iNooMii Loods met stro, hooi en machines in lichterlaaie, asbest geen gevaar Dé GorWedaVs Even om boodschappen bij de super met bus van het Rode Kruis Jeugd wil skatebaan op het Pluimpotterrein Kfwisn Betrokken partijen zoeken zelf naar een oplossing en maken Schuur firma Oudesluijs in Sint-Maartensdijk volledig uitgebrand Gratis 42 Donderdag 27 november 2003 60e jaargang no. 2 Scherpenisse BEHANG - GLAS SCHILDERWERK Vijf bezwaren tegen verkeersluw maken Weihoek Gevaar sluimert op het kanaal De Thoolse brandweer is tot dinsdagavond acht uur bezig geweest met het nablussen van de brand die in de nacht van zondag op maandag in de schuur van de firma Ou desluijs aan de Pierhoekseweg 2/A in Sint-Maartensdijk is ontstaan. Bij de brand kwam asbest vrij. Dat leverde geen gevaar op voor omwonenden. De schuur met hooi, stro, aardappelen en landbouwmachines en een kantoor tje gingen in de vlammen op. De schade wordt geschat op een miljoen euro. Propaangas Twijfels Ruim tweehonderd handtekeningen Een skatebaan op het Pluimpotterrein in Scherpenisse zou voor jongeren uit Sint-Maartensdijk, Scherpenisse en Poortvliet de ideale plek zijn om hun sport te beoefe nen. Dat zei Kees Koopman dinsdagavond tegen de le den van de commissie welzijn en onderwijs. Jongeren lieten daar zo'n 200 handtekeningen achter om hun actie te ondersteunen. Voor crisis Lamsoor en Scaldis Naturalis De betrokken partijen bij kinderboerderij en heemtuin 't Lamsoortje en het multifunctioneel centrum Scaldis Na turalis in Sint-Maartensdijk hebben besloten zelf met een oplossing te komen voor de problemen met het besturen en beheren van het terrein en gebouw aan de Kastelijns- weg in Sint-Maartensdijk. De komende vijf weken moet daar duidelijkheid over komen. Maandagavond haalde ABT en CU in de commissie gemeentelijke ontwikkeling de kwestie van de agenda na overleg met voorzitter G. de Leeuw van Scaldis Naturalis. Deze week Nieuwbouw CZAV bij provincie goed MINSTENS 1000 SOORTEN voor sympathieke prijzen meten Bergen op Zoom Wouwsestraatweg 120 Tel. 0164-259698 I Tel. 0166-663804 Fax 0166-662007 www.schildernoom.nl Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbu/ö, 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 046^-657007 b.g.g. 65j54' Telefax ffCafcSéTftnn E-mail: 7008 ie@eendrachtboc vert@eendrachtbode.nl^ in@eendrachtb Homepage: vDww.eendrachtb Het enige nieuwsblad voorciéstreek Tholen en Sint-Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 15,30 per halfjaar, 28,00 per jaar, per post 44,85 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,26 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 5,- contant. Hoofdredacteur W. Heijboer. Bij waterschap Zeeuwse Eilanden zijn vijf bezwaren binnengekomen tegen het afsluiten van een deel van de Weihoek voor doorgaand ver keerd. 'We voelen ons opgesloten. We willen rondjes door de polder blijven rijden. Waar betalen we an ders belasting voor', zo brengen de bezwaarmakers naar voren. Eén be zwaar is afkomstig van de stichting meldpunt afsluiting wegen, die vol gens een woordvoerder van het wa terschap altijd bezwaar maakt wan neer er wegen voor doorgaand verkeer worden afgesloten. Tijdens twee bijeenkomsten in 't Ouwe Raed'uus te Poortvliet heeft het wa terschap in samenspraak met bewo ners van het gebied een plan ge maakt. Doel was de verkeers veiligheid te bevorderen. Sluipver- keer misbruikte veelvuldig de wa terschapswegen; zelfs vrachtwa gens die bijvoorbeeld van Rilland naar Middelharnis moeten. Er werd een compromis gevonden om de Zwarteweg, Roolandsedijk, Bartel- meetweg voor doorgaand verkeer open te houden, maar de Schapen- weg en Kadijk zouden alleen nog voor bestemmingsverkeer