Pingpongen met Kleur bekennen Vijfhonderd bezoekers Rehobothkerk Jeroense verkoopt meeste Sebo stofzuigers 'Alert zijn op groei van drugsoverlast' Met onze brillen J ma» u gezien worden ■SU ZLM INBOEDEL VERZEKERING? Ontbreken verschillenanalyse niet opgevallen bij b. en w. SGP-jongeren en mediagebruik Donderdag 15 april 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Verantwoordelijk Accountant nodig Politiek zal thema's veiligheid moeten kiezen Een meldpunt waar inwoners anoniem klachten met be trekking tot overlast kwijt kunnen. Aandacht voor het drugsbeleid. Het zijn twee concrete punten die in de commissie algemeen bestuur genoemd werden in het ka der van een gemeentelijk veiligheidsplan. Wat er opge pakt moet worden en hoeveel geld daarvoor beschikbaar is, zal de gemeenteraad moeten bepalen, zei ambtenaar J.H. de Kok. Op dit moment wordt jaarlijks 16.800 euro uitgetrokken voor veiligheidsbeleid. Meldpunt Drugs en alcohol Stemmen van lezers Bij pingpongen vliegt de bal regelma tig heen en weer. Wie alles wil vol gen. houdt er bijna een whiplash aan over. Je zou het gemeentebeleid er bijna mee kunnen vergelijken. Een 15 tal punten wijzen in die richting. 1De EB van 28 februari 2002 toont een voldaan college en feestelijkheid over het opgemaakte beleidsprogram ma van Kleur bekennen. Partijen hebben toen 'even' vergeten dat een programma (heel) veel geld kost, hoe wel in dezelfde krant al direct ver meld wordt 'Een financiële para graaf en een tijdpad werd gemist in het college programma!' Een eerste indicatie van twijfel over het geno men besluit. 'Tijdens een ontspannen en feestelijke bijeenkomst sneed de burgemeester een grote taart aan met daarop de kleurrijke, vrolijke voorpa gina van de verkiezingskrant.' Op re presentatiekosten wordt niet bezui nigd, vandaar dat iets werd gezocht wat wellicht niet duurder kon. Een goed begin is het halve werk! 2. Alvorens te beslissen over het aan tal wethouders, moest zonodig eerst een beleidsprogramma opgemaakt worden, waar alle partijen zich in konden vinden. Hierbij werd opge merkt door de SGP: 'Een gezond fi nancieel beleid, met een verantwoor de verhouding tussen dienstverlening en lastenpakket.' Ook de nieuwe par tij ABT bevestigde dit met de woor den 'De gemeentelijke belastingen en tarieven dienen zoveel mogelijk in verhouding te staan tot de aan de bur ger geboden diensten.' Beide partijen vonden het collegeprogramma be langrijk, maar het schijnt dat zij die verhouding reeds lang uit het oog hebben verloren, of niet meer willen zien, vanwege gezichtsverlies. 3. In de EB van 11-4-2002 tonen for mateur (die het programma erg ambi tieus noemde) en de gekozenen het dure programma Kleur bekennen, waar minimaal 4,2 miljoen euro voor nodig zou zijn. Dood leuk wordt erbij vermeld: 'Het geld moet komen uit het verhogen van de lasten.' Terwijl de PvdA, CU en SGP in principe heb ben beloofd tegen verhoging van de gemeentelijke belastingen te zijn! Volgens het college zijn deze inhou delijke programmapunten bindend. Duidt dat op de binding tussen de col leges en de burgers? Volgens de peti tie toch niet! 4. Het gemeentebestuur zegt 'een spaarzame gemeente te zijn.' Of de burgers hebben niet goed opgelet, of ze bleven passief omdat reageren toch niet helpt, maar welke burger zal dit beamen? 5. De EB van 18-4-2002 vermeldt: CU voelt zich niet meer gebonden aan het beleidsprogramma. Een nega tieve reactie op het zo geprezen pro gramma, hoewel ook zij voor de ver kiezing heeft meegewerkt om dit programma op te stellen en feestelijk de (representatie)kosten heeft helpen verteren. 