Raad hakt vanavond knoop door
over gemeentehuis in Tholen
Onderzoek impuls
moet resulteren in
haalbare projecten
Archief mag van
PvdA en VVD naar
Bergen op Zoom
Eer en aanzien gelden meer dan eenvoud
Goochelen met cijfers
Voorlichting inzake gemeentehuis
Donderdag 21 oktober 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
CWI
Appartementen
Er ligt al eerste schets voor appartementen in kantoor Sint-Maartensdijk
Middenstand
Nipte meerderheid verkiest Tholen
Dessert en wijn
Exploitatietekort
Een meerderheid van de gemeenteraad zal vanavond kiezen voor de
bouw van een nieuw gemeentehuis in Tholen. In de commissie be
stuurszaken werd donderdag duidelijk, dat alle fracties dat de beste
optie vinden. Behalve dan ABT, die een besluit wil uitstellen om eerst
een kerntakendiscussie te voeren. De variant mét een archief kreeg de
steun van SGP, CDA en CU, samen goed voor tien van de negentien
raadszetels. PvdA en VVD (samen zes zetels) willen het archief in Ber
gen op Zoom onderbrengen. D66 wil het archief eveneens in Tholen
houden, maar groen licht voor nieuwbouw geeft deze fractie vanavond
alleen als er zekerheid is over wat er met de vrijkomende gebouwen in
Sint-Maartensdijk gaat gebeuren.
In opdracht van de gemeenteraad
zijn de afgelopen maanden vier op
ties onderzocht en doorgerekend.
Nieuwbouw in Tholen - met of zon
der archief - blijkt aanmerkelijk
goedkoper te zijn dan verbouwen/
uitbreiden in Sint-Maartensdijk. Op
tie 1, waarnaar de voorkeur van de
meerderheid uitgaat, vergt een bru
to-investering van ruim 15,7 miljoen
euro (netto 9,9 miljoen).
„Wij kiezen voor zo goedkoop mo
gelijk. Daarbij is de overweging dat
we het centrum voor werk en inko
men (CWI) niet kwijt willen én dat
de opties voor het oud-archief óf
achterhaald zijn, óf erg onzeker",
zei J. van den Donker in de commis
sie. De D66'er verbond aan zijn
keuze voor optie 1 de voorwaarde
dat er eerst duidelijkheid moet zijn
over wat er met het vrijkomende ge
meentehuis gebeurt. „Eerder willen
wij niet besluiten over nieuw- of
verbouw." „Dan kunnen we met u
niet verder. Want pas na een raads
besluit kun je eventuele partijen iets
bieden", reageerde wethouder F.J.
Goossen. Liefst zou D66 ook de per
soneelssterkte van de gemeente nog
eens kritisch onder de loep nemen.
„Dat is nu te laat. Maar er zal een
keer een herschikking moeten
plaatsvinden." ABT vond het echter
helemaal niet te laat om de organisa
tie door te lichten. J.J.P.A. Boulogne
noemde een kerntakendiscussie -
welke taken dient de gemeente uit te
voeren en op welk serviceniveau -
van wezenlijk belang voor de toe
komstige huisvestijig. Zijn fractie
wil die discussie eerst voeren en pas
daarna één van de bouwopties kie
zen. „Uitstel met een paar maanden
of een half jaar zal niet veel uitma
ken", aldus Boulogne.
Zo'n kerntakendiscussie hoeft wat
de SGP betreft niet, zei MJ. Klippel.
Volgens hem is daarover al genoeg
gepraat, maar naast Boulogne re
ageerde ook Van den Donker daar
fel ontkennend op. De CU vond dat
er lang genoeg is gepraat en dat het
nu tijd is om te beslissen. „De dis
cussie wordt al vanaf 1993 ge
voerd", aldus P. van Belzen, die zei
dat over de kerntakendiscussie ook
later nog gepraat kan worden. „Een
aantal fracties wil het nu weer voor
uitschuiven, maar beslissen moet je
een keer", vond ook J.P. Bout
(CDA). „Na een verschrikkelijk
lange discussie naderen we nu toch
ook een beslismoment", aldus
M.A.J. van der Linde (PvdA). Klip-
pel vond dat er op zo kort mogelijke
termijn in Tholen begonnen moet
worden: „De situatie binnen het ge
meentehuis duldt geen verder uit
stel."
De wethouder hield D66 en ABT
voor dat de gemeenteraad niet om
een kerntakendiscussie heeft ver
zocht, maar heeft gevraagd om vier
varianten naast elkaar te zetten om
in beeld te krijgen wat het de inwo
ners kost. „De kerntaken, dat is bij
deze discussie niet aan de orde.