gebruikt mogen worden. Het waterschapsbe stuur gaat nu eerst met de politie overleggen en dan binnen vier we ken een nieuw besluit nemen. „Er vindt een algehele heroverweging plaats, waarbij de scherpe kantjes er mogelijk afgaan, zodat er een afge slankt verkeersbesluit komt. Dat ligt echter opnieuw ter inzage en dan zijn er weer bezwaren mogelijk", aldus een waterschapswoordvoer der. Tijdens de recente vergadering van de gebiedscommissie Tholen werden al bezwaren gemaakt tegen het omrijden dat nodig zou zijn als polderwegen voor doorgaand ver keer worden afgesloten. Heeft de burgemeester de bevoegd heid om de scheepvaart te verbie den op het Thoolse deel van het Schelde-Rijnkanaal? De gemeente raadsfractie van de ChristenUnie wil dat weten van het college van burgemeester en wethouders. Het gaat om gevallen dat, ondanks her haalde waarschuwingen, veilig heidsvoorschriften genegeerd wor den. De CU kaart deze zaak aan naar aanleiding van een artikel in een dagblad dat 'de aandacht ves tigt op de levensgevaarlijke situatie bij de binnenvaart op het Schelde- Rijnkanaal'. Door het ontbreken van de juiste ladingspapieren kan vaak niet gecontroleerd worden wat de schepen vervoeren. De CU wil weten of b. en w. aanleiding zien om de bevoegde autoriteiten te wij zen op het sluimerende gevaar dat dagelijks Tholen passeert. In het betreffende krantenartikel wordt bericht dat justitie een onderzoek instelt naar de aanwezigheid van de juiste documenten op schepen die gevaarlijke stoffen vervoeren tus sen Rotterdam en Antwerpen. Ook het daardoor niet adequaat kunnen optreden van hulpverleners bij ca lamiteiten komt aan de orde. Het wachten is natuurlijk een keer op die grote klap, zegt de Steenbergse brandweercommandant in het arti kel. De loods aan de Pierhoekseweg die in 1990 werd gebouwd, stond in lichterlaaie toen de brandweer arriveerde. David Oudesluijs, die niet meer bij het bedrijf woont, maar in het dorp, werd na enen uit bed gebeld. Hij haastte zich naar het bedrijf en slaagde erin een vrachtwagen die voor de schuur stond, weg te rij den. Ook kon hij een spuitmachine en een jacobsladder redden die on der een afdak stonden naast de brandende schuur. „Er stond ook een kraantje op de hoek. Dat kon ik nog net wegkrijgen. Ik kon niet meer in de schuur, want de elektri sche deur ging niet meer open." In de schuur waren hooi, stro en 250 ton aardappelen opgeslagen. Ook stonden er vier tractoren, een aardappelrooier en andere land bouwmachines in. Die gingen alle maal verloren, zegt Oudesluijs die 's morgens met een shovel mee helpt het hooi en stro uit elkaar te trekken. De schuur van de landbouw- en fouragehandel van de broers David en Wim Oudesluijs was vrij nieuw en is in 1990 gebouwd van stalen spanten met damwandprofielplaten en dakplaten waarin asbest was verwerkt. De melding van de brand kwam rond 1.29 uur. Een van de buren, de familie Herwegh op nummer 1 schuin tegenover het be drijf, belde de alarmcentrale. Hoe laat dat precies is geweest kan A. Herwegh zich niet meer herinne ren. „Mijn vrouw lag nog met een koptelefoon op naar muziek te lui steren. Toen ze die afzette, hoorde ze een vreemd geluid. We dachten eerst dat er bij ons brand was. We zijn buiten gaan kijken en toen za gen we het al. De hele schuur stond in lichterlaaie. Mijn vrouw heeft 112 gebeld en David Oudesluijs. Zelf ben ik ernaartoe gelopen om te kijken of ik nog wat kon doen. Toen kwam Hans Priem, die aan de andere kant woont, er ook net aan. David heeft nog een vrachtwagen weg kunnen rijden en een grote gasfles weg gehaald. En buurman Nelisse heeft een trekker weg kun nen slepen die niet wilde starten." Priem is brandweerman. „Ik werd