'Open ruimte voor iedereen die zijn werk tentoon wil stellen' SPAREN? De levendugheid gae stikje bie bitje weg uut Smurdiek Weinig schot in huisvesting 'muziek' Met onze brill® mag u gezien wor BROEKHUIS www.rabobanktholen.nl Donderdag 22 januari 2004 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Kunstcentrum in voormalige fietsenwinkel Dalemsestraat in Tholen Nu staan de namen van de drie initiatiefnemers en expo santen nog op het bordje in de etalage. Het is de bedoe ling dat ze plaats maken voor andere namen. Tholenaren die creatief zijn en hun werk willen tentoonstellen. Het nieuwe Kunstcentrum wil een open ruimte zijn voor vo gels van diverse pluimage en disciplines: beeldende kunst, muziek en poëzie. De voormalige winkel en werk plaats van fietsenmaker Vis in de Dalemsestraat in Tho len biedt die ruimte. Muziekvereniging Euterpe bekijkt gymlokaal Markiezaat Grote kerk Scholen Geen geld Luxe Ik droamde en in die droam liep ik deu Smur- diek over de Meuldiek naer de Koaje. Mè 't was daer zo stille. Vroeher voeren daer de schepen, coasters in zo. Dat was zo midden in 't durp erg levendug. Voral in de zeumer, bie erg wérm wêêr, in as de koaje vol mee waeter stoeng, wier d'r in hezwomme deur de jeugd. Vanaf de mêêr- paelen sprienge, of mee 'n fiets de koaje inrieje. 'n Ouwe fiets netuurluk, dat ka j' wè behriepe. Dan stoenge d'r oaltied 'n jilleboel ménsen nae dat zwemmen te kieken. Ma nae de ramp is de koaje dichhehööid, jist mee vuulnis in daenae is 'n vö de rest hedemt mee zand. Dat dichthööien was 'n hevolg van de afsluuting van de Pluum- pot, mar 't was hoed vö de veiligheid. Mar de le- vendugheid was vee minder op de koaje. Spaens rietje fcgjBr* Bruhhen Jacobahof De mensen achter het Kunstcentrum: Andrea CookFrancesco Antonietti en Dini Simons v.l.n. r. Op koninginnedag rukken alle muziekkorpsen uit zoals hier Euterpe. Er zit nog weinig schot in de nieuwe huisvesting voor de vier Thoolse muziekverenigingen. Euterpe in Sint-Maartensdijk gaat onderzoeken of de vereniging onderdak kan vinden in het gymlokaal van het Mar kiezaat college. OVM in Oud-Vossemeer is de dupe van de bezuini gingsmaatregel en in maart wordt er weer verder gesproken over het nieuwe onderkomen van Accelerando in Sint-Annaland. Het is een plek waar werk wordt tentoongesteld, waar cursussen worden gegeven, waar kunstwerken gemaakt worden, waar voordrach ten kunnen worden gehouden, en waar tijdschriften over kunst en technieken geraadpleegd kunnen worden. Het pand van de stichting Castria Wonen onderging binnen een gedaanteverwisseling. In de show room van de fietsenwinkel blinken nu geen tweewielers meer, maar staan panelen waar etsen, schilderij en en collages aan zijn opgehangen. Schragen tafels voor de cursisten, een leeshoek met banken en een schaakspel, een lithopers en een ets- pers. Francesco Antonietti, Andrea Cook en Dini Simons bedachten het Kunstcentum. Antonietti: „Het is een open ruimte voor iedereen in Tholen die zijn of haar werk tentoon wil stellen. Elke drie maanden ie mand anders. Volgens een roulerend systeem. Een centrum voor kunste naars en kunstminnaars. In de brede zin van het woord. Kunstenaars zijn mensen die uiting geven aan wat binnen in hun ziel leeft en die voor honderd procent achter hun eigen werk staan. We beperken ons niet. Het gaat er niet om of iemand pro fessioneel kunstenaar is of amateur. Hier krijgen ze de gelegenheid om anderen van hun werk te laten ge nieten. Het is bedoeld om mensen die creatief bezig zijn uit hun isole ment te halen zodat ze hun werk kunnen delen met anderen." Het pand stond al