Cyclaam en fuchsia zijn de hoofdkleuren' 'Met alle kleuren lijkt het net een regenboog' 'Rokken asymmetrisch of klokkend' 'Sportinvloeden zijn belangrijk' Kleurrijk zomerbeeld Lianne van Voorst van modeboetiek Celine in Tholen: Miranda Jansen van Pleune Young Style in Sint-Annaland: Donderdag 18 maart 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Magda van Poppel van kledingzaak Inema in Tholen: „We kopen in wat we zelf mooi vinden. Niet alles natuurlijk, maar het speelt wel mee," zegt Magda van Poppel, eigenaar van kle dingzaak Inema. „De win kel bestaat voor tachtig procent uit dameskleding. De leeftijdsgroep die bij ons koopt, verschilt. We hebben klanten van zes tien jaar, maar er kwam ook altijd een vrouw van honderd bij ons." Voor de inkoop gaan de dames van Inema naar showrooms van leveran ciers om de nieuwe trends te bekijken en de kleding in te kopen. Andere leve ranciers komen naar hen toe om ter plekke de nieuwste modellen te ten zien. Zelf houden nauwlettend de vak bladen als Textilia en Textielvisie in de gaten. W. Lange van Danielle Mode in Oud-Vossemeer: Mevrouw D. van Driel gaat naar beurzen in Am sterdam, Almere, Brussel en Düs- seldorf. Ze maakt afspraken met de leveranciers die er een stand hebben en bekijkt er de collecties. „Daar naast kijken we natuurlijk naar wat onze klanten mooi vinden. Voor 90 procent bestaat de klantenkring uit vrouwen. De maten in de winkel variëren van 38 tot en met maat 52. Soms komen er drie genera ties in haar winkel: moe der, dochter en oma. Lianne van Voorst merkt lachend op dat ze niet naar Milaan gaat voor de in koop van de kleding. Ze bezoekt haar twee leveran ciers in Amsterdam en één in Nieuwkuijk. „Vanuit godsdienstig oogpunt ver kopen we geen broeken." Maar de eigenaresse heeft wel een groot assortiment aan rokken in haar winkel hangen. Miranda Jansen runt sa men met haar ouders kle dingzaak Pleune Young Style. Ze verkopen da- mes-, heren-, kinder- en babykleding. Ter oriënta tie van het nieuwe seizoen gaan ze naar de beurzen in Brussel en Düsseldorf, ook zijn tijdschriften een belangrijke inspiratiebron. De inkoop vergt vaak be hoorlijke inspanning. De ondernemers moeten g0££ÜIule gaten hou den welke kledings tukken met elkaar te combineren zijn, zodat er veel gewisseld kan worden. Miranda wijst op een knal groen sjaaltje, dat ze om haar nek draagt. „Deze wordt een trend. Daar naast ga je aller lei verschillende felle kleuren zien: signaal- rood, limegroen, knalroze, kana riegeel en aqua- blauw. Er lopen verschillende kleurthema's door elkaar." Wat kunnen ze opmerken over de zomermode van 2004? Magda: „De hoofdkleuren zijn cyclaam (oranje) en fuchsia (paars/roze). Soms is het wel moeilijk van tevo ren te bepalen wat klanten willen. Zo hadden we een aantal cyclaam- en fuchsiakleurige vestjes in de winkel gehangen. We verwachtten dat de oranje vestjes snel verkocht werden, maar het tegenovergestel de was waar. Fuchsia was sneller op, terwijl de oranjekleurige ble ven hangen. Nooit weet je het van tevoren. Je kunt wel veel cyclaam in de winkel hangen en klanten kunnen het heel mooi vinden, maar wij merken dat het niet zo goed verkoopt. Geel zie je daarnaast veel, maar niet iedereen staat hiermee. Dan is er nog de trendkleur gifgroen. Ik verwacht niet dat naar deze kleur veel vraag is. Komen we een kle dingstuk in deze kleur tegen bij onze leverancier in Amsterdam en we vinden het leuk, dan nemen we het wel mee. Wit en zwart zie je veel deze zomer. Daarnaast hebben we veel rood/ wit/ blauw en kaki kleuren ingekocht. Niet iedereen wil felle kleuren. Daarom hebben we lichtere tinten ingekocht, kleu ren die meer naar pasteltinten nei gen." Natuurlijk komen in de zomer de luchtige materialen tevoorschijn. Katoen, voile stoffen en linnen zijn belangrijk, omdat ze koel zijn. „We zijn niet zo weg van puur linnen. Liever hebben we linnen dat ver mengd is met katoen of viscose, zodat de kledingstukken minder kreuken." Inema verkoopt ook hoe den. „De randen worden hierbij steeds groter en breder. De kleuren zijn redelijk neutraal. Zandtinten blijven altijd, omdat ze goed te combineren zijn met de kleding. De jasjes zijn deze zomer korter. Onze doelgroep kiest niet voor heel kort, maar liever jasjes tot op de heup. Spijker komt volop terug. Nu is het nog donker spijker, maar het wordt steeds lichter.'" Anne-Marie Slimmens en Magda van Poppel verwachten niet dat naar trendkleur gifgroen veel vraag is. ö>S*T%1f Echtgenoot W. Lange zegt dat ze de exclusiviteit waarborgen door zo gevarieerd mo gelijk in te kopen. Ook in de Oud- Vossemeerse kle dingzaak is kleur een belangrijk