Provincie Zeeland
Euregio Tuinen
Milieutijdingen
Veel bezuinigingen
die later juist
meer zullen kosten
Minnelyriek in oud stadhuis
Klachten
vliegveld
■HiOfficiële Mededelingen
Donderdag 18 maart 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
19
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 12/2004
Afdeling Communicatie,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118)63 14 00
infocentrum@zeeland.nl
In milieutijdingen aandacht voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van
ruimte, natuur, milieu en water.
BV l/i
V'-\ -M
4
Diversen
Verhoging provinciale
opcenten op de Motor
rijtuigenbelasting
2004
Milieu
Saneringsplan
Regentessestraat 50
te Tholen
Provinciale Staten
Commissie van
Onderzoek
Ruimte
Sociale en bestuur
lijke zaken
Woord en Daad
Niet pluis
Minder ambtenaren
Nieuws
Euregio Tuinen Oostburg
Een speciale werkgroep van de
Commissie van Onderzoek heeft
in haar eindverslag geconclu
deerd dat aan een aantal zaken
van het project is voldaan. Er is
sprake van een concrete en
meetbare doelstelling en ook de
regelgeving voor de Europese
subsidie is nagekomen. Andere
zaken vragen nog om een oplos
sing.
Door de te late oplevering, die
mede veroorzaakt is door de
slechte weersomstandigheden in
2002, zijn subsidiebedragen mis
gelopen en de financieringspro
blemen zijn pas in de eindfase
duidelijk geworden. De verweven
heid van toenmalige bestuurs
leden van de stichting en de be
trokken bedrijven lijkt groot.
Uit de reactie van het huidige col
lege van Gedeputeerde Staten
(GS) blijkt dat het de bevindingen
van de werkgroep onderschrijft
en een aantal acties wil onder
nemen.
Volgens GS kan pas na het toe
ristenseizoen 2004 goed geme
ten worden of het project aan de
doelstelling voldoet.
Financieel beheer
Op basis van de bevindingen
wordt voor het provinciaal finan
cieel beheer in het algemeeen
voorgesteld de afdeling Finan
cieel Economische Zaken (FEZ)
voortaan vroegtijdig te betrekken
bij gecompliceerde voorstellen en
ontwikkelingen met grote finan
ciële consequenties.
Om een mogelijke belangenver
strengeling te voorkomen is bij
de wijziging van de Algemene
Subsidie Verordening Zeeland
opgenomen dat het college kan
bepalen of aanbesteed moet wor
den.
Om te voorkomen dat verorde
ningen niet goed worden nage
leefd, moet in een dossier wor
den vastgelegd wat de taken van
de provincie zijn en welke conse
quenties verbonden worden aan
het niet goed naleven van vastge
legde bepalingen.
Bovendien moet bij subsidies van
meer dan €250.000 een project
opzet ingediend worden en eens
per half jaar moet een voort
gangsrapportage aan het college
van GS gestuurd worden.
Het college hoopt dat de Com
missie van Onderzoek in haar
vergadering van 22 maart kan
instemmen met hun reacties op
het eindverslag.
Wie klachten heeft over het
vliegverkeer van vliegveld
Midden-Zeeland kan hiervoor
terecht bij de havendienst van
het vliegveld. Deze dienst
zorgt voor registratie en beant
woording van de klachten.
Het is van belang dat bij de
klacht een aantal specifieke
zaken gemeld worden. Het
gaat daarbij om het registratie
nummer van het vliegtuig, de
kleuren en het exacte tijdstip.
Zonder deze gegevens is het
nagenoeg onmogelijk te ach
terhalen welk vliegtuig de
klachten veroorzaakt heeft.
Hierdoor kan ook geen actie
worden ondernomen. De inge
diende klachten worden door
gegeven aan de "Commissie
28 luchtvaartwet".
De procedure voor het afhan
delen van de klachten en de
werkzaamheden van de com
missie staan beschreven in
een folder.
Deze folder kan worden aange
vraagd bij de betrokken ge
meenten: Goes, Middelburg,
Noord-Beveland en Veere en
het informatiecentrum van de
provincie, Nieuwe Burg 42,
Postbus 6001, 4330 LA
Middelburg, telefoon 0118-
631400, e-mail
infocentrum@zeeland.nl.
Het informatiecentrum is nu
nog geopend van 9.30 tot
12.30 uur en van 13.30 tot
16.30 uur, maar zal binnen
kort ook tussen de middag be
reikbaar zijn.
