'Verlies van uitzicht, te weinig
groen, te modern vormgegeven'
'Aldi op steenworp
afstand van winkels'
Energiebesparing veehouders bekeken
Problemen met verkeer
en milieuvergunning
Er wordt geprobeerd
van twee een te maken
Met onze brillëri
mae u p
gezien wordi
BROEKHUIS
Omgeving Molenstraat kritisch over de nieuwbouwplannen
Donderdag 25 maart 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Weggemans belemmerd in bedrijfsvoering
Weggemans verwacht grote problemen als Aldi zich
naast zijn bedrijf aan de Sportlaan vestigt. Dat stelde
mr. A.P. Cornelissen vrijdag in de rechtbank in Mid
delburg om het beroep toe te lichten tegen de vrijstel
ling die de gemeente verleent aan Aldi.
Achteloos
Koerswijziging
Kubistisch
Bezwaren
Weggemans zou loods willen kopen
Geen pas
Extra aandacht recreatie, landbouw en gemeente in milieubeleidsplan
Twintig Thoolse veehouders hebben zich aangemeld voor
het project energiescan. Er wordt op een rij gezet hoeveel
energie elk bedrijf verbruikt, en bekeken of dat ook nodig
is. Dat resulteert in een advies per bedrijf wat er beter kan
en waar er bespaard kan worden. Het project wordt, als
afstudeeropdracht, uitgevoerd door studenten van de ho
gere agrarische school in Den Bosch. Vrijdag is er begon
nen en daarbij wordt samengewerkt met de gemeente.
Volgens de raadsman zullen de
manoeuvres van grote vrachtwa
gens tot gevaarlijke situaties lei
den en zal het bedrijf zelf ook be
lemmerd worden.
Het bedrijf is ook bang dat er
strengere voorschriften komen als
Aldi er zich vestigt. In de milieu
vergunning is daar nu geen reke
ning mee gehouden. Aldi zou vol
gens Cornelissen al bezwaar
gemaakt hebben tegen een nieuwe
aanvraag voor een milieuvergun
ning van Weggemans. Volgens de
raadsman biedt de wet geen moge
lijkheid om zomaar vrijstelling te
verlenen voor 'onbebouwde gron
den'. Hij wees erop dat de omrin
gende gronden gebruikt zullen
worden als parkeerplaats en voor
bevoorrading.
Het college stelt dat de onbebouw
de grond automatisch ook van be
stemming verandert, maar dat be
streed hij. Het gaat volgens
Cornelissen om de bestemming die
de gronden hebben. Dat is be
drijfsdoeleinden en daaruit volgt
dat het in strijd is met deze be
stemming, aldus de raadsman.
Dat de winkel veel verkeer aan
trekt, wordt volgens Cornelissen
door verweerders niet genoemd.
Hij haalde een recente uitspraak
van wethouder F.J. Goossen aan
(die tijdens de inspraakavond voor
de bewoners van de Molendijk)
stelde dat er 3000 voertuigen extra
per week komen.
Voor het gebruik van het omlig
gende terrein zou ook een vrijstel
ling aangevraagd moeten worden,
zei hij. En dat is niet gebeurd.
„Daarom kan Aldi zich daar niet
vestigen."
Cornelissen wees er verder op dat
perifere detailhandel niet is toege
staan binnen de bebouwde kom,
tenzij het om volumineuze goede
ren gaat. „Maar een supermarkt
hoort daar niet toe."
Hij bestreed de opvatting dat de af
stand van de loods naar het winkel
gebied (Markt) 100 meter be
draagt. „Het is drie keer zoveel."
De beoogde vestiging grenst vol
gens de raadsman niet direct aan
het winkelcentrum. De winkels
houden al bij de Haven op. Voor
Aldi een uitzondering maken kan,
maar volgens Cornelissen alleen
als er zwaarwegende planologische
motieven zijn. „Ik zie ze niet."
Cornelissen verbaasde zich over
de opstelling van de gemeente die
eerst zelf opdracht geeft om een
rapport te laten maken en dat tot
beleid te verheffen om het vervol
gens 'achteloos terzijde' te leggen.
