Provincie Zeeland Euregio Tuinen Milieutijdingen Veel bezuinigingen die later juist meer zullen kosten Minnelyriek in oud stadhuis Klachten vliegveld ■HiOfficiële Mededelingen Donderdag 18 maart 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 19 Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 12/2004 Afdeling Communicatie, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118)63 14 00 infocentrum@zeeland.nl In milieutijdingen aandacht voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ruimte, natuur, milieu en water. BV l/i V'-\ -M 4 Diversen Verhoging provinciale opcenten op de Motor rijtuigenbelasting 2004 Milieu Saneringsplan Regentessestraat 50 te Tholen Provinciale Staten Commissie van Onderzoek Ruimte Sociale en bestuur lijke zaken Woord en Daad Niet pluis Minder ambtenaren Nieuws Euregio Tuinen Oostburg Een speciale werkgroep van de Commissie van Onderzoek heeft in haar eindverslag geconclu deerd dat aan een aantal zaken van het project is voldaan. Er is sprake van een concrete en meetbare doelstelling en ook de regelgeving voor de Europese subsidie is nagekomen. Andere zaken vragen nog om een oplos sing. Door de te late oplevering, die mede veroorzaakt is door de slechte weersomstandigheden in 2002, zijn subsidiebedragen mis gelopen en de financieringspro blemen zijn pas in de eindfase duidelijk geworden. De verweven heid van toenmalige bestuurs leden van de stichting en de be trokken bedrijven lijkt groot. Uit de reactie van het huidige col lege van Gedeputeerde Staten (GS) blijkt dat het de bevindingen van de werkgroep onderschrijft en een aantal acties wil onder nemen. Volgens GS kan pas na het toe ristenseizoen 2004 goed geme ten worden of het project aan de doelstelling voldoet. Financieel beheer Op basis van de bevindingen wordt voor het provinciaal finan cieel beheer in het algemeeen voorgesteld de afdeling Finan cieel Economische Zaken (FEZ) voortaan vroegtijdig te betrekken bij gecompliceerde voorstellen en ontwikkelingen met grote finan ciële consequenties. Om een mogelijke belangenver strengeling te voorkomen is bij de wijziging van de Algemene Subsidie Verordening Zeeland opgenomen dat het college kan bepalen of aanbesteed moet wor den. Om te voorkomen dat verorde ningen niet goed worden nage leefd, moet in een dossier wor den vastgelegd wat de taken van de provincie zijn en welke conse quenties verbonden worden aan het niet goed naleven van vastge legde bepalingen. Bovendien moet bij subsidies van meer dan €250.000 een project opzet ingediend worden en eens per half jaar moet een voort gangsrapportage aan het college van GS gestuurd worden. Het college hoopt dat de Com missie van Onderzoek in haar vergadering van 22 maart kan instemmen met hun reacties op het eindverslag. Wie klachten heeft over het vliegverkeer van vliegveld Midden-Zeeland kan hiervoor terecht bij de havendienst van het vliegveld. Deze dienst zorgt voor registratie en beant woording van de klachten. Het is van belang dat bij de klacht een aantal specifieke zaken gemeld worden. Het gaat daarbij om het registratie nummer van het vliegtuig, de kleuren en het exacte tijdstip. Zonder deze gegevens is het nagenoeg onmogelijk te ach terhalen welk vliegtuig de klachten veroorzaakt heeft. Hierdoor kan ook geen actie worden ondernomen. De inge diende klachten worden door gegeven aan de "Commissie 28 luchtvaartwet". De procedure voor het afhan delen van de klachten en de werkzaamheden van de com missie staan beschreven in een folder. Deze folder kan worden aange vraagd bij de betrokken ge meenten: Goes, Middelburg, Noord-Beveland en Veere en het informatiecentrum van de provincie, Nieuwe Burg 42, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 0118- 631400, e-mail infocentrum@zeeland.nl. Het informatiecentrum is nu nog geopend van 9.