6. In de EB van 5-9-2002 ziet Piet de financiële bui al aankomen, doch dhr. Van der Linde wil niet terugkrabbe len, ondanks dat de burger daardoor zwaar belast Wordt. Een opmerking van de CU die het programma zeker niet sterker maakt. Daarenboven, wat fijn dat je over andermans portemon nee kunt beslissen PvdA! 7. EB 3-10-2002 kopt: 'VVD wil om buigingen Kleur bekennen. Gezien de hoge ongedekte kosten wordt overi gens ook het nieuwe gemeentehuis ter discussie gesteld.' Blijkbaar zag de VVD ook de link tussen nieuwbouw en Kleur bekennen, die beide voor de hoge kosten zorgen en beide drukken op de begrotingen. Om de opgeroe pen verlangens van de burgers te kun nen waarmaken, moet er een A- en een B-lijst gemaakt worden, omdat nu pas beseft wordt, dat alle zaken teveel financiën vragen. De wethouder van financiën geeft de burgers nu de schuld, want die stelden teveel eisen. Waarom vertelt hij er niet bij dat de colleges zelfde burgers hebben uitge nodigd en aangemoedigd om mee te denken en bouwstenen aan te dragen voor het programma? Nu klinkt van uit het college: Het zal overigens al een hele toer zijn om de A-lijst van Kleur bekennen te verwezenlijken. Dezelfde uitgave vermeldt: 'Kleur be kennen moet bijgesteld worden.' CU wil de belastingen pertinent niet ver der verhogen en zegt dat wij één van de duurste gemeenten worden. 8. Volgens de EB van 31-10-2002 wordt op een slimme manier gepro beerd het beleidsprogramma pootje te lichten, want meerdere raadsleden dienen moties in. Vlucht in moties omdat weer blijkt dat de raad te hoog heeft gegrepen met het programma Kleur bekennen. Weer wordt duide lijk dat tevoren slecht is begroot! De fractievoorzitter van de PvdA vindt Kleur bekennen geen luxe en houdt het erbij dat er alleen hoogst noodza kelijke dingen moeten worden uitge voerd. Hoe moeten zijn kiezers be grijpen waarom hij dan zo stellig achter de overvolle agenda van het programma blijft staan De belasting verhogingen spelen voor hem geen rol, immers we hebben met zijn allen het programma ondertekend! Precies, dat is nou net nou de kneep, maar la ten de colleges dan ook de conse quenties zelf dragen! Motie CU, her overwegen van Kleur bekennen, verworpen, maar de wethouder van financiën Heijboer verwacht in 2003 overigens geen problemen. Die zullen zich pas aandienen in 2004. En dat blijkt nu ook! Zijn verweer dat de in komsten van de gemeente voor 80% bestaan uit rijksgelden en slechts 20% uit lokale belastingen snijdt natuurlijk geen hout, of hij beseft niet dat die 80% ook uit de portemonnee komt van de gewone belastingbetaler! Bur gemeester Nuis karakteriseerde de be grotingsbehandeling als buitenge woon plezierig met een hele gedegen besluitvorming tot welzijn van alle burgers. Wat is zijn definitie voor welzijn? Zwaardere lasten voor de burger, terwijl de buikriem toch al moet worden aangetrokken? Dat is slechtzijn in plaats van welzijn. 9. EB 7-11-2002 Dhr. Goossen zei zich echter ook zorgen te maken over de uitvoering van de voornemens die in Kleur bekennen staan. De ping pong vliegt weer de andere kant uit, want ook de VVD heeft het program ma al lachend ondertekend, zonder consequenties te overzien. 10. EB 6-3-2003 Kleur bekennen on deruitgehaald door de CU. Dhr. Bout reageert daarop metKleur bekennen is het programma dat alle fracties in de gemeenteraad hebben ondertekend en waarin het beleid voor deze raads periode staat met de bijbehorende geldbedragen. Maar zo vraag ik me dan afWaarom maak je dan een A en B lijst? Waarom rijzen er dan achteraf steeds financiële problemen? Wat is de oorzaak van het nadelige saldo voor 2004? Is dat allemaal omdat er zo goed opgelet is? Was de reactie van dhr. Bout dan niet veel te boud? Immers, hij zit nu evengoed met de problemen dat uitgedachte plannen niet kunnen worden verwezenlijkt. In sporttermen gesproken wordt dhr. Bout niet toegelaten tot de competitie en is gezakt voor de selectie! 