages kunnen worden verwezen lijkt. Ook moet worden bekeken of vrijwilligerswerk als opstap naar betaald werk kan dienen. In het algemeen moet actief worden geworven om het vrijwilligersbe- stand op peil te houden. Ouderen Zeeland is de meest vergrijsde provincie van Nederland en die trend zet zich nog door. De oude ren van 60 tot 79 jaar zijn door gaans actief; velen zijn vrijwilliger en doen aan mantelzorg. Ook maken zij vaak gebruik van cultu rele voorzieningen. De groep van 80 jaar en ouder is veelal zorgbe hoevend. Voorkomen moet wor den dat zij veréenzamen of zich verwaarlozen. Het beleid richt zich, volgens Gedeputeerde Staten, op het meedoen van ouderen aan sport, educatie, cultuur en vrijwilligers werk. Projecten die zijn gericht op het samenbrengen van jong en oud verdienen het gestimu leerd te worden, net als voor beeldprojecten, waarin wonen en zorg, welzijn en meedoen van ouderen centraal staan. Voor ouderen die niet meer mobiel zijn, moet aandacht zijn in het provinciale vervoerbeleid. Sociale veiligheid Het zich veilig voelen in het leven van alledag is een belangrijk ele ment in het welzijn van mensen. Zeven op de tien inwoners van de provincie ervaart die veiligheid. Er is wel onderscheid tussen de beleving op het platteland en in de stad. Ouderen voelen zich het onvei ligst en in de stad wordt de jeugd al vlug als veroorzaker van onvei ligheid gezien. Kinderen die gepest worden voelen zich in hun veiligheid aangetast. Het provinciaal bestuur moet zijn beleid op die negatieve aspecten richten. Andere onderwerpen die aandacht behoeven, zijn het terugdringen van huiselijk geweld en het stimuleren van projecten die verdraagzaamheid en sociale weerbaarheid nastreven. De Maand van de Vrijheid is een voorbeeld van zo'n project. Er zijn veel raakvlakken met andere beleidsterreinen, zoals de jeugdzorg, ruimtelijke ontwikke ling en het (openbaar) vervoer. Alle voorzieningen op sociaal-cul tureel terrein moeten goed gespreid over de provincie beschikbaar zijn en zij moeten voor iedereen bereikbaar zijn. Met andere woorden: op het moment dat mensen hulp of steun nodig hebben, moeten zij weten waar zij die kunnen halen. Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten voor die uit gangspunten over te nemen, opdat zij ermee aan de slag kun nen. Provinciale Staten hebben als oplossing voorgelegd gekregen met schokdempers - in jargon hydraulisch cilinderdempingssys- teem - het euvel te verhelpen. Het ponton moet op de vier hoek punten met de schokbrekers wor den verbonden. Zodoende kun nen snelle bewegingen, zoals die veroorzaakt worden door de wind en de hekgolf van de schepen, worden opgevangen. De normale bewegingen die eb en vloed op het ponton hebben en die veel langzamer zijn, worden vrijwel helemaal onderdrukt. Het is nodig vier nieuwe palen langs het ponton te slaan; aan die palen komen de dempers. De nieuwe en de huidige palen wor den door liggers met elkaar ver bonden. Ook dit draagt bij aan de stevigheid van de constructie. Gedeputeerde Staten schrijven aan Provinciale Staten dat de oplossing beproefd is in de off shore. Voor de kosten is een extra kre diet van Provinciale Staten nodig. Daarvoor komt nog een voorstel. Een goedkopere oplossing wijzen Gedeputeerde Staten van de hand. Er is namelijk gekeken of de anderhalve meter lange klep die aan het ponton vastzit en die wordt gebruikt bij het in- en ont schepen, kan worden verlengd naar zes meter. De bewegingen van het ponton zouden door de extra lengte moeten worden opgevangen. Verondersteld wordt dat met deze aanpak toch deining blijft bestaan, waardoor ook de lift die aan het ponton vastzit, niet steeds kan worden gebruikt. Ook wordt aangenomen dat de slijta ge aan de aanlandingsvoorzie ning sterker zal zijn dan bij het gebruik van de schokdempers. Het duurt een half jaar voor de hydraulische cilinderdempers zijn geïnstalleerd. Tot die tijd zou met een noodoplossing gewerkt moe ten worden: een lange, smalle loopplank in gebogen vorm tus sen het ponton en het scheeps dek. Constructie Al eerder hebben de Staten te horen gekregen dat bij de opzet van de pontons van foute bereke ningen is uitgegaan. De voor waarde was dat de schepen van het fiets/voetveer moesten kun nen blijven varen tot windkracht 9 en bij de hoogste en laagste waterstand. De praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat de afmeerinrichtingen, vooral die in Breskens, aan die eis niet vol doen. Tussentijdse aanpassingen hebben bovendien niet tot het gewenste resultaat geleid. Provinciale Staten krijgen 12 november de kredietaanvraag voor de als afdoend verwachte oplossing te behandelen. Zeeland Op 7 en 8 oktober hebben de vergaderingen van Provinciale Staten plaatsgevonden. Vanwege de omvangrijke vraagstukken en de onderlinge samenhang van de nota's zijn er in oktober twee Statenvergaderingen gehouden. De voortgang van de Wester- schelde Container Terminal Inmiddels zijn er diverse onder zoeken uitgevoerd om inzicht te krijgen in een mogelijke voort gang van het WCT project. Studies hebben uitgewezen dat een kade met een lengte van 2600 m, zoals in eerste instantie werd voorgesteld, niet mogelijk is. De veelbetekende effecten lei den