Maar wijs je nu alles af, dan wordt
de tijd je vijand. Dan zet je alles op
de helling. En wat we niet willen, is
opnieuw jaren van onzekerheid voor
de ambtenaren. Goossen wees er
ook op dat het CWI heeft aangege
ven, uit de gemeente te vertrekken
als het niet volledig in het gemeente
huis kan worden gehuisvest. „En dat
is een voorziening waar de inwoners
recht op hebben." Voor de VVD
weegt behoud van het CWI zwaar,
zei G.J. Hoek, die uitstel 'de duurste
oplossing' noemde. Burgemeester
W. Nuis zei richting ABT dat een
kerntakendiscussie voeren én con
clusies trekken meer tijd vergt dan
een paar maanden. „En het is maar
de vraag of dat tot minder personeel
leidt. Kerntaken is ook iets anders
als efficiency." Boulogne beaamde
dat de discussie die zijn fractie wil,
ook tot de conclusie zou kunnen lei
den dat méér personeel nodig is.
Klippel bracht naar voren, dat er vo
rig jaar zomer op zijn verzoek al is
gekeken naar de exploitatiekosten
van zowel nieuwbouw in Tholen als
handhaven van een gemeentehuis in
Sint-Maartensdijk. Nieuwbouw
bleek twaalf euro per inwoner goed
koper te zijn. „De bestaande huis
vesting voldoet op geen enkele ma
nier aan de eisen van de arbo-wet.
En de groei van het personeelsbe
stand is mede veroorzaakt door de
centralisering van overheidstaken."
De SGP'er noemde uitbreiding in
Sint-Maartensdijk niet realistisch
omdat er dan een kolossaal gebouw
De inspanningen die zijn geleverd voor
respons, concludeerde raadslid Klippel.
W' I I H
'v rnnr<smm
de inloopavond, zoals hier in Sint-Maartensdijk, staan in geen enkele verhouding tot de geringe
middenin het dorp zou verrijzen en
het nog maar de vraag is of de beno
digde grond (en panden) verworven
kan worden. Het recent uitgevoerde
onderzoek maakt duidelijk dat de
conclusies van een jaar geleden nog
recht overeind staan. Gezien het fi
nanciële voordeel moet de keus
daarom, wat de SGP betreft, op optie
1 vallen. Het kostenaspect was ook
de reden voor de VVD om daarvoor
te kiezen.
Voor D66 is het huidige gemeente
huis de onzekere factor in de totale
kostenberekening. „Wij willen ze
kerheid over het afstoten of verko
pen van de twee pandjes aan de
oostkant en over het bestemmen van
de in de jaren zeventig aangebouw
de oostelijke vleugel als apparte
menten of kantoren", aldus Van den
Donker. Om een bestemming te vin
den voor het 'middelste' - het mo
numentale - gedeelte, wil hij het ge
meentebestuur ook volgend jaar nog
de tijd geven. Maar wat hem betreft
wordt ook dat verkocht. Zonder ze
kerheid hierover wil D66 geen
groen licht geven voor nieuwbouw.
Dat ging andere fracties te ver.
„Vóór komende donderdag kan dat
allemaal niet geregeld zijn", hield
Bout de democraten voor. Ook de
CU vond het niet juist om in deze
fase een dergelijke extra voorwaar
de te stellen. Klippel wees D66 erop
dat ze in de raadsvergadering de be
slissende stem kan hebben en on
derstreepte in dat licht nog eens het
belang van een CWI op Tholen.
De wethouder zei dat je de tijd moet
nemen om naar een bestemming
voor het oude gebouw te zoeken.
Ook al omdat er op een later tijdstip
mogelijk een betere prijs voor te
krijgen is dan op dit moment. Vol
gens Bout, zelf voorstander, is het
aan de gemeenteraad om te beslui
ten om de gebouwen te verkopen.
Van den Donker liet zich niet over
tuigen. Overigens bleek uit een op
merking van Klippel - die ook wil
verkopen - dat er al wél over is na
gedacht. Architect Sturm - die het
nieuwe gemeentehuis ontwerpt -
heeft eeneerste schets gemaakt
voor een appartementencomplex
(met 26 appartementen). Op eigen
initiatief, aldus wethouder Goossen.
Klippel: ,',Wij staan heel positief te
genover het idee voor zowel de his
torische panden, als voor het kan
toorgedeelte. Dit kan een waarde
volle aanwinst voor de Markt
worden. We denken dat we hierin
marktpartijen zoals Castria moeten
betrekken."
