Imkerij Poppendamme verder op het pad van duurzaamheid Ncttostroorrï Klanttevredenheid Bespaar met de DELTA internetsite DELTA DELTA heeft een nieuwe afrekennota Nieuwsflits uit de zakelijke markt Het DELTA Voordeelprogramma, met succes geïntroduceerd! III DELTA Comfort B.V. Onderzoek Resultaten in het kort Van alle ondervraagden heeft negen van de tien klanten aangegeven tevreden te zijn over ons bedrijf. Dat betekent dat één van de tien klanten verbeterpunten ziet. Reden voor DELTA Doorsparen met DELTA voor nog meer Power Points Verrassend veelzijdig Graag willen wij weten of onze klanten tevreden zijn over de dienstverlening van DELTA. En zo niet, welke verbetermogelijkheden de klanten in onze dienstverlening zien. Daarom houdt DELTA regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken. Misschien bent u de laatste twee jaar ook wel eens gebeld door Research International, ons onderzoeksbureau, met de vraag of u aan een dergelijk onderzoek wilde meewerken. In oktober en november 2003 zijn 200 klanten benaderd voor een klanttevredenheidsonderzoek. Deze klanten hebben DELTA op verschillende punten beoordeeld. Zo is er gevraagd wat ze vinden van de telefonische klantenservice, de duidelijkheid van de rekeningen, het nakomen van beloften en van nog veel meer zaken waar mee u als klant van DELTA te maken kunt hebben. om daarmee aan de slag te gaan! Uit het onder zoek is ook naar voren gekomen dat er behoefte is aan duidelijke voorlichting. Dat is logisch. Er verandert veel op de energiemarkt. DELTA is dan ook druk bezig met een voorlichtings campagne om de klanten van heldere informatie te voorzien over deze veranderingen, welke gevolgen deze hebben voor u als klant en wat de plannen van DELTA zijn voor de toekomst. Waar de klanten over het algemeen zeer over te spreken zijn, is de vriendelijkheid en beleefd heid waarmee ze te woord gestaan worden als ze contact opnemen met onze Klantenservice. Wij willen alle klanten die in het verleden meegewerkt hebben aan een klanttevreden heidsonderzoek nogmaals hartelijk danken! Op mijn factuur staat een rijtje met reeds in reke ning gebrachte voorschotten over het afgelopen jaar. Die bedragen komen niet overeen met wat ik maandelijks betaald heb. Hoe zit dat? De reeds in rekening gebrachte voorschotten om vatten alleen de voorschotten voor de bemeterde diensten (gas, elektriciteit, water). Het bedrag dat u in werkelijkheid maandelijks aan ons heeft betaald, bestaat zowel uit het voorschot voor de bemeterde diensten als het vaste bedrag dat u moet betalen voor de onbemeterde diensten, zoals bijvoorbeeld kabel en meterdiensten. Op uw factuur staat ook een overzicht van maan delijks aan u gefactureerde bedragen. Dit zijn de bedragen die u het afgelopen jaar per maand aan ons heeft betaald, voor zowel de bemeterde als de onbemeterde diensten. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ook onze internetsite, www.delta.nl raadplegen. U vindt er de antwoorden op de meest actuele, veelgestelde vragen. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met onze afdeling Klantenservice, 0800 - 5150. