'Verlies van uitzicht, te weinig groen, te modern vormgegeven' 'Aldi op steenworp afstand van winkels' Energiebesparing veehouders bekeken Problemen met verkeer en milieuvergunning Er wordt geprobeerd van twee een te maken Met onze brillëri mae u p gezien wordi BROEKHUIS Omgeving Molenstraat kritisch over de nieuwbouwplannen Donderdag 25 maart 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Weggemans belemmerd in bedrijfsvoering Weggemans verwacht grote problemen als Aldi zich naast zijn bedrijf aan de Sportlaan vestigt. Dat stelde mr. A.P. Cornelissen vrijdag in de rechtbank in Mid delburg om het beroep toe te lichten tegen de vrijstel ling die de gemeente verleent aan Aldi. Achteloos Koerswijziging Kubistisch Bezwaren Weggemans zou loods willen kopen Geen pas Extra aandacht recreatie, landbouw en gemeente in milieubeleidsplan Twintig Thoolse veehouders hebben zich aangemeld voor het project energiescan. Er wordt op een rij gezet hoeveel energie elk bedrijf verbruikt, en bekeken of dat ook nodig is. Dat resulteert in een advies per bedrijf wat er beter kan en waar er bespaard kan worden. Het project wordt, als afstudeeropdracht, uitgevoerd door studenten van de ho gere agrarische school in Den Bosch. Vrijdag is er begon nen en daarbij wordt samengewerkt met de gemeente. Volgens de raadsman zullen de manoeuvres van grote vrachtwa gens tot gevaarlijke situaties lei den en zal het bedrijf zelf ook be lemmerd worden. Het bedrijf is ook bang dat er strengere voorschriften komen als Aldi er zich vestigt. In de milieu vergunning is daar nu geen reke ning mee gehouden. Aldi zou vol gens Cornelissen al bezwaar gemaakt hebben tegen een nieuwe aanvraag voor een milieuvergun ning van Weggemans. Volgens de raadsman biedt de wet geen moge lijkheid om zomaar vrijstelling te verlenen voor 'onbebouwde gron den'. Hij wees erop dat de omrin gende gronden gebruikt zullen worden als parkeerplaats en voor bevoorrading. Het college stelt dat de onbebouw de grond automatisch ook van be stemming verandert, maar dat be streed hij. Het gaat volgens Cornelissen om de bestemming die de gronden hebben. Dat is be drijfsdoeleinden en daaruit volgt dat het in strijd is met deze be stemming, aldus de raadsman. Dat de winkel veel verkeer aan trekt, wordt volgens Cornelissen door verweerders niet genoemd. Hij haalde een recente uitspraak van wethouder F.J. Goossen aan (die tijdens de inspraakavond voor de bewoners van de Molendijk) stelde dat er 3000 voertuigen extra per week komen. Voor het gebruik van het omlig gende terrein zou ook een vrijstel ling aangevraagd moeten worden, zei hij. En dat is niet gebeurd. „Daarom kan Aldi zich daar niet vestigen." Cornelissen wees er verder op dat perifere detailhandel niet is toege staan binnen de bebouwde kom, tenzij het om volumineuze goede ren gaat. „Maar een supermarkt hoort daar niet toe." Hij bestreed de opvatting dat de af stand van de loods naar het winkel gebied (Markt) 100 meter be draagt. „Het is drie keer zoveel." De beoogde vestiging grenst vol gens de raadsman niet direct aan het winkelcentrum. De winkels houden al bij de Haven op. Voor Aldi een uitzondering maken kan, maar volgens Cornelissen alleen als er zwaarwegende planologische motieven zijn. „Ik zie ze niet." Cornelissen verbaasde zich over de opstelling van de gemeente die eerst zelf opdracht geeft om een rapport te laten maken en dat tot beleid te verheffen om het vervol gens 'achteloos terzijde' te leggen. Verkeershinder in het centrum zal volgens de raadsman meevallen als daar een supermarkt komt. Het gemeentehuis uit het dorp ver dwijnt, mogelijk ook de Rabo bank, de meubelwinkel wordt ver plaatst en het garagebedrijf gaat er weg, zo zei hij. VERVOLG VAN VOORPAGINA En dat de bouwaanvraag betrekking heeft op het aanpassen van de loods waardoor het van bedrijf naar detail handel kan overgaan. De rechter con stateerde dat de aanpassing nog niet afgerond is en concludeerde daaruit dat het dan ook nog niet te gebruiken is. Niemantsverdriet: „Op het mo ment dat deze vrijstelling wordt ver leend, kan Aldi verder." Het bleef voor Damsteegt