Leefbaarheid in Poortvliet
wordt project gemeenteraad
Lange termijntrend
blijft opwaarts gericht
Taken afstoten,
reserves aanspreken,
raadhuis uitstellen
Aandelenmarkten zoeken richting
Niemand hoeft weg,
want dat kost wachtgeld
ZLM REISVERZEKERING?
Tholen
in
bedrijf
Bedankt!
Gedeelde smart is halve smart
Donderdag 15 april 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
De gemeenteraad wil een pilotproject starten over de
leefbaarheid binnen kleine woonkernen. Dat zou in
Poortvliet uitgevoerd moeten worden. Gemeenschaps
zin, voorzieningen en veiligheid zijn daarbij de aan
dachtsvelden. De inwoners worden nadrukkelijk betrok
ken bij het kiezen van een project. De pilot is een
zogenaamde raadsopdracht, bedoeld om een bepaald on
derwerp als gemeenteraad te sturen en de kaders aan te
geven voor burgemeester en wethouders. Een tweede
raadsopdracht gaat over burgerparticipatie.
Sociaal kwetsbaar
Raadsopdracht moet politiek in eerder stadium bij onderwerp betrekken
Betrokkenheid
Rente
Economische stand van
zaken
Financiële markten
Aandelen
Advies
Obligaties
Advies
Reacties op
kwartaalartikel
De gouden tip
Raad verdeeld over oplossingen
Raad houdt het bij flinke waarschuwing
Wacht aangezegd
voorbereidende werk doen voor
een raadsopdracht.
Twee werkgroepen uit de gemeen
teraad zijn een jaar geleden aan de
slag gegaan met het fenomeen
'raadsopdracht' dat voortvloeit uit
het duale bestuursstelsel (schei
ding gemeenteraad en college van
burgemeester en wethouders). In
die structuur stelt de gemeente
raad de kaders vast waarbinnen b.
en w. hun bevoegdheden uitoefe
nen. Door een raadsopdracht - een
opdracht van de raad aan b. en w. -
te formuleren, wordt de raad in
een veel eerder stadium bij een
onderwerp betrokken. Daardoor
kunnen ambtelijk en politiek de
juiste keuzes gemaakt worden.
Het resultaat van een raadsop
dracht wordt door b. en w. voorge
legd aan de gemeenteraad. Dat
kan een beleidsnota of -rapportage
zijn, een plan, een evaluatie of een
concreet voorstel. De raadsop
dracht kan toegepast worden bij
zaken die politiek gevoelig liggen,
die van relatief groot belang zijn,
of die behoorlijk wat ambtelijke
tijd en geld vragen.
Het traject dat de werkgroepen
doorliepen, heeft een soort stap
penplan opgeleverd om te komen
tot een raadsopdracht. Daarbij
kiest de gemeenteraad één of
meerdere thema's uit het raadspro-
gramma. Vervolgens wordt erover
gesproken waarom het op de poli
tieke agenda staat. Om vast te stel
len wat het probleem is en de oor
zaak te achterhalen, gaat de raad
op onderzoek. Ze verzamelt feiten
en cijfers en houdt daarbij in de
gaten wat er in de Thoolse samen
leving leeft omtrent het onder
werp. De verkregen informatie
wordt vervolgens getoetst en ge
analyseerd, wat een voorlopige
meningsvorming van fracties en
raad oplevert. Alvorens een stand
punt wordt bepaald, kan de raad
nog de mening toetsen van burgers
en doelgroepen. Het standpunt re
sulteert in het vaststellen van de
raadsopdracht. Het kan overigens
ook dat b. en w. een concept-
raadsopdracht opstellen, of het
De raadsleden mevr. Ligtendag
(CDA), Van Eenennaam en Aar-
noudse (SGP), Piet (CU) en Bou
logne (ABT), alsmede commissie
lid mevr. Bastianen (PvdA) hebben
een raadsopdracht geformuleerd
over leefbaarheid binnen de kleine
kernen. Het effect ervan moet zijn
dat de leefbaarheid in de woonker
nen (zoals ze betiteld worden in de
toekomstvisie Bestemming Tho-
len) in stand blijft en wordt bevor
derd. De dorpen waar het om gaat
zijn Oud-Vossemeer (op 1 januari
2609 inwoners), Stavenisse (1679
•inw.), Poortvliet (1717 inw.) en
Anna Jacobapolder (paar honderd
inwoners). Dit najaar zou een
proefproject gestart moeten wor
den waaruit een concreet project
komt dat in een woonkern uitge
voerd wordt. De werkgroep wil dat
doen in een dorp dat een kwetsbare
sociale structuur heeft, gerekend
naar opleidingsniveau, aantal in
woners met een uitkering, aantal
ouderen en de verhouding tussen
huurhuizen en eigen woningen).
