Leefbaarheid in Poortvliet wordt project gemeenteraad Lange termijntrend blijft opwaarts gericht Taken afstoten, reserves aanspreken, raadhuis uitstellen Aandelenmarkten zoeken richting Niemand hoeft weg, want dat kost wachtgeld ZLM REISVERZEKERING? Tholen in bedrijf Bedankt! Gedeelde smart is halve smart Donderdag 15 april 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT De gemeenteraad wil een pilotproject starten over de leefbaarheid binnen kleine woonkernen. Dat zou in Poortvliet uitgevoerd moeten worden. Gemeenschaps zin, voorzieningen en veiligheid zijn daarbij de aan dachtsvelden. De inwoners worden nadrukkelijk betrok ken bij het kiezen van een project. De pilot is een zogenaamde raadsopdracht, bedoeld om een bepaald on derwerp als gemeenteraad te sturen en de kaders aan te geven voor burgemeester en wethouders. Een tweede raadsopdracht gaat over burgerparticipatie. Sociaal kwetsbaar Raadsopdracht moet politiek in eerder stadium bij onderwerp betrekken Betrokkenheid Rente Economische stand van zaken Financiële markten Aandelen Advies Obligaties Advies Reacties op kwartaalartikel De gouden tip Raad verdeeld over oplossingen Raad houdt het bij flinke waarschuwing Wacht aangezegd voorbereidende werk doen voor een raadsopdracht. Twee werkgroepen uit de gemeen teraad zijn een jaar geleden aan de slag gegaan met het fenomeen 'raadsopdracht' dat voortvloeit uit het duale bestuursstelsel (schei ding gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders). In die structuur stelt de gemeente raad de kaders vast waarbinnen b. en w. hun bevoegdheden uitoefe nen. Door een raadsopdracht - een opdracht van de raad aan b. en w. - te formuleren, wordt de raad in een veel eerder stadium bij een onderwerp betrokken. Daardoor kunnen ambtelijk en politiek de juiste keuzes gemaakt worden. Het resultaat van een raadsop dracht wordt door b. en w. voorge legd aan de gemeenteraad. Dat kan een beleidsnota of -rapportage zijn, een plan, een evaluatie of een concreet voorstel. De raadsop dracht kan toegepast worden bij zaken die politiek gevoelig liggen, die van relatief groot belang zijn, of die behoorlijk wat ambtelijke tijd en geld vragen. Het traject dat de werkgroepen doorliepen, heeft een soort stap penplan opgeleverd om te komen tot een raadsopdracht. Daarbij kiest de gemeenteraad één of meerdere thema's uit het raadspro- gramma. Vervolgens wordt erover gesproken waarom het op de poli tieke agenda staat. Om vast te stel len wat het probleem is en de oor zaak te achterhalen, gaat de raad op onderzoek. Ze verzamelt feiten en cijfers en houdt daarbij in de gaten wat er in de Thoolse samen leving leeft omtrent het onder werp. De verkregen informatie wordt vervolgens getoetst en ge analyseerd, wat een voorlopige meningsvorming van fracties en raad oplevert. Alvorens een stand punt wordt bepaald, kan de raad nog de mening toetsen van burgers en doelgroepen. Het standpunt re sulteert in het vaststellen van de raadsopdracht. Het kan overigens ook dat b. en w. een concept- raadsopdracht opstellen, of het De raadsleden mevr. Ligtendag (CDA), Van Eenennaam en Aar- noudse (SGP), Piet (CU) en Bou logne (ABT), alsmede commissie lid mevr. Bastianen (PvdA) hebben een raadsopdracht geformuleerd over leefbaarheid binnen de kleine kernen. Het effect ervan moet zijn dat de leefbaarheid in de woonker nen (zoals ze betiteld worden in de toekomstvisie Bestemming Tho- len) in stand blijft en wordt bevor derd. De dorpen waar het om gaat zijn Oud-Vossemeer (op 1 januari 2609 inwoners), Stavenisse (1679 •inw.), Poortvliet (1717 inw.) en Anna Jacobapolder (paar honderd inwoners). Dit najaar zou een proefproject