wakker. Dacht dat het regende tegen de rolluiken voor de ramen. Maar ik vertrouwde het niet. Ik ben naar be neden gegaan. Toen zag ik het. Ik heb toen meteen ook naar de centra le gebeld om te zeggen dat het een grote uitslaande brand was." De brandweer van Sint-Maartens dijk was het eerst ter plekke. Maar ook Stavenisse en Sint-Annaland rukten uit. De schuur was niet meer te redden, zegt brandweercomman dant J. de Feijter: „Er lag een grote klamp stro tussen de schuur en de twee woonhuizen (van Priem en G. Oudesluijs - red). Die moesten we nat houden. Er was veel vliegvuur waardoor het gevaar bestond dat het stro vlam zou vatten." De brandweer kon volgens De Feijter een vliegende start maken omdat Priem de zaak al ter plekke had voorbereid. Een ander gevaarlijk object was een tank met 4000 liter propaangas die achter de schuur stond. Die werd natgehouden met een water kanon, om te voorkomen dat de tank door de hitte zou exploderen. Het water werd betrokken uit de sloot langs de weg. Het korps uit Stavenisse zette aan de voorkant van de schuur een lagedrukspuit in. Het korps uit Sint-Annaland zorg de voor extra toevoer uit de water gang op ongeveer een halve kilo meter afstand (in de buurt van de boerderij van G. Hoek). Via een 6- duims dikke slang (die ook ge bruikt wordt bij wateroverlast) werd het water naar de brandende schuur geleid. „Toen hadden we veel meer aanvoer, want het water in het slootje was na een kwartier opgebruikt." Om de hitte van de gastank te kun nen bepalen, liet de brandweer een warmtebeeldcamera komen. Die kwam uit Goes. Samen met een ladderwagen. De Feijter: „Die lad derwagen kunnen we -ook betrek ken uit Bergen op Zoom. Maar nu die camera toch uit Goes kwam, is die gebracht door de ladderwagen. Daarmee vingen we twee vliegen in een klap. We konden zien of de tank verhit was en met een top- straal konden we water in het hart van de loods brengen." Ook het verbindingscommando, het mobiele ademluchtstation en de dompelpomp waren Zeeuws. De brandweer heeft zich bij de inzet volgens De Feijter niet zo zeer op het bestrijden van de brand gericht - omdat duidelijk was dat dit geen zin had - maar geprobeerd om er ger te voorkomen. De dakplaten sprongen bij de brand van het dak. Tijdens de brand stond er weinig wind uit zuidelijke rich ting. De stukjes dakplaat kwamen in de directe omgeving rond de schuur terecht en op het geploegde land achter de loods. „Er waren eerst twijfels over of er asbest in zou zitten. De schuur is gebouwd in een periode dat het asbest al minder werd gebruikt. Uit mon sters is gebleken dat er een laag percentage asbest in zat, 15 procent per dakplaat, zogenaamd witte as best." ZIE VERDER PAGINA 5 Ongeveer twintig jongeren over wonnen hun schroom om de statige raadzaal binnen te gaan. De avond ervoor hadden ze buiten al flink la waai gemaakt toen de commissie gemeentelijk ontwikkeling verga derde. Ze lieten toen op stukken kar ton hun boodschap achter op de stoep van het gemeentehuis: Wij willen een skatebaan. Dat bord stond nu naast het statie portret van koningin Beatrix in de raadzaal terwijl de jongeren muisstil op de publieke tribune hadden plaatsgenomen. Voorzitter E.M. van der Wal-Vermeulen gaf de jongeren voor de officiële vergadering de kans hun zegje te doen. Kees Koopman uit Sint-Maartens dijk nam plaats achter de microfoon en vertelde dat de jongeren een ska tebaan willen. „Nu skaten we op plekken waar het onveilig is. Als we nu uit school komen en huiswerk hebben gedaan, is het al donker. Als er een skatebaan met verlichting is, kunnen we 's avonds ook nog ska ten." Koopman zei dat de jongeren op veel plaatsen weggestuurd worden en dat ze op een aantal plaatsen