11. Het college peinst er niet over Kleur bekennen bij te stellen en de lo kale heffingen in de komende jaren naar beneden bij te stellen. Anders kan het beleid van de colleges niet uitgevoerd worden en dat moet, kost wat kost! Koopkrachtverlies weegt huns inziens op tegen het nut dat de burgers hebben bij hun programma. Welk nut wordt bedoeld, blijft in de mist, hoewel nu duidelijk wordt dat gedane beloften uitgesteld worden of niet door kunnen gaan! De ie smash komt naast de tafel terecht en is dus een dikke fout. Er wordt met nut toch niet bedoeld het nieuwe gemeente huis, of wel? 12. EB 13-3-2003 volgens b. en w. tnoeten keuzes worden gemaakt uit het programma, dat is onontkoom baar omdat niet voor alles geld kan worden vrijgemaakt. De gemeente raad wil toch het programma Kleur bekennen overeind houden, hoewel de begroting voor volgend jaar en ook daarna een gat van 430.000 euro aan geeft! Kan dit verantwoord beleid ge noemd worden, als je zodoende de lasten doorschuift naar een volgend geslacht. Deze pingpong vliegt tegen het net en is dus weer een fout. 13. EB 8-5-2003 Er klinkt vanuit het college een somber bericht: Het wor den zware tijden, gemeente moet ba nen schrappen. De raadsfracties bui gen zich over forse ombuigingen in het beleidsprogramma om de begro ting 2004 rond te krijgen. De vaste overtuiging van dhr. Bout wankelt, want alles is blijkbaar niet bezien met bijbehorende geldbedragen? Is dat nou allemaal onvolledige of verkeer de informatie aan de burger? In een brief van 5-7-2003 van dhr. Van der Linde schrijft hij: Voorts is bij de laatstgehouden begrotingsbehan deling afgesproken dat de lokale las ten niet hoger zullen stijgen dan de gemiddelde lasten in ons land, daarbij niet vermeldend dat zijn voorstelling van zaken een misleidende is. Kan een gemiddelde van Nederland, waar in steden als Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Breda, enz. begrepen zijn, vergeleken worden met een gemeente als Tholen. Vindt Van der Linde de voorzieningen van die steden t.o.v. Tholen gelijkwaardig? Hier slaat hij de bal (plank) helemaal mis. 14. Op 27-1-2004 Gesprek met bur gemeester Nuis, onder andere over in krimping van vergoedingen voor ambtenaren, terwijl nieuwe compu ters aan de colleges worden verstrekt (om de 4 jaar) en over de wethouders salarissen. De gewekte schijn van vrijwillig inleveren van een gedeelte van het salaris van de wethouders (ruim 60.000 euro) heeft de pers goed doorzien, door te schrijven: adder on der gras. Immers, zo wordt aange voerd door de burgemeester, er staat tegenover een gedwongem nivelle ring van het salaris, een wettelijke re geling ter aanvulling! Bij de samenstelling van het college van b. en w. werd op zijn minst de indruk gewekt dat de wethouders zo solidair met de burgers waren om 4 wethouders aan te stellen voor 3 sa larissen. En dat door de gekozen wethouders vrijwillig een gedeelte werd ingeleverd. Over compensatie werd wijselijk gezwegen. Is dit be leid dan transparant te noemen? Brief aan burgemeester Nuis met ko pieën van krantenberichten, die zijn argumenten weerspraken. Een ge miste opslag. 