Schipperspaar Goudriaan-de Vos
blij met luxe Marina van 3250 ton
Bouw tankstation Duine van start
Vlado schilderwerken levert
ambachtelijk schildervakwerk
Doopplechtigheid in haven van Sint-Annaland
Dekking leges
wordt hoger
Tholen
in
bedrijf
Donderdag 3 juni 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Sojabonen
Gekkenhuis
Eerste in Roemenië
Hoeken en gaten
Tekort havens
moet 50 mille
minder worden
Gemeente Tholen
stopt met beurzen
voor werving
nieuwe bedrijven
Busmariteam
betaalt kade aan
de gemeente
In het voorjaar en gedurende de zomermaanden schake
len veel mensen de schilder in om de buitenboel weer
eens van een frisse verflaag te voorzien. De Oud-Vosse-
meerse schilder Vladimir Kraljevic had dan ook eigen
lijk geen beter moment uit kunnen kiezen om voor zich
zelf te beginnen. Sinds begin april we'rkt hij samen met
zijn medewerker Samir Numic onder de naam Vlado
schilderwerken.
Eerlijk advies
11
„Ik doop u Marina en wens u behouden vaart", klonk het op de zon
overgoten Tweede Pinksterdag uit de monden van de zesjarige Julian
en de vierjarige Leontien Goudriaan op het havenplateau in Sint-An-
naland. Onder enorme belangstelling sloeg de fles met champagne met
de hulp van vader Dirk-Jan Goudriaan tegen het splinternieuwe bin
nenvaartschip stuk. „Dit is misschien wel een historisch moment omdat
Sint-Annaland de handelshavenfunctie verliest, zodat dit dan het laat
ste binnenschip is geweest dat hier is gedoopt", zegt havenmeester Kees
Smits.
Als het aan zijn naamgenoot Govert
Smits ligt niet. De directeur van de
scheepswerf uit Krimpen a/d Lek
hoopt er nog vele te bouwen, ook
voor de firma J. Goudriaan en zoon,
die het vijfde nieuwe schip in gebruik
nam, sinds het begin van het bedrijf
in 1965. De Goudriaans houden re
gelmatig van vernieuwing. Ze varen
hun schip niet op, want dan krijg je er
niet meer zoveel voor. En dat uit
gangspunt van de inmiddels 67-jarige
Jan Goudriaan heeft zoon Dirk-Jan
(37) overgenomen.
De doopplechtigheid werd bijge
woond door heel veel familieleden
van het eiland Tholen, want de 33-ja-
rige schippersvrouw Marleen Goud-
riaan-de Vos komt uit Poortvliet. En
daar heeft het gezin de laatste 2,5 jaar
ook gewoond. Onder de gasten wa
ren ook twee juffen van de School
met de Bijbel uit Poortvliet waar de
kinderen inmiddels afscheid geno
men hebben omdat ze nu naar het
scheepsintemaat gaan. Ook Goudri
aan senior heeft Thoolse banden,
want zijn vrouw (Marina Lindhout)
komt uit Sint-Maartensdijk. Het paar
woont nu in Papendrecht, nadat het
zeven jaar geleden aan de wal ging.
Toen kwam Gerard Blaasse uit Mid
delburg als matroos/stuurman aan
boord en die is na een periode van af
wezigheid nu weer temg op de nieu
we Marina.
Het vorige, in 1993 gebouwde schip,
werd namelijk in mei 2001 onver
wacht snel verkocht aan een Belgi
sche schipper, die geen geduld had
om op nieuwbouw te wachten en di
rect wilde varen. Dirk-Jan Goudri
aan, ging 2,5 jaar als zetschipper aan
de slag. Hij vervoerde zand en grind
van Oosterhout naar Bergen op
Zoom, maar ondertussen werd aan de
nieuwbouw gewerkt. De vorige was
110 meter lang, maar de mogelijk
heid om naar 135 meter te gaan, werd
weerstaan. „Het wordt almaar groter
in onze branche, maar dan moet je
ook meer personeel hebben. En je
sluit met 135 meter ook een heleboel
plaatsen uit waar je dan niet meer
kunt komen. Met 110 meter is je be
reikbaarheid beter", legt Goudriaan
sr. uit.
