Het liefst kinderen leren lezen, en vertellen over Tachtigjarige Oorlog Merkelijke ruim-Actie Meester Maljaars uit Tholen gaat ringstekend in de vut Voor mode en wonen PLEUNE style Leerlingen Eben Haëzerschool schenken een fiets Vrijheid van meningsuiting! Eju rf* JÉ Pech onderweg Donderdag 29 juli 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Het is even zoeken naar een vrije ruimte in de De Ca sembrootschool in Sint-Annaland om de beide vertrek kende leerkrachten apart te kunnen spreken. De school barst bijna uit zijn voegen met bijna 280 leerlingen. Toen juffrouw Margöt van Diepeningen (60) en meester Ger ard van den Broek (62) in 1966 en 1968 op de school be gonnen waren er maar rond de negentig leerlingen. Ze nemen afscheid na een periode waarin het aantal leerlin gen verdrievoudigd is. Beide onderwijzers waren ver plicht om in het dorp te komen wonen. Dat hoeft nu niet meer, maar het zou wel beter zijn, vinden ze allebei. De lesmethodes veranderden, maar ook de kinderen. Mondiger Juf Van Diepeningen en meester Van den Broek stoppen op De Casembroot Ondankbaar Extra centje IN ZONNEMAIRE! 4-31 *wJB| nu:-30% Ets van de Wal Jufrouw Margót begon wat eerder dan Van den Broek. Ze solliciteerde in 1966, vlak voor de vakantie. „Er waren twee kandidaten. Een man en ik, als ongetrouwde vrouw. Laten we die maar nemen, zeiden ze, voor de eerste en tweede klas. Dat waren 39 kinderen. Met Willemsen en Boot werden we toen een driemans schooltje tussen de 80 en 90 kinde ren." Het jaar daarop kwam Cor de Vos de gelederen versterken. Toen kwam ook Gerard van den Broek in beeld. Hij werd gekozen uit 35 sol licitanten. Er was toen een over schot aan onderwijzers, vertelt hij. Dordtenaar Van den Broek kwam uit het leger. Na vier jaar in het Duitse Seedorf (als militair in kort verband). Hij bracht vrouw en twee kinderen mee naar het dorp. „Daar om werd ik ook aangenomen. Ik nam twee kinderen mee. Elk kind telt voor een school." Juf Margöt verruilde Middelburg voor Sint-Annaland. „Toen ik zei dat ik op Tholen ging werken, ke ken ze me daar maar vreemd aan. Tholen had een negatieve klank. Het was zo zwaar gereformeerd, zeiden ze. Daar heb ik me niks van aangetrokken." Het schooltje stond bij de kerk. Met schoolbanken waar de kinderen twee aan twee zaten en voorzien van twee inktpotten. En de bijna legend arische hoge zwarte oliekachel voor in de klas. Juf Margöt: „Voorin was het dan heel warm, achterin kon het koud zijn. Rien Kaashoek of zijn vader draaide 's ochtends de kachel aan. Ze maakten ook de lokalen schoon. Heel schoon." Toen was er ook ruimtegebrek. Van den Broek (die Willemsen opvolg de) ging lesgeven aan de combina tieklas 3 en 4 (nu groep 7 en 8) in het Groene Kruisgebouw. De tafels werden een blad met schragen. „Het was zeer amateuristisch. Als er een grappenmaker was die tegen zo'n schraag schopte, dan viel de hele ta fel uit elkaar. Er waren geen kastjes om spullen in op te bergen. De kin deren hielden alles in een plastic zakje op de tafel." Na twee jaar kon het nieuwe schoolgebouw worden betrokken aan de Schoolstraat. Gaan wonen in het dorp waar je on derwijzer werd, was verplicht. Maar de woonruimte was niet altijd voor handen. Zo woonde juffrouw Van Diepeningen een jaar lang in hotel Havenzicht van Iman Rijnberg. Tot dat ze in 1968 een ratiowoning van de gemeente kreeg toegewezen aan de Raiffeisenstraat. „Het was het eerste huis, lekker dicht bij school. Die krijg jij, zeiden ze bij de ge meente die toen nog de woningen toewees. Ik woon er nu al 37 jaar." Het heeft ook wel nadelen. Elke keer als het alarm afging, snelde ze naar het schoolgebouw. „Of als ie mand vergeten had het licht uit te doen. Of als kinderen hun huiswerk vergeten hadden of hun beugel op school hadden laten liggen. Ik ging altijd even mee. Het mooie is dat de overburen van de school altijd wachten tot ik