Verkeershinder in het centrum zal
volgens de raadsman meevallen
als daar een supermarkt komt. Het
gemeentehuis uit het dorp ver
dwijnt, mogelijk ook de Rabo
bank, de meubelwinkel wordt ver
plaatst en het garagebedrijf gaat er
weg, zo zei hij.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
En dat de bouwaanvraag betrekking
heeft op het aanpassen van de loods
waardoor het van bedrijf naar detail
handel kan overgaan. De rechter con
stateerde dat de aanpassing nog niet
afgerond is en concludeerde daaruit
dat het dan ook nog niet te gebruiken
is. Niemantsverdriet: „Op het mo
ment dat deze vrijstelling wordt ver
leend, kan Aldi verder." Het bleef
voor Damsteegt niet geheel helder
wat er nou veranderd dient te worden
en waarvoor. Hij vroeg zich af of de
bouwvergunning voor de fourage-
handel was aangevraagd of niet.
De woorvoerder van de gemeente
wees er verder op dat het beleid van
de gemeente is gewijzigd. Er is een
visie voor de Sportlaan opgesteld om
het gebied op te knappen, zo lichtte
hij toe. Bovendien zijn er in de direc
te omgeving al detailhandelzaken,
zoals een keukeninrichting (Potter)
en doe-het-zelfwinkel (Fixet). „De
zone langs de Sportlaan waar nu nog
al wat leeg staat, is geschikt om er
niet langer zuiver bedrijven te vesti
gen, maar het op te waarderen met
bijvoorbeeld een showroom of een
garagebedrijf."
Revermann stelde dat de Markt niet
geschikt is omdat er 80 tot 100 par
keerplaatsen beschikbaar moeten
zijn. „De raad wil het niet in het cen
trum. Het is ook het beleid van gede
puteerde staten. Daar zitten we hier
voor. Bij een vrijstelling moet je bij
de Sportlaan uitkomen. Parkeerruim
te is er op het omliggende terrein. Het
is ook geen homogeen gebied, buiten
het centrum zit ook een elektrohandel
en een doe-het zelfzaak."
Maar tegen de bewering dat de pro
vincie meer ruimte wil bieden aan
detailhandel buiten het centrum kwa
men mr. A.P. Cornelissen (namens
Weggemans), Nas en mr. J.M. van
Koeveringe (namens de kamer van
Koophandel) in het geweer. Volgens
Comelisse moët er van bestaand be
leid worden uitgegaan. En niet van
nieuw beleid. „De ruimte is afge
perkt. Het gaat om het afwijken van
het eigen beleid. Beide mogelijkhe
den om detailhandel op de Markt en
op de Sportlaan toe te laten, is flag
rant in strijd met het mkb-reva-rap-
port. Het is het begin van de ont
wrichting van de
detailhandelsstructuur in het dorp."
Nas vond dat Aldi zich bediende van
een salamitaktiek door steeds nieuwe
bouwaanvragen in te dienen, voor de
fouragehandel, voor nieuwe puien,
metselwerk, een kantine. Maar er
moet toch een vloer zijn, een plafond
en een koeling? Daar is geen vrijstel
ling voor verleend."
Ook Van Koeveringe vond dat de ge
meente zich moet houden aan be
staand provinciaal beleid. Ze wees er
op dat de raad zich wel houdt aan de
beleidsvisie uit het mkb-revarapport
(door het kernwinkelgebied te ver
sterken), maar dat het besluit om Aldi
ter wille te zijn daar niet mee strookt.
„Het besluit hinkt op twee gedachten.
Het is niet logisch. Er wordt gepro
beerd van twee een te maken. Boven
dien was het al lang duidelijk dat Van
Houte zou verplaatsen. Dit is gele
genheidplanologie."
Niemantsverdriet bestreed dat. Hij
wees erop dat het besluit juist voort is
gekomen uit de problematiek waar
kleine kernen mee te maken hebben.