15. EB 11-3-2004 Raadsleden schie ten op Kleur bekennen en zoeken naar bezuinigingen. De ambities uit het raadsprogramma Kleur bekennen moeten worden bijgesteld en de be lasting voor de burgers mag niet te veel stijgen, zegt CU! Dus nog wel een beetje, in tegenspraak tot een eerder gedane uitspraak onder punt 7. Zelfs de scheidrechter ziet de bal nu niet meer en twijfelt aan verder spelen. Zo komt duidelijk naar voren dat er veel gepingpongd is met het programma Kleur bekennen. Ziet u als burger de kleur nog? Ik niet, het is alles grijs. Trouwens, de kleur moet er voor de colleges ook al lang af zijn! Dankzij het pingpongen met Kleur bekennen, weten we nog niet waar de verhoogde belastingen voor zullen worden gebruikt en wanneer het einde in zicht is. C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk. Het initiatief van de Gereformeerde Gemeente Tholen voor een open middag in de nieuwe Rehobothkerk met het Van Oeckelenorgel bleek zaterdag een schot in de roos. De uitnodiging van de Gerefor meerde Gemeente Tholen om de Rehobothkerk zaterdagmiddag te bezichtigen, is prima aangesla gen. Ruim vijfhonderd mensen maakten gebruik van de gastvrij heid die de kerkenraad bood. Hervormden, gereformeerden, rooms-katholieken en onkerkelij- ken, naaste buren van de Ten An- kerweg en vroegere buren uit de Hoogaarsstraat, vele andere in woners van Tholen, maar ook be langstellenden uit Stavenisse, Sint-Philipsland en van buiten het eiland maakten dankbaar ge bruik van de gelegenheid om de kerk van binnen te zien. Vanaf twee uur stroomden de bezoekers toe. In de hal kreeg men informa tie uitgereikt over de verschillen de bouwstadia, vanaf januari 2002 tot en met augustus 2003. Bovendien was er een route bij voor de bezichtiging. In de ruime consistorie is nog een schip te zien, afkomstig uit het oude kerk orgel aan de Hoogaarsstraat, naast een collectezak uit die kerk en een nog ouder collectekistje uit de eerste kerk van de Gerefor meerde Gemeente in de Kruitto- ren. Kees Bout leidt een groep be zoekers rond, die de super latieven over de fraaie afwerking niet onder stoelen of banken ste ken. De kastenwand met tiental len boeken ziet er luxueus uit. Wanneer de belangstellenden dan vervolgens de kerkzaal binnen stappen, hoor je opnieuw uitroe pen als ,wat mooi' en 'prachtig' om je heen. En wanneer dan or ganist Paul Heijboer achter het uit 1841 daterende Van Oeckelen orgel plaatsneemt, is het voor de kenners helemaal genieten. Diver se mensen zijn speciaal voor dit bijzondere instrument gekomen. Een monumentaal orgel in een modern gebouw, velen vinden dat het perfect past. Een enkeling vindt van niet. Menigeen constateert dat de Re hobothkerk er binnen heel wat mooier uitziet dan aan de buiten kant. De kunstramen met de won derbare visvangst op hét meer van Tiberias en de put Rehoboth vormen een fleurig onderdeel in de sobere kerkzaal. Men kan de trap op naar de orgelzolder, en kelen kijken ook op de preekstoel en de collectezakken achter de banken van de kerkenraad wor den bekeken. En alom klinkt be wondering dat alles door de leden zelf bekostigd is, zonder subsidie. Voor de aankoop van het Van Oeckelenorgel werd nog wel bij de gemeente aangeklopt om een bijdrage, maar die zei nee. Het historische instrument kwam er toch en pronkt nu in de nieuwe kerk. Ook de vier kleine zalen voor kin deropvang, verenigingen en cate chisaties konden bezichtigd wor den, evenals het mortuarium. Aan het eind van de route kon men gratis koffie, thee of een fris drank drinken en wat napraten. Deze open middag werd ook een ontmoeting van mensen die met elkaar in gesprek raakten. Bij het weggaan kon men nog folders meenemen of een Levensbron. De open middag sloot een reeks activiteiten af ter gelegenheid van de ingebruikneming van het Van Oeckelenorgel. Zaterdag 8 mei is er een zangavond met de vier ko ren van de Gereformeerde Ge meente en de presentatie van een cd met gemeentezang en orgel spel uit verschillende kerken. VERVOLG VAN VOORPAGINA B. en w. hebben besloten de salaris gegevens van Logica CMG voortaan te controleren, evenals steekproefs gewijze controles te laten uitvoeren door de medewerker salarisadminis tratie, afdelingshoofd personeelsza ken en de financieel consulent. Dat zijn nieuwe