foortvliet niet zoals ts. J. van der Sleen Ds. M. v.d. Poll blij met positief besluit van synode Ds. Hoek: met noodgreep proberen om de gemeente bijeen te houden Gereformeerden zijn een beetje puntenslijpers, hervormden toleranter wtg die de Heere wil? Ba(ng) Dj. Joppe: is dit nu de Synodelid Otto ter Beek uit Tholen schetst situatie na de fusie PrijsCastria is een lachertje Donderdag 18 december 2003 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Kerkorde sn ordinanties Generale regelingen Jezus Christus, Still uittocht Gebouwen „De verslagenheid overheerst", zegt ds. P.C. Hoek uit Sint-Annaland. „Ik ben blij dat het een positief besluit is geworden", laat ds. M. v.d. Poll uit Tholen weten. Twee eilandelijke predikanten van de Nederlandse Hervormde Kerk die duidelijk maken dat er verdeeld wordt gere ageerd op het historische fusiebesluit van de synode. Hervormden, gereformeerden, lutheranen gaan per 1 mei 2004 samen verder in de Protestantse Kerk Nederland (PKN). Nood Geen begrip Stavenisse Terughoudend Onbenullige dingen Veertien kerken „Waarom zou je niet mee kunnen met de Protestantse Kerk in Nederland?", vraagt ouderling O. ter Beek (61) van de Gereformeerde Kerk in Tholen zich af. „Er is veel bijgeschaafd om iedereen tot zijn recht te laten ko men. Er is echt heel uitgebreid over gesproken." Homohuwelijk Koningin Blijmoedig Beheer wijzigt Na alle redacticiele en ingezonden artikelen in de lendrachtbode over het gemeentebetuur de laatste we ken, kwam éér ding bij mij heel duidelijk over: let hele college - de wethouders en hrgemeester Nuis - is bang. Vreselij. bang en wie bang is, maakt rare spongen om zelf zo Advertentie I.M. goed mogelijk uit de strijd te ko men. Al die kritiek op Algemeen Belang Tholen is zichzelf verstop pen achter het oprakelen van 'te kortkomingen' van de ander, waar in ze - maar al te goed - iets van zichzelf herkennen. Eén ding staat voor mij als een paal boven water: de Thoolse politiek luistert niet naar zijn burgers. Ze doen maar raak. Het grootste bewijs daarvoor is het koste wat het kost bouwen van een nieuw gemeentehuis. Twee dappere mensen die een handteke ningenactie op touw zetten - wij willen geen nieuw gemeentehuis - hadden net als de burgers in wier belang- ze dat deden, het nakijken. Als PvdA-mensen zeggen: laat Van Doorn in zijn boomgaard blijven, kun je ook wel zeggen dat de bur gemeester weer maar soldaatje moet gaan spelen. Hij laat als raadsvoorzitter immers toe dat een goede partij als ABT afgekraakt wordt, terwijl hij aan de andere kant een oproep doet aan ABT om het vertrouwen te herstellen. Wij zeggen echter: hup ABT, Bink in de oppositie. Dan komt er veel boven wat de burger nu niet mag horen/weten. Mensen, stem bij de volgende verkiezinger op ABT, voor ons aller belang. En laat het college maar lekker natrappen als de coalitiepartijen zo bang zijn voor stemmenverlies bij eventuele verkiezingen. Corry Meijer-Hoevenaar, Westzeedijk 5, Seherpenisse. van de Protestantse Kerk in Nederland inclusief de overgangsbepalinge behorende bij de kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland onze Heer en Verlosser Hrwel de Hervormde Gemeente Poortvliet niet meegaat naar de Pro- teantse Kerk Nederland (PKN) wil de kerkenraad absoluut niet ver- geken worden met de Vrije Hervormde Gemeente van ds. J. van der Slet te Seherpenisse. „In de verste verte lijkt onze beslissing niet op de afsieiding van ds. Van der Sleen", zegt scriba A.M. Verwijs. „D Van der Sleen ging met een deevan de kerkenraad uit zijn ge- meite en begon een eigen, nieuwe genente. De kerkenraad van Pocvliet heeft unaniem besloten date gemeente niet meegaat in de niev te vormen kerk. Poortvliet weit te blijven bij de