item dezè zomer. Meneer Lange: „Het lijkt net een regenboog. De kleuren rood, roze, blauw, groen zijn er in alle schakeringen. Daar naast hebben we veel zand, beige en camel in gekocht." Streep- en bloemmotieven ga je veel zien. De strepen zijn smal, maar er zijn ver schillen de breedtes mogelijk. Me vrouw Van Driel:,, Wij hebben complete sets kleding, maar de rokken, shirts en broeken zijn ook los verkrijgbaar. In de Collectie zitten veel schillende bloezen: mees tal met een streep, ruit of bloem. Maar we hebben ook effen patronen. Me neer Lange: „Ook zie je veel korte jasjes en bloes- jasjes. De mouwen varië ren van kort, driekwart tot gewoon lang. Klanten ge ven veel minder geld uit dan twintig jaar gele den. Toen liepen mensen er gekle der bij en was kleding be langrij ker." i r „In het reguliere circuit zijn deze vaak moeilijker te vinden." Het valt op dat er op dit gebied veel variatie is. De rokken hebben een klokmodel of zijn asymmetrisch en ongelijk. Lianne zegt er wel bij, dat niet ie dereen dit durft te dragen. Ze heeft veel rokken die van glanzend ma teriaal gemaakt zijn. „Ze ver schillen van leng te: net boven de knie, maar vaker komen de rok ken net over de knie. Linnen rok ken zijn vaak lan ger tot op de enkel. Het valt op dat er. minder prints dan an ders zijn. Twee jaar geleden zag je nog gi gantisch veel bloemenp- rints maar nu niet meer zo veel. Wij hebben meer uni in gekocht, dus rokken in één kleur. Daarentegen zijn op de bovenstuk ken veel motieven gedrukt of er op de stoffen bloemetjes geborduurd. In onze collectie kom je niet veel felle kleuren tegen. We gebruiken basiskleuren als zand-, bruin- en groentinten. Wel hebben we hele kleurige accessoires." Ze toont een tasje dat alle zomerse kleuren heeft. Daarnaast heeft ze veel fleurige, langere shawls ingekocht Naar zwart en wit is altijd vraag en ze heeft veel kledingstukken in haar winkel hangen die de marine stijl uitdragen (rood, wit, blauw). Lianne heeft een groot assortiment aan hoeden. „In de omgeving is een hoed een zondagsattribuut en deze draag je als je naar de kerk gaat. Tijdens de dienst hou je hem op: het hoofd bedekken is een teken van eerbied voor God. De prijzen van de hoofddeksels variëren van 25 tot 169 euro. Petten zie je nergens meer, daarentegen zien we wel veel baretten en vissershoedjes. Nie mand vindt het leuk om iemand te gen te komen die exact dezelfde hoed draagt, daarom kopen we nooit twee dezelfde in. We merken twee trends op: kleine hoeden zon der rand en zonder versiering of juist een hoed met een hele grote rand in twee verschillende kleuren. De rand van dit hoofddeksel is meestal transparant." Celine richt zich op vrouwen in de leeftijd van half de dertig tot vijf tig jaar, maar hun dochters van veer tien, vijftien en zestien jaar kopen er ook graag. Ina de Graaf en Lianne van Voorst van Celine hebben deze zomer, naast de gewone hoeden, veel baretten en vissershoedjes in hun assortiment. Hoe weten de detaillisten in de gemeente wat er mode wordt als ze een jaar van tevoren al moeten bepalen wat ze inkopen? Want meestal loopt de inkoop van kleding zolang vooruit. Wat i gaan we eigenlijk zien van de zomer? Twee onderne mers uit Tholen, één uit Sint-Annaland en één uit Oud-Vossemeer geven hun visie over de zomertrends. In de kledingzaak van mevrouw D. van Driel is kleur een belangrijk item. Ze heeft zwart/ wit, naturellen en mari- nekleuren. Maar ook grijs met de fluor- kleuren geel en roze, deze passen goed bij de tendens die Miranda rangschikt onder sportinvloeden. Hierbij zie je veel sweatmateria- len, waar ook trainings- en jog- gingjasjes van gemaakt zijn. Op de vraag hoelang de rok wordt, antwoordt de 28-jarige onder neemster stellig dat die kort wordt. „De echte mini rok is terug. Maar voor de lief hebber hebben we wat langere rokken. Deze zijn allemaal super- vrouwelijk." Qua broeken mag het volgens Miranda nog wijd zijn, ook heeft ze rechte modellen ingekocht. „Het zijn geen saaie broeken meer, ze hebben een riem of er loopt een koord doorheen. Alle lengtes zijn mogelijk. Mijn ouders kregen vroeger begin maart alle kleding aangeleverd die ze inge kocht hadden. Nu is dat anders en komt in januari de eerste voor jaarslevering. Elke maand komt een nieuwe zending binnen en de kleding wordt steeds luchtiger en fleuriger: de mouwen worden steeds korter. Voor ons is dit af wisselend, want je hebt steeds iets nieuws ifi de winkel hangen." Miranda Jansen van Pleune Young Style: ,,Je ziet veel sweatmaterialen, waar ook trainings- en joggingjasjes van gemaakt zijn.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 9