De ingangsdatum zal in deze
rubriek bekend gemaakt wor
den.
Telefonische klachten over het
vliegverkeer kunnen doorgege
ven worden op nummer 0113-
670018. Schriftelijke klachten
kunnen ingediend worden bij
het secretariaat van de com
missie, Postbus 165, 4330 AD
Middelburg.
De dienst Landelijk Gebied begon
in januari met de aanpak van
wateroverlast op de Kop van
Schouwen.
Een moeilijk karwei omdat met
veel belangen rekening gehouden
moet worden. De bewoners wil
len droge voeten houden, er
moet voldoende drinkwater zijn
voor bewoners en recreanten en
er moet voorkomen worden dat
het zoute water te ver opdringt.
Bovendien moet vedroging van
de natuur worden tegengegaan.
Een artikel is gewijd aan de aan
koop van het KSG-terrein door de
gemeente Vlissingen. De provin
cie heeft een belangrijke rol
gespeeld om het lange en inge
wikkelde proces tot een goed
einde te brengen.
Hoe de provincie, samen met de
gemeente en het rijk, dit terrein
wil veranderen in een goede
woonlocatie, waarin ook het mari
tieme verleden een rol blijft spe
len is te lezen in een uitgebreid
artikel.
In Zeeland komt steeds meer bol
lenteelt. Dat betekent een welko
me aanvulling op de traditionele
teelten, maar er worden relatief
veel gewasbeschermingsmidde
len gebruikt. De provincie wil via
de stichting Mineralen en
Middelen Meester een project
beginnen dat gericht is op duur
zame teelt van biologische
bloembollen. Om het gebruik van
biologische bollen te bevorderen
geeft de provincie aan drie
gemeenten die een
Bollenbandcontract aangaan een
aankoopsubsidie van maximaal
250 euro. Als eerste heeft de
gemeente Goes hiervan gebruik
gemaakt.
In de Kanaalzone ondervinden de
bewoners nog altijd hinder door
de industrie. De provincie blijft
het als een uitdaging zien de
communicatie van industrie en
provincie richting bewoners zo
helder en open mogelijk te laten
verlopen, zodat door wederzijds
begrip de hinder zoveel mogelijk
beperkt kan worden.
De ontheffing voor de jacht op
smienten, kolganzen en grauwe
ganzen die door Gedeputeerde
Staten is verleend wordt nader
toegelicht. Verder is er aandacht
voor nieuwe reinigingstechnieken
van bodem en grondwater van de
voormalige vuilstortplaats in de
kleine Huissenspolder bij Ter-
neuzen.
De stichting Mineralen en Midde
len Meester heeft een stoplicht-
kaart voor gewasbeschermings
middelen uitgereikt aan akkerbou
wers.
Hiermee wordt het voor de akker
bouwers mogelijk een keuze te
maken uit verschillende middelen,
zodat de schade aan het milieu
beperkt kan worden.
Het laatste artikel gaat over toe
zicht bij bodemsaneringen. Aan
vankelijk was de bedoeling de
bodemsaneringen zo snel moge
lijk af te ronden, maar door het
grotere aantal verontreinigde
locaties en bezuinigingen van het
Rijk is de afronding van de opera
tie opgeschoven van 2023 naar
2030.
Aangezien de provincie belast is
met het toezicht op de uitvoering
van bodemsaneringen zijn de
controles geïntensiveerd. Als
onderdeel van de handhaving-
strategie heeft de provincie een
nota vastgesteld: Bodemsanering
en Grondstromen, Nalevingplan
en Toezichtplan 2003-2007.
De komende tijd zal veel energie
gestoken worden in het verbete
ren van de communicatie met de
Zeeuwse handhavingspartners.
Zo kan de pakkans van fraudeurs
worden vergroot en gaat van het
toezicht een betere preventieve
werking uit.
Het februarinummer van Milieu
tijdingen kan worden besteld bij
het informatiecentrum van de
provincie, Nieuwe Burg 42, Post
bus 6001, 4330 LA Middelburg,
telefoon 0118-631400, e-mail-
adres infocentrum@zeeland.nl.
Wie een abonnement wil kan dat
daar ook opgeven.
Gedeputeerde Staten van Zee
land maken gelet op artikel 136
van de Provinciewet bekend dat
de Staten van deze provincie in
hun vergadering van 11 novem
ber 2003 het aantal opcenten op
de hoofdsom van de Motor
rijtuigenbelasting met ingang van
1 april 2004 hebben vastgesteld
op 69,3 opcenten.
