Pingpongen met
Kleur bekennen
Vijfhonderd bezoekers Rehobothkerk
Jeroense verkoopt meeste Sebo stofzuigers
'Alert zijn op groei
van drugsoverlast'
Met onze
brillen J
ma» u
gezien
worden
■SU
ZLM INBOEDEL
VERZEKERING?
Ontbreken verschillenanalyse niet opgevallen bij b. en w.
SGP-jongeren
en mediagebruik
Donderdag 15 april 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Verantwoordelijk
Accountant nodig
Politiek zal thema's veiligheid moeten kiezen
Een meldpunt waar inwoners anoniem klachten met be
trekking tot overlast kwijt kunnen. Aandacht voor het
drugsbeleid. Het zijn twee concrete punten die in de
commissie algemeen bestuur genoemd werden in het ka
der van een gemeentelijk veiligheidsplan. Wat er opge
pakt moet worden en hoeveel geld daarvoor beschikbaar
is, zal de gemeenteraad moeten bepalen, zei ambtenaar
J.H. de Kok. Op dit moment wordt jaarlijks 16.800 euro
uitgetrokken voor veiligheidsbeleid.
Meldpunt
Drugs en alcohol
Stemmen
van lezers
Bij pingpongen vliegt de bal regelma
tig heen en weer. Wie alles wil vol
gen. houdt er bijna een whiplash aan
over. Je zou het gemeentebeleid er
bijna mee kunnen vergelijken. Een 15
tal punten wijzen in die richting.
1De EB van 28 februari 2002 toont
een voldaan college en feestelijkheid
over het opgemaakte beleidsprogram
ma van Kleur bekennen. Partijen
hebben toen 'even' vergeten dat een
programma (heel) veel geld kost, hoe
wel in dezelfde krant al direct ver
meld wordt 'Een financiële para
graaf en een tijdpad werd gemist in
het college programma!' Een eerste
indicatie van twijfel over het geno
men besluit. 'Tijdens een ontspannen
en feestelijke bijeenkomst sneed de
burgemeester een grote taart aan met
daarop de kleurrijke, vrolijke voorpa
gina van de verkiezingskrant.' Op re
presentatiekosten wordt niet bezui
nigd, vandaar dat iets werd gezocht
wat wellicht niet duurder kon. Een
goed begin is het halve werk!
2. Alvorens te beslissen over het aan
tal wethouders, moest zonodig eerst
een beleidsprogramma opgemaakt
worden, waar alle partijen zich in
konden vinden. Hierbij werd opge
merkt door de SGP: 'Een gezond fi
nancieel beleid, met een verantwoor
de verhouding tussen dienstverlening
en lastenpakket.' Ook de nieuwe par
tij ABT bevestigde dit met de woor
den 'De gemeentelijke belastingen
en tarieven dienen zoveel mogelijk in
verhouding te staan tot de aan de bur
ger geboden diensten.' Beide partijen
vonden het collegeprogramma be
langrijk, maar het schijnt dat zij die
verhouding reeds lang uit het oog
hebben verloren, of niet meer willen
zien, vanwege gezichtsverlies.
3. In de EB van 11-4-2002 tonen for
mateur (die het programma erg ambi
tieus noemde) en de gekozenen het
dure programma Kleur bekennen,
waar minimaal 4,2 miljoen euro voor
nodig zou zijn. Dood leuk wordt erbij
vermeld: 'Het geld moet komen uit
het verhogen van de lasten.' Terwijl
de PvdA, CU en SGP in principe heb
ben beloofd tegen verhoging van de
gemeentelijke belastingen te zijn!
Volgens het college zijn deze inhou
delijke programmapunten bindend.
Duidt dat op de binding tussen de col
leges en de burgers? Volgens de peti
tie toch niet!
4. Het gemeentebestuur zegt 'een
spaarzame gemeente te zijn.' Of de
burgers hebben niet goed opgelet, of
ze bleven passief omdat reageren toch
niet helpt, maar welke burger zal dit
beamen?
