foortvliet niet zoals
ts. J. van der Sleen
Ds. M. v.d. Poll blij met positief besluit van synode
Ds. Hoek: met noodgreep proberen
om de gemeente bijeen te houden
Gereformeerden zijn een beetje
puntenslijpers, hervormden toleranter
wtg die de Heere wil?
Ba(ng)
Dj. Joppe: is dit nu de
Synodelid Otto ter Beek uit Tholen schetst situatie na de fusie
PrijsCastria
is een lachertje
Donderdag 18 december 2003
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Kerkorde sn
ordinanties
Generale
regelingen
Jezus Christus,
Still uittocht
Gebouwen
„De verslagenheid overheerst", zegt ds. P.C. Hoek uit
Sint-Annaland. „Ik ben blij dat het een positief besluit is
geworden", laat ds. M. v.d. Poll uit Tholen weten. Twee
eilandelijke predikanten van de Nederlandse Hervormde
Kerk die duidelijk maken dat er verdeeld wordt gere
ageerd op het historische fusiebesluit van de synode.
Hervormden, gereformeerden, lutheranen gaan per 1 mei
2004 samen verder in de Protestantse Kerk Nederland
(PKN).
Nood
Geen begrip
Stavenisse
Terughoudend
Onbenullige dingen
Veertien kerken
„Waarom zou je niet mee kunnen met de Protestantse
Kerk in Nederland?", vraagt ouderling O. ter Beek (61)
van de Gereformeerde Kerk in Tholen zich af. „Er is
veel bijgeschaafd om iedereen tot zijn recht te laten ko
men. Er is echt heel uitgebreid over gesproken."
Homohuwelijk
Koningin
Blijmoedig
Beheer wijzigt
Na alle redacticiele en ingezonden
artikelen in de lendrachtbode over
het gemeentebetuur de laatste we
ken, kwam éér ding bij mij heel
duidelijk over: let hele college - de
wethouders en hrgemeester Nuis -
is bang. Vreselij. bang en wie bang
is, maakt rare spongen om zelf zo
Advertentie I.M.
goed mogelijk uit de strijd te ko
men. Al die kritiek op Algemeen
Belang Tholen is zichzelf verstop
pen achter het oprakelen van 'te
kortkomingen' van de ander, waar
in ze - maar al te goed - iets van
zichzelf herkennen. Eén ding staat
voor mij als een paal boven water:
de Thoolse politiek luistert niet
naar zijn burgers. Ze doen maar
raak. Het grootste bewijs daarvoor
is het koste wat het kost bouwen
van een nieuw gemeentehuis. Twee
dappere mensen die een handteke
ningenactie op touw zetten - wij
willen geen nieuw gemeentehuis -
hadden net als de burgers in wier
belang- ze dat deden, het nakijken.
Als PvdA-mensen zeggen: laat Van
Doorn in zijn boomgaard blijven,
kun je ook wel zeggen dat de bur
gemeester weer maar soldaatje
moet gaan spelen. Hij laat als
raadsvoorzitter immers toe dat een
goede partij als ABT afgekraakt
wordt, terwijl hij aan de andere
kant een oproep doet aan ABT om
het vertrouwen te herstellen.
Wij zeggen echter: hup ABT, Bink
in de oppositie. Dan komt er veel
boven wat de burger nu niet mag
horen/weten. Mensen, stem bij de
volgende verkiezinger op ABT,
voor ons aller belang. En laat het
college maar lekker natrappen als
de coalitiepartijen zo bang zijn
voor stemmenverlies bij eventuele
verkiezingen.
Corry Meijer-Hoevenaar,
Westzeedijk 5,
Seherpenisse.
van de Protestantse Kerk
in Nederland
inclusief de
overgangsbepalinge
behorende bij de kerkorde
van de Protestantse Kerk
in Nederland
onze Heer en Verlosser
Hrwel de Hervormde Gemeente Poortvliet niet meegaat naar de Pro-
teantse Kerk Nederland (PKN) wil de kerkenraad absoluut niet ver-
geken worden met de Vrije Hervormde Gemeente van ds. J. van der
Slet te Seherpenisse. „In de verste verte lijkt onze beslissing niet op de
afsieiding van ds. Van der Sleen", zegt scriba A.M. Verwijs.