De Staten der Provincie Zeeland,
gelezen het voorstel van Gedepu
teerde Staten van 8 juli 2003,
gelet op de artikelen 221, 222
en 228 van de Provinciewet,
besluiten het aantal ten behoeve
van de provincie Zeeland te hef
fen opcenten op de Motor
rijtuigenbelasting per 1 april
2004 vast te stellen op 69,3.
Dit besluit treedt per 1 april
2004 in werking.
Gegeven te Middelburg, 24 febru
ari 2004.
Gedeputeerde Staten voor
noemd,
drs. W.T. Van Geldervoorzitter,
mr. L.J.M. Verduit, griffier.
Toelichting:
De provincie Zeeland heeft het
tarief van de provinciale opcenten
op de Motorrijtuigenbelasting met
ingang van 1 april 2004 vastge
steld op 69,3. Het nieuwe tarief
is aangepast aan de geraamde
inflatie met 3,9%. In de bijlage
zijn voor de verschillende ge
wichtsklassen van auto's en voor
motoren de nieuwe provinciale
tarieven opgenomen. Een voor
lichtingsbrochure van de belas
tingdienst met betrekking tot de
tarieven is verkrijgbaar bij post
kantoren en bibliotheken etc. Op
de website van de belasting
dienst (www.belastingdienst.nl) is
eveneens de nodige informatie te
vinden. Op deze website is ook
een model te vinden om te bepa
len welk bedrag men in totaliteit
aan Motorrijtuigenbelasting is ver
schuldigd.
Bij het overzicht behoort nog de
volgende toelichting:
- Alle bedragen voor auto's zijn
op jaarbasis exclusief betalings
korting. Bij betaling per jaar
wordt door de belastingdienst
een korting toegepast van
€12,00.
- Het tarief voor motoren is onaf
hankelijk van het gewicht. De
belastingdienst komt tegemoet
aan het feit dat veel motorrij
ders seizoen-weggebruikers
zijn. Indien voor een heel jaar
vooruit wordt betaald, is slechts
het tarief voor een half jaar ver
schuldigd. Het bedrag ad
16,95 is het bedrag voor een
half jaar.
- De belastingdienst rondt het
tarief af op gehele euros.
- Voor overige categorieën als
bestelauto's, bussen en vracht
auto's worden geen provinciale
opcenten geheven.
Verhoging motorrijtuigenbelasting voor de verschillende
gewichtsklassen van auto's per 1 april 2004
(bedragen in euro's per jaar tenzij anders vermeld)
Gewichtsklasse-
in kg
Tarief provincie
tot 1 april 2004
Verhoging
per 1 april 2004
Tarief provincie
vanaf 1 april 2004
0- 550 kg
38,68
1,51
40,19
551- 651 kg
46,25
1,80
48,05
651- 751 kg
54,42
2,12
56,54
751- 851 kg
71,98
2,81
74,79
851- 951 kg
91,05
3,55
94,60
951-1051 kg
122,22
4,77
126,99
1051-1151 kg
153,40
5,98
159,38
1151-1251 kg
184,57
7,20
191,77
1251-1351 kg
215,74
8,41
224,15
1351-1451 kg
246,92
9,63
256,55
1451-1551 kg
278,09
10,85
288,94
1551-1651 kg
309,27
12,06
321,33
1651 kg en meer
per 100 kg
31,18
1,22
32,40
Idem motoren
16,31
0,64
16,95
Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben een onderzoeksrap
port en een saneringsplan ontvan
gen van de heer D.J. van de
Velde te Tholen met betrekking
tot de bodemverontreiniging op
de locatie Regentessestraat 50
te Tholen.
Gedeputeerde Staten zijn van
plan deze verontreiniging als ern
stig te beschouwen en tevens
met het saneringsplan in te stem
men (artikel 29 en 39 Wet bodem
bescherming).
De ontwerp-beschikking ligt van
18 maart tot en met 15 april
2004 ter inzage bij de Directie
ruimte, milieu en water, Het
(Zeeland
De commissie van Onderzoek
onderscheidt zich van de vier
commissies.
De specifieke taakopdracht is
het toetsen van uitvoering van
provinciaal beleid.
Datum: ma 22 maart 2004
Aanvang: 18.00 uur
Locatie: 2e commissiekamer,
Provinciehuis
Voorzitter: T. van Oosten-
brugge
Commissiegriffier: Alma van
Wallenburg
statencommissie@zeeland.nl
Tel. 0118-631265
Agenda:
- Gedachtewisseling inzake wen
selijkheid onderzoek naar
aspecten waar initiatief- en
startvoorstellen aan moeten vol
doen.