gestart moeten wor den waaruit een concreet project komt dat in een woonkern uitge voerd wordt. De werkgroep wil dat doen in een dorp dat een kwetsbare sociale structuur heeft, gerekend naar opleidingsniveau, aantal in woners met een uitkering, aantal ouderen en de verhouding tussen huurhuizen en eigen woningen). De voorkeur gaat uit naar Poort vliet, waarbij b. en w. wordt ge vraagd uit te zoeken of het aan het genoemde sociaal profiel voldoet. Het dorp, waar 13,7% van de in woners ouder is dan 65 jaar, staat van de vier genoemde plaatsen het laagst in het landelijke overzicht van de sociale status (Bron: Socia le Atlas Zeeland 2000). Ten aanzien van leefbaarheid wor den drie aspecten bekeken. Ten eer ste de gemeenschapszin, die zal moeten blijken uit signalen en in formatie uit de betreffende woon kern. Daarnaast de voorzieningen, zoals supermarkt, ontmoetingsplek, openbaar vervoer en vrijetijdsbeste ding. En tenslotte de veiligheid: verlichting, bebossing, aanwezig heid van politie en verkeerssitu aties. De bedoeling is om de inwo- In Poortvliet zal een project opgezet worden om de leefbaarheid in kleine kernen te bevorderen. ners en plaatselijke organisaties nauw bij het project te betrekken. In september zou de raad bij instel lingen, verenigingen en kerken ideeën moeten inventariseren en in november moet dan een inventari serend onderzoek plaatsvinden on der de inwoners. In januari 2005 volgt een openbare bijeenkomst in het dorp - geleid door twee of drie raadsleden - waar één of meer pro jecten worden gekozen die uitge voerd gaan worden. In maart zal de gemeenteraad over die keus een be sluit moeten nemen, waarbij ze - in dien de projecten aan de randvoor waarden voldoen - alleen op princi piële gronden kan weigeren. In het tweede kwartaal van 2005 kan het project vervolgens uitgevoerd wor den. Achteraf zal een representatie ve groep inwoners gevraagd wor den hoe ze het project waarderen. De pilot zou betaald moeten worden uit het budget dat geraamd is voor het maken van dorpsplannen. Er is drie keer 60.000 euro beschikbaar. Dat wil zeggen zestig mille per pro ject (exclusief personeelskosten), want als de pilot aanslaat krijgt ze mogelijk een vervolg in de andere kleine kernen. Een tweede werkgroep bestond uit de raadsleden mevr. Van der Wal (PvdA), mevr. Van der Horst (ABT), Van Belzen (CU), Klippel (SGP) en Bout (CDA). Zij werkten aan een raadsopdracht over burger participatie. Daaruit moeten twee of drie scenario's komen voor een gro tere betrokkenheid van burgers bij de bestuurlijke besluitvorming en verbetering van het draagvlak.Ook moet een instrument ontwikkeld worden, waarmee de toename van die betrokkenheid gemeten kan worden de zogenaamde participa tieladder. Het beleid moet uiterlijk 1 april volgend jaar door de gemeen teraad vastgesteld zijn. Het mag geen extra geld kosten. In de op dracht staat dat de gemeenteraad - of een werkgroep - zich omtrent dit aspect zal oriënteren in een gemeen te 'die de afgelopen jaren met suc ces aan interacief beleid gewerkt heeft'. Goede winsten en Amerikaanse cijfers, maar aarzelende markten De voedingsbodem voor de financiële markten was afgelopen weken wederom terrorisme of in ieder geval de angst daarvoor. De dreiging hiervan is volgens de media na Madrid opnieuw toegenomen. Ook in Irak lopen de zaken geheel anders dan geplandDeze elementen zijn voor beleggers reden om een voorzichtige houding te tonen. Voor de korte termijn wordt dan ook verwacht dat terrorisme een belangrijk aandachtspunt blijft op de financiële markten. De beursdaling van on langs naar een AEX-niveau van circa 325 mag tevens als winstneming gezien