Chef van houtskeletbouw ging in vrije tijd naar z'n 'uusjes' toe PLEUNE style 'Water in beweging' leidt tot creatieve ideeën op de Sint-Anthoniusschool Voor mode en wonen Yogelsangsedijk is juist onveilig Tweede brand Trendgevoelig Lekkerste Donderdag 8 april 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Toen hij in de laatste klas zat van de technische school in Sint-Maartensdijk, kwamen verschillende werkgevers hem al vragen of hij wilde komen werken. Kees van den Hoek was zestien jaar toen hij in juni 1960 van school afkwam en bij bouwbedrijf A. Muller begon. Hij bouw de mee aan de timmerfabriek De Pluumpot toen de smal- stad door het rijk was aangewezen als industriekern, en nam vrijdag na 43 jaar afscheid als chef houtskeletbouw ofwel chef 'prefab'. Een terugblik. Kees van den Hoek na 43 jaar timmerfabriek De Pluumpot met pensioen Bolder Flexibel Paddestoelen Vrijheid beknot met afsluiten van Leguitsedijk Nieuwe dirigent voor Accelerando mMaE€Tm Vluchtelingen Hartstichting Cultuurmenu moet kunstzinnige vorming op basisscholen versterken Kees van den Hoek gebruikte geen hamer meer, maar pneumatische apparaten (schiethamers) om houten delen aan elkaar te zetten. Het is een merkwaardige gewaar wording, overdenkt Van den Hoek zijn loopbaan. „Het bedrijf bestaat net zo lang als ik er gewerkt heb. Ik hielp de fabriek mee bouwen. Maar ik ben er ook helemaal mee verwe ven." Van den Hoek is met prepensioen. Een regeling die steeds meer onder druk komt te staan. Hij is net zestig geworden. Kon er zelfs volgens de CAO-afspraken een jaartje geleden al mee stoppen. Maar knoopte er nog een twaalf maanden aan vast. Dat was financieel wat aantrekkelij ker. In de keuken staan de geschenken die hij bij zijn afscheid kreeg in de Gouden Leeuw in Scherpenisse. Een tafel vol. Met manden streek producten uit Limburg van de firma Duofast en flesjes bier en ander lek kers. Van leveranciers, van colle ga's. Opvallend is de mini-vracht wagen die geheel uit hout is gemaakt en waarin een fles wijn was verstopt. Van de firma Oerle- mans uit Hoogerheide. „Ik ben een houtman, zeiden ze, dus de vracht wagen is van hout. Hoe verzinnen ze het? Maar ik vind het prachtig." Van den Hoek loste en laadde heel wat vrachtwagens van Oerlemans. „In het begin moest je het hout nog op je rug lossen. Daar was je met twee of drie man een dag mee be zig. Nu doe je dat met een heftruck in een half uur én in je eentje." Het laden van de vrachtwagens met houtskeletdelen, ramen, kozijnen en deuren bleef het werk van Van den Hoek. „Dat moet altijd nauwkeruig gebeuren. Je moet de vracht indelen op hoogte. Opletten, het is precisie werk." Terugkijkend op zijn loopbaan heeft hij wel een heel bos met bomen ver werkt, zegt hij. „Ik begon in de werkplaats van Muller-Franke aan de Westvest, naast de 'dierentuin' (tuintjes waar arbeiders veel konij nen en kippen hielden -red.). De werkplaats was in een kerkje. Toen we een beetje grote kozijnen moes ten maken voor de huizen aan de Zonnebloemstraat, moesten we dat buiten doen. Anders ging het niet. Moesten we stijlen frezen dan stak je ze door een gat naar buiten op VERVOLG VAN VOORPAGINA „Dat is allemaal niet erg. Ik zou de mensen zelfs op willen roepen om een keer per week de knop eens in te drukken. Dan krijgen ze te horen hoe het werkt." In de rugzak van de verzorgende zit een EHBO-koffer, een plattegrond straat. Dat kon toen. Er waren nog niet veel auto's." Er werd toen ge werkt van zes uur 's ochtends tot zes uur 's avonds met twee pauzes van een uur. Ook op de zaterdag werd nog tot twaalf uur 's middags ge werkt. „Dan zat je aan de 55 uur per week. Mijn eerste loonzakje