Raad hakt vanavond knoop door over gemeentehuis in Tholen Onderzoek impuls moet resulteren in haalbare projecten Archief mag van PvdA en VVD naar Bergen op Zoom Eer en aanzien gelden meer dan eenvoud Goochelen met cijfers Voorlichting inzake gemeentehuis Donderdag 21 oktober 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 CWI Appartementen Er ligt al eerste schets voor appartementen in kantoor Sint-Maartensdijk Middenstand Nipte meerderheid verkiest Tholen Dessert en wijn Exploitatietekort Een meerderheid van de gemeenteraad zal vanavond kiezen voor de bouw van een nieuw gemeentehuis in Tholen. In de commissie be stuurszaken werd donderdag duidelijk, dat alle fracties dat de beste optie vinden. Behalve dan ABT, die een besluit wil uitstellen om eerst een kerntakendiscussie te voeren. De variant mét een archief kreeg de steun van SGP, CDA en CU, samen goed voor tien van de negentien raadszetels. PvdA en VVD (samen zes zetels) willen het archief in Ber gen op Zoom onderbrengen. D66 wil het archief eveneens in Tholen houden, maar groen licht voor nieuwbouw geeft deze fractie vanavond alleen als er zekerheid is over wat er met de vrijkomende gebouwen in Sint-Maartensdijk gaat gebeuren. In opdracht van de gemeenteraad zijn de afgelopen maanden vier op ties onderzocht en doorgerekend. Nieuwbouw in Tholen - met of zon der archief - blijkt aanmerkelijk goedkoper te zijn dan verbouwen/ uitbreiden in Sint-Maartensdijk. Op tie 1, waarnaar de voorkeur van de meerderheid uitgaat, vergt een bru to-investering van ruim 15,7 miljoen euro (netto 9,9 miljoen). „Wij kiezen voor zo goedkoop mo gelijk. Daarbij is de overweging dat we het centrum voor werk en inko men (CWI) niet kwijt willen én dat de opties voor het oud-archief óf achterhaald zijn, óf erg onzeker", zei J. van den Donker in de commis sie. De D66'er verbond aan zijn keuze voor optie 1 de voorwaarde dat er eerst duidelijkheid moet zijn over wat er met het vrijkomende ge meentehuis gebeurt. „Eerder willen wij niet besluiten over nieuw- of verbouw." „Dan kunnen we met u niet verder. Want pas na een raads besluit kun je eventuele partijen iets bieden", reageerde wethouder F.J. Goossen. Liefst zou D66 ook de per soneelssterkte van de gemeente nog eens kritisch onder de loep nemen. „Dat is nu te laat. Maar er zal een keer een herschikking moeten plaatsvinden." ABT vond het echter helemaal niet te laat om de organisa tie door te lichten. J.J.P.A. Boulogne noemde een kerntakendiscussie - welke taken dient de gemeente uit te voeren en op welk serviceniveau - van wezenlijk belang voor de toe komstige huisvestijig. Zijn fractie wil die discussie eerst voeren en pas daarna één van de bouwopties kie zen. „Uitstel met een paar maanden of een half jaar zal niet veel uitma ken", aldus Boulogne. Zo'n kerntakendiscussie hoeft wat de SGP betreft niet, zei MJ. Klippel. Volgens hem is daarover al genoeg gepraat, maar naast Boulogne re ageerde ook Van den Donker daar fel ontkennend op. De CU vond dat er lang genoeg is gepraat en dat het nu tijd is om te beslissen. „De dis cussie wordt al vanaf 1993 ge voerd", aldus P. van Belzen, die zei dat over de kerntakendiscussie ook later nog gepraat kan worden. „Een aantal fracties wil het nu weer voor uitschuiven, maar beslissen moet je een keer", vond ook J.P. Bout (CDA). „Na een verschrikkelijk lange discussie naderen we nu toch ook een beslismoment", aldus M.A.J. van der Linde (PvdA). Klip- pel vond dat er op zo kort mogelijke termijn in Tholen begonnen moet worden: „De situatie binnen het ge meentehuis duldt geen verder uit stel." De wethouder hield D66 en ABT voor dat de gemeenteraad niet om een kerntakendiscussie heeft ver zocht, maar heeft gevraagd om vier varianten naast elkaar te zetten om in beeld te krijgen wat het de inwo ners kost. „De kerntaken, dat is bij deze