„D Van der Sleen ging met een
deevan de kerkenraad uit zijn ge-
meite en begon een eigen, nieuwe
genente. De kerkenraad van
Pocvliet heeft unaniem besloten
date gemeente niet meegaat in de
niev te vormen kerk. Poortvliet
weit te blijven bij de grondslag zo
als ie alle eeuwen door in de Ne-
derhdse Hervormde Kerk is ge-
wee. En we willen de hele
genente bij elkaar houden en het
kerllijk leven voortzetten op de-
zelf; basis als nu."
Eemeel belangrijk verschil met de
Vrij Hervormde Gemeente is vol-
gen:Verwijs ook dat Poortvliet in
een indelijk kerkverband wil blij
ven 'unctioneren. „Hoe dat eruit
gaatien, weten we nog niet, maar
maaiag is men daar over gaan na
denkt. We blijven landelijk geor-
gani:erd, zij het in een uitgedund
verbid. Maar we gaan niet zelf-
stanq door zoals ds. Van der
Sleer'
Alle den van de Hervormde Ge
meen Poortvliet scharen zich vol
gens 'erwijs achter het standpunt
van dkerkenraad. „Op de gemeen-
te-avcd of op andere wijze heeft
niemad kenbaar gemaakt dat hij of
zij nat de PKN wil. Iedereen heeft
zijn stm kunnen laten horen."
Het fe dat de Hervormde Gemeen
te Poovliet unaniem tegen de fusie
is, kor op zich niet vreemd voor
omdat ie kerk in het begin van de
tachtig-jaren onder ds. Tj. de Jong
al eer scheuring heeft gekend.
„Toen was er sprake van een stille
uittocht naar verschillende gemeen
ten", zegt Verwijs. Poortvlietse her
vormden gingen naar Oud-Vosse-
meer, Rehoboth Sint-Maartensdijk,
de Gereformeerde Kerk in Poort
vliet en naar de Hervormde Ge
meente Tholen. De rechter flank
bleef over in de Poortvlietse her
vormde kerk.
Volgens het landelijk dienstencen
trum van de Samen-Op-Wegkerken
in Utrecht zullen gemeenten die niet
met de PKN meegaan, moeten om
zien naar een eigen kerkgebouw.
Verwijs denkt daar anders over.
„Als de hele gemeente niet mee
gaat, wie moet er dan aanspraak
maken op ons gebouw? Wanneer
een deel niet mee zou gaan, dan kan
men de eigendommen claimen,
maar nu niet. Wij hebben onze kerk
ook steeds onderhouden. Financieel
is er geen probleem in Poortvliet."
Ook als er randkerkelijken zouden
afvallen, kan Poortvliet er nog een
predikant op blijven nahouden. „De
kerkelijk meelevende mensen kun
nen dat samen bij elkaar brengen.
We hebben overigens bij ons neen
tegen de PKN een principieel be
sluit genomen. De gevolgen voor de
gebouwen en de financiën staan op
de tweede plek." Verwijs geeft aan,
dat de kerkenraad in Poortvliet zich
,in een positie gedrongen voelde.
We zetten het hervormde leven
door. De komende weken gaan we
ons bezinnen hoe we dat gaan in
vullen."
In de Martenskerk te Sint-Maar-
tensdijkireekte zondag ds. Joppe
uit Sirjasland, de afgevaardigde
van de frvormde classis Zierikzee
op de syode als vervanger van ds.
J. de Gei uit Sint-Maartensdijk.
Hij steme tegen het fusiebesluit.
„Ik ben trslagen naar huis gegaan
en heb dtdienst met koningin Bea
trix niet iser bijgewoond."
Ds. Joppi zit met diverse vragen.
„Is dit nulè weg die de Heere wil?
Heeft de léere de fusie toegelaten?
