Provincie Zeeland
Bediening bruggen
"Terug van weggeweest",
milieureeks nummer 27
Fietsers uit Stavenisse kunnen
6 september over nieuw fietspad
Oud tegelpad Sint-Maartensdijk wordt later verbreed
Delta InZicht
■Officiële Mededelingen
Donderdag 5 augustus 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 32/2004
Afdeling Communicatie,
Nieuwe Burg 42,
postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 14 00
infocentrum@zeeland.nl
De nieuwste uitgave in de milieureeks is een brochure over natuurbeleid in Zeeland
en ontwikkeling van natuurgebieden.
Provinciale Staten
Zeeuwse Milieuprijs
2003-2004
Diversen
Ontheffingen Flora- en
faunawet
Wanneer alles volgens
plan verloopt, kunnen bij
het begin van het nieuwe
schoolseizoen op maandag
6 september scholieren
vanuit Stavenisse gebruik
maken van het nieuwe
fietspad. In verband met de
bouwvakvakantie liggen
de werkzaamheden nu stil,
maar hat karwei is al een
flink eind gevorderd. Er
moeten nog een aantal dui
kers verlegd worden, maar
de nieuwe betonelementen
zijn pas na de vakantie be
schikbaar.
Abdij
Nieuws
In verband met de aanpassingen
in het openbaar vervoer is de
bedieningsregeling van de brug
gen over het Kanaal door Walche
ren aangepast. Met name de
Keersluisbrug in Vlissingen de
draaibrug in Souburg en de
Stationsbrug in Middelburg krij
gen te maken met andere blok-
tijden.
Tijdens de bloktijden is de brug
alleen beschikbaar voor wegver
keer, zodat een trein gehaald kan
worden, bussen kunnen passeren
en het spitsverkeer verwerkt kan
worden.
In Vlissingen wordt elk uur de
Keersluisbrug toegankelijk gehou
den voor het wegverkeer van .14
tot .22 en van .44 tot .52. Voor
de draaibrug in Souburg geldt dit
van 6.24 tot 6.29, van 6.45 tot
6.50 en van 7.24 tot 7.29 en
daarna elk uur van .49 tot .56 en
van .24 tot .30. Over de stations-
brug in Middelburg kan verkeer
passeren van 6.28 tot 6.37, van
6.49 tot 6.59, van 7.27 tot
7.35, van 7.53 tot 8.05 en van
8.05 tot 8.28 (met uitzondering
van de zomervakantie voor scho
len) en van 8.28 tot 8.36 uur.
Vervolgens elk uur van .53 tot
.05 en van .28 tot .36.
De Sloebrug in Vlissingen kent
geen bloktijden, maar de brug
wordt alleen geopend vooruitlo
pend of aansluitend op de ope-
ongeveer .22 uur.
De Schroebrug in Middelburg
kent maar één bloktijd van 7.51
tot 8.22 uur, eveneens met uit
zondering van de zomervakantie
periode voor scholen.
Op de Schroebrug en de stations-
brug gelden alleen voor de recre
atievaart bloktijden tijdens spits
uren in de ochtend, tussen de
middag en 's avonds.
De bedieningstijden voor de
scheepvaart zijn van maandag tot
en met zaterdag van 6.00 tot
22.00 uur. Op zondagen. Ie en
2e Kerstdag en Nieuwjaarsdag
van 10.00 tot 19.00 uur. In de
periode van 15 juni tot en met
15 september, 2e Paasdag, de
zondag na Hemelvaart en 2e
Pinksterdag van 9.00 tot 21.00
uur.
De recreatievaart kan om ca. .22
uur de Keersluisbrug passeren
als er aanbod is van vijf of meer
jachten, bij de Schroebrug is dat
om .56 uur het geval en de sta
tionsbrug opent voor de recre
atievaart vooruitlopend en aan
sluitend op de opening van de
Schroebrug.
Voor de beroepsvaart bestaat de
mogelijkheid om buiten deze tij
den per marifoon te vragen om
extra bediening van de bruggen.
Als hieraan medewerking wordt
verleend kan de recreatievaart
De provincie Zeeland heeft
samen met de provincies Noord-
Brabant en Zuid-Holland de inte
grale visie Deltawateren opge
steld. Met de nieuwsbrief Delta
inZicht wordt informatie gegeven
over de voortgang van het pro
ject.
In de negende nieuwsbrief een
interview met de heer Zandbrink
van het ministerie van Landbouw,
Natuur en Visserij over het nut
van het gezamenlijk zoeken naar
nieuwe slimme oplossingen. De
heer Adriaanse van Rijkswater
staat, directie Zeeland geeft een
toelichting op het "Leven met
water project Delta". De heer
Zonderland van de directie
Ruimte, Milieu en Water van de
provincie Zeeland doet verslag
van de ingebruikname van het
doorlaatmiddel in de Zandkreek-
dam en duurzame zoetwatervoor
ziening voor de landbouw in het
Deltagebied.
