Schipperspaar Goudriaan-de Vos blij met luxe Marina van 3250 ton Bouw tankstation Duine van start Vlado schilderwerken levert ambachtelijk schildervakwerk Doopplechtigheid in haven van Sint-Annaland Dekking leges wordt hoger Tholen in bedrijf Donderdag 3 juni 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Sojabonen Gekkenhuis Eerste in Roemenië Hoeken en gaten Tekort havens moet 50 mille minder worden Gemeente Tholen stopt met beurzen voor werving nieuwe bedrijven Busmariteam betaalt kade aan de gemeente In het voorjaar en gedurende de zomermaanden schake len veel mensen de schilder in om de buitenboel weer eens van een frisse verflaag te voorzien. De Oud-Vosse- meerse schilder Vladimir Kraljevic had dan ook eigen lijk geen beter moment uit kunnen kiezen om voor zich zelf te beginnen. Sinds begin april we'rkt hij samen met zijn medewerker Samir Numic onder de naam Vlado schilderwerken. Eerlijk advies 11 „Ik doop u Marina en wens u behouden vaart", klonk het op de zon overgoten Tweede Pinksterdag uit de monden van de zesjarige Julian en de vierjarige Leontien Goudriaan op het havenplateau in Sint-An- naland. Onder enorme belangstelling sloeg de fles met champagne met de hulp van vader Dirk-Jan Goudriaan tegen het splinternieuwe bin nenvaartschip stuk. „Dit is misschien wel een historisch moment omdat Sint-Annaland de handelshavenfunctie verliest, zodat dit dan het laat ste binnenschip is geweest dat hier is gedoopt", zegt havenmeester Kees Smits. Als het aan zijn naamgenoot Govert Smits ligt niet. De directeur van de scheepswerf uit Krimpen a/d Lek hoopt er nog vele te bouwen, ook voor de firma J. Goudriaan en zoon, die het vijfde nieuwe schip in gebruik nam, sinds het begin van het bedrijf in 1965. De Goudriaans houden re gelmatig van vernieuwing. Ze varen hun schip niet op, want dan krijg je er niet meer zoveel voor. En dat uit gangspunt van de inmiddels 67-jarige Jan Goudriaan heeft zoon Dirk-Jan (37) overgenomen. De doopplechtigheid werd bijge woond door heel veel familieleden van het eiland Tholen, want de 33-ja- rige schippersvrouw Marleen Goud- riaan-de Vos komt uit Poortvliet. En daar heeft het gezin de laatste 2,5 jaar ook gewoond. Onder de gasten wa ren ook twee juffen van de School met de Bijbel uit Poortvliet waar de kinderen inmiddels afscheid geno men hebben omdat ze nu naar het scheepsintemaat gaan. Ook Goudri aan senior heeft Thoolse banden, want zijn vrouw (Marina Lindhout) komt uit Sint-Maartensdijk. Het paar woont nu in Papendrecht, nadat het zeven jaar geleden aan de wal ging. Toen kwam Gerard Blaasse uit Mid delburg als matroos/stuurman aan boord en die is na een periode van af wezigheid nu weer temg op de nieu we Marina. Het vorige, in 1993 gebouwde schip, werd namelijk in mei 2001 onver wacht snel verkocht aan een Belgi sche schipper, die geen geduld had om op nieuwbouw te wachten en di rect wilde varen. Dirk-Jan Goudri aan, ging 2,5 jaar als zetschipper aan de slag. Hij vervoerde zand en grind van Oosterhout naar Bergen op Zoom, maar ondertussen werd aan de nieuwbouw gewerkt. De vorige was 110 meter lang, maar de mogelijk heid om naar 135 meter te gaan, werd weerstaan. „Het wordt almaar groter in onze branche, maar dan moet je ook meer personeel hebben. En je sluit met 135 meter ook een heleboel plaatsen uit waar je dan niet meer kunt komen. Met 110 meter is je be reikbaarheid beter", legt Goudriaan sr. uit. De Marina vervoert kolen, graan, ert sen, bouwstoffen en containers van uit de grote havens Rotterdam, Am sterdam of Antwerpen naar plaatsen in Duitsland aan de Rijn en de Moe zel. De eerste reis met het nieuwe schip is een lading sojabonen van Rotterdam naar Mannheim. Goudriaan vaart de laatste tien jaar voor de Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale te Rotterdam en is daarmee verzekerd van goed werk. „Er is nog steeds een goede boterham in de binnenvaart te verdienen, maar als je alle uren rekent, moet er wel een beetje hobby bij