met 12,50 gulden haalde ik op bij Adrie Muller in de Molenstraat. Later bracht hij het zelf naar de werk plaats. De laatste jaren werkte ik 37,5 uur per week. We beginnen om half acht, maar ik ben er meestal om tien over zeven. Dan kunnen de vroege vogels aan een bakje koffie en ga ik mijn werk voorbereiden en klaarleggen." Het lukt Van den Hoek nog niet om in de verleden tijd te praten. Het valt hem zelf ook wel op dat hij ver telt alsof hij nog dagelijks naar de fabriek gaat. De fabriek bepaalde voor een groot deel zijn leven. Van den Hoek maakte in 1960 ook de kozijnen voor het Polderhuis van het waterschap en daarna werd met de kozijnen van de timmerfabriek begonnen. Hij leerde het vak van Merien Stoutjesdijk. Een strenge leermeester, zegt Van den Hoek, maar wel een degelijk vakman. In januari 1961 begon de timmer man in de timmerfabriek die naast de kledingfabriek Mayfair van P. Priem was verrezen. De smalstad industrialiseerde. Daar was subsidie van het rijk voor. Door de mechani satie in de landbouw raakten landar beiders hun werk kwijt en kwam de pendel op gang. Om werk op het ei land te creëren werd het dorp 'sub industriekern.' Van de 24 perso neelsleden nu woont er eentje bui ten de gemeente. De meesten wo nen op Tholen. „Ik kwam toen in loondienst bij Jan, Hans en Sam Muller, de zonen van mijn eerste werkgever die voor zichzelf begonnen. We maakten ko zijnen voor bungalowtjes hier op het eiland, maar ook al voor wonin gen in Zeeland en een stukje Bra bant. Toen werd alles nog met de hamer gespijkerd, nu gebeurt dat met pneumatische schiethamers. Je klapt de spijkers van 9 centimeter er zo in." Nu worden er geen schroe vendraaiers meer gebruikt maar van Tholen, een zaklantaarn, een te lefoon, een sleutelkastje en een map om aantekeningen te maken. Naast Addie de Graaf, zijn Marleen Vroegop uit Sint-Annaland, Nellie Bal en Maygret van As uit Tholen, Heidi Geuze uit Stavenisse en inval ster Adrie Manneke uit Sint-Maar tensdijk als verzorgende inzetbaar. schroeftollen. Ze zoeven de schroe ven in het hout, zegt Kees. In het begin hield hij zich bezig met het afkorten van balken, het op maat maken van de delen. „Maar zacht jesaan kwam de houtskeletbouw in zwang. Jan Maas kwam er voor te rug uit Canada en Hans Muller had zich er verder in gespecialiseerd. Het wordt vooral toegepast in de Skandinavische landen en Canada, maar hier in Nederland wilde men er niet zomaar aan. Ze dachten dan, dat is hout en dat gaat maar rotten." Toen al werden de houtskeletdelen voorzien van isolatiemateriaal. „Dat was 45 mm dik, maar intussen is dat door de eisen van nu 120 tot 140 mm geworden." Van den Hoek vond veel voldoening in het werk. „Je bouwt iets op. In al lerlei vormen en modellen. Van sim pele woninkjes in een rijtje tot grote villa's in bijzondere stijlen." Ge vraagd naar de mooiste projecten, moet hij even nadenken. „Nee, ei- Als het oordeel van de scholen over het project positief uitvalt, krijgt de pilot waarschijnlijk een vervolg op negen Thoolse scholen. „We hebben een toezegging van de gemeente van 6000 euro", geeft M. Schieman van het CVK aan. Elders in de provincie begon zijn organisatie twee a drie jaar geleden met cultuureducatie, maar op Tholen was er niets meer sinds de kunstzinnige vorming voor volwassenen via het ROC (voorheen het REC) een aantal jaren geleden stopte. Schieman legt uit, dat CVK en Scoop cultuureducatie als project willen aanbieden. Dan blijft het na melijk niet beperkt tot één groep, genlijk kan ik dat niet zeggen. Ik ben bijna overal na afloop van elk project gaan kijken hoe het was ge worden. Om foto's te nemen of een videootje te maken." Ja, het