IJsclub van Sint-Annaland
hekelt stroperigheid gemeente
Zaadtelers samen
met Walcheren
Verplaatsing ijsbaan
heeft geen prioriteit
Fixet breidt sterk uit
in Sint-Maartensdijk
Conciërge basisschool maakt
miniatuur binnenvaartschepen
'Bezetene' rijdt
onder invloed
Bushalte nodig
bij de Bellevue
Han Moerland
erelid OOT
DINSDAG 24 FEBRUARI A.S.
"ir
Donderdag 19 februari 2004
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
3
De ijsclub Sint-Annaland is teleurgesteld over de trage
gang van zaken bij de gemeente Tholen. „Het gaat alle
maal heel moeizaam", klaagde voorzitter Han Moerland
vrijdagavond tijdens de ledenvergadering in de Welle-
vaete. „Op onze brief van november 2002 over verplaat
sing van de ijsbaan hebben we nog geen antwoord, ter
wijl het college daarover medio 2003 een beslissing zou
nemen. De besluitvorming verloopt heel stroperig."
Starre houding
1442 leden
Bestuurslid Jos van Dijke stapt wegens starre houding b. en w. op
Naar Breda
Aankoop deel van de zilveruienfabriek
Modelschepen Rien van Winkelen uit Sint-Annaland steeds professioneler
Giftige lucht
Rien van Winkelen uit Sint-Annaland maakt van een
blok hout een schip. Dit is precisiewerk, want de deuren
en ramen kunnen zelfs open en de boten hebben verlich
ting. Zijn liefde voor boten is ontstaan, toen hij als vijf
tienjarige als matroos op een schip werkte. Sinds elf jaar
is hij conciërge op basisschool Het Kompas in Anna Ja-
cobapolder.
Ontslag genomen
Rechte bakken
Ziekenhuis Lievensbera
De Sint-Annalandse ijsclub had
een plan voor verharding van de
ijsbaan aan de Annewas, waardoor
er o.a. een skeelerbaan zou kun
nen komen. B. en w. bekeken de
situatie tijdens een kernbezoek, de
vereniging liet zelf een akoestisch
onderzoek instellen en de gemeen
te zegde 48.000 euro subsidie toe.
Onverwacht bleek het plan echter
niet in goede aarde te vallen bij
omwonenden aan de Hoenderweg,
die vreesden voor overlast. De ijs
club besprak de situatie met de ge
meente, waarop de toenmalige
wethouder van sportzaken L.J.
van Doorn adviseerde om de ijs
baan te verplaatsen naar de
Nieuwlandseweg, tegenover cam
ping de Krabbenkreek. In januari
2003 vond een vervolggesprek
plaats met de wethouders Van
Doorn en Heijboer (ruimtelijke or
dening). „De visie voor verplaat
sing van de ijsbaan kwam echt van
de gemeente en niet van de ijs
club", benadrukte voorzitter
Moerland vrijdagavond nog eens.
„Sint-Annaland had gebrek aan
openbaar groen, werd van ge
meentezijde gezegd, zodat de hui
dige ijsbaan als groen gebied ge
handhaafd zou worden."
De ijsclub had allerlei subsidie
bronnen aangeboord voor het pro
ject, o.a. ook de provincie Zeeland
via de pot vitaal platteland. „Ook
de nieuwe gedeputeerde wil pro
jecten op het platteland graag
steunen, zodat we de moed nog
niet opgeven, al zit het overleg
met de gemeente dan muurvast.
Wanneer verplaatsing van de ijs
baan niet zou lukken, moeten we
aan de Annewas met ons plan voor
een skeelerbaan doorgaan. Er rust
tenslotte een recreatieve bestem
ming op dit terrein. De tegenstand
van de omwonenden moeten we
dan zien te overwinnen", zei
voorzitter Moerland.
Om het plan financieel dichterbij
te brengen, had het bestuur in sep
tember met een projectontwikke
laar een gesprek bij de gemeente
over woningbouw tegenover het
gezinsvervangend tehuis aan de
Annewas. Het clubhuis zou dan
verplaatst worden. De verkoop
van bouwgrond zou de nodige in
komsten voor de ijsclub opleve
ren, maar ook op dat verzoek
kreeg de ijsclub nog steeds geen
antwoord, vertelde Moerland.
