Raad wil burger in én klankbord voor welstandscommissie gemeente Meer vrijheid voor gemeenten bij planning van woningbouw Onderzoek woonhuis voor familie Bogert Opvullen kruipruimten Graefnisse ongeoorloofd Woonvisie: provincie wil bouwtempo opvoeren Tholen groeit met 75 inwoners WONEN IN THOLEN 793 mensen zoeken huis Donderdag 6 mei 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Gedeputeerde Kramer Zwak argument Gemeente verkoopt snippers met groen Volgens WD speelt persoonlijke voorkeur architect aanvrager parten nrwwM Privébelangen Vakbekwaam PvdA en CDA willen alle kosten verhalen Precedent Verkeerssluis Eendrachtsweg/ Waterfront roept bezwaren op Hogere grenswaarde 3 huizen de Vijfhoek CU wil strengere criteria voor toewijzing huizen Stemmen van lezers 'In Graefnisse is niets aan de hand', zo laat wethouder F.J. Goossen in de Eendrachtbode van donderdag 29 april weten. Uiteraard kan ik begrij pen dat hij zich naar de bouwers in dit plan voorzichtig uitdrukt. Maar in te genstelling tot de wethouder zeg ik, dat er ontzettend veel aan de hand is in Graefnisse. Het ergste is dat het niet meer opgelost kan worden en niet meer terug te draaien is. De straten van Graefnisse liggen 20 centimeter te laag en de kruipruimten van de meeste koopwoningen liggen nu al vol met klei. Na het vullen van de eer ste acht ruimten heb ik gewaar schuwd daarmee niet verder te gaan, maar de volgende dag stond de kraan weer te draaien. In het aftreksel van deze klei kan geen stekelbaarsje of kikker in leven blijven. Dat verraadt de natuur! Deze klei is vervuild met fosfaten, stikstof, ammoniak en gifti ge sproeimiddelen die nog niet afge broken zijn. Ik acht het niet uitgeslo ten dat de eigenaars de muffe lucht van deze klei lange tijd zullen ruiken en misschien wel proeven. Ter gerust stelling, de mens is sterker dan eerder genoemde levende wezens en zal hier waarschijnlijk, let wel waarschijnlijk, niets van overkomen. Zou dat wel zo zijn dan is de projectontwikkelaar, de aannemer, maar ook de gemeente, die nu al zijn fiat geeft aan deze onverant woorde praktijken, verantwoordelijk voor de gevolgen die hieruit kunnen voortvloeien. De gemeente draagt op langere termijn de verantwoording als projectontwikkelaar Stienstra met zijn miljoenenwinst aan dit project is ver dwenen. Zij neemt na de oplevering de verantwoording definitief op zich, ook van de klei die in de kruipruim tes is gedeponeerd. De gemeente neemt dan een kat in de zak over. Raadsleden: let in dit geval zeker op uw zaak! De politiek onderneemt op mijn verzoek actie. Ik heb daarin het volste vertrouwen, maar omdat amb telijke molens uiterst langzaam ma len, ga ik de bewoners en toekomstige bewoners van Graefnisse bijeen roe pen om, al dan niet met de politieke partijen, in samenspraak te gaan. Wat we dan gaan doen? Allereerst een deskundige in de arm nemen. In het gunstigste geval daarna een gesprek voeren met de gemeente Tholen. Le vert dat niets op, dan rest ons niets an ders dan de rechtbank uitspraak te la ten doen over deze zeer onzorgvuldige en onverantwoorde handelingen van projectontwikkelaar Stienstra, de aannemer en de ge meente. De laatste gaat met het dum pen van de zware klei onder de vloe ren akkoord! Sint-Philipsland heeft genoeg geleerd van de fiasco's die na 1969 in de wij ken Noord en De Luijster I, II en III zijn ontstaan en waar nu de gemeente - lees de burgers - en de provincie voor moeten opdraaien, (kosten circa 1,5 miljoen euro). Ik acht het, gezien de treurige financiële toestand van de gemeente Tholen, onverantwoord om op deze manier door te gaan. Let