niet geheel helder wat er nou veranderd dient te worden en waarvoor. Hij vroeg zich af of de bouwvergunning voor de fourage- handel was aangevraagd of niet. De woorvoerder van de gemeente wees er verder op dat het beleid van de gemeente is gewijzigd. Er is een visie voor de Sportlaan opgesteld om het gebied op te knappen, zo lichtte hij toe. Bovendien zijn er in de direc te omgeving al detailhandelzaken, zoals een keukeninrichting (Potter) en doe-het-zelfwinkel (Fixet). „De zone langs de Sportlaan waar nu nog al wat leeg staat, is geschikt om er niet langer zuiver bedrijven te vesti gen, maar het op te waarderen met bijvoorbeeld een showroom of een garagebedrijf." Revermann stelde dat de Markt niet geschikt is omdat er 80 tot 100 par keerplaatsen beschikbaar moeten zijn. „De raad wil het niet in het cen trum. Het is ook het beleid van gede puteerde staten. Daar zitten we hier voor. Bij een vrijstelling moet je bij de Sportlaan uitkomen. Parkeerruim te is er op het omliggende terrein. Het is ook geen homogeen gebied, buiten het centrum zit ook een elektrohandel en een doe-het zelfzaak." Maar tegen de bewering dat de pro vincie meer ruimte wil bieden aan detailhandel buiten het centrum kwa men mr. A.P. Cornelissen (namens Weggemans), Nas en mr. J.M. van Koeveringe (namens de kamer van Koophandel) in het geweer. Volgens Comelisse moët er van bestaand be leid worden uitgegaan. En niet van nieuw beleid. „De ruimte is afge perkt. Het gaat om het afwijken van het eigen beleid. Beide mogelijkhe den om detailhandel op de Markt en op de Sportlaan toe te laten, is flag rant in strijd met het mkb-reva-rap- port. Het is het begin van de ont wrichting van de detailhandelsstructuur in het dorp." Nas vond dat Aldi zich bediende van een salamitaktiek door steeds nieuwe bouwaanvragen in te dienen, voor de fouragehandel, voor nieuwe puien, metselwerk, een kantine. Maar er moet toch een vloer zijn, een plafond en een koeling? Daar is geen vrijstel ling voor verleend." Ook Van Koeveringe vond dat de ge meente zich moet houden aan be staand provinciaal beleid. Ze wees er op dat de raad zich wel houdt aan de beleidsvisie uit het mkb-revarapport (door het kernwinkelgebied te ver sterken), maar dat het besluit om Aldi ter wille te zijn daar niet mee strookt. „Het besluit hinkt op twee gedachten. Het is niet logisch. Er wordt gepro beerd van twee een te maken. Boven dien was het al lang duidelijk dat Van Houte zou verplaatsen. Dit is gele genheidplanologie." Niemantsverdriet bestreed dat. Hij wees erop dat het besluit juist voort is gekomen uit de problematiek waar kleine kernen mee te maken hebben. „De koerswijziging die de provide inzet, is juist. Dat komt namelijk voort uit de structuur van het gebied waar aanpassingen problematisch zijn. Mkb-reva is gericht op markt- ruimte en kan niet op specifieke loca ties inzoemen. Er is een te groot risi co om zo een grote supermarkt in het centrum te plaatsen." Namens de gemeente en namens Aldi werd verzocht de beroepen tegen de verleende vrijstelling van de gemeen te te verwerpen. Er waren drie partij en die beroep aan hadden getekend: 1 middenstandsvereniging Smalstad, Van Steenis auto's v.o.f. H.A. van Houte, Lidl Nederland, Spar Holding b.v., Giesbers vastgoed b.v. en de Thoolse ondernemersverenigingen (TOF); 2 de kamer van koophandel en fabrieken in Middelburg en 3 Weggemans metaalbewerking en profielbeplating. Het slopen van huurhuizen in Poortvliet om er nieuwbouw te plegen, is bijna afgerond. De bouw van drie herenhuizen aan de zuidzijde van de Molenstraat in Poortvliet ligt moeilijk bij omwonenden. De buurt ziet liever een groen voorziening op die plek, waardoor het uitzicht deels behouden blijft en kinderen veiliger kunnen spelen. Bijkomend probleem is dat de panden in hun huidige opzet juist buiten de grenzen van het geldende bestem mingsplan Kom Poortvliet komen te vallen. Bij een eventueel noodza kelijke wijziging van het bestemmingsplan kunnen bezwaarmakers voor ernstige vertraging van de bouw zorgen. De betreffende huizen maken deel uit van een totaalplan voor de ver nieuwing van