De SGP'er zei nog dat hij de in
spanningen die zijn geleverd voor
de communicatie met de inwoners
(publicaties en vier inloopavonden)
in geen enkele verhouding staat tot
de geringe respons. „Als we weer
eens iets dergelijks bedenken, laten
we dan eerst maar eens een behoef
tepeiling uitvoeren." Van der Linde
concludeerde dat Klippel zich voor
gek had voelen zitten. „Maar er was
onrust in de samenleving", verde
digde hij de gekozen opzet.
Extern bureau bekijkt kansen smalstad en Scherpenisse
Het gemeentebestuur wil een extern bureau inschakelen en nadrukke
lijk de inwoners betrekken bij het komen tot een impuls voor Sint-
Maartensdijk en Scherpenisse. Deze impuls moet, aldus wethouder F.J.
Goossen in de commissie bestuurszaken, los gezien worden van het ver
trek van het gemeentehuis uit de smalstad.
De opvattingen over wat de impuls
voor beide dorpen zou moeten zijn.
lopen volgens b. en w. uiteen. Van
het opstellen van een dorpsplan tot
het investeren van een bedrag in bei
de woonkernen dat gelijk is aan het
bedrag dat met de nieuwbouw van
het gemeentehuis is gemoeid. Of die
zaken ook daadwerkelijk de ge
wenste impuls opleveren, daar
wordt veelal aan voorbijgegaan. Om
die reden pakt het gemeentebestuur
het liever anders aan. Een gespecia
liseerd bureau zou moeten onder
zoeken of de gewenste impuls ook
inderdaad in de praktijk gerealiseerd
kan worden door projecten uit te
voeren. En dat op een interactieve
manier, dus met het erbij betrekken
van de beide gemeenschappen in
Sint-Maartensdijk en Scherpenisse.
In kaart gebracht worden de concre
te activiteiten, het tijdsverloop, de
(maatschappelijke) deelnemers en
de kosten (voor de gemeente en an
deren). In samenspraak met de vorig
jaar gevormde 'porgroep', detail
handel, horeca, recreatieonderne
mers, bedrijfsleven, VVV, vereni
gingen, instellingen, inwoners en
politiek moet een eenduidige opvat
ting tot stand komen over het doel
van de impuls. Dat zal de basis zijn
voor het daadwerkelijke onderzoek,
waarna het bureau gaat bekijken in
hoeverre maatregelen binnen een
bepaalde tijd uitvoerbaar zijjn. Het
komt ook zelf met alternatieven. De
gemeente heeft 50.000 euro be
schikbaar voor dit onderzoek, wat al
in de begroting 2003 was opgeno
men voor een dorpsplan of impuls.
Eventueel wordt de raad om een
aanvullend krediet gevraagd. Als het
tot nieuwbouw van een gemeente
huis in Tholen komt, zal dat gebouw
begin 2007 opgeleverd kunnen wor
den. In dat geval moeten ten aanzien
van de impuls op korte termijn keu
zes gemaakt moeten worden. Dan
zou het onderzoek volgend jaar zo
mer afgerond moeten zijn, zodat de
gemeenteraad in het najaar besluiten
kan nemen. In het onderzoek naar de
impuls wordt de herbestemming van
het huidige gemeentehuis meegeno
men.
In de commissie zei J. van den Don
ker (D66) dat wat hem betreft een
eventuele meeropbrengst - dan ge
raamd - van de verkoop van het ge
meentehuis opzij gezet zou moeten
worden voor de impuls. De VVD
steunt een integrale aanpak om tot
een impuls te komen en wil daar ze
ker ook de recreatie bij betrekken,
aldus G.J. Hoek. Het CDA noemde
de brief van b. en w. over de impuls,
daags voor de commissievergade
ring toegestuurd, een goed plan. Dat
inwoners kunnen meedenken, -voe
len en -beslissen sprak J.P. Bout aan.
Van den Donker uitte de vrees dat al
het geld opgaat aan het adviesbureau
in plaats van aan projecten.