wel, om te voorkomen dat men op de hui dige manier blijft doormodderen wil ik de gemeente enkele miljoenen eu ro's besparen. De zaak waar het om gaat is zo ernstig, dat ik me verplicht voel om dit schrijven aangetekend toe te zenden aan gedeputeerde staten van Zeeland, t.a.v. gedeputeerde Kramer. Tevens vraag ik met hem nog deze week een persoonlijk gesprek te kun nen voeren over deze onverantwoor de handelingen in Graefnisse te Sint- Philipsland. De burger dient gehoorzaam te zijn tegenover zijn gemeente. Een ambte naar dient de burgers van zijn ge meente eerlijk te behandelen en mag deze zeker niet met een smoesje af schepen en medeschuldig zijn om- kruipruimten met klei vol te gooien. Dat wordt gedaan! Ik heb wat Graef nisse betreft maar één bedoeling en dat is opkomen voor de huidige en toekomstige Fluplanders die daar een huis bouwen. Tevens wil ik de ge meente onnodige uitgaven besparen door foute beslissingen van een amb tenaar of ambtenaren richting project ontwikkelaar, die met miljoenen eu ro's de lachende derde is. Het lokali seren van deze fouten is een taak van het gemeentebestuur. Ik ben graag bereid, in nader overleg, de fouten die zijn gemaakt toe te lich ten. De gemeente spreekt in brieven aan mij over een hoogteligging van de straten van 50 cm NAP. Wat dat be treft heb ik voldoende duidelijk ge maakt dat dat ten opzichte van het bouwland van A.M.C. van Dijke 20 cm te laag is. Dat komt ook overeen met de hoeveelheid af te voeren grond. De twee ambtenaren die ik in het gemeentehuis sprak, vonden dat hoog genoeg. Dit omdat ze dan met het straatpeil (50 cm NAP) in Graefnisse boven het bereikte water peil van september 1998 zaten. Dat is volgens mij een zeer zwak argument. Om de straathoogte voor het plan Graefnisse vast te stellen, had de hoogtetekening van de Oudepolder van Sint-Philipslafid en tevens van het dorp Sint-Philipsland op het bu reau moeten liggen. Daar moet van uitgegaan worden. Landbouwer A.M.C. van Dijke heeft al in een heel vroeg stadium aan de projectontwik kelaar te kennen gegeven dat hij abso luut geen sloot meer tussen zijn bouwland en het nieuwe uitbreidings plan zou tolereren. Hij eiste wel eert hekwerk. Toen had er zeker bij de projectontwikkelaar, al dan niet sa men met de gemeente, een licht moe ten gaan branden hoe hoog de straten- en in samenhang daarmee de vloeren in het nieuwe plan Graefnisse moes ten worden aangelegd. Het is mij beslist niet te doen om met de vinger naar een ambtenaar van de gemeente te wijzen of deze zwart af te schilderen. Verre van dat. Ik heb sinds Sint-Philipsland bij de nieuwe ge meente Tholen behoort (sinds 1 janu ari 1995) op een prettige manier sa mengewerkt met vele ambtenaren. Denk slechts aan de opheffing van de wateroverlast in de wijken Noord en De Luijster I, II en III waarvoor begin 2005 de eerste spa in de grond kan. Een zeer grote investering met subsi die van de provincie Zeeland, die waarschijnlijk nog zal worden ver ruimd, zo werd mij vorige week door een woordvoerder van gedeputeerde Kramer telefonisch medegedeeld. Het is mij ook niet te doen om kritiek te spuien richting gemeente. Wel wil ik graag constmctief mee denken om problemen die we in genoemde wij ken nu al vanaf 1969 te Sint-Philips land hebben - en die nu zullen worden opgelost - in de toekomst te voorko men. Ook mee helpen denken opdat de gemeente Tholen door fouten van projectontwikkelaar Stienstra, al dan niet ontstaan in samenwerking met de gemeente, in de toekomst niet voor grote problemen en misschien ook uitgaven komt te staan. Omdat de straten in Graefnisse te laag liggen, worden