Bezwaarde hervormden moeten plaatselijke kerkverbanden stichten Kinderdag afsluiting winterseizoen 'Geweten waar je een boerenwagen in om kunt keren' Chr.Gereform.Kerken krijgen weer predikant Ds. Gerritsen predikant O.G.G. in Stavenisse 'Je kunt geen reservaat binnen plurale kerk zijn' Comité wil per 1 mei geen dolende schapen op Tholen Elkaar niet zwart maken Alhier Eigendom kerkgebouw niet duidelijk Ds. Hoek naar Tholen? Onzin! Donderdag 8 april 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Schrijnend Voor 7 mensen Bevriende predikanten Brodeloos Ambtsdragers blijven Ds. Den Boer naar Tholen/Oud-Vossemeer Poortvlietse predikant over PKN: Geen alleenrecht hervormde belijdenis meer Wie de PKN binnengaat, handelt niet volgens de gehoor zaamheid aan God en is bijbels onverantwoord bezig. Dat zei ds. C.J.P. van der Bas uit Woudenberg, bestuurs lid van het comité tot behoud van de Nederlandse Her vormde Kerk zaterdagmorgen tijdens een bezinningsbij eenkomst in Poortvliet. Diplomatie van de angst Handreikingen onvoldoende Godsdienstige sociëteit Bezwaarde hervormden moeten direct op zaterdag 1 mei nieuwe, plaat selijke kerkverbanden stichten. „We moeten onze schapen bij elkaar houden", zei ds. C.J.P. van der Bas zaterdagmorgen tijdens een infor matiebijeenkomst van het comité tot behoud van de Nederlandse Her vormde Kerk in Poortvliet. De bezwaarden mogen geen dolende scha pen worden die eigen voorkeuren zoeken, bijvoorbeeld in de plaatselijke Gereformeerde Gemeente of Christelijk Gereformeerde Kerk. En ook verre reizen maken naar andere kerken is niet hervormd. Ook al zijn er maar 7 bezwaarden, de predikanten van het comité zul len zondags desnoods vier keer preken om alle betrokkenen overal twee keer wet en evangelie te kunnen laten horen. De Nederlandse Hervormde Kerk, die per 1 mei opgaat in de Prote stantse Kerk in Nederland (PKN) is volgens ds. Van der Bas de kerk .die ons als planting van God bij de Re formatie geschonken is.' „Iemand met een hervormd hart die door en door bijbels is, kan de stap naar de PKN onmogelijk maken. Mensen dwalen echter soms in onwetend heid en zeggen dat er plaatselijk weinig zal veranderen. Dat is echter een onjuiste voorstelling van za ken." Van der Bas hoopte dat ze nog tot inkeer komen en dat ze realise ren dat ze zich vergist hebben. „Dan zullen we ze alsnog met open armen ontvangen." Nu 1 mei met rasse schreden nadert, is het comité meerdere keren per week op pad om de bezwaren tegen de PKN kenbaar te maken. Voor het eerst werd er nu op Tholen een voorlichtingsbijeenkomst belegd. In de Nederlandse Hervormde Kerk te Poortvliet waren zo'n 60 belangstel lenden bijeen, vanwie een twintigtal uit Tholen, een vijftal uit zowel Sint-Annaland als Stavenisse, een enkeling uit Scherpenisse en de rest uit Sint-Maartensdijk en Poortvliet, de twee Hervormde Gemeenten waar de kerkenraad unaniem heeft besloten om niet met de PKN mee te gaan. In Tholen en Sint-Annaland Ook al ben je het niet met el kaar eens over de gevolgen van de kerkfusie, je moet el kaar niet gaan verketteren. „Om God en des gewetenswil kunnen we niet mee naar de PKN, maar dan mag je ande ren niet zwart maken", zei ds. Van der Bas. „Dus niet aan an dermans geestelijke staat twij felen, noch een ander de maat nemen of iemand krenken. We moeten de nood niet vererge ren, dus niet op een onwaardi ge of onheuse wijze mensen behandelen die dwalen. Alle bescheidenheid en voorzich tigheid moeten we betrachten. Er is maar één weg in deze tijd van verwarring en dat is bid den tot God en Zijn zegen in wachten. Laat het een zaak van gebed zijn. We moeten ons niet boven anderen verhef fen en geen onnodige wrijving veroorzaken. Maar