Raad wil burger in én klankbord
voor welstandscommissie gemeente
Meer vrijheid voor gemeenten
bij planning van woningbouw
Onderzoek woonhuis
voor familie Bogert
Opvullen kruipruimten
Graefnisse ongeoorloofd
Woonvisie: provincie wil bouwtempo opvoeren
Tholen groeit
met 75 inwoners
WONEN
IN
THOLEN
793 mensen
zoeken huis
Donderdag 6 mei 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Gedeputeerde Kramer
Zwak argument
Gemeente verkoopt
snippers met groen
Volgens WD speelt persoonlijke voorkeur architect aanvrager parten
nrwwM
Privébelangen
Vakbekwaam
PvdA en CDA willen alle kosten verhalen
Precedent
Verkeerssluis
Eendrachtsweg/
Waterfront roept
bezwaren op
Hogere grenswaarde
3 huizen de Vijfhoek
CU wil strengere
criteria voor
toewijzing huizen
Stemmen
van lezers
'In Graefnisse is niets aan de hand',
zo laat wethouder F.J. Goossen in de
Eendrachtbode van donderdag 29
april weten. Uiteraard kan ik begrij
pen dat hij zich naar de bouwers in dit
plan voorzichtig uitdrukt. Maar in te
genstelling tot de wethouder zeg ik,
dat er ontzettend veel aan de hand is
in Graefnisse. Het ergste is dat het
niet meer opgelost kan worden en niet
meer terug te draaien is. De straten
van Graefnisse liggen 20 centimeter
te laag en de kruipruimten van de
meeste koopwoningen liggen nu al
vol met klei. Na het vullen van de eer
ste acht ruimten heb ik gewaar
schuwd daarmee niet verder te gaan,
maar de volgende dag stond de kraan
weer te draaien. In het aftreksel van
deze klei kan geen stekelbaarsje of
kikker in leven blijven. Dat verraadt
de natuur! Deze klei is vervuild met
fosfaten, stikstof, ammoniak en gifti
ge sproeimiddelen die nog niet afge
broken zijn. Ik acht het niet uitgeslo
ten dat de eigenaars de muffe lucht
van deze klei lange tijd zullen ruiken
en misschien wel proeven. Ter gerust
stelling, de mens is sterker dan eerder
genoemde levende wezens en zal hier
waarschijnlijk, let wel waarschijnlijk,
niets van overkomen. Zou dat wel zo
zijn dan is de projectontwikkelaar, de
aannemer, maar ook de gemeente, die
nu al zijn fiat geeft aan deze onverant
woorde praktijken, verantwoordelijk
voor de gevolgen die hieruit kunnen
voortvloeien. De gemeente draagt op
langere termijn de verantwoording als
projectontwikkelaar Stienstra met zijn
miljoenenwinst aan dit project is ver
dwenen. Zij neemt na de oplevering
de verantwoording definitief op zich,
ook van de klei die in de kruipruim
tes is gedeponeerd. De gemeente
neemt dan een kat in de zak over.
Raadsleden: let in dit geval zeker op
uw zaak! De politiek onderneemt op
mijn verzoek actie. Ik heb daarin het
volste vertrouwen, maar omdat amb
telijke molens uiterst langzaam ma
len, ga ik de bewoners en toekomstige
bewoners van Graefnisse bijeen roe
pen om, al dan niet met de politieke
partijen, in samenspraak te gaan. Wat
we dan gaan doen? Allereerst een
deskundige in de arm nemen. In het
gunstigste geval daarna een gesprek
voeren met de gemeente Tholen. Le
vert dat niets op, dan rest ons niets an
ders dan de rechtbank uitspraak te la
ten doen over deze zeer
onzorgvuldige en onverantwoorde
handelingen van projectontwikkelaar
Stienstra, de aannemer en de ge
meente. De laatste gaat met het dum
pen van de zware klei onder de vloe
ren akkoord!
Sint-Philipsland heeft genoeg geleerd
van de fiasco's die na 1969 in de wij
ken Noord en De Luijster I, II en III
zijn ontstaan en waar nu de gemeente
- lees de burgers - en de provincie
voor moeten opdraaien, (kosten circa
1,5 miljoen euro). Ik acht het, gezien
de treurige financiële toestand van de
gemeente Tholen, onverantwoord om
op deze manier door te gaan. Let wel,
om te voorkomen dat men op de hui
dige manier blijft doormodderen wil
ik de gemeente enkele miljoenen eu
ro's besparen. De zaak waar het om
gaat is zo ernstig, dat ik me verplicht
voel om dit schrijven aangetekend toe
te zenden aan gedeputeerde staten van
Zeeland, t.a.v. gedeputeerde Kramer.