nu reeds overtredin gen met hoogteligging van vloeren geconstateerd bij de particuliere bou wers, wat mij hevig deed schrikken: De gemeente kijkt toe als een project ontwikkelaar, al dan niet in samen werking met de aannemer, de kruip ruimtes van alle geschakelde woningen opvult met zware klei grond. Ze doen dat in woningen die met een kruipruimte worden ge bouwd. Een gerenommeerd aanne mer die te Sint-Philipsland werkt, heeft mij het volgende gezegd: 'Als één van de aanstaande bewoners daarmee naar de rechter stapt, dan wint hij het.' Ik huiver daarvan. Bij een hevige onweersbui of veel regen in korte tijd, zijn de opgevulde kruip ruimten modderpartijen die niet meer voldoende drogen. Gemeenteraad: er moet een oplossing mogelijk zijn om nu al in te grijpen in die opvulpraktij- ken. Ze gaan er gewoon mee door en ik ben er van overtuigd dat het onge oorloofd is. Zoek naar een oplossing om in het tweede deel van Graefnisse (fase 1) waar nu mee wordt geadver teerd, de woningen hoger te bouwen. Ik zou bijna willen zeggen: De wo ningen moeten hoger komen, anders komt de gemeente voor grote proble men te staan. De ambtenaren geloof den mij niet, maar de straathoogte bij de waterpartijen ligt 15 cm onder het bouwland van Van Dijke. J. Kempeneers, Mosselkreekstraat 12,4675 BP Sint-Philipsland. De SGP was bang dat sommige dor pen er bekaaid zullen afkomen met bomen, struiken en bloemen. Daar om diende J.M. Aarnoudse een amendement in op de Groenvisie, zodat de raad ingelicht wordt over de kostenverdeling per woonkern en per inwoner. De andere fracties vonden dat echter helemaal niet no dig. „Verschuiven van geld van de ene naar de andere woonkern komt wel meer voor", zei J. Oudesluijs, die alle vertrouwen in het college had voor een evenwichtige sprei ding van het groen over de gemeen te. De PvdA was heel content met de Groenvisie. De CU pleitte ervoor om bedrijfsterreinen meer in het groen te zetten. Daarmee was wet houder F.J. Goossen het eens. „Een goede afscherming van bedrijven terreinen is van belang." Hij liet de SGP weten, dat b. en w. inzicht kun nen verstrekken hoe de verdeling van het groen per woonkern is. De wethouder zei op vragen over on rendabele hoeken met snippers groen, dat die beter verkocht kun nen worden. „Voor het onderhoud zijn ze niet doelmatig en de vraag van inwoners om stukjes aangren zende tuingrond te kunnen bijko pen, is voor ons leidend. Het econo misch principe telt, dus wat de gemeente betreft, kunnen die snip pers weg", zei wethouder Goossen. Het inwonertal van Tholen is in het eerste kwartaal van dit jaar met 75 gegroeid. De aanwas is evenwichtig gespreid over de natuurlijke groei (+38) en de migratie (+37). Over de periode januari tot en met maart zijn in de gemeente Tholen 88 kinderen geboren (37 jongens en 51 meisjes) en 50 inwoners overleden (26 mannen en 24 vrouwen). Er kwamen al 214 nieuwe inwoners van elders bij (105 mannen en 109 vrouwen). En er vertrokken 177 Tholenaren naar elders (85 mannen en 92 vrouwen). Het aantal Thoolse mannen steeg in het eerste kwartaal met 31, vrouwen kwamen er 44 bij. De groei is als volgt over de maanden verdeeld: januari +22, februari +23 en maart +30. Op 31 maart woonden er in de gemeente Tholen 12.225 mannen en 12.222 vrouwen, totaal 24.447 mensen. In de nieuwbouwwijk Stadszicht in Tholen zijn dakkapellen al opgenomen in de daken, vaak moet er voor bestaande woningen een bouwaanvraag voor worden ingediend. De raad wil meer invloed van burgers in de welstandscommissie. Het college stelt voor om een klankbordgroep in het leven te roepen. Maar de commissie