enige jaren leeg. Antonietti, graficus en schilder, streek samen met zijn partner An drea Cook die architect is, eind april vorig jaar in Tholen neer. Ze bewo nen het pand op de hoek van de Bo termarkt en Dalemsestraat, op een steenworp van het Kunstcentrum. De kunstenaar kende Tholen uit de tijd dat hij een ets van het stadje maakte. Een panorama. Dat was in 1988. Ook kreeg hij een opdracht van de bijzonder basisschool de Kraal. Sinds 1974 illustreert hij boeken en werkt hij in opdracht van verschillende gemeenten en grote bedrijven. Voornamelijk etsen. Hij had een atelier en winkel in Amster dam en een studio in Lelystad, maar kwam naar Tholen. „Dat voelde goed. Het was meteen een wissel werking tussen wat je te bieden hebt, en wat er vanuit het publiek wordt gevraagd. Ik had er vertrou wen in. Ik wist dat het een moge lijkheid tot slagen had." Zijn atelier en winkel heet nu Ate lier 28. „We kwamen een paar da gen voor de kunstroute. Dat was ge weldig. Iedereen liep met een boekje door de stad en was zeer be langstellend. We wisten er niets van." Later viel die belangstelling terug, maar ze bleven, vertelt hij la chend. Via de winkel kwamen ze in contact met Dini Simons uit Tholen. „Ik was op dat moment ook aan het zoeken naar een andere ruimte. In de Hoogstraat kon ik een jaar mijn schilderijen in de etalage laten zien van een winkel. Maar dat pand werd verkocht. Nu hadden we hier een plekje waar we samen in zijn ge sprongen. Het staat als sinds 1997 leeg en er werd niets mee gedaan." Dini heeft zelf de werkplaats van de fietsenmaker als atelier in gebruik. Grote ramen, een werkbank, en veel tapijten op de betonnen koude vloer. De brede gang naar de werkplaats heeft ze afgeschermd. Daar hangt haar werk. Olieverfschilderijen. Doeken met verf, lood, touw en as. Beschilderde leisteen van het dak van de Grote Kerk. „Iedereen uit Tholen kent de werkplaats nog van vroeger. Ik ben er ontzettend blij mee. Het kan niet beter." Antonietti toont in het Kunstcen trum etsen, al dan niet ingekleurd. Herkenbare stads- en dorspsgezich- ten. Delft, Ameland, de Hofvijver in Den Haag. Werk dat hij in opdracht maakte. Maar ook vrij werk. Daar naast hangen er schilderijen van zijn hand. Pastel, aquarel. Heel anders dan de collages van zijn partner, de Engelse Andrea Cook. Collages van handgeschept papier. Bloemen, zee met zeilboot. Fijntjes samenge bracht in kleine werkjes. Ze wilde als architect niet langer de hele dag achter een computer zitten om teke ningen te maken. „Als ontwerper ben ik nu driedimensionaal bezig. Ik voelde me niet prettig achter de ramen van het kantoor. Veertig uur in de week computertekenen." Ze brengt oud papier weer tot leven. Van de blauwe enveloppen van de belastingdienst schept ze papier. Maar ook van reclamefolders. Plan- tenmateriaal zoals gras, uien en af gevallen boombladeren. En ze ver werkt die in kleine voorstellingen die sterk figuratief zijn. Ze geeft ook cursussen in handge schept papier maken. Antonietti doet dat in tekenen en aquarelleren. In blokken van acht lessen. Ze willen ook scholen benaderen, zegt hij. „Jonge mensen kunst laten ontdekken. Kinderen respect laten krijgen voor hun eigen creativiteit. Hier leren ze nog hoe inkt ruikt. Hoe een aquarel wordt gemaakt. Kunnen ze in contact komen met kunstenaars. Als aanvulling op de lessen op school." De kloeke litho pers is van Marianne van der Meer van atelier de Grebbe, even verder op in de straat. Die stond al jaren gedemonteerd in de garage en past nu wonderwel in het Kunstcen trum. Voor een gedicht van Eef de Jonge-Everaert is ook plaats