5. De EB van 18-4-2002 vermeldt:
CU voelt zich niet meer gebonden
aan het beleidsprogramma. Een nega
tieve reactie op het zo geprezen pro
gramma, hoewel ook zij voor de ver
kiezing heeft meegewerkt om dit
programma op te stellen en feestelijk
de (representatie)kosten heeft helpen
verteren.
6. In de EB van 5-9-2002 ziet Piet de
financiële bui al aankomen, doch dhr.
Van der Linde wil niet terugkrabbe
len, ondanks dat de burger daardoor
zwaar belast Wordt. Een opmerking
van de CU die het programma zeker
niet sterker maakt. Daarenboven, wat
fijn dat je over andermans portemon
nee kunt beslissen PvdA!
7. EB 3-10-2002 kopt: 'VVD wil om
buigingen Kleur bekennen. Gezien de
hoge ongedekte kosten wordt overi
gens ook het nieuwe gemeentehuis ter
discussie gesteld.' Blijkbaar zag de
VVD ook de link tussen nieuwbouw
en Kleur bekennen, die beide voor de
hoge kosten zorgen en beide drukken
op de begrotingen. Om de opgeroe
pen verlangens van de burgers te kun
nen waarmaken, moet er een A- en
een B-lijst gemaakt worden, omdat nu
pas beseft wordt, dat alle zaken teveel
financiën vragen. De wethouder van
financiën geeft de burgers nu de
schuld, want die stelden teveel eisen.
Waarom vertelt hij er niet bij dat de
colleges zelfde burgers hebben uitge
nodigd en aangemoedigd om mee te
denken en bouwstenen aan te dragen
voor het programma? Nu klinkt van
uit het college: Het zal overigens al
een hele toer zijn om de A-lijst van
Kleur bekennen te verwezenlijken.
Dezelfde uitgave vermeldt: 'Kleur be
kennen moet bijgesteld worden.' CU
wil de belastingen pertinent niet ver
der verhogen en zegt dat wij één van
de duurste gemeenten worden.
8. Volgens de EB van 31-10-2002
wordt op een slimme manier gepro
beerd het beleidsprogramma pootje te
lichten, want meerdere raadsleden
dienen moties in. Vlucht in moties
omdat weer blijkt dat de raad te hoog
heeft gegrepen met het programma
Kleur bekennen. Weer wordt duide
lijk dat tevoren slecht is begroot! De
fractievoorzitter van de PvdA vindt
Kleur bekennen geen luxe en houdt
het erbij dat er alleen hoogst noodza
kelijke dingen moeten worden uitge
voerd. Hoe moeten zijn kiezers be
grijpen waarom hij dan zo stellig
achter de overvolle agenda van het
programma blijft staan De belasting
verhogingen spelen voor hem geen
rol, immers we hebben met zijn allen
het programma ondertekend! Precies,
dat is nou net nou de kneep, maar la
ten de colleges dan ook de conse
quenties zelf dragen! Motie CU, her
overwegen van Kleur bekennen,
verworpen, maar de wethouder van
financiën Heijboer verwacht in 2003
overigens geen problemen. Die zullen
zich pas aandienen in 2004. En dat
blijkt nu ook! Zijn verweer dat de in
komsten van de gemeente voor 80%
bestaan uit rijksgelden en slechts 20%
uit lokale belastingen snijdt natuurlijk
geen hout, of hij beseft niet dat die
80% ook uit de portemonnee komt
van de gewone belastingbetaler! Bur
gemeester Nuis karakteriseerde de be
grotingsbehandeling als buitenge
woon plezierig met een hele gedegen
besluitvorming tot welzijn van alle
burgers. Wat is zijn definitie voor
welzijn? Zwaardere lasten voor de
burger, terwijl de buikriem toch al
moet worden aangetrokken? Dat is
slechtzijn in plaats van welzijn.