hoofdkantoor van kraanbe- drijf Mammoet in de vorm van een bolder (met acht bouwlagen) aan de Nieuwe Waterweg bij Schiedam spreekt wel tot zijn verbeelding. Ook op de hardhouten kozijnen en prefabdelen van de nieuwbouw aan het wereldhandelcentrum (WTC) in Amsterdam-Zuid is hij trots. „Alle maal producten uit De Pluumpot." Maar ook recreatiewoningen langs het Veerse Meer (Beachpark Ren- nesse) en op Terschelling vindt Van den Hoek mooi. Ook daar reed hij samen met zijn vrouw naar toe. Al was het niet makkelijk om op het Waddeneiland te komen omdat het zo druk bezocht wordt. „We zijn er een weekendje geweest. Ik wilde toch naar m'n 'uusjes toe." Het geeft ook aan hoe betrokken Van den Hoek was bij zijn werk. Hij be schouwde het als een deel van zich zelf. Als het eenmaal klaar was, maar gaat het door een hele school. „De opzet is dat de kunstzinnige vor ming versterkt wordt." Waar dat toe leidt, is op de Vosse- meerse Sint-Anthoniusschool te zien. Sinds maandag zijn daar de gemaakte werkstukken te bewonderen. Kleuri ge tekeningen en schilderwerkjes, maar ook collages, knutselwerkjes, foto's en videobeelden zijn er te zien. Drie weken lang werd het thema in allerlei soorten lessen ingepast, ver telt directeur P.W. Soffers. Dat is ook het verschil met de jaarlijkse creadag, wanneer de leerlingen één dag bezig zijn met creative dingen. Zijn leer krachten zijn met originele ideeën ge maakte hij er een uitje van. Zijn vrije tijd stond - hoewel ontspannen - zodoende ook een beetje in dienst van de fabriek. Dichter bij huis produceerde De Pluumpot de ramen, deuren en ko zijnen en prefabdelen voor 360 ra- tiowoningen in alle woonkernen op Tholen in de jaren zestig en zeven tig. „Ik ging vaak mee als bouwbe- geleider. We bouwden de huizen niet zelf op, maar ik hielp bij de start wel mee. De aannemers namen het dan over. Op die manier kwam ik regelmatig buiten de poort. Ook als er problemen waren bij lekkages of slepende deuren of als ze materi aal te kort kwamen, ging ik er heen." Op de afdelingen van de houtskelet bouw en de kozijnen varieert het aantal medewerkers. Bij Van den Hoek van drie tot twaalf. „Dat was afhankelijk van de opdracht. Was het in de kozijnen niet druk en bij ons wel dan schoven de timmerlie- komen, vindt Schieman. Zo werd in twee groepen door moeders getoond hoe ze hun baby wassen: Iris van Raaij in groep 1/2 en Hans Snellens in groep 2/3. En de van karton ge maakte wasmachines en douches ver beelden letterlijk 'water in bewe ging'. Schieman wijst op een nieuwe combinatie van technieken: stukjes breiwerk die met hout en ander mate riaal tot dobbers zijn gecombineerd. Ook dansjes zijn ingestudeerd, en groep 4 ging aan de slag met taal. De hoogste groep maakte een filmpje, waarbij iedereen zijn hoofd stak in een bak water - die stond op een tafel met een camera eronder - waarin voorwerpen dreven. De beelden zijn door een professional gemonteerd, zoals ook bij andere onderdelen (bij voorbeeld dans) beroepskrachten als begeleider optraden. De kleuters von den het project prachtig om te doen, vertelt juf Daniëlle Beijaerts. „De kinderen mochten afwassen, kleren den op naar de houtskeletbouw. En dat gebeurde andersom ook. Zo ble ven we flexibel.". Van den Hoek maakte pieken en da len mee. „In de jaren tachtig werk ten er 28 man, nu achttien op de werkvloer en zes op kantoor. Mo menteel is het niet vet. Met deze club kan de fabriek het werk goed aan. Maar ik heb ook periodes mee gemaakt dat er acht tot negen man ontslagen werd. Je bent afhankelijk van de economische situatie." Een dieptepunt was de brand in de fabriek en de doe-het zelfzaak (toen nog bij elkaar) op 3 juni 