In de nieuwsbrief verder aandacht
voor lopende zaken, zoals over
de start van het Interregproject
COMCOAST dat, met financiële
steun van Europa, inspeelt op kli
matologische en maatschappelij
ke ontwikkelingen in de kustzone.
Het blad eindigt met een nieuws
flits, waar onder andere de aan
dacht wordt gevestigd op het
Deltaspel.
Via www.zeeland.nl/omgevings-
plan kan door middel van een
spel de Delta ingericht worden,
waarbij de consequenties van
keuzes zichtbaar worden ge
maakt.
De nieuwsbrief Delta InZicht, de
brochure "Terug van wegge
weest" en de brochure "Zeeuwse
Milieuprijs" kunnen aangevraagd
worden bij het informatiecentrum
van de provincie Zeeland, Nieuwe
Burg 42, Postbus 6001,
4330 LA Middelburg. Telefoon
0118-631400, e-mailadres
infocentrum@zeeland.nl.
Het Zeeuwse landschap is na de
Tweede Wereldoorlog ingrijpend
veranderd. Het afsluiten van zee
armen, de ontwikkeling van indus
triegebieden, ruilverkavelingen en
uitbreiding van dorpen en steden
zijn er mede oorzaak van dat een
groot deel van de oorspronkelijke
Zeeuwse natuurwaarden verloren
zijn gegaan.
Natuur was alleen nog te vinden
in natuurgebieden (duinen, bosge
bieden, graslanden) die ook nog
eens kampen met problemen als
verdroging, verzuring, vermes
ting, verontreiniging en versnippe
ring. Met de achteruitgang van
de natuur groeide ook het besef
dat de verworven welvaart een
keerzijde heeft en dat er ingegre
pen moest worden om te voorko
men dat er nog meer verloren
zou gaan.
Dit heeft geleid tot een ambitieus
natuurbeleid, zowel landelijk als
provinciaal. Aan de ene kant is
staande natuur te behouden, aan
de andere kant om nieuwe
natuurwaarden te ontwikkelen.
De brochure "Terug van wegge
weest" gaat over natuurontwikke
ling en bestaat uit twee delen.
Het eerste deel gaat over het
beleid, waar de natuurontwikke
ling plaatsvindt en wie erbij
betrokken zijn. Het tweede deel
behandelt voorbeelden uit de
praktijk: van natuurontwikkeling in
Schouwen-Duiveland tot de plan
nen in Zeeuwsch-Vlaanderen, van
brak kleimoeras, bloemrijke gras
landen tot hoger gelegen bosge
bieden.
Beleidskader
In Zeeland is het beleidskader
voor natuurontwikkeling vanaf
1990 vastgelegd in een aantal
beleidsstukken, met als laatste
het Natuurgebiedsplan Zeeland
van 2001.
Het landelijk natuurbeleid is vast-
van 1990. De kern wordt ge
vormd door de realisatie van de
Ecologische Hoofdstructuur
(EHS). Een groen/blauw netwerk
van natuurgebieden en verbin
dingszones van oost naar west
en van noord naar zuid, waardoor
de Nederlandse natuur versterkt
en versnippering tegengegaan
wordt. Hiervoor stelt het rijk tot
2018 zo'n vijf miljard Euro
beschikbaar. De aanleg van de
EHS houdt in dat er landelijk
150.000 hectare aan nieuwe
natuur bijkomt. De precieze invul
ling van het aantal hectares nieu
we natuur per provincie wordt
overgelaten aan de provinciale
overheden. Voor Zeeland komt
dit neer op 5500 hectare, waar
bij natuurcompensatie niet is
meegerekend.
Hoe de natuurontwikkeling, de
verwerving van gronden en de
inrichting en beheer van de ge
bieden gestalte krijgt is in de bro
chure te lezen, evenals de huidi
ge stand van zaken.
Natuurgebieden
In het tweede deel aandacht voor
gebieden waar natuurontwikkeling
heeft plaatsgevonden, plaatsvindt
of plaats gaat vinden, zoals de
zuidkust van Schouwen (Plan
Tureluur) en de Scherpenisse-
polder in Tholen. Op Walcheren
de Beekhoeksepolder, Oranje
bosch en de Zandvoortseweg. In
Zeeuwsch-Vlaanderen de Willem-
Leopold- en de Sophiapolder, de
inlaag Hoofdplaat en de Braak-
manpolder-Noord; evenals West-
dorpe-Noord, het Eiland van De
■■■■■■■■■Zeeland
Een maal per twee jaar wordt
door de provincie Zeeland de
Milieuprijs uitgereikt. Deze
Milieuprijs is in 1997 ingesteld op
initiatief van de statencommissie
Ecologie en Water (voorheen
Milieu).