Binnen het bestuur van de ijsclub
was er dusdanige irritatie ont
staan, dat penningmeester Jos van
Dijke tussentijds besloot om af te
treden. „Wegens de starre houding
van de gemeente", liet Van Dijke
vrijdagavond weten. Al voegde hij
eraan toe, dat er ook persoonlijke
motieven hadden meegespeeld.
Piet Mosselman herinnerde de
voorzitter eraan, dat hij in elk ge
val zou aanblijven totdat de skee
lerbaan er lag. Moerland bevestig
de dat. „Ik geef de moed nog niet
op en hoop dat we snelheid in on
ze plannen kunnen krijgen. Bin
nenkort hoop ik overleg te kunnen
voeren met de nieuwe wethouder
van sportzaken."
De voorzitter prees Van Dijke
voor zijn inzet gedurende 23 jaar.
„In 1979 ben je als commissaris
begonnen, in 1997 werd je be
stuurslid en in 2001 penningmees
ter. Vanavond hebben we weer een
keurig financieel verslag van je
gehoord. Je deed overigens meer
dan het penningmeesterschap. Je
was ook ijsmeester en baanonder-
houder, kortom, je was een buiten
gewone kracht voor de ijsclub",
aldus Moerland, die de vertrek
kende penningmeester een diner
bon en een boeket bloemen voor
zijn vrouw aanbood. Commissaris
Jan Hage Mzn. werd als nieuw be
stuurslid gekozen. Het zittende
bestuurslid René Moerland Jzn.
zal voortaan de financiën beheren.
Ad Oosdijk werd herkozen als be
stuurslid, evenals de commissaris
sen Leo en Ko Vroegop. In de
plaats van Jan Hage werd Tom van
Iwaarden als nieuwe commissaris
gekozen. Kees Koopman werd
herbenoemd als bode. „Je doet het
vol overgave en bent gezien bij de
mensen", prees de voorzitter hem.
De ijsclub telt 1442 leden: 802 in
dividuele leden, 142 gezinnen
(x4) en 72 donateurs. „Onze ver
eniging wordt breed gedragen
door de gemeenschap", stelde de
voorzitter tevreden vast. Er vielen
32 individuele leden en 9 gezin
nen af, maar er kwamen er respec
tievelijk 49 en 10 bij. Gezinnen
betalen 13 euro, individuele leden
4 euro en donateurs 2,50 euro. Die
bedragen werden niet verhoogd
gezien het positieve saldo van
16.227 euro. „We hebben een gun
stig financieel jaar achter de rug
met een prachtig saldo. En dat met
een redelijke contributie. Menige
vereniging zou hierop jaloers
zijn", aldus de voorzitter. Toch
werden de uitgaven van 5492 euro
niet gedekt door de contributie
van 5064 euro, maar de ijsclub
had nog een meevaller van 3600
euro wegens uitkering door de
verzekering van stormschade.
Hiervoor waren met zelfwerk
zaamheid nieuwe lichtmasten ge
plaatst. En ondanks de beperkte
ijspret op 10 en 11 januari 2003
waren er nog 191,55 euro entree
gelden van niet-leden. Daarvoor
was er van 12 tot en met 14 de
cember 2002 al geschaatst, maar
beide keren was de kwaliteit van
het ijs niet zo best. Tijdens een
machinale veegbeurt zakte de
frees door het ijs en de bestuurder
liep daarbij een nat pak op. Gezien
de problemen met de hoge zoutge
haltes is er dit keer afgeweken van
de traditie om 1 november de af
sluiter van de drainage dicht te
draaien en per 1 december de rest
bij te pompen. Er is nu zoveel mo
gelijk regenwater opgevangen en
pas wanneer er vorst in het ver
schiet ligt, wordt het resterende
deel bijgepompt.