Is het eemordeel? Er kunnen plan
nen klaar ggen bij de bezwaarden,
maar we toeten in biddend opzien
tot de Hete handelen. Binnen het
comité totbehoud van de Neder
landse Htvormde Kerk is over
doorgaan a het fusiebesluit nage
dacht, ma; het is heel verstandig
om geen o-,rhaaste dingen te doen.
Iedereen moet er goed over naden
ken. Ik hoop en bid echter van gan
ser harte, dat er met het moderamen
van de synode gepraat kan worden
over een oplossing, zodat de rechter
flank niet verscheurd wordt."
Ds. Joppe zag op de synode tot zijn
grote teleurstelling dat twee predi
kanten van de Gereformeerde Bond
de doorslag gaven bij het fusiebe
sluit. „Dat is het wrange bij dit al
les, terwijl een vrouwelijke ouder
ling-kerkvoogd van een confes
sionele gemeente tegenstemde. We
hebben ons ook afgevraagd: kiezen
we voor delen van onszelf of voor
de ander. Wij willen elkaar niet
kwijt!", aldus ds. Joppe, de afge
vaardigde van de hervormde classis
Zierikzee (waartoe ook Tholen en
Sint-Philipsland behoren) naar de
synode in Utrecht.
De meeste Hervormde Gemeenten
op Tholen en Sint-Philipsland be
horen tot de Gereformeerde Bond,
de rechter vleugel. Ds. Hoek zegt
het persoonlijk dan ook ,heel pijn
lijk' te vinden dat de fusie erdoor
kwam dankzij twee stemmen van
predikanten van de Gereformeerde
Bond. „Heel jammer, maar dat
was doorslaggevend."
De desbetreffende predikanten
stemden voor de fusie nadat een
voorstel was aangenomen, waarin
de vrijheid om plaatselijk de gere
formeerde belijdenisgeschriften te
blijven hanteren, nog eens was
aangescherpt. „Het was alleen om
de pijn te verzachten om handha
ving van de plaatselijke praktijken
praktisch een eind in te dekken",
legt ds. Hoek uit. „Maar men
kwam niet tegemoet tegen de wer
kelijke bezwaren tegen de PKN
als plurale kerk."
Ds. v.d. Poll van de Hervormde
Gemeente Immanuël uit Tholen
zegt echter dat een plurale kerk
niet verkeerd hoeft te zijn. „Plu-
raai kan juist een goede zaak zijn.
Als gemeente zijn we immers op
geroepen tot eenheid. In de PKN
kunnen we elkaar bevruchten in
eikaars geloof en het verstaan van
Gods Woord."
Ds. Hoek ziet echter niets in een
eenheid waarbij .leugen en waar
heid' naast elkaar regeren gezien
de meerdere belijdenisgeschriften
in de PKN, waarbij hij zich met
name stoort aan de lutherse in
breng. „Principieel is er gewoon
veel gewijzigd en dat geeft nood
in onze gemeenten. Ondanks alle
eerdere pogingen hoop ik dat de
synode met een aanvullend besluit
komt voor gemeenten die ernstig
in de problemen komen. Als er
niets verandert, verlies je duizen
den mensen en dat kan de her
vormde synode toch niet zomaar
laten gebeuren."
Volgens het burgerlijk wetboek
kunnen er nu bezwaren worden
gemaakt tegen het fusiebesluit,
maar daar ziet ds. Hoek niet veel
heil in. „Inhoudelijk wordt het fu
siebesluit namelijk niet meer ge
toetst. Het gaat er alleen om of de
procedure goed is gevoerd. Ik ver
wacht dan ook niets van een for
mele klacht."