grondslag zo als ie alle eeuwen door in de Ne- derhdse Hervormde Kerk is ge- wee. En we willen de hele genente bij elkaar houden en het kerllijk leven voortzetten op de- zelf; basis als nu." Eemeel belangrijk verschil met de Vrij Hervormde Gemeente is vol- gen:Verwijs ook dat Poortvliet in een indelijk kerkverband wil blij ven 'unctioneren. „Hoe dat eruit gaatien, weten we nog niet, maar maaiag is men daar over gaan na denkt. We blijven landelijk geor- gani:erd, zij het in een uitgedund verbid. Maar we gaan niet zelf- stanq door zoals ds. Van der Sleer' Alle den van de Hervormde Ge meen Poortvliet scharen zich vol gens 'erwijs achter het standpunt van dkerkenraad. „Op de gemeen- te-avcd of op andere wijze heeft niemad kenbaar gemaakt dat hij of zij nat de PKN wil. Iedereen heeft zijn stm kunnen laten horen." Het fe dat de Hervormde Gemeen te Poovliet unaniem tegen de fusie is, kor op zich niet vreemd voor omdat ie kerk in het begin van de tachtig-jaren onder ds. Tj. de Jong al eer scheuring heeft gekend. „Toen was er sprake van een stille uittocht naar verschillende gemeen ten", zegt Verwijs. Poortvlietse her vormden gingen naar Oud-Vosse- meer, Rehoboth Sint-Maartensdijk, de Gereformeerde Kerk in Poort vliet en naar de Hervormde Ge meente Tholen. De rechter flank bleef over in de Poortvlietse her vormde kerk. Volgens het landelijk dienstencen trum van de Samen-Op-Wegkerken in Utrecht zullen gemeenten die niet met de PKN meegaan, moeten om zien naar een eigen kerkgebouw. Verwijs denkt daar anders over. „Als de hele gemeente niet mee gaat, wie moet er dan aanspraak maken op ons gebouw? Wanneer een deel niet mee zou gaan, dan kan men de eigendommen claimen, maar nu niet. Wij hebben onze kerk ook steeds onderhouden. Financieel is er geen probleem in Poortvliet." Ook als er randkerkelijken zouden afvallen, kan Poortvliet er nog een predikant op blijven nahouden. „De kerkelijk meelevende mensen kun nen dat samen bij elkaar brengen. We hebben overigens bij ons neen tegen de PKN een principieel be sluit genomen. De gevolgen voor de gebouwen en de financiën staan op de tweede plek." Verwijs geeft aan, dat de kerkenraad in Poortvliet zich ,in een positie gedrongen voelde. We zetten het hervormde leven door. De komende weken gaan we ons bezinnen hoe we dat gaan in vullen." In de Martenskerk te Sint-Maar- tensdijkireekte zondag ds. Joppe uit Sirjasland, de afgevaardigde van de frvormde classis Zierikzee op de syode als vervanger van ds. J. de Gei uit Sint-Maartensdijk. Hij steme tegen het fusiebesluit. „Ik ben trslagen naar huis gegaan en heb dtdienst met koningin Bea trix niet iser bijgewoond." Ds. Joppi zit met diverse vragen. „Is dit nulè weg die de Heere wil? Heeft de léere de fusie toegelaten? Is het eemordeel? Er kunnen plan nen klaar ggen bij de bezwaarden, maar we toeten in biddend opzien tot de Hete handelen. Binnen het comité totbehoud van de Neder landse Htvormde Kerk is over doorgaan a het fusiebesluit nage dacht, ma; het is heel verstandig om geen o-,rhaaste dingen te doen. Iedereen moet er goed over naden ken. Ik hoop en bid echter van gan ser harte, dat er met het moderamen van de synode gepraat kan worden over een oplossing, zodat de rechter flank niet verscheurd wordt." Ds. Joppe zag op de synode tot zijn grote teleurstelling dat twee predi kanten van de Gereformeerde Bond de doorslag gaven bij het fusiebe sluit. „Dat is het wrange bij dit al les, terwijl een vrouwelijke ouder ling-kerkvoogd van een confes sionele gemeente tegenstemde. We hebben ons ook afgevraagd: kiezen we voor delen van onszelf of voor de ander. Wij willen elkaar niet kwijt!", aldus ds. Joppe, de afge vaardigde van de hervormde classis Zierikzee (waartoe ook Tholen