Tevens vraag ik met hem nog deze
week een persoonlijk gesprek te kun
nen voeren over deze onverantwoor
de handelingen in Graefnisse te Sint-
Philipsland.
De burger dient gehoorzaam te zijn
tegenover zijn gemeente. Een ambte
naar dient de burgers van zijn ge
meente eerlijk te behandelen en mag
deze zeker niet met een smoesje af
schepen en medeschuldig zijn om-
kruipruimten met klei vol te gooien.
Dat wordt gedaan! Ik heb wat Graef
nisse betreft maar één bedoeling en
dat is opkomen voor de huidige en
toekomstige Fluplanders die daar een
huis bouwen. Tevens wil ik de ge
meente onnodige uitgaven besparen
door foute beslissingen van een amb
tenaar of ambtenaren richting project
ontwikkelaar, die met miljoenen eu
ro's de lachende derde is. Het lokali
seren van deze fouten is een taak van
het gemeentebestuur.
Ik ben graag bereid, in nader overleg,
de fouten die zijn gemaakt toe te lich
ten.
De gemeente spreekt in brieven aan
mij over een hoogteligging van de
straten van 50 cm NAP. Wat dat be
treft heb ik voldoende duidelijk ge
maakt dat dat ten opzichte van het
bouwland van A.M.C. van Dijke 20
cm te laag is. Dat komt ook overeen
met de hoeveelheid af te voeren
grond. De twee ambtenaren die ik in
het gemeentehuis sprak, vonden dat
hoog genoeg. Dit omdat ze dan met
het straatpeil (50 cm NAP) in
Graefnisse boven het bereikte water
peil van september 1998 zaten. Dat is
volgens mij een zeer zwak argument.
Om de straathoogte voor het plan
Graefnisse vast te stellen, had de
hoogtetekening van de Oudepolder
van Sint-Philipslafid en tevens van
het dorp Sint-Philipsland op het bu
reau moeten liggen. Daar moet van
uitgegaan worden. Landbouwer
A.M.C. van Dijke heeft al in een heel
vroeg stadium aan de projectontwik
kelaar te kennen gegeven dat hij abso
luut geen sloot meer tussen zijn
bouwland en het nieuwe uitbreidings
plan zou tolereren. Hij eiste wel eert
hekwerk. Toen had er zeker bij de
projectontwikkelaar, al dan niet sa
men met de gemeente, een licht moe
ten gaan branden hoe hoog de straten-
en in samenhang daarmee de vloeren
in het nieuwe plan Graefnisse moes
ten worden aangelegd.
Het is mij beslist niet te doen om met
de vinger naar een ambtenaar van de
gemeente te wijzen of deze zwart af te
schilderen. Verre van dat. Ik heb sinds
Sint-Philipsland bij de nieuwe ge
meente Tholen behoort (sinds 1 janu
ari 1995) op een prettige manier sa
mengewerkt met vele ambtenaren.
Denk slechts aan de opheffing van de
wateroverlast in de wijken Noord en
De Luijster I, II en III waarvoor begin
2005 de eerste spa in de grond kan.
Een zeer grote investering met subsi
die van de provincie Zeeland, die
waarschijnlijk nog zal worden ver
ruimd, zo werd mij vorige week door
een woordvoerder van gedeputeerde
Kramer telefonisch medegedeeld. Het
is mij ook niet te doen om kritiek te
spuien richting gemeente. Wel wil ik
graag constmctief mee denken om
problemen die we in genoemde wij
ken nu al vanaf 1969 te Sint-Philips
land hebben - en die nu zullen worden
opgelost - in de toekomst te voorko
men. Ook mee helpen denken opdat
de gemeente Tholen door fouten van
projectontwikkelaar Stienstra, al dan
niet ontstaan in samenwerking met de
gemeente, in de toekomst niet voor
grote problemen en misschien ook
uitgaven komt te staan.