De meerderheid van de kerken
raad van de Hervormde Gemeente
Sint-Annaland heeft besloten om -
zij het met grote tegenzin - mee te
gaan met de PKN en de plaatselij
ke ruimte te benutten om leer en
leven te handhaven. Ds. Hoek, die
tot de minderheid behoort en lid is
van het comité tot behoud van de
Nederlandse Hervormde Kerk,
zegt te hopen op een oplossing om
de eenheid te bewaren. „Het kan
toch niet de bedoeling zijn om ge
meenten om zeep te helpen? Acht
weken geleden hebben we al een
brief geschreven naar de synode
om ons te hulp te komen. Het is
schrijnend dat we nog geen ant
woord hebben ontvangen. Je
merkt geen begrip. We moeten
proberen om een noodgreep te
doen in de vorm van een federatief
verband van bezwaarden, die op
de oude basis hervormd willen
blijven. Er moet een oplossing
zijn om te voorkomen dat gemeen
ten breken." Ds. Hoek benadrukt
geen Vrije Hervormde Gemeente
te willen worden zoals die van ds.
J. van der Sleen in Seherpenisse.
„We willen blijven die we zijn en
het moet niet zo'n gigantische toer
zijn om daarvoor een constructie
te bedenken. Of de wil er is? Ik
ben bang van niet."
Ds. J.C. Klein van de Hervormde
Gemeente Sint-Philipsland zegt
teleurgesteld te zijn over het fusie
besluit van de synode, maar gaat
er ook weer geen groot drama van
maken. „We zien alles nuchter
aan, zonder in de hoogste boom te
gaan zitten. We schrijven ook
geen brieven. De voorbereidingen
voor de kerkdiensten in de komen
de drukke periode vragen nu onze
aandacht. De kerkenraad heeft
zich er nog niet over gebogen of er
wel of geen bezwaarschrift inge
diend wordt. We staan niet direct
vooraan in de rij. De tweede helft
van januari zullen we onze ge
meenteleden inlichten over de
stand van zaken", aldus ds. Klein.
„Er heerst een stuk verslagenheid
en zorg hoe het verder moet",
geeft ds. M.J. Kommers van de
Hervormde Gemeente Stavenisse
aan. Hij preekte zondag niet in
zijn eigen gemeente en ontving
geen reacties van leden. „Zondag
morgen was ik in de Elimkerk in
Terneuzen en daar heb ik er wei
nig over gehoord. De tweede
dienst had ik zondag in Baren-
drecht en daar hadden tien ge
meenteleden een brief geschreven
naar aanleiding van het fusiebe
sluit."
Ds. Kommers wil nog wat recht
zetten van zijn mededeling vorige
week dat de kerkenraad in Stave
nisse unaniem - zij het met veel
tegenzin - met de PKN mee zou
gaan. „Eén kerkenraadslid is te
gen, dus misschien dreigen er ook
hier helaas scheuren en breuken,
maar ik heb er geen zicht op hoe
het in de gemeente ligt."
Ds. P. Vernooij van de Hervormde
Gemeente Tholen is voorzichtig.
„Ik heb de gemeente opgeroepen
om terughoudend te zijn en dat wil
ik zelf ook doen. We gaan wel be
zwaar aantekenen tegen het fusie
besluit, maar de kerkenraad moet
zich verder nog beraden op de ge
volgen. Die kan ik nog niet hele
maal inschatten."
Ds. J.G. Blom uit Poortvliet wil
niet ingaan op het fusiebesluit.
Hoewel de kerkenraad unaniem
heeft besloten om niet mee te gaan
met de PKN, wil ds. Blom wel
kwijt, dat hij niet vergeleken wil
worden met de Vrije Hervormde
Gemeente van ds. J. v.d. Sleen uit
Seherpenisse. „Die vergelijking
raakt kant noch wal."
Ds. J. Lohuis van de Hervormde
Gemeente Seherpenisse laat weten
geen enkel commentaar te willen
geven en volgens scriba M. Dijke
is de predikant als enige woord
voerder aangewezen.
Voor scriba D. Mol van de Her
vormde Gemeente Sint-Maartens
dijk is de situatie na het fusiebe
sluit duidelijk. „We blijven op
onszelf. Alleen weten we nog niet
hoe het met de kerkelijke gebou
wen zit. Daarover zijn nog proces
sen gaande." Overigens zegt Mol
dat de kerkenraad nog niet heeft
vergaderd over de situatie. „We
hebben nog de tijd omdat de fusie
1 mei 2004 pas ingaat." Of de
Maartenskerk gaat samenwerken
met bijvoorbeeld Poortvliet of te
genstanders van de PKN als de
Sint-Annalandse ds. Hoek is vol
gens Mol nog niet aan de orde.