worden. Immers, ondanks alle ellende met terrorisme zal nog moeten blijken of met name de Amerikaanse economie zich verder kan herstellen. Vooral dat was de grote vraag van de afgelopen weken, tot dat vorige week de werkloosheid/ werkgelegenheidscijfers van de V.S. werden gepubliceerd Door J.M. VerkammanSenior Be leggingsadviseur bij Rabobank Tho len. Dat wat de werkgevers en de uitzen ders al wisten en dat wat de werk loosheid al suggereerde is nu ook be waarheid geworden: het Amerikaans economisch groeiherstel gaat ge paard met banengroei! In maart groeide de werkgelegenheid met 308.000 banen, de grootste groei sinds de eerste helft van 2000. Pessi misten sputteren nog tegen en wijzen erop dat er in de goederenproduce- rende industrie nauwelijks een toe name is en dat de groei bijna in zijn geheel voor rekening komt van de dienstverlenende sectoren. Realisten wijzen de pessimisten erop dat er niets nieuws onder de zon is. De werkgelegenheid in de goederen- producerende economie groeit al tientallen jaren niet meer. Optimisten, waartoe wij onszelf rekenen, wijzen er zelfs op dat als de groei van de ba nen in april en mei ook boven de 250.000 uitkomt, de FED (Ameri kaanse centrale bank) halverwege dit jaar met een renteverhoging kan ko men. De FED zal weinig of geen ac tie ondernemen, zolang er geen sig nalen zijn dat inflatie toeneemt. Een verbeterende arbeidsmarkt is op zich nog geen directe aanleiding om de rente te verhogen. Maar tegelijkertijd zien we dat de inflatie toeneemt bij de producenten. De prijzen die fabrikan ten betalen (ISM prices paid index), zijn sterk gestegen en ook de prijzen die zij voor hun producten ontvan gen, de producentenprijzen, zitten in een opwaartse trend. Daarnaast trekt de geldgroei aan. De kredietverlening aan het bedrijfsleven steeg de afgelo pen maand voor de tweede keer in drie jaar tijd, wat zou kunnen wijzen op een verbetering van de bedrijfs- kredietmarkt. De groei van de consumentenkredie ten is overigens gedurende de gehele groeivertraging op peil gebleven. Wij denken dat in de komende maanden het huidige 4% tot 5% groeitempo van de Amerikaanse eco nomie te maken zal krijgen met in flatie. Vanwege het bovenstaande, houden wij er rekening mee dat de FED de rente eind juni of op 10 augustus licht zal verhogen. De goede arbeidsmarkt- cijfers deden de obligatiemarkt in el kaar krimpen. De Amerikaanse tien- jaarsrente, met de eurolandtienjaars- rente in zijn kielzog, steeg op de be wuste dag dik 25 basispunten van 3,88% naar 4,15%. De aandelenmarkt was daarentegen blij verrast, forse stijgingen van alle aandelenmarkten waren hiervan het gevolg. De AEX-index staat intussen weer op een niveau van circa 355! De banen groei verzekert aandelenbeleggers van een aanhoudende hoge groei van de economie. Ongeacht de vraag wanneer de FED met een renteverhoging komt, lijkt het ons waarschijnlijk dat er de komende maanden een omslag in het sentiment komt van positief naar terughoudend. De afgelopen dertien maanden zijn de meeste beurzen vooruitgelopen op het economisch herstel. De groei verraste positief en de winstcijfers versloegen de winsttaxaties op hun sloffen. De motor hierachter was het zeer lage renteniveau en de belastingverlagin gen. Positieve groeiverrassingen worden nu onwaarschijnlijk omdat de consen sus voor dit jaar al rekent op 4% tot 5% economische groei voor de Ver enigde Staten. De winstmarges in de Verenigde Staten zijn daarnaast meer dan volledig hersteld. Er is dus een geruime kans op een zomerflauwte in lijn met wat de statistieken ons voor schrijven. Kortom: de bevestiging van het Ame rikaans groeiherstel met nieuwe ba nen is er. Dat is slecht