Omdat de straten in Graefnisse te laag
liggen, worden nu reeds overtredin
gen met hoogteligging van vloeren
geconstateerd bij de particuliere bou
wers, wat mij hevig deed schrikken:
De gemeente kijkt toe als een project
ontwikkelaar, al dan niet in samen
werking met de aannemer, de kruip
ruimtes van alle geschakelde
woningen opvult met zware klei
grond. Ze doen dat in woningen die
met een kruipruimte worden ge
bouwd. Een gerenommeerd aanne
mer die te Sint-Philipsland werkt,
heeft mij het volgende gezegd: 'Als
één van de aanstaande bewoners
daarmee naar de rechter stapt, dan
wint hij het.' Ik huiver daarvan. Bij
een hevige onweersbui of veel regen
in korte tijd, zijn de opgevulde kruip
ruimten modderpartijen die niet meer
voldoende drogen. Gemeenteraad: er
moet een oplossing mogelijk zijn om
nu al in te grijpen in die opvulpraktij-
ken. Ze gaan er gewoon mee door en
ik ben er van overtuigd dat het onge
oorloofd is. Zoek naar een oplossing
om in het tweede deel van Graefnisse
(fase 1) waar nu mee wordt geadver
teerd, de woningen hoger te bouwen.
Ik zou bijna willen zeggen: De wo
ningen moeten hoger komen, anders
komt de gemeente voor grote proble
men te staan. De ambtenaren geloof
den mij niet, maar de straathoogte bij
de waterpartijen ligt 15 cm onder het
bouwland van Van Dijke.
J. Kempeneers, Mosselkreekstraat
12,4675 BP Sint-Philipsland.
De SGP was bang dat sommige dor
pen er bekaaid zullen afkomen met
bomen, struiken en bloemen. Daar
om diende J.M. Aarnoudse een
amendement in op de Groenvisie,
zodat de raad ingelicht wordt over
de kostenverdeling per woonkern en
per inwoner. De andere fracties
vonden dat echter helemaal niet no
dig. „Verschuiven van geld van de
ene naar de andere woonkern komt
wel meer voor", zei J. Oudesluijs,
die alle vertrouwen in het college
had voor een evenwichtige sprei
ding van het groen over de gemeen
te. De PvdA was heel content met
de Groenvisie. De CU pleitte ervoor
om bedrijfsterreinen meer in het
groen te zetten. Daarmee was wet
houder F.J. Goossen het eens. „Een
goede afscherming van bedrijven
terreinen is van belang." Hij liet de
SGP weten, dat b. en w. inzicht kun
nen verstrekken hoe de verdeling
van het groen per woonkern is. De
wethouder zei op vragen over on
rendabele hoeken met snippers
groen, dat die beter verkocht kun
nen worden. „Voor het onderhoud
zijn ze niet doelmatig en de vraag
van inwoners om stukjes aangren
zende tuingrond te kunnen bijko
pen, is voor ons leidend. Het econo
misch principe telt, dus wat de
gemeente betreft, kunnen die snip
pers weg", zei wethouder Goossen.
Het inwonertal van Tholen is in het eerste kwartaal van dit jaar met 75
gegroeid. De aanwas is evenwichtig gespreid over de natuurlijke groei
(+38) en de migratie (+37). Over de periode januari tot en met maart zijn
in de gemeente Tholen 88 kinderen geboren (37 jongens en 51 meisjes)
en 50 inwoners overleden (26 mannen en 24 vrouwen). Er kwamen al
214 nieuwe inwoners van elders bij (105 mannen en 109 vrouwen). En er
vertrokken 177 Tholenaren naar elders (85 mannen en 92 vrouwen). Het
aantal Thoolse mannen steeg in het eerste kwartaal met 31, vrouwen
kwamen er 44 bij. De groei is als volgt over de maanden verdeeld: januari
+22, februari +23 en maart +30.
Op 31 maart woonden er in de gemeente Tholen 12.225 mannen en
12.222 vrouwen, totaal 24.447 mensen.
In de nieuwbouwwijk Stadszicht in Tholen zijn dakkapellen al opgenomen in de daken, vaak moet er voor bestaande woningen een
bouwaanvraag voor worden ingediend.