gemeentelijke ontwikkeling pleitte onlangs opnieuw voor het opnemen van een burgerlid in de commissie die in opdracht van de gemeente bouwaanvragen toetst aan redelijke eisen van welstand. SGP en D66 waren het niet eens met het voorstel van b. en w. creëerd moet worden via een bur gerlid in de uitgebreide commissie. Dat dit niet wordt nagevolgd stelde hem 'uitermate teleur'. Ook viel de D66-er over de grote hoeveelheid criteria die in de nota zijn opgeno men. De gemeente is ingedeeld in zestien gebieden met allerlei ver schillende kenmerken. Zoveel dat Van den Donker het lezen 'heeft op gegeven.' „Het is een ramp. Hier zal zelfs een architect nog moeite mee hebben. Het is toch verschrikkelijk datje daarmee moet werken?" Voor een burger is er volgens hem niet door te komen. Hij pleitte voor minder regels. Elke nota die dikker is dan een A-4tje daar mankeert wat aan, zo verwees hij naar het lijvige boekwerk waar straks het wel- standsbeleid uit voort moet komen. G.J. Hoek (VVD) was het in grote lijnen eens met de voorstellen, maar plaatste wel kanttekeningen bij de welstandscommissie die gevormd wordt door de stichting Dorp, Stad en Land en waar de gemeente jaar lijks aan betaalt op grond van het aantal behandelde bouwaanvragen. De liberalen willen de samenwer king wel voortzetten, maar wijzen erop dat de persoonlijke voorkeur van de architect bepaalt wat wel en niet kan. „Dat merk je pas als een aanvrager met de vervanger te ma ken krijgt." De vervanger is archi tect ir. G.J. Bleeker uit Breda. Hoek wees er verder op dat sommi ge adviezen onzinnig zijn. Zo kreeg een van de boeren bij hem in de buurt het advies om bij de aanschaf van een kunstmestsilo een groen exemplaar aan te schaffen (omdat De gemeente moet op 1 juli het wel- standsbeleid vaststellen. Het college stelt nu in de ontwerp-welstandsno- ta voor om een klankbordgroep in te stellen om de betrokkenheid van de burger te vergroten bij het uitvoeren van het beleid. Dat verbaasde J.M. Aarnoudse (SGP) omdat de commissie er in ju ni vorig jaar op aandrong een bur gerlid aan te stellen in de 'grote commissie'. Dat is een commissie die uit meerdere architecten bestaat. Zij bespreken de bouwaanvragen waarover problemen zijn gerezen in de 'kleine commissie' die bestaat uit één architect, de gemandateerde. Voor de gemeente Tholen is dat ir. H.J. Groenenwegen uit Roosendaal die om de twee weken op donder dag zitting houdt in het gemeente huis. De grote commissie vergadert maandelijks in de regio. Elk kwar taal ergens anders. Het laatste kwar taal van het jaar op Tholen. J. van den Donker (D66) viel de SGP bij. Ook hij vond dat er voor 'welstand' meer draagvlak ge- die minder opvalt in het landschap). Maar volgens Hoek zijn silo's in die kleur helemaal niet te koop. Het aanwijzen van gemaal de Noord in Sint-Maartensdijk als bijzonder bouwwerk, vond hij onnodig. „Het is een jaartje geleden gerenoveerd en nu is het ineens bijzonder." Punt van aandacht was ook het wel of niet openbaar maken van het vooroverleg tussen de burger, tech nisch tekenaar of architect en de welstandscommissie. Nu is dat be sloten. Alleen voor het overleg over formele bouwaanvragen is de ge meente wettelijk verplicht om dit in de openbaarheid te doen. Het colle ge wil dat graag zou houden, zo lichtte wethouder W.C. van Kempen toe. Privébelangen kunnen immers bij het informele overleg een rol spelen, zo zei hij. Volgens Van Kempen is een klank bordgroep beter in staat om de uit voering van het beleid te bewaken. „Dat is een breed samengestelde groep. Daar kan bijvoorbeeld de woningstichting Castria en