niet mogen komen, zoals de schoolplei nen bij de Juliana van Stolberg (na vijven) en De Rieburch. Ook bij Ha- estinge worden ze volgens Koop man weggestuurd. Daar zouden ze teveel lawaai maken. Ook in de nieuwbouwwijk in de Muyepolder zijn de jongeren met hun plankje op wieltjes ('deck') niet welkom. „Daar skaten we op een drempel. De mensen kunnen daar niet tegen. Ze zijn voor de rust daar komen wo nen. Dat begrijpen we wel, maar waar moeten we dan heen? De hele gemeenschap daar is tegen ons." De skatebaan in Oud-Vossemeer is te ver weg. Maar bij het trapveld aan de Hogeweg, achter de nieuw bouw of op het industrieterrein zou er volgens Koopman wel plaats zijn voor een skatebaan. De beste plek zou het Pluimpotterrein in Scherpe nisse zijn omdat dat centraal ligt voor jongeren uit Poortvliet, Scher penisse en Sint-Maartensdijk. Koopman overhandigde de handte keningen aan de voorzitter. Wethou der M.A.E. Velthuis werd om een reactie gevraagd. „Ik snap het ver haal wel, maar ik wacht op wat jul lie als raadsleden ermee willen." J. van den Donker (D66) zei dat het in ieder geval besproken moet worden in de commissie. De jongeren (de meesten uit de smalstad en enkelen uit Scherpenisse) verlieten daarop de raadzaal. J.J. van 't Hof (ABT) zegt dat De Leeuw even voor de vergadering naar hem toe kwam om te vragen het agendapunt te verdagen naar de Volgende vergadering van de com missie, begin januari. „Alle partijen die bij de kinderboerderij en Scaldis Naturalis betrokken zijn, zoals Staatsbosbeheer en de natuurvereni- ging, hebben rond de tafel gezeten. Ze zijn overeengekomen om zelf het initiatief te nemen om de zaak op te lossen. De Leeuw had de opdracht gekregen om ons te vragen het punt te verdagen. Mevrouw Van der Zwan van 't Lamsoortje zou inspre ken, maar zag daarvan af. Ik ga er- vanuit dat De Leeuw de waarheid spreekt. Als de groep zelf initiatief toont, dan moeten we ze die tijd van vijf weken voor de volgende verga dering gunnen. Dat is de reden waarom wij en de CU het hebben te ruggenomen. Het college had vrijdag een brief ge schreven aan de raadsleden. Daarin laten b. en w. weten dat ze pogingen in het werk stellen om een interim- bestuur te formeren. Dat is overge nomen uit het rapport van Area Con sult. Of er achter de schermen door het college bij 't Lamsoortje en Scal dis Naturalis op aangedrongen is om met alle partijen rond de tafel te gaan zitten teneinde een oplossing te forceren, is niet duidelijk. Wel meldt het college in dezelfde brief dat be keken wordt of er .een interim-be stuur aangetrokken kan worden. B. en w. vinden dat er één nieuw be stuur moet komen voor de kinder boerderij en het multi-functioneel centrum. Dat zou een beheerstich- ting kunnen zijn. ZIE VERDER PAGINA 9 Camiel Mulders: beleggen valt of staat met vertrouwen Veelzijdige SPS'er Rien Voshol is vrijwilliger van het jaar Lions-voorzitter Hopmans heeft cheque voor Nierstichting EN VERDER... Peter Luten kan met zijn rol stoel werkelijk alle kanten op Gemeente moet parkeren aan Havendijk Sint-Annaland aanpakken WIE TROTS IS OP ZUN NAAKTHEID, IS ONBESCHAAMD ALS HU KLEREN DRAAGT Dit nummer bestaat uit 22 pagina 's De provincie heeft dinsdag groen licht gegeven voor de nieuwbouw van CZAV naast de veiling in Sint- Annaland. Gedeputeerde staten ga ven een verklaring van geen be zwaar af voor de bouw van een opslagloods voor de op- en over slag van graan, kunstmest en ge wasbestrijdingsmiddelen. De grond aan de Langeweg 11 valt al onder bestemmingsplan Bedrijfsterrein Sint-Annaland. „Aanstaande zomer hopen we graan in onze nieuwe vestiging te kunnen ontvangen", zegt Ton v.d. Meer, adjunct-direc teur van de CZAV. Hij verwacht half december de benodigde ver gunningen van de gemeente. De nieuwbouw wordt een kopie van de vestiging die vorig jaar in Som- melsdijk is verwezenlijkt, maar dan iets kleiner. Door de komst van aardappelhandel Bijl, direct naast de veiling, schuift de CZAV name lijk wat op. „In goed overleg is dat gebeurd en wij vinden het een posi tieve ontwikkeling dat er nu drie agrarische bedrijven bij elkaar ko men", zegt Van der Meer. „Je kunt immers meer dingen met elkaar doen en in de winter is het ook best rustig. Een weegbrug voor drie be drijven is ook voordeliger dan dat je zoiets alleen moet doen. CZAV bij de veiling en Bijl vinden wij een positieve ontwikkeling." Van der Meer zit nog met één probleem en dat is de ombouw van de bestaande graansilo aan de Havenweg tot ap partementen. „Wanneer projectont wikkelaar Grotenhuis daar ook ver gunning voor heeft, is alles eigenlijk pas rond, maar misschien kunnen we daar wel niet op wach ten en hakken we zelf de knoop maar door." Advertentie I.M. Ouderen in Tholen-stad die slecht ter been zijn kunnen vanaf vandaag elke donder dagochtend met de Rode-Kruisbus mee om boodschappen te doen in een van de twee supermarkten. Het is een nieuwe dienst van de afdeling Tholen en Sint-Philipsland van het Rode Kruis. Chauffeur Theo Barzilay bijt de spits af. Even om een boodschap. Hoe vaak wordt het niet gezegd. Het lijkt de gewoonste zaak van de wereld. Voor ouderen die slecht ter been zijn is dat niet zo. Ook niet voor mensen voor wie de boodschappentas te zwaar wordt of voor wie het te ver is om naar de winkel te gaan. Om dat wel mogelijk te maken, zet het Rode Kruis een bus in. Het initiatief is afkomstig van wijkverpleegkundige Jacqueline Heijboer van het meldpunt vrijwillige thuiszorg in Sint-Maar tensdijk. „Ik had over een project voor ouderen om gezamenlijk boodschappen te doen, gelezen in de krant. Dat leek me een mooi project voor het Rode Kruis. Vooral in de wintermaanden is het voor ouderen die zelf in Tholen geen kinderen of familie hebben, best wel moeilijk om boodschappen te doen. Er kwamen regelmatig vragen over bij het meldpunt. Ook door het werk in de wijk weet ik dat dit toch problemen oplevert." Ze stapte ermee naar Rika Goedegebuure van het Rode Kruis die de sociale activiteiten binnen de afdeling coördineert. Zij was enthousiast. „We hebben een bus. Rode-Kruismensen zijn doe ners. Nu de donoravonden zijn weggevallen, konden we dit project oppakken. We hebben ge zocht naar chauffeurs en hebben nu een mooi aantal van vijf en twee reserve-chauffeurs." Afwisselend gaat de bus langs de twee supermarkten. De ene week bij Cl000 aan de Een- drachtsweg, de andere week bij Albert Heijn aan de Kotterstraat. Goedegebuure: „We kunnen niet twee winkels aandoen. Daar gaat te veel tijd in zitten. Daarom kunnen we ook geen rolstoe len meenemen. Mensen met een rollator kunnen wel gewoon mee." Er is plaats voor acht personen in de bus. Iedereen moet zelfstandig boodschappen kunnen doen, maar de chauffeur helpt wel met het dragen van de boodschappen tot aan de deur van de woning. Heijboer: „Het doel van de boodschappendienst is om de sociale contacten te stimule ren. Maar ook dat ze zelf hun wekelijkse boodschappen kunnen doen en de artikelen in de win kel uit kunnen kiezen. Het zelf zien is toch anders dan dat ze thuis gebracht worden. Het is een ondersteuning bij de dagelijkse levensbehoeften. Maar het is vaak ook gezellig om bij het bood schappen doen een praatje te maken." Zie verder pagina 5. De chauffeurs van de boodschappendienst: Toon en Thea Demming (vooraan), daarachter v.l.n.r. Leo Barzilay, Leen Smit en Lou Geuze.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2003 | | pagina 1