Doel
Het doel is het stimuleren van:
- initiatieven en activiteiten met
als doel het milieubewustzijn te
vergroten of het maatschappe
lijk draagvlak voor de uitvoering
van het milieubeleid te verbre
den;
vernieuwende ontwikkelingen of
werkwijzen die bedoeld zijn om
de kwaliteit van het milieu duur
zaam te verbeteren;
- activiteiten op het gebied van
natuur- en milieu educatie;
- duurzame landbouw.
Criteria
De jury beoordeelt de inzendin
gen en baseert zich op vier crite
ria:
- het innovatieve karakter;
- de mate van milieubesparing;
- het uitstralingseffect; en
- de samenwerkingsvorm.
Daarnaast moet het project in
zijn geheel of grotendeels zijn af
gerond in de periode 2003/
2004.
Een andere voorwaarde is dat
deelnemers aan een project of
anderen die betrokken worden bij
een project zich bewust worden
van de gevolgen voor het milieu
van hun gedrag.
Om voor een prijs in aanmerking
te komen moet een project aan
meer dan één van de genoemde
criteria voldoen.
Prijs
De eerste prijs is een kunstwerk,
speciaal ontworpen door een
Zeeuws kunstenaar en een geld
bedrag van 4.000 euro.
De tweede prijs is een geld
bedrag van 2.500 euro en de
derde prijs van 1.000 euro.
Voordragen
van genomineerden
Voordrachten voor een project
dat voor de Zeeuwse Milieuprijs
2003-2004 in aanmerking komt,
kunnen vóór 15 november 2004
gericht worden aan:
Statengriffie
t.a.v. de voorzitter van de
commissie Ecologie en Water
Postbus 6001
4330 LA Middelburg
Het aanmeldingsformulier en
een brochure zijn aan te vragen
bij de commissiegriffier mevrouw
M. Trimpe,
tel. 0118-631437
of e-mail:
statencommissie@zeeland.nl.
Meer informatie over actuele zaken en bijeenkomsten van Provin
ciale Staten of statencommissies kunt u bekijken op de website:
www.zeeland.nl onder provinciale staten.
ning van de Keersluisbrug om
gelegd in het Natuurbeleidsplan
Meijer en de Dries Arendskreek.
statengriffie Balans Zb Postbus buui 4Sdü la Middelburg
Door Gedeputeerde Staten van
Zeeland zijn in het kader van arti
kel 68 van de Flora- en fauna
wet de volgende ontheffingen
verleend.
Ter voorkoming van belangrijke
schade aan gewassen, vee, bos
sen, bedrijfsmatige visserij en
wateren is ontheffing verleend
aan
1. J. Boudeling te Anna Jacoba-
polder voor het doden van
grauwe gans met gebruik van
het geweer van heden tot 15-
09-2004. De ontheffing heeft
betrekking op een drietal per
celen tarwe en gerst gelegen
aan de Rijksweg, Lageweg en
Noordweg te Anna Jacoba-
polder, gemeente Tholen,
zoals op de bij het besluit
behorende kaart aangegeven.
2. M.J. Kooijman te St. Annaland
voor het doden van grauwe
gans met gebruik van het
geweer van heden tot 15-09-
2004. De ontheffing heeft be
trekking op een tweetal per
celen graszaad gelegen in de
Joanna Mariapolder, gemeen
te Tholen, zoals op de bij het
besluit behorende kaart aan
gegeven.
3. L. Visser te Sint Philipsland
voor het doden van grauwe
gans met gebruik van het
geweer van heden t/m 15-08-
2004. De ontheffing heeft be
trekking op een perceel winter
tarwe gelegen aan de Lange
Kruisweg te Sint Philipsland,
gemeente Tholen, zoals op de
bij het besluit behorende kaart
aangegeven.
4. P.H.C.C.M. van den Eijnden te
Steenbergen voor het doden
van grauwe gans met gebruik
van het geweer van heden
t/m 15-08-2004. De onthef
fing heeft betrekking op een
perceel wintertarwe en gras
zaad gelegen aan de Hollaere-
weg te Oud-Vossemeer, ge
meente Tholen, zoals op de
bij het besluit behorende kaart
aangegeven.
Bezwaar
De ontheffingen liggen van 6 au
gustus 2004 tot en met 16 sep
tember 2004 ter inzage bij de
Directie ruimte, milieu en
water, Het Groene Woud 1,
Middelburg, werkdagen van 8-
17 uur en desgevraagd buiten
kantooruren. Voor het inzien
buiten kantooruren, mondelin
ge toelichting en kopieën van
ter inzage gelegde stukken kunt
u zich wenden tot mevrouw L.
