iNooMii
Loods met stro, hooi en machines
in lichterlaaie, asbest geen gevaar
Dé GorWedaVs
Even om boodschappen
bij de super met bus
van het Rode Kruis
Jeugd wil skatebaan
op het Pluimpotterrein
Kfwisn
Betrokken partijen zoeken
zelf naar een oplossing
en maken
Schuur firma Oudesluijs in Sint-Maartensdijk volledig uitgebrand
Gratis
42
Donderdag 27 november 2003
60e jaargang no. 2
Scherpenisse
BEHANG - GLAS
SCHILDERWERK
Vijf bezwaren
tegen verkeersluw
maken Weihoek
Gevaar sluimert
op het kanaal
De Thoolse brandweer is tot dinsdagavond acht uur bezig
geweest met het nablussen van de brand die in de nacht
van zondag op maandag in de schuur van de firma Ou
desluijs aan de Pierhoekseweg 2/A in Sint-Maartensdijk
is ontstaan. Bij de brand kwam asbest vrij. Dat leverde
geen gevaar op voor omwonenden. De schuur met hooi,
stro, aardappelen en landbouwmachines en een kantoor
tje gingen in de vlammen op. De schade wordt geschat
op een miljoen euro.
Propaangas
Twijfels
Ruim tweehonderd handtekeningen
Een skatebaan op het Pluimpotterrein in Scherpenisse
zou voor jongeren uit Sint-Maartensdijk, Scherpenisse
en Poortvliet de ideale plek zijn om hun sport te beoefe
nen. Dat zei Kees Koopman dinsdagavond tegen de le
den van de commissie welzijn en onderwijs. Jongeren
lieten daar zo'n 200 handtekeningen achter om hun actie
te ondersteunen.
Voor crisis Lamsoor en Scaldis Naturalis
De betrokken partijen bij kinderboerderij en heemtuin 't
Lamsoortje en het multifunctioneel centrum Scaldis Na
turalis in Sint-Maartensdijk hebben besloten zelf met een
oplossing te komen voor de problemen met het besturen
en beheren van het terrein en gebouw aan de Kastelijns-
weg in Sint-Maartensdijk. De komende vijf weken moet
daar duidelijkheid over komen. Maandagavond haalde
ABT en CU in de commissie gemeentelijke ontwikkeling
de kwestie van de agenda na overleg met voorzitter G. de
Leeuw van Scaldis Naturalis.
Deze week
Nieuwbouw CZAV bij provincie goed
MINSTENS 1000 SOORTEN
voor sympathieke prijzen
meten
Bergen op Zoom
Wouwsestraatweg 120 Tel. 0164-259698
I
Tel. 0166-663804
Fax 0166-662007
www.schildernoom.nl
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbu/ö, 4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 046^-657007 b.g.g. 65j54'
Telefax ffCafcSéTftnn
E-mail:
7008
ie@eendrachtboc
vert@eendrachtbode.nl^
in@eendrachtb
Homepage: vDww.eendrachtb
Het enige nieuwsblad voorciéstreek Tholen
en Sint-Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 15,30 per halfjaar, 28,00 per
jaar, per post 44,85 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 1,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,26 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 5,- contant.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Bij waterschap Zeeuwse Eilanden
zijn vijf bezwaren binnengekomen
tegen het afsluiten van een deel van
de Weihoek voor doorgaand ver
keerd. 'We voelen ons opgesloten.
We willen rondjes door de polder
blijven rijden. Waar betalen we an
ders belasting voor', zo brengen de
bezwaarmakers naar voren. Eén be
zwaar is afkomstig van de stichting
meldpunt afsluiting wegen, die vol
gens een woordvoerder van het wa
terschap altijd bezwaar maakt wan
neer er wegen voor doorgaand
verkeer worden afgesloten. Tijdens
twee bijeenkomsten in 't Ouwe
Raed'uus te Poortvliet heeft het wa
terschap in samenspraak met bewo
ners van het gebied een plan ge
maakt. Doel was de verkeers
veiligheid te bevorderen. Sluipver-
keer misbruikte veelvuldig de wa
terschapswegen; zelfs vrachtwa
gens die bijvoorbeeld van Rilland
naar Middelharnis moeten. Er werd
een compromis gevonden om de
Zwarteweg, Roolandsedijk, Bartel-
meetweg voor doorgaand verkeer
open te houden, maar de Schapen-
weg en Kadijk zouden alleen nog
voor bestemmingsverkeer gebruikt
mogen worden. Het waterschapsbe
stuur gaat nu eerst met de politie
overleggen en dan binnen vier we
ken een nieuw besluit nemen. „Er
vindt een algehele heroverweging
plaats, waarbij de scherpe kantjes er
mogelijk afgaan, zodat er een afge
slankt verkeersbesluit komt. Dat ligt
echter opnieuw ter inzage en dan
zijn er weer bezwaren mogelijk",
aldus een waterschapswoordvoer
der. Tijdens de recente vergadering
van de gebiedscommissie Tholen
werden al bezwaren gemaakt tegen
het omrijden dat nodig zou zijn als
polderwegen voor doorgaand ver
keer worden afgesloten.