9. EB 7-11-2002 Dhr. Goossen zei
zich echter ook zorgen te maken over
de uitvoering van de voornemens die
in Kleur bekennen staan. De ping
pong vliegt weer de andere kant uit,
want ook de VVD heeft het program
ma al lachend ondertekend, zonder
consequenties te overzien.
10. EB 6-3-2003 Kleur bekennen on
deruitgehaald door de CU. Dhr. Bout
reageert daarop metKleur bekennen
is het programma dat alle fracties in
de gemeenteraad hebben ondertekend
en waarin het beleid voor deze raads
periode staat met de bijbehorende
geldbedragen. Maar zo vraag ik me
dan afWaarom maak je dan een A en
B lijst? Waarom rijzen er dan achteraf
steeds financiële problemen? Wat is
de oorzaak van het nadelige saldo
voor 2004? Is dat allemaal omdat er
zo goed opgelet is? Was de reactie
van dhr. Bout dan niet veel te boud?
Immers, hij zit nu evengoed met de
problemen dat uitgedachte plannen
niet kunnen worden verwezenlijkt. In
sporttermen gesproken wordt dhr.
Bout niet toegelaten tot de competitie
en is gezakt voor de selectie!
11. Het college peinst er niet over
Kleur bekennen bij te stellen en de lo
kale heffingen in de komende jaren
naar beneden bij te stellen. Anders
kan het beleid van de colleges niet
uitgevoerd worden en dat moet, kost
wat kost! Koopkrachtverlies weegt
huns inziens op tegen het nut dat de
burgers hebben bij hun programma.
Welk nut wordt bedoeld, blijft in de
mist, hoewel nu duidelijk wordt dat
gedane beloften uitgesteld worden of
niet door kunnen gaan! De ie smash
komt naast de tafel terecht en is dus
een dikke fout. Er wordt met nut toch
niet bedoeld het nieuwe gemeente
huis, of wel?
12. EB 13-3-2003 volgens b. en w.
tnoeten keuzes worden gemaakt uit
het programma, dat is onontkoom
baar omdat niet voor alles geld kan
worden vrijgemaakt. De gemeente
raad wil toch het programma Kleur
bekennen overeind houden, hoewel
de begroting voor volgend jaar en ook
daarna een gat van 430.000 euro aan
geeft! Kan dit verantwoord beleid ge
noemd worden, als je zodoende de
lasten doorschuift naar een volgend
geslacht. Deze pingpong vliegt tegen
het net en is dus weer een fout.
13. EB 8-5-2003 Er klinkt vanuit het
college een somber bericht: Het wor
den zware tijden, gemeente moet ba
nen schrappen. De raadsfracties bui
gen zich over forse ombuigingen in
het beleidsprogramma om de begro
ting 2004 rond te krijgen. De vaste
overtuiging van dhr. Bout wankelt,
want alles is blijkbaar niet bezien met
bijbehorende geldbedragen? Is dat
nou allemaal onvolledige of verkeer
de informatie aan de burger?
In een brief van 5-7-2003 van dhr.
Van der Linde schrijft hij: Voorts is bij
de laatstgehouden begrotingsbehan
deling afgesproken dat de lokale las
ten niet hoger zullen stijgen dan de
gemiddelde lasten in ons land, daarbij
niet vermeldend dat zijn voorstelling
van zaken een misleidende is. Kan
een gemiddelde van Nederland, waar
in steden als Amsterdam, Den Haag,
Rotterdam, Breda, enz. begrepen zijn,
vergeleken worden met een gemeente
als Tholen. Vindt Van der Linde de
voorzieningen van die steden t.o.v.
Tholen gelijkwaardig? Hier slaat hij
de bal (plank) helemaal mis.