Wijgman (tel. 0118-631984) of
de heer R. Steijn (tel. 0118-
631196).
Belanghebbenden kunnen tot en
met 16 september 2004 be
zwaar tegen de ontheffingen
indienen bij Gedeputeerde Staten
van Zeeland, Directie ruimte,
milieu en water, postbus 165,
4330 AD te Middelburg.
Tevens bestaat op grond van arti
kel 8.81, lid 1 van de Algemene
wet bestuursrecht de mogelijk
heid om, indien -gelet op de be
trokken belangen- onverwijlde
spoed dit vereist, gelijktijdig met
of na het indienen van een be
zwaar een voorlopige voorzie
ning te vragen bij de president
van de rechtbank te Middelburg,
Postbus 5015, 4330 KA Middel
burg.
Wie de werkzaamheden volgt, ziet
dat de aanleg van de ontbrekende
schakel tussen het fietspad van
Sint-Maartensdijk naar Stavenisse
nog een forse klus is. Niet voor
niets is het een investering van
1.536.000 euro, waarvan tot en met
vorig jaar 208.537 euro was be
steed. Dit jaar wordt het overgrote
deel van het krediet gebruikt.
Het al jaren bestaande tegelfietspad
vanaf Sint-Maartensdijk stopt op de
Provincialeweg ter hoogte van de
Weelweg. Dat wordt nu verlengd
tot aan de bebouwde komgrens van
Stavenisse langs de rest van de Pro
vincialeweg en de Stavenisseweg.
Aan de noordoostelijke kant van de
hoofdrijbaan is een royale strook
grond gekocht van verschillende ei
genaren. Met een breed fietspad en
een berm naar de rijbaan toe, krij-
gen de tweewielers een veilige rou
te, gescheiden van het autoverkeer.
De hoofdrijbaan is van een nieuwe
asfaltlaag voorzien, waarvoor er tij
delijke omrijroutes waren, maar dat
is inmiddels al weer verleden tijd.
De werkgroep aanleg fietspad Sta-
venisse-Sint-Maartensdijk reageert
verheugd dat de opening van het
fietspad nu heel dichtbij is. De bor
den waarmee de werkgroep aan
dacht vroeg voor de noodzaak van
Het fietspad langs de Provincialeweg (rechts met de auto's) hij de boerderij van D. Vermaas.
het fietspad, zijn inmiddels wegge
haald. ,,We zijn enorm blij dat nu
eindelijk het ontbrekende stuk gere
aliseerd wordt", zegt woordvoerder
L. den Braber van de werkgroep.
„De grondeigenaren die percelen
hebben moeten afstaan om dit alle
maal mogelijk te maken, willen we
daarvoor hartelijk bedanken. Ook
de bevolking van Stavenisse zijn
we dankbaar voor alle medewer
king aan onze werkgroep."
Nu het prachtige nieuwe fietspad
in beeld komt, steekt het oude,
smallere tegelfietspad schril af.
Daarom vindt de werkgroep het
jammer, dat het oude fietspad van
af Sint-Maartensdijk niet tegelijk
verbeterd is. „De asfaltmachines
waren nu toch aanwezig voor zo
wel verbetering van de hoofdrij
baan als het nieuwe fietspad, dan
had het tegelfietspad ook geasfal
teerd kunnen worden. We betreu
ren het, dat dit niet is gebeurd",
zegt Den Braber.
Bij de projectleider heeft hij daar
voor nog wel een warm pleidooi
gehouden, maar bij navraag bleek
dat dit weer een volledig nieuw
project wordt. De nieuwe regels
voor fietspaden worden hiervoor
gehanteerd en het fietspad moet
dan minimaal een aantal meters
Aan de Stavenisseweg wordt bij een watergang gewerkt aan een nieuwe duiker in verband met de
aanleg van het fietspad.
dus nog steeds vanuit Tholen voor
de provincie, maar vanaf 6 sep
tember wordt er een grote stap
voorwaarts gezet in de verkeers
veiligheid voor fietsers.
van de hoofdrijbaan komen te lig
gen. De huidige regels voor ver
keersveiligheid schrijven dat voor.
Dat betekent dat er dan weer
grondaankopen van diverse eige
naren langs de Provincialeweg in
Sint-Maartensdijk zullen moeten
plaatsvinden. „Daar wordt de ko
mende decennia aan gewerkt", al
dus Den Braber. Wensen blijven er
Een aantal scholieren fietsen richting Stavenisse nog ov'er de hoofdrijbaan ter hoogte van de afslag
naar de Jan Karelsweg. Op de voorgrond het fietspad in aanleg.