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.30 uur, maar zal binnen kort ook tussen de middag be reikbaar zijn. De ingangsdatum zal in deze rubriek bekend gemaakt wor den. Telefonische klachten over het vliegverkeer kunnen doorgege ven worden op nummer 0113- 670018. Schriftelijke klachten kunnen ingediend worden bij het secretariaat van de com missie, Postbus 165, 4330 AD Middelburg. De dienst Landelijk Gebied begon in januari met de aanpak van wateroverlast op de Kop van Schouwen. Een moeilijk karwei omdat met veel belangen rekening gehouden moet worden. De bewoners wil len droge voeten houden, er moet voldoende drinkwater zijn voor bewoners en recreanten en er moet voorkomen worden dat het zoute water te ver opdringt. Bovendien moet vedroging van de natuur worden tegengegaan. Een artikel is gewijd aan de aan koop van het KSG-terrein door de gemeente Vlissingen. De provin cie heeft een belangrijke rol gespeeld om het lange en inge wikkelde proces tot een goed einde te brengen. Hoe de provincie, samen met de gemeente en het rijk, dit terrein wil veranderen in een goede woonlocatie, waarin ook het mari tieme verleden een rol blijft spe len is te lezen in een uitgebreid artikel. In Zeeland komt steeds meer bol lenteelt. Dat betekent een welko me aanvulling op de traditionele teelten, maar er worden relatief veel gewasbeschermingsmidde len gebruikt. De provincie wil via de stichting Mineralen en Middelen Meester een project beginnen dat gericht is op duur zame teelt van biologische bloembollen. Om het gebruik van biologische bollen te bevorderen geeft de provincie aan drie gemeenten die een Bollenbandcontract aangaan een aankoopsubsidie van maximaal 250 euro. Als eerste heeft de gemeente Goes hiervan gebruik gemaakt. In de Kanaalzone ondervinden de bewoners nog altijd hinder door de industrie. De provincie blijft het als een uitdaging zien de communicatie van industrie en provincie richting bewoners zo helder en open mogelijk te laten verlopen, zodat door wederzijds begrip de hinder zoveel mogelijk beperkt kan worden. De ontheffing voor de jacht op smienten, kolganzen en grauwe ganzen die door Gedeputeerde Staten is verleend wordt nader toegelicht. Verder is er aandacht voor nieuwe reinigingstechnieken van bodem en grondwater van de voormalige vuilstortplaats in de kleine Huissenspolder bij Ter- neuzen. De stichting Mineralen en Midde len Meester heeft een stoplicht- kaart voor gewasbeschermings middelen uitgereikt aan akkerbou wers. Hiermee wordt het voor de akker bouwers mogelijk een keuze te maken uit verschillende middelen, zodat de schade aan het milieu beperkt kan worden. Het laatste artikel gaat over toe zicht bij bodemsaneringen. Aan vankelijk was de bedoeling de bodemsaneringen zo snel moge lijk af te ronden, maar door het grotere aantal verontreinigde locaties en bezuinigingen van het Rijk is de afronding van de opera tie opgeschoven van 2023 naar 2030. Aangezien de provincie belast is met het toezicht op de uitvoering van bodemsaneringen zijn de controles geïntensiveerd. Als onderdeel van de handhaving- strategie heeft de provincie een nota vastgesteld: Bodemsanering en Grondstromen, Nalevingplan en Toezichtplan 2003-2007. De komende tijd zal veel energie gestoken worden in het verbete ren van de communicatie met de Zeeuwse handhavingspartners. Zo kan de pakkans van fraudeurs worden vergroot en gaat van het toezicht een betere preventieve werking uit. Het februarinummer van Milieu tijdingen kan worden besteld bij het informatiecentrum van de provincie, Nieuwe Burg 42, Post bus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 0118-631400, e-mail- adres