„De koerswijziging die de provide
inzet, is juist. Dat komt namelijk
voort uit de structuur van het gebied
waar aanpassingen problematisch
zijn. Mkb-reva is gericht op markt-
ruimte en kan niet op specifieke loca
ties inzoemen. Er is een te groot risi
co om zo een grote supermarkt in het
centrum te plaatsen."
Namens de gemeente en namens Aldi
werd verzocht de beroepen tegen de
verleende vrijstelling van de gemeen
te te verwerpen. Er waren drie partij
en die beroep aan hadden getekend: 1
middenstandsvereniging Smalstad,
Van Steenis auto's v.o.f. H.A. van
Houte, Lidl Nederland, Spar Holding
b.v., Giesbers vastgoed b.v. en de
Thoolse ondernemersverenigingen
(TOF); 2 de kamer van koophandel
en fabrieken in Middelburg en 3
Weggemans metaalbewerking en
profielbeplating.
Het slopen van huurhuizen in Poortvliet om er nieuwbouw te plegen, is bijna afgerond.
De bouw van drie herenhuizen aan de zuidzijde van de Molenstraat in
Poortvliet ligt moeilijk bij omwonenden. De buurt ziet liever een groen
voorziening op die plek, waardoor het uitzicht deels behouden blijft en
kinderen veiliger kunnen spelen. Bijkomend probleem is dat de panden
in hun huidige opzet juist buiten de grenzen van het geldende bestem
mingsplan Kom Poortvliet komen te vallen. Bij een eventueel noodza
kelijke wijziging van het bestemmingsplan kunnen bezwaarmakers
voor ernstige vertraging van de bouw zorgen.
De betreffende huizen maken deel
uit van een totaalplan voor de ver
nieuwing van de Molenstraat. Het
ligt in de bedoeling om vijftien wo
ningen te realiseren en acht garages.
De plannen van de gemeente Tho-
len, woningbouwcorporatie Castria
Wonen en projectontwikkelaar
Marsaki uit Goès werden donderdag
tijdens een inloopavond in service
centrum De Poorthove gepresen
teerd. In de wandelgangen viel de
nodige kritiek op de voorlopige te
keningen te beluisteren. Diverse be
trokkenen uit de Molenstraat, zoals
Jolanda en Wim Wols, kondigden
alvast aan dat ze een vergoeding
voor geleden planschade zullen ei
sen. „Wij zijn ernstig teleurgesteld
in de plannen", aldus het echtpaar
Wols. „De huizen zien er afschuwe
lijk uit en wij raken ons uitzicht
kwijt." Ook Theo van Gelderen uit
de Molenstraat sprak van een slecht
plan. „Nu kijken we uit op koeien
die in het weiland staan. Dat wordt
straks wel even anders. Met de hui
zen aan de noordkant van de straat
heb ik geen moeite. Daar heeft altijd
bebouwing gestaan. Wel vraag ik
me af wat zulke moderne woningen
aan de zuidkant doen. Een handvol
huishoudens raakt zijn uitzicht kwijt
en er is ook nog een beeldbepalende
oude molen. Volgens mij staat dat
allemaal op gespannen voet met el
kaar."
De gemeente Tholen is er veel aan
gelegen om het gat in de Molen
straat op te vullen. Een aantal jaren
geleden zijn er al de nodige wonin
gen in de straat aangekocht. Ook de
woning en garage van Jan Nie
mantsverdriet kwam na veel touw
trekken in bezit van de gemeente.
De sloop van de bestaande bebou
wing is vrijwel afgerond. Dat geldt
ook voor de voormalige huurwonin
gen van Castria aan de Molenstraat
23 tot en met 41De corporatie wil
ter plekke graag levensloopbesten-
dige woningen terug bouwen. Deze
woningen voor alle leeftijden, waar
in oudere bewoners met simpele
aanpassingen langer zelfstandig
kunnen blijven wonen, moeten aan
sluiten op de zorg die in De Poort
hove geboden wordt. Het door
Marsaki en Sturm Architecten uit
Roosendaal ontwikkelde bouwplan
gaat uit van drie koopwoningen op
de locatie Molenstraat 19-21, twee
koop- en zeven huurwoningen op de
Molenstraat 23 t/m 41 en drie koop
woningen naast Molenstraat 46.