inge ruimd. Simons: „De bezoekers zijn en thousiast. Er zit weer wat beweging in Tholen-stad. We komen precies op een goed moment. Het past in het bevorderen van de leefbaarheid. Het is juist voor de mensen die hier wonen om hun werk te laten zien." Dat bleek donderdag tijdens de jaar vergadering van de Thoolse bond van muziekgezelschappen in de Sakofahal in Sint-Annaland. „Er zit geen schot in de zaak," zei voorzitter J. Westdorp tegen de ze ventien aanwezigen. „Het speelt al sinds 1997. Ik zie voor dit jaar ook niet dat er aanstalten gemaakt wor den dat er een spa in de grond gaat. Als bestuur krijg je er hoofdpijn van, soms oorpijn. De problemen zijn per woonkern verschillend." Wethouder M.A.E. Velthuis zei dit jaar wel vorderingen te willen ma ken. Ze vond het lastig om voor alle verenigingen te spreken omdat de gemeente met elke vereniging apart over een oplossing voor de huisves ting praat. De problemen zijn voor een groot deel financieel van aard, zo lichtte ze toe. „Bij de kadernota is er nogal wat gesneuveld. Con creet betekende dit dat OVM in Oud-Vossemeer daar de dupe van is geworden. Het geld voor een twee de oefenlokaal is door de bezuini ging gesneuveld. Daar is geen con crete oplossing." Voor Accelerando in Sint-Annaland was er wel meer duidelijk, maar is er meer onderzoek nodig. Voor de muziekvereniging zou eerst samen met tafeltennisvereniging Smash bij de Wellevaete een lokaal gebouwd worden. Maar begin december werd door b. en w. besloten om de plan nen te wijzigen. Accelerando krijgt nu een vervangende ruimte aan de Veilingweg, bij de nieuw te bouwen brandweerkazerne. Smash, die twee jaar in een werkgroep samen optrok met Accelerando en de gemeente, voelt zich in de kou gezet. Volgens Velthuis is die koerswijzi ging in de werkgroep niet voor ie dereen duidelijk geweest. „Die in formatie moet eenduidig. Het is erg vervelend dat het zo gegaan is. We moeten het eerst zelf helder hebben. In maart gaan we weer in gesprek." Westdorp wilde weten hoe de stand van zaken nu is voor de verenigin gen. Maar de wethouder zei geen enkele garantie te kunnen geven wanneer bijvoorbeeld de vervan gende ruimte voor OVM weer op de agenda komt. „De raad heeft het af gevoerd. Op alle plekken, behalve in Sint-Philipsland, moet er wat ge beuren. Maar er is geen geld om op korte termijn lokalen neer te zetten. Als er ontwikkelingen zijn, zullen we kijken waar zaken te combine ren zijn." De lokalen voldoen nu niet aan de geluidsnormen en worden volgens Velthuis 'in feite gedoogd.' J. op den Brouw van Euterpe wees er op dat de buurtbewoners de geluids overlast voor lief nemen. Maar dat één klacht van een nieuwkomer die niet gecharmeerd is van een fanfare grote problemen kan veroorzaken voor de vereniging als spelen niet meer wordt toegestaan. Velthuis: „Het is ook heel belangrijk om de buurt te vriend te houden. We weten dat er wat moet gebeuren, maar we weten nu niet of het in 2007 op de agenda staat." Voorzitter P. Geuze van Concordia in Tholen wilde weten wat de taak is van de besturen: meedenken of afwachten? De wethouder adviseer de om mee te blijven denken. Voor zitter T. Steketee van Euterpe lichtte toe dat zijn bestuur een poging doet om de gymzaal van het Markiezaat college in de smalstad te bekijken als mogelijke nieuwe oefenruimte. „De kantine was niet geschikt, maar voor dit gebouw zouden we alle me dewerking krijgen. Maar ik vrees dat de geluidstest ons zal nekken." De normen zijn voor muziekvereni gingen erg streng, zo zei voorzitter C. de Vries van de KNFM Zeeland. „We krijgen altijd extra decibels als strafpunten. Er