infocentrum@zeeland.nl. Wie een abonnement wil kan dat daar ook opgeven. Gedeputeerde Staten van Zee land maken gelet op artikel 136 van de Provinciewet bekend dat de Staten van deze provincie in hun vergadering van 11 novem ber 2003 het aantal opcenten op de hoofdsom van de Motor rijtuigenbelasting met ingang van 1 april 2004 hebben vastgesteld op 69,3 opcenten. De Staten der Provincie Zeeland, gelezen het voorstel van Gedepu teerde Staten van 8 juli 2003, gelet op de artikelen 221, 222 en 228 van de Provinciewet, besluiten het aantal ten behoeve van de provincie Zeeland te hef fen opcenten op de Motor rijtuigenbelasting per 1 april 2004 vast te stellen op 69,3. Dit besluit treedt per 1 april 2004 in werking. Gegeven te Middelburg, 24 febru ari 2004. Gedeputeerde Staten voor noemd, drs. W.T. Van Geldervoorzitter, mr. L.J.M. Verduit, griffier. Toelichting: De provincie Zeeland heeft het tarief van de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting met ingang van 1 april 2004 vastge steld op 69,3. Het nieuwe tarief is aangepast aan de geraamde inflatie met 3,9%. In de bijlage zijn voor de verschillende ge wichtsklassen van auto's en voor motoren de nieuwe provinciale tarieven opgenomen. Een voor lichtingsbrochure van de belas tingdienst met betrekking tot de tarieven is verkrijgbaar bij post kantoren en bibliotheken etc. Op de website van de belasting dienst (www.belastingdienst.nl) is eveneens de nodige informatie te vinden. Op deze website is ook een model te vinden om te bepa len welk bedrag men in totaliteit aan Motorrijtuigenbelasting is ver schuldigd. Bij het overzicht behoort nog de volgende toelichting: - Alle bedragen voor auto's zijn op jaarbasis exclusief betalings korting. Bij betaling per jaar wordt door de belastingdienst een korting toegepast van €12,00. - Het tarief voor motoren is onaf hankelijk van het gewicht. De belastingdienst komt tegemoet aan het feit dat veel motorrij ders seizoen-weggebruikers zijn. Indien voor een heel jaar vooruit wordt betaald, is slechts het tarief voor een half jaar ver schuldigd. Het bedrag ad 16,95 is het bedrag voor een half jaar. - De belastingdienst rondt het tarief af op gehele euros. - Voor overige categorieën als bestelauto's, bussen en vracht auto's worden geen provinciale opcenten geheven. Verhoging motorrijtuigenbelasting voor de verschillende gewichtsklassen van auto's per 1 april 2004 (bedragen in euro's per jaar tenzij anders vermeld) Gewichtsklasse- in kg Tarief provincie tot 1 april 2004 Verhoging per 1 april 2004 Tarief provincie vanaf 1 april 2004 0- 550 kg 38,68 1,51 40,19 551- 651 kg 46,25 1,80 48,05 651- 751 kg 54,42 2,12 56,54 751- 851 kg 71,98 2,81 74,79 851- 951 kg 91,05 3,55 94,60 951-1051 kg 122,22 4,77 126,99 1051-1151 kg 153,40 5,98 159,38 1151-1251 kg 184,57 7,20 191,77 1251-1351 kg 215,74 8,41 224,15 1351-1451 kg 246,92 9,63 256,55 1451-1551 kg 278,09 10,85 288,94 1551-1651 kg 309,27 12,06 321,33 1651 kg en meer per 100 kg 31,18 1,22 32,40 Idem motoren 16,31 0,64 16,95 Gedeputeerde Staten van Zee land hebben een onderzoeksrap port en een saneringsplan ontvan gen van de heer D.J. van de Velde te Tholen met betrekking tot de bodemverontreiniging op de locatie Regentessestraat 50 te Tholen. Gedeputeerde Staten zijn van plan deze verontreiniging als ern stig te beschouwen en tevens met het saneringsplan in te stem men (artikel 29 en 39 Wet bodem bescherming). De ontwerp-beschikking ligt van 18 maart tot en met 15 april 2004 ter inzage bij de Directie ruimte, milieu en water, Het (Zeeland De commissie van Onderzoek onderscheidt zich van de vier commissies. De specifieke taakopdracht is het toetsen van uitvoering van provinciaal beleid. Datum: ma 22 maart 2004 Aanvang: 18.00 