Met een opkomst van slechts 11
leden tijdens de 77ste jaarvergade
ring sprak de voorzitter over een
historisch dieptepunt. „Ten op
zichte van voorgaande jaren zijn
we maar met een heel klein clubje.
Gelukkig dat we op onze recente
gecombineerde vergadering van
het bestuur en de commissarissen
helemaal compleet waren en dat is
ook een bijzonderheid."
Met een ogenblik stilte werden de
overleden leden J.C. Kooijman,
mevr. C. Elenbaas-Bolier, erelid J.
Boon, C.A. Weijler en W. Ligten-
dag herdacht.
Nu er de laatste jaren zo weinig
geschaatst kan worden, opperde
het bestuur een plan om de leden
de mogelijkheid te bieden per bus
naar de kunstijsbaan in Breda te
gaan. Dit dan tegen een geredu
ceerd tarief. In 1975 is dat ook een
keer gebeurd. Toen gingen er twee
bussen naar de Uithof in Den
Haag. Het bestuur werkt het plan
nog uit.
Bij de rondvraag kwam het onder
houd van het clubhuis nog ter
sprake. De voorzitter erkende, dat
er in verband met de mogelijke
verhuisplannen weinig aan gedaan
was. Hij zegde nu een onder
houdsplan toe om de gebreken te
verhelpen.
De studieclub voor groente- en bloemzaadteelt Eiland Thoien en de stu
dieclub Walcheren gaan samen. „Vorig jaar hebben de leden daarvoor
al toestemming gegeven", vertelt voorzitter C.J. Breure. De Walcherse
leden zijn in Tholen lid geworden en op de jaarvergadering, komende
dinsdag, wordt het bestuur uitgebreid met twee Walchernaren.
De afname van het areaal zaadteelt en toestuurt. Daar komt nog bij dat over
de daarmee samenhangende terug
loop van het aantal telers is de aanlei
ding om samenwerking te zoeken. De
studieclub Tholen heeft 102 leden, die
van Walcheren 29. 'Behoudens wat
kleine dingetjes zullen excursies wor
den gehouden zoals afgelopen jaar op
Tholen en Walcheren is gebeurd',
meldt het jaarverslag van secretaris L.
Bijnagte. De zaadtelers moeten hun
kennis vooral opdoen tijdens excur
sies en uit gegevens van het proefveld
te Sint-Annaland. Van officiële zijde
is er in ons land weinig of geen kennis
aanwezig. Doordat een bestuurslid de
kennis en vaardigheid heeft om een
excursie te leiden, kan dit in eigen be
heer gebeuren. 'Op deze manier kan
in een veel breder gebied van die ken
nis worden geprofiteerd en is het fi
nancieel ook rond te zetten', aldus het
jaarverslag. De leden wordt voorge
steld om het bestuur uit te breiden
naar negen personen door de benoe
ming van de heren A.W. Boogaard en
P. de Visser. „Blijkt dat nuttig te zijn,
dan houden we het bestuur op die
sterkte. En anders gaan we weer terug
naar zeven bestuursleden door vaca
tures die ontstaan niet op te vullen",
legt voorzitter Breure uit. Vice-voor-
zitter W.A. Boogaard en bestuurslid
M.C. den Engelsman zijn periodiek
aftredend en herkiesbaar.
Wat het areaal bloemzaadteelt betreft,
liet 2003 een kentering zien. Najaren
van terugloop, was er een lichte toe
name: van 374 hectare in 2002 naar
zo'n 391 hectare vorig jaar. Altijd nog
beduidend minder dan eind jaren ne
gentig, toen 700 hectare zaadteelt nor
maal was. Een probleem dat de telers
constateren, is dat de zaadhandel de
definitieve afrekeningen steeds later
nieuwe teelten voor komend jaar vóór
deze maand nog niets bekend was.