weer naar buiten kwam als ik 's avonds het gebouw inliep." Ze ging er vaak heen. Een keer zelfs twee keer in één nacht toen het zuiden van Nederland werd opgeschrikt door een aardbeving. Nu is een leerkracht niet langer ver plicht om zelf in de gemeente te wo nen waar de school is gevestigd. Beide scheidende leerkrachten be treuren dat. Van den Broek: „Dat geeft toch een binding met het dorp. Nu kan iedereen buiten het eiland wonen. Dat klopt niet." Ook zijn collega is die mening toe gedaan. „Als er een feest is voor de kinderen, of er gebeurt iets in het dorp, dan moetje als leerkrachten je Meester Van den Broek en juffrouw Van Diepeningen nemen afscheid op de Casembrootschool in Sint-Annaland. gezicht laten zien. Uit liefde voor de kinderen." Van de lesmethodes waarmee ze op school aan hun loopbaan begonnen, is er niet één meer over. Na Hoge- veens leesmethode zijn er volgens Van den Broek al weer drie nieuwe geïntroduceerd. Van de rekenmetho de is sindsdien de vierde versie in gediend. „Maar nog steeds is 1 plus 1 twee," zegt Van den Broek. De juf: „Hoe je kinderen iets aanleert, blijft hetzelfde. Maar je moet ook een beetje met de tijd meegaan. Ik vond het toch wel leuk dat er elke keer iets nieuws bijkwam. De boe ken zijn leuker, met andere plaatjes. Maar al het oude was niet slecht." Ja, de kinderen zijn mondiger geworden. Juf Margöt: „Vroeger moesten de kinderen stil wezen en hoefden ze niets terug te zeggen. Als ze pas in de klas zitten, zijn ze nu nog vaak verlegen. Je moet er zo mee omgaan dat ze zich veilig voe len. Kinderen zijn ook gauw ge wend aan de school. En dan ont dooien ze wel. Ze komen nu snel met hun mening." Van den Broek: „Dat mag ook wel, als het maar op een fatsoenlijke ma nier gebeurt. Als je vroeger 1 keer waarschuwde dat het stil moest zijn, dan was het ook stil. Nu waarschuw je drie keer en dan is het nog niet stil." En die stilte had Van den Broek no dig om goed te kunnen lesgeven. Het kwam vroeger wel eens voor dat hij een kind een draai om de oren gaf. „Daar ben ik niet trots op, maar dat ligt in mijn aard. Als een jongen van 12 jaar een grote mond tegen je had, dan pikte je dat niet. Maar dan kregen ze thuis vaak ook nog een klap. Want als de meester dat had gedaan, dan zal dat wel niet voor niets zijn geweest, zo werd er geredeneerd. Maar dat gebeurt niet meer." Zijn lievelingsvak is geschiedenis. Hij herinnert zelf de meester uit zijn eigen lagere schooltijd die met ver ve verhalen kon vertellen. Dat doet hij ook: „De kinderen vragen er om. Uit de Tachtigjarige Oorlog tussen 1568 en 1648, zijn een massa verha len te vertellen. Het gaat er dan om ze een beetje smeuïg op te dienen." Naast geschiedenis, geeft hij ook graag les in rekenen en aardrijks kunde. Maar aan de zaakvakken heeft juf Margöt een broertje dood. Geschie denis vond ze op de lagere school al niet boeiend. „Kinderen leren lezen, dat is het leukste wat er is. Als de kinderen uit groep drie met sinter klaas zelf kunnen lezen, dan staan de ouders vaak met hun oren te klapperen. Je probeert de kinderen bij wie het niet zo g«ed lukt. zo goed mogelijk te helpen om ze het zelf te laten doen. Daar heb ik wel eens slapeloze nachten van. Dat blijft maar door je hoofd spoken. Dat ligt niet aan de methode die je gebruikt. Ieder kind is verschil lend." Van den Broek is tien jaar waarne- memd hoofd geweest. Toen Boot in 1975 vertrok zou hij die functie een jaar vervullen. Het werden er tien. „Samen met de inspectrice zijn we toen heel het land doorgekruisd om mensen de beoordelen. Als laatste kwamen we in Oud-Vossemeer te recht waar Bril voor de klas stond. Maar de inspectrice kon zich daar niet in vinden. Te weinig ervaring, vond ze. Van mij had hij toen wel mogen komen." De functie was niks voor mij. Elk jaar eind juni/begin juli zat ik tegen het overspannen zijn aan. Ik kan slecht delegeren. Wil dat