we moeten wel standvastig blijven", al dus ds. Van der Bas is er sprake van flinke verdeeldheid, in Stavenisse en Scherpenisse was de tegenstand in de kerkenraad be perkt tot elk 1 lid. Ds. Van der Bas noemde het één van de meest schrijnende zaken rond de kerkfusie, dat 'broeders van hetzelf de huis uit elkaar gedreven wor den.' Wanneer bezwaarde hervorm den plaatselijke kerkverbanden in bijvoorbeeld Tholen en Sint-Anna land stichten naast de bestaande Hervormde Gemeente (PKN), dan krijg je twee diensten die erg op el kaar lijken. „Ja, bijna hetzelfde zijn omdat de predikanten dezelfde boodschap uitdragen in twee ver schillende lokaliteiten. Maar hoe pijnlijk dat ook is, u moet een kerk dienst houden. Alleen in een uiterste situatie, als er geen andere keus is, dan kunt u naar de bestaande kerk blijven gaan." Eén van de schriftelijke vragen was of je voor minder dan 100 mensen met een eigen kerkverband verder kunt gaan. „We denken plaatselijk en daarom moeten we zoveel moge lijk het plaatselijk kerkelijk leven in stand houden", zei Van der Bas. „Het is niet hervormd om ver te rei zen en ik preek wel meer in evange lisatiegemeenten van 7 mensen. Is dat voor de Heere, Die gezegd heeft waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik in hun midden, te min? In alle gebrokenheid moeten we het plaatselijk kerkelijk leven voortzetten." Er liggen draaiboeken klaar voor noodclassis en een noodsynode. Een voorbereidingscomissie heeft daarvoor twee keer vergaderd in El- speet en Lunteren. „De denkrich ting voor na 1 mei is daar besproken en 1 mei zullen er in heel het land verlegenheidsvergaderingen van de noodclassis plaatsvinden." De Gereformeerde Bond, waartoe de meeste Hervormde Gemeente op Tholen en Sint-Philipsland behoren, kan zich volgens ds. Van der Bas beter opheffen of anders buiten de PKN blijven. Het feit dat ,veel predikanten van onze signatuur' meegaan met de PKN, schept volgens bezwaarde Thoolse hervormden verwarring. Van der Bas gaf dat direct toe. „Het is erg verdrietig, maar ook bevrien de predikanten van mij die wet en evangelie prediken gaan mee met de PKN. Ik zet geen vraagtekens bij hun oprechtheid, want die predikan ten zullen blijven prediken zoals ze dat nu doen, maar ze trekken toch In de Nederlandse Hervormde Kerk te Poortvliet luisterden zaterdagmorgen 60 mensen naar bezwaren tegen de PKN en de keuze die 1 mei gemaakt moet worden. conclusies waarbij er vragen open blijven die niet beantwoord worden. Het is onze dure roeping om oot moedig en biddend verantwoorde conclusies te trekken, ook al blijf je als predikant alleen achter. Ik heb groot respect voor hen die na vele jaren studeren en bang worstelen er voor kiezen om buiten de PKN te blijven. Wie wel meegaat, heeft op basis van onvoldoende informatie conclusies getrokken, anders kan ik het niet begrijpen." Volgens de hervormde synode moe ten predikanten, ouderlingen en dia kenen die niet met de PKN mee gaan, per 1 mei hun ambt neerleggen en leden zouden moeten bedanken. Volgens ds. Van der Bas stoelt dat echter niet op de kerkorde van 1951. „Er is sprake van een noodsituatie nu door de kerkfusie de meest fundamentele dingen worden geloochend of ter zijde geschoven. Bijbels en historisch kunnen we niet voor de Nederlandse Hervormde Kerk, die God ons bij de Reformatie geschonken heeft, bedanken. U blijft dus lid, maar gaat niet mee met de PKN, want dat is een kerk verband dat voor Gods aangezicht niet kan bestaan." Als een bezwaarde zich niet laat uit schrijven, wordt hij lid van de PKN als voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk. Wanneer een ou derling dan op huisbezoek wil ko men - de man of vrouw staat ten slotte