De Marina vervoert kolen, graan, ert
sen, bouwstoffen en containers van
uit de grote havens Rotterdam, Am
sterdam of Antwerpen naar plaatsen
in Duitsland aan de Rijn en de Moe
zel. De eerste reis met het nieuwe
schip is een lading sojabonen van
Rotterdam naar Mannheim.
Goudriaan vaart de laatste tien jaar
voor de Nederlandse Particuliere
Rijnvaart Centrale te Rotterdam en is
daarmee verzekerd van goed werk.
„Er is nog steeds een goede boterham
in de binnenvaart te verdienen, maar
als je alle uren rekent, moet er wel
een beetje hobby bij zitten", zegt
Dirk-Jan Goudriaan. Hij en zijn
vrouw hechten ook aan een stukje
sociaal leven, zodat het niet alleen
maar werken is wat de klok slaat. Ze
profiteren met het nieuwe schip van
de dicht slibbende wegen, waardoor
het vervoer te water een plus heeft.
De nieuwe Marina is breed inzetbaar,
ook voor 208 kleine containers (4
breed, 4 hoog, 13 lengtes), waarvoor
de stuurhut 8 meter naar boven kan.
Het nieuwe schip meet bijna 3250
ton en dat is meer dan de vorige met
2700 ton. Hoewel de lengte met 110
m hetzelfde is gebleven, heeft deze
Marina meer diepgang, een sterkere
motor en een modernere inrichting,
o.a. voor het laden en lossen. En de
elektronica is zodanig uitgebreid dat
Goudriaan sr. zich er niet meer aan
waagt wanneer zijn zoon vakantie
houdt.
Het casco werd vorig jaar in Osvova
in Roemenië gebouwd. Iets te lang,
maar dat werd door Smits in Krim
pen a/d Lek opgelost. Door de enor
me drukte heeft de afbouw wat te
lang geduurd, zo erkende directeur
Govert Smits, maar woensdag 26 mei
was het dan toch zover. De directeur
van de scheepswerf bood als dank
voor de opdracht een breedbeeld t.v.
aan, want de oude had de overscha
keling van boord- naar huisnet niet
overleefd.
De binnenvaart is zodanig aan het
vernieuwen, dat het een gekkenhuis
is, zegt Govert Smits. „Dit is mijn
zesde doop dit jaar en in juni volgen
er nog twee en in de loop van het jaar
nog zeven. We hebben gewoon extra
capaciteit op een andere werf moeten
inschakelen om de opdrachten uit te
kunnen voeren. Je blijft natuurlijk bij
de tijd als je regelmatig vernieuwt.
Goudriaan is één van die families met
een historie op het gebied van nieuw
bouw. Iedere generatie doet het één
of meerdere keren. Dit maal met
Dirk-Jan als de grote regelaar. Het
moest een luxe binnenvaartschip
worden. Niet zoals een jacht, dat zou
wat overdreven zijn, want het blijft
tenslotte een werkschip, maar afge
zien van het helikopterdek en de bar
begint het er langzamerhand op te lij
ken", lachtte Smits.
Hij vertelde dat hem ingefluisterd
was dat Dirk-Jan Goudriaan een lasti
ge knaap zou zijn, vooral als hij zijn
zin niet krijgt. „Hij had het zelf ook
nog bevestigd, maar ik heb er niets
van gemerkt, we hebben prettig sa
mengewerkt", aldus de werfdirec-
teur.
Dirk-Jan zei zeker tevreden te zijn
over Smits. „Maar ik moet de reke
ning nog krijgen", voegde hij er on
der grote hilariteit aan toe.