alles tot in de puntjes ver loopt. En dan loopt het toch eens een keer fout." Bij de invoering van het basisonder wijs in 1985 kon hij óf kleuterleid ster Anna Soeters hoofd van de school worden, maar beiden wilden dat niet. „Toen kwam Bril weer in beeld. De inspectrice vond het toen wel goed. Ik ben toen naar groep vier en vijf gegaan (tweede en derde klas). De laatste jaren heb ik voor groep 6 en 7 gestaan." Hij heeft bij na alle groepen wel gehad, zelfs drie weken de allerkleinsten. Maar Van den Broek had liever de wat ho gere klassen. „Werken in groep acht is vaak ondankbaar. In februari we ten de kinderen wat ze na school gaan doen. Dan moet je extra din gen uit de kast halen om ze te moti veren." De eerste jaren stond juf Margöt voor klas 1 en 2. Ook had ze een tijd de tweede klas en de vierde in een lokaal. Groep drie (de vroegere eer ste klas) ligt haar het meest aan het hart. „Gelukkig kon ik na een tijdje weer naar groep drie. Dat is toch wel mijn klasje hoor." Dat de kinderen sinds de invoering van het basisonderwijs onder een dak zitten, ervaren beide leerkrach ten als een pluspunt. Van den Broek: „De kleuters spelen op het eigen schoolplein. Je hoort bij elkaar. Ze horen al dingen over de school. Ze kennen de leerkrachten. De over gang is beter." De school maakt een flinke groei door. Twee op de drie kinderen in het dorp. komt naar De Casembroot school, zegt Van den Broek. „Het. dorp is gegroeid. Er zijn nieuwe, wijken bijgebouwd. Er komen men sen van buiten Tholen wonen. We hebben ook kinderen uit Bosnië, Kosovo en China." De tijd dat de leerkrachten op huis bezoek gingen om leerlingen te werven, is nu ondenkbaar. Juf Mar göt: ,We kregen een lijst met namen van de gemeente van kinderen die zes jaar werden. Daar moesten we dan 's avonds op huisbezoek. Dat waren er wel dertig. Dan deden we er vier of vijf op een avond. Dat was gewoon ronselen. Verschrikkelijk." Door de strenge wet op de privacy, mag de gemeente de lijsten niet meer verstrekken. Van den Broek maakte vorig jaar in december zijn veertig dienstjaren bij de overheid vol en had de school al kunnen verlaten. „Maar dat vond ik niet netjes. Daarom heb ik dit schooljaar afgemaakt." De laatste jaren werkten ze beiden al minder. Geen vijf dagen, maar 2,5 dag. Ze hadden geen vaste groep meer maar vielen in voor de leerkrachten tij dens atv-dagen. Een goede regeling, zo stellen ze beiden. Nodig om te wennen aan het feit datje zelf je tijd moet zien in ie vullen. Van den. Broek zal de school nog wel blijven aandoen, want hij zamelt al 25 jaar lang oud papier in voor De Casem broot. „Dat levert toch een extra centje op voor de school. Ze kunnen bij hoge uitzondering ook nog een beroep op me doen als ze eens zon der leerkracht zitten, maar niet voor maanden aan een stuk." Vervelen zal hij zich niet. Van den Broek heeft veel hooby's Knutselen, bor duren, fietsen. Juf Van Diepeningen krijgt nu ook meer tijd om wat meer aan haar huis te doen en zich aan haar hobby handwerken te wijden. In september wordt op school af scheid genomen van de leerkrach ten. Heeft u dat nu ook altijd? Heb je toevallig een keertje haast, start je auto niet. Zoiets is natuurlijk altijd vervelend. Maar als je net als ik vaak op uur en tijd je afspraken na moet komen, dan is zo 'n technisch ongemak een re gelrechte ramp. Onlangs besloten mijn vrouw en ik dan ook ons tweede handsje in te ruilen voor een jonger, en volgens de verkoper superbetrouw baar, vervoermiddel. Het oog wilt tenslotte ook wat en als ondernemer moet je terdege rekening houden met bedrijfszekerheid en de representatie van je bedrijf. Stilstand is achteruitgang in de zakenwereld en dat geldt evenzo voor de auto waarin je je verplaatst. Wij gingen er dan ook van uit dat we een investering gedaan hadden die ons onderweg niet meer voor problemen zou plaatsen. Geen gestotter, gepiep, gekraak of gezwabber over de weg, maar zoevend rijplezier onder comfortabele omstandigheden. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Waar wij bij de aanschaf van onze nieuwe auto echter geen rekening mee hadden gehouden, was het feit dat luxe zeer snel went. Bij wie je ook in stapt, geen auto zit zo comfortabel en rijdt zo lekker als die van jezelf, al thans dat vinden wij. Een paar weken geleden werden we weer eens gesterkt in deze opvatting. Want omdat onze eigen auto tijdelijk in quarantaine moest voor een grote beurt en een kleine cosmetische behandeling - ja schatje, ik heb weer eens ergens tegenaan gezeten - kregen we zolang een auto van onze dealer in bruikleen. Op zich een prima service, maar ik schrok me rot toen ik in de 'ongeveerdestoel achter het stuur plofte. Het was net of ik me voor mijn eerste rijles gemeld had en ik stond in dubio of ik toch niet alsnog de benenwagen naar huis zou nemen. De zeepkist die mij door de receptionist van de garage was toevertrouwd, sloot absoluut niet aan bij hetgeen ik van een automobiel, geproduceerd aan het eind van de twintigste eeuw, verwacht. Het was dat ik zelf al een aantal afspraken had gemaakt, en wist dat mijn zoontje naar zijn wekelijkse zwemles gebracht moest worden, anders had ik de aftandse middenklasser zeker laten staan. Pruttelend, sputterend en met slippende koppeling verliet ik uiterst voor zichtig het parkeervak. En met een grote dosis concentratie probeerde ik heelhuids thuis te komen. Bij aankomst in de straat stond mijn vrouw al op de oprit te gebaren dat ik de vervaarlijk ronkende en stinkende bolide maar niet op onze sierbestrating moest parkeren. Bij nader inzien leek het me verstandiger om me gedurende de afwezigheid van onze eigen auto maar niet aan het bezoeken van klanten te wagen. Maar buiten die ingebouwde veiligheid wist ik dat er toch nog een hachelij ke rit naar het zwembad op het programma stond. Het zwembadbezoek was deze week niet aan mijn echtgenote besteed, begreep ik uit haar reactie, en dus ging ik maar met junior op stap. Eenmaal buiten het dorp en met de ra dio flink hard aan viel het eigenlijk best mee. Maar mijn zoontje dacht daar, aan zijn angstige gelaatsuitdrukking te zien, heel anders over. „Wat maakt die auto veel herrie hè pa?" Ik probeerde hem via een vette knipoog in de binnenspiegel gerust te stellen, maar in mijn hart was ik ook niet helemaal gerust op een goede afloop van onze missie. Het viel me bovendien op dat diverse tegenliggers mij via allerlei signaaltjes iets duidelijk probeerden te maken. Maar pas nadat me door een paniekerige medeweggebruiker de pas was afgesneden, werd me de ernst van de situatie duidelijk. „Ik zag zojuist dat uw achterband aan flarden sprong en dat geluid dat u en uw zoontje hoorden, komt van de velg die over het wegdek schaaft. Hopelijk heeft u een reserveband bij, want zó verder rijden is levensgevaarlijk." Nou, dat geluk had ik dan nog. En met een bandenwissel die in de formule 1 absoluut niet zou misstaan, wist ik mijn zoontje zelfs nog net op tijd bij het zwembad af te leveren ook. Nog hevig transpirerend en onder de zwarte ve gen van het sleutelwerk onderweg schoof ik bij terugkomst thuis aan voor het avondeten. „Ging het goed met zwemmen jongen?", luidde de eerste vraag van mijn vrouw terwijl ze onze kleine knul van zijn zwemtas verloste. „Ja joh, ik heb een sticker van de badmeester gekregen omdat ik zo goed mijn best deed. Maar het spannendste vond ik toch wel de autorit. De auto maakte erg veel lawaai en er kwam allemaal rook van het wiel. En alle an dere auto's deden toeteren en met hun lichten seinen naar papa en toen moest papa er een nieuw wiel aanmaken. En toen dat eindelijk gebeurd was, zag zijn gezicht vuurrood en hij heeft heel onderweg niets meer ge zegd." Auto 's, prachtig spul. Als ze je onderweg maar niet in de steek laten! DAMES- HEREN- EN KINDERMODE TEXTIEL- INTERIEURVERZORGING Voorstraat 5-7, 4697 EH St. Annaland, tel. 0166-657084 e-mail: pleune@sint-annaland.com www.sint-annaland.com/pleune.htm Advertentie I.M. Zuidweg 20A, Zonnemaire. Tel. 0111 -401318 meer aanbiedingen: www.interieur-paauwe.nl info@interieur-paauwe.nl t O Interstar Woonwand Speelse wand met verrassende elementen. Leolux Solymi Speelse fauteuil met subliem zitcomfort. subliem zitcomfort, J Bench Cubo New Classic zitcombinatie in stof/leder. 