nog steeds als lid van de plaatselijke Hervormde Gemeente ingeschreven - moeten betrokkenen volgens ds. Van der Bas zeggen: „Dat is een vergissing van u, want ik ben geen lid van de PKN. U hebt uw eigen probleem geschapen." Als de meerderheid van de kerken raad ervoor kiest om met de PKN mee te gaan en de predikant niet, dan moet hij binnen 6 maanden de pastorie verlaten. De Nederlandse Hervormde Kerk stopt per 1 mei met de salarisbetaling aan predikan ten die buiten de PKN blijven. Om te voorkomen dat die dominees bro deloos worden, zal het comité be zwaarde kerkenraadsleden en kerk voogden oproepen om bezwaarde gemeenteleden te stimuleren om de desbetreffende predikanten van geld voor levensonderhoud te voorzien. „We moeten bij elkaar schuilen en niet doen of er plaatselijk niets ver andert, al zeggen sommigen dat om de lieve vrede te bewaren. Er heeft nog nooit zoveel op het spel gestaan als nu", zei Van der Bas. Volgens het comité verandert er plaatselijk - in tegenstelling tot de lezing van de PKN'ers - een hele boel, maar bezwaarde ouderlingen en diakenen blijven in de ogen van Van der Bas in functie. „U blijft hervormd ambtsdrager en vanaf de eerste zondag in mei hebt u de hoe de over uw schapen, die niet mogen gaan dolen om naar eigen zin of smaak hun weg dan te gaan kie zen." Eén van de vragen was, hoe eensge zind het comité is. Landelijk zijn er immers een aantal comitéleden als nog met de PKN meegegaan. Vol gens Van der Bas is het huidige co mité eensgezind. Er werd ook nog naar de verschillen met Het Gek- rookte Riet geïnformeerd, de meest behoudende stroming in de N.H.K., waartoe o.a. Sint-Maartensdijk be hoort. De inleider zei dat het bevin delijke element bij HGR meer door klinkt, maar dat er in kerkelijk standpunt geen enkel verschil is met het comité. „We staan heel dicht bij elkaar, er zijn alleen accentverschil len." In de discussie rond de PKN blijkt het woord 'alhier' in o.a. het doopformulier een heet hangijzer. Volgens Van Dale, groot woordenboek der Neder landse taal. betekent alhier .versterking van hier; in dit dorp, in deze stad.' Als .weinig gebruikelijke' betekenis wordt ook ,hier te lande' genoemd. Deze weinig gebruikelijke be tekenis wordt volgens het co mité tot behoud van de Neder landse Hervormde Kerk bedoeld in het doopformulier, terwijl aanhangers van de PKN de meest gebruikelijke betekenis ,in dit dorp, in deze stad' aanhangen. Na anderhalf jaar vacant te zijn geweest, krijgen de Christelijke Gerefor meerde Kerken uit Tholen en Oud-Vossemeer weer een eigen predikant. In juli wordt de intrededienst verwacht van de 5I-jarige ds. A. den Boer uit Elspeet. Hij wordt de opvolger van de nog jonge ds. A. van der Zwan, die begin november 2002 van Tholen en Oud-Vossemeer afscheid nam. Chr.Geref. Kerk van Siegerswoude- de Wilp in Friesland kreeg hij een verschil van mening, waardoor ds. Den Boer formeel werd losgemaakt van die gemeente. Daarna preekte hij wel overal vanuit Elspeet, waar de fa milie Den Boer verblijft in de pastorie waar voorheen de uit Scherpenisse bekende hervormde predikant ds. D.J. Budding heeft gewoond. Vorig jaar mei preekte ds. Den Boer voor het eerst in Tholen en Oud-Vos- semeer en dat gebeurde nogmaals in januari en februari van dit jaar. Het gezin met 11 kinderen, vanwie er 4 getrouwd zijn, hoopt na het afronden van het schooljaar in de huidige woonplaats Elspeet in juli naar Tho len te komen. Daar is nog steeds de pastorie (met vijf slaapkamers en een studeerkamer) in de Machteld van Gelrestraat beschikbaar. Overigens is het huis eigendom van Castria Wo nen. De Chr. Geref. Kerk in Tholen, die lang schommelde tussen de 120 en 130 leden, is de laatste tijd licht