discussie niet aan de orde. Maar wijs je nu alles af, dan wordt de tijd je vijand. Dan zet je alles op de helling. En wat we niet willen, is opnieuw jaren van onzekerheid voor de ambtenaren. Goossen wees er ook op dat het CWI heeft aangege ven, uit de gemeente te vertrekken als het niet volledig in het gemeente huis kan worden gehuisvest. „En dat is een voorziening waar de inwoners recht op hebben." Voor de VVD weegt behoud van het CWI zwaar, zei G.J. Hoek, die uitstel 'de duurste oplossing' noemde. Burgemeester W. Nuis zei richting ABT dat een kerntakendiscussie voeren én con clusies trekken meer tijd vergt dan een paar maanden. „En het is maar de vraag of dat tot minder personeel leidt. Kerntaken is ook iets anders als efficiency." Boulogne beaamde dat de discussie die zijn fractie wil, ook tot de conclusie zou kunnen lei den dat méér personeel nodig is. Klippel bracht naar voren, dat er vo rig jaar zomer op zijn verzoek al is gekeken naar de exploitatiekosten van zowel nieuwbouw in Tholen als handhaven van een gemeentehuis in Sint-Maartensdijk. Nieuwbouw bleek twaalf euro per inwoner goed koper te zijn. „De bestaande huis vesting voldoet op geen enkele ma nier aan de eisen van de arbo-wet. En de groei van het personeelsbe stand is mede veroorzaakt door de centralisering van overheidstaken." De SGP'er noemde uitbreiding in Sint-Maartensdijk niet realistisch omdat er dan een kolossaal gebouw De inspanningen die zijn geleverd voor respons, concludeerde raadslid Klippel. W' I I H 'v rnnr<smm de inloopavond, zoals hier in Sint-Maartensdijk, staan in geen enkele verhouding tot de geringe middenin het dorp zou verrijzen en het nog maar de vraag is of de beno digde grond (en panden) verworven kan worden. Het recent uitgevoerde onderzoek maakt duidelijk dat de conclusies van een jaar geleden nog recht overeind staan. Gezien het fi nanciële voordeel moet de keus daarom, wat de SGP betreft, op optie 1 vallen. Het kostenaspect was ook de reden voor de VVD om daarvoor te kiezen. Voor D66 is het huidige gemeente huis de onzekere factor in de totale kostenberekening. „Wij willen ze kerheid over het afstoten of verko pen van de twee pandjes aan de oostkant en over het bestemmen van de in de jaren zeventig aangebouw de oostelijke vleugel als apparte menten of kantoren", aldus Van den Donker. Om een bestemming te vin den voor het 'middelste' - het mo numentale - gedeelte, wil hij het ge meentebestuur ook volgend jaar nog de tijd geven. Maar wat hem betreft wordt ook dat verkocht. Zonder ze kerheid hierover wil D66 geen groen licht geven voor nieuwbouw. Dat ging andere fracties te ver. „Vóór komende donderdag kan dat allemaal niet geregeld zijn", hield Bout de democraten voor. Ook de CU vond het niet juist om in deze fase een dergelijke extra voorwaar de te stellen. Klippel wees D66 erop dat ze in de raadsvergadering de be slissende stem kan hebben en on derstreepte in dat licht nog eens het belang van een CWI op Tholen. De wethouder zei dat je de tijd moet nemen om naar een bestemming voor het oude gebouw te zoeken. Ook al omdat er op een later tijdstip mogelijk een betere prijs voor te krijgen is dan op dit moment. Vol gens Bout, zelf voorstander, is het aan de gemeenteraad om te beslui ten om de gebouwen te verkopen. Van den Donker liet zich niet over tuigen. Overigens bleek uit een op merking van Klippel - die ook wil verkopen - dat er al wél over is na gedacht. Architect Sturm - die het nieuwe gemeentehuis ontwerpt - heeft eeneerste schets gemaakt voor een appartementencomplex (met 26 appartementen). Op eigen initiatief, aldus wethouder Goossen. Klippel: ,',Wij staan heel positief te genover het idee voor zowel de his torische panden, als voor het kan toorgedeelte. Dit kan een waarde volle aanwinst voor de Markt worden. We denken dat we hierin marktpartijen