Achter de percelen Molenstraat 17-
21 is een achttal garages gepland.
De vormgeving van het bouwplan
oogstte op de inloopavond de nodi
ge kritiek. Diverse inwoners vonden
het aanzien van de woningen te mo
dern, zeker in vergelijking met de
aanpalende bouw die dateert uit de
dertiger jaren van de vorige eeuw.
„Dit past absoluut niet in het straat
beeld", aldus Linda de Bruijn. „Het
is nieuwerwets en futuristisch, meer
iets voor een Vinex-locatie dan voor
een Thools dorp."
Het echtpaar Aart en Annet de Boer
was dezelfde mening toegedaan.
„Wij zijn geschrokken. Het is bijna
kubistisch. Dit verwacht je niet in een
landelijke omgeving. Ook missen wij
een groenplan in deze presentatie. In
de Molenstraat zijn om onduidelijke
redenen twee zomers geleden diverse
bomen weggehaald, volgens onze in
formatie zonder kapvergunning. Wij
missen nu de compensatie voor deze
kaalslag. Een miezerig plantsoentje is
volgens de huidige plannen straks het
enige groen in de straat." Ook Jannes
van der Wal en Cindy van Eekelen
hadden graag meer groen in de wijk
gezien. „Het wordt nu wel erg vol en
massief." Student bouwkunde Karlos
Schot had ook zijn bedenkingen. „Ik
vind het ontwerp ronduit lelijk. Ze
hadden tenminste voor een puntdak
kunnen kiezen. Dat had meer bij de
rest van het straatbeeld gepast."
Ko Droogendijk van Castria Wonen
zei weinig met de kritiek op de vorm
geving te kunnen. „Als architect kun
je niet eeuwig en altijd achterom blij
ven kijken en je baseren op bouw uit
de dertiger jaren. Ik begrijp de reac
ties van de bezoekers wel en daar valt
zeker wat voor te zeggen. Aan de an
dere kant mag een ontwerp ook ge
rust wat eigentijdser zijn. Een con
frontatie van bouwstijlen kan
spannend zijn. Bovendien moeten de
ze woningen een leven lang mee en
in de loop van de tijd wijzigen ook de
opvattingen over wat mooi en lelijk
is. Daarnaast is ook De Poorthove al
modem vormgegeven en komt er
daar nog een uitbreiding in dezelfde
stijl bij. Op die manier ontstaat oo£
een nieuw geheel."
De inloopavond in Poortvliet werd
bezocht door circa vijftig belangstel-r
lenden. Opmerkingen en kritiek kon
den de bezoekers kwijt op de daartoè
aanwezige formulieren. Op basis van
de ingebrachte informatie wordt be
keken of aanpassing van de plannen
nodig is. Daarna volgt een officiële
inspraakprocedure. In grote lijnep
staat het plan overigens vast. Zo moe
ten er tenminste vijftien woningen
worden gebouwd, wil het plan finan
cieel levensvatbaar zijn. De inrichting
van de openbare ruimte kan nog wel
onderdeel uitmaken van nader over
leg. De woningbouw in de Molen
straat is voor de gemeente een zoge
heten ISV-project, dat wil zeggen dat
er van de rijksoverheid subsidie kan
worden verkregen uit een potje voor
stedelijke vernieuwing. Volgens ge
meentelijk afdelingshoofd onroerende
zaken Gerrit Vos ligt het in de bedoe
ling dat er nog dit jaar wordt begon
nen met de bouw. „Maar dat hangt af
van eventuele ingediende bezwaren."