De raad wil meer invloed van burgers in de welstandscommissie. Het
college stelt voor om een klankbordgroep in het leven te roepen. Maar
de commissie gemeentelijke ontwikkeling pleitte onlangs opnieuw voor
het opnemen van een burgerlid in de commissie die in opdracht van de
gemeente bouwaanvragen toetst aan redelijke eisen van welstand. SGP
en D66 waren het niet eens met het voorstel van b. en w.
creëerd moet worden via een bur
gerlid in de uitgebreide commissie.
Dat dit niet wordt nagevolgd stelde
hem 'uitermate teleur'. Ook viel de
D66-er over de grote hoeveelheid
criteria die in de nota zijn opgeno
men. De gemeente is ingedeeld in
zestien gebieden met allerlei ver
schillende kenmerken. Zoveel dat
Van den Donker het lezen 'heeft op
gegeven.' „Het is een ramp. Hier zal
zelfs een architect nog moeite mee
hebben. Het is toch verschrikkelijk
datje daarmee moet werken?"
Voor een burger is er volgens hem
niet door te komen. Hij pleitte voor
minder regels. Elke nota die dikker
is dan een A-4tje daar mankeert wat
aan, zo verwees hij naar het lijvige
boekwerk waar straks het wel-
standsbeleid uit voort moet komen.
G.J. Hoek (VVD) was het in grote
lijnen eens met de voorstellen, maar
plaatste wel kanttekeningen bij de
welstandscommissie die gevormd
wordt door de stichting Dorp, Stad
en Land en waar de gemeente jaar
lijks aan betaalt op grond van het
aantal behandelde bouwaanvragen.
De liberalen willen de samenwer
king wel voortzetten, maar wijzen
erop dat de persoonlijke voorkeur
van de architect bepaalt wat wel en
niet kan. „Dat merk je pas als een
aanvrager met de vervanger te ma
ken krijgt." De vervanger is archi
tect ir. G.J. Bleeker uit Breda.
Hoek wees er verder op dat sommi
ge adviezen onzinnig zijn. Zo kreeg
een van de boeren bij hem in de
buurt het advies om bij de aanschaf
van een kunstmestsilo een groen
exemplaar aan te schaffen (omdat
De gemeente moet op 1 juli het wel-
standsbeleid vaststellen. Het college
stelt nu in de ontwerp-welstandsno-
ta voor om een klankbordgroep in te
stellen om de betrokkenheid van de
burger te vergroten bij het uitvoeren
van het beleid.
Dat verbaasde J.M. Aarnoudse
(SGP) omdat de commissie er in ju
ni vorig jaar op aandrong een bur
gerlid aan te stellen in de 'grote
commissie'. Dat is een commissie
die uit meerdere architecten bestaat.
Zij bespreken de bouwaanvragen
waarover problemen zijn gerezen in
de 'kleine commissie' die bestaat uit
één architect, de gemandateerde.
Voor de gemeente Tholen is dat ir.
H.J. Groenenwegen uit Roosendaal
die om de twee weken op donder
dag zitting houdt in het gemeente
huis. De grote commissie vergadert
maandelijks in de regio. Elk kwar
taal ergens anders. Het laatste kwar
taal van het jaar op Tholen.
J. van den Donker (D66) viel de
SGP bij. Ook hij vond dat er voor
'welstand' meer draagvlak ge-
die minder opvalt in het landschap).
Maar volgens Hoek zijn silo's in die
kleur helemaal niet te koop.
Het aanwijzen van gemaal de Noord
in Sint-Maartensdijk als bijzonder
bouwwerk, vond hij onnodig. „Het
is een jaartje geleden gerenoveerd
en nu is het ineens bijzonder."
Punt van aandacht was ook het wel
of niet openbaar maken van het
vooroverleg tussen de burger, tech
nisch tekenaar of architect en de
welstandscommissie. Nu is dat be
sloten. Alleen voor het overleg over
formele bouwaanvragen is de ge
meente wettelijk verplicht om dit in
de openbaarheid te doen. Het colle
ge wil dat graag zou houden, zo
lichtte wethouder W.C. van Kempen
toe. Privébelangen kunnen immers
bij het informele overleg een rol
spelen, zo zei hij.
Volgens Van Kempen is een klank
bordgroep beter in staat om de uit
voering van het beleid te bewaken.
„Dat is een breed samengestelde
groep. Daar kan bijvoorbeeld de
woningstichting Castria en de ZL-
TO in zitten. Een burgerlid kan be
paalde belangen hebben. Stel dat ie
mand een monument bezit, of zelf
architect is?"