met name voor de specifieke duinvorming tot compensatiepro blemen. Een Europese richtlijn (Vogel- Habitat) schrijft echter voor dat hetgeen er in dit specifieke gebied verdwijnt, elders dient terug te keren. Aan Provinciale Staten würdt nu voorgesteld om: - een Milieu Effect Rapportage (MER) te laten uitwerken naar de gevolgen van een WCT met een verkorte zeekade van 2000 m, zowel eenzijdige- als tweezij dige inkorting; - een maatschappelijke kosten- baten analyse te laten opstel len, waarin de voor- en nadelen van de investeringen in een containerterminal worden uitge werkt. Statendebat De gevolgen van de WCT voor transportroutes via het achter land binnen de wettelijke eisen en normen, waaronder die voor ge luidsoverlast, moet meer zeker heid bieden. Hiervoor is een Milieu Effect Rapportage (MER) gewenst. Alleen als er een uitgewerkt plan volgt dat voldoet aan de genoem de randvoorwaarden, zal aan PS een nieuw besluit tot streekplan herziening worden voorgelegd. De verwachting is dat nog zeker tien maanden nodig zijn om alle gewenste gegevens en feiten te inventariseren om vervolgens tot een nieuw politiek bestuurlijk besluit (wel of niet een streek planherziening) te komen. Stemming voorstel Provinciale Staten stemmen in met het laten uitwerken van een MER naar de gevolgen van een WCT met een verkorte zeekade. Tegen stemden de leden van de fracties van SP, D66, Zeeuws Belang!, Christenunie en GroenLinks. Provinciale Staten stemmen in met het laten opstellen van een kosten-baten analyse, waarin de voor- en nadelen van de investe ringen in een containerterminal worden uitgewerkt. Tegen stem den de leden van de fracties van SP, D66, Zeeuws Belang!, Christenunie en GroenLinks. Volgende week kunt u in deze rubriek lezen wat er is besloten ten aanzien van de beslispunten notitie Sociaal Economisch Beleidsplan (PSEB) 2005-2008 en de kaderstelling van het Omgevingsplan Zeeland. Meer informatie over deze twee belangrijke vergaderingen kunt u vinden op de provinciale website www.zeeland.nl/actueel/nieuws uit de staten. Statengriffie Balans 25 Postbus 6001 4330 LA Middelburg Provinciale Staten hebben 8 okto ber 2004 een wijziging vastge steld in de provinciale land schapsverordening, waardoor verkopers van agrarische streek producten hun waren op drie bor den kunnen aanprijzen: twee bij het verkooppunt of het agrarisch bouwblok en één binnen een straal van één kilometer vanaf het verkooppunt. Gedeputeerde Staten hebben 12 oktober 2004 besloten dat de wijziging kan worden onderwor pen aan een raadgevend correc tief referendum. Het Staten- en het GS-besluit worden 26 oktober 2004 gepubliceerd in het provin ciaal blad. Ingaand 26 oktober 2004 kan gedurende zes dagen tegen het GS-besluit tot het referendabel zijn van het Statenbesluit schrifte lijk beroep worden ingesteld bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Ingaand 26 oktober 2004 kan iedere kiesgerechtigde in Zeeland binnen drie weken persoonlijk een verzoek indienen bij de woon- gemeente tot het houden van een provinciaal referendum. Provinciale Staten hebben 8 okto ber 2004 de provinciale verorde ning voor topsportevenementen en bijzondere sportevenementen 2005-2007 vastgesteld. Jaarlijks kan 50.000 aan de evenemen ten worden besteed. Gedeputeerde Staten hebben 12 oktober 2004 besloten dat de verordening kan worden onder worpen aan een raadgevend cor rectief referendum. Het Staten- en het GS-besluit worden 26 oktober 2004 gepubliceerd in het provinciaal blad. Ingaand 26 oktober 2004 kan gedurende zes dagen tegen het GS-besluit tot het referendabel zijn van het Statenbesluit schrifte lijk beroep worden ingesteld bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Ingaand 26 oktober 2004 kan iedere kiesgerechtigde in Zeeland binnen drie weken persoonlijk een verzoek indienen bij de woon- gemeente tot het houden van een provinciaal referendum. Uw adres voor: nieuwbouw e bedrijfswageninrichtingen schadeherstel bedrijfswagens design spuiterij reclame uitingen op elk gewenst object door middel van eigen snijmachine C reclame en huisstijl ontwerpen leveren en aanbrengen van full colour afbeeldingen De nieuwe Bott Vario bedrijfswageninrichting schittert door functionaliteit. Een complete range van producten welke uiterst modulair van opzet is zodat voor elk type bedrijfswagen in elke branche de juiste systeemconfiguratie is samen te stellen. Bezoek voor meer informatie de website: www.bottvario.nl Paasdijkweg 11 4693 RE Poortvliet T 0166-612310 F 0166-612758 E info@elenbaas.nl I www.elenbaas.nl 1,0 LITER -§*§- Wilt u op de hoogte blijven van wat er gebeurt in uw woon- en/of werkgebied, neem dan een abonnement op de Eendrachtbode, de Thoolse Courant. Dan krijgt u elke donderdag volop informatie over Tholen en St. Philipsland. per halfjaar incasso 15,50 per jaar incasso 28,50 postabonnement incasso 47,75 Neem nu een abonnement, dan krijgt u de Eendrachtbode EEN MAAND GRATIS. Naam: Adres: Postcode: Woonplaats'. Zend deze bon in een open enveloppe naar Eendrachtbode, Antwoordnummer 14702, 4697 VW Sint-Annaland. U kunt ook bellen: 0166 - 65 70 07 b.g.g. 65 34 74, fax 65 70 08

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 19