ge stegen tot 135 leden. Oud-Vossemeer, in 2000 nog 106 leden, schommelt nu tussen de 80 en 90 leden. Tussen de twee gemeenten zijn cultuurverschil len. Zo houdt Oud-Vossemeer drie diensten op zondag en Tholen twee. De predikant dient echter beide ge meenten, zoals dat ook bij de voor gangers van ds. Den Boer - de predi kanten Van der Zwan en Boogaard - het geval was. Ds. A. den Boer. Het vijfde heroep van de twee Thool se Chr. Geref. Kerken werd daarmee bekroond. De leden konden uit een tweetal gegadigden kiezen: kandidaat A. Versluis en de meer ervaren ds. Den Boer. Met de keuze voor iemand met veel meer preek- en levenserva ring hebben de Thoolse christelijk ge reformeerden in feite een gedurfde keuze gemaakt. Ds. Den Boer heeft namelijk al geruime tijd geen eigen gemeente meer en heeft al een hele kerkelijke historie achter de rug. Hij begon namelijk als predikant in de Nederlandse Gereformeerde Kerken, maar stapte daar in zijn toenmalige standplaats Urk uit toen dat kerkge nootschap o.a. de vrouw in het ambt toeliet. Ds. Den Boer werkte ook in Bunschoten en bij Deventer. In de Na 23 jaar vacant te zijn geweest, krijgt de Oud Gereformeerde Ge meente van Stavenisse in de persoon van de 57-jarige ds. G. Gerritsen uit Hardinxveld-Giessendam weer een eigen predikant.Stavenisse was tinaal van streek', zo kon men in het dorp beluisteren, toen vorige week woensdagmiddag het bericht bekend werd dat de predikant het beroep had aangenomen. Hij had een vijftal beroepen en be dankte o.a. voor Loenen aan de Vecht en Nieuw-Beijerland. De laatste pre dikant van de Oud Geref. Gem. Sta venisse was ds. J. Schinkelshoek, die in mei 1981 overleed. Het wordt nu als een wonder ervaren, dat er na 23 jaar weer een eigen herder en leraar komt. Ds. en mevrouw Gerritsen heb ben 1 getrouwde dochter, die in mei haar eerste kind verwacht. In de pas torie in de Prins Bemhardstraat woont nu ouderling B. de Ruiter. Voor de predikant wordt naar een andere wo ning uitgekeken. De intrede is ver moedelijk in augustus. De Oud Ger. Gem. Stavenisse telt 664 doop- en be lijdende leden. Er zijn plannen om het kerkgebouw uit te breiden. Momen teel zijn er 500 zitplaatsen, maar dat blijkt te krap te zijn. Bovendien moet aan de strengere veiligheidsvoor schriften worden voldaan die de ge meente heeft gesteld. Met de aan bouw van een zijvleugel, die 150 extra zitplaatsen biedt, wordt tegelijk aan de eisen van de gemeentelijke ge bruiksvergunning voldaan. Eén van de discussiepunten bij het niet meegaan met de PKN is, dat men het eigen kerkgebouw verliest wanneer de meerderheid van de ker kenraad en de gemeente ervoor kiest om buiten de fusiekerk te blijven. Ds. J.G. Blom uit Poortvliet zin speelde daar zaterdag toch weer op, ondanks dat de kerkenraad enkele maanden geleden via ouderling Ver wijs een verklaring uitgaf, dat kerk en pastorie eigendom van de Poort- vlietse hervormden blijven, ook al staan ze buiten de PKN. Volgens ds. Blom mogen de bezwaarden ,na 1 mei niet meer in hun kerk waarvoor ze gaven hebben geofferd.' „In de Nederlandse Hervormde Kerk col lecteren ze wel voor daklozen, maar wij worden als het uitschot van de kerk beschouwd en mogen niet meer in onze gebouwen. Ze schelden ons uit voor rebellen en scheurmakers, maar zij zijn zelf onverdraagbaar ten opzichte van de mensen die de PKN niet accepteren en respecteren", al dus ds. Blom. Ds. C.J.P. van der Bas liet weten, dat de synode de eigendommen inder daad betwist, zodat de situatie nog niet duidelijk is. „Maar daarmee heeft de synode het recht nog niet aan zijn zijde. We hoeven dus niet al te bevreesd te zijn en je mag er ge voeglijk van uitgaan, dat het kerkge bouw niet wordt opgeëist