zoals Castria moeten betrekken." De SGP'er zei nog dat hij de in spanningen die zijn geleverd voor de communicatie met de inwoners (publicaties en vier inloopavonden) in geen enkele verhouding staat tot de geringe respons. „Als we weer eens iets dergelijks bedenken, laten we dan eerst maar eens een behoef tepeiling uitvoeren." Van der Linde concludeerde dat Klippel zich voor gek had voelen zitten. „Maar er was onrust in de samenleving", verde digde hij de gekozen opzet. Extern bureau bekijkt kansen smalstad en Scherpenisse Het gemeentebestuur wil een extern bureau inschakelen en nadrukke lijk de inwoners betrekken bij het komen tot een impuls voor Sint- Maartensdijk en Scherpenisse. Deze impuls moet, aldus wethouder F.J. Goossen in de commissie bestuurszaken, los gezien worden van het ver trek van het gemeentehuis uit de smalstad. De opvattingen over wat de impuls voor beide dorpen zou moeten zijn. lopen volgens b. en w. uiteen. Van het opstellen van een dorpsplan tot het investeren van een bedrag in bei de woonkernen dat gelijk is aan het bedrag dat met de nieuwbouw van het gemeentehuis is gemoeid. Of die zaken ook daadwerkelijk de ge wenste impuls opleveren, daar wordt veelal aan voorbijgegaan. Om die reden pakt het gemeentebestuur het liever anders aan. Een gespecia liseerd bureau zou moeten onder zoeken of de gewenste impuls ook inderdaad in de praktijk gerealiseerd kan worden door projecten uit te voeren. En dat op een interactieve manier, dus met het erbij betrekken van de beide gemeenschappen in Sint-Maartensdijk en Scherpenisse. In kaart gebracht worden de concre te activiteiten, het tijdsverloop, de (maatschappelijke) deelnemers en de kosten (voor de gemeente en an deren). In samenspraak met de vorig jaar gevormde 'porgroep', detail handel, horeca, recreatieonderne mers, bedrijfsleven, VVV, vereni gingen, instellingen, inwoners en politiek moet een eenduidige opvat ting tot stand komen over het doel van de impuls. Dat zal de basis zijn voor het daadwerkelijke onderzoek, waarna het bureau gaat bekijken in hoeverre maatregelen binnen een bepaalde tijd uitvoerbaar zijjn. Het komt ook zelf met alternatieven. De gemeente heeft 50.000 euro be schikbaar voor dit onderzoek, wat al in de begroting 2003 was opgeno men voor een dorpsplan of impuls. Eventueel wordt de raad om een aanvullend krediet gevraagd. Als het tot nieuwbouw van een gemeente huis in Tholen komt, zal dat gebouw begin 2007 opgeleverd kunnen wor den. In dat geval moeten ten aanzien van de impuls op korte termijn keu zes gemaakt moeten worden. Dan zou het onderzoek volgend jaar zo mer afgerond moeten zijn, zodat de gemeenteraad in het najaar besluiten kan nemen. In het onderzoek naar de impuls wordt de herbestemming van het huidige gemeentehuis meegeno men. In de commissie zei J. van den Don ker (D66) dat wat hem betreft een eventuele meeropbrengst - dan ge raamd - van de verkoop van het ge meentehuis opzij gezet zou moeten worden voor de impuls. De VVD steunt een integrale aanpak om tot een impuls te komen en wil daar ze ker ook de recreatie bij betrekken, aldus G.J. Hoek. Het CDA noemde de brief van b. en w. over de impuls, daags voor de commissievergade ring toegestuurd, een goed plan. Dat inwoners kunnen meedenken, -voe len en -beslissen sprak J.P. Bout aan. Van den Donker uitte de vrees dat al het geld opgaat aan het adviesbureau in plaats van aan projecten. Volgens de SGP zijn al een aantal zaken in gang gezet. M.J. Klippel noemde herbestemming van het ge meentehuis, plannen voor een dis counter op de Markt, voor de plaats van het Markiezaat college, de ont wikkeling van de Sportlaan en de uitbreiding van Maartenshof. „Het enige dat wij niet kunnen, is zorgen dat die bakker of slager of groente boer zijn deur niet sluit. Dat is een zaak van ondernemers zelf", aldus