„Ook al zijn we het dan samen
eens dat we tegen de PKN zijn, er
bestaan ook nogal verschillen",
zegt Mol. Zo behoort de Maar
tenskerk tot het Gekrookte Riet,
een richting die nog weer rechts
van de Gereformeerde Bond staat.
Een totaal ander geluid komt van
ds. C. Kolkman van de Gerefor
meerde Kerk in Anna Jacobapol-
der. Hij zegt heel blij te zijn met
de fusie. „Dat had al veel eerder
gemoeten. Ik vind het niet meer
dan vanzelfsprekend, maar het
verbaast me dat het nog kantje
boord was."
Ds. Kolkman, die voor zijn komst
naar Anna Jacobapolder verschil
lende hervormde gemeenten dien
de, zegt allerlei soorten SoW-pro-
cessen meegemaakt te hebben.
„Voor mensen buiten dp kerken
was het een beetje gênant aan het
worden. Er was ruzie over onbe
nullige dingen. Ik heb er zelf ook
moeite mee dat mensen van som
mige dingen zo'n verschrikkelijk
punt maken. Neem nu de belijde
nisgeschriften. Er is in de nieuw
kerkorde niet 1 belijdenisgeschrift
waaraan men tornt. Er zijn alleen
andere bijgekomen. Vanuit de Ge
reformeerde Bond in de N.H. Kerk
wordt neergekeken op de luthera
nen, maar daar word ik kriebelig
van. Dat is zo arrogant en bescha
mend; waar haalt men de moed
vandaan om zich te beschouwen
als de enige bijbelgetrouwe rich
ting. Als je een kerk wil hebben
waar alles precies volgens jou
moet lopen, dan houd je een kerk
van 1 persoon over. Sommigen
vinden de wet veel belangrijker en
hanteren een ongelofelijk moralis
me. Een hoed op is belangrijker
dan wat je gelooft. Het evangelie
staat echter boven de wet. Sta in
vrijheid, zegt Paulus in de Gala-
tenbrief en laat u niet een slaven
juk opleggen."
De veelkleurigheid die in de PKN
ontstaat, schrikt ds. Kolkman ab
soluut niet af. „Er is niet één kerk
waar iedereen hetzelfde denkt. Dat
zou ook heel griezelig zijn." De
predikant uit Anna Jacobapolder
vindt het verbazingwekkend dat er
bij de hervormden zoveel weer
stand is. „Als er één kerk is waar
De Maartenskerk in Sint-Maartensdijk gaat per I mei 2004 niet mee
naar de PKN.
allerlei regels niet nageleefd wor
den, dan is dat de N.H. Kerk
wel!"
Binnen de Gereformeerde Kerken
waren er ook tegenstemmers.
„Een aantal gereformeerden wa
ren bang voor de hiërarchische
structuur binnen de N.H. Kerk die
ook bij de PKN gaat gelden. Bij
de gereformeerden is elke plaatse
lijke kerk autonoom." De Gere
formeerde Kerk in Anna Jacoba
polder is de enige kerk in dat dorp.
Ds. Kolkman noemt het ,een hele
treurige zaak' dat de classicale
vergaderingen van gereformeer
den en hervormden nog vier jaar
apart blijven. Wat hem betreft, had
er per 1 mei 2004 maar één classis
PKN Zierikzee hoeven te zijn.
Bij de fusie van de Nederlandse
Hervormde Kerk, de Gereformeer
de Kerken de Evangelisch Lutherse
Kerk zijn op Tholen en Sint-Phi
lipsland veertien kerken betrokken.
Tholen: Hervormde Gemeente
(Grote Kerk), Molenvlietsestraat;
Hervormde Gemeente Immanuël
(Gasthuiskapel), Kerkstraat; Gere
formeerde Kerk (Ichtuskerk),
Doelweg.