uur Locatie: 2e commissiekamer, Provinciehuis Voorzitter: T. van Oosten- brugge Commissiegriffier: Alma van Wallenburg statencommissie@zeeland.nl Tel. 0118-631265 Agenda: - Gedachtewisseling inzake wen selijkheid onderzoek naar aspecten waar initiatief- en startvoorstellen aan moeten vol doen. - GS Reactie op rapport Commis sie van Onderzoek inzake Eu regio Tuinen. Volgende vergadering 26 april. De commissievergaderingen zijn openbaar, belangstellenden zijn van harte welkom voor het bijwo nen van de bijeenkomst. Indien u wenst in te spreken ver zoeken wij u vriendelijk dit uiterlijk een half uur voor aanvang van de vergadering aan de commissie griffier door te geven. Datum: vr 19 maart 2004 Aanvang: 09.00 uur Locatie: 2e commissiekamer, Provinciehuis Voorzitter: mw. H.A. Polder man-Martin Commissiegriffier: Alma van Wallenburg statencommissie@zeeland.nl Tel. 0118-631265 Agenda: - Statenvoorstel procedurevoor- stel streekplanherziening West Zeeuwsch-Vlaanderen. - Statenvoorstel vaststellen hoofdlijnen Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. - Notitie inzake stand van zaken huisvesting statushouders. - Nota voorontwerp wijziging Landschapsverordening Zeeland 2001. - Statenvoorstel Impuls herstruc turering en transformatie van bedrijfsterreinen. Volgende vergadering 23 april. Datum: vr 19 maart 2004 Aanvang: 13.30 uur Locatie: 2e commissiekamer, Provinciehuis Voorzitter: mw. M. Ie Roy Commissiegriffier: Margreeth Trimpe statencommissie@zeeland.nl tel.: 0118-631437 Agenda: - Statenvoorstel startnotitie Jeugdbeleid. - Statenvoorstel incidentele subsi die ICT Zeeuwse Bibliotheek. - Statenvoorstel representativi- teits- en bekostigingsverklaring Omroep Zeeland. - Initiatiefvoorstel van de leden Timmermans en Wiersma inza ke bestuurlijke inrichting van het Waterbeheer. - Initiatiefvoorstel van de leden De Koster en Luijendijk-Berg- werf: Onderzoek naar brede belangenafweging Zeeuwse Waterschappen betreffende het wegenbeheer. Volgende vergaderihg 23 april. Balans 25 Postbus 6001 4330 LA Middelburg Groene Woud 1 te Middelburg op werkdagen van 8-17 uur en des gevraagd buiten kantooruren, en in het gemeentehuis van Tho len, Markt 1-5 te Sint Maartens dijk, op werkdagen 's morgens van 9-12 uur, 's middags of 's avonds na telefonische af spraak (0166-668200 tst 13). Belanghebbenden kunnen in dezelfde periode schriftelijk of mondeling hun zienswijze over de aanvraag of de ontwerp beschikking naar voren brengen bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, Postbus 165, 4330 AD Middelburg, tel. 0118-631722. Voor het inzien buiten kan tooruren, mondelinge toelich ting en kopieën van ter inzage gelegde stukken kunt u zich wen den tot mevrouw S.M. van Baal (tel. 0118-631722). De reformatorische hulpstichting Woord en Daad heeft in diverse plaatsen gecollecteerd voor de uit breiding van vakschool Leo in Bur kina Faso. Kansarmen kinderen krijgen hier dagelijks voedsel en onderwijs. De opbrengst van de col lecte wordt door het ICCO verdub beld. In Stavenisse werd er 542 euro opgehaald, in Scherpenisse 545 eu ro en in Poortvliet 446,88. Het co mité bedankt gevers en collectanten voor hun steun. Turners in problemen. Doordat de exploitatie van een turnhal in Rot terdam niet rond is te breien, drei gen topturners in de loop van dit jaar hun trainingsaccommodatie kwijt te raken. Ook Joost en Bart de Wilde uit Sint-Maartensdijk - die trainen bij SDS in de Maasstad - zouden daar het slachtoffer van worden. De beheerder van het ge bouw overweegt dit te ontmantelen omdat er een tekort is van 40.000 euro, precies het bedrag dat de ge meente vraagt aan erfpacht. Omdat van de KNGU geen extra geld voor het herenturen is te verwachten, heeft de stichting Rotterdam