Tijdens de afbouw was Goudriaan sr.
nadrukkelijk op de achtergrond aan
wezig. „Elk stuk profiel dat in het
schip werd gebracht, kreeg meteen
een lik verf. De'vader legde de na
druk op preventief onderhoud, waar
de zoon meer naar uiterlijke schoon
heid keek. Tijdens mijn wekelijkse
rondje over de werf op vrijdag namen
we de wereldpolitiek door, maar het
hielp niet", aldus Smits.
Frank Galle van Rensen en Galle
Shipbuilding was er trots op aan het
derde opeenvolgende schip in vijftien
jaar voor de firma Goudriaan meege
werkt te hebben. „Als de vijfde gene
ratie ook blijft ondernemen in de bin
nenvaart, worden wij misschien later
nog gememoreerd met deze nieuwe
Marina."
Hij herinnerde aan het eerste schip
dat zijn bedrijf voor Goudriaan
mocht maken. De 85 meter lange
Marina werd gebouwd in Harlingen.
De volgende was het eerste casco dat
de scheepsmakelaar in 1993 in het
Roemeense Orsova liet maken.
„Dirk-Jan was de eerste ondernemer
in de binnenvaart die met ons mee
ging en wij kwamen beiden prompt
met buikloop terug. Het schip was
toen geverfd in een vreemde groene
kleur. Het verven zelf was'ook niet
gebeurd volgens de standaard van de
familie Goudriaan. De familie is niet
van grote stappen en snel thuis. Eerst
vet, dan de hoeken en de gaten en dan
het aanzicht. Het was heel veel werk
en de vreemde groene kleur was des
tijds bij de proefvaart nog te zien.
Toen dat schip een jaar of 5/6 oud
was, kreeg ik een telefoontje om te
komen praten over vernieuwing. De
groene verf was niet meer te beken
nen en in de zijde van de roef kon je
je haar kammen."
De eerste zorgen van Dirk-Jan en zijn
vrouw gingen toen naar de kinderen
uit, een nieuw schip moest nog maar
even wachten. Probeer eerst maar
eens een koper voor deze te vinden,
zo kreeg Frank Galle te horen en de
verkoop lukte in mei 2001, zodat
toen een nieuw schip in beeld kwam.
Dirk-Jan wilde een zelfde soort schip
van 110 meter met luiken om een
beetje familieleven te behouden. Wel
met een nieuw concept en niet van
die Roemeense verf van tien jaar ge
leden. Pinksteren 2002 lag er een ont
werp, maar Dirk-Jan vond het wel
erg duur. „Het was ook erg luxe",
vertelde Frank Galle. „En we werden
het eens. De bouw van het casco
werd gestart en pinksteren 2003 te
kenden wij het contract. Toen in no
vember 2003 het casco in Roemenië
gereed was, gingen we beiden terug
naar Orsova. Daar was een hoop ver
anderd. Meer dan honderd casco's
gebouwd, een nieuw hotel en betere
verf. Na aankomst van het schip in
Nederland begint Jan direct met het
vetten en Dirk-Jan met de hoeken en
gaten. Deze keer is er minder werk en
door de vele casco's duurt de afbouw
iets langer. Ze komen zelfs aan lak
ken toe en bij de oplevering ziet het
schip er al erg netjes uit. Bij de proef
vaart kon ik niet aanwezig zijn we
gens mijn verblijf in Orsova en ook
van directeur Badoiu de felicitaties,
maar evenals bij de vorige twee over
drachten, kan ik jullie nu voor de der
de Marina die jullie bij ons besteld
hebben, in deze feestelijke ambiance
de hand drukken. Van harte gefelici
teerd.", zo besloot Frank Galle, die
zich aanbevolen hield om in 2009
bouwtijd te reserveren voor het vol
gende nieuwe schip.