Klippel. Hij gaf eerst af op ABT, omdat die partij gezegd heeft met de impuls op de proppen te zijn geko men. „Wij praatten er al over toen ABT nog niet bestond!" Wethouder Goossen gaf aan dat de middenstand inderdaad overal terugloopt. De SGP had nog niet de gelegenheid gehad om de brief in de fractie te be spreken. Maar Klippel waarschuwde vast om voorzichtig te zijn met het inhuren van dure bureaus die moge lijk met plannen komen waarvan de uitvoering niet te betalen is. „We moeten geen plannen gaan maken waarvan we later moeten zeggen: Leuk, maar we hebben er de centen niet voor om ze uit te voeren." Ook de PvdA wil het plan voor de impuls eerst in de fractie bespreken, zei M.A.J. van der Linde. ABT wilde de kosten van de grondaankoop in Tho len meerekenen in de impuls, maar dat hoeft wat de PvdA betreft niet. De CU wilde bij monde van P. van Belzen een bestuursopdracht formu leren om te benadrukken dat de im puls uitgaat van de gemeenteraad. Dat mag wat de wethouder betreft, maar de fracties gingen er nauwe lijks nader op in. Alleen de VVD stelde dat er geen werk overgedaan moet worden. Door een bureau in te schakelen, wordt de zaak neutraler bekeken dan wanneer de impuls vanuit de eigen gemeentelijke be stuurlijke organisatie wordt opgezet, aldus wethouder Goossen. Hij be nadrukte in zijn reactie nog, dat het vertrek van het gemeentehuis uit de smalstad én de impuls voor Sint- Maartensdijk en Scherpenisse los van elkaar gezien moeten worden. Als de bouw van een archiefkel der in de tuin van het Markiezen hof niet haalbaar blijkt, zal het gemeentebestuur van Bergen op Zoom het huidige onderkomen van het regionaal historisch cen trum, de Blokstallen, aanpassen. Ook dan blijven de Thoolse ar chieven er welkom, liet het Berg se bestuur woensdag in een brief weten aan de collega's in Tholen. Maar in de commissie bestuurs zaken spraken alleen PvdA en VVD zich uit vóór het verhuizen van het archief naar buiten de ge meente. Het raadsbesluit uit januari, waarin het nieuw te bouwen gemeentehuis in Tholen als toekomstige archiefbe waarplaats wordt aangewezen, blijft overeind. Dat is de conclusie na de commissievergadering. Een raads- meerderheid (SGP, CDA, CU en ei genlijk ook D66) wil een Thoolse ar chiefbewaarplaats bouwen. Welis waar presenteerden burgemeester en wethouders een kostenvergelijk waaruit bleek dat Bergen op Zoom goedkoper is, maar de onzekerheid is voor verschillende fracties te groot. In september kwam de Bergse ge meenteraad niet tot een uitspraak over het uittrekken van twee ton voor een onderzoek naar de moge lijkheid van een archiefkelder. Een deel van de raad is temghoudend, PvdA en VVD (beide coalitiepartij en) twijfelen omdat ze een investe ring van miljoenen eigenlijk niet zien zitten. Maandag kwam het on derwerp opnieuw aan de orde in een commissie en volgende week buigt de Bergse raad zich er weer over. „Ik begrijp dat het in Bergen op Zoom niet soepel loopt en daarom is mijn fractie wat kopschuw. Maar la ten we de optie om het archief uit te plaatsen open houden", zei M.A.J. van der Linde (PvdA) woensdag in de Thoolse commissie bestuursza ken. De PvdA kiest voor het finan ciële voordeel en vindt dat er in Ber gen op Zoom aangedrongen zou kunnen worden op een aanspreek punt voor Thoolse bezoekers. Het voordeel is berekend op 144.250 eu- ro per jaar. „Zo'n bedrag is leuk voor de heemkundekringen, maar ik heb voor die anderhalve ton een andere bestemming", aldus de PvdA'er. Ook VVD"er G.J. Hoek was duide lijk: de archiefstukken kunnen net zo goed in een bunker in Bergen op Zoom liggen als in een bunker in Tholen. „Want dat laatste kost jaar lijks per gezin 15 euro extra." De VVD meent dat het archief binnen de kortste keren digitaal te raadple gen zal zijn. „Het gaat om 150 meter en dat is heel wat", zei Hoek. Op dit moment beslaat het Thoolse oud-ar chief zo'n 1225 strekkende meter. De Thoolse akten van de burgerlijke stand zijn, in tegenstelling tot die van Bergen op Zoom, nu al via het inter net te raadplegen. In het spreekrecht had voorzitter W.A. Blaas van Stad en Lande van Tholen de financiële vergelijking in het voorstel van burgemeester en, wethouders bekritiseerd, omdat er drie p.m.