De voorkeur gaat uit naar Poort
vliet, waarbij b. en w. wordt ge
vraagd uit te zoeken of het aan het
genoemde sociaal profiel voldoet.
Het dorp, waar 13,7% van de in
woners ouder is dan 65 jaar, staat
van de vier genoemde plaatsen het
laagst in het landelijke overzicht
van de sociale status (Bron: Socia
le Atlas Zeeland 2000).
Ten aanzien van leefbaarheid wor
den drie aspecten bekeken. Ten eer
ste de gemeenschapszin, die zal
moeten blijken uit signalen en in
formatie uit de betreffende woon
kern. Daarnaast de voorzieningen,
zoals supermarkt, ontmoetingsplek,
openbaar vervoer en vrijetijdsbeste
ding. En tenslotte de veiligheid:
verlichting, bebossing, aanwezig
heid van politie en verkeerssitu
aties. De bedoeling is om de inwo-
In Poortvliet zal een project opgezet worden om de leefbaarheid in kleine kernen te bevorderen.
ners en plaatselijke organisaties
nauw bij het project te betrekken.
In september zou de raad bij instel
lingen, verenigingen en kerken
ideeën moeten inventariseren en in
november moet dan een inventari
serend onderzoek plaatsvinden on
der de inwoners. In januari 2005
volgt een openbare bijeenkomst in
het dorp - geleid door twee of drie
raadsleden - waar één of meer pro
jecten worden gekozen die uitge
voerd gaan worden. In maart zal de
gemeenteraad over die keus een be
sluit moeten nemen, waarbij ze - in
dien de projecten aan de randvoor
waarden voldoen - alleen op princi
piële gronden kan weigeren. In het
tweede kwartaal van 2005 kan het
project vervolgens uitgevoerd wor
den. Achteraf zal een representatie
ve groep inwoners gevraagd wor
den hoe ze het project waarderen.
De pilot zou betaald moeten worden
uit het budget dat geraamd is voor
het maken van dorpsplannen. Er is
drie keer 60.000 euro beschikbaar.
Dat wil zeggen zestig mille per pro
ject (exclusief personeelskosten),
want als de pilot aanslaat krijgt ze
mogelijk een vervolg in de andere
kleine kernen.
Een tweede werkgroep bestond uit
de raadsleden mevr. Van der Wal
(PvdA), mevr. Van der Horst
(ABT), Van Belzen (CU), Klippel
(SGP) en Bout (CDA). Zij werkten
aan een raadsopdracht over burger
participatie. Daaruit moeten twee of
drie scenario's komen voor een gro
tere betrokkenheid van burgers bij
de bestuurlijke besluitvorming en
verbetering van het draagvlak.Ook
moet een instrument ontwikkeld
worden, waarmee de toename van
die betrokkenheid gemeten kan
worden de zogenaamde participa
tieladder. Het beleid moet uiterlijk 1
april volgend jaar door de gemeen
teraad vastgesteld zijn. Het mag
geen extra geld kosten. In de op
dracht staat dat de gemeenteraad -
of een werkgroep - zich omtrent dit
aspect zal oriënteren in een gemeen
te 'die de afgelopen jaren met suc
ces aan interacief beleid gewerkt
heeft'.
Goede winsten en Amerikaanse cijfers, maar aarzelende markten
De voedingsbodem voor de financiële markten was afgelopen weken
wederom terrorisme of in ieder geval de angst daarvoor. De dreiging
hiervan is volgens de media na Madrid opnieuw toegenomen. Ook in
Irak lopen de zaken geheel anders dan geplandDeze elementen
zijn voor beleggers reden om een voorzichtige houding te tonen. Voor
de korte termijn wordt dan ook verwacht dat terrorisme een belangrijk
aandachtspunt blijft op de financiële markten. De beursdaling van on
langs naar een AEX-niveau van circa 325 mag tevens als winstneming
gezien worden. Immers, ondanks alle ellende met terrorisme zal nog
moeten blijken of met name de Amerikaanse economie zich verder kan
herstellen. Vooral dat was de grote vraag van de afgelopen weken, tot
dat vorige week de werkloosheid/ werkgelegenheidscijfers van de V.S.
werden gepubliceerd
Door J.M. VerkammanSenior Be
leggingsadviseur bij Rabobank Tho
len.