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 13.00 uur. Meer dan 150 praktische tips waarmee u direct op uw energieverbruik kunt besparen! Dat én meer, vindt u op de vernieuwde internetsite van DELTA. Energiebesparing heeft een belangrijke plaats gekregen op de DELTA internetsite. U vindt er praktische tips, maar bijvoorbeeld ook een korte energietest. Hiermee kunt u uw energie verbruik vergelijken met het gemiddeld verbruik van een gezin of huishouden. Hoeveel elektriciteit, gas en water verbruikt u meer of minder dan gemiddeld en wat kost u dit? Daarnaast vindt u op de internetsite een overzicht van het verbruik en de kosten van huishoudelijke apparaten. Zo ziet u hoeveel een TV, computer, oven, koelkast en waterbed u jaarlijks kosten aan energie verbruik. Gaat u binnenkort een koelkast of een koelvriescombinatie aanschaffen? Op www.delta.nl vindt u eenvoudig het apparaat dat de minste energie verbruikt. Op onze internet site vindt u bovendien het laatste nieuws over energiebesparing en overheidsmaatregelen zoals de EPR (Energie Prestatie Regeling) of het uitvoeren van een EPA (Energie Prestatie Advies). Kijk eens op www.delta.nl onder Energiebesparing. Het zal u zeker iets opleveren! Onlangs hebben wij nieuwe systemen in gebruik genomen om u nog beter van dienst te kunnen zijn. Als gevolg hiervan is ook de afrekennota van DELTA gewijzigd. De afrekennota is nu een stuk overzichtelijker geworden. Voor het gemak hebben wij voor u een aantal 'veel gestelde vragen' op een rijtje gezet. In de toelichting op mijn jaarnota staat bij 'Elektriciteit Netwerk' een bedrag voor MEP. Wat is dat? Op grond van de wet Milieukwaliteit Elektriciteits productie (MEP) moet de regionale netbeheerder (in Zeeland DELTA Netwerkbedrijf B.V.) bij de op haar netten aangesloten afnemers een bedrag innen van 3,25 per maand 39,00 op jaarbasis). Dit bedrag wordt vervolgens afgedragen aan Tennet, de beheerder van het landelijke netwerk. Over de MEP-toeslag (eigenlijk een soort milieu belasting) betaalt u geen BTW. In de toelichting op mijn jaarnota bij 'gas' komt het verschil tussen de beginmeterstand en de eindmeterstand niet overeen met het in rekening gebrachte verbruik. Volgens de toelichting heeft dit te maken met de calorische waarde. Wat is dat? De calorische waarde van gas is de verbrandings- waarde. Deze waarde geeft aan wat het energie gehalte van het geleverde gas is. Hoe hoger de calorische waarde, hoe sneller bijvoorbeeld een liter water aan de kook komt. U heeft dan minder gas nodig voor hetzelfde resultaat. Uw gasmeter meet het geleverde gas op basis van een stan- daardwaarde. Maar niet elke kubieke meter gas levert dezelfde verbrandingswaarde. Als de ver- brandingswaarde van het gas hoger of lager is, ontstaat er een verschil tussen het energiever bruik volgens de meterstanden en het werkelijke energieverbruik. De calorische waarde van het gas wordt echter continu gemeten, waardoor afwij kingen van de standaardwaarde verrekend worden op de factuur. Dat voorkomt dat u te veel of te weinig betaalt. In het verleden zat de calorische waarde verrekend in de prijs van gas. In de maand november hebben wij voor onze kleinzakelijke klanten, die het product Ncttostroorrf van ons afnemen, een speciale prijsvraag op het internet gehouden. Hiermee konden deze klanten een Energie-onderzoek ter waarde van maar liefst 1.000,- winnen. Op deze prijsvraag hebben wij veel reacties ontvangen. Daaruit heeft een deskundige jury vijf prijswinnaars gekozen. De volgende vijf klanten zijn de gelukkige winnaars: Kristalijn Beheer B.V. Postbus 190, A300 AD Zierikzee Loonbedrijf Goense Appelstraat 1, 4528 KB St. Kruis Slagerij en verswinkel De Lijser Dorpsstraat 9, A505 AN Zuidzande Chr. Gemeente Tholen Klaverblokken 10, r*66i HJ Halsteren Hotel Restaurant Scaldis Langeweg 3, A511 GA Breskens In eerdere uitgaven van 'Nieuws van DELTA' hebben wij u al meegedeeld dat met de MAP-gelden diverse projecten gesubsidieerd worden. Deze MAP-gelden zijn opgebracht door een extra bijdrage die u in het verleden via uw reguliere energierekening betaald heeft. Deze extra bijdrage werd