14. Op 27-1-2004 Gesprek met bur
gemeester Nuis, onder andere over in
krimping van vergoedingen voor
ambtenaren, terwijl nieuwe compu
ters aan de colleges worden verstrekt
(om de 4 jaar) en over de wethouders
salarissen. De gewekte schijn van
vrijwillig inleveren van een gedeelte
van het salaris van de wethouders
(ruim 60.000 euro) heeft de pers goed
doorzien, door te schrijven: adder on
der gras. Immers, zo wordt aange
voerd door de burgemeester, er staat
tegenover een gedwongem nivelle
ring van het salaris, een wettelijke re
geling ter aanvulling!
Bij de samenstelling van het college
van b. en w. werd op zijn minst de
indruk gewekt dat de wethouders zo
solidair met de burgers waren om 4
wethouders aan te stellen voor 3 sa
larissen. En dat door de gekozen
wethouders vrijwillig een gedeelte
werd ingeleverd. Over compensatie
werd wijselijk gezwegen. Is dit be
leid dan transparant te noemen?
Brief aan burgemeester Nuis met ko
pieën van krantenberichten, die zijn
argumenten weerspraken. Een ge
miste opslag.
15. EB 11-3-2004 Raadsleden schie
ten op Kleur bekennen en zoeken
naar bezuinigingen. De ambities uit
het raadsprogramma Kleur bekennen
moeten worden bijgesteld en de be
lasting voor de burgers mag niet te
veel stijgen, zegt CU! Dus nog wel
een beetje, in tegenspraak tot een
eerder gedane uitspraak onder punt
7. Zelfs de scheidrechter ziet de bal
nu niet meer en twijfelt aan verder
spelen. Zo komt duidelijk naar voren
dat er veel gepingpongd is met het
programma Kleur bekennen. Ziet u
als burger de kleur nog? Ik niet, het
is alles grijs. Trouwens, de kleur
moet er voor de colleges ook al lang
af zijn! Dankzij het pingpongen met
Kleur bekennen, weten we nog niet
waar de verhoogde belastingen voor
zullen worden gebruikt en wanneer
het einde in zicht is.
C. Rijnberg, Sint-Maartensdijk.
Het initiatief van de Gereformeerde Gemeente Tholen voor een open middag in de nieuwe Rehobothkerk met het Van Oeckelenorgel bleek
zaterdag een schot in de roos.
De uitnodiging van de Gerefor
meerde Gemeente Tholen om de
Rehobothkerk zaterdagmiddag
te bezichtigen, is prima aangesla
gen. Ruim vijfhonderd mensen
maakten gebruik van de gastvrij
heid die de kerkenraad bood.
Hervormden, gereformeerden,
rooms-katholieken en onkerkelij-
ken, naaste buren van de Ten An-
kerweg en vroegere buren uit de
Hoogaarsstraat, vele andere in
woners van Tholen, maar ook be
langstellenden uit Stavenisse,
Sint-Philipsland en van buiten
het eiland maakten dankbaar ge
bruik van de gelegenheid om de
kerk van binnen te zien. Vanaf
twee uur stroomden de bezoekers
toe. In de hal kreeg men informa
tie uitgereikt over de verschillen
de bouwstadia, vanaf januari
2002 tot en met augustus 2003.
Bovendien was er een route bij
voor de bezichtiging. In de ruime
consistorie is nog een schip te
zien, afkomstig uit het oude kerk
orgel aan de Hoogaarsstraat,
naast een collectezak uit die kerk
en een nog ouder collectekistje uit
de eerste kerk van de Gerefor
meerde Gemeente in de Kruitto-
ren. Kees Bout leidt een groep be
zoekers rond, die de super
latieven over de fraaie afwerking
niet onder stoelen of banken ste
ken. De kastenwand met tiental
len boeken ziet er luxueus uit.