controle-instrumenten. Wanneer voortaan de vorderingen goed op een rijtje gezet worden, de woon-werk-vergoedingen voor alle afdelingen meegenomen worden, de ambtenaar personeelszaken met zijn chef een verschillenanalyse maakt (voorgaande jaren was dat wel het geval) en de afdeling financiën een globale, finale controle uitvoert aan de hand van 16 eerdere stappen, kan er niets meer misgaan. „Wanneer de aangepaste procesbeschrijving stap voor stap gevolgd wordt en met name de controles zorgvuldig uitgevoerd worden, is een fout zoals die nu ont staan is, onmogelijk." Het college noemt 1 moment in het proces, waarbij b. en w. zelf tekort geschoten zijn. De staat met perso neelskosten is op 22 juli 2003 door de afdeling financiën 'ter kennisne ming' (in plaats van ter vaststelling) voorgelegd aan het college. Alleen was deze staat niet voorzien van een verschillenanalyse van personeelsza ken, wat voorgaande jaren wel het geval was. „Het college is het ontbreken van de verschillenanalyse niet opgevallen", zo wordt aan de raad gemeld. B. en w. gaan ook uitgebreid in op wie er verantwoordelijk is voor de fout. Het afdelingshoofd/budgethou der personeelszaken wordt als eerste formeel verantwoordelijke genoemd. Waar nodig wordt die bijgestaan door een consulent van de afdeling finan ciën. Eindverantwoordelijk voor de cijfers is tenslotte de sectordirecteur middelen. De controlerende rol van de afdeling financiën gaat niet zover, dat deze de cijfers ook inhoudelijk op juistheid beoordeelt. Voor de begroting is het afdelingshoofd financiën als eerste formeel verantwoordelijk, maar ook hier ligt de eindverantwoordelijkheid bij de sectordirecteur middelen. Be stuurlijk zijn b. en w. verantwoorde lijk voor de totstandkoming van de begroting en de raming van de perso neelslasten. Het college houdt de raad voor, dat de andere ramingen in de begroting juist zijn. „Het verleden heeft dit in voldoende mate uitgewezen. Er is in de begroting 2004 een menselijke fout gemaakt, die recent geconsta teerd is en onmiddelllijk aan de raad is gemeld. Wij kunnen geen garantie geven dat er nooit meer een fout ge maakt wordt. Wel dat we nog meer dan wat wij tot nu toe gedaan hebben, inspanningen zullen plegen om on volkomenheden te voorkomen. Daar voor zullen we de cijfers bij de be- stuursrapportage per 1 mei a.s. nauwgezet nalopen en eventuele on juistheden melden. Tevens zullen we aanvullende maatregelen treffen die de kans dat er iets mis gaat, verkleint of uitsluit. Ondanks dat het vertrou wen van de raad beschaamd is, hopen wij toch dat b. en w. en de ambtelijke organisatie de volle verantwoorde lijkheid houden ten aanzien van de ramingen in de begroting. Eerst dan kunnen we recht doen aan de taak- en rolverdeling tussen raad en college." B. en w. willen in het vervolg verder gaande verfijningen en controlemo menten en mechanismen toevoegen om onvolkomenheden te voorkomen of te verkleinen. Daarbij zal ook spe cifiek aandacht worden besteed aan de bestuurlijke en ambtelijke verant woordelijkheden en bevoegdheden. Het college wil hieraan hoge priori teit geven. De afdeling financiën ont beert de specialistische kennis om al les te overzien (sociale zaken, openbare werken, ruimtelijke orde ning), maar desondanks mag een fout van dergelijke omvang niet onopge merkt in de begroting terecht komen. Dit toont aan, dat een interne accoun tant die alles controleert, dringend noodzakelijk is. Het college heeft hierbij de raad een veeg uit de pan: „Een aantal jaren wordt hiervoor reeds gepleit. Helaas heeft die wens het keer op keer om financiële rede nen tegen andere wensen af moeten leggen." In de bestuursrapportage van 1 mei a.s. zal een eerste inzicht gegeven worden in het opvangen van het