1977. Van den Hoek had meegeholpen de fa briek te bouwen en zag hem voor zijn ogen afbranden. Hij was ook brandweerman en hielp bij het blus sen, maar er was niets aan te redden omdat het vuur zo snel om zich heen greep. „Je kon het hardlopend niet bijhouden. We zijn zelf ook van het binnenterrein moeten vluchten. Er zijn toen ook zeventien complete houtskeletwoningen in de vlammen opgegaan. Die brand kwam slecht uit want ik was net bezig om een wassen. En we hebben natuurlijk al de watertafel. Ze vonden het jammer dat het voorbij was." Met name in de onderbouw is heel veel tijd in het project gestopt, zegt Soffers, die zelf verrast is door de hoeveelheid en ver scheidenheid van de werkstukken. De ouders kunnen vanavond tussen zeven en acht uur de resultaten ko men bekijken. CVK en Scoop bouwen de cultuure ducatie nog verder uit. „Volgend jaar willen we er media-educatie bij be trekken", aldus Schieman. Hij geeft verder aan dat het aanbod zodanig aangepast kan worden, dat scholen van elke signatuur dit kunnen gebrui ken. „Je laat op die manier ieder in zijn waarde." Op de Sint-Anthonius- school ging het cultuurproject geruis loos over in het project rondom de vastenactie. „Daarin staat Ethiopië centraal, een land waar een enorm gebrek is aan water", zegt directeur Soffers. verdieping op mijn huis te bouwen. Maar een brand komt altijd slecht uit." De productie werd snel ter hand ge nomen in de vrijstaande grasdroge rij in Scherpenisse. Aannemersbe drijf Delta uit Middelburg bouwde een nieuwe fabriek met drie hallen, de doe-het-zelfzaak werd aan de overzijde van de Nijverheidsweg geplaatst. De fabriek werd daarmee gemoder niseerd. Van den Hoek groeide mee met het bedrijf en werd voorman. Inmiddels al meer dan twintig jaar. Hij heeft nooit overwogen om naar een andere werkgever te gaan. „Ach, er waren wel eens jongens die voor een tientje of twintig gul den per week naar Rotterdam gin gen. Maar ik deed hier mijn werk graag en ik kwam tussen de middag thuis om te eten. Het is twee minu ten fietsen. Dat is zeker een reden geweest om hier te blijven." Er was een uur schafttijd. Inmiddels terug gebracht naar 35 minuten omdat werknemers van buiten het dorp dan eerder naar huis konden. Hij heeft ook nooit overwogen om voor zichzelf te beginnen. „Tegen woordig zie je de klusbedrijven als paddestoelen uit de grond schieten. Maar ik had natuurlijk redelijk wat vrijheid in mijn functie. Ik kon er zelf een beetje sturing aan geven. Ik had de sleutels van het bedrijf. Ik kon erin en eruit." Van den Hoek heeft in zijn loopbaan drie generaties Muller boven zich gehad. Na A. Muller, de broers Hans en Sam en sinds 2001 de broers Theo en Ronald Muller, zo nen van Sam. „We hebben altijd goed overleg gevoerd. Alles werd goed geregeld. Er zit veel vakman schap in het bedrijf. Dat is de kracht. Het bedrijf is ook gecertifi ceerd. Het moet voldoen aan het KOMO-keurmerk. Controleurs ko men onverwacht binnen om te kij ken of je het goede materiaal ge bruikt en de juiste constructies en verbindingen toepast. Je moet er daardoor wel meer arbeid in stop pen. Anders val je bij de aannemers buiten de boot. Maar dat is ook de kracht van De Pluumpot. Het heeft een goede naam opgebouwd. Ik zie de toekomst wel rooskleurig in al moetje wel bij de les blijven." i- Stemmen ft» r van lezers Ik vind het best begrijpelijk dat er wat aan het sluiprouteverkeer via de Leguitsedijk in Oud-Vossemeer wordt gedaan. Zelf rij ik al 21 jaar via deze route naar het Quartier (een zijstraatje van de Veerstraat). Het is mij dus ook opgevallen dat in de loop van de jaren de hoe veelheid verkeer en de manier van rijden veel veranderd