opgelegd door de overheid van 1991 tot 2000. In deze 'Nieuws van DELTA' leest u meer over een project van Imkerij Poppendamme dat een bijdrage uit de MAP-gelden heeft gekregen. Al enige tijd zijn Imkerij Poppendamme en de stichting Ambrosius bezig om hun innovatieve plan voor een 'Energiespeelplaats' te voltooien. Het was geen makkelijk traject om te komen tot de juiste opzet, uitvoering en goede financiële onderbouwing voor deze nieuwe attractie. "Het heeft een heleboel moeite gekost" aldus Piet de Meester van de imkerij. "Ideeën opdoen, creatieve concepten bedenken, nadenken over technische uitvoerbaarheid, financiële haalbaar heid toetsen, enz. En dat alles moest ook nog eens tussen de bedrijven door gebeuren." Het MAP-projectteam heeft oog gehad voor deze situatie en een bijdrage verstrekt om de fase van conceptontwikkeling mogelijk te maken. En de inspanningen zijn niet voor niets geweest. De imkerij hoopt spoedig de verbouw van hun 'Walcherense' boerenschuur te kunnen starten. De thema's 'fossiele brandstoffen' en 'wind' zullen hierin worden ondergebracht. Zo zal een steenkolenmijn met diverse spelsituaties symbool staan voor de (eindige) fossiele brandstoffen en zal het thema 'wind' samen met Vereniging Zeeuwind in een aantal opstellingen worden uitgewerkt. Verder komt er een workshopruimte en een interactieve educatieve ruimte én een bijzondere faciliteit met spelstations voor gehan dicapten. De imkerij vindt met dit laatste idee goede weerklank bij instellingen als VSB fonds, Nationaal Revalidatie Fonds en Nederlandse Stichting v/h Gehandicapte Kind. Ook is inmiddels een bouwvergunning verleend voor de uitbreiding van de boerenschuur, waarin het andere deel van de speelplaats komt. Met de Energiespeelplaats voegt de imkerij een derde interessante pijler toe, naast de Honingbij en het Zeeuwse trekpaard. De Energiespeelplaats moet na de opening in 2006 zo'n go.ooo gasten per jaar gaan trekken, met name kinderen en hun begeleiders. Vooruitlopend op de echte speelplaats heeft de imkerij een serie kleine speeltuigjes opgesteld waarvan de werking wordt bepaald door de zon. In de Energiespeel plaats krijgt het begrip energie straks een nog ruimere betekenis, omdat kinderen daar, al spelend, ook hun eigen energie kwijt kunnen. In november hebben wij het nieuwe DELTA Voordeelprogramma gelanceerd. Met dit programma kunt u, als u thuis producten en diensten van DELTA gebruikt, profiteren van talloze voordelen, zoals kortingaanbiedingen bij Zeeuwse attracties en bezienswaardigheden. Krijg ik de kaart dan gratis thuis? Velen van u hebben inmiddels al gebruik gemaakt van de kortingaanbiedingen en met Kerst genoten van een fles heerlijke honingwijn of al een aantal spannende rondjes op de kartbaan gereden. Profiteert u nog niet van al deze voordelen? Meldt u zich dan alsnog aan voor het DELTA Voordeelprogramma. U wordt dan elk kwartaal verrast met minimaal tien kortingaanbiedingen in heel Zeeland. Van veel klanten hebben wij de vraag gekregen hoe zij door kunnen sparen voor Power Points bij DELTA. Wij zullen u het hele jaar door allerlei productaanbiedingen doen, waarmee u Power Points bij DELTA kunt sparen. Wilt u meer informatie over ons exclusieve Voordeelprogramma? Kijk dan op www.delta.nl of bel naar 0800 - 55 11 550. j Voorbeeld van het sparen van Power Points met DELTA: Kiest u voor Zeeuws Groen, de groene stroom van DELTA, dan krijgt u van ons maar liefst 1.000 Power Points cadeau. DELTA Comfort B.V., Postbus 50^8, A330 KA Middelburg, www.delta.nl, telefoon 0800 - 5150

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2004 | | pagina 20