worden er altijd tien bijgeteld." Volgens Steketee (mi lieu-ambtenaar bij de gemeente) wordt het geluidsniveau gewoonlijk gemeten zonder pieken en dalen. Omdat bij muziekuitoefening juist wél sprake is van pieken en dalen, worden er extra decibels aan toege voegd. De belasting op de dichtstbijzijnde gevel mag in de avonduren 40 deci bel bedragen, maar voor muziek wordt dat gecorrigeerd naar 30 deci bel. De Thoolse bond wil verder met de gemeente praten over de subsidie die aan de verenigingen wordt vers trekt. Volgens Westdorp worden de verenigingen de laatste jaren gecon fronteerd met hoge kosten door de toestroom van leerlingen. „Veel leerlingen is mooi natuurlijk. Het is dan ook een luxe probleem. Maar we willen er wel met de gemeente over van gedachten wisselen." Volgens de wethouder is het college van plan om de subsidieverordening tegen het licht te houden. Uitgangs punt moet volgens haar zijn dat de verordening tegemoet moet komen aan de wensen van de vereniging. „De verordening loopt niet meer in de pas met de leerlingengroei." Ze wees er echter ook op dat de subsi die in 2005 minder wordt. Dat ge beurt volgens de richtlijnen van de verenigingen Zeeuwse gemeenten. Volgens Geuze is er geen inflatie correctie toegepast. En hij vond het zuur dat de gemeente de richtlijn over zou nemen. Volgens Velthuis is de inflatiecorrectie wel toegepast. Volgens De Vries is het in Zeeland maar slecht gesteld met de subsidië ring door de gemeenten. In Zeeuws- Vlaanderen komen ze allemaal ver onder de norm uit die het ministerie heeft gesteld, zo zei hij. En ze vers trekken minder dan 50 procent van de rijksnorm. Volgens Velthuis zijn gemeenten niet verplicht deze zoge heten Unisono-normen te volgen. Maar De Vries noemde het bijzon der frustrerend en niet erg kies. „Het is een landelijk aanvaard prin cipe." Beter was het in Zuid-Lim burg gesteld. Daar wordt zelfs meer betaald dan landelijk wordt voorge schreven, zei de Vries. Volgens P. Kleppe van Concordia in Tholen moet er ook naar de pa- pierprijs gekeken worden die de verenigingen van de gemeente ontvangen. „Die is al jaren het zelfde gebleven, terwijl de kosten van een container zijn verdub beld." Advertentie I.M. Waarom rou i< mét m /ÉS OPTIEK - OOG MEETKUNDIG CENTR (JM genoegen nemen Grote Kerkstraat 5-13 Steenbergen telefoon (0167) 56 33 85 Advertentie I.M. om 'n borreltje achterover te slaen. De sukerpeeën wiere in schepen gelaeje, of ze hienge mee vrachtwaegens van o.a. Cor Biel nae de peefebriek. Noe is dit stikje levendugheid a jaeren weg uut dorp. Noe ak 't toch over de koaje schiet in m'n gedachten dat de gemêênte 't pand naest 't slop van de bakker - waer a Morelli in nog vroeher Pleune 'n wienkel - wil verandere. De gemêênte eit 't hekocht, noe zü ze toch d'r verstand wè hebruuke in dat nie haen slo pe of iets trugbouwe wat a t'r glad nie past. Zoas an d' ande re kant waer a vroeher kole- boer Heijboer weunde. Dat he- bouw staet daer glad nie móói. Affijn, in m'n droam liep ik deu nae de Westpoorte. Ge lukkig ze de opgraevinge van de vroehere poorte in de bestraeting trug laete komme. De Hroenediek, dae zag ik öl- lemael grööte nieuwe uuzen gebouwd. De kleine diekuus- jes die d'r stoenge, bin in de loap van de jaeren öllemael hesloopt. Janny Gunter-Knulst uit Goes mijmert aan het be gin van het nieuwe jaar over hoe het vroeger was in haar geboorteplaats Sint-Maartensdijk. Wat er allemaal verdwenen is en nog te verdwijnen staat, waardoor in haar ogen de levendigheid in het dorp alsmaar verder wordt aangetast. Mevrouw Gun- ter tekende haar verhaal op in dialect. Toen 'k vader liep, docht 'k an de peetied, ok zo'n levendug iets. 