Bereikbaar Agenda TOPMERK TAPIJT COUPONS DE BETERE STOFFEERDERS MAKEN HET! c"3 Het K\av*rblaó wenst u een ff» UW NIEUWSBLAD VAN HET EILAND THOLEN EN ST. PHILIPSLAND Attentie akkerbouwers/veehouders, Vooraankondiging —STIJL KLASSE Topmerken tapijt, gordijnen en vinyl met onvergelijkbare lage prijskaartjes!! Bonaparte pj§] www.tmcwoonwinkels.nl LUZERNETEELT Donderdag 5 augustus 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 Inzage in het medisch dossier Patiëntenrechten Gouden Klaver voor... Mr. Jan Delfgaauw "S m Obstakel van de maandde teletaxi VINYL MET HOUTSTRUCTUUR Actieprijs: Dl SCHITTERENDE H00GP00I Kijk in onze folder of kom naar onze winkel voor ALLE couponmaten en -kleuren. NU25% NU25% NU25% NU20%, korting korting korting korting OCEAN GORDIJNSTOF DESERT GORDIJNSTOF 3 EVENING BREEIE GORDIJNSTOF NU25% NU30% NU30% NU30% korting) korting| korting|| korting r WOONWINKELS BERGEN OP ZOOM, Van Konijnenburgweg Tel. (0164) 27 44 77 DE THOOLSE COURANT J.G.Timmerman Groenvoederdrogerij b.v (bijvoorbeeld) na vroege aardappelen kan ook voor u interessant zijn. Voor inzaai in 2004 zijn er TWEE mogelijkheden: 1e Vanaf 15 juli gezaaid in de zwarte braak, dan heeft u in 2005 een complete opbrengst van 3 sneden. 2e Er kan ook gezaaid worden tot 1 september, ook dan bent u verzekerd van een volledige opbrengst in 2005. Wilt u meer weten over bovengenoemde mogelijkheden, bel dan gerust met: M.J. Timmerman 06-53428880 H. Punt J. Brooshoofd 06-5383 0394 Gespecialiseerd straalbedrijf metaliseren en coaten Voor o.a.: profielen pleziervaartuigen landbouwwerktuigen staalconstructies aluminium metaliseren Advies en offertes vrijblijvend op aanvraag Klaverblad actueel L.. De heer K. en zijn zus wonen bij elkaar in de straat en hebben al jaren dezelfde huis arts. Het gaat al langer niet goed met de zus van de heer K:ze is voortdurend moe, valt kilo's af en ziet erg bleek. De heer K. maakt zich hierover ernstige zorgen. Zijn zus is al enige malen bij de huisarts geweest. Als de heer K. zijn zus vraagt hoe het met haar gaat krijgt hij een ontwijkend ant woord. De heer K. belt de huisarts en zegt dat hij inzage wil hebben in het medisch dossier van zijn zus. De huisarts vertelt hem echter dat hij geen recht heeft op inzage. De heer K. neemt contact op met het IKG. Hij vraagt zich af waarom hij geen inzage in het dossier krijgt. Het IKG geeft de heer K. uitleg over patiëntenrechten. K"3 c. Wie de spreekkamer van huisarts of spe cialist binnenstapt, zal zich niet direct realiseren dat het 'recht' dan ook mee naar binnen gaat. Toch is dat het geval, want het contact met de hulpverlener is in wettelijke zin een overeenkomst. In deze 'geneeskundige behandelingsovereen komst' zijn patiënt en hulpverlener de twee partijen die over en weer rechten en plich ten hebben. In dit artikel worden deze rechten en plichten beschreven. U kunt ook lezen op welke manier en bij wie de patiënt eventueel een klacht kwijt kan over bijvoorbeeld de huisarts, de medisch specialist, de fysiotherapeut of de tandarts. Het leidend rechtsbeginsel bij patiënten rechten is het zelfbeschikkingsrecht. Dit houdt in dat ieder mens vrij en autonoom is en zijn eigen leven kan bepalen binnen de grenzen die de wet stelt. De belangrijkste patiëntenrechten zijn afgeleid van dit beginsel: het recht op informatie, het toestemmingsvereiste, geheimhouding en het recht op inzage. De meeste en belangrijkste patiëntenrech ten zijn geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst, afgekort