nieuws voor obligaties en goed nieuws voor aan delen, tót het moment dat de FED de rente zal verhogen. De Europese financiële markten (dus ook de Nederlandse beurs) zullen tra ditiegetrouw de grote lijn van touw- trekker Amerika volgen. Dat is dan ook de reden dat wij in onze kwartaal artikelen meer vermelden over Ame rika dan over Europa. Europa heeft doorgaans een economische achter stand op de V.S. van zo'n 9 tot 12 maanden. De Amerikaanse economie laat zoals gezegd een mooi herstel zien, maar naar verwachting zal dit voor de FED aanleiding zijn om halverwege dit jaar de rente te verhogen. Dit maakt de Amerikaanse aandelenmarkt rela tief minder aantrekkelijk. Europa heeft wel aantrekkelijke beleggings vooruitzichten. Macro-economisch is het beeld weliswaar niet overtuigend, maar het goede koersbeeld geeft de doorslag. Ook over Azië zijn we posi tief. De opkomst van China heeft een positieve invloed gehad op het herstel van de regio. Echter op dit moment achten wij het koersbeeld neutraal. Het herstel van de wereldeconomie steunt ook de opkomende markten (emerging markets). Het koersbeeld van die markten is dan ook goed. Maar hier overtuigt de winstontwik keling niet echt. Deze week en komende weken barst het cijferseizoen weer los. Veel bedrij ven zullen dan hun eerste kwartaalcij fer van 2004 publiceren. Op moment van schrijven (dinsdagmorgen) heeft Philips de cijfers net gepubliceerd. De nettowinst is hoger dan de prognoses, maar de operationele winst lag onder onze verwachtingen (bijz. baten: boekwinst op het verkochte Atos Ori gin ad EUR 215 miljoen). Vooral de marges mogen nog wat verbeteren. Het management van Philips is opti mistisch gestemd en herhaalde de eer dere prognoses voor de divisies Medi cal Systems en Consumentene lektronica, maar deed nog geen con crete uitspraken voor alle divisies m.b.t. geheel 2004. Op sectorniveau geven wij voor de komende 12 maanden het advies om een accent te geven in de volgende bedrijfstakken: Energie; beperkt aanbod en sterke vraag houden olieprijs hoog, boven dien kunnen oliebedrijven steeds effi ciënter produceren, wat zorgt voor een betere winstmarge. Industrie Dienstverlening; deze sector kan optimaal profiteren van toenemende investeringen vanwege de aantrekkende economie. Financiële Dienstverlening; het macro-economisch beeld, de winst ontwikkeling en de koersontwikke ling zijn de motor voor een positief advies. Uiteraard blijft het van groot belang dat alle sectoren evenredig in de por tefeuille zijn opgenomen. De boven genoemde sectoren adviseren wij u echter uitsluitend, om deze een rela tief groter belang in uw portefeuille te geven dan de andere sectoren. Uiter aard staat het beleggingsteam van Ra bobank Tholen graag voor u klaar om de juiste asset (verhouding aandelen, obligaties, onroerendgoed en liquidi teiten), regio (landenkeuze) en sec torverhoudingen (bedrijfstakken) bin nen uw portefeuille tegen het licht te houden. Voor de komende twaalf maanden ad viseren wij u de volgende aandelen in portefeuille op te nemen (of te hou den): Allianz en ING (bank/verzeke raars), ASMI en Robeco IT-fund Mario Potappel, Kees de Wilde en Jack Verkamman (v.l.n.r.) van het beleggingsteam Rabobank Tholen. (ITC), Philips en Reed Elsevier (con sument cyclisch), Siemens en Stork (industrie/dienstverlening). In het bijzonder bevelen wij Konink lijke Olie aan i.v.m. de zeer aantrek kelijke waardering (aandelenkoers t.o.v. winstverwachtingen). Wij ver wachten dat de angst en onduidelijk heid rondom de gehercategoriseerde oliereserves in de boeken van Kon. Olie geleidelijk naar de achtergrond zal verdwijnen als men doorgaat met de aanscherping