-posten (zonder bedragen) in zijn opgenomen. „Deze vergelij king gaat volledig mank. Om nog maar niet te spreken over de extra's die bij het basispakket in rekening gebracht worden. Kortom, het zijn appelen en peren. Het is met deze be groting net als met een diner. Tot aan het hoofdgerecht is alles netjes bere kend, maar het dessert en de wijn zien we later wel. Ik geef u op een briefje: de rekening valt dan altijd te gen, je kunt niet meer terug en het smakelijke diner ligt zwaar op de maag", aldus Blaas. In de Thoolse meerjarenraming is vanaf 2006 een bedrag van 473.000 euro opgenomen voor het archief. Een dienstverle ningsovereenkomst (basispakket) met Bergen op Zoom, verfilming en digitalisering van bestanden en per soneelskosten zou op 328.750 euro uitkomen. Maar daarbij zijn geen be dragen ingevuld voor transport bij verhuizing, voor eventuele extra werkzaamheden en voor de opslag van te vernietigen archiefmateriaal. Wat dat laatste betreft, in het voorstel wordt gesproken over 170 meter se- mi-statisch archief uit de periode 1971-1990, terwijl een notitie van drie jaar geleden melding maakt van 800 meter semi-statisch archief. De SGP hecht sterk aan een eigen Thools archief, zei M.J. Klippel. Hij wees op de motie die zijn fractie daarover drie jaar geleden indiende en die door een meerderheid werd gesteund. „De burgers hebben recht op een eigen archief en voor het ei gen ambtelijk apparaat is dat zelfs een pré, heeft een extern deskundige me verzekerd. En een andere des kundige, uit West-Brabant zei: Zorg datje baas blijft over je eigen spullen en laat het geen onderdeel worden van een grote hoop." Volgens Klip pel is het zeer te betwijfelen of een nieuwe archiefbewaarplaats in Ber gen op Zoom er ooit komt. Een eigen archief is de SGP de meerkosten be slist waard. De onzekerheid in de Bergse politiek gaf voor D66, CDA en CU de doorslag om te kiezen voor behoud van het archief op Tholen. Van Belzen: „We gaan voor zeker heid. Graven we nu niet en gaat het in Bergen op Zoom kwakkelen, dan zitten we met een probleem." Van der Linde wilde Bergen op Zoom een datum stellen. „Naar mijn gevoel ligt die bij onze raadsvergadering van donderdag", zei burgemeester Nuis. Blaas sprak zijn waardering uit rich ting de vóórstemmers. „Wij danken u daar voor en we zijn ervan over tuigd dat daarmee een belangrijk cul tuur-historisch element voor Tholen behouden blijft." Dat het met een ar chief op de kaart blijft staan, is vol gens Blaas goed voor het imago van Tholen. „Een gemeente met een rij ke historie. Daar mag best wat meer belangstelling voor zijn en dat mag best wat meer voor het voetlicht ge bracht worden." Hij noemde de foto expositie over de inundatie waaraan het gemeentearchief een belangrijke bijdrage leverde. De plaats van het archief op de website van de ge meente zou wat de voorzitter van de heemkundekring betreft beter kun nen, zei hij. Blaas vroeg de commis sie om alle nodige inspanningen te willen leveren om te komen tot een archief dat aan alle wettelijke eisen voldoet. Het voorstel waarover de gemeente raad vanavond een uitspraak doet, bevat nog enkele opmerkelijke za ken. Er staat bijvoorbeeld in dat het museum Markiezenhof jaarlijks 60.000 bezoekers trekt. In het voor stel voor de Bergse gemeenteraad is sprake van 25.000 betalende bezoe kers in dit jaar, wat er over tien jaar 75.000 moeten zijn. De samenvoe ging van Markiezenhof en archief is mede ingegeven door de noodzaak om het jaarlijkse exploitatietekort van 1,4 miljoen euro van het muse um terug te dringen. 