zitten", zegt Dirk-Jan Goudriaan. Hij en zijn vrouw hechten ook aan een stukje sociaal leven, zodat het niet alleen maar werken is wat de klok slaat. Ze profiteren met het nieuwe schip van de dicht slibbende wegen, waardoor het vervoer te water een plus heeft. De nieuwe Marina is breed inzetbaar, ook voor 208 kleine containers (4 breed, 4 hoog, 13 lengtes), waarvoor de stuurhut 8 meter naar boven kan. Het nieuwe schip meet bijna 3250 ton en dat is meer dan de vorige met 2700 ton. Hoewel de lengte met 110 m hetzelfde is gebleven, heeft deze Marina meer diepgang, een sterkere motor en een modernere inrichting, o.a. voor het laden en lossen. En de elektronica is zodanig uitgebreid dat Goudriaan sr. zich er niet meer aan waagt wanneer zijn zoon vakantie houdt. Het casco werd vorig jaar in Osvova in Roemenië gebouwd. Iets te lang, maar dat werd door Smits in Krim pen a/d Lek opgelost. Door de enor me drukte heeft de afbouw wat te lang geduurd, zo erkende directeur Govert Smits, maar woensdag 26 mei was het dan toch zover. De directeur van de scheepswerf bood als dank voor de opdracht een breedbeeld t.v. aan, want de oude had de overscha keling van boord- naar huisnet niet overleefd. De binnenvaart is zodanig aan het vernieuwen, dat het een gekkenhuis is, zegt Govert Smits. „Dit is mijn zesde doop dit jaar en in juni volgen er nog twee en in de loop van het jaar nog zeven. We hebben gewoon extra capaciteit op een andere werf moeten inschakelen om de opdrachten uit te kunnen voeren. Je blijft natuurlijk bij de tijd als je regelmatig vernieuwt. Goudriaan is één van die families met een historie op het gebied van nieuw bouw. Iedere generatie doet het één of meerdere keren. Dit maal met Dirk-Jan als de grote regelaar. Het moest een luxe binnenvaartschip worden. Niet zoals een jacht, dat zou wat overdreven zijn, want het blijft tenslotte een werkschip, maar afge zien van het helikopterdek en de bar begint het er langzamerhand op te lij ken", lachtte Smits. Hij vertelde dat hem ingefluisterd was dat Dirk-Jan Goudriaan een lasti ge knaap zou zijn, vooral als hij zijn zin niet krijgt. „Hij had het zelf ook nog bevestigd, maar ik heb er niets van gemerkt, we hebben prettig sa mengewerkt", aldus de werfdirec- teur. Dirk-Jan zei zeker tevreden te zijn over Smits. „Maar ik moet de reke ning nog krijgen", voegde hij er on der grote hilariteit aan toe. Tijdens de afbouw was Goudriaan sr. nadrukkelijk op de achtergrond aan wezig. „Elk stuk profiel dat in het schip werd gebracht, kreeg meteen een lik verf. De'vader legde de na druk op preventief onderhoud, waar de zoon meer naar uiterlijke schoon heid keek. Tijdens mijn wekelijkse rondje over de werf op vrijdag namen we de wereldpolitiek door, maar het hielp niet", aldus Smits. Frank Galle van Rensen en Galle Shipbuilding was er trots op aan het derde opeenvolgende schip in vijftien jaar voor de firma Goudriaan meege werkt te hebben. „Als de vijfde gene ratie ook blijft ondernemen in de bin nenvaart, worden wij misschien later nog gememoreerd met deze nieuwe Marina." Hij herinnerde aan het eerste schip dat zijn bedrijf voor Goudriaan mocht maken. De 85 meter lange Marina werd gebouwd in Harlingen. De volgende was het eerste casco dat de scheepsmakelaar in 1993 in het Roemeense Orsova liet maken. „Dirk-Jan was de eerste ondernemer in de binnenvaart die met ons mee ging en wij kwamen beiden prompt met buikloop terug. Het schip was toen geverfd in een vreemde groene kleur. Het verven zelf was'ook niet gebeurd volgens de standaard van de familie Goudriaan. De familie is niet van grote stappen en snel thuis. Eerst vet, dan de hoeken en de gaten en dan het aanzicht. Het was heel veel werk en de vreemde groene kleur was des tijds bij de proefvaart nog te zien. Toen dat schip een jaar of 5/6 oud was, kreeg ik een telefoontje om te komen praten over vernieuwing. De groene verf was niet meer te beken nen en in de zijde van de roef kon je je haar kammen." De