- GS Reactie op rapport Commis
sie van Onderzoek inzake Eu
regio Tuinen.
Volgende vergadering 26 april.
De commissievergaderingen zijn
openbaar, belangstellenden zijn
van harte welkom voor het bijwo
nen van de bijeenkomst.
Indien u wenst in te spreken ver
zoeken wij u vriendelijk dit uiterlijk
een half uur voor aanvang van de
vergadering aan de commissie
griffier door te geven.
Datum: vr 19 maart 2004
Aanvang: 09.00 uur
Locatie: 2e commissiekamer,
Provinciehuis
Voorzitter: mw. H.A. Polder
man-Martin
Commissiegriffier: Alma van
Wallenburg
statencommissie@zeeland.nl
Tel. 0118-631265
Agenda:
- Statenvoorstel procedurevoor-
stel streekplanherziening West
Zeeuwsch-Vlaanderen.
- Statenvoorstel vaststellen
hoofdlijnen Investeringsbudget
Stedelijke Vernieuwing.
- Notitie inzake stand van zaken
huisvesting statushouders.
- Nota voorontwerp wijziging
Landschapsverordening Zeeland
2001.
- Statenvoorstel Impuls herstruc
turering en transformatie van
bedrijfsterreinen.
Volgende vergadering 23 april.
Datum: vr 19 maart 2004
Aanvang: 13.30 uur
Locatie: 2e commissiekamer,
Provinciehuis
Voorzitter: mw. M. Ie Roy
Commissiegriffier: Margreeth
Trimpe
statencommissie@zeeland.nl
tel.: 0118-631437
Agenda:
- Statenvoorstel startnotitie
Jeugdbeleid.
- Statenvoorstel incidentele subsi
die ICT Zeeuwse Bibliotheek.
- Statenvoorstel representativi-
teits- en bekostigingsverklaring
Omroep Zeeland.
- Initiatiefvoorstel van de leden
Timmermans en Wiersma inza
ke bestuurlijke inrichting van het
Waterbeheer.
- Initiatiefvoorstel van de leden
De Koster en Luijendijk-Berg-
werf: Onderzoek naar brede
belangenafweging Zeeuwse
Waterschappen betreffende het
wegenbeheer.
Volgende vergaderihg 23 april.
Balans 25 Postbus 6001 4330 LA Middelburg
Groene Woud 1 te Middelburg op
werkdagen van 8-17 uur en des
gevraagd buiten kantooruren, en
in het gemeentehuis van Tho
len, Markt 1-5 te Sint Maartens
dijk, op werkdagen 's morgens
van 9-12 uur, 's middags of
's avonds na telefonische af
spraak (0166-668200 tst 13).
Belanghebbenden kunnen in
dezelfde periode schriftelijk of
mondeling hun zienswijze over
de aanvraag of de ontwerp
beschikking naar voren brengen
bij Gedeputeerde Staten van
Zeeland, Postbus 165, 4330 AD
Middelburg, tel. 0118-631722.
Voor het inzien buiten kan
tooruren, mondelinge toelich
ting en kopieën van ter inzage
gelegde stukken kunt u zich wen
den tot mevrouw S.M. van Baal
(tel. 0118-631722).
De reformatorische hulpstichting
Woord en Daad heeft in diverse
plaatsen gecollecteerd voor de uit
breiding van vakschool Leo in Bur
kina Faso. Kansarmen kinderen
krijgen hier dagelijks voedsel en
onderwijs. De opbrengst van de col
lecte wordt door het ICCO verdub
beld. In Stavenisse werd er 542 euro
opgehaald, in Scherpenisse 545 eu
ro en in Poortvliet 446,88. Het co
mité bedankt gevers en collectanten
voor hun steun.
Turners in problemen. Doordat de
exploitatie van een turnhal in Rot
terdam niet rond is te breien, drei
gen topturners in de loop van dit
jaar hun trainingsaccommodatie
kwijt te raken. Ook Joost en Bart de
Wilde uit Sint-Maartensdijk - die
trainen bij SDS in de Maasstad -
zouden daar het slachtoffer van
worden. De beheerder van het ge
bouw overweegt dit te ontmantelen
omdat er een tekort is van 40.000
euro, precies het bedrag dat de ge
meente vraagt aan erfpacht. Omdat
van de KNGU geen extra geld voor
het herenturen is te verwachten,
heeft de stichting Rotterdam Top
Turnen haar hoop op de gemeente
gevestigd.