2,5 3-ZITSB ANK eerste hindernis wederom doel treffend, maar de ring bleef dit keer aan de haak van de stellage hangen. Aangezien het paard ongestoord zijn weg vervolgde brak de houten stok van de Thoolse 'ridder te paard' pardoes in twee stukken. De hilariteit onder de aanwezigen was groot na dit voorval. Hiermee zat het sportieve gedeelte van het af scheidsfeest er echter nog niet op voor de onderwijzer. Met alle kinde ren van de Eben-Haëzerschool werd het liedje De Zevensprong gezon gen en het echtpaar Maljaars werd nadrukkelijk in het bijbehorende dansje betrokken. Vervolgens ver toonde de schooljeugd een zelfge maakte computeranimatie waarin ze op creatieve wijze uiting gaven aan jaars. De collega's zongen hem ook toe en boden ter herinnering een map aan met een persoonlijk woord van alle personeelsleden van de Eben Haëzerschool. Het cadeau, een nieuwe uitvoering van de Bij bel, kon alleen symbolisch overhan digd worden omdat deze uitgave van de Gereformeerde Bijbel Stich ting pas in oktober uitkomt. De eigen kinderen van Maljaars en het kleinkind dat ook bij hem in de klas zat, haalden in dichtvorm per soonlijke herinneringen aan hun schooltijd bij hun vader of opa op. Tenslotte sprak de vertrekkende le raar een dankwoord. Tijdens de aan sluitende receptie drukte Maljaars zo'n 300 ouders, oud-leerlingen en andere belangstellenden de hand. De uit Walcheren afkomstige Simon Maljaars bleek een verwoed ringsteken De leerlingen van de Eben Haëzerschool in Tholen hebben vrijdag op feestelijke wijze meester S. Maljaars uitgezwaaid. Nadat het officiële afscheid op 14 juli al had plaatsgevonden, was het vrijdagochtend de beurt aan de kinderen. En het werd een afscheid in stijl. De heer Maljaars is afkomstig uit Aagtekerke (Walcheren) en in die contreien is het zogenoemde ringrij- den nog steeds erg populair. De col lega's van de 61-jarige onderwijzer vonden het daarom een goed idee om dit stukje folklore ook eens bij de Thoolse basisschool te introdu ceren. Op het schoolplein was een parcours uitgezet dat het echtpaar Maljaars, gezeten in een paarden- koets, moest afleggen. Beiden kre gen een houten speer aangereikt en onderweg moesten drie ringen wor den gestoken. Als een geroutineerde ringsteker, gezeten op de bok naast de koetsier, behaalde meester Mal jaars de eerste ronde een 100-pro- centscore. Misschien overmoedig geworden door dit succes en door de fanatieke aanmoedigingen van de schoolkinderen langs de kant, ging het echter de tweede omgang mis. De uithaal met de speer bleek bij de De houten speer van de Thoolse ridder te paard brak in twee stukken. Bij de tweede ronde bleef de ring aan de haak van de stellage hangen. Stemmen van lezers Met enige verbazing las ik in de EB van 22 juli de negatieve benadering van het begrip vrijheid van me ningsuiting. Ik ben het met Chr. Koopman eens dat de commentaren en uitspraken m.b.t. Dick Advocaat en minister Verdonk niet te kwalifi ceren zijn als bijsturende kritiek. Bedreiging of bejegening zoals daar is gebeurd, behoren ook voor mij niet tot de tolerantie. Om echter de kritiek op het ge meentebeleid hiermee te identifice ren, lijkt mij niet getuigen van een eerlijke inschatting. Hoeveel keren deden .schrijvers' en sprekers een poging om de colleges m.b.t. het ge plande beleid tot andere gedachten te brengen. Deze open- en eerlijke kritiek wordt gevat