de ZL- TO in zitten. Een burgerlid kan be paalde belangen hebben. Stel dat ie mand een monument bezit, of zelf architect is?" Dat gemaal de Noord op de lijst met de bijzondere bouwwerken is ge plaatst kon Van Kempen zich wel voorstellen. „Dat is een gebouw met een bepaalde uitstraling, net als het gemaal de Eendracht in Tho len." Ambtenaar G.J. Roeland bestreed dat de architect zijn persoonlijk oordeel velt over een aanvraag. „Hij mag geen negatief advies ge ven, maar moet de aanvraag terug koppelen naar de grote commissie. Daar wordt met vijf man naar de aanvraag gekeken. Het persoonlijk oordeel wordt zo ondervangen." Maar volgens Hoek zal de grote commissie de kleine niet zomaar afvallen. Een klankbordgroep in stellen vond hij een goede oplos sing. Verder zijn de liberalen blij met de richtlijen, want 'welstand is iets zweverigs, het zijn geen meters of kilo's'. Aarnoudse kwam terug op de in vloed van de burgers. Hij vond dat er een burgerlid zitting moet nemen in de grote commissie. Volgens hem heeft een burgerlid een andere functie dan een klankbordgroep. Die beoordeelt alleen het beleid, terwijl een burger lid is van de commissie, zo legde hij uit. Zo'n burgerlid zou volgens Aarnoudse 'bouwkundig vakbekwaam' moeten zijn. „Wellicht is zo iemand makke lijker aanspreekbaar en bereikbaar. Hij kan ook voor meer evenwicht zorgen." Toen Van den Donker hem vroeg of de SGP een burgerlid én een klank bordgroep willen aanstellen, be aamde Aarnoudse dat. Hij kreeg steun van D66, ABT en PvdA. Van Kempen voelde daar echter niet veel voor. Het college wil in zetten op een klankbordgroep en hij zei dat er over het burgerlid gespro ken zal worden. Maar daar nam Aarnoudse geen genoegen mee. „Het bevreemdt me dat we op 21 juni 2003 een uitspraak hebben ge daan vóór een burgerlid en dat er nu alleen over een klankbordgroep wordt gesproken. Hier kan ik niet mee uit de voeten." Voorzitter M.J. Klippel stelde vast dat zes van de negen leden van de commissie voor beiden een voor keur hadden uitgesproken. --j Gemeenten moeten meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen op hpt ppHïpH van Hp woninahmiw. Dan aaat hpf nm aantallpn. tpmnn. Gemeenten moeten meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen op het gebied van de woningbouw. Dan gaat het om aantallen, tempo, spreiding over woonkernen en eigen ambities. De provincie stuurt al leen nog op beleidsdoelen, aan de hand van tweejaarlijkse plannings- lijsten die gemeenten opstellen. Deze nieuwe werkwijze, voorgesteld in het concept voor de provinciale woonvisie, moet ertoe leiden dat er méér huizen gebouwd worden in Zeeland en dat aan de wensen van de consument beter tegemoet wordt gekomen. De staten moeten zich nog uitspreken over het concept. Het uitgangspunt dat in de 'gewo ne' woonkernen alleen gebouwd mag worden voor de natuurlijke groei en dat dragende kernen en steden de migratie opvangen, gaat wat Middelburg betreft op de hel ling. In plaats daarvan zou er - liefst per regio - een vaste verhouding moeten komen tussen steden, dra gende kernen en overige kernen (in het lopende provinciaal woning bouwprogramma is dat 53-21-26). Bovendien zou voor de overige ker nen een begrenzing moeten gelden van 1% van de bestaande woning voorraad in vijf jaar. In de gemeen te Tholen is alleen Tholen-stad een dragende kern (de bouwverhouding is 57% Tholen-stad en 43% óverige kernen). Zeeland wil jaarlijks mini maal 1100 nieuwe huizen bouwen. De provincie zet in op het aantrek ken van mensen van buiten de pro vincie, omdat door de vergrijzing de natuurlijke aanwas de komende jaren