Heeft de burgemeester de bevoegd
heid om de scheepvaart te verbie
den op het Thoolse deel van het
Schelde-Rijnkanaal? De gemeente
raadsfractie van de ChristenUnie
wil dat weten van het college van
burgemeester en wethouders. Het
gaat om gevallen dat, ondanks her
haalde waarschuwingen, veilig
heidsvoorschriften genegeerd wor
den. De CU kaart deze zaak aan
naar aanleiding van een artikel in
een dagblad dat 'de aandacht ves
tigt op de levensgevaarlijke situatie
bij de binnenvaart op het Schelde-
Rijnkanaal'. Door het ontbreken
van de juiste ladingspapieren kan
vaak niet gecontroleerd worden wat
de schepen vervoeren. De CU wil
weten of b. en w. aanleiding zien
om de bevoegde autoriteiten te wij
zen op het sluimerende gevaar dat
dagelijks Tholen passeert. In het
betreffende krantenartikel wordt
bericht dat justitie een onderzoek
instelt naar de aanwezigheid van de
juiste documenten op schepen die
gevaarlijke stoffen vervoeren tus
sen Rotterdam en Antwerpen. Ook
het daardoor niet adequaat kunnen
optreden van hulpverleners bij ca
lamiteiten komt aan de orde. Het
wachten is natuurlijk een keer op
die grote klap, zegt de Steenbergse
brandweercommandant in het arti
kel.
De loods aan de Pierhoekseweg die in 1990 werd gebouwd, stond in lichterlaaie toen de brandweer arriveerde.
David Oudesluijs, die niet meer bij
het bedrijf woont, maar in het dorp,
werd na enen uit bed gebeld. Hij
haastte zich naar het bedrijf en
slaagde erin een vrachtwagen die
voor de schuur stond, weg te rij
den. Ook kon hij een spuitmachine
en een jacobsladder redden die on
der een afdak stonden naast de
brandende schuur. „Er stond ook
een kraantje op de hoek. Dat kon ik
nog net wegkrijgen. Ik kon niet
meer in de schuur, want de elektri
sche deur ging niet meer open."
In de schuur waren hooi, stro en
250 ton aardappelen opgeslagen.
Ook stonden er vier tractoren, een
aardappelrooier en andere land
bouwmachines in. Die gingen alle
maal verloren, zegt Oudesluijs die
's morgens met een shovel mee
helpt het hooi en stro uit elkaar te
trekken.
De schuur van de landbouw- en
fouragehandel van de broers David
en Wim Oudesluijs was vrij nieuw
en is in 1990 gebouwd van stalen
spanten met damwandprofielplaten
en dakplaten waarin asbest was
verwerkt. De melding van de brand
kwam rond 1.29 uur. Een van de
buren, de familie Herwegh op
nummer 1 schuin tegenover het be
drijf, belde de alarmcentrale. Hoe
laat dat precies is geweest kan A.
Herwegh zich niet meer herinne
ren. „Mijn vrouw lag nog met een
koptelefoon op naar muziek te lui
steren. Toen ze die afzette, hoorde
ze een vreemd geluid. We dachten
eerst dat er bij ons brand was. We
zijn buiten gaan kijken en toen za
gen we het al. De hele schuur stond
in lichterlaaie. Mijn vrouw heeft
112 gebeld en David Oudesluijs.
Zelf ben ik ernaartoe gelopen om te
kijken of ik nog wat kon doen.
Toen kwam Hans Priem, die aan de
andere kant woont, er ook net aan.
David heeft nog een vrachtwagen
weg kunnen rijden en een grote
gasfles weg gehaald. En buurman
Nelisse heeft een trekker weg kun
nen slepen die niet wilde starten."