Volgens de SGP zijn al een aantal
zaken in gang gezet. M.J. Klippel
noemde herbestemming van het ge
meentehuis, plannen voor een dis
counter op de Markt, voor de plaats
van het Markiezaat college, de ont
wikkeling van de Sportlaan en de
uitbreiding van Maartenshof. „Het
enige dat wij niet kunnen, is zorgen
dat die bakker of slager of groente
boer zijn deur niet sluit. Dat is een
zaak van ondernemers zelf", aldus
Klippel. Hij gaf eerst af op ABT,
omdat die partij gezegd heeft met de
impuls op de proppen te zijn geko
men. „Wij praatten er al over toen
ABT nog niet bestond!" Wethouder
Goossen gaf aan dat de middenstand
inderdaad overal terugloopt. De
SGP had nog niet de gelegenheid
gehad om de brief in de fractie te be
spreken. Maar Klippel waarschuwde
vast om voorzichtig te zijn met het
inhuren van dure bureaus die moge
lijk met plannen komen waarvan de
uitvoering niet te betalen is. „We
moeten geen plannen gaan maken
waarvan we later moeten zeggen:
Leuk, maar we hebben er de centen
niet voor om ze uit te voeren." Ook
de PvdA wil het plan voor de impuls
eerst in de fractie bespreken, zei
M.A.J. van der Linde. ABT wilde de
kosten van de grondaankoop in Tho
len meerekenen in de impuls, maar
dat hoeft wat de PvdA betreft niet.
De CU wilde bij monde van P. van
Belzen een bestuursopdracht formu
leren om te benadrukken dat de im
puls uitgaat van de gemeenteraad.
Dat mag wat de wethouder betreft,
maar de fracties gingen er nauwe
lijks nader op in. Alleen de VVD
stelde dat er geen werk overgedaan
moet worden. Door een bureau in te
schakelen, wordt de zaak neutraler
bekeken dan wanneer de impuls
vanuit de eigen gemeentelijke be
stuurlijke organisatie wordt opgezet,
aldus wethouder Goossen. Hij be
nadrukte in zijn reactie nog, dat het
vertrek van het gemeentehuis uit de
smalstad én de impuls voor Sint-
Maartensdijk en Scherpenisse los
van elkaar gezien moeten worden.
Als de bouw van een archiefkel
der in de tuin van het Markiezen
hof niet haalbaar blijkt, zal het
gemeentebestuur van Bergen op
Zoom het huidige onderkomen
van het regionaal historisch cen
trum, de Blokstallen, aanpassen.
Ook dan blijven de Thoolse ar
chieven er welkom, liet het Berg
se bestuur woensdag in een brief
weten aan de collega's in Tholen.
Maar in de commissie bestuurs
zaken spraken alleen PvdA en
VVD zich uit vóór het verhuizen
van het archief naar buiten de ge
meente.
Het raadsbesluit uit januari, waarin
het nieuw te bouwen gemeentehuis
in Tholen als toekomstige archiefbe
waarplaats wordt aangewezen, blijft
overeind. Dat is de conclusie na de
commissievergadering. Een raads-
meerderheid (SGP, CDA, CU en ei
genlijk ook D66) wil een Thoolse ar
chiefbewaarplaats bouwen. Welis
waar presenteerden burgemeester en
wethouders een kostenvergelijk
waaruit bleek dat Bergen op Zoom
goedkoper is, maar de onzekerheid is
voor verschillende fracties te groot.
In september kwam de Bergse ge
meenteraad niet tot een uitspraak
over het uittrekken van twee ton
voor een onderzoek naar de moge
lijkheid van een archiefkelder. Een
deel van de raad is temghoudend,
PvdA en VVD (beide coalitiepartij
en) twijfelen omdat ze een investe
ring van miljoenen eigenlijk niet
zien zitten. Maandag kwam het on
derwerp opnieuw aan de orde in een
commissie en volgende week buigt
de Bergse raad zich er weer over.
„Ik begrijp dat het in Bergen op
Zoom niet soepel loopt en daarom is
mijn fractie wat kopschuw. Maar la
ten we de optie om het archief uit te
plaatsen open houden", zei M.A.J.
van der Linde (PvdA) woensdag in
de Thoolse commissie bestuursza
ken. De PvdA kiest voor het finan
ciële voordeel en vindt dat er in Ber
gen op Zoom aangedrongen zou
kunnen worden op een aanspreek
punt voor Thoolse bezoekers. Het
voordeel is berekend op 144.250 eu-
ro per jaar. „Zo'n bedrag is leuk voor
de heemkundekringen, maar ik heb
voor die anderhalve ton een andere
bestemming", aldus de PvdA'er.
Ook VVD"er G.J. Hoek was duide
lijk: de archiefstukken kunnen net zo
goed in een bunker in Bergen op
Zoom liggen als in een bunker in
Tholen. „Want dat laatste kost jaar
lijks per gezin 15 euro extra." De
VVD meent dat het archief binnen
de kortste keren digitaal te raadple
gen zal zijn. „Het gaat om 150 meter
en dat is heel wat", zei Hoek. Op dit
moment beslaat het Thoolse oud-ar
chief zo'n 1225 strekkende meter.
De Thoolse akten van de burgerlijke
stand zijn, in tegenstelling tot die van
Bergen op Zoom, nu al via het inter
net te raadplegen.