zal afnemen én er groei van het inwonertal wordt nagestreefd. Door voortaan de woningbouwpro gramma's van gemeenten als uit gangspunt te nemen en niet langer de prognoses voor natuurlijke groei en migratie, zullen steden en dra gende kernen het bouwvolume in belangrijke mate bepalen. Maar er kan beter rekening worden gehou den met martkontwikkelingen en bijzondere woonwensen. Een ge vaar kan zijn dat het karakter van het landelijk gebied onder druk komt te staan. Volgens de nieuwste prognose zijn er de komende tien jaar in Zeeland ongeveer 8500 huizen nodig. De woningmarktanalyse leert dat de programma's aangepast moeten worden. Er zouden minder eenge zinswoningen gebouwd moeten worden, en méér huurappartemen- ten en dure koopappartementen. Ook zou er meer gebouwd moeten worden in het 'centrum-dorpse woonmilieu'. In Tholen gaat het dan naast Tholen-stad om Sint-An- naland en Sint-Maartensdijk. Om te zorgen dat het tempo van de wo ningbouw toeneemt, wil de provin cie stimuleren dat gemeenten vroegtijdig met planprocedures be ginnen. Stagneert het ene plan, dan kan met een ander aan de slag wor den gegaan. Het uitgangspunt van zuinig ruim tegebruik uit het streekplan Zeeland blijft overeind. De helft van de nieuwbouw moet binnen bestaand bebouwd gebied plaatsvinden (op vullen lege plekken en vervangende nieuwbouw). Gezien de economi sche situatie zijn meer goedkope en middeldure huizen en meer huur- De provincie wil dat er méér gebouwd wordt en dat gemeenten meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen. woningen nodig. Ook moeten er meer huizen komen voor ouderen en voor starters. En omdat de vraag naar landelijk wonen toeneemt, kan de woonfunctie van vrijgekomen boerderijen gestimuleerd worden. Hoe gevarieerder het aanbod, hoe groter de kans op doorstroming en dat moet gestimuleerd worden, staat in de woonvisie. Het kinderrijke gezin Bogert uit Oud-Vossemeer krijgt opnieuw een kans om bij het aannemingsbedrijf aan de Thoolse Slabbecoornweg te gaan wonen. De mogelijkheden daarvoor gaan b. en w. op verzoek van de gemeenteraad onderzoeken. Een groot deel van de kosten van dit on derzoek, dat 7000 a 8000 euro bedraagt, wordt door Bogert zelf betaald. PvdA en CDA ging dat niet ver ge noeg. De aannemer moet volgens die twee raadsfracties alles betalen. „Bij de bezuinigingsvoorstellen schrappen we posten van 2500 euro voor het algemeen belang en hier geven we als gemeente 8000 euro uit voor individueel belang", zei CDA-fractievoorzitter J.P. Bout. Voor de overige fracties was dit een opvallend standpunt, want bij het vooroverleg over deze zaak - die niet op de raadsagenda stond, maar aan de hand van de notulen van de vorige raadsvergadering donderdag avond aan de orde kwam - hadden volgens initiatiefnemer drs. A.L. Piet 'de fractievoorzitters unaniem opdracht gegeven voor het onder zoek.' Voor het CDA had Bout groen licht gegeven, voor de PvdA fractievoorzitter M.A.J. van der Linde, maar nu nam J. Oudesluijs namens zijn partij een ander stand punt in. Piet had samen met SGP-raadslid P.W.J. Hoek contact met de provin cie Zeeland gehad over de kwestie. Daarbij was hen gebleken, dat er töch mogelijkheden zijn om de in pandige woning van het aanne mingsbedrijf vlakbij de Thoolse brug toch te legaliseren. Een drietal zaken moet bij het onderzoek aan de orde komen: 1. aanpassing grenswaarde geluid: 2. aanpassing bestemmingsplan 3. gevolgen voor de milieuvergunning van andere be drijven op het industrieterrein Slab- becoornpolder. Oudesluijs vond het 'een rare zaak.' Hij bleef met vragen zitten en was bang voor een precedentwerking. Want