Priem is brandweerman. „Ik werd
wakker. Dacht dat het regende tegen
de rolluiken voor de ramen. Maar ik
vertrouwde het niet. Ik ben naar be
neden gegaan. Toen zag ik het. Ik
heb toen meteen ook naar de centra
le gebeld om te zeggen dat het een
grote uitslaande brand was."
De brandweer van Sint-Maartens
dijk was het eerst ter plekke. Maar
ook Stavenisse en Sint-Annaland
rukten uit. De schuur was niet meer
te redden, zegt brandweercomman
dant J. de Feijter: „Er lag een grote
klamp stro tussen de schuur en de
twee woonhuizen (van Priem en G.
Oudesluijs - red). Die moesten we
nat houden. Er was veel vliegvuur
waardoor het gevaar bestond dat
het stro vlam zou vatten." De
brandweer kon volgens De Feijter
een vliegende start maken omdat
Priem de zaak al ter plekke had
voorbereid.
Een ander gevaarlijk object was
een tank met 4000 liter propaangas
die achter de schuur stond. Die
werd natgehouden met een water
kanon, om te voorkomen dat de
tank door de hitte zou exploderen.
Het water werd betrokken uit de
sloot langs de weg. Het korps uit
Stavenisse zette aan de voorkant
van de schuur een lagedrukspuit in.
Het korps uit Sint-Annaland zorg
de voor extra toevoer uit de water
gang op ongeveer een halve kilo
meter afstand (in de buurt van de
boerderij van G. Hoek). Via een 6-
duims dikke slang (die ook ge
bruikt wordt bij wateroverlast)
werd het water naar de brandende
schuur geleid. „Toen hadden we
veel meer aanvoer, want het water
in het slootje was na een kwartier
opgebruikt."
Om de hitte van de gastank te kun
nen bepalen, liet de brandweer een
warmtebeeldcamera komen. Die
kwam uit Goes. Samen met een
ladderwagen. De Feijter: „Die lad
derwagen kunnen we -ook betrek
ken uit Bergen op Zoom. Maar nu
die camera toch uit Goes kwam, is
die gebracht door de ladderwagen.
Daarmee vingen we twee vliegen
in een klap. We konden zien of de
tank verhit was en met een top-
straal konden we water in het hart
van de loods brengen."
Ook het verbindingscommando,
het mobiele ademluchtstation en de
dompelpomp waren Zeeuws. De
brandweer heeft zich bij de inzet
volgens De Feijter niet zo zeer op
het bestrijden van de brand gericht
- omdat duidelijk was dat dit geen
zin had - maar geprobeerd om er
ger te voorkomen.
De dakplaten sprongen bij de brand
van het dak. Tijdens de brand stond
er weinig wind uit zuidelijke rich
ting. De stukjes dakplaat kwamen
in de directe omgeving rond de
schuur terecht en op het geploegde
land achter de loods. „Er waren
eerst twijfels over of er asbest in
zou zitten. De schuur is gebouwd
in een periode dat het asbest al
minder werd gebruikt. Uit mon
sters is gebleken dat er een laag
percentage asbest in zat, 15 procent
per dakplaat, zogenaamd witte as
best."
ZIE VERDER PAGINA 5
Ongeveer twintig jongeren over
wonnen hun schroom om de statige
raadzaal binnen te gaan. De avond
ervoor hadden ze buiten al flink la
waai gemaakt toen de commissie
gemeentelijk ontwikkeling verga
derde. Ze lieten toen op stukken kar
ton hun boodschap achter op de
stoep van het gemeentehuis: Wij
willen een skatebaan.
Dat bord stond nu naast het statie
portret van koningin Beatrix in de
raadzaal terwijl de jongeren muisstil
op de publieke tribune hadden
plaatsgenomen. Voorzitter E.M. van
der Wal-Vermeulen gaf de jongeren
voor de officiële vergadering de
kans hun zegje te doen.
Kees Koopman uit Sint-Maartens
dijk nam plaats achter de microfoon
en vertelde dat de jongeren een ska
tebaan willen. „Nu skaten we op
plekken waar het onveilig is. Als we
nu uit school komen en huiswerk
hebben gedaan, is het al donker. Als
er een skatebaan met verlichting is,
kunnen we 's avonds ook nog ska
ten."