Wanneer de belangstellenden dan
vervolgens de kerkzaal binnen
stappen, hoor je opnieuw uitroe
pen als ,wat mooi' en 'prachtig'
om je heen. En wanneer dan or
ganist Paul Heijboer achter het
uit 1841 daterende Van Oeckelen
orgel plaatsneemt, is het voor de
kenners helemaal genieten. Diver
se mensen zijn speciaal voor dit
bijzondere instrument gekomen.
Een monumentaal orgel in een
modern gebouw, velen vinden dat
het perfect past. Een enkeling
vindt van niet.
Menigeen constateert dat de Re
hobothkerk er binnen heel wat
mooier uitziet dan aan de buiten
kant. De kunstramen met de won
derbare visvangst op hét meer
van Tiberias en de put Rehoboth
vormen een fleurig onderdeel in
de sobere kerkzaal. Men kan de
trap op naar de orgelzolder, en
kelen kijken ook op de preekstoel
en de collectezakken achter de
banken van de kerkenraad wor
den bekeken. En alom klinkt be
wondering dat alles door de leden
zelf bekostigd is, zonder subsidie.
Voor de aankoop van het Van
Oeckelenorgel werd nog wel bij
de gemeente aangeklopt om een
bijdrage, maar die zei nee. Het
historische instrument kwam er
toch en pronkt nu in de nieuwe
kerk.
Ook de vier kleine zalen voor kin
deropvang, verenigingen en cate
chisaties konden bezichtigd wor
den, evenals het mortuarium.
Aan het eind van de route kon
men gratis koffie, thee of een fris
drank drinken en wat napraten.
Deze open middag werd ook een
ontmoeting van mensen die met
elkaar in gesprek raakten. Bij het
weggaan kon men nog folders
meenemen of een Levensbron.
De open middag sloot een reeks
activiteiten af ter gelegenheid van
de ingebruikneming van het Van
Oeckelenorgel. Zaterdag 8 mei is
er een zangavond met de vier ko
ren van de Gereformeerde Ge
meente en de presentatie van een
cd met gemeentezang en orgel
spel uit verschillende kerken.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
B. en w. hebben besloten de salaris
gegevens van Logica CMG voortaan
te controleren, evenals steekproefs
gewijze controles te laten uitvoeren
door de medewerker salarisadminis
tratie, afdelingshoofd personeelsza
ken en de financieel consulent. Dat
zijn nieuwe controle-instrumenten.
Wanneer voortaan de vorderingen
goed op een rijtje gezet worden, de
woon-werk-vergoedingen voor alle
afdelingen meegenomen worden, de
ambtenaar personeelszaken met zijn
chef een verschillenanalyse maakt
(voorgaande jaren was dat wel het
geval) en de afdeling financiën een
globale, finale controle uitvoert aan
de hand van 16 eerdere stappen, kan
er niets meer misgaan. „Wanneer de
aangepaste procesbeschrijving stap
voor stap gevolgd wordt en met name
de controles zorgvuldig uitgevoerd
worden, is een fout zoals die nu ont
staan is, onmogelijk."
Het college noemt 1 moment in het
proces, waarbij b. en w. zelf tekort
geschoten zijn. De staat met perso
neelskosten is op 22 juli 2003 door
de afdeling financiën 'ter kennisne
ming' (in plaats van ter vaststelling)
voorgelegd aan het college. Alleen
was deze staat niet voorzien van een
verschillenanalyse van personeelsza
ken, wat voorgaande jaren wel het
geval was.
„Het college is het ontbreken van de
verschillenanalyse niet opgevallen",
zo wordt aan de raad gemeld.
B. en w. gaan ook uitgebreid in op
wie er verantwoordelijk is voor de
fout. Het afdelingshoofd/budgethou
der personeelszaken wordt als eerste
formeel verantwoordelijke genoemd.
Waar nodig wordt die bijgestaan door
een consulent van de afdeling finan
ciën. Eindverantwoordelijk voor de
cijfers is tenslotte de sectordirecteur
middelen.