'Als het land weer vroeg zaaibaar is -
en met de opbrengsten van tarwe en
gerst, in kilo's en geld, van het afgelo
pen jaar in gedachten - wordt het wei
eens moeilijk om te blijven wachten
of er nog een aanbod komt voor een
teelt', aldus het jaarverslag. Daarin
valt ook een fraai staaltje te lezen van
onbedoelde gevolgen van een wets
wijziging. De nieuwe flora- en fauna
wet verbiedt om zonder ontheffing
dieren uit te zetten. Het gevolg is dat
in de glastuinbouw en zaadteelt onder
glas biologische gewasbescherming
(zoals bestrijding van luis en trips met
hun natuurlijke vijanden) niet langer
mogelijk is.
Op het proefveld aan de Oude Zee
dijk is naast toelatingsonderzoek (ge
wasbescherming) een uitgebreide
screening uitgevoerd. Daarin waren
29 gewassen opgenomen, waarin met
16 verschillende middelen diverse be
spuitingen zijn uitgevoerd. Dit jaar
zullen verschillende zaaidieptes be
proefd worden in onder meer alyssum
en linaria. Verder wordt een aantal
aanbevelingen gedaan waarmee de
fabrikanten van gewasbeschermings
middelen hun etikettekst mogen uit
breiden. Dat het afgelopen jaar het
middel Herbasan een toelating heeft
gekregen voor de bloemzaadteelt,
wordt positief ontvangen. 'Nadat de
laatste jaren middelen als Ramrod en
Venzar weg zijn, komt er nu mondjes
maat weer eens wat terug', aldus het
jaarverslag. De zaadtelers vergaderen
op 24 februari in de Wellevaete in
Sint-Annaland. Naast de huishoude
lijke zaken staat een forumdiscussie
op het programma.
Een 25-jarige automobilist uit Tho
len is zaterdagnacht rond half drie
aangehouden, nadat hij als een be
zetene door zijn woonplaats had
gereden. De politie kreeg een mel
ding binnen dat er een auto met on
verantwoord harde snelheid door
het centrum reed. Eén van de twee
politievoertuigen, die vanaf het bu
reau vertrok, kon een botsing met
de 25-jarige automobilist in de
buurt ternauwernood voorkomen.
De bestuurder passeerde een blok
kade van politievoertuigen op de
Eendrachtsweg en ging er met hoge
snelheid vandoor. Kort hierna werd
hij in de Stoofstraat aangehouden.
Uit een ademanalyse bleek dat de
Tholenaar 2,5 keer de toegestane
hoeveelheid alcohol had gedron
ken. Hij moet voor de rechter ver
schijnen. De man heeft enigszins
geluk: had hij 2,6 keer de toegesta
ne hoeveelheid alcohol gedronken
dan zou zijn rijbewijs ingenomen
zijn.
„Ik kan de drang van de vereniging
wel begrijpen, maar de verplaatsing
van de ijsbaan heeft niet die prioriteit
die de ijsclub graag wil. Voor Sint-
Annaland komt er binnen twee jaar
een totaalplan aan de orde - bestem
mingsplan Kom - en deelplannen zo
als deze moeten daarop wachten."
Wethouder Heijboer erkent dat het
bestuur van de ijsclub bij hem heeft
aangeklopt met het idee van ver
plaatsing van de ijsbaan naar de
Nieuwlandseweg. „Daarover duide
lijkheid geven, vergt gewoon meer
tijd. Er is ook wel eens gepraat over
verplaatsing van de sportvelden,
maar daar is gewoon geen geld voor.
Naar verplaatsing van de scholen
wordt nu wel een onderzoek inge
steld, maar dat heeft een heel andere
prioriteit."
De wethouder kan zich voorstellen
dat de ijsclub alles uit de kast haalt
om de plannen financieel haalbaar te
maken, zoals het plan voor huizen
bouw aan de Annewas. „Ik vraag me
echter af of dat daar een goed idee is,
want de Annewas ligt niet op het
hoogste punt van Sint-Annaland.
Waterberging is ook een belangrijk
punt en je moet daar zeker geen pro
blemen gaan opzoeken. Voorzichtig
heid met deelplannen is dus ge
wenst", aldus wethouder Heijboer.