't Was dan wè 'n slikben- de op straete, want van oalle kanten brochte karren, getrok- ke deu de boereknollen, de peeën zo van 't land nae de weegbruhhe die ok op de koaje stoeng. Mee 'n hriepe maekten de lossers de wae- gens leeg. Dat was jil erg zwa- er werk. De tarrêêrders krauw den mee 'n mes 't slik van de sukerpee in dan wiere ze he- woohe om de tarra te bereke nen. In zo'n weegbruhhe wier oal 't nieuws van 't durp in 't eiland besproke. Dae zat de schriever Jewannes van der Rhee, de weher, de tarrêêr ders. In soms nog 'n kro mén sen die vó de hezellugheid nae binnen stapten, of ok wè Toen bin 'k durp wêêr ma trug inheloape in kwam in d' Aeze- straete. Daer stoeng óóit 't De haven zorgde vroeger voor veel levendigheid in de dorpskern van Sint-Maartensdijk. wêêsuus mee d'r naest 't snoepwienkeltje van Wanne Pot, twee stik ouwe hebou- wen. Mae die moste afgebro- ke worre vö 'n deurhang nae de nieuwbouw. Dat kon zeker nie anders! Daernae kwam ik in de Schoolstraete, in ik docht an d' ouwe schole. Dae 'k vroeher ok nae toe hehae. Je mééster Nieuwenuuze mee z'n Spaens rietje, méé ster Luuk, in mééster Basti- aanse die zukke móóie verae- len vertelde da je die je leven lank ontoudt. In dan je ok nog juffrouw Priem; ik ööre ze nog 'aap-noot-mies' opzèhhe, zo lêêrde je leze. Affijn, die schole is ok afgebroke in am- persant ze dat móóie uus d'r naest ok mae mee de hrond heliek hemaekt. Toen belandden ik op de Mart mee z'n prachtehe hemêên- teuus, 'n sieraed op z'n êêu- wenoud plein. Vroeger stoeng 'r 'n puie mee 'n bordes voor d'n inhang. Bie festiviteiten, zoas de tienjaerehe bevrij dingsdag, zonge we daer mee olie schoolkinders. Op 't bor des stoenge dan de bur- hemêêster in nog andere be stuurders van de hemêênte te luusteren. Ok stonge d'r voa- ders in moeders, gröóte broers in zusters. Dat ölles bie mekoare was 'n levendug he- zicht, da kü j' wè behriepe. Daer waere nog wè andere zaeken die levendugheid in 't durp brochte. Zo je donder dags beurs in hotel Hof van Holland dat ok an de Mart stoeng. Dan kwaeme de boe ren nae 't durp, in de veeande- laers, om mee mekoare zae ken te doen. Ik weet nog da we in die tied seharrebandjes spaerden. D'r wier toen nog vee mêêr heroakt as tehen- woordug. Je vroeg dan an zo'n roaker: „Krieg ik je sehar- rebandje?" Mêêstal peuterden ze dan 't bandje los in wier je verzaemeling wêê angevuld. Zo'n beurshebeuren haf ok 'n stikje levendugheid dat 'r noe nie mêêr is. Dae vlak bie dat hotel (inmid dels is dat afhebrand in is t'r wat anders trughebouwd) stoeng de durpspompe. Die is bluve staen in herèsterêêrd. 't Is wè 'n wonder, want d'r nog wè twee auto's op die plekke kunne staen. A j' zo op de Mart loapt in je kiekt wat nae boven, dan zie je de êêu- wenouwe Maartenskèrke. Die zat mee ouwejaersaevend stampvol, tot op 't urgel toe. In nae de dienst wier mee overhaeve hezonge: 'Uren, dagen, maanden, jaren vlie gen als een schaduw heen'. Daernae liep elk deu de doen- kere aevend wêêr op uus an, wachtend op de twoalf slae- gen van de torenklokke om dan mekander vee heil in ze gen toe te wénsen in 't nieuwe jaer. Op de Mart stoeng ok nog 'n meziektente. Daer speelde van tied tot tied de meziek of zon ge de zangkoren, gediregêêrd deu Arjaen Riediek of Jewan nes Geluk. Je kan wè behriepe oe levendug 't dan op de Mart was. Tendenan, richting de Noordpoorte, stoeng ok nog 's 'n êêle ouwe smidse, waer a smid De Wolf 't vuur opraekel- de in buuten in de strevalje paerden besloeg. Ik heloave a die smidse afgebrand is, dae kan 'n