WGBO, die op I april 1995 inwer king is getreden. Informatie Het recht op informatie houdt in dat de hulpverlener u duidelijk, en desgevraagd schriftelijk, dient te informeren over onder andere: aard en doel van onderzoek en behandeling, alternatieve mogelijkheden en te verwachten gevolgen en risico's. Hij moet deze informatie op een voor u begrijpelijke manier geven. Toestemmingsvereiste Op basis van informatie die u heeft gekre gen van de hulpverlener kunt u beslissen of u toestemming wilt geven voor onderzoek of behandeling. Zonder uw toestemming mag een hulpverlener niet tot behandeling overgaan, tenzij er sprake is van een nood situatie. De behandelaar mag soms wel uit gaan van stilzwijgende toestemming. Vrije keuze Het is van groot belang dat u vertrouwen heeft in uw hulpverlener. U heeft daarom in principe het recht om uw eigen hulpverlener te kiezen. Dit houdt ook in dat u van behandelaar kunt veran deren. In de praktijk zijn er wel beperkin gen b.v. als er in een dorp slechts één huis arts is gevestigd. Geheimhoudingsplicht De hulpverlener is verplicht te zwijgen over alles wat u hem vertelt. De resultaten van onderzoeken en keuringen mag hij in principe alleen met uw toestemming aan derden meedelen. Privacy U heeft er recht op dat uw privacy zoveel mogelijk wordt gewaarborgd. Een hulpverlener mag niet meer gegevens vragen en schriftelijk vastleggen dan voor een goede diagnose en behandeling nood zakelijk is. Het recht op privacy houdt ook in dat zonder uw toestemming geen der den bij het onderzoek of de behandeling aanwezig mogen zijn. Inzage dossier De hulpverlener is verplicht een dossier van u als patiënt bij te houden. U heeft het recht om dit dossier in te zien en u kunt, Jan Delfgaauw is de tekstschrijver van een overzichtelijke brochure over patiëntenrech ten: "Patiëntenrechten". Het boekje is gemaakt in opdracht van de Regionale Patiënten Consumenten Platforms in Zuid-Holland. Dit boekje is behalve voor patiënten, ook van belang voor zorgverleners en mensen die willen gaan werken in de zorg. Het ISBN nummer is 90-807465-1-7. Ook de gids met tips voor consumenten in de gezondheidszorg:" Vragen, Klachten, Rechten" is een aanbeveling waard en te verkrijgen bij Het Klaverblad. Informatie over deze onderwerpen is ook te vinden op www.klaverbladzeeland.nl of www.klachtenopvangzorg.nl. Doe de test over patiënten wetgeving op www.zichtopzorg.nl/actueel: 'Test uw patiën tenrechten'. /—-Patiëntenrechten ./rfft fh'ffgüüun- j tegen een redelijke vergoeding, een kopie van uw dossier ontvangen. U kunt gegevens in uw dossier laten aan vullen. U kunt (delen van) uw dossier ook laten vernietigen, tenzij het bewaren ervan heel belangrijk is voor derden. Klachtrecht Wanneer u niet tevreden bent over de manier waarop u behandeld bent, heeft u verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen. Allereerst kunt u natuurlijk uw klacht bespreken met de betrokken hulpverlener. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing dan kunt u uw klacht indienen bij de klachtencommissie waar de hulpverlener bij is aangesloten of bij het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg Zeeland (IKG) van Het Klaverblad. Plichten patiënt De relatie tussen een patiënt en een hulp verlener is, juridisch gezien, gebaseerd op een overeenkomst. Als patiënt heeft u daarom, naast uw rechten, ook een aantal plichten. U geeft de hulpverlener duidelijke en volle dige informatie zodat hij een verantwoorde