Top Turnen haar hoop op de gemeente gevestigd. Met belangstelling gelezen in de Eendrachtbode van 11 maart: De lasten voor de burgers alleen verhogen als het niet anders meer kan. Dan denk je: zijn ze nog niet hoog genoeg! De diverse gemeenteraadsfracties dragen allerlei bezuinigingen aan om de kosten binnen de perken te hou den. Of zaken die meer opbren gen. Zoals verhoging van de grondprijzen; meer woningen bouwen om dan meer belasting binnen te krijgen van de nieuw komers; bezuinigen op de brand weer, straatverlichting, duurza me veiligheid of bestratingen; uitstel onderhoud van molens; opknappen Haestinge weer uit stellen, tot 2008 of mogelijk Stemmen van lezers 2010. Allemaal uitgesteld onderhoud waarop men wil bezuinigen. Dat is een verkeerde manier om geld te besparen, want dat onderhoud moet later tóch gebeuren en dan kost het weer meer. Kijk bijvoor beeld naar Haestinge, daar is een nieuwe c.v.-ketel nodig. De op knapbeurt moest toch dit jaar ge beuren, maar weer een aantal jaren vooruitgeschoven. De molen van Scherpenisse, daaraan had men al lang bezig moeten zijn. Ook dat was voor 2004, maar nu ook weer later. Het is een grote hoeveelheid aan zaken die later maar moeten gebeuren. Soms denk je: gebeurt het ooit nog een keer. Mogelijk leidt al dat uitstel tot afstel. Dan verpaupert en verdwijnt tenslotte alles. Dan hoeft het niets meer te kosten. Ik noem het bezuinigen wat ner gens toe leidt en wat je niet aan je burgers kunt verkopen. Met een jaarlijkse lastenverhoging van 16% mogen die toch wel wat terug zien voor hun belastingcenten. De brandweer en duurzame veilig heid, daarop bezuinig je toch niet? Dat is in feite nog onverantwoord ook. Meer woningen bouwen le vert meer op aan onroerende-zaak- belasting. Maar bouw dan wel be taalbaar en beter verdeeld over de woonkernen. Tholen kan wel in de wachtkamer, las ik. Daar is voorlo pig genoeg gebouwd.. Voor Sint- Maartensdijk een aantal woningen extra als compensatiemaatregel omdat het gemeentehuis daar weg moet, daar had men de mond van vol. Meer woningen ook in met na me de kleine kernen. Mogelijk kunnen daar dan bestaande voor zieningen gehandhaafd blijven. Tholen de duurste gemeente van Zeeland. Maar voor de nabije toe komst goedkoper, is te hopen. De genoemde verhoging van 16% per jaar is al meer dan genoeg. Maar met alle genoemde achterstallig onderhoud - wat de komende jaren toch uitgevoerd moet worden - zie ik de lasten zeker niet minder wor den. Ik voorzie over de jaren 2005 t/m 2010 een verhoging van zo'n 18 tot 20% op jaarbasis. Op deze wijze komen de burgers nooit van al die te hoge lasten af. De grote uitgaaf, 13,8 miljoen euro voor het gemeentehuis, dat statussymbool móet er komen. En dan de vele kosten die daar bovenop zullen ko men. Het is voor mij duidelijk dat Tholen over enkele jaren bij de duurste gemeenten van Nederland behoort. Stel je voor om die enor me kostenpost - die voor de bur gers dc komende jaren een veel te zware last is - te schrappen, dan staan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad met verbazing te kijken. Want dat kan toch niet. Dat móet doorgaan, al gaat het ten koste van alles en nog wat. Maar dat moet nu juist wel gebeu ren, en snel! Die kostenpost van tafel. Veel van het geld dat - vol gens velen - daaraan verspild wordt, kan dan gebruikt worden om al het nodige onderhoud snel ler uit te voeren. Dat is een goede besteding, die dan ook minder vergt dan genoemde 13,8 miljoen (met mogelijk nog zo'n zeven mil joen aan meerkosten). Dit is wat de burgers, volgens mij, willen. En geen wonder ook, want het is een last die een grote meerderheid van de burgers niet wenst. En terecht, het kost nü al genoeg. Als burge meester Nuis dan zegt (EB 4 