In het spreekrecht had voorzitter
W.A. Blaas van Stad en Lande van
Tholen de financiële vergelijking in
het voorstel van burgemeester en,
wethouders bekritiseerd, omdat er
drie p.m.-posten (zonder bedragen)
in zijn opgenomen. „Deze vergelij
king gaat volledig mank. Om nog
maar niet te spreken over de extra's
die bij het basispakket in rekening
gebracht worden. Kortom, het zijn
appelen en peren. Het is met deze be
groting net als met een diner. Tot aan
het hoofdgerecht is alles netjes bere
kend, maar het dessert en de wijn
zien we later wel. Ik geef u op een
briefje: de rekening valt dan altijd te
gen, je kunt niet meer terug en het
smakelijke diner ligt zwaar op de
maag", aldus Blaas. In de Thoolse
meerjarenraming is vanaf 2006 een
bedrag van 473.000 euro opgenomen
voor het archief. Een dienstverle
ningsovereenkomst (basispakket)
met Bergen op Zoom, verfilming en
digitalisering van bestanden en per
soneelskosten zou op 328.750 euro
uitkomen. Maar daarbij zijn geen be
dragen ingevuld voor transport bij
verhuizing, voor eventuele extra
werkzaamheden en voor de opslag
van te vernietigen archiefmateriaal.
Wat dat laatste betreft, in het voorstel
wordt gesproken over 170 meter se-
mi-statisch archief uit de periode
1971-1990, terwijl een notitie van
drie jaar geleden melding maakt van
800 meter semi-statisch archief.
De SGP hecht sterk aan een eigen
Thools archief, zei M.J. Klippel. Hij
wees op de motie die zijn fractie
daarover drie jaar geleden indiende
en die door een meerderheid werd
gesteund. „De burgers hebben recht
op een eigen archief en voor het ei
gen ambtelijk apparaat is dat zelfs
een pré, heeft een extern deskundige
me verzekerd. En een andere des
kundige, uit West-Brabant zei: Zorg
datje baas blijft over je eigen spullen
en laat het geen onderdeel worden
van een grote hoop." Volgens Klip
pel is het zeer te betwijfelen of een
nieuwe archiefbewaarplaats in Ber
gen op Zoom er ooit komt. Een eigen
archief is de SGP de meerkosten be
slist waard. De onzekerheid in de
Bergse politiek gaf voor D66, CDA
en CU de doorslag om te kiezen voor
behoud van het archief op Tholen.
Van Belzen: „We gaan voor zeker
heid. Graven we nu niet en gaat het
in Bergen op Zoom kwakkelen, dan
zitten we met een probleem." Van
der Linde wilde Bergen op Zoom
een datum stellen. „Naar mijn gevoel
ligt die bij onze raadsvergadering
van donderdag", zei burgemeester
Nuis.
Blaas sprak zijn waardering uit rich
ting de vóórstemmers. „Wij danken
u daar voor en we zijn ervan over
tuigd dat daarmee een belangrijk cul
tuur-historisch element voor Tholen
behouden blijft." Dat het met een ar
chief op de kaart blijft staan, is vol
gens Blaas goed voor het imago van
Tholen. „Een gemeente met een rij
ke historie. Daar mag best wat meer
belangstelling voor zijn en dat mag
best wat meer voor het voetlicht ge
bracht worden." Hij noemde de foto
expositie over de inundatie waaraan
het gemeentearchief een belangrijke
bijdrage leverde. De plaats van het
archief op de website van de ge
meente zou wat de voorzitter van de
heemkundekring betreft beter kun
nen, zei hij. Blaas vroeg de commis
sie om alle nodige inspanningen te
willen leveren om te komen tot een
archief dat aan alle wettelijke eisen
voldoet.
Het voorstel waarover de gemeente
raad vanavond een uitspraak doet,
bevat nog enkele opmerkelijke za
ken. Er staat bijvoorbeeld in dat het
museum Markiezenhof jaarlijks
60.000 bezoekers trekt. In het voor
stel voor de Bergse gemeenteraad is
sprake van 25.000 betalende bezoe
kers in dit jaar, wat er over tien jaar
75.000 moeten zijn. De samenvoe
ging van Markiezenhof en archief is
mede ingegeven door de noodzaak
om het jaarlijkse exploitatietekort
van 1,4 miljoen euro van het muse
um terug te dringen. 'Participatie van
Tholen in dit project is geen voor
waarde voor financiële haalbaar
heid', schrijven b. en w. van Tholen
in hun voorstel. Het Bergse college
zegt over het belang van de overeen
komst met Tholen: 'de baten dragen
bij aan de basistaken van de archief
dienst' en 'het surplus beïnvloedt de
exploitatie positief'. Markiezenhof
directeur en archivaris Reijnders
volgde de discussie in de commissie
op de publieke tribune.