De controlerende rol van de afdeling
financiën gaat niet zover, dat deze de
cijfers ook inhoudelijk op juistheid
beoordeelt. Voor de begroting is het
afdelingshoofd financiën als eerste
formeel verantwoordelijk, maar ook
hier ligt de eindverantwoordelijkheid
bij de sectordirecteur middelen. Be
stuurlijk zijn b. en w. verantwoorde
lijk voor de totstandkoming van de
begroting en de raming van de perso
neelslasten.
Het college houdt de raad voor, dat
de andere ramingen in de begroting
juist zijn. „Het verleden heeft dit in
voldoende mate uitgewezen. Er is in
de begroting 2004 een menselijke
fout gemaakt, die recent geconsta
teerd is en onmiddelllijk aan de raad
is gemeld. Wij kunnen geen garantie
geven dat er nooit meer een fout ge
maakt wordt. Wel dat we nog meer
dan wat wij tot nu toe gedaan hebben,
inspanningen zullen plegen om on
volkomenheden te voorkomen. Daar
voor zullen we de cijfers bij de be-
stuursrapportage per 1 mei a.s.
nauwgezet nalopen en eventuele on
juistheden melden. Tevens zullen we
aanvullende maatregelen treffen die
de kans dat er iets mis gaat, verkleint
of uitsluit. Ondanks dat het vertrou
wen van de raad beschaamd is, hopen
wij toch dat b. en w. en de ambtelijke
organisatie de volle verantwoorde
lijkheid houden ten aanzien van de
ramingen in de begroting. Eerst dan
kunnen we recht doen aan de taak- en
rolverdeling tussen raad en college."
B. en w. willen in het vervolg verder
gaande verfijningen en controlemo
menten en mechanismen toevoegen
om onvolkomenheden te voorkomen
of te verkleinen. Daarbij zal ook spe
cifiek aandacht worden besteed aan
de bestuurlijke en ambtelijke verant
woordelijkheden en bevoegdheden.
Het college wil hieraan hoge priori
teit geven. De afdeling financiën ont
beert de specialistische kennis om al
les te overzien (sociale zaken,
openbare werken, ruimtelijke orde
ning), maar desondanks mag een fout
van dergelijke omvang niet onopge
merkt in de begroting terecht komen.
Dit toont aan, dat een interne accoun
tant die alles controleert, dringend
noodzakelijk is. Het college heeft
hierbij de raad een veeg uit de pan:
„Een aantal jaren wordt hiervoor
reeds gepleit. Helaas heeft die wens
het keer op keer om financiële rede
nen tegen andere wensen af moeten
leggen."
In de bestuursrapportage van 1 mei
a.s. zal een eerste inzicht gegeven
worden in het opvangen van het te
kort van 8 ton, wat een vervolg krijgt
in de kadernota 2005. Volgens b. en
w. zou dan de tegenvaller 'voor een
groot deel opgevangen moeten kun
nen worden.'
„Wij betreuren de gang van zaken in
hoge mate en bieden de raad daar
voor onze verontschuldigingen aan",
zo besluit het college in de brief aan
de raad, waarover vanavond een spe
ciale raadsvergadering wordt gehou
den, die iedere belangstellende om
half acht in het gemeentehuis te Sint-
Maartensdijk mag bijwonen.
Namens Sebo stofzuigers feliciteert de heer Meulmeester mevrouw Jeroense met het beste verkoopresultaat (Advertentie I.M.).
De firma P. Jeroense aan de Parksin
gel in Tholen is door Sebo Neder
land te Heerde in het zonnetje gezet
omdat het bedrijf vorig jaar in de re
gio de beste verkoop noteerde van
Sebo stofzuigers. Vertegenwoordi
ger de heer Meulmeester roemde
niet alleen de goede verkoop door
de Thoolse ondernemer, maar in het
bijzonder de vakkundige uitleg die
de heer en mevrouw Jeroense aan
de klanten geven. Zij zien nazorg
als een groot belang en vooral in de
ze tijd is dat een extra pluspunt, ze
ker gezien de grootte van de zaak.