hemêênteraed netuur luk ok noks an doen. Zo loapend kwam ik Onder de Linde, daer ze 'n poosje trug 'n kunstwerk nêêrhezet. Ooit was daer 'n bruhhe, in 'n èndje varder lag d'r nog êên nae Koaitje. Eiheluk laehe die over d' ouwe vesten of grachten. Want je mö wete, vroeher lag Smurdiek omheve deur 'n wal van aerde mee 'grachten'. Dat was vö de verdedehing van de smalstad tegen vijandehe in- driengers. Tuus zeije we öltied 'de waeterhank' as we 't over de Oöst-Veste At 'r ies lag, wier d'r op de veste ok wè ge- schaetst deu joeng in oud. On der andere deeje ze dan ok overrieje, vooral d' ouwe Lind- out kon dat êêl hoed. An de kant stoenge öltied vee mén sen te kieken nae dat gezwoai in gedroai. Op 't ies was ok 'n tentje waer a je wèrme sek- loademelk, koeken of ertesoep kon koape. Mè ok dat stikje le vendugheid is uut Smurdiek verdwene, omdat de hemêên te de vesten zonóódug most dempe. Je vraeg j'n eigen wel 's af: ze in Thole wè gevoel vö historie? Anders motte ze mè lid worre van de heemkun dekring. Ma ik loape deu. On der de Linde was nog 'n bruh he, zo ongevêêr waer at d'n Woutoek behint. In vadderop bie de meule van Robbe lag ok 'n bruhhe, dae kö j' mee naer 't Zoetemèlksewegje. Onder de Linde stae a jaeren 'n schole, de lts. Die gaf êêl wat levendugheid op 't durp. Tus sen de middug liepe de jon gens deu 't durp in soms ael- den ze ok wè kattekwaed uut. In netuurluk ok wè praete mee of roepe naer de Smurdiekse meisjes. Ik zelf lêêrde daedeu 'n jongen uut Setalland êêl hoed kenne. Ma op m'n droam trug te kommen, ik behrepe dat ze over 'n poosje - of mis schien is 't a zo - in die schole ok gêên les mêêr heve. Dat is wêêr 'n stikje levendugheid weg. Want schole weg, dat za ok wè betekene: leraeren ver- uuze! An de overkant van de schole zag ik nog 'n flienk gebouw, dat is 't Polderuus van 't waeter- schap. Vroeher ze op die plek ke nog opgraevingen hedaen nae 'n vee hróöter hebouw uut vroeher êêuwen. Mè Priem zet te d'r 'n uusje weg in amper- sant is 't restant van 't slot mè omvarre hehööid. Toen 'k daer zo stoeng te kieken, docht 'k bie m'n eigen: 't hemêênteuus is vee te klein zèhhe ze, want ze wille 'n nieuwe haen bouwe in Thole. At noe de amtenaeren die lts, 't Polderuus in 't ouwe hemêênteuus 's gae beweune, zou dat noe nie kunne. Eventu eel bouwe ze bie de lts nog 'n stik bie, of ze haen de lucht in. Daer mot toch wé ruumte he- nog weze. In dan, in deze tied van computers is communice- re mee mekoare ok gêên pro bleem. Zo a dienkend over deze zaek docht ik netuurluk ok an parkêêrmeuhelukheden vö die ménsen. Toen kwam 't verael in m'n hedachten over 't ouwe- mannenuus 'de Kapoenhof', gesticht deu heer Florens van Borssele. Dit gebouw is a 'n êêle toed trug in mekandere gesturmd, wat wè erg jammer is (de hemêênte daer heluk- kug niks mee te maeken). Dae wier wè verteld dat van 't Ka poenhof nae 't slot 'n onder- aerdse gang liep. Terugko mend op 't parkeren, ik docht 't zo op te lossen: de amtenaeren parkêêre d'r auto's an de over kant van de Parallelweg op de plekke waer a de oenderkoten van Ingstmingel staen. Ze graeven 'n stikje onderaerdse gang op zodat je makkeluk naer je wèrkplekke kan loape, in êêl de zaek is opgelost. Wa- erbie vö Smurdiek 'n stik le vendugheid bewaerd bluuft. 't Kunstwèrk an 't behin van 't ouwe kerkof kan inêêns diene vö 't hemêênteuus, kostenbe- spaerend dus. Misschien kun ne de bestuurders 't nieuwe onderkommen 'n naem heve passend bie de omgeving: De Jacobahof. Toen wier ik wakker, in 't was mè 'n droam van 'n ouwe Smurdiekenaer.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 9