in woorden als: .bestoken van ons gemeentebe stuur', welke formulering geheel onterecht is. Ook de zin: ,Het ge meentebestuur staat open voor sug gesties en houdt elke week spreek uur', lijkt heel tolerant, maar het is langzamerhand bekend dat alle per soonlijke besprekingen van diverse critici (evenals van de eigen raadsle den) werden genegeerd. Liefst wer den reacties binnenskamers gehou den, hoewel burgers recht hebben op openbaarheid van bestuur. Ook werden via .inspreekavonden' diver se voorstellen aan de colleges ge daan, doch alles verdween in de bu reaula, zoniet in de prullenbak. Dan de zinsnede .Kennelijk vinden velen dat de vrijheid van menings uiting zover gaat dat we straffeloos de ander, die een fout heeft ge maakt, of met wie we het niet eens zijn, mogen uitschelden, kwetsen en alle kwaad toewensen', is een aan tijging die nergens op slaat. Voorzo ver mij bekend bleven reacties altijd beperkt tot verzoek om bijsturen van het beleid en het wijzen op on verantwoordelijke handelingen. Denk aan de ingediende petitie. Is alle open kritiek (geen bestoken en geen uitschelden, enz.) om de verantwoordelijken (dat zijn de bei de colleges) op hun te hoog gegre pen beleid dan niet toegestaan? Is dat te vergelijken met de uitlatingen aan bovengenoemde sportfiguur en minister? Moeten de burgers lijde lijk toezien dat hun bovenmatige belastingen worden opgelegd en aan prestigeprojecten zal worden be steed? Het ging er bij geen van de critici om - en dat waren er ca. 35 - om te schelden, te kwetsen en kwaad toe te wensen. (Trouwens hoe kan de schrijver deze termen voor zijn rekening nemen?). Even min is er door critici hard ge schreeuwd om tolerantie, hoewel bij het gemeentelijk beleid meer dan tolerantie werd gebezigd ten koste van de burgers. Een te hoog gegre pen beleid mag door de burgers ui teraard bekritiseerd worden, zij heb ben zelfs het recht van inspraak! (Wat door de colleges later werd omgebogen naar .bijpraat' avon den.). Echter is in alle kritiek geen verbaal- of fysiek geweld aan de or de geweest, zodat ook het heenwij- zen naar deze krantenberichten een farce is. Niemand van de ambtenaren of van de colleges heeft dat van de critici ondervonden. Het waren grote me ningsverschillen die een totaal an der beleid voorstonden! Dit kan niet worden gekwalificeerd als: be stoken, kwetsen en of kwaad toe wensen, maar begrip vragen voor de wensen en portemonnee van de kiezers! Mogelijk wijzigt dit de ne gatieve inhoud van vorige schrij- C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk. Hoogaars Tholen 47. De stichting Behoud Hoogaars te Vlissingen heeft van de provincie toestemming gekregen om de gereserveerde gel den voro de restauratie van de Tho len 47 te bestemmen voor de Yerse- ke 36. Zeldzame bijen. Voor het project 'Zeldzame bijen op het schor' van stichting Het Zeeuwse Landschap heeft de provincie 12.000 euro sub sidie verleend. hun sympathie voor de vertrekkende onderwijzer. De spelletjes en de di gitale terugblik op zijn 37-jarige loopbaan op de Thoolse basisschool waren voor Maljaars al een prachti ge verrassing, maar als klap op de vuurpijl hadden de kinderen ook nog een nieuwe fiets voor hem ge kocht. Zo werd het schooljaar op de Eben-Haaezerschool dit jaar wel heel feestelijk afgesloten. De officiële afscheidsbijeenkomst vond eerder plaats in de vereni gingszaal van de Rehobothkerk van de Gereformeerde Gemeente Tho len, waarbij voorzitter Th. Aarnoud- se 150 gasten kon begroeten. Hij verzorgde, na gebed en Schriftle zing, een meditatie. Het bestuur uit te zijn waardering voor de vertrek kende leraar met het aanbieden van een ets van Tholen met een karakte ristiek stadsgezicht op de Wal, ver vaardigd door een lid van de Kunst kring Tholen. Directeur A.J. Nederlof schetste de onderwijsloopbaan van Simon Mal- Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 3