en Sint-Philipsland behoren) naar de synode in Utrecht. De meeste Hervormde Gemeenten op Tholen en Sint-Philipsland be horen tot de Gereformeerde Bond, de rechter vleugel. Ds. Hoek zegt het persoonlijk dan ook ,heel pijn lijk' te vinden dat de fusie erdoor kwam dankzij twee stemmen van predikanten van de Gereformeerde Bond. „Heel jammer, maar dat was doorslaggevend." De desbetreffende predikanten stemden voor de fusie nadat een voorstel was aangenomen, waarin de vrijheid om plaatselijk de gere formeerde belijdenisgeschriften te blijven hanteren, nog eens was aangescherpt. „Het was alleen om de pijn te verzachten om handha ving van de plaatselijke praktijken praktisch een eind in te dekken", legt ds. Hoek uit. „Maar men kwam niet tegemoet tegen de wer kelijke bezwaren tegen de PKN als plurale kerk." Ds. v.d. Poll van de Hervormde Gemeente Immanuël uit Tholen zegt echter dat een plurale kerk niet verkeerd hoeft te zijn. „Plu- raai kan juist een goede zaak zijn. Als gemeente zijn we immers op geroepen tot eenheid. In de PKN kunnen we elkaar bevruchten in eikaars geloof en het verstaan van Gods Woord." Ds. Hoek ziet echter niets in een eenheid waarbij .leugen en waar heid' naast elkaar regeren gezien de meerdere belijdenisgeschriften in de PKN, waarbij hij zich met name stoort aan de lutherse in breng. „Principieel is er gewoon veel gewijzigd en dat geeft nood in onze gemeenten. Ondanks alle eerdere pogingen hoop ik dat de synode met een aanvullend besluit komt voor gemeenten die ernstig in de problemen komen. Als er niets verandert, verlies je duizen den mensen en dat kan de her vormde synode toch niet zomaar laten gebeuren." Volgens het burgerlijk wetboek kunnen er nu bezwaren worden gemaakt tegen het fusiebesluit, maar daar ziet ds. Hoek niet veel heil in. „Inhoudelijk wordt het fu siebesluit namelijk niet meer ge toetst. Het gaat er alleen om of de procedure goed is gevoerd. Ik ver wacht dan ook niets van een for mele klacht." De meerderheid van de kerken raad van de Hervormde Gemeente Sint-Annaland heeft besloten om - zij het met grote tegenzin - mee te gaan met de PKN en de plaatselij ke ruimte te benutten om leer en leven te handhaven. Ds. Hoek, die tot de minderheid behoort en lid is van het comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk, zegt te hopen op een oplossing om de eenheid te bewaren. „Het kan toch niet de bedoeling zijn om ge meenten om zeep te helpen? Acht weken geleden hebben we al een brief geschreven naar de synode om ons te hulp te komen. Het is schrijnend dat we nog geen ant woord hebben ontvangen. Je merkt geen begrip. We moeten proberen om een noodgreep te doen in de vorm van een federatief verband van bezwaarden, die op de oude basis hervormd willen blijven. Er moet een oplossing zijn om te voorkomen dat gemeen ten breken." Ds. Hoek benadrukt geen Vrije Hervormde Gemeente te willen worden zoals die van ds. J. van der Sleen in Seherpenisse. „We willen blijven die we zijn en het moet niet zo'n gigantische toer zijn om daarvoor een constructie te bedenken. Of de wil er is? Ik ben bang van niet." Ds. J.C. Klein van de Hervormde Gemeente Sint-Philipsland zegt teleurgesteld te zijn over het fusie besluit van de synode, maar gaat er ook weer geen groot drama van maken. „We zien alles nuchter aan, zonder in de hoogste boom te gaan zitten. We schrijven ook geen brieven. De voorbereidingen voor de kerkdiensten in de komen de drukke periode vragen nu onze aandacht. De kerkenraad heeft zich er nog niet over gebogen of er wel of geen bezwaarschrift inge diend wordt. We staan niet direct vooraan in de rij. De tweede helft van januari zullen we onze ge meenteleden inlichten over de stand van zaken", aldus ds. Klein. „Er