is en dat het daarmee niet veiliger is geworden. Wel vind ik het vreemd dat alleen dat stukje wordt aangepakt terwijl de kruising Veerstraat, Kalisbuurt en Vogelsangsedijk alleen maar onveiliger is gemaakt. Eerst moest men rijdende op de Vogelsangse- Bij het waterschap Zeeuwse Ei landen heb ik bezwaar aangete kend tegen het voornemen om de Leguitsedijk in Oud-Vossemeer door middel van een flexibel ob stakel af te sluiten voor doorgaand verkeer. Door deze maatregel, het afsluiten van polderwegen, ont neemt het waterschap heel veel mensen de gelegenheid om te ge nieten van de polders. Mensen die niet goed meer ter been zijn en af hankelijk zijn van een auto, in een invalidenauto rijden, of inwoners die zomaar op hun gemak een rondje door de polder willen rij den. Wat denkt u van mensen die het aangespannen rijden als hobby hebben. Zelf zijn wij aangespan nen rijders en niets is zo leuk om in je vrije tijd met paard en wagen genietend te rijden over de sfeer volle dijken en polderweggetjes. Daarom zijn wij bijna 20 jaar ge leden naar het eiland Tholen ver- De 33-jarige Steven Wiché uit het Limburgse Landgraaf wordt per 20 april de nieuwe dirigent van de ko ninklijke fanfare Accelerando uit Sint-Annaland. „Hij stak met kop en schouders boven de andere 12 kandi daten uit", vertelt voorzitter Jack Westdorp. „Steven Wiché, die in Landgraaf, Son en het Belgische Brugge nog drie muziekverenigingen leidt, kan een vernieuwde impuls aan Accelerando geven. Hij heeft name lijk ook veel met koren gewerkt en leidt nu nog op dinsdagavond een musicalvereniging, maar daar stopt hij mee voor Accelerando." Wiché was ook vorig jaar al bij de 5 kandi daten, waaruit toen Gert v.d. Weide werd gekozen, die na het kerstconcert stopte. Johan de Witte nam daarna waar, terwijl het bestuur zocht naar een opvolger. Er was veel interesse en Wiché solliciteerde voor de tweede keer. „Dat vonden we ook een erg goede motivatie. Hij ziet ook heel veel mogelijkheden in onze vereni ging." Wiché studeerde aan het con servatorium van Maastricht en volgde gastlessen in Amerika. Hij treedt vaak als gastdirigent of als gastjurylid op, ook in Duitsland en Oostenrijk. On danks de lange reisafstand en het ni veau van deze dirigent komt Accele rando volgens de voorzitter niet voor extra hoge kosten te staan. „Het is een hele normale, goede deal." Het bestuur heeft ten opzichte van vorig jaar bij de selectie voor een andere aanpak gekozen door 4 kandidaten tijdens een repetitie te bezoeken en een vijfde dirigent zonder vereniging apart te spreken. De eerste kracht proef voor de nieuwe dirigent wordt het concours van 13 november. „We willen in de afdeling uitmuntendheid goed presteren, maar daarnaast ook 'de publiekskant zoals koninginnedag niet vergeten", aldus Jack Westdorp. Afgelopen week is gecollecteerd voor de ZOA vluchtelingenzorg. Dat bracht in Scherpenisse 367,28 euro op (28,39 euro meer dan vorig jaar), in Anna Jacobapolder 207,40 euro, in Sint-Philipsland 429,30 eu ro en in Poortvliet 273,40 euro. In de week van 19 tot 24 april wordt er gecollecteerd voor de Hartstich ting. In Tholen zijn daarvoor drin gend collectanten nodig, met name voor de binnenstad. Geïnteresseer den kunnen contact opnemen met Marjet Bakx, tel. 604201. Nieuw statenlid. In provinciale sta ten treedt een nieuw lid aan van de fractie van GroenLinks. L. Harpe uit Middelburg wordt de opvolger van zijn stadgenote E.J.I. Timmer mans. dijk nog rekening houden met van rechts komend verkeer uit de Ka lisbuurt en de Veerstraat. Maar sinds bij deze twee straten haaientanden aangebracht zijn, is er niets meer wat de sluiproute gebruikers tegenhoudt om de