te kort van 8 ton, wat een vervolg krijgt in de kadernota 2005. Volgens b. en w. zou dan de tegenvaller 'voor een groot deel opgevangen moeten kun nen worden.' „Wij betreuren de gang van zaken in hoge mate en bieden de raad daar voor onze verontschuldigingen aan", zo besluit het college in de brief aan de raad, waarover vanavond een spe ciale raadsvergadering wordt gehou den, die iedere belangstellende om half acht in het gemeentehuis te Sint- Maartensdijk mag bijwonen. Namens Sebo stofzuigers feliciteert de heer Meulmeester mevrouw Jeroense met het beste verkoopresultaat (Advertentie I.M.). De firma P. Jeroense aan de Parksin gel in Tholen is door Sebo Neder land te Heerde in het zonnetje gezet omdat het bedrijf vorig jaar in de re gio de beste verkoop noteerde van Sebo stofzuigers. Vertegenwoordi ger de heer Meulmeester roemde niet alleen de goede verkoop door de Thoolse ondernemer, maar in het bijzonder de vakkundige uitleg die de heer en mevrouw Jeroense aan de klanten geven. Zij zien nazorg als een groot belang en vooral in de ze tijd is dat een extra pluspunt, ze ker gezien de grootte van de zaak. „In één woord klasse!" aldus de heer Meulmeester. De Sebo stofzui ger is alleen te koop bij de vakhan- del. Met vijf jaar garantie, de S- klasse filtering en veerkrachtige stootrand - die ook in Duitsland en Engeland in de prijzen is gevallen in verband met hygiëne - levert Sebo topkwaliteit voor een normale prijs. De Sebo borstelzuiger is vooral op Tholen al een begrip, aldus de ver tegenwoordiger die het echtpaar Je roense feliciteerde met het resultaat. Op het terrein van de veiligheid ge beurt al een heleboel. In het concept veiligheidsplan staan echter de nodi ge actiepunten genoemd die opgepakt zouden moeten worden. Burenoverlast, het aanpakken van enge plekken en huiselijk geweld bijvoorbeeld. Maar ook het inrichten van wegen en straten om de ver keersveiligheid te verbeteren, het te gengaan van onaangepast gedrag (uitgaanscentra) en het uitbrengen van een veiligheidswijzer (in het ka der van de rampenbestrijding) wor den genoemd. Dat alles vergt mini maal een kleine tweeton. De gemeenteraad zal moeten bekijken of ze het huidige beleid vervolgt, of ze het budget voor nieuwe zaken gaat gebruiken óf dat ze meer geld voor het veiligheidsbeleid uittrekt. Een onderzoek van TNS-NIPO on der de Thoolse bevolking wees vorig jaar uit dat 95% zich veilig voelt. Een kwart van de inwoners voelt zich zeer veilig en 71% tamelijk vei lig. Tegelijkertijd wil 92% meer in formatie over rampen(bestrijding). „Betekent dat dat ze niets weten?" vroeg P. van Belzen (CU). En J.J.P.A. Boulogne (ABT) conclu deerde dat er ongerustheid bestaat bij mensen. Volgens burgemeester W. Nuis hoeft dat niet en kan de hoge score ook te maken hebben met de vraagstelling in de enquête. Mensen kunnen ook gewoon benieuwd zijn en daarom geïnteresseerd in meer in formatie. Boulogne wees ten aanzien van de enge plekken op een inventa riserend rapport over Oud-Vosse- meer dat het Vrouwennetwerk een aantal jaren geleden de gemeente aanbood. „Ik heb dat ook nog wel liggen, want ik was er destijds bij be trokken", vulde mevrouw M.K. van Gorsel-de Oude (VVD) aan. De ABT'er wilde maar aangeven dat be staande informatie ook gebruikt moet worden. Oud-Vossemeer is - met Tholen en Sint-Philipsland - één van de woonkernen waar volgens het NIPO-onderzoek een relatief groot aantal inwoners (eenderde) zich 's avonds minder veilig voelt dan over dag. Ten aanzien van onaangepast gedrag - overlast - zou er mogelijk een meld punt kunnen komen waar mensen anoniem hun klachten kwijt kunnen, opperde mevrouw Van Gorsel. De Kok vertelde haar dat iets dergelijks al bestaat in de binnenstad van Tho len. Er is