heerst een stuk verslagenheid en zorg hoe het verder moet", geeft ds. M.J. Kommers van de Hervormde Gemeente Stavenisse aan. Hij preekte zondag niet in zijn eigen gemeente en ontving geen reacties van leden. „Zondag morgen was ik in de Elimkerk in Terneuzen en daar heb ik er wei nig over gehoord. De tweede dienst had ik zondag in Baren- drecht en daar hadden tien ge meenteleden een brief geschreven naar aanleiding van het fusiebe sluit." Ds. Kommers wil nog wat recht zetten van zijn mededeling vorige week dat de kerkenraad in Stave nisse unaniem - zij het met veel tegenzin - met de PKN mee zou gaan. „Eén kerkenraadslid is te gen, dus misschien dreigen er ook hier helaas scheuren en breuken, maar ik heb er geen zicht op hoe het in de gemeente ligt." Ds. P. Vernooij van de Hervormde Gemeente Tholen is voorzichtig. „Ik heb de gemeente opgeroepen om terughoudend te zijn en dat wil ik zelf ook doen. We gaan wel be zwaar aantekenen tegen het fusie besluit, maar de kerkenraad moet zich verder nog beraden op de ge volgen. Die kan ik nog niet hele maal inschatten." Ds. J.G. Blom uit Poortvliet wil niet ingaan op het fusiebesluit. Hoewel de kerkenraad unaniem heeft besloten om niet mee te gaan met de PKN, wil ds. Blom wel kwijt, dat hij niet vergeleken wil worden met de Vrije Hervormde Gemeente van ds. J. v.d. Sleen uit Seherpenisse. „Die vergelijking raakt kant noch wal." Ds. J. Lohuis van de Hervormde Gemeente Seherpenisse laat weten geen enkel commentaar te willen geven en volgens scriba M. Dijke is de predikant als enige woord voerder aangewezen. Voor scriba D. Mol van de Her vormde Gemeente Sint-Maartens dijk is de situatie na het fusiebe sluit duidelijk. „We blijven op onszelf. Alleen weten we nog niet hoe het met de kerkelijke gebou wen zit. Daarover zijn nog proces sen gaande." Overigens zegt Mol dat de kerkenraad nog niet heeft vergaderd over de situatie. „We hebben nog de tijd omdat de fusie 1 mei 2004 pas ingaat." Of de Maartenskerk gaat samenwerken met bijvoorbeeld Poortvliet of te genstanders van de PKN als de Sint-Annalandse ds. Hoek is vol gens Mol nog niet aan de orde. „Ook al zijn we het dan samen eens dat we tegen de PKN zijn, er bestaan ook nogal verschillen", zegt Mol. Zo behoort de Maar tenskerk tot het Gekrookte Riet, een richting die nog weer rechts van de Gereformeerde Bond staat. Een totaal ander geluid komt van ds. C. Kolkman van de Gerefor meerde Kerk in Anna Jacobapol- der. Hij zegt heel blij te zijn met de fusie. „Dat had al veel eerder gemoeten. Ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend, maar het verbaast me dat het nog kantje boord was." Ds. Kolkman, die voor zijn komst naar Anna Jacobapolder verschil lende hervormde gemeenten dien de, zegt allerlei soorten SoW-pro- cessen meegemaakt te hebben. „Voor mensen buiten dp kerken was het een beetje gênant aan het worden. Er was ruzie over onbe nullige dingen. Ik heb er zelf ook moeite mee dat mensen van som mige dingen zo'n verschrikkelijk punt maken. Neem nu de belijde nisgeschriften. Er is in de nieuw kerkorde niet 1 belijdenisgeschrift waaraan men tornt. Er zijn alleen andere bijgekomen. Vanuit de Ge reformeerde Bond in de N.H. Kerk wordt neergekeken op de luthera nen, maar daar word ik kriebelig van. Dat is zo arrogant en bescha mend; waar haalt men de moed vandaan om zich te beschouwen als de enige bijbelgetrouwe rich ting. Als je een kerk wil hebben waar alles precies volgens jou moet lopen, dan houd je een kerk van 1 persoon over. Sommigen vinden de wet veel belangrijker en hanteren een ongelofelijk moralis me. Een hoed op is belangrijker dan wat je gelooft. Het evangelie staat echter boven de wet. Sta in vrijheid, zegt Paulus in de Gala- tenbrief en