Oud-Vossemeer: Hervormde Ge
meente, Raadhuisstraat; Gerefor
meerde Kerk, Hofstraat.
Sint-Annaland: Hervormde Ge
meente, Ring.
Stavenisse: Hervormde Gemeente,
Voorstraat.
Sint-Maartensdijk: Hervormde
Gemeente (Maartenskerk), Hazen
straat; Hervormde Gemeente Re
hoboth, Westvest.
Seherpenisse: Hervormde Ge
meente, Molenstraat.
Poortvliet: Hervormde Gemeente,
Kerkplein; Gereformeerde Kerk,
Zuidplantsoen.
Sint-Philipsland: Hervormde Ge
meente, Kerkring.
Anna Jacobapolder: Gerefor
meerde Kerk, Langeweg.
Ter Beek, vanaf 1977 met tussenpo
zen ouderling, afgevaardigde naar
de provinciale kerkvergadering,
naar de classis Zierikzee, naar de
gereformeerde synode en naar de
triosynode is nog niet vergadermoe
geworden. „Ik vind het fijn werk",
zegt de voormalige medewerker
van psychiatrisch ziekenhuis Vre
derust, die nu nog als oproepkracht
in Ten Anker hoofdendiensten
draait. Vier keer per jaar heeft hij
een vergadering van de gerefor
meerde classis Zierikzee, waar de
Thoolse inbreng groot is. Ds. P.
Broere uit Tholen is de voorzitter,
C. Fossen uit Tholen de secretaris.
Vrijdag was Ter Beek in Utrecht
om zijn stem te laten horen op
de beslissende synodevergadering
over de fusie. „Je probeert te ver
woorden wat er leeft in de classis.
Als afgevaardigde ga je weliswaar
zonder last of ruggespraak, maar
bestuurlijk is het natuurlijk zuiver
en ook netjes om te zeggen hoe de
achterban erover denkt in plaats
van alleen je persoonlijke standpunt
te ventileren."
De Gereformeerde Kerk in Tholen
heeft gemeenteavonden belegd
over de PKN, maar daarbij ging het
meer over verlies van zelfstandig
heid van de plaatselijke kerken dan
om de leerinhoud. Ter Beek kent de
bezwaren van de Gereformeerde
Bond binnen de Nederlandse Her
vormde Kerk tegen de nieuwe kerk
orde, maar hij wijst erop, dat de
hervormde belijdenisgeschriften in
artikel 1-4 overgenomen zijn. „De
Heidelberger catechismus, de Ne
derlandse geloofsbelijdenis en de
Dordtse leerregels, waardoor de
nieuwe kerk zich verbonden weet
met de gereformeerde traditie. Dat
staat in de kerkorde van de PKN en
iedere gemeente bepaalt bovendien
zijn eigen beleid wat wel of niet
toegelaten is."
Dat geldt volgens Ter Beek ook
voor de bekritiseerde bepalingen
over het homohuwelijk.,De kerken
raad kan - na beraad in de gemeente
- besluiten dat ook andere levens
verbintenissen van twee personen
als een verbond van liefde en trouw
voor Gods aangezicht kunnen wor
den gezegend', staat in artikel 4.1
van de ordinantie eredienst.
De ouderling ziet het in de Gerefor
meerde Kerk in Tholen nog niet ge
beuren. „Wij zeggen dat het tegen
Gods wil is, maar stel dat er een
verzoek komt, dan moet de kerken
raad de gemeente bij elkaar roepen
en is het nee, dan moeten de betrok
kenen een naburige kerk zoeken.
De kerkorde biedt dus ruimte om
op een eigen manier kerk te zijn."
Toelating van kinderen aan het
avondmaal is ook een strijdpunt in
de PKN. In Tholen gebeurt dat nu
nog niet. „Maar wie gelooft er nu
meer dan een kind? Grote mensen
twijfelen nogal eens", zegt Ter
Beek.