Doe-het-zelf-winkel Fixet in Sint-Maartensdijk gaat flink uitbreiden
dankzij de aankoop van 2165 m2 grond van de gemeente. Het gaat om
een gedeelte van de voormalige zilveruienfabriek die de gemeente vorig
jaar van de Italiaanse eigenaren Massagia aankocht.
„We wachten hier al jaren op", vertelt dan ook druk verkeer naar de milieu-
Fixet-directeur Rinus Muller. „Al een
hele tijd zitten we klem. Uitbreidings
mogelijkheden ontbraken en met de
Italianen lukte het nooit om tot een
akkoord te komen. Daarom zijn we
ontzettend tevreden dat het met de ge
meente nu wel gelukt is. Februari
2005 willen we de uitbreiding klaar
hebben en dan kunnen we gelijk ons
honderdjarig bestaan vieren."
De uitbreiding van het assortiment zal
vooral in de groene sector liggen:
tuinartikelen in de breedste zin van
het woord. De winkel wordt met ruim
1000 m2 uitgebreid, voor grote bui
tenartikelen komt er 750 nr bij en
daarnaast nog 15 parkeerplaatsen,
waarmee het totaal op 30 komt. Met
dat laatste is de gemeente ook heel
blij omdat er met name op zaterdag
morgen nog wel eens problemen zijn
met overstekende klanten, terwijl er
straat is. Fixet gebruikt al vier jaar een
deel van het Massagia-terrein voor
opslag. Het bedrijf krijgt dat nu in ei
gendom. Ook een koelcel achter de
dóe-het-zelf-zaak hoort bij de aan
koop. Fixet krijgt nu een mooi vier
kant perceel. Volgens een gemeente
woordvoerder is deze verkoop van de
voormalige uienfabriek de eerste en
voorlopig ook de laatste transactie.
„Fixet is een bestaand bedrijf dat
grenst aan het zilveruienterrein. Bij
andere gegadigden wachten we op de
vaststelling van het bestemmings
plan."
De gemeente is wel van plan om dit
jaar nog de oude gebouwen van de
zilveruienfabriek te slopen. Aange
zien er veel asbest in zit, wordt dat
nog een omvangrijk karwei. Er zullen
offertes aan verschillende sloopbe
drijven worden gevraagd.
Stemmen
van lezers
Met belangstelling las ik in de EB
van 12 februari het bericht over de
vernieuwing van de bushaltes in
Stavenisse, Scherpenisse en Tholen.
Daar is niets op tegen, alhoewel de
abri's in Tholen nogal rijkelijk in
aantal aanwezig zijn. Minstens een
tje minder zou nog meer dan ge
noeg zijn. Als er dan toch nieuwe
bushokjes moeten komen, doe dat
dan ook in Sint-Maartensdijk, halte
Molendijk, in de volksmond de Bel
levue genoemd. Aan één kant is
daar toch zeker plaats voor. Op het
ontbreken daarvan heb ik van meer
dere personen negatieve reacties ge
hoord. Het moet toch niet zo moei
lijk zijn om daarin te voorzien en dit
is in het directe belang van de bur
gers. Men betaalt meer dan genoeg
aan gemeentelijke lasten en een abri
bij de Bellevue is alleszins betaal
baar. Velen vinden dat er uitgaven
zijn die minder verantwoord zijn,
zoals het geldverslindende project
voor het gemeentehuis, waar men
miljoenen euro's voor moet lenen.
Een kleine bijdrage voor verbete
ring van de entree van de smalstad
is welkom. De burgers krijgen dan
wat terug van hun belastinggeld.
Zeker de oudere inwoners. Dit is
toch niet teveel gevraagd? Al hou
den velen dan een lege portemonnee
over, men krijgt er een kleine voor
ziening voor terug die de leefbaar
heid verhoogt. Daarom hopelijk
snel plaatsing van een bushalte aan
de Molendijk in Sint-Maartensdijk.
C. Kwaak,
Noordsingel 146,
Bergen op Zoom.