van haar interne boe kingsprocedure om herhaling te voor komen. dus vertrouwen te winnen. Kon. Olie schroeft de laatste maanden de investeringen behoorlijk op, zodat de productie en uiteindelijk ook de winstgevendheid weer kan stijgen. Ook het dividendrendement van circa 4% zorgt voor een goede bodem on der de huidige beurskoers. De vooruitzichten voor obligaties zijn minder gunstig. De lange rentes in de V.S. en Euroland liggen nog maar zo'n 2% boven de inflatie. Dat is qen lage opslag, zeker gezien de risico's van een oplopende inflatie in de V.S., nu de economie aantrekt. Voor Euro land is het risico van oplopende infla tie kleiner vanwege de sterke euro, de hogere werkloosheid en de lagere gtoei. Het korte renteklimaat is ge mengd; de FED zal naar onze opinie dit jaar de rente verhogen. Daarente gen verwachten wij dat de ECB (Eu ropese centrale bank) de rente verder zal verlagen, onder meer vanwege de sterke euro. Het koersbeeld voor obli gaties is neutraal. Obligatiebeleggingen kunnen qua rendement het beste gezocht worden in high yield obligaties (bedrijfsobli- gaties), vanwege het hogere rende ment hierop. Het economisch herstel en het koersbeeld geven hieraan een positieve impuls. Echter, de hoge waardering vereist een selectieve keu ze. Ook 'obligatieachtige' beleggin gen kunnen een uitstekende optie zijn om gebruik van te maken. Kenmer ken: een speciaal (maatwerk)product met hoofd-somgarantie in combinatie met interessante rendementsmogelijk heden. Op dit moment kunnen wij u een dergelijk product uit emissie aan bieden (dus zonder aankoopkosten), zie hieronder. Al geruime tijd schrijven wij met veel genoegen een kwartaalbericht in de Eendrachtbode over beurzen en eco nomie. Een veel groter genoegen is het om te vernemen dal het artikel door veel Thoolse inwoners (en daar buiten) gelezen wordt. Maar het meest plezierige is toch wel dat het ar tikel door de lezers gewaardeerd wordt (dan doen wij ons werk niet voor niets). Een van de opmerkingen die wij kre gen, was het verzoek om een gouden tip op te nemen in het krantenartikel. Dat is naar onze mening een onmoge lijke zaak. Immers, ook wij weten pas achteraf of de tip daadwerkelijk 'goud' zal zijn! Het lijkt ons ook niet zinvol om achteraf een gouden tip te geven, dan zouden we achter de feiten aan lopenMaar deze maand ma ken wij een uitzondering, we komen nu zowaar met een gouden tip: Zekerheid hoog rendement kun nen samengaan! Veel mensen zoeken beleggingen met een hoog rendement, maar wensen daarvoor geen beleggingsrisico te ne men. Omdat risico en rendement al tijd in verhouding tot elkaar staan, is het onmogelijk om dit te bereiken met pure beleggingen in aandelen of obli gaties. Om de (grote) vraag te kunnen beantwoorden heeft Robeco een 'obligatieachtig' product gebouwd; te weten: World Top 50 2004-2012 (Ti tans II- obligatie). In het kort heeft deze zeer interessante beleggingsmogelijkheid de volgende kenmerken: Rente eerste 2 jaar vast: 5,75%, hierna kan deze oplopen tot zelfs 7%. Eenmaal behaalde rente is minimum rente voor de volgende jaren. Hoofdsomgarantie bij aflossing. Dagelijks verhandelbaar. Uitgifteprijs: 100,60%. Profiteer van dit prachtige aanbod en schrijf nu zonder kosten in (tot uiter lijk 3 mei). Vraag vrijblijvend om de specifieke productinformatie bij de beleggings adviseurs van Rabobank Tholen! De bovenstaande visie is mede tot stand gekomen met behulp van IRIS- research. Wellicht ten overvloede melden wij u nog dat bij beleggen in effecten, de rendementen uit het ver leden en ook beursverwachtingen geen garantie geven voor toekomstige ontwikkelingen. Aan het bovenstaan de artikel kunnen dan ook