als de dcs-_ betreffende gemeente niet met de PKN meegaat." Samen in één gebouw. Zowel be zwaarde hervormden als PKN'ers zouden samen van hetzelfde kerkge bouw gebruik moeten kunnen ma ken. Dat pleidooi houdt ds. P.C. Hoek uit Sint-Annaland samen met zijn collega J.W. van Estrik in een groot artikel in het RD. „Klopt het dat ds. P.C. Hoek uit Sint-Annaland predikant wordt in Tholen?", zo luidde één van de vra gen. „Dat is onzin!", zo was klip en klaar het antwoord van ds. Van der Bas, die evenals zijn collega Hoek (hij was zaterdag overigens niet aanwezig in Poortvliet) lid is van het comité tot behoud van de Ne derlandse Hervormde Kerk. „De kerkorde van 1951 is ons uitgangs punt en wij gaan de regels niet over treden. Ds. Hoek is nu predikant in Sint-Annaland en wie zou hem zomaar kunnen overplaatsen? Het comité heeft er geen plannen voor en als er predikanten vertrekken, moet dat volgens de regels, dus in overleg met de classis." Tholen heeft een eigen predikant, ds. Ver- nooij, die met de meerderheid van zijn kerkenraad meegaat met de PKN. In de wandelgangen circuleren er echter berichten, dat ds. Hoek als predikant zou gaan fungeren voor de bezwaarden van Tholen en Sint- Annaland. In zijn eigen Hervormde Gemeente heeft de meerderheid van de kerkenraad voor aansluiting bij de PKN gekozen. In dagblad Trouw staan op een kaart van Nederland met hervormde (wijk)gemeenten die weigeren mee te gaan in de PKN, 3 rode bolletjes op het eiland Tholen, naast o.a. 1 op Schouwen en 4 op Goeree-Overflakkee. Wat Tholen betreft, is alleen officieel be kend dat de kerkenraden van Poort vliet en Sint-Maartensdijk niet mee gaan met de PKN. Wie de derde is, blijft onduidelijk. Alle overige ker kenraden hebben unaniem of in meerderheid voor de PKN gekozen. De verklaring voor de derde rode bol is daarom een combinatie van bezwaarden uit Tholen en Sint-An naland met ds. Hoek als predikant, maar volgens ds. Van der Bas is dat onzin. Ter afsluiting van het wintersei zoen van het club- en zondags schoolwerk hield de Classicale Hervormde Jeugdraad (CHJR) zaterdag de jaarlijkse kinder dag. De CHJR is een overkoepelend orgaan van verschillende Her vormde Gemeenten: Tholen, Sint-Annaland, Oud-Vossemeer, Stavenisse, Sint-Maartensdijk (Rehoboth) en Sint-Philipsland. In dorpshuis de Vossenkuil in Oud-Vossemeer waren ruim 150 kinderen van 6 tot en met 12 jaar aanwezig om op speelse en sfeervolle wijze uiting te geven aan hun geloof. Het ochtendpro gramma bestond uit bijbelver tellingen en samenzang en na het eten volgde een spelpro- gramma. Tijdens de kinderdag stond het thema 'Een open boek' centraal. De kinderen waren zaterdag vol aandacht tijdens de kinderdag van de Classicale Hervormde Jeugdraad in Oud-Vossemeer. Volgens de Poortvlietse hervormde predikant ds. J.G. Blom zijn velen met blindheid geslagen' door zich te schikken in de fusiekerk van her vormden, gereformeerden en lutheranen, de Protestantse Kerk in Ne derland (PKN). „De Nederlandse Hervormde Kerk als planting van God kunnen en willen wij niet prijsgeven. Als je de gereformeerde be lijdenissen verlaat, dan heb je Gods gunst verspeeld. Laat men op het eiland dus terugkomen op eerdere beslissingen", zo riep ds. Blom zijn collega-predikanten, kerkenraden en gemeenteleden die voor de PKN kiezen, op tot inkeer. Ds. Blom sprak over ,een moeilijke en verdrietige tijd gezien de nood van de kerk waarin ook wij verke ren.' Hij had zaterdagmorgen Mat- theus 16:13-20 uitgekozen voor een meditatie en daarbij met name de verzen 13b, 16b en 18: ,Wie zeggen de mensen dat Ik ben.' Hij bepaalde de zestig belangstellenden bij de vraag van Jezus, de belijdenis van Petrus en de zaligspreking van