Rien van Winkelen heeft, toen hij vijftien jaar was, als matroos op een schip gewerkt. Hierdoor weet hij precies hoe de boten eruit zien die
hij maakt.
schipperswoning te openen. De
vierde heeft een lichtkoepel en zelfs
buitenverlichting. En bij de vijfde
boot, waar hij nu mee bezig is, kun
nen de deuren en de ramen ook nog
open. Deze laatste is bijna af.
Jammer genoeg kon hij later het va
ren niet opnieuw oppakken. Toen
hij twintig was, kreeg hij veel last
van hoofdpijn. Doktoren weten niet
of dit door de verffabriek komt,
waar hij veel giftige stoffen in
ademde. Dertig jaar geleden waren
de veiligheidseisen immers nog niet
zo streng. Door de hoofdpijn heeft
Rien in elk geval jaren thuisgeze
ten. Nu gaat het beter, maar hij is
voor vijftig procent arbeidsonge
schikt verklaard. Ook als hij 's mid
dags thuiskomt, moet hij altijd even
een uurtje rusten. Inmiddels werkt
hij weer voor het elfde jaar als con
ciërge bij Het Kompas. Op deze ba
sisschool heeft de schepenmaker
het heel erg naar zijn zin. „In de va
kanties mis ik de school. En in de
weekends denk ik op zondagavond:
gelukkig, morgen is het weer maan
dag." Hij is er elke ochtend behalve
op woensdag. Dan werkt hij op ba
sisschool De Regenboog in Tholen
en verricht daar tuinwerkzaamhe-
den.
Bij Het Kompas doet hij allerlei klus
jes. Hij zet koffie en thee, kopieert
voor de leraren, zet de schoolkrant in
elkaar, neemt televisieprogramma's
op en repareert dingen die kapot zijn.
Van Winkelen: „Op school voel ik
me als een vis in het water. Dit heeft
veel goedgemaakt."
Bij zijn afscheid van het Onderne
mers Overleg Tholen (OOT) is be
stuurslid Han Moerland uit Sint-An
naland benoemd tot erelid. Voorzitter
Kay Hennekens reikte hem donder
dagavond een oorkonde uit, verge
zeld van lovende woorden. „De af
gelopen negen jaar heb je niet alleen
je normale bestuurstaken meer dan
behoorlijk vervuld, maar je hebt het
OOT ook in diverse overlegorganen
vertegenwoordigd", zei de voorzit
ter. Zo maakte Moerland o.a. deel uit
van de stuurgroep Tholen 2005, die
het gemeentebestuur adviseerde over
o.a. economische ontwikkelingen.
Het vertrekkende bestuurslid be
dankte de leden voor het vertrouwen
en zei zijn functie met plezier te heb
ben vervuld. In de bestuursvacature
werd voorzien door de benoeming
van Rob Boas, advocaat bij Viragh
Van der Tak in Tholen. Eerder trad
Bert Busman uit Sint-Annaland we
gens drukke werkzaamheden terug
als bestuurslid. Architect Tom Moer
land uit Tholen is als nieuw be
stuurslid benoemd.
Na de huishoudelijke agendapunten
vertelde Robert Jansen van Dura
Vermeer over het beheer van indus
trieterreinen. Hij zette de mogelijk
heden uiteen voor het gezamenlijk
inkopen van energie, telefoontikken,
e.d. In veel gevallen is er sprake van
een parkbeheerder die deze zaken re
gelt voor de aangesloten bedrijven.
Het OOT-bestuur gaat de mogelijk
heid voor gezamenlijke inkoop van
energie nu onderzoeken.
zeiden ze. Rien zat op de mulo, maar
hij had altijd een hekel aan school
gehad. Toch kon hij ze overtuigen
dat hij zo'n kans nooit meer zou
krijgen en uiteindelijk mocht hij
toch gaan.