Met belangstelling gelezen in de
Eendrachtbode van 11 maart:
De lasten voor de burgers alleen
verhogen als het niet anders
meer kan. Dan denk je: zijn ze
nog niet hoog genoeg! De diverse
gemeenteraadsfracties dragen
allerlei bezuinigingen aan om de
kosten binnen de perken te hou
den. Of zaken die meer opbren
gen. Zoals verhoging van de
grondprijzen; meer woningen
bouwen om dan meer belasting
binnen te krijgen van de nieuw
komers; bezuinigen op de brand
weer, straatverlichting, duurza
me veiligheid of bestratingen;
uitstel onderhoud van molens;
opknappen Haestinge weer uit
stellen, tot 2008 of mogelijk
Stemmen
van lezers
2010.
Allemaal uitgesteld onderhoud
waarop men wil bezuinigen. Dat is
een verkeerde manier om geld te
besparen, want dat onderhoud
moet later tóch gebeuren en dan
kost het weer meer. Kijk bijvoor
beeld naar Haestinge, daar is een
nieuwe c.v.-ketel nodig. De op
knapbeurt moest toch dit jaar ge
beuren, maar weer een aantal jaren
vooruitgeschoven. De molen van
Scherpenisse, daaraan had men al
lang bezig moeten zijn. Ook dat
was voor 2004, maar nu ook weer
later. Het is een grote hoeveelheid
aan zaken die later maar moeten
gebeuren. Soms denk je: gebeurt
het ooit nog een keer. Mogelijk
leidt al dat uitstel tot afstel. Dan
verpaupert en verdwijnt tenslotte
alles. Dan hoeft het niets meer te
kosten.
Ik noem het bezuinigen wat ner
gens toe leidt en wat je niet aan je
burgers kunt verkopen. Met een
jaarlijkse lastenverhoging van
16% mogen die toch wel wat terug
zien voor hun belastingcenten. De
brandweer en duurzame veilig
heid, daarop bezuinig je toch niet?
Dat is in feite nog onverantwoord
ook. Meer woningen bouwen le
vert meer op aan onroerende-zaak-
belasting. Maar bouw dan wel be
taalbaar en beter verdeeld over de
woonkernen. Tholen kan wel in de
wachtkamer, las ik. Daar is voorlo
pig genoeg gebouwd.. Voor Sint-
Maartensdijk een aantal woningen
extra als compensatiemaatregel
omdat het gemeentehuis daar weg
moet, daar had men de mond van
vol. Meer woningen ook in met na
me de kleine kernen. Mogelijk
kunnen daar dan bestaande voor
zieningen gehandhaafd blijven.
Tholen de duurste gemeente van
Zeeland. Maar voor de nabije toe
komst goedkoper, is te hopen. De
genoemde verhoging van 16% per
jaar is al meer dan genoeg. Maar
met alle genoemde achterstallig
onderhoud - wat de komende jaren
toch uitgevoerd moet worden - zie
ik de lasten zeker niet minder wor
den. Ik voorzie over de jaren 2005
t/m 2010 een verhoging van zo'n
18 tot 20% op jaarbasis. Op deze
wijze komen de burgers nooit van
al die te hoge lasten af. De grote
uitgaaf, 13,8 miljoen euro voor het
gemeentehuis, dat statussymbool
móet er komen. En dan de vele
kosten die daar bovenop zullen ko
men. Het is voor mij duidelijk dat
Tholen over enkele jaren bij de
duurste gemeenten van Nederland
behoort. Stel je voor om die enor
me kostenpost - die voor de bur
gers dc komende jaren een veel te
zware last is - te schrappen, dan
staan het college van burgemeester
en wethouders en de gemeenteraad
met verbazing te kijken. Want dat
kan toch niet. Dat móet doorgaan,
al gaat het ten koste van alles en
nog wat.