Dat wat de werkgevers en de uitzen
ders al wisten en dat wat de werk
loosheid al suggereerde is nu ook be
waarheid geworden: het Amerikaans
economisch groeiherstel gaat ge
paard met banengroei! In maart
groeide de werkgelegenheid met
308.000 banen, de grootste groei
sinds de eerste helft van 2000. Pessi
misten sputteren nog tegen en wijzen
erop dat er in de goederenproduce-
rende industrie nauwelijks een toe
name is en dat de groei bijna in zijn
geheel voor rekening komt van de
dienstverlenende sectoren.
Realisten wijzen de pessimisten erop
dat er niets nieuws onder de zon is.
De werkgelegenheid in de goederen-
producerende economie groeit al
tientallen jaren niet meer. Optimisten,
waartoe wij onszelf rekenen, wijzen
er zelfs op dat als de groei van de ba
nen in april en mei ook boven de
250.000 uitkomt, de FED (Ameri
kaanse centrale bank) halverwege dit
jaar met een renteverhoging kan ko
men. De FED zal weinig of geen ac
tie ondernemen, zolang er geen sig
nalen zijn dat inflatie toeneemt. Een
verbeterende arbeidsmarkt is op zich
nog geen directe aanleiding om de
rente te verhogen. Maar tegelijkertijd
zien we dat de inflatie toeneemt bij de
producenten. De prijzen die fabrikan
ten betalen (ISM prices paid index),
zijn sterk gestegen en ook de prijzen
die zij voor hun producten ontvan
gen, de producentenprijzen, zitten in
een opwaartse trend. Daarnaast trekt
de geldgroei aan. De kredietverlening
aan het bedrijfsleven steeg de afgelo
pen maand voor de tweede keer in
drie jaar tijd, wat zou kunnen wijzen
op een verbetering van de bedrijfs-
kredietmarkt.
De groei van de consumentenkredie
ten is overigens gedurende de gehele
groeivertraging op peil gebleven.
Wij denken dat in de komende
maanden het huidige 4% tot 5%
groeitempo van de Amerikaanse eco
nomie te maken zal krijgen met in
flatie.
Vanwege het bovenstaande, houden
wij er rekening mee dat de FED de
rente eind juni of op 10 augustus licht
zal verhogen. De goede arbeidsmarkt-
cijfers deden de obligatiemarkt in el
kaar krimpen. De Amerikaanse tien-
jaarsrente, met de eurolandtienjaars-
rente in zijn kielzog, steeg op de be
wuste dag dik 25 basispunten van
3,88% naar 4,15%. De aandelenmarkt
was daarentegen blij verrast, forse
stijgingen van alle aandelenmarkten
waren hiervan het gevolg.
De AEX-index staat intussen weer op
een niveau van circa 355! De banen
groei verzekert aandelenbeleggers
van een aanhoudende hoge groei van
de economie.
Ongeacht de vraag wanneer de FED
met een renteverhoging komt, lijkt het
ons waarschijnlijk dat er de komende
maanden een omslag in het sentiment
komt van positief naar terughoudend.
De afgelopen dertien maanden zijn de
meeste beurzen vooruitgelopen op het
economisch herstel. De groei verraste
positief en de winstcijfers versloegen
de winsttaxaties op hun sloffen. De
motor hierachter was het zeer lage
renteniveau en de belastingverlagin
gen.
Positieve groeiverrassingen worden
nu onwaarschijnlijk omdat de consen
sus voor dit jaar al rekent op 4% tot
5% economische groei voor de Ver
enigde Staten. De winstmarges in de
Verenigde Staten zijn daarnaast meer
dan volledig hersteld. Er is dus een
geruime kans op een zomerflauwte in
lijn met wat de statistieken ons voor
schrijven.
Kortom: de bevestiging van het Ame
rikaans groeiherstel met nieuwe ba
nen is er. Dat is slecht nieuws voor
obligaties en goed nieuws voor aan
delen, tót het moment dat de FED de
rente zal verhogen.