eerste zorgen van Dirk-Jan en zijn vrouw gingen toen naar de kinderen uit, een nieuw schip moest nog maar even wachten. Probeer eerst maar eens een koper voor deze te vinden, zo kreeg Frank Galle te horen en de verkoop lukte in mei 2001, zodat toen een nieuw schip in beeld kwam. Dirk-Jan wilde een zelfde soort schip van 110 meter met luiken om een beetje familieleven te behouden. Wel met een nieuw concept en niet van die Roemeense verf van tien jaar ge leden. Pinksteren 2002 lag er een ont werp, maar Dirk-Jan vond het wel erg duur. „Het was ook erg luxe", vertelde Frank Galle. „En we werden het eens. De bouw van het casco werd gestart en pinksteren 2003 te kenden wij het contract. Toen in no vember 2003 het casco in Roemenië gereed was, gingen we beiden terug naar Orsova. Daar was een hoop ver anderd. Meer dan honderd casco's gebouwd, een nieuw hotel en betere verf. Na aankomst van het schip in Nederland begint Jan direct met het vetten en Dirk-Jan met de hoeken en gaten. Deze keer is er minder werk en door de vele casco's duurt de afbouw iets langer. Ze komen zelfs aan lak ken toe en bij de oplevering ziet het schip er al erg netjes uit. Bij de proef vaart kon ik niet aanwezig zijn we gens mijn verblijf in Orsova en ook van directeur Badoiu de felicitaties, maar evenals bij de vorige twee over drachten, kan ik jullie nu voor de der de Marina die jullie bij ons besteld hebben, in deze feestelijke ambiance de hand drukken. Van harte gefelici teerd.", zo besloot Frank Galle, die zich aanbevolen hield om in 2009 bouwtijd te reserveren voor het vol gende nieuwe schip. Alle vier firmanten (de echtparen Goudriaan sr. en jr.) alsmede Govert Smit en Frank Galle ondertekenden de papieren waarmee de officiële overdracht een feit was. De kinderen van de scheepsmakelaar boden de kinderen van Dirk-Jan cadeaus aan, waarna de schipper zelf een dank woord sprak. Rond de 41ste trouw dag van zijn ouders was de zesde Marina (de eerste was in 1963 over genomen, de vijf daarna werden nieuw gebouwd) nu in de Vaart. „Er is veel denkwerk aan voorafgegaan, maar George Rensen en Frank Galle zijn uiteindelijk overstag gegaan voor onze wens om een schip te krijgen dat beter zou laden en er ook nog be ter uitzag. Deze nieuwe Marina is volledig naar mijn zin", aldus de trot se schipper, die zijn ouders en schoonouders bedankte voor de steun tijdens de afgelopen periode. De firmanten ontvingen behalve van de familie ook van diverse collega's en oud-schippers felicitaties, alsmede van een afvaardiging van het Schutte- vaer-bestuur. De receptie was aan boord van de Frisia, de grote rond vaartboot uit de Sint-Annalandse ha ven die naast de Marina was komen liggen. En de zon scheen zo uitbun dig, dat velen buiten gingen zitten om na te praten onder het genot van een drankje, terwijl vele pleziervaartui gen passeerden op weg naar hun lig plaats in de uitgebreide jachthaven, die in juli door minister Veerman her opend wordt. Het exploitatietekort op de handels havens moet naar het inzicht van het gemeentebestuur dalen van 80.000 tot maximaal 30.000 euro. De schippers moeten dus 50.000 eu ro extra ophoesten of er moet, zoals in Sint-Annaland, een andere oplos sing gekozen worden door een gro ter deel van de haven voor recreatie te gaan gebruiken. De pleziervaart moet alle kosten zelf betalen. Er wordt gekozen voor een gefaseerde afbouw omdat de vijftig mille niet direct ergens te halen is. Het echtpaar Duine is blij dat er een begin is gemaakt met de bouw van hun tankstation. In september zal het nieuwe tank station van firma Duine in Scher- penisse gereed zijn, is de verwach ting. Donderdag gingen 27 heipalen de grond in aan de west kant van de Spuidam, tegenover het chinees restaurant. Een mijl paal voor de ondernemer, die zes jaar geleden de eerste gesprekken met de gemeente voerde. Over die gemeente is de ondernemer niet best te spreken. Doordat in de planologische procedure steeds zaken achterwege werden gelaten die