de Molenstraat. Het ligt in de bedoeling om vijftien wo ningen te realiseren en acht garages. De plannen van de gemeente Tho- len, woningbouwcorporatie Castria Wonen en projectontwikkelaar Marsaki uit Goès werden donderdag tijdens een inloopavond in service centrum De Poorthove gepresen teerd. In de wandelgangen viel de nodige kritiek op de voorlopige te keningen te beluisteren. Diverse be trokkenen uit de Molenstraat, zoals Jolanda en Wim Wols, kondigden alvast aan dat ze een vergoeding voor geleden planschade zullen ei sen. „Wij zijn ernstig teleurgesteld in de plannen", aldus het echtpaar Wols. „De huizen zien er afschuwe lijk uit en wij raken ons uitzicht kwijt." Ook Theo van Gelderen uit de Molenstraat sprak van een slecht plan. „Nu kijken we uit op koeien die in het weiland staan. Dat wordt straks wel even anders. Met de hui zen aan de noordkant van de straat heb ik geen moeite. Daar heeft altijd bebouwing gestaan. Wel vraag ik me af wat zulke moderne woningen aan de zuidkant doen. Een handvol huishoudens raakt zijn uitzicht kwijt en er is ook nog een beeldbepalende oude molen. Volgens mij staat dat allemaal op gespannen voet met el kaar." De gemeente Tholen is er veel aan gelegen om het gat in de Molen straat op te vullen. Een aantal jaren geleden zijn er al de nodige wonin gen in de straat aangekocht. Ook de woning en garage van Jan Nie mantsverdriet kwam na veel touw trekken in bezit van de gemeente. De sloop van de bestaande bebou wing is vrijwel afgerond. Dat geldt ook voor de voormalige huurwonin gen van Castria aan de Molenstraat 23 tot en met 41De corporatie wil ter plekke graag levensloopbesten- dige woningen terug bouwen. Deze woningen voor alle leeftijden, waar in oudere bewoners met simpele aanpassingen langer zelfstandig kunnen blijven wonen, moeten aan sluiten op de zorg die in De Poort hove geboden wordt. Het door Marsaki en Sturm Architecten uit Roosendaal ontwikkelde bouwplan gaat uit van drie koopwoningen op de locatie Molenstraat 19-21, twee koop- en zeven huurwoningen op de Molenstraat 23 t/m 41 en drie koop woningen naast Molenstraat 46. Achter de percelen Molenstraat 17- 21 is een achttal garages gepland. De vormgeving van het bouwplan oogstte op de inloopavond de nodi ge kritiek. Diverse inwoners vonden het aanzien van de woningen te mo dern, zeker in vergelijking met de aanpalende bouw die dateert uit de dertiger jaren van de vorige eeuw. „Dit past absoluut niet in het straat beeld", aldus Linda de Bruijn. „Het is nieuwerwets en futuristisch, meer iets voor een Vinex-locatie dan voor een Thools dorp." Het echtpaar Aart en Annet de Boer was dezelfde mening toegedaan. „Wij zijn geschrokken. Het is bijna kubistisch. Dit verwacht je niet in een landelijke omgeving. Ook missen wij een groenplan in deze presentatie. In de Molenstraat zijn om onduidelijke redenen twee zomers geleden diverse bomen weggehaald, volgens onze in formatie zonder kapvergunning. Wij missen nu de compensatie voor deze kaalslag. Een miezerig plantsoentje is volgens de huidige plannen straks het enige groen in de straat." Ook Jannes van der Wal en Cindy van Eekelen hadden graag meer groen in de wijk gezien. „Het wordt nu wel erg vol en massief." Student bouwkunde Karlos Schot had ook zijn bedenkingen. „Ik vind het ontwerp ronduit lelijk. Ze hadden tenminste voor een puntdak kunnen kiezen. Dat had meer bij de rest van het straatbeeld gepast." Ko Droogendijk van Castria Wonen zei weinig met de kritiek op de vorm geving te kunnen. „Als architect kun je niet eeuwig en altijd achterom blij ven kijken en je baseren op bouw uit de dertiger jaren. Ik begrijp de reac ties van de bezoekers wel en daar valt zeker wat voor te zeggen. Aan de an dere kant mag een ontwerp ook ge rust wat eigentijdser zijn. Een con frontatie van bouwstijlen kan spannend zijn. Bovendien moeten de ze woningen een leven lang mee en in de loop van de tijd wijzigen ook de opvattingen over wat mooi en lelijk is. Daarnaast is ook De Poorthove al modem vormgegeven en komt er daar nog een uitbreiding in dezelfde stijl bij. Op die manier ontstaat oo£ een nieuw