De Europese financiële markten (dus
ook de Nederlandse beurs) zullen tra
ditiegetrouw de grote lijn van touw-
trekker Amerika volgen. Dat is dan
ook de reden dat wij in onze kwartaal
artikelen meer vermelden over Ame
rika dan over Europa. Europa heeft
doorgaans een economische achter
stand op de V.S. van zo'n 9 tot 12
maanden.
De Amerikaanse economie laat zoals
gezegd een mooi herstel zien, maar
naar verwachting zal dit voor de FED
aanleiding zijn om halverwege dit
jaar de rente te verhogen. Dit maakt
de Amerikaanse aandelenmarkt rela
tief minder aantrekkelijk. Europa
heeft wel aantrekkelijke beleggings
vooruitzichten. Macro-economisch is
het beeld weliswaar niet overtuigend,
maar het goede koersbeeld geeft de
doorslag. Ook over Azië zijn we posi
tief. De opkomst van China heeft een
positieve invloed gehad op het herstel
van de regio. Echter op dit moment
achten wij het koersbeeld neutraal.
Het herstel van de wereldeconomie
steunt ook de opkomende markten
(emerging markets). Het koersbeeld
van die markten is dan ook goed.
Maar hier overtuigt de winstontwik
keling niet echt.
Deze week en komende weken barst
het cijferseizoen weer los. Veel bedrij
ven zullen dan hun eerste kwartaalcij
fer van 2004 publiceren. Op moment
van schrijven (dinsdagmorgen) heeft
Philips de cijfers net gepubliceerd. De
nettowinst is hoger dan de prognoses,
maar de operationele winst lag onder
onze verwachtingen (bijz. baten:
boekwinst op het verkochte Atos Ori
gin ad EUR 215 miljoen). Vooral de
marges mogen nog wat verbeteren.
Het management van Philips is opti
mistisch gestemd en herhaalde de eer
dere prognoses voor de divisies Medi
cal Systems en Consumentene
lektronica, maar deed nog geen con
crete uitspraken voor alle divisies
m.b.t. geheel 2004.
Op sectorniveau geven wij voor de
komende 12 maanden het advies om
een accent te geven in de volgende
bedrijfstakken:
Energie; beperkt aanbod en sterke
vraag houden olieprijs hoog, boven
dien kunnen oliebedrijven steeds effi
ciënter produceren, wat zorgt voor
een betere winstmarge.
Industrie Dienstverlening; deze
sector kan optimaal profiteren van
toenemende investeringen vanwege
de aantrekkende economie.
Financiële Dienstverlening; het
macro-economisch beeld, de winst
ontwikkeling en de koersontwikke
ling zijn de motor voor een positief
advies.
Uiteraard blijft het van groot belang
dat alle sectoren evenredig in de por
tefeuille zijn opgenomen. De boven
genoemde sectoren adviseren wij u
echter uitsluitend, om deze een rela
tief groter belang in uw portefeuille te
geven dan de andere sectoren. Uiter
aard staat het beleggingsteam van Ra
bobank Tholen graag voor u klaar om
de juiste asset (verhouding aandelen,
obligaties, onroerendgoed en liquidi
teiten), regio (landenkeuze) en sec
torverhoudingen (bedrijfstakken) bin
nen uw portefeuille tegen het licht te
houden.
Voor de komende twaalf maanden ad
viseren wij u de volgende aandelen in
portefeuille op te nemen (of te hou
den): Allianz en ING (bank/verzeke
raars), ASMI en Robeco IT-fund
Mario Potappel, Kees de Wilde en Jack Verkamman (v.l.n.r.) van het
beleggingsteam Rabobank Tholen.
(ITC), Philips en Reed Elsevier (con
sument cyclisch), Siemens en Stork
(industrie/dienstverlening).
In het bijzonder bevelen wij Konink
lijke Olie aan i.v.m. de zeer aantrek
kelijke waardering (aandelenkoers
t.o.v. winstverwachtingen). Wij ver
wachten dat de angst en onduidelijk
heid rondom de gehercategoriseerde
oliereserves in de boeken van Kon.
Olie geleidelijk naar de achtergrond
zal verdwijnen als men doorgaat met
de aanscherping van haar interne boe
kingsprocedure om herhaling te voor
komen. dus vertrouwen te winnen.
Kon. Olie schroeft de laatste maanden
de investeringen behoorlijk op, zodat
de productie en uiteindelijk ook de
winstgevendheid weer kan stijgen.