Jezus. De steenrots van Petrus noemde hij een voorbeeld voor de vastberaden heid die nodig is om buiten de PKN te blijven. „Het vaste fundament van onze kerk is Christus en wie op Hem bouwt, hoeft niet te vrezen." Met de fusiekerk van hervormden, gereformeerden en lutheranen gaat het echter helemaal de verkeerde kant uit, maakte ds. Blom duidelijk. „De belijdenis der vaderen wordt verkwanseld. De leugengeest heeft het voor het zeggen. Om met de PKN te kunnen meegaan, moet je een geweten hebben waar je een boe renwagen in om kunt keren. Het gaat echter niet om compromissen of haalbaarheid, maar om de steenrots, het vaste fundament. Binnen de PKN heeft de waarheid echter dezelfde rechten gekregen als de leugen. Er is al schade en er zijn reeds scheuren ontstaan die onherstelbaar zijn. Hee re, bewaar en vermeerder Uw kerk", zei ds. Blom zaterdagmorgen in de Nederlandse Hervormde Kerk te Poortvliet. De samenzang was uit de Psalmen 89:1 en 20; 89:12; 17:3 en4 en 86:3 en 6. Hij citeerde artikel 29 van de Ne derlandse geloofsbelijdenis, waarin staat dat de valse kerk zich niet aan Christus wil onderwerpen. „Ze grondt zich meer op mensen, dan op Christus. Eén van de waarmerken van de ware kerk is, dat niet de ordi nanties het belangrijkste zijn, maar Christus." En ook al gebeurde er in de Nederlandse Hervormde Kerk veel waar de predikanten van het comité absoluut niet achter konden staan, de grondslag is nooit afge zwakt of tegengesproken. „Aan de inhoudelijke belijdenis is in de loop der jaren nooit wat veranderd. Dat is de reden voor ons om altijd in de N.H.K. te blijven. Hoe ziek de kerk ook was, de grondslag was een pleitgrond voor vele oprechte chris tenen." Degenen die het bij de gereformeer de belijdenissen die mensen na de Reformatie hebben opgesteld, wil len houden, worden volgens Van der Bas als .letterknechten' aange merkt. „Het Woord van God, de Christus van de Schriften is ons lief, dus is het onmogelijk om iets naast de waarheid te accepteren dat onze belijdenis ontkracht of tegen spreekt. God wordt schade en schande toegebracht." Het comitélid schetste hoe in de PKN meerdere belijdenissen gang baar zijn, waarbij met name de Augsburgse Confessie de meeste bezwaren oproept. Met twee andere lutherse belijdenisgeschriften valt nog te leven, want Maarten Luther was immers één van de hervormers, al zou Calvijn ten aanzien van doop en avondmaal wat op hem af te din gen hebben. De Augsburgse Con fessie is echter niet van Luther, maar van zijn opvolger Melanchton en die belijdenis komt dichter tegen roomse standpunten aan. Historisch was dat volgens Van der Bas ook verklaarbaar. Hij noemde dat com promis .diplomatie van de angst' waarmee Melanchton zich totaal an ders opstelde dan ,de onverschrok kenheid van Luther. Onderdelen van de Augsburgse Confessie zijn dat ongedoopte kin deren die jong sterven niet zalig kunnen worden dat de doop de erf zonde afwast en dat je de genade kunt verliezen. „Dat is dus tegen de reformatorische beginselen, waar een heel groot vraagteken bijgezet wordt. Er worden in de nieuwe kerkorde nog meer kreten geslaakt van moderne theologie en die bepa len voor een groot deel de inkleu ring, waardoor het bijbels onverant woord is om de PKN in te gaan. Plaatselijk kan er in het beleidsplan wel het nodige geregeld worden, maar wat voor iedereen geldig moet zijn, blijft toch de kerkorde van de PKN. Daarvan moet je alles erken nen en respecteren." De verschillende handreikingen die zijn gedaan om de bezwaarden bin nen de boot te houden, waren vol gens Van der Bas onvoldoende. Ook de laatste twee pogingen op de extra hervormde synode van 11 maart schoten tekort. Hij doelde met name op het convenant