vervolgens door de provincie tóch werden gevraagd, trad een behoorlijke vertraging op. En ei genlijk vindt Duine dat hij als on dernemer die investeert in de leef baarheid van een kleine kern, best een financiële tegemoetkoming van de gemeente had mogen krij gen. „Die hamert immers voort durend op de leefbaarheid." In plaats daarvan werd hij gecon fronteerd met een strenge controle op de aan- en afvoer van grond voor de bouwplaats, een archeolo gisch onderzoek voor eigen reke ning. En als klap op de vuurpijl zat er een ambtenaar op zijn knieën te zoeken naar waterspits muizen. „Drie dagen hebben er vangkooien gestaan. Als ze één zo'n beestje hadden gevangen, had de bouw niet door kunnen gaan. Want ze zijn beschermd", aldus mevrouw Duine. Maar nu is de bouw dan van start gegaan. Ze wordt gerealiseerd door bouwbedrijf Muller uit Sint- Maartensdijk. Bij het tankstation komen vier opstelplekken. En er wordt rekening mee gehouden, dat er in de toekomst een was- straat bijkomt. Duine gaat brand stof leveren van Q8, het merk dat hij al sinds februari verkoopt. Benzine, gasolie en diesel, waarbij de rode diesel voor landbouwvoer tuigen volgens de ondernemer een primeur is voor het eiland. Advertentie I.M. De gemeente Tholen gaat in het kader van de bezuinigingsoperatie stoppen met het meedoen aan be- drijvenbeurzen zoals in Goes en Roosendaal en de gezamenlijke bedrijfspromotie via de stichtiflg Sepaz. Aan de Sepaz wordt tot en met 2006 nog 35 eurocent per in woner betaald, maar vanaf 2007 wordt er 8500 euro per jaar be spaard. Het niet meer meedoen aan beur zen levert een besparing op van 4700 euro. Gelet op de huidige hoeveelheid uitgeefbare grond voor bedrijven en de ontwikkelin gen ten aanzien van Welgelegen II is promotie op dit moment vol gens het college ook wat minder actueel. B. en w. zeggen dat de bedrijfs promotie te allen tijde weer opge pakt kan worden. De aanleg van een kade met een pla teau en 40 tot 50 ligplaatsen in de jachthaven van Sint-Annaland kost de gemeente geen cent, zo blijkt uit de kadernota 2005. De kapitaallasten yan 93.188 euro per jaar worden be taald door Busmariteam, het water sportbedrijf dat onlangs twee nieuwe panden aan de Koelhuisweg heeft gebouwd. De kade zal worden ge bruikt voor de verhuur van grotere aluminium zeilboten. Daarnaast wordt een aantal ligplaatsen benut door watersportbedrijven zoals Bus mariteam e.a. De totale investering is 1,5 miljoen euro waarvan 29% of 435.000 euro via subsidies terug komt. Er resteert dan nog 1.065.000 euro, waarvan de kapitaallasten 93.188 euro bedragen. Hel gemeentebestuur streeft ernaar om de kostendekkendheid van een aantal leges te verhogen. Schepen be taalden maar 30% van de werkelijke kosten van de handelshavens en dat moet in 2006 verdubbeld zijn tot 60%. Overigens geldt dit niet voor de jachthavens, want de pleziervaart be taalt honderd procent van de kosten. De scheepvaartrechten voor de han delshavens gaan geleidelijk omhoog: dit jaar moet de kostendekkendheid 40% zijn, volgend jaar 50% en in 2006 moet de 60% bereikt zijn. Veer tig procent moet dan nog uit de ge meentekas komen, dus daar betalen alle inwoners aan mee. De leges van de lijkbezorgingsrechten zijn dit jaar al van 50 naar 60% van de kosten opgetrokken en volgend jaar moet dat 70% zijn, wat tevens het maximum is. Dat percentage geldt ook voor de leges van de burgerlijke stand, maar dat dekkingspercentage is nu al bereikt. Vorig jaar was dat nog 60%. Ook de secretarieleges stijgen tot 70% van de kosten, maar dat per centage wordt pas in 2005 bereikt. Dit jaar is het nog 60%. De leges voor bouwvergunningen is sinds vorig jaar al volledig kostendekkend. De 29-jarige Kraljevic zit sinds 1996 in het schildersvak en voor hij onlangs de overstap naar een eigen onderneming maakte, deed hij bij twee Thoolse schildersbedrijven de nodige praktijkervaring op. Hij krijgt als ondernemer alle steun van zijn partner Nadia Aarnoudse, die de administratieve