„In één woord klasse!" aldus de
heer Meulmeester. De Sebo stofzui
ger is alleen te koop bij de vakhan-
del. Met vijf jaar garantie, de S-
klasse filtering en veerkrachtige
stootrand - die ook in Duitsland en
Engeland in de prijzen is gevallen in
verband met hygiëne - levert Sebo
topkwaliteit voor een normale prijs.
De Sebo borstelzuiger is vooral op
Tholen al een begrip, aldus de ver
tegenwoordiger die het echtpaar Je
roense feliciteerde met het resultaat.
Op het terrein van de veiligheid ge
beurt al een heleboel. In het concept
veiligheidsplan staan echter de nodi
ge actiepunten genoemd die
opgepakt zouden moeten worden.
Burenoverlast, het aanpakken van
enge plekken en huiselijk geweld
bijvoorbeeld. Maar ook het inrichten
van wegen en straten om de ver
keersveiligheid te verbeteren, het te
gengaan van onaangepast gedrag
(uitgaanscentra) en het uitbrengen
van een veiligheidswijzer (in het ka
der van de rampenbestrijding) wor
den genoemd. Dat alles vergt mini
maal een kleine tweeton. De
gemeenteraad zal moeten bekijken
of ze het huidige beleid vervolgt, of
ze het budget voor nieuwe zaken
gaat gebruiken óf dat ze meer geld
voor het veiligheidsbeleid uittrekt.
Een onderzoek van TNS-NIPO on
der de Thoolse bevolking wees vorig
jaar uit dat 95% zich veilig voelt.
Een kwart van de inwoners voelt
zich zeer veilig en 71% tamelijk vei
lig. Tegelijkertijd wil 92% meer in
formatie over rampen(bestrijding).
„Betekent dat dat ze niets weten?"
vroeg P. van Belzen (CU). En
J.J.P.A. Boulogne (ABT) conclu
deerde dat er ongerustheid bestaat bij
mensen. Volgens burgemeester W.
Nuis hoeft dat niet en kan de hoge
score ook te maken hebben met de
vraagstelling in de enquête. Mensen
kunnen ook gewoon benieuwd zijn
en daarom geïnteresseerd in meer in
formatie. Boulogne wees ten aanzien
van de enge plekken op een inventa
riserend rapport over Oud-Vosse-
meer dat het Vrouwennetwerk een
aantal jaren geleden de gemeente
aanbood. „Ik heb dat ook nog wel
liggen, want ik was er destijds bij be
trokken", vulde mevrouw M.K. van
Gorsel-de Oude (VVD) aan. De
ABT'er wilde maar aangeven dat be
staande informatie ook gebruikt
moet worden. Oud-Vossemeer is -
met Tholen en Sint-Philipsland - één
van de woonkernen waar volgens het
NIPO-onderzoek een relatief groot
aantal inwoners (eenderde) zich 's
avonds minder veilig voelt dan over
dag.
Ten aanzien van onaangepast gedrag
- overlast - zou er mogelijk een meld
punt kunnen komen waar mensen
anoniem hun klachten kwijt kunnen,
opperde mevrouw Van Gorsel. De
Kok vertelde haar dat iets dergelijks
al bestaat in de binnenstad van Tho
len. Er is daar, in overleg met politie
en gemeente, een bewonerscomité
gevormd - als reactie op klachten
over overlast van uitgaanspubliek -
dat een meldingsformulier heeft ont
worpen. De soort overlast, met da
tum, plaats en tijd kan daarop aange
geven worden. Het formulier moet
binnen 24 uur bij de politie worden
ingeleverd. „Vestig daar nog eens ex
tra de aandacht op", zei mevr. Van
Gorsel. Een meldpunt lijkt de burge
meester niets: „Dit is nu net iets voor
de politie." In het kader van deze
problematiek plaatste J.P. Bout
(CDA) vraagtekens bij een weerbaar
heidstraining. „Je moet het omge
keerde doen: de overlast aanpak
ken." De Kok legde hem uit dat
mensen soms al bang zijn om over
last bij de politie te melden. Door
zo'n training - waaraan de behoefte
bleek tijdens gesprekken die er zijn
geweest - worden ze zelfverzekerder
en voelen zich gesterkt.