'Participatie van Tholen in dit project is geen voor waarde voor financiële haalbaar heid', schrijven b. en w. van Tholen in hun voorstel. Het Bergse college zegt over het belang van de overeen komst met Tholen: 'de baten dragen bij aan de basistaken van de archief dienst' en 'het surplus beïnvloedt de exploitatie positief'. Markiezenhof directeur en archivaris Reijnders volgde de discussie in de commissie op de publieke tribune. Stemmen van lezers Meerdere schrijvers hebben kritiek gehad op het gemeentebeleid en dan val je makkelijk in herhaling. Toch wil ik graag nog wat van mij af schrijven inzake het zuinige gemeen tebestuur. De Thoolse politiek lijkt op een afdruk van de landelijke rege ring: armen worden armer en rijken worden rijker. In Den Haag zeggen ze: inleveren en op Tholen: mond dicht en betalen. Uit alles wat is ge schreven en gedaan blijkt, dat de ge meente zich nergens iets van aan trekt. En al heeft een vorige burgemeester dit aangestuurd, dat wil toch niet zeggen datje in een tijd van grote werkloosheid, economi sche teruggang en minder inkomsten van het rijk, dit toch door moet druk ken. Zeker 90% van de Thoolse be volking sprak zijn ongenoegen uit over het gemeentebeleid, maar durft daar niet openlijk voor uit te komen. Enige jaren geleden, toen er over de uitbreiding is gesproken, was alleen het pand in de Ds. de Bresstraat vol doende. Nu moeten er al 17 huizen worden aangekocht en komt er een parkeergarage bij. Zo worden de cij fers maar verder opgeschroefd om te laten lijken dat nieuwbouw goedko per is dan verbouwen. Durft het ge meentebestuur naar eigen eer en ge weten, maar ook naar de burgers toe dit besluit te nemen door blind te vertrouwen op technici? Menen b. en w. en de gemeenteraad dat zij dit de burgers kunnen wijsma ken? Er zijn mogelijkheden genoeg voor uitbreiding, maar men wil niet luisteren. Want luisteren naar de bur gers komt jullie eer te na. Beweren dat wij niet meebetalen aan de nieuwbouw en toch zeggen (zoals Van Belzen): het vraagt offers, spreekt elkaar tegen. Veel onnodig (voorbarig) werk slokte al vele ton nen euro's op. Een bekend gezegde luidt: eenvoud siert de mens, maar hier gelden eer en aanzien meer dan eenvoud. En dat op Tholen. Dat een SGP-raadslid de geringe be langstelling voor de inloopavonden uitlegt met: .Mijn kiezers hebben het volste vertrouwen in ons' is het top punt van arrogantie. Roem van men sen is immers betrekkelijk, dat weet iedereen. Ooit werd de gemeentelij ke administratie in Sint-Maartens dijk gevestigd, maar van dit raadslid moet alles zonodig naar Tholen ver huizen. Zullen de overige raadsleden alleen maar ja knikken? Alleen ABT pleegt te luisteren naar haar burgers en dat verdient waardering. Door alle fracties werd de toenmalige wethou der Van Doorn buitenspel gezet. Wat de inloopavonden betreft, is de uitspraak van dhr. Van der Linde te zot voor woorden, zoals ook de uit drukking van mevr. Ligtendag ner gens op slaat. SGP-raadslid Hoek noemt de inloopavonden .bezig heidstherapie.' Over serieus nemen gesproken. De echte reden van de slecht bezochte inloopavonden was, dat de burgers niet meer wilden. Mo gelijk zullen de burgers bij een vol gende stemming zich wel bedenken om te gaan omdat velen zich bij geen enkele partij meer thuisvoelen. Bij de inloopavonden in Sint-Maar tensdijk was er één persoon die ik bijzonder waardeer. Hij durfde zich uitspreken tegen de gemeentelijke plannen. Piet bedankt! We wachten op colleges die ooit nog eens naast hun burgers zullen staan en die zich inzetten voor het welzijn van de burgers om alle dorpen leef baar te houden. L. van Gorsel, Sint-Maartensdijk. Stemmen van lezers De colleges doen voorkomen dat de burger nu begrijpt waarom