Ook het dividendrendement van circa
4% zorgt voor een goede bodem on
der de huidige beurskoers.
De vooruitzichten voor obligaties zijn
minder gunstig. De lange rentes in de
V.S. en Euroland liggen nog maar
zo'n 2% boven de inflatie. Dat is qen
lage opslag, zeker gezien de risico's
van een oplopende inflatie in de V.S.,
nu de economie aantrekt. Voor Euro
land is het risico van oplopende infla
tie kleiner vanwege de sterke euro, de
hogere werkloosheid en de lagere
gtoei. Het korte renteklimaat is ge
mengd; de FED zal naar onze opinie
dit jaar de rente verhogen. Daarente
gen verwachten wij dat de ECB (Eu
ropese centrale bank) de rente verder
zal verlagen, onder meer vanwege de
sterke euro. Het koersbeeld voor obli
gaties is neutraal.
Obligatiebeleggingen kunnen qua
rendement het beste gezocht worden
in high yield obligaties (bedrijfsobli-
gaties), vanwege het hogere rende
ment hierop. Het economisch herstel
en het koersbeeld geven hieraan een
positieve impuls. Echter, de hoge
waardering vereist een selectieve keu
ze. Ook 'obligatieachtige' beleggin
gen kunnen een uitstekende optie zijn
om gebruik van te maken. Kenmer
ken: een speciaal (maatwerk)product
met hoofd-somgarantie in combinatie
met interessante rendementsmogelijk
heden. Op dit moment kunnen wij u
een dergelijk product uit emissie aan
bieden (dus zonder aankoopkosten),
zie hieronder.
Al geruime tijd schrijven wij met veel
genoegen een kwartaalbericht in de
Eendrachtbode over beurzen en eco
nomie. Een veel groter genoegen is
het om te vernemen dal het artikel
door veel Thoolse inwoners (en daar
buiten) gelezen wordt. Maar het
meest plezierige is toch wel dat het ar
tikel door de lezers gewaardeerd
wordt (dan doen wij ons werk niet
voor niets).
Een van de opmerkingen die wij kre
gen, was het verzoek om een gouden
tip op te nemen in het krantenartikel.
Dat is naar onze mening een onmoge
lijke zaak. Immers, ook wij weten pas
achteraf of de tip daadwerkelijk
'goud' zal zijn! Het lijkt ons ook niet
zinvol om achteraf een gouden tip te
geven, dan zouden we achter de feiten
aan lopenMaar deze maand ma
ken wij een uitzondering, we komen
nu zowaar met een gouden tip:
Zekerheid hoog rendement kun
nen samengaan!
Veel mensen zoeken beleggingen met
een hoog rendement, maar wensen
daarvoor geen beleggingsrisico te ne
men. Omdat risico en rendement al
tijd in verhouding tot elkaar staan, is
het onmogelijk om dit te bereiken met
pure beleggingen in aandelen of obli
gaties. Om de (grote) vraag te kunnen
beantwoorden heeft Robeco een
'obligatieachtig' product gebouwd; te
weten: World Top 50 2004-2012 (Ti
tans II- obligatie).
In het kort heeft deze zeer interessante
beleggingsmogelijkheid de volgende
kenmerken:
Rente eerste 2 jaar vast: 5,75%,
hierna kan deze oplopen tot
zelfs 7%.
Eenmaal behaalde rente is
minimum rente voor de
volgende jaren.
Hoofdsomgarantie bij
aflossing.
Dagelijks verhandelbaar.
Uitgifteprijs: 100,60%.
Profiteer van dit prachtige aanbod en
schrijf nu zonder kosten in (tot uiter
lijk 3 mei).
Vraag vrijblijvend om de specifieke
productinformatie bij de beleggings
adviseurs van Rabobank Tholen!
De bovenstaande visie is mede tot
stand gekomen met behulp van IRIS-
research. Wellicht ten overvloede
melden wij u nog dat bij beleggen in
effecten, de rendementen uit het ver
leden en ook beursverwachtingen
geen garantie geven voor toekomstige
ontwikkelingen. Aan het bovenstaan
de artikel kunnen dan ook geen rech
ten worden ontleend.
Rabobank Tholen
Het Thools Beleggings Team
Tel. (0166-) 665 330
Email: info@tholen.rabobank.nl
Website: www.rabobanktholen.nl
D.d. 23 maart j.l. was Neder
lands grootste belegger, prof.