Zondagmorgen las ds. Broere tij
dens de doopdienst voor Maurice
de Leeuw in de gereformeerde kerk
een kanselboodschap voor over het
fusiebesluit. „Daarin klonk dank
baarheid door, maar er werd ook
gebeden voor mensen die er moeite
mee hebben. We hebben in aanslui
ting daarop Gezang 313:13 en 67
gezongen, een loflied met een vraag
om erbarming: breng uw verstrooi
de kudde saam. We zijn allemaal
Christus belijdende kerken, maar
als je er van alles bij gaat verzinnen
en ,ja maars' inbouwt, waar blijven
we dan? De vereniging van de ker
ken is ingezet omdat Christus heeft
gezegd: dat ze allen één zijn opdat
de wereld in u gaat geloven. Dat is
een werkopdracht! Eén van de din
gen die mij veel verdriet hebben ge
daan is, dat we zo gescheiden op
trekken en toch zeggen dat we
allemaal christenen zijn", aldus Ter
Beek.
Vrijdagmiddag omstreeks kwart
voor vijf was de uitslag van de
stemmingen bekend. „Een heleboel
mensen waren erg blij met het fu
siebesluit omdat er al heel lang ge
streefd is naar eenheid. Voor de ge
reformeerden uit Brabant, Limburg
en de Randstad was het met name
een dag van dankbaarheid en blijd
schap. Ze doen daar al tientallen ja
ren alles samen met de hervormden
maar zitten nog met allerlei ver
schillende (financiële) regelingen.
Een kleine groep gereformeerden
hechtte aan de eigen zelfstandig
heid. Binnen tien jaar moeten zo'n
zeventig gereformeerde kerken
kenbaar maken of ze alsnog mee
gaan met de PKN. Zo geldt er ook
voor de classis Zierikzee een over
gangsregeling. Binnen vier jaar
moeten de hervormde en gerefor
meerde classis één zijn. De her
vormden op Tholen kennen nu ook
nog een ring. Die blijft bij de PKN
ook mogelijk voor onderlinge ont
moeting en steun, maar die heeft
geen bestuurlijke zeggenschap
meer."
Ter Beek woonde na de synodever-
De kerkorde, ordinanties, generale regelingen van de Protestantse Kerk in Nederland, waarvan de tekst na heel veel bijschaven en lange
discussies tot stand is gekomen.
gadering ook de dienst van gebed
en bëz.inning in de Domkerk bij.
„Een mooie dienst, waarin met
voor- en tegenstanders rekening
werd gehouden. Er werden psalmen
gezongen en bekende gezangen.
Heel bijzonder was ook de aanwe
zigheid van koningin Beatrix."
De fusie wordt per 1 mei 2004 een
feit, maar de gereformeerde ouder
ling ziet nog niet direct in Tholen
intensivering van de samenwerking
tussen hervormden gereformeer
den. Wel met Immanuël waarmee al
samengewerkt wordt bij het jeugd
werk, jeugddiensten en de kerst
nachtdienst, maar niet met de bon
ders van de Grote Kerk. Daarvoor
zijn de cultuurverschillen te groot.
Ter Beek wijst op de kunstwerken
in de Ichtuskerk aan de Doelweg.
Het kunstwerk in glas in de hal van
Mozes bij de brandende braambos
en binnen in de kerk de tekst aan de
muur: Ik zal uitstorten van mijn
Geest. Het is adventstijd en naast
de preekstoel staat een tafel met
daarop een paars en een rood kleed
en groene takken, de tronk van Isaï
uitbeeldend. Twee van de vier kaar
sen zijn aangestoken en naarmate
kerstdag nadert, komt er weer een
kaars bij. De Paaskaars, die het
licht van de wereld symboliseert,
staat er altijd. Kinderen werken aan
de zondagse erediensten mee via
het project ,In geloof op weg naar
de Koning.' Er wordt een stapellied
gezongen, waarbij er elke week een
couplet bijkomt. Over de katheder
met de bijbel hangt een paars litur
gisch kleed, de kleur van de ver
wachting.