taken op zich neemt. Het ambachtelijk vakwerk zoals dat hier in de omgeving - met veel monumentale panden, kerken en authentieke boerderijen - nog vaak gevraagd wordt, spreekt de jonge schilder aan. „Je moet iedere opdracht natuurlijk perfect uitvoe ren maar als vakman geeft het op knappen van een speciaal of erg oud gebouw je toch wel een extra kick. Een van de eerste klussen die ik als zelfstandig ondernemer aan nam, was het opschilderen van een monumentale woning in het cen trum van Tholen. Op een gegeven moment sprak een wildvreemde man, die vertelde dat hij 35 jaar lang als zelfstandig ondernemer in J0BAP0LDER /i- de schildersbranche gewerkt had, ons vol bewondering aan over het feit dat ons schilderwerk er zo prachtig strak uitzag. Uit zo'n com pliment blijkt maar weer dat echt vakwerk nog wel degelijk gewaar deerd wordt door de mensen en je merkt ook dat kwaliteit zichzelf verkoopt. Als je ziet dat er nu al di verse mensen via mond tot mond reclame bij mij terecht zijn geko men, dan ben ik er van overtuigd dat ik met het opzetten van mijn ei gen bedrijf de juiste weg ben inge slagen." Met al zijn ervaring en vakkennis weet Vladimir iedere schildersklus op professionele wijze te klaren. Of het nu om binnen- of buitenwerk, glaszetten of wandafwerking gaat, Vlado schilderwerken maakt er iets moois van. „De mensen krijgen van mij een eerlijk advies en ik maak vooraf duidelijke prijsafspraken met de klanten. Ze kunnen er op re kenen dat ik bij de voorbewerking en het afwerken alleen met de aller beste producten werk. Het eindre sultaat is tenslotte mijn visitekaart je en de mensen willen graag jarenlang plezier hebben van het schilderwerk. Om dat te kunnen ga randeren, moetje als vakman alleen werken met producten van topkwa liteit en je moetje er nooit toe laten verleiden om werk zomaar af te raffelen. Ik krijg bijvoorbeeld ook opdrachten van woningcorporaties en overheidsinstellingen waarbij het vaak om het opknappen van grote gebouwen of een hele serie woningen, tegen een vooraf over eengekomen prijs, gaat. Een op dracht, groot of klein; voor mij maakt het geen enkel verschil. Mensen die hun schilderwerk aan een professionele schilder uitbeste den, verwachten dat hun woning of bedrijfspand er na een opknapbeurt weer jaren tegen kan. Aan ons dus de taak om iedere keer weer te laten zien wat we kunnen. Toen ik nog in dienst van een baas werkte, was ik me daar al goed van bewust, maar nu ik voor mezelf sta, besef ik nog beter hoe belangrijk het is om iede re opdracht serieus aan te pakken." De jonge ondernemer uit Oud-Vos- semeer geeft toe dat hij een echte pietje precies is en dat blijkt ook wel uit de manier waarop hij en zijn werknemer Samir Numic zich pre senteren. Beide heren doen hun werk in schitterende nieuwe be drijfskleding en op of rond de plaats waar de twee aan het schilde ren zijn, slingert geen rommel rond. „Uitstraling, klantvriendelijk, effi ciënt en netjes werken", daar draait het volgens Vladimir allemaal om. „Wij besteden veel zorg en aan dacht aan iedere opdracht en de tamtam van onze tevreden klanten doet de rest. Ik heb over wAk op dit moment niet te klagen, maar als ambitieuze ondernemer wil ik na tuurlijk mijn vleugels uitslaan over heel de regio." Vlado schilderwerken is gevestigd aan de Pompoenwei 7 in Oud-Vos- semeer. Voor informatie of een offerte kunt u contact opnemen met Vladimir Kraljevic (tel. 0166- 677566 of 06-28126598) (Advertentie I.M.) I Na de doop van de Marina op het podium v.l.n.r. Govert Smits, George Rensen, Frank Galle, Marleen en Dirk-Jan Goudriaan met hun kinderen Julian en Leontien, Jan Goudriaan met kleinkind Quito en zijn mevrouw Goudriaan-Lindhout. Ambachtelijk vakwerk wordt nog wel degelijk gewaardeerd, weet schilder Vladimir Kraljevic (rechts) uit en'aring. Binnen zijn bedrijf Vlado schilderwerken werkt hij samen met Samir Numic iedere schildersklus tot in de puntjes uit.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 11