geheel." De inloopavond in Poortvliet werd bezocht door circa vijftig belangstel-r lenden. Opmerkingen en kritiek kon den de bezoekers kwijt op de daartoè aanwezige formulieren. Op basis van de ingebrachte informatie wordt be keken of aanpassing van de plannen nodig is. Daarna volgt een officiële inspraakprocedure. In grote lijnep staat het plan overigens vast. Zo moe ten er tenminste vijftien woningen worden gebouwd, wil het plan finan cieel levensvatbaar zijn. De inrichting van de openbare ruimte kan nog wel onderdeel uitmaken van nader over leg. De woningbouw in de Molen straat is voor de gemeente een zoge heten ISV-project, dat wil zeggen dat er van de rijksoverheid subsidie kan worden verkregen uit een potje voor stedelijke vernieuwing. Volgens ge meentelijk afdelingshoofd onroerende zaken Gerrit Vos ligt het in de bedoe ling dat er nog dit jaar wordt begon nen met de bouw. „Maar dat hangt af van eventuele ingediende bezwaren." Zonder problemen in de inspraakfase kan de bouw eind volgend jaar ge reed zijn. De bouw van de drie hui zen aan de zuidkant van de Molen straat lijkt, gezien de te verwachten problemen met de buurt en de over) schrijding van de grenzen van het huidige bestemmingsplan, het groot ste struikelblok te gaan vormen. Mo gelijk worden deze drie panden later ontwikkeld om de bouw van de ove rige woningen niet te vertragen. Voor het plan bestaat grote belangstelling bij zowel kopers als huurders. Makej laardij Hopmans uit Tholen heeft in middels acht kandidaten voor even zovele koopwoningen. Castria Wo nen heeft evenmin over gebrek aan belangstelling te klagen. De opge schoonde lijst met woningzoekenden in de gemeente telt ondertussen al weer ruim 850 namen. De woningen in de Molenstraat zullen niet boven een huurprijs van 450 euro komen, verwacht Droogendijk. „Om die so ciale huurprijs te garanderen, stoppen wij als corporatie een flink bedrag in dit project. Daarbij moet je denken aan 40.000 tot 60.000 euro per huur woning. Dat bedrag komt uit onze re serves en is opgebouwd dankzij de verkoop van voormalige huurwonin gen elders." Volgens Droogendijk staan de kandidaten voor de Molen straat bij Castria in de rij. „De wo ningmarkt is op dit moment echt gek. We kunnen werkelijk alles verhu- De firma Weggemans aan de Sportlaan in Sint-Maartensdijk zou zijn bezwaar tegen een Aldi-vestiging naast zijn deur direct intrekken als hij bepaalde bedrijfsopstallen zou kunnen kopen van v.o.f. Schot-Ou- desluijs. Dat beweerde P.H. Revermann, de raadsman van Aldi vrijdag op de zitting van de rechtbank in Middelburg. Wat de ligging betreft, komt de Aldi op een steenworp afstand van het winkelgebied te liggen, zei hij. Vol gens de raadsman op ongeveer 100 meter. Vestiging op de Markt is geen optie, vanwege verkeersop stoppingen. Ook de basisschool heeft volgens Revermann ernstige bezwaren tegen 'verkeersaantrek- kende supermarkten' in de buurt. Hij wees nog maar eens op de voor delen van de Sportlaan voor het ver keer; er is ruimte om te parkeren, ruimte voor aan- en afvoer van pro ducten en het is voor het publiek makkelijk bereikbaar. De gemeente heeft het verzoek vol gens de Aldi-raadsman goed onder bouwd. Wettelijk gezien voldoet de aanvraag ook. De benodigde opper vlakte is 1050 m2 en valt binnen de grenzen van wat mag. Het is vol gens Revermann dan ook geen krui- melgeval. „B. en W. hebben dit niet op eigen gelegenheid beslist, maar na behandeling in de gemeenteraad. Het gebied, en is voor detailhandel aangewezen." De inspecteur van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening zou er tegen zijn. maar volgens Revermann is die 'achter de broek gezeten' door de Kamer van Koophandel en gede puteerde staten van Zeeland. Terwijl de provincie al een ruimhartiger be leid voert. Zeker voor de situatie in de smalstad waar de Sportlaan vol gens Revermann niet ver van het winkelgebied is gelegen. Bovendien is het aan de gemeenten zelf om daar een eigen beleid over te voe ren. Volgens de raadsman is het in het bestaande bestemmingsplan zelfs al mogelijk om detailhandel toe te staan. In het verleden is daar