De liefde voor binnenvaartschepen
heeft Rien van Winkelen (53 jaar) al
van kind af aan. Op vijftienjarige
leeftijd kreeg hij de kans om een
maand met een bevriende schipper
mee te varen. Twee weken kon hij
vakantie op de boot vieren en de an
dere twee weken hielp hij de schip
per, want diens matroos moest in
militaire dienst. Toen Rien's school
vakantie voorbij was, moest hij ge
woon weer naar school. De eigenaar
van het schip vroeg hem een adver
tentie mee te nemen, want deze
moest nu weer op zoek naar een an
dere matroos. Maar Rien genoot zo
van het werk, dat hij graag wilde
blijven. Hij vroeg of dat mocht. De
schipper vond dit goed, maar toen
moest de jonge Sint-Annalander nog
toestemming aan zijn ouders vragen.
„Als je het per se wilt, maar dan
moet je eerst je school afmaken,"
„Ik voer in Nederland, België en
Duitsland. Ook ben ik in de omge
ving van Hannover geweest. Het
werk deed ik met veel plezier. In de
weekends ging ik altijd naar huis.
Toen ik nog maar een half jaartje bij
de schipper werkte, werd mijn broer
ziek thuisgebracht van school. In
die tijd hadden leerlingen op zater
dagochtend nog les. Niet veel later
bleek dat hij een hersentumor had,
waar hij ook aan overleed." Rien
vond dit heel erg, hij had altijd een
slaapkamer met hem gedeeld. Zijn
moeder leed ook erg onder het ver
lies. Rien wilde wat vaker bij haar
zijn en vond niet dat hij weer moest
gaan varen. Dan was ze twee jon
gens kwijt. Rien ging bij een verffa
briek werken, al vond hij dat veel
minder leuk dan het werk op het
schip.
Van Winkelen is niet in alle soorten
boten geïnteresseerd. „Schepen zijn
mijn grote hobby, vooral ouderwet
se binnenvaartschepen zoals tjal
ken, klippers, luxe-motors en aken.
Zeeschepen en moderne schepen
spreken me niet zo aan. Tegen
woordig zijn het 'rechte bakken', er
zit geen lijn meer in." Hij is ook
abonnee van het tijdschrift Binnen
vaart. Hier staan vaak foto's van de
oude schepen in afgebeeld en je
leest er levensverhalen van oud
schippers.
Rien maakt de verschillende boten
uit een blok hout, waar hij eerst het
model in maakt. Daarna gaat hij
aan de slag met de onderdelen. „Ik
ben een keer in een winkel in Rot
terdam geweest waar je alle kleine
onderdelen zoals mast, lampen en
ankers kunt kopen. Maar ik vind
het leuker ze zelf te maken."
Het schaven, boren en slijpen doet
hij in zijn schuurtje. „Soms kan ik
hier de hele dag doorbrengen. Dan
schil ik 's morgens alvast de aard
appelen en zet de groente klaar. Zo
dat ik 's middags niet lang van mijn
werk vandaan hoef." De laatste fase
is het schilderen van de boten, dit
doet hij binnen in de woonkamer.
In de zomer doet hij niet zoveel aan
zijn hobby, omdat hij ook graag
buiten is. Hij fietst dan of werkt in
zijn tuin.
Van de boten die hij maakt, zijn
geen tekeningen. Ook zijn er geen
bouwpakketten van te koop. Dit
vindt hij niet zo erg. Rien is op veel
schepen geweest, dus hij weet pre
cies hoe ze eruit zien. „Wel lag in
de haven van Sint-Annaland een
keer een heel mooie boot, daar heb
ik een aantal foto's van gemaakt en
deze heb ik gebruikt bij mijn ont
werp." Nooit zou hij trouwens een
boot kunnen verkopen, ook al zou
hij er heel veel geld voor krijgen.
De schepen zien er steeds ingenieu-
zer en professioneler uit. Bij de
eérste boot kan alleen de stuurhut
open. Bij de volgende gaat ook het
ruim open, waar de vracht in ver
voerd wordt. Bij de derde is de
zijn alle poliklinische afdelingen
gesloten, met uitzondering van
de afdeling spoedeisende hulp.
4
Advertentie I.M.
Advertentie I.M.
Penningmeester Jos van Dijke (links) wordt door voorzitter Han Moerland met een dinerbon en bloemen bedankt bij zijn tussentijds
aftreden als bestuurslid.