Stemmen
van lezers
Meerdere schrijvers hebben kritiek
gehad op het gemeentebeleid en dan
val je makkelijk in herhaling. Toch
wil ik graag nog wat van mij af
schrijven inzake het zuinige gemeen
tebestuur. De Thoolse politiek lijkt
op een afdruk van de landelijke rege
ring: armen worden armer en rijken
worden rijker. In Den Haag zeggen
ze: inleveren en op Tholen: mond
dicht en betalen. Uit alles wat is ge
schreven en gedaan blijkt, dat de ge
meente zich nergens iets van aan
trekt. En al heeft een vorige
burgemeester dit aangestuurd, dat
wil toch niet zeggen datje in een tijd
van grote werkloosheid, economi
sche teruggang en minder inkomsten
van het rijk, dit toch door moet druk
ken. Zeker 90% van de Thoolse be
volking sprak zijn ongenoegen uit
over het gemeentebeleid, maar durft
daar niet openlijk voor uit te komen.
Enige jaren geleden, toen er over de
uitbreiding is gesproken, was alleen
het pand in de Ds. de Bresstraat vol
doende. Nu moeten er al 17 huizen
worden aangekocht en komt er een
parkeergarage bij. Zo worden de cij
fers maar verder opgeschroefd om te
laten lijken dat nieuwbouw goedko
per is dan verbouwen. Durft het ge
meentebestuur naar eigen eer en ge
weten, maar ook naar de burgers toe
dit besluit te nemen door blind te
vertrouwen op technici?
Menen b. en w. en de gemeenteraad
dat zij dit de burgers kunnen wijsma
ken? Er zijn mogelijkheden genoeg
voor uitbreiding, maar men wil niet
luisteren. Want luisteren naar de bur
gers komt jullie eer te na. Beweren
dat wij niet meebetalen aan de
nieuwbouw en toch zeggen (zoals
Van Belzen): het vraagt offers,
spreekt elkaar tegen. Veel onnodig
(voorbarig) werk slokte al vele ton
nen euro's op. Een bekend gezegde
luidt: eenvoud siert de mens, maar
hier gelden eer en aanzien meer dan
eenvoud. En dat op Tholen.
Dat een SGP-raadslid de geringe be
langstelling voor de inloopavonden
uitlegt met: .Mijn kiezers hebben het
volste vertrouwen in ons' is het top
punt van arrogantie. Roem van men
sen is immers betrekkelijk, dat weet
iedereen. Ooit werd de gemeentelij
ke administratie in Sint-Maartens
dijk gevestigd, maar van dit raadslid
moet alles zonodig naar Tholen ver
huizen. Zullen de overige raadsleden
alleen maar ja knikken? Alleen ABT
pleegt te luisteren naar haar burgers
en dat verdient waardering. Door alle
fracties werd de toenmalige wethou
der Van Doorn buitenspel gezet.
Wat de inloopavonden betreft, is de
uitspraak van dhr. Van der Linde te
zot voor woorden, zoals ook de uit
drukking van mevr. Ligtendag ner
gens op slaat. SGP-raadslid Hoek
noemt de inloopavonden .bezig
heidstherapie.' Over serieus nemen
gesproken. De echte reden van de
slecht bezochte inloopavonden was,
dat de burgers niet meer wilden. Mo
gelijk zullen de burgers bij een vol
gende stemming zich wel bedenken
om te gaan omdat velen zich bij geen
enkele partij meer thuisvoelen.
Bij de inloopavonden in Sint-Maar
tensdijk was er één persoon die ik
bijzonder waardeer. Hij durfde zich
uitspreken tegen de gemeentelijke
plannen. Piet bedankt!
We wachten op colleges die ooit nog
eens naast hun burgers zullen staan
en die zich inzetten voor het welzijn
van de burgers om alle dorpen leef
baar te houden.
L. van Gorsel,
Sint-Maartensdijk.
Stemmen
van lezers
De colleges doen voorkomen dat de
burger nu begrijpt waarom nieuw
bouw zo nodig is. Bewust of onbe
wust hebben zij alleen voorgelicht
over getallen, zonder nadere argu
mentatie. Mogelijk hebben zij het
rapport niet eens bestudeerd want
dan zouden zij dezelfde zaken zijn
tegengekomen als ieder ander! Of
werd het bewust niet .bestudeerd?'