Alle vier firmanten (de echtparen
Goudriaan sr. en jr.) alsmede Govert
Smit en Frank Galle ondertekenden
de papieren waarmee de officiële
overdracht een feit was. De kinderen
van de scheepsmakelaar boden de
kinderen van Dirk-Jan cadeaus aan,
waarna de schipper zelf een dank
woord sprak. Rond de 41ste trouw
dag van zijn ouders was de zesde
Marina (de eerste was in 1963 over
genomen, de vijf daarna werden
nieuw gebouwd) nu in de Vaart. „Er
is veel denkwerk aan voorafgegaan,
maar George Rensen en Frank Galle
zijn uiteindelijk overstag gegaan voor
onze wens om een schip te krijgen
dat beter zou laden en er ook nog be
ter uitzag. Deze nieuwe Marina is
volledig naar mijn zin", aldus de trot
se schipper, die zijn ouders en
schoonouders bedankte voor de steun
tijdens de afgelopen periode.
De firmanten ontvingen behalve van
de familie ook van diverse collega's
en oud-schippers felicitaties, alsmede
van een afvaardiging van het Schutte-
vaer-bestuur. De receptie was aan
boord van de Frisia, de grote rond
vaartboot uit de Sint-Annalandse ha
ven die naast de Marina was komen
liggen. En de zon scheen zo uitbun
dig, dat velen buiten gingen zitten om
na te praten onder het genot van een
drankje, terwijl vele pleziervaartui
gen passeerden op weg naar hun lig
plaats in de uitgebreide jachthaven,
die in juli door minister Veerman her
opend wordt.
Het exploitatietekort op de handels
havens moet naar het inzicht van
het gemeentebestuur dalen van
80.000 tot maximaal 30.000 euro.
De schippers moeten dus 50.000 eu
ro extra ophoesten of er moet, zoals
in Sint-Annaland, een andere oplos
sing gekozen worden door een gro
ter deel van de haven voor recreatie
te gaan gebruiken. De pleziervaart
moet alle kosten zelf betalen. Er
wordt gekozen voor een gefaseerde
afbouw omdat de vijftig mille niet
direct ergens te halen is.
Het echtpaar Duine is blij dat er een begin is gemaakt met de bouw van hun tankstation.
In september zal het nieuwe tank
station van firma Duine in Scher-
penisse gereed zijn, is de verwach
ting. Donderdag gingen 27
heipalen de grond in aan de west
kant van de Spuidam, tegenover
het chinees restaurant. Een mijl
paal voor de ondernemer, die zes
jaar geleden de eerste gesprekken
met de gemeente voerde. Over die
gemeente is de ondernemer niet
best te spreken. Doordat in de
planologische procedure steeds
zaken achterwege werden gelaten
die vervolgens door de provincie
tóch werden gevraagd, trad een
behoorlijke vertraging op. En ei
genlijk vindt Duine dat hij als on
dernemer die investeert in de leef
baarheid van een kleine kern, best
een financiële tegemoetkoming
van de gemeente had mogen krij
gen. „Die hamert immers voort
durend op de leefbaarheid." In
plaats daarvan werd hij gecon
fronteerd met een strenge controle
op de aan- en afvoer van grond
voor de bouwplaats, een archeolo
gisch onderzoek voor eigen reke
ning. En als klap op de vuurpijl
zat er een ambtenaar op zijn
knieën te zoeken naar waterspits
muizen. „Drie dagen hebben er
vangkooien gestaan. Als ze één
zo'n beestje hadden gevangen,
had de bouw niet door kunnen
gaan. Want ze zijn beschermd",
aldus mevrouw Duine.
Maar nu is de bouw dan van start
gegaan. Ze wordt gerealiseerd
door bouwbedrijf Muller uit Sint-
Maartensdijk. Bij het tankstation
komen vier opstelplekken. En er
wordt rekening mee gehouden,
dat er in de toekomst een was-
straat bijkomt. Duine gaat brand
stof leveren van Q8, het merk dat
hij al sinds februari verkoopt.
Benzine, gasolie en diesel, waarbij
de rode diesel voor landbouwvoer
tuigen volgens de ondernemer een
primeur is voor het eiland.
Advertentie I.M.