Dat gemaal de Noord op de lijst met
de bijzondere bouwwerken is ge
plaatst kon Van Kempen zich wel
voorstellen. „Dat is een gebouw
met een bepaalde uitstraling, net als
het gemaal de Eendracht in Tho
len."
Ambtenaar G.J. Roeland bestreed
dat de architect zijn persoonlijk
oordeel velt over een aanvraag.
„Hij mag geen negatief advies ge
ven, maar moet de aanvraag terug
koppelen naar de grote commissie.
Daar wordt met vijf man naar de
aanvraag gekeken. Het persoonlijk
oordeel wordt zo ondervangen."
Maar volgens Hoek zal de grote
commissie de kleine niet zomaar
afvallen. Een klankbordgroep in
stellen vond hij een goede oplos
sing. Verder zijn de liberalen blij
met de richtlijen, want 'welstand is
iets zweverigs, het zijn geen meters
of kilo's'.
Aarnoudse kwam terug op de in
vloed van de burgers. Hij vond dat
er een burgerlid zitting moet nemen
in de grote commissie. Volgens
hem heeft een burgerlid een andere
functie dan een klankbordgroep.
Die beoordeelt alleen het beleid,
terwijl een burger lid is van de
commissie, zo legde hij uit. Zo'n
burgerlid zou volgens Aarnoudse
'bouwkundig vakbekwaam' moeten
zijn. „Wellicht is zo iemand makke
lijker aanspreekbaar en bereikbaar.
Hij kan ook voor meer evenwicht
zorgen."
Toen Van den Donker hem vroeg of
de SGP een burgerlid én een klank
bordgroep willen aanstellen, be
aamde Aarnoudse dat. Hij kreeg
steun van D66, ABT en PvdA.
Van Kempen voelde daar echter
niet veel voor. Het college wil in
zetten op een klankbordgroep en hij
zei dat er over het burgerlid gespro
ken zal worden. Maar daar nam
Aarnoudse geen genoegen mee.
„Het bevreemdt me dat we op 21
juni 2003 een uitspraak hebben ge
daan vóór een burgerlid en dat er nu
alleen over een klankbordgroep
wordt gesproken. Hier kan ik niet
mee uit de voeten."
Voorzitter M.J. Klippel stelde vast
dat zes van de negen leden van de
commissie voor beiden een voor
keur hadden uitgesproken.
--j
Gemeenten moeten meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen op
hpt ppHïpH van Hp woninahmiw. Dan aaat hpf nm aantallpn. tpmnn.
Gemeenten moeten meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen op
het gebied van de woningbouw. Dan gaat het om aantallen, tempo,
spreiding over woonkernen en eigen ambities. De provincie stuurt al
leen nog op beleidsdoelen, aan de hand van tweejaarlijkse plannings-
lijsten die gemeenten opstellen. Deze nieuwe werkwijze, voorgesteld in
het concept voor de provinciale woonvisie, moet ertoe leiden dat er
méér huizen gebouwd worden in Zeeland en dat aan de wensen van de
consument beter tegemoet wordt gekomen. De staten moeten zich nog
uitspreken over het concept.
Het uitgangspunt dat in de 'gewo
ne' woonkernen alleen gebouwd
mag worden voor de natuurlijke
groei en dat dragende kernen en
steden de migratie opvangen, gaat
wat Middelburg betreft op de hel
ling. In plaats daarvan zou er - liefst
per regio - een vaste verhouding
moeten komen tussen steden, dra
gende kernen en overige kernen (in
het lopende provinciaal woning
bouwprogramma is dat 53-21-26).
Bovendien zou voor de overige ker
nen een begrenzing moeten gelden
van 1% van de bestaande woning
voorraad in vijf jaar. In de gemeen
te Tholen is alleen Tholen-stad een
dragende kern (de bouwverhouding
is 57% Tholen-stad en 43% óverige
kernen). Zeeland wil jaarlijks mini
maal 1100 nieuwe huizen bouwen.
De provincie zet in op het aantrek
ken van mensen van buiten de pro
vincie, omdat door de vergrijzing
de natuurlijke aanwas de komende
jaren zal afnemen én er groei van
het inwonertal wordt nagestreefd.