als je Bogert toestaat om bij zijn'bedrijf te gaan wonen, kun je* dat een ander niet verbieden. Overi gens zag het PvdA-raadslid niet dat het hier om een bedrijfswoning zou gaan, want daarvoor is de noodzaak aanwezig dat je echt vlakbij je be drijf moet gaan wonen. Die nood zaak is er niet, zodat er dan sprake is van een burgerwoning op een in dustrieterrein. Bout vroeg zich af, hoe de provincie over de gemeente Tholen denkt. Want eerst is de woning afgewezen en in een door gedeputeerde staten inmiddels goedgekeurd bestem mingsplan Slabbecoornpolder/Wel- gelegen is en huis voor Bogert niet mogelijk en nu zou alles weer ver anderd worden. „Is dit voortschrij dend inzicht", zo stelde het CDA- raadslid schertsend. Bout had vernomen dat de kosten van het onderzoek 11 mille bedroe gen, maar wethouder Heijboer noemde de kosten 'voor een com pleet onderzoek globaal 7000 a 8000 euro, inclusief btw.' Piet zei, dat Bo gert daarvan dat deel moet betalen dat hij ook in een eerder stadium had moeten betalen. CDA en PvdA wa ren het daarmee niet eens. De andere partijen zeiden zich aan de afspra ken van de fractievoorzitters te hou den. Burgemeester Nuis hield de raad voor, dat de beslissing over de kostenverdeling altijd nog genomen kan worden, want eerst moet het on derzoek gehouden worden. Het echtpaar Bogert woonde de discus sie op de publieke tribune bij en moest daarvoor heel wat geduld op brengen gezien de langdurige plech tigheid bij de ondertekening van de verlenging van de vriendschapsband met de Poolse stad Itawa. CDA, VVD en D66 hebben bezwa ren tegen de aanleg van een sluis voor langzaam verkeer op de Een- drachtsweg/Waterfront in Tholen. Dat bleek in de gemeenteraad bij de discussie over een krediet van 60.000 euro, exclusief btw, voor aan passing van de Eendrachtsweg. In verband met de nieuwe wijk Water front moet er autoverkeer vanuit de stadskern mogelijk zijn. Door de sluis zouden alleen tractoren en (brom)fietsers door kunnen rijden naar de brug, terwijl automobilisten gedwongen worden af te slaan rich ting Waterfront. Naast de sluis wor den voorzieningen getroffen om te voorkomen dat auto's door de berm rijden. „Je haalt je er een hoop ellen de mee op de nek", meende CDA- raadslid J.P. Bout. Zijn collega J. van den Donker maakte al angstige ver gelijkingen met de dynamische drempels aan de Paasdijkweg in Poortvliet. „Mechanische belemme ringen op de Eendrachtsweg vind ik onzin; ik wil kapitaalvernietiging voorkomen", zei het D66-raadslid. Wethouder Heijboer antwoordde dat zijn collega Goossen met landbouw organisatie ZLTO zal spreken over de verkeerssluis. „De verkeersveilig heid staat daarbij voorop." Bout concludeerde daaruit, dat het college de zaak opnieuw tegen het licht houdt. „We bekijken het aan alle zij den met de gebruikers om tot de me^st aanvaardbare oplossing te ko men." Met die inspraak was SGP-raadslid J.M. Aarnoudse tevreden en daarom liet hij de uitvoering verder aan b. en w. over. D66 was er niet gerust op en stemde als enige tegen. De gemeente kan de 60 mille betalen dankzij een overeenkomst met de Sterner Groep die Waterfront aanlegt en de verkoop van een gedeelte van de haven aan de firma Van Duivendijk, waardoor er 78.000 euro beschikbaar is. Gedeputeerde staten van Zeeland willen alsnog voor drie van de 28 nieuw te bouwen woningen van het project de Vijfhoek in Tholen hoge re grenswaarden toekennen. In ja nuari had de provincie dat voor 25 huizen al gedaan, maar bij het ver zoek van 8 oktober 2003 bleek de gemeente een administratieve ver gissing begaan te hebben. Eén ap partement was