van Alblasserdam en de motie Burggraaf. In die laatste motie stond eerst, dat je je exclusief aan de gereformeerde belijdenissen kon binden, maar dat werd later ver anderd in ,ten volle.' Voor het co mité principieel onoverkomelijk, evenals het convenant van Alblas serdam. „Er wordt wel gezegd dat men zich plaatselijk aan de gerefor meerde belijdenissen kan houden. maar dat is niet het geval. In de PKN moet je alles van de kerkorde erkennen en respecteren. De hand reikingen zijn dus een lege huls en verder niets, want de PKN is een in houdelijk gedeelde kerk. Je kunt geen reservaat zijn binnen een plur ale kerk. We laten ons dan ook niet blij maken met een dooie mus, een lege dop. De motie Burggraaf is een sterfhuisconstructie, want de eerste vijf jaar kan een commissie van bij zondere zorg de bezwaarde ge meenten blijven bezoeken en beïn vloeden." Van der Bas zag daar weinig heil in, want er is geen al leenrecht meer voor de hervormde belijdenis. „Predikanten zijn gehou den tot gehoorzaamheid aan de hele nieuwe kerkorde. Wie zwijgt, stemt toe. Mensen dwalen soms in onwe tendheid, maar iemand met een her vormd hart die door en door bijbels is, kan de stap naar de PKN onmo gelijk maken. Predikanten, ambts dragers, nieuwe lidmaten en doop- ouders krijgen met dezelfde problemen te maken." Nieuwe lidmaten en doopouders moeten ja zeggen op vragen, o.a. op de vraag dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de chris telijke kerk alhier geleerd wordt, de volkomen leer der zaligheid is. Vol gens Van der Bas is het historisch aantoonbaar dat het woord 'alhier' niet slaat op de plaatselijke Her vormde Gemeente, maar op heel het kerkverband waartoe men behoort, dus nu nog de Nederlandse Her vormde Kerk en na 1 mei de PKN. „Welke dominee durft dat naar eer en geweten van gemeenteleden te vragen en daar zelf ook ja op te zeg gen? De bijbelse, hervormde waar heid geldt voor de hele kerk, maar waar leugen en waarheid naast el kaar bestaan, daar houdt de kerk op om christelijk te zijn. De PKN is meer een godsdienstige sociëteit waar mensen op voet van gelijkheid discussiëren. Wat niet met het Woord van God overeenkomt, moet niet worden aanvaard, ook al heeft de synode dat besloten. God moeten we meer gehoorzamen dan de men sen. Zet uw treden in Zijn spoor!" Van der Bas wierp de vraag op, waarop de bezwaarden zich niet aansluiten bij de Gereformeerde Gemeente of de Christelijke Gere formeerde Kerk. „Dat is niet de aangewezen weg, naar eigen zin en smaak kiezen. We moeten naar goed reformatorisch en bijbels beginsel handelen. Er zijn 1300 verschillen de gemeenten in de Nederlandse Hervormde Kerk, de kerk die God in de Reformatie ons geschonken heeft. We staan nu op een beslissend moment in de historie. Een kleine minderheid in de NHK blijft achter. Niet wat bij mensen in de smaak valt, moet de doorslag geven maar Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Je kunt de mensen mee hebben en een volle kerk hebben, maar God te gen en dan heb je alles tegen. Met Gods genade hebben we echter niets te vrezen. Hoop op God, verwacht het gans en alleen van Hem", zo be sloot ds. Van der Bas zaterdagmor gen zijn inleiding in Poortvliet. Zigeunerband in kerk. De zigeu nerband Amaro Del ('Onze God') uit de Oekraïne treedt dinsdag 13 april op in de kerk van de Goddelij ke Voorzienigheid aan de Van Heel- ulaan te Bergen op Zoom. De groep is in eigen land verbonden aan een kerk en maakt nu een toemee door ons land op uitnodiging van de Oost Europa Zending. Het praiseconcert begint om acht uur en er wordt ge collecteerd voor een hulpproject in het kamp waar de bandleden wonen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 7