Zonder problemen in de inspraakfase
kan de bouw eind volgend jaar ge
reed zijn. De bouw van de drie hui
zen aan de zuidkant van de Molen
straat lijkt, gezien de te verwachten
problemen met de buurt en de over)
schrijding van de grenzen van het
huidige bestemmingsplan, het groot
ste struikelblok te gaan vormen. Mo
gelijk worden deze drie panden later
ontwikkeld om de bouw van de ove
rige woningen niet te vertragen. Voor
het plan bestaat grote belangstelling
bij zowel kopers als huurders. Makej
laardij Hopmans uit Tholen heeft in
middels acht kandidaten voor even
zovele koopwoningen. Castria Wo
nen heeft evenmin over gebrek aan
belangstelling te klagen. De opge
schoonde lijst met woningzoekenden
in de gemeente telt ondertussen al
weer ruim 850 namen. De woningen
in de Molenstraat zullen niet boven
een huurprijs van 450 euro komen,
verwacht Droogendijk. „Om die so
ciale huurprijs te garanderen, stoppen
wij als corporatie een flink bedrag in
dit project. Daarbij moet je denken
aan 40.000 tot 60.000 euro per huur
woning. Dat bedrag komt uit onze re
serves en is opgebouwd dankzij de
verkoop van voormalige huurwonin
gen elders." Volgens Droogendijk
staan de kandidaten voor de Molen
straat bij Castria in de rij. „De wo
ningmarkt is op dit moment echt gek.
We kunnen werkelijk alles verhu-
De firma Weggemans aan de Sportlaan in Sint-Maartensdijk zou zijn
bezwaar tegen een Aldi-vestiging naast zijn deur direct intrekken als
hij bepaalde bedrijfsopstallen zou kunnen kopen van v.o.f. Schot-Ou-
desluijs. Dat beweerde P.H. Revermann, de raadsman van Aldi vrijdag
op de zitting van de rechtbank in Middelburg.
Wat de ligging betreft, komt de Aldi
op een steenworp afstand van het
winkelgebied te liggen, zei hij. Vol
gens de raadsman op ongeveer 100
meter. Vestiging op de Markt is
geen optie, vanwege verkeersop
stoppingen. Ook de basisschool
heeft volgens Revermann ernstige
bezwaren tegen 'verkeersaantrek-
kende supermarkten' in de buurt.
Hij wees nog maar eens op de voor
delen van de Sportlaan voor het ver
keer; er is ruimte om te parkeren,
ruimte voor aan- en afvoer van pro
ducten en het is voor het publiek
makkelijk bereikbaar.
De gemeente heeft het verzoek vol
gens de Aldi-raadsman goed onder
bouwd. Wettelijk gezien voldoet de
aanvraag ook. De benodigde opper
vlakte is 1050 m2 en valt binnen de
grenzen van wat mag. Het is vol
gens Revermann dan ook geen krui-
melgeval. „B. en W. hebben dit niet
op eigen gelegenheid beslist, maar
na behandeling in de gemeenteraad.
Het gebied, en is voor detailhandel
aangewezen."
De inspecteur van volkshuisvesting
en ruimtelijke ordening zou er tegen
zijn. maar volgens Revermann is
die 'achter de broek gezeten' door
de Kamer van Koophandel en gede
puteerde staten van Zeeland. Terwijl
de provincie al een ruimhartiger be
leid voert. Zeker voor de situatie in
de smalstad waar de Sportlaan vol
gens Revermann niet ver van het
winkelgebied is gelegen. Bovendien
is het aan de gemeenten zelf om
daar een eigen beleid over te voe
ren.
Volgens de raadsman is het in het
bestaande bestemmingsplan zelfs al
mogelijk om detailhandel toe te
staan. In het verleden is daar al toe
stemming voor gegeven, juist om
dergelijke ontwikkelingen mogelijk
te maken. „Het geeft geen pas om
via de band met de inspecteur tegen
te zijn."
Een bouwvergunning is voor de Al
di niet eens nodig om de loods ge
schikt te maken, zei hij. Het huidige
gebouw is al geschikt voor het
voorgestane detailhandelgebruik.
De raadsman stelde verder dat het
gebouw binnen de bebouwde kom
ligt. Hij verwees naar de kombor-
den. In zijn betoog wees hij er ook
op dat de burgerij achter de Aldi
staat, getuige de respons op een en
quête. „Het is ongewoon dat er zo'n
brede discussie is gevoerd. Er is
hard gepleit om hier detailhandel te
realiseren." De rechtbank is daar
ook van op de hoogte gebracht.