maart): een gekozen burgemeester is slecht voor de economie van Zeeland, dan zeg ik: is een be noemde burgemeester wel goed voor Tholen! Want burgemeester Nuis, het is in uw gemeente niet pluis. Dat is inmiddels al verder dan alleen in Tholen bekend. Als burgemeester van Tholen zou u, als goed burgervader, tot uw wet houders en de raad moeten zeggen: 'dat hele plan van de nieuwbouw gaat niet door. Dat kost teveel. Dat kunnen we onze burgers niet aan doen'. Het zou mogelijk de kans op uw herbenoeming c.q. herver kiezing in 2006 kunnen vergroten, wat ik anders waag te betwijfelen. Het beleid van de tegenwoordige regering is dat iemand van 57,5 jaar of ouder bij werkeloosheid moet solliciteren. In een tijd van toenemende werkeloosheid bela chelijk, maar het is zo. En dat zou ook moeten gelden voor ex-burge meesters, die er vanaf 2006 wel zullen zijn. Ik denk dat hen voor die tijd wel een passende functie wordt aangeboden. Of dat terecht zou zijn, betwijfel ik. Veel gemeenten moeten het ambte lijk apparaat inkrimpen, soms wel tien procent of meer. Ook dat kan in de gemeente Tholen, en is kos tenbesparend. Beter verdelen van taken c.q. reorganiseren, dat is in deze tijd van verdergaande auto matisering geen enkel probleem. Ik schat dat over pakweg tien tot vijf tien jaar er vijf of zes ambtenaren nodig zijn voor de taken die er nu tien tot twaalf vergen. Breng amb tenaren die niet direct met de bur gers te maken hebben onder in aparte ruimten. Een voorbeeld is de brandweer en rampenbestrijding in hel pand van Morelli. Er zijn mo gelijkheden genoeg te benutten. Je kunt ook de dorpshuizen, waar mo gelijk, gebruiken voor een aantal gemeentelijke zaken. Daardoor brengt men de gemeente ook dich ter bij de burgers en dat is altijd een goede zaak. Mogelijk is het De hoofse minnelyriek - de onbe antwoorde liefde - was de rode draad in het concert dat de Belgi sche sopraan Elise Caluwaerts on langs gaf in Tholen. Door haar land genoot Jurgen de Bruyn begeleid op luit en vroeg-romantische gitaar gaf ze een uitvoering die door het pu bliek in de hal van het oude Thoolse stadhuis met een staande ovatie werd beloond. Dichters en componisten zijn door de hoofse liefde geïnspireerd tot ge sublimeerde, sterk verinnerlijkte poëzie en muziek van hoog niveau. De kwaliteit van de uitvoering be antwoordde daar volledig aan. Ca luwaerts wist met fraaie stemkleu- ringen en contrasten de nuances van liefde en muziek te treffen. Haar zuidelijk getinte timbre sloot naad loos aan bij de Italiaanse liederen uit de 17e en de vroege 19e eeuw. De Bruyns vertolking van de tocca ta voor theorbe van Piccinini maak te indruk door diens improvisatori sche aanpak. Een aria van Rossini was het slot, waarna als toegift het intieme 'Nacht' van Franz Schubert nog klonk. over een aantal jaren zelfs nood zaak, om de burgers beter bij het beleid te betrekken. Daarom: het roer moet om. Geen gemeente die veel te veel aan las ten vraagt, met nauwelijks voorzie ningen voor de burgers. Toch geen gemeente waar straks alleen de eli te nog kan wonen omdat die het wél kan betalen. Dus college van b. en w., raad en ambtenarenkorps: u bent er voor uw burgers en de bur gers niet voor u. Er moeten goede en verantwoorde beslissingen wor den genomen die - voor zover mo gelijk - betaalbaar zijn voor ieder een. Ga dus goed en verantwoord om met de belastingcenten van uw burgers. Zij hebben daar recht op. Ook om beter bij het beleid te wor den betrokken. Geen achterkamer tjesbureaucratie. maar een open de mocratie in uw gemeente. Dat strekt tot welzijn van uw burgers en hel zal uw geloofwaardigheid alleen maar ten goede komen. C. Kwaak, Noordsingel 146. Bergen op Zoom

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 19