daar, in overleg met politie en gemeente, een bewonerscomité gevormd - als reactie op klachten over overlast van uitgaanspubliek - dat een meldingsformulier heeft ont worpen. De soort overlast, met da tum, plaats en tijd kan daarop aange geven worden. Het formulier moet binnen 24 uur bij de politie worden ingeleverd. „Vestig daar nog eens ex tra de aandacht op", zei mevr. Van Gorsel. Een meldpunt lijkt de burge meester niets: „Dit is nu net iets voor de politie." In het kader van deze problematiek plaatste J.P. Bout (CDA) vraagtekens bij een weerbaar heidstraining. „Je moet het omge keerde doen: de overlast aanpak ken." De Kok legde hem uit dat mensen soms al bang zijn om over last bij de politie te melden. Door zo'n training - waaraan de behoefte bleek tijdens gesprekken die er zijn geweest - worden ze zelfverzekerder en voelen zich gesterkt. M.A.J. van der Linde (PvdA) vond in het plan nauwelijks iets over het drugsbeleid, zei hij. Volgens hem kan het project Courage in de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal er toe leiden dat het probleem zich door de regio verspreidt. In Courage wer ken instanties intensief samen om de drugsoverlast te verminderen en daardoor het veiligheidsgevoel bij de inwoners te verhogen. „We zijn een plattelandsgemeente en gelukkig is het hier niet zoals in Roosendaal waar er straten zijn waar mensen zich niet veilig voelen. We moeten ook geen paniek zaaien, maar wél alert blijven", aldus de PvdA'er, die drugsrunners en kofferbakverkoop noemde. Nuis gaf toe dat het gevaar van verspreiding er is. „Maar de ge tallen wijzen uit dat de problematiek in Tholen minder manifest is." In de nota staat dat de overlastmel- dingen die verband houden met drugs, sinds 1999 afnemen. Dat jaar waren er 24 meldingen, over de eer ste acht maanden van 2002 ging het om elf meldingen. Overlast van drugs komt voor in het uitgaansleven in Sint-Annaland, Poortvliet en Tho len en daarbij gaat het om een vijf tiental personen. 'Een relatief kleine groep', aldus de nota. Het is vooral een lokaal probleem. In de nota staat verder dat in Sint-Annaland het idee leeft dat daar 'ontspoorde jongeren' overlast geven door drugsgebruik. Maar dat alcohol ook een drug is en een versterkende factor vormt bij de overlast van het uitgaanspubliek. Uit cijfers van de GGD over 2002 blijkt dat van de Thoolse dertienjarigen 33% weieens alcohol gebruikt en dat 19% dat regelmatig doet. Bij jongens ligt dat percentage hoger dan bij meisjes. Modem mediagebruik is het thema van studievereniging Calvijn, 22 april om half acht in het vereniginsgebouw OGG te Sint-Philipsland. Hoe verant woord om te gaan met de moderne mediamiddelen, was de afgelopen maanden voor het Reformatorisch Dagblad onderwerp van onderzoek. De resultaten waren schokkend, meldt Calvijn. „Radio, popmuziek, dvd's en internet zijn middelen ge worden waarmee de refo-jongeren vertrouwd zijn geraakt! Moet hierop ingegrepen worden of is dit allemaal al te laat? Wat zijn de beweegredenen om deze middelen te ge- of misbrui ken? Waarom voelen de jongeren de drang niet meer om zich van de we reld te onderscheiden volgens Gods gebod?" R. Bisschop, forumlid van het platform voor genormeerd media gebruik, SGP-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Veenendaal en werkzaam in het onderwijs, is de spreker. Actueel is het commentaar van genoemd platform op de Ameri kaanse film 'The Passion of Christ'. Waarom zou u met minder genoegen nemen ÖPMK - GOGMEf f KUN0IG Cava fetteto B 3vjsJ JrtJ Asu Advertentie I.M. Assurantiekantoor >D: Burgemeet 25 Poortvliet - Tel: (0166) 612 509 f Jan P.M. Overboekt' Ten Ankerweg 72 - Tholen Tel: (0166) 602 888 Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 7