J.J. van Duijn van Robeco, te
gast op het beleggingsseminar
van Rabobank Tholen. Dit se
minar is mede door de grote
belangstelling van Thoolse be
leggers tot een groot succes
geworden. Graag willen we
een ieder die hierbij aanwezig
was hiervoor hartelijk bedan
ken.
Wij hopen u bij een volgend
evenement opnieuw te mogen
ontmoeten!
(Advertentie I.M.)
Waar moet de 8 ton gehaald worden die vergeten is in de begroting
2004? Wat de SGP betreft mogen de reserves aangesproken worden
naast het dieper gaan met de kaasschaaf. D66 wil taken afstoten en
daarmee de personeelslast verlagen. De PvdA denkt aan het temporise
ren van de riolering en de brandweer. ABT denkt aan uitstel van het
Markiezaatcollege en het nieuwe gemeentehuis. Het CDA wil wat van
de reserves gaan snoepen. VVD en CU beraden zich nog.
„Financieel moeten we verschrikke
lijke dingen gaan doen", vreest ABT-
raadslid Boulogne. „Je kunt geen
nieuwe dingen meer aanpakken als er
8 ton tekort is, naast de 1,2 miljoen
euro die we al hadden. Aangezien we
niet voor de kaasschaafmethode zijn,
moet je rigoureuzer te werk gaan.
Geen nieuwbouw dus van het Mar
kiezaatcollege in Tholen en misschien
moeten we ook nog wel naar het nieu
we gemeentehuis kijken. Burgerdoe
len dienen we in ieder geval te
ontzien, want de fout is in het ge
meentehuis gemaakt."
Daarentegen is SGP-raadslid Klippel
wél voor de kaasschaafmethode, dus
bezuinigingen op alle uitgaven van de
gemeente Tholen. „De kaasschaaf zal
overal iets dieper in moeten gaan. En
de algemene reserve hebben we ook
nog."
D66-raadslid Van den Donker wil sa
neren in het ambtelijk apparaat. „De.
personeelskosten zijn uit de hand ge
lopen, dus die lasten moeten omlaag
door taken af te stoten. Nieuwbouw
van het gemeentehuis uitstellen, le
vert niets op. Dat krijg ik de inwoners
moeilijk uitgelegd, maar dat scheelt
maar een klein beetje kapitaallasten.
Temporiseren van de rioleringswer
ken is nog wel een optie."
Voor PvdA-raadslid Van der Linde
zijn de bezuinigingsmogelijkheden
beperkt. „Er is een groot pakket waar
je niets toe of af kunt doen. En je
moet ook niet verkeerd bezuinigen. Ik
zie wel mogelijkheden bij de riole
ring, waar we voor de muziek uitlo
pen, en bij de brandweer. Voor je dit
gat van 8 ton gerepareerd hebt, komt
er echter heel wat denkwerk aan te
pas. De financiële situatie maakt me
wel ongerust. Ondanks de tussentijd
se bestuursrapportages en het raads-
programma Kleur Bekennen zullen
we evenals bij de vorige kademota
met forse tekorten komen te zitten."
CDA-raadslid Bout denkt dat de in
grepen fors zullen zijn, zodat alleen
de kaasschaaf niet toereikend is. „Je
kunt wel blijven schrapen. Laten we
dus eens naar de reserves gaan kijken.
Als we het op andere fronten kunnen
redden, moeten we geen zaken als het
nieuwe gemeentehuis gaan uitstel-
"len."
De VVD weet nog niet waar er bezui
nigd moet worden. „Als het uit de
lengte niet gaat, dan moet het uit de
breedte komen", zegt mevr. Van Gor-
sel. Inkomstenverhoging via meer be
lasting is ook nog een mogelijkheid,
maar die optie heeft volgens het
VVD-raadslid 'ook een grens.'
Het tekort van 8 ton zal niet leiden tot het wegsturen van de wethouder
van financiën K.A. Heijboer. Volgens een raadslid zou deze affaire 'hem
de kop kunnen kosten', maar de fractievoorzitters zien geen reden om
iemand voor het verzuim de vakantietoeslag 2004 in de begroting op te
nemen, weg te sturen. „Dan zit je nog met wachtgeld ook", zegt D66-
raadslid Van den Donker. „Dé raad moet b. en w. wel waarschuwen, dat
zoiets echt niet meer kan."