nieuw bouw zo nodig is. Bewust of onbe wust hebben zij alleen voorgelicht over getallen, zonder nadere argu mentatie. Mogelijk hebben zij het rapport niet eens bestudeerd want dan zouden zij dezelfde zaken zijn tegengekomen als ieder ander! Of werd het bewust niet .bestudeerd?' Om enkele onderdelen in de om schrijving te noemen die de prijs zeer nadelig hebben beïnvloed voor de uitbreiding het volgende: Voor- bereidingskosten van de nieuw bouw werden opgevoerd bij de uit breiding en niet bij de nieuwbouw, elektriciteitsaanleg in bestaand ge meentehuis geheel vernieuwen (omdat er nieuwe lampen moe ten worden opgehangen!), afbreken van huidige toegang (omdat die niet bij de tijd zou zijn) en het ge heel opnieuw maken van een nieu we toegang (upgraden noemen ze dat!), binnenwanden slopen om er nieuwe voor in de plaats te zetten, opvoeren van de isolatiewaarde (ambtenaren lijden kou!), het aan kopen van verschillende woningen voor een dependance, het negeren van het bestaande bibliotheekge bouw, wat eigendom is van de ge meente en dus niet behoeft te wor den aangekocht, opvoeren van eèn zolderruimte met een geheel nieu we kap, vervangen van vloerbedek king en tegels om een eigentijds beeld op te roepen, het verkeerd be oordelen van de eerder aan de orde geweest zijnde koop van pand Ds. de Bresstraat, het uitgaan van een voortdurende evoluerende organi satie van ambtenaren, inventaris kosten worden gemakshalve gelijk gehouden met aanschaf bij nieuw bouw, hoewel er nog veel bruikbare inventaris dienst kan doen, enz., enz. Als je als colleges een eerlijke af weging wilt maken, moet je al deze dingen die opgevoerd zijn, toetsen of dat niet te hoog gegrepen is. Daarbij moeten ook gemaakte kos ten voor nieuwbouw vooral niet bij de uitbreiding worden opgeteld, maar bij de nieuwbouw! De aan koop van woningen t.b.v. de uit breiding moet niet prevaleren bo ven de aanwezige mogelijkheid van het gebouw van de bibliotheek. Onterecht zijn al deze zaken niet aan de burger voorgelegd en wor den zij moe van het .gehannes' van de colleges die suggereren dat de burger het nu wel goedvindt! De raad (SGP, CU, CDA, PvdA) dient zich wel af te vragen: hebben wij de burgers niet valselijk voor gelicht? Omdat goochelen met cijfers een kunst is, hieronder een vergelijk tussen scenario's 1 en 3 Nieuwbouw Uitbreiding Toegekende grond nieuwbouw gemeentehuis Tholen (Wat de totale kosten van deze grond zijn geweest wordt gemakshalve niet genoemd en waar wordt dat op afgeschreven?) Stichtingskosten nieuwbouw Tholen Verbouw bestaande gemeentehuis (met onnodige eisen, enz.) Aanpassen bibliotheekgebouw (vergaderen raad en fracties) Aanleg infrastructuur Tijdelijke huisvesting bij uitbreiding (vlg.opgaaf gemeente-hoog) Verhuiskosten naar nieuwbouw - naar uitbreiding Inventariskosten (voor nieuwbouw goed/voor uitbreiding niet Gemaakte kosten voorbereiding nieuwbouw en rapporten Eventuele opbrengst verkoop uitbr.deel best.gemeentehuis. Te ontvangen subsidies (vlg. gemeente begr) Onderhoudskosten oude gebouwen (indien niet verkocht!) Een andere beeld (dan wat is voorgespiegeld totaal in (P.M. wil zeggen dat dit nog wel op de aanschaf kan drukken en dus de nieuwbouwprijs nog zal verhogen) 1.329.000,00 RM. 13.595.000,00 4.378.000,00 160.000,00 5.000.000,00 75.000,00 500.000,00 45.000,00 60.000,00 625.000,00 625.000,00 514.000,00 514.000,00 - 1.800.000,00 - 225.000,00 - 225.000,00 P.M. 14.243.000,00 10.927.000,00 Kapitaalslasten/ expl kosten hiervan Overige kosten/onderhoud/ energie/ schoonhouden enz Blijkbaar kan er met cijfers ge goocheld worden, dat is geen pro bleem. Wat wel een probleem is dat bij de gedane becijferingen door de gemeente geen overbodi ge eisen naar voren zijn gebracht! En dus wordt aan de burger een totaal verkeerde voorlichting ge geven. Ieder die bovenstaand beeld