Door voortaan de woningbouwpro
gramma's van gemeenten als uit
gangspunt te nemen en niet langer
de prognoses voor natuurlijke groei
en migratie, zullen steden en dra
gende kernen het bouwvolume in
belangrijke mate bepalen. Maar er
kan beter rekening worden gehou
den met martkontwikkelingen en
bijzondere woonwensen. Een ge
vaar kan zijn dat het karakter van
het landelijk gebied onder druk
komt te staan.
Volgens de nieuwste prognose zijn
er de komende tien jaar in Zeeland
ongeveer 8500 huizen nodig. De
woningmarktanalyse leert dat de
programma's aangepast moeten
worden. Er zouden minder eenge
zinswoningen gebouwd moeten
worden, en méér huurappartemen-
ten en dure koopappartementen.
Ook zou er meer gebouwd moeten
worden in het 'centrum-dorpse
woonmilieu'. In Tholen gaat het
dan naast Tholen-stad om Sint-An-
naland en Sint-Maartensdijk. Om te
zorgen dat het tempo van de wo
ningbouw toeneemt, wil de provin
cie stimuleren dat gemeenten
vroegtijdig met planprocedures be
ginnen. Stagneert het ene plan, dan
kan met een ander aan de slag wor
den gegaan.
Het uitgangspunt van zuinig ruim
tegebruik uit het streekplan Zeeland
blijft overeind. De helft van de
nieuwbouw moet binnen bestaand
bebouwd gebied plaatsvinden (op
vullen lege plekken en vervangende
nieuwbouw). Gezien de economi
sche situatie zijn meer goedkope en
middeldure huizen en meer huur-
De provincie wil dat er méér gebouwd wordt en dat gemeenten meer
vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen.
woningen nodig. Ook moeten er
meer huizen komen voor ouderen
en voor starters. En omdat de vraag
naar landelijk wonen toeneemt, kan
de woonfunctie van vrijgekomen
boerderijen gestimuleerd worden.
Hoe gevarieerder het aanbod, hoe
groter de kans op doorstroming en
dat moet gestimuleerd worden,
staat in de woonvisie.
Het kinderrijke gezin Bogert uit Oud-Vossemeer krijgt opnieuw een
kans om bij het aannemingsbedrijf aan de Thoolse Slabbecoornweg te
gaan wonen. De mogelijkheden daarvoor gaan b. en w. op verzoek van
de gemeenteraad onderzoeken. Een groot deel van de kosten van dit on
derzoek, dat 7000 a 8000 euro bedraagt, wordt door Bogert zelf betaald.
PvdA en CDA ging dat niet ver ge
noeg. De aannemer moet volgens
die twee raadsfracties alles betalen.
„Bij de bezuinigingsvoorstellen
schrappen we posten van 2500 euro
voor het algemeen belang en hier
geven we als gemeente 8000 euro
uit voor individueel belang", zei
CDA-fractievoorzitter J.P. Bout.
Voor de overige fracties was dit een
opvallend standpunt, want bij het
vooroverleg over deze zaak - die
niet op de raadsagenda stond, maar
aan de hand van de notulen van de
vorige raadsvergadering donderdag
avond aan de orde kwam - hadden
volgens initiatiefnemer drs. A.L.
Piet 'de fractievoorzitters unaniem
opdracht gegeven voor het onder
zoek.' Voor het CDA had Bout
groen licht gegeven, voor de PvdA
fractievoorzitter M.A.J. van der
Linde, maar nu nam J. Oudesluijs
namens zijn partij een ander stand
punt in.
Piet had samen met SGP-raadslid
P.W.J. Hoek contact met de provin
cie Zeeland gehad over de kwestie.
Daarbij was hen gebleken, dat er
töch mogelijkheden zijn om de in
pandige woning van het aanne
mingsbedrijf vlakbij de Thoolse
brug toch te legaliseren. Een drietal
zaken moet bij het onderzoek aan
de orde komen: 1. aanpassing
grenswaarde geluid: 2. aanpassing
bestemmingsplan 3. gevolgen voor
de milieuvergunning van andere be
drijven op het industrieterrein Slab-
becoornpolder.
Oudesluijs vond het 'een rare zaak.'
Hij bleef met vragen zitten en was
bang voor een precedentwerking.