„We zijn een beetje blijmoedige
christenen", zegt Ter Beek. „Je
mag erop vertrouwen dat je door
God behouden wordt wanneer je
gelooft. Iedereen die belijdenis
heeft gedaan, gaat bij ons aan het
avondmaal. Je hoeft niet zonder
zonde te zijn. Gedenkt, gelooft en
wordt gesterkt! Je hoeft niet allerlei
zware dingen erbij te doen. Zondag
a.s. hebben we een Taizé-dienst. Je
kunt onze kerk karakteriseren als
evangelisch-gereformeerd", legt de
ouderling uit, die al 25 jaar aan de
Gereformeerde Kerk in Tholen ver
bonden is.
Bij de hervormden heerst volgens
Ter Beek meer de volkskerkge
dachte. „Die gaan zomaar niet over.
Hervormden zijn wel toleranter. Ze
schrijven gemeenteleden nooit af.
Je mag je kind dopen zonder dat de
ouders belijdenis hebben gedaan.
Dat kan niet in de Gereformeerde
Kerk. Gereformeerden zijn heel ac
tief. Dat zijn een beetje puntenslij
pers.
De verkiezingen van kerkbestuur
ders verloopt wel democratischer
dan bij de hervormden. De gemeen
te geeft bij ons namen op en daar
over wordt gestemd. Bij de her
vormden zoekt de kerkenraad zijn
eigen soort. Wat beheer betreft,
moeten de gereformeerden nu de
hervormde gebruiken overnemen.
Wij moeten dus ouderling-kerkrent-
meesters gaan bevestigen. De ge
bouwen zijn nu van de plaatselijke
gereformeerde kerken zelf, maar
die gaan nu over naar de landelijke
kerk, zoals dat al bij de hervormden
het geval is. Wie daar uittreedt, is
alles kwijt. Gereformeerden raken
qua beheer hun eigenheid kwijt en
dat is een hele ingrijpende zaak. De
meelevendheid van onze gemeente
is groot. We hadden een begrotings
tekort van 7000 euro en op een bord
in de kerk geven we steeds de stand
aan. Dat is nu 5900 euro, dus ook
die laatste 1100 euro komen er voor
de jaarwisseling nog wel", zegt ou
derling Ter Beek van de Gerefor
meerde Kerk in Tholen.
maar er wordt wel huur voor ge
vraagd. Toezeggingen worden te
ruggedraaid, mensen geschoffeerd
en voor leugenaar gezet. De smoes
is dan: we moeten het huis zo
gauw mogelijk verhuren. Nu, na
drie maanden, is het huis nog
steeds niet te verhuren, dus zo
dringend was het niet! Als over-
zetplinten - in keurige staat - ver
wijderd moeten worden, wat
wordt dan bedoeld met klusvrij-
heid? En als de verrotte onderplin
ten meekomen, dan wordt er ge
zegd: doe ze maar weg. Logisch,
want er is in tientallen jaren geen
onderhoud gepleegd. Later word
je dan gesommeerd om de verrotte
plinten te vergoeden met als sanc
tie, datje anders je sleutelgeld niet
terugkrijgt.
Prima als je graag geprezen wordt,
maar schrijf dan een enquête uit.
Dan weet je hoe de kla ïtt n over je
denken als bedrijf.
A.J. Bos,
Maartenshof 46,
Sint-Maartensdijk.
Wat een lauertje dat hele toneel
rondom de eervolle vermelding
van Castria. deteen toen ik het las
dacht ik: de'hoolse woningstich
ting is vast n;t voorgedragen door
de huurders Informatie bij de
Woonbond hderland leerde mij,
dat Castria voorgedragen was
door CastriaHalsteren. Een be
drijf als Casria belonen is toch
wel het laatst dat je zou verwach
ten? Steeds hor je van allerlei na
righeid. De ozichter waar zoveel
klachten overzijn, wordt gehand
haafd. Onder ijn beleid vallen er
klappen en toeken en moeten
mensen tot an het gerecht gaan
om hun klachtn verholpen te krij
gen. Als je - aals ik - vraagt om
wat langer tij kan dat meteen,