Om enkele onderdelen in de om
schrijving te noemen die de prijs
zeer nadelig hebben beïnvloed voor
de uitbreiding het volgende: Voor-
bereidingskosten van de nieuw
bouw werden opgevoerd bij de uit
breiding en niet bij de nieuwbouw,
elektriciteitsaanleg in bestaand ge
meentehuis geheel vernieuwen
(omdat er nieuwe lampen moe
ten worden opgehangen!), afbreken
van huidige toegang (omdat die
niet bij de tijd zou zijn) en het ge
heel opnieuw maken van een nieu
we toegang (upgraden noemen ze
dat!), binnenwanden slopen om er
nieuwe voor in de plaats te zetten,
opvoeren van de isolatiewaarde
(ambtenaren lijden kou!), het aan
kopen van verschillende woningen
voor een dependance, het negeren
van het bestaande bibliotheekge
bouw, wat eigendom is van de ge
meente en dus niet behoeft te wor
den aangekocht, opvoeren van eèn
zolderruimte met een geheel nieu
we kap, vervangen van vloerbedek
king en tegels om een eigentijds
beeld op te roepen, het verkeerd be
oordelen van de eerder aan de orde
geweest zijnde koop van pand Ds.
de Bresstraat, het uitgaan van een
voortdurende evoluerende organi
satie van ambtenaren, inventaris
kosten worden gemakshalve gelijk
gehouden met aanschaf bij nieuw
bouw, hoewel er nog veel bruikbare
inventaris dienst kan doen, enz.,
enz.
Als je als colleges een eerlijke af
weging wilt maken, moet je al deze
dingen die opgevoerd zijn, toetsen
of dat niet te hoog gegrepen is.
Daarbij moeten ook gemaakte kos
ten voor nieuwbouw vooral niet bij
de uitbreiding worden opgeteld,
maar bij de nieuwbouw! De aan
koop van woningen t.b.v. de uit
breiding moet niet prevaleren bo
ven de aanwezige mogelijkheid van
het gebouw van de bibliotheek.
Onterecht zijn al deze zaken niet
aan de burger voorgelegd en wor
den zij moe van het .gehannes' van
de colleges die suggereren dat de
burger het nu wel goedvindt!
De raad (SGP, CU, CDA, PvdA)
dient zich wel af te vragen: hebben
wij de burgers niet valselijk voor
gelicht?
Omdat goochelen met cijfers een
kunst is, hieronder een vergelijk
tussen scenario's 1 en 3
Nieuwbouw Uitbreiding
Toegekende grond nieuwbouw
gemeentehuis Tholen
(Wat de totale kosten van deze grond zijn
geweest wordt gemakshalve niet genoemd
en waar wordt dat op afgeschreven?)
Stichtingskosten nieuwbouw Tholen
Verbouw bestaande gemeentehuis
(met onnodige eisen, enz.)
Aanpassen bibliotheekgebouw
(vergaderen raad en fracties)
Aanleg infrastructuur
Tijdelijke huisvesting bij uitbreiding
(vlg.opgaaf gemeente-hoog)
Verhuiskosten naar nieuwbouw
- naar uitbreiding
Inventariskosten (voor nieuwbouw
goed/voor uitbreiding niet
Gemaakte kosten voorbereiding
nieuwbouw en rapporten
Eventuele opbrengst verkoop uitbr.deel
best.gemeentehuis.
Te ontvangen subsidies
(vlg. gemeente begr)
Onderhoudskosten oude gebouwen
(indien niet verkocht!)
Een andere beeld (dan wat is
voorgespiegeld totaal in
(P.M. wil zeggen dat dit nog wel op de aanschaf kan drukken en dus de
nieuwbouwprijs nog zal verhogen)
1.329.000,00
RM.
13.595.000,00
4.378.000,00
160.000,00
5.000.000,00
75.000,00
500.000,00
45.000,00
60.000,00
625.000,00
625.000,00
514.000,00
514.000,00
- 1.800.000,00
- 225.000,00
- 225.000,00
P.M.
14.243.000,00
10.927.000,00
Kapitaalslasten/ expl kosten hiervan
Overige kosten/onderhoud/ energie/
schoonhouden enz
Blijkbaar kan er met cijfers ge
goocheld worden, dat is geen pro
bleem. Wat wel een probleem is
dat bij de gedane becijferingen
door de gemeente geen overbodi
ge eisen naar voren zijn gebracht!
En dus wordt aan de burger een
totaal verkeerde voorlichting ge
geven.
Ieder die bovenstaand beeld voor
ogen krijgt, moet zich afvragen,
hebben wij eerlijk, rechtvaardig
en zonder ellebogen de burgers in
gelicht?