krui sing zo snel mogelijk over te vlie gen. Ondanks de vijftig-kilometer borden rijden veel wegmisbrui kers hier twee keer zo hard. Maar ja, hoeveel kinderen wonen er nu eenmaal in de Veerstraat die regel matig deze kruising over moeten steken om naar school te gaan. Het zal wel net als altijd gaan, dat er eerst wat moet gebeuren voor dat er iets aan gedaan wordt omdat er alleen geld beschikbaar is voor echt belangrijke verkeersverbete- ringen, zoals de poort op de hoek van de Coentjesweg en de Gankel- weg. Dick den Hollander, Quartier 6, Oud Vossemeer. huisd, voor de rust en de ruimte, die er hier gelukkig nog te vinden is. Niet om als een gek met een auto met hoge snelheid over de polderwegen te razen. Ik ben werkzaam als gids voor het Bureau voor Toerisme Zeeland. Regelmatig bezoek ik met groe pen de overige Zeeuwse eilanden, zoals Schouwen Duivenland, Wal cheren en Zuid-Beveland. Overal kan ik komen, zelfs met een bus. Op deze manier kunnen mensen kennis nemen van het mooie Zeeuwse landschap. Dames en h§- ren van het waterschap, wegpira- ten zijn ook op een andere manier aan te pakken, maar ga alstublieft geen inwoners van Tholen beknot ten in hun vrijheid en laat ze ge nieten van alle karakteristieke pol derwegen. Ook zij betalen hun aandeel in de waterschapsbelas ting en hebben derhalve het recht om met hun auto op alle wegen te rijden. Erop vertrouwend dat het waterschap een alternatieve oplos sing kan vinden. Els Frigge-Hogesteeger, Hikseweg, Oud-Vossemeer. DAMES- HEREN- EN KINDERMODE TEXTIEL- INTERIEURVERZORGING Voorstraat 5-7, 4697 EH St. Annaland, tel. 0166-657084 e mail: pleune@sint-annaland.com www.sint-annaland.com/pleune.htm Advertentie I.M. Op 13 juni 2002 werd De Pluumpot weer getroffen door brand. Van den Hoek was geen brandweerman meer maar zag bij de Provincialeweg de rook al boven de fabiek uit stijgen. „Daar gaat ie weer, dacht ik." Tijdens de brand kwamen bij menigeen herinneringen naar boven van de grote brand in 1977. Deze keer bleef de brand beperkt maar was de schade wel groot. Wij Nederlanders staan als een nuchter volkje bekend. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Toch bereiken mij steeds meer signalen dat het met dat nuchtere, schuchtere en soms wat saaie imago van ons voorgoed is af gelopen. We willen tegenwoordig af en toe ook hip zijn met zijn allen. En als er een nieuwe trend uit Amerika naar het Europese vasteland komt overge waaid, zijn wij tegenwoordig eerder voorlopers dan meelopers. Dit millen nium lijken we voorgoed van ons 'tulpen-, klompen- en molensyndroomaf te komen. Erfgoed is erfgoed, maar ik verbaas me er steeds vaker over hoe er zelfs in ons kleine kikkerlandje iedere keer weer nieuwe trends en hypes ontstaan. Ik doel hierbij niet op alle hamburger-, popcorn-, donuts- en hot- dogtentjes die als paddestoelen uit de grond zijn geschoten. En ook niet op de typische kleding en accessoires die van origine uit het land van Uncle Sam afkomstig zijn. Nee, wij koele westerlingen worden zelf ook steeds be ter in het verzinnen van nieuwigheden. Wie verzint het nu bijvoorbeeld om een dakpan te beschilderen en die vervolgens bij de voordeur op te hangen? Welke zonderling is er als eerste op het lumineuze idee gekomen om pom poenen en kalebassen voor zijn huis uit te stallen? En wat te denken van al die vreemde mannetjes van steen die tegenwoordig over de vensterbank heen naar binnen staan te gluren of die, met hun handjes aan de dakgoot geklemd, de hele straat in de gaten lijken te houden. De brei- of handwerk- club is tegenwoordig passé. Workshops bij gehaaide tuincentra en creatieve particulieren houden talloze huisvrouwen