laat u niet een slaven juk opleggen." De veelkleurigheid die in de PKN ontstaat, schrikt ds. Kolkman ab soluut niet af. „Er is niet één kerk waar iedereen hetzelfde denkt. Dat zou ook heel griezelig zijn." De predikant uit Anna Jacobapolder vindt het verbazingwekkend dat er bij de hervormden zoveel weer stand is. „Als er één kerk is waar De Maartenskerk in Sint-Maartensdijk gaat per I mei 2004 niet mee naar de PKN. allerlei regels niet nageleefd wor den, dan is dat de N.H. Kerk wel!" Binnen de Gereformeerde Kerken waren er ook tegenstemmers. „Een aantal gereformeerden wa ren bang voor de hiërarchische structuur binnen de N.H. Kerk die ook bij de PKN gaat gelden. Bij de gereformeerden is elke plaatse lijke kerk autonoom." De Gere formeerde Kerk in Anna Jacoba polder is de enige kerk in dat dorp. Ds. Kolkman noemt het ,een hele treurige zaak' dat de classicale vergaderingen van gereformeer den en hervormden nog vier jaar apart blijven. Wat hem betreft, had er per 1 mei 2004 maar één classis PKN Zierikzee hoeven te zijn. Bij de fusie van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeer de Kerken de Evangelisch Lutherse Kerk zijn op Tholen en Sint-Phi lipsland veertien kerken betrokken. Tholen: Hervormde Gemeente (Grote Kerk), Molenvlietsestraat; Hervormde Gemeente Immanuël (Gasthuiskapel), Kerkstraat; Gere formeerde Kerk (Ichtuskerk), Doelweg. Oud-Vossemeer: Hervormde Ge meente, Raadhuisstraat; Gerefor meerde Kerk, Hofstraat. Sint-Annaland: Hervormde Ge meente, Ring. Stavenisse: Hervormde Gemeente, Voorstraat. Sint-Maartensdijk: Hervormde Gemeente (Maartenskerk), Hazen straat; Hervormde Gemeente Re hoboth, Westvest. Seherpenisse: Hervormde Ge meente, Molenstraat. Poortvliet: Hervormde Gemeente, Kerkplein; Gereformeerde Kerk, Zuidplantsoen. Sint-Philipsland: Hervormde Ge meente, Kerkring. Anna Jacobapolder: Gerefor meerde Kerk, Langeweg. Ter Beek, vanaf 1977 met tussenpo zen ouderling, afgevaardigde naar de provinciale kerkvergadering, naar de classis Zierikzee, naar de gereformeerde synode en naar de triosynode is nog niet vergadermoe geworden. „Ik vind het fijn werk", zegt de voormalige medewerker van psychiatrisch ziekenhuis Vre derust, die nu nog als oproepkracht in Ten Anker hoofdendiensten draait. Vier keer per jaar heeft hij een vergadering van de gerefor meerde classis Zierikzee, waar de Thoolse inbreng groot is. Ds. P. Broere uit Tholen is de voorzitter, C. Fossen uit Tholen de secretaris. Vrijdag was Ter Beek in Utrecht om zijn stem te laten horen op de beslissende synodevergadering over de fusie. „Je probeert te ver woorden wat er leeft in de classis. Als afgevaardigde ga je weliswaar zonder last of ruggespraak, maar bestuurlijk is het natuurlijk zuiver en ook netjes om te zeggen hoe de achterban erover denkt in plaats van alleen je persoonlijke standpunt te ventileren." De Gereformeerde Kerk in Tholen heeft gemeenteavonden belegd over de PKN, maar daarbij ging het meer over verlies van zelfstandig heid van de plaatselijke kerken dan om de leerinhoud. Ter Beek kent de bezwaren van de Gereformeerde Bond binnen de Nederlandse Her vormde Kerk tegen de nieuwe kerk orde, maar hij wijst erop, dat de hervormde belijdenisgeschriften in artikel 1-4 overgenomen zijn. „De Heidelberger catechismus, de Ne derlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels, waardoor de nieuwe kerk zich verbonden weet met de gereformeerde traditie. Dat staat in de kerkorde van de PKN en iedere gemeente bepaalt bovendien zijn eigen beleid wat wel of niet toegelaten is." Dat geldt volgens Ter Beek ook voor de bekritiseerde bepalingen over het homohuwelijk.,De kerken raad kan - na beraad in de gemeente - besluiten dat ook andere levens verbintenissen