M.A.J. van der Linde (PvdA) vond in
het plan nauwelijks iets over het
drugsbeleid, zei hij. Volgens hem kan
het project Courage in de gemeenten
Bergen op Zoom en Roosendaal er
toe leiden dat het probleem zich door
de regio verspreidt. In Courage wer
ken instanties intensief samen om de
drugsoverlast te verminderen en
daardoor het veiligheidsgevoel bij de
inwoners te verhogen. „We zijn een
plattelandsgemeente en gelukkig is
het hier niet zoals in Roosendaal
waar er straten zijn waar mensen zich
niet veilig voelen. We moeten ook
geen paniek zaaien, maar wél alert
blijven", aldus de PvdA'er, die
drugsrunners en kofferbakverkoop
noemde. Nuis gaf toe dat het gevaar
van verspreiding er is. „Maar de ge
tallen wijzen uit dat de problematiek
in Tholen minder manifest is."
In de nota staat dat de overlastmel-
dingen die verband houden met
drugs, sinds 1999 afnemen. Dat jaar
waren er 24 meldingen, over de eer
ste acht maanden van 2002 ging het
om elf meldingen. Overlast van
drugs komt voor in het uitgaansleven
in Sint-Annaland, Poortvliet en Tho
len en daarbij gaat het om een vijf
tiental personen. 'Een relatief kleine
groep', aldus de nota. Het is vooral
een lokaal probleem. In de nota staat
verder dat in Sint-Annaland het idee
leeft dat daar 'ontspoorde jongeren'
overlast geven door drugsgebruik.
Maar dat alcohol ook een drug is en
een versterkende factor vormt bij de
overlast van het uitgaanspubliek. Uit
cijfers van de GGD over 2002 blijkt
dat van de Thoolse dertienjarigen
33% weieens alcohol gebruikt en dat
19% dat regelmatig doet. Bij jongens
ligt dat percentage hoger dan bij
meisjes.
Modem mediagebruik is het thema
van studievereniging Calvijn, 22 april
om half acht in het vereniginsgebouw
OGG te Sint-Philipsland. Hoe verant
woord om te gaan met de moderne
mediamiddelen, was de afgelopen
maanden voor het Reformatorisch
Dagblad onderwerp van onderzoek.
De resultaten waren schokkend,
meldt Calvijn. „Radio, popmuziek,
dvd's en internet zijn middelen ge
worden waarmee de refo-jongeren
vertrouwd zijn geraakt! Moet hierop
ingegrepen worden of is dit allemaal
al te laat? Wat zijn de beweegredenen
om deze middelen te ge- of misbrui
ken? Waarom voelen de jongeren de
drang niet meer om zich van de we
reld te onderscheiden volgens Gods
gebod?" R. Bisschop, forumlid van
het platform voor genormeerd media
gebruik, SGP-fractievoorzitter in de
gemeenteraad van Veenendaal en
werkzaam in het onderwijs, is de
spreker. Actueel is het commentaar
van genoemd platform op de Ameri
kaanse film 'The Passion of Christ'.
Waarom zou u met minder
genoegen nemen
ÖPMK - GOGMEf f KUN0IG
Cava fetteto B 3vjsJ JrtJ Asu
Advertentie I.M.
Assurantiekantoor >D:
Burgemeet 25 Poortvliet - Tel: (0166) 612 509
f Jan P.M. Overboekt'
Ten Ankerweg 72 - Tholen Tel: (0166) 602 888
Advertentie I.M.