Dhr. Klippel betoogde met veel
1.068.225,00
526.991,00
819.525,00
404.299,00
elan dat hij voor de goedkoopste
oplossing zou kiezen, nou meneer
Klippel doe er uw voordeel mee
en houdt rekening met je kiezers
en belast ze niet zwaarder dan no
dig is!
En wat met het .afgedankte' ge
meentehuis? Wordt de exploitatie
opgeteld bij de nieuwbouw, of
zien we dat later wel, mogelijk
heeft u nog een andere suggestie
voordat u definitief beslist (wel
één die steekhoudt a.u.b.)?
C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk.
Terug van vakantie mijn leesach-
terstand in het streeknieuws weg
gewerkt. Met meer dan gewone
belangstelling nam ik kennis van
de - ter verantwoording aan de
burgers - gepubliceerde 'Resulta
ten vergelijkend onderzoek naar
nieuwbouw of verbouw en uitbrei
ding gemeentehuis'. Tot mijn niet
geringe verbazing moet ik consta
teren dat het overzicht van de 4
onderzochte varianten met bijbe
horende cijferopstellingen een to-
Investeringen
- stichtingskosten, incl. grond
- inventariskosten
- verhuiskosten
- tijdelijke huisvesting
- voorbereidingskosten plan Tholen
Totaal
Opbrengsten
- verkoop gemeentehuis St.-M'dijk
- subsidies
Opgebouwde reserves
Totaal
taal vertekend beeld laat zien. Al
vorens dit aan te tonen, stel ik
voorop, de varianten nr. 2 (nieuw
bouw zonder oud-archief) en nr. 4
(saneringsplan omgeving huidige
locatie) als niet-relevant buiten
beschouwing te laten.
Dan resteren twee mogelijkheden:
A. nieuwbouw te Tholen of B. ver
bouw/uitbreiding te Sint-Maartens
dijk, waarvan volgens het onder
zoeksrapport onderstaande kosten
plaatjes zijn op te stellen.
A. Tholen B. St.-Maartensdijk
'Netto' investeringen
Saldo
15.084.000,-
14.279.380,-
625.000,-
654.000,-
45.000,-
93.000,-(2x)
808.000,-
€514.000,-
15.754.000,-
16.348.380,-
1.800.000,-
225.000,-
225.000,-
3.800.000,-
3.800.000,-
5.825.000,-
4.025.000,-
15.754.000,-
16.348.380,-
-/- 5.825.000,-
-/- 4.025.000,-
9.929.000,-
12.323.300,-
Bij deze kostenplaatjes dienen
mijns inziens de volgende corrige
rende kanttekeningen te worden
geplaatst:
1. Voor een objectieve vergelijking
behoort tegenover de in variant-
St.-M'dijk opgenomen 808.000,-
euro wegens tijdelijke huisvesting,
ook variant-Tholen te worden be
last met een dergelijke post, aan
gezien gedurende de bouwtijd al
daar doorgaande huisvesting wordt
genoten in Sint-Maartensdijk.
2. Indien het plan Tholen komt te
vervallen, horen de 514.000,- euro
bedragende kosten ervan niet thuis
in het kostenpatroon van variant-
St.M'dijk, zodat deze post daaruit
moet worden weggenomen en el
ders te worden verantwoord.
3. In variant-Tholen is de op
1.800.000,- getaxeerde verkoop
som van het gemeentehuis Sint-
Maartensdijk als dekkingsmiddel
opgenomen. Nagelaten is deze va
riant te belasten met de op dat ob
ject af te schrijven kapitaalvernie
tiging, dus het bedrag aan
boekwaarde minus de verkoop
som.
Na de bij voormelde kanttekenin
gen aangegeven correcties biedt
variant-St.M'dijk de minst kostba
re voorziening.
Gezien de samenstelling van de
kostenplaatjes, zal het geen betoog
behoeven dat voor een reële verge
lijking te dezer zake niet kan wor
den uitgegaan van de zogenoemde
netto investeringen. Dat is ten on
rechte wél gebeurd in de voorlich
ting aan de burgers.
Rien Meerman, Sint-Maartensdijk.
Week chronisch zieken. Op 5 en 6
november wordt in het ROC te
Goes aandacht besteed aan de week
van de chronische zieken met als
thema: ruim baan voor Zeeuws ta
lent. Twee dagen lang laten met
mensen met een handicap of chroni
sche ziekte zien over welke kwali
teiten zij beschikken. Gedeputeerde
Van Heukelom opent het program
ma, commissaris Van Gelder ver
zorgt de sluiting.