Koopman zei dat de jongeren op
veel plaatsen weggestuurd worden
en dat ze op een aantal plaatsen niet
mogen komen, zoals de schoolplei
nen bij de Juliana van Stolberg (na
vijven) en De Rieburch. Ook bij Ha-
estinge worden ze volgens Koop
man weggestuurd. Daar zouden ze
teveel lawaai maken. Ook in de
nieuwbouwwijk in de Muyepolder
zijn de jongeren met hun plankje op
wieltjes ('deck') niet welkom.
„Daar skaten we op een drempel.
De mensen kunnen daar niet tegen.
Ze zijn voor de rust daar komen wo
nen. Dat begrijpen we wel, maar
waar moeten we dan heen? De hele
gemeenschap daar is tegen ons."
De skatebaan in Oud-Vossemeer is
te ver weg. Maar bij het trapveld
aan de Hogeweg, achter de nieuw
bouw of op het industrieterrein zou
er volgens Koopman wel plaats zijn
voor een skatebaan. De beste plek
zou het Pluimpotterrein in Scherpe
nisse zijn omdat dat centraal ligt
voor jongeren uit Poortvliet, Scher
penisse en Sint-Maartensdijk.
Koopman overhandigde de handte
keningen aan de voorzitter. Wethou
der M.A.E. Velthuis werd om een
reactie gevraagd. „Ik snap het ver
haal wel, maar ik wacht op wat jul
lie als raadsleden ermee willen." J.
van den Donker (D66) zei dat het in
ieder geval besproken moet worden
in de commissie. De jongeren (de
meesten uit de smalstad en enkelen
uit Scherpenisse) verlieten daarop
de raadzaal.
J.J. van 't Hof (ABT) zegt dat De
Leeuw even voor de vergadering
naar hem toe kwam om te vragen
het agendapunt te verdagen naar de
Volgende vergadering van de com
missie, begin januari. „Alle partijen
die bij de kinderboerderij en Scaldis
Naturalis betrokken zijn, zoals
Staatsbosbeheer en de natuurvereni-
ging, hebben rond de tafel gezeten.
Ze zijn overeengekomen om zelf het
initiatief te nemen om de zaak op te
lossen. De Leeuw had de opdracht
gekregen om ons te vragen het punt
te verdagen. Mevrouw Van der
Zwan van 't Lamsoortje zou inspre
ken, maar zag daarvan af. Ik ga er-
vanuit dat De Leeuw de waarheid
spreekt. Als de groep zelf initiatief
toont, dan moeten we ze die tijd van
vijf weken voor de volgende verga
dering gunnen. Dat is de reden
waarom wij en de CU het hebben te
ruggenomen.
Het college had vrijdag een brief ge
schreven aan de raadsleden. Daarin
laten b. en w. weten dat ze pogingen
in het werk stellen om een interim-
bestuur te formeren. Dat is overge
nomen uit het rapport van Area Con
sult. Of er achter de schermen door
het college bij 't Lamsoortje en Scal
dis Naturalis op aangedrongen is om
met alle partijen rond de tafel te
gaan zitten teneinde een oplossing te
forceren, is niet duidelijk. Wel meldt
het college in dezelfde brief dat be
keken wordt of er .een interim-be
stuur aangetrokken kan worden.
B. en w. vinden dat er één nieuw be
stuur moet komen voor de kinder
boerderij en het multi-functioneel
centrum. Dat zou een beheerstich-
ting kunnen zijn.
ZIE VERDER PAGINA 9
Camiel Mulders:
beleggen valt of staat
met vertrouwen
Veelzijdige SPS'er
Rien Voshol is vrijwilliger
van het jaar
Lions-voorzitter Hopmans
heeft cheque voor
Nierstichting
EN VERDER...