voor ogen krijgt, moet zich afvragen, hebben wij eerlijk, rechtvaardig en zonder ellebogen de burgers in gelicht? Dhr. Klippel betoogde met veel 1.068.225,00 526.991,00 819.525,00 404.299,00 elan dat hij voor de goedkoopste oplossing zou kiezen, nou meneer Klippel doe er uw voordeel mee en houdt rekening met je kiezers en belast ze niet zwaarder dan no dig is! En wat met het .afgedankte' ge meentehuis? Wordt de exploitatie opgeteld bij de nieuwbouw, of zien we dat later wel, mogelijk heeft u nog een andere suggestie voordat u definitief beslist (wel één die steekhoudt a.u.b.)? C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk. Terug van vakantie mijn leesach- terstand in het streeknieuws weg gewerkt. Met meer dan gewone belangstelling nam ik kennis van de - ter verantwoording aan de burgers - gepubliceerde 'Resulta ten vergelijkend onderzoek naar nieuwbouw of verbouw en uitbrei ding gemeentehuis'. Tot mijn niet geringe verbazing moet ik consta teren dat het overzicht van de 4 onderzochte varianten met bijbe horende cijferopstellingen een to- Investeringen - stichtingskosten, incl. grond - inventariskosten - verhuiskosten - tijdelijke huisvesting - voorbereidingskosten plan Tholen Totaal Opbrengsten - verkoop gemeentehuis St.-M'dijk - subsidies Opgebouwde reserves Totaal taal vertekend beeld laat zien. Al vorens dit aan te tonen, stel ik voorop, de varianten nr. 2 (nieuw bouw zonder oud-archief) en nr. 4 (saneringsplan omgeving huidige locatie) als niet-relevant buiten beschouwing te laten. Dan resteren twee mogelijkheden: A. nieuwbouw te Tholen of B. ver bouw/uitbreiding te Sint-Maartens dijk, waarvan volgens het onder zoeksrapport onderstaande kosten plaatjes zijn op te stellen. A. Tholen B. St.-Maartensdijk 'Netto' investeringen Saldo 15.084.000,- 14.279.380,- 625.000,- 654.000,- 45.000,- 93.000,-(2x) 808.000,- €514.000,- 15.754.000,- 16.348.380,- 1.800.000,- 225.000,- 225.000,- 3.800.000,- 3.800.000,- 5.825.000,- 4.025.000,- 15.754.000,- 16.348.380,- -/- 5.825.000,- -/- 4.025.000,- 9.929.000,- 12.323.300,- Bij deze kostenplaatjes dienen mijns inziens de volgende corrige rende kanttekeningen te worden geplaatst: 1. Voor een objectieve vergelijking behoort tegenover de in variant- St.-M'dijk opgenomen 808.000,- euro wegens tijdelijke huisvesting, ook variant-Tholen te worden be last met een dergelijke post, aan gezien gedurende de bouwtijd al daar doorgaande huisvesting wordt genoten in Sint-Maartensdijk. 2. Indien het plan Tholen komt te vervallen, horen de 514.000,- euro bedragende kosten ervan niet thuis in het kostenpatroon van variant- St.M'dijk, zodat deze post daaruit moet worden weggenomen en el ders te worden verantwoord. 3. In variant-Tholen is de op 1.800.000,- getaxeerde verkoop som van het gemeentehuis Sint- Maartensdijk als dekkingsmiddel opgenomen. Nagelaten is deze va riant te belasten met de op dat ob ject af te schrijven kapitaalvernie tiging, dus het bedrag aan boekwaarde minus de verkoop som. Na de bij voormelde kanttekenin gen aangegeven correcties biedt variant-St.M'dijk de minst kostba re voorziening. Gezien de samenstelling van de kostenplaatjes, zal het geen betoog behoeven dat voor een reële verge lijking te dezer zake niet kan wor den uitgegaan van de zogenoemde netto investeringen. Dat is ten on rechte wél gebeurd in de voorlich ting aan de burgers. Rien Meerman, Sint-Maartensdijk. Week chronisch zieken. Op 5 en 6 november wordt in het ROC te Goes aandacht besteed aan de week van de chronische zieken met als thema: ruim baan voor Zeeuws ta lent. Twee dagen lang laten met mensen met een handicap of chroni sche ziekte zien over welke kwali teiten zij beschikken. Gedeputeerde Van Heukelom opent het program ma, commissaris Van Gelder ver zorgt de sluiting.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 13