geen rech ten worden ontleend. Rabobank Tholen Het Thools Beleggings Team Tel. (0166-) 665 330 Email: info@tholen.rabobank.nl Website: www.rabobanktholen.nl D.d. 23 maart j.l. was Neder lands grootste belegger, prof. J.J. van Duijn van Robeco, te gast op het beleggingsseminar van Rabobank Tholen. Dit se minar is mede door de grote belangstelling van Thoolse be leggers tot een groot succes geworden. Graag willen we een ieder die hierbij aanwezig was hiervoor hartelijk bedan ken. Wij hopen u bij een volgend evenement opnieuw te mogen ontmoeten! (Advertentie I.M.) Waar moet de 8 ton gehaald worden die vergeten is in de begroting 2004? Wat de SGP betreft mogen de reserves aangesproken worden naast het dieper gaan met de kaasschaaf. D66 wil taken afstoten en daarmee de personeelslast verlagen. De PvdA denkt aan het temporise ren van de riolering en de brandweer. ABT denkt aan uitstel van het Markiezaatcollege en het nieuwe gemeentehuis. Het CDA wil wat van de reserves gaan snoepen. VVD en CU beraden zich nog. „Financieel moeten we verschrikke lijke dingen gaan doen", vreest ABT- raadslid Boulogne. „Je kunt geen nieuwe dingen meer aanpakken als er 8 ton tekort is, naast de 1,2 miljoen euro die we al hadden. Aangezien we niet voor de kaasschaafmethode zijn, moet je rigoureuzer te werk gaan. Geen nieuwbouw dus van het Mar kiezaatcollege in Tholen en misschien moeten we ook nog wel naar het nieu we gemeentehuis kijken. Burgerdoe len dienen we in ieder geval te ontzien, want de fout is in het ge meentehuis gemaakt." Daarentegen is SGP-raadslid Klippel wél voor de kaasschaafmethode, dus bezuinigingen op alle uitgaven van de gemeente Tholen. „De kaasschaaf zal overal iets dieper in moeten gaan. En de algemene reserve hebben we ook nog." D66-raadslid Van den Donker wil sa neren in het ambtelijk apparaat. „De. personeelskosten zijn uit de hand ge lopen, dus die lasten moeten omlaag door taken af te stoten. Nieuwbouw van het gemeentehuis uitstellen, le vert niets op. Dat krijg ik de inwoners moeilijk uitgelegd, maar dat scheelt maar een klein beetje kapitaallasten. Temporiseren van de rioleringswer ken is nog wel een optie." Voor PvdA-raadslid Van der Linde zijn de bezuinigingsmogelijkheden beperkt. „Er is een groot pakket waar je niets toe of af kunt doen. En je moet ook niet verkeerd bezuinigen. Ik zie wel mogelijkheden bij de riole ring, waar we voor de muziek uitlo pen, en bij de brandweer. Voor je dit gat van 8 ton gerepareerd hebt, komt er echter heel wat denkwerk aan te pas. De financiële situatie maakt me wel ongerust. Ondanks de tussentijd se bestuursrapportages en het raads- programma Kleur Bekennen zullen we evenals bij de vorige kademota met forse tekorten komen te zitten." CDA-raadslid Bout denkt dat de in grepen fors zullen zijn, zodat alleen de kaasschaaf niet toereikend is. „Je kunt wel blijven schrapen. Laten we dus eens naar de reserves gaan kijken. Als we het op andere fronten kunnen redden, moeten we geen zaken als het nieuwe gemeentehuis gaan uitstel- "len." De VVD weet nog niet waar er bezui nigd moet worden. „Als het uit de lengte niet gaat, dan moet het uit de breedte komen", zegt mevr. Van Gor- sel. Inkomstenverhoging via meer be lasting is ook nog een mogelijkheid, maar die optie heeft volgens het VVD-raadslid 'ook een grens.' Het tekort van 8 ton zal niet leiden tot het wegsturen van de wethouder van financiën K.A. Heijboer. Volgens een raadslid zou deze affaire 'hem de kop kunnen kosten', maar de fractievoorzitters zien geen reden om iemand voor het verzuim de vakantietoeslag 2004 in de begroting op te nemen, weg te sturen. „Dan zit je nog met wachtgeld ook", zegt