van twee personen als een verbond van liefde en trouw voor Gods aangezicht kunnen wor den gezegend', staat in artikel 4.1 van de ordinantie eredienst. De ouderling ziet het in de Gerefor meerde Kerk in Tholen nog niet ge beuren. „Wij zeggen dat het tegen Gods wil is, maar stel dat er een verzoek komt, dan moet de kerken raad de gemeente bij elkaar roepen en is het nee, dan moeten de betrok kenen een naburige kerk zoeken. De kerkorde biedt dus ruimte om op een eigen manier kerk te zijn." Toelating van kinderen aan het avondmaal is ook een strijdpunt in de PKN. In Tholen gebeurt dat nu nog niet. „Maar wie gelooft er nu meer dan een kind? Grote mensen twijfelen nogal eens", zegt Ter Beek. Zondagmorgen las ds. Broere tij dens de doopdienst voor Maurice de Leeuw in de gereformeerde kerk een kanselboodschap voor over het fusiebesluit. „Daarin klonk dank baarheid door, maar er werd ook gebeden voor mensen die er moeite mee hebben. We hebben in aanslui ting daarop Gezang 313:13 en 67 gezongen, een loflied met een vraag om erbarming: breng uw verstrooi de kudde saam. We zijn allemaal Christus belijdende kerken, maar als je er van alles bij gaat verzinnen en ,ja maars' inbouwt, waar blijven we dan? De vereniging van de ker ken is ingezet omdat Christus heeft gezegd: dat ze allen één zijn opdat de wereld in u gaat geloven. Dat is een werkopdracht! Eén van de din gen die mij veel verdriet hebben ge daan is, dat we zo gescheiden op trekken en toch zeggen dat we allemaal christenen zijn", aldus Ter Beek. Vrijdagmiddag omstreeks kwart voor vijf was de uitslag van de stemmingen bekend. „Een heleboel mensen waren erg blij met het fu siebesluit omdat er al heel lang ge streefd is naar eenheid. Voor de ge reformeerden uit Brabant, Limburg en de Randstad was het met name een dag van dankbaarheid en blijd schap. Ze doen daar al tientallen ja ren alles samen met de hervormden maar zitten nog met allerlei ver schillende (financiële) regelingen. Een kleine groep gereformeerden hechtte aan de eigen zelfstandig heid. Binnen tien jaar moeten zo'n zeventig gereformeerde kerken kenbaar maken of ze alsnog mee gaan met de PKN. Zo geldt er ook voor de classis Zierikzee een over gangsregeling. Binnen vier jaar moeten de hervormde en gerefor meerde classis één zijn. De her vormden op Tholen kennen nu ook nog een ring. Die blijft bij de PKN ook mogelijk voor onderlinge ont moeting en steun, maar die heeft geen bestuurlijke zeggenschap meer." Ter Beek woonde na de synodever- De kerkorde, ordinanties, generale regelingen van de Protestantse Kerk in Nederland, waarvan de tekst na heel veel bijschaven en lange discussies tot stand is gekomen. gadering ook de dienst van gebed en bëz.inning in de Domkerk bij. „Een mooie dienst, waarin met voor- en tegenstanders rekening werd gehouden. Er werden psalmen gezongen en bekende gezangen. Heel bijzonder was ook de aanwe zigheid van koningin Beatrix." De fusie wordt per 1 mei 2004 een feit, maar de gereformeerde ouder ling ziet nog niet direct in Tholen intensivering van de samenwerking tussen hervormden gereformeer den. Wel met Immanuël waarmee al samengewerkt wordt bij het jeugd werk, jeugddiensten en de kerst nachtdienst, maar niet met de bon ders van de Grote Kerk. Daarvoor zijn de cultuurverschillen te groot. Ter Beek wijst op de kunstwerken in de Ichtuskerk aan de Doelweg. Het kunstwerk in glas in de hal van Mozes bij de brandende braambos en binnen in de kerk de tekst aan de muur: Ik zal uitstorten van mijn Geest. Het is adventstijd en naast de preekstoel staat een tafel met daarop een paars en een rood kleed en groene takken, de tronk van Isaï uitbeeldend. Twee van de vier kaar sen zijn aangestoken en naarmate kerstdag nadert, komt