De gemeente Tholen gaat in het
kader van de bezuinigingsoperatie
stoppen met het meedoen aan be-
drijvenbeurzen zoals in Goes en
Roosendaal en de gezamenlijke
bedrijfspromotie via de stichtiflg
Sepaz. Aan de Sepaz wordt tot en
met 2006 nog 35 eurocent per in
woner betaald, maar vanaf 2007
wordt er 8500 euro per jaar be
spaard.
Het niet meer meedoen aan beur
zen levert een besparing op van
4700 euro. Gelet op de huidige
hoeveelheid uitgeefbare grond
voor bedrijven en de ontwikkelin
gen ten aanzien van Welgelegen II
is promotie op dit moment vol
gens het college ook wat minder
actueel.
B. en w. zeggen dat de bedrijfs
promotie te allen tijde weer opge
pakt kan worden.
De aanleg van een kade met een pla
teau en 40 tot 50 ligplaatsen in de
jachthaven van Sint-Annaland kost
de gemeente geen cent, zo blijkt uit
de kadernota 2005. De kapitaallasten
yan 93.188 euro per jaar worden be
taald door Busmariteam, het water
sportbedrijf dat onlangs twee nieuwe
panden aan de Koelhuisweg heeft
gebouwd. De kade zal worden ge
bruikt voor de verhuur van grotere
aluminium zeilboten. Daarnaast
wordt een aantal ligplaatsen benut
door watersportbedrijven zoals Bus
mariteam e.a. De totale investering is
1,5 miljoen euro waarvan 29% of
435.000 euro via subsidies terug
komt. Er resteert dan nog 1.065.000
euro, waarvan de kapitaallasten
93.188 euro bedragen.
Hel gemeentebestuur streeft ernaar
om de kostendekkendheid van een
aantal leges te verhogen. Schepen be
taalden maar 30% van de werkelijke
kosten van de handelshavens en dat
moet in 2006 verdubbeld zijn tot
60%. Overigens geldt dit niet voor de
jachthavens, want de pleziervaart be
taalt honderd procent van de kosten.
De scheepvaartrechten voor de han
delshavens gaan geleidelijk omhoog:
dit jaar moet de kostendekkendheid
40% zijn, volgend jaar 50% en in
2006 moet de 60% bereikt zijn. Veer
tig procent moet dan nog uit de ge
meentekas komen, dus daar betalen
alle inwoners aan mee.
De leges van de lijkbezorgingsrechten
zijn dit jaar al van 50 naar 60% van de
kosten opgetrokken en volgend jaar
moet dat 70% zijn, wat tevens het
maximum is. Dat percentage geldt
ook voor de leges van de burgerlijke
stand, maar dat dekkingspercentage is
nu al bereikt. Vorig jaar was dat nog
60%. Ook de secretarieleges stijgen
tot 70% van de kosten, maar dat per
centage wordt pas in 2005 bereikt. Dit
jaar is het nog 60%. De leges voor
bouwvergunningen is sinds vorig jaar
al volledig kostendekkend.
De 29-jarige Kraljevic zit sinds
1996 in het schildersvak en voor hij
onlangs de overstap naar een eigen
onderneming maakte, deed hij bij
twee Thoolse schildersbedrijven de
nodige praktijkervaring op. Hij
krijgt als ondernemer alle steun van
zijn partner Nadia Aarnoudse, die
de administratieve taken op zich
neemt. Het ambachtelijk vakwerk
zoals dat hier in de omgeving - met
veel monumentale panden, kerken
en authentieke boerderijen - nog
vaak gevraagd wordt, spreekt de
jonge schilder aan. „Je moet iedere
opdracht natuurlijk perfect uitvoe
ren maar als vakman geeft het op
knappen van een speciaal of erg
oud gebouw je toch wel een extra
kick. Een van de eerste klussen die
ik als zelfstandig ondernemer aan
nam, was het opschilderen van een
monumentale woning in het cen
trum van Tholen. Op een gegeven
moment sprak een wildvreemde
man, die vertelde dat hij 35 jaar
lang als zelfstandig ondernemer in
J0BAP0LDER /i-
de schildersbranche gewerkt had,
ons vol bewondering aan over het
feit dat ons schilderwerk er zo
prachtig strak uitzag. Uit zo'n com
pliment blijkt maar weer dat echt
vakwerk nog wel degelijk gewaar
deerd wordt door de mensen en je
merkt ook dat kwaliteit zichzelf
verkoopt. Als je ziet dat er nu al di
verse mensen via mond tot mond
reclame bij mij terecht zijn geko
men, dan ben ik er van overtuigd
dat ik met het opzetten van mijn ei
gen bedrijf de juiste weg ben inge
slagen."