niet opgenomen en voor een ander appartement was een te lage hogere grenswaarde aange vraagd: 51 in plaats van 53 dB(A). Het volledig opnieuw doorlopen van de procedure vindt de provincie niet noodzakelijk omdat de argu menten voor de 25 huizen onver minderd van kracht zijn. Waren de ontbrekende woningen tegelijk met de andere aangevraagd, dan hadden g.s. de hogere grenswaarde toege staan. De inspecteur van het staats toezicht op de volksgezondheid heeft er geen problemen mee. De provincie heeft daarom een hogere grenswaarde vastgesteld ten gevol ge van het verkeer op de Ten Anker- weg van maximaal 56 dB(A) voor maximaal 1 appartement. De in het besluit 'van 5 januari vastgestelde hogere grenswaarde voor 1 van de 2 appartementen waarvoor een hogere grenswaarde van 51 dB(A) was vastgesteld, wordt verhoogd tot 53 dB(A). Voor CU-raadslid drs. A.L. Piet moeten b. en w. binnen een jaar met strengere eisen komen voor de toe wijzing van grond/huizen. Hij zei dat in de gemeenteraad bij de vast stelling van de nota grondbeleid. Hij wees op de gemeente Boxmeer, die economische en sociale binding als eisen stelt bij de verkoop van grond en de toewijzing van huizen. Wethouder Van Kempen heeft ver zoeken van de CU in het verleden altijd weerlegd met het antwoord dat het rijk niet toestaat dat je eigen inwoners voorrang heeft. Volgens Piet heeft Boxmeer de beperkingen aan de toewijzing tot aan de Hoge Raad vol kunnen houden. Hij wilde de toezegging van b. en w. dat het college binnen een jaar dat voor beeld van Boxmeer volgen, als het al geen rijksbeleid geworden is. SGP-raadslid P.W.J. Hoek achtte het voldoende dat de lokale bevolking bij nieuwbouwprojecten als Wel hoek in Oud-Vossemeer en Graef nisse in Sint-Philipsland gedurende enige tijd een bepaalde voorrangs positie krijgt. Daarna mogen de ma kelaars met de woningen ook buiten Tholen gaan adverteren. Wethouder Heijboer hield Piet voor, dat hij zijn verzoek eigenlijk aan de raad moest richten in plaats van aan het college. „Over een jaar kom ik erop terug, als het dan nog niet ge regeld is'liet het CU-raadslid we ten. Bij Castria Wonen staan 793 men sen ingeschreven voor een huur woning, waarvan 338 in Tholen en 12 in Stavenisse. Dat is een daling ten opzichte van vorig jaar, toen 850 woningzoekenden geregis treerd waren. Eengezinswoningen zijn het meest gevraagd: 286, gevolgd door bejaar denwoningen (188) en een apparte ment in een woonzorgcomplex (166). Verreweg de meeste woning zoekenden (631) hebben zich laten inschrijven wegens de sociale of economische binding met het eiland. Per woonkern zijn de aantallen wo ningzoekenden: Tholen 338, Sint- Maartensdijk 125, Sint-Annaland 72, Oud-Vossemeer 57, Siqt-Philips- land 36, Scherpenisse 26, Poortvliet 23, Stavenisse 12. Daarnaast hebben 105 mensen geen specifieke voor keur. Zij willen wel in diverse ker nen wonen, als daar maar een huis is. Naar categorie woningzoekenden is de uitsplitsing: sociale of economi sche binding 631diversen 80, door stroming 66, trouwplannen of sa menwonen 14. Wat soort huis betreft, is de vraag als volgt: eengezinswoning 286, bejaar denwoning 188, woonzorgcomplex 186, 1+2 persoons huishoudens 119, flat 14. Ten opzichte van vorig jaar is vooral de vraag in Tholen gedaald: van 400 naar 338. Dit zal te maken hebben met het grote aantal huizen dat daar gebouwd is in Stadszicht en Water front, wat voor de nodige doorstro ming heeft gezorgd. Overigens zijn het allemaal koopwoningen die ge bouwd zijn, want in beide nieuwe wijken staat geen enkele huurwo ning.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 7