CU-raadslid Van Belzen wil echter
alle mogelijkheden open houden.
„In de politiek kan immers alles.
Wij wachten eerst de reactie van het
college af, of dat antwoord tot te
vredenheid van de raad is. Daarna
trekken we onze conclusies pas."
In een brief aan burgemeester Nuis
hebben CU, ABT en D66 aange
drongen om volgens artikel 17 van
de Gemeentewet een extra raadsver
gadering te beleggen. „De te lage
raming van de personeelskosten kan
ook een aanzienlijke verschuiving
van de toekomstige lasten met zich
meebrengen. Dit heeft ingrijpende
gevolgen voor het totale financiële
beleid, met name de wijze waarop
in onze gemeente deze financiële te
genvaller naast de reeds bestaande
hiaten dient opgevangen te worden.
Deze zaak is van een dergelijke im
portantie, dat een extra raadsverga
dering dringend gewenst is", aldus
de drie oppositiepartijen.
„Wie ontkent dat hij fouten maakt,
die kent zichzelf niet", benadrukt
SGP-raadslid Klippel. Hij laat ook
zeker meewegen, dat er 'niets on
rechtmatigs' is gebeurd. „Er is ge
woon een fout gemaakt en dat had
bij de controle ontdekt moeten wor
den." Klippel wil daarvoor niet het
college of de ambtenaren de Zwar
tepiet toespelen. „Met z'n allen
hebben we het niet gezien. Het
blijkt dat de programmabegroting
die we voor 2004 voor de eerste
keer gekregen hebben, niet afdoen
de is. Voorheen kreeg je als raadslid
bij de productenbegroting meer in
formatie."
Volgens CDA-raadslid Bout zou de
verantwoordelijke voor de fout in
het bedrijfsleven de wacht aange
zegd zijn. „Die zou vertrokken zijn,
Maar de gemeente is geen bedrijf en
ik wil eerst met b. en w. discussië
ren hoe dit heeft kunnen gebeuren."
PvdA-raadslid Van der Linde wil de
ambtenaren ontzien. „Daar zijn de
chefs verantwoordelijk voor. Het
gaat mij om de politieke verant
woordelijkheid. Je moet je verstand
gebruiken bij de aanpak, maar we
moeten als raad vanavond wel con
clusies kunnen trekken."
Boulogne vindt het 'kort door de
bocht' om de affaire af te doen met
'een menselijke fout.' „Dan is het
net of het heel normaal is wat hier
gebeurd is. In het bedrijfsleven zou
dit behoorlijke gevolgen hebben,
want de controles zijn toch tekort
geschoten."
Volgens VVD-raadslid mevr. Van
Gorsel 'zijn we allemaal van goede
wil.' Zij wil daarom nog geen gele,
laat staan rode kaarten uitdelen.
„We hebben meer uitleg van het
college nodig."
De gemeente Tholen zit niet alleen
in zak en as over het tekort van 8
ton. Meerdere gemeenten zitten met
forse financiële problemen. Nijme
gen gaat fors bezuinigen: van 3 mil
joen in 2005 tot bijna 11 miljoen in
2008. De helft van de bezuiniging
wordt gerealiseerd door het schrap
pen van 87 arbeidsplaatsen. Eerder
kondigde Nijmegen al het verdwij
nen van 76 banen aan. Het college
denkt, dat er binnen het ambtelijk
apparaat doelmatiger en met minder
leidinggevenden gewerkt kan wor
den.
Ook Bergen op Zoom moet fors be
sparen: 2 miljoen euro. Dat is even
veel als de veel kleinere gemeente
Tholen. Bergen bekijkt o.a. of het
schoolzwemmen van wekelijks een
half uur naar tweewekelijks een uur
kan. Daarmee wordt op de ver
voerskosten bespaard.
Het college van Kapelle wil even
eens diep snijden met sluiting van
een bibliotheek, privatisering van
het sportcentrum en het fruitteelt
museum en een verhoging van de
onroerende zaakbelasting met 10%
gedurende twee jaar.
Assurantiekantoor
Burgenneet 25 - Poortvliet - Tel: (0166) 612 509
At* Dranil«ktttt«r
p Jan P.\l. Overboekt'
Ten Ankerweg 72 - Tholen - Tel: (0166) 602 888
Advertentie I.M.