Met al zijn ervaring en vakkennis
weet Vladimir iedere schildersklus
op professionele wijze te klaren. Of
het nu om binnen- of buitenwerk,
glaszetten of wandafwerking gaat,
Vlado schilderwerken maakt er iets
moois van. „De mensen krijgen van
mij een eerlijk advies en ik maak
vooraf duidelijke prijsafspraken
met de klanten. Ze kunnen er op re
kenen dat ik bij de voorbewerking
en het afwerken alleen met de aller
beste producten werk. Het eindre
sultaat is tenslotte mijn visitekaart
je en de mensen willen graag
jarenlang plezier hebben van het
schilderwerk. Om dat te kunnen ga
randeren, moetje als vakman alleen
werken met producten van topkwa
liteit en je moetje er nooit toe laten
verleiden om werk zomaar af te
raffelen. Ik krijg bijvoorbeeld ook
opdrachten van woningcorporaties
en overheidsinstellingen waarbij
het vaak om het opknappen van
grote gebouwen of een hele serie
woningen, tegen een vooraf over
eengekomen prijs, gaat. Een op
dracht, groot of klein; voor mij
maakt het geen enkel verschil.
Mensen die hun schilderwerk aan
een professionele schilder uitbeste
den, verwachten dat hun woning of
bedrijfspand er na een opknapbeurt
weer jaren tegen kan. Aan ons dus
de taak om iedere keer weer te laten
zien wat we kunnen. Toen ik nog in
dienst van een baas werkte, was ik
me daar al goed van bewust, maar
nu ik voor mezelf sta, besef ik nog
beter hoe belangrijk het is om iede
re opdracht serieus aan te pakken."
De jonge ondernemer uit Oud-Vos-
semeer geeft toe dat hij een echte
pietje precies is en dat blijkt ook
wel uit de manier waarop hij en zijn
werknemer Samir Numic zich pre
senteren. Beide heren doen hun
werk in schitterende nieuwe be
drijfskleding en op of rond de
plaats waar de twee aan het schilde
ren zijn, slingert geen rommel rond.
„Uitstraling, klantvriendelijk, effi
ciënt en netjes werken", daar draait
het volgens Vladimir allemaal om.
„Wij besteden veel zorg en aan
dacht aan iedere opdracht en de
tamtam van onze tevreden klanten
doet de rest. Ik heb over wAk op dit
moment niet te klagen, maar als
ambitieuze ondernemer wil ik na
tuurlijk mijn vleugels uitslaan over
heel de regio."
Vlado schilderwerken is gevestigd
aan de Pompoenwei 7 in Oud-Vos-
semeer. Voor informatie of een
offerte kunt u contact opnemen met
Vladimir Kraljevic (tel. 0166-
677566 of 06-28126598)
(Advertentie I.M.)
I
Na de doop van de Marina op het podium v.l.n.r. Govert Smits, George Rensen, Frank Galle, Marleen en Dirk-Jan Goudriaan met hun
kinderen Julian en Leontien, Jan Goudriaan met kleinkind Quito en zijn mevrouw Goudriaan-Lindhout.
Ambachtelijk vakwerk wordt nog wel degelijk gewaardeerd, weet schilder Vladimir Kraljevic (rechts) uit en'aring. Binnen zijn bedrijf
Vlado schilderwerken werkt hij samen met Samir Numic iedere schildersklus tot in de puntjes uit.