Want als je Bogert toestaat om bij
zijn'bedrijf te gaan wonen, kun je*
dat een ander niet verbieden. Overi
gens zag het PvdA-raadslid niet dat
het hier om een bedrijfswoning zou
gaan, want daarvoor is de noodzaak
aanwezig dat je echt vlakbij je be
drijf moet gaan wonen. Die nood
zaak is er niet, zodat er dan sprake
is van een burgerwoning op een in
dustrieterrein.
Bout vroeg zich af, hoe de provincie
over de gemeente Tholen denkt.
Want eerst is de woning afgewezen
en in een door gedeputeerde staten
inmiddels goedgekeurd bestem
mingsplan Slabbecoornpolder/Wel-
gelegen is en huis voor Bogert niet
mogelijk en nu zou alles weer ver
anderd worden. „Is dit voortschrij
dend inzicht", zo stelde het CDA-
raadslid schertsend.
Bout had vernomen dat de kosten
van het onderzoek 11 mille bedroe
gen, maar wethouder Heijboer
noemde de kosten 'voor een com
pleet onderzoek globaal 7000 a 8000
euro, inclusief btw.' Piet zei, dat Bo
gert daarvan dat deel moet betalen
dat hij ook in een eerder stadium had
moeten betalen. CDA en PvdA wa
ren het daarmee niet eens. De andere
partijen zeiden zich aan de afspra
ken van de fractievoorzitters te hou
den. Burgemeester Nuis hield de
raad voor, dat de beslissing over de
kostenverdeling altijd nog genomen
kan worden, want eerst moet het on
derzoek gehouden worden. Het
echtpaar Bogert woonde de discus
sie op de publieke tribune bij en
moest daarvoor heel wat geduld op
brengen gezien de langdurige plech
tigheid bij de ondertekening van de
verlenging van de vriendschapsband
met de Poolse stad Itawa.
CDA, VVD en D66 hebben bezwa
ren tegen de aanleg van een sluis
voor langzaam verkeer op de Een-
drachtsweg/Waterfront in Tholen.
Dat bleek in de gemeenteraad bij de
discussie over een krediet van
60.000 euro, exclusief btw, voor aan
passing van de Eendrachtsweg. In
verband met de nieuwe wijk Water
front moet er autoverkeer vanuit de
stadskern mogelijk zijn. Door de
sluis zouden alleen tractoren en
(brom)fietsers door kunnen rijden
naar de brug, terwijl automobilisten
gedwongen worden af te slaan rich
ting Waterfront. Naast de sluis wor
den voorzieningen getroffen om te
voorkomen dat auto's door de berm
rijden. „Je haalt je er een hoop ellen
de mee op de nek", meende CDA-
raadslid J.P. Bout. Zijn collega J. van
den Donker maakte al angstige ver
gelijkingen met de dynamische
drempels aan de Paasdijkweg in
Poortvliet. „Mechanische belemme
ringen op de Eendrachtsweg vind ik
onzin; ik wil kapitaalvernietiging
voorkomen", zei het D66-raadslid.
Wethouder Heijboer antwoordde dat
zijn collega Goossen met landbouw
organisatie ZLTO zal spreken over
de verkeerssluis. „De verkeersveilig
heid staat daarbij voorop." Bout
concludeerde daaruit, dat het college
de zaak opnieuw tegen het licht
houdt. „We bekijken het aan alle zij
den met de gebruikers om tot de
me^st aanvaardbare oplossing te ko
men."
Met die inspraak was SGP-raadslid
J.M. Aarnoudse tevreden en daarom
liet hij de uitvoering verder aan b. en
w. over. D66 was er niet gerust op en
stemde als enige tegen. De gemeente
kan de 60 mille betalen dankzij een
overeenkomst met de Sterner Groep
die Waterfront aanlegt en de verkoop
van een gedeelte van de haven aan
de firma Van Duivendijk, waardoor
er 78.000 euro beschikbaar is.
Gedeputeerde staten van Zeeland
willen alsnog voor drie van de 28
nieuw te bouwen woningen van het
project de Vijfhoek in Tholen hoge
re grenswaarden toekennen. In ja
nuari had de provincie dat voor 25
huizen al gedaan, maar bij het ver
zoek van 8 oktober 2003 bleek de
gemeente een administratieve ver
gissing begaan te hebben. Eén ap
partement was niet opgenomen en
voor een ander appartement was een
te lage hogere grenswaarde aange
vraagd: 51 in plaats van 53 dB(A).