Maar dat moet nu juist wel gebeu
ren, en snel! Die kostenpost van
tafel. Veel van het geld dat - vol
gens velen - daaraan verspild
wordt, kan dan gebruikt worden
om al het nodige onderhoud snel
ler uit te voeren. Dat is een goede
besteding, die dan ook minder
vergt dan genoemde 13,8 miljoen
(met mogelijk nog zo'n zeven mil
joen aan meerkosten). Dit is wat
de burgers, volgens mij, willen. En
geen wonder ook, want het is een
last die een grote meerderheid van
de burgers niet wenst. En terecht,
het kost nü al genoeg. Als burge
meester Nuis dan zegt (EB 4
maart): een gekozen burgemeester
is slecht voor de economie van
Zeeland, dan zeg ik: is een be
noemde burgemeester wel goed
voor Tholen! Want burgemeester
Nuis, het is in uw gemeente niet
pluis. Dat is inmiddels al verder
dan alleen in Tholen bekend. Als
burgemeester van Tholen zou u,
als goed burgervader, tot uw wet
houders en de raad moeten zeggen:
'dat hele plan van de nieuwbouw
gaat niet door. Dat kost teveel. Dat
kunnen we onze burgers niet aan
doen'. Het zou mogelijk de kans
op uw herbenoeming c.q. herver
kiezing in 2006 kunnen vergroten,
wat ik anders waag te betwijfelen.
Het beleid van de tegenwoordige
regering is dat iemand van 57,5
jaar of ouder bij werkeloosheid
moet solliciteren. In een tijd van
toenemende werkeloosheid bela
chelijk, maar het is zo. En dat zou
ook moeten gelden voor ex-burge
meesters, die er vanaf 2006 wel
zullen zijn. Ik denk dat hen voor
die tijd wel een passende functie
wordt aangeboden. Of dat terecht
zou zijn, betwijfel ik.
Veel gemeenten moeten het ambte
lijk apparaat inkrimpen, soms wel
tien procent of meer. Ook dat kan
in de gemeente Tholen, en is kos
tenbesparend. Beter verdelen van
taken c.q. reorganiseren, dat is in
deze tijd van verdergaande auto
matisering geen enkel probleem. Ik
schat dat over pakweg tien tot vijf
tien jaar er vijf of zes ambtenaren
nodig zijn voor de taken die er nu
tien tot twaalf vergen. Breng amb
tenaren die niet direct met de bur
gers te maken hebben onder in
aparte ruimten. Een voorbeeld is de
brandweer en rampenbestrijding in
hel pand van Morelli. Er zijn mo
gelijkheden genoeg te benutten. Je
kunt ook de dorpshuizen, waar mo
gelijk, gebruiken voor een aantal
gemeentelijke zaken. Daardoor
brengt men de gemeente ook dich
ter bij de burgers en dat is altijd
een goede zaak. Mogelijk is het
De hoofse minnelyriek - de onbe
antwoorde liefde - was de rode
draad in het concert dat de Belgi
sche sopraan Elise Caluwaerts on
langs gaf in Tholen. Door haar land
genoot Jurgen de Bruyn begeleid op
luit en vroeg-romantische gitaar gaf
ze een uitvoering die door het pu
bliek in de hal van het oude Thoolse
stadhuis met een staande ovatie
werd beloond.
Dichters en componisten zijn door
de hoofse liefde geïnspireerd tot ge
sublimeerde, sterk verinnerlijkte
poëzie en muziek van hoog niveau.
De kwaliteit van de uitvoering be
antwoordde daar volledig aan. Ca
luwaerts wist met fraaie stemkleu-
ringen en contrasten de nuances van
liefde en muziek te treffen. Haar
zuidelijk getinte timbre sloot naad
loos aan bij de Italiaanse liederen
uit de 17e en de vroege 19e eeuw.
De Bruyns vertolking van de tocca
ta voor theorbe van Piccinini maak
te indruk door diens improvisatori
sche aanpak. Een aria van Rossini
was het slot, waarna als toegift het
intieme 'Nacht' van Franz Schubert
nog klonk.
over een aantal jaren zelfs nood
zaak, om de burgers beter bij het
beleid te betrekken.
Daarom: het roer moet om. Geen
gemeente die veel te veel aan las
ten vraagt, met nauwelijks voorzie
ningen voor de burgers. Toch geen
gemeente waar straks alleen de eli
te nog kan wonen omdat die het
wél kan betalen. Dus college van b.
en w., raad en ambtenarenkorps: u
bent er voor uw burgers en de bur
gers niet voor u. Er moeten goede
en verantwoorde beslissingen wor
den genomen die - voor zover mo
gelijk - betaalbaar zijn voor ieder
een. Ga dus goed en verantwoord
om met de belastingcenten van uw
burgers. Zij hebben daar recht op.
Ook om beter bij het beleid te wor
den betrokken. Geen achterkamer
tjesbureaucratie. maar een open de
mocratie in uw gemeente. Dat
strekt tot welzijn van uw burgers
en hel zal uw geloofwaardigheid
alleen maar ten goede komen.
C. Kwaak,
Noordsingel 146.
Bergen op Zoom