D66- raadslid Van den Donker. „Dé raad moet b. en w. wel waarschuwen, dat zoiets echt niet meer kan." CU-raadslid Van Belzen wil echter alle mogelijkheden open houden. „In de politiek kan immers alles. Wij wachten eerst de reactie van het college af, of dat antwoord tot te vredenheid van de raad is. Daarna trekken we onze conclusies pas." In een brief aan burgemeester Nuis hebben CU, ABT en D66 aange drongen om volgens artikel 17 van de Gemeentewet een extra raadsver gadering te beleggen. „De te lage raming van de personeelskosten kan ook een aanzienlijke verschuiving van de toekomstige lasten met zich meebrengen. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor het totale financiële beleid, met name de wijze waarop in onze gemeente deze financiële te genvaller naast de reeds bestaande hiaten dient opgevangen te worden. Deze zaak is van een dergelijke im portantie, dat een extra raadsverga dering dringend gewenst is", aldus de drie oppositiepartijen. „Wie ontkent dat hij fouten maakt, die kent zichzelf niet", benadrukt SGP-raadslid Klippel. Hij laat ook zeker meewegen, dat er 'niets on rechtmatigs' is gebeurd. „Er is ge woon een fout gemaakt en dat had bij de controle ontdekt moeten wor den." Klippel wil daarvoor niet het college of de ambtenaren de Zwar tepiet toespelen. „Met z'n allen hebben we het niet gezien. Het blijkt dat de programmabegroting die we voor 2004 voor de eerste keer gekregen hebben, niet afdoen de is. Voorheen kreeg je als raadslid bij de productenbegroting meer in formatie." Volgens CDA-raadslid Bout zou de verantwoordelijke voor de fout in het bedrijfsleven de wacht aange zegd zijn. „Die zou vertrokken zijn, Maar de gemeente is geen bedrijf en ik wil eerst met b. en w. discussië ren hoe dit heeft kunnen gebeuren." PvdA-raadslid Van der Linde wil de ambtenaren ontzien. „Daar zijn de chefs verantwoordelijk voor. Het gaat mij om de politieke verant woordelijkheid. Je moet je verstand gebruiken bij de aanpak, maar we moeten als raad vanavond wel con clusies kunnen trekken." Boulogne vindt het 'kort door de bocht' om de affaire af te doen met 'een menselijke fout.' „Dan is het net of het heel normaal is wat hier gebeurd is. In het bedrijfsleven zou dit behoorlijke gevolgen hebben, want de controles zijn toch tekort geschoten." Volgens VVD-raadslid mevr. Van Gorsel 'zijn we allemaal van goede wil.' Zij wil daarom nog geen gele, laat staan rode kaarten uitdelen. „We hebben meer uitleg van het college nodig." De gemeente Tholen zit niet alleen in zak en as over het tekort van 8 ton. Meerdere gemeenten zitten met forse financiële problemen. Nijme gen gaat fors bezuinigen: van 3 mil joen in 2005 tot bijna 11 miljoen in 2008. De helft van de bezuiniging wordt gerealiseerd door het schrap pen van 87 arbeidsplaatsen. Eerder kondigde Nijmegen al het verdwij nen van 76 banen aan. Het college denkt, dat er binnen het ambtelijk apparaat doelmatiger en met minder leidinggevenden gewerkt kan wor den. Ook Bergen op Zoom moet fors be sparen: 2 miljoen euro. Dat is even veel als de veel kleinere gemeente Tholen. Bergen bekijkt o.a. of het schoolzwemmen van wekelijks een half uur naar tweewekelijks een uur kan. Daarmee wordt op de ver voerskosten bespaard. Het college van Kapelle wil even eens diep snijden met sluiting van een bibliotheek, privatisering van het sportcentrum en het fruitteelt museum en een verhoging van de onroerende zaakbelasting met 10% gedurende twee jaar. Assurantiekantoor Burgenneet 25 - Poortvliet - Tel: (0166) 612 509 At* Dranil«ktttt«r p Jan P.\l. Overboekt' Ten Ankerweg 72 - Tholen - Tel: (0166) 602 888 Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 5