al toe stemming voor gegeven, juist om dergelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. „Het geeft geen pas om via de band met de inspecteur tegen te zijn." Een bouwvergunning is voor de Al di niet eens nodig om de loods ge schikt te maken, zei hij. Het huidige gebouw is al geschikt voor het voorgestane detailhandelgebruik. De raadsman stelde verder dat het gebouw binnen de bebouwde kom ligt. Hij verwees naar de kombor- den. In zijn betoog wees hij er ook op dat de burgerij achter de Aldi staat, getuige de respons op een en quête. „Het is ongewoon dat er zo'n brede discussie is gevoerd. Er is hard gepleit om hier detailhandel te realiseren." De rechtbank is daar ook van op de hoogte gebracht. De gemeente heeft vrijstelling verleend om in deze loods van fouragehandel Schot-Oudesluijs een discounter te vestigen. Wethouder Van Kempen (rechts) overhandigt het milieubeleidsplan aan burgemeester Nuis als voorzitter van de gemeenteraad. De energiescan is één van de con crete zaken die voortkomen uit het milieubeleidsplan 2003-2008 van de gemeente. Dat plan is al in april vorig jaar door de gemeenteraad vastgesteld. Elf maanden later is het met enig feestelijk vertoon door milieuwethouder Van Kem pen gepresenteerd en aangeboden aan de burgemeester. Daarbij wa ren donderdag in het gemeente huis vertegenwoordigers aanwezig van de organisaties die bij de sa menstelling van het plan betrok ken zijn. In het najaar van 2000 is een startbijeenkomst gehouden met 21 deelnemende partijen, ver telde teamcoördinator S. West dorp.Via workshops en een werka- telier is hun inbreng meegenomen, om op die manier draagvlak te creëren voor het te voeren milieu beleid. Die interactieve werkwijze met burgerparticipatie was nieuw. Dat het drie jaar duurde eer de ge meenteraad het concept ter goed keuring voorgelegd kreeg, had er ook mee te maken dat tussentijds een nieuw projectcoördinator aantrad. A. Schipper veranderde namelijk van baan en mevrouw L. de Hond nam zijn taak over. Zij zette donderdag voor de aanwezi gen de hoofdlijnen van het plan op een rij. In het milieubeleidsplan staat duurzaamheid centraal, waarbij uitgangspunten zijn geformuleerd voor drie verschillende gebieden: woongebieden, bedrijventerreinen en agrarisch gebied (inclusief na tuurgebieden). Sectoren die in het milieubeleid met name de aan dacht krijgen zijn de recreatie, de landbouw en veeteelt en de ge meente zelf. „Als gemeente dien je een voorbeeldfunctie te heb ben", zei De Hond. Ze noemde het gebruik van groene stroom (de gemeente streeft naar dekking van 30% van de energiebehoefte in 2005) en zorgen dat de vergunnin gen op orde zijn. Westdorp legt uit dat het beleids plan geen statisch rapport is, maar dat er uitwerking plaatsvindt aan de hand van jaarplannen. Met de uitvoering is vorig jaar ook al be gonnen, ondanks dat de presenta tie pas nu plaatsvindt. Hij geeft aan dat de insteek van de gemeen te is, om zoveel mogelijk met par tijen om de tafel te gaan zitten bij de uitvoering. De handhaving zo als die nu plaatsvindt, verandert. „Het wordt geprofessionaliseerd. De controles moeten aan kwali teitseisen voldoen die de overheid heeft geformuleerd." Een terrein waar veel staat te gebeuren, is de externe veiligheid. Dan gaat het over gevaarlijke stoffen in het pro ductieproces bij bedrijven. Bij de totstandkoming van het plan waren de volgende organisa ties betrokken: Ondernemers Overleg Tholen, middenstandsfe deratie, ZLTO, Horeca Nederland, Recron/samenwerkende camping houders, Kamer van Koophandel, natuurvereniging, platform leef baar platteland Tholen, Varkens Nee, Zeeuwse milieufederatie, provincie Zeeland, waterschap Zeeuwse Eilanden, gemeenten Reimerswaal, Schouwen-Duive- land en Noord-Beveland, VROM- inspectie, politie Tholen, waterpo- litie, openbaar ministerie en regiocoördinator handhaving Zee land-noord. Als burger was ir. W. Mol uit Tholen erbij betrokken. Waarom zou it mét fftfl OPTIEK OOöHtlTKÜNÖIG CEMTRlHUgt genoegen nemen Grote Kerkstraat 5-13 Steenbergen ♦telefoon (0167) 56 33 85 Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 7