Het volledig opnieuw doorlopen
van de procedure vindt de provincie
niet noodzakelijk omdat de argu
menten voor de 25 huizen onver
minderd van kracht zijn. Waren de
ontbrekende woningen tegelijk met
de andere aangevraagd, dan hadden
g.s. de hogere grenswaarde toege
staan. De inspecteur van het staats
toezicht op de volksgezondheid
heeft er geen problemen mee. De
provincie heeft daarom een hogere
grenswaarde vastgesteld ten gevol
ge van het verkeer op de Ten Anker-
weg van maximaal 56 dB(A) voor
maximaal 1 appartement. De in het
besluit 'van 5 januari vastgestelde
hogere grenswaarde voor 1 van de 2
appartementen waarvoor een hogere
grenswaarde van 51 dB(A) was
vastgesteld, wordt verhoogd tot 53
dB(A).
Voor CU-raadslid drs. A.L. Piet
moeten b. en w. binnen een jaar met
strengere eisen komen voor de toe
wijzing van grond/huizen. Hij zei
dat in de gemeenteraad bij de vast
stelling van de nota grondbeleid.
Hij wees op de gemeente Boxmeer,
die economische en sociale binding
als eisen stelt bij de verkoop van
grond en de toewijzing van huizen.
Wethouder Van Kempen heeft ver
zoeken van de CU in het verleden
altijd weerlegd met het antwoord
dat het rijk niet toestaat dat je eigen
inwoners voorrang heeft. Volgens
Piet heeft Boxmeer de beperkingen
aan de toewijzing tot aan de Hoge
Raad vol kunnen houden. Hij wilde
de toezegging van b. en w. dat het
college binnen een jaar dat voor
beeld van Boxmeer volgen, als het
al geen rijksbeleid geworden is.
SGP-raadslid P.W.J. Hoek achtte het
voldoende dat de lokale bevolking
bij nieuwbouwprojecten als Wel
hoek in Oud-Vossemeer en Graef
nisse in Sint-Philipsland gedurende
enige tijd een bepaalde voorrangs
positie krijgt. Daarna mogen de ma
kelaars met de woningen ook buiten
Tholen gaan adverteren.
Wethouder Heijboer hield Piet voor,
dat hij zijn verzoek eigenlijk aan de
raad moest richten in plaats van aan
het college. „Over een jaar kom ik
erop terug, als het dan nog niet ge
regeld is'liet het CU-raadslid we
ten.
Bij Castria Wonen staan 793 men
sen ingeschreven voor een huur
woning, waarvan 338 in Tholen en
12 in Stavenisse. Dat is een daling
ten opzichte van vorig jaar, toen
850 woningzoekenden geregis
treerd waren.
Eengezinswoningen zijn het meest
gevraagd: 286, gevolgd door bejaar
denwoningen (188) en een apparte
ment in een woonzorgcomplex
(166). Verreweg de meeste woning
zoekenden (631) hebben zich laten
inschrijven wegens de sociale of
economische binding met het eiland.
Per woonkern zijn de aantallen wo
ningzoekenden: Tholen 338, Sint-
Maartensdijk 125, Sint-Annaland
72, Oud-Vossemeer 57, Siqt-Philips-
land 36, Scherpenisse 26, Poortvliet
23, Stavenisse 12. Daarnaast hebben
105 mensen geen specifieke voor
keur. Zij willen wel in diverse ker
nen wonen, als daar maar een huis
is.
Naar categorie woningzoekenden is
de uitsplitsing: sociale of economi
sche binding 631diversen 80, door
stroming 66, trouwplannen of sa
menwonen 14.
Wat soort huis betreft, is de vraag als
volgt: eengezinswoning 286, bejaar
denwoning 188, woonzorgcomplex
186, 1+2 persoons huishoudens 119,
flat 14.
Ten opzichte van vorig jaar is vooral
de vraag in Tholen gedaald: van 400
naar 338. Dit zal te maken hebben
met het grote aantal huizen dat daar
gebouwd is in Stadszicht en Water
front, wat voor de nodige doorstro
ming heeft gezorgd. Overigens zijn
het allemaal koopwoningen die ge
bouwd zijn, want in beide nieuwe
wijken staat geen enkele huurwo
ning.