behandeling kan geven. U werkt zoveel mogelijk mee aan de behandeling door de adviezen en voorschriften op te volgen die de hulpverlener u geeft. En u zorgt ervoor, voor zover van toepas sing, dat de hulpverlener tijdig door u betaald wordt voor zijn verrichtingen. Het Klaverblad Postbus 2054 4460 MB Goes 0113-249 325 Op werkdagen van 09.00-17.00 uur algemeen@klaverbladzeeland.nl www.klaverbladzeeland.nl Redactie: Marleen Vermeer Informatie-en Klachtenbureau Gezondheidszorg Zeeland Telefonisch spreekuur op werkdagen van 09.30-12.00 u. 0113-249 490 lkg@klaverbladzeeland.nl WAO-Platform Zeeland Telefonisch spreekuur op werkdagen van 09.30-11.30 0113-249 315 wao-platform@klaverbladzeeland.nl ZSG adviesbureau Telefoon 0118-623 592 Fax. 0118-627 690 Herengracht 52,4331 PX Middelburg Bezoek op afspraak Cliënt Vertrouwens - Persoon Jeugdzorg Telefoon 06-55 80 08 88 cvp@klaverbladzeeland.nl Alle vestigingen hebben een invalidenparkeerplaats Drie voorlichtingsbijeenkomsten WAO: (her)keuringsprocedures, reintegratie en keuze- en beroepsmogelijkheden. 28 september,'s middags,Vlissingen 5 oktober,'s middags,Axel 11 oktober.'s middags, Kapelle (onder voorbehoud) Nader bericht volgt o.a. op www.klaverbladzeeland.nl Een blinde mevrouw belt de teletaxi bij een woonzorgcomplex in Zeeland. Zij bestelt een taxi voor 10.00 uur. Om 9.45 uur zit mevrouw te wachten op het bankje voor het woonzorgcomplex. Als er om 11.00 uur nog niemand geweest is gaat zij naar binnen en vraagt de telefoniste de teletaxi te bellen. Met de vraag: waar blijft mijn taxi? Na onderzoek blijkt dat de taxichauffeur 15 minuten heeft staan wachten en weer is doorgereden. Bij de centrale is men bekend met de handicap van mevrouw... Suggesties voor: 'Gouden Klaver' en 'Obstakel van de maand' kunt u melden bij de redaktie. "Patiëntenrechten, van Jan Delfgaauw" "Pech, taxi weg", foto Marcel de Ronde de flexibele en comfortabele houten vloer! Met fraai reliëf, in 5 kleuren, 400 cm breed in 16 kleuren, 400 cm breed Van 115,- voor: inclusief standaard leggen BONAPARTE GROVE BOUCLÉ PARAOE FRISE PARADE GROVE WOL 140 cm breed, in 12 kleuren 140 cm breed, in 5 kleuren 140 cm breed, in 5 kleuren Van 37,95 BONAPARTE PARADE BONAPARTE DEJA STRUCTUUR SHAGGY BOUCLÉ POOLTAPIJT BOUCLÉ PPmPBvraag om het hiervoor geschikte tapijt en onze aantrekkelijke all-in prijzen! BONAPARTE DEJA STRUCTUUR POOLTAPIJT BOUCLÉ inclusief standaard confectie tmc DAAR ONTDEK JE MEER -§*&- y, Wilt u op de hoogte blijven van wat er gebeurt in uw woon- en/of werkgebied, neem dan een abonnement op de Eendrachtbode, de Thoolse Courant. Dan krijgt u elke donderdag volop informatie over Tholen en St. Philipsland. per halfjaar incasso 15,50 per jaar incasso 28,50 postabonnement incasso 47,75 Neem nu een abonnement, dan krijgt u de Eendrachtbode EEN MAAND GRATIS. Zend deze bon in een open enveloppe naar: Eendrachtbode, Postbus 5, 4697 ZG St. Annaland. U kunt ook bellen: 0166-657007 b.g.g. 653474, fax 657008 Naam:. Adres: Postcode: Woonplaats: 06-20 60 6980 of naar kantoor: 0113-301651 (kantooruren) Nijverheidsweg 15, 4695 RC Sint-Maartensdijk Tel. 0166-6624 70 Fax 0166-664096 Naai- en lockmachines Breimachines Alle reparaties Wol breimachinegarens Borduurpakketten Inruil en financiering A.B.S. Naai- Breimachines Bedrijventerrein "Welgelegen" Ondernemersweg 19 4691 SL Tholen Tel.: 0166 - 60 70 85 Open: dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur k

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 15