De gemeente heeft vrijstelling verleend om in deze loods van fouragehandel Schot-Oudesluijs een discounter te vestigen.
Wethouder Van Kempen (rechts) overhandigt het milieubeleidsplan aan burgemeester Nuis als voorzitter van de gemeenteraad.
De energiescan is één van de con
crete zaken die voortkomen uit het
milieubeleidsplan 2003-2008 van
de gemeente. Dat plan is al in april
vorig jaar door de gemeenteraad
vastgesteld. Elf maanden later is
het met enig feestelijk vertoon
door milieuwethouder Van Kem
pen gepresenteerd en aangeboden
aan de burgemeester. Daarbij wa
ren donderdag in het gemeente
huis vertegenwoordigers aanwezig
van de organisaties die bij de sa
menstelling van het plan betrok
ken zijn. In het najaar van 2000 is
een startbijeenkomst gehouden
met 21 deelnemende partijen, ver
telde teamcoördinator S. West
dorp.Via workshops en een werka-
telier is hun inbreng meegenomen,
om op die manier draagvlak te
creëren voor het te voeren milieu
beleid. Die interactieve werkwijze
met burgerparticipatie was nieuw.
Dat het drie jaar duurde eer de ge
meenteraad het concept ter goed
keuring voorgelegd kreeg, had er
ook mee te maken dat tussentijds
een nieuw projectcoördinator
aantrad. A. Schipper veranderde
namelijk van baan en mevrouw L.
de Hond nam zijn taak over. Zij
zette donderdag voor de aanwezi
gen de hoofdlijnen van het plan op
een rij.
In het milieubeleidsplan staat
duurzaamheid centraal, waarbij
uitgangspunten zijn geformuleerd
voor drie verschillende gebieden:
woongebieden, bedrijventerreinen
en agrarisch gebied (inclusief na
tuurgebieden). Sectoren die in het
milieubeleid met name de aan
dacht krijgen zijn de recreatie, de
landbouw en veeteelt en de ge
meente zelf. „Als gemeente dien
je een voorbeeldfunctie te heb
ben", zei De Hond. Ze noemde
het gebruik van groene stroom (de
gemeente streeft naar dekking van
30% van de energiebehoefte in
2005) en zorgen dat de vergunnin
gen op orde zijn.
Westdorp legt uit dat het beleids
plan geen statisch rapport is, maar
dat er uitwerking plaatsvindt aan
de hand van jaarplannen. Met de
uitvoering is vorig jaar ook al be
gonnen, ondanks dat de presenta
tie pas nu plaatsvindt. Hij geeft
aan dat de insteek van de gemeen
te is, om zoveel mogelijk met par
tijen om de tafel te gaan zitten bij
de uitvoering. De handhaving zo
als die nu plaatsvindt, verandert.
„Het wordt geprofessionaliseerd.
De controles moeten aan kwali
teitseisen voldoen die de overheid
heeft geformuleerd." Een terrein
waar veel staat te gebeuren, is de
externe veiligheid. Dan gaat het
over gevaarlijke stoffen in het pro
ductieproces bij bedrijven.
Bij de totstandkoming van het
plan waren de volgende organisa
ties betrokken: Ondernemers
Overleg Tholen, middenstandsfe
deratie, ZLTO, Horeca Nederland,
Recron/samenwerkende camping
houders, Kamer van Koophandel,
natuurvereniging, platform leef
baar platteland Tholen, Varkens
Nee, Zeeuwse milieufederatie,
provincie Zeeland, waterschap
Zeeuwse Eilanden, gemeenten
Reimerswaal, Schouwen-Duive-
land en Noord-Beveland, VROM-
inspectie, politie Tholen, waterpo-
litie, openbaar ministerie en
regiocoördinator handhaving Zee
land-noord. Als burger was ir. W.
Mol uit Tholen erbij betrokken.
Waarom zou it mét fftfl
OPTIEK OOöHtlTKÜNÖIG CEMTRlHUgt
genoegen nemen
Grote Kerkstraat 5-13 Steenbergen ♦telefoon (0167) 56 33 85
Advertentie I.M.