er weer een kaars bij. De Paaskaars, die het licht van de wereld symboliseert, staat er altijd. Kinderen werken aan de zondagse erediensten mee via het project ,In geloof op weg naar de Koning.' Er wordt een stapellied gezongen, waarbij er elke week een couplet bijkomt. Over de katheder met de bijbel hangt een paars litur gisch kleed, de kleur van de ver wachting. „We zijn een beetje blijmoedige christenen", zegt Ter Beek. „Je mag erop vertrouwen dat je door God behouden wordt wanneer je gelooft. Iedereen die belijdenis heeft gedaan, gaat bij ons aan het avondmaal. Je hoeft niet zonder zonde te zijn. Gedenkt, gelooft en wordt gesterkt! Je hoeft niet allerlei zware dingen erbij te doen. Zondag a.s. hebben we een Taizé-dienst. Je kunt onze kerk karakteriseren als evangelisch-gereformeerd", legt de ouderling uit, die al 25 jaar aan de Gereformeerde Kerk in Tholen ver bonden is. Bij de hervormden heerst volgens Ter Beek meer de volkskerkge dachte. „Die gaan zomaar niet over. Hervormden zijn wel toleranter. Ze schrijven gemeenteleden nooit af. Je mag je kind dopen zonder dat de ouders belijdenis hebben gedaan. Dat kan niet in de Gereformeerde Kerk. Gereformeerden zijn heel ac tief. Dat zijn een beetje puntenslij pers. De verkiezingen van kerkbestuur ders verloopt wel democratischer dan bij de hervormden. De gemeen te geeft bij ons namen op en daar over wordt gestemd. Bij de her vormden zoekt de kerkenraad zijn eigen soort. Wat beheer betreft, moeten de gereformeerden nu de hervormde gebruiken overnemen. Wij moeten dus ouderling-kerkrent- meesters gaan bevestigen. De ge bouwen zijn nu van de plaatselijke gereformeerde kerken zelf, maar die gaan nu over naar de landelijke kerk, zoals dat al bij de hervormden het geval is. Wie daar uittreedt, is alles kwijt. Gereformeerden raken qua beheer hun eigenheid kwijt en dat is een hele ingrijpende zaak. De meelevendheid van onze gemeente is groot. We hadden een begrotings tekort van 7000 euro en op een bord in de kerk geven we steeds de stand aan. Dat is nu 5900 euro, dus ook die laatste 1100 euro komen er voor de jaarwisseling nog wel", zegt ou derling Ter Beek van de Gerefor meerde Kerk in Tholen. maar er wordt wel huur voor ge vraagd. Toezeggingen worden te ruggedraaid, mensen geschoffeerd en voor leugenaar gezet. De smoes is dan: we moeten het huis zo gauw mogelijk verhuren. Nu, na drie maanden, is het huis nog steeds niet te verhuren, dus zo dringend was het niet! Als over- zetplinten - in keurige staat - ver wijderd moeten worden, wat wordt dan bedoeld met klusvrij- heid? En als de verrotte onderplin ten meekomen, dan wordt er ge zegd: doe ze maar weg. Logisch, want er is in tientallen jaren geen onderhoud gepleegd. Later word je dan gesommeerd om de verrotte plinten te vergoeden met als sanc tie, datje anders je sleutelgeld niet terugkrijgt. Prima als je graag geprezen wordt, maar schrijf dan een enquête uit. Dan weet je hoe de kla ïtt n over je denken als bedrijf. A.J. Bos, Maartenshof 46, Sint-Maartensdijk. Wat een lauertje dat hele toneel rondom de eervolle vermelding van Castria. deteen toen ik het las dacht ik: de'hoolse woningstich ting is vast n;t voorgedragen door de huurders Informatie bij de Woonbond hderland leerde mij, dat Castria voorgedragen was door CastriaHalsteren. Een be drijf als Casria belonen is toch wel het laatst dat je zou verwach ten? Steeds hor je van allerlei na righeid. De ozichter waar zoveel klachten overzijn, wordt gehand haafd. Onder ijn beleid vallen er klappen en toeken en moeten mensen tot an het gerecht gaan om hun klachtn verholpen te krij gen. Als je - aals ik - vraagt om wat langer tij kan dat meteen,

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 7