tegenwoordig in een stevige greep. Samen lekker klooien met kippengaas, pitriet, mos en ander design- groen is helemaal in. De mens is wat smaak en trends betreft in mijn ogen een onnavolgbaar wezen. Hoe verklaar je bijvoorbeeld de verzamelwoede die sommigen er op nahouden als het gaat om nostalgische zaken zoals huisraad uit grootmoeders tijd, oude landbouwwerktuigen als zeisen, sik kels en paardenploegen: Maar ook oude houten veilingkisten, ijzeren man den en bascules met losse gewichten zijn vaak erg in trek. Men spaart nu al lemaal van die dingen waarmee onze ouders en verdere voorvaderen vaak in armoede leefden en werkten. Het doet in mijn ogen erg vreemd aan als ik weer eens zo'n luxueuze woonboerderij of steriele villa binnenkom en stuit op van die oude zand-zeep-sodarekjes, lampetstellen, olielampen en nood- kacheltjes. Vaak hebben mensen er stad en land voor afgelopen om die au thentieke gebruiksvoorwerpen op de kop te tikken. Enerzijds is er bij velen van ons de hang naar de nieuwste hi-tech apparatuur zoals mobiele telefo nie, computers, magnetrons, massagebaden, keramische kookeilanden, plasmatelevisies, home-videosystems en auto's waarin alles elektronisch geregeld is. Maar aan de andere kant willen we toch nog heel graag aan het oude interieur en gereedschap van de crisisjaren herinnerd worden. Komt die behoefte misschien voort uit een gemis aan huiselijke gezelligheid of ge moedelijkheid op straat en op het werk? Hoe dan ook, het levert vaak wat kolderiek aandoende sfeerbeelden op. Hoe zou mijn tandeloze grootmoeder het vinden als ze ziet dat haar ouderwetse koffiemolen anno 2004 een plaatsje heeft gekregen naast een futuristisch espresso-apparaat in zo'n Vinex-woning? Wat zou mijn opa, die vroeger een klein boerderijtje had, foeteren als hij weer eens zo'n oude een-schar, met het paardenjuk er nog aan, in de tuin van een mode rite bungalow zag staan pronken, zo mijmer ik wel eens. Mijn grootouders zijn inmiddels al een poosje uit de tijd. Maar er zijn volgens mij nog volop generatiegenoten die zich groen en geel ergeren aan het moderne misbruik van gebruiksvoorwerpen en werktuigen die voor hen herinneringen oproepen aan armoede en keihard werken voor een hab- bekrats. Maar misschien sla ik de plank volledig mis. En wellicht vinden de oudjes van nu het juist een bevestiging dat de huidige generatie ondanks al le luxe en financiële mogelijkheden terugverlangt naar die kneuterige, ge zellige sfeer uit de jaren waarin zij zichzelf en hun kinderen ondanks alles het beste probeerden te geven. Veronica Siemaszko, Patty van Zanten, Joep Hoogerberg en Jamie Paape uit groep 5/6 bekijken opnamen van een dansje. In de collage spelen vooral zee, strand en vakantie een rol. Drie Thoolse basisscholen doen mee aan een pilotproject cultuureduca tie. Het 'cultuurmenu' wordt aangeboden en begeleid door het Centrum voor de kunsten (CVK) Oosterschelderegio van het ROC en Scoop. De gemeente trekt er 2200 euro voor uit. De Regenboog in Tholen en de Sint- Anthoniusschool in Oud-Vossemeer rondden onlangs het project 'Water in beweging' af. De Eben-Haëzerschool in Tholen gaat na de zomerva kantie aan de slag met het project 'Doe maar gewoon dan doe je...'. Hout verandert niet, zegt Kees van den Hoek. In De Pluumpot wordt veel vurenhout verwerkt uit de naaldboombossen uit Skandinavië en Canada. En tropisch hardhout zoals miranti en merbo. Wat het lekker ste ruikt is 'volgens Kees het grenenhout van de Orion pine. Daar maakte hij toen hij pas van de ambachtsschool afkwam zelfs nog doodskisten van. „Dat had ik niet op school geleerd."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 3