Peter Luten kan met zijn rol
stoel werkelijk alle kanten op
Gemeente moet parkeren aan
Havendijk Sint-Annaland
aanpakken
WIE TROTS IS OP
ZUN NAAKTHEID, IS
ONBESCHAAMD ALS
HU KLEREN DRAAGT
Dit nummer bestaat uit
22 pagina 's
De provincie heeft dinsdag groen
licht gegeven voor de nieuwbouw
van CZAV naast de veiling in Sint-
Annaland. Gedeputeerde staten ga
ven een verklaring van geen be
zwaar af voor de bouw van een
opslagloods voor de op- en over
slag van graan, kunstmest en ge
wasbestrijdingsmiddelen. De grond
aan de Langeweg 11 valt al onder
bestemmingsplan Bedrijfsterrein
Sint-Annaland. „Aanstaande zomer
hopen we graan in onze nieuwe
vestiging te kunnen ontvangen",
zegt Ton v.d. Meer, adjunct-direc
teur van de CZAV. Hij verwacht
half december de benodigde ver
gunningen van de gemeente. De
nieuwbouw wordt een kopie van de
vestiging die vorig jaar in Som-
melsdijk is verwezenlijkt, maar dan
iets kleiner. Door de komst van
aardappelhandel Bijl, direct naast
de veiling, schuift de CZAV name
lijk wat op. „In goed overleg is dat
gebeurd en wij vinden het een posi
tieve ontwikkeling dat er nu drie
agrarische bedrijven bij elkaar ko
men", zegt Van der Meer. „Je kunt
immers meer dingen met elkaar
doen en in de winter is het ook best
rustig. Een weegbrug voor drie be
drijven is ook voordeliger dan dat
je zoiets alleen moet doen. CZAV
bij de veiling en Bijl vinden wij een
positieve ontwikkeling." Van der
Meer zit nog met één probleem en
dat is de ombouw van de bestaande
graansilo aan de Havenweg tot ap
partementen. „Wanneer projectont
wikkelaar Grotenhuis daar ook ver
gunning voor heeft, is alles
eigenlijk pas rond, maar misschien
kunnen we daar wel niet op wach
ten en hakken we zelf de knoop
maar door."
Advertentie I.M.
Ouderen in Tholen-stad die slecht ter been zijn kunnen vanaf vandaag elke donder
dagochtend met de Rode-Kruisbus mee om boodschappen te doen in een van de twee
supermarkten. Het is een nieuwe dienst van de afdeling Tholen en Sint-Philipsland
van het Rode Kruis. Chauffeur Theo Barzilay bijt de spits af.
Even om een boodschap. Hoe vaak wordt het niet gezegd. Het lijkt de gewoonste zaak van de
wereld. Voor ouderen die slecht ter been zijn is dat niet zo. Ook niet voor mensen voor wie de
boodschappentas te zwaar wordt of voor wie het te ver is om naar de winkel te gaan.
Om dat wel mogelijk te maken, zet het Rode Kruis een bus in. Het initiatief is afkomstig van
wijkverpleegkundige Jacqueline Heijboer van het meldpunt vrijwillige thuiszorg in Sint-Maar
tensdijk. „Ik had over een project voor ouderen om gezamenlijk boodschappen te doen, gelezen
in de krant. Dat leek me een mooi project voor het Rode Kruis. Vooral in de wintermaanden is
het voor ouderen die zelf in Tholen geen kinderen of familie hebben, best wel moeilijk om
boodschappen te doen. Er kwamen regelmatig vragen over bij het meldpunt. Ook door het werk
in de wijk weet ik dat dit toch problemen oplevert."
Ze stapte ermee naar Rika Goedegebuure van het Rode Kruis die de sociale activiteiten binnen
de afdeling coördineert. Zij was enthousiast. „We hebben een bus. Rode-Kruismensen zijn doe
ners. Nu de donoravonden zijn weggevallen, konden we dit project oppakken. We hebben ge
zocht naar chauffeurs en hebben nu een mooi aantal van vijf en twee reserve-chauffeurs."
Afwisselend gaat de bus langs de twee supermarkten. De ene week bij Cl000 aan de Een-
drachtsweg, de andere week bij Albert Heijn aan de Kotterstraat. Goedegebuure: „We kunnen
niet twee winkels aandoen. Daar gaat te veel tijd in zitten. Daarom kunnen we ook geen rolstoe
len meenemen. Mensen met een rollator kunnen wel gewoon mee."
Er is plaats voor acht personen in de bus. Iedereen moet zelfstandig boodschappen kunnen
doen, maar de chauffeur helpt wel met het dragen van de boodschappen tot aan de deur van de
woning. Heijboer: „Het doel van de boodschappendienst is om de sociale contacten te stimule
ren. Maar ook dat ze zelf hun wekelijkse boodschappen kunnen doen en de artikelen in de win
kel uit kunnen kiezen. Het zelf zien is toch anders dan dat ze thuis gebracht worden. Het is een
ondersteuning bij de dagelijkse levensbehoeften. Maar het is vaak ook gezellig om bij het bood
schappen doen een praatje